عکس پروفایل باورب

باور

۲۶۲عضو
عکس پروفایل باورب
۲۶۲ عضو

باور

undefined خانه کنشگران #تربیت_اسلامی
undefined راه ارتباطی با ما undefined @adminbavar.

۱۵ شهریور

thumnail
.undefined در دسترس بودن کتاب
undefined کتاب‌ باید در دسترس و در معرض دید متربی باشد تا هر زمانی که فراغت پیدا کرد، بتواند به آسانی مشغول مطالعه آن شود. یکی از علل استفاده زیاد از فضای مجازی همین سهولت و در دسترس بودن آن است.
undefined با توجه به این نکته، بستن محیط کتابخانه یا ایجاد محدودیت‌های زیاد برای مطالعه و به امانت بردن کتاب‌ها، کار درستی ‏نیست.
undefined پیشنهادی که می‌تواند دسترسی به کتاب را در کانون‌ها و مدارس، بسیار آسان کند، پخش کردن کتاب‌ها در چند نقطه از محیط است.
undefined نگرانی نسبت به این مساله که ممکن است متربیان کتاب‌ها برده و برنگردانند، چندان درست نیست. می‌توان در کنار هر نقطه‌ای که ‏کتاب‌ها گذاشته شده‌اند، این تذکر را به صورت مکتوب اعلام کرد که برگرداندن کتاب‌ها فراموش نشود.
🧩 #قالب‌_های_تربیتیundefined #کتاب‌خوانی undefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۹:۱۴

۱۶ شهریور

thumnail
.undefined سعی کنیم فرزندانمان خودکفا شوند. خودکفایی یعنی اینکه انسان در درون خودش، مربی و معلمی داشته باشد. خداوند عقل و فهمی به انسان داده که این عقل و فهم، انسان را تربیت می‌کند...
undefined در روایت داریم:«مَنْ لَمْ‌يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظَاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ‌تُغْنِي عَنْهُ شَيْئاً» هر کس که از درون خود واعظی نداشته باشد، موعظه دیگران برای او نتیجه ندارد؛ یعنی اول باید واعظ مربی و معلمی در درون انسان فعال شود تا موعظه دیگران بر او مؤثر باشد. تربیت یعنی احیای این واعظ و معلم.
undefined برای اینکه واعظ درونی شاگرد فعال شود از او «نظرخواهی» کنید. وقتی که از او نظرخواهی می‌کنید واعظ درونی‌اش فعال می‌شود؛ چون می‌خواهد استاد خودش را نقد کند؛ می‌خواهد...نمره بدهد. این نمره دادن شاگرد به استاد، خیلی مهم است... هم استاد توانایی خودش دستش می‌آید و هم موجب می‌شود مدیریت درونی شاگرد، مدیریت بیرونی‌اش را اداره کند.
undefined وقتی که شاگرد احساس می‌کند من روی مدیرم تأثیر دارم، احساس مسئولیتش بیشتر می شود؛ چون احساس آزادی می‌کند و احساس آزادی و احساس مسئولیت، با هم توام‌اند. شما هر اندازه که آزادی را از طرف مقابل سلب کنید، احساس مسئولیت را از او سلب کرده اید.
undefined از جمله چیزهایی که واعظ درونی را در فرد فعال می‌کند، «مشورت» با اوست؛ چون وقتی که می‌خواهد نظر بدهد ناچار است استارت ماشینش را بزند و موتور فکرش را روشن کند تا بتواند بهترین جواب را به شما بدهد.
undefined #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد،جلد۱،صفحات۱۶۵، ۱۹۲ و ۱۹۳undefined#تربیت_عقلانی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۲۰:۳۲

