thumnail
دستور بیزوس برای حذف صاحب حقوقی جیمز باند
undefinedآمازون پس از خرید میلیاردی استودیوی ام‌جی‌ام، با مقاومت باربارا بروکلی و مایکل ویلسون، تهیه‌کنندگان قدیمی مجموعه «جیمز باند»، مواجه شد. این دو که دهه‌ها در انتخاب بازیگران و کارگردانان نقش اساسی داشتند، با ایده‌های جدید آمازون برای گسترش این دنیا به سریال‌هایی با محوریت شخصیت‌هایی چون مانی‌پنی یا یک مأمور ۰۰۷ زن مخالفت کردند.
undefinedگزارش‌ها حاکی است بروکلی در جلسات خصوصی، مدیران آمازون را «احمق‌های لعنتی» خطاب کرده، امری که خشم جف بیزوس را برانگیخته تا دستور برکناری او را صادر کند.
undefinedبا کناررفتن این تهیه‌کنندگان، مسیر برای همکاری با کریستفر نولان هموار شده و مدیران آمازون حاضرند تا هر زمان که لازم باشد منتظر او بمانند.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۹:۰۸

thumnail

۹:۰۸

thumnail
undefined اجرای آهنگ «پرده نشین» علیرضا قربانی توسط محسن کیایی در برنامه «هزار و یک»
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۹:۲۹

thumnail
تابلوی پیکاسو در موزه هنرهای معاصر آسیب دید
undefinedگزارش‌ها از موزه هنرهای معاصر تهران نشان می‌دهد که روند مرمت برخی آثار ارزشمند بدون حضور متخصصان معتبر و با روش‌های غیرعلمی انجام شده است و یکی از آثار بسیار فاخر پابلو پیکاسو حین مرمتِ غیراصولی آسیب دیده است.
undefinedتابلوهای نقاشیِ پابلو پیکاسو ازجمله «نقاش و مدلش»، «پنجره‌ای باز رو به خیابان پانتییور» و «زنی که می‌گرید» ازجمله گران‌‌قیمت‌ترین آثار موزهٔ هنرهای معاصر بوده که پیش‌تر هم تعدادی از آن‌ها مرمت شده است. /فارس
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۹:۲۹

thumnail
کلاف سردرگم پرونده قتل داریوش مهرجویی
undefinedمانوش منوچهري يكي از وكلاي اولياي دم داریوش مهرجویی و همسرش درباره طولاني شدن روند رسيدگي اين پرونده گفت:
undefinedپيش‌تر روند رسيدگي تا صدور حكم در دادگاه كيفري استان البرز بسيار سريع و شتاب‌زده بود، اما پس از آنكه حكم در ديوان عالي كشور نقض و پرونده مجددا به دادگاه كيفري استان براي تكميل تحقيقات ارجاع شد، مراحل رسيدگي يكي‌يكي طي مي‌شوند و هنوز تحقيقاتي كه ديوان نيز انجام آن را از دادگاه خواسته، تكميل‌ نشده تا دوباره حكمي صادر شود.
undefinedپس از آنكه پرونده به دادگاه ارجاع شد، طبق دادنامه ديوان عالي كشور، از ما خواسته شد كه درباره معاون احتمالي جرم اظهارنظر كنيم، متاسفانه اين كار در صلاحيت ما و وكيل دادگستري نيست و نياز به انجام تحقيقات كارشناسانه و كارگاهي دارد، بنابراين ما خواستيم براي كشف اين موضوع از ابزارهايي مثل تلفن همراه و دوربين‌ها و غيره استفاده شود. در اين مورد بالاخره اين خواسته ما مورد پذيرش قرار گرفت و از ما خواستند كه خود شخصا اطلاعات موبايل‌ها را بررسي كنيم، در وهله اول اطلاعات موبايل موجود روي هاردي كه در اختيار ما قرار داده‌ شده ‌بود را بررسي كرديم، ولي متاسفانه اطلاعات بسيار ناقص بود و فقط حاوي گالري عكس‌ها و ويديوهاي موجود در تلفن بود و حتي همين اطلاعات در مورد گوشي كريم و داريوش مهرجويي وجود نداشت.
undefinedدر وهله دوم ما درخواست كرديم اطلاعات دقيق و كامل گوشي را به ما بدهند و اطلاعات خطي هم در اختيار ما قرار دهند، متعاقبا‌ به اداره كل آگاهي استان البرز دعوت شدم كه تلفن‌ها را بررسي كنم. ولي متاسفانه مشخص شد اطلاعات موجود در گوشي‌ها ناقص و دستكاري شده است و بسياري از اطلاعات از تماس‌ها گرفته تا اس‌ام‌اس‌ها و اپليكيشن‌ها كاملا پاك شده، همين‌طور اپليكيشن‌هاي واتس‌آپ، تلگرام، اينستاگرام از گوشي مقتولان و متهمان پاك شده بود و در موبايل‌ها اصلا موجود نبود.
undefinedتاريخ تنظيمات بعضي تلفن‌ها نيز تغيير كرده بود و همان بخش اطلاعات موجود در گوشي‌ها به دليل اختلال در تاريخ گوشي، قابل دسترسي نبود و به همين دلايل از دادگاه كيفري استان البرز تقاضا كرديم اين امر جهت بررسي بيشتر به كارشناسي ارجاع شود كه اميدواريم هر چه زودتر اين‌ امكان فراهم شود تا بتوانيم در صورت امكان به سرنخ‌هاي اوليه درباره قتل داريوش مهرجويي و وحيده محمدي‌فر دست پيدا كنيم. /اعتماد
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۹:۴۴

