۱۶:۳۲
۱۶:۳۲
۱۶:۳۲
۱۶:۳۲
۱۶:۳۲
مهارت تفکر انتقادای یا نقادانه
۱۶:۳۳
۱۸:۲۵
۱۰:۵۸
مدرسه گفتوگو
https://www.instagram.com/reel/C-KOiN4t-JK/?igsh=MXM0czR4Z3J5Nm82bg==
اگه میخواین بدونین تو مدرسه گفت وگوی آراد چه دوره هایی برگزار میشه حتما این ویدیورو ببینید
۱۰:۵۸
مدرسه گفتوگو
https://www.instagram.com/reel/C-KOiN4t-JK/?igsh=MXM0czR4Z3J5Nm82bg==
کارگاه مکمل خلاقیت (۷تا۱۰سال)
کارگاهی برگرفته از دو بخش هنر های تجسمی و میز گفتگوست.
بخش اول شامل بازی ، نقاشی ،قصه گویی و... است که بر اساس اهداف معین آموزشی باعث تقویت مهارت های ارتباطی شامل خوب گوش دادن،بیان صحیح تفکرات،یادگیری تفکر نقاد،تفکرخود مراقبتی، تفکر خلاق،تقویت روحیه پرسشگری و جستجوگری کودکان است.
در بخش دوم ذهن کودکان با محرک های بیرونی (انیمیشن،آهنگ،داستان های صوتی) به چالش کشیده و روحیه پرسشگریشان فعال می شود و به گفتگو راجع به سوالات ایجاد شده در حوزه محرک ها می پردازند.
پیش نیاز کارگاه اندیشه کارگاه مکمل خلاقیت می باشد.
كارگاه ها انديشه (۱۰تا ۱۲ سال)
در كارگاه انديشه، ما به ايجاد يك محيط پويا و تشويق كننده براي رشد فكري كودكان و نوجوانان مي پردازيم. اين دوره فرصتي را براي كودكان و نوجوانان فراهم مي كند تا از ديدگاههاي مختلف،با اعتقادات و ارزشها با همراهي يكديگر آشنا شوند و در نتيجه، درك عميق تري از خود و ديگران پيدا كنند. ما اعتقاد داريم كه انديشه ورزي و فكرپروري به عنوان ابزارهايي براي ارتقاء ارتباطات انساني و حل مسائل جامعه ميتوانند عمل كنند. با شركت در اين كارگاه، كودكان و نوجوانان نه تنها مهارت هاي فكري خود را افزايش مي دهند بلكه با فرهنگ انديشه و تفكر در جامعه ی خود نيز بهبود مي بخشند. حضور در اين كارگاه نه تنها به آنها كمك مي كند که از مسيري آموزنده عبور كنند، بلكه اين امكان را فراهم مي كند تا در آينده به عنوان فردي كه توانمندي هاي فكري و انديشه اي بالا دارد، در جامعه ي پويا و پيچيده اي كه در آن زندگي مي كنيم، به عنوان رهبران مؤثر نقش آفريني كنند.
کارگاهی برگرفته از دو بخش هنر های تجسمی و میز گفتگوست.
بخش اول شامل بازی ، نقاشی ،قصه گویی و... است که بر اساس اهداف معین آموزشی باعث تقویت مهارت های ارتباطی شامل خوب گوش دادن،بیان صحیح تفکرات،یادگیری تفکر نقاد،تفکرخود مراقبتی، تفکر خلاق،تقویت روحیه پرسشگری و جستجوگری کودکان است.
در بخش دوم ذهن کودکان با محرک های بیرونی (انیمیشن،آهنگ،داستان های صوتی) به چالش کشیده و روحیه پرسشگریشان فعال می شود و به گفتگو راجع به سوالات ایجاد شده در حوزه محرک ها می پردازند.
پیش نیاز کارگاه اندیشه کارگاه مکمل خلاقیت می باشد.
