بله | کانال سینما اقتباس
عکس پروفایل سینما اقتباس س

سینما اقتباس

۶۰۱عضو
thumbnail
undefined #ببینید
undefined تحلیلی بر فضای رسانه‌ای قرن نوزدهم و شکل‌گیری جریان فمینیسم
undefined دکتر مجید شاه‌حسینی
undefined نشست چهارم سینما اقتباس – سافراجت
نسخه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای

#سافراجت#نشست_چهارم
undefined @cinemaeghtebas

۸:۴۳

سینما اقتباس
undefined undefined#نشست پنجم سینما اقتباس undefined️ نقد و بررسی فیلم سینمایی قلمرو بهشت (۲۰۰۵) undefined️به همراه بررسی تاریخی رویدادهای فیلم undefinedبا حضور استاد گرامی: جناب آقای دکتر مجید شاه‌حسینی undefined جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ undefined️ ۱۵ الی ۱۹ undefined باغ کتاب تهران، سالن ۸ سینما 🟢 ورود برای عموم آزاد است. undefinedسینما اقتباس @CinemaEghtebas
thumbnail
undefined #معرفی_فیلم
undefinedقلمرو بهشت (۲۰۰۵)
undefined فیلم قلمرو بهشت به کارگردانی ریدلی اسکات که در سال ۲۰۰۵ اکران شد، به موضوع جنگ‌های صلیبی می‌پردازد. این فیلم در زمانی ساخته شد که حملات ۱۱ سپتامبر رخ داده بود و مسلمانان در رسانه‌های غربی غالباً به عنوان نمادی از خشونت و عقب‌ماندگی معرفی می‌شدند. اسکات در این اثر تلاش کرده است تصویری منصفانه و انسانی از مسلمانان ارائه دهد.
undefinedداستان فیلم به دورانی بازمی‌گردد که اورشلیم تحت حکومت مسیحیان است و «بالدوین چهارم» عادلانه بر شهر حکمرانی می‌کند. خیانت و عهدشکنی برخی از صلیبیون، از جمله «رونو دو شاتیون» و «گی لوزینیان»، زمینه‌ساز لشکرکشی «صلاح‌الدین» می‌شود. شخصیت اصلی فیلم، «بالین»، یک سرباز صلیبی شجاع و غیرتمند است که بیننده با او هم‌ذات‌پنداری می‌کند. در مقابل فرمانده مسلمانان به نام «صلاح‌الدین» فردی با ویژگی‌های برجسته اخلاقی، هوشمند و مقتدر نشان داده می‌شود.
undefined اگرچه ارجاعات تاریخی فیلم کاملاً دقیق نیست، اما بازنمایی مثبت و منصفانه از مسلمانان در آن برجسته است؛ و خیانت جاه‌طلبان و توطئه‌های لژهای مخفی به‌عنوان عوامل اصلی برهم زدن صلح میان پیروان واقعی ادیان ابراهیمی معرفی می‌شود.
#نشست_پنجم#قلمرو_بهشت
undefined @cinemaeghtebas

