۱۹:۵۵
۱۹:۵۵
۱۹:۵۵
۱۹:۵۵
فرهنگی
۱۰:۵۰
۱۵:۱۹
#یادداشتبانوی صبور، مدیر و پیام رسان
روز پایانی اعتکاف مصادف است با ارتحال شهادت گونه حضرت زینب، پیام رسان عاشورا و کربلا. این مصرع معروف توصیف دقیقی است از جایگاه آن حضرت : "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود".اقدامات ایشان قبل از حرکت راز آلود و البته حماسی قافله حسینی (ع) تا ایام سختی و خود عاشورا و شامش (شام غریبان) آکنده از دو عنصر صبر و مدیریت بود.اما توانست در میان حزن و اندوه حاکم بر قافله آل الله و مشکلات مسیر کوفه و حتی تا شام و در برگشت مجدد به کربلا، عزتمندانه مأموریت تاریخی خود را به انجام رساند. یاد آوری فراز کوفه:حال و هوای ایشان را به هنگام ورود به کوفه در نظر بگیرید. بانوئی 55 ساله، پس از تحمل سختی های سنگین جسمی و روحی سوار بر شتری بی کجاوه و در حالی که سر مبارک شهیدانش بویژه امام حسین (ع)، در مقابل چشمان بر بالای نیزه ها قرار دارد وارد کوفه ای می شود که مدتها از بانوان مورد احترامش (فرزند امام علی "ع" خلیفه مسلمین) بوده است. اما این بار با مارک خروج بر امیر مسلمانان!آیتالله العظمی خامنهای، رهبر عزیز انقلاب اسلامی در باره ایشان می فرماید: "حماسۀ زینب کبری(س) ... مکمّل حماسهی عاشورا است؛ بلکه به یک معنا حماسهای که بیبی زینب کبری(س) بهوجود آورد، احیاکننده و نگهدارندۀ حماسۀ عاشورا شد. عظمت كار زینب كبری (س) را نمیشود در مقایسهی با بقیّهی حوادث بزرگ تاریخ سنجید؛ باید آن را در مقایسه با خود عاشورا سنجید؛ و انصافاً این دو عِدل (هم تراز) یكدیگرند. این انسان باعظمت، این بانوی بزرگ اسلام بلكه بشریّت، توانست در مقابل كوه سنگین مصائب، قامت خود را استوار و برافراشته نگهدارد ... هم در مواجهه با دشمنان، هم در مواجهه با مصیبت و حوادث تلخ، مثل یك قلّۀ سرافراز استواری ایستاد؛ درس شد، الگو شد، پیشوا شد، پیشرو شد."پس از ورود اسرای کربلا به شهر کوفه ایشان با مردم سخن گفت. طبیعی است که سخنرانی در شرایط اسارت، برای حضرت زینب (س) سخت و دشوار بوده است؛ زیرا مصائب سنگین و جانسوز که خستگی و ناملایمات سفر نیز بدان افزوده شده بود از یک طرف، و تجمع نامحرمان و به ویژه کسانی که دستانشان به خون برادر و عزیزانش آلوده بود از طرف دیگر، و از همه مهمتر سرهای بریده شهدا که در مقابل او بر سر نیزهها بود، میتوانست قدرت تکلم را نه تنها از او، بلکه از هر سخنوری بگیرد. با همه اینها، حضرت زینب (س) در مقابل خون شهیدان احساس تکلیف میکرد و یقین داشت اگر سخن نکند و پیام قیام برادرش حسین را به کوفیان نرساند، حکومت وقت با بسیج همه امکاناتش، آتش این قیام را خاموش خواهد کرد. از اینرو تصمیم گرفت با بیان فصیح و علیگونه خود به تشریح ریشههای قیام حسینی و همچنین به افشای جنایات و ظلمهای حکومت یزید بپردازد و مردم را آگاه کند.