میلاد نورانی بانو فاطمه زهرا (س) و روز مادر فرخنده باد. #مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی#روزمادر @defcir
۶:۳۸
همه میگریند و در سکوتند/ درباره «فصلی که گم شد» مستند «فصلی که گم شد» ساخته مهدی قنواتی درباره دختری است که تن به ازدواجی تحمیلی میدهد..کوثر چونان هامون برآیند تصمیمات غلط است. او دوست دارد درس بخواند اما با ازدواج در کلاس یازدهم و سپس بارداری و بچه داری از درس باز میماند. فکر میکند اگر تلاشش را مضاعف کند همه چیز درست میشود. اما اطرافیان همیار و حامی او نیستند. در ظاهر هیچ کس عملاً با درس خواندن او مخالفت نمیکند اما این طبیعتیترین حق او را در کارهای زیادی که تحمیل میکنند از او میگیرند. #سینماحقیقت۱۸#فصلی_که_گم_شد defc.ir/post/8442 @defcir
۸:۴۹
«کوهستان بی دفاع» در هجوم تفنگ به دستان مستند «کوهستان بیدفاع» روایت زندگی امیر حمزه بازوند ساکن روستای تازه ناب اولیا واقع در نهاوند (استان همدان) است. عمو حمزه سالها، شکارچی بوده اما مسیر زندگیاش را تغییر میدهد و به عنوان همیار محیط زیست به مقابله با شکارچیان منطقه کمر همت میبندد. #سینماحقیقت۱۸#کوهستان_بیدفاع defc.ir/post/8443 @defcir
۵:۴۶
«آت اوغلان» به سوی داکا میتازد مستند کوتاه «آت اوغلان» (چابک سوار) ساخته هادی شریعتی در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم داکا بنگلادش روی پرده میرود. #آت_اوغلان#مستند defc.ir/post/8445 @defcir
۶:۳۵
کارگردان «روزگار احمد»: جشنوارهها نباید مختص پایتختنشینان باشد محسن اردستانی کارگردان «روزگار احمد» با اشاره به اینکه جشنوارهها مختص پایتختنشینان شده است، گفت اکران آثار منتخب «سینماحقیقت» در استانها فیلمها را از انحصار پخش در تهران خارج میکند. خبرگزاری مهر، محسن اردستانی: ساز و کارهای مختلفی برای تولید فیلمهای مستند وجود دارد و بخش دولتی و خصوصی قدمهایی را در این زمینه برمیدارند اما مهمترین مشکل فعلی در حوزه سینمای مستند، بحث انتشار و توزیع فیلمها است. متاسفانه بسیاری از مستندهای موفق فرصتی برای عرضه به عموم مخاطبان پیدا نمیکنند. #اکران_هنروتجربه#روزگاراحمد#سینماحقیقت defc.ir/post/8444 @defcir
۶:۴۰
مستند «سینماحقیقت» در اسکار «از زمین صفر» ساخته رشید مشهراوی با موضوع زندگی در غزه که در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفت، مسافر اسکار شد. #سینماحقیقت۱۸#اززمین_صفر defc.ir/post/8446 @defcir
۸:۲۷
داستان جدایی و مهریه در «دریا مرا بس است» موضوع مهریه که به یک مسئله مهم اجتماعی تبدیل شده است، این بار از تریبون هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نقد شد. #سینماحقیقت۱۸#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی defc.ir/post/8448 @defcir
۱۰:۱۱
نمایش آثار منتخب «سینماحقیقت» در شهرستانها خطشکنی است سیدحسین صافی کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند معتقد است: نمایش آثار منتخب هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در شهرهای مختلف و برگزاری کارگاههای آموزشی باعث افزایش امید در بین جوانان میشود. نمایش آثار منتخب مستند سینمای ایران در شهرهای غیر از تهران میتواند این امیدواری را در بین جوانان شهرستانی ایجاد کند که آنها در استعداد و تفکر هیچچیزی کمتر از سایر شهرها و حتی سایر نقاط جهان ندارند و با موضوعاتی روبرو میشوند که در هیچ کتابی وجود ندارد. #سینماحقیقت_درایران#هنروتجربه defc.ir/post/8449 @defcir