كارگاه ها انديشه (۱۰تا ۱۲ سال)
در كارگاه انديشه، ما به ايجاد يك محيط پويا و تشويق كننده براي رشد فكري كودكان و نوجوانان مي پردازيم. اين دوره فرصتي را براي كودكان و نوجوانان فراهم مي كند تا از ديدگاههاي مختلف،با اعتقادات و ارزشها با همراهي يكديگر آشنا شوند و در نتيجه، درك عميق تري از خود و ديگران پيدا كنند. ما اعتقاد داريم كه انديشه ورزي و فكرپروري به عنوان ابزارهايي براي ارتقاء ارتباطات انساني و حل مسائل جامعه ميتوانند عمل كنند. با شركت در اين كارگاه، كودكان و نوجوانان نه تنها مهارت هاي فكري خود را افزايش مي دهند بلكه با فرهنگ انديشه و تفكر در جامعه ی خود نيز بهبود مي بخشند. حضور در اين كارگاه نه تنها به آنها كمك مي كند که از مسيري آموزنده عبور كنند، بلكه اين امكان را فراهم مي كند تا در آينده به عنوان فردي كه توانمندي هاي فكري و انديشه اي بالا دارد، در جامعه ي پويا و پيچيده اي كه در آن زندگي مي كنيم، به عنوان رهبران مؤثر نقش آفريني كنند.
۱۲:۳۲
۶:۱۲
۱۰:۰۰
۱۰:۰۳
سلام و عرض ادب
متشکریم از استقبال بی نظیر شما از رویدا روز جمعه
باعث افتخاره همراهی و بودن در کنار شما عزیزان
متشکریم از استقبال بی نظیر شما از رویدا روز جمعه
باعث افتخاره همراهی و بودن در کنار شما عزیزان
۱۸:۲۶
ظرفیت ثبت نام تکمیل شد
و متأسفانه ظرفیت جدید هم باز نمیشه
اما حتما مدرسه گفت و گو رو دنبال کنید تا در رویداد های آتی که قراره به زودی برگزار بشه بتونید شرکت کنید
این مدرسه فرق می کند
و متأسفانه ظرفیت جدید هم باز نمیشه
اما حتما مدرسه گفت و گو رو دنبال کنید تا در رویداد های آتی که قراره به زودی برگزار بشه بتونید شرکت کنید
این مدرسه فرق می کند
۱۸:۲۶
۵:۲۵
مدرسه گفتوگو
فیلم
در این دوره ما تمرکز بر رشد مهارتهای اندیشهورزانه در کودکان با تکیه بر محتواهای سمعی و بصری رسانهای هستیم. به نوعی در طول این دوره به واسطه کندوکاو در آثار رسانهای همچون انیمیشنها، موسیقیها، فیلمها و مستندها کودکان مهارتهای سواد رسانهای خود را هم ارتقاء میدهند. کودکان در این دوره هر هفته یک محتوای از قبل تعیین شده را مشاهده کرده یا میشنوند، از آن پرسشهایی را طرح و به سوالاتی که تعیین شدهاست پاسخ میدهند. همچنین یک اثر تجسمی با موضوعی مشخص را هم ترسیم میکنند. در هر هفته طی جلسه گفتوگوی گروهی درباره سوالاتشان گفتوگو کرده و نقاشیهایشان مورد تحلیل کارشناس قرار میگیرد.
در این دوره فراتر از تقویت مهارتهای سواد رسانهای، هدف ما این است که کودکانی اندیشهورز را تربیت کنیم و فضایی برای تفکر خلاقانه و تفکر پویا را برای آنها فراهم آوریم. در هر جلسه، کودکان با وارد شدن به دنیای متنوع و پر از ایده محتواهای رسانهای، به اکتشاف مفاهیم جدید میپردازند. آنها به وسیله مشاهده، پرسش و تحلیل آثار رسانهای، به افقهای جدیدی از اندیشهورزی دست پیدا میکنند. این دوره آنها را به آگاهی از قدرت کلامی و تصویری که در دنیای رسانهها نهفته است، مجهز میسازد. این تجربه، کودکان را به افرادی تبدیل میکند که قادر به تفکر نقادانه و تحلیلی در مورد محتواهای رسانهای هستند و این توانایی به آنها کمک میکند تا در دنیای پیچیده و پویای امروزی، بهتر و کارآمدتر ارتباط برقرار کنند.
