قراردادهای انحصاری در اقتصاد دیجیتال ایران: نگاهی به مواجهه دنیا با رفتارهای مشابه گزارش پیش رو توسط محمدحسین اعلمی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات توسعه و رقابت، درباره رقابت و انحصار در اقتصاد دیجیتال آماده شده و در رسانه دنیای اقتصاد منتشر شده است. در این یادداشت به چگونگی مواجهه دنیا با قراردادهای انحصاری عقدشده توسط پلتفرمهای دیجیتال، بهعنوان یکی از چالشهای عمده پیش روی رقابت در اقتصاد دیجیتال ایران پرداخته شده است. نخستین مورد برخورد با قراردادهای انحصاری در اکوسیستم دیجیتال، به پرونده ضدانحصاری شناختهشده ایالات متحده علیه مایکروسافت در سال ۲۰۰۱ بازمیگردد که شکست مایکروسافت منجر به شکلگیری رقابت در بازار مرورگرهای اینترنتی و شکلگیری رقبایی نظیر گوگل کروم و فایرفاکس شد. در اخیرترین نمونه نیز، نهادهای ناظر و تنظیمگر چینی در سال ۲۰۲۱ دو پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیک چینی یعنی علیبابا و Meituan را بهدلیل پیادهسازی رسمی و غیررسمی این قراردادها جریمه کرده و دستورالعمل رقابتی جدیدی مختص بازارهای پلتفرمی ابلاغ کردند. علاقهمندان میتوانند متن کامل این گزارش را در وبسایت دنیای اقتصاد و مرکز مطالعات توسعه و رقابت مطالعه کنند. قراردادهای انحصاری در اقتصاد دیجیتال ایران @competitionstudies
۶:۰۸
۶:۰۸
۶:۰۸
۶:۰۸
۶:۰۸
سومین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات توسعه و رقابت ... در سالهای اخیر، تلاش برای تقویت بخش خصوصی و توسعه اقتصاد دیجیتال به چالشهای متعددی در زمینه حکمرانی دامن زده است. مرکز مطالعات توسعه و رقابت به عنوان یک اندیشکده پیشرو، نقشی حیاتی در ارتباطسازی میان بخش خصوصی و دولت ایفا میکند. ما چالشها و مسائل بخش خصوصی را در حوزههای سیاستگذاری و تنظیمگری جمعآوری کرده، سپس با تحلیلهای علمی و مبتنی بر داده، راهکارهای عملی ارائه میدهیم. در مرحله نهایی، با استفاده از روشهای مختلف، این مسائل را به زبان سیاستمداران منتقل کرده و به دنبال یافتن راهکارهای مؤثر میباشیم. به مناسبت سومین سالگرد تأسیس مرکز، در گردهمایی همکاران، موفقیتها و پیشرفتهای علمی و اقتصادی خود را جشن گرفتیم. با آغاز زمستان، ما همچنان به دنبال دستیابی به دستاوردهای جدید هستیم. هرچند این پست با تأخیر یک هفتهای درج شده اما باید بنویسیم به وقت 1403/10/01. ( تأسیس مرکز مطالعات توسعه و رقابت در یک دیماه1400 ) #بازار_دیجیتال#رقابت_سالم#رگولاتوری#اقتصاد_پویا#مرکز_مطالعات_توسعه_و_رقابت @competitionstudies
۶:۲۴
بسیار اندک، بسیار دیر دکتر سید فرشاد فاطمی اردستانی؛ مشاور و رئیس هیئت مدیره مرکز مطالعات توسعه و رقابت در یادداشتی به اهمیت زمان طلایی در صدور رأی مراجع قانونی بخصوص شورای رقابت اشاره کرده و گفته؛ در بسیاری از رسیدگیهای قضایی؛ زمان طلایی وجود دارد که در صورت از دست دادن آن، احقاق حق، معنای چندانی نخواهد داشت. حمایت از استارتاپها و تسریع در فرایند دادرسی، کلید رشد اقتصاد دیجیتال است. در تصاویر درج شده خلاصهای از این یادداشت آمده است.علاقهمندان میتوانند برای مطالعه متن کامل یادداشت به صفحه یادداشتهای وبسایت مرکز مطالعات توسعه و رقابت مراجعه کنند. https://banaelc.com/?p=14345 #شورای_رقابت#اقتصاد_دیجیتال#فرصت_طلایی#صدور_رأی#استارتاپ_خلاق
