.
محبت و احترام، دو بالی هستند که انسان با آن رشد میکند. انسان در زندگیاش هم به محبت نیاز دارد و هم به احترام.
محبت برای بچه مثل آب است برای چیزی که میخواهیم از آن، چیزِ سخت درست کنیم. چطور شکر را تبدیل به نبات میکنیم؟ اگر بخواهید شکر یا خاک قند را که گَرد است، به نباتی که صُلب است تبدیل کنید، چکار میکنید؟ اوّل شکر را در آب حل میکنید و شیرۀ شکر غلیظ درست میکنید. بعد این شیره را میریزید توی ظرفی که نخی در وسطش هست. این شیره دور نخ جمع میشود و میشود دانههای نبات. پس صُلب شدن نبات در نتیجۀ آبی است که به شکر تزریق میکنیم.
در سنگها هم همینطور است. سنگها وقتی که آب میخورند، بلور سختی پیدا میکنند. محبت هم برای انسان مثل آب دادن به شکر برای درست کردن نبات است. پدرها و مادرهایی که به بچههایشان محبت نمیکنند، بچههایشان چیز خوبی نمیشوند، صُلب نمیشوند، با استقامت نمیشوند.
احترام و محبت، صلابت میدهد؛ اما تحقیر، موجب بخار شدن آبها میشود. آب را که از سنگ گچ بگیری، پودر میشود.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۲۳۵
#روش_محبت 
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۰۸
.
علی(ع) و فاطمه(س) چه کار کرده بودند که زینب(س) اینگونه از آب درآمد و حسین(ع) آنگونه؟
اولین اثری که بر اولاد خودشان گذاشتند، این بود که اولاد خود را «نترساندند»، بچه را با وحشت تربیت نکردند، خانهشان خانهی خفقان و وحشت و رعب نبود. بسیاری از پدر و مادرها بچههای با استعدادی دارند و تحمل بچهی بااستعداد، مشکل است. لذا این بچهها را از بچگی مرعوب میکنند...
اصل تربیتی دیگر علی(ع) و فاطمه(س)، «حرمت و احترام»، عجیبی بود که برای فرزندانشان قائل بودند...
اصل سومی که علی(ع) و فاطمه(س) در خانه داشتند «محبت بیدریغ» بود. بسیاری از پدرها میترسند بچه خودشان را ببوسند. بسیاری از مادرها فرزندانشان را کم میبوسند. این غلط است. فاطمه زهرا(س) بچهی خودش را به سینهاش می فشرد. رسولخدا(ص) در هنگام رحلت، اجازه نداد که این بچهها را از روی سینهاش بلند کنند.
این روحیه دادن و محبت کردن است که موجب میشود هیچکس نتواند اینها را با هیچچیز بخرد. محبت کردند تا بچه ها قابل «تطمیع» نباشند. نترساندند تا بچهها قابل «تهدید» نباشند. به بچهها شخصیت و حرمت دادند تا «ابهتهای اجتماعی» و جمعیتهای انبوه آنها را نگیرد و دچار واهمه نکند. زینب کبری(س) وقتی که در بازار صحبت کرد، دچار واهمه نشد؛ وقتی که در مجلس یزید سخنرانی کرد، دچار واهمه نشد.
#آیت_الله_حائری_شیرازی، راه رشد، جلد۲، صفحات ۵۶ و ۵۹.
#تربیت_فاطمی
🩸بازنشر به مناسبت شهادت #حضرت_زهرا سلام الله علیها
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
🩸بازنشر به مناسبت شهادت #حضرت_زهرا سلام الله علیها
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۸:۵۵
.
برزخ زمین
«جین» دختری جوان و فرزند رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکاست. او روزی اتفاقی در آزمایشگاه محل کارش، با پرنده بسیار کوچکی مواجه میشود. این پرنده دارای توانمندیهای خاصی است و میتواند با جین صحبت کند. همزمان جین مورد حمله گروگانگیری شش نفر قرار میگیرد، اما بدون اینکه کوچکترین واکنشی نشان دهد، آن شش نفر کشته میشوند. بعد از مدت کوتاهی نیز برخی فضاپیماها و ناوهای ارتش آمریکا، از بین میروند. جین با اتکا به توانمندیهای خارقالعاده پرنده کوچک، به پدرش اطلاع میدهد دوستی دارد که میتواند راز این اتفاقها را کشف کند.