اهداف:تقویت مهارت گفتوگوتقویت روحیه پرسشگری و مسئلهپردازیتقویت روحیه تفکر نقادانهتقویت مهارتهای سواد رسانهایتقویت مهارتهای تفکر خلاق بر بستر هنر
این مدرسه فرق می کند
در این دوره فراتر از تقویت مهارتهای سواد رسانهای، هدف ما این است که کودکانی اندیشهورز را تربیت کنیم و فضایی برای تفکر خلاقانه و تفکر پویا را برای آنها فراهم آوریم. در هر جلسه، کودکان با وارد شدن به دنیای متنوع و پر از ایده محتواهای رسانهای، به اکتشاف مفاهیم جدید میپردازند. آنها به وسیله مشاهده، پرسش و تحلیل آثار رسانهای، به افقهای جدیدی از اندیشهورزی دست پیدا میکنند. این دوره آنها را به آگاهی از قدرت کلامی و تصویری که در دنیای رسانهها نهفته است، مجهز میسازد. این تجربه، کودکان را به افرادی تبدیل میکند که قادر به تفکر نقادانه و تحلیلی در مورد محتواهای رسانهای هستند و این توانایی به آنها کمک میکند تا در دنیای پیچیده و پویای امروزی، بهتر و کارآمدتر ارتباط برقرار کنند.
اهداف:تقویت مهارت گفتوگوتقویت روحیه پرسشگری و مسئلهپردازیتقویت روحیه تفکر نقادانهتقویت مهارتهای سواد رسانهایتقویت مهارتهای تفکر خلاق بر بستر هنر
این مدرسه فرق می کند
۵:۲۵
والد گرامی، سلاملطفا با ارائه بازخورد درباره رویداد“اندیشمندانِ کوچک” ما را در بهبود فعالیتهای آتی یاری نماید.https://survey.porsline.ir/s/NlCexKCپیشاپیش قدردان زحمات شما هستیم.مدرسه گفتوگو آراد
۵:۲۸
مغالطات روزمره والدین
۱. مغالطه توسل به زور یا «همینه که هست!»
مونا : من نمی خوام پس اندازم را به شما بدم. مادر: باشه! فکر میکردم دخترم هستی ولی بدون دیگه نیستی.
پدر: دوچرخه ات را هرجایی تو خیابون ول نکن!
سینا: چی میشه مگه؟ حواسم هست.
پدر: صبر کن گم شه، اون وقت من می دونم و تو که بفهمی چی میشه!
مهتاب: من تبلت صورتی می خوام. مادر: ده بار گفتم نه، حالا تکرار کن تا قلب مادرت را بشکنی!
پدر: سعید چرا برادر کوچکت را هل دادی؟ فقط یه داعشی می تونه اینجور بی رحم باشه!
مهرزاد: من این شلوار مشکی را نمی پوشم!مادر: خب پس سلیقه منو قبول نداری ؟ باشه منم دیگه هیچی برات نمی خرم!
* یکی از پر کاربردترین مغالطه های روزمره نزد والدین و مربیان به عنوان الگوهای تربیتی کودکان استفاده از «تهدید» است. زمانی که اجبار به شکل مستقیم با تهدید کلامی یا تنبیه بدنی و یا به شکل غیر مستقیم با گوشزدکردن و خط و نشان کشیدن جای استدلال بنشیند مغالطه شکل گرفته است. وقتی به عنوان بزرگتر یا نیروی مقتدر در خانه ومدرسه از گزینه «تهدید» استفاده میکنیم و قدرت بالادستی خود را به رخ کودکان می کشیم مسیرهای گفتگو و استدلال آوری را مسدود نموده به کودکان می آموزیم که «حق با قدرت» است یا اصطلاح معروف «همینه که هست» را برای آنها درونی میکنیم. قرار گرفتن برخی از والدین در موضع «قربانی» و به رخ کشیدن زحمات و سختی هایی که برای کودکان متحمل شده اند هم در دسته مغالطه های تهییج احساسات و توسل به زور است، مادری که فرزندش را برای رفتار یا انتخابش عاق میکند بدون ارائه دلیل مستدل از این مغالطه بهره برده است. معلمی که جریمه و نمره را تنها راه حل کنترل دانش آموزانش می داند از قدرت خود به عنوان چماق کنترلگر هر جنبش ناسازگار استفاده کرده و امکان فراگیری اعتراض یا مخالفت مستدل را در کلاس منکوب میکند. کودکی که برای مخالفت با خواهر کوچکتر یا دوست ضعیف تر همواره از تهدید به قهر یا قطع رابطه دوستانه استفاده میکند درگیر چرخه مغالطه ورزی و توسل به زور شده است. تهدید و ارعاب کودکان چرخه ایست که در خانه ها شکل میگیرد در مدارس تکمیل میشود و در سطوح کلان اجتماعی ذیل کاربست ابزارهایی مثل سانسور ، خشونت کلامی و فیزیکی ، زورگیری و زورگویی ادامه می یابد. برای پایان دادن به منش دیکتاتوری و مستبدانه درونی شده نسل ها چاره ای جز شناخت این مغالطه و جایگزین نمودنش با مخالفت مستدل منطقی در چارچوب گفتگو نداریم و همواره به یاد داشته باشیم : «ترساندن استدلال نیست.»