۱۷ شهریور

thumnail
.undefinedمسئله دیگر که باز مربوط به تربیت عقلانی است این است که قضاوت‌های مردم درباره انسان نباید ‏برای او ملاک باشد. این‌ها یک بیماری‌های عمومی است که اغلب افراد کم‌وبیش گرفتارش ‏هستند.‏
undefined‏اینکه انسان در مسائلی که مربوط به خودش است تحت تأثیر قضاوت دیگران قرار ‏بگیرد [صحیح نیست] و به ما گفته‌اند هرگز تحت تأثیر قضاوت و تشخیص دیگران نسبت به ‏خودتان قرار نگیرید...‏
undefinedقرآن با مسئله- به‌اصطلاح امروز- «سنت‌گرایی» یعنی پذیرفتن آنچه درگذشته بوده است، ‏با ‏این حالت گوسفندصفتی در انسان و با پیروی کورکورانه از آباء و اسلاف و نیاکان فقط به ‏دلیل ‏اینکه آن‌ها آباء و نیاکان هستند، سخت مبارزه کرده است...
undefinedاین حالت تسلیم در مقابل گذشتگان یک حالت ضد عقل است. قرآن می‌خواهد که انسان ‏راه ‏خودش را به‌حکم عقل انتخاب کند. پس مبارزه قرآن با تقلید و به‌اصطلاح «سنت‌گرایی» ‏مبارزه‌ای است به‌عنوان حمایت از عقل.‏..
undefinedمسئله دیگر مسئله عدد است...قرآن ‏‏[معیار قرار دادن] کثرت را مذمّت می‌کند و می‌گوید کثرت معیار نیست.‏...
undefinedاگر اکثر مردم را پیروی کنی تو را گمراه می‌کنند؛ چون اکثر مردم تابع عقل نیستند، تابع گمان ‏و ‏تخمین‌اند، همین‌که چیزی در خیالشان پیدا می‌شود دنبالش می‌روند.‏ چون اکثر این‌جور هستند، پس ‏به اکثر اعتماد نکن.‏ این هم خودش نوعی دیگر استقلال بخشیدن به عقل است و دعوت به اینکه عقل باید معیار ‏باشد.‏..
undefined #شهید_مطهری | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحات ۳۸ و ۱۹۲ و ۱۹۳undefined#تربیت_عقلانی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۹:۵۳

۱۸ شهریور

thumnail
.🟢پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى است.
🟢خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج مردمی بودند ظاهربین، مردمی بودند که اساسا عمق را نمی دیدند، آینده را درک نمی کردند، شعاع دیدشان بسیار کوتاه بود ولی متعبد و متدین و معتقد و عابد و زاهد بودند. علی (ع) آنها را ریاکار نمی دانست...می گوید اینها کج فهم و کج اندیش بودند.
undefined #شهید_مطهری | پانزده گفتار، صفحه 67 و 68undefined#تربیت_عقلانی undefinedundefinedundefined #احادیث_تربیتی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۵:۲۸

thumnail
.undefined فكر انسان همانند يك قطب‏نما مى‏تواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اين‏كه يك قطب‏نما تحت تأثير كشش‏ها و جاذبه‏ها قرار نگرفته باشد...آن‏ها كه با تفكراتى مغشوش و گرفتار حركت مى‏كنند، خيلى گمراه‏تر از آن‏هايى هستند كه هرگز تفكراتى ندارند و كارى را آغاز نكرده‏اند.
undefined تفكر انسان چه‌بسا كه تحت تأثير عادت‏ها، تقليدها، منافع، غريزه‏ها و تعصب‏ها قرار بگيرد و در نتيجه، اين تفكر فقط به همين‏ها منتهى مى‏شود نه به حق و همين‏ها را نتيجه مى‏دهد نه حق را...انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصب‏ها، عادت‏ها و تقليدها خود را خلاص كند...
undefined انسان چگونه مى‏تواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنماید؟...نيروى حقيقت‌طلبى، انسان را از هواها، سودها و تعصب‏ها آزاد مى‏نمايد.
undefined اما عادت‏ها و تقليدها، اين دو به وسيله‏ى رشد شخصيت و ايجاد شخصيت از بين مى‏روند. تقليد لازمه‏ى نبود شخصيت است و هنگامى‏كه در انسان شخصيتى راه يافت، تقليد و عادت كنار مى‏روند.عواملى كه بتواند شخصيت را در انسان زياد كند و او را بزرگ سازد متعدد است. تلقين، مقايسه، رقابت، بزرگداشت و احترام، مى‏تواند به رشد شخصيت كمك كند...
undefined به وسيله‏ى عوامل زهد و آزادى و شناخت‏هايى كه از تعليم و آموزش بدست مى‏آيد مى‏توانيم به آزادى‏هاى زيادترى برسيم. شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت راه و شناخت رحمت اللَّه و شناخت دردها و رنج‏ها و شناخت مرگ،ما را به آزادى‏هاى عظيم‏تر و متنوع‏ترى مى‏رساند.
undefined #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی،صفحات ۷۳الی۷۵و۷۹الی۸۰undefined#تربیت_عقلانی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۸:۱۶

