عکس پروفایل کانون اندیشه جوانک

کانون اندیشه جوان

۶۷۵عضو

۱۹ فروردین

thumnail
undefined پیدایش تاریخ نگاری جدید در ایران، با نفوذ و گسترش اندیشه ناسیونالیسم در ایران هم زمان شد. از سوی دیگر به دلیل وجود مسائل و معضلاتی چون سلطه استعماری استبداد، وجود هویت های پراکنده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناسیونالیسم به گفتمان مسلط جامعه و به تبع آن تاریخ نگاری ناسیونالیستی به رویکرد مسلط تاریخ نگاری جدید تبدیل شد.
undefined از سوی دیگر در این زمان با پی جویی علت عقب ماندگی و انحطاط ایران کشفیات باستان شناسی و غبار زدایی از بخش مهمی از تاریخ باستان توسط شرق شناسی، نژادگرایی و اسلام ستیزی اندیشه های باستان گرایانه به شدت در بین مورخان و نویسندگان ایرانی گسترده شد با این زمینه ها تاریخ نگاری جدید ایرانی عمدتاً به یک تاریخ نگاری ناسیونالیستی بر بستر و زمینه باستان گرا تبدیل شد.
undefined با بررسی متون تاریخ نگاری و آموزشی چنین می نماید که این مؤلفه ها در بازپرداخت هویت جدید ایرانی تأثیرگذار بوده است و دولت پهلوی با بهره گیری از این تاریخ نگاری در جهت دستیابی به اهداف سیاسی و فرهنگی خود، به ویژه کسب مشروعیت و القای این هویت به آحاد جامعه، تلاش وافری داشت.
undefinedکتاب #تاریخ_نگاری_و_ملی_گرایی_در_ایران_معاصر به کوشش #علی_محمد_طرفداری

#تاریخ_نگاری#شرق_شناسی#ناسیونالیسم #آموزش_مفاهیم


undefined@canoon_org

۱۶:۱۶

۲۰ فروردین

thumnail
undefinedتربیت مردم در حکومت اسلامی
undefinedتربیت مردم از مهم ترین وظایف حکومت اسلامی است. اینکه مردم چه نقشی را ایفا می کنند و چگونه باید برای اهداف جامعه تربیت شوند؟
undefined برای مشاهده کامل گفتگو به بیستمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
undefined در سایت کانون ببینید.
undefined در آپارات کانون ببینید.
undefinedدر اینستاگرام کانون ببینید.




#کالک#دانشگاه#دانشجو#محمد_جواد_دارا#روح_الله_عقیقی#گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی#نشست_گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی


undefined@canoon_org

۸:۱۳

thumnail
undefined پس از مشروطه جریان مواجهه با غرب به جز در نگاه تئوریک روشنفکران در حوزه ادبیات نیز سربرآورد. زنده‌یاد حسن مقدم که خود روشنفکری غرب‌دیده بود، در سال ۱۳۰۰ شمسی نمایشنامه مهمّ «جعفرخان از فرنگ برگشته» را نوشت و در آن به نقد خودباختگان در مقابل غرب (فرنگ) پرداخت.
undefined در همان سال‌ها (حدود ۱۳۰۳ شمسی) حسین کاظم‌زاده ایرانشهر در نشریه «ایرانشهر» نوشت: «بارها گفته‌ایم که ایران نه روحاً و فکراً و ظاهراً و باطناً باید فرنگی شود و نه در حال ناگوار امروزی خود پایدار بماند بلکه ترقی باید کند و تمدنی مخصوص به خود که آن را تمدن ایرانی بتوان نامید، تحصیل ایجاد نماید.... چون می‌بینیم که ایران تقریباً ۵۰۰ سال از ترقیات غرب عقب است و اگر ما یک قدم جلو برویم غرب صد سال پیش می‌رود. لذا چاره‌ای جز این نمی‌بینیم که فقط در سایه انقلاب‌های سیاسی و دینی و ادبی باید ملت ایران خود را به کاروان ترقی غرب برساند».
undefined کاظم‌زاده ایرانشهر هم‌چنین تمدن غرب را باعث سوق دادن بشریت به مادیات می‌داند و از زندگی ماشینی‌شده غربی انتقاد می‌کند، با این اوصاف اما نکته مهمی که از کلام او می‌توان دریافت راه اعتدال است. روش او و همفکرانش البته باعث انقلاب‌های مهم ادبی شد اما متأسفانه راهی به سیاست نیافت.
undefined ماهنامه زمانه، شماره ۱، بهمن ۹۷

