.
این ستونها که ایستادهاند، آجر به آجر مقداری ملات لای آنهاست که حفظشان میکند. ملات ترس، ملات وحشت، ملات تهدید، مثل خاکستر است که ماندگاری ندارد و ریزش میکند. ملات ماندگار و پایدار، عشق است، محبت است...پدرها و مادرها! ملات ارتباطتان با فرزندهای خودتان را عشق قرار بدهید.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۱، صفحه ۲۴۸
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۵۶
.
از یکسو اصل محبت پدر و مادر به فرزند امری لازم است و اگر نباشد موجب عقده ای شدن فرزند و شکلگیری شخصیتی نابهنجار درون میشود، اما از سوی دیگر نیز محبت افراطی و بیش از اندازه پدر و مادر به نیز باعث میشود فردی لوس، پرتوقع، زودرنج و وابسته بار بیاید و نتواند در کشاکشهای اجتماعی شخصیتی استوار و بهنجار از خود نشان دهد.
خطر بالاتر محبت افراطی آن است که اگر جایی میان این محبت و سایر تکالیف تزاحم پیدا شود؛ چون این محبت غالب است، آن تکالیف طرد گردد و کنار گذاشته شود....
همان محبتی که خداوند آن را در نهاد انسان قرار داده و حکمت آفرینش آن را اقتضا می کند و اگر نباشد زندگی به هم میخورد و نه نسلی باقی می ماند و نه جامعه سالمی تشکیل میشود، همان محبت اگر حالت افراط پیدا کند، انسان یکباره چشم باز میکند و میبیند که زن و فرزند نزد او از خدا و جهاد هم محبوبتر شدهاند. نشانه آن نیز این است که وقتی باید به جنگ و جبهه برود و در جهاد شرکت کند علاقه به زن و فرزند مانع این امر میشود و در تزاحم محبت زن و فرزند با جهاد آدمی میبیند که نمیتواند زن و فرزند را رها کند.
#آیت_الله_مصباح_یزدی | نظریه تربیتی اسلام، صفحه ۱۸۲
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۵:۳۴
.
وبینار رایگان تربیت از مسیر محبت
نگاهی نو به روش محبت با تکیه بر دیدگاههای اندیشمندان اسلامی
محورهای اصلی:
رمز تاثیرگذاری روش محبت
تکنیکهایی برای اثربخش بودن محبت در کودکان و نوجوانان
خط قرمزها در محبت به کودک و نوجوانان
با ارائه حجتالاسلام رضا امیرزاده، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و مشاور مجموعههای تربیتی
چهارشنبه ۲۱ آبان، ساعت ۱۸، در بستر کانال ایتای باور
#پخش_زنده
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۳۰
.
محبّت مانند آبى است كه به گياه مىرسد، اگر نباشد گياه مىخشكد و اگر بيش از حد شود ريشه گياه مىگندد و خراب مىشود و گياه مىخشكد.
#استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۹
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۸:۲۱
.
در محبت کردن به طفل هم گاهی انسان با برخورد حیوانی، بچهاش را محبت میکند و گاهی با برخورد انسانی. وقتی که مثلاً بچهاش را نگاه میکند و عاطفهاش تحریک میشود و میخواهد بچهاش را نوازش کند، آن نوازش تاثیر سوء دارد؛ چون این کار را عکسالعملی انجام میدهد، تحت تأثیر نفسانیتش است؛ چون بچهاش را میبیند که سالم و خوب راه میرود، تحریک میشود و او را میگیرد و نوازش میکند و میبوسد. این بچه، بچۀ بیخودی میشود؛
اما اگر پدر خودش را کنترل کند و حساب داشته باشد که چطور بچهاش را نوازش کند، با نگاهش، با لبخندش، با نوازشش، با صحبتش، با تفریحی که با بچه میکند، با همبازی شدن با او، به این بچه روح و شخصیت بدهد؛ اینجا دیگر این برخورد، برخورد نفسانی با محبت نیست و بچه رشد پیدا میکند و لوس هم نمیشود.