۱۹ شهریور

thumnail
.undefined «آشنایی با ادبیات داستانی کودک و نوجوان»
undefinedمربی باید آشنایی لازم با ادبیات داستانی کودک و نوجوان و جریان‌های مختلفی که در این فضا فعالیت می‌کنند، داشته باشد. همچنین باید کتاب‌های مناسب و نامناسب کودک و نوجوان را بشناسد، تا بتواند کتاب‌های مناسب را معرفی کرده و با رعایت اصول تربیتی، از مطالعه کتاب‌های نامناسب جلوگیری کند.
undefinedدر همین راستا یکی از کارهای مربی، رصد مستمر کتاب‌های جدید و به‌روز بودن اطلاعاتش در این زمینه است. می‌توان از فهرست‌ها و جوایز کتاب در این زمینه استفاده کرد؛ اما نکته مهم این است که مربی نباید به این موارد اعتماد کامل و اکتفا کند.
🧩 #قالب‌_های_تربیتیundefined #کتاب‌خوانی undefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۶:۰۲

thumnail
.undefinedپیاز تندundefined
undefined با یکی از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بودیم، او به پیاز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. کودکی که در آنجا بود مقداری از آن پیاز را در دهان گذاشت، اشکش سرازیر شد و زبانش سوخت و آن را رها کرد. دوستم خندید، خنده‌ای پربار و پر از برداشت؛ که عده‌ای به خاطر جهتی از چیزهایی می‌گذرند اما عده دیگر، همان چیز را به همان خاطر می‌خواهند. آن تیزی و تندی که کودک را فراری کرده، مرا به سوی خود کشانده است. و سپس ادامه داد: در برابر سختی‌ها و ناراحتی‌ها عده‌ای به همان خاطر که ما فرار می‌کنیم به استقبال می‌روند و از سختی‌ها بهره می‌گیرند. همان دردها و فشارها که ما را از پای در می آورد، همان‌ها به عنوان پا، عامل حرکت و پیشرفت و ورزیدگی عده‌ای می‌شود...
undefined هر تصادف و هر صحنه‏اى پيامى دارد و حرفى دارد و مغزى و تو نمى‏توانى از اين پيام و از اين حرف و از اين مغز به زودى بگذرى بلكه آن را زير و رو مى‏كنى و در آن تدبر مى‏كنى و آن را ارزيابى مى‏نمايى. و اين ارزيابى‏هاى وسيع و مرتب به سازمان فكرى وسيعى منتهى مى‏شود و در درون تو چشمه‏هايى را مى‏كارد.
undefined #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۰۹ الی ۱۱۱undefined #خاطرات_تربیتی undefinedundefinedundefined #تربیت_عقلانی undefinedundefined

undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۹:۳۱

۲۰ شهریور

thumnail
.undefined «گوسفندی که خیلی کوچک بود»داستان کتاب درباره گوسفندی به اسم فرفری است که از گوسفند‌های دیگر کوچک‌تر است. فرفری که به‌خاطر این کوچک بودن مسخره می‌شود، تلاش می‌کند با کارهای مختلف خودش را بزرگ نشان بدهد؛ اما هربار شکست می‌خورد. تا اینکه یک روز گرگی به گله حمله می‌کند و به‌خاطر کوچک بودن فرفری، او را نمی‌بیند. فرفری هم از این فرصت استفاده کرده و با شجاعت گرگ را فراری می‌دهد. در پایان، گوسفندها که بخاطر فرفری، از دست گرگ نجات پیدا کرده‌اند، از او تشکر کرده و دیگر مسخره‌اش نمی‌کنند.
undefined نویسنده: راب لویس، مترجم: هوشنگ آزادی‌ورundefined ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانundefined تعداد صفحات: ۳۲ صفحهundefined مخاطب: رده سنی ۶ تا ۱۰ سال

