دستور بیزوس برای حذف صاحب حقوقی جیمز باند
آمازون پس از خرید میلیاردی استودیوی امجیام، با مقاومت باربارا بروکلی و مایکل ویلسون، تهیهکنندگان قدیمی مجموعه «جیمز باند»، مواجه شد. این دو که دههها در انتخاب بازیگران و کارگردانان نقش اساسی داشتند، با ایدههای جدید آمازون برای گسترش این دنیا به سریالهایی با محوریت شخصیتهایی چون مانیپنی یا یک مأمور ۰۰۷ زن مخالفت کردند.
گزارشها حاکی است بروکلی در جلسات خصوصی، مدیران آمازون را «احمقهای لعنتی» خطاب کرده، امری که خشم جف بیزوس را برانگیخته تا دستور برکناری او را صادر کند.
با کناررفتن این تهیهکنندگان، مسیر برای همکاری با کریستفر نولان هموار شده و مدیران آمازون حاضرند تا هر زمان که لازم باشد منتظر او بمانند.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۹:۰۸
۹:۰۸
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۹:۲۹
تابلوی پیکاسو در موزه هنرهای معاصر آسیب دید
گزارشها از موزه هنرهای معاصر تهران نشان میدهد که روند مرمت برخی آثار ارزشمند بدون حضور متخصصان معتبر و با روشهای غیرعلمی انجام شده است و یکی از آثار بسیار فاخر پابلو پیکاسو حین مرمتِ غیراصولی آسیب دیده است.
تابلوهای نقاشیِ پابلو پیکاسو ازجمله «نقاش و مدلش»، «پنجرهای باز رو به خیابان پانتییور» و «زنی که میگرید» ازجمله گرانقیمتترین آثار موزهٔ هنرهای معاصر بوده که پیشتر هم تعدادی از آنها مرمت شده است. /فارس
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۹:۲۹
کلاف سردرگم پرونده قتل داریوش مهرجویی
مانوش منوچهري يكي از وكلاي اولياي دم داریوش مهرجویی و همسرش درباره طولاني شدن روند رسيدگي اين پرونده گفت:
پيشتر روند رسيدگي تا صدور حكم در دادگاه كيفري استان البرز بسيار سريع و شتابزده بود، اما پس از آنكه حكم در ديوان عالي كشور نقض و پرونده مجددا به دادگاه كيفري استان براي تكميل تحقيقات ارجاع شد، مراحل رسيدگي يكييكي طي ميشوند و هنوز تحقيقاتي كه ديوان نيز انجام آن را از دادگاه خواسته، تكميل نشده تا دوباره حكمي صادر شود.
پس از آنكه پرونده به دادگاه ارجاع شد، طبق دادنامه ديوان عالي كشور، از ما خواسته شد كه درباره معاون احتمالي جرم اظهارنظر كنيم، متاسفانه اين كار در صلاحيت ما و وكيل دادگستري نيست و نياز به انجام تحقيقات كارشناسانه و كارگاهي دارد، بنابراين ما خواستيم براي كشف اين موضوع از ابزارهايي مثل تلفن همراه و دوربينها و غيره استفاده شود. در اين مورد بالاخره اين خواسته ما مورد پذيرش قرار گرفت و از ما خواستند كه خود شخصا اطلاعات موبايلها را بررسي كنيم، در وهله اول اطلاعات موبايل موجود روي هاردي كه در اختيار ما قرار داده شده بود را بررسي كرديم، ولي متاسفانه اطلاعات بسيار ناقص بود و فقط حاوي گالري عكسها و ويديوهاي موجود در تلفن بود و حتي همين اطلاعات در مورد گوشي كريم و داريوش مهرجويي وجود نداشت.
در وهله دوم ما درخواست كرديم اطلاعات دقيق و كامل گوشي را به ما بدهند و اطلاعات خطي هم در اختيار ما قرار دهند، متعاقبا به اداره كل آگاهي استان البرز دعوت شدم كه تلفنها را بررسي كنم. ولي متاسفانه مشخص شد اطلاعات موجود در گوشيها ناقص و دستكاري شده است و بسياري از اطلاعات از تماسها گرفته تا اساماسها و اپليكيشنها كاملا پاك شده، همينطور اپليكيشنهاي واتسآپ، تلگرام، اينستاگرام از گوشي مقتولان و متهمان پاك شده بود و در موبايلها اصلا موجود نبود.
