Photo Message
thumbnail
undefined جبریل به عرش نقش کوثر زده است undefinedundefined طوبی گل تسبیح به پیکر زده است undefined
undefined از خانه کوچک مـحمــد (ص) امروزundefinedundefined خورشید زمین و آسمان سر زده است undefined
میلاد بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام‌الله علیها و روز زن، مبارک باد. undefined
undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)
undefined @cpolicyundefined cpolicy.irundefined @cpolicyadmin

۶:۲۳

thumbnail
#کلیپ#معرفی_گزارش
undefined معرفی گزارش «مسئولیت مدنی پلتفرم‌های دیجیتال؛ از منظر قواعد فقه»
undefined رویداد مسئولیت پلتفرمی به همت هسته سپهرا در قرار هفتم مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. در ابتدای این رویداد، گزارش «مسئولیت مدنی پلتفرم‌های دیجیتال؛ از منظر قواعد فقه» که به همت هسته سپهرا تدوین شده است، معرفی شد. در این ویدئو، بخشی از معرفی این گزارش را توسط آقای سیدامیررضا برقعی مشاهده می‌کنید.
undefined هم اکنون، امکان خرید نسخه فیزیکی و الکترونیکی گزارش «مسئولیت مدنی پلتفرم‌های دیجیتال؛ از منظر قواعد فقه» از فروشگاه رشدا فراهم شده است.
#مسئولیت_پلتفرمی#قرار_هفتم#رویداد

۷:۳۴

thumbnail
#معرفی_گزارش
undefined گزارش تحلیلی «نقد و بررسی پیش‌نویس لایحه حمایت از داده‌های شخصی»
undefined با افزایش حجم داده‌ها و وابستگی روزافزون زندگی انسان به فناوری‌ها، حفاظت از داده بیش از هر زمانی اهمیت یافته است. به رسمیت شناختن حقوق افراد، تعیین مسئولیت‌های متناظر با آن، شفافیت فرآیندهای داده‌محور، شرایط پردازش داده و امنیت داده‌ها، اموری هستند که قوانین و مقررات حفاظت از داده به آنها می‌پردازند. هدف از حفاظت از داده‌ها، افزایش اعتماد به بستر دیجیتال، کاهش ریسک‌ها و حفاظت از حریم خصوصی است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش‌نویس لایحه حفاظت از داده‌ها را در فرآیند قانون‌گذاری قرار داده است.
undefined گزارش پیش‌رو در دو سطح کلان و مفاد، این لایحه را نقد و بررسی می‌کند. این گزارش به همت هسته سپهرا تدوین شده است.
undefined تیرماه ۱۴۰۳
undefined سجاد خلیلی‌نژاد و حسین زیبنده
undefined مشاهده معرفی کامل گزارش در تارنمای سپهرا
undefined خرید نسخه فیزیکی و الکترونیکی گزارش

#️⃣ #گزارش#️⃣ #حفاظت_از_داده#️⃣ #پیش_نویس_لایحه

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۸:۵۲

thumbnail
#معرفی_گزارش
undefined گزارش تحلیلی «تبیین اهداف و وظایف شورای عالی فضای مجازی و ارزشیابی عملکرد آن»
undefined رسیدگی به مسائل فرابخشی فضای مجازی، به یک نهاد متولی فراقوه‌ای نیاز داشت. «شورای عالی فضای مجازی» با هدف تمرکز و یکپارچه‌سازی سیاست‌گذاری فضای مجازی ایجاد شد. اکنون پس از گذشت یک دهه از عمر این شورا، لازم است عملکرد این نهاد در تناسب با اهداف مشخص‌شده برای آن، مورد ارزشیابی قرار گیرد.
undefined گزارش حاضر، به دنبال بررسی و تحلیل شکاف عملکردی شورای عالی فضای مجازی بوده و ضمن ارزشیابی مسیر طی شده، مسیر پیش روی این نهاد را نیز روشن می‌سازد. این گزارش به همت هسته سپهرا تدوین شده است.
undefined مردادماه ۱۴۰۳
undefined حسین زیبنده و صالح بنی‌اسد | پژوهشگران هسته سپهرا
undefined مشاهده معرفی کامل گزارش در تارنمای سپهرا
undefined خرید نسخه فیزیکی و الکترونیکی گزارش

