۲۸ آبان
۱۶:۲۳
۲۹ آبان
ماجرای تغییر احسان محمدحسنی چه پیامی دارد
خالصسازی اوج میگیرد؟
فرهیختگان: «احسان محمدحسنی از مدیریت سازمان اوج استعفا داد» این خبر کوتاه چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد. برای اینکه بهتر این خبر را درک کنیم، باید ۱۵ سال به عقب برگردیم، وقتی تصمیم گرفتند طرحی را که دو سال روی آن فکر کرده بودند، اجرایی کنند؛ برای خودشان ۵ هدف را تعیین کردند که مهمترینش «سیاستگذاری راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی، شناسایی و توانمندسازی مؤسسات یا استعدادهای جوان و خودجوش» بود. همین سنگبنایی شد تا سازمان اوج شکل بگیرد و مسیر سختی را در حوزه فرهنگ و هنر طی کند، مسیری که برای هر روزش فکر و ایدههای جدید تولید شد. فیلم سینمایی، برنامه تلویزیونی، سریال، انیمیشن، بیلبورد و هزاران ایده دیگر که با نگاه به مردم انجام گرفت. گفتن این چند خط در همین جمله متبلور است که سازمان اوج، مفاهیم و پیامهای انقلاب اسلامی را برای قشر خاکستری ترجمه و بیان کرده است. اوج به قواعد تولید در فرهنگ و هنر پشت نکرد و با حفظ آرمانهایی که از ابتدا بر مبنای آن شکل گرفت، عملگرایی را هم در همان مسیر پیش برد. فرهنگ را فقط به یک محفل خاص تقلیل نداد و به سراغ همه سلائق رفت تا بتواند از ایدههای مختلف برای پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کند. دوباره از ۱۳۸۸ و مسیر ۱۵ ساله پیموده شده به آبان ۱۴۰۳ برگردیم، محمدحسنی استعفا داد و مطمئنا جایگزینی برای او درنظر گرفته میشود، در کنار مهم بودن پیام رفتن محمدحسنی از اوج، آنچه مهم و ضروری است، حفظ همین مسیر است که به سختی پیموده شد تا اوج شکل بگیرد. پرونده پیش رو، با یادداشتهای مختلف این استعفا و راهی را که روبهروی این سازمان فرهنگی و هنری قرار دارد، بررسی کرده است.
یادداشتهای مرتبط
محمدصالح سلطانی: راز در «اوج» ماندن
سجاد نوروزی: ملی شدن «اوج» و نیاز به استمرار این تجربه
محمدحسین سلطانی: تعلیق در اوج
امین حسام: الگوبرداری مدیریت فرهنگی
محمدصادق لواسانی: دستفرمان سخت اوج!
مهدی جوادی: راهبر موفق و موثر
ابراهیم صدر: اوج در غبار
فاطمهسادات بکائی: معمار موفقیت فرهنگی در اوج
علی صدرینیا: نگاه پدرانه
فاطمه ترکاشوند: آزمودهها را نیازمای!
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
خالصسازی اوج میگیرد؟
فرهیختگان: «احسان محمدحسنی از مدیریت سازمان اوج استعفا داد» این خبر کوتاه چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد. برای اینکه بهتر این خبر را درک کنیم، باید ۱۵ سال به عقب برگردیم، وقتی تصمیم گرفتند طرحی را که دو سال روی آن فکر کرده بودند، اجرایی کنند؛ برای خودشان ۵ هدف را تعیین کردند که مهمترینش «سیاستگذاری راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی، شناسایی و توانمندسازی مؤسسات یا استعدادهای جوان و خودجوش» بود. همین سنگبنایی شد تا سازمان اوج شکل بگیرد و مسیر سختی را در حوزه فرهنگ و هنر طی کند، مسیری که برای هر روزش فکر و ایدههای جدید تولید شد. فیلم سینمایی، برنامه تلویزیونی، سریال، انیمیشن، بیلبورد و هزاران ایده دیگر که با نگاه به مردم انجام گرفت. گفتن این چند خط در همین جمله متبلور است که سازمان اوج، مفاهیم و پیامهای انقلاب اسلامی را برای قشر خاکستری ترجمه و بیان کرده است. اوج به قواعد تولید در فرهنگ و هنر پشت نکرد و با حفظ آرمانهایی که از ابتدا بر مبنای آن شکل گرفت، عملگرایی را هم در همان مسیر پیش برد. فرهنگ را فقط به یک محفل خاص تقلیل نداد و به سراغ همه سلائق رفت تا بتواند از ایدههای مختلف برای پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی استفاده کند. دوباره از ۱۳۸۸ و مسیر ۱۵ ساله پیموده شده به آبان ۱۴۰۳ برگردیم، محمدحسنی استعفا داد و مطمئنا جایگزینی برای او درنظر گرفته میشود، در کنار مهم بودن پیام رفتن محمدحسنی از اوج، آنچه مهم و ضروری است، حفظ همین مسیر است که به سختی پیموده شد تا اوج شکل بگیرد. پرونده پیش رو، با یادداشتهای مختلف این استعفا و راهی را که روبهروی این سازمان فرهنگی و هنری قرار دارد، بررسی کرده است.