انستیتو مدرسه گفتوگو
این مدرسه فرق میکند!
برگرفته از کانال مدرسه گفت و گو
@dialogueschool_urmia
۱. مغالطه توسل به زور یا «همینه که هست!»
مونا : من نمی خوام پس اندازم را به شما بدم. مادر: باشه! فکر میکردم دخترم هستی ولی بدون دیگه نیستی.
پدر: دوچرخه ات را هرجایی تو خیابون ول نکن!
سینا: چی میشه مگه؟ حواسم هست.
پدر: صبر کن گم شه، اون وقت من می دونم و تو که بفهمی چی میشه!
مهتاب: من تبلت صورتی می خوام. مادر: ده بار گفتم نه، حالا تکرار کن تا قلب مادرت را بشکنی!
پدر: سعید چرا برادر کوچکت را هل دادی؟ فقط یه داعشی می تونه اینجور بی رحم باشه!
مهرزاد: من این شلوار مشکی را نمی پوشم!مادر: خب پس سلیقه منو قبول نداری ؟ باشه منم دیگه هیچی برات نمی خرم!
* یکی از پر کاربردترین مغالطه های روزمره نزد والدین و مربیان به عنوان الگوهای تربیتی کودکان استفاده از «تهدید» است. زمانی که اجبار به شکل مستقیم با تهدید کلامی یا تنبیه بدنی و یا به شکل غیر مستقیم با گوشزدکردن و خط و نشان کشیدن جای استدلال بنشیند مغالطه شکل گرفته است. وقتی به عنوان بزرگتر یا نیروی مقتدر در خانه ومدرسه از گزینه «تهدید» استفاده میکنیم و قدرت بالادستی خود را به رخ کودکان می کشیم مسیرهای گفتگو و استدلال آوری را مسدود نموده به کودکان می آموزیم که «حق با قدرت» است یا اصطلاح معروف «همینه که هست» را برای آنها درونی میکنیم. قرار گرفتن برخی از والدین در موضع «قربانی» و به رخ کشیدن زحمات و سختی هایی که برای کودکان متحمل شده اند هم در دسته مغالطه های تهییج احساسات و توسل به زور است، مادری که فرزندش را برای رفتار یا انتخابش عاق میکند بدون ارائه دلیل مستدل از این مغالطه بهره برده است. معلمی که جریمه و نمره را تنها راه حل کنترل دانش آموزانش می داند از قدرت خود به عنوان چماق کنترلگر هر جنبش ناسازگار استفاده کرده و امکان فراگیری اعتراض یا مخالفت مستدل را در کلاس منکوب میکند. کودکی که برای مخالفت با خواهر کوچکتر یا دوست ضعیف تر همواره از تهدید به قهر یا قطع رابطه دوستانه استفاده میکند درگیر چرخه مغالطه ورزی و توسل به زور شده است. تهدید و ارعاب کودکان چرخه ایست که در خانه ها شکل میگیرد در مدارس تکمیل میشود و در سطوح کلان اجتماعی ذیل کاربست ابزارهایی مثل سانسور ، خشونت کلامی و فیزیکی ، زورگیری و زورگویی ادامه می یابد. برای پایان دادن به منش دیکتاتوری و مستبدانه درونی شده نسل ها چاره ای جز شناخت این مغالطه و جایگزین نمودنش با مخالفت مستدل منطقی در چارچوب گفتگو نداریم و همواره به یاد داشته باشیم : «ترساندن استدلال نیست.»