undefined ویژگی‌ها
undefined متن ساده، روان و کوتاهundefined نسخه چاپی کتاب، برای کودکان کم‌بینا مناسب‌سازی شده است.
🪴 اثرات تربیتی
undefined تقویت اعتماد به نفس؛ به خصوص در کودکانی که از نظر جسمی ضعف‌هایی دارند.undefined تقویت روحیه شجاعتundefined تقویت روحیه بخشش و کمک به دیگران
undefined برای تهیه نسخه کاغذی کتاب به اینجا و تهیه نسخه الکترونیک آن به اینجا مراجعه فرمایید.
undefined #معرفی_کتاب_کودک undefinedundefinedundefined #تربیت_با_کتاب
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۳:۲۰

1_13556812664.mp3

۰۲:۴۸-۱.۸۲ مگابایت
. قصه صوتی این کتاب، توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی_هنری کانون پرورش فکری، منتشر شده است.
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۳:۲۲

thumnail
.undefined اول چیزی که بر ملت لازم است و بر دانشگاه‌ها لازم است و بر دانشکده‌ها لازم است و بر همه ملت لازم است این است که این مغزی که حالا شده است یک مغز اروپایی یا یک مغز شرقی، این مغز را بردارند، یک مغز انسان خودمانی، انسان ایرانی_اسلامی[بنشانند]
undefined همان‌طور که آنها شستشو کردند مغزهای ما را، مغزهای بچه‌های ما را و به جای مغز خودشان مغز دیگری نشاندند، ما هم حالا عکس‌العمل نشان بدهیم و شستشو کنیم مغز خودمان و بچه‌های خودمان را و یک مغز اسلامی- انسانی جایش بنشانیم، تا از این وابستگی فرهنگی و وابستگی فکری بیرون بیاییم.
undefined اگر ما از وابستگی فکری بیرون بیاییم، همه وابستگی‌ها تمام می‌شود. اینکه ما وابسته شدیم، در اقتصاد وابسته هستیم، در فرهنگ وابسته هستیم، در همه چیز وابسته هستیم، مبدا این همین است که در فکر وابسته هستیم. فکرمان نمی‌تواند بِکشد این را که ما خودمان هم فرهنگ داریم؛ خودمان هم فرهنگمان غنی است؛ خودمان هم همه چیز داریم، یک مملکت غنی‌ای ما داریم...
undefined آنها می‌خواستند نگذارند که شما استفاده فرهنگی خودتان را بکنید؛ استفاده اقتصادی خودتان را بکنید. همه چیزمان را به هم زدند تا اینکه دست ما همیشه دراز باشد، یک دستمان طرف امریکا دراز باشد؛ یک دستمان طرف شوروی دراز باشد، از این بخواهیم و از آن بخواهیم. همه هستی ما را آنها ببرند و ما نفهمیم.
undefined #امام_خمینی | سخنرانی در دیدار با عشایر آذربایجان شرقی، ۲۸ شهریور ۱۳۵۸undefined#تربیت_عقلانی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۸:۰۰

۲۱ شهریور

thumnail
.undefined عرض تسلیت بمناسب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
undefinedامام عسكرى عليه‌السلام:مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و مَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ.
undefinedامام حسن عسكرى عليه‌السلام:هر كه برادرش را در خلوت پند دهد ، او را آراسته است ، و هر كس برادرش را در جمع پند دهد، او را سرشكسته كرده است.
undefined تحف العقول ، صفحه ۴۸۹
undefined #احادیث_تربیتی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۸:۰۰

