نتایج نظرسنجی از والدین درباره استفاده از هوش مصنوعی (AI) در آموزش فرزندانشان که در سپتامبر 2023، بررسی شده است. ۸۰ درصد از والدین ابراز نگرانی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش فرزندانشان کردهاند. نگرانیها شامل امنیت دادهها و ترس از سرقت ادبی از مسائل اصلی والدین بوده است. تنها ۳۵ درصد از والدین با فرزندانشان درباره هوش مصنوعی صحبت کردهاند، در حالی که استفاده از این فناوری در آموزش، به ویژه از جمله ChatGPT، در کلاسهای درس توسط بیش از ۶۰٪ از معلمان مدرسه صورت میگیرد. والدین نگرانیهای مختلفی از تأثیر هوش مصنوعی در آموزش بیان کردهاند، از جمله حفظ حریم خصوصی، تأثیر بر یادگیری شخصی فرزندان، و احتمال تقلب یا سرقت ادبی. همچنین، تأثیر آن بر کاهش مهارتهای اجتماعی و بین فردی نیز از نگرانیهای والدین بوده است.بیش از نیمی از والدین با هوش مصنوعی، به ویژه به عنوان ChatGPT، "تا حدی آشنا" بودند و حدود ۲۹ درصد از آنان با این ابزارها "بسیار آشنا" بودند. هر چند هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار آموزشی به کلاسها وارد شده و توسط معلمان استفاده میشود، اما نیاز به توجه به نگرانیهای والدین در مورد حفظ حریم خصوصی، شخصیسازی و کارایی کلی هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار آموزشی وجود دارد. 🟢 ارتباط بیشتر والدین با فرزندانشان و بحثهای خانوادگی در مورد استفاده از هوش مصنوعی میتواند کمک کننده باشد تا نگرانیها درک شده و راهکارهای مناسبی برای استفاده مسئولانه از این فناوری ارائه شود. برای مطالعه کل مقاله به سایت درس افزار مراجعه نمایید . https://darsafzar.ir/artificial-intelligence-in-education-a-survey-of-parents-in-2023/ @darsafzaar
۸:۲۷
اولین همایش بررسی تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در آموزش ویژه مدیران و مسئولین آموزش و پرورشبا گواهی حضور مرکز آموزش دانشگاه تهران زمان : 24 دی از ساعت 8 تا 12🧭 مکان : سالن همایشهای صداو سیما سخنرانان : دکتر محمدهادی بکاییمدیر مرکزنوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر محمدعلی اخائیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران، متخصص حوزه پردازش سیگنال و هوش مصنوعی جناب آقای حسین حق پناهکارشناس رسانه صدا وسیما ،عضو شورای نویسندگان کتاب سواد رسانه ای این همایش توسط شرکت دانش بنیان درس افزار برگزار شده است . شرکت برای عموم فرهنگیان و علاقمندان آزاد است .مدیران محترم مدارس جهت دریافت تخفیف به شماره موبایل زیر پیام دهند. 09100818890 جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید. https://evnd.co/G578R @darsafzaar
۱۲:۲۳
*بازیها به عنوان ابزار آموزشی; روشی نوآورانه برای جذابتر کردن کلاسهای مدرسه* معلمان امروزه به دنبال راهکارهای جذاب و موثر برای آموزش هستند. یکی از این راهکارها استفاده از بازیها به عنوان ابزار آموزشی است. مثلاً، معلمانی که با استفاده از بازیها، موفق به آموزش مفاهیم پیچیدهای مانند تاریخ و دلایل جنگ جهانی اول به دانشآموزان شدهاند. نتایج نظرسنجیها نشان میدهد که استفاده از بازیها در فضای آموزشی نه تنها باعث کاهش فرسودگی شغلی معلمان میشود، بلکه باعث جذابتر شدن حضور دانشآموزان در مدرسه نیز میگردد. نظرسنجی ایمیلی از سوی Lego Education در سپتامبر نشان داد که ۹۸ درصد از ۱۰۰۰ معلم کلاس هشتم اعلام کردند که استفاده از یادگیری مبتنی بر بازی، "احساس فرسودگی شغلی آنها را کاهش میدهد." همین مطالعه پاسخهای ۱۰۰۰ دانشآموز کلاس هشتم نیز را دریافت کرد، که ۸۹ درصد از آنها گفتند بازیها باعث میشود از رفتن به مدرسه "هیجانزدهتر" باشند. با این حال، انطباق بازیها با نیازهای آموزشی و ادراکات طراحان آنها چالشهایی را به وجود میآورد. استفاده موثر از بازیها نیازمند توازن مناسبی بین طراحی بازی و محیط آموزشی است. استفاده از بازیهای آموزشی میتواند در بهبود یادگیری و تقویت نمرات دانشآموزان مؤثر باشد. تعامل در بازیها باعث ایجاد