(کُرد علی)
این شعر سال ها پیش در کتاب سنگچین چاپ شده است:
برف ،سنگین و سرد و خشم آلودمثل ببری نشسته است به کوهبی صدا مثل رد پای پلنگکردعلی نقش بسته است به کوه
رفته هیزم بیاورد سر شبکردعلی مرد کوچ و کوهستانناگهان برف ... ناگهان کولاکناگهان باد.... ناگهان بوران
مانده چشم انتظار هرم تنورکنج مطبخ تغار سرد خمیرمرد آتش بیار کوهستانمانده در پنجه های برف اسیر
خانه خاموش و روستا بی نانبرف سنگین و راه، بی برگشتبرف سنجاق کرده است انگاردامن کوه را به دامن دشت
چه شب سرد بی سرانجامیپهن کرده است رخت بر تن کوهکاشکی خون به پا کند فرداتیغ خورشید روی دامن کوه...
سعید بیابانکی@byabanaky
این شعر سال ها پیش در کتاب سنگچین چاپ شده است:
برف ،سنگین و سرد و خشم آلودمثل ببری نشسته است به کوهبی صدا مثل رد پای پلنگکردعلی نقش بسته است به کوه
رفته هیزم بیاورد سر شبکردعلی مرد کوچ و کوهستانناگهان برف ... ناگهان کولاکناگهان باد.... ناگهان بوران
مانده چشم انتظار هرم تنورکنج مطبخ تغار سرد خمیرمرد آتش بیار کوهستانمانده در پنجه های برف اسیر
خانه خاموش و روستا بی نانبرف سنگین و راه، بی برگشتبرف سنجاق کرده است انگاردامن کوه را به دامن دشت
چه شب سرد بی سرانجامیپهن کرده است رخت بر تن کوهکاشکی خون به پا کند فرداتیغ خورشید روی دامن کوه...
سعید بیابانکی@byabanaky
۱۶:۳۱
این را جایی در فضای مجازی دیدم:
نگو آپارتمانم شده ۵ میلیارد بگو ۵ میلیاردم شده یه آپارتمان...
https://ble.ir/byabanaky
نگو آپارتمانم شده ۵ میلیارد بگو ۵ میلیاردم شده یه آپارتمان...
https://ble.ir/byabanaky
۶:۰۶
«عمل و عکس العمل»
قدیم ها یک دلار می دادی ۵۰ هزار تومان می دادند، الان ۵۰ هزار تومان می دهی یک دلار می دهند...
https://ble.ir/byabanaky
قدیم ها یک دلار می دادی ۵۰ هزار تومان می دادند، الان ۵۰ هزار تومان می دهی یک دلار می دهند...
https://ble.ir/byabanaky
۱۳:۰۸
از راه رسید و ریخت از من گُل و برگمن مثل درخت بودم او عین تگرگرفتم که به او بگویم ای گُل بنشینچون قافیه پا نداد گفتم بتمرگ...!
https://ble.ir/byabanaky
https://ble.ir/byabanaky
۸:۴۶
بانک مرکزی سامانه «ناخدا» را از دیروز راه انداخت... ملت همیشه در صحنه حمله کردن به سامانه... فکر کنم ناخدا غرق شده!
https://ble.ir/byabanaky
https://ble.ir/byabanaky
۸:۵۰
۸:۵۲
ای آن که نماز بوده،دلدادهی تومست است قیام و ذکر از بادهی تودر سجده چقدر شانه هایت لرزیدآیینهی کربلاست سجادهی تو
https://ble.ir/byabanaky
https://ble.ir/byabanaky
۶:۳۱
مدیر عامل ایران خودرو را برداشتند، مدیرعامل سایپا را گذاشتند جای ایشان...
عین موتور پژو که می ذاشتن روی اتاق پیکان!
https://ble.ir/byabanaky
عین موتور پژو که می ذاشتن روی اتاق پیکان!
https://ble.ir/byabanaky
۱۰:۱۸
هر دم دردی از پی دردی ای سال!با این تن ناتوان چه کردی ای سال؟رفتی و گذشتن تو یک عمر گذشتصد سالِ سیاه برنگردی ای سال...
قیصر امین پور
https://ble.ir/byabanaky
قیصر امین پور
https://ble.ir/byabanaky
۵:۰۰
آغوش وا کن از همه سو تیر می زنندای جُثهی صغیر مرا جوشنِ کبیر...
