۳۰ آبان
۱۵:۵۱
۱۵:۵۱
۱۵:۵۱
۱۵:۵۱
۱۵:۵۱
۱۵:۵۱
۱۶:۱۹
۱۶:۲۰
۱۶:۲۰
۱۶:۲۰
۱۶:۳۳
افزایش قیمت خودرو و ملاحظات آن
27 آبان ماه قیمت جدید محصولات دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام شد که حاکی از افزایش آنها در برخی از انواع خودروها تا 35 درصد بود. این افزایش قیمت باعث ایجاد نوعی شوک در بازار خودرو دست دوم و سایر بازارهای متأثر از این بازار شد. در این باره برخی ابهامات و ملاحظات وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:
1- خودرو زمانی که به منزله یک کالای مصرفی محسوب شود، باید هزینه تولید آن مبنای تعیین قیمت آن باشد و زمانی که یک کالای سرمایهای باشد، قیمت آن در تعادل عرضه و تقاضا کشف میشود. الان در بازار ایران مشخص نیست که خودرو یک کالای مصرفی است یا سرمایهای؟ به ظاهر قیمت کارخانه خودرو به عنوان یک کالای مصرفی محاسبه میشود و قیمت بازار آن تابع الگوی کالاهای سرمایهای است.2- اگرچه از ابتدای دولت سیزدهم تولید و واردات خودرو افزایش یافته است و این کالا بیشتر در دسترس قرار گرفته است، ولی همچنان کمبود خودرو در بازار وجود دارد. این شرایط خاص باعث شده که خودرو چند قیمتی باشد. قیمت بازار از یک طرف تابع عرضه و تقاضاست و از طرفی دیگر تحت تأثیر قیمت کارخانه خودرو، یعنی زمانی که قیمت کارخانه خودرو بالا برود، قیمت بازار هم بالا میرود، در حالی که بر اساس منطق بازار این دو ارتباطی با یکدیگر ندارند.3- افزایش قیمت کارخانه خودرو را نمیتوان خیلی دور از انتظار دانست. زمانی که در جامعه تورم وجود دارد، افزایش هزینه تولید خودرو هم وجود دارد؛ نمیشود گفت که هزینه وارد کردن قطعات، خرید مواد اولیه، هزینه حقوق و دستمزد کارگران و ... افزایش یابد، ولی قیمت تمام شده محصول افزایش نیابد.4- افزایش قیمت خودرو تنها راهکار به تعادل رساندن وضعیت خودرو نیست، افزایش تولید باعث کاهش هزینه و از بین رفتن فاصله عرضه و تقاضا میشود. افزایش واردات نیز در شرایط فعلی کاملاً منطقی و به نفع مردم است و میتواند بخشی از نیاز بازار را پاسخ دهد. شورای رقابت که اساساً نه برای قیمت گذاری خودرو، بلکه برای رفع انحصار شکل گرفته اگر موانع افزایش تولید را رفع میکرد، نقش به مراتب مفیدتری را در مدیریت خودرو ایفا میکرد.5- خودروسازها مدعیاند قیمت خودرو تولیدی آنها با قیمت کمتر از هزینه تولید آن به بازار عرضه میشود و به همین دلیل با زیان خودرو را میفروشند و دائماً بر زیان انباشته آنها اضافه میشود. اگر اینچنین است باید درهای صادرات خودرو برای آنها باز باشد فقط به ازای صادرات خودرو، واردات خودرو هم انجام شود. در بازار بینالمللی دیگر خبری از قیمتگذاری نیست و آنها با توجه به کیفیت خودروی تولیدی و در رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی کالای خود را بفروشند.
#گزارشروز
┄┅┅┅┅BASIRAT┅┅┅┅┄| basirat.ir| @basirat_fa
27 آبان ماه قیمت جدید محصولات دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام شد که حاکی از افزایش آنها در برخی از انواع خودروها تا 35 درصد بود. این افزایش قیمت باعث ایجاد نوعی شوک در بازار خودرو دست دوم و سایر بازارهای متأثر از این بازار شد. در این باره برخی ابهامات و ملاحظات وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:
1- خودرو زمانی که به منزله یک کالای مصرفی محسوب شود، باید هزینه تولید آن مبنای تعیین قیمت آن باشد و زمانی که یک کالای سرمایهای باشد، قیمت آن در تعادل عرضه و تقاضا کشف میشود. الان در بازار ایران مشخص نیست که خودرو یک کالای مصرفی است یا سرمایهای؟ به ظاهر قیمت کارخانه خودرو به عنوان یک کالای مصرفی محاسبه میشود و قیمت بازار آن تابع الگوی کالاهای سرمایهای است.2- اگرچه از ابتدای دولت سیزدهم تولید و واردات خودرو افزایش یافته است و این کالا بیشتر در دسترس قرار گرفته است، ولی همچنان کمبود خودرو در بازار وجود دارد. این شرایط خاص باعث شده که خودرو چند قیمتی باشد. قیمت بازار از یک طرف تابع عرضه و تقاضاست و از طرفی دیگر تحت تأثیر قیمت کارخانه خودرو، یعنی زمانی که قیمت کارخانه خودرو بالا برود، قیمت بازار هم بالا میرود، در حالی که بر اساس منطق بازار این دو ارتباطی با یکدیگر ندارند.3- افزایش قیمت کارخانه خودرو را نمیتوان خیلی دور از انتظار دانست. زمانی که در جامعه تورم وجود دارد، افزایش هزینه تولید خودرو هم وجود دارد؛ نمیشود گفت که هزینه وارد کردن قطعات، خرید مواد اولیه، هزینه حقوق و دستمزد کارگران و ... افزایش یابد، ولی قیمت تمام شده محصول افزایش نیابد.4- افزایش قیمت خودرو تنها راهکار به تعادل رساندن وضعیت خودرو نیست، افزایش تولید باعث کاهش هزینه و از بین رفتن فاصله عرضه و تقاضا میشود. افزایش واردات نیز در شرایط فعلی کاملاً منطقی و به نفع مردم است و میتواند بخشی از نیاز بازار را پاسخ دهد. شورای رقابت که اساساً نه برای قیمت گذاری خودرو، بلکه برای رفع انحصار شکل گرفته اگر موانع افزایش تولید را رفع میکرد، نقش به مراتب مفیدتری را در مدیریت خودرو ایفا میکرد.5- خودروسازها مدعیاند قیمت خودرو تولیدی آنها با قیمت کمتر از هزینه تولید آن به بازار عرضه میشود و به همین دلیل با زیان خودرو را میفروشند و دائماً بر زیان انباشته آنها اضافه میشود. اگر اینچنین است باید درهای صادرات خودرو برای آنها باز باشد فقط به ازای صادرات خودرو، واردات خودرو هم انجام شود. در بازار بینالمللی دیگر خبری از قیمتگذاری نیست و آنها با توجه به کیفیت خودروی تولیدی و در رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی کالای خود را بفروشند.
#گزارشروز
┄┅┅┅┅BASIRAT┅┅┅┅┄| basirat.ir| @basirat_fa
۱۷:۱۴
۱۷:۱۵
۱۸:۰۹
۱۸:۱۱
۱۸:۱۱
۱۸:۱۲
۱۸:۱۳
۱۸:۱۴
۲۳:۲۸