عکس پروفایل کانال آموزش مناسک و معارف کاروان حج 17721ک

کانال آموزش مناسک و معارف کاروان حج 17721

۱۰۶عضو
thumbnail

۱۷:۱۷

thumbnail

۱۸:۱۳

thumbnail

۱۸:۱۵

thumbnail

۱۸:۱۶

thumbnail
ترتیب اعمال را بنویسید و با این موشیگرافی برای خودتان و همراهانتان چند مرتبه مرور کنید تا ملکه ذهنتان شود

۱۷:۳۱

thumbnail
undefined احکام و مناسک
#طهارت_و_نجاست
موشن گرافی#فیلم

۱۷:۴۲

thumbnail
undefinedتقدیر، تثبیت، امضاء در سه شب قدر
undefinedدر روایتی درباره تعیین شب قدر آمده است: مقدّرات سال در شب نوزدهم تقدیر می‏ شود؛ «قُسِمَ فِیهَا الْأَرْزَاقُ وَ كُتِبَ فِیهَا الاجَالُ وَ خَرَجَ فِیهَا صِكَاكُ الْحَاجِّ»( مستدرك‏ الوسائل، ج ۷، ص ۴۷۰، باب تعیین لیلة القدر)undefined در شب نوزدهم ارزاق، درآمدها و روزی افراد و همچنین مدت حیات و زندگی آنان تا سال آینده تعیین می‌شود. علاوه بر آن در شب نوزدهم مشخص می‌شود كه چه كسانی در آن سال به حج می‏ روند. سپس در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم مقدر شده، بر آن ابرام و تأكید می ‏شود. این به این معناست كه در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم تعیین و مقدر شده، قابل تغییر است، آنچه كه از شب نوزدهم تا شب بیست و یكم مقدر شده و تغییر یافته، در شب بیست و یكم ثبت شده و در شب و بیست و سوم قطعی، نهایی و امضاء می ‏شود. براساس این روایت هر سه شب از شبهای قدر به شمار می‌آیند.#شبهای قدر

۸:۳۲

thumbnail
undefined احکام و مناسک
#وضو
موشن گرافی#فیلم

۸:۳۴

thumbnail
5 مکان جدید مخصوص تجدید وضواز سویی؛ وضو با آب زمزم از نظر تولیت مسجدالحرام دارای اشکال است و درصورتی‌که برای طواف واجب انجام شده باشد، موجب بطلان طواف و نماز طواف خواهد بود.
از سوی دیگر؛ سابق بر این برخی مراجع عظام تقلید استثناءاً در صورت ضرورت و اضطرار وضو با آب زمزم را جایز دانسته بودند.
در حال حاضر با ساخت وضوخانه‌هایی مجهز به آب غیر شرب و غیر زمزم این ضرورت نیز برطرف شده است.
از سویی؛ یکی از دغدغه‌های مهم طواف‌کنندگان این بود که در صورت باطل‌شدن وضو، باید به نزدیک‌ترین مکان سرویس‌های بهداشتی خارج مسجدالحرام رفته و تجدید وضو می‌کردند.
درحالی‌که 5 مکان مخصوص وضو برای آقایان و بانوان در داخل مسجدالحرام و صحن مطاف ساخته شده است.
undefined زیر پله برقی‌های صعود از صحن مسجدالحرام به طبقه ارضی (هم‌کف)undefined باب الفتحundefined باب ملک فهدundefined باب ملک عبداللهundefined باب العمرةundefined باب ملک عبدالعزیز
شماره‌های سبز: وضوخانه مخصوص بانوانشماره‌های آبی: وضوخانه مخصوص آقایان
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۰۲

شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان
قلب، آینه‌ی وجود و روح زندگی است. همانند یک دریای عمیق، گاه آرام و گاه طوفانی. در آن نوری می‌درخشد که از صفای درون سرچشمه می‌گیرد، نوری که هرگز خاموش نمی‌شود، فقط منتظر روشنایی بیشتر است.
شب قدر، شبی است که قلب‌ها به اوج شوق می‌رسند. در این شب، دعاها بال‌ می‌گیرند و به آسمان می‌روند، تا پروردگار جهان‌ها را با نوازش عشق خطاب کنند.
قلب، در این شب، مانند یک آینه‌ی بدون لکه، همه‌ی آرزوهای پنهان را آشکار می‌سازد.
عقربه‌ی قلب، همواره به سمت حق می‌چرخد. آن را دریابید، تا بفهمید که معنا واقعی زندگی چیست. قلب، زبانی فراتر از کلمات دارد، زبانی که تنها با صبر و حضور ذهن می‌توانید بشنوید.
پس بیایید قلب خود را در این ماه مبارک بشناسم، تا درک کنیم که نور حقیقت، درون ماست. و این نور، تنها با محبت، شفقت و ایثار تقویت می‌شود.
شب قدر، قلبِ ماه مبارک رمضان است.قلب را دریابید، تا به مقصد واقعی خود برسید...
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۰۴

thumbnail
جایگاه شب قدر (قلب ماه رمضان)شب قدر به‌دلایل متعددی اهمیت بسزایی دارد و حوادثی که در آن رخ می‌دهد، جایگاهش را در اسلام برجسته‌تر می‌کند.
1. تقدیر امور سال آینده در این شب، خداوند حوادث یک سال آینده مانند زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت، خیر و شر اعمال انسان‌ها را تعیین می‌کند. این تقدیر الهی، شب قدر را به زمانی کلیدی برای سرنوشت فرد و جامعه تبدیل می‌کند.
2. نزول قرآن قرآن کریم در شب قدر بر پیامبر اسلام نازل شد، که این خود بزرگ‌ترین نعمت الهی محسوب می‌شود. این رویداد، شب قدر را به مناسبتی مقدس برای تمام مسلمانان تبدیل کرده است.
3. فضیلت بی‌نظیر قرآن شب قدر را «بهتر از هزار ماه» خوانده است که نشان‌دهندهٔ اهمیت بی‌همتا و پاداش عظیم عبادت در این شب است.
4. فرشتگان و رحمت الهی فرشتگان به زمین نازل می‌شوند و این شب با رحمت، آمرزش گناهان، و پذیرش دعاها همراه است. حضور فرشتگان نشانهٔ صلح و برکت خاص این شب است.
5. ارتباط با ولایت شب قدر به‌عنوان نماد ولایت الهی و امامت، تأکید می‌کند که هدایت انسان‌ها بدون رهبری الهی ممکن نیست. این مفهوم، جایگاه عقیدتی و اجتماعی شب قدر را تقویت می‌کند.
6. فرصت توبه و نیایش این شب فرصتی استثنایی برای تقویت ارتباط با خدا، توبه، و انجام کارهای نیک است که پاداش آن‌ها چندین برابر است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۰۸

thumbnail
روش تشخیص شب قدرشب قدر را می‌توان از طریق نشانه‌ها، علائم و شرایط خاصی تشخیص داد که در منابع اسلامی و روایات به آنها اشاره شده است.
۱. زمان احتمالی شب قدر- شب قدر در دههٔ آخر رمضان و در شب‌های فرد (۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷، ۲۹) قرار دارد. با این حال، زمان دقیق آن آشکار نیست و خداوند آن را پنهان نگاه داشته است.
۲. علامت‌های ظاهری شب قدرالبته برخی نشانه‌های طبیعی که در روایات ذکر شده، عبارتند از: - هوای معتدل*: نه گرم و نه سرد.
- *آسمان صاف و بدون ابر*.
- *طلوع آفتاب روز قدر بدون پرتوهای تند*.

*۳. علامت‌های معنوی و روحانی
- حضور فرشتگان*: فرشتگان (از جمله جبرئیل) به زمین نازل می‌شوند و این شب با رحمت خاصی همراه است.
- *امنیت و آرامش*: در این شب، شیاطین به بند افتاده و فضایی پر از صلح و طهارت حاکم است.
- *پذیرش دعاها*: اعمال نیک در این شب پاداش بیشتری دارند و دعاها با خلوص قلب ممکن است مستجاب شوند.

