در تصرف عدوانی اسباببازیهای دیجیتال
امروز جنگ، جنگی نابرابر است. قلمروی سرگرمی کودک امروز در تصرف عدوانی اسباببازی هایی قرار گرفته که نه حقیقتاند و نه مجاز؛ توپهاییاند که برق میزنند و باز میشوند و صدا دارند. شمشیرهاییاند که لیزر داغ دارند. تفنگهاییاند که از دهان آنها آتش بیرون میزند. حیواناتیاند که ماما و قدقد میکنند و میرقصند. اسباببازیهای دیجیتال رباتاند. دقیقا همانگونه نه واقعی و نه مجازی؛ و طبیعی است که برای کودک جذابیت و محبوبیت دارند. برق میزنند. صدا دارند. نماد پیشرفت و تکنولوژی و رو به جلو بودن هستند. باکلاساند و از همه مهمتر، در یک جامعه مصرفگرایِ سرمایهدار، گرانند!
حانیه اخلاقی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/2h0a
@cyber_pajooh
امروز جنگ، جنگی نابرابر است. قلمروی سرگرمی کودک امروز در تصرف عدوانی اسباببازی هایی قرار گرفته که نه حقیقتاند و نه مجاز؛ توپهاییاند که برق میزنند و باز میشوند و صدا دارند. شمشیرهاییاند که لیزر داغ دارند. تفنگهاییاند که از دهان آنها آتش بیرون میزند. حیواناتیاند که ماما و قدقد میکنند و میرقصند. اسباببازیهای دیجیتال رباتاند. دقیقا همانگونه نه واقعی و نه مجازی؛ و طبیعی است که برای کودک جذابیت و محبوبیت دارند. برق میزنند. صدا دارند. نماد پیشرفت و تکنولوژی و رو به جلو بودن هستند. باکلاساند و از همه مهمتر، در یک جامعه مصرفگرایِ سرمایهدار، گرانند!
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/2h0a
۱۱:۵۵
روایت گمشده توسعه اینترنت؛ معرفی کتاب «دره نظارتی»
اغلب ما تصور خاصی از توسعه و گسترش اینترنت داریم. خوشبینتر ها تصور میکنند که اینترنت صرفا نتیجه تلاشهای نخبهها و مغزهای فناوری است و بدبینترها نیز مستقیما پای ارتش آمریکا و سازمان های جاسوسی را به میان می آورند. اما اگر روایت اصلی توسعه اینترنت هیچ کدام از این دو روایت نباشد چه؟ یاشا لوین در کتاب «دره نظارتی؛ تاریخچه نظامی محرمانه اینترنتی» نشان می دهد که هر دو روایت، نکته بسیاری مهمی را در مورد فناوریهای را فراموش کردهاند او اینترنت را اساساً زاییده یک افق و منظر نظارتی به جامعه میداند. «دره نظارتی» از آن دست کتاب هاست که پس از خواندن، همیشه در یاد خواهید داشت.
سید محمد یحیی هاشمی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/pmbw
@cyber_pajooh
اغلب ما تصور خاصی از توسعه و گسترش اینترنت داریم. خوشبینتر ها تصور میکنند که اینترنت صرفا نتیجه تلاشهای نخبهها و مغزهای فناوری است و بدبینترها نیز مستقیما پای ارتش آمریکا و سازمان های جاسوسی را به میان می آورند. اما اگر روایت اصلی توسعه اینترنت هیچ کدام از این دو روایت نباشد چه؟ یاشا لوین در کتاب «دره نظارتی؛ تاریخچه نظامی محرمانه اینترنتی» نشان می دهد که هر دو روایت، نکته بسیاری مهمی را در مورد فناوریهای را فراموش کردهاند او اینترنت را اساساً زاییده یک افق و منظر نظارتی به جامعه میداند. «دره نظارتی» از آن دست کتاب هاست که پس از خواندن، همیشه در یاد خواهید داشت.