حساسیت و ارتباط عاطفی میان دانشآموزان و مواد آموزشی میشود. با این حال، برای انتخاب بهترین بازیهای آموزشی و استفاده بهینه از آنها، نیاز به تحقیقات بیشتر و تعیین معیارهای دقیق تر وجود دارد. در نهایت، استفاده از بازیهای آموزشی به عنوان یک ابزار جذاب و موثر در فرایند آموزشی نقش بسیار مهمی دارد، اما توجه به انطباق آنها با نیازهای آموزشی و ایجاد شرایط مناسب برای بهرهوری بهتر از این ابزارها ضروری است. متن کامل مقاله را در آدرس زیر مطالعه نمایید . https://darsafzar.ir/teachers-experiment-with-games-in-the-classroom/ @darsafzaar
۵:۱۹
سامانه مدیریت اسناد و محتوا مهیار درس افزار یک نرمافزار است که به مدیران و کاربران اجازه میدهد تا به راحتی اسناد و محتوای مدرسه را مدیریت کنند. این سامانه شامل قابلیتهای متنوعی است که شامل ذخیره، دسترسی، بهروزرسانی و حذف اسناد و محتوا میشود. با استفاده از این سامانه، میتوانید به سادگی اطلاعات مورد نیاز را پیدا کنید و همچنین به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشید. این سامانه به مدیران ، معلمین و کارکنان نیز اجازه میدهد تا به راحتی به منابع آموزشی و اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. اسناد، محتواها و تجربیات بسیار زیادی در مدارس به وجود میآید که به علت عدم ذخیرهسازی درست آنها بسیاری از آنها از بین رفته و دیگر در دسترس نیست. در این زیرسیستم هدف اصلی ذخیرهسازی و قابلیت بازیابی این محتواها برای افراد است. با وجود این زیرسیستم و البته استفاده درست از آن میتوان امیدوار بود تجربیات ایجاد شده در مدرسه از بین نرفته و قابل استفاده مجدد باشد و افراد مجبور به تکرار تجربیات قبلی نباشند.
برخی امکانات این سامانه عبارت است از:- اضافه کردن/ویرایش/حذف سطوح- مدیریت کاربران در سطوح مختلف- قابلیت زمانبندی عضویت افراد در سطوح- مدیریت برچسبها- اضافه کردن، ویرایش و حذف انواع ارتباطها- قابلیت اضافه کردن، ویرایش و حذف نظر برای محتواها توسط کاربران یا مهمانان- قابلیت تایید و ویرایش نظرات توسط افراد ذیصلاح (با مجوزهای مشخص)- قابلیت سلسلهمراتی نظرات (نظر دادن به یک نظر قبلی و ...)- لایک و دیسلایک کردن محتواها و نظرات توسط کاربران- اضافه کردن، ویرایش و حذف محتواها توسط کاربران با مجوز لازم . ذخیرهسازی مرتب و سازماندهی اسناد و محتوااین سامانه به شما امکان میدهد تا اسناد و محتوای مختلف را در یک محل مرکزی ذخیره کنید و به صورت منظم و سازمانیافته مدیریت کنید. این ویژگی باعث سهولت در پیدا کردن و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز میشود. . دسترسی آنلاینسامانه مدیریت اسناد و محتوا در مدرسه به شما امکان میدهد تا به صورت آنلاین به اسناد و محتوای مدرسه دسترسی داشته باشید. این به شما اجازه میدهد تا هر زمان که نیاز دارید، به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنید، بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل ذخیرهسازی. . مدیریت سطح دسترسیسامانه مدیریت اسناد و محتوا در مدرسه قابلیت مدیریت دسترسی به اسناد و محتوا را فراهم میکند. شما میتوانید تعیین کنید که کدام کاربران به چه نوع اطلاعات دسترسی دارند و کدام کاربران تغییرات را اعمال کنند. این ویژگی به شما کنترل کامل بر دسترسی به اطلاعات را میدهد و امنیت اطلاعات را تضمین میکند. برای آشنایی با این بخش نرم افزار مهیار درس افزار به آدرس زیر مراجعه نمایید .https://darsafzar.ir/document-and-content-management-system/ @darsafzaar
۵:۳۳
