عکس پروفایل حاکمیت شرکتی برای ایرانح

حاکمیت شرکتی برای ایران

۳۱۳عضو
thumnail
الگوی حاکمیت شرکتی در اقتصاد اسلامی
سال انتشار: 1400نویسندگان:یونس عباسی بابک جمشیدی نوید مهرداد قنبری فرشید نمامیان
فصلنامه «اقتصاد اسلامی»#مقاله#حاكميت_شركتي#راهبري_شركتي

۱۱:۵۹

گزارش حاکمیت شرکتی
شامل:
1- نمونه های واقعی حاکمیت شرکتی ضعیف
🟥 در بخش انرژی: شرکت انرون🟨 در بخش مخابرات: شرکت وردکام🟦 در کشور ایران : شرکت کنتورسازی ایران
2- توضیح گام به گام دستورالعمل حاکمیت شرکتی سازمان بورس و اوراق بهادار

سال انتشار: 1400نویسنده: محمد مرفوع

#گزارش#حاكميت_شركتي#راهبري_شركتي

۸:۴۲

thumnail
undefinedانا لله و انا الیه راجعون
undefinedولَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَundefinedو هـرگز گمان مبر آنان كه در راه خــدا كشته شدند مرده اند، بلكه زنده اند و نزد پروردگـارشان روزى داده مى شوندundefinedDo not suppose those who were slain in the way of Allah to be dead; rather they are living and provided for near their Lord
undefinedسوره آل عمران، آیه 169

۱۲:۲۵

thumnail
undefined چهارمین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی (نهادینه‌سازی راهبری شرکتی در ایران)
undefined زمان: ۱۸ و ۱۹ مهر ۱۴۰۳
undefined https://gov-conf.imi.ir

۶:۰۲

thumnail
مبانی و چالش‌های پذیرش مدیران مستقل در راهبری شرکتی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی سال انتشار: 1401 نویسندگان:محمدرضا پاسبان رسول فرهانی نشریه : تحقیقات حقوقی #مقاله #حاكميت_شركتي #راهبري_شركتي

۱۴:۰۳

thumnail
درخت واره شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت #حاکمیت_شرکتی

۸:۲۳

Image to PDF 20241012 08.51.14.pdf

۱.۶۴ مگابایت

فایل درخت واره شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت #حاکمیت_شرکتی