آکادمی بانا معرفی میکند! هفتمین ویدئوی آموزشی ما با عنوان " صنعت بیمه در ایران و جهان" به شما این امکان را میدهد که فلسفه وجودی بیمه، نقش آن در اقتصاد و چالشهای صنعت بیمه در ایران را بررسی کنید و از زبان "دکتر پرویز خوشکلام خسروشاهی؛ رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران" این مباحث را بیاموزید. در این ویدئو چه میآموزید؟ فلسفه وجودی بیمه و اهمیت آن در مدیریت ریسک نقش بیمه در تأمین مالی و سرمایهگذاری وضعیت ضریب نفوذ بیمه در ایران و مقایسه با جهان چالشهای صنعت بیمه در ایراننقاط ضعف در نظارت و مدیریت بیمه در ایران و ... این ویدئوی آموزشی برای علاقمندان، دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه صنعت بیمه طراحی شده و فرصت بینظیری است تا از تجارب ارزشمند دکتر پرویز خوشکلام خسروشاهی بهرهمند شوید. جهت مشاهده این ویدئوهای کاربردی، به لینکهای زیر مراجعه کنید. صنعت بیمه در ایران و جهانhttps://banaelc.com/?p=11430
آیا قیمت تتر بر نرخ ارز موثر است؟ محمدامین مودی، پژوهشگر تیم اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت، در یادداشتی به بررسی این سوال پرداخته است که آیا تتر بر نرخ ارز اثرگذار است یا خیر؟ و در صورت وجود رابطه بین این دو، جهت رابطه به چه صورت است؟ به نظر میرسد دیدگاه سیاستگذار پولی این است که وجود صرافیهای رمزارزی باتوجهبه در دسترس قرار دادن تتر، منجر به افزایش نرخ ارز شده است. بنابراین بانک مرکزی در روزهای اخیر پس از بسته شدن درگاههای پرداختی سکوهای رمزارزی توسط بانک مرکزی طی یک مداخله قیمت ٨٠ هزارتومانی تتر را تا ۷۷ هزار تومان کاهش داد. در حالی که قیمت تتر در کانال ۷۷ هزار تومان معامله میشد، دلار در بازار ارز در کانال ۸۰ هزار تومان دست به دست میشد و هیچگونه واکنشی به کاهش تتر نشان نداد. حال این سوال مطرح است که جهت رابطه میان تتر و نرخ ارز به چه شکل است؟ علاقه مندان می توانند متن کامل این یادداشت تحلیلی را در لینک زیر مطالعه کنند؛ https://banaelc.com/?p=14370
به تیم اقتصادی ما بپیوندید! ما یک مجموعه مشاور اقتصادی هستیم که در تقاطع اقتصاد، سیاستگذاری و حقوق فعالیت داریم. حوزههای اصلی فعالیت مجموعه عبارتند از: مشاوره در دعاوی حوزه رقابت، تهیه گزارشهای اقتصادی تحلیلی، تحلیل دادههای اقتصادی، مشاوره در طراحی استراتژیهای قیمتی و غیرقیمتی و مشاوره در حوزههای تنظیمگری و رگولاتوری. و با افتخار سابقه همکاریهای موفقی با سازمانهای دولتی و بخش خصوصی، از جمله شرکت تپسی، وزارت اقتصاد و دارایی، مرکزملی رقابت و ... داریم. ️ حالا به دنبال یک همکار تمام وقت و پرانرژی برای تکمیل تیم کارشناسان اقتصادی خود هستیم! ️اگر شما هم به دنبال یک محیط کاری دوستانه و چالشبرانگیز هستید و میخواهید در پروژههای جذاب و تأثیرگذار مشارکت کنید، ما مشتاقانه منتظر شما هستیم! همین حالا به ما بپیوندید و در کنار هم به موفقیتهای بزرگتری دست پیدا کنیم. https://banaelc.com/estekhdameghtesad #استخدام#کارشناس_اقتصادی#تحلیلگر_اقتصادی#به_ما_بپیوندید#فرصت_شغلی#مشاوره_اقتصادی @competitionstudies
۸:۰۷
آکادمی بانا معرفی میکند! هشتمین ویدئوی آموزشی ما با عنوان " مفهوم تنظیمگری رصد و نظارت بازار سرمایه 1 و 2" به شما این امکان را میدهد که ساختار تنظیمگری بازارهای مالی، بهویژه بازار سرمایه را بررسی کنید و از زبان "دکتر میثم حامدی؛ رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس" این مباحث را بیاموزید. در این ویدئو چه میآموزید؟ تاریخچه قوانین بازار سرمایه در ایران ساختار و ارکان اصلی بازار سرمایه بورسهای مختلف در بازار سرمایه ایران چالشهای سیستم مالی (بسیار بزرگ برای شکست)بحران مالی 1929 و قوانین مرتبطتاریخچه تنظیمگری مالی در آمریکا و ... این ویدئوی آموزشی برای علاقمندان، دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه تنظیمگری بازارهای مالی طراحی شده و فرصت بینظیری است تا از تجارب ارزشمند دکتر میثم حامدی بهرهمند شوید. جهت مشاهده این ویدئوهای کاربردی، به لینکهای زیر مراجعه کنید. مفهوم تنظیمگری، رصد و نظارت در بازار سرمایه (1) https://banaelc.com/?p=11476 مفهوم تنظیمگری، رصد و نظارت در بازار سرمایه (2) https://banaelc.com/?p=11512 #آموزش#تنظیمگری_مالی#بازارهای_مالی#میثم_حامدی#بازار_سرمایه @competitionstudies