۱۰:۲۳
بر سر بزرگترین صنایع دستی جهان چه آوردیم؟/ نگاهی به «بوم ایرانی» با وجود اینکه سدهها است لنج سازی در نوار ساحلی جنوب کشور بخشی از هویت و فرهنگ منطقه است، این هنر اصیل نه تنها حفاظت نمیشود بلکه مصوبههایی برای از بین بردن آن مطرح شده است. خبرگزاری پانا: کارگردان در «بوم ایرانی» روایت میکند برای نجات این هنر دیرینه از هر تریبون و برنامهای که توانسته کمک گرفته است. پیش هر کسی که توانسته رفته و با هر نهادی که توانسته صحبت کرده است. در نهایت آن مصوبه تلخ معلق شده، اما برای سرنوشت لنجهایی که به سادگی میتواند با اهداف گردشگری مورد استفاده قرار گیرد، تصمیمی گرفته نشده است. این خاصیت مستند است که حقایق را مطرح و توجه نهادها را به خود جلب کند. موضوعی که مورد توجه کارگردان مستند «بوم ایرانی» قرار گرفته است تا شاید جشنواره «سینماحقیقت» و رفت و آمد مسئولان نگاهی را به سمت این هنر اصیل متوجه سازد. #سینماحقیقت۱۸#بوم_ایرانی defc.ir/post/8450 @defcir
۶:۰۱
شخصیتهای فیلم مستند را برای نقشهای آینده در ذهنم بایگانی میکنم حسین عابدینی برنده سیمرغ بهترین بازیگر مرد از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از تأثیر دیدن فیلمهای مستند بر روند کاری خود میگوید. خبرگزاری آنا، حسین عابدینی: به تازگی در هجدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شرکت کردم و چند مستند جذاب دیدم. خاستگاه خیلی از همکاران سینمایی من چه بازیگر و چه فیلمساز، سینمای مستند است و میدانم که احتمالاً به خاطر مشغلههای کاری در این گونه رویدادها حضور پیدا نمیکنند. من به فضای فیلم مستند علاقه دارم و از طرف دیگر دیدن این گونه آثار بهرههای فراوانی بر روند کاری من دارد. #سینماحقیقت۱۸#بازیگر#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی defc.ir/post/8451 @defcir
۶:۴۲
«خطالقعر» به دلیل بیطرفانه بودن روایت، پرمخاطب شد کارگردان مستند «خطالقعر» با اشاره به اینکه مستندهای هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» جسورانهتر از دورههای پیشین بود، بر بیطرفانه بودن روایت این مستند تاکید کرد. هنرآنلاین، فرشاد اکتسابی: تماشاگرانی که فیلم را دیدند به این بخش توجه داشتند که همه اطلاعات موجود در فیلم با سند مطرح شده است و من بهعنوان کارگردان خود را حذف کرده بودم، اجازه دادم دو طرف قضیه اسناد خود را رو کنند و مخاطب به قضاوت درباره آنها بپردازد. #خطالقعر#سینماحقیقت۱۸ defc.ir/post/8452 @defcir
اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند اعضای آکادمی سینمای مستند ایران که در نخستین دوره فعالیت خود سیزدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران را داوری میکنند، مشخص شدند. #مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی defc.ir/post/8453 @defcir
۸:۱۳
بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد با حکم رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، بهروز شعیبی به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شد. #رائدفریدزاده#بهروز_شعیبی defc.ir/post/8454 @defcir
