از بحرانهای سینمای ایران تا راهکارهای نجات
مهدیان اصل سابقه درخشانی هم در تدریس دارد و در زمینههای متنوعی از جمله مکاتب سینمایی، اصول تصویربرداری و کارگردانی، تئوری تدوین و مدیریت استراتژیک رسانه به تربیت نسل جدید هنرمندان پرداخته است. تجربیات بینالمللی او شامل حضور در جشنوارههای معتبر خارجی در مقام کارگردان بوده و در دهه ۸۰ نیز به عنوان طراح صحنه شبکه جام جم فعالیت داشته است. این چهره فرهنگی، تلفیقی کمنظیر از دانش آکادمیک، تجربه اجرایی و خلاقیت هنری را در کارنامه خود دارد. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبهای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/12/از-بحرانهای-سینمای-ایران-تا-راهکارها/
مهدیان اصل سابقه درخشانی هم در تدریس دارد و در زمینههای متنوعی از جمله مکاتب سینمایی، اصول تصویربرداری و کارگردانی، تئوری تدوین و مدیریت استراتژیک رسانه به تربیت نسل جدید هنرمندان پرداخته است. تجربیات بینالمللی او شامل حضور در جشنوارههای معتبر خارجی در مقام کارگردان بوده و در دهه ۸۰ نیز به عنوان طراح صحنه شبکه جام جم فعالیت داشته است. این چهره فرهنگی، تلفیقی کمنظیر از دانش آکادمیک، تجربه اجرایی و خلاقیت هنری را در کارنامه خود دارد. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبهای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/12/از-بحرانهای-سینمای-ایران-تا-راهکارها/
۲۱:۰۵
سینما در محاصره اندیشههای سطحی؛ بازگشت به شکوه؟
محمدرضا محمدی، چهرهای تکرارنشدنی در عرصه فرهنگ و هنر ایران، با بیش از چهار دهه فعالیت خستگیناپذیر، تاروپود مدیریت فرهنگی و برنامهسازی رسانهای را با ظرافتی بینظیر درهم تنیده است. این استاد پیشکسوت که تحصیلات خود را در مقطع دکترای مدیریت فرهنگی و دورههای عالی رسانه به سرانجام رسانده، نه تنها به عنوان رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی «تصویر آفتاب شرق» نقش آفرینی کرده، بلکه با خلق آثاری ماندگار مانند مجموعه مستندهای فاخر و برنامههای تلویزیونی پرمایه، میراثی گرانبها از خود به جای گذاشته است. نقش بیبدیل او در طراحی نظام رسانهای مترو تهران، که تلفیقی هوشمندانه از مدیریت محتوای محیطی با اصالتهای فرهنگی است، گواهی بر عمق نگاه راهبردی این مدیر فرهنگساز است. برگهای زرین افتخارات او، از جمله دریافت عنوان «هنرمند برتر» و «مدیرخلاق سال»، تنها بخشی از داستان پرافتخار زندگی حرفهای این شخصیت برجسته است که همچنان به عنوان مشاوری ارشد در شوراهای تخصصی فرهنگ و هنر، چراغدان خرد و تجربهاش را در خدمت اعتلای فرهنگ ایرانی-اسلامی نگاه داشته است. محمدی، این معمار فرهنگ و رسانه، نه تنها گذشتهای درخشان، که آیندهای روشن برای برنامهسازی هوشمندانه ترسیم کرده است. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/13/سینما-در-محاصره-اندیشههای-سطحی؛-بازگ/
محمدرضا محمدی، چهرهای تکرارنشدنی در عرصه فرهنگ و هنر ایران، با بیش از چهار دهه فعالیت خستگیناپذیر، تاروپود مدیریت فرهنگی و برنامهسازی رسانهای را با ظرافتی بینظیر درهم تنیده است. این استاد پیشکسوت که تحصیلات خود را در مقطع دکترای مدیریت فرهنگی و دورههای عالی رسانه به سرانجام رسانده، نه تنها به عنوان رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی «تصویر آفتاب شرق» نقش آفرینی کرده، بلکه با خلق آثاری ماندگار مانند مجموعه مستندهای فاخر و برنامههای تلویزیونی پرمایه، میراثی گرانبها از خود به جای گذاشته است. نقش بیبدیل او در طراحی نظام رسانهای مترو تهران، که تلفیقی هوشمندانه از مدیریت محتوای محیطی با اصالتهای فرهنگی است، گواهی بر عمق نگاه راهبردی این مدیر فرهنگساز است. برگهای زرین افتخارات او، از جمله دریافت عنوان «هنرمند برتر» و «مدیرخلاق سال»، تنها بخشی از داستان پرافتخار زندگی حرفهای این شخصیت برجسته است که همچنان به عنوان مشاوری ارشد در شوراهای تخصصی فرهنگ و هنر، چراغدان خرد و تجربهاش را در خدمت اعتلای فرهنگ ایرانی-اسلامی نگاه داشته است. محمدی، این معمار فرهنگ و رسانه، نه تنها گذشتهای درخشان، که آیندهای روشن برای برنامهسازی هوشمندانه ترسیم کرده است. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/13/سینما-در-محاصره-اندیشههای-سطحی؛-بازگ/