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/pmbw
۱۱:۳۵
۱۴:۲۲
رویاهای یک معمار برای شهرهای سایبری؛ مروری بر کتاب شهر بیت¬ها نوشته ویلیام میچل
معرفی یک کتاب نسبتا قدیمی در حوزه سایبر، آن هم کتابی که مربوط به دههها پیش (یعنی قرن گذشته!) باشد، احتمالاً عجیب به نظر میرسد. اما «شهر بیتها» (City of Bits) از آن دسته کتابهایی است که حتی با گذشت این همه سال نیز مرور آن خالی از لطف نخواهد بود...شهر بیتها بر پایه یک ایده ساده بنا شده است: آمیختگی فضاهای اجتماعی و مجازی. معنی سرراست آمیختگی این است که میان فضای اجتماعی و مجازی نمیتوانیم مرز روشنی ترسیم کنیم. اینها در واقع دو چیز متفاوت نیستند و هر چقدر هم که تلاش کنیم پای تعابیر متفاوتی (مثل فضای سایبری، فضای دیجیتال و...) را میان بکشیم، باز هم نهایتاً با «یک فضا» روبرو خواهیم بود.
محمد یحیی هاشمی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/sci1
️@cyber_pajooh
معرفی یک کتاب نسبتا قدیمی در حوزه سایبر، آن هم کتابی که مربوط به دههها پیش (یعنی قرن گذشته!) باشد، احتمالاً عجیب به نظر میرسد. اما «شهر بیتها» (City of Bits) از آن دسته کتابهایی است که حتی با گذشت این همه سال نیز مرور آن خالی از لطف نخواهد بود...شهر بیتها بر پایه یک ایده ساده بنا شده است: آمیختگی فضاهای اجتماعی و مجازی. معنی سرراست آمیختگی این است که میان فضای اجتماعی و مجازی نمیتوانیم مرز روشنی ترسیم کنیم. اینها در واقع دو چیز متفاوت نیستند و هر چقدر هم که تلاش کنیم پای تعابیر متفاوتی (مثل فضای سایبری، فضای دیجیتال و...) را میان بکشیم، باز هم نهایتاً با «یک فضا» روبرو خواهیم بود.
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/sci1
۱۱:۲۹
دیجیتالیسم و سادگی جهان جدید؛ تحلیلی از آهنگهای وایرالشده ساسی مانکن
جهان ما در دو دههی اخیر دستخوش تغییرات بنیادی شده است. زیست دیجیتال، مصرف فرهنگی ما را دگرگون کرده و آن را به سمت سرعت، سطحی گرایی و به اصطلاح «کپسولی شدن» سوق داده است. امروزه، بیش از هر زمان دیگری محتوا باید کوتاه و جذاب باشد و در کمترین زمان مخلص کلام را منتقل کند تا حوصله مخاطب سر نرود. این دقیقاً همان فضایی است که موسیقی ساسی در آن رشد میکند. الگو ثابت است؛ ریتم تکرارشونده، ملودی ساده، و محتوایی که قابلیت وایرال شدن داشته باشد.
حسین عبداللهی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/bcvv
@cyber_pajooh
جهان ما در دو دههی اخیر دستخوش تغییرات بنیادی شده است. زیست دیجیتال، مصرف فرهنگی ما را دگرگون کرده و آن را به سمت سرعت، سطحی گرایی و به اصطلاح «کپسولی شدن» سوق داده است. امروزه، بیش از هر زمان دیگری محتوا باید کوتاه و جذاب باشد و در کمترین زمان مخلص کلام را منتقل کند تا حوصله مخاطب سر نرود. این دقیقاً همان فضایی است که موسیقی ساسی در آن رشد میکند. الگو ثابت است؛ ریتم تکرارشونده، ملودی ساده، و محتوایی که قابلیت وایرال شدن داشته باشد.
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/bcvv
۱۴:۵۴
۱۴:۳۲
تا کی شود قرین حقیقت مجاز من؟داستان تکراری عقلهای در چشم
قدیمیها برای کسی که ظاهر خیلی برایش مهم بود یک ضرب المثل داشتند «عقلاش در چشماش است». آنها روزگار ما و صدرنشینی اینستاگرام را ندیده بودند اما به نظر میرسد داستان عرضه و تقاضا در رسانه همین است. همینقدر ساده. رسانه سالهاست که حقیقتهای ما را دستخوش مجاز کرده است. از ظاهر و ناخن و رنگ موها و انداممان گرفته، تا باورها و اعتقادات و سبک زندگی و طرز حرف زدن و غذا خوردنمان و ما باور کردیم که اینگونه قشنگ تریم. به روز تریم. ما باورمان شده که این "ترند" است و ما غلامِ "ترندیم".