۶:۴۴

thumbnail
undefined جنگ‌های صلیبی
undefined از زمان شارلمانی و به مدت سه قرن، اروپا تحت سلطه یکی از بزرگ‌ترین حکومت‌های فئودالی قرار داشت. رعایا در شرایطی بسیار دشوار زندگی می‌کردند و فقر، شیوع بیماری‌هایی مانند طاعون و جنگ‌های داخلی همواره تهدیدی برای زندگی‌شان بود. از طرف دیگر زمین منبع اصلی ثروت بود و زمین‌داران و اربابان بر سر تصاحب زمین بیشتر با هم در نزاع بودند. کلیسا هم که خود یکی از بزرگ‌ترین زمین‌داران محسوب می‌شد، آیین شهسواری و شوالیه‌گری را ایجاد کرد که برای افرادی که زمینی نداشتند فرصت مناسبی جهت کسب ثروت بود.
undefined در اوایل قرن ۱۱، الکسیوس کامنوس، پادشاه بیزانس، به دلیل کمبود منابع مالی و تهدیدات مسلمانان، از پاپ اوربانوس دوم درخواست کمک نظامی کرد. در نتیجه، پاپ در سال ۱۰۹۵ در شورای کلرمون فرانسه فراخوانی برای جنگ صلیبی صادر کرد. هدف اصلی این جنگ‌ بازپس‌گیری اورشلیم و سرزمین‌های اطراف آن از مسلمانان بود. صلیبیون در طول بیش از ۲۰۰ سال، در چندین مرحله به سرزمین‌های اسلامی حمله کرده و شهرهایی همچون نیقیه، قونیه و انطاکیه را فتح کردند.
undefined با گذشت زمان و به ویژه پس از شکست‌های اولیه، مسلمانان تحت رهبری صلاح‌الدین ایوبی توانستند متحد شوند و اورشلیم را دوباره به تصرف خود درآورند. این جنگ‌ها تا سال ۱۴۵۳ میلادی ادامه داشت، زمانی که محمد فاتح، سلطان عثمانی، قسطنطنیه که پایتخت امپراطوری بیزانس بود را فتح کرد و به این ترتیب پایان جنگ‌های صلیبی اعلام شد.
undefinedعلی‌رغم پایان رسمی این جنگ‌ها، اما زیاده‌خواهی قدرت‌طلبان غربی هم‌چنان ادامه دارد و سوءاستفاده آنها از اعتقادات مذهبی به ایجاد موج‌های جدیدی از جنگ‌های صلیبی تا به امروز منجر شده است.
#نشست_پنجم#قلمرو_بهشت
undefined @cinemaeghtebas

۷:۴۱

thumbnail
undefined #ببینید
undefined بررسی شرایط سیاسی و اجتماعی مؤثر بر آغاز جنگ‌های صلیبی
undefined تحلیلی بر انشعاب‌های جبهه صلیبیون و قدرت‌طلبی‌های داخلی
undefined دکتر مجید شاه‌حسینی
undefined نشست پنجم سینما اقتباس – قلمرو بهشت
نسخه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای

#قلمرو_بهشت #نشست_پنجم
undefined @cinemaeghtebas

۱۳:۳۴

بازارسال شده از انسان‌رسانه
thumbnail
undefined #ببینید
undefined سینمای آخر‌الزمان
در برنامه راز، دکتر مجید شاه‌حسینی با تحلیل فیلم قلمرو بهشت ساخته ریدلی اسکات به موضوع سینمای آخرالزمان می‌پردازد.
undefined سینمای آخر الزمان
undefined @enrs_ir

۶:۰۳

سینما اقتباس
undefined undefined#نشست ششم سینما اقتباس undefined️ نقد و بررسی فیلم سینمایی ستیغ اره‌ای (۲۰۱۶) undefined️به همراه بررسی تاریخی رویداد فیلم undefinedبا حضور استاد گرامی: جناب آقای دکتر مجید شاه‌حسینی undefined جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ undefined️ ۱۵ الی ۱۹ undefined باغ کتاب تهران، سالن ۸ سینما 🟢 ورود برای عموم آزاد است. undefinedسینما اقتباس @CinemaEghtebas
thumbnail
undefined #معرفی_فیلم
undefined ستیغ اره‌ای
undefined دزموند داس، شخصیت اصلی فیلم "ستیغ اره‌ای"، فردی مذهبی و پیرو فرقه اَدوِنتیست‌های روز هفتم است که در سال 1945، با شروع جنگ جهانی دوم، با تضادی بزرگ مواجه می‌شود. از یک‌سو، به‌عنوان یک شهروند آمریکایی موظف به انجام وظیفه ملی در جنگ است و از سوی دیگر، اعتقادات مذهبی‌اش او را از اسلحه به دست گرفتند؛ بازمی‌دارد.
undefined به همین دلیل، داس تصمیم می‌گیرد به‌عنوان امدادگر در جنگ شرکت کند تا بتواند جان انسان‌ها را نجات دهد، بدون آنکه دست به خشونت بزند. در نبرد اوکیناوا، داس با وجود حملات پیوسته دشمن، بیش از ۷۵ نفر از هم‌رزمانش را نجات می‌دهد.
undefinedبه دلیل این شجاعت، داس به‌عنوان یک قهرمان ملی شناخته شد و مدال افتخار دریافت کرد. این مدال را رئیس‌جمهور وقت، هری ترومن، به او اهدا کرد؛ همان کسی که دستور بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را صادر کرد، اقدامی که به پایان جنگ انجامید اما جان بیش از ۲۰۰ هزار غیرنظامی ژاپنی را گرفت.
undefined این فیلم برخلاف دیگر فیلم‌های جنگی هالیوودی، به‌گونه‌ای به ژانر دفاع مقدس نزدیک است؛ جایی که سربازی برای باور دینی و اعتقادی‌اش به جنگ می‌رود و تحت هر شرایطی به آن وفادار می‌ماند. به همین دلیل، در میانه فیلم، حتی به سرباز ژاپنی نیز کمک می‌کند.
#نشست_ششم#ستیغ_اره‌ای
undefined @cinemaeghtebas