علت اینکه بچه غرور پیدا میکند و حالت ذوقزدگی به او دست میدهد و حرکات بیمعنایی از او سر میزند، نوازشهای نفسانی پدر است. نوازشهای نفسانی، بچه را بیتربیت میکند، بچه را بیانضباط میکند؛ اما نوازش روی حساب و روی جنبه نورانیت، به بچه نور میدهد، به بچه رشد میدهد، به بچه شخصیت میدهد.
باید روشن شود که آیا بچه، یک بازیچه و وسیله است برای تسکین غیظ و عاطفه یا اینکه یک انسان است و مربی باید با او برخورد کاملاً جدی داشته باشد، به گونهای که بوسیدن او هم روی حساب باشد.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۳، صفحه ۵۱
#روش_محبت 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۲:۵۷
باور
.
وبینار رایگان تربیت از مسیر محبت
نگاهی نو به روش محبت با تکیه بر دیدگاههای اندیشمندان اسلامی
محورهای اصلی:
رمز تاثیرگذاری روش محبت
تکنیکهایی برای اثربخش بودن محبت در کودکان و نوجوانان
خط قرمزها در محبت به کودک و نوجوانان
با ارائه حجتالاسلام رضا امیرزاده، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و مشاور مجموعههای تربیتی
چهارشنبه ۲۱ آبان، ساعت ۱۸، در بستر کانال ایتای باور
#پخش_زنده
باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
.
️ کمتر از یک ساعت تا وبینار "تربیت از مسیر محبت" در کانال ایتا:https://eitaa.com/joinchat/1529872927Cc49b947e66
️ ساعت ۱۸ منتظرتان هستیم..
۱۳:۵۶
.انشاءالله به زودی بخش جدیدی را با موضوعی بسیار مهم، در کانال شروع خواهیم کرد:تحلیل تربیتی انیمیشن و فیلماما قبل از تحلیل فیلمها، چند بحث مقدماتی درباره کارگاه تحلیل و نقد فیلم خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد. توضیحات بیشتر درباره این کارگاه را در کلیپ امشب تقدیمتان خواهیم کرد.با ما همراه باشيد...
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۸:۵۶
.
کارگاه تحلیل و نقد فیلم، برنامهای جذاب است که میتواند در کانون یا مدرسه برگزار شود. حتی میتوان آن را در محیط خانه و با فرزندان اجرا کرد.
در این ویدئو استاد سید امیرحسین موسوی فعال عرصه تربیت اسلامی و مدیر مدرسه هنر و رسانه آوینا، به این سوالات پاسخ میدهند:
کارگاه نقد فیلم یعنی چه؟
چگونه برگزار میشود؟
اثرات تربیتی آن چیست؟
این اولین قسمت از مباحث تربیت و کارگاه تحلیل فیلم است. منتظر بخشهای بعدی در روزهای آینده باشید.
#کارگاه_تحلیل_فیلم
🧩 #قالب_های_تربیتی
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۰۷
.
«فِلو»
داستان دربارهی مورچهای به اسم فِلو است. یک روز صبح فِلو متوجه میشود عنکبوتها به محل زندگی دوستش پروانه آمدهاند و میخواهند آنها را بیرون کنند. پروانهها هم تلاش میکنند تا عنکبوتها را بیرون کنند. حالا این فلو است که باید با کمک مخاطب تصمیم بگیرد در این موقعیت چکار کند. در ادامه نیز، هربار در دوراهیها، مخاطب میتواند خودش را جای فلو بگذارد و انتخاب کند چه رفتاری داشته باشد و ادامه داستان را طبق انتخابش و راهنمایی کتاب پیگیری کند.
نویسنده: سیدعلی مرتضوی درچه
ناشر: نشر جمال
تعداد صفحات: ۴۸ص
مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال
ویژگیها
قابلیت باهمخوانی کتاب
داشتن فرم تعاملی و ایجاد حس مشارکت در خواننده
تصاویر جذاب و کودکانه
🪴 اثرات تربیتی
تقویت روحیه مسئولیتپذیری در مقابل انتخاب
تقویت روحیه مقابله با زورگویی
آشنا کردن کودک با مفهوم اتحاد
برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا مراجعه فرمایید.