یادداشتهای مرتبط
محمدصالح سلطانی: راز در «اوج» ماندن
سجاد نوروزی: ملی شدن «اوج» و نیاز به استمرار این تجربه
محمدحسین سلطانی: تعلیق در اوج
امین حسام: الگوبرداری مدیریت فرهنگی
محمدصادق لواسانی: دستفرمان سخت اوج!
مهدی جوادی: راهبر موفق و موثر
ابراهیم صدر: اوج در غبار
فاطمهسادات بکائی: معمار موفقیت فرهنگی در اوج
علی صدرینیا: نگاه پدرانه
فاطمه ترکاشوند: آزمودهها را نیازمای!
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۷:۳۷
چارسو فرهنگ
اختصاصی فرهیختگان/ جدول ۴۳ فیلم احتمالی فجر امسال «فرهیختگان» حضور احتمالی ۴۳ فیلم را در چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر را بررسی کرد. بر این اساس اسامی کارگردانان مطرحی چون ابراهیم حاتمیکیا، بهروز افخمی، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، مسعود دهنمکی، حمید نعمتالله، محمدحسین فرحبخش، مهران احمدی، ابوالقاسم طالبی، محمدحسین لطیفی و... به چشم میخورد. احسان علیخانی، پیمان معادی، محمود رضوی، منوچهر شاهسواری، علی اوجی و... هم اسامی آشنا در میان تهیهکنندگانی هستند که پروژههای درحال تولید دارند و به نظر میرسد متقاضی حضور در جشنواره باشند. براساس پیگیریهای خبرنگار «فرهیختگان» فارابی با ۸ اثر، سازمان سینمایی سوره با ۵ اثر که البته ممکن است ۲ فیلم به جشنواره نرسد و سازمان اوج با ۲ فیلم متقاضی حضور در چهلوسومین دوره جشنواره فیلم فجر هستند. البته این نکته را باید در نظر گرفت اسامی که به آن اشاره شده صرفا گزینههای احتمالی هستند و ممکن است در ماههای آینده آثار دیگری هم به این لیست اضافه شود. متن کامل گزارش کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار گروه فرهنگ را در سایت بخوانید. روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
۸:۴۱
۸:۵۶
چارسو فرهنگ
مدیر شبکه چهار: «شیوه» تعطیل نشده ؛ فقط گردهمان از بازخواستها راست نشده حسین شاهمرادی، مدیر شبکه چهار سیما در واکنش به تعطیلی برنامه شیوه نوشت: آخرین برنامه «شیوه»، مناظره دکتر آزاد ارمکی و دکتر انتظاری بود. دکتر آزاد عازم سفری بود و به آنتن زنده نمیرسید؛ لذا برنامه را ضبط کردیم. برنامه که ضبط شد، «شیوه» تندی از آب درآمد. اما عهد ما با مخاطبان این بود که قیچی به «شیوه» نزنیم و ثانیهای از آن را حذف نکنیم. و نکردیم. از آنجا همهچیز دگرگون شد و بسیاری از آنهایی که تا پیش از آن انگشت تعجب به دهان گرفته بودند که چطور چنین برنامهای را بدون سانسور از تلویزیون پخش کردهاند، عرصه را مهیا دیدند تا در آن بازار تیرهروزی، آنها هم لگدی بر پیکر نحیف و رنجدیده و زخمخورده «شیوه» بزنند. خیر. کسی «شیوه» را تعطیل نکرده است. ما ماندهایم و گردهمان که هنوز از زیر بار بازخواست بابت یک برنامۀ تلویزیونی ساده راست نشده است. ما ماندهایم و استادانی که به دلایل مختلف، دیگر میل به حضور در برنامه ندارند. «شیوه» بستر طرح بیشترین و تندترین نقدها به دولت قبل بود؛ اما اتفاقی برای کسی نیفتاد. «شیوه» بر سر سنت گفتوگو ایستاده است و ایستادگی کرده است و دیر یا زود، بازخواهد گشت. روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
۹:۱۱
۱۲:۰۹
۱۲:۲۵
۱۴:۰۰
۱۵:۰۱
۳۰ آبان
۷:۱۴
۸:۱۴
۸:۴۲
نگاهی انتقادی به معادلات صنعت فیلم و سریال اینترنتی و سروصدای رسانهای آن
تا اطلاع ثانوی پلتفرم جدید نداریم!