بعد از ورود اسرای کربلا به شهر کوفه، حضرت زینب (س) به مردم خطاب کرده و خطبهای ایراد کرد، یکی از راویان می گوید: آن روز به زینب دختر علی نگریستم. هرگز زنی با شرم را همچون او سخنور ندیده بودم. گویا با زبان امیرالمؤمنین (ع) سخن میگفت. پس به مردم اشاره کرد که ساکت شوند. ناگهان نَفَسها برید و زنگ شترها آرام شد. آنگاه گفت:"سخنم را با حمد خدا و درود و سلام بر پیامبرش آغاز میکنم. اما بعد، ای اهل کوفه؛ ای اهل نیرنگ و نفاق! (آیا گریه میکنید؟!) هرگز اشکهایتان خشک نشود و شیون شما بازنایستد. کار شما «بدان زنی ماند که رشته خویش را پس از محکم تابیدن، باز میگشود؛ (از آنرو که) سوگندهایتان را (وسیله) خیانت و فریب میان خود قرار میدهید». آیا در شما چیزی جز تکبر و خودستایی، (سینههای پر از) کینه، چاپلوسی کنیزکان و طعنهزنی دشمنان وجود دارد؟ آیا شما جز به سبزههای روییده در منجلاب یا گچبریهایی بر گور (مردگان) میمانید؟ چه بد کرداری برای خود پیش فرستادید که خدا را از خود خشمگین کردید و به عذاب ابدی گرفتار شدید. آیا گریه میکنید و ناله سر میدهید؟! آری گریه کنید که به خدا سوگند شما سزاوار گریه هستید. آری بسیار بگریید و اندک بخندید که به ننگ و عاری آلوده شدید که هرگز از دامانتان شسته نخواهد شد. چگونه این ننگ را توانید شست که زاده پیامبر خاتم و کانون رسالت و سرور جوانان بهشت را که پناه شما در حوادث، و چراغ راه و برهان قاطع بر شما بود، کشتید. هلاکت بر شما باد و نگونسار باشید. تلاشتان هدر رفته و در معامله زیان کردهاید. به خشم خدا بازگشتید و ذلت و خواری به نام شما زده شد. به راستی کاری چنان زشت و ناپسند کردید که نزدیک است از زشتی آن آسمانها از هم بشکافد و زمین بگسلد و کوهها در هم شکسته، فروریزد». میدانید چه جگری از رسول خدا دریدید و چه پردهنشینانی را از حریم و حرمش بیرون کشیدید و چه خونی از او ریختید؟ کار شما به زنی زشت و نادان و حریص مانَد که (صفات زشتش) زمین و آسمان را انباشته است.
روز پایانی اعتکاف مصادف است با ارتحال شهادت گونه حضرت زینب، پیام رسان عاشورا و کربلا. این مصرع معروف توصیف دقیقی است از جایگاه آن حضرت : "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود".اقدامات ایشان قبل از حرکت راز آلود و البته حماسی قافله حسینی (ع) تا ایام سختی و خود عاشورا و شامش (شام غریبان) آکنده از دو عنصر صبر و مدیریت بود.اما توانست در میان حزن و اندوه حاکم بر قافله آل الله و مشکلات مسیر کوفه و حتی تا شام و در برگشت مجدد به کربلا، عزتمندانه مأموریت تاریخی خود را به انجام رساند. یاد آوری فراز کوفه:حال و هوای ایشان را به هنگام ورود به کوفه در نظر بگیرید. بانوئی 55 ساله، پس از تحمل سختی های سنگین جسمی و روحی سوار بر شتری بی کجاوه و در حالی که سر مبارک شهیدانش بویژه امام حسین (ع)، در مقابل چشمان بر بالای نیزه ها قرار دارد وارد کوفه ای می شود که مدتها از بانوان مورد احترامش (فرزند امام علی "ع" خلیفه مسلمین) بوده است. اما این بار با مارک خروج بر امیر مسلمانان!آیتالله العظمی خامنهای، رهبر عزیز انقلاب اسلامی در باره ایشان می فرماید: "حماسۀ زینب کبری(س) ... مکمّل حماسهی عاشورا است؛ بلکه به یک معنا حماسهای که بیبی زینب کبری(س) بهوجود آورد، احیاکننده و نگهدارندۀ حماسۀ عاشورا شد. عظمت كار زینب كبری (س) را نمیشود در مقایسهی با بقیّهی حوادث بزرگ تاریخ سنجید؛ باید آن را در مقایسه با خود عاشورا سنجید؛ و انصافاً این دو عِدل (هم تراز) یكدیگرند. این انسان باعظمت، این بانوی بزرگ اسلام بلكه بشریّت، توانست در مقابل كوه سنگین مصائب، قامت خود را استوار و برافراشته نگهدارد ... هم در مواجهه با دشمنان، هم در مواجهه با مصیبت و حوادث تلخ، مثل یك قلّۀ سرافراز استواری ایستاد؛ درس شد، الگو شد، پیشوا شد، پیشرو شد."