#️⃣ #گزارش#️⃣ #ارزشیابی_عملکرد#️⃣ #شورای_عالی_فضای_مجازی

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۶:۱۸

thumbnail
#معرفی_گزارش
undefined گزارش تحلیلی «لندتک و مسائل آن در ایران»
undefined سابقه‌ی اولین استارت‌آپ‌های فینتکی ایران به دهه‌ی ۱۳۹۰ برمی‌گردد؛ اما لندتک، یک پدیده‌ی نوظهور در این عرصه محسوب می‌شود. با وجود اینکه در سال‌های قبل هم پلتفرم‌های وام و اعتباردهی وجود داشتند، هرگز به‌اندازه‌ی امروز پرتعداد و پرکار نبوده‌اند. در دو سال اخیر، تقاضا برای دریافت وام از طریق پلتفرم‌های لندتک چند ده برابر شده است. آسودگی دریافت وام و عدم نیاز به ضامن و حتی در مواردی وثیقه، باعث محبوبیت این نوع از استقراض شده است. اما واقعیت لندتک، فقط این نیست. نرخ کارمزد بالای دریافتی از سوی لندتک‌ها موجب نارضایتی مشتریان و البته حاکمیت شده است. نتیجه‌ی آن، واکنش بانک مرکزی و دستورالعملی در جهت تنظیم‌گری این کسب‌وکارها در زمستان سال گذشته بود.
undefined در این گزارش، بعد از معرفی این مدل جدید کسب‌وکار، به مسائلی که لازم است حاکمیت درباره‌ی لندتک‌ها مورد توجه قرار دهد پرداخته شده و در همین حین، دستورالعمل بانک مرکزی، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
undefined شهریورماه ۱۴۰۳
undefined احمدرضا کوکب | پژوهشگر هسته سپهرا
undefined مشاهده معرفی کامل گزارش در تارنمای سپهرا
undefined خرید نسخه فیزیکی و الکترونیکی گزارش

#️⃣ #گزارش#️⃣ #لندتک#️⃣ #اقتصاد_دیجیتال

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۹:۵۰

thumbnail
undefined یادداشت: تثبیت افول؛ بررسی مفاد بودجه ۱۴۰۴ مرتبط با حکمرانی فضای مجازی
undefined در زمانی که افکار عمومی، رسانه‌ها و دولت تنها رفع فیلترینگ را رصد می‌کنند ، یکی از مهم‌ترین فرصت‌های پیشبرد حکمرانی فضای مجازی کشور در حال رقم خوردن است. هرساله، وابسته به میزان همت دولت‌ها از اوایل پاییز تا پایان سال مسئولین قوه مقننه، مجریه و نهادهای عمومی کشور در سطوح ستادی، در تلاش هستند تا بودجه سال آینده نهاد متبوع خود را مشخص و سهم بیشتری از بودجه عمومی کشور کسب کنند.
undefined بودجه ۱۴۰۴ بندی مرتبط با حکمرانی فضای مجازی نداشت! افولی که حالا دیگر تثبیت شده بود! سال ۱۴۰۲ با وجود تمام نقدها، مفاد قابل توجه و خوبی برای حکمرانی فضای مجازی به همراه داشت، بودجه سال ۱۴۰۳ با توجه کمتری به حکمرانی فضای مجازی تصویب شد و سال ۱۴۰۴ این نقصان را تکمیل کرد.
undefined مطالعه متن کامل یادداشت
undefined سجاد خلیلی‌نژاد | پژوهشگر هسته سپهرا
#️⃣ #حکمرانی#️⃣ #بودجه_فاوا#️⃣ #دولت_چهاردهم