#غرب#ادبیات#مشروطه #حسن_مقدم #حسین_کاظم‌زاده_ایرانشهر

undefined@canoon_org

۱۶:۳۳

۲۱ فروردین

thumnail
undefinedمیدان نبرد
undefined شهید سید مرتضی آوینی در دوره ای می زیست که نسخه ای واکنشی برای سینمای جریان دهه ۶۰ داشت، نسخه ای که بنظر می رسد ابتدایی ترین و مهم ترین درس آن خالی نگذاشتن میدان باشد. چرا که وقتی در زمین دشمن نجنگی باید در خاکت از آن دفاع کنی. میدانی که یک سوی آن خالی از صدا شده است...


#آوینی#شابک#شهید_آوینی#معرفی_کتاب#علیرضا_معادی#محسن_آقابابایی#سید_مرتضی_آوینی#سید_مرتضی_آوینی_متفکر_دوران_گذار


undefined@canoon_org

۶:۵۴

میدان نبرد.mp3

۱۱.۳۶ مگابایت
undefined صوت کلیپ «میدان نبرد» را بشنوید.

undefined@canoon_org

۶:۵۶

thumnail
undefined روشنگری در دهه های پایانی قرن نوزدهم رواج یافت. «جنبش روشنگری» به مجموعه ای از اندیشه ها و نگرش ها اشاره دارد که در قرن هجدهم رواج بسیاری داشت. برای شناخت این جنبش باید به مهمترین خصوصیت آن اشاره کرد؛ این خصوصیت «نحوه اندیشیدن آنها» بود نه «آنچه می اندیشیدند». معمولاً دوره روشنگری را عصر خِرَد می نامند. هرچند در قرون وسطی نیز عقل جایگاهی رفیع داشت و فیلسوفان و مکاتب فکری و فلسفی فراوانی در آن دوره وجود داشتند. در واقع قرون وسطی و عصر روشنگری به یک اندازه عصر خرد بودند؛
undefined اما میان این دو دوره تفاوت وجود دارد. تفاوت اساسی در نحوه کاربرد عقل و محدودیت های تحمیل شده بر آن بود. در قرون وسطی عقل در خدمت مسیحیت بود و فلسفه خادم کلیسا. در آن زمان تمام تلاش های عقلانی این بود که آموزه های دینی به خوبی تبیین شوند. عالمان در حمایت از ادعاهای مسیحیت از عقل و استدلال استفاده می کردند اما هرگاه عقل از عهده بر نمی آمد، چیزهایی که از راه مکاشفه الهی (وحی) بر آنها معلوم شده را به خدا نسبت می دادند چون عقل طبیعی به آن دسترسی نداشت. عقل گرایی عصر روشنگری در مقابل این نگاه قرار داشت.
undefined در عقل گرایی روشنگری، کتاب مقدس و کلیسا به کناری انداخته شده و انسان ها کوشیدند تنها با عقل خویش همه چیز را بسازند. این تغییر در زندگی و اندیشه بشر محصول یک فرایند بود و چند عامل در پیدایی آن دخیل بودند از جمله نهضت اصلاح دینی که با وجود آنکه به دنبال ترویج دین بود، تأثیر بسزایی از جنبش روشنگری پذیرفت به گونه ای که آموزه هایی چون حجت بودن تفسیر، کلیسا، اعتبار سلسله رسولان و... انکار شدند و راه برای تردید در اصول اعتقادی مسیحیت هموار گشت و سرانجام عقل تنها مرجع رسیدگی به حقانیت ها گردید.
undefined کتاب #از_اقتدار_پاپ_تا_تکثر_معاصر به قلم #محمد_حقانی_فضل