۸:۰۲

thumbnail
undefined سینمای جنگی و بازنمایی دشمنچگونه هالیوود کلیشه قهرمان همیشه برنده برای سرباز آمریکایی را تثبیت می‌کند؟
undefined یکی از ژانرهای مهم سینمایی، ژانر جنگی است که در آن معرفی دشمن نقشی اساسی دارد، چرا که جنگ بدون حضور نیروی مهاجم شکل نمی‌گیرد. فیلمسازان در این ژانر از امکانات دراماتیک خود بهره می‌برند تا در میان آتش و خون، تصویری مثبت از ایثار و شجاعت جبهه خودی و تصویری منفی از خشونت و وحشی‌گری جبهه مقابل ترسیم کنند.
undefined دشمن در فیلم‌های جنگی آمریکایی به شکلی کاملاً کلیشه‌ای، شر محض است؛ شخصیت‌پردازی پیچیده‌ای ندارد، از نژاد و ملیت متفاوتی است، به طوری که حتی زبان مشترکی با سرباز آمریکایی ندارد و گفتگویی با او صورت نمی‌گیرد. این دشمن یک "دیگری" است که ویژگی‌های انسانی‌اش سلب شده و به ماشین کشتاری تبدیل شده است که هرچه زودتر باید از میان برداشته شود.
undefined این نمایش غیرانسانی از دشمن، کشتن آن‌ها را موجه جلوه می‌دهد و کلیشه "قهرمان همیشه برنده" برای سرباز آمریکایی را تثبیت می‌کند، زیرا او میهن‌پرستی است که در حال دفاع از بشریت در برابر شر مطلق است.
#نشست_ششم#ستیغ_اره‌ای
undefined @cinemaeghtebas

۷:۰۲

thumbnail
undefined #ببینید
undefined در فیلم ستیغ اره‌ای، چگونه سه دیدگاه مختلف به جنگ (جنگی، ضد جنگ و جنگ مقدس) به تصویر کشیده شده است؟
undefined آیا ظهور قهرمانی متفاوت با جهان‌بینی منحصر‌به‌فرد، نشانه تغییر در الگوی قهرمان‌سازی فیلم‌های آمریکایی است؟
undefined دکتر مجید شاه‌حسینی
undefined نشست ششم سینما اقتباس – ستیغ اره‌ای
#ستیغ_اره‌ای#نشست_ششم
undefined @cinemaeghtebas