#تربیت_با_کتاب
#معرفی_کتاب_کودک 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
داستان دربارهی مورچهای به اسم فِلو است. یک روز صبح فِلو متوجه میشود عنکبوتها به محل زندگی دوستش پروانه آمدهاند و میخواهند آنها را بیرون کنند. پروانهها هم تلاش میکنند تا عنکبوتها را بیرون کنند. حالا این فلو است که باید با کمک مخاطب تصمیم بگیرد در این موقعیت چکار کند. در ادامه نیز، هربار در دوراهیها، مخاطب میتواند خودش را جای فلو بگذارد و انتخاب کند چه رفتاری داشته باشد و ادامه داستان را طبق انتخابش و راهنمایی کتاب پیگیری کند.
🪴 اثرات تربیتی
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۱۸
.
بازی پروندهای بینشان
پرونده ای با موضوع مرگ مشکوک فرزند مقام ارشد کشور به شما سپرده شده است...پرونده مربوط به خانم جوانی است که پس از چندین ماه مریضی از دنیا رفته است. تردید در مورد این پرونده از جایی شروع شد که شواهدی دال بر قتل توسط بازپرس پرونده به دادگاه رسید.
مناسب برای نوجوانان ۱۵ سال به بالا
تعداد مخاطب: ۱ تا ۸ نفر
اثرات تربیتی
آشنایی با وقایع شهادت حضرت زهرا(س)
زمینهسازی برای گفتوگو درباره وقایع تاریخی منجر به شهادت حضرت
تقویت مهارت استنتاج و حل مسئله
برای خرید این محصول به [کانال ضربان گیم](https://eitaa.com/zarabangame_ir) مراجعه فرمایید.
🧩 #معرفی_بازی_پروندهای
#تربیت_فاطمی
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
🧩 #معرفی_بازی_پروندهای
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۳۱
.
چرا «داستان» بیشتر از «نصیحت» تأثیر میگذارد؟ برای اینکه غریزه طفل، تشنهی داستان است. خدا انسان را نوعی آفریده که قصه گذشتگان، برای او سیاحت و گردش است...
قصهها «ساختمان روحانی طفل» را پایهگذاری میکنند. قصهها «ملاک خوب و بد» به بچه میدهند. بچه از لابهلای این قصهها، نور تشخیص و قوه تمییز پیدا میکند.
اگر او بخواهد بین خوب و بد، زشت و زیبا، کار قبیح و کار مناسب فرق بگذارد، یک اطلاعات قبلی میخواهد. بچه اطلاعات قبلیاش برای قضاوت را از لابهلای قصهها درک میکند.
گاهی میشود یک کلام و یک مطلب چنان در قلب او اثر میگذارد که تا آخر عمر، این نصیحت، این گفته یا قصه به او خط و جهت میدهد و او را میسازد.
#نقش_داستان_در_تربیت 
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه ۸۸ و ۸۹.
بازنشر به مناسبت هفته کتاب
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۱:۰۰
.
آنطور زندگی کن که «مرگ»، مزاحم «زندگی» تو نباشد!و آنگونه بمیر، که زندگیساز باشی!شاید بتوانی در کنار «فاطمه(س)» باشی!
#استاد_صفایی_حائری | نامههای بلوغ، صفحه ۱۳۸
شهادت #حضرت_زهرا (س) تسلیت باد.
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۷:۳۹
.با توجه به در پیش بودن روز مادر، از امشب مباحث اندیشمندان را با موضوع مهم #نقش_مادر_در_تربیت تقدیمتان خواهیم کرد.با ما همراه باشید..
۱۹:۲۹
.
شما اگر میخواهید بچهتان شخصیت پیدا کند، اول باید خودتان شخصیت پیدا کنید که او شخصیت را از شما ارث ببرد.
این شخصیتهای بزرگ عالم، مادرهایشان صاحب شخصیت بودند؛ مادرهایشان سنگین بودند؛ مادرهایشان وزین بودند...
خود امام[خمینی]، مادر فوقالعادهای داشته است. من در زندگی و احوالشان مطالعه کردم و دیدم اینها عموماً مادرهایشان برجستگیهایی داشتهاند که این بچهها برجسته شدند.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۲، صفحه ۱۸۶
#نقش_مادر_در_تربیت 
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۲۹
.