#کلیسا#مسئله#فلسفه#مکاشفه#عصر_خرد #مسیحیت#کتاب_مقدس#قرون_وسطی #اصول_اعتقادی#جنبش_روشنگری#نهضت_اصلاح_دینی

undefined@canoon_org

۱۵:۴۵

thumnail
undefined اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ
undefined خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت
undefinedعید شکرانه طاعت، عید سعید فطر مبارک باد.undefined

undefined@canoon_org

۱۷:۲۶

۲۲ فروردین

thumnail
undefined شفافیت، وظیفه حکومت مردم سالار
undefined شفافیت، به معنی آشکار بودن و در دسترس بودن اطلاعات جهت بررسی و نظارت، از موضوعات محوری در حکومت داری، تصمیم گیری و وضع قوانین است. موضوعی که در اندیشه ی سیاسی اسلام و از منظر مردم سالاری دینی از وظایف حکومت اسلامی است...
undefined برای مشاهده کامل گفتگو به بیستمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
undefined در سایت کانون ببینید.
undefined در آپارات کانون ببینید.
undefinedدر اینستاگرام کانون ببینید.




#کالک#دانشگاه#دانشجو#محمد_جواد_دارا#روح_الله_عقیقی#گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی#نشست_گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی


undefined@canoon_org

۹:۳۴

۲۳ فروردین

thumnail
undefined در فلسفه جدید غرب، در باب مبادی ادراکات بشری، دو دیدگاه ناسازگار مطرح شده و دو مکتب عقل گرایی و تجربه گرایی را پدید آورده است. دیدگاه نخست بر آن است که مبادی و ریشه‌های ادراکات بشری، ذاتی و فطری بشر است. بر این اساس نفس انسان از آغاز آفرینش با مجموعه ای از ادراکات، قدم به عرصه وجود می گذارد و اگر این سرمایه های ذاتی و فطری نبود، باب معرفت و شناخت انسان مسدود بود.
undefinedنخستین و برجسته ترین فیلسوف طرفدار این دیدگاه، #رنه_دکارت فرانسوی است. او مفاهیم #وجود، #وحدت، #زمان، #مکان، #حرکت و نظایر آن را مفاهیم فطری و ذاتی عقل می دانست.
undefined درباره ی مقصود دکارت از فطری بودن مبادی ادراکات، دو تفسیر شده است:
undefinedطبق تفسیر نخست، ادراکات فطری از آغاز تولدشان به صورت بالفعل در ذهن او وجود دارد، ولی بنابر تفسیر دوم، وجود آنها در بدو پیدایش به صورت بالقوه است.
undefinedروشن است که تفسیر دوم با دیدگاه طرفداری #تجربه_گرایی که منکر ادراکات فطری اند، ناسازگار نیست؛ چرا که آنان نیز قابلیت و استعداد ذهن انسان را برای دریافت مفاهیم و ادراکات به اصطلاح نظری، منکر نشده اند.