۲۱:۲۶
حسن لفافیان، متولد سال ۱۳۴۷ در مشهد، چهرهای پیشکسوت و چندبعدی در عرصه سینما و تلویزیون ایران است که فعالیت حرفهای خود را از جوانی با عشق به هنر نمایش آغاز کرد. او نخستین گامهای هنریاش را در سیستان و بلوچستان برداشت؛ ابتدا به عنوان عضو گروه تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان و سپس با پیوستن به انجمن سینمای جوانان زاهدان، جایی که ده فیلم کوتاه ۸ میلیمتری ساخت و نفسهای اولیه فیلمسازی را تجربه کرد. پس از فارغالتحصیلی در رشته کارگردانی سینما از دانشگاه هنر (۱۳۷۳)، لفافیان بهصورت جدی وارد صنف دستیاران و برنامهریزان سینمای ایران شد و برای نزدیک به دو دهه (۱۳۶۹ تا ۱۳۸۶) بهعنوان دستیار اول کارگردان و برنامهریز در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی همکاری کرد. از جمله آثار شاخصی که با حضور او شکل گرفتند میتوان به «شاخ گاو» (کیانوش عیاری)، «مرد پنجم» (محسن شهابی)، «جوانمرد» (جمشید آهنگرانی)، «شب برهنه» (سعید سهیلی)، «تارا و تب توتفرنگی» (سعید سهیلی)، و «خفاش» (علیاصغر شادروان) اشاره کرد. او همچنین در سریالهای مطرحی مانند «محاکمه» (حسن هدایت)، «دانی و من» (علی عبدالعلیزاده)، و «سرزمین من و نقابداران» (مرتضی جعفری) به عنوان دستیار و برنامهریز حضور فعال داشت. لفافیان در عرصه کارگردانی نیز آثار قابلتوجهی خلق کرده است. فیلم نیمهبلند «لحظههای گمشده» (تهیهشده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) و تلهفیلمهای پرشماری چون «مکافات»، «گره آخر»، و «روشنایی دریا» از جمله کارهای اوست که جوایز متعددی را برایش به ارمغان آوردند. بهویژه تلهفیلم «حماسه ماندگار» که جایزه بهترین کارگردانی را در شانزدهمین جشنواره امور استانها (شیراز) برای او به همراه داشت، یا «بازی مهره سفید» که در بیستوهفتمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را نصیبش کرد. علاوه بر کارگردانی، لفافیان در زمینه فیلمنامهنویسی نیز دستی توانا دارد. فیلمنامههای سینمایی «ابوموسی دلبندر» (برنده جایزه ویژه جشنواره عمار)، «زمانی برای مرگ»، و «سینگو» از جمله آثار مکتوب او هستند که نشاندهنده دغدغههای روایی و اجتماعیاش اند. او همچنین با تأسیس مؤسسه فرهنگی «تصویرگران آسمان آبی» بستری برای تولید آثار مستقل فراهم کرد. در سالهای اخیر، لفافیان با کارگردانی سریالهای تلویزیونی پرتماشاگری مانند «به رنگ خاک» (۳۴ قسمت، شبکه یک)، «کلبهای در مه» (۳۴ قسمت، شبکه سه)، و «حکم رشد» (۳۰ قسمت، شبکه سه) توانایی خود در جذب مخاطبان عام را نیز به نمایش گذاشت. همچنین حضور او به عنوان مجری طرح در سریال بینالمللی «آمرلی» (فیلمنت) و ساخت سریال طنز «دربندون» (شبکه سه) نشاندهنده تنوع حرفهای و انعطافپذیری هنریاش است. حسن لفافیان با ترکیبی از تجربه عملی در بدنه صنعت سینما (از دستیاری تا برنامهریزی)، تسلط بر فنون فنی مانند مونتاژ (نمونه: سریال «راز پدر»)، و نگاه مدیریتی (مشاوره در فیلمهایی مانند «یتیمخانه ایران» و ناظر کیفی شبکههای قرآن و نسیم) چهرهای جامعنگر در هنرهای تصویری ایران محسوب میشود. او که همواره بر اهمیت «سینمای اندیشهمحور» تأکید دارد، با وجود همه چالشهای صنفی، همچنان به خلق آثاری متعهد و جسورانه ادامه میدهد. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/14/کارگردان-سینما-و-تلویزیون-سینمای-فکور/
۲۳:۴۵
