عکس پروفایل مطالعات توسعه و رقابتم

مطالعات توسعه و رقابت

۱,۳۲۵عضو
عکس پروفایل مطالعات توسعه و رقابتم
۱.۳هزار عضو

مطالعات توسعه و رقابت

پرداختن به مباحث تنظیم گری، اقتصاد سیاسی توسعه، رقابت و آنتی تراست، به ویژه در حوزه اقتصاد دیجیتال
ارتباط با ادمین undefined
@banaelc

۱۰ مهر

thumnail

۶:۰۹

thumnail

۶:۰۹

thumnail

۶:۰۹

thumnail

۶:۰۹

۱۶ مهر

thumnail
استنکاف از معامله به عنوان رفتار مخل رقابت
🟠 استنکاف از معامله به اقدامی اطلاق می‌شود که در آن یک شرکت یا فرد، با جلوگیری از ارائه کالا یا خدمات ضروری به دیگران، به طور عمدی شرایط رقابت را برای رقبای خود دشوار می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
استنکاف از معامله زمانی ضدرقابتی تلقی می‌شود که شرکت استنکاف‌کننده در بازار دارای موقعیت مسلط باشد، امتناع از عرضه مصداق سوءاستفاده از این موقعیت باشد و کالای مربوطه برای دیگر خرده‌فروشان یا مصرف‌کنندگان ضروری باشد.
نمونه رأی خارجی از استنکاف از معامله؛پرونده «Commercial Solvents» نمونه‌ای از این موضوع است که در آن دیوان دادگستری اروپا حکم داد که امتناع شرکت CSC از تأمین مواد خام سوءاستفاده از موقعیت مسلط او محسوب می‌شود.
استنکاف از معامله در قانون ایران؛
در قوانین ایران، استنکاف از معامله و محدود کردن مقدار کالا یا خدمات که منجر به اخلال در رقابت شود ممنوع است. چرایی این ممنوعیت و شرایط آن را در این یادداشت بخوانید.
undefinedمطالعه متن کامل یادداشت undefinedhttps://banaelc.com/?p=11931

undefined @competitionstudies

۷:۲۰

۲۲ مهر

thumnail
نگاهی به پرونده وزارت دادگستری آمریکا علیه ویزا؛ انحصار در بازار شبکه‌های پرداخت بانکی
undefined فاطمه فقیه و نویدرضا ملائی کارشناسان تیم حقوقی مرکز مطالعات توسعه و رقابت در یادداشتی به پرونده جدید وزارت دادگستری ایالات متحده در ۲۴ سپتامبر امسال علیه شرکت ویزا (VISA Inc)، شرکت خدمات پرداخت بانکی آمریکایی پرداختند.
undefinedدراین پرونده طبق دادخواستی که نزد دادگاه فدرال بخش جنوبی نیویورک مطرح شده است، وزارت دادگستری، ویزا را به انحصارطلبی در بازار کارت‌های نقدی (debit cards) متهم کرده است.
undefinedدراین یادداشت پس از شرح ماجرای این پرونده، اقدامات ضد رقابتی این شرکت از جمله قراردادهای انحصاری تحلیل شده است.
undefinedعلاقه مندان میتوانند متن این یادداشت را علاوه بر سایت مرکز مطالعات توسعه و رقابت در پیوست بخوانند.مرکز مطالعات توسعه و رقابتundefined
https://banaelc.com/?p=12580
پیوستundefinedhttps://pvst.ir/j5x

undefined @competitionstudies

۵:۱۵

۲۳ مهر

thumnail
بخش دوم گفت‌وگوی کارشناس تیم اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت با خبرگزاری میزان undefinedاهمیت تنظیم گری در بازار رمزارزها undefinedکشور‌های مختلف به‌دنبال اعمال ضوابط خاصی برای این دارایی‌ها هستند و باتوجه به گسترش روزافزون حوزه رمزارز‌ها در جهان، اعمال قوانین باید با سرعت بالایی انجام شود.undefinedحتی کشوری مثل آمریکا که مبادله رمز ارز‌ها در آن خیلی راحت است چند شرط می‌گذارد که اگر حس کند معامله‌های در بازار رمز ارز‌ها از سرمایه‌گذاری عادی بیشتر است و بحث پولشویی به خود گرفته در آن موقع به موضوع ورود می‌کند.undefinedکشور‌های اتحادیه اروپا سخت‌گیری‌های بیشتری در حوزه رمز ارز‌ها دارند و در حال حاضر قوانین سختگیرانه‌تری نسبت به نقاط دیگر دنیا تعیین کرده‌اند.
مطالعه متن کامل این مصاحبه در لینک زیرundefined
https://www.mizanonline.ir/00K85o
undefined @competitionstudies