۸:۱۹
ادامه اکران مستندهای «سینماحقیقت»/ مهاجرت، خانواده و مادر در «آبه» سارا طالبیان کارگردان مستند «آبه» که در هجدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» حضور داشت معتقد است نمایش فیلمهای منتخب جشنواره «سینماحقیقت» در شهرهای مختلف میتواند به گسترش فرهنگ تماشای فیلمهای مستند کمک کند. خبرگزاری ایلنا، سارا طالبیان: این مستند یک فیلم جهان شمول به شمار میرود و با توجه به موضوع آن که به مهاجرت میپردازد، به نظرم نمایش آن در شهرهای مختلف اتفاق بااهمیتی است. بسیاری از خانوادهها در کشور با فرزندان نوجوان خود در خصوص مهاجرت دچار چالش هستند. من قصد ندارم عمل مهاجرت را نفی کنم اما باید به این موضوع توجه کرد مهاجرت سرنوشت مشخصی ندارد. چالش میان خانوادهها و نوجوانان متعلق به نسل زد، مسئلهای جهانشمول است و به همین دلیل افراد بسیاری میتوانند با این اثر ارتباط برقرار کنند. #مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی#آبه#سینماحقیقت۱۸ defc.ir/post/8455 @defcir
۹:۰۲
«سینماحقیقت» در استانها/ «عاتقه»، عشق به خانه مستند «عاتقه» در یک بالکن تنگ، با نمایش لباسهایی تیره و زنی تنها در میانۀ جنگ آغاز میشود. انگار به مخاطب میگوید، به تماشای فیلمی غمزده و تاریک آمده است! هرچند نانهای گرمی که در ادامه پخته و تقسیم میشوند، بیننده را در حال و هوای دیگری غرق میکند. خبرگزاری ایسنا: همان لحظات آغازین مستند که نشانههای تیرهبختی حضورشان را به رخ میکشند، چشم مخاطب به آبی آسمان میافتد که با خانه هممرز است. بعد اگر دقیقتر نگاه شود، گلهای سفید و قشنگی نیز بر پیراهن زن خودنمایی میکند. همۀ اینها یعنی فیلم در سیاهی جنگ به تماشای امیدهای کوچک زندگی نوید میدهد. #سینماحقیقت۱۸#عاتقه#هنروتجربه defc.ir/post/8456 @defcir
۹:۲۴
سینماحقیقت در استانها/ فریدون جیرانی در بابل مستند میبیند #سینماحقیقت#مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی#فریدون_جیرانی @defcir
۱۷:۰۷
⚘️ میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) بر رهروان طریق توحید و معرفت، فرخنده باد. #مرکز_گسترش_سینمای_مستندوتجربی @defcir
۶:۲۴
استقبال ۳ هزار نفر از نمایش آثار منتخب «سینماحقیقت» در هفته اول نمایش آثار منتخب هجدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در شهرستانها ۲ هزار و ۹۸۵ نفر به تماشای این آثار نشستند. #سینماحقیقت۱۸#هنروتجربه defc.ir/post/8457 @defcir
۷:۴۰
با فیلمهایی جسورانه مواجه شدیم/ دهه هشتادیهای خلاق وارد سینما شدهاند مهدی قربانپور تهیهکننده و کارگردان سینمای مستند و داور هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» معتقد است تنوع آثار و مستندسازان ویژگی این دوره بوده است. خبرآنلاین، مهدی قربانپور: در گروه داوری شاهد حضور کارگردان، تهیهکننده، مدیرفرهنگی و، منتقد سینما و انسان شناس بودیم. با توجه به این ترکیب میتوانم بگویم نگاههای مختلفی در جمعمان وجود داشت و این تفاوت سلایق ویژگیهای مثبتی داشت. جلسات داوری به شکل کاملا اقناعی پیش میرفت و طبیعتا در مورد فیلمها بحث میشد تا به اجماع فکری برسیم. #مهدی_قربانپور#سینماحقیقت۱۸ defc.ir/post/8458 @defcir