undefined کتاب #فطرت_و_دین به قلم #علی_ربانی_گلپایگانی
#فلسفه#معرفی_کتاب

undefined@canoon_org

۸:۳۲

۲۴ فروردین

thumnail
undefined مدت مدیدی است که تحلیل گران و محققین قلمرو داستان، به منظور آشکار ساختن و شناسانیدن ماهیت حقیقی این نوع ادبی، تلاش بسیار می کنند. آنان به منظور تبیین هر چه بهتر مقصود، بر آن بوده و هستند تا تعریفی مشخص، دقیق و متفق القول از «#داستان» و سایر گونه های آن ارائه دهند.
undefined داستان، تصویرگر ساحت هستی است؛ و بدین سان است که تعریفی مدون از قالبی که تمام جهان هستی را بتواند در شمول خود قرار دهد، میسر نیست. همین معضل نیز، در ارتباط با داستان کوتاه و تفاوت آن با داستان مینی مال صدق می کند.
undefined «داستان #مینی_مال، نوعی جریان آگاهانه است در جهت خلق آثار داستانی، که از واژگان اندک پدید آمده، تا از آن طریق، مباحث و مفاهیم بسیار عمیق و پیچیده مطرح گردد.»
undefined یکی از ویژگی های #داستان_کوتاه آن است که خواننده، بیشتر از داستان کوتاه می تواند آن را مطالعه کند. با این همه بسیاری بر این باورند که نویسنده ای بسیار حرفه ای که بتواند داستان مینی مال خلق کند، می تواند رمان های قدرتمند و تاثیرگذار هم پدید آورد.
undefined کتاب #هویت_شناسی_ادبیات_و_نحله_های_ادبی_معاصر به قلم #کامران_پارسی_نژاد

#داستان#ادبیات#معرفی_کتاب

undefined@canoon_org

۷:۲۸

۲۵ فروردین

thumnail
undefined در این عصر، #فلسفه دیگر آن چیزی نیست که می‌شناختیم؛ شاید ضد خودش است؛ و حتی گاهی به ضد خودش بودن هم راضی نیست! #ادبیات هم همین‌طور. سردمداران جریان‌های نوپدید، دیگر آنچه را در قرن نوزدهم به اسم « #رمان » شناخته می‌شد، به رسمیت نمی‌شناسد.
undefined می توان تطور رمان در این چهارصدساله را به دو بخش مهم «عصر واقع گرایی» و «عصر پساواقع گرایی» تقسیم کرد؛ در قدم بعد، درباره آینده آن می توان حدس هایی زد. در این زمینه، کتاب #سیر_تطور_اکنون_و_آینده_رمان به کوشش #حامد_رشاد توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. این اثر، ادامه معنایی دفتر اولِ درباره رمان (چیستی و پیدایش رمان) می باشد که از ماهیت رمان و چگونگی پدیدآمدنش روایت کرد.
undefined دفتر پیش رو سه فصل دارد که حکایتگر رمان عصر #رئالیسم، رمان عصر #پسارئالیسم و رمان اکنونِ اکنون، با نیم نگاهی به فردا، بدین شرح می باشد:
undefinedفصل اول: داستان زندگی رمان از کودکی تا جوانی؛ #نئوکلاسیسم تا پایان عصر #رئالیسمundefinedفصل دوم: طغیان علیه واقعیت؛ دوران #پسارئالیسم؛ بزرگسالی رمانundefinedفصل سوم: در جستجوی «رمان» از دست رفته؛ اکنونِ رمان و تاملی درباره آینده اش
#معرفی_کتاب


undefined@canoon_org

۱۶:۵۳

۲۶ فروردین

thumnail
undefinedنسیمی حیات بخش وزیدن گرفته ست...برادران بشتابید که قدس عزیز در انتظار است...undefined
#قدس#فلسطین#انتقام_سخت#تنبیه_سخت