پس از ورود اسرای کربلا به شهر کوفه ایشان با مردم سخن گفت. طبیعی است که سخنرانی در شرایط اسارت، برای حضرت زینب (س) سخت و دشوار بوده است؛ زیرا مصائب سنگین و جانسوز که خستگی و ناملایمات سفر نیز بدان افزوده شده بود از یک طرف، و تجمع نامحرمان و به ویژه کسانی که دستانشان به خون برادر و عزیزانش آلوده بود از طرف دیگر، و از همه مهمتر سرهای بریده شهدا که در مقابل او بر سر نیزهها بود، میتوانست قدرت تکلم را نه تنها از او، بلکه از هر سخنوری بگیرد. با همه اینها، حضرت زینب (س) در مقابل خون شهیدان احساس تکلیف میکرد و یقین داشت اگر سخن نکند و پیام قیام برادرش حسین را به کوفیان نرساند، حکومت وقت با بسیج همه امکاناتش، آتش این قیام را خاموش خواهد کرد. از اینرو تصمیم گرفت با بیان فصیح و علیگونه خود به تشریح ریشههای قیام حسینی و همچنین به افشای جنایات و ظلمهای حکومت یزید بپردازد و مردم را آگاه کند.بعد از ورود اسرای کربلا به شهر کوفه، حضرت زینب (س) به مردم خطاب کرده و خطبهای ایراد کرد، یکی از راویان می گوید: آن روز به زینب دختر علی نگریستم. هرگز زنی با شرم را همچون او سخنور ندیده بودم. گویا با زبان امیرالمؤمنین (ع) سخن میگفت. پس به مردم اشاره کرد که ساکت شوند. ناگهان نَفَسها برید و زنگ شترها آرام شد. آنگاه گفت:"سخنم را با حمد خدا و درود و سلام بر پیامبرش آغاز میکنم. اما بعد، ای اهل کوفه؛ ای اهل نیرنگ و نفاق! (آیا گریه میکنید؟!) هرگز اشکهایتان خشک نشود و شیون شما بازنایستد. کار شما «بدان زنی ماند که رشته خویش را پس از محکم تابیدن، باز میگشود؛ (از آنرو که) سوگندهایتان را (وسیله) خیانت و فریب میان خود قرار میدهید». آیا در شما چیزی جز تکبر و خودستایی، (سینههای پر از) کینه، چاپلوسی کنیزکان و طعنهزنی دشمنان وجود دارد؟ آیا شما جز به سبزههای روییده در منجلاب یا گچبریهایی بر گور (مردگان) میمانید؟ چه بد کرداری برای خود پیش فرستادید که خدا را از خود خشمگین کردید و به عذاب ابدی گرفتار شدید. آیا گریه میکنید و ناله سر میدهید؟! آری گریه کنید که به خدا سوگند شما سزاوار گریه هستید. آری بسیار بگریید و اندک بخندید که به ننگ و عاری آلوده شدید که هرگز از دامانتان شسته نخواهد شد. چگونه این ننگ را توانید شست که زاده پیامبر خاتم و کانون رسالت و سرور جوانان بهشت را که پناه شما در حوادث، و چراغ راه و برهان قاطع بر شما بود، کشتید. هلاکت بر شما باد و نگونسار باشید. تلاشتان هدر رفته و در معامله زیان کردهاید. به خشم خدا بازگشتید و ذلت و خواری به نام شما زده شد. به راستی کاری چنان زشت و ناپسند کردید که نزدیک است از زشتی آن آسمانها از هم بشکافد و زمین بگسلد و کوهها در هم شکسته، فروریزد». میدانید چه جگری از رسول خدا دریدید و چه پردهنشینانی را از حریم و حرمش بیرون کشیدید و چه خونی از او ریختید؟ کار شما به زنی زشت و نادان و حریص مانَد که (صفات زشتش) زمین و آسمان را انباشته است.