thumnail
تهران صاحب یک موزه جدید می‌شود: خانه آل‌احمد در سنگلج
undefinedتهران، به‌زودی میزبان یک موزه جدید خواهد بود؛ خانه‌ای با قدمت دوران قاجار در محله سنگلج، که روزگاری محل سکونت خاندان آل‌احمد بود، اکنون در آستانه تبدیل‌شدن به «خانه-موزه پدری جلال آل‌احمد» است.
undefinedاین خانه تاریخی که متعلق به آیت‌الله سیداحمد طالقانی، پدر جلال آل‌احمد است، نه‌تنها یک بنای ارزشمند معماری با حیاط‌های اندرونی و بیرونی است، بلکه گنجینه‌ای از خاطرات و فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را در خود جای داده است.
undefinedبه‌همت محبوبه کاظمی دولابی، مدیر مسئول نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی‌ـ‌اسلامی ترانه‌باران این خانه جان تازه‌ای گرفته و قرار است به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری، درهای خود را به روی علاقه‌مندان تاریخ و هنر بگشاید. این اقدام در راستای توسعه گردشگری هنری صورت می‌گیرد، صنعتی که امروزه نقش مهمی در اقتصاد و تبادل فرهنگی ایفا می‌کند. گردشگری هنری فرصتی است برای آشنایی عمیق‌تر با فرهنگ‌ها و هویت ملی جوامع از طریق هنر.
undefinedبازگشایی این خانه-موزه، نه‌تنها یک رویداد فرهنگی برای تهران است، بلکه گامی مهم در حفظ میراث فرهنگی و معرفی آن به نسل‌های آینده و گردشگران خواهد بود./ ایسنا
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۰:۱۴