نویسنده: هاشم افتخار
ناشر: مدرسه
تعداد صفحات: ۲۲۹
مخاطب: نوجوانان ۱۵ سال به بالا
ویژگیها:
جذابیت بالا به علت استفاده از ژانر جذاب علمی، تخیلی
پرداختن به موضوعی جدید و نو
🪴 اثرات تربیتی:
تقویت روحیه «آمریکاستیزی»
آگاهیبخشی درباره نگاه قدرتطلبانه و نژادپرستانه نظام سیاسی آمریکا
جهت خرید نسخه کاغذی کتاب به اینجا مراجعه بفرمایید.
#معرفی_کتاب_نوجوان 

#تربیت_با_کتاب
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
🪴 اثرات تربیتی:
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۸:۱۹
.به مناسبت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانشآموز، فهرستی از بهترین کتابهای داستانی نوجوان با محوریت استکبارستیزی، تقدیمتان میگردد:
اسپاگتی با سس قرمز
شکار هیولا
برزخ زمین
نبرد رئیسعلی
توضیحات بیشتر درباره محتوای کتابها با انتخاب عنوان کتاب
#معرفی_کتاب_نوجوان 

#تربیت_با_کتاب
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۶:۵۳
.
دو چیز است که روحیه طفل را فاسد میکند: یکی کسری محبت که روحیه را شقی بار میآورد و دیگر افراط در نازپروردگی که روحیه را نُنر و لوس و بیهنر و بیعرضه بار میآورد.
هر طفل احتیاج به محبت و عاطفه پدر و مادر دارد و از این جهت نباید کسری داشته باشد. دیدن محبت، روحیه را با محبت و عطوف بار میآورد و احساس تنهایی، روحیه را خشن بار میآورد و در عین حال نباید افراط شود.
میگویند فرنگی شیرینی را به دست طفل خود نداد و چند قدم دورتر انداخت. گفتند: چرا این کار را کردی؟ گفت: برای آنکه چند قدم برای این شیرینی راه رفته باشد. میلیونرها و میلیاردرهای فرنگی بچهها و نوههای خود را نمیگذارند به لرد زادگی عادت کنند، زیرا میدانند که این فاسدکننده روحیه آنهاست.
#شهید_مطهری | یادداشتها، جلد۱۴، صفحه۲۵۹
#روش_محبت 
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۱۹
.
وقتى كه اين عامل[محبت] به طور مداوم و هميشگى مورد استفاده قرار بگيرد، از تأثيرش كاسته مىشود و يك امر عادى تلقى مىگردد و حتى يك نوع وظيفه فرض مىشود و ديگر اثر نمىگذارد و نتيجهاى به بار نمىآورد؛ چون در برابر انجام وظيفه، ديگر نه شكست و اسارتى هست و نه تشكر و سپاسى و نه علاقه و محبتى
و چه بسا زيادهروى در احسان و محبت باعث خراب شدن روحيه كودك و لوس و نُنُر شدن شخصيت او و سطحى و خام ماندن فكر او مىگردد و فسادهاى ديگرى هم به بار مىآورد.
#استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۹
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۲۱
.
خاطرهای شیرین از مواجهه تربیتی استاد علی صفایی حائری با دیگران که نشاندهنده ۵ ویژگی مهم مربی است:
مترصد فرصت بودن
برخورد شخصیتزا
کشف استعدادها
تقویت و رشد استعدادها
جهتدهی استعدادها به سمت اهداف مطلوب دینی
یک مربی موفق باید این ۵ ویژگی را دارا باشد.
منبع کلیپ: کانال کافه مینوفن:https://eitaa.com/cafeminofen
#خاطرات_تربیتی 

#استاد_صفایی_حائری
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۹:۰۷
.