روشن است که این روزها با وجود گیشههای چندده میلیاردی کمدیهای سینمایی و حجم بالای محتوای تولیدی تلویزیون در قالبهای مختلف، عرصه فیلم و سریال بیش از هرچیز تحتتأثیر نمایش خانگی قرار دارد و پلتفرمهای ویاودی با جذب سرمایه، ستاره و سریالساز و سروصدای زیاد تولیدات، بیش از رقبا در اخبار و اظهارنظرها حضور دارند. کار به جایی رسیده که عدهای از فعالان این عرصه، حتی پلتفرمها را لیگ برتر عرصه تصویر میدانند و سینما و تلویزیون را دسته یک و دو معرفی میکنند! خصوصاً گرم کردن چند پلتفرم جدید که در حال آمادهسازی محتوا برای ورود به عرصه پخش سریالند، امیدواریهای زیادی را نسبت به آینده این صنعت به وجود آورده؛ چراکه عدهای گمان میکنند قرار است ۵، ۶ فیلیمو و فیلمنت دیگر راهاندازی شود. با این حال، به نظر میرسد نگاهها به این عرصه -خصوصاً درباره پلتفرمهای ویاودی جدید- زیادی خوشبینانه است و ماجرا به این سادگی که تصور میشود، نیست؛ خصوصاً با توجه به تجربیات قبلی.
اگر پلتفرمهای ویاودی اصلی بازار را پخشکنندگان سریالهای اختصاصی ماههای اخیر در نظر بگیریم، تنها با یک ۵ ضلعی مواجه میشویم که شامل فیلیمو، فیلمنت، نماوا، تماشاخونه و روبیکاست. به شکلی جالب توجه، ۳ سرویس از این ۵ بازیگر اصلی بازار، چند ماهی است که محتوای خاصی ندارند و اوضاعشان خوب نیست. تماشاخونه به کلی در حالت اغما قرار دارد؛ از طرفی فصل دوم سریال «هفت» را پخش نمیکند و از سوی دیگر با وجودی که مدتها برای قسمت آخر «آمستردام» تماشاگرانش را منتظر گذاشته، به کلی آن را از دسترس خارج کرده و گویی دیگر نسبتی با آن ندارد! از سریالهای دیگری هم که گفته میشد قرار است توسط تماشاخونه پخش شود، مدتهاست خبری وجود ندارد.
با این احوالات، درباره ۵ یا ۶ پلتفرمی که این روزها در حال آمادهسازی محتوای اختصاصیاند، خیلی صحبت میشود. شیدا متعلق به بانک گردشگری و نزدیک به سیدمحمد امامی سرمایهگذار زندانی «شهرزاد»، استارنت متعلق به گروه صنعتی میهن، آینت با مدیریت محمد صراف مدیرعامل سابق فیلمنت، نبراس متعلق به علی طلوعی سرمایهگذار متمول سینما و نمایش خانگی و البته ایما، ۵ پلتفرمیاند که از آنها زیاد نام برده میشود. با این حال نکته قابل توجه آن که اغلب این پلتفرمها، از افزون بر یک سال پیش در رسانهها دیده شدهاند، اما در دنیای واقعی خبری از آنها نیست! اگرچه میتوان مطمئن بود بعضی بالاخره در دسترس قرار خواهند گرفت، ولی به نظر میرسد سروصدای رسانهای آنها بیش از حضور واقعیشان است و تا زمانی که واقعاً محصولی به تماشاگران ارائه ندهند، نمیشود رویشان حساب کرد.
متن کامل گزارش مصطفی قاسمیان، خبرنگار را در سایت بخوانید.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
تا اطلاع ثانوی پلتفرم جدید نداریم!
روشن است که این روزها با وجود گیشههای چندده میلیاردی کمدیهای سینمایی و حجم بالای محتوای تولیدی تلویزیون در قالبهای مختلف، عرصه فیلم و سریال بیش از هرچیز تحتتأثیر نمایش خانگی قرار دارد و پلتفرمهای ویاودی با جذب سرمایه، ستاره و سریالساز و سروصدای زیاد تولیدات، بیش از رقبا در اخبار و اظهارنظرها حضور دارند. کار به جایی رسیده که عدهای از فعالان این عرصه، حتی پلتفرمها را لیگ برتر عرصه تصویر میدانند و سینما و تلویزیون را دسته یک و دو معرفی میکنند! خصوصاً گرم کردن چند پلتفرم جدید که در حال آمادهسازی محتوا برای ورود به عرصه پخش سریالند، امیدواریهای زیادی را نسبت به آینده این صنعت به وجود آورده؛ چراکه عدهای گمان میکنند قرار است ۵، ۶ فیلیمو و فیلمنت دیگر راهاندازی شود. با این حال، به نظر میرسد نگاهها به این عرصه -خصوصاً درباره پلتفرمهای ویاودی جدید- زیادی خوشبینانه است و ماجرا به این سادگی که تصور میشود، نیست؛ خصوصاً با توجه به تجربیات قبلی.