مهدی بنارش، متولد ۱۳۶۳ تهران و ساکن تهران، از سیزده سالگی با الهام از فعالیتهای فیلمسازی پدرش، قدم به عرصه پرجاذبه سینما گذاشت. آغاز کارش با تدوین فیلمهای ویاچاس در نوجوانی شکل گرفت و با پشتکاری مثالزدنی، سالها در پشت صحنههای مختلف فیلمسازی تجربه اندوخت تا جایی که بهتدریج در دو رشته تدوین و تصویربرداری به مهارتی چشمگیر دست یافت. حاصل این سالها تجربه، تصویربرداری و تدوین دهها نماهنگ و مستند تاثیرگذار بوده است؛ آثاری چون مستندهای جنجالی «دکانهای کاغذی»، «راز نهان»، «ساعت به وقت اتیسم»، «اختلالی بهنام اتیسم»، «اینجا آخر دنیا نیست»، «پذیرش» و «حماسهسازان» که هر کدام روایتی منحصربهفرد از دغدغههای اجتماعی را به تصویر کشیدهاند. علاوه بر این، ساخت دهها فیلم مناسبتی، تبلیغاتی و تجاری برای سازمانها و نهادهای مختلف، بخش دیگری از فعالیتهای حرفهای او را تشکیل میدهد. بنارش از سال ۱۳۹۰ بهعنوان کارشناس امور رسانه فعالیت خود را گسترش داد و همزمان به فعالیت در حوزه تولید آثار پرداخت که از جمله میتوان به تهیهکنندگی فیلمهای داستانی «من آشغال نبودم»، «رد پا» و مجموعه آگاهیبخش «ماه جهانی اتیسم» اشاره کرد. نقش آفرینی او در برگزاری چهار دوره جشنواره فیلم کوتاه «پاککن» و اخیراً حضورش در جایگاه داور بخش «تجلی اراده ملی» چهل و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، گواهی بر جایگاه ویژهاش در عرصه سینمای ایران است. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/15/خسرو-شکیباییها-و-ملاقلیپورها-باز-ه/
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/15/خسرو-شکیباییها-و-ملاقلیپورها-باز-ه/
۲۱:۳۵
سینمای ایران در کشاکش گیشه و رسالت فرهنگی؛ در گفتگو با ابراهیم اصغری
ابراهیم اصغری، متولد سال ۱۳۴۵، از چهرههای پیشکسوت و تأثیرگذار صنعت سینمای ایران به شمار میرود. وی فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۷۵ با فیلم “مردی شبیه باران” آغاز نمود و طی بیش از دو دهه حضور مستمر در عرصه تولید سینمایی، مسئولیتهای متعددی را در مقام مدیر تولید و تهیهکننده بر عهده گرفته است.
این تهیهکننده پرکار سینمای ایران، تخصص ویژهای در تولید آثار دفاع مقدس دارد و در این زمینه آثاری ماندگار خلق کرده است. از شاخصترین تولیدات اخیر وی میتوان به فیلمهای پرفروش و پرمخاطبی همچون “تک تیرانداز” و “شماره ده” اشاره کرد که در سه سال گذشته با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شدهاند.
اصغری در کارنامه هنری خود تهیهکنندگی آثاری چون “شب هورا”، “به کبودی یاس”، “شور شیرین” و “اشنوگل” را به ثبت رسانده که هر کدام به لحاظ محتوایی و هنری، جایگاه ویژهای در سینمای ایران دارند. فیلمهای “پنجشنبه آخر” و “ماه او خوب سنگ میزند” نیز از دیگر تولیدات قابل توجه این تهیهکننده به شمار میروند.
وی با آثاری همچون “فیلم پنجاه و دو” و “هرت” نشان داده است که به ژانرهای مختلف سینمایی تسلط داشته و میتواند در هر حیطهای، تولیداتی باکیفیت ارائه دهد. اصغری همواره بر این باور است که سینمای اصیل ایرانی باید در عین حفظ جذابیتهای بصری، حامل پیامهای انسانی و ارزشهای ملی باشد. این فیلمساز پرتلاش با بیش از ربع قرن تجربه در عرصه تولید سینمایی، همچنان با انرژی و خلاقیت به فعالیت خود ادامه میدهد و بیشک در سالهای آتی نیز شاهد تولیدات ارزشمند دیگری از وی خواهیم بود. رویکرد حرفهای و تعهد هنری ابراهیم اصغری، او را به یکی از چهرههای قابل اعتماد و تأثیرگذار سینمای ایران تبدیل کرده است. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/17/سینمای-ایران-در-کشاکش-گیشه-و-رسالت-فرهن/?amp=1
ابراهیم اصغری، متولد سال ۱۳۴۵، از چهرههای پیشکسوت و تأثیرگذار صنعت سینمای ایران به شمار میرود. وی فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۷۵ با فیلم “مردی شبیه باران” آغاز نمود و طی بیش از دو دهه حضور مستمر در عرصه تولید سینمایی، مسئولیتهای متعددی را در مقام مدیر تولید و تهیهکننده بر عهده گرفته است.
این تهیهکننده پرکار سینمای ایران، تخصص ویژهای در تولید آثار دفاع مقدس دارد و در این زمینه آثاری ماندگار خلق کرده است. از شاخصترین تولیدات اخیر وی میتوان به فیلمهای پرفروش و پرمخاطبی همچون “تک تیرانداز” و “شماره ده” اشاره کرد که در سه سال گذشته با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شدهاند.