*۴. راه‌های پیدا کردن شب قدر
- *عبادات و تقرب به خدا*: صوم، نماز، قرائت قرآن، و تلاوت دعاها در این شب می‌تواند به شناسایی آن کمک کند. - *توجه به وجود خود*: شناخت ارزش معنوی خود و قرآن به‌عنوان نوری که در این شب نازل شد، کلید درک شب قدر است. - *تبعیت از اهل‌بیت(ع)*: برخی روایات، نقش حضرت فاطمه(س) و امامان(ع) را در هدایت به‌سوی این شب برجسته می‌کنند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۱۰

مهم‌ترین حوادث و اتفاقات در شب معراج
1. شب معراج و آغاز سفر- زمان معراج*: این سفر در شبی اتفاق افتاد که پیامبر(ص) در مسجدالحرام مشغول عبادت بود.
- *حضور جبرئیل(ع)*: فرشته جبرئیل(ع) به‌همراه حضرت میکائیل(ع) نزد پیامبر آمدند و از او دعوت به سفر معراج کردند.

*2. سفر از مکه به بیت‌المقدس
- مرکب راهوار و سریع براق*: پیامبر(ص) بر پشت حیوانی به نام "بُراق" سوار شد که سرعت فوق‌العاده‌ای داشت.
- *عبور از مراحل مختلف*: در طول سفر از مکه به بیت‌المقدس، پیامبر(ص) از مکان‌هایی مانند مدینه، طور سینا، کوفه، نجف اشرف و بیت‌لحم عبور کردند.
- *نماز در بیت‌المقدس*: پیامبر(ص) در بیت‌المقدس با پیامبران گذشته نماز اقامه کرد.

*3. صعود به آسمان‌ها
- ورود به آسمان اول*: جبرئیل(ع) پیامبر(ص) را به آسمان اول برد و در آنجا با آدم(ع) دیدار کرد.
- *آسمان دوم*: در آسمان دوم با حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) ملاقات کرد.
- *آسمان سوم*: در آسمان سوم با حضرت یوسف(ع) ملاقات کرد.
- *آسمان چهارم*: در آسمان چهارم با حضرت ادریس(ع) دیدار کرد.
- *آسمان پنجم*: در آسمان پنجم با حضرت هارون(ع) ملاقات کرد.
- *آسمان ششم*: در آسمان ششم با حضرت موسی(ع) دیدار کرد.
- *آسمان هفتم*: در آسمان هفتم با حضرت ابراهیم(ع) ملاقات کرد.

*4. ملاقات با خداوند
- رسیدن به سدرة المنتهى*: پیامبر(ص) به آخرین نقطه‌ای رسید که به "سدرة المنتهى" معروف است.
- *مقالات با خداوند*: پیامبر(ص) به ملاقات خداوند ناول آمد و فرمان 50 رکعت نماز را دریافت.

*5. کاهش تعداد رکعات نماز
- گفت‌وگو با موسی(ع)*: پس از دیدار با خداوند، پیامبر(ص) در مسیر بازگشت با حضرت موسی(ع) گفت‌وگو کرد و موسی(ع) به او توصیه کرد تا از خداوند درخواست کند تعداد رکعات نماز را کاهش دهد.
- *کاهش نماز به ۵ اوقات *: پس از چندین بار رفت‌وبرگشت، تعداد اوقات نماز به ۵ وقت کاهش یافت.

*6. بازگشت به زمین
- بازگشت به بیت‌المقدس*: پیامبر(ص) پس از اتمام سفر آسمانی معراج، به بیت‌المقدس بازگشت.
- *بازگشت به مکه*: سپس به همان صورتی که به بیت‌المقدس آمده بود به مکه بازگشت و این سفر در یک شب انجام شد.

*7. سایر حوادث معراج
- *مشاهده جهنم و بهشت*: پیامبر(ص) در طول سفر، صحنه‌هایی از بهشت و جهنم را مشاهده کرد.- *دیدار با ارواح اعظم*: پیامبر(ص) با روح‌های برخی از پیامبران و صالحان دیدار کردند.- *دیدار با شهدا و شیاطین*: در برخی روایات، دیدار با شهدا و شیاطین نیز ذکر شده است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۱۴