محبّت، ریشه اخلاق نیک است. در پرتو محبّت میتوان احساسات و عواطف کودک را به خوبی پرورش داد و از او انسانی شایسته ساخت.
کودکی که از محبّت اشباع شده باشد، روانی شاد و دلی با نشاط دارد. او احساس محرومیت نمیکند تا عکسالعمل بد نشان دهد. همواره خوشبین، خوشقلب و بااعتماد خواهد بود.
او انسانی طبیعی است و عقده روانی ندارد و خیرخواه و انساندوست بار میآید. چون طعم شیرین محبّت را چشیده، حاضر است این آب حیات را به دیگران نیز ببخشد. او با مردم چنان رفتار میکند که دیگران با او رفتار نمودهاند.
کودکی که در محیطِ مهر و محبّت پرورش یافته، بهتر میتواند با مشکلات و حوادث سهمگین دوران بلوغ و تغییرات جسمی و روانی روبهرو گردد.
#آیت_الله_امینی | تربیت، صفحه ۱۰۴ و ۱۰۵
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۱۸
.
مادر و پدر باید چنان به فرزند محبت چشانده باشند که بینیاز از محبت دیگران باشد...اگر بچه را از محبت دور بدارند، به گونهای که تشنۀ محبت باشد، ممکن است با کمترین محبتی خودش را ببازد و تسلیم کند.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۱، صفحات ۲۴۸ و ۲۵۷
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۸:۳۶
.
بزرگترین دشمنیهایی که درباره اطفال و کودکان میشود همانهاست که پدران و مادران نادان بهعنوان محبت و از روی کمال علاقه انجام میدهند؛ یعنی نوازشهای بیحساب، مانع شدن از برخورد با سختی، نازپرورده کردن آنها.
اینهاست که طفل را بیچاره و ناتوان بار میآورد، او را در صحنه زندگی خلع سلاح میکند، کاری میکند که کوچکترین ناملایمی او را از پا درآورد و کمترین تغییر وضعی سبب نابودی وی گردد؛ او را مثل کسی بار میآورند که هرگز در همه عمر به داخل آب نرفته و شناوری نکرده و نیاموخته است.
#شهید_مطهری | مجموعه آثار، جلد۲۳، صفحه ۷۵۴
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۲:۴۰
.
این ستونها که ایستادهاند، آجر به آجر مقداری ملات لای آنهاست که حفظشان میکند. ملات ترس، ملات وحشت، ملات تهدید، مثل خاکستر است که ماندگاری ندارد و ریزش میکند. ملات ماندگار و پایدار، عشق است، محبت است...پدرها و مادرها! ملات ارتباطتان با فرزندهای خودتان را عشق قرار بدهید.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۱، صفحه ۲۴۸
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۵۶
.
از یکسو اصل محبت پدر و مادر به فرزند امری لازم است و اگر نباشد موجب عقده ای شدن فرزند و شکلگیری شخصیتی نابهنجار درون میشود، اما از سوی دیگر نیز محبت افراطی و بیش از اندازه پدر و مادر به نیز باعث میشود فردی لوس، پرتوقع، زودرنج و وابسته بار بیاید و نتواند در کشاکشهای اجتماعی شخصیتی استوار و بهنجار از خود نشان دهد.
خطر بالاتر محبت افراطی آن است که اگر جایی میان این محبت و سایر تکالیف تزاحم پیدا شود؛ چون این محبت غالب است، آن تکالیف طرد گردد و کنار گذاشته شود....
همان محبتی که خداوند آن را در نهاد انسان قرار داده و حکمت آفرینش آن را اقتضا می کند و اگر نباشد زندگی به هم میخورد و نه نسلی باقی می ماند و نه جامعه سالمی تشکیل میشود، همان محبت اگر حالت افراط پیدا کند، انسان یکباره چشم باز میکند و میبیند که زن و فرزند نزد او از خدا و جهاد هم محبوبتر شدهاند. نشانه آن نیز این است که وقتی باید به جنگ و جبهه برود و در جهاد شرکت کند علاقه به زن و فرزند مانع این امر میشود و در تزاحم محبت زن و فرزند با جهاد آدمی میبیند که نمیتواند زن و فرزند را رها کند.