۱:۳۶
این روزها بحث هوش مصنوعی زیاد داغ شده.این که مثلا با چت gpt می توان مقاله نوشت و پژوهش کرد و این ها.هوش مصنوعی در حوزه ی متن از یک بانک اطلاعاتی قدرتمند بهره می برد و با الگوریتم های پیچیده تلاش می کند به سوالات شما پاسخ دهد. آنچه مسلم است این که پاسخ های چت هوشمند را باز باید هوش واقعی انسان تایید کند تا بتوان به یک راستی آزمایی رسید. به عنوان مثال از چت هوشمند gpt در مورد خودم پرسیدم که اطلاعاتی در خصوص سعید بیابانکی به من بدهد و این هم پاسخ او:
سعید بیابانکی، متولد ۱۳۶۲ در تهران، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما است. وی فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران است. سعید بیابانکی در سال ۱۳۸۴ با بازی در فیلم "آخرین پرواز" به عنوان بازیگر حرفهای شروع به کار کرد. او همچنین در بسیاری از فیلمهای معروف ایرانی نظیر "پایتخت"، "سال های خوب دوران"، "جدایی نادر از سیمین" و "برادرم خسرو" نقش آفرینی کرده است. علاوه بر بازیگری، سعید بیابانکی به عنوان کارگردان نمایشهای تئاتر نظیر "خط قطع" و "پنج قطب" نام آور است.
سعید بیابانکی، متولد ۱۳۶۲ در تهران، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما است. وی فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران است. سعید بیابانکی در سال ۱۳۸۴ با بازی در فیلم "آخرین پرواز" به عنوان بازیگر حرفهای شروع به کار کرد. او همچنین در بسیاری از فیلمهای معروف ایرانی نظیر "پایتخت"، "سال های خوب دوران"، "جدایی نادر از سیمین" و "برادرم خسرو" نقش آفرینی کرده است. علاوه بر بازیگری، سعید بیابانکی به عنوان کارگردان نمایشهای تئاتر نظیر "خط قطع" و "پنج قطب" نام آور است.
۸:۴۶
«در گرامی داشت هفدهم مهرماه سالگرد خاموشی استاد محمدرضا شجریان»
دکتر شفیعی کدکنی در جمله ای حکیمانه فرموده اند : «جایگاه شجریان در موسیقی ایرانی هم تراز جایگاه حافظ در شعر فارسی است» . حافظ در مقطعی از تاریخ نفس می کشد که از همه ی شاعران پیش از خود تاثیر گرفته و بر همه ی شاعران پس از خود تاثیر گذاشته است.«شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است». و از شعر او کسی آگاه است که «لطف طبع و سخن گفتن دری داند».شعر او را هم عارف می خواند و می فهمد هم عامی، هم گدا هم پادشاه ،هم پیر هم جوان،هم مست هم عاقل.حافظ ،غزل فارسی را به کمال رسانده و عبور از او همان گونه که ششصد سال است ناممکن بوده ششصد سال دیگر هم ناممکن است.هر اهل دلی فراخور درک و آگاهی خود از شعر حافظ بهره می برد و شجریان نیز در موسیقی ایرانی به چنین جایگاهی دست یافته است.همان کسانی که باعث رنجش او شدند و از بردن نامش هراس دارند هم از صدای او لذت می برند چرا که «فکند زمزمه ی عشق در عراق و حجاز ...»ناگفته نماند که بخش مهمی از توفیق شجریان شعر و موسیقی است. قرار گرفتن نام او کنار نوازندگان و آهنگسازان و شاعران بزرگ است که به هنر و صدای او اعتباری مضاعف داده است. نوازندگان و آهنگسازانی چون محمدرضا لطفی،جلیل شهناز،محمد موسوی،پرویزمشکاتیان،داریوش پیرنیاکان،حسین علیزاده،کیهان کلهر و دیگران.ناگفته نماند که شرایط تاریخی روزگاری که او در او زیست هم باید به این مجموعه مراد افزود.شجریان چه در آلبوم های رسمی و چه در کنسرت ها و محافل خانگی هرگز از تراز هنری خود عدول نکرده است. در محافل خانگی همان قدر در انتخاب کلام و دستگاه، متین و زیرک است که در کنسرت های بزرگ و در آلبوم های رسمی.ناگفته نماند علی رغم تسلط و آشنایی او با شعر فارسی و هم نشینی با شاعران بزرگی چون اخوان،ابتهاج،شفیعی کدکنی ومشیری بالغ بر ده مورد غلط خوانی شعر حافظ و سعدی و دیگران در آثارش مشهود است که اندکی عجیب می نماید.اغلب آثار شجریان زمزمه پذیر است و هر اهل ذوقی با اندک صدایی می تواند بسیاری از تصنیف ها و چه بسا دشوارترین آوازهای او را زمزمه کند و این توفیق بزرگی است.توفیقی که حتی بسیاری از شاگردان ممتاز او هم به آن دست نیافته اند.من در سال های ۷۷ و ۷۸ توفیق داشتم به عنوان مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی کنسرت گروه آوا در دانشگاه اصفهان و ارکستر ملی ایران در چهلستون نقش کوچکی داشته باشم و ساعاتی محضر او را درک کنم و از او بیاموزم.در سالگرد کوچ او به او که عمری برای اعتلای موسیقی ایرانی تلاش کرد درود می فرستم.