مقدمه ای بر سواد هوش مصنوعی عنوان سخنرانی جناب آقای حسین حق پناه در اولین همایش تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در آموزش همه ی ما در طلیعهی یک انقلاب فناورانه قرار داریم و این ضرورت تاریخی چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای آیندهی ما را دگرگون خواهد کرد. پرسش اینجاست که چقدر خودمان را برای این دگرگونی آماده ساختهایم؟ آیا نقش خودمان در راهبری و مدیریت این تحولات به رسمیت شناختهایم یا ترجیحمان به عقبنشینی و انفعال در برابر سیل تغییرات فناورانه است؟سواد هوش مصنوعی، یک مهارت ضروری برای حیات سالم، مفید و موثر در جهان پیش روست که میتواند ما را به کاربری گزینشگر، کنشگر و تولیدکننده در مواجهه با هوش مصنوعی تبدیل کند. اولین همایش بررسی تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در آموزش ویژه مدیران و مسئولین آموزش و پرورش با گواهی حضور مرکز آموزش دانشگاه تهران زمان : 24 دی از ساعت 8 تا 12🧭 مکان : سالن همایشهای صداو سیما اولین سخنران: جناب آقای حسین حق پناهکارشناس رسانه صدا وسیما ،عضو شورای نویسندگان کتاب سواد رسانه ای این همایش توسط شرکت دانش بنیان درس افزار برگزار شده است . شرکت برای عموم فرهنگیان و علاقمندان آزاد است .مدیران محترم مدارس جهت دریافت تخفیف به شماره موبایل زیر پیام دهند. 09100818890 جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید. https://evnd.co/G578R @darsafzaar
۱۱:۳۶
8 نرم افزار برتر رایگان برای معلمان و کلاسهای درس در سال 2023 1. انتخاب تعاملی - Mentimeterبرنامه ها و ابزارهای آنلاین بی شماری وجود دارد که معلمان می توانند از آنها برای کمک به دانش آموزان خود و بهبود محیط یادگیری استفاده کنند. 2. آزمونساز دانش - Quizletبسیاری ممکن است Quizlet را فقط به عنوان فلش کارت تصور کنند، اما این برنامه کاربردی آسان برای یادگیری خودآموزانه ، صرف نظر از موضوع، عالی است. معلمان می توانند از تعامل این برنامه برای کمک به دانش آموزان برای حفظ کردن و درک بهتر نکات کلیدی تدریس و پیگیری پیشرفت دانش آموزان بهره مند شوند. 3. شعبده باز ریاضی - Photomathیکی از معلمان ریاضی موجود، Photomath احتمالاً بهترین استفاده را در خارج از کلاس دارد، زمانی که ممکن است به بچه ها تکالیف یا تکالیف اضافی داده شود4. سازمان دهنده Evernoteدوران نوشتن تکالیف روی تخته سیاه یا وایت برد گذشته است. امروزه معلمان می توانند یادداشت ها، تکالیف، دستورالعمل ها و مطالب خواندنی را به صورت آنلاین در عرض چند ثانیه برای دانش آموزان خود آپلود و سازماندهی کنند. 5. سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی – Additio بخش منظم مغز من عاشق برنامه ای مثل این است! از کتاب نمره و تقویم گرفته تا سوابق حضور و غیاب و برنامهریز کلاس، Additio مملو از ویژگیها است. مانند بسیاری از برنامههای دیگر، متمرکز کردن همه این ویژگیها به این معنی است که فراموش کردن یادداشتها، مشاهدات و کارهای انجام شده سختتر است. 6. درس بصری - AnimotoAnimoto به معلمان این امکان را می دهد که از ویدیوهای خود به عنوان بخشی از طرح درس خود استفاده کنند یا به دانش آموزان اجازه می دهد برخی ارائه های خلاقانه بصری ایجاد کنند. 7. بسته رایگان - Google Classroom البته یکی از بزرگترین شرکت های جهان راه حلی برای کلاس درس خواهد داشت. بسیاری از مربیان به اسناد آنلاین رفته اند و به Google Drive و Google Docs هجوم آورده اند. بنابراین، کسانی که در اکوسیستم گوگل تعبیه شده اند، افزودن ابزار گوگل دیگر به جعبه ابزارشان بسیار مفیدتر خواهند بود. 8. برای برقراری ارتباط - ClassDojoClassDojo نوعی نرم افزار مدیریت کلاس درس است که به معلمان کمک می کند تا با دانش آموزان و والدین آنها به دور از خود کلاس ارتباط برقرار کنند. هدف ClassDojo، همانطور که خودشان می گویند، تبدیل کلاس های درس به جوامع است. توضیحات بیشتر در مورد این نرم افزارها در مقاله ایی در سایت "درس افزار" درآدرس زیر قرار داده شده است . https://darsafzar.ir/the-best-free-teacher-apps-in-2023/ @darsafzaar
۱۱:۳۵