چارسو فرهنگ
undefined تاسیان رفع توقیف شد undefinedهفته گذشته اعلام شد پخش «تاسیان» متوقف شده و نیازمند برخی اصلاحات است و انتشار قسمت چهارم این اثر خبر از اعمال اصلاحات توسط عوامل سریال می‌دهد. undefinedاین سریال به‌دلیل نداشتن مجوز تولید و پخش متوقف شده بود. روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
thumnail
موضع جدید ساترا: تاسیان نه مجوز فیلمنامه دارد، نه ساخت، نه انتشار!
undefinedقسمت چهارم سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان، با دستور قضایی، هفته گذشته منتشر نشد. در ادامه این ماجرا رئیس رصتا نوشت: تیم تولید سریال تاسیان و فیلیمو در حال انجام اصلاحات مصوب در شورای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا هستند و پس از صدور مجوز قوه قضاییه سریال را رفع توقیف خواهد کرد. طبق توافق انجام شده، قبل از صدور مجوز انتشار، قسمت چهارم سریال در هیچ بستری حتی یوتیوب منتشر نخواهد شد.
undefinedروز گذشته (۱۷ اسفندماه) قسمت چهارم «تاسیان» منتشر و اینطور به نظر می‌رسید که طبق اعلام قبلی اصلاحات انجام شده است، اما امروز ساترا موضع‌گیری جدیدی نسبت به انتشار قسمت چهارم «تاسیان» نشان داد و اعلام کرد: 
undefinedهر سریال و برنامه‌ای که در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود بنا به فرایندی که در درگاه ملی مجوزها تصویب و ابلاغ شده است به اخذ چهار مجوز نیاز دارد که به ترتیب عبارتند از مجوز طرح اولیه، مجوز فیلمنامه، مجوز تولید و مجوز انتشار.
undefinedسریال «تاسیان» مجوز طرح اولیه را اخذ کرده است اما فیلمنامه این سریال که ظاهرا یک داستان عاشقانه و در واقع یک روایت سیاسی و تاریخی است نیاز به اصلاحات جدی دارد که طی جلسات متعدد به عوامل تولید اعلام شد و به دلیل عدم اجرای اصلاحات، تاکنون موفق به اخذ مجوز فیلمنامه از ساترا نشده است.
undefinedاین اثر بدون داشتن مجوز فیلمنامه به‌صورت غیرقانونی تولید شده و بدون اخذ مجوز انتشار، به‌صورت غیرقانونی منتشر و منجر به صدور حکم قضایی دادسرای تهران و انتشار اطلاعیه در خبرگزاری میزان شد مبنی بر اینکه «پخش سریال «تاسیان» که اخیرا چند قسمت آن منتشر شده است، به دلیل نداشتن مجوز تولید و پخش متوقف شد.
undefinedبر همین اساس به اطلاع می‌رساند علی‌رغم اینکه فیلمنامه‌ اصلاح شده همچنان دارای اشکالات متعدد محتوایی و تاریخی است و مجوز فیلمنامه صادر نشده و با وجود حکم قضایی، قسمت چهارم این سریال منتشر شده است.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۰:۲۹

thumnail
undefined نسرین پرویزی معاون واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی: به جای «فن‌ پیج» بگویید «صفحه طرفداران»
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۱:۰۳

thumnail
مک‌گونگال و اسنیپ هم به «هری پاتری» پیوستند
undefinedاچ‌بی‌او، شبکه سازنده سریال جدید «هری پاتر»، درحال انتخاب بازیگران کلیدی برای نقش‌های مهم این مجموعه است. به‌تازگی مذاکرات با «جانت مک‌تیر»، بازیگر باسابقه، برای ایفای نقش پروفسور مک‌گونگال به مراحل پایانی رسیده و «پاپا اسیدو» برای بازی در نقش پروفسور سوروس اسنیپ انتخاب شده است. پیش از این، حضور «جان لیتگو» در نقش پروفسور دامبلدور قطعی شده بود.
undefinedاین سریال که قرار است اقتباسی وفادارانه از کتاب‌های «جی.کی. رولینگ» باشد، با نظارت مستقیم او ساخته می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ از اچ‌بی‌او پخش شود. سازندگان سریال در جست‌وجوی بازیگران جوانی هستند که بتوانند به‌خوبی شخصیت‌های محبوب داستان را به‌تصویر بکشند.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۱:۰۳