پیرمرد و صندلی
معرفی کتاب به مناسبت دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت الله مدرس(ره)
این کتاب روایتگر بخشی از زندگی شهید مدرس است که در دوران پهلوی نماینده مجلس شورای ملی بوده است. در جریان داستان، افزون بر آشنایی با ویژگیهای شخصیتی این شهید بزرگوار، به فضای دوره قاجار، بیان خباثتهای رضاخان و نقش برجسته شهید مدرس در مقابله با او، پرداخته شده است.
نویسنده: سید سعید هاشمی
ناشر: بهنشر
تعداد صفحات: ۱۲۸ صفحه
مخاطب: نوجوانان ۱۳ سال به بالا
ویژگیها
قلم روان و زیبا
پرداختن به یکی از مقاطع تاریخی مهم ایران
🪴 اثرات تربیتی
تقویت روحیه ظلمستیزی
تقویت احساس تنفر از بیگانهپرستی و خیانت
پرورش روحیه شجاعت و شهامت برای دفاع از حق
آگاهیبخشی درباره مداخلهگری و ظلم استعمارگران علیه ملت ایران و حقارت پادشاهان در برابر آنان
برای خرید نسخه کاغذی کتاب به اینجا و برای خرید نسخه الکترونیک کتاب به اینجا مراجعه فرمایید.
#تربیت_با_کتاب
#معرفی_کتاب_نوجوان 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
این کتاب روایتگر بخشی از زندگی شهید مدرس است که در دوران پهلوی نماینده مجلس شورای ملی بوده است. در جریان داستان، افزون بر آشنایی با ویژگیهای شخصیتی این شهید بزرگوار، به فضای دوره قاجار، بیان خباثتهای رضاخان و نقش برجسته شهید مدرس در مقابله با او، پرداخته شده است.
🪴 اثرات تربیتی
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۸:۵۵
.
کوچک کردن انسان
آقای دکتر ایزدی که وزیر کشاورزی آقای بازرگان بود، میگفت: من در لندن بودم و از خیابان عبور میکردم. دیدم بچهای سوار سهچرخه بود و مادرش هم همراهش بود. ناگهان بچه در جوی آب یا در باغچۀ خیابان افتاد و سهچرخه هم رویش افتاد.
حالا اگر ما در کشورمان و با فرهنگ خودمان بودیم، چه کار میکردیم؟ میگفتیم: عزیزم! وامصیبت! چطور شد؟ داد و بیداد میکردیم تا همه به کمکش بیایند. ایشان میگفت: من بر اساس فرهنگ اینجا رفتم که کمک کنم؛ اما با نگاه تند مادر مواجه شدم. مثل چوب خشک شدم؛ ولی نمیتوانستم این صحنۀ جالب را نگاه نکنم.
کمی گذشت و مادر هیچ نگاهی نکرد و حرفی نزد و چیزی نگفت و اجازه داد که بچه بر خودش مسلط شود. وقتی که هیچ چیزی نگفت، یعنی اتفاقی نیفتاده و این میشود فرهنگ.
فرهنگ از اینجا به دست میآید. تربیت از اینجا به دست میآید. ملتها از اینجا خراب میشوند و از اینجا درست میشوند. تپیدن و لرزیدن برای بچه، یعنی عالَم را عوضی به او نشان دادن؛ یعنی مشکل را بزرگ کردن و انسان را کوچک کردن.
#آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۴، صفحه ۱۶۷
#خاطرات_تربیتی 

#نقش_مادر_در_تربیت 
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۳۴
.
دومین قسمت از مباحث تربیت و کارگاه نقد فیلم
نکته کاربردی برای برگزاری باکیفیتتر کارگاه تحلیل و نقد فیلم با ارائه استاد سید امیرحسین موسوی فعال عرصه تربیت اسلامی و مدیر مدرسه هنر و رسانه آوینا
قسمت اول را در اینجا ببینید.