۲۲ شهریور

thumnail
.undefined معلم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد، هم رفتار و اخلاق‌آموزى در کار او باشد. اگر تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل می‌شود.
undefinedیاد دادن دانش؛ محتواى کتابها و محتواى علوم و مانند اینها که باید بچّه‌هاى ما - مردان و زنان آینده‌ى کشور ما - اینها را یاد بگیرند. این، یک کار است.
undefinedکار دوّم که از این مهم‌تر است، یاد دادن تفکّر است. کودک ما فرابگیرد که فکر کند - فکر صحیح، فکر منطقى - و براى فکر کردن درست راهنمایى بشود؛ سطحى‌نگرى، سطحى‌آموزى در مسائل زندگى یک جامعه را زمین‌گیر می‌کند، در بلندمدّت بدبخت می‌کند؛ باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد.
undefinedلذا شما ببینید که ما مثلاً از شهید مطهّرى که نام مى‌آوریم، فقط به علم شهید مطهّرى اهمّیّت نمی‌دهیم، به تفکّر شهید مطهّرى اهمّیّت می‌دهیم. اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب می‌شود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند.
undefinedاگر جوان ما، عالم ما، دانشمند ما متفکّر بار آمده باشد، از آن ذخیره‌ى دانشى که در اختیار او است، ده‌ها و صدها مسئله‌ى جدید مطرح می‌کند و پاسخ می‌گیرد. پس استفاده‌ى از علم با تفکّر ممکن است.
undefined #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با معلمان سراسر کشور، ۱۳۹۳/۲/۱۷undefined#تربیت_عقلانی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۹:۱۴

۲۳ شهریور

thumnail
.undefined انتظار به معنای آماده شدن است، به معنای اقدام کردن است؛ به معنای این است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که می‌شود به آن دست یافت که برای رسیدن به آن عاقبت بایستی تلاش کند.
undefined ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) را داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه‌ی مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازه‌ای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه‌ی مهدوی نزدیک کنیم.
undefined جامعه‌ی مهدوی، جامعه‌ی قسط است، جامعه‌ی معنویّت است، جامعه‌ی معرفت است، جامعه‌ی برادری و اخوّت است، جامعه‌ی علم است، جامعه‌ی عزّت است.
undefined#مقام_معظم_رهبری | سخنرانی تلویزیونی به مناسبت میلاد #امام‌_زمان (عج) ۱۳۹۹/۱/۲۱undefined #تربیت_مهدوی
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۹:۰۱

thumnail
.undefined «مت میلیونر»«مت» پسری یتیم و باهوش است که یک بازی کامپیوتری ساخته است. این بازی به طور اتفاقی مورد توجه قرار گرفته و پول زیادی را برای «مت» به ارمغان می آورد. او که پیش از ساخت بازی، فقیر بوده، ناگهان میلیونر شده و سرگرم خرید وسایل مختلف می شود. خریدهای او از دوچرخه آغاز شده و تا ماشین آخرین مدل ادامه پیدا می‌کند. پس از مدتی این خریدها برای «مت» تکراری می‌شود و او احساس می‌کند که دیگر از پولداری خود خوشحال نیست. این‌چنین است که پسرک درمی‌یابد که تنها با پول‌دار بودن نمی‌توان خوشبخت بود.
undefined نویسنده: اندرو نوریس، مترجم: زهره فرنیاundefined ناشر: سروشundefined تعداد صفحات: ۱۸۱ صفحهundefined مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال
undefined ویژگی‌ها
undefined پرداختن به یک موضوع مهم و جدیدundefined داستان روان و جذاب
🪴 اثرات تربیتی
undefined تقویت مهارت «تفکر» و «تجزیه و تحلیل منطقی»undefined تبیین ضرورت تفکر و مشورت پیش از انجام کارهاundefined پرورش روحیه «دور اندیشی» undefined پرورش روحیه «خودباوری»undefined آگاهی بخشی درباره نقش نداشتن ثروت در رسیدن انسان به آرامش
undefined برای خرید نسخه کاغذی کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید.
undefined #تربیت_عقلانی undefinedundefinedundefined #معرفی_کتاب_نوجوان undefinedundefinedundefined #تربیت_با_کتاب
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۲۰:۱۶