چارسو فرهنگ
undefined مقوّای شاه undefinedسریال «تاسیان» تا اینجای کار یک روایت ناقص و ساده‌سازانه از ارتباط دستگاه امنیتی پهلوی و سیستم روشنفکری ارائه کرده است. undefinedدرحقیقت ساواکی‌های تاسیان بیش از آنکه نسبتی با واقعیت داشته باشند، حاصل ورود و حضور کمدی در اثر هستند، افرادی که آمده‌اند تا پخمه نشان داده شوند، افرادی که معلوم نیست دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند و در میانه قصه کجا ایستاده‌اند. چنین رویکردی نسبت به ساواک، آن هم ساواک دوران اوج جنایت، بیش از آنکه نسبتی با واقعیت داشته باشد، منسوب به نگاهی کاریکاتوری است که بیشتر می‌شود آن را در کلام امثال فرح پهلوی پیدا کرد. نگاهی که با تقلیل مسئله، ماجرا را به یک بازجویی ساده خلاصه می‌کند و از ابزار‌های بازجو اسمی نمی‌برد. با این حال، نمی‌شود تاسیان را با تعجیل قضاوت کرد. حداقل می‌شود گفت تاسیان پاکروان توانسته، تا حدی لباس‌ها و سر و شکل آدم‌هایش را به آدم‌های ۵۶ نزدیک کند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ۵۶ تاسیان به ۵۶ امثال ساعدی نزدیک می‌شود؟ undefinedذکر این نکته خالی از لطف نیست که ساختن روایت از تاریخ چندان نیازی به برش عین به عین زمانه ندارد، بلکه آنچه مهم است روح زمانه است که باید به تصویر کشیده شود. اگر بخواهیم کنایه در لفافه سخن گفتن را کنار بگذاریم باید بگوییم، روح زمانه تاسیان با روح زمانه ساعدی در تعارض است. همانطور که مغروقان در تاریخ می‌دانند، ساعدی نه عاشق چشم و ابروی انقلاب ۵۷ بوده و نه تعلق خاطری به آیت‌الله خمینی داشته است. شاید زمانی که خبر ترور فرزند امام هم به گوشش رسیده، با بی‌خیالی سیگارش را دود کرده و در جلوی پنجره اتاقش به آینده توده فکر کرده. با این حال اگر ساعدی و کلامش را حاصل روح زمانه در نظر بگیریم، جهانِ زیست او با زیست شیرین نجات و سایر حاضران در تاسیان تفاوتی از زمین دارد تا آسمان. نگارنده این گزارش به هیچ وجه، هیچ تعلق خاطری نسبت به تفکر چپ ندارد اما وقتی چپ‌های تاسیان و انقلابی‌هایش مشتی جوانِ خامِ از همه‌جا پرت در نظر گرفته می‌شوند که برای زدن مخ همکلاسی دخترشان مفاهیم جامعه‌شناسی را یاد می‌گیرند، نشان می‌دهد ماجرا از تقلیل و کاریکاتور گذشته و به تحریف رسیده. undefinedمتن کامل یادداشت محمدحسین سلطانی، خبرنگار گروه فرهنگ را در سایت بخوانید. یادداشت‌‎های مرتبط: undefinedزهرا طیبی؛ برداشتی کاریکاتوری از فعالیت ساواک در دانشگاه undefinedآراز بارسقیان؛ «من به این آزادی مشکوکم» روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
چند کلمه در باب یک سکانس از یک سریال؛ من به این آزادی مشکوکم
undefinedسال‌های سال «بگیروببند» و کنترل فرهنگی نتیجه‌ای جز کاهش سطح مخاطب نداشته است. مخاطبی که در اثر تماشای سریال‌های درجه چندم ایرانی و خارجی و افول کلی فرهنگی، سطحش از مخاطبان دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی پایین‌تر آمده است. راه مبارزه با ابتذال «فیلتر» نیست، بلکه کار ایجابی و توانایی جذب است.
undefinedبحران نقد به جایی رسیده که ناقدان توانایی نقد فنی و محتوایی را از دست داده‌اند. پذیرفتن فیلمنامه مشکل‌دار، طراحی صحنه، نورپردازی، لباس، گریم و تدوین خراب بخشی از «هنجار» تازه سینمای ایران شده است. از اوایل دهه ۹۰، فیلم‌های جریان‌محور وارد مرحله‌ای شدند که می‌توان چنین صورت‌بندی کرد: «با حداقل داشته‌های زیباشناسانه، اما با حداکثر قوا (بسیج رسانه‌ای) از آن دفاع می‌کنیم.»
undefinedدر فضای نظارتی کنونی، مجوز گرفتن و برخورد با سازمان‌هایی مثل ساترا، تبدیل به بازی‌های سنگین پشت پرده می‌شود که تأثیر خود را بر تمام جوانب یک کالای فرهنگی می‌گذارد. پشت پرده تولید سریال‌ها خود داستانی هفتاد من کاغذی است که صد برابر هر موقعیت دراماتیک آثار تولید شده، قابلیت تبدیل شدن به یک «کمدی سیاه» را دارد.
undefinedدر چنین فضایی، سریال «تاسیان» ساخته پاکروان فرصتی است برای بازتاب فانتزی‌ها در بستر تاریخ. در روزگاری که عده‌ای سعی در شبیه‌سازی با سال‌های ۵۶ و ۵۷ دارند و بحث «پهلویسم» جدید در میان خیل زیادی از مردم بالا گرفته، چه چیزی می‌تواند «خوشگل‌تر» از سریالی باشد که در سال ۵۶ می‌گذرد و شروعش «ده شب» کانون نویسندگان ایران است؟
undefinedمتن کامل یادداشت آراز بارسقیان را در سایت بخوانید.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۱:۰۳