۸:۴۵

thumnail
روابط سهامداری شرکت های پتروشیمی ایران
#حاكميت_شركتي #راهبري_شركتي

۱۸:۵۲

نقشه سهامداری صنعت پتروشیمی.pdf

۱.۰۶ مگابایت

فایل نقشه روابط سهامداری شرکت های پتروشیمی ایران
#حاكميت_شركتي #راهبري_شركتي

۱۸:۵۶

اصول حاکمیت شرکتی در بیانات مقام معظم رهبری :
پاسخگویی :
بخش اول
1- نصیحت چهارم ما، پاسخگو بودن است. پاسخگو بودن در مقابل مجلس و قانون، یک روال معمولی دارد. من می‌خواهم از این یک قدم بالاتر بروم؛ می‌خواهم بگویم هر کاری می‌کنید، باید طوری باشد که برای آن استدلال و توجیه قانع‌کننده‌ای داشته باشید. اگر از شما پرسیدند چرا این سرمایه‌گذاری را کردید، چرا آن اقدام را کردید، چرا آن اقدام را نکردید، بگویید با این استدلال. البته ممکن است آن استدلال، غلط باشد و همه آن را نپسندند؛ اما شما استدلال داشته باشید. پاسخگو بودن، یعنی این.عده‌ای می‌گویند شما جرأت را از مدیران می‌گیرید! نه آقا، بنده خودم آدم باجرأتی هستم و از کارهای بزرگ اصلا واهمه ندارم و وارد کارهای بزرگ شده‌ام و می‌شوم و از آدم باجرأت هم لذت می‌برم. هر آدمی را هم ببینم که با مشاهده‌ی کار عظیم به شوق می‌آید تا جلو برود، در دلم تحسینش می‌کنم و قدر او را می‌دانم. نخیر، نمی‌خواهیم جرأت مدیرها را بگیریم؛ منتها آن مدیری که پشت کارش استدلال هست، جرأت دارد؛ اما آن مدیری که استدلال ندارد، خودش جرأت ندارد. کارش «یقدم رجلا و یؤخر اخری» است؛ یک قدم جلو، یک قدم عقب؛ آخر هم کار را ضایع و خراب می‌کند. پاسخگو بودن به این معناست.۱۳۸۰/۰۶/۰۵
2 - افراد، مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند. خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند؛ خیلی چیز خوبی است.۱۳۸۸/۰۳/۲۹
3- امیدواریم که خداوند به شما و به ما کمک کند تا همه بتوانیم وظیفه‌مان را انجام دهیم و بتوانیم پاسخ دهیم. عمده این است که بتوانیم آنچه را که انجام میدهیم، پاسخگو باشیم؛ باید به فکر این باشیم که باید پاسخ اینها را داد. خدای متعال از ما سؤال خواهد کرد: «ثم لتسئلنّ یومئذ عن النّعیم».(۱) این نعمت بزرگی است که قطعاً خدای متعال از آن سؤال خواهد کرد؛ باید ان‌شاءالله بتوانیم جواب بدهیم.۱۳۷۸/۰۹/۲۳
4- مردم‌سالاری فقط این نیست که انسان تبلیغات و جنجال کند و بالاخره عده‌ای را به پای صندوقها بکشاند و رأیی را از مردم بگیرد، بعد هم خداحافظ؛ هیچ کاری به کار مردم نداشته باشد! بعد از آن‌که این نیمه‌ی اول تحقق پیدا کرد، نوبت نیمه‌ی دوم است؛ نوبت پاسخگویی است.۱۳۷۹/۰۹/۱۲
5- از نظر من، هيچ كس مصونيت آهنين ندارد. همه در مقابل قانون و مسووليتهاى خودشان پاسخگو هستند و بايد جواب بدهند.۱۳۷۹/۱۲/۲۲ -همه‌ی مشکلات را به گردن نیروهای خارجی نیندازید. رهبر کشور، خود باید پاسخگوی مشکلات کشورش باشد، نه یک کشور بیگانه. اما این‌که رهبر باید پاسخگوی مشکلات کشور باشد، البته همین‌طور است و شکی در این نیست؛ قانون هم موازین پاسخگویی را مشخص کرده است. هر کس به هر اندازه که حوزه‌ی اختیارات اوست، باید پاسخگو باشد.۱۳۸۲/۰۲/۲۲

۱۳:۰۲

اصول حاکمیت شرکتی در بیانات مقام معظم رهبری :
پاسخگویی :
بخش دوم
6- مسؤولان بخشهای مختلف به مردم گزارش بدهند که در دوران مسؤولیتی که در حال پایان یافتن است یا پایان یافته، چه خدمت بزرگ و چه کار شایسته‌یی را برای مردم انجام داده‌اند. مطمئنا در این پاسخگویی، حقایق شیرین و بسیاری برای مردم روشن خواهد شد و خدمات بزرگی که انجام گرفته است، به مردم گفته خواهد شد. در این پاسخگویی، مسؤولان به کمبودها و نواقصی در کار خود پی‌خواهند برد، که آنها را برطرف خواهند کرد و مردم هم با آشنایی بیشتر با عملکرد دستگاه‌ها، منتظر شروع دوره‌های جدید و کارهای جدید و مسؤولیتهای جدید خواهند بود.۱۳۸۳/۰۱/۰۱
7-پاسخگویی یک مفهوم غربی نیست؛ یک مفهوم اسلامی است. بعضی‌ها از هر چیزی خوششان بیاید، سعی می کنند آن را به گونه یی به فراورده های افکار و مدنیت غربی منسوب کنند. نه، پاسخگویی یک حقیقت اسلامی است؛ این همان مسؤولیت است. مسؤولیت، یعنی هر انسانی در هر مرتبه یی که هست، در درجه‌ی اول از خود سؤال کند، ببیند رفتار و گفتار و تصمیم گیری او تحت تأثیر چه بود؛ عاقلانه و بر اساس پرهیزگاری بود، یا خودخواهانه و برای شهوات و اغراض شخصی بود. اگر انسان توانست وجدان خود را آرام کند و به ندای اندرون خود پاسخ گوید، خواهد توانست به دیگران هم پاسخگو باشد. «انّ السّمع والبصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسؤولا»۱۳۸۳/۰۱/۲۶
8-مسؤولان بلند پایه‌ی کشور، قوای سه گانه، از خود رهبری تا آحاد مأموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده اند و تصمیمی که گرفته اند؛ این معنای پاسخگویی است؛ این یک حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم. هر انسان وقتی می خواهد حرفی بزند، اگر بداند در مقابل این حرف باید پاسخگو باشد، یک طور حرف خواهد زد؛ اما اگر بداند مطلق العنان است و پاسخگو نیست، طور دیگری حرف خواهد زد. انسان وقتی می خواهد تصمیم بگیرد و عمل کند، اگر بداند در مقابل اقدام خود پاسخگو خوا هد بود، یک طور عمل می کند؛ اما اگر احساس کند نه، مطلق العنان است و از او سؤال نمی شود و او را به بازخواست نمی کشند، طور دیگری عمل می کند.۱۳۸۳/۰۱/۲۶

