عکس پروفایل اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جناییا

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی

۳۶۰عضو
#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined چرا پیشگیری رشدمدار مهم است؟
undefined اندیشمندان مختلف با استفاده از تجربیات بشر در چند قرن در حیطه جرم‌شناسی سعی داشتند در مورد جرم و چگونگی مقابله با پدیده مجرمانه راهکار بدهند که حاصل آن انباشتی از تئوری‌های جرم‌شناسی است.
undefinedجهان غرب و بشر مادی، دستش در مقابل پدیده مجرمانه بالا بوده و به بن بست رسیده است که با شعار Nothing works, Nothing moves (که توسط مارتینسون در سال 1979 با این سوال مطرح شد که: ?What works) به‌وسیله مکتب نئوکلاسیک جدید به سمت سزاگرایی می‌رود.
undefinedدر کنار اینها، تئوری‌هایی که غربی‌ها مطرح می‌کنند ما را به این فرمایش قرآن می‌رساند که إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا(یونس/36)...
undefinedبا شناخت بهتر نسبت به ماهیت جرم و چگونگی تشکیل پتانسیل جرم در انسان‌ها، مثلا در قتل‌های سریالی که نظام‌های مختلف را درگیر خودش کرده است، وقتی بشر نحوه تشکیل شاکله ذهن انسان را فهمید و نحوه رشد و شکل‌گیری شخصیت را فهمید، برای پیشگیری از جرم، روند شکل‌گیری شخصیت را مورد توجه قرار داد که عوامل خطر در این مسیر شکل‌گیری را باید شناسایی و نسبت به آن برنامه‌ریزی کرد که در این صورت بشر به موفقیت در پیشگیری خواهد رسید.
undefinedبعد از تجربه اندیشه‌های رشدمدار در جرم شناسی، اندیشه Nothing works به اندیشهmany things works که پیشگیری مبتنی بر دلیل (evidence based prevention) است، تبدیل شد و نزدیک به 600 برنامه را ارائه کردند.
undefinedبا تعمیق این اندیشه‌ها، مشخص شد که اضمحلال دلبستگی(Disrupted Attachment Patterns(DAP)) مشکل اساسی در مسائلی مانند قتل‌های سریالی است که بی‌رحمانه مرتکب قتل می‌شوند در حالیکه انسان سالم و به عنوان یک موجود سالم، از دیدن رنج دیگران باید متألم بشود و از دیدن آسیب دیگران، ناراحت می‌شود.
undefinedاضمحلال عاطفی و روانی که در دوران کودکی صورت گرفته و ترمیم نمی‌شود، در این دوره، مشکل اساسی جرایم می‌باشد که سازمان ملل در تبیین راهکار پیشگیرانه خودش، راه پیشگیری را توجه به دوران کودکی دانست.طبیعتا برای اینکه موضوع جرم شناسی رشدمدار را بشناسیم، جرم‌شناسی رشد مدار بر شناسایی عوامل خطر گرایش جرم در دوران رشد و تقویت عوامل حمایتی در دوران رشد تأکید دارد.
عبارت Developmental Criminology عبارت مناسب برای جرم شناسی رشد مدار است که منظور، طی کردن مراحل رشد است نه توسعه فردی و اجتماعی انسان که عوامل خطر این دوران مدنظر قرار می‌گیرد.
undefined در ادامه به بررسی برخی علل اهمیت این حوزه می‌پردازیم:
undefined وضعیت خاص دوران کودکی
وقتی طفلی در شرایط خطری زندگی می‌کند و صدمه می‌بیند، در این دوران، جامعه از اطفال، غافل هست و انواع خطرها در سطوح مختلف وجود دارد. از خانه تا مدرسه تا محله تا رسانه و... این عوامل خطر وجود دارند و طفل در بین این همه عوامل خطر، آسیب می‌بیند و کودک تقصیری ندارد. این در حالی است که کودکان، نیاز مطلق هستند و ابعاد مختلف زندگی‌شان از ابعاد روحی و روانی تا نیازهای زیستی، باعث می‌شوند که اینها به عنوان مستحق‌ترین اقشار جامعه و نیازمندترین اقشار جامعه تلقی گردند.از سوی دیگر، حساسیت و ظرافت و انعطاف پذیری دوران کودکی، نیز از جمله دلایل اهمیت این قشر هستند. همانگونه که در برخورد بد دیگران ممکن است کودک از مسیر اصلی خارج شود، با یک جاذبه نیز به مسیر صلاح و اصلاح برمی‌گردد. در جامعه ما به نیازها و حقوق کودکان و نوجوانان توجه اندکی شده است که باعث آسیب بیشتر آنها شده است. در تحقیقات بعمل آمده، مشاهده می‌گردد که به روزترین پژوهش‌ها و تحقیقات علمی در این حوزه وجود دارد؛ به طور مثال، 60 درصد کودکانی که در مسیر رشد مورد آسیب بوده‌اند، از خانه فرار کرده‌اند.
undefined وضعیت روزافزون بزهکاری جوانان و نوجوانان در ایران و جهان
یکی از مسائل اصلی، نبود آمار درست در این زمینه است که نباید این افراد را به حال خود واگذار کرد بلکه باید نسبت به حمایت از افراد بزهکار نیز در این زمینه، پرداخته شود.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۸:۳۴