انستیتو مدرسه گفتوگو
این مدرسه فرق میکند!
برگرفته از کانال مدرسه گفت و گو
@dialogueschool_urmia
۹:۴۴
. مغالطات روزمره والدین :
۲. مغالطه تعاقب یا اینجوری شد چون اونجوری شده بود!
صبا: باز اومدی تبلتم روشن نمیشه!هدا: به من چه ربطی داره؟صبا: هربار میای تو اتاقم این تبلت یه چیزیش میشه!
سعید: چرا همش سوت میزنی؟
افسانه: چون پشه ها بهمون نزدیک نشن.
سعید: خونه ما که پشه نداره؟
افسانه : خوبه میبنی سوت زدنم چه اثری داشته تا امروز باز میپرسی!؟
حمید: چرا اینقدر دیر رسیدی؟ کتاب ها را جا گذاشتی؟سامان: سرصبح تو راه مدرسه یک گربه سیاه دیدم، امروز همش بد اوردم!
رضا: چرا همش این بلوز آبی را میپوشی؟
علی: چون هر وقت این بلوز تنمه امتحانم را خوب میدم!
مادر: دخترم چند بار تا حالا گفتم از زیر نردبون رد نشو؟سارا: چرا اخه؟مادر: لیز خوردی تو راهرو و مچ پات ضرب دیده باز می پرسی چرا آخه؟
سیمین: مطمئنم امتحان امروز را خراب میکنم؟
سحر: چرا؟ نخوندی مگه؟
سیمین: خوندم، اما سرصبح اینه کمدم یهویی نصف شد از وسط.
سارا: من دیگه خونه خاله صفورا نمیام؟مادر: چرا؟ چیزی شده؟سارا: از وقتی برگشتیم از خونشون سرم درد گرفته.
یکی از مهمترین راه های کشف و شناخت دنیا توسط کودکان ادراک رابطه علت و معلولی بین رخدادهاست.چایی داغ است و داغی میسوزاند. پس داغ بودن علت سوزاندن است. آزمون و خطاهای کودکان در راه شناخت نسبت ها و ارتباطها بین وقوع رخدادها منجر به درک منطقی دنیای پیرامون میشود، اگر اتفاقاتی هم زمان رخ بدهند که ارتباط علی محکمی بین آنها نباشد فقط همزمانی و پشت سر بودگی چند اتفاق را شامل شود نسبت دادن آنها به یکدیگر «مغالطه تعاقب» یا «اینجوری شد چون آنجوری بود» رخ می دهد. بسیاری از خرافات روزمره مبتنی بر همین مغالطه شکل گرفته اند و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشوند تکیه به این خرافات و ضرب المثلهای مرتبط با آنها ذهن منطقی کودکان را هدف گرفته و آنها را بی نیاز از ارائه استدلال قوی و کشف روابط بین امور میکند. برای رهایی از این مغالطه و عواقب پسینی باید مفاهیم مانند مجاورت، تقارن، سنخیت و رابطه معنادار علی/معلولی را در هر رخدادی برای کودک تبیین کنیم. از کودک بخواهیم برای کشف روابط بین دو یا چند رخداد همزمان شواهد و مدارک مستند ارتباطی بجوید. تکنیک جا به جایی را به کار ببرد: اگر بلوز آبی همیشه باعث نمره خوب میشود ایا همه افرادی که نمره خوب میگیرند بلوز آبی می پوشند یا اگر بلوز ابی تو بر تن برادرت باشد باز هم نمره خوب می گیرد؟ اگر گربه سیاه باعث حادثه بد میشود چرا حوادث بد در خانه یا مدرسه که گربه سیاهی وجود ندارد اتفاق می افتند؟ برای رهایی از خرافات و تحریف ها و بدعت های اجتماعی جز پروراندن ذهن استدلالگر کودکان راه برون رفتی وجود ندارد و هیچگاه برای رهایی از دام این مغالطه دیر نیست.