اصغری در کارنامه هنری خود تهیهکنندگی آثاری چون “شب هورا”، “به کبودی یاس”، “شور شیرین” و “اشنوگل” را به ثبت رسانده که هر کدام به لحاظ محتوایی و هنری، جایگاه ویژهای در سینمای ایران دارند. فیلمهای “پنجشنبه آخر” و “ماه او خوب سنگ میزند” نیز از دیگر تولیدات قابل توجه این تهیهکننده به شمار میروند.
وی با آثاری همچون “فیلم پنجاه و دو” و “هرت” نشان داده است که به ژانرهای مختلف سینمایی تسلط داشته و میتواند در هر حیطهای، تولیداتی باکیفیت ارائه دهد. اصغری همواره بر این باور است که سینمای اصیل ایرانی باید در عین حفظ جذابیتهای بصری، حامل پیامهای انسانی و ارزشهای ملی باشد. این فیلمساز پرتلاش با بیش از ربع قرن تجربه در عرصه تولید سینمایی، همچنان با انرژی و خلاقیت به فعالیت خود ادامه میدهد و بیشک در سالهای آتی نیز شاهد تولیدات ارزشمند دیگری از وی خواهیم بود. رویکرد حرفهای و تعهد هنری ابراهیم اصغری، او را به یکی از چهرههای قابل اعتماد و تأثیرگذار سینمای ایران تبدیل کرده است. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/17/سینمای-ایران-در-کشاکش-گیشه-و-رسالت-فرهن/?amp=1
۰:۲۶
بازارسال شده از رسانه سینمای خانگی cinemayekhanegi.ir
سینمای ایران در کشاکش گیشه و رسالت فرهنگی؛ در گفتگو با ابراهیم اصغری
ابراهیم اصغری، متولد سال ۱۳۴۵، از چهرههای پیشکسوت و تأثیرگذار صنعت سینمای ایران به شمار میرود. وی فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۷۵ با فیلم “مردی شبیه باران” آغاز نمود و طی بیش از دو دهه حضور مستمر در عرصه تولید سینمایی، مسئولیتهای متعددی را در مقام مدیر تولید و تهیهکننده بر عهده گرفته است.
این تهیهکننده پرکار سینمای ایران، تخصص ویژهای در تولید آثار دفاع مقدس دارد و در این زمینه آثاری ماندگار خلق کرده است. از شاخصترین تولیدات اخیر وی میتوان به فیلمهای پرفروش و پرمخاطبی همچون “تک تیرانداز” و “شماره ده” اشاره کرد که در سه سال گذشته با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شدهاند.
اصغری در کارنامه هنری خود تهیهکنندگی آثاری چون “شب هورا”، “به کبودی یاس”، “شور شیرین” و “اشنوگل” را به ثبت رسانده که هر کدام به لحاظ محتوایی و هنری، جایگاه ویژهای در سینمای ایران دارند. فیلمهای “پنجشنبه آخر” و “ماه او خوب سنگ میزند” نیز از دیگر تولیدات قابل توجه این تهیهکننده به شمار میروند.
وی با آثاری همچون “فیلم پنجاه و دو” و “هرت” نشان داده است که به ژانرهای مختلف سینمایی تسلط داشته و میتواند در هر حیطهای، تولیداتی باکیفیت ارائه دهد. اصغری همواره بر این باور است که سینمای اصیل ایرانی باید در عین حفظ جذابیتهای بصری، حامل پیامهای انسانی و ارزشهای ملی باشد. این فیلمساز پرتلاش با بیش از ربع قرن تجربه در عرصه تولید سینمایی، همچنان با انرژی و خلاقیت به فعالیت خود ادامه میدهد و بیشک در سالهای آتی نیز شاهد تولیدات ارزشمند دیگری از وی خواهیم بود. رویکرد حرفهای و تعهد هنری ابراهیم اصغری، او را به یکی از چهرههای قابل اعتماد و تأثیرگذار سینمای ایران تبدیل کرده است. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/17/سینمای-ایران-در-کشاکش-گیشه-و-رسالت-فرهن/?amp=1
ابراهیم اصغری، متولد سال ۱۳۴۵، از چهرههای پیشکسوت و تأثیرگذار صنعت سینمای ایران به شمار میرود. وی فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۷۵ با فیلم “مردی شبیه باران” آغاز نمود و طی بیش از دو دهه حضور مستمر در عرصه تولید سینمایی، مسئولیتهای متعددی را در مقام مدیر تولید و تهیهکننده بر عهده گرفته است.
این تهیهکننده پرکار سینمای ایران، تخصص ویژهای در تولید آثار دفاع مقدس دارد و در این زمینه آثاری ماندگار خلق کرده است. از شاخصترین تولیدات اخیر وی میتوان به فیلمهای پرفروش و پرمخاطبی همچون “تک تیرانداز” و “شماره ده” اشاره کرد که در سه سال گذشته با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شدهاند.