۶:۱۴

سینما اقتباس
undefined undefined#نشست هفتم سینما اقتباس undefined️ نقد و بررسی فیلم سینمایی ملکهٔ صحرا (۲۰۱۵) undefined️به همراه بررسی تاریخی فیلم undefinedبا حضور استاد گرامی: جناب آقای دکتر مجید شاه‌حسینی undefined جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ undefined️ ۱۵ الی ۱۹ undefined باغ کتاب تهران، سالن ۸ سینما 🟢 ورود برای عموم آزاد است. undefinedسینما اقتباس @CinemaEghtebas
thumbnail
undefined #معرفی_فیلم
undefined ملکه صحرا
undefined فیلم ملکه صحرا (۲۰۱۵) داستان زندگی گرترود بل، باستان‌شناس، نویسنده و افسر اطلاعاتی انگلیسی، را روایت می‌کند که در اوایل قرن بیستم به مناطق مختلف خاورمیانه سفر کرد. فیلم به رابطه‌ی پیچیده‌ی او با کشورهای عربی و نقش کلیدی‌اش در شکل‌گیری و تعیین مرزهای امروزی کشورهای غرب آسیا پس از جنگ جهانی اول می‌پردازد.
undefined گرترود بل در ۱۴ ژوئیه ۱۸۶۸ در خانواده‌ای ثروتمند و برجسته در بریتانیا متولد شد. پدرش، سِر توماس هیو بل، یکی از افراد سرشناس در صنعت و سیاست بود. او برخلاف بسیاری از دختران اشرافی آن‌زمان، به آکسفورد رفت و در رشته تاریخ مدرن فارغ‌التحصیل شد.
undefined در سال ۱۸۹۲، در سن ۲۴ سالگی، به ایران سفر کرد و به سرعت به زبان فارسی مسلط شد. سپس در سال‌های بعد، به کشورهای مختلفی همچون ایتالیا، چین، ژاپن، مصر و فلسطین سفر کرد. در بیت‌المقدس زبان عربی آموخت و در حوزه باستان‌شناسی تدریس کرد. پس از بازگشت به انگلستان، زبان‌های فرانسوی و آلمانی را نیز فراگرفت و به جنبش ضد حق رأی زنان پیوست.
undefined گرترود بل در سال ۱۹۰۵ به عنوان مشاور بریتانیا به غرب آسیا سفر کرد و در طول هشت سال، کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و عربستان را مورد مطالعه قرار داد. او با انجام تحقیقات در زمینه‌های جغرافیایی، زمین‌شناسی، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی، اطلاعاتی حیاتی از منطقه جمع‌آوری کرد که در سیاست‌های بریتانیا و شکل‌گیری مرزهای جدید خاورمیانه تأثیر بسزایی داشت. در جریان جنگ جهانی اول، او مشاوره‌های سیاسی به بریتانیا داد و در مذاکرات سایکس-پیکو و دیگر قراردادهای مهم منطقه‌ای مشارکت کرد.
#نشست_هفتم#ملکه_صحرا
undefined @cinemaeghtebas

۷:۲۵

thumbnail
undefined خودکامگی استعمارگران
undefined قرن بیستم میلادی با آغاز رقابت قدرت‌های استعمارگر اروپایی بر سر منابع امپراتوری عثمانی، از جمله نفت، همزمان بود. برای تحقق این هدف، استعمارگران نیاز به اطلاعات دقیق و جامع از منطقه داشتند. بنابراین، جاسوسان و شرق‌شناسانی مانند گرترود بل و توماس ادوارد لارنس به این مناطق اعزام شدند تا از طریق مطالعات جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی اطلاعات حیاتی جمع‌آوری کنند.
undefinedجنگ جهانی اول، که در ۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴ آغاز شد، زمینه‌ساز اجرای نقشه‌های از پیش تعیین‌شده برای تجزیه امپراتوری عثمانی بود. متفقین با استفاده از اختلافات قومی و مذهبی در میان مردم منطقه، به مقابله با عثمانی‌ها پرداختند. آنها با استفاده از جاسوسان خود، اختلافات قومی و مذهبی مانند پانترکیسم و پانعربیسم را در میان مردم عثمانی دامن زدند و زمینه شورش‌ها را فراهم کردند.
undefinedدر این میان، شریف حسین با حمایت بریتانیا علیه حکومت عثمانی شورش کرد و توانست مناطق گسترده‌ای از حجاز و ماورای اردن را تصرف کند. نبرد عقبه که به عنوان یک پیروزی استراتژیک بریتانیا شناخته می‌شود، راه را برای تسلط بیشتر این کشور بر مناطق خاورمیانه هموار ساخت.
undefined پس از شکست عثمانی و جنگ عقبه، متفقین به وعده‌های خود به شریف حسین عمل نکردند و سوریه و لبنان را تحت قیمومت فرانسه، عراق و فلسطین را تحت قیمومت بریتانیا قرار دادند. این اقدامات، همراه با معاهده سایکس-پیکو، آغازی برای پایه‌گذاری رژیم جعلی صهیونیستی و گسترش نفوذ غرب در این منطقه شد.
#نشست_هفتم#ملکه_صحرا
undefined @cinemaeghtebas