چرا باید در آموزش دبیرستان از هوش مصنوعی در تولید و ویرایش عکس استفاده کنیم . استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهای دبیرستان انقلابی در انتقال و یادگیری دانش ایجاد کرده است. این فناوریهای هوش مصنوعی درهایی را به روی تجربیات یادگیری مبتکرانه و جذاب، بهویژه در حوزه ایجاد و ویرایش عکس باز میکنند. آنها مفاهیم پیچیده را ساده می کنند، آنها را در دسترس تر می کنند و خلاقیت را در محیط های کلاس درس سنتی القا می کنند. اما هوش مصنوعی در آموزش فقط مربوط به جهش فناوری نیست. این در مورد ایجاد مشارکت بین این ابزارها و یادگیرندگانی است که در حال کند وکاو در حوزه دیجیتال آموزش خلاق هستند. این همکاری بین هوش مصنوعی و روشهای آموزشی یک هم افزایی پویا ایجاد میکند. علاوه بر اینکه یادگیری را به سفری لذتبخشتر و مؤثرتر تبدیل میکند، همچنین کاملاً با انتظارات نسلی که در میان پیشرفتهای سریع فناوری رشد میکنند همسو میشود. تأثیر ابزارهای عکس هوش مصنوعی در آموزش دبیرستانمعرفی ابزارهای عکس هوش مصنوعی در آموزش دبیرستان، به دلایل زیر تجربه یادگیری را متحول می کند. دسترسی به یادگیری را افزایش می دهد : تولیدکنندگان عکس هوش مصنوعی در دبیرستان موانع سنتی را از بین می برند و یک رویکرد آموزشی تعاملی و پویا را ارائه می دهند. موضوعات پیچیده را ساده می کند : این ابزارهای پیشرفته موضوعاتی مانند علم و تاریخ را از طریق تصاویر واضح تر قابل درک تر و جذاب تر می کنند. درک و حفظ را تقویت می کند : تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی به دانش آموزان کمک می کند تا تئوری های علمی پیچیده یا رویدادهای تاریخی را به سرعت درک کنند و به خاطر بسپارند. به یادگیرندگان بصری کمک می کند : ماهیت گرافیکی این ابزارها به ویژه برای دانش آموزانی که از نظر بصری به بهترین شکل یاد می گیرند مفید است. مهارتهای دیجیتال ضروری را توسعه میدهد : دانشآموزان مهارتهای تفکر انتقادی، خلاقیت و حل مسئله را از طریق ویرایش عکس با هوش مصنوعی و ایجاد محتوا به دست میآورند. ارتباطات بصری را ترویج میکند : این ابزارها بر اهمیت سواد بصری تأکید میکنند و به دانشآموزان آموزش میدهند تا ایدهها و کار را به صورت بصری بیان کنند. برای آینده ای مبتنی بر فناوری آماده می شود : تجربه عملی با ابزارهای عکس هوش مصنوعی در عصری که سواد دیجیتال به اندازه مهارت های آکادمیک سنتی حیاتی است، بسیار ارزشمند است. نسلی با فن آوری پرورش می دهد : ابزارهای عکس هوش مصنوعی در مدارس کلید پرورش نسلی هستند که مجهز به چالش های آینده با فناوری در نوک انگشتان خود هستند. @darsafzaar
۶:۰۷
سامانه نوبت دهی فعالیت های مدرسهسامانه نوبت دهی مهیار درس افزار به دانشآموزان و اولیا امکان میدهد نوبتهای مورد نیاز خود را برای ملاقات با معلمان، مشاوران یا سایر کارکنان مدرسه تعیین کنند.. مدیریت زمانبندی جلسات و رویدادها در سطوح مختلف اعم از مجتمع، مدارس، پایههای تحصیلی و حتی گروهها توسط این سامانه مدیریت میشود. این سامانه امکان ساخت رویدادها، اختصاص تاریخ، بازههای زمانی و تعیین ظرفیت برای هر بازه زمانی و امکان انتخاب این بازهها را برای کاربران مهیا میسازد. همچنین امکان استفاده از این سامانه در سایر سامانهها نظیر سامانه ثبت نام جهت نوبت دهی جلسات معارفه و جلسات مالی وجود دارد. برخی امکانات این سامانه عبارت است از:تعریف رویدادها، جلسات و ملاقاتهاتعریف تاریخ یا تاریخها مجاز جهت نوبت دهیتعریف بازههای زمانی مجاز جهت نوبت دهی در هر تاریخاختصاص ظرفیت به هر بازه زمانیامکان اخذ نوبت توسط کاربران سامانه مهیاردرس افزار سامانه نوبت دهی امکان دسترسی آسانسامانه نوبت دهی مدرسه باید به کاربران امکان دسترسی آسان و سریع را فراهم کند. استفاده از پلتفرم آنلاین، باعث میشود تا همه اولیا و دانشآموزان بتوانند به راحتی و در هر زمانی نوبت خود را تعیین کنند. انعطافپذیری در برنامهریزیاین به معنای این است که کاربران می توانند نوبتهای مورد نظر خود را با توجه به برنامههای شخصی و زمانهای خالی معلمان تعیین کنند. همچنین، در صورت لزوم، بتوانند نوبت خود را لغو یا تغییر دهند. اطلاعرسانی و یادآوریبه کاربران اعلام می کند که نوبت آنها تأیید شده است و همچنین قبل از زمان ملاقات، یک یادآوری به آنها ارسال شود تا از حضور در محل ملاقات مطلع شوند. @darsafzaar
۱۲:۲۸