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۵:۳۷

thumbnail
#بازنشر
undefined یادداشت: امروز و فردای پیام‌رسان‌های بومی
undefined نمی‌توان تلاش‌های چندساله پیام‌رسانی همچون «ایتا» را نادیده انگاشت و از کوشش این پیام‌رسان برای ایجاد فضایی ایمن و امن از لحاظ اخلاقی و فرهنگی برای خانواده‌ها و جامعه ایرانی نگفت؛ اما اتفاقات اخیر در خصوص ایجاد محدودیت برای کانال یکی از مطبوعات در این پیام‌رسان، بهانه و فرصتی است تا فارغ از حواشی سیاسی آن، در خصوص راهبرد و نقش این پیام‌رسان در آینده نظام حکمرانی فضای مجازی کشور تأمل شود.
undefined اگرچه می‌توان این مسئله را از ابعاد حقوقی همچون حقوق و تکالیف کاربران و سکو بررسی کرد و مسائلی مانند «حق بر مالکیت و تصرف» یا «انتفاع» کاربر نسبت به حساب کاربری و دارایی‌های دیجیتال در سکو یا مباحثی مثل «حق کسب» و ایجاد شهرت و اعتبار در سکو ذیل اقتصاد توجه را مطرح کرد؛ اما به نظر آنچه مسئله اصلی است و حدود و ثغور تنظیم‌گری را مشخص می‌کند، صورت‌بندی ماهیت پیام‌رسان است.
undefined مطالعه متن کامل یادداشت در روزنامه همشهریundefined مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای سپهرا
undefined حسین زیبنده | پژوهشگر هسته سپهرا
#️⃣ #ایتا#️⃣ #پیام‌رسان_بومی#️⃣ #حکمرانی_پلتفرم‌های_دیجیتال

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۷:۳۸

thumbnail
undefined یادداشت: طلای دیجیتال؛ در مسیر پلتفرمی شدن
undefinedفروش آنلاین طلای آب‌شده به یکی از پرتکرارترین موضوعات بنرهای تبلیغاتی شهر تبدیل شده‌اند. البته توجه گسترده به این حوزه به نهایتاً یک سال اخیر برمی‌گردد؛ به‌طوری که لااقل ده پلتفرم پرمخاطب در این حوزه شکل گرفته است. تعداد نصب این سکوها از بازار و مایکت، محبوبیت آنها را نشان می‌دهد.
undefinedجذب سریع و گسترده کاربران به این حوزه سؤالات و شبهات زیادی را حول این کسب‌وکارها ایجاد کرده است؛ اما پرسشی که مورد توجه قرار نگرفته، چشم‌انداز این پلتفرم‌ها برای آینده است. آیا قرار است کسب‌وکار آنها به خرید و فروش طلا به‌عنوان «کالایی سرمایه‌ای» و اخذ کارمزد در ازای هر تراکنش از «مشتری» باقی بماند؟ آیا آینده‌ی دیگری برای گسترش این صنعت و جذب مشتریان جدید و توسعه این کسب‌وکار قابل فرض است؟ در این یادداشت، بر اساس منطق پلتفرمی و قواعد حاکم بر رفتار آنها، به این سؤال پاسخ داده خواهد شد.
undefined مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای سپهرا
undefined احمدرضا کوکب | پژوهشگر هسته سپهرا
#️⃣ #طلای_آنلاین#️⃣ #منطق_پلتفرمی#️⃣ #حکمرانی_پلتفرم‌های_دیجیتال