رابطه معراج پیامبر اکرم(ص) و ولایت امیرالمؤمنین(ع)
1. ولایت؛ محور اصلی معراج- معراج به‌عنوان سفری معنوی و فیض‌بخش، نماد نزدیکی و اتصال پیامبر(ص) به ذات حق است. در این سفر، پیامبر(ص) به بالاترین مقامات معنوی دست یافت و از آن جا به بعد، نظام ولایت به‌عنوان ستون اصلی دین اسلام معرفی شد.- ولایت امیرالمؤمنین (ع) نیز محور اصلی دین اسلام است که توسط پیامبر(ص) در غدیر خم به صراحت اعلام شد. بنابراین، معراج مقدمه‌ای بر تثبیت ولایت بود، زیرا ولایت علی(ع) به‌منزله ادامه‌ی این ارتباط الهی و نزدیکی به خداست.
2. شب هفدهم رمضان؛ شب تجلی ولایت- شب هفدهم رمضان به‌عنوان شب معراج پیامبر(ص)، نمادی از تجلی و تأکید بر ولایت و مقام علی(ع) است.- در شب معراج، خداوند به پیامبر(ص) فرمان داد که علی(ع) را به‌عنوان وصی و جانشین خود معرفی کند.
3. علی(ع) دروازه معراج- در روایات، علی(ع) به‌عنوان "دروازه علم" و "دروازه معراج" پیامبر(ص) شناخته می‌شود.- علی(ع) نقش واسطه‌ای بین پیامبر(ص) و امت اسلامی دارد و از طریق او، انسان‌ها می‌توانند به مقامات معنوی و نزدیکی به خدا دست یابند.- معراج پیامبر(ص) نشان‌دهنده آن است که رسیدن به مقامات عالی معنوی بدون ولایت و اطاعت از امیرالمؤمنین(ع) ممکن نیست.
4. مقام معنوی علی (ع) و معراج- معراج، نمادی از سفر معنوی و نزدیکی به خداست. علی(ع) نیز به‌عنوان "باب علم نبی(ص)" و "صاحب مقام قرب" شناخته می‌شود. مقام علی(ع) در دین اسلام به حدی است که او را به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به خدا و پیامبر(ص) می‌شناسند.- در روایات آمده است که وقتی پیامبر(ص) به سفر معراج دعوت شد، از علی(ع) نیز خواست که همراه او باشد.
5. تشابه در مسیر صعود معنوی- معراج پیامبر(ص) شامل عبور از آسمان‌ها و رسیدن به مقامی است که هیچ موجود دیگری به آن نرسیده است. ولایت علی(ع) نیز به‌نوعی نمادی از این صعود معنوی است، زیرا علی(ع) به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به خدا و پیامبر(ص)، در راه هدایت انسان‌ها به سوی خدا نقش مهمی دارد.- ولایت به‌معنای پذیرش رهبری و اطاعت از امیرالمؤمنین(ع) است که انسان را به‌سوی خدا هدایت می‌کند. بنابراین، ولایت و معراج هر دو به‌دنبال هدف مشترکی هستند: نزدیکی به خدا.
6. احکام الهی و ولایت- در شب معراج، پیامبر(ص) به ملاقات حضرت حق رسید و احکامی مانند نماز و دیگر فرایض دینی به امت اسلامی داده شد. این احکام بدون ولایت و اطاعت از امام معصوم(ع) کامل نخواهد بود.- ولایت امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان پایه‌ای برای اجرای صحیح احکام دینی و رسیدن به کمال معنوی است. بنابراین، معراج و ولایت هر دو در جهت تکمیل دین و هدایت امت به‌سوی خدا حرکت می‌کنند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۱۶

undefined*اسرار حج؛ آیت الله جوادی آملی (1)