تحول دیجیتال در مدیریت تغییر سازمانی حتی سازمانهای آموزشی و مدارس یک فرآیند اساسی برای بقا و رشد در دنیای کسب و کار است. ما در اینجا به بررسی مثالهای موفق تحول دیجیتال از شرکتهای برجسته میپردازیم: 1. *نتفلیکس: از اجاره فیلم تا پخش آنلاین* - تحول دیجیتال: از ارائه خدمات اجاره فیلم به صورت پستی، نتفلیکس به پخش آنلاین محتوا منتقل شد. - درس مهم: تحول دیجیتال نیاز به تطابق با نیازهای مصرفکنندگان دارد تا بتواند در بازار مدرن باقی بماند. 2. *دومینوز پیتزا: نجات با مدیریت بر تغییر* - تحول دیجیتال: دومینوز پیتزا با تغییر در مدلهای کسبوکار و مدیریت ارشد، از وضعیت فروپاشی خارج شد. - درس مهم: تاثیرگذاری مدیریت در تحول دیجیتال بسیار حیاتی است و اگر مدیران به میزان کافی مؤثر نباشند، استراتژی دیجیتال نیز نمیتواند موفق باشد. 3. *IKEA: تجارت الکترونیک و تکنولوژی دیجیتال*🪑 - تحول دیجیتال: از فروشگاههای کاتالوگی به غول تجارت الکترونیک با استفاده از فناوریهای نوآورانه و تجربه مشتری محور. - درس مهم: تمرکز بر مخاطبان و بهرهگیری از فناوری برای ارتقاء خدمات، جزء اصلی تحول دیجیتال است. 4. *LEGO: منابع جدید درآمد از طریق دیجیتال*🧩 - تحول دیجیتال: از مشکلات مالی به بازسازی و تنوع در منابع درآمد از فیلمها، بازیهای موبایل، برنامههای موبایل و واقعیت افزوده. - درس مهم: در دنیای دیجیتال، تغییر و تنوع در منابع درآمد، اجتنابناپذیر است. این مثالها نشان میدهند که تحول دیجیتال فراتر از فناوری است و نیازمند تغییر در استراتژی، مدیریت، و تأثیرگذاری بر مصرفکنندگان و نیازهای بازار است. @darsafzaar
۱۵:۵۴
"یادگیری پیشرفته فناوری" یا TEL به هر تکنولوژی اشاره دارد که تجربه یادگیری را بهبود بخشد. این اصطلاح به تمام فناوریهای آموزشی اشاره دارد. اهمیت این مسئله از نظر استانداردهای آموزشی و بهبود فرآیند آموزشی بیان میشود. دانشآموزان امروز بیشتر از هر زمان دیگری با فناوری آشنا هستند و بیشتر از همیشه وقت خود را با تعامل با انواع فناوری میگذرانند. معلمان با آموزش فناوری میتوانند تعامل، تفاهم و تعامل در کلاسها بهبود یابند. از ظهور یادگیری از راه دور تا تکنولوژی برای موفقیت در دنیای واقعی، این فرآیند تغییرات مثبتی را در حوزه آموزش ایجاد کرده است. مربیان میتوانند با آموزش فناوری بهبود تعامل، تفاهم و تعامل در کلاسها و سالنهای سخنرانی خود از این دانش بهبود یابند.از جمله تاثیرات استفاده از این تکنولوژی در آموزش میتواند: ظهور یادگیری از راه دور و ترکیبیبچهها میتوانند با سرعت خودشان یاد بگیرندمنابع بیشتر برای یادگیری معرفی میشود .تکنولوژی بچهها را بیشتر درگیر یادگیری میکندفناوری برای موفقیت در دنیای واقعی ضروری است @darsafzaar
۱۰:۱۶
استفاده از هوش مصنوعی در مدارس و تأثیرات آن بر آموزش است. هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری مورد استفاده قرار میگیرد که نه تنها یادگیری را برای دانشآموزان شخصیسازی میکند بلکه به معلمان هم کمک میکند تا وظایفشان را بهبود ببخشند و به سلامتی شان اهمیت بیشتری بدهند. با استفاده از هوش مصنوعی، آموزش به شکلی پویا و هوشمندانه تر ارائه میشود. این فناوری کمک میکند تا کودکان برای دنیای فناوریمحور آماده شوند. همچنین، مربیان نیز با استفاده از ابزارهای جدید و تعاملی، سبک زندگی خود را تغییر میدهند.با استفاده مناسب، هوش مصنوعی میتواند به بهبود آموزش کمک کند ولی ایمنی در استفاده از این فناوری نیز بسیار حیاتی است. استفاده از هوش مصنوعی در مدارس به چندین شکل میتواند تأثیرات مثبتی برکیفیت آموزش داشته باشد: برنامهریزی درسی: هوش مصنوعی میتواند در برنامهریزی دروس به معلمان کمک کند تا زمان بیشتری برای تمرکز بر آموزش داشته باشند. یادگیری شخصیسازی شده: این فناوری میتواند به دانشآموزان دارای نیازهای اضافی کمک کند و ابزارهایی مانند برنامههای یادگیری شخصیسازی شده را فراهم کند. گزارشنویسی: هوش مصنوعی میتواند به معلمان در نوشتن گزارشهای فردی برای هر دانشآموز کمک کند. مدیریت رفتار: این فناوری میتواند به معلمان در مدیریت رفتار دانشآموزان کمک کند و به برقراری ارتباط با والدین کمک کند. محتوای تعاملی: ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند محتوای تعاملی و جذابی ارائه دهند که کودکان را برای یادگیری بیشتر مشتاق کند. ارزیابی: با استفاده از هوش مصنوعی، ارزیابی دقیقتر و سریعتری انجام میشود. در پایان، اشاره میشود که هر چند هوش مصنوعی میتواند زندگی را آسانتر کند، اما عنصر انسانی در آموزش همچنان حیاتی است و باید به همراهی و همکاری با هوش مصنوعی توجه داشت.