اصغری در کارنامه هنری خود تهیهکنندگی آثاری چون “شب هورا”، “به کبودی یاس”، “شور شیرین” و “اشنوگل” را به ثبت رسانده که هر کدام به لحاظ محتوایی و هنری، جایگاه ویژهای در سینمای ایران دارند. فیلمهای “پنجشنبه آخر” و “ماه او خوب سنگ میزند” نیز از دیگر تولیدات قابل توجه این تهیهکننده به شمار میروند.
وی با آثاری همچون “فیلم پنجاه و دو” و “هرت” نشان داده است که به ژانرهای مختلف سینمایی تسلط داشته و میتواند در هر حیطهای، تولیداتی باکیفیت ارائه دهد. اصغری همواره بر این باور است که سینمای اصیل ایرانی باید در عین حفظ جذابیتهای بصری، حامل پیامهای انسانی و ارزشهای ملی باشد. این فیلمساز پرتلاش با بیش از ربع قرن تجربه در عرصه تولید سینمایی، همچنان با انرژی و خلاقیت به فعالیت خود ادامه میدهد و بیشک در سالهای آتی نیز شاهد تولیدات ارزشمند دیگری از وی خواهیم بود. رویکرد حرفهای و تعهد هنری ابراهیم اصغری، او را به یکی از چهرههای قابل اعتماد و تأثیرگذار سینمای ایران تبدیل کرده است. پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/17/سینمای-ایران-در-کشاکش-گیشه-و-رسالت-فرهن/?amp=1
۰:۲۸
رهایی سینما از سیاست؛ جنجالی با یک منتقد سرسختمهدی پوربلاسی، متولد اسفندماه ۱۳۵۰ تهران، فرزند خانوادهای اصیل آذری (سرابی) که مسیر هنر و اندیشه را با تحصیلات آکادمیک در دو حوزهی به ظاهر متفاوت اما عمیقاً مرتبط پی گرفته است: کارشناسی کارگردانی تئاتر و کارشناسی ارشد ادیان و عرفان. این ترکیب تحصیلات، بنیانگذار نگاه ویژهای شد که در تمام آثارش – از تولیدات تلویزیونی تا نمایشهای صحنهای – قابل ردیابی است.پایگاه خبری سینمای خانگی با او مصاحبه ای ترتیب داده و از او درباره ارزیابی اش از سینمای ایران پرسیده است. متن زیر حاصل این مصاحبه است:
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/18/نقد-ساختار-سینمای-ایران-و-راهکارهای-تح-2/
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/18/نقد-ساختار-سینمای-ایران-و-راهکارهای-تح-2/
۲۰:۴۶
ضرورت پوستاندازی در سینمای دفاع مقدس
به گزارش پایگاه خبری سینمای خانگی به نقل از دفاع پرس؛ مهدی عظیمیمیرآبادی، تهیهکننده سینما با بیان اینکه وجود سینمای دفاع مقدس و مقاومت در جریان سینمایی کشورمان غیرقابل انکار است، اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس و مقاومت بهعنوان یک ژانر و جریان سینمایی در کشورمان اثبات شده است و جای تردیدی در این خصوص وجود ندارد لذا نیازی به تاکیدی در اثبات دوباره ی آن نداریم چراکه از این مرحله عبور کردهایم و تقریبا کسی وجود ندارد که ادعا کند که ما چیزی به اسم سینمای دفاع مقدس یا سینمای مقاومت نداریم...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/20/ضرورت-پوستاندازی-در-سینمای-دفاع-مقدس/
به گزارش پایگاه خبری سینمای خانگی به نقل از دفاع پرس؛ مهدی عظیمیمیرآبادی، تهیهکننده سینما با بیان اینکه وجود سینمای دفاع مقدس و مقاومت در جریان سینمایی کشورمان غیرقابل انکار است، اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس و مقاومت بهعنوان یک ژانر و جریان سینمایی در کشورمان اثبات شده است و جای تردیدی در این خصوص وجود ندارد لذا نیازی به تاکیدی در اثبات دوباره ی آن نداریم چراکه از این مرحله عبور کردهایم و تقریبا کسی وجود ندارد که ادعا کند که ما چیزی به اسم سینمای دفاع مقدس یا سینمای مقاومت نداریم...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/20/ضرورت-پوستاندازی-در-سینمای-دفاع-مقدس/
۲۲:۳۲
دکتر رمضانی: سینمای ایران فطریتر شود، جهانیتر می درخشدمحمد رضا رمضانی با اشاره به پیشرفت فنی سینمای ایران، از افول محتوایی آن انتقاد کرد. وی معتقدست رشد کمی تولیدات با غنای فکری همراه نبوده و مدیران فرهنگی و سینماگران هر دو در این مسئله مقصرند. رمضانی بر لزوم تولید آثار فطری و انسانی تأکید کرد که هم هویت ایرانی-اسلامی داشته باشند و هم جهانی بدرخشند. او سیاهنمایی را رد کرد، اما هشدار داد برخی تولیدات به سمت ابتذال پیش رفتهاند. راه حل از نگاه وی، حمایت از فیلمسازان متعهد، تقویت گفتمان فرهنگی و تلفیق هنرمندانه ارزشها با جذابیتهای سینمایی است.https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/20/دکتر-رمضانی-سینمای-ایران-فطریتر-شود/
۵:۴۷
سینمای ملی در حاشیه؛ علل انحراف سینما از زبان پژمان کریمیپژمان کریمی (متولد ۱۳۵۱)، کارشناس ارشد تاریخ ایران و مدیریت فرهنگی، با سابقهای بیش از ۲۰ سال در رسانه ملی، از جمله صدا و سیما (از ۱۳۷۵)، رادیو تهران (از ۱۳۸۳ به عنوان نویسنده، سردبیر و تهیهکننده)، و رادیو گفتگو (مدیر گروه سیاسی-اجتماعی) فعالیت داشته است. او بهعنوان مجری، گوینده و کارشناس در برنامههای شاخصی مانند «رادیو پریروز» (طنز سیاسی)، «عصر دین»، «بحث روز»، «سینما یک» (شبکه یک)، «هفت» (سینما، شبکه سه)، «جریان» (سیاسی)، و مستندهای «تهران ۲۹ به وقت لندن» و «راه» حضور یافته است...https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/23/سینمای-ملی-در-حاشیه؛-علل-انحراف-سینما-ا/
«رسانه سینمای خانگی» را در گوگل جستجو کنید...
