عکس پروفایل گروه دین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیگ

گروه دین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

۱۹۰عضو
thumnail
#گزارش_کارشناسی | حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف در برنامه هفتم توسعه
undefined به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (۷): حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف و ارائه احکام پیشنهادی» اظهار داشت قانون برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سندی سیاستی و مهم در جهت پیشبرد اهداف کلان نظام در چارچوب برنامه‌ای مشخص و میان‌مدت است. ازجمله نقاط قوت این لایحه برنامه در حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف، توجه به سویه کارکرد اجتماعی نهاد دین و ظرفیت‌های آن در حل مسائل اجتماعی و همچنین جهت‌گیری نو پیرامون مردمی‌سازی نهاد مسجد است.
undefined شماره مسلسل:۱۹۰۵۴
پایگاه نشر گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی @dinmarkaz

۹:۵۹

19054 (10).pdf

۱.۲۶ مگابایت

#سند_پژوهشی | حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف در برنامه هفتم توسعه
پایگاه گروه دین نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۰:۰۱

thumnail
#گزارش_کارشناسی | ارزیابی عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد
undefined دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش در گزارشی با عنوان «ارزیابی عملکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد» بیان کرده است که باوجود گذشت ۳۰ سال از تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و شروع به فعالیت نهاد مجری این کانون‌ها با نام «ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد»، در ارزیابی عملکرد، کمترین جایگاه را در فرآیند سیاستگذاری این مجموعه داشته است. از طرف دیگر، پس از کندوکاو در داده‌های مربوط به به مجموعه کانون‌ها و ستاد، مشخص شد که این مجموعه به‌لحاظ جمع آوری آمار و بانک داده دچار ضعف بوده و بسیاری از اطلاعات مربوط به کانون‌های مزبور در دسترس نیست. شماره مسلسل:۱۹۳۱۳
پایگاه نشر گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی @dinmarkaz

۱۰:۰۷

19313 (7).pdf

۳.۰۹ مگابایت

#گزارش_کارشناسی | ارزیابی عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد
شماره مسلسل:۱۹۳۱۳
پایگاه نشر گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۰:۰۸

thumnail
#گزارش_کارشناسی | واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در جهان امروز؛ ۲. مطالعه موردی: سازمان دیانت ترکیه با محوریت سیاست گذاری متمرکز دینی
undefined دفتر مطالعات اموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در جهان امروز؛ ۲. مطالعه موردی: سازمان دیانت ترکیه با محوریت سیاست گذاری متمرکز دینی» آورده است که با روی کارآمدن اسلام گرایان (حزب عدالت و توسعه) در کشور ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی، سیاستگذاری دینی و تبلیغی این کشور با تحولاتی اساسی در راستای بسط گفتمان اسلامی و اسلامی سازی جامعه این کشور همراه بود، این درحالی است که از آغاز تأسیس جمهوری ترکیه (۱۹۲۳ میلادی) سیاست های دینی عمدتاً مبتنی بر کنترل فعالیت های اسلامی و محدود کردن آزادی های دینی و مذهبی بود.
undefined لینک خبر | شماره مسلسل: ۱۹۶۴۸

۱۲:۳۴

19648 (4).pdf

۳.۵۵ مگابایت

#سند_پژوهشی | واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در جهان امروز؛ ۲. مطالعه موردی: سازمان دیانت ترکیه با محوریت سیاست گذاری متمرکز دینی
پایگاه نشر گروه دین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۳۷