برای مطالعه کامل مقاله به آدرس زیر در سایت درس افزار مراجعه کنیدhttps://darsafzar.ir/how-will-artificial-intelligence-transform-education/کانال اطلاع رسانی #درسافزار@darsafzaar
۶:۲۳
داستان سرایی برای یادگیریداستانها به عنوان ابزاری قدرتمند برای آموزش و الهام بخشیدن به دیگران شناخته میشوند. آنها از زمان قدیم برای انتقال دانش و برقراری ارتباط با دیگران مورد استفاده قرار میگرفتهاند. داستانها، به ویژه از نظر آموزشی، بهترین راه برای الهام بخشیدن به یادگیرندگان و تحریک عمل آنها هستند. آنها با فعال کردن بخشهایی از مغز مسئول ترشح هورمونهای لذت ، مانند اندورفین، دوپامین و اکسیتوسین، احساسات مثبت و ارتباط با محتوا را تقویت میکنند. در کل، داستانها ابزاری جذاب و تاثیرگذار برای تبدیل محتوای آموزشی به یک تجربه یادگیری است. سه نوع داستان شامل روایی، مثلها و تمثیلی است. *روایی*: داستانهای خطی و مستقیم هستند که جزئیات زیادی را ارائه میدهند و به خواننده اجازه میدهند تا نتیجهگیری کند. *مثلها*: این داستانها از نمادها برای انتقال ایدههای انتزاعی استفاده میکنند و زمانی مفیدند که میخواهید احساسی را در خواننده ایجاد کنید. *تمثیلی*: داستانهایی هستند که از استعاره برای توضیح مفاهیم پیچیده استفاده میکنند و میتوانند مفاهیم سخت را به یادگیرندگان ارائه دهند. برای نوشتن داستان موفق، باید شروع، میانه و پایان روشنی داشته باشد و شخصیتهای قابل ربط و باورپذیری داشته باشد. همچنین، باید با یک قلاب جذاب شروع کرده و جزئیات کافی را ارائه داده تا خوانندگان بفهمند چه اتفاقی افتاده و چرا اهمیت دارد. با در نظر گرفتن نیازهای داستان، مخاطبان و نتیجه مطلوب، میتوانید داستانی را بنویسید که شخصیتهای قابل تشخیص و مسیری روشن داشته و احساسات مورد نیاز را برانگیخته باشد.متن کامل مقاله را در آدرس زیر مطالعه نماییدhttps://darsafzar.ir/storytelling-for-learning/ کانال رسمی #درسافزار@dardafzaar
۱۹:۰۶
نصب اپلیکیشن تحت وب سامانه مهیار (درس افزار) جهت نصب اپلیکیشن کافیست تا بر اساس مراحل زیر عمل نمائید. ابتدا از طریق مرورگر گوگل کروم به آدرس https://erp.darsafzar.ir مراجعه نمائید و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود وارد سامانه شوید. پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه سه نقطه در قسمت بالا سمت راست کلیک نمائید. از منوی باز شده گزینه نصب برنامه (install app) را انتخاب کنید. در پنجره باز شده بر روی گزینه نصب (install) و سپس بر روی گزینه اضافه کردن (add) کلیک نمائید. از این پس کافیست تا از طریق آیکون درس افزار که در گوشی شما اضافه شده است، وارد سامانه شوید.کانال رسمی #درسافزار @darsafzaar
۸:۳۷
سامانه تغذیه و رستوران مدرسه درس افزار(مهیار) بسیاری از مجموعهها و موسسات آموزشی، وعدههای غذایی نظیر صبحانه و ناهار را در اختیار همکاران و یا دانش جویان و دانش آموزان خود قرار میدهند. مدیریت این موضوع دردسرهای زیادی برای مجموعهها به همراه دارد. دردسرهایی نظیر مدیریت ارتباط با آشپزخانههای مختلف، رزرو وعدههایی غذایی توسط همکاران و دانش آموزان در زمان معین، اختصاص و دریافت هزینهها، اختصاص یارانه و .... سامانه تغذیه مهیار درس افزار با هدف تامین غذای سالم و متنوع برای دانش آموزان و دبیران و کارکنان مدارس طراحی شده است. این سامانه شامل برنامهریزی، تهیه، رزو و سفارش ، توزیع و ارائه غذا و بررسی مسائل مالی در سفارش