عکس پروفایل مطالعات توسعه و رقابتم

مطالعات توسعه و رقابت

۱,۳۲۲عضو
عکس پروفایل مطالعات توسعه و رقابتم
۱.۳هزار عضو

مطالعات توسعه و رقابت

پرداختن به مباحث تنظیم گری، اقتصاد سیاسی توسعه، رقابت و آنتی تراست، به ویژه در حوزه اقتصاد دیجیتال
ارتباط با ادمین undefined
@banaelc

۱ آبان

thumnail
شکایت از رفتارهای اسنپ‌فود این بار توسط زودکس« zoodex»
undefined جزئیاتی از این شکایت و رفتارها متعاقبا اعلام خواهد شد، اما در این میان مهم‌ترین مسئله‌ای که از شورای‌ رقابت به عنوان تنها مرجع صالح جهت رسیدگی به دعاوی رقابتی، درخواست شده، بررسی و رسیدگی به رفتار شرکت Snappfood در خصوص قراردادهای اختصاصی است که با رستوران‌ها منعقد می‌کند که نتیجه این نوع قراردادها می‌تواند حذف رقبا از بازار و نیز ایجاد مانع برای ورود بازیگران جدید باشد.
undefinedشورای رقابت سال 1398 اسنپ‌فود را به دلیل شکایت «چیلیوری» به دلیل انعقاد قراردادهای انحصاری با رستوران‌ها محکوم کرده بود.
undefinedهمچنین در روزهای گذشته نیز پلتفرم «Azkivam | ازکی‌وام» از اقدامات انحصارگرایانه «اسنپ‌پی» به شورای رقابت شکایت کرده است.
🟢 مرکز تخصصی مطالعات توسعه و رقابت (بانا)، با شعار «افزایش رقابت پذیری اقتصاد ایران»، با تنظیم لایحه حقوقی-اقتصادی زودکس، جمع آوری آمار، شواهد و مستندات و استدلالات مختلف،او را در این مسیر همراهی و پشتیبانی می‌کند.

undefined @competitionstudies

۱۰:۵۴

۸ آبان

thumnail
تحلیل سوءاستفاده از قدرت پلتفرم‌های بزرگ
undefinedدر دنیای امروز، موفقیت در جذب کاربران به یک پلتفرم می‌تواند باعث تسلط بر بازارهای مختلف و شکل‌دهی به رقابت به نفع آن پلتفرم شود. اما آیا این موفقیت همیشه به نفع کاربر و نوآوری است؟
undefinedعلی مسعودی کارشناس اقتصادی مرکز مطالعات توسعه و رقابت در یادداشتی به بررسی چالش‌های موجود برای کسب‌وکارهای نوپا و سوءاستفاده‌های ممکن از قدرت پلتفرم‌های بزرگ پرداخته است.
undefinedدر ادامه این یادداشت به مثال‌های عینی سوءاستفاده از قدرت تعداد کاربران بالا در دنیا همچون پرونده مشهور ویزا، مایکروسافت و همچنین به پلتفرم های بزرگ در ایران اشاره شده است.
undefinedعلاقه مندان میتوانند خلاصه این یادداشت را در عکس نوشت های بالا و لینک موجود مطالعه کنند.undefined
https://banaelc.com/?p=12641