undefined@canoon_org

۲:۲۲

thumnail
undefined #آنومی به وضعیتی در جامعه اشاره دارد که با فقدان نظم و هماهنگی در روابط همراه است. از لحاظ دورکیم برخی از شرایط موجود آنومی عبارتند از: تغییرات جمعیتی و افزایش سریع شديد حجم و تراکم جمعیت، بی‌سازمانی اجتماعی حاصل از شهرنشینی افسارگسیخته شهرهای بزرگ، عدم تعادل در ساختار جمعیت از نظر #سن و #جنس به دلیل پدیده‌هایی مانند مهاجرت، توسعه سریع وسایل حمل‌ونقل و وسایل ارتباط جمعی و عدم همپایی و تغییر فرهنگ غیرمادی با تغییرات سریع فرهنگ مادی.
undefined به نظر دورکیم این پدیده‌ها باعث بی‌سازمانی اجتماعی و بروز مشکلات در حیات جمعی و در نهایت منجر به پدیده آنومی و بروز ناهنجاری‌ها و خشونت می‌گردند. دورکیم آنومی را معادل آنارشی و شر می‌داند:«اگر آنومی را شر تلقی می‌کنیم، بیش از هر چیز به خاطر آن است که #جامعه در رنج است و نمی‌تواند برای زنده‌ماندن از پیوستگی و انتظام چشم بپوشد».
undefined کتاب #امنیت_در_نظام_سیاسی_اسلام، نوشته #بهرام_اخوان_کاظمی

#معرفی_کتاب#آموزش_مفاهیم#کانون_اندیشه_جوان

undefined@canoon_org

۱۶:۴۰

۲۷ فروردین

thumnail
undefined چالش ها و کارآمدی تشکل های بانوان
undefined تشکل های دانشجویی با آگاهی بخشی در چارچوب فعالیت های مدنی در عرصه های مختلف سبب رشد و شکوفایی دانشجویان برای فعالیت های اجتماعی آینده خواهد بود. ساختاری که در بخش های بانوان با ضعف ها و خلل هایی مواجه است و نیاز به توجه جدی دارد...‌
undefined برای مشاهده کامل گفتگو به نوزدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
undefined در سایت کانون ببینید.
undefined در آپارات کانون ببینید.


#زن#کالک#دانشجو#میترا_قهرمانی#بسیج_دانشجویی #تشکل_های_دانشجویی #نسترن_محمد_حسینی #انجمن_اسلامی_مستقل#بسیج_خواهران_دانشگاه_تهران#نشست_گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی#انجمن_اسلامی_دانشجویان_مستقل_دانشگاه_تهران


undefined@canoon_org

۱۰:۰۵

thumnail
undefined بر اساس تصریح برخی از فقهای بزرگ اصل ولایت فقیه مورد اتفاق فقیهان شیعه است. ابن ادریس حلی از فقهای قرن ششم هجری می نویسد: «ائمه همۀ اختیارات خود را به فقهای شیعه واگذار کرده اند» نراقی می نویسد: ولایت فقیه فی الجملة بين شيعيان اجماعی است و هیچ یک از فقها فی الجمله در ولایت فقیه اشکال نکرده است».
undefined صاحب جواهر می فرماید: «کسی که در ولایت فقيه وسوسه کند، طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین (علیهم السلام) را نفهمیده است».
undefined #امام_خمینی (ره) نیز در این زمینه می فرماید: «موضوع ولایت فقیه، چیز تازه ای نیست که ما آورده باشیم؛ بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است. حکم میرزای شیرازی در حرمت تنباکو، چون حکم حکومتی بود... همة علماء تبعیت کردند... مرحوم کاشف الغطاء بسیاری از این مطالب را فرموده اند. مرحوم نراقی همه شئون رسول الله را برای فقها ثابت می دانند آقای نائینی نیز می فرمایند این مطلب از مقبوله عمر بن حنظله استفاده میشود... این مسئله تازگی ندارد...».
undefinedحضرت #آیت_الله_خامنه ای در این زمینه فرموده است: « #ولایت_فقیه و #رهبری #جامعه و اداره کردن شئون اجتماعی در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقه اثنی عشری است و ریشه در اصل امامت دارد. پس اگر کسی از راه دلیل خلاف آن را معتقد شود، معذور است؛ ولی در عین حال برای او جایز نیست که تفرقه و اختلاف ایجاد کند.»
undefined برخی از دیگر فقیهان برجسته و نامداری که به این مسئله پرداخته اند عبارتند از: #شیخ_مفید، ابو الصلاح حلبی #محقق_کرکی، #محقق_حلی ، #مقدس_اردبیلی ، حسینی عاملی میرفتاح ،مراغی شیخ انصاری، حاج آقا رضا همدانی، سید بحرالعلوم و آیت الله بروجردی. بنابراین، مسئله ولایت فقیه عمری به درازای اصل اسلام و #فقه_شیعه دارد.
undefinedکتاب #رهبر_و_رهبری به کوشش #حمید_رضا_شاکرین، #محسن_ملک_افضلی_اردکانی و #سید_سجاد_ایزدهی