۲۴ شهریور

thumnail
.undefinedضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضيح مى‌دهد؛ چون انتخاب، بدون ارزيابى و شناخت ممكن نيست و شناخت، از تفكر مايه مى‌گيرد. و سؤال فكر را به جريان مى‌اندازد.
undefinedمادام كه سؤال‌هايى در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره مى‌گيرى و نه از تفكرات ديگران؛ چون كسى كه اشتهايى ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد كرد.
undefinedبه دوستى كه سؤالش را فراموش كرده بود گفتم: اگر خواستى فقط يك مسأله را بپرسى، از اينجا شروع كن كه چگونه سؤال كنم...
undefinedآن روزها که...در نزديكى زمستان، مادرم لباس‌هاى ما را آماده مى‌كرد و آنها را مى‌شكافت و دوباره مى‌بافت؛ گاهى براى شكافتن از خود ما كمك مى‌گرفت.
undefinedبراى شكافتن لباس، ما مدت‌ها سَرِ هر نخى را مى‌كشيديم، امّا به جايى نمى‌رسيديم تا اين كه سرِ نخ اصلى پيدا مى‌شد و يا اين كه به دستمان مى‌دادند... در اين لحظه باز شدن هر گره، گره‌هاى ديگر را هم، باز مى‌كرد... و چقدر راحت و شيرين، صدا مى‌داد.
undefinedمن از آن روزها اين تجربه را به يادگار دارم كه اگر سؤال‌ها درست مطرح بشوند و از سر نخ شروع بشوند، با حل هر سؤال و باز شدن هر مشكل، سؤال‌ها و گره‌هاى ديگر هم باز مى‌شوند.
undefinedما در طرح سؤال از آخر شروع كرده‌ايم، درست مثل كسى كه مى‌خواست لباس را از آن طرف بشكافد... پيداست كه گره گره، يك عمر صرف مى‌شد و عاقبت هم، نخ‌ها تكه تكه و بريده بريده، به دست مى‌رسيد.
undefined #استاد_صفایی_حائری | روش نقد، ج۱، ص۶۷undefined #خاطرات_تربیتی undefinedundefinedundefined#تربیت_عقلانی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۶:۱۷

thumnail
.undefined «آشنایی کامل با روحیات، علائق و مشکلات متربیان»
undefined یکی از مهم‌ترین اصول جذب به کتابخوانی، معرفی کتاب جذاب بر اساس ‏علاقه‌ی مخاطب است. از همین رو مربی باید بداند متربی‌اش به کدام موضوع و ‏قالب نوشتاری بیشتر علاقه دارد تا بتواند کتاب متناسب با سلیقه‌ی متربی را به او معرفی کند. مثلا ممکن است یک متربی به کتاب‌های طنز علاقه داشته باشد؛ ولی متربی دیگر شیفته داستان‌های تاریخی باشد. یک نوجوان به قالب شعر علاقه‌مند است و نوجوان دیگری به رمان و داستان.
undefined همچنین حل مشکلات و مسائل متربی با کمک داستان هم نیازمند آگاهی مربی است. به طور مثال اگر مربی اطلاع داشته باشد که متربی‌اش در خانواده با چه مشکلاتی روبه‌رو است، می‌تواند داستان‌های متناسب با این مسائل را به او معرفی کند.
🧩 #قالب‌_های_تربیتیundefined #کتاب‌خوانی undefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۹:۳۹