undefined @competitionstudies

۵:۰۵

thumnail

۵:۰۵

thumnail

۵:۰۵

thumnail

۵:۰۵

thumnail

۵:۰۵

thumnail

۵:۰۵

۱۲ آبان

thumnail
undefined افزایش پلتفرم‌های خواهان رقابت سالم در بازار فروش آنلاین غذا
undefined تپسی‌فود از اسنپ‌فود شکایت کرد...
undefinedundefinedزودکس و تپسی‌فود خواهان ایجاد بازار رقابتی سالم به دور از انحصار و رفتارهای ضدرقابتی هستند.
undefinedمحمدمهدی جعفریان، مدیرعامل مرکز مطالعات توسعه و رقابت در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت؛ این مرکز در تلاش است تا اتفاق خوبی در زمینه جلوگیری از بروز رفتارهای ضدرقابتی رقم بخورد و نشان داده شود که این رفتارها بازار را به سمت انحصاری شدن می‌‌‌برد و نفع مصرف‌کننده را به طرق مختلف تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
undefinedوی عنوان کرد؛ این موضوع برای آینده این بازار آسیب‌‌‌زاست. اکنون با جمع‌‌‌آوری اطلاعات حقوقی و اقتصادی تلاش شده است تا شورا رأی خوبی صادر کند و فضای رقابتی در این بازار بیشتر حاکم شود.
undefinedundefinedلازم به ذکر است؛ اکنون در دنیا با رفتارهای ضدرقابتی مخالف هستند و در اتحادیه اروپا با تصویب قانون‌‌‌ بازارهای دیجیتال در مقابل این‌گونه رفتارها از سمت پلتفرم‌‌‌های بزرگ می‌‌‌ایستند و به آنها اجازه نمی‌‌‌دهند که در قراردادهای خود از تخفیف‌‌‌های مشروط استفاده کنند یا برای رستوران‌‌‌های طرف قرارداد شرط منع همکاری رقبا بگذارند.

مطالعه متن کامل گزارش دنیای اقتصاد در لینک زیرundefined
https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-4118642

undefined @competitionstudies

۷:۲۹

۱۵ آبان

thumnail
نهادهای تنظیم‌گر رقابت در آمریکا: آیا میدانید چه مراجعی در ایالات متحده مسئول اجرای قوانین رقابت هستند؟
undefinedایالات متحده آمریکا به عنوان نماد کاپیتالیسم، با نهادسازی‌های گسترده به یک اقتصاد بازار آزاد و پرقدرت دست یافت که ویژگی آن ایجاد نهادهای پاسدار رقابت در بازار است.
undefinedدر این راستا این کشور دو نهاد تنظیم‌گر رقابت، یعنی کمیسیون تجارت فدرال و بخش ضدانحصار وزارت دادگستری را دارد که وظیفه تنظیم‌گری سیاست‌های رقابتی را بر عهده دارند.
undefinedکمیسیون تجارت فدرال (FTC) در 26 سپتامبر 1914 تأسیس شد تا به مسائل رقابت در بازار پرداخته وبا انحصار مقابله کند. این نهاد که متشکل از پنج کمیسیونر منصوب از طرف رئیس‌جمهور است، مسئول جلوگیری از رویه‌های ناعادلانه تجاری و رقابت ناسالم در بازار است.
undefinedدر کنار این کمیسیون، بخش ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا نیز برای مقابله با نقض قوانین رقابت در برخی صنایع است.
undefined تجربه نشان داده است که صرف وجود یک قانون نمی‌تواند به حفظ رقابت در بازار کمک کند، زیرا بازارها و در نتیجه رقابت همیشه در حال تحول هستند. بنابراین نهادهای تخصصی و دادگاه‌های متمرکز برای حفظ رقابت و تضمین رفاه مصرف‌کننده ضروری‌اند.
undefinedدر ایران نیز می‌توان از تجربه کشورهای دیگر در ایجاد این نهادها و نحوه کارکرد آنها برای بهبود عملکرد نهادهای تنظیم‌گر مانند شورای رقابت درس آموخت.
undefined مطالعه متن یادداشت undefinedhttps://banaelc.com/?p=12635