حانیه اخلاقی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/0wru
@cyber_pajooh
قدیمیها برای کسی که ظاهر خیلی برایش مهم بود یک ضرب المثل داشتند «عقلاش در چشماش است». آنها روزگار ما و صدرنشینی اینستاگرام را ندیده بودند اما به نظر میرسد داستان عرضه و تقاضا در رسانه همین است. همینقدر ساده. رسانه سالهاست که حقیقتهای ما را دستخوش مجاز کرده است. از ظاهر و ناخن و رنگ موها و انداممان گرفته، تا باورها و اعتقادات و سبک زندگی و طرز حرف زدن و غذا خوردنمان و ما باور کردیم که اینگونه قشنگ تریم. به روز تریم. ما باورمان شده که این "ترند" است و ما غلامِ "ترندیم".
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/0wru
۱۵:۴۲
تأملی بر از خودبیگانگی و نمایشی شدن در جهان دیجیتال
در دنیای دیجیتال امروز، جایی که تصاویر و هویتها در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند، آیا هنوز میتوانیم خود واقعیمان را نشان دهیم؟ وقتی همه شبیه هم میشویم و سلیقهها از بیرون دیکته میشوند، فردیت و اصالت ما کجا میروند؟ به نظر میرسد ما با جامعهای مواجهایم که در آن «بیچهرگی» به یک وضعیت عمومی بدل شده است. چهرهها از آنرو بیچهرهاند که شبیه هم شدهاند. تفاوتها نه بهمثابه فردیت، که بهمثابه انحراف از قاعده تلقی میشوند.
حسین عبداللهی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/ba9j
@cyber_pajooh
در دنیای دیجیتال امروز، جایی که تصاویر و هویتها در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند، آیا هنوز میتوانیم خود واقعیمان را نشان دهیم؟ وقتی همه شبیه هم میشویم و سلیقهها از بیرون دیکته میشوند، فردیت و اصالت ما کجا میروند؟ به نظر میرسد ما با جامعهای مواجهایم که در آن «بیچهرگی» به یک وضعیت عمومی بدل شده است. چهرهها از آنرو بیچهرهاند که شبیه هم شدهاند. تفاوتها نه بهمثابه فردیت، که بهمثابه انحراف از قاعده تلقی میشوند.
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/ba9j
۱۱:۲۰
با سایبرپانک آشنا شو!
۱۸:۲۱
معرفی رمان نیورومنسر: خالق واژه «فضای سایبر»
سال 1984، ویلیام گیبسون، نویسنده آمریکا-کانادایی حتی در خوشترین خیالات خودش هم تصور نمیکرد رمان جدیدش بتواند تا این اندازه مشهور شود. برای بسیاری از ما که پس از 1984 به دنیا آمدیم، پذیرفتن اینکه نیورومنسر تا این اندازه پرنفوذ و بااهمیت بوده کمی دشوار به نظر میرسد. اما حقیقت این است که نیورومنسر توانست تأثیر گسترده و البته بسیار عمیقی بر نسل جوان آن روز خودش بگذارد؛ نسلی که برخی از پیشگامان سیلیکون ولی را نیز در خود پرورش داده بود این اثر تا بدین حد است که گیبسون را خالق واژه «فضای سایبر» میدانند.
سید محمد یحیی هاشمی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/lx5c
@cyber_pajooh
سال 1984، ویلیام گیبسون، نویسنده آمریکا-کانادایی حتی در خوشترین خیالات خودش هم تصور نمیکرد رمان جدیدش بتواند تا این اندازه مشهور شود. برای بسیاری از ما که پس از 1984 به دنیا آمدیم، پذیرفتن اینکه نیورومنسر تا این اندازه پرنفوذ و بااهمیت بوده کمی دشوار به نظر میرسد. اما حقیقت این است که نیورومنسر توانست تأثیر گسترده و البته بسیار عمیقی بر نسل جوان آن روز خودش بگذارد؛ نسلی که برخی از پیشگامان سیلیکون ولی را نیز در خود پرورش داده بود این اثر تا بدین حد است که گیبسون را خالق واژه «فضای سایبر» میدانند.