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۲:۰۶

thumbnail
undefined یادداشت: چند قدم عقب‌تر از «حکمرانی داده»
undefinedسرمایه‌داری را می‌توان در دوران جوامع صنعتی با مالکیت بر ماشین‌های تولید، در جوامع مدرن با بازارهای مالی و در جوامع پسامدرن امروزی با منابع و دارایی‌های دیجیتال تحلیل نمود. توضیح دو مورد اول در این مجال نمی‌گنجد؛ اما در جوامع امروزی که از آن با عنوان «جامعه اطلاعاتی» و «جامعه پلتفرمی» یاد می‌شود، سرمایه‌داری به دنبال بازتولید خود بوده و در آن توفیق هم داشته است.
undefinedدر نگاشت پیش‌رو سعی شده است نه از امروز حکمرانی داده، بلکه از مسئله دیروز آن به این پدیده نگریسته شود و ربط و نسبت جریان سرمایه‌داری با دنیای دیجیتال به‌صورت خلاصه واکاوی شود.
undefined مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای سپهرا
undefined حسین زیبنده | پژوهشگر هسته سپهرا
#️⃣ #حکمرانی_داده#️⃣ #سرمایه‌داری_نظارتی#️⃣ #حکمرانی_پلتفرم‌های_دیجیتال

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۷:۳۴

thumbnail
undefined نگرش مردم درباره رفع فیلترینگ واتساپ و گوگل‌پلی توسط دولت
undefined بر اساس نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی متا که با همکاری هسته #سپهرا مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، در نیمه دوم دی ماه ۱۴۰۳ (پس از رفع فیلتر گوگل پلی و واتس‌آپ) انجام شده است، حدود ۶۴.۵ درصد از کاربران بالای ۱۵ سال، دولت چهاردهم را در عمل به وعده انتخاباتی خود در خصوص رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارجی موفق می‌دانند.
undefined در خصوص میزان اولویت‌دار بودن مسئله رفع فیلترینگ برای مردم، بر اساس داده‌های این نظرسنجی حدود ۶۱ درصد کاربران معتقدند دولت باید تلاش خود را صرف مسائل مهم‌تری همچون کمبود انرژی، آلودگی هوا، افزایش قیمت دلار و... کند و رفع فیلترینگ مسئله اولویت‌داری نیست؛ این در حالی است که حدود ۳۷.۹ درصد از کاربران، رفع‌ فیلترینگ را یکی از مسائل اولویت‌دار دولت در کنار سایر مسائل می‌دانند.

undefined این داده‌ها در دی ماه ۱۴۰۳ و در بستر پانل ملی متا جمع‌آوری شده است.
undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۳:۳۱

thumbnail

۱۳:۳۱

thumbnail

۱۳:۳۱

thumbnail
#بازنشر
undefined در رویداد قرارگاه تحول چه گذشت؟
undefined به مناسبت سیزدهمین سالگرد تأسیس شورای عالی فضای مجازی
undefined هسته سپهرا در اسفند ماه سال ۱۴۰۲، به مناسبت دوازدهمین سالگرد تأسیس شورای عالی فضای مجازی اقدام به برگزاری رویداد قرارگاه تحول کرد. در این رویداد علاوه بر کارشناسان و پژوهشگران حکمرانی فضای مجازی، هسته سپهرا میزبان دبیران فعلی، سابق و اسبق شورای عالی فضای مجازی بود که فرصت بحث پیرامون سرگذشت و مسائل پیش‌روی شورای عالی فضای مجازی به مثابه قرارگاهی برای حکمرانی فضای مجازی مهیا شد.
undefinedپس از این رویداد، هسته سپهرا با جمع‌بندی مجموع پژوهش‌های قبلی و مباحث مطرح شده در این رویداد، نامه‌ای با موضوع مسائل و الزامات آینده شورای عالی فضای مجازی برای مسئولین مربوطه تنظیم نمود. به‌زودی بخش‌هایی از این نامه برای اولین بار منتشر خواهد شد.
#️⃣ #قرارگاه_تحول#️⃣#سالگرد_تأسیس_شورای_عالی_فضای_مجازی