*undefined۱. اهمیت حج به‌عنوان ضیافت الهیundefined
undefined بحث پیرامون اسرار حج، به تحلیل اسرار همه عبادات برمی‌گردد.undefined عظمت حج در دعاهای ماه مبارک رمضان آشکار است و نشان می‌دهد که خداوند می‌خواهد ضیافت خود را در طی چند ماه تکمیل کند.undefined آغاز این ضیافت شهر الله (ماه رمضان) و پایان آن اشهر حج است.undefined حج به نوبه خود ضیافت خداست و حاجیان مهمانان خداوند (ضیوف الرحمن) هستند. این تعبیر ضیافت از روایات اسلامی گرفته شده است.undefined ضیافت الهی دارای اسراری است که باید با اسرار عبادات روشن شود، درحالی‌که عبادت را می‌توان با بحث‌های فقهی و ظاهری تحلیل کرد.undefined یکی از برجسته‌ترین دعاهای ماه رمضان، طلب حج مکرر است.undefined در ضیافت ماه رمضان، خداوند به بندگان روزه‌دار دستور می‌دهد که از او حج طلب کنند، اما در مناسک حج، سخن از عطا است نه طلب.undefined هر عطایی از خداوند خواسته‌ای را به‌همراه دارد و هرچه انسان بیشتر دریافت کند، تشنه‌تر می‌شود و سؤالات جدیدتری در او ایجاد می‌گردد.undefined طمع در معارف و علوم الهی بسیار خوب است، برخلاف طمع در مادیات. قناعت در معارف ناپسند است.undefined هرچه خوف و طمع در مسائل الهی بیشتر باشد، خلوص و تقرب نیز برتر خواهد بود و خداوند عطای بیشتری نصیب بنده سالک می‌کند.undefined در دعاهای ماه رمضان می‌خوانیم که بخشش خدا جود او را زیاد می‌کند، زیرا ظرفیت بنده صالح با بخشش الهی بیشتر می‌شود.undefined در ماه رمضان دستور داده شده که زیارت خانه خدا، حرمین و اعتاب مقدسه را مسئلت کنیم، زیرا مسئله ولایت، جزء ارکان حج است.undefined کیفیت ضیافت ماه رمضان، زمینه‌ساز ضیافت حج می‌شود.
ادامه دارد ...
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۲۸

undefined*اسرار حج؛ آیت الله جوادی آملی (2)*
undefined۲. اهمیت نیت خالص و آگاهی از اسرار حجundefined هر اندازه خلوص بیشتر باشد، ثواب بیشتری به‌دست می‌آید.undefined خلوص، شأنی از شئون عقل عملی است و مسبوق به معرفت (عقل نظری) است.undefined انسان باید بداند در حج چه خبر است تا حج را خالصانه انجام دهد.undefined اگر اسرار حج دانسته نشود، خلوص محدود خواهد بود، اما با آگاهی از اسرار، خلوص مشروح و باز می‌شود.undefined قبل از نیت و اخلاص، انس با اسرار حج لازم است تا فرد بداند اعمال ظاهری حج دارای مغز و معنایی باطنی است که باید با اخلاص از خداوند مسئلت شود.undefined بدون آشنایی به اسرار، طی مراحل کامله اخلاص میسر نیست.undefined امور اعتباری مانند نماز، روزه و حج به واقعیت‌هایی متکی هستند و منشأ پیدایش خیر از واقعیات است.undefined اگر کسی امور اعتباری را بشناسد و عمل کند، به ریشه آن‌ها که مخزن غیب است می‌رسد.undefined نماز، روزه، زکات و حج در قبر به‌صورت زیبایی در می‌آیند و ولایت اولیای الهی از همه زیباتر جلوه می‌کند، که ناظر به واقعیت باطنی این عبادات است.undefined حقیقت نماز و حج، فرشته است و اگر کسی با نیت برتر وارد این عبادات شود، با ملائکه هم‌پرواز می‌شود.
ادامه دارد ..
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۲۹

"شب قدر، پیوند با امام زمان(عج)"
معیار احیای حقیقی در شب قدر احیا در شب قدر به‌معنای بیداری ظاهری نیست، بلکه احیای دل و زنده‌کردن حیات معنوی است. - امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع) فرمود*: "أحی قَلبَک" (قلب خود را زنده کن).
- *هدف از احیا*: دور شدن از غفلت و بازگشت به خدا از طریق عبادات، نماز، دعا و خلوت با خود است.
- انسان باید در این شب با عروج معنوی و طهارت درونی، خود را در مسیر خدا قرار دهد. این فرآیند شامل:
- خلوت با خود.
- انجام عبادات (نماز، دعا).
- تغییر و اصلاح درونی.

*2. شب قدر، برنامه‌ریزی و مدیریت یا تسلیم قضا و رضایت به قَدَر
- شب قدر فرصتی برای طراحی آینده - استغفار از گذشته*: انسان مؤمن در این شب باید از گناهان گذشته پشیمان شود.
- *تصمیم‌گیری برای آینده*: تصمیم‌گیری‌های الهی و اعمال صالحانه برای ساختن آینده‌ای بهتر.
- *مدیریت سرنوشت*: طراحی و برنامه‌ریزی برای آینده تحت عنایت امام زمان(عج).
- *شب قدر شب اثبات صداقت
- اثبات صداقت در انتخاب راه درست*: این شب فرصتی است برای نشان‌دادن پافشاری در راه خداپرستی واقعی.
- *استقامت در ارزش‌های دینی و اخلاقی*: تقویت پیوند با ارزش‌ها و اصول دینی.