۱۰:۴۱

thumbnail
undefined #ببینید

undefined جاسوس انگلیسی؛ معمار پنهان تجزیه در خاورمیانه
undefined افراطی‌گری مذهبی؛ ابزار تاریخی انگلستان برای بی‌ثبات‌سازی
undefined دکتر مجید شاه‌حسینی
undefined نشست هفتم سینما اقتباس – ملکه صحرا
#نشست_هفتم#ملکه_صحرا

undefined @cinemaeghtebas

۱۱:۲۳

سینما اقتباس
undefined undefined#نشست هشتم سینما اقتباس undefined️ نقد و بررسی فیلم سینمایی سرپیکو (۱۹۷۳) undefined️به همراه بررسی تاریخی فیلم undefinedبا حضور استاد گرامی: جناب آقای دکتر مجید شاه‌حسینی undefined جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ undefined️ ۱۵ الی ۱۹ undefined باغ کتاب تهران، سالن ۸ سینما 🟢 ورود برای عموم آزاد است. undefinedسینما اقتباس @CinemaEghtebas
thumbnail
undefined #معرفی_فیلم
undefined سرپیکو
undefined فرانک سرپیکو، افسر جوان پلیس نیویورک، خیلی زود پس از ورود به این نیرو دریافت که دشمن اصلی‌اش نه خلافکاران خیابانی، بلکه همکاران فاسدش هستند؛ مأمورانی که رشوه می‌گرفتند، به خشونت متوسل می‌شدند و فساد را نادیده می‌گرفتند یا در آن شریک بودند. اما سرپیکو راه دیگری را انتخاب کرد. او نه‌تنها رشوه را نپذیرفت، بلکه با پوشیدن لباس‌های مبدل و به‌کارگیری روش‌های خلاقانه، مجرمان را تعقیب می‌کرد و فساد درون نیرو را گزارش می‌داد؛ اقدامی که باعث شد در چشم بسیاری از همکارانش منفور و طرد شود.
undefined وقتی تلاش‌هایش برای گزارش فساد به جایی نرسید، تصمیم گرفت موضوع را به رسانه‌ها بکشاند. سرانجام، روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی درباره افشاگری‌های او منتشر کرد. در پی این گزارش، کمیسیونی به نام کمیسیون نپ (Knapp Commission) برای بررسی فساد در اداره پلیس نیویورک تشکیل شد؛ اما اصلاحاتی که وعده داده شده بود، هیچ‌گاه به‌طور کامل اجرا نشد و ساختار فاسد پابرجا ماند.
undefined در سال ۱۹۷۳، پیتر ماس کتابی درباره مبارزات سرپیکو منتشر کرد و همان سال، سیدنی لومت فیلمی با اقتباس از آن ساخت. فیلم «سرپیکو» با بازی درخشان آل پاچینو، به اثری ماندگار در سینمای سیاسی بدل شد؛ فیلمی که در بحبوحه رسوایی واترگیت اکران شد و همین هم بر تأثیرگذاری‌اش افزود. با این حال، هالیوود در سال‌های بعد با ساخت فیلم‌های تخیلی ضدفساد، تلاش کرد این موج را تعدیل کند.
undefined سرپیکو، که به گفته خودش قربانی تبانی همکارانش شده و از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود، به‌طرز معجزه‌آسا زنده ماند. او با وجود ترکش در سر، هنوز از فساد می‌گوید؛ معضلی که حتی پس از پنج دهه، به‌گفته افسران دیگر، همچنان گریبان پلیس آمریکا را رها نکرده است.
#سرپیکو#نشست_هشتم
undefined @cinemaeghtebas