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/lx5c
۹:۳۰
حس لطیف عاطفی درصدد سقوط به دست هوشمصنوعی؛ نقد سینمایی «Her»
در جهانی که مرز بین احساسات و عواطف انسانی و دنیای دیجیتال در حال به مو رسیدن است، آیا میتوان به صدایی بیتن، که از کدها و الگوریتمها زاده شده، دل بست؟ فیلم «او» سفری است به قلب تنهایی انسان در دنیای مدرن، جایی که عشق از راهی غیرمنتظره وارد میشود. تئودور، مردی که درحال کنار آمدن با فراق همسرش است، به دنبال معنای واقعی احساسات میگردد. آیا رابطهای که میان او و یک سیستمعامل هوشمند شکل میگیرد، عشق است یا فقط تلاشی برای پر کردن خلاء در دنیای بیروح فناوری؟ در این دنیای بیلمس و بیجسم، سوالی بزرگ در پیش است: آیا حسی به نام عشق وابسته به جسم و بدنی دارای روح است یا تنها صدا کافیست تا آدمی عاشق شود؟
محمد حسین افشاری
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/eot1
@cyber_pajooh
در جهانی که مرز بین احساسات و عواطف انسانی و دنیای دیجیتال در حال به مو رسیدن است، آیا میتوان به صدایی بیتن، که از کدها و الگوریتمها زاده شده، دل بست؟ فیلم «او» سفری است به قلب تنهایی انسان در دنیای مدرن، جایی که عشق از راهی غیرمنتظره وارد میشود. تئودور، مردی که درحال کنار آمدن با فراق همسرش است، به دنبال معنای واقعی احساسات میگردد. آیا رابطهای که میان او و یک سیستمعامل هوشمند شکل میگیرد، عشق است یا فقط تلاشی برای پر کردن خلاء در دنیای بیروح فناوری؟ در این دنیای بیلمس و بیجسم، سوالی بزرگ در پیش است: آیا حسی به نام عشق وابسته به جسم و بدنی دارای روح است یا تنها صدا کافیست تا آدمی عاشق شود؟
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/eot1
۱۷:۰۳
برهوت ارزش ها؛داستان فرهنگِ اینستاگرامیزه شده
محتوای زرد دیگر فقط محتوای زرد نیست. ما امروزه با یک فرهنگ اینستاگرامیزه شدهی زرد طرفیم، که به افول ارزشهای اخلاقی و نزول محتوا انجامیده است. افول ارزش های اخلاقی همان ریختنِ قبحِ زشتی است. همان عادیسازیِ زیرپوستی و عمیقیاست که برای هر ضدارزشی پردازش میشود. شاید ما هم در پر و بال دادن به محتوای زرد و اضمحلال فرهنگ دخیل هستیم. اگر به خود نیاییم فراموش خواهیم کرد که بزرگترین بخش عمر خود را در استخرِ بادیِ اینستاگرام هدر میدهیم.
حانیه اخلاقی مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/sptk
@cyber_pajooh
محتوای زرد دیگر فقط محتوای زرد نیست. ما امروزه با یک فرهنگ اینستاگرامیزه شدهی زرد طرفیم، که به افول ارزشهای اخلاقی و نزول محتوا انجامیده است. افول ارزش های اخلاقی همان ریختنِ قبحِ زشتی است. همان عادیسازیِ زیرپوستی و عمیقیاست که برای هر ضدارزشی پردازش میشود. شاید ما هم در پر و بال دادن به محتوای زرد و اضمحلال فرهنگ دخیل هستیم. اگر به خود نیاییم فراموش خواهیم کرد که بزرگترین بخش عمر خود را در استخرِ بادیِ اینستاگرام هدر میدهیم.