*3. نکات کلیدی اصلاح و تغییر در شب قدر
- 1. داشتن نیت واقعی و عزم جدی برای قرار گرفتن در مسیر خدا و دوری از راه شیطان. - 2. معاهده و پیمان‌سپاری عمیق با خدا برای رقم زدن سرنوشتی الهی. - 3. توسل و یاری جستن از امام زمان(عج) برای امضای تقدیرات خوب و کسب رضایت او. - 4. برنامه‌ریزی و طراحی نقشه‌ای الهی برای حداقل یک سال آینده و مواظبت بر عدم خروج از این معاهده یک‌ساله.
4. نقش امام زمان(عج) در شب قدر- عنایت امام زمان(عج) تضمینی است بر برنامه‌ریزی در این شب، تحت راهبری امام زمان(عج). - کسب رضایت ولایت و امضای امام زمان(عج)، تنها مسیر رسیدن به بهشت است. - توحید و بندگی باید در محضر امام زمان(عج) و تحت عنایت حضرت تقویت شود. - پیوند سرنوشت آینده با امام زمان(عج) باید در شب قدر محقق شود.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۳۰

thumbnail
undefined شقاوت ابن‌ملجم بیش‌تر است یا شقاوت شمر؟
undefined کسی که با شمشیرش، امامی کشته شود.undefined کسی که با شمشیر امام(ع)، کشته شود.
undefined حضرت آیت الله جوادی آملی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۰:۲۶

عابدی شب 19 رمضان.mp3

۴۱:۴۲-۱۴.۳۲ مگابایت
رابطه دنیا و شب قدر و نزول قرآن
undefinedشب قدر چه شبی است؟undefinedدنیا همان شب قدر است؟undefinedرابطه شب قدر و روز قیامت!undefinedدر شب قدر از خدا چه بخواهیم؟undefinedدعای قرآنی: رَبَّنَا آتِنَا فِی ‏الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی ‏الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِundefinedمعانی و مصادیق مختلف دعاundefinedشب قدر و علی(ع)undefinedخدمات امیرالمومنین(ع) برای اسلامundefinedبهترین محافظ و یاور پیامبر اکرم(ص)undefinedقدر و منزلت حضرت علی(ع)
استاد احمد عابدی19 رمضان 1400
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۰:۳۲