غذای مدارس است. با استفاده از این سامانه، دانش آموزان میتوانند از غذاهای سالم، متنوع و با ارزش غذایی بالا بهرهمند شوند. علاوه بر این، سامانه تغذیه مدرسه به والدین اطلاعات لازم را در مورد نوع و هزینه غذایی که فرزندشان مصرف میکند، ارائه میدهد. برخی امکانات این سامانه عبارت است از:تعریف کیف پول تغذیه برای کاربرانامکان تعریف آشپزخانههای متنوع و تعریف وعدههای غذایی مربوط به هر آشپزخانهامکان تعریف و مدیریت سلفهای هر مجموعهامکان تعریف انواع منو برای وعدههای غذایی به تفکیک دانش آموزان، همکاران و مدیرانامکان قیمت گذاری بر روی وعدههای غذایی به تفکیک دانش آموزان، همکاران و مدیرانامکان تعریف انواع یارانه غذا برای همکاران و دانش آموزان در واحدهای مختلفقابلیت کسر هزینههای مربوط به وعدههای غذایی از حقوق همکاران و درج در فیش حقوقیامکان تعریف ساعتهای مجاز جهت رزرو وعدههای غذاییامکان رزرو و پرداخت به صورت آنلاینقابلیت باز شدن روز فروش توسط آشپزخانه با قیمت متفاوتارائه انواع گزاراشات رزرو به تفکیک واحد، سلف و کاربرانارائه گزارشهای مالی مهمترین ویژگی مهیاردرس افزار سامانه تغذیه تعریف انواع منو برای وعدههای غذایی به تفکیک دانش آموزان، همکاران و مدیران امکان تعریف انواع یارانه غذا برای همکاران و دانش آموزان در واحدهای مختلف مدرسه تعریف کیف پول تغذیه برای کاربران کانال رسمی #درسافزار@darsafzaar
۴:۵۲
12 اصل یادگیری موبایلی یک محیط یادگیری موبایلی واقعاً فراتر از ابزارهای یادگیری به زندگی و جوامعی است که برای هر یادگیرنده ارزش دارد. این جوامع مجازی ، مکانی هستند که میتوان زمینه بومی و محلی هر یادگیرنده را به طور کامل درک کرد. در اینجا، در این جوامع که هم محلی و هم دیجیتال هستند، «نیاز به دانستن» متولد میشود، دانش بهطور فزایندهای افزایش مییابد، پیشرفت بهطور طبیعی طنینانداز میشود، و تصویر کاملی از هر یادگیرنده بهعنوان یک انسان بهطور کامل پدیدار میشود. 12 اصل یادگیری موبایلی: در ادامه به هر ویژگی اشاره میکنم و توضیحات بیشتری ارائه میدهم: دسترسی آسان: محیط یادگیری سیار در مورد دسترسی آسان به محتوا، همتایان، کارشناسان، مصنوعات نمونه کارها، منابع معتبر و تفکر قبلی در مورد موضوعات مرتبط است. معیارهای متنوع: با توجه به اینکه یادگیری سیار ترکیبی از دیجیتال و فیزیکی است، معیارهای متنوعی درک و «عملکرد دانش» در دسترس خواهد بود. فضای ابری اطلاعات: ابعاد ابر عامل تحرک "هوشمند" است و تمام منابع داده و مواد پروژه به طور مداوم در دسترس هستند. شفافیت: شفافیت محصول جانبی طبیعی اتصال، تحرک و همکاری است. بازی وارسازی: بازی یکی از ویژگی های اصلی یادگیری معتبر و پیشرونده است که هم علت و هم معلول ذهن درگیر است. زمان های مختلف: یکی از قدرتمندترین اصول یادگیری از طریق تلفن همراه، دسترسی ناهمزمان است. خود فعالسازی: با دسترسی ناهمزمان به محتوا، همتایان، و متخصصان، پتانسیل خود فعال سازی به وجود میآید.تنوع مخاطب و محتوا: با تحرک، تنوع می آید.🧮 سرپرستی و نظارت: برنامه ها و دستگاه های تلفن همراه نه تنها می توانند از سرپرستی و نظارت پشتیبانی کنند، بلکه می توانند این کار را بهتر از حتی کافئین ترین معلمان ممکن است انجام دهند. ترکیب: یک محیط یادگیری سیار همیشه ترکیبی از انواع حرکت فیزیکی، ارتباطات شخصی و تعامل دیجیتال را نشان می دهد. دسترسی همیشگی: یادگیری همیشه فعال، خودبخودی، تکراری و بازگشتی است. معتبر بودن: همه 11 اصل قبلی به یادگیری اعتباری میدهند که بازتولید آن در کلاس درس غیرممکن است. برای مطالعه متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید . https://darsafzar.ir/what-are-the-principles-of-mobile-learning/@darsafzaar
۷:۱۷