رضوان حق بر آن جان شیدا باد
سعید بیابانکی
@sbiabanaki
دکتر شفیعی کدکنی در جمله ای حکیمانه فرموده اند : «جایگاه شجریان در موسیقی ایرانی هم تراز جایگاه حافظ در شعر فارسی است» . حافظ در مقطعی از تاریخ نفس می کشد که از همه ی شاعران پیش از خود تاثیر گرفته و بر همه ی شاعران پس از خود تاثیر گذاشته است.«شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است». و از شعر او کسی آگاه است که «لطف طبع و سخن گفتن دری داند».شعر او را هم عارف می خواند و می فهمد هم عامی، هم گدا هم پادشاه ،هم پیر هم جوان،هم مست هم عاقل.حافظ ،غزل فارسی را به کمال رسانده و عبور از او همان گونه که ششصد سال است ناممکن بوده ششصد سال دیگر هم ناممکن است.هر اهل دلی فراخور درک و آگاهی خود از شعر حافظ بهره می برد و شجریان نیز در موسیقی ایرانی به چنین جایگاهی دست یافته است.همان کسانی که باعث رنجش او شدند و از بردن نامش هراس دارند هم از صدای او لذت می برند چرا که «فکند زمزمه ی عشق در عراق و حجاز ...»ناگفته نماند که بخش مهمی از توفیق شجریان شعر و موسیقی است. قرار گرفتن نام او کنار نوازندگان و آهنگسازان و شاعران بزرگ است که به هنر و صدای او اعتباری مضاعف داده است. نوازندگان و آهنگسازانی چون محمدرضا لطفی،جلیل شهناز،محمد موسوی،پرویزمشکاتیان،داریوش پیرنیاکان،حسین علیزاده،کیهان کلهر و دیگران.ناگفته نماند که شرایط تاریخی روزگاری که او در او زیست هم باید به این مجموعه مراد افزود.شجریان چه در آلبوم های رسمی و چه در کنسرت ها و محافل خانگی هرگز از تراز هنری خود عدول نکرده است. در محافل خانگی همان قدر در انتخاب کلام و دستگاه، متین و زیرک است که در کنسرت های بزرگ و در آلبوم های رسمی.ناگفته نماند علی رغم تسلط و آشنایی او با شعر فارسی و هم نشینی با شاعران بزرگی چون اخوان،ابتهاج،شفیعی کدکنی ومشیری بالغ بر ده مورد غلط خوانی شعر حافظ و سعدی و دیگران در آثارش مشهود است که اندکی عجیب می نماید.اغلب آثار شجریان زمزمه پذیر است و هر اهل ذوقی با اندک صدایی می تواند بسیاری از تصنیف ها و چه بسا دشوارترین آوازهای او را زمزمه کند و این توفیق بزرگی است.توفیقی که حتی بسیاری از شاگردان ممتاز او هم به آن دست نیافته اند.من در سال های ۷۷ و ۷۸ توفیق داشتم به عنوان مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی کنسرت گروه آوا در دانشگاه اصفهان و ارکستر ملی ایران در چهلستون نقش کوچکی داشته باشم و ساعاتی محضر او را درک کنم و از او بیاموزم.در سالگرد کوچ او به او که عمری برای اعتلای موسیقی ایرانی تلاش کرد درود می فرستم.
رضوان حق بر آن جان شیدا باد
سعید بیابانکی
@sbiabanaki
۱۷:۵۵
از وقتی «همت» مخفف هزار میلیار تومان شده، این شعرها مفاهیم واقعی تری پیدا کرده اند:
غلام «همت» آن رند عافیت سوزمفکر هر کس به قدر «همت» اوستبر سر تربت ما چون گذری «همت» خواهگر چه دوریم از بساط قرب، «همت» دور نیست...
غلام «همت» آن رند عافیت سوزمفکر هر کس به قدر «همت» اوستبر سر تربت ما چون گذری «همت» خواهگر چه دوریم از بساط قرب، «همت» دور نیست...
۱۴:۵۱