انستیتو مدرسه گفتوگو
این مدرسه فرق میکند!
برگرفته از کانال مدرسه گفتگو
@dialogueschool_urmia
۲. مغالطه تعاقب یا اینجوری شد چون اونجوری شده بود!
صبا: باز اومدی تبلتم روشن نمیشه!هدا: به من چه ربطی داره؟صبا: هربار میای تو اتاقم این تبلت یه چیزیش میشه!
سعید: چرا همش سوت میزنی؟
افسانه: چون پشه ها بهمون نزدیک نشن.
سعید: خونه ما که پشه نداره؟
افسانه : خوبه میبنی سوت زدنم چه اثری داشته تا امروز باز میپرسی!؟
حمید: چرا اینقدر دیر رسیدی؟ کتاب ها را جا گذاشتی؟سامان: سرصبح تو راه مدرسه یک گربه سیاه دیدم، امروز همش بد اوردم!
رضا: چرا همش این بلوز آبی را میپوشی؟
علی: چون هر وقت این بلوز تنمه امتحانم را خوب میدم!
مادر: دخترم چند بار تا حالا گفتم از زیر نردبون رد نشو؟سارا: چرا اخه؟مادر: لیز خوردی تو راهرو و مچ پات ضرب دیده باز می پرسی چرا آخه؟
سیمین: مطمئنم امتحان امروز را خراب میکنم؟
سحر: چرا؟ نخوندی مگه؟
سیمین: خوندم، اما سرصبح اینه کمدم یهویی نصف شد از وسط.
سارا: من دیگه خونه خاله صفورا نمیام؟مادر: چرا؟ چیزی شده؟سارا: از وقتی برگشتیم از خونشون سرم درد گرفته.
یکی از مهمترین راه های کشف و شناخت دنیا توسط کودکان ادراک رابطه علت و معلولی بین رخدادهاست.چایی داغ است و داغی میسوزاند. پس داغ بودن علت سوزاندن است. آزمون و خطاهای کودکان در راه شناخت نسبت ها و ارتباطها بین وقوع رخدادها منجر به درک منطقی دنیای پیرامون میشود، اگر اتفاقاتی هم زمان رخ بدهند که ارتباط علی محکمی بین آنها نباشد فقط همزمانی و پشت سر بودگی چند اتفاق را شامل شود نسبت دادن آنها به یکدیگر «مغالطه تعاقب» یا «اینجوری شد چون آنجوری بود» رخ می دهد. بسیاری از خرافات روزمره مبتنی بر همین مغالطه شکل گرفته اند و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشوند تکیه به این خرافات و ضرب المثلهای مرتبط با آنها ذهن منطقی کودکان را هدف گرفته و آنها را بی نیاز از ارائه استدلال قوی و کشف روابط بین امور میکند. برای رهایی از این مغالطه و عواقب پسینی باید مفاهیم مانند مجاورت، تقارن، سنخیت و رابطه معنادار علی/معلولی را در هر رخدادی برای کودک تبیین کنیم. از کودک بخواهیم برای کشف روابط بین دو یا چند رخداد همزمان شواهد و مدارک مستند ارتباطی بجوید. تکنیک جا به جایی را به کار ببرد: اگر بلوز آبی همیشه باعث نمره خوب میشود ایا همه افرادی که نمره خوب میگیرند بلوز آبی می پوشند یا اگر بلوز ابی تو بر تن برادرت باشد باز هم نمره خوب می گیرد؟ اگر گربه سیاه باعث حادثه بد میشود چرا حوادث بد در خانه یا مدرسه که گربه سیاهی وجود ندارد اتفاق می افتند؟ برای رهایی از خرافات و تحریف ها و بدعت های اجتماعی جز پروراندن ذهن استدلالگر کودکان راه برون رفتی وجود ندارد و هیچگاه برای رهایی از دام این مغالطه دیر نیست.
انستیتو مدرسه گفتوگو
این مدرسه فرق میکند!
برگرفته از کانال مدرسه گفتگو
@dialogueschool_urmia
۲۰:۰۶