#آیت_الله_مصباح_یزدی | نظریه تربیتی اسلام، صفحه ۱۸۲
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۵:۳۴
.
وبینار رایگان تربیت از مسیر محبت
نگاهی نو به روش محبت با تکیه بر دیدگاههای اندیشمندان اسلامی
محورهای اصلی:
رمز تاثیرگذاری روش محبت
تکنیکهایی برای اثربخش بودن محبت در کودکان و نوجوانان
خط قرمزها در محبت به کودک و نوجوانان
با ارائه حجتالاسلام رضا امیرزاده، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و مشاور مجموعههای تربیتی
چهارشنبه ۲۱ آبان، ساعت ۱۸، در بستر کانال ایتای باور
#پخش_زنده
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۳۰
.
محبّت مانند آبى است كه به گياه مىرسد، اگر نباشد گياه مىخشكد و اگر بيش از حد شود ريشه گياه مىگندد و خراب مىشود و گياه مىخشكد.
#استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۹
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۸:۲۱
.
در محبت کردن به طفل هم گاهی انسان با برخورد حیوانی، بچهاش را محبت میکند و گاهی با برخورد انسانی. وقتی که مثلاً بچهاش را نگاه میکند و عاطفهاش تحریک میشود و میخواهد بچهاش را نوازش کند، آن نوازش تاثیر سوء دارد؛ چون این کار را عکسالعملی انجام میدهد، تحت تأثیر نفسانیتش است؛ چون بچهاش را میبیند که سالم و خوب راه میرود، تحریک میشود و او را میگیرد و نوازش میکند و میبوسد. این بچه، بچۀ بیخودی میشود؛
اما اگر پدر خودش را کنترل کند و حساب داشته باشد که چطور بچهاش را نوازش کند، با نگاهش، با لبخندش، با نوازشش، با صحبتش، با تفریحی که با بچه میکند، با همبازی شدن با او، به این بچه روح و شخصیت بدهد؛ اینجا دیگر این برخورد، برخورد نفسانی با محبت نیست و بچه رشد پیدا میکند و لوس هم نمیشود.
علت اینکه بچه غرور پیدا میکند و حالت ذوقزدگی به او دست میدهد و حرکات بیمعنایی از او سر میزند، نوازشهای نفسانی پدر است. نوازشهای نفسانی، بچه را بیتربیت میکند، بچه را بیانضباط میکند؛ اما نوازش روی حساب و روی جنبه نورانیت، به بچه نور میدهد، به بچه رشد میدهد، به بچه شخصیت میدهد.
باید روشن شود که آیا بچه، یک بازیچه و وسیله است برای تسکین غیظ و عاطفه یا اینکه یک انسان است و مربی باید با او برخورد کاملاً جدی داشته باشد، به گونهای که بوسیدن او هم روی حساب باشد.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۳، صفحه ۵۱
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۲:۵۷
باور
.
وبینار رایگان تربیت از مسیر محبت
نگاهی نو به روش محبت با تکیه بر دیدگاههای اندیشمندان اسلامی
محورهای اصلی:
رمز تاثیرگذاری روش محبت
تکنیکهایی برای اثربخش بودن محبت در کودکان و نوجوانان
خط قرمزها در محبت به کودک و نوجوانان
با ارائه حجتالاسلام رضا امیرزاده، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و مشاور مجموعههای تربیتی
چهارشنبه ۲۱ آبان، ساعت ۱۸، در بستر کانال ایتای باور
#پخش_زنده
باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
.
️ کمتر از یک ساعت تا وبینار "تربیت از مسیر محبت" در کانال ایتا:https://eitaa.com/joinchat/1529872927Cc49b947e66
️ ساعت ۱۸ منتظرتان هستیم..
۱۳:۵۶
.انشاءالله به زودی بخش جدیدی را با موضوعی بسیار مهم، در کانال شروع خواهیم کرد:تحلیل تربیتی انیمیشن و فیلماما قبل از تحلیل فیلمها، چند بحث مقدماتی درباره کارگاه تحلیل و نقد فیلم خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد. توضیحات بیشتر درباره این کارگاه را در کلیپ امشب تقدیمتان خواهیم کرد.با ما همراه باشيد...