۶:۵۴

thumbnail
undefined هالیوود نوین
undefined پس از بازگشت سربازان از جنگ ویتنام، جامعه آمریکا با موجی از اعتراضات گسترده مواجه شد. مردمی که از شعارهای توخالی و وعده‌های بی‌سرانجام خسته بودند، دیگر میلی به تماشای فیلم‌های موزیکال و سطحی نداشتند. استودیوهای هالیوود که پیش‌تر روی پروژه‌های پرهزینه سرمایه‌گذاری کرده بودند، یکی پس از دیگری در گیشه شکست خوردند و نتوانستند مخاطبان معترض را با خود همراه کنند. این بحران، سینمای آمریکا را وارد دوره‌ای از رکود کرد.
undefined در چنین فضایی، نسل تازه‌ای از فیلم‌سازان جوان وارد عرصه سینما شدند؛ کسانی که با الهام از سینمای اروپا و بهره‌گیری از ژانرهایی چون وسترن، جنایی و جنگی، تلاش کردند با زبانی تازه با تماشاگر معترض ارتباط برقرار کنند. آن‌ها مشکلات و نابرابری‌های اجتماعی را به تصویر کشیدند؛ واقعیت‌هایی که پیش‌تر در سینمای هالیوود نادیده گرفته می‌شد. این جریان که با فیلم «بانی و کلاید» در سال ۱۹۶۷ آغاز شد، به‌تدریج به دوران «هالیوود نوین» تبدیل شد و تا میانه‌های دهه ۱۹۸۰ ادامه یافت.
undefined کارگردانان و بازیگران شاخص این دوره، عمدتاً از میان یهودیان چپ‌گرای منهتن و بروکلین یا ایتالیایی‌تبارهای برانکس و کوئینز بودند؛ کسانی که سینما و بازیگری را در دانشگاه‌های نیویورک آموخته بودند. این گروه که بعدها به «مکتب نیویورکی‌ها» معروف شدند، با فاصله گرفتن از نظام استودیویی و تأثیرپذیری از سینمای اروپا، ایده‌هایی نو و جسورانه را وارد جریان اصلی سینما کردند. آن‌ها ضدقهرمان‌هایی را خلق کردند که به مذاق نسل معترض خوش می‌آمد و مخاطبانی را که از جنگ و سیاست‌های تهاجمی آمریکا خسته بودند، با خود همراه کردند.
undefined درخشش کارگردانانی چون استنلی کوبریک، مارتین اسکورسیزی، اولیور استون و استیون اسپیلبرگ و بازیگرانی مانند مارلون براندو، آل پاچینو و رابرت دنیرو در همین دوره رقم خورد؛ هرچند آکادمی اسکار در آن سال‌ها توجه چندانی به آثار این جریان نشان نداد.
#سرپیکو#نشست_هشتم
undefined @cinemaeghtebas

۱۱:۴۲

thumbnail
undefined #ببینید

undefined*سبک‌شناسی اعتراض در سینمای دهه هفتاد آمریکا*
undefined نسبت سینمای معترض با ساختار قدرت فرهنگی در آمریکا
undefined دکتر مجید شاه‌حسینی
undefined نشست هشتم سینما اقتباس – سرپیکو
#نشست_هشتم #سرپیکو

undefined @cinemaeghtebas

۷:۱۰

thumbnail
undefined #معرفی_فیلم
undefined آب‌شناس | زخم استرالیا از جنگی استعماری
undefinedبا آغاز جنگ جهانی اول، کشورهای مختلف مواضع گوناگونی اتخاذ کردند. برخی مانند سوئیس بی‌طرف ماندند و برخی مانند بلژیک اشغال شدند. اما مستعمراتی چون استرالیا، کانادا و نیوزلند تابع امپراتوری بریتانیا بودند و اختیار سیاسی نداشتند. براساس قانون اساسی آن‌ها، بریتانیا می‌توانست بدون مشورت با مستعمرات وارد جنگ شود و تصمیمات آن الزام‌آور بود.
undefinedاندرو فیشر، نامزد نخست‌وزیری استرالیا، پیش از آغاز رسمی جنگ، در سخنرانی انتخاباتی خود در ۳۱ ژوئیه ۱۹۱۴ وعده داد که استرالیا «تا آخرین مرد و آخرین سکه» در کنار بریتانیا خواهد ایستاد. چند روز بعد، بریتانیا به آلمان اعلان جنگ داد و نیروهای استرالیایی، کانادایی و نیوزلندی به اجبار وارد میدان شدند. پارلمان‌های این کشورها نیز حتی حق اعلان موضع رسمی نداشتند.
undefinedدر ادامه، با پیشنهاد وینستون چرچیل، حمله‌ای به امپراتوری عثمانی طراحی شد که به نبرد خونین گالیپولی انجامید. این نبرد بر اساس محاسبات اشتباه و نگاه استعماری نسبت به ضعف ارتش ترکیه شکل گرفت و منجر به کشته‌شدن هزاران سرباز مستعمرات شد. فقط استرالیا در این نبرد بیش از ۱۷ هزار کشته داد، بی‌آن‌که این جنگ دفاعی یا ملی برای آن‌ها باشد.
undefinedفیلم «آب‌شناس» (The Water Diviner) ساخته‌ی راسل کرو در این بستر تاریخی به وقایع پس از جنگ می‌پردازد. داستان درباره‌ی کشاورزی استرالیایی به نام جاشوا کانر است که سه پسرش را در گالیپولی از دست داده و برای یافتن نشانی از آنان به ترکیه سفر می‌کند. فیلم بخشی از پیامدهای انسانی نبرد را از زاویه‌ی یک پدر و با تمرکز بر شرایط پس از جنگ، اشغال استانبول، روابط میان بازماندگان و وضعیت ترکیه شکست‌خورده به تصویر می‌کشد.
#آب‌شناس#نشست_نهم
undefined @cinemaeghtebas