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined چرا پیشگیری رشدمدار مهم است؟ undefined اندیشمندان مختلف با استفاده از تجربیات بشر در چند قرن در حیطه جرم‌شناسی سعی داشتند در مورد جرم و چگونگی مقابله با پدیده مجرمانه راهکار بدهند که حاصل آن انباشتی از تئوری‌های جرم‌شناسی است. undefinedجهان غرب و بشر مادی، دستش در مقابل پدیده مجرمانه بالا بوده و به بن بست رسیده است که با شعار Nothing works, Nothing moves (که توسط مارتینسون در سال 1979 با این سوال مطرح شد که: ?What works) به‌وسیله مکتب نئوکلاسیک جدید به سمت سزاگرایی می‌رود. undefinedدر کنار اینها، تئوری‌هایی که غربی‌ها مطرح می‌کنند ما را به این فرمایش قرآن می‌رساند که إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا(یونس/36)... undefinedبا شناخت بهتر نسبت به ماهیت جرم و چگونگی تشکیل پتانسیل جرم در انسان‌ها، مثلا در قتل‌های سریالی که نظام‌های مختلف را درگیر خودش کرده است، وقتی بشر نحوه تشکیل شاکله ذهن انسان را فهمید و نحوه رشد و شکل‌گیری شخصیت را فهمید، برای پیشگیری از جرم، روند شکل‌گیری شخصیت را مورد توجه قرار داد که عوامل خطر در این مسیر شکل‌گیری را باید شناسایی و نسبت به آن برنامه‌ریزی کرد که در این صورت بشر به موفقیت در پیشگیری خواهد رسید. undefinedبعد از تجربه اندیشه‌های رشدمدار در جرم شناسی، اندیشه Nothing works به اندیشه many things works که پیشگیری مبتنی بر دلیل (evidence based prevention) است، تبدیل شد و نزدیک به 600 برنامه را ارائه کردند. undefinedبا تعمیق این اندیشه‌ها، مشخص شد که اضمحلال دلبستگی(Disrupted Attachment Patterns(DAP)) مشکل اساسی در مسائلی مانند قتل‌های سریالی است که بی‌رحمانه مرتکب قتل می‌شوند در حالیکه انسان سالم و به عنوان یک موجود سالم، از دیدن رنج دیگران باید متألم بشود و از دیدن آسیب دیگران، ناراحت می‌شود. undefinedاضمحلال عاطفی و روانی که در دوران کودکی صورت گرفته و ترمیم نمی‌شود، در این دوره، مشکل اساسی جرایم می‌باشد که سازمان ملل در تبیین راهکار پیشگیرانه خودش، راه پیشگیری را توجه به دوران کودکی دانست. طبیعتا برای اینکه موضوع جرم شناسی رشدمدار را بشناسیم، جرم‌شناسی رشد مدار بر شناسایی عوامل خطر گرایش جرم در دوران رشد و تقویت عوامل حمایتی در دوران رشد تأکید دارد. عبارت Developmental Criminology عبارت مناسب برای جرم شناسی رشد مدار است که منظور، طی کردن مراحل رشد است نه توسعه فردی و اجتماعی انسان که عوامل خطر این دوران مدنظر قرار می‌گیرد. undefined در ادامه به بررسی برخی علل اهمیت این حوزه می‌پردازیم: undefined وضعیت خاص دوران کودکی وقتی طفلی در شرایط خطری زندگی می‌کند و صدمه می‌بیند، در این دوران، جامعه از اطفال، غافل هست و انواع خطرها در سطوح مختلف وجود دارد. از خانه تا مدرسه تا محله تا رسانه و... این عوامل خطر وجود دارند و طفل در بین این همه عوامل خطر، آسیب می‌بیند و کودک تقصیری ندارد. این در حالی است که کودکان، نیاز مطلق هستند و ابعاد مختلف زندگی‌شان از ابعاد روحی و روانی تا نیازهای زیستی، باعث می‌شوند که اینها به عنوان مستحق‌ترین اقشار جامعه و نیازمندترین اقشار جامعه تلقی گردند. از سوی دیگر، حساسیت و ظرافت و انعطاف پذیری دوران کودکی، نیز از جمله دلایل اهمیت این قشر هستند. همانگونه که در برخورد بد دیگران ممکن است کودک از مسیر اصلی خارج شود، با یک جاذبه نیز به مسیر صلاح و اصلاح برمی‌گردد. در جامعه ما به نیازها و حقوق کودکان و نوجوانان توجه اندکی شده است که باعث آسیب بیشتر آنها شده است. در تحقیقات بعمل آمده، مشاهده می‌گردد که به روزترین پژوهش‌ها و تحقیقات علمی در این حوزه وجود دارد؛ به طور مثال، 60 درصد کودکانی که در مسیر رشد مورد آسیب بوده‌اند، از خانه فرار کرده‌اند. undefined وضعیت روزافزون بزهکاری جوانان و نوجوانان در ایران و جهان یکی از مسائل اصلی، نبود آمار درست در این زمینه است که نباید این افراد را به حال خود واگذار کرد بلکه باید نسبت به حمایت از افراد بزهکار نیز در این زمینه، پرداخته شود. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefined @criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان#واجب_فراموش_شده
undefined چرا پیشگیری رشدمدار مهم است؟
undefinedundefinedundefinedادامه...
undefined حق‌محور بودن رویکرد رشدمدار
undefinedحوزه رشدمدار، حوزه Right based Approach to Juvenile Delinquency می‌باشد. رفع عوامل خطر و شناسایی آنها، حق این کودکان و نوجوانان است و حق اینهاست که در معرض خطر نباشند.کنوانسیون حقوق کودک که در آن افراد زیر 18 سال، کودک تلقی می‌شوند و صرف‌نظر از سن دارای مسئولیت کیفری هستند و منظور سن حمایت از این افراد است که فارغ از بحث سن بلوغ و سن مسئولیت کیفری است.
undefinedسن مسئولیت کیفری در برخی ایالات آمریکا، 6 سال است، در انگلیس 10 سال است ولی سن حمایت مورد توافق است که زیر 18 سال باشد.
undefinedاینکه حق اطفال، رهایی از عوامل خطر است و عمدتا ایجاد خطر گرایش به جرم در این طیف به دلیل نقض حقوق رشدمدارانه آنهاست. یعنی تکلیف بر دولت‌ها که تکلیفی قانونی نیز می‌باشد و صرفا توصیه جرم‌شناختی نیست، این است که این حقوق را رعایت کنند و اگر نهضتی در کشور راه بیفتد که حقوق اطفال را مراعات کنند، یعنی یک دیده‌بان حقوق کودک راه‌اندازی کنیم و رصد کنیم این حقوق را، خیلی کمک‌کننده خواهد بود.
undefined حقوق رشدمدارانه اطفال و نوجوانان که هرکدام رعایت شود، کسری از آسیب‌ها از بین می‌رود، عبارتند از:
undefinedحق بقاءاین حق هم در کنوانسیون حقوق کودک، اشاره شده است وهم در قوانین موضوعه ما نیز هست. کودک حق دارد که هرآنچه برای بقای وی لازم است، در اختیار داشته باشد، حتی مادر باردار نیز همینطور. کودکی که زیر دو کیلو به دنیا بیاید، سیستم مغزی اش به نحو درست رشد نکرده و قطعا در آینده دچار مشکلات عدیده روانی و جسمی خواهد بود.
undefinedحق هویتهمه کودکان طبق قانون و کنوانسیون، باید پدر و مادرشان، معلوم باشد یعنی مشخص باشد که این بچه از کدوم پدر و مادر در واقع متولد شده است و چه کسانی در قبال وی مسئول هستند.
undefinedحق تابعیت
همین که شناسنامه برای کسانی که در ایران به دنیا آمده‌اند، بخصوص برای فرزند اتباع خارجی که با زن ایرانی ازدواج کرده باشد، در دسترس باشد، مهمترین مسئله است. بخصوص که اطفال بدون شناسنامه می‌توانند موضوع جرم قاچاق انسان و اعضای بدن قرار بگیرند.
undefinedحق داشتن خانواده
undefinedحق پرورش در محیط گرم و صمیمی خانواده
undefinedحق رفاه
undefinedحق تفریح
undefinedحق عدم تبعیض
undefinedحق حمایت در برابر غفلت و کودک‌آزاری
undefinedحق حمایت و مراقبت
undefinedحق آموزش و پرورش
undefinedاگر جامعه فقط به دنبال شناسایی و توصیف این حقوق باشند و عده‌ای نیز به دنبال اجرای آن باشند، در این صورت، در آن کودک پتانسل مجرمانه وی رشد نخواهد کرد. اگر کسی به مدرسه نرود، آیا کسی پیگیر علت نرفتن وی به مدرسه می‌شود؟ اگر حقوق کوکان را شناخته و برای احیای آن تلاش کنیم، مسئله جرم و پدیده مجرمانه به شدت می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. باید به جایی برسیم که در واقع مبانی شرعی و دینی در این حوزه را که دارای ظریف‌ترین توصیه‌ها در زمینه اطفال از قبل انعقاد نطفه است، استخراج و عرضه بداریم.
undefined اثبات ناکارآمدی سایر تئوری‌های جرم‌شناسی و پیشگیری از جرم
این ناکارآمدی برای کلیه نظام‌های سیاست جنایی ثابت شده است و در جرم‌شناسی رشدمدار پاسخ مسائل است که باید به سرچشمه دقت کرد. اگر فردی مثل بیجه اگر در زمانی که مورد تعرض قرار می‌گرفت، شناسایی و ترمیم می‌شد، شاید اصلا تبدیل به قاتل سریالی نمی‌شد.
undefined مقرون به صرفه بودن رویکردهای رشدمدار
مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که مقرون به صرفه است. کاهش 10 درصدی جرایم، از طریق سیاست کیفری، نیازمند افزایش 228 دلار مالیات هر فرد می‌شود. ولی هزینه 32 دلاری برای جلوگیری از ترک تحصیل، باعث کاهش 10 درصد جرایم می‌شود. هر دلار هزینه در حوزه رشدمدار، 7/7 دلار منفعت برای جامعه دارد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۸:۳۶

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب.pdf

ايرادات شورای نگهبان در خصوص لايحه حمايت از خانواده از طريق ترويج فرهنگ عفاف و حجاب.pdf

۵۶۳.۷۹ کیلوبایت

undefinedايرادات شورای نگهبان در خصوص «لايحه حمايت از خانواده از طريق ترويج فرهنگ عفاف و حجاب»
undefinedundefined http://nazarat.shora-rc.ir/Forms/frmShenasname.aspx?id=OegXTvC2Knk=&TN=l7tLyhyOobj0SooAFUE3m68PnpG7MruN