undefined@canoon_org

۱۶:۴۹

۲۸ فروردین

thumnail
undefinedنسخه اقتصادنا
undefinedشهید سید محمد باقر صدر، نابغه عرصه اندیشه و علم. عالمی که جامعیت او در مباحث علمی قدرت و نگاهی بلند را به او بخشیده بود. شهید صدر در کتب خود امکان سخن گفتن از "ما" برای انسان مسلمان معاصر را فراهم آورد و نشان داد که به چه صورت و در یک منظومه درست از مفاهیم، می توان نظامی را به وجود آورد که در تعادل کامل قرار دارد...
#صدر#شابک#اقتصاد#فلسفتنا#اقتصادنا#شهید_صدر#معرفی_کتاب#نظام_اقتصادی_اسلام#سید_حسین_میرمعزی#شهید_سید_محمد_باقر_صدر



undefined@canoon_org

۶:۵۱

کانون اندیشه جوان
undefined undefinedنسخه اقتصادنا undefinedشهید سید محمد باقر صدر، نابغه عرصه اندیشه و علم. عالمی که جامعیت او در مباحث علمی قدرت و نگاهی بلند را به او بخشیده بود. شهید صدر در کتب خود امکان سخن گفتن از "ما" برای انسان مسلمان معاصر را فراهم آورد و نشان داد که به چه صورت و در یک منظومه درست از مفاهیم، می توان نظامی را به وجود آورد که در تعادل کامل قرار دارد... #صدر #شابک #اقتصاد #فلسفتنا #اقتصادنا #شهید_صدر #معرفی_کتاب #نظام_اقتصادی_اسلام #سید_حسین_میرمعزی #شهید_سید_محمد_باقر_صدر undefined@canoon_org

نسخه اقتصادنا.mp3

۰۴:۱۷-۹.۸۳ مگابایت
undefined صوت کلیپ «نسخه اقتصادنا» را بشنوید.

undefined@canoon_org

۶:۵۴

thumnail
undefined رفتار مخاطبان را به چهار دسته تقسیم می شود:
undefined گروه اول - افراد مراقب این افراد در همان ابتدای پوشش رسانه ای رویدادهای مهم و موج های تولیدی از موضوع مطلع میشوند. آنها به رسانه های مکتوب بیشتر متکی هستند و نیازی نیست تا مطلب در صفحه اول باشد تا جلب توجهشان کند. معمولاً آنها پس از استفاده از رسانه ها وارد بحث با دیگران نیز می شوند.
undefined گروه دوم- افراد در کمون فاقد انگیزه برای اطلاعات سیاسی و اجتماعی هستند. عملیات برجسته سازی آنها را از کمون در می آورد و فعال می کند پس از آن مشابه افراد مراقب می شوند. آن ها بیشتر مصرف کنندگان رسانه های صوتی تصویری هسنتد.
undefined گروه سوم-افراد بی مبالات بی سیاست بی علاقه هستند و از میان رسانه ها به تلویزیون بیشتر متکی هستند یادگیری غیر فعال دارند به مرور بخشی از اطلاعات را که اصلی تراست (مثل اسم رئیس جمهوری منتخب آمریکا را یاد می گیرند؛ اما به شناخت دقیق و مستدلی دست نمی یابند بلکه به تصورات مبهمی میرسند که همان مبنای عقاید آنان و رفتار سیاسی آنان میشود.
undefined گروه چهام - افراد بی تفاوت که هیچ علاقه ای به حوزه سیاسی-اجتماعی ندارند و از رسانه ها نیز به این منظور استفاده نمیکنند اگرچه به تلویزیون متکی هستند اما نه برای مصرف برنامه های سیاسی دارای یادگیری غیر فعال و بی اطلاعی مزمن هستند. معمولاً از پایگاه اجتماعی مردمی پایینی برخور دارند.
undefined کتاب #ویدئو_چک به کوشش #سید_مجید_امامی و #پرهام_روشنایی