۲۵ شهریور

thumnail
.undefined از آن‏جا كه فكر تحت تأثير عوامل محيط، تربيت، وراثت، تلقين و تقليد و تاريخ قرار مى‏گيرد، ضرورت نقد و سنجش و تعقل نمودار مى‏گردد...نيرويى كه اين سنجش و نقادى را عهده‏دار است مى‏توانيم عقل بناميم و اين سنجش را مى‏توانيم تعقّل بخوانيم...
undefined با نظارت عقل به ملاك‏ها مى‏رسيم كه اصلًا خوبى چيست؟ تو بايد دنبال چه چيزى باشى؟در برابر اين سؤال، به اين ملاك مى‏رسيم كه خوبى، همان است كه كسرى‏هاى من را پر كند...
undefined دوست خوب، هدف خوب، راه خوب، مكتب خوب آن دوست و آن هدفى است كه من را بارور كند. به من بدهد. از من نگيرد.با اين ملاك، خوبى از خوشى جدا مى‏شود. و با اين نظارت آنچه از محيط و وراثت و تلقين و تقليد و ... در من رخنه كرده، كنار مى‏رود...
undefined هنگامى كه خوبى از خوشى مشخص شد، انسان مى‏تواند به خاطر رسيدن به خوبى‏ها از خوشى‏هايش بگذرد. چون اين خواسته‏ى دل ما و نياز غريزه‏ى بهتر طلبى ماست، نه يك حكم خشك عقلى و نه يك شعار خشن اخلاقى.
undefined با اين توضيح، هماهنگى فكر و عقل و دل، علم و عقل و عشق، آشكار مى‏شود. و با اين هماهنگى است كه شناخت‏ها به عمق و اصالت مى‏رسند و از محكوميت محيط‌ها و عادت‏ها و از جبرهاى گوناگون آزاد مى‏گردند؛ همان‌طور كه از محدوديت و سطحى‌نگرى و يك‌بعدى ماندن هم آزاد مى‏شوند.
undefined #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۲۱ الی ۱۲۶undefined#تربیت_عقلانی undefinedundefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۷:۱۷

۲۷ شهریور

thumnail
.undefined مربی اگر بخواهد جنبهٔ نفسانی را اصلاح کند چه می‌کند؟ به شاگردان تشر می‌زند. خدا وقتی می‌خواهد جنبهٔ نفسانی انسان را اصلاح کند چه می‌کند؟ تشر خدا چه‌جور است؟ پس معلم باید قدرت تشر داشته باشد؛ یعنی برایش لازم است. چرا؟ چون آن‌ها نفس دارند. پس باید در وجود او این قدرت باشد.
undefined دربارهٔ حُسن خلق رسول اکرم زیاد شنیده‌اید؛ اما در وقت غضب کسی جرئت نداشت در حضور او حرفی بزند. چنان مجلسش سنگین می‌شد که اعضای مجلس دلشان می‌خواست کسی از بیرون بیاید و او حرف بزند؛ وگرنه در مجلس آن حضرت سکون حاکم بود. در آن حال تذکر، آن حضرت حتی بر ابوجهل هم مؤثر بود...
undefined در روایات داریم که اصحاب پیامبر(ص) می‌گفتند در حضور او بودن به‌گونه‌ای است که انگار پرنده روی سرشان نشسته است. معنایش چیست؟ ‌پیامبر(ص) می‌داند این‌ها نفسانیت دارند. اگر به این‌ها، یعنی به جنبه‌ی نفسانی آن‌ها رو بدهد، رشته‌ی امور را از دستش می‌گیرند و بعد خود این‌ها تعدّی می‌کنند و نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد...
undefined پس در اصول تربیت باید بدانیم نفسی در کار هست و شاگردان، همه، این نفس را دارند. به این معنا که یک حالت خودکامگی در انسان وجود دارد و اگر میدان ببیند، شروع به فعالیت می‌کند و هرکدام از شاگردان خودشان می‌شوند یک معلم؛ هر کاری بخواهند می‌کنند: رأی می‌دهند، فرمان می‌دهند. بعد معلم باید شاگرد آن‌ها بشود و هر کاری که گفتند بکند. undefined #آیت_الله_حائری_شیرازی | مربی و تربیت، صفحات ۷۹ تا ۸۲undefined #طبیب_دَوّار undefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۸:۵۷