۱۲:۰۹

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined چرا پیشگیری رشدمدار مهم است؟ undefinedundefinedundefinedادامه... undefined حق‌محور بودن رویکرد رشدمدار undefinedحوزه رشدمدار، حوزه Right based Approach to Juvenile Delinquency می‌باشد. رفع عوامل خطر و شناسایی آنها، حق این کودکان و نوجوانان است و حق اینهاست که در معرض خطر نباشند. کنوانسیون حقوق کودک که در آن افراد زیر 18 سال، کودک تلقی می‌شوند و صرف‌نظر از سن دارای مسئولیت کیفری هستند و منظور سن حمایت از این افراد است که فارغ از بحث سن بلوغ و سن مسئولیت کیفری است. undefinedسن مسئولیت کیفری در برخی ایالات آمریکا، 6 سال است، در انگلیس 10 سال است ولی سن حمایت مورد توافق است که زیر 18 سال باشد. undefinedاینکه حق اطفال، رهایی از عوامل خطر است و عمدتا ایجاد خطر گرایش به جرم در این طیف به دلیل نقض حقوق رشدمدارانه آنهاست. یعنی تکلیف بر دولت‌ها که تکلیفی قانونی نیز می‌باشد و صرفا توصیه جرم‌شناختی نیست، این است که این حقوق را رعایت کنند و اگر نهضتی در کشور راه بیفتد که حقوق اطفال را مراعات کنند، یعنی یک دیده‌بان حقوق کودک راه‌اندازی کنیم و رصد کنیم این حقوق را، خیلی کمک‌کننده خواهد بود. undefined حقوق رشدمدارانه اطفال و نوجوانان که هرکدام رعایت شود، کسری از آسیب‌ها از بین می‌رود، عبارتند از: undefinedحق بقاء این حق هم در کنوانسیون حقوق کودک، اشاره شده است وهم در قوانین موضوعه ما نیز هست. کودک حق دارد که هرآنچه برای بقای وی لازم است، در اختیار داشته باشد، حتی مادر باردار نیز همینطور. کودکی که زیر دو کیلو به دنیا بیاید، سیستم مغزی اش به نحو درست رشد نکرده و قطعا در آینده دچار مشکلات عدیده روانی و جسمی خواهد بود. undefinedحق هویت همه کودکان طبق قانون و کنوانسیون، باید پدر و مادرشان، معلوم باشد یعنی مشخص باشد که این بچه از کدوم پدر و مادر در واقع متولد شده است و چه کسانی در قبال وی مسئول هستند. undefinedحق تابعیت همین که شناسنامه برای کسانی که در ایران به دنیا آمده‌اند، بخصوص برای فرزند اتباع خارجی که با زن ایرانی ازدواج کرده باشد، در دسترس باشد، مهمترین مسئله است. بخصوص که اطفال بدون شناسنامه می‌توانند موضوع جرم قاچاق انسان و اعضای بدن قرار بگیرند. undefinedحق داشتن خانواده undefinedحق پرورش در محیط گرم و صمیمی خانواده undefinedحق رفاه undefinedحق تفریح undefinedحق عدم تبعیض undefinedحق حمایت در برابر غفلت و کودک‌آزاری undefinedحق حمایت و مراقبت undefinedحق آموزش و پرورش undefinedاگر جامعه فقط به دنبال شناسایی و توصیف این حقوق باشند و عده‌ای نیز به دنبال اجرای آن باشند، در این صورت، در آن کودک پتانسل مجرمانه وی رشد نخواهد کرد. اگر کسی به مدرسه نرود، آیا کسی پیگیر علت نرفتن وی به مدرسه می‌شود؟ اگر حقوق کوکان را شناخته و برای احیای آن تلاش کنیم، مسئله جرم و پدیده مجرمانه به شدت می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. باید به جایی برسیم که در واقع مبانی شرعی و دینی در این حوزه را که دارای ظریف‌ترین توصیه‌ها در زمینه اطفال از قبل انعقاد نطفه است، استخراج و عرضه بداریم. undefined اثبات ناکارآمدی سایر تئوری‌های جرم‌شناسی و پیشگیری از جرم این ناکارآمدی برای کلیه نظام‌های سیاست جنایی ثابت شده است و در جرم‌شناسی رشدمدار پاسخ مسائل است که باید به سرچشمه دقت کرد. اگر فردی مثل بیجه اگر در زمانی که مورد تعرض قرار می‌گرفت، شناسایی و ترمیم می‌شد، شاید اصلا تبدیل به قاتل سریالی نمی‌شد. undefined مقرون به صرفه بودن رویکردهای رشدمدار مطالعات زیادی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که مقرون به صرفه است. کاهش 10 درصدی جرایم، از طریق سیاست کیفری، نیازمند افزایش 228 دلار مالیات هر فرد می‌شود. ولی هزینه 32 دلاری برای جلوگیری از ترک تحصیل، باعث کاهش 10 درصد جرایم می‌شود. هر دلار هزینه در حوزه رشدمدار، 7/7 دلار منفعت برای جامعه دارد. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefined @criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان#واجب_فراموش_شده
undefined ویژگی‌های جرم‌شناسی رشدمدار چیست؟
undefinedقسمت اول...
undefined کودک محور بودن
undefinedموضوع اصلی در جرم‌شناسی رشدمدار، کودکان و نوجوانان هستند که از زمان تولد(در اصل قبل از تولد و انعقاد نطفه) تا رشد یعنی 18 سالگی را شامل می‌شود. زمینه‌های ایجاد پتانسیل بزهکاری در دوران رشد شکل می‌گیرد و بنابراین برای اینکه جلوی بزهکاری را بگیریم، و پیشگیری موثری داشته باشیم، باید این دوران را مدنظر قرار داد.undefinedبه سنین زیر 18 سالگی دوران کودکی می‌گویند که هم در کنوانسیون و هم قوانین داخلی مدنظر قرار گرفته است بخصوص قانون حمایت از اطفال و نوجوانان. صرف نظر از سن بلوغ و سن مسئولیت کیفری که در کشورهای مختلف، متفاوت است، به گونه‌ای که سن مسئولیت کیفری در کنوانسیون ذکر نشده و به مسائل و قوانین داخلی واگذار می‌کند که در کشور ما زیر 18 سال، افراد کودک تلقی شده‌اند(طبق بند الف و ب ماده 1، طفل، زیر سن بلوغ شرعی و نوجوان، زیر 18 سالی که به بلوغ شرعی رسیده باشد)؛ سن رشد یا هر عنوانی باشد، این سن مدنظر قرار گرفته است. در قانون حمایت، راهنمایی و رانندگی، قانون نظام وظیفه، ملاک 18 سالگی است. موضوع این جرم شناسی، کودکان هستند که افراد زیر 18 سال محسوب می‌شوند.
undefined زمان محور بودن
undefinedبرخلاف سایر رویکردها، که تئوری‌ها در بستر آن است، عامل زمان در جرم‌شناسی رشد مدار بسیار مهم است. براساس این تئوری‌های رشدمدار، هر چه زمان سپری شود، احتمال مزمن بودن این مسئله در کودکان وجود دارد و هرچه زودتر حمایت صورت بگیرد، احتمال اثرگذاری به‌خاطر انعطاف‌پذیری بیشتر است. مثلا وقتی طرحی پیشگیرانه طراحی می‌کنیم، زمان مهم نیست که هرچه زمان بگذرد خطر بیشتر می‌شود ولی در جرم‌شناسی رشدمدار، مهم است که کودک در چه سنینی و در چه مدتی تحت تأثیر عوامل خطر باشد؛ زیر یک سالی، تا 5 سالگی، 5 تا 10، ... در هر دوره‌ای عوامل خطر اثرات متفاوتی روی کودک دارد که باید مدنظر قرار گرفته و عوامل خطر را باید حذف کرد.undefinedاقدامات مداخله‌ای نیز اینکه کی شروع شود، عنصر زمان در این رویکرد، دارای اهمیت است. آزمایش‌های متفاوتی در کشورهای مختلف انجام شده است، از جمله در کتاب Evidence based crime prevention که اشاره می‌کنند به برنامه‌های پیشگیرانه‌ای که موثر واقع شده است. در یکی از این برنامه‌های پژوهشی، کودکان سنین مختلف را مورد مطالعه قرار داده‌اند، کودکان خردسالی که تا 5 سالگی مورد سوءرفتاری بودند، 6 تا 11 سالگی و نوجوانانی که در 12 تا 16 سالگی در معرض عوامل خطر بودند و گروهی که همیشه در عوامل خطر بودند، مشخص شده است که دوره زمانی و مدتی که در عوامل خطر بوده‌اند، در بزهکاری ومزمن بودن آن اثر دارد.
undefined خطرمحور بودن
undefinedاصولا در این رویکرد، به دنبال عوامل خطر گرایش به جرم در دوران رشد هستند به همین خاطر اصولا Risk Based Criminology هست و مبتنی بر عوامل خطر است که فرض این است که اگر عوامل خطر از مسیر رشد حذف شود، آینده‌ای عاری از جرم خواهند داشت و کودکان به سمت جرم نمی‌روند؛ به همین خاطر عوامل خطر در مسیر رشد باید شناسایی و از بین برود؛ پژوهش‌های زیادی در مورد موفقیت این رویکرد مطرح شده است.undefinedشناسایی عوامل خطر و اقدامات حمایتی، مهمترین بخش این جرم‌شناسی رشدمدار است که با شناخت عوامل رشد و عوامل خطر در آن، آسیب‌شناسی مسیر رشد صورت می‌گیرد که مثلا عامل خانواده به عنوان مهمترین نهاد موثر در فرآیند رشد، در چه صورت کارکردش دچار اختلال شده و چه آثاری بر اطفال خواهد داشت. مهمترین بحث ما در این حوزه، بررسی عوامل خطر در مسیر رشد موثر در گرایش رشد و بررسی مداخلات حمایتی برای رفع آن عوامل خطر دانست. جرم شناسی رشد مدار، خطرمحور و مبتنی بر شناسایی عوامل خطر و طراحی برنامه‌های مداخله‌ای برای رویارویی با آنهاست.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined@criminology_isu