۵:۵۵

thumbnail
undefined پایان امپراتوری
undefined شروع قرن بیستم پایان امپراتوری‌های بزرگ تاریخی از جمله عثمانی بود؛ حکومتی که پس از قرن‌ها حکومت‌داری، در نهایت با لقب «مرد بیمار اروپا» شناخته شد و غربی‌ها چشم‌انتظار فروپاشی آن بودند. در جنگ‌های بالکان، اقوام غیرمسلمان اروپایی از جمله صرب‌ها، بلغارها و یونانیان بخش‌های اروپایی عثمانی را جدا کردند و با تشویق قدرت‌های استعماری، گرایش‌های ناسیونالیستی در میان اعراب نیز شدت گرفت. این تنش‌ها که ناشی از تحریکات خارجی و نارضایتی‌های داخلی بود، زمینه‌ساز جدایی بخش‌هایی از امپراتوری شد.
undefinedدر خلال جنگ جهانی اول، متفقین در قرارداد سایکس–پیکو مناطق عثمانی را بین خود تقسیم کردند؛ سوریه و لبنان به فرانسه، عراق و فلسطین به بریتانیا رسیدند و شرق ترکیه نیز تحت نفوذ روسیه قرار گرفت. پس از شکست عثمانی و امضای پیمان سور در سال ۱۹۲۰ که بخش‌هایی از خاک این امپراتوری را جدا کرد، گروه‌های ملی‌گرای ترک به رهبری مصطفی کمال (آتاتورک) قیام کردند و توانستند ازمیر را آزاد کنند و حکومت سلطنتی عثمانی را سرنگون سازند.
undefinedآتاتورک با تشکیل جمهوری ترکیه، سیاست‌های سکولاریسم را به‌طور گسترده اجرا کرد و ضمن پذیرش جدایی مناطق عرب‌نشین، جامعه ترکیه را از سنت‌های اسلامی و عثمانی جدا ساخت. مدارس مذهبی تعطیل شدند، زبان عربی از رسم‌الخط حذف شد، قوانین مدرن غربی جایگزین مقررات شرعی گردید و نمادهای فرهنگی و دینی حذف شدند. در سوی دیگر، مناطق عرب‌نشین پس از پایان حکومت عثمانی، تحت سلطه قدرت‌های استعماری قرار گرفتند و دوران دشوارتری از نفوذ و استعمار را تجربه کردند.
#آب‌شناس#نشست_نهم
undefined @cinemaeghtebas

۹:۴۵

thumbnail
undefined #ببینید
undefined گالیپولی؛ نبردی گمنام در جنگ جهانی اول
undefined امپراتوری عثمانی؛ از تاخت به قلب اروپا تا فروپاشی
undefined دکتر مجید شاه‌حسینی
undefined نشست نهم سینما اقتباس – آب‌شناس
#نشست_نهم#آب‌شناس
undefined @cinemaeghtebas