undefined*شب قدر و تحول وجودی و نفحات الهی*
undefined شب قدر، شبی است که در آن یک تحول بنیادین در عالم هستی رخ می‌دهد. این شب، شب تقدیر است؛ شبی که اندازه‌ها، قوانین و فرمول‌های زندگی بر موجودات نازل می‌شوند. این قوانین و فرمول‌ها از اول خلقت تا آخر خلقت جاری هستند و به‌نوعی عنایت خاص الهی برای تحول آدمیان به‌شمار می‌آیند. این نعمت برای کسانی است که در وادی توحید سیر کرده‌اند و به مرکز حقیقت معتقدند.
undefined نفحات الهی از آسمان به زمین فرو می‌آید و دل‌هایی که آماده‌اند، این نور را دریافت می‌کنند. قلب‌ها ظرف‌های توحیدند و هر قلبی که آماده باشد، بهترین قلب است. هرچه ظرفیت قلب بالاتر باشد، بهتر می‌تواند از ضیافت فیض الهی بهره‌مند شود. این فیض، بی‌کران و گسترده است، اما محدودیت از جانب ما ناشی می‌شود، نه از جانب خداوند. کانال‌های وجود ما کوچک است و جویبارهای دریافت ما تنگ. ما هنوز دریا نشده‌ایم و باید به دریایی بدل شویم تا تمام این باران فیض الهی در وجودمان جاری شود.
undefined*فرصت‌های الهی برای تغییر و تحول*undefined خداوند لحظاتی را برای انسان فراهم می‌کند تا او که از حال خود راضی نیست، بر خود بشورَد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. شوریدن بر خود، انقلابی درونی است؛ انقلابی که در نفس انسان رخ می‌دهد و منجر به تحول در وجود او می‌شود. این تحول، عالم انسان را عوض می‌کند و در واقع، تغییری در عالم است.
undefined قدم اول توبه، همین شوریدن بر خود است. انسان باید بداند که وضعیت فعلی‌اش درست نیست. این زندگی، این شخصیت و این میزان آدمیتی که دارد، کافی نیست. این یک قانون است: اگر کسی بر خود نشورد، عالم بر او می‌شورد و معاد نیز بر او می‌شورد. بنابراین، انسان باید بر خود بشورَد؛ چرا که اگر این‌کار را نکند، عالم بر او خواهد شورید.
undefined*رابطه انسان و عالم: نیاز به اصلاح داخلی*undefined در نظام عالم، هر گناهی که انسان مرتکب می‌شود، ممکن است به فساد در عالم منجر شود. علت این فساد، رابطه ناصحیح انسان با عالم است. این رابطه، نه منصفانه است، نه الهی و نه انسانی، بلکه رابطه‌ای پر از قهر و دشمنی است. ازاین‌رو، عالم بر انسان می‌شورد. حتی خانه و فرزندان انسان نیز ممکن است بر او شوریده شوند. انسان باید به درون خود نگاه کند و خود را متهم کند، نه محیط پیرامون خود را.
undefined*فرق شیطان و آدم*undefined شیطان مطرود شد ولی خدا را متهم کرد، حضرت آدم نیز هبوط کرد، اما خود را متهم دانست و توبه کرد. این توبه، نشانه‌ای از زندگی انسانی است که با توبه آغاز شده و با هبوط از مقام نزدیکی به خدا، طرد شده است. هبوط به معنی افتادن از چشم خداست، ولی برای جبران و بازگشت به مقام بالاتر طراحی شده است. زندگی زمینی انسان، با توبه آغاز می‌شود و با توبه می‌تواند آسمانی شود.
undefined*توبه: دروازه‌ای به‌سوی مقام عالی‌تر*undefined شیطان گفت: «بما أغویتنی»، ولی حضرت آدم(ع) وقتی گفت: «ظلمنا أنفسنا»، توبه کرد و خداوند نیز پذیرفت و آدم به مقامی بالاتر بازگشت. این داستان، داستان آدمیت است؛ داستانی که نشان می‌دهد چگونه انسان با شوریدن بر خود و پذیرش مسئولیت، می‌تواند به مقامی بالاتر از گذشته بازگردد. این راه، تنها راه رسیدن به خداوند است.
undefined انسانی که خود را بیمار نمی‌بیند، نمی‌تواند به طبیب مراجعه کند. همان‌طور که امروزه بسیاری از افراد به‌دلیل عدم احساس درد و نقص، از جستجوی درمان بازمی‌مانند. احساس درد، احساس کمبود و احساس نقص، اولین گام در سلوک به‌سوی خداوند است. انسان باید از خود بپرسد: چرا اینگونه زندگی می‌کنم؟ چرا این مسیر را پیموده‌ام؟ این پرسش‌ها، دروازه‌ای به‌سوی بیداری دل است.
undefined*بیداری دل: آغاز حرکت به‌سوی توبه*undefined حرکت از عالم زشتی‌ها با توبه آغاز می‌شود. توبه به‌معنای ترک زشتی‌ها و بازگشت به خداوند است. اولین منزل این سفر، بیداری دل است. دل باید بیدار شود تا نوری از غیب بر آن تابیده شود. این بیداری، جذبه‌ای از توحید است که انسان را به‌سوی عالم بالا می‌کشاند.
undefined وقتی یقضه آمد رها نکن. اما گاهی انسان خود را رها می‌کند و دوباره به خواب عمیق فرو می‌رود. لذا در این مسیر، وقتی نور الهی (یقضه) بر دل تابید، نباید آن را رها کرد. باید از خواب بیدار شد و به‌سوی فیض ربوبی حرکت کرد. این مسیر، مسیری است که با تلاش و توجه به درون، انسان می‌تواند به مقصد الهی دست یابد.
undefined آیت الله فروغی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۲۰:۰۵