۸:۴۹

#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined ویژگی‌های جرم‌شناسی رشدمدار چیست؟
undefinedقسمت دوم...
بعد از آشنایی با سه ویژگی کودک‌محور بودن، زمان محور بودن و خطرمحور بودن در ادامه به بررسی ویژگی های دیگر جرم شناسی رشدمدار می‌پردازیم:
undefined آینده‌نگر بودن
undefinedرو به آینده برنامه‌ریزی می‌کند زیرا به دبنال شناسایی عوامل خطر است، در نتیجه به دنبال این است که آنچه در آینده منجر به بزهکاری شده و پتانسیل بزهکاری را ایجاد کند، شناسایی می‌کند. چون این رویکرد، اقدام بنیانی و ریشه‌ای در دوران کودکی است، توجهش معطوف به این است که چه چیزی آینده کودکان را تهدید می‌کند و پتانسیل مجرمانه را در آنها ایجاد می‌کند.
undefined چندعاملی بودن
undefinedاین رویکرد، چندین فاکتور در آن موثر هستند.(multi-factorial) اساسا مسیر رشد و فرآیند رشد انسان، فرآیند تک عاملی نیست، جرم نیز بسیط و تک عاملی نیست، برای رویارویی درست با جرم و شناخت صحیح آن به عنوان یک پدیده پیچیده ناشی از عوامل مختلف، جرم را باید از نظر خطر بزهکاری مورد بررسی قرار داده و بدانیم حاصل تعامل یک شخصیت و یک محیط است و در علت‌شناسی، براساس همان قاعده، مثل آنچه در جرم‌شناسی بالینی مطرح می‌شود، سلسله عواملی، شکل دهنده شخصیت بوده و سلسله عواملی نیز شکل‌دهنده وضعیت هستند، که ترکیب شخصیت و وضعیت جنایی (آستانه بزهکاری که متشکل از شخصیت جنایی و وضعیت پیش جنایی است)، مدنظر است.
undefinedعوامل موثر در جرم شناسی رشدمدار، همین رویکرد چندعاملی مدنظر است که تجویزی که این جرم شناسی برای کاهش بزهکاری و علت‌شناسی بزهکاری ارائه می‌دهد، تجویز چندعاملی است که داشتن یک برنامه جامع مقابله با جرم، مستلزم توجه به همه عوامل و برنامه‌ داشتن برای همه این عوامل است؛ اگر یک عامل را کار کردیم و طراحی کردیم و از بقیه غافل شویم، ثمربخش نخواهد بود.
undefinedدر بسیاری از موارد شاهد این هستیم که فردی که انسان متعهد و شریف و قانون‌مداری است، ولی فرزندی دارد که همه داشته‌های خانواده را زیرسوال می‌برد. حتی در بین خواهران و برادران، هردو از یک خانواده هستند، یکی سالم و دیگری ناسالم. چه عاملی موثر بر این اتفاق بوده است که باعث این تفاوت شده است؟ اینجا همان چیزی است که ویژگی چندعاملی این تفاوت‌ها را تحلیل می‌کند که در شرایط واحد، چگونه تفاوت‌هایی ایجاد شده است.
undefinedاگر بخواهیم خطر گرایش به جرم را تحلیل کنیم که چه زمانی کودک و نوجوان در معرض خطر هست، در چه نهادهایی هست، این نظریه مطرح شده است. در مسیر رشد کودکان، عوامل متعددی دخیل هستند که هریک از این عوامل از چند بعد دارای اثرگذاری هستند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۵:۰۸

#اخبار
undefined #زندان_اجاره‌ای
undefinedمقامات بریتانیا قصد دارند در کشورهای دیگر زندان اجاره کنند...
undefined براساس برنامه‌هایی که در کنفرانس حزب محافظه‌کار اعلام شد، بریتانیا به دنبال اجاره فضای زندان از کشورهای خارجی برای مبارزه با کمبود مکان‌های زندان داخلی است که نشان از شکست در حل مشکل ازدحام بیش از حد زندانیان در زندان است.
undefinedundefinedundefinedادامه...
https://amp.theguardian.com/society/2023/oct/03/uk-could-rent-space-in-foreign-jails-to-ease-shortage-of-cells
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۹:۴۶

#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده

undefined سطوح خطر برای کودکان
undefined‌ در معرض خطر با سطح پایینهمه کودکان به نوعی در معرض خطر هستند. سوء رفتار معلم، والدین، خواهر و برادر، خود خطری علیه کودک است؛ به عبارت دیگر، هر چیزی که کودک را تحت فشار روانی یا جسمی قرار دهد، خود عامل خطر است که در مقابل، برخی کودکان تاب آوری بیشتری دارند و برخی به شدت آسیب‌پذیرند.
undefined در معرض خطر با سطح بالادسته دوم، با ریسک بالا(High-risk) هستند که چندین عامل آنها را تهدید می‌کند.
undefined در معرض خطر فوری/آنیدسته سوم، در لبه پرتگاه جرم هستند یا وارد گذرگاه های جرم شده‌اند و در معرض خطر فوری هستند که نیازمند مداخلات فوری است.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۶:۰۴

thumnail
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ
شهادت مظلومانه بانوی دوعالم
حضرت صدیقه طاهره
فاطمة الزهرا(س) تسلیت بادundefined

undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۱۵:۲۹

#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined عوامل خطر که باعث گرایش به جرم می‌شود، شامل چه‌ چیزهایی است؟
undefinedعوامل خطر، در یک نگاه کلی، فردی و محیطی است.
undefined عوامل فردی
undefinedمنظور از عوامل فردی، عواملی هستند که در خود فرد باید دنبال آن بود و این عامل در خود وجود و شخصیت فرد یافت می‌شود. عوامل فردی به دو دسته کلی زیستی و روانی تقسیم می‌شود.عوامل فردی اعم از عوامل زیستی(فیزیولوژیکی و ژنتیکی) و روانی است.
undefinedباید توجه کرد که اینها زیرساخت‌های بزهکاری هستند که به عنوان سنگ بنای شخصیت واقع می‌شوند و اگر معیوب باشند، در آینده، نمی‌شود به سادگی اصلاح آنها را دنبال کرد.
undefined زیستی و فیزیولوژیک
undefinedعلم جرم شناسی را #سراز_لمبروزو بنا نهاد که معتقد بود علت جرم، عوامل زیستی موجود در انسان، اعم از فیزیولوژیکی و ژنتیکی بود. طبق مکتب تحققی، تاثیر عوالم ژنتیکی در ارتکاب جرم توسط اندیشمندان بررسی می‌شود.از توابع مکتب تحققی این بود که فرزندان مجرمین نیز مجرم می‌شوند پس باید مجرمین را مقطوع النسل کرد(دیدگاه ژن محور)، در حالی که تحقیقات بعدی نشان داد ژن جرم زا وجود ندارد. عوامل موثر زیستی، در سه مرحله قبل تولد، حین تولد و بعد از تولد می‌تواند موثر باشد که در مباحث آینده شرح داده می‌شود.
undefined روانی
undefinedدر دوران کودکی، از عوامل روانشناختی و بیماری روانی اطفال نمی‌شود صحبت کرد که در مسیر رشد هستند، بلکه در در دوران بلوغ و بزرگسالی اینها تبدیل به اختلال روانی می‌شود. یعنی بیماری روانی در این دوره وجود ندارد بلکه آسیب‌هایی در این دوران هستند که در بزرگسالی به بیماری روانی منتهی می‌شود.
undefinedآسیب‌های روان‌شناختی در دوران کودکی هست که در اینده به یک اختلال یا بیماری روانی تبدیل می‌شود که بر رفتار افراد اثر می‌گذارد. سن 18 سالگی، سن تشخیص اختلال روانی است و تا قبل از آن، اختلال روانی نیست ولی آسیب‌هایی ممکن است قبل آن وجود داشته باشد. کاهش و از بین بردن این ویژگی‌های منفی می‌تواند خدمت بزرگی به جامعه باشد.

undefined ادامه دارد...