۱۶:۱۰
۱۰:۴۸
اینجا صدا به صدا نمیرسد؛ ناکام ماندن رسانه در ایجاد مفاهمه
حرف میزنیم... زیاد. مینویسیم، میفرستیم، تایپ میکنیم. اما چندبار واقعاً «فهمیده» شدیم؟ واقعیت بار امانت نتوانست کشید، قرعه فال به نام کلمات بیروح زدهاند. کلمات دیگر کشش اینکه لحن ما، نگاه ما و لمس ما را در دنیای مجازی به دوش بکشنند را ندراند.اینجا صدا به صدا نمیرسد؛ تنها واژهها، در سکوتی پرهیاهو، میکوشند چیزی را منتقل کنند که شاید فقط با یک نگاه، یک لمس، یک حضور، ممکن بود. این یادداشت، قصهی تنهایی ماست در دنیای پر از پیام. قصهی فاصلهی میان نیت و برداشت. در نهایت، آنچه باقی میماند، شاید نه پیامهایی بیشمار، بلکه لحظهای کوتاه از فهمیدن و فهمیده شدن باشد.
محمدحسین افشاری مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/x2jc
@cyber_pajooh
حرف میزنیم... زیاد. مینویسیم، میفرستیم، تایپ میکنیم. اما چندبار واقعاً «فهمیده» شدیم؟ واقعیت بار امانت نتوانست کشید، قرعه فال به نام کلمات بیروح زدهاند. کلمات دیگر کشش اینکه لحن ما، نگاه ما و لمس ما را در دنیای مجازی به دوش بکشنند را ندراند.اینجا صدا به صدا نمیرسد؛ تنها واژهها، در سکوتی پرهیاهو، میکوشند چیزی را منتقل کنند که شاید فقط با یک نگاه، یک لمس، یک حضور، ممکن بود. این یادداشت، قصهی تنهایی ماست در دنیای پر از پیام. قصهی فاصلهی میان نیت و برداشت. در نهایت، آنچه باقی میماند، شاید نه پیامهایی بیشمار، بلکه لحظهای کوتاه از فهمیدن و فهمیده شدن باشد.
۹:۱۱
میدانم زبالهای...اما دوستت دارم! "فنپیجها چگونه به یاریِ فقر فرهنگی آمدند؟"حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که به جای پیج اصلی فرد معروفی که در اینستاگرام جست و جو کرده اید پیج های مشابه آن با فالوورهای زیاد به شما نشان داده شده است. معاشرت، مشابهت میآورد. فنپیجها کمکم و در مرور زمان شبیه چهره هایشان شدند و به مخاطبین اینستاگرام یاد دادند که میتوان فرهنگ را به جای کتاب ها و میراثها، از چهرههای اینستاگرام گرفت.
حانیه اخلاقی مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/5udi
️@cyber_pajooh
۱۵:۰۹
۱۲:۲۶
رویای تبآلود «جمهوری تکنولوژیک»؛ معرفی و نقد کتاب جدید الکس کارپ
کتاب «جمهوری تکنولوژیک» هم یکی از کتابهایی است که در مورد کسب و کارها نوشته شدهاند؛ با این تفاوت که نویسنده آن نه از یک کسبوکار معمولی مانند بقیه شرکتهای سیلیکون ولی؛ بلکه بنیانگذار یکی از جنجالیترین و شرمآورترین شرکتهای فناوری است. احتمالاً الکس کارپ در نوشتن این کتاب همزمان به دنبال مشروعیت بخشی هر چه بیشتر به فعالیتها و انگیزههای خودش است، و همچنین تلاش دارد تا در این مقطع حساس، بسیاری از کسبوکارهای حوزه فناوری را به سمت حمایت هر چه بیشتر از کارزار امپریالیستی آمریکا بکشاند.
🪄سیدمحمد یحیی هاشمی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/5828
️@cyber_pajooh
کتاب «جمهوری تکنولوژیک» هم یکی از کتابهایی است که در مورد کسب و کارها نوشته شدهاند؛ با این تفاوت که نویسنده آن نه از یک کسبوکار معمولی مانند بقیه شرکتهای سیلیکون ولی؛ بلکه بنیانگذار یکی از جنجالیترین و شرمآورترین شرکتهای فناوری است. احتمالاً الکس کارپ در نوشتن این کتاب همزمان به دنبال مشروعیت بخشی هر چه بیشتر به فعالیتها و انگیزههای خودش است، و همچنین تلاش دارد تا در این مقطع حساس، بسیاری از کسبوکارهای حوزه فناوری را به سمت حمایت هر چه بیشتر از کارزار امپریالیستی آمریکا بکشاند.