۶:۴۴

thumbnail
undefined #معرفی_فیلم
undefined* افسر و جاسوس | پرونده‌ای که فرانسه را دو قطبی کرد*
undefined در سال ۱۸۹۴ آلفرد دریفوس، افسر یهودی ارتش فرانسه، در فضایی آکنده از شکست نظامی، و بحران سیاسی، به جاسوسی برای آلمان متهم شد. ارتش که نمی‌خواست ضعف خود را بپذیرد، پرونده را به سرعت مختومه کرد و او را به جزیره شیطان تبعید کرد.
undefined انتشار مقاله مشهور «من متهم می‌کنم» از امیل زولا در ۱۸۹۸، که در آن مقامات ارتش و کارشناسان قضایی را به خیانت و ارائه گزارش‌های دروغ متهم کرده بود، پرونده را وارد مرحله تازه‌ای کرد. زولا به یک‌سال زندان محکوم شد اما به انگلستان گریخت و فضای عمومی را علیه دستگاه قضایی و ارتش برانگیخت. جامعه فرانسه به دو دسته تقسیم شد: ملی‌گراها و کاتولیک‌ها که از ارتش دفاع می‌کردند و جمهوری‌خواهان و مدافعان آزادی مذهبی که خواستار رسیدگی مجدد به پرونده دریفوس بودند.
undefined در نتیجه این دعواهای سیاسی و با فشار افکار عمومی، آلفرد دریفوس عفو شد و ژرژ کلمانسو، از سیاستمداران برجسته فرانسوی، روی کار آمد که در مدت سناتوری خود دست کلیسا و دین را از سیاست کوتاه کرد و تسلط دولت بر ارتش را افزایش داد؛ روندی که آغازگر دورانی جدید در تاریخ جمهوری سوم فرانسه شد.
undefined فیلم «افسر و جاسوس» (۲۰۱۹) داستان دریفوس و روند محاکمه، تبعید و بررسی پرونده او توسط سرهنگ پیکه در فرانسه را روایت می‌کند.
#افسر‌_و_جاسوس#نشست_دهم
undefined @cinemaeghtebas

۸:۱۱

thumbnail
undefined از دریفوس تا ایده صهیونیسم
undefined پس از انقلاب فرانسه، ناپلئون در سال ۱۸۰۷ شورای بزرگ سنهدرین را تشکیل داد و یهودیت را به‌عنوان یکی از ادیان رسمی کشور به رسمیت شناخت تا فرانسه به مکانی امن برای مهاجران یهودی تبدیل شود. با این حال، در اواخر قرن نوزدهم موج یهودستیزی در اروپا به فرانسه رسید و با بحران‌های اقتصادی و انتشار نشریات ضد یهود، فضای بی‌اعتمادی نسبت به یهودیان شکل گرفت.
undefined در این فضا، آلفرد دریفوس، افسر یهودی ارتش فرانسه، به جاسوسی برای آلمان متهم شد و پرونده او به سرعت جامعه و مطبوعات فرانسه و حتی خبرنگاران بین‌المللی را درگیر کرد. محاکمه دریفوس موجب شد ایده‌های صهیونیستی تئودور هرتزل برای ایجاد سرزمین مستقل یهودیان، در سطح افکار عمومی مطرح شود، هرچند هرتزل پیش‌تر نیز اندیشه‌های ناسیونالیستی خود را داشت و پرونده دریفوس تنها بهانه‌ای برای تحریک احساسات یهودیان بود.
undefined در واکنش به پرونده، برخی یهودیان آن را نقطه عطفی برای احقاق حقوق خود دانستند، برخی آن را توطئه‌ای علیه یهودیان تلقی کردند و عده‌ای سکوت کردند. دفاع نویسندگانی مانند برنارد لازار تنها بخش محدودی از جامعه را متقاعد کرد، اما این جریان‌ها در نهایت بر شکل‌گیری ایده صهیونیسم و پیامدهای طولانی‌مدت سیاسی و اجتماعی آن در قرن بیستم اثر گذاشت.
#افسر‌_و_جاسوس#نشست_دهم
undefined @cinemaeghtebas

۹:۳۶

thumbnail
undefined #ببینید
undefined پرونده دریفوس | شکل‌گیری موج مظلومیت‌خواهی نسبت به یهود
undefined زولا | از فرصت‌طلبی مطبوعاتی تا ژست عدالت‌خواهی
undefined نشست دهم سینما اقتباس – افسر و جاسوس
#افسر‌_و_جاسوس#نشست_دهم
undefined @cinemaeghtebas

۵:۳۲