۱۵:۱۹
آیا از خون گریستن آسمان شگفتزده شدید؟«و عذاب آخرت سختتر و خوار کنندهتر است و آنان یاری نخواهند شد». مهلتهای الهی، شما را سبک سر نکند؛ چراکه پیشی گرفتن شما، خدا را شتاب زده نمیکند و (او) بیم از دست رفتن (فرصتِ) خونخواهی ندارد. پروردگارت در کمین ما و آنان است. سپس حضرت از آنان رو برگرداند."مردم به گونهای تحت تأثیر قرار گرفته بودند انگشتانشان را از شدت ناراحتی به دندان گرفته و میگزیدند و گریه میکردند، تا این که امام سجاد (ع) امر به سکوت کرد، و حضرت زینب (س) نیز اجابت نمود.بعد که وارد دربار ابن زیاد شدند، اخبار شهر به او رسیده بود. حضرت زینب(س) بدون شکستگی در ظاهر و با سری بلند و بی اعتنا به ابن زیاد در میان اسرا وارد شد. (ایشان قد بلندی هم داشت) ابن زیاد با آن که فورا شناخت، برای تحقیر با صدای بلند گفت. این زن متکبر (در برخی نقلها متنکره) کیست؟ یکی گفت: «او زینب دختر فاطمه دختر پیامبر اسلام است.»اینجا مناظره ای در گرفت: عبیدالله بن زیاد: ستایش خدا را که شما خانواده را رسوا ساخت و کشت و نشان داد که آنچه میگفتید دروغی بیش نبود.زینب: ستایش خدا را که ما را به واسطه پیامبر خود (که از خاندان ماست) گرامی داشت و از پلیدی پاک گردانید. جز فاسق رسوا نمیشود و جز بدکار، دروغ نمیگوید، و بد کار ما نیستیم بلکه دیگرانند (یعنی تو و پیروانت هستید) و ستایش مخصوص خداست.عبیدالله بن زیاد: «دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟زینب: جز زیبایی ندیدم! آنان کسانی بودند که خدا مقدّر ساخته بود کشته شوند و آنان نیز اطاعت کرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و بهزودی خداوند تو و آنان را (در روز رستاخیز) با هم روبهرو میکند و آنان از تو، به درگاه خدا شکایت و دادخواهی خواهند کرد، اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه!عبیدالله بن زیاد: خدا دلم را با کشتهشدن برادر نافرمانت حسین و خاندان و لشکر سرکش او شفا داد.زینب: به خدا قسم بزرگ ما را کشتی، نهال مرا قطع کردی و ریشه مرا در آوردی، اگر این کار مایه شفای توست، همانا شفا یافتهای.ابن زیاد با حالت خشم و استهزا: این هم مثل پدرش علی سخنپرداز است؛ به جان خودم پدرت نیز شاعر بود و سخن به سجع میگفت.زینب: «زن را با سجعگویی چه کار؟» (حالا چه وقت سجع گفتن است؟) سرم گرمِ کار دیگر است از سوز سینه مطلبی بر زبانم جاری شد وگفتم.خبر این مناظره دهان به دهان در میان مردم گشت و زمینه را برای زنده نگه داشتن همیشگی نهضت حسینی و قیامهای متعددی مانند قیام توابین، مختار و زید فراهم ساخت. یمن فعلی از محصولات قیام جناب زید است.برای طولانی نشدن به همین اندازه کفایت کنم. ماجرای شام و دربار یزید و مسیر برگشت به کربلا و مدینه را خودتان پی بگیرید. خدایا ما را در مسیر زینب کبری (س) و سید الشهدا (ع) ثابت قدم گردان.
محمد حسین فرهنگی
محمد حسین فرهنگی
۱۵:۲۰
۶:۲۱
یادداشتدهه فجرچند قرن بود که دو بلوک موجود در جهان، حذف دین از زندگی اجتماعی بشری را رسمیت داده بودند و رنسانس را پایانی بر این موضوع ادعا می کردند.بنابراین، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ را نمیتوان صرفاً یک رویداد صرفا سیاسی دانست، بلکه این انقلاب، با رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی و پس از آن مقام معظم رهبری، تغییر یک پارادایم در نظام حکمرانی داخلی بر اساس شرع و عقلانیت سیاسی مطابق با جامعه ایران از یکسو و نظم منطقهای و بازگشت اعتبار بین المللی به اسلام با محوریت ایران از سوی دیگر بود. در شرایطی که مدلهای حکمرانی در خاورمیانه عمدتاً وابسته به الگوهای غربی یا رژیمهای سنتی یا پادشاهی اقتدارگرا بودند، انقلاب ایران الگویی از حکمرانی را ارائه کرد که بر ترکیب هویت دینی، مشارکت مردمی و استقلال سیاسی تأکید داشت.