🪄سیدمحمد یحیی هاشمی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/5828
۱۴:۲۷
با Gemini سریع کتاب بخون 

۸:۵۸
پلانتکتونی که عاشق کامپیوترش بود:نقد انیمیشن سینمایی پلانکتون
در جدیدترین قسمت مجموعه باب اسفنجی، فیلمی اختصاصی درباره شخصیت پلانکتون ساخته شده است. مخاطبان در سالهای قبل پلانکتون را مسخره میکردند که عاشق یک کامپیوتر شده است و با یک کامپیوتر صحبت میکند و احساساتش را به یک کامپیوتر میگوید. البته اگر امروز نگاهی شتابزده به وضع و حال جهان بیاندازیم، میبینیم که بسیاری از انسانها با موبایل و کامپیوتر و هوشهای مصنوعی صحبت میکنند و تنها همدل و یار و یاورشان همین تکنولوژیهای کمکرسان است. با این حال انیمیشن پلانکتون و شخصیت آن از تحولات روز دنیا عقب مانده است. در این انیمیشن تقریبا هیچ اشاره مستقیمی به تجهیز همسر کامپیوتری پلانکتون به هوش مصنوعی نمیشود و شکل رباتی و کامپیوتری آن یادآوری فناوریهای دهه هشتاد میلادی است.
🪄داوود طالقانی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/6hzu
️@cyber_pajooh
در جدیدترین قسمت مجموعه باب اسفنجی، فیلمی اختصاصی درباره شخصیت پلانکتون ساخته شده است. مخاطبان در سالهای قبل پلانکتون را مسخره میکردند که عاشق یک کامپیوتر شده است و با یک کامپیوتر صحبت میکند و احساساتش را به یک کامپیوتر میگوید. البته اگر امروز نگاهی شتابزده به وضع و حال جهان بیاندازیم، میبینیم که بسیاری از انسانها با موبایل و کامپیوتر و هوشهای مصنوعی صحبت میکنند و تنها همدل و یار و یاورشان همین تکنولوژیهای کمکرسان است. با این حال انیمیشن پلانکتون و شخصیت آن از تحولات روز دنیا عقب مانده است. در این انیمیشن تقریبا هیچ اشاره مستقیمی به تجهیز همسر کامپیوتری پلانکتون به هوش مصنوعی نمیشود و شکل رباتی و کامپیوتری آن یادآوری فناوریهای دهه هشتاد میلادی است.
🪄داوود طالقانی
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/6hzu
۱۳:۰۷
از خلوت اندیشه تا صحنه نمایش؛درباره سلبریتی شدن اندیشمندان
تفکر عمیق، کند است، پر از ابهام، زمانبر، و نیازمند سکوت و تأمل. در حالیکه منطق نمایش بر سرعت، وضوح، جلب توجه، و پاسخهای فوری استوار است. این دو منطق نهتنها ناسازگارند، بلکه در بسیاری مواقع متضادند. وقتی اندیشمندان و شاعران ناچار شوند از ابزارهای سلبریتیشدن برای باقی ماندن در میدان استفاده کنند، بهتدریج صدای خود را از دست میدهند؛ چراکه مجبورند با زبان نمایش سخن بگویند، زبانی که در آن حقیقت، جای خود را به تأثیرگذاری سریع و مصرفپذیری میدهد.
🪄حسین عبداللهی مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/95xd
@cyber_pajooh
تفکر عمیق، کند است، پر از ابهام، زمانبر، و نیازمند سکوت و تأمل. در حالیکه منطق نمایش بر سرعت، وضوح، جلب توجه، و پاسخهای فوری استوار است. این دو منطق نهتنها ناسازگارند، بلکه در بسیاری مواقع متضادند. وقتی اندیشمندان و شاعران ناچار شوند از ابزارهای سلبریتیشدن برای باقی ماندن در میدان استفاده کنند، بهتدریج صدای خود را از دست میدهند؛ چراکه مجبورند با زبان نمایش سخن بگویند، زبانی که در آن حقیقت، جای خود را به تأثیرگذاری سریع و مصرفپذیری میدهد.
🪄حسین عبداللهی مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/95xd
۱۳:۴۳