" /> گروه مدل زبانی بزرگ فارسی معرفی شد؛ «درنا» با ۱۳ میلیارد پارامتر پیشرفتهای سریع هوش مصنوعی در جهان رقابت شدیدی را برای توسعۀ مدلهای زبانی بزرگ بهوجود آورده است. در همین راستا، پارت دانشبنیان موفق شده با معرفی مدل زبانی بزرگ فارسی «درنا» وارد این رقابت فزاینده و جهانی شود. درنا گروه مدلهای زبانی با ظرفیتهای گوناگون ۳، ۷ و ۱۳ میلیارد پارامتری است که توسط این مجموعه توسعه داده شده و قرار است در آیندهای نزدیک از مدل پیشرفتهتر ۳۴ میلیارد پارامتری نیز رونمایی شود. توسعۀ «مدل زبانی درنا» میتواند به بهبود ابزارهای هوشمندی همچون چتباتها، برنامههای تعاملی، دستیاران صوتی، ترجمه ماشینی و تولید محتوا کمک کند و از سوی دیگر زبان فارسی را در دنیای پویای تکنولوژی زنده نگه میدارد. مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، با توسعه بیش از ۱۰۰ سرویس هوشمند به کاربران و کسبوکارها، نقش تعیینکنندهای در هوشمندسازی فضای کسبوکار و زندگی ما داشته و در ادامه نیز این هدف را دنبال خواهدکرد. @darsafzaar
۱۷:۰۰
چگونگی تدریس در حال تغییر است: معلمان باید در مورد آینده آموزش چه بدانند؟(شخصی سازی )
1. شخصیسازی در گذشته: ارزیابی را انجام دهید، عملکرد را ارزیابی کنید، عملکرد را گزارش دهید، سپس تنظیمات اولیه را به بهترین شکل ممکن تغییر دهید. نکات جدید: تمام تلاش خود را برای شناسایی، اولویتبندی و ارزیابی دادهها برای هر دانشآموز به صورت جداگانه در زمان واقعی انجام دهید. یا بهتر بگوییم، تعیین کنید که چه نوع دادهای برای هر دانشآموز مهم است، راهی برای به دست آوردن مداوم آن نوع دادهها بیابید، و سپس یا شخصاً آن را تجزیه و تحلیل کنید یا الگوریتمهایی را که این کار را برای شما انجام میدهند نظارت کنید. این بی شباهت به مکانیک خودرو نیست که کاربراتورها را به سیستمهای تزریق سوخت (که خودشان قدیمی نمیشوند) در دهههای 1980 و 1990 منتقل میکند. اولی خام بود و نیاز به اصلاحات مکرر و "تنظیمات" انجام شده با دست داشت. دومی بسیار دقیقتر بود و نیاز به مهارتهای جدیدی از جانب مکانیک داشت. مکانیکها به جای انجام تنظیمات مکانیکی، به مدیران سیستم تبدیل شدند. به این معنا که آنها زمان بیشتری را صرف تنظیم سیستمها کردند - حسگرها، ECU و غیره - که خودشان تنظیمات را انجام میدادند. @farsafzaar
۸:۰۹
موضوع استفاده از تلفنهای همراه در مدارس ایالات متحده مورد توجه قرار گرفته است. مشکلات جدی از جمله تماشای فیلمها و بازیهای شرط بندی در کلاس، ارسال پیامها، گوش دادن به موسیقی و خرید آنلاین به وسیله دانشآموزان، موجب از بین رفتن تمرکز و توجه آنان شده است. این وضعیت باعث شده است که برخی از مدارس ممنوعیت استفاده از تلفنهای همراه را تحت عنوان "مدارس بدون تلفن" معرفی کنند و قوانینی را برای محدود کردن دسترسی به این دستگاهها اجرا کنند. همچنین، مطالعات نشان میدهند که ممنوعیت استفاده از تلفنها در مدارس میتواند بهبود یادگیری، کاهش حواسپرتی و افزایش تعاملات بین دانشآموزان منجر شود. اما این مسئله هنوز مورد بحث و بررسی قرار دارد و نیاز به رویکردهای جدیدی برای مدیریت این وضعیت دارد. @darsafzaar
۶:۲۲
«جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا بهتازگی در مورد هوش مصنوعی عمومی (AGI) صحبت کرد و گفت که طبق برخی تعاریف، تا پنج سال آینده میتوان به این فناوری دست پیدا کرد و آزمایشهای انسانی را پشتسر گذاشت. درحالحاضر، هوش مصنوعی میتواند تستهایی مانند آزمون وکالت قانونی را پشت سر بگذارد، اما همچنان در آزمایشهای تخصصی مانند تستهای پزشکی مربوط به گوارش مشکل دارد. اما هوانگ گفت که در عرض پنج سال آینده، هوش مصنوعی همچنین باید بتواند تمام این آزمایشها را با موفقیت انجام دهد. البته هوانگ همچنین گفته که طبق تعاریف دیگر، AGI ممکن است بسیار دیرتر به دست بیاید، زیرا دانشمندان هنوز در مورد نحوه توصیف عملکرد ذهن انسان اختلافنظر دارند.
برنامه پرسشگر موضوع: شیوه ارزیابی محصولات و خدمات هوش مصنوعی با حضور:دکتر محمد هادی بکایی : عضو هیات علمی و رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر بهروز مینایی : دبیر ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان مجری: خانم میترا بهرامی تاریخ: ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳زمان: ۲۲ تا ۲۳