این انقلاب مبارک نهتنها یک تحول تاریخی داخلی، بلکه نقطه عطفی در تغییر موازنههای قدرت در منطقه بود. خروج ایران از بلوک غرب، چالش برانگیز شدن نظم دلخواه آمریکا در خاورمیانه، و شکلگیری محورهای جدید در سیاست جهانی از جمله پیامدهای مستقیم انقلاب ایران بود. این تحولات باعث شد انقلاب اسلامی ایران، نهفقط بهعنوان یک تغییر حکومتی، بلکه بهعنوان یک مدل جایگزین در مقابل نظامهای سیاسی مسلط شناخته شود.
پس از بیش از چهار دهه، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مختلف نشان میدهد که این انقلاب، با وجود فشارهای همه جانبه خارجی، تنها به تغییرات سیاسی محدود نمانده، بلکه در ابعاد علمی، فناوری و ژئوپلیتیک نیز تأثیرات عمیقی داشته است. ایران امروز یکی از کشورهای پیشرو در فناوریهای نوین، از جمله پزشکی، صنعت هستهای، هوافضا، نانوتکنولوژی و صنایع مختلف و متنوع است. در سطح منطقهای، ایران نهتنها بهعنوان یک بازیگر مستقل، بلکه بهعنوان قدرتی تعیینکننده در معادلات راهبردی غرب آسیا شناخته میشود. این موقعیت، نتیجه اتخاذ سیاستهای راهبردی، سرمایهگذاری در دانش بومی و تکیه بر ظرفیتهای داخلی است که انقلاب اسلامی زمینهساز آن شد.
در حوزه اقتصاد، چالشهایی که عمدتا تحت تاثیر تحریمهای سنگین بدون هر گونه دلیل موجه بین المللی، ایران با آنها مواجه است، نباید صرفاً بهعنوان مشکلات ساختاری و لاینحل در نظر گرفته شوند، بلکه بسیاری از این چالشها در واقع نشانهای از یک روند اصلاحی و گذار به سمت توسعه پایدار هستند. کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، اصلاح سیاستهای مالیاتی، بومیسازی تولید و تقویت اقتصاد دانشبنیان، همگی فرآیندهایی هستند که در کوتاهمدت ممکن است موجب فشارهای اقتصادی شوند، اما در بلندمدت، ایران را در مسیر یک اقتصاد خودکفا، مقاوم و پایدار و یک جهش بزرگ قرار خواهند داد. بسیاری از کشورهای توسعهیافته نیز در مقاطعی از تاریخ خود، چنین دورههای گذار اقتصادی را تجربه کردهاند، که در نهایت به تقویت ساختارهای تولیدی و کاهش آسیبپذیری اقتصاد انجامیده است.
دهه فجر نهتنها یادآور آغاز این مسیر، بلکه فرصتی برای تحلیل تحولات آن و تبیین راهبردهای آینده است؛ راهبردهایی که بتوانند موقعیت ایران را در جهان چند قطبی کنونی بیش از پیش تقویت کنند و دستاوردهای انقلاب را در مسیر پیشرفت و استقلال حفظ نمایند.این ایام الهی را ارج نهاده و گرامی می داریم.محمدحسین فرهنگی@drmfarhangi
این انقلاب مبارک نهتنها یک تحول تاریخی داخلی، بلکه نقطه عطفی در تغییر موازنههای قدرت در منطقه بود. خروج ایران از بلوک غرب، چالش برانگیز شدن نظم دلخواه آمریکا در خاورمیانه، و شکلگیری محورهای جدید در سیاست جهانی از جمله پیامدهای مستقیم انقلاب ایران بود. این تحولات باعث شد انقلاب اسلامی ایران، نهفقط بهعنوان یک تغییر حکومتی، بلکه بهعنوان یک مدل جایگزین در مقابل نظامهای سیاسی مسلط شناخته شود.