thumnail
undefined مجید انتظامی هفتادو هفت ساله شد؛ آقای خاص موسیقی
undefinedمجید انتظامی آهنگساز پیشکسوت ایرانی ۱۸ اسفند ماه ۱۳۲۶ چشم به جهان گشود. رابطه این آهنگساز با هنر از همان کودکی که پدرش عزت‌الله انتظامی بازیگری می‌کرد شکل گرفته بود. چند سال بعد وقتی پدر روی سن فجر پدر جایزه بهترین بازیگری را می‌گرفت پسر هم سیمرغ موسیقی را از آن خود می‌کرد. بر خلاف آنچه در ابتدای راه انتظامیِ پسر انتظار می‌رفت، او هیچگاه زیر نام پدر باقی نماند و استعدادش مسیری را در راه او قرار دهد تا بدل به آقای خاص موسیقی ایران شود. مردی که از سوگِ پیراهن یوسف گرفته تا نوای خرمشهر و فریاد ۲۲ بهمن، هنرِ ۷۷ بهار زندگی اوست.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۲:۵۴

thumnail

۱۲:۵۴

thumnail

۱۲:۵۴

thumnail

۱۲:۵۴

thumnail

۱۲:۵۴

thumnail

۱۲:۵۴

thumnail
نبرد جنسیت‌ها در دنیای کتاب؛ ۶۶٪ زنان در مقابل ۵۳٪ مردان
undefinedنظرسنجی کمپانی YouGov نشان می‌دهد زنان با اختلاف معناداری بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند (۶۶٪ در مقابل ۵۳٪). حدود ۴۰٪ از بریتانیایی‌ها در سال گذشته هیچ کتابی نخوانده‌اند و میانگین مطالعه فقط ۳کتاب در سال است.
undefinedاین تفاوت فقط به جنسیت محدود نمی‌شود. طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا (۷۲٪) بیشتر از حامیان خروج (۵۴٪) کتاب می‌خوانند. رأی‌دهندگان حزب کارگر با ۷۰٪ بیشترین میزان مطالعه را دارند.
undefinedطبقه اجتماعی نیز تأثیرگذار است: ۶۶٪ از طبقه متوسط در مقابل ۵۲٪ از طبقه کارگر کتاب می‌خوانند. افراد مسن‌تر (۶۵٪ از افراد بالای ۶۵ سال) بیشتر از جوانان (۵۳٪ از ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها) مطالعه می‌کنند.
undefinedکتاب‌های فیزیکی همچنان محبوب‌ترین شکل مطالعه هستند (۶۱٪) و اکثر افراد معتقدند گوش دادن به کتاب صوتی معادل خواندن نیست. داستان با ۵۵٪ طرفدار، محبوب‌تر از غیرداستان است، به‌ویژه در میان زنان (۶۳٪)
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۳:۳۵

thumnail
undefined صحبت‌های خانواده «مجید انتظامی» درباره این استاد موسیقی
undefinedهمسر مجید انتظامی در بخشی از مستند «ابوایست» که زندگینامه این هنرمند را روایت می‌کند، می‌گوید: «یکی از نوازنده‌ها پیش آقای انتظامی آمدند و گفتند ببین خارجی‌ها از سنتور موسیقی ما چه استفاده‌ای کردند، آقای انتظامی تا آخر گوش دادند و گفتند این موسیقی مال من است.»
undefinedبازنشر به بهانه سالروز تولد مجید انتظامی
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۳:۳۶

thumnail
ابراز تاسف مایکل بی و جیمز کامرون برای هالیوود
undefinedمایکل بی، کارگردان آمریکایی : «اخیراً با جیم کامرون کنفرانس تلفنی داشتیم و هر دو درباره هالیوود تأسف می‌خوردیم. هیچ‌کس نمی‌تواند برای هیچ پروژه‌ای چراغ سبز بگیرد. بسیار کند است. کسب‌وکار بسیار متفاوتی شده.»
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang

۱۷:۱۹

thumnail

۱۷:۱۹