تاريخ تنظيمات بعضي تلفنها نيز تغيير كرده بود و همان بخش اطلاعات موجود در گوشيها به دليل اختلال در تاريخ گوشي، قابل دسترسي نبود و به همين دلايل از دادگاه كيفري استان البرز تقاضا كرديم اين امر جهت بررسي بيشتر به كارشناسي ارجاع شود كه اميدواريم هر چه زودتر اين امكان فراهم شود تا بتوانيم در صورت امكان به سرنخهاي اوليه درباره قتل داريوش مهرجويي و وحيده محمديفر دست پيدا كنيم. /اعتماد
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۹:۴۴
تهران صاحب یک موزه جدید میشود: خانه آلاحمد در سنگلج
تهران، بهزودی میزبان یک موزه جدید خواهد بود؛ خانهای با قدمت دوران قاجار در محله سنگلج، که روزگاری محل سکونت خاندان آلاحمد بود، اکنون در آستانه تبدیلشدن به «خانه-موزه پدری جلال آلاحمد» است.
این خانه تاریخی که متعلق به آیتالله سیداحمد طالقانی، پدر جلال آلاحمد است، نهتنها یک بنای ارزشمند معماری با حیاطهای اندرونی و بیرونی است، بلکه گنجینهای از خاطرات و فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را در خود جای داده است.
بههمت محبوبه کاظمی دولابی، مدیر مسئول نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانیـاسلامی ترانهباران این خانه جان تازهای گرفته و قرار است به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری، درهای خود را به روی علاقهمندان تاریخ و هنر بگشاید. این اقدام در راستای توسعه گردشگری هنری صورت میگیرد، صنعتی که امروزه نقش مهمی در اقتصاد و تبادل فرهنگی ایفا میکند. گردشگری هنری فرصتی است برای آشنایی عمیقتر با فرهنگها و هویت ملی جوامع از طریق هنر.
بازگشایی این خانه-موزه، نهتنها یک رویداد فرهنگی برای تهران است، بلکه گامی مهم در حفظ میراث فرهنگی و معرفی آن به نسلهای آینده و گردشگران خواهد بود./ ایسنا
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۰:۱۴
چارسو فرهنگ
تاسیان رفع توقیف شد
هفته گذشته اعلام شد پخش «تاسیان» متوقف شده و نیازمند برخی اصلاحات است و انتشار قسمت چهارم این اثر خبر از اعمال اصلاحات توسط عوامل سریال میدهد.
این سریال بهدلیل نداشتن مجوز تولید و پخش متوقف شده بود. روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
موضع جدید ساترا: تاسیان نه مجوز فیلمنامه دارد، نه ساخت، نه انتشار!
قسمت چهارم سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان، با دستور قضایی، هفته گذشته منتشر نشد. در ادامه این ماجرا رئیس رصتا نوشت: تیم تولید سریال تاسیان و فیلیمو در حال انجام اصلاحات مصوب در شورای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا هستند و پس از صدور مجوز قوه قضاییه سریال را رفع توقیف خواهد کرد. طبق توافق انجام شده، قبل از صدور مجوز انتشار، قسمت چهارم سریال در هیچ بستری حتی یوتیوب منتشر نخواهد شد.
روز گذشته (۱۷ اسفندماه) قسمت چهارم «تاسیان» منتشر و اینطور به نظر میرسید که طبق اعلام قبلی اصلاحات انجام شده است، اما امروز ساترا موضعگیری جدیدی نسبت به انتشار قسمت چهارم «تاسیان» نشان داد و اعلام کرد:
هر سریال و برنامهای که در شبکه نمایش خانگی منتشر میشود بنا به فرایندی که در درگاه ملی مجوزها تصویب و ابلاغ شده است به اخذ چهار مجوز نیاز دارد که به ترتیب عبارتند از مجوز طرح اولیه، مجوز فیلمنامه، مجوز تولید و مجوز انتشار.
سریال «تاسیان» مجوز طرح اولیه را اخذ کرده است اما فیلمنامه این سریال که ظاهرا یک داستان عاشقانه و در واقع یک روایت سیاسی و تاریخی است نیاز به اصلاحات جدی دارد که طی جلسات متعدد به عوامل تولید اعلام شد و به دلیل عدم اجرای اصلاحات، تاکنون موفق به اخذ مجوز فیلمنامه از ساترا نشده است.
این اثر بدون داشتن مجوز فیلمنامه بهصورت غیرقانونی تولید شده و بدون اخذ مجوز انتشار، بهصورت غیرقانونی منتشر و منجر به صدور حکم قضایی دادسرای تهران و انتشار اطلاعیه در خبرگزاری میزان شد مبنی بر اینکه «پخش سریال «تاسیان» که اخیرا چند قسمت آن منتشر شده است، به دلیل نداشتن مجوز تولید و پخش متوقف شد.