#رسانه#مسئله#تلویزیون#معرفی_کتاب#موج_رسانه‌ای


undefined@canoon_org

۱۶:۲۳

۲۹ فروردین

thumnail
undefinedچالش های توسعه یافتگی در تشکل های بانوان
undefined بانوان دانشجو به عنوان نیمی از جامعه دانشجویی، با فعالیت در قالب تشکل ها و سازمان های مختلف می توانند علاوه بر آگاهی نسبت به حقوق فردی خود بر مشکلات، چالش های گوناگون فائق آیند اما تحقق این مهم نیازمند بستر سازی، حمایت و برنامه ریزی است...
undefined برای مشاهده کامل گفتگو به نوزدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
undefined در سایت کانون ببینید.
undefined در آپارات کانون ببینید.


#زن#کالک#دانشجو#میترا_قهرمانی#بسیج_دانشجویی #تشکل_های_دانشجویی #نسترن_محمد_حسینی #انجمن_اسلامی_مستقل#بسیج_خواهران_دانشگاه_تهران#نشست_گفتگوی_تشکل_های_دانشجویی#انجمن_اسلامی_دانشجویان_مستقل_دانشگاه_تهران



undefined@canoon_org

۶:۰۲

thumnail
undefined اين تصوّر كه #کريستف_كلمب تجسّم مجموعه‌ای از افكار و انديشه‌های علمی و عقلانی جديد است، مسلّماً تصوّری اشتباه است؛ زيرا سفرهای دريايی او (همچون #واسكوداگاما) اساساً با يك ذهنيّت و طرز فكر صليبی #مسيحی #قرون_وسطايی كه آغاز آن به قرن يازدهم باز می‌گردد، در پيوند بود. كلمب نيز، همچون داگاما و حكومت سلطنتی #اسپانيا در فكر به راه اندازی يك جنگ صليبی عليه اسلام بود.
undefined هرچند كه او در واقع، در پی يافتن #طلا بود، اين طلا برای تأمين هزينه‌های مالی، جهت فتح مجدّد سرزمين مقدس [ #فلسطين ] ضروری بود. كلمب در دفترچه خاطرات روزانۀ خود به تاريخ ۲۶ دسـامبـر ۱۴۹۲ چنين نـوشته است كه: «آرزو دارم به قـدری طلا بيابم كه پادشاهان [اسپانيا] بتوانند، ظرف سه سال جهت حمله به سرزمين مقدس [فلسطين] آماده شوند و آن را تسخير نمايند».
undefined گويا او خودش را «فردی برگزيده و صاحب تكليف با رسالتي آسماني» می‌ديد. اين تصادفی نيست كه دقيقاً همـان سـالی كه کريستف كلمب به سفـر دريايی رفت، شاهد تأسيس رسمی دادگاه تفتيش عقايد در اسپانيا و همچنين بازپس‌گيری غرناطه از دست #مسلمانان هستيم.
undefined #ماهنامه_زمانه، شماره ۱۲۰و ۱۲۱




undefined@canoon_org

۱۶:۱۵