۱۳:۰۳

thumnail
آسيب شناسی اجرای دستورالعمل حاكميت شركتي سازمان بورس و اوراق بهادار

نویسندگان: علی سیفیان / مسعود رسولی امیرآبادی
این مقاله در دومین همایش سالانه بازار سرمایه: بازار سرمایه، مشارکت مردمی و جهش تولید ارائه خواهد شد.
چکیده
حاكميت شركتي مفهومي است كه بسياري از سازمان هاي بين المللي و دولت ها از آن و اصول و رهنمودهاي آن در جهت تدوين برنامه هاي خود و طراحي ابزارهاي دستيابي به آن اهداف و همچنين نظارت و پيگيري عملكرد سازمان خود استفاده مي نمايند.سازمان بورس و اوراق بهادار در راستاي حمايت از حقوق سرمايه گذاران، بحث بررسي اجراي حاكميت شركتي را در سال 1391 شروع نمود و با همكاري شركت بورس و اوراق بهادار در ادامه راه اين دغدغه منجر به تدوين پيش نويس دستورالعمل حاكميت شركتي در سال 1392 شد كه البته در مرحله پيش نويس ماند. سپس در سال 1397 با در نظر گرفتن پيشنهادهاي فعالان بازار اصلاحاتي صورت گرفت و دستورالعمل حاكميت شركتي تصويب شد و در ادامه نيز در سال 1401 دستورالعمل و آئين نامه حاكميت شركتي ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ گرديد.در راستای اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت های بورسی چالشها و مشکلاتی در عرصه اجرایی به وجود می آید که نیاز به بررسی و ارائه راه حل به صورت مستمر دارد که برخی از این چالش ها از جمله؛ عدم آگاهی و شناخت اعضای هیئت مدیره شرکتها نسبت به اصول و قواعد حاکمیت شرکتی، تعارض ابلاغیه‌های هلدینگ ها و شرکتهای بالاسری با اصول حاکمیت شرکتی، وجود برخی نارسایی ها و یا ابهامات در دستورالعمل و آئين نامه حاكميت‌شركتي و ... قابل اشاره هستند.در این پژوهش تلاش داریم تا با بررسی یکی از شرکت های بورسی حوزه پتروشیمی و شرکتهای زیر مجموعه نگاهی آسیب‌شناسانه به دستورالعمل و آئين نامه حاكميت شركتي و نحوه اجرای آن در شرکت های بورسی داشته باشیم. روش تحقیق این پژوهش کیفی خواهد بود و پس از بررسی اولیه مفاهیم و چالشها از طریق توزیع پرسشنامه اطلاعات جمع آوری خواهد شد.واژه‌های کلیدی: حاكميت شركتي، سازمان بورس و اوراق بهادار، تعارض منافع، هلدینگ، پتروشیمی.

#مقاله #حاكميت_شركتي #راهبري_شركتي

۱۳:۳۷

thumnail
undefined هم‌اکنون| آغاز اولین روز دوره آموزشی حاکمیت شرکتی با محوریت پایداری ویژه ناشران بازار سرمایه
undefined این دوره توسط اداره آموزش بازار سرمایه و با حضور مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره ناشران بورسی و فرابورسی در محل ساختمان شهید مطهری سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود.
#حاکمیت_شرکتی#راهبری_شرکتی