thumnail
#گزارش_کارشناسی | ارزیابی عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۲ در حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف
undefinedدفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکز در گزارشی با عنوان «ارزیابی عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف» آورده است که یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یک سیاست، برنامه یا قانون، ارزیابی میزان و نحوه اجرایی‌سازی آن است.
undefinedاین گزارش بیان می‌کند که ارزیابی میزان و نحوه تحقق تخصیص اعتبارات تصویب شده در قوانین بودجه سنواتی و کاوش علل عملکرد پایین‌تر از میزان در نظر گرفته شده یا عدم تخصیص این اعتبارات، یکی از مهم‌ترین گام‌های سیاستگذاری و قانون‌گذاری صحیح و یکی از اصلی‌ترین گام‌ها در دقیق‌تر شدن برآوردها و پیش‌بینی‌ها برای تهیه و تدوین لوایح و قوانین بودجه سنواتی است. به‌بیان‌دیگر، فهم علل هر‌کدام از موارد عدم تحقق تخصیص مقادیر در نظر گرفته شده و یا تخصیص کمتر یا بیشتر از این میزان در قوانین بودجه سنواتی، تأثیراتی فراوان در تحلیل‌ها و برآوردهای پیش‌رو خواهد داشت.
undefined لینک خبر | شماره مسلسل: ۱۹۶۵۰
توضیحات بیشتر
پایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۳۹

19650 (4).pdf

۲.۶۴ مگابایت

#سند_پژوهشی | ارزیابی عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۲ در حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف
پایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۴۱

thumnail
#گزارش_کارشناسی | واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز(۳): بایسته ها و الزامات سیاستگذاری حوزه دین در جمهوری اسلامی ایران
undefined دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز؛ ۳. بایسته‌ها و الزامات سیاستگذاری حوزه دین در جمهوری اسلامی ایران» بیان می‌کند که همواره ایرانیان در طول تاریخ مردمانی دین‌دار شناخته می‌شدند و بعد از ورود اسلام به این سرزمین، این دین جزء ارکان هویتی آنان قرار گرفت که از مهم‌ترین اهداف اسلام گسترش دین‌داری و معنویت بوده است. پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، مردم ایران خواستار بازگشت معنویت به عرصه جامعه شدند و در این راستا به حمایت از شکل‌گیری حکومتی دینی به رهبری امام‌خمینی (ره) برآمدند.

undefined لینک خبر | شماره مسلسل: ۱۹۹۰۸
توضیحات بیشتر
پایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۴۳

19908 (1).pdf

۳.۳۶ مگابایت

#سند_پژوهشی | واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز(۳): بایسته ها و الزامات سیاستگذاری حوزه دین در جمهوری اسلامی ایران
پایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۴۴

thumnail
#داده_نما | واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز(۳): بایسته ها و الزامات سیاستگذاری حوزه دین در جمهوری اسلامی ایران
undefined دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «واکاوی کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز؛ ۳. بایسته‌ها و الزامات سیاستگذاری حوزه دین در جمهوری اسلامی ایران» بیان می‌کند که همواره ایرانیان در طول تاریخ مردمانی دین‌دار شناخته می‌شدند و بعد از ورود اسلام به این سرزمین، این دین جزء ارکان هویتی آنان قرار گرفت که از مهم‌ترین اهداف اسلام گسترش دین‌داری و معنویت بوده است. پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، مردم ایران خواستار بازگشت معنویت به عرصه جامعه شدند و در این راستا به حمایت از شکل‌گیری حکومتی دینی به رهبری امام‌خمینی (ره) برآمدند.
گزارش مرکز پژوهش ها به شماره مسلسل ۱۹۹۰۸
پایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۴۶

thumnail
#گزارش_کارشناسی | کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز؛ ۴. چالش های تحقق کارکرد اجتماعی نهاد مسجد در ایران
undefined دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز؛ ۴. چالش‌های تحقق کارکرد اجتماعی نهاد مسجد در ایران» مطرح می کند که نهاد مسجد در صدر و برهه‌هایی از تاریخ اسلام نه‌تنها محل «نیایش» بوده، بلکه به‌نوعی مرکز تصمیم‌گیری‌های مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و جایگاه حل معضلات امت اسلامی و پشتوانه‌ای محکم برای جامعه و نظام اسلامی محسوب می‌شد. اما به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران حوزه دین، امروزه با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نهادهای مختلف ناظر به مسجد، چنین احساس می‌شود که این نهاد جایگاه قابل‌‌انتظار خود را در منظومه‌های اجتماعی، فرهنگی، ارتباطی، تربیتی و دینی جامعه ایرانی پیدا نکرده و رفته‌رفته از محوریت آن در این کلان‌منظومه و از خصلت چندمنظورگی آن کاسته شده است.
undefined لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۰۲۸
توضیحات بیشتر
پایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۴۹