«رسانه سینمای خانگی» را در گوگل جستجو کنید...
۶:۴۳
سینمای ایران در گرداب ناکارآمدی؛ شایستهسالاری یا تحول؟
مهدی یمینی، از سال ۱۳۶۶ به حرفه ی روزنامهنگاری ومدیریت در رسانهها وخبرگزاریهای مختلف مشغول است و هم اکنون به تحقیق، پژوهش و نگارش فیلمنامه میپردازد. او که مسئولیتهای گوناگونی مثل دستیار مشاور رئیسجمهور درامور هنری، کارشناس ارشد مرکز نظارت بر رسانهها در نهاد ریاستجمهوری، کارشناس مسئول کارگروه فرهنگ و هنر استانهای کمیسیون فرهنگی دولت، دستیار رئیس دفتر ویژه دولت در مجلس و رئیس روابط عمومی معاون رییس جمهور در امور مجلس را داشته، دبیر شورای فرهنگی نهاد ریاستجمهوری هم بوده و اینک در دانشگاه تدریس میکند.https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/25/سینمای-ایران-در-گرداب-ناکارآمدی؛-شایس/
مهدی یمینی، از سال ۱۳۶۶ به حرفه ی روزنامهنگاری ومدیریت در رسانهها وخبرگزاریهای مختلف مشغول است و هم اکنون به تحقیق، پژوهش و نگارش فیلمنامه میپردازد. او که مسئولیتهای گوناگونی مثل دستیار مشاور رئیسجمهور درامور هنری، کارشناس ارشد مرکز نظارت بر رسانهها در نهاد ریاستجمهوری، کارشناس مسئول کارگروه فرهنگ و هنر استانهای کمیسیون فرهنگی دولت، دستیار رئیس دفتر ویژه دولت در مجلس و رئیس روابط عمومی معاون رییس جمهور در امور مجلس را داشته، دبیر شورای فرهنگی نهاد ریاستجمهوری هم بوده و اینک در دانشگاه تدریس میکند.https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/25/سینمای-ایران-در-گرداب-ناکارآمدی؛-شایس/
۱۴:۱۴
جبار آذین: “مقاومت” از واقعیت و تاریخ تا دورهمی و جشنواره
هشتسال دفاع مقدس از ایران بزرگ و نوامیس انسانی، ملی، میهنی، باورها و اعتقادها، دستاوردهای کشور و مبارزات و مجاهدات میلیونها انسان شرافتمند و وطنپرست، و نیز شهادت و جانبازی و آزادگی هزاران سلحشور برای حفظ و حراست از ایران در برابر یورشهای بیگانگان، حقیقتی بزرگ در تاریخ ایرانزمین است. اما این تمام حقیقت نیست. این رخداد، مانند دیگر رویدادها، نیمرخ کمپیدایی هم دارد که در مقابل خلوصها، همتها و ایثارگریها قرار میگیرد؛ و آن، سوءاستفاده از شرایط جنگی کشور در آن دوران و سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی است
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/27/جبار-آذین-مقاومت-از-واقعیت-و-تاریخ-تا-د/
هشتسال دفاع مقدس از ایران بزرگ و نوامیس انسانی، ملی، میهنی، باورها و اعتقادها، دستاوردهای کشور و مبارزات و مجاهدات میلیونها انسان شرافتمند و وطنپرست، و نیز شهادت و جانبازی و آزادگی هزاران سلحشور برای حفظ و حراست از ایران در برابر یورشهای بیگانگان، حقیقتی بزرگ در تاریخ ایرانزمین است. اما این تمام حقیقت نیست. این رخداد، مانند دیگر رویدادها، نیمرخ کمپیدایی هم دارد که در مقابل خلوصها، همتها و ایثارگریها قرار میگیرد؛ و آن، سوءاستفاده از شرایط جنگی کشور در آن دوران و سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی است
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/27/جبار-آذین-مقاومت-از-واقعیت-و-تاریخ-تا-د/
۰:۰۳
فرافکنیِ سیستماتیک: بازی دوگانهٔ نخبگانِی که باد می کارند
فرافکنی ناجوانمردانه آنها که سابقه ای طولانی و پرنفوذ در قدرت دارند و از مزایای آن بهره برده اند، در حالی که خود بخشی جداییناپذیر از آن «سیستم» بوده و همچنان هستند، به این معناست که یا از درک عمیق ساختارها و نقش خود در آنها عاجزند، یا به شکل آگاهانهای این مسئولیت را انکار میکنند. آنان در این سناریوی خودنوشته، قطعاً نمی توانند نقش «ناظر منفعل» را بازی کنند، بلکه به واقع، نقش اصلی قهرمان داستان به عهده ی آنهاست و نمیتوانند خود را از تبعات «بادهایی که کاشته اند» مبرّا بدانند...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/27/فرافکنیِ-سیستماتیک-بازی-دوگانهٔ-نخبگ/