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
undefined@criminology_isu

۵:۱۲

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined عوامل خطر که باعث گرایش به جرم می‌شود، شامل چه‌ چیزهایی است؟ undefinedعوامل خطر، در یک نگاه کلی، فردی و محیطی است. undefined عوامل فردی undefinedمنظور از عوامل فردی، عواملی هستند که در خود فرد باید دنبال آن بود و این عامل در خود وجود و شخصیت فرد یافت می‌شود. عوامل فردی به دو دسته کلی زیستی و روانی تقسیم می‌شود. عوامل فردی اعم از عوامل زیستی(فیزیولوژیکی و ژنتیکی) و روانی است. undefinedباید توجه کرد که اینها زیرساخت‌های بزهکاری هستند که به عنوان سنگ بنای شخصیت واقع می‌شوند و اگر معیوب باشند، در آینده، نمی‌شود به سادگی اصلاح آنها را دنبال کرد. undefined زیستی و فیزیولوژیک undefinedعلم جرم شناسی را #سراز_لمبروزو بنا نهاد که معتقد بود علت جرم، عوامل زیستی موجود در انسان، اعم از فیزیولوژیکی و ژنتیکی بود. طبق مکتب تحققی، تاثیر عوالم ژنتیکی در ارتکاب جرم توسط اندیشمندان بررسی می‌شود.از توابع مکتب تحققی این بود که فرزندان مجرمین نیز مجرم می‌شوند پس باید مجرمین را مقطوع النسل کرد(دیدگاه ژن محور)، در حالی که تحقیقات بعدی نشان داد ژن جرم زا وجود ندارد. عوامل موثر زیستی، در سه مرحله قبل تولد، حین تولد و بعد از تولد می‌تواند موثر باشد که در مباحث آینده شرح داده می‌شود. undefined روانی undefinedدر دوران کودکی، از عوامل روانشناختی و بیماری روانی اطفال نمی‌شود صحبت کرد که در مسیر رشد هستند، بلکه در در دوران بلوغ و بزرگسالی اینها تبدیل به اختلال روانی می‌شود. یعنی بیماری روانی در این دوره وجود ندارد بلکه آسیب‌هایی در این دوران هستند که در بزرگسالی به بیماری روانی منتهی می‌شود. undefinedآسیب‌های روان‌شناختی در دوران کودکی هست که در اینده به یک اختلال یا بیماری روانی تبدیل می‌شود که بر رفتار افراد اثر می‌گذارد. سن 18 سالگی، سن تشخیص اختلال روانی است و تا قبل از آن، اختلال روانی نیست ولی *آسیب‌هایی ممکن است قبل آن وجود داشته باشد. کاهش و از بین بردن این ویژگی‌های منفی می‌تواند خدمت بزرگی به جامعه باشد. undefined ادامه دارد... undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام* undefined@criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined عوامل زیستی (قبل تولد)
undefinedعوامل زیستی گرایش به جرم همانطور که پیشتر بیان شد شامل قبل و بعد از تولد می‌شود که در متن پیش‌رو به عوامل موثر قبل تولد خواهیم پرداخت...
undefined علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل جنینی نیز موجب خطر برای کودک جهت ارتکاب جرم در بزرگسالی است. مانند وضعیت تغذیه مادر کاهش رشد سلولهای مغزی زمانی که مادر در 5 ماهی سوء تغذیه داشته باشد، موجب نقصان در حافظه نوزاد می‌شود.
undefined تولد زودرس کودک که معمولا کودک کمتر از وزن طبیعی یعنی دو کیلوگرم به دنیا می‌آید موجب عصبی مزاجی، کم حوصلگی، کلافگی و کوفتگی مزاجی شده و فرد را در بزرگسالی در معرض ارتکاب جرم قرار می‌دهد. کنوانسیون حقوق کودک نیز به تغذیه و آب آشامیدنی سالم تأکید دارد.
undefined بخصوص آرامش روانی و تأمین عاطفی مادر در زمان باردازی اهمیت دارد زیرا که ترشح غدد مادر موجب اختلال و تاثیر بر جنین می‌شود.
undefined مسمومیت‌ها و آلودگی‌های رادیواکتیوی و اشعه‌ها نیز بر مادر باردار و جنین او موثر است. از سوی دیگر، رضایت زوج و زوجه در ازدواج و نیز خواسته یا ناخواسته بودن انعقاد نطفه نیز در وضعیت روحی و روانی کودک تولد یافته موثر است.
undefined ادامه دارد...
undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined@criminology_isu