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicy_admin

۱۱:۲۸

thumbnail
#بازنشر
undefined یادداشت: قرارگاهی برای شورای عالی فضای مجازی(یادداشت منتشر شده در فصلنامه صدرا)
undefined بازنشر به مناسبت سالگرد تأسیس شورای عالی فضای مجازی
undefinedحدود یک دهه از عمر شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد؛ شورایی که دو دوره خود را پشت سر نهاده و در آستانه شکل‌گیری سومین دوره خود است. لازم است در این برهه، نگاهی مجدد به نهاد و ساختار #شورای_عالی_فضای_مجازی در نظام حکمرانی فضای مجازی کشور داشت و با بینشی مبتنی بر شواهد و تجارب، جایگاه آن را بار دیگر بررسی نمود.
undefinedبرآوردهای کارشناسی و تأکیدهای مقام معظم رهبری نشان از آن دارد که با وجود نهادی به نام شورای عالی فضای مجازی هنوز نابسامانی و بی رمقی در اداره فضای مجازی کشور وجود دارد. مسائل متعددی می‌تواند عامل وضعیت امروز فضای مجازی کشور باشد؛ یکی از نقاطی را که بایستی دوباره مرور نمود ایده اصلی ساختار حکمرانی فضای مجازی کشور است؛ ساختاری که با محوریت شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد و متولی طراحی مواجهه فعال با فضای مجازی گردید. بنابراین، لازم است مرور دوباره‌ای صورت گیرد که آیا آن طراحی به درستی پیاده سازی شده است یا خیر؟
undefined مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای مرکز رشد
undefined حسین زیبنده | پژوهشگر هسته سپهرا
#️⃣ #قرارگاه_تحول#️⃣ #حکمرانی_فضای_مجازی#️⃣ #شورای_عالی_فضای_مجازی
undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۰:۳۴

thumbnail
#معرفی_مقاله undefined
undefined عنوان:ارزشيابی شورای عالی فضای مجازی با استفاده از روش تحليل اهميت-عملکرد
undefined تاریخ انتشار:مهر/۱۴۰۳
undefined بازنشر به مناسبت سالگرد تأسیس شورای عالی فضای مجازی
undefined در چکیده‌ این مقاله آمده است:
undefinedدر دهه اخیر با توجه به مسائل فرا بخشی فضای مجازی و سریان آن به نظام‌های اجتماعی مختلف، ساختاری شورایی و فرا قوه‌ای به نام «شورای عالی فضای مجازی» با هدف تمرکز و یکپارچه‌سازی سیاست‌گذاری فضای مجازی تشکیل گردید. اکنون پس از گذشت یک دهه از عمر این شورا، لازم است عملکرد این نهاد در تناسب با اهداف و وظایف مشخص‌شده برای آن مورد ارزشیابی قرار گیرد. ازاین‌رو هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل شکاف عملکردی شورای عالی فضای مجازی است که ضمن ارزشیابی مسیر طی شده، مسیر پیش روی این نهاد را نیز روشن می‌سازد.
undefined برای این پژوهش می‌توان دو یافته مهم را برشمرد: اول، شناسایی و طبقه‌بندی مجموع اهداف و وظایف شورای عالی فضای مجازی و اعتبار یابی آن‌که در گام اول پژوهش انجام‌شده است؛ دوم، دسته‌بندی این مؤلفه‌ها از منظر خبرگان و بر اساس عملکرد شورا در «ناحیه تمرکز»، «ناحیه استمرار کار خوب»، «ناحیه اولویت پایین» و «ناحیه اتلاف منابع» است. یافته‌ها حاکی از آن است که به‌صورت کلی شورای عالی فضای مجازی لازم است اکثر مؤلفه‌های مربوط به کار ویژه «تصمیم‌گیری و طراحی خط‌مشی» و «ارزشیابی خط‌مشی» را تقویت نماید.
undefined سؤال محوری: شورای عالی فضای مجازی چقدر در تحقق اهداف خود موفق بوده است؟
undefined نگارندگان:
صالح بنی‌اسد ؛ دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و پژوهشگر هسته سپهراحسین زیبنده ؛ دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و پژوهشگر هسته سپهرا
undefined برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید.
undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined

مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۰:۱۴

thumbnail
#نامه
undefined سال گذشته، هسته سپهرا پس از برگزاری رویداد #قرارگاه_تحول اقدام به تنظیم نامه‌ای در مورد مسائل پیش روی شورای عالی فضای مجازی نمود. به مناسبت سیزدهیم سالگرد تأسیس شورای عالی فضای مجازی، بخش‌هایی از این نامه برای اولین بار منتشر می‌شود:
undefined عدم هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی با سیاست‌های این شورا: با توجه به اینکه مخاطب بسیاری از مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی دستگاه‌های اجرایی دولت هستند، هماهنگی این دستگاه‌ها با شورای‌عالی فضای مجازی بسیار ضروری است که در این سال‌ها متأسفانه تنش‌ها و تعارض‌هایی وجود داشته است که منجر به ناهماهنگی در مقام عمل نیز شده است. به‌طورکلی ائتلاف و توافق بازیگران مختلف بر سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی لازمه اجرایی‌سازی آن‌ها است که در این زمینه بیش از همه رئیس قوه مجریه می‌تواند تأثیرگذار و حافظ جایگاه سیاست‌های شورای‌عالی باشد.
undefined ضعف در جایگاه حقوقی و اداری مصوبات شورای‌عالی: شورای‌عالی فضای مجازی از ابهام در جایگاه مصوبات خود در نظام حقوقی و اداری کشور رنج می‌برد و وضعیت فعلی ضمانت چندانی برای اجرا و پیگیری سیاست‌های اتخاذشده ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین لازم است با تدبیر سران قوا جایگاه مشخص اداری و قضایی و همچنین پشتوانه قانونی برای مصوبات این شورا طراحی گردد. علاوه بر آن، دیگر چالش این شورا که اجرایی‌سازی سیاست‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، عدم نقش این نهاد در فرآیند بودجه حوزه فضای مجازی کشور است. مرکز ملی فضای مجازی لازم است به‌گونه‌ای در فرآیند تهیه و تدوین بودجه طرح‌های کلان و فرادستگاهی و تقسیم و توزیع آن میان دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط نقش آفرینی نماید تا بخشی از فرآیند اجرایی شدن مصوبات را تضمین نماید و از موازی‌کاری و هزینه‌کرد دستگاه‌ها با نگاه بخشی و جزیره‌ای جلوگیری نمود.
undefined وجود شوراها و نهادهای موازی شورای‌عالی: ایجاد شوراها و نهادهایی که به‌نوعی محوریت و کانونی بودن جایگاه شورا را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مخالف نظر صریح مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در بند اول حکم انتصاب اعضای شورای‌عالی فضای مجازی مورخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ است؛ بنابراین لازم است جهت تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت محوری و کانونی شورای عالی، جایگاه نهادهای فرادستگاهی و نسبت آن‌ها با شورای عالی فضای مجازی کاملاً روشن و واضح شود تا از این سازوکارها به‌عنوان محملی برای دور زدن شورا استفاده نشود. علاوه‌بر آن، تداخل وظایف شورای‌عالی فضای مجازی با سایر شوراهای عالی فراقوه‌ای موجب سردرگمی در تصمیم‌گیری و بعضاً کم‌اهمیت انگاشتن شورای‌عالی فضای مجازی در این فرآیند شده است. سپردن برخی تصمیم‌های حوزه فضای مجازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی امنیت ملی نشان از این تداخل وظیفه دارد. با توجه به حضور دستگاه‌های مختلف در شورای عالی فضای مجازی و به‌منظور تحکیم جایگاه این شورا به‌عنوان نقطه کانونی سیاست‌گذاری فضای مجازی لازم است اختیار اتخاذ تصمیمات جدی و اساسی نیز به این شورا واگذار شود. بدیهی است تعامل و مشورت با دیگر شوراهای‌عالی برای اتخاذ تصمیمات درست ضروری است.
#بخش_اول#ادامه_دارد
undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۰:۰۲