#رقابت #ضد_انحصار #کمیسیون_تجارت_فدرال #اقتصاد #رشد_اقتصادی #نهاد_رقابت

undefined @competitionstudies

۶:۱۶

thumnail

۶:۱۶

thumnail

۶:۱۶

thumnail

۶:۱۶

thumnail

۶:۱۶

۱۶ آبان

thumnail
آکادمی بانا جدیدترین مجموعه ویدئوهای آموزشی در حوزه بیمه را به شما معرفی می‌کند!
مرکز مطالعات توسعه و رقابت در نظر دارد از این پس آرشیو محتوایی ارزشمند خود، که نتیجه برگزاری رویدادها و دوره‌های آموزشی با کیفیت می‌باشد را در اختیار علاقه‌مندان به حوزه‌های بانک، بورس و بازارهای سرمایه، بیمه،تنظیم‌گری و رقابت قرار دهد.
undefined اولین ویدئوی آموزشی ما با عنوان "مبانی تنظیم‌گری بیمه 1 و2" به شما این امکان را می‌دهد که زیر و بم‌های تنظیم‌گری را از زبان خانم لیلی نیاکان، رئیس پژوهشکده بیمه، بیاموزید.
undefined در این ویدئو چه می‌آموزید؟ undefinedمبانی نظری نظارت و تنظیم ‎گری صنعت بیمه undefined نکات کاربردی و کلیدی برای موفقیت در صنعت بیمه undefinedچارچوب مطلوب نظارت در صنعت بیمه undefinedآسیب‌شناسی قانون تاسیس بیمه‌ مرکزی ایران و بیمه‌‌گری
undefined این ویدئو برای علاقمندان، دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه بیمه طراحی شده و فرصت بی‌نظیری است تا از تجارب ارزشمند خانم لیلی نیاکان، رئیس پژوهشکده بیمه بهره‌مند شوید.
undefined برای خرید همراه با تخفیف و اطلاعات بیشتر، به لینک‌ زیر مراجعه کنید.undefinedمبانی تنظیم‌گری بیمه "1"
https://banaelc.com/?p=11437
مبانی تنظیم‌گری بیمه"2"
https://banaelc.com/?p=11442
#بیمه#آموزش#تنظیم_گری#لیلی_نیاکان#فرصت_آموزشی#توسعه_حرفه‌ای
undefined @competitionstudies

۷:۰۲

thumnail

۷:۰۲

۲۰ آبان

thumnail
اهمیت توجه به رفتارهای ضد رقابتی در کشور
undefinedموضوع رفتارهای ضدرقابتی در بازار ایران بسیار با اهمیت و قابل توجه است. به نحوی که می‌بایست این موضوع علاوه بر فرهنگ‌سازی در سطح جامعه، در اولویت مراجع رسیدگی مرتبط قرار گیرد.

#بازار_رقابتی#رفتارهای_ضدرقابتی #انحصار #اسنپ_فود#اسنپ_پی #تپسی#زودکس#ازکی_وام

undefined @competitionstudies

۸:۴۰

۲۲ آبان

thumnail
آکادمی بانا جدیدترین مجموعه ویدئوهای آموزشی در حوزه تنظیم‌گری بانک را به شما معرفی می‌کند!
مرکز مطالعات توسعه و رقابت در نظر دارد از این پس آرشیو محتوایی ارزشمند خود، که نتیجه برگزاری رویدادها و دوره‌های آموزشی با کیفیت می‌باشد را در اختیار علاقه‌مندان به حوزه‌های بانک، بورس و بازارهای سرمایه، بیمه،تنظیم‌گری و رقابت قرار دهد.
undefined دومین ویدئوی آموزشی ما با عنوان شئون و معماری نهاد تنظیم‌گر بانکی به شما این امکان را می‌دهد که زیر و بم‌های تنظیم‌گری در حوزه بانکی را از زبان دکتر علی بهادر مشاور معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه بیاموزید.
undefined در این ویدئو چه می‌آموزید؟
undefinedسیاست‌گذاری احتیاطی کلان و ریسک‌های سیستمی
undefined نظارت و پایش زیرساخت‌های بازار مالی
undefinedظهور رمزارزها و توکن‌سازی دارایی‌ها
undefinedتحولات ساختاری در نظارت و مقررات‌گذاری مالی
undefined این ویدئو برای علاقمندان، دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه بانک،اقتصاد وسرمایه‌گذاری طراحی شده و فرصت بی‌نظیری است تا از تجارب ارزشمند دکتر علی بهادر بهره‌مند شوید.
undefined *جهت مشاهده این ویدئوی کاربردی، به لینک‌ زیر مراجعه کنید*undefined
"شئون و معماری نهاد تنظیم‌گر بانکی"
https://banaelc.com/?p=11510



#آموزش#تنظیم_گری#بانک#بازار_سرمایه#مدیریت_مالی#فرصت_آموزشی#توسعه_شخصیundefined @competitionstudies