۴:۳۷

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined *عوامل زیستی (قبل تولد) *undefinedعوامل زیستی گرایش به جرم همانطور که پیشتر بیان شد شامل قبل و بعد از تولد می‌شود که در متن پیش‌رو به عوامل موثر قبل تولد خواهیم پرداخت... undefined علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل جنینی نیز موجب خطر برای کودک جهت ارتکاب جرم در بزرگسالی است. مانند وضعیت تغذیه مادر کاهش رشد سلولهای مغزی زمانی که مادر در 5 ماهی سوء تغذیه داشته باشد، موجب نقصان در حافظه نوزاد می‌شود. undefined تولد زودرس کودک که معمولا کودک کمتر از وزن طبیعی یعنی دو کیلوگرم به دنیا می‌آید موجب عصبی مزاجی، کم حوصلگی، کلافگی و کوفتگی مزاجی شده و فرد را در بزرگسالی در معرض ارتکاب جرم قرار می‌دهد. کنوانسیون حقوق کودک نیز به تغذیه و آب آشامیدنی سالم تأکید دارد. undefined بخصوص آرامش روانی و تأمین عاطفی مادر در زمان باردازی اهمیت دارد زیرا که ترشح غدد مادر موجب اختلال و تاثیر بر جنین می‌شود. undefined مسمومیت‌ها و آلودگی‌های رادیواکتیوی و اشعه‌ها نیز بر مادر باردار و جنین او موثر است. از سوی دیگر، رضایت زوج و زوجه در ازدواج و نیز خواسته یا ناخواسته بودن انعقاد نطفه نیز در وضعیت روحی و روانی کودک تولد یافته موثر است. undefined ادامه دارد... undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefined@criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined بعد تولد
undefined اولین خطر، آسیب‌های زایمانی است. فعالیت‌های پزشکان و پرستاران در حین تولد، به گونه‌ای است که چنان با سهل انگاری و عدم ملاطفت همراه است که نه تنها والدین طفل را نگران می‌کند بلکه دیگران نیز با دیدن آن صحنه‌ها، احساس خوبی نداشته باشند. تیم پزشکی باید به خوبی بدانند که حساسیت کودک در این دوران به چه شکل هست و حتی باعث آسیب‌هایی نیز می‌شود ولی کسی متوجه آنها نمی‌شود. در پژوهشی که در دانمارک صورت گرفته است، میزان آسیب‌های زایمانی در مجرمان خشن 80 درصد است که نشان می‌دهد که این آسیب‌ها، می‌تواند منشأ رفتارهای خشن در بزرگسالی باشد.
undefined دومین اختلال، اختلالات در سیستم متابولیسم است. میزان ترشح هورمون‌ها یا عصب‌های انتقال پیام، مختل شوند، بر رفتار انسان‌ها اثر می‌گذارد. از جمله غددی که هورمون‌هایی را در بدن منتشر می‌کنند، مثل تیروئید که اختلال در میزان ترشح تیروکسین، باعث اختلال در رفتار و وضعیت و حالات فرد می‌شود؛ در واقع، عدم ترشح درست باعث هیجانی شدن و تحریک پذیری فرد می‌شود. غدد فوق کلیوی نیز که هورمن آدرنالین از آن منتشر می‌شود، به عنوان هورمون خشم شناخته شده است و هیجانات فرد ناشی از این غدد است. انتقال دهنده عصبی سروتونین که افزایش یا کاهش آن، در میزان انتقال پیام موثر است که با داروهایی قابل کنترل هستند. کاهش میزان سروتونین مغز، باعث بروز رفتارهای تکانه‌ای و خشونت آمیز در افراد می‌شود.
undefined عامل سوم، هورمون‌های دوره بلوغ و نوجوانی است. تستسترون، استروژن و پروژسترون از جمله اینها هستند. کاهش تستسترون، باعث می‌شود که نوعی احساس تنفر و نفرت نسبت به اجتماع و انزوا در اطفال و نوجوانان بروز می‌دهد. براساس داده‌های متابولیسمی باید اینها را تحلیل و شناسایی کرد.
undefined عامل چهارم، نقص هوش می‌باشد. تأثیر هوش در بزهکاری، از زمان‌های بسیار قبل مورد توجه بوده که این باور وجود داشت که مجرمین از بهره هوشی کمتری برخوردار هستند که به نظر لمبروزو اینها افرادی بودند که مسیر رشدی آنها در دوره نئاندرتال باقی مانده است. در تحقیقاتی مشخص شده است که اکثر نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت، از بهره هوشی کمتری دارند و بهره هوشی آنها کمتر از 90 هست که از هوش متوسط پایین تر بوده است که درصد کمی هم از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند. 49 درصد متوسط، 42 درصد از بهره هوشی کمتر و 8 درصد هوش بالا و یک درصد هوش ممتازی دارند. مطالعات نشان می دهد که هوش، یک توانمندی است که قابل افزایش و کاهش است. برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی به بالا، باید ضریب هوشی 90 به بالا وجود داشته باشد. چون این بچه‌ها ضریب هوشی کمتری دارند، ادامه تحصیل برای آنها دشوار بوده و مدرسه هم تحمل نگهداری آنها را نداشته و معلم نیز این درک رو برای حفظ آنها نداشته است، که بتواند جنبه‌های دیگری از هوش آنها را بالفعل کند.
گفتگوی درست با فرزند می‌تواند در هوش فرزند اثر داشته باشد که در والدین باسواد این میزان گفتگو بسیار زیاد است. نوجوان 10-15 سالی که در شهر زندگی می‌کند و والدین باسوادی دارد، در مقایسه با یک پیرمرد روستایی، هوش بسیار بالاتری خواهد داشت و تحلیل‌های متفاوت‌تری ارائه نماید. افراد دارای هوش کمتر بیشتر آلت دست دیگران قرار می‌گیرند که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند مثل استفاده گروهک‌های تروریستی از این افراد برای انجام عملیات تروریستی.به طور مثال، جرایم مبتنی بر کلسیم جرایم علیه تمامیت جسمی و خشونت است ولی جرایم مبتنی بر فسفر جرایمی است که نیازمند طراحی است مثل کلاهبرداری و اقتصادی و... .
undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
undefined ادامه دارد...
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined@criminology_isu

۸:۰۴

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined بعد تولد undefined اولین خطر، آسیب‌های زایمانی است. فعالیت‌های پزشکان و پرستاران در حین تولد، به گونه‌ای است که چنان با سهل انگاری و عدم ملاطفت همراه است که نه تنها والدین طفل را نگران می‌کند بلکه دیگران نیز با دیدن آن صحنه‌ها، احساس خوبی نداشته باشند. تیم پزشکی باید به خوبی بدانند که حساسیت کودک در این دوران به چه شکل هست و حتی باعث آسیب‌هایی نیز می‌شود ولی کسی متوجه آنها نمی‌شود. در پژوهشی که در دانمارک صورت گرفته است، میزان آسیب‌های زایمانی در مجرمان خشن 80 درصد است که نشان می‌دهد که این آسیب‌ها، می‌تواند منشأ رفتارهای خشن در بزرگسالی باشد. undefined دومین اختلال، اختلالات در سیستم متابولیسم است. میزان ترشح هورمون‌ها یا عصب‌های انتقال پیام، مختل شوند، بر رفتار انسان‌ها اثر می‌گذارد. از جمله غددی که هورمون‌هایی را در بدن منتشر می‌کنند، مثل تیروئید که اختلال در میزان ترشح تیروکسین، باعث اختلال در رفتار و وضعیت و حالات فرد می‌شود؛ در واقع، عدم ترشح درست باعث هیجانی شدن و تحریک پذیری فرد می‌شود. غدد فوق کلیوی نیز که هورمن آدرنالین از آن منتشر می‌شود، به عنوان هورمون خشم شناخته شده است و هیجانات فرد ناشی از این غدد است. انتقال دهنده عصبی سروتونین که افزایش یا کاهش آن، در میزان انتقال پیام موثر است که با داروهایی قابل کنترل هستند. کاهش میزان سروتونین مغز، باعث بروز رفتارهای تکانه‌ای و خشونت آمیز در افراد می‌شود. undefined عامل سوم، هورمون‌های دوره بلوغ و نوجوانی است. تستسترون، استروژن و پروژسترون از جمله اینها هستند. کاهش تستسترون، باعث می‌شود که نوعی احساس تنفر و نفرت نسبت به اجتماع و انزوا در اطفال و نوجوانان بروز می‌دهد. براساس داده‌های متابولیسمی باید اینها را تحلیل و شناسایی کرد. undefined عامل چهارم، نقص هوش می‌باشد. تأثیر هوش در بزهکاری، از زمان‌های بسیار قبل مورد توجه بوده که این باور وجود داشت که مجرمین از بهره هوشی کمتری برخوردار هستند که به نظر لمبروزو اینها افرادی بودند که مسیر رشدی آنها در دوره نئاندرتال باقی مانده است. در تحقیقاتی مشخص شده است که اکثر نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت، از بهره هوشی کمتری دارند و بهره هوشی آنها کمتر از 90 هست که از هوش متوسط پایین تر بوده است که درصد کمی هم از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند. 49 درصد متوسط، 42 درصد از بهره هوشی کمتر و 8 درصد هوش بالا و یک درصد هوش ممتازی دارند. مطالعات نشان می دهد که هوش، یک توانمندی است که قابل افزایش و کاهش است. برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی به بالا، باید ضریب هوشی 90 به بالا وجود داشته باشد. چون این بچه‌ها ضریب هوشی کمتری دارند، ادامه تحصیل برای آنها دشوار بوده و مدرسه هم تحمل نگهداری آنها را نداشته و معلم نیز این درک رو برای حفظ آنها نداشته است، که بتواند جنبه‌های دیگری از هوش آنها را بالفعل کند. گفتگوی درست با فرزند می‌تواند در هوش فرزند اثر داشته باشد که در والدین باسواد این میزان گفتگو بسیار زیاد است. نوجوان 10-15 سالی که در شهر زندگی می‌کند و والدین باسوادی دارد، در مقایسه با یک پیرمرد روستایی، هوش بسیار بالاتری خواهد داشت و تحلیل‌های متفاوت‌تری ارائه نماید. افراد دارای هوش کمتر بیشتر آلت دست دیگران قرار می‌گیرند که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند مثل استفاده گروهک‌های تروریستی از این افراد برای انجام عملیات تروریستی. به طور مثال، جرایم مبتنی بر کلسیم جرایم علیه تمامیت جسمی و خشونت است ولی جرایم مبتنی بر فسفر جرایمی است که نیازمند طراحی است مثل کلاهبرداری و اقتصادی و... . undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی undefined ادامه دارد... undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefined@criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined عامل روانی
undefined در دوران کودکی، از عوامل روانشناختی و بیماری روانی اطفال نمی‌شود صحبت کرد که در مسیر رشد هستند، بلکه در در دوران بلوغ و بزرگسالی اینها تبدیل به اختلال روانی می‌شود. یعنی بیماری روانی در این دوره وجود ندارد بلکه آسیب‌هایی در این دوران هستند که در بزرگسالی به بیماری روانی منتهی می‌شود. آسیب‌های روان‌شناختی در دوران کودکی هست که در آینده به یک اختلال یا بیماری روانی بشود که بر رفتار افراد اثر بگذارد. سن 18 سالگی، سن تشخیص اختلال روانی است و تا قبل از آن، اختلال روانی نیست ولی آسیب‌هایی ممکن است قبل آن وجود داشته باشد. کاهش و از بین بردن این ویژگی‌های منفی می‌تواند خدمت بزرگی به جامعه باشد.
undefined وجود خودپنداره منفی
undefined خود پنداره یا همان Self-concept، تصوری است که هر فرد از خودش دارد. یکی از مهمترین آسیب‌هایی است که به شخصیت فرد وارد می‌شود. از همین رو، باید دقت شود که به چه میزان نسبت به آنچه به کودک گفته می‌شود، سنجیده عمل می‌کنیم؟ چون طفل، بزرگترها را عامل نفوذ و قدرتمند می‌داند و روی قضاوت ما نسبت به خودش برداشت می‌کند و خودش را اینگونه می‌داند که ما در مورد وی ارزیابی می‌کنیم.
undefined وقتی کودکی خطایی انجام داد، نسبت به رفتارش قضاوت کنید که رفتار بدی است نه اینکه خودش را قضاوت کنیم. در فرهنگ عامیانه، هرکاری اتفاق افتاد، خود کودک مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد. وقتی برچسبی به کودک صورت گیرد، باعث شکل‌گیری این خودپنداره نسبت به خودشان می‌شود. در تحقیقی وقتی از کودکان کانون پرسیده می‌شود که اگر والدین بدانند دستگیر شده‌اید، چه واکنشی نشان میدهند؟ گفته بودند که بیشتر از اینها را از ما انتظار دارند. هرگونه برچسب منفی باعث شکل‌گیری این خودپنداره منفی در ذهن کودکان می‌شود.
undefined ضعف اعتماد به نفس(Self-confidence)
undefined در بسیاری از مدارس، رفتار و برخورد با دانش آموزان، به گونه‌ای است که اعتماد به نفس آنها زیر سوال می‌رود. وقتی فرزند اولین لیوان را میخواهد مستقلا بخورد یا غذا و..، ولی والدین نگران کثیفی فرش و لباس فرزند می‌شود، اینها باعث از بین رفتن و تخریب اعتماد به نفس فرزندان می‌شود.
undefined نوع برخورد والدین، باعث کاهش اعتماد به نفس فرزندان می‌شود و حتی باعث شکل‌گیری خودپنداره فرد می‌شود که مثلا خود را زیبا نداند و دست به انواع اعمال جراحی بزند. آنچه باعث اعتماد به نفس می‌شود را باید شناخت و عوامل از بین برنده را نیز شناخت. پژوهش های انجام شده نشان می‌دهد که اکثر دانشجویان اهل تقلب، از اعتماد به نفس پایین‌تری برخوردار هستند. البته باید توجه کرد که طبق پژوهش‌های انجام شده، اعتماد به نفس در زنان کلاً پایین است و در مجرمین نیز به شدت پایین است.
undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
undefined ادامه دارد...
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined@criminology_isu