پس از بیش از چهار دهه، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مختلف نشان میدهد که این انقلاب، با وجود فشارهای همه جانبه خارجی، تنها به تغییرات سیاسی محدود نمانده، بلکه در ابعاد علمی، فناوری و ژئوپلیتیک نیز تأثیرات عمیقی داشته است. ایران امروز یکی از کشورهای پیشرو در فناوریهای نوین، از جمله پزشکی، صنعت هستهای، هوافضا، نانوتکنولوژی و صنایع مختلف و متنوع است. در سطح منطقهای، ایران نهتنها بهعنوان یک بازیگر مستقل، بلکه بهعنوان قدرتی تعیینکننده در معادلات راهبردی غرب آسیا شناخته میشود. این موقعیت، نتیجه اتخاذ سیاستهای راهبردی، سرمایهگذاری در دانش بومی و تکیه بر ظرفیتهای داخلی است که انقلاب اسلامی زمینهساز آن شد.
در حوزه اقتصاد، چالشهایی که عمدتا تحت تاثیر تحریمهای سنگین بدون هر گونه دلیل موجه بین المللی، ایران با آنها مواجه است، نباید صرفاً بهعنوان مشکلات ساختاری و لاینحل در نظر گرفته شوند، بلکه بسیاری از این چالشها در واقع نشانهای از یک روند اصلاحی و گذار به سمت توسعه پایدار هستند. کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، اصلاح سیاستهای مالیاتی، بومیسازی تولید و تقویت اقتصاد دانشبنیان، همگی فرآیندهایی هستند که در کوتاهمدت ممکن است موجب فشارهای اقتصادی شوند، اما در بلندمدت، ایران را در مسیر یک اقتصاد خودکفا، مقاوم و پایدار و یک جهش بزرگ قرار خواهند داد. بسیاری از کشورهای توسعهیافته نیز در مقاطعی از تاریخ خود، چنین دورههای گذار اقتصادی را تجربه کردهاند، که در نهایت به تقویت ساختارهای تولیدی و کاهش آسیبپذیری اقتصاد انجامیده است.
دهه فجر نهتنها یادآور آغاز این مسیر، بلکه فرصتی برای تحلیل تحولات آن و تبیین راهبردهای آینده است؛ راهبردهایی که بتوانند موقعیت ایران را در جهان چند قطبی کنونی بیش از پیش تقویت کنند و دستاوردهای انقلاب را در مسیر پیشرفت و استقلال حفظ نمایند.این ایام الهی را ارج نهاده و گرامی می داریم.محمدحسین فرهنگی@drmfarhangi
۵:۲۲
ارادتمند، فرهنگی
@drmfarhangi
۱۳:۱۶
۱۳:۱۶
#یادداشتباز هم مردم
امام خمینی (ره) جمله ای در باره مردم و انقلاب داشت که در یکی از سخنرانیها فرمود: «مردم در این انقلاب هیچ اشتباه نکردند.»امروز حضور مردم در ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ از حضورهای کم نظیر بود. از یکی از مسیرها که حدود ساعت ۱۰ صبح راه افتادم، در میان انبوه جمعیت به جائی رسیدم که دیگر امکان رفتن وجود نداشت. میدان هم دیده نمی شد. البته از بلندگوهای نصب شده در پشت وانت، صدای جایگاه پخش می شد به یکی از مسیریابها مسیر پیاده به میدان آزادی را زدم ۲۱ دقیقه را نشان داد. یعنی از کیلومترها مانده به میدان امکان تردد وجود نداشت. با گذشت ۴۶ سال و فشارهای همه جانبه، توام با تبلیغات پر حجم مخالفان خارجی و داخلی انقلاب اسلامی، این حضور کم سابقه آن هم در سطح کشور، پیامهای زیادی دارد. راه شهیدان ادامه دارد. راه امام ادامه دارد. رهبری در قلب اکثریت مردم است. یک همگرائی ملی در سطح مسوولان و مردم پدید آمده است. باز هم مردم آمدند. با وجود مشکلات مالی، اقتصادی و معیشتی، و در اوج تهدیدات عجیب و غریب، سخن اول که از امام (ره) نقل شد، با دیگر ثابت گردید. محمد حسین فرهنگی