اگر پلتفرمهای ویاودی اصلی بازار را پخشکنندگان سریالهای اختصاصی ماههای اخیر در نظر بگیریم، تنها با یک ۵ ضلعی مواجه میشویم که شامل فیلیمو، فیلمنت، نماوا، تماشاخونه و روبیکاست. به شکلی جالب توجه، ۳ سرویس از این ۵ بازیگر اصلی بازار، چند ماهی است که محتوای خاصی ندارند و اوضاعشان خوب نیست. تماشاخونه به کلی در حالت اغما قرار دارد؛ از طرفی فصل دوم سریال «هفت» را پخش نمیکند و از سوی دیگر با وجودی که مدتها برای قسمت آخر «آمستردام» تماشاگرانش را منتظر گذاشته، به کلی آن را از دسترس خارج کرده و گویی دیگر نسبتی با آن ندارد! از سریالهای دیگری هم که گفته میشد قرار است توسط تماشاخونه پخش شود، مدتهاست خبری وجود ندارد.
با این احوالات، درباره ۵ یا ۶ پلتفرمی که این روزها در حال آمادهسازی محتوای اختصاصیاند، خیلی صحبت میشود. شیدا متعلق به بانک گردشگری و نزدیک به سیدمحمد امامی سرمایهگذار زندانی «شهرزاد»، استارنت متعلق به گروه صنعتی میهن، آینت با مدیریت محمد صراف مدیرعامل سابق فیلمنت، نبراس متعلق به علی طلوعی سرمایهگذار متمول سینما و نمایش خانگی و البته ایما، ۵ پلتفرمیاند که از آنها زیاد نام برده میشود. با این حال نکته قابل توجه آن که اغلب این پلتفرمها، از افزون بر یک سال پیش در رسانهها دیده شدهاند، اما در دنیای واقعی خبری از آنها نیست! اگرچه میتوان مطمئن بود بعضی بالاخره در دسترس قرار خواهند گرفت، ولی به نظر میرسد سروصدای رسانهای آنها بیش از حضور واقعیشان است و تا زمانی که واقعاً محصولی به تماشاگران ارائه ندهند، نمیشود رویشان حساب کرد.
متن کامل گزارش مصطفی قاسمیان، خبرنگار را در سایت بخوانید.
روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر
@charsoofarhang
۹:۱۲
۹:۲۷
۱۰:۱۷
چارسو فرهنگ
یکهتازی عرفان طهماسبی در کنسرتهای آبان ماه با نگاهی به سایت فروش بلیت کنسرت، به ۲۰ اسم شناختهشده رسیدیم که قرار است آبان ماه روی صحنه بروند. در میان این اسامی سهم عرفان طهماسبی و بهنام بانی از باقی خوانندهها بیشتر است و عمده اجراها در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی برگزار میشوند. به دلیل اینکه آمارهای رسمی از تعداد مجوزهای صادر شده برای اجراهای صحنهای هنوز منتشر نشده، ممکن است خوانندههای دیگری هم ماه آبان اجرا داشته باشند که اسامی آنها نوشته نشده است. این نکته هم باید بیان شود که در جدول پیشرو صرفا روز اجرا نوشته شده و تعداد سانس مشخص نیست. یعنی هر خواننده ممکن است در ۲ سانس روی صحنه برود. روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
۱۲:۱۹
۱۳:۱۵
۱ آذر
۸:۲۳
۹:۰۸
چارسو فرهنگ
پرونده ویژه فرهیختگان برای سریال «پنگوئن» سریال «پنگوئن» این روزها حسابی در میان بخش زیادی از مخاطبان جدی آثار نمایشی سر و صدا به پا کرده است، بهطوریکه آن را با بهترین مجموعههای تلویزیونی تاریخ مقایسه میکنند. ولی سوای درست بودن یا غلط بودن چنین مقایسهای، باید گفت که پنگوئن سریال خوشساختیست که میتواند بیننده را به تماشای خود عادت دهد. اکنون ما در پرونده پیش رو با پرداختن به این مجموعه دلایل موفقیت پنگوئن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادهایم. یادداشتهای مرتبط همه در پی ضدقهرماناند؛ شما چطور؟ گذار از کمیکاستریپ و فانتزی به رئالیسم شرور دوستداشتنی داد منم، بیداد منم! روبیکا | اینستاگرام | بله | تلگرام | توییتر @charsoofarhang
۹:۲۳