۱۶:۵۱

قانون حمایت از گزارشگران فساد.pdf

۸۳۹.۷ کیلوبایت

undefined قانون حمایت از گزارشگران فساد
undefinedطرح یک فوریتی «حمایت مالی از افشاگران فساد» در ۱ تیرماه ۱۳۹۹ در مجلس اعلام وصول شد. در نهایت، این طرح با عنوان «حمایت از گزارشگران فساد» در ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی در ۱۷ ماده تصویب شده و پس از تأیید شورای نگهبان در تاریخ ۶ دی‌ماه ۱۴۰۲، در تاریخ ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ توسط رئیس مجلس ابلاغ شد. نهایتا این قانون، در ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲، توسط رئیس جمهور توشیح شد.
undefinedبرای مطالعه بیشتر در خصوص نظرات کارشناسی و سابقه قانون، به پیوند زیر مراجعه فرمائید:
https://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/show/1624042


undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined@criminology_isu

۷:۵۱

thumnail
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام
این سیزدهِ رجب عجب محترم استچون روز ولادت خدایِ کرم است...
میلاد با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه بر همه‌ شیعیان حضرت مبارکundefined

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۱۰:۴۹

thumnail
داروی هر درد ما از دم تـــــو می‌رسد
حک شده رو سینه یا باب حوائج مدد

شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد.
undefined تسلیت یا امام رضا(ع)undefined آجرک الله یا صاحب الزمان

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۶:۳۶

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined عامل روانی undefined در دوران کودکی، از عوامل روانشناختی و بیماری روانی اطفال نمی‌شود صحبت کرد که در مسیر رشد هستند، بلکه در در دوران بلوغ و بزرگسالی اینها تبدیل به اختلال روانی می‌شود. یعنی بیماری روانی در این دوره وجود ندارد بلکه آسیب‌هایی در این دوران هستند که در بزرگسالی به بیماری روانی منتهی می‌شود. آسیب‌های روان‌شناختی در دوران کودکی هست که در آینده به یک اختلال یا بیماری روانی بشود که بر رفتار افراد اثر بگذارد. سن 18 سالگی، سن تشخیص اختلال روانی است و تا قبل از آن، اختلال روانی نیست ولی آسیب‌هایی ممکن است قبل آن وجود داشته باشد. کاهش و از بین بردن این ویژگی‌های منفی می‌تواند خدمت بزرگی به جامعه باشد. undefined وجود خودپنداره منفی undefined خود پنداره یا همان Self-concept، تصوری است که هر فرد از خودش دارد. یکی از مهمترین آسیب‌هایی است که به شخصیت فرد وارد می‌شود. از همین رو، باید دقت شود که به چه میزان نسبت به آنچه به کودک گفته می‌شود، سنجیده عمل می‌کنیم؟ چون طفل، بزرگترها را عامل نفوذ و قدرتمند می‌داند و روی قضاوت ما نسبت به خودش برداشت می‌کند و خودش را اینگونه می‌داند که ما در مورد وی ارزیابی می‌کنیم. undefined وقتی کودکی خطایی انجام داد، نسبت به رفتارش قضاوت کنید که رفتار بدی است نه اینکه خودش را قضاوت کنیم. در فرهنگ عامیانه، هرکاری اتفاق افتاد، خود کودک مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد. وقتی برچسبی به کودک صورت گیرد، باعث شکل‌گیری این خودپنداره نسبت به خودشان می‌شود. در تحقیقی وقتی از کودکان کانون پرسیده می‌شود که اگر والدین بدانند دستگیر شده‌اید، چه واکنشی نشان میدهند؟ گفته بودند که بیشتر از اینها را از ما انتظار دارند. هرگونه برچسب منفی باعث شکل‌گیری این خودپنداره منفی در ذهن کودکان می‌شود. undefined ضعف اعتماد به نفس(Self-confidence) undefined در بسیاری از مدارس، رفتار و برخورد با دانش آموزان، به گونه‌ای است که اعتماد به نفس آنها زیر سوال می‌رود. وقتی فرزند اولین لیوان را میخواهد مستقلا بخورد یا غذا و..، ولی والدین نگران کثیفی فرش و لباس فرزند می‌شود، اینها باعث از بین رفتن و تخریب اعتماد به نفس فرزندان می‌شود. undefined نوع برخورد والدین، باعث کاهش اعتماد به نفس فرزندان می‌شود و حتی باعث شکل‌گیری خودپنداره فرد می‌شود که مثلا خود را زیبا نداند و دست به انواع اعمال جراحی بزند. آنچه باعث اعتماد به نفس می‌شود را باید شناخت و عوامل از بین برنده را نیز شناخت. پژوهش های انجام شده نشان می‌دهد که اکثر دانشجویان اهل تقلب، از اعتماد به نفس پایین‌تری برخوردار هستند. البته باید توجه کرد که طبق پژوهش‌های انجام شده، اعتماد به نفس در زنان کلاً پایین است و در مجرمین نیز به شدت پایین است. undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی undefined ادامه دارد... undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefined@criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined عامل روانی
undefined عزت نفس(Self-esteem)
undefined ضعف عزت نفس یکی از بسترهایِ اصلی جرم است که این ضعف باعث بروز جرم می‌شود.در ادبیات دینی نیز موارد این‌چنینی به چشم می‌خورد؛امیر المؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند:«مَن كَرُمَت علَيهِ نَفسُهُ لَم يُهِنْها بالمَعصيَةِ»هر كه براى نفْس(شخصيت) خود احترام قائل باشد، آن را با معصيت خوار نمى گرداند.undefinedدر روایت دیگری، امام صادق (علیه‌السلام)می‌فرمایند: «ما مِن رَجُلٍ تَكَبَّرَ أو تَجَبَّرَ إلا لِذِلَّةٍ وَجَدَها في نفسِهِ»هيچ مردى تكبّر يا گردن فرازى نكرد مگر به سبب احساس خوارى و حقارتى كه در خود يافت. فرد وقتی خودش را قابل احترام می‌داند و شایسته توجه و خواستنی بداند، چنین فردی خود را آلوده به گناه و جرم نمی‌کند زیرا کرامت نفس خودش را بالاتر می‌داند.
undefined احساس خود کارآمدی/
خود اثرمندی(Self-efficacy)