۵:۱۲

۲۴ مهر

thumnail
رقابت در بازار های دیجیتال: آسیب‌پذیر اما حیاتی
undefined رقابت نه تنها باعث افزایش کیفیت و تنوع محصولات می‌شود، بلکه در نهایت به نفع مشتریان خواهد بود.
undefined اما در دنیای امروز، برخی کسب‌وکارها به دنبال روش‌های ضدرقابتی برای حذف رقبا و ایجاد انحصار هستند. این پدیده به ویژه در بازارهای دیجیتال و پلتفرمی شدت بیشتری دارد.
undefined مهدی شیخ زین‌الدین؛ مدیر تیم اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت (بانا) در یادداشتی به بررسی اهمیت رقابت در بازارهای مختلف می‌پردازد.
او با یادآوری تجربه بازار سیمکارت در ایران، نشان می‌دهد که چگونه ورود یک رقیب می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و افزایش تنوع خدمات منجر شود.
خلاصه این یادداشت به صورت تصاویر بالا آماده شده که علاقه مندان می توانند بعد از مطالعه آن به متن کامل این یادداشت در سایت بانا مراجعه کنند.
مطالعه متن کامل یادداشت در باناundefined
https://banaelc.com/?p=12585
همچنین این یادداشت در روزنامه شرق قابل مشاهده است.undefined
https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-945106
undefined @competitionstudies

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

thumnail

۶:۰۴

۲۶ مهر

thumnail
رفتارهای ضدرقابتی و انحصاری اسنپ به حوزه لندتک و BNPL رسید
undefined برای شکوفایی اقتصاد و خصوصاَ در اقتصاد دیجیتال وجود رفتارهای سالم رقابتی از اهمیت فراوانی برخوردار است و بروز رفتارهای ضدرقابتی نه تنها صاحبان کسب‌و‌کار و مصرف کنندگان را متضرر خواهد کرد بلکه در بلندمدت نیز سبب کاهش نوآوری خواهد شد. (در روزهای گذشته همکاران ما به ابعاد این موضوع در رسانه‌های مختلف پرداخته‌اند)
undefined خصوصا اگر این رفتارها در بازارهای نوظهور و درحال رشد باشند، به مراتب آسیب جبران‌ناپذیرتری برای رشد کسب‌وکارها خواهند داشت. پلتفرم یا سوپراپ دارای موقعیت مسلط می‌تواند با رفتارهای مخل رقابت پذیرندگان و مشتریان را در خود محصور و قفل کند و دیگر رقبا را از صحنه خارج کند. در ادامه هم‌ می‌تواند با ایجاد موانع ورود به بازار از ورود رقیب جدید جلوگیری کند.
undefinedشرکت ازکی وام که در بازار خدمات وام‌دهی و تسهیلات یاری فعال است، به تازگی به بازار پرداخت اعتباری کوتاه مدت BNPL ورود کرده که یکی از چالش‌های این بازار طیفی از رفتارهای انحصاری شرکت SnapPay است و به همین دلیل اقدام به طرح دعوی جهت رسیدگی به این رفتارها کرده است.
undefined مرکز مطالعات توسعه و رقابت (بانا) به عنوان یک مرکز تخصصی میان‌رشته‌ای که رسالت خویش را افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ایران می‌داند، در همین راستا به یاری Azkivam | ازکی‌وام شتافته و با تدوین و تنظیم لایحه حقوقی-اقتصادی ارسالی به شورای رقابت، آثار و نتایج رفتارهای مخل رقابت در بازار لندتک را بررسی کرد.
undefined حال باید دید شورای رقابت بر اساس قانون و مستندات ارائه شده چگونه تصمیم خواهد گرفت تا امیدها به ایجاد اکوسیستمی رقابتی زنده بماند
undefined @competitionstudies

۶:۳۳

thumnail

۶:۳۳

thumnail

۶:۳۳

۱ آبان

thumnail
شکایت از رفتارهای اسنپ‌فود این بار توسط زودکس« zoodex»
undefined جزئیاتی از این شکایت و رفتارها متعاقبا اعلام خواهد شد، اما در این میان مهم‌ترین مسئله‌ای که از شورای‌ رقابت به عنوان تنها مرجع صالح جهت رسیدگی به دعاوی رقابتی، درخواست شده، بررسی و رسیدگی به رفتار شرکت Snappfood در خصوص قراردادهای اختصاصی است که با رستوران‌ها منعقد می‌کند که نتیجه این نوع قراردادها می‌تواند حذف رقبا از بازار و نیز ایجاد مانع برای ورود بازیگران جدید باشد.
undefinedشورای رقابت سال 1398 اسنپ‌فود را به دلیل شکایت «چیلیوری» به دلیل انعقاد قراردادهای انحصاری با رستوران‌ها محکوم کرده بود.
undefinedهمچنین در روزهای گذشته نیز پلتفرم «Azkivam | ازکی‌وام» از اقدامات انحصارگرایانه «اسنپ‌پی» به شورای رقابت شکایت کرده است.
🟢 مرکز تخصصی مطالعات توسعه و رقابت (بانا)، با شعار «افزایش رقابت پذیری اقتصاد ایران»، با تنظیم لایحه حقوقی-اقتصادی زودکس، جمع آوری آمار، شواهد و مستندات و استدلالات مختلف،او را در این مسیر همراهی و پشتیبانی می‌کند.

undefined @competitionstudies

۱۰:۵۴