۲۸ شهریور

thumnail
.undefinedما همیشه در مسئله تربیت نظرمان به جنبه منفی است. خیال می‌کنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری. بیشتر خانواده‌ها عقیده‌شان این است که تربیت بچه فقط همان چشم غرّه رفتن به او ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است...
undefinedدر تربیت بچه و انسان به‌طورکلی... وقتی شما به او می‌گویید این کار را نکن، اول باید بفهمد که چرا نباید این کار را بکند و الّا گیج می‌شود و حتی بیماری روانی پیدا می‌کند.
undefined[مردم] بچه‌های کوچکشان را می‌آوردند خدمت رسول اکرم و می‌گفتند یا رسول‌الله شما به گوش این‌ها مثلاً دعا بخوانید... مکرر اتفاق افتاده که بچه را دادند به پیغمبر اکرم، بچه ادرارش شروع شد. تا ادرارش شروع شد پدر یا مادرش دوید که بچه را بگیرد، فرمود: بچه که ادرارش می‌گیرد نهیب به او نزنید، بگذارید ادرارش را به‌طور کامل بکند. فرمود مهم نیست، من دامنم را آب می‌کشم... هرگز بچه را وقتی ادرارش شروع می‌شود مانع نشوید، نهیب نزنید (ازنظر طبی هم این امر بیماری بدنی برای بچه ایجاد می‌کند) چرا؟ این‌که برای بچه تربیت نشد! او که نمی‌فهمد اصلاً ادرار چیست...
undefinedبچه تا در این سن هست نباید ادرار نکردن را به‌صورت یک امر ممنوع بر او تحمیل کرد. او بعد در جای دیگر هم خیال می‌کند کار بدی دارد می‌کند و نباید این کار را بکند. بعد یک عارضه روحی برایش پیدا می‌شود؛ همیشه وقتی می‌خواهد ادرار کند چون در ذهنش رفته «یک کار بد»، یک خیال مانعش می‌شود.
undefined #شهید_مطهری | مجموعه آثار،جلد۲۶،صفحه ۶۳۲undefined #طبیب_دَوّار undefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۸:۲۹

۲۹ شهریور

thumnail
.undefinedفاطمه زهرا سلام الله علیها می‌گوید: پدرم آخرین خداحافظی‌اش را پیش من می‌آمد و اولین دیدارش را هم پیش من می‌آمد. سفری از راه رسید و پیش من آمد؛ اما توقف چندانی نکرد و رفت. من با خودم گفتم: دفعات قبل بیشتر پیش من توقف می‌کرد. چرا این دفعه توقفی نکرد؟...روی کارهایم مطالعه کردم تا ببینم چه شده است.
undefinedدیدم که در خانه‌ام یک پرده نصب کرده‌ام و یک زینتی هم روی آن گذاشته‌ام که قشنگ است. وقتی فکر کردم، دیدم که حق با پدرم است؛ چون کسانی هستند که روی صفه زندگی می‌کنند و هیچ چیزی ندارند؛ نه خانه، نه زندگی، نه کسی، نه کاری. اینها برای شام و ناهارشان معطل‌اند؛ اما بودن این پرده ضرورتی ندارد. لذا آن را با زینتش باز کردم و به بچه‌هایم گفتم: به سلمان بگویید بیاید.
undefinedسلمان آمد. به او گفتم: این را ببر بده به پدرم و بگو: بفروشید و خرج اصحاب صفه بکنید. سلمان آن را برد و گفت: این را دخترتان داده و گفته که خرج اصحاب صفه بکنید. حضرت سه بار گفتند: «فداها ابوها!» چرا پیامبر این کار را کرد؟ چون با خودش گفت: دخترم مطلب را گرفت؛ من توقفم را کم کردم و او متوجه علت آن شد.
undefinedاین تربیت مثبت است. سخن نگفت؛ اشاره نکرد؛ تذکر نداد؛ بلکه قبلاً روشش بود که بیشتر توقف کند و این بار توقفش را کم کرد؛ فتیله محبتش را پایین کشید. تربیت باید به این سمت برود که گفتن تعطیل شود و با محبت کردن تنظیم شود؛ با ابراز بیشتر یا ابراز کمتر.
undefined #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۱۷۹undefined #طبیب_دَوّار undefined
undefined باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
undefined @Bavar_tarbiat

۱۴:۵۱