امام خمینی (ره) جمله ای در باره مردم و انقلاب داشت که در یکی از سخنرانیها فرمود: «مردم در این انقلاب هیچ اشتباه نکردند.»امروز حضور مردم در ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ از حضورهای کم نظیر بود. از یکی از مسیرها که حدود ساعت ۱۰ صبح راه افتادم، در میان انبوه جمعیت به جائی رسیدم که دیگر امکان رفتن وجود نداشت. میدان هم دیده نمی شد. البته از بلندگوهای نصب شده در پشت وانت، صدای جایگاه پخش می شد به یکی از مسیریابها مسیر پیاده به میدان آزادی را زدم ۲۱ دقیقه را نشان داد. یعنی از کیلومترها مانده به میدان امکان تردد وجود نداشت. با گذشت ۴۶ سال و فشارهای همه جانبه، توام با تبلیغات پر حجم مخالفان خارجی و داخلی انقلاب اسلامی، این حضور کم سابقه آن هم در سطح کشور، پیامهای زیادی دارد. راه شهیدان ادامه دارد. راه امام ادامه دارد. رهبری در قلب اکثریت مردم است. یک همگرائی ملی در سطح مسوولان و مردم پدید آمده است. باز هم مردم آمدند. با وجود مشکلات مالی، اقتصادی و معیشتی، و در اوج تهدیدات عجیب و غریب، سخن اول که از امام (ره) نقل شد، با دیگر ثابت گردید. محمد حسین فرهنگی
۱۴:۳۸
۱۴:۳۸
۱۴:۳۸
#یادداشت
آیا اعتقاد به منجی بشر فطری است؟
در نگاه اول، پاسخ مثبت به این سوال تا حدودی بعید به نظر می رسد اما واقعیت همین است که انسانها نگاه امیدوارانه ای به آینده بشر دارند. اسناد زیادی هم در ادیان الهی وجود دارد. در اسناد و روایات شیعه این پیش بینی دقیق است و به تواتر وجود دارد و جائی برای کوچکترین تردیدی نیست. اهل سنت هم به دلائل متعددی از جمله روایات نقل شده از پیامبر (ص) اعتقاد راسخی به امام مهدی (عج) دارند و تفاوتشان با شیعه در غیبت و ظهور است و آنان معتقدند امام در آخر الزمان متولد می شود و قیام می کند. حتی کتابهای مستقلی هم در این زمینه تالیف کرده اند. در ادیان گذشته نیز به تصریح قرآن کریم، آمده است که در زبور (کتاب مقدس نازل شده به حضرت داوود «ع») آوردیم که زمین به بندگان صالح به ارث می رسد.هندوها که عقائد متفاوتی دارند در کتب مقدس خود (اوپانیشادها) آینده عاری از ظلم و جور را وعده داده اند. مارکسیسم که از اساس انبیا و باریتعالی و ماوراءالطبیعه را منکرند، آینده بشر را نظام جهانی عادلانه معرفی می کردند (البته با قرائت خودشان جامعه بی طبقه)اساسا علت دنباله روی مردم و جوامع از حرکتهای عدالتخواهانه، و جنبشها و قیامهای عدالتخواهی، وجود اعتقاد و امیدواری به عدالت است. یعنی فطرت بشری به چنین آینده ای امیدوار است، هرچند مانند سایر فطریات امکان انحراف آن وجود دارد.
محمد حسین فرهنگی
آیا اعتقاد به منجی بشر فطری است؟
در نگاه اول، پاسخ مثبت به این سوال تا حدودی بعید به نظر می رسد اما واقعیت همین است که انسانها نگاه امیدوارانه ای به آینده بشر دارند. اسناد زیادی هم در ادیان الهی وجود دارد. در اسناد و روایات شیعه این پیش بینی دقیق است و به تواتر وجود دارد و جائی برای کوچکترین تردیدی نیست. اهل سنت هم به دلائل متعددی از جمله روایات نقل شده از پیامبر (ص) اعتقاد راسخی به امام مهدی (عج) دارند و تفاوتشان با شیعه در غیبت و ظهور است و آنان معتقدند امام در آخر الزمان متولد می شود و قیام می کند. حتی کتابهای مستقلی هم در این زمینه تالیف کرده اند. در ادیان گذشته نیز به تصریح قرآن کریم، آمده است که در زبور (کتاب مقدس نازل شده به حضرت داوود «ع») آوردیم که زمین به بندگان صالح به ارث می رسد.هندوها که عقائد متفاوتی دارند در کتب مقدس خود (اوپانیشادها) آینده عاری از ظلم و جور را وعده داده اند. مارکسیسم که از اساس انبیا و باریتعالی و ماوراءالطبیعه را منکرند، آینده بشر را نظام جهانی عادلانه معرفی می کردند (البته با قرائت خودشان جامعه بی طبقه)اساسا علت دنباله روی مردم و جوامع از حرکتهای عدالتخواهانه، و جنبشها و قیامهای عدالتخواهی، وجود اعتقاد و امیدواری به عدالت است. یعنی فطرت بشری به چنین آینده ای امیدوار است، هرچند مانند سایر فطریات امکان انحراف آن وجود دارد.
