روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۳:۵۶
یک پا در تاریخ، یک پا در سینما
چه آثاری در سینمای ۱۴۰۴ ایران میخواهند چهرههای واقعی را به تصویر بکشند؟
در جشنواره فجر چهلوسوم، رکورد بهتصویرکشیدن فرماندهان دفاع مقدس شکسته شد و از محسن رضایی گرفته تا احمد کاظمی را روی پردههای فجر دیدیم. این اتفاق نوید بهراهافتادن موجی از شخصیتهای سیاسی و نظامی را میداد که قرار است در طول سال ۱۴۰۴ به روی پردههای سینما بیایند، از طرفی برخی از تهیهکنندگان و سازندگان هم خبر از ساخت آثاری دادند که به عنوان پرترههای غیرجنگی، برخی از چهرههای به روی پرده نقرهای بیاورند. در این گزارش «فرهیختگان» به بررسی چهرههایی میپردازیم که یک پایشان در واقعیت است و یک پایشان در سینما.
متن کامل گزارش محمدحسین سلطانی، خبرنگار را در سایت بخوانید.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
۱۴:۲۶
رحمت «پایتخت۳»
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۴:۴۰
چارسو فرهنگ
پیمان قانع طراح صحنه: خرس «پایتخت» واقعی بود
پیمان قانع طراح صحنه «پایتخت۷» درباره صحنه حمله خرس به خانواده معمولی در کمپر گفت:
من در صفحه مجازیام نوشتم که سکانس خرس در یک برداشت گرفته شده و حتماً در پشت صحنه مراحل انجام شده این سکانس پخش خواهد شد و مخاطبان به سختی و پیچیده بودنِ آن پی خواهند برد. مخاطبان خواهند دید هیچچیز در «پایتخت» آماده نبوده؛ از اتوبوس (کمپر) تا پراید پرنده و حتی خرس!
برای محسن تنابنده جذابیت، دقت و پویا بودن و واقعی درآمدنِ صحنه خرس از هرچیزی مهمتر بود. به همین خاطر چندین بار با آقای مقدم، گروه تولید و عوامل دیگرمان جلسه داشتیم و شکلهای مختلف آن را بررسی کردیم.
در پایتخت قرار بود خرس با یک خانواده درگیر شود در یک محیط محدود و چند بازیگر که کار پیچیدهای است. از طرفی بایستی طوری این صحنه ساخته میشد که دوباره نگویند این صحنه را ایرانیها گرفتند و به چشم نیاید.
ما خرس را به شکل طبیعی و واقعی در اصفهان فیلمبرداری کردیم. خرس جثه بزرگتری داشت و کامل ساخت و ساز کردیم و خرس در آن محیط مورد تصویربرداری قرار گرفت که به تعبیری عوامل کار هم در امنیت کارشان را انجام دهند.
قطعاً بازیگران را در جای دیگری گرفتیم همان کمپر و در جاده مشهد و خرس را در اصفهان؛ این هنر آقای مقدم و خشایار موحدیان، امیر ولیخانی مسئول جلوههای ویژه به همراه تیم خودشان و بازیگران ما بود که این سکانس اینطوری فیلمبرداری، مونتاژ و در معرض نگاه مخاطبان قرار گرفت. ما خط داستانی حرکت خرس را داشتیم و بازیگران براساس آن کار انجام دادند.
این کار عجیب و غریب با تیمی فوقالعاده انجام شد که من فکر میکنم در جریان تولیدات نمایشی ما کمنظیر و حتی بینظیر باشد. /تسنیم روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
۱۵:۲۹
۱۶:۰۱
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۶:۰۱
مسخ در «پایتخت»
مروری بر میمونشدن بهتاش و معرفی چند فیلم و انیمیشن مسخآمیز
یکی از شخصیتهای محبوب و تأثیرگذار سریال پایتخت» بهتاش فریبا، با بازی بهرام افشاری است که نماد و نماینده نسل جوان محسوب میشود. با مرور قسمتهای پیشین پایتخت، شاهد سیر صعودی کمّی و کیفی نقش بهتاش هستیم. اگرچه بهرام افشاری توسط سریال پایتخت نزد عامه جامعه شناخته شد اما در این سالها عمده درخشش وی خارج از قاب تلویزیون و در بستر تئاتر و سینما بوده. بهرام افشاری، علاوهبر فیزیک و استایل خاص و متفاوتش، که قابلیت طنزآفرینی زیادی دارد، از مهارتهای بازیگری زیادی نیز برخوردار بوده و با اتکا به همان فنون و مهارتها شهرت و افتخارات بازیگری مختلفی را کسب کرده است.