#کارگاه_تحلیل_فیلم
🧩 #قالب_های_تربیتی
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۳۳
.یک بچهی انسان برود کشته بشود، دومی برود کشته بشود، سومی برود کشته بشود؛ شوخی است؟ و این مادر با همان احساسات مادرانهی سالم و جوشان و پرفوران، آنچنان نقشی ایفاء کند که صد تا مادر دیگر تشویق بشوند بچههاشان را بفرستند میدان جنگ.
#مقام_معظم_رهبری | بیانات در سومین نشست اندیشههای راهبردی، ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
به مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا
#نقش_مادر_در_تربیت 
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۹:۲۴
.🟡 دایره واژگان جادویی!
این بازی بر پایه جستجوی کلمات خاص در متن استوار است و ترکیبی از بازی کلمات و بلندخوانی سریع است.مربی از قبل، ۱۵ تا ۲۰ کلمه کلیدی، زیبا، دشوار یا بسیار مهم مثلاً صفات خاص، افعال قوی یا اسامی مهم را از کل کتاب استخراج کرده و آنها را به صورت تصادفی در یک دایره واژگان روی تخته یا کاغذ بزرگ مینویسد.مربی شروع به بلندخوانی میکند. او باید هنگام خواندن، هر وقت به یکی از کلمات موجود در دایره واژگان رسید، با یک علامت دست یا صدای خاص مثلاً زنگ کوچک به گروه هشدار دهد.وظیفه متربیان این است که به محض شنیدن کلمه، سریعاً حرکت کرده و آن کلمه را با ماژیک یا خودکار مخصوصش خط بزنند. گروهی که اعضایش زودتر کلمه را شناسایی و علامت بزنند، امتیاز بیشتری میگیرد و در نهایت، گروهی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده است.
لوازم مورد نیاز
کتابی که دارای واژگان غنی باشد.
لیست کلمات کلیدی (۱۵ تا ۲۰ کلمه) روی تخته یا کاغذ بزرگ
ماژیک یا خودکار با رنگهای مختلف برای هر گروه
اثرات تربیتی
افزایش دامنه واژگان و آشنایی فعال با کلمات جدید یا مهم داستان.
تقویت مهارت توجه همزمان به دو ورودی: شنیدن کلمه و دیدن لیست.
تخلیه هیجان و رقابت سالم در طول بلندخوانی.
🟠 نکات
مدت زمان: بسته به طولانی و کوتاه بودن داستان، بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان نیاز است.
تنظیم دشواری: اگر گروه سنی پایینتر است، کلمات باید سادهتر و بصریتر انتخاب شوند.
رده سنی: مناسب برای کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال.

#کتاببازی 

باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
🟠 نکات
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۲۰:۰۵
.
شما خانمها...یک شغل تربیت فرزند[دارید]، که این از همه شغلها بالاتر است. یک فرزند خوب اگر به جامعه تحویل بدهید، برای شما بهتر است از همه عالَم. اگر یک انسان تربیت کنید، برای شما به قدری شرافت دارد که من نمیتوانم بیان کنم.
دامن مادرها دامنی است که «انسان» از آن باید درست بشود. یعنی اول مرتبه تربیت، تربیت بچه است در دامن مادر؛ و برای اینکه علاقه بچه به مادر بیشتر از همه علایق هست و هیچ علاقهای بالاتر از علاقه مادری و فرزندی نیست. بچهها از مادر بهتر [مسائل] را اخذ میکنند. آنقدری که تحت تأثیر مادر هستند، تحت تأثیر پدر نیستند، تحت تأثیر معلم نیستند، تحت تأثیر استاد نیستند...
وقتی بچه در پرورشگاه و بدون مادر، با اجنبی بخواهد سر و کار داشته باشد و محبت مادر از سر او کم بشود، این بچه عقده پیدا میکند. بسیاری از این مفسدههایی که در جامعه واقع میشود، از این بچههایی هستند که عقده دارند؛ از این انسانهایی هستند که عقده دارند. مبدأ یک عقده بزرگ، این جدا کردن بچه از مادر است. محبت مادری لازم دارد بچه.
#امام_خمینی | سخنرانی در دیدار با بانوان فرهنگی دزفول، ۱۳۵۸/۳/۲۱
#نقش_مادر_در_تربیت 
باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
@Bavar_tarbiat
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
۱۹:۱۵