thumbnail
#نامه
undefined ادامه نامه هسته سپهرا با موضوع مسائل پیش‌روی شورای عالی فضای مجازی؛ پیچیدگی‌های انتخاب اعضای شورا.
undefined عدم تناسب ترکیب اعضای شورا با تحولات فضای مجازی: ترکیب اعضای شورای عالی تابه‌حال تمرکز ویژه‌ای بر ابعاد فنی و در مرتبه بعد ابعاد امنیتی و فرهنگی-اجتماعی داشته است؛ درحالی‌که متناسب با شرایط امروز و تحولات این حوزه، لازم است توجه ویژه‌ای به ابعاد اقتصادی و بین‌المللی این فضا داشت. حضور متولیان اقتصاد و دیپلماسی در ترکیب اعضای شورا، البته با رعایت تعداد آراء دولت در آیین‌نامه داخلی و حفظ چابکی تصمیم‌گیری (به‌واسطه اینکه تعداد بالای اعضا مانعی برای توافق و چابکی در تصمیم‌گیری است) می‌تواند در پیشرفت این ابعاد مؤثر واقع شود.
undefined تعارض منافع و نگاه بخشی و جزیره‌ای اعضای شورا: با توجه به سابقه فعالیت اعضای شورا در حوزه فضای مجازی، در انتخاب این افراد درنظر گرفتن مسئله تعارض منافع اعضا می‌تواند تحقق منافع ملی را تسهیل نماید؛ چراکه ممکن است منافع ملی در اتخاذ سیاست‌ها و یا اجرایی‌سازی آن‌ها آلوده به منافع شخصی اعضا گردد. علاوه بر این مسئله، نگاه بخشی و جزیره‌ای اعضای شورا و دیدن مسئله صرفاً از زاویه نگاه سازمان خود منجر خواهد شد که تصمیم‌ها و اجرای سیاست‌ها درگیر کشمکش سازمانی شود و فاقد یکپارچگی لازم باشد؛ درحالی‌که ضرورت حضور اعضا در چنین دستگاهی، نگاه فرابخشی و کل‌نگرانه است.
undefined ضرورت تنوع در اعضای شورا: با گذار کشور از تمرکز بر فناوری ارتباطات به تمرکز بر فناوری اطلاعات و همچنین لزوم حرکت همگام با تحولات فناورانه این حوزه، توجه به «تخصص‌های متنوع» ازجمله حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، حکمرانی و علی‌الخصوص فناوری‌های نوین فاوا و همچنین «به‌روز بودن» و «جوان‌گرایی» در ترکیب اعضای شورا می‌تواند هسته سخت فکری و اندیشه‌ای شورا را تقویت نموده و نگاه جامع‌تری را نصیب آن نماید. علاوه بر آن، تأکید به تمرکز جدی‌تر اعضا بر مسئله شورا و طراحی سازوکاری برای ایجاد این تمرکز موجب نقش‌آفرینی فعالانه‌تر ایشان خواهد شد.
#بخش_دوم#ادامه_دارد

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۲:۴۵

thumbnail
#نامه
undefined ادامه نامه هسته سپهرا با موضوع مسائل پیش‌روی شورای عالی فضای مجازی؛ مسائل مربوط به اجرایی کردن سیاست‌ها و دیپلماسی فعال.
undefined ضعف در نظارت بر کیفیت اجرایی‌سازی سیاست‌‏ها تا جریان یافتن کار و حصول نتیجه: آنچه در شورا مشاهده می‌شود تلاش برای تصویب اسناد و سیاست‌ها است؛ اما ادامه این فرآیند یعنی جریان یافتن کار و ارزشیابی آن برای اطمینان از حصول نتایج دارای نقصان است. مرکز ملی فضای مجازی بایستی ابزار لازم برای اجرایی‌سازی مصوبات و نظارت را فراهم کرده و از طرف دیگر مسئولیت ارزشیابی سیاست‌ها و پیگیری و هماهنگی برای حصول نتایج را نیز بر عهده گیرد. یکی از ابزارهای لازم برای اجرایی سازی، منابع مالی و بودجه است که نیاز به اراده جمعی حاکمیت برای سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارد.
undefined عدم نقش‌آفرینی فعال در حوزه دیپلماسی: باوجود آنکه حضور مؤثر و هدفمند در تعاملات بین‌المللی فضای مجازی و دستیابی به میثاق‌ها و مقررات منطقه‌ای و بین‌المللی و انجام همکاری‌ها و اقدامات مشترک با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی در سیاست‌های کلی برنامه ششم مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۰۹ و حکم انتصاب اعضای شورای‌عالی مورخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ به‌صراحت مورد تأکید قرار گرفته است، شاهد عدم نقش‌آفرینی فعال شورا و مرکز ملی فضای مجازی در حوزه دیپلماسی فضای مجازی هستیم. این ضعف در حوزه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی (عمومی) بیشتر احساس می‌شود. علاوه بر حوزه دیپلماسی دولتی در حوزه دیپلماسی شرکتی و تعاملات دیپلماتیک با شرکت‌های حوزه فضای مجازی نیز این نقیصه وجود دارد.
#بخش_پایانی
undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۱:۲۳