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۸:۵۶
.
کارگاه تحلیل و نقد فیلم، برنامهای جذاب است که میتواند در کانون یا مدرسه برگزار شود. حتی میتوان آن را در محیط خانه و با فرزندان اجرا کرد.
در این ویدئو استاد سید امیرحسین موسوی فعال عرصه تربیت اسلامی و مدیر مدرسه هنر و رسانه آوینا، به این سوالات پاسخ میدهند:
کارگاه نقد فیلم یعنی چه؟
چگونه برگزار میشود؟
اثرات تربیتی آن چیست؟
این اولین قسمت از مباحث تربیت و کارگاه تحلیل فیلم است. منتظر بخشهای بعدی در روزهای آینده باشید.
#کارگاه_تحلیل_فیلم
🧩 #قالب_های_تربیتی
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۰۷
.
«فِلو»
داستان دربارهی مورچهای به اسم فِلو است. یک روز صبح فِلو متوجه میشود عنکبوتها به محل زندگی دوستش پروانه آمدهاند و میخواهند آنها را بیرون کنند. پروانهها هم تلاش میکنند تا عنکبوتها را بیرون کنند. حالا این فلو است که باید با کمک مخاطب تصمیم بگیرد در این موقعیت چکار کند. در ادامه نیز، هربار در دوراهیها، مخاطب میتواند خودش را جای فلو بگذارد و انتخاب کند چه رفتاری داشته باشد و ادامه داستان را طبق انتخابش و راهنمایی کتاب پیگیری کند.
نویسنده: سیدعلی مرتضوی درچه
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحات: ۴۸ص
مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال
ویژگیها
قابلیت باهمخوانی کتاب
داشتن فرم تعاملی و ایجاد حس مشارکت در خواننده
تصاویر جذاب و کودکانه
🪴 اثرات تربیتی
تقویت روحیه مسئولیتپذیری در مقابل انتخاب
تقویت روحیه مقابله با زورگویی
آشنا کردن کودک با مفهوم اتحاد
برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا مراجعه فرمایید.
#تربیت_با_کتاب
#معرفی_کتاب_کودک 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
داستان دربارهی مورچهای به اسم فِلو است. یک روز صبح فِلو متوجه میشود عنکبوتها به محل زندگی دوستش پروانه آمدهاند و میخواهند آنها را بیرون کنند. پروانهها هم تلاش میکنند تا عنکبوتها را بیرون کنند. حالا این فلو است که باید با کمک مخاطب تصمیم بگیرد در این موقعیت چکار کند. در ادامه نیز، هربار در دوراهیها، مخاطب میتواند خودش را جای فلو بگذارد و انتخاب کند چه رفتاری داشته باشد و ادامه داستان را طبق انتخابش و راهنمایی کتاب پیگیری کند.
🪴 اثرات تربیتی
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۱۸
.
بازی پروندهای بینشان
پرونده ای با موضوع مرگ مشکوک فرزند مقام ارشد کشور به شما سپرده شده است...پرونده مربوط به خانم جوانی است که پس از چندین ماه مریضی از دنیا رفته است. تردید در مورد این پرونده از جایی شروع شد که شواهدی دال بر قتل توسط بازپرس پرونده به دادگاه رسید.
مناسب برای نوجوانان ۱۵ سال به بالا
تعداد مخاطب: ۱ تا ۸ نفر
اثرات تربیتی
آشنایی با وقایع شهادت حضرت زهرا(س)
زمینهسازی برای گفتوگو درباره وقایع تاریخی منجر به شهادت حضرت
تقویت مهارت استنتاج و حل مسئله
برای خرید این محصول به [کانال ضربان گیم](https://eitaa.com/zarabangame_ir) مراجعه فرمایید.
🧩 #معرفی_بازی_پروندهای
#تربیت_فاطمی
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
🧩 #معرفی_بازی_پروندهای
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۳۱