بر همین اساس به اطلاع میرساند علیرغم اینکه فیلمنامه اصلاح شده همچنان دارای اشکالات متعدد محتوایی و تاریخی است و مجوز فیلمنامه صادر نشده و با وجود حکم قضایی، قسمت چهارم این سریال منتشر شده است.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۰:۲۹
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۱:۰۳
مکگونگال و اسنیپ هم به «هری پاتری» پیوستند
اچبیاو، شبکه سازنده سریال جدید «هری پاتر»، درحال انتخاب بازیگران کلیدی برای نقشهای مهم این مجموعه است. بهتازگی مذاکرات با «جانت مکتیر»، بازیگر باسابقه، برای ایفای نقش پروفسور مکگونگال به مراحل پایانی رسیده و «پاپا اسیدو» برای بازی در نقش پروفسور سوروس اسنیپ انتخاب شده است. پیش از این، حضور «جان لیتگو» در نقش پروفسور دامبلدور قطعی شده بود.
این سریال که قرار است اقتباسی وفادارانه از کتابهای «جی.کی. رولینگ» باشد، با نظارت مستقیم او ساخته میشود و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ از اچبیاو پخش شود. سازندگان سریال در جستوجوی بازیگران جوانی هستند که بتوانند بهخوبی شخصیتهای محبوب داستان را بهتصویر بکشند.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۱:۰۳
چارسو فرهنگ
مقوّای شاه
سریال «تاسیان» تا اینجای کار یک روایت ناقص و سادهسازانه از ارتباط دستگاه امنیتی پهلوی و سیستم روشنفکری ارائه کرده است.
درحقیقت ساواکیهای تاسیان بیش از آنکه نسبتی با واقعیت داشته باشند، حاصل ورود و حضور کمدی در اثر هستند، افرادی که آمدهاند تا پخمه نشان داده شوند، افرادی که معلوم نیست دقیقاً چه کاری انجام میدهند و در میانه قصه کجا ایستادهاند. چنین رویکردی نسبت به ساواک، آن هم ساواک دوران اوج جنایت، بیش از آنکه نسبتی با واقعیت داشته باشد، منسوب به نگاهی کاریکاتوری است که بیشتر میشود آن را در کلام امثال فرح پهلوی پیدا کرد. نگاهی که با تقلیل مسئله، ماجرا را به یک بازجویی ساده خلاصه میکند و از ابزارهای بازجو اسمی نمیبرد. با این حال، نمیشود تاسیان را با تعجیل قضاوت کرد. حداقل میشود گفت تاسیان پاکروان توانسته، تا حدی لباسها و سر و شکل آدمهایش را به آدمهای ۵۶ نزدیک کند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ۵۶ تاسیان به ۵۶ امثال ساعدی نزدیک میشود؟
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ساختن روایت از تاریخ چندان نیازی به برش عین به عین زمانه ندارد، بلکه آنچه مهم است روح زمانه است که باید به تصویر کشیده شود. اگر بخواهیم کنایه در لفافه سخن گفتن را کنار بگذاریم باید بگوییم، روح زمانه تاسیان با روح زمانه ساعدی در تعارض است. همانطور که مغروقان در تاریخ میدانند، ساعدی نه عاشق چشم و ابروی انقلاب ۵۷ بوده و نه تعلق خاطری به آیتالله خمینی داشته است. شاید زمانی که خبر ترور فرزند امام هم به گوشش رسیده، با بیخیالی سیگارش را دود کرده و در جلوی پنجره اتاقش به آینده توده فکر کرده. با این حال اگر ساعدی و کلامش را حاصل روح زمانه در نظر بگیریم، جهانِ زیست او با زیست شیرین نجات و سایر حاضران در تاسیان تفاوتی از زمین دارد تا آسمان. نگارنده این گزارش به هیچ وجه، هیچ تعلق خاطری نسبت به تفکر چپ ندارد اما وقتی چپهای تاسیان و انقلابیهایش مشتی جوانِ خامِ از همهجا پرت در نظر گرفته میشوند که برای زدن مخ همکلاسی دخترشان مفاهیم جامعهشناسی را یاد میگیرند، نشان میدهد ماجرا از تقلیل و کاریکاتور گذشته و به تحریف رسیده.