محمد حسین فرهنگی
۱۸:۰۸
بسمه تعالی
تداوم مقاومت با انگیزه ای مضاعف
حضور مردم لبنان از هر دین و مذهبی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان در بدرقه دو سید شهید، سید حسن نصرالله و سید صفی الدین، پیامهای زیادی داشت. زنده بودن و افزایش انگیزه مقاومت، از جمله این پیامها بود. این بدرقه بی سابقه در لبنان، در تاریخ ماند و ثبت شد و نشان داد در شرائط حساسی که رژیم اشغالگر هر کار می خواست کرد، اراده آهنینی وجود دارد که تحت تاثیر هیج اتفاقی قرار نمی گیرد و مدام در حال تقویت و افزایش است.روح آنان و ارواح پاک همه شهیدان شاد و راهشان پر رهرو باد.
تداوم مقاومت با انگیزه ای مضاعف
حضور مردم لبنان از هر دین و مذهبی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان در بدرقه دو سید شهید، سید حسن نصرالله و سید صفی الدین، پیامهای زیادی داشت. زنده بودن و افزایش انگیزه مقاومت، از جمله این پیامها بود. این بدرقه بی سابقه در لبنان، در تاریخ ماند و ثبت شد و نشان داد در شرائط حساسی که رژیم اشغالگر هر کار می خواست کرد، اراده آهنینی وجود دارد که تحت تاثیر هیج اتفاقی قرار نمی گیرد و مدام در حال تقویت و افزایش است.روح آنان و ارواح پاک همه شهیدان شاد و راهشان پر رهرو باد.
۱۶:۱۵
۱۶:۱۵
مهمترین عامل قدرت ملی در کشور ما سرمایه اجتماعی است. امام خمینی (ره) نیز همین نظر را داشت. مقام معظم رهبری مانند امام، همواره بر حضور مردم در کلیه صحنه ها تاکید دارد. مانند انتخاباتها، دفاع مقدس، راهپیمائیها، اقتصاد و کلیه موضوعات مهم کشور.
سرمایه اجتماعی یک مفهوم فرا رشته ای است که بر روابط و همچنین بر کمیت و کیفیت این روابط در میان افراد، گروهها، سازمانها، و نهادهای اجتماعی متمرکز است. پیدایش گسل ها و گسست های اجتماعی و همچنین منبع اصلی زایش و افزایش انواع مسائل و آسیبهای اجتماعی کاملا متأثر از سرمایه اجتماعی است. کشور ما با داشتن 15 همسایه از طریق دریا و خشکی، بعد از کشور روسیه دومین کشور دنیا است، با این حال مهمترین سرچشمه قدرت ملی کشورمان سرمایه اجتماعی است.
با توجه به جوان بودن جمعیت کشورمان فرصت حساسی در اختیار کشور است که اگر از آن به درستی استفاده نشود، می تواند به تهدید تبدیل شود. امام خمینی (ره) در وصیتنامۀ سیاسی ـ الهی خود فرازهای مختلفی را به این موضوع اختصاص داده است. از جمله در بند الف وصیتنامه می فرماید: بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می داند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزۀ الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد. ... در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. بی جهت نیست که بوقهای تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعه ها و دروغهای تفرقه افکن نموده اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می کنند. بی انگیزه نیست سفرهای دائمی مخالفان جمهوری اسلامی به منطقه. و مع الأسف در بین آنان از سردمداران و حکومتهای بعض کشورهای اسلامی، که جز به منافع شخص خود فکر نمی کنند و چشم و گوش بسته تسلیم امریکا هستند دیده می شود؛ و بعض از روحانی نماها نیز به آنان ملحقند. در همین راستا است که رهبری ، امام (ره) و مقام معظم رهبری همواره بر حضور مردم در انتخاباتها و برحضور در صحنه های مختلف از جمله راهپیمائی ها و مراسمهای 22 بهمن تأکید دارند.
۲۰:۰۳
۲۰:۰۳