۷:۰۷

حاکمیت شرکتی در قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایرانبخش اول
مردمی سازی اقتصادماده۵ ـ به منظور مردمی سازی اقتصاد، جلب مشارکت بخش خصوصی و کاهش تصدی های دولت و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نسبت به اجرای موارد زیر اقدام می گردد:ب ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری سایر دستگاههای اجرائی تا پایان سال دوم برنامه با هدف متناسب سازی اختیارات مدیریتی دولت و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در بنگاهها با میزان سهامشان اقدامات زیر را انجام دهد:۱ـ به منظور تقویت جایگاه سهامداران خُرد، سازوکارهای مناسب برای ارائه پیشنهاد سهامداران خُرد برای طرح در هیأت مدیره و مجامع شرکتها و افزایش شفافیت معاملات با اشخاص وابسته بر اساس ماده (۱۲۹) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷/۱۲/۲۴ از طریق اقداماتی مانند افشای جزئیات موضوع معامله، قیمت معامله، فرایند تعیین قیمت، دلایل عدم انجام معامله با اشخاص غیروابسته و گزارش کارشناسی در مورد قیمت گذاری دارایی مذکور را فراهم نماید.۲ـ به­منظور جلوگیری از ایجاد ساختارهای غیر­شفاف از طریق تملک سهام شرکتهای اصلی توسط شرکتهای فرعی و وابسته به آنها ذی­نفعان واحد شرکتهای اصلی یاد­شده را مشخص و سهام قابل­واگذاری را تعیین نموده و مطابق با فهرست اعلامی این وزارت سهام موردنظر را با رعایت سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و قانون اجرای آن واگذار کنند.
فصل۵ ـ اصلاح صندوق های بازنشستگیماده۲۸ـ به منظور کاهش ناترازی مالی سازمان ها و صندوق های بازنشستگی و جلوگیری از ناپایداری مالی و همچنین کاهش وابستگی آنها به بودجه عمومی و ارتقای کیفیت و اصلاح ساختار بیمه های اجتماعی، از سال اول اجرای برنامه اقدامات زیر در صندوق های بازنشستگی کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی انجام می گردد:پ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری سازمان، «ضوابط سرمایه گذاری سازمان ها و صندوق های بازنشستگی» را به منظور ارتقای ذخایر صندوق ها، حفظ حقوق و تعهدات بین­‌نسلی بیمه شدگان، تقویت حاکمیت شرکتی ، شفافیت در امور سرمایه گذاری ها، سودآوری و کارآمدسازی سبد سرمایه گذاری ها، کاهش بنگاهداری، تغییر رویکرد به سمت سرمایه گذاری های بورسی، مسؤولیت پذیری هیأت مدیره و اصول تحلیل خطرپذیری (ریسک)، علاوه بر ضوابط مندرج در بند «هـ» ماده (۱۵) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی ظرف شش ماه از لازم­الاجرا شدن این قانون تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.

۱۶:۱۹

thumnail
کتاب The oxford handbook of corporate governance#کتاب#حاکمیت_شرکتی

۱۱:۱۳

thumnail
راهبری شرکتی در شرکت های دولتینویسنده :سازمان همکاری و توسعه اقتصادیمترجم :دکتر سیده سمانه شاهرخی( )ناشر :سازمان حسابرسی سال چاپ :1402
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، اصول راهبری شرکتی در شرکت های دولتی را تدوین کرده است و پیمایش های زیادی را در خصوص اجرای این اصول انجام داده است. در این کتاب ابتدا رهنمود سازمان همکاری و توسعه اقتصادی درباره راهبری شرکتی در شرکت های دولتی ارائه می شود. سپس سه گزارش از گزارش های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی آمده است که روش های کشورهای مختلف را در اجرای راهبری شرکتی بیان کرده است.در گزارش اول با عنوان «راهبری شرکتی در شرکت های دولتی در آسیا»، توصیه هایی برای اصلاح روش شرکت های دولتی در راستای حرکت به سمت رعایت اصول راهبری شرکتی، ارائه شده است. گزارش بعدی با عنوان «حرفه ای کردن هیئت مدیره شرکت های دولتی» در سه بخش ارائه شده است. در بخش اول به مرور کلی روش های توصیه شده بین المللی برای نهادهای مالکیت درباره ویژگی های هیئت مدیره شرکت های دولتی می پردازد. در بخش دوم، اقدامات سیاسی، قانونی و مقرراتی سازمان دهی و حرفه ای کردن هیئت مدیره شرکت های دولتی کشورهای بررسی شده را ارزیابی می کند. در بخش آخر، دغدغه های مشترک برای اطمینان از چارچوب مؤثر قانونی و مقرراتی برای سازمان دهی و حرفه ای کردن هیئت مدیره شرکت های دولتی ارائه شده است.
در گزارش آخر این کتاب با عنوان «مالکیت و راهبری شرکت های دولتی»، روش ۵۳ کشور در خصوص پنج موضوع، یعنی نهاد مالکیت دولتی، شرکت های دولتی در محیط بازار، شفافیت و درستکاری در شرکت های دولتی، هیئت مدیره شرکت های دولتی و خصوصی سازی و گسترش مالکیت شرکت های دولتی بررسی شده است. هر سه گزارش با ارائه تجربه کشورهای مختلف در به کارگیری راهبری شرکتی در شرکت های دولتی به اجرای آن در شرکت های دولتی ایران کمک می کند.سر فصل های کتاب راهبری شرکتی در شرکت های دولتی انتشارات سازمان حسابرسی:رهنمود سازمان همکاری و توسعه اقتصادی درباره راهبری شرکتی در شرکت های دولتیراهبری شرکتی در شرکت های دولتی در آسیا ( توصیه هایی برای اصلاح)حرفه ای کردن هیئت مدیره شرکت های دولتی (بررسی روش کشورها)مالکیت و راهبری شرکت های دولتی (مروری بر روش کشورها)
#کتاب#حاکمیت_شرکتی

۱۱:۲۳