thumbnail
undefined یادداشت: تنظیم‌‏گری توخالی؛ نگاهی بر بی‏اثر شدن اهرم تنظیم‏‌گری ساترا در مواجهه با VODها
undefinedاولین گام در تحلیل مسائل و ارائه راهکارهای سیاستی مؤثر، تلاش برای «صورت‏‌بندی مسئله» است. هدف از آن دستیابی به تعریفی واحد یا بهترین تعریف از مسئله مدنظر است. عمدتاً شکست های ما در گرو داشتن راه ‏حل نادرست نیست بلکه اغلب شکست‌‏ها ریشه در آن دارد که تلاش می کنیم به سوالات غلط پاسخ های درست بدهیم.
undefinedتوقیف سریال تاسیان بهانه‌‏ای شد تا در یادداشت حاضر تلاش شود، صورت‌بندی های مختلف از مشکل ناکارآمدی تنظیم‌گری ساترا بیان شده و در انتها صورت‌بندی مختار نویسنده که در واقع ترکیبی از بخش‌های درست سایر صورت بندی‌ها است به همراه راه حل پیشنهادی توضیح داده شود.
undefined مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای مرکز رشد
undefined صالح بنی‌اسد | پژوهشگر هسته سپهرا
#️⃣ #ساترا#️⃣ #حکمرانی_محتوا

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۶:۳۱

thumbnail
#بازنشر
undefined یادداشت: خارج از گود رقابت؛ انتخاب مردم کدام است؛ نمایش خانگی یا تلویزیون؟
undefinedپس از حواشی سریال تاسیان و توقیف آن توسط قوه ‌قضائیه، کارگردان این فیلم در مصاحبه‏ای با بیان عبارت «من متوجه نمی‌شوم که چرا ما ملزم به فعالیت تحت نظارت جایی هستیم که در واقع رقیب ما محسوب می‌شود؟»، زخم کهنه رقابت واقعی یا ذهنی میان صداوسیما و نمایش خانگی بر سر جذب مخاطب را تازه کرد.
undefinedنظرسنجی‌‏های چند سال اخیر، ارزیابی سبد مصرف محتوا و اظهارات برخی عوامل فیلم‌ها و سریال‌ها، این تصور را ایجاد کرده است که افراد زیادی از تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی مهاجرت کرده‌اند. صحت یا عدم صحت این تصور در گرو میزان تماشا و معیار انتخاب محتوا توسط مخاطبان است. از این رو سوال مهم این است: معیار مردم برای انتخاب فیلم یا سریال چیست؟
undefined مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای وطن امروزundefined مطالعه متن کامل یادداشت در تارنمای مرکز رشد
undefined صالح بنی‌اسد | پژوهشگر هسته سپهرا
#️⃣ #ساترا#️⃣ #نمایش_خانگی#️⃣ #حکمرانی_محتوا

undefinedundefined ‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎┄═✾ کانال سپهرا ✾═┄ undefinedundefined
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
هسته خط مشی فضای مجازی (سپهرا)

undefined کانال بله | ایتاundefined سایت cpolicy.irundefined ارتباط با ادمین @cpolicyadmin

۱۱:۲۷