۴:۴۴

۲۷ آبان

thumnail
ریشه‌های انحصاری شدن بازارهای دیجیتال چیست؟undefinedسیاست چماق و هویج پلتفرم‌های بزرگ undefined
در این خصوص "فاطمه فقیه پژوهشگرحقوقی مرکز مطالعات توسعه و رقابت در یادداشتی به این موضوع پرداخته و گفته؛ نقش پلتفرم‌های دیجیتال در بازارهای مختلف انکارناپذیر است و بخش قابل توجهی از تجارت به‌طور فزاینده‌ای از طریق این کانال‌ها انجام می‌شود. بنابراین برای بسیاری از کسب‌وکارها موفقیت به حضور در این پلتفرم‌ها وابسته است.
undefined در چنین بازارهایی، «اثر شبکه‌ای» انتقال کاربران از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر را دشوار می‌کند. افزون بر این، برخی از پلتفرم‌های دیجیتال که در بازار موقعیت برتری دارند، با ایجاد موانع برای حضور کاربران در پلتفرم‌های رقیب، سعی در تقویت موقعیت خود دارند.
undefinedتسلط یک پلتفرم بر بازار معمولاً انتخاب‌های کاربر را محدود می‌کند و آن‌ها را وادار می‌سازد تا برای جذب مشتریان بیشتر، در آن اکوسیستم تن به شرط‌های خاصی دهند.undefinedمکانیسم‌های تشویقی و تنبیهی این پلتفرم‌ها برای تحمیل این شروط، مشابه رویکرد چماق و هویج است که در بازارهای داخلی و خارجی مشاهده می‌شود.
شما می‌توانید متن کامل این یادداشت کاربردی را در دنیای اقتصاد بخوانید؛ undefined
https://lnkd.in/dz6f7MwY

#بازارهای_رقابتی #انحصار_دیجیتال #پلتفرم_ها#تجارت_الکترونیک#اثر_شبکه#سیاست_بازار#استراتژی_کسب_وکار

undefined @competitionstudies

۵:۲۲

۲۸ آبان

thumnail
متا در کانون توجه: محکومیت ۷۸۷ میلیون یورویی در اتحادیه اروپا! undefined
undefinedکمیسیون اروپا در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان ۱۴۰۳) متا را به دلیل نقض قوانین رقابتی و سوءاستفاده از موقعیت مسلط به پرداخت جریمه‌ای ۷۸۷ میلیون یورویی (معادل ۸۴۲ میلیون دلار) محکوم کرده است.
دلیل اصلی این محکومیت، وابسته‌سازی شبکه اجتماعی متا با Facebook Marketplace و استفاده غیرمنصفانه از داده‌های شرکا برای رقابت ناعادلانه است.
undefined تحلیل کارشناسان مرکز مطالعات توسعه و رقابت
اقدامات شرکت متا از نمونه‌های بارز سوءاستفاده از موقعیت مسلط و اهرم‌سازی قدرت بازاری توسط شرکت‌های بزرگ دیجیتال است که پیش‌تر نیز در نظام‌های مختلف با آن برخورد شده است.
undefined این پرونده نه تنها زنگ خطری برای متا، بلکه پیامی مهم به تمام شرکت‌های دیجیتال است: سوءاستفاده از قدرت بازار هیچگاه بدون عواقب نخواهد بود!

مطالعه متن خبر در لینک زیر undefined https://banaelc.com/?p=13256
#متا #رقابت #قوانین_ضدانحصار #اتحادیه_اروپا #تحلیل_بازار #محکومیت #توسعه_رقابت
undefined @competitionstudies

۴:۳۰

۲۹ آبان

thumnail
undefined مرکز مطالعات توسعه و رقابت با همکاری موسسه حامی علوم انسانی برگزار می‌کند:
undefined وبینار تحول حقوق رقابت اروپا و سیاست‌گذاری در بخش داروسازی و آثار بلندمدت بیماری فراگیر
undefinedبا حضور دکتر مینا حسینی
undefined مدرس دانشگاه کالج دابلین ایرلند
undefinedنویسنده کتاب" حقوق رقابت در آیینه ساختار و تصمیمات شورای رقابت"
undefined مهلت ثبت نام 2 آذرماه
undefined زمان برگزاری وبینار ۳آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران
undefined️این وبینار رایگان است.
undefinedبرای ثبت نام کافی است وارد لینک زیر شوید و فرم مربوطه را پر کنید تا لینک وبینار برای شما ایمیل شود.
https://banaelc.com/vebinar
undefinedبرای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات اداری با شماره‌های 88626941 و 88626957 تماس حاصل نمایید.

undefined @competitionstudies

۶:۵۴