۸:۲۶
تحولات ۴۰ ساله اقتصادی زیر میکروسکوپ حمیدرضا عظیمینیا؛ کارشناس ارشد تیم اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت در یادداشتی به تحولات 40 ساله اقتصادی در ایران پرداخت. وی در این یادداشت گفته است؛ رشد سالانه تولید اسمی در سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ به صورت متوسط ۲۵درصد بوده است. علاقهمندان به حوزه اقتصادی میتوانند متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنند. #تحولات_اقتصادی#تورم#حسابهای_بانکی#پسانداز @competitionstudies
۵:۰۴
سرعت گردش پول یا سرعت تراکنش؟ این روزها که اقتصاد ایران با مشکلات مختلفی در حوزه سیاستهای پولی و ارزی دستوپنجه نرم میکند و بانک مرکزی با استفاده از سیاست کنترل مقداری ترازنامه، به دنبال کاهش تورم است، اهمیت درک مفهوم سرعت گردش پول و تفاوت ماهوی آن با سرعت تراکنش بسیار بالاست. سرعت گردش پول یک مفهوم اقتصادی است که از تقسیم تولید ناخالص داخلی اسمی بر عرضه پول، که میتواند نقدینگی (M2) یا پول (M1) باشد، به دست میآید. محمدامین مودی کارشناس اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت در یادداشتی به تفاوتهای دو متغیر گردش پول و سرعت تراکنش و روند تغییرات بلندمدت آنها در اقتصاد آمریکا و کشورهای پیشرفته پرداخته است. علاقهمندان به "حوزه پول و بانکی" میتوانند متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنند.
آکادمی بانا معرفی میکند! نهمین ویدئوی آموزشی ما با عنوان " بررسی گزارشهای تنظیمگری و نظارت بانکی" به شما این امکان را میدهد که ساختار تنظیمگری بازارهای مالی و بانکی، را بررسی کنید و از زبان "مهندس رضا قاسمیپور؛ همبنیانگذار و راهبر اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت" این مباحث را بیاموزید. در این ویدئو چه میآموزید؟ اهمیت ثبات مالی چارچوب بازل و مقررات بانکی ارزشگذاری داراییها تحلیل وضعیت مالی ایران (رشد نقدینگی و پایه پولی)ریسکهای کوتاهمدت مالی (تورم و سیاستهای پولی)انتظارات تورمی و تأثیر آن بر سیستم مالی ایران و ... این ویدئوی آموزشی برای علاقمندان، دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه تنظیمگری بازارهای مالی طراحی شده و فرصت بینظیری است تا از تجارب ارزشمند مهندس رضا قاسمیپور بهرهمند شوید. جهت مشاهده این ویدئوی کاربردی، اینجا کلیک کنید.
سرایت انحصار به بازار تهیه غذا داستان خودترجیحی آمازون و اسنپفود ورود پلتفرمها به حوزهای که در واقع خود داور آن هستند، همواره رقابت در آن بازار را با چالشهایی مواجه کرده است. از رفتارهای ضد رقابتی آمازون در استفاده از دادههای سایر فروشندگان به نفع برندهای خود تا ماجرای ورود بی سروصدای اسنپفود به بازار تولید غذا با برند اسنپ کیچن، ببینید که چطور بازیگران مسلط، قواعد رقابت برابر را به نفع خود بر هم میزنند و در نهایت چگونه این رفتارهای ضد رقابتی به ضرر مصرفکننده تمام میشود؟
مرکز مطالعات توسعه و رقابت با همکاری مرکز پژوهش و نوآوری فانوس برگزار میکند؛ نشست علمی « بایستههای اقتصادی و حقوقی تنظیمگری رقابت در عصر دیجیتال» زمان؛ ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰ مکان؛ سالن کنفرانس خانه اندیشهورزان علاقهمندان میتوانند برای نام نویسی در این نشست از طریق لینک زیر اقدام کنند : لینک نامنویسی #اقتصاد_دیجیتال#تنظیم_گری#دعاوی_رقابتی#تنظیم_گری_رقابت