مسخ در متون دینی، بهعنوان مجازات گناهکاران شمرده میشود و سزای افرادی است که قدر خلیفهالله بودن را نمیدانند و لاجرم به پستترین موجودات تبدیل میشوند. در علم روانشناسی، خودحیوانپنداری بهعنوان یک بیماری شناخته شده و عمدتاً بر اثر فشارهای شدید عصبی ایجاد میشود که بنابر دیالوگهای سریال پایتخت، میمونشدگی بهتاش نیز شاید یکی از دلایلش همین باشد. به هر حال، به نظر نمیرسد تبدیلشدن بهتاش به میمون، بار طنز پایتخت را افزایش داده باشد یا معنای خاصی به مخاطب منتقل کند.
میمونشدن بهتاش، بهانهای شد که چند اثر مشهور با درونمایه مسخ را مرور کنیم. مشهورترین مسخ تاریخ به فرانتس کافکا تعلق دارد که گرگور سامسا، شخصیت اصلی رمانش، را به حشرهای غولپیکر تبدیل میکند. برخی از منتقدان معتقدند وضعیت رقتانگیز گرگور سامسا حاکی از بیگانگی با هنجارها است. گویا او خود میخواهد بین تابعیت محض از اجتماع و مسخ شدن، مسخ شدن را برگزیند. «مسخ» کافکا تحول عظیمی را در ادبیات سوررئال و اگزیستانسیالیسم ایجاد کرد. بهعقیده عدهای از منتقدان ادبی، غلامحسین ساعدی نیز در کتاب عزاداران بیل، تحتتأثیر جهان و افکار کافکا قرار داشته که یکی از برجستهترین نمودهای این تأثیرپذیری در ماجرای گاو مشهدیحسن مشخص میشود.
احتمالاً دختر مونارنجیفرفری انیمیشن شجاع (Brave) را بهخاطر دارید. پرنسس اسکاتلندی، مریدا، درگیر مشکلاتی با مادرش، ملکه الینور است که اصرار دارد دخترش به سنتها پایبند باشد. طاقت مریدا بهسر میرسد و با جادوگری آشنا میشود که قول میدهد مادرش را تغییر بدهد اما تغییری که رخ میدهد آن تغییری نیست که مریدا در نظر داشت و مادرش تبدیل به یک خرس میشود!
متن کامل یادداشت منصوره رضایی، نویسنده را در سایت بخوانید.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۹:۱۰
سنگ بزرگ «دیکاپریو» جلوی پای فینچر
براساس گزارشهای منتشرشده، لئوناردو دیکاپریو در خصوص پذیرش نقش کوتاه «ریک دالتون» در دنباله فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» که توسط دیوید فینچر کارگردانی خواهد شد، دچار تردید است.
گفته میشود پیشنهاد مالی ۳میلیوندلاری نتفلیکس برای حضور یکروزه این بازیگر در این پروژه، با توجه به دستمزد معمول وی که اغلب حدود ۲۰میلیوندلار برای هر فیلم است، رضایتبخش نبوده و منجر به عدم خرسندی مدیران نتفلیکس شده است.