متن کامل یادداشت محمدحسین سلطانی، خبرنگار گروه فرهنگ را در سایت بخوانید. یادداشتهای مرتبط:
زهرا طیبی؛ برداشتی کاریکاتوری از فعالیت ساواک در دانشگاه
آراز بارسقیان؛ «من به این آزادی مشکوکم» روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
چند کلمه در باب یک سکانس از یک سریال؛ من به این آزادی مشکوکم
سالهای سال «بگیروببند» و کنترل فرهنگی نتیجهای جز کاهش سطح مخاطب نداشته است. مخاطبی که در اثر تماشای سریالهای درجه چندم ایرانی و خارجی و افول کلی فرهنگی، سطحش از مخاطبان دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی پایینتر آمده است. راه مبارزه با ابتذال «فیلتر» نیست، بلکه کار ایجابی و توانایی جذب است.
بحران نقد به جایی رسیده که ناقدان توانایی نقد فنی و محتوایی را از دست دادهاند. پذیرفتن فیلمنامه مشکلدار، طراحی صحنه، نورپردازی، لباس، گریم و تدوین خراب بخشی از «هنجار» تازه سینمای ایران شده است. از اوایل دهه ۹۰، فیلمهای جریانمحور وارد مرحلهای شدند که میتوان چنین صورتبندی کرد: «با حداقل داشتههای زیباشناسانه، اما با حداکثر قوا (بسیج رسانهای) از آن دفاع میکنیم.»
در فضای نظارتی کنونی، مجوز گرفتن و برخورد با سازمانهایی مثل ساترا، تبدیل به بازیهای سنگین پشت پرده میشود که تأثیر خود را بر تمام جوانب یک کالای فرهنگی میگذارد. پشت پرده تولید سریالها خود داستانی هفتاد من کاغذی است که صد برابر هر موقعیت دراماتیک آثار تولید شده، قابلیت تبدیل شدن به یک «کمدی سیاه» را دارد.
در چنین فضایی، سریال «تاسیان» ساخته پاکروان فرصتی است برای بازتاب فانتزیها در بستر تاریخ. در روزگاری که عدهای سعی در شبیهسازی با سالهای ۵۶ و ۵۷ دارند و بحث «پهلویسم» جدید در میان خیل زیادی از مردم بالا گرفته، چه چیزی میتواند «خوشگلتر» از سریالی باشد که در سال ۵۶ میگذرد و شروعش «ده شب» کانون نویسندگان ایران است؟
متن کامل یادداشت آراز بارسقیان را در سایت بخوانید.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۱:۰۳
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۲:۵۴
۱۲:۵۴
۱۲:۵۴
۱۲:۵۴
۱۲:۵۴
۱۲:۵۴
نبرد جنسیتها در دنیای کتاب؛ ۶۶٪ زنان در مقابل ۵۳٪ مردان
نظرسنجی کمپانی YouGov نشان میدهد زنان با اختلاف معناداری بیشتر از مردان کتاب میخوانند (۶۶٪ در مقابل ۵۳٪). حدود ۴۰٪ از بریتانیاییها در سال گذشته هیچ کتابی نخواندهاند و میانگین مطالعه فقط ۳کتاب در سال است.
این تفاوت فقط به جنسیت محدود نمیشود. طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا (۷۲٪) بیشتر از حامیان خروج (۵۴٪) کتاب میخوانند. رأیدهندگان حزب کارگر با ۷۰٪ بیشترین میزان مطالعه را دارند.
طبقه اجتماعی نیز تأثیرگذار است: ۶۶٪ از طبقه متوسط در مقابل ۵۲٪ از طبقه کارگر کتاب میخوانند. افراد مسنتر (۶۵٪ از افراد بالای ۶۵ سال) بیشتر از جوانان (۵۳٪ از ۱۸ تا ۲۴ سالهها) مطالعه میکنند.
کتابهای فیزیکی همچنان محبوبترین شکل مطالعه هستند (۶۱٪) و اکثر افراد معتقدند گوش دادن به کتاب صوتی معادل خواندن نیست. داستان با ۵۵٪ طرفدار، محبوبتر از غیرداستان است، بهویژه در میان زنان (۶۳٪)
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۳:۳۵
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۳:۳۶
ابراز تاسف مایکل بی و جیمز کامرون برای هالیوود
مایکل بی، کارگردان آمریکایی : «اخیراً با جیم کامرون کنفرانس تلفنی داشتیم و هر دو درباره هالیوود تأسف میخوردیم. هیچکس نمیتواند برای هیچ پروژهای چراغ سبز بگیرد. بسیار کند است. کسبوکار بسیار متفاوتی شده.»
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۱۷:۱۹
۱۷:۱۹