فرافکنی ناجوانمردانه آنها که سابقه ای طولانی و پرنفوذ در قدرت دارند و از مزایای آن بهره برده اند، در حالی که خود بخشی جداییناپذیر از آن «سیستم» بوده و همچنان هستند، به این معناست که یا از درک عمیق ساختارها و نقش خود در آنها عاجزند، یا به شکل آگاهانهای این مسئولیت را انکار میکنند. آنان در این سناریوی خودنوشته، قطعاً نمی توانند نقش «ناظر منفعل» را بازی کنند، بلکه به واقع، نقش اصلی قهرمان داستان به عهده ی آنهاست و نمیتوانند خود را از تبعات «بادهایی که کاشته اند» مبرّا بدانند...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/27/فرافکنیِ-سیستماتیک-بازی-دوگانهٔ-نخبگ/
۰:۰۹
نگاهی تحلیلی بر پیام رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه رسام / مهدی عظیمی میرآبادی
به گزارش پایگاه خبری سینمای خانگی به دنبال انتشار پیام سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، مهدی عظیمی میرآبادی با تحلیلی بر این پیام، به بررسی آن پرداخت...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/29/نگاهی-تحلیلی-بر-پیام-رییس-ستاد-کل-نیروه/
به گزارش پایگاه خبری سینمای خانگی به دنبال انتشار پیام سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، مهدی عظیمی میرآبادی با تحلیلی بر این پیام، به بررسی آن پرداخت...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/05/29/نگاهی-تحلیلی-بر-پیام-رییس-ستاد-کل-نیروه/
۱۸:۵۲
برنده ی سلسله ی سیمرغها: تجاریسازی دارد سینما را میبلعد!
آقای رسولیان، به عنوان برنده چندین سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی در جشنواره ی فیلم فجر (به صورت پی در پی) و نیز سایر جوایز از جشنواره های دیگر، ارزیابی شما از وضعیت کنونی سینمای ایران چیست؟ آیا پیشرفتهای فنی می تواند جای ضعف محتوایی را پر کند؟
https://cinemayekhanegi.ir/2025/06/01/48890/
آقای رسولیان، به عنوان برنده چندین سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی در جشنواره ی فیلم فجر (به صورت پی در پی) و نیز سایر جوایز از جشنواره های دیگر، ارزیابی شما از وضعیت کنونی سینمای ایران چیست؟ آیا پیشرفتهای فنی می تواند جای ضعف محتوایی را پر کند؟
https://cinemayekhanegi.ir/2025/06/01/48890/
۲۰:۵۲
خط مقدم جبهه فرهنگی: سینمای مستقل و هویتساز از دیدگاه معمار انقلاب
جستاری کوتاه در دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) در زمینه فیلم و سینما – مهدی پورسالار
۱۴ خردادماه ۱۴۰۴ یادآور رحلت بزرگمردی شجاع، حکیم، دانا، عارف، سیاستمدار، عابد، فقیه، و فهیم در ۳۶ سال پیش است که با اتکاء به ایمان و امت، تاریخ جهان را به سمت عدالتخواهی و آزادی جهت داد...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/06/03/خط-مقدم-جبهه-فرهنگی-سینمای-مستقل-و-هویت/
جستاری کوتاه در دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) در زمینه فیلم و سینما – مهدی پورسالار
۱۴ خردادماه ۱۴۰۴ یادآور رحلت بزرگمردی شجاع، حکیم، دانا، عارف، سیاستمدار، عابد، فقیه، و فهیم در ۳۶ سال پیش است که با اتکاء به ایمان و امت، تاریخ جهان را به سمت عدالتخواهی و آزادی جهت داد...