undefined فرد احساس کند که خودش می‌تواند در پیرامون خودش موثر باشد.در مدرسه، همه اختیار تصمیم‌گیری و اثرگذاری دارندبجز دانش آموز در حالیکه دانش آموز باید در وضعیت مدرسه اثرگذار باشد.undefined کودک بتواند این حس را داشته باشد که می‌تواند جایگاه خودش را تعیین کند.کودکان بفهمند که خود آنها مسئولِ خیلی از چیزها هستند و این خود اثرمندی منتهی به مسئولیت پذیری می‌شود؛ زیرا که وقتی توانمند باشد، نیازی به رقابت نیست و نباید نگران رقابت بود.
undefined ادامه دارد...
undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined@criminology_isu

۱۷:۰۷

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined عامل روانی undefined عزت نفس(Self-esteem) undefined ضعف عزت نفس یکی از بسترهایِ اصلی جرم است که این ضعف باعث بروز جرم می‌شود. در ادبیات دینی نیز موارد این‌چنینی به چشم می‌خورد؛ امیر المؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَن كَرُمَت علَيهِ نَفسُهُ لَم يُهِنْها بالمَعصيَةِ» هر كه براى نفْس(شخصيت) خود احترام قائل باشد، آن را با معصيت خوار نمى گرداند. undefinedدر روایت دیگری، امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ما مِن رَجُلٍ تَكَبَّرَ أو تَجَبَّرَ إلا لِذِلَّةٍ وَجَدَها في نفسِهِ» هيچ مردى تكبّر يا گردن فرازى نكرد مگر به سبب احساس خوارى و حقارتى كه در خود يافت. فرد وقتی خودش را قابل احترام می‌داند و شایسته توجه و خواستنی بداند، چنین فردی خود را آلوده به گناه و جرم نمی‌کند زیرا کرامت نفس خودش را بالاتر می‌داند. undefined احساس خود کارآمدی/ خود اثرمندی(Self-efficacy) undefined فرد احساس کند که خودش می‌تواند در پیرامون خودش موثر باشد. در مدرسه، همه اختیار تصمیم‌گیری و اثرگذاری دارند بجز دانش آموز در حالیکه دانش آموز باید در وضعیت مدرسه اثرگذار باشد. undefined کودک بتواند این حس را داشته باشد که می‌تواند جایگاه خودش را تعیین کند. کودکان بفهمند که خود آنها مسئولِ خیلی از چیزها هستند و این خود اثرمندی منتهی به مسئولیت پذیری می‌شود؛ زیرا که وقتی توانمند باشد، نیازی به رقابت نیست و نباید نگران رقابت بود. undefined ادامه دارد... undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefined@criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined عامل روانی
undefined عدم قدرت تصمیم‌گیری
undefined ناتوانی در تصمیم‌گیری که فرد قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، یعنی فرد قدرت اعلام موضع و مخالفت ندارد و سعی می‌کند همیشه همرنگ جماعت باشد. برای نظر مخالف نیازی نیست که عصبانی شد بلکه خیلی راحت و آرام نیز مخالفت کرد.
undefined نقص منبع کنترل
undefined افراد باید بدانند که بر مسائل پیرامون خودشان کنترل دارند.برخی افراد فکر می‌کنند که کنترل امور خارج از اراده آنهاست در حالیکه این نقص محسوب می‌شود و فرد باید بداند که امورش در کنترل خودش هست.undefinedدر پاره‌ای از مسائل باید به اطفال اجازه ابراز وجود داده شود البته با رعایت ارزش‌هایی که داریم و نباید منجر به این بشود که احترام‌ها برداشته شود.
undefined ادامه دارد...
undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined@criminology_isu

۱۵:۳۸

اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
#حقوق_اطفال_نوجوانان #واجب_فراموش_شده undefined عامل روانی undefined عدم قدرت تصمیم‌گیری undefined ناتوانی در تصمیم‌گیری که فرد قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، یعنی فرد قدرت اعلام موضع و مخالفت ندارد و سعی می‌کند همیشه همرنگ جماعت باشد. برای نظر مخالف نیازی نیست که عصبانی شد بلکه خیلی راحت و آرام نیز مخالفت کرد. undefined نقص منبع کنترل undefined افراد باید بدانند که بر مسائل پیرامون خودشان کنترل دارند. برخی افراد فکر می‌کنند که کنترل امور خارج از اراده آنهاست در حالیکه این نقص محسوب می‌شود و فرد باید بداند که امورش در کنترل خودش هست. undefinedدر پاره‌ای از مسائل باید به اطفال اجازه ابراز وجود داده شود البته با رعایت ارزش‌هایی که داریم و نباید منجر به این بشود که احترام‌ها برداشته شود. undefined ادامه دارد... undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام undefined@criminology_isu
#حقوق_اطفال_نوجوانان
#واجب_فراموش_شده
undefined عامل روانی
undefined ناتوانی در تأخیر امیال(Delayed gratification)کودکان باید یاد بگیرند که امکان دارد آنچه می‌خواهند بالفور صورت نگیرد و باید قدرت تحملشان زیاد باشد.این قدرت و آستانه تحمل بعدا در مقاومت در برابر نیازهای بعضا کاذب کمک خواهد کرد، در غیر این صورت به سمت جرم کشیده خواهد شد.
undefined خطای شناختیخطای شناختی یکی از مشکلاتی است که در دوران نوجوانی اتفاق بیفتد.در این دوره نوجوانی چون نوجوانان به شدت از نظر شخصیتی و هویتی لرزان هستند، از طرف دیگر نیز دنبال استقلال هستند، ممکن است دچار خطا در شناخت شوند که تصمیم‌گیری و عمل بر اساس شناخت غلط باشد.مثلا دوستی که دارد به دلیل ظاهر و رفتار نامناسبی که دارد دوست نامناسبی است، در اینجا وقتی به فرزند این مسئله گوشزد می‌شود، او به جای درک دغدغه والدین، این پیام را دریافت میکند که شما فکر میکنید من بچه ام و نمی‌توانم دوستم را انتخاب کنم؟این همان خطای شناختی است که در پیامی که از والدین دریافت می‌کند، دچار خطا شده است.سندروم احساس منفی در این دوران نوجوانی وجود دارد که هرچیزی به فرزند گفته می‌شود، فرزند تلقی منفی می‌کند و برداشت منفی میکند که نیازمند این است که والدین نسبت به توجیه درست فرزند اقدام کنند.والدین در رفتار خود، باید اعتماد و جاذبه را داشته باشند تا نسبت به اقناع فرزند منجر شود.
undefined ادامه دارد...
undefined رامین مالک پژوهشگر اندیشکده مطالعات جرم‌شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۱۸:۵۰

thumnail
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ، صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ
ناله سوخته ی فزت و رب الکعبهپرده بر داشته از رازِ دلِ خون جگرتپنجه بر شانه دیوار نکش راه بروپهلوی زخمیِ یاس است مگر در نظرت؟حتم دارم که در آن لحظه تیغ و محرابآتش و داغی مسمار شده جلوه گرتundefinedشهادت مولی الموحدین، امیرالمؤمنین علی علیه السلام را تسلیت عرض می‌کنیم...

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۱:۱۲

سند تحول و تعالی قوه قضائیه.pdf

۱.۷۴ مگابایت

سند تحول و تعالی قوه قضائیهسند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه که در تاریخ ششم فروردین ماه ۱۴۰۳ به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده است، ابلاغ شد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست گذاری جنایی دانشگاه امام صادق علیه‌السلامundefined @criminology_isu

۵:۴۶