فیلمنامه این دنباله توسط کوئنتین تارانتینو بهنگارش درآمده و زمان آغاز فیلمبرداری آن ژوئیه ۲۰۲۵ تعیین گردیده است. حضور برد پیت، برنده جایزه اسکار برای فیلم نخست، در این پروژه محتمل بوده و احتمال بازگشت مارگو رابی نیز مطرح است. وضعیت نهایی همکاری دیکاپریو با این پروژه همچنان نامشخص است.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۰:۴۱
جزئیات جدید از «داستان اسباببازی ۵»
تیم آلن، صداپیشه محبوب باز لایتیِر، بهتازگی اطلاعات هیجانانگیزی درباره قسمت پنجم «داستان اسباببازی» بهاشتراک گذاشته است. او ضمن اشاره به یک سکانس آغازین «باورنکردنی» برای باز، تأکید کرد که این قسمت توجه ویژهای به شخصیت «جسی» خواهد داشت و شاهد همراهی مجدد باز و وودی (با صدای تام هنکس) خواهیم بود. آلن همچنین فیلمنامه را بسیار هوشمندانه و دلیل اصلی ساخت این دنباله دانست.
اندرو استنتون، کارگردان آثار محبوبی چون «در جستوجوی نمو» و «وال-ای» که در نگارش تمام قسمتهای پیشین نیز نقش داشته، کارگردانی این قسمت را برعهده دارد. گفته میشود داستان ممکن است تقابل اسباببازیهای سنتی با جذابیت فزاینده وسایل الکترونیکی برای کودکان را بهتصویر بکشد. دیزنی اکران «داستان اسباببازی ۵» را برای ۱۹ ژوئن ۲۰۲۶ (۲۹ خرداد ۱۴۰۵) برنامهریزی کرده است.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۱:۱۰
۲۹میلیارد و ۴۶۸میلیونتومان فروش سینما هفته چهارم فروردین؛ بقای «دایناسور» در صدر جدول فروش
نکته قابل توجه در جدول فروش هفته گذشته، عدم تغییر در رتبهبندی فیلمها نسبت به هفته پیش از خود است که نشاندهنده ثبات نسبی در سلیقه مخاطبان و تداوم استقبال از فیلمهای صدر گیشه است. اگرچه جایگاه فیلمها ثابت مانده، اما ارقام فروش هفتگی آنها دستخوش تغییر شده است.
همچون هفته گذشته، فیلم کمدی «دایناسور» بهکارگردانی مسعود اطیابی با اقتدار در صدر جدول فروش قرار دارد. این فیلم در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹فروردین موفق به فروش ۹میلیارد و ۲۳۲میلیونتومان شد و همچنان بهعنوان انتخاب اول بسیاری از سینماروها مطرح است.
در رتبه دوم، فیلم تاریخی «موسی کلیمالله» ساخته ابراهیم حاتمیکیا جای گرفته است. این اثر در این هفته ۶میلیارد و ۱۰میلیون تومان فروش داشته و توانسته جایگاه خود را در میان دهفیلم پرفروش حفظ کند و مخاطبان خاص خود را به سالنهای سینما بکشاند.
جایگاه سوم جدول نیز بدون تغییر به کمدی دیگری، «کوکتلمولوتف» بهکارگردانی حسین دوماری، اختصاص دارد. این فیلم با فروشی معادل ۴میلیارد و ۶۳۸میلیونتومان در هفته گذشته، رقابت نزدیکی در میان فیلمهای کمدی اکران بهار دارد.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۱:۴۰
رایان گاسلینگ شوالیه جدید «جنگ ستارگان» میشود؟
فیلم جدیدی در دنیای جنگ ستارگان با عنوان «استارفایتر» (Starfighter) بهکارگردانی شان لوی و با حضور احتمالی رایان گاسلینگ در نقش اصلی، در دست ساخت است. وقایع این فیلم پنجسال پس از رخدادهای «ظهور اسکایواکر» روایت میشود و فیلمبرداری آن پاییز آینده آغاز خواهد شد.
شان لوی تصریح کرده است که این اثر، یک ماجراجویی کاملاً جدید و مستقل بوده و نه پیشدرآمد یا دنبالهای بر ساگای اسکایواکر محسوب میشود. رایان گاسلینگ نیز فیلمنامه را دارای داستانی اریجینال و سرشار از احساس توصیف کرده است. این پروژه یکی از چندین فیلم در دست توسعه توسط لوکاسفیلم و دیزنی است و تاریخ اکران آن ۲۸مه ۲۰۲۷ (۷ خرداد ۱۴۰۶) اعلام شده است.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۳:۲۵