https://cinemayekhanegi.ir/2025/06/03/خط-مقدم-جبهه-فرهنگی-سینمای-مستقل-و-هویت/
۲۰:۰۵
با سلامبرای پیوستن به گروهها، کانالها، و صفحات مرتبط با «رسانه سینمای خانگی» از لینکهای زیر استفاده کنید:۱. گروه رسانه سینمای خانگی در واتساپ:https://chat.whatsapp.com/CVV3rv10QgS59au3GxeClv
۲. گروه رسانه سینمای خانگی در تلگرام:https://t.me/cinemayekhanegi_ir
3. کانال رسانه سینمای خانگی در بله:https://ble.ir/cinemayekhanegi
۴. کانال رسانه سینمای خانگی در ایتا:https://eitaa.com/cinemayekhanegi
۵. کانال رسانه سینمای خانگی در روبیکا:https://rubika.ir/cinemayekhanegi_channel
۶. صفحه رسانه سینمای خانگی در اینستاگرام:https://www.instagram.com/cinemayekhanegi.ir?igsh=cnUxMWpmYWo2bmNu
۷. صفحه رسانه سینمای خانگی در لینکدین:https://www.linkedin.com/in/cinemayekhanegi?utm_source=share&utm_campaign=share_via&utm_content=profile&utm_medium=android_app
۸. صفحه مهدی عظیمی میرآبادی در ویراستی:https://virasty.com/mahdi_azimi
۹. صفحه مهدی عظیمی میرآبادی در فیسبوک:https://www.facebook.com/mahantehrani1343
۲. گروه رسانه سینمای خانگی در تلگرام:https://t.me/cinemayekhanegi_ir
3. کانال رسانه سینمای خانگی در بله:https://ble.ir/cinemayekhanegi
۴. کانال رسانه سینمای خانگی در ایتا:https://eitaa.com/cinemayekhanegi
۵. کانال رسانه سینمای خانگی در روبیکا:https://rubika.ir/cinemayekhanegi_channel
۶. صفحه رسانه سینمای خانگی در اینستاگرام:https://www.instagram.com/cinemayekhanegi.ir?igsh=cnUxMWpmYWo2bmNu
۷. صفحه رسانه سینمای خانگی در لینکدین:https://www.linkedin.com/in/cinemayekhanegi?utm_source=share&utm_campaign=share_via&utm_content=profile&utm_medium=android_app
۸. صفحه مهدی عظیمی میرآبادی در ویراستی:https://virasty.com/mahdi_azimi
۹. صفحه مهدی عظیمی میرآبادی در فیسبوک:https://www.facebook.com/mahantehrani1343
۷:۲۵
رضا اسدی کاشانی: مهم ترین زیرساخت سینما، مدیران، رؤسا، و تصمیم گیرندگان هستند
با سلام و تشکر از شما به خاطر شرکت در این مصاحبه. برای شروع با این نکته آغاز می کنیم؛ شما در جایی اشاره کرده اید که بخش بزرگی از مردم ایران به سینما نمیروند. درست است. آمارها هم همین را نشان می دهند. به نظر شما چرا؟
https://cinemayekhanegi.ir/2025/06/07/رضا-اسدی-کاشانی-مهم-ترین-زیرساخت-سینما/
با سلام و تشکر از شما به خاطر شرکت در این مصاحبه. برای شروع با این نکته آغاز می کنیم؛ شما در جایی اشاره کرده اید که بخش بزرگی از مردم ایران به سینما نمیروند. درست است. آمارها هم همین را نشان می دهند. به نظر شما چرا؟
https://cinemayekhanegi.ir/2025/06/07/رضا-اسدی-کاشانی-مهم-ترین-زیرساخت-سینما/
۲۱:۴۵
بازارسال شده از خبرگزاری صدا و سیما
اینجا خونه ماست!
«خدای جنگ» به تلویزیون آمد/ روایتی از موشکی شدن ایران
فیلم سینمایی «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی سعید سعدی و محمدرضا شفاه طراح این پروژه است که برای اولین بار روی آنتن میرود.
ساعد سهیلی، حسین سلیمانی، پیام احمدینیا، نادر فلاح، داریوش کاردان، مهدی حسینی، مهدی فریضه، دانیال نوروش، پیمان پورنیکدست، علی دلپیشه، آزاده سیفی، عبدالرضا نصاری، بهارداورزنی، محمد رضا سروستانی، هومن دارابی، احمد یاوری، کبری گودرزی و عمار شلق در این فیلم سینمایی به ایفای نقش میپردازند.
«خدای جنگ» محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و تحسین منتقدان و رسانه ها را برانگیخت.
برنامه پخش فیلم سینمایی خدای جنگ: شبکه سه سیما | جمعه ساعت ۱۴:۳۰شبکه دو سیما | شنبه ساعت ۲۲
«خدای جنگ» به تلویزیون آمد/ روایتی از موشکی شدن ایران
۱۱:۰۹
تناقض سینمای ارزشی: وفاداری میلیونی به آرمانها، بیمهری به پرده سینما!https://cinemayekhanegi.ir/2025/06/28/تناقض-سینمای-ارزشی-وفاداری-میلیونی-به/
۱۳:۳۶