20028 (5).pdf

۳.۱۵ مگابایت

#سند_پژوهشی | کارکرد اجتماعی نهاد دین در ایران امروز؛ ۴. چالش های تحقق کارکرد اجتماعی نهاد مسجد در ایران
پایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۵۰

thumnail
undefinedگروه دین دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد: undefinedعنوان گزارش: «تربیت دینی دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش کشور؛ وضعیت سنجی، چالش ها و الزامات سیاستی»
undefinedچکیده گزارش: «اهمیت نسل نوجوانان در ساختن آینده کشور، چالش های نوظهور برای عرصه دین و دین داری و البته وجود گزارش هایی مبنی بر تأثیرگذاری ناکافی برنامه های تربیت دینی وزارت آموزش و پرورش (به عنوان اصلی ترین متولی رسمی امر تربیت)، تردیدهایی را در میزان کارایی راهبردها و برنامه های این حوزه در اذهان ایجاد کرده است. ازاین رو، ارزیابی سیاست های این حوزه برای به دست آوردن تصویری واقعی از وضعیت موجود، احصای چالش ها و دستیابی به الزامات بهبود وضعیت سیاستگذاری در حوزه تربیت دینی در مدارس ضروری است. از این رو، گزارش حاضر ابتدا به توصیف وضعیت دین داری دانش آموزان و طرح های درحال اجرای حوزه تربیت دینی پرداخته و سپس با بررسی سیاست های نظام رسمی آموزش و پرورش در حوزه مزبور و سنجش فاصله وضع موجود با وضع مطلوب، چالش های آن را برشمرده است تا درنهایت کلان بایسته های بهبود وضعیت تربیت دینی در مدارس احصا شود. براساس بررسی های انجام شده؛ اهم چالش های این عرصه، «تبدیل‎ نشدن اهداف تربیت دینی در اسناد بالادستی به اهداف عملیاتی در آیین نامه های اجرایی»، «کیفیت و کمّیت نامناسب نیروی انسانی مدارس»، «تقلیل تربیت دینی به آموزش مطالب درسی و انتقال اطلاعات» و «کمبود زیرساخت های مورد نیاز فعالیت های فرهنگی و پرورشی و توزیع ناعادلانه آنها در کشور» است. درنهایت پیشنهادهایی راهبردی جهت بهبود وضعیت تربیت دینی مدارس ارائه شد که اهم آنها عبارتند از: ۱. افزایش زمان برنامه درسی پرورشی، ۲. افزایش اختیارات مدیران و معاونان پرورشی مدارس در آیین نامه اجرایی مدارس، ۳. امکان مداخله بیشتر در مدیریت مدرسه، ۴. تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد فعالیت های فرهنگی و پرورشی، ۵. رصد مستمر وضعیت تربیت دینی دانش آموزان، ۶. بازطراحی سند اهداف دوره های تحصیلی با رویکرد پرورش محور، ۷. به کارگیری ظرفیت حوزه های علمیه در تربیت نیروی انسانی و پاسخ به شبهات.»undefinedلینک: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1817116

۱۳:۱۳

20121 (7).pdf

۱.۶ مگابایت

#سند_پژوهشی| «تربیت دینی دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش کشور؛ وضعیت سنجی، چالش ها و الزامات سیاستی»
undefinedپایگاه نشر پژوهش‌های گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۳:۱۷

20156.pdf

۴.۴۸ مگابایت

#سند_پژوهشی| بررسی لایحه بودجه سال 1404 کل کشور (2): کلیات (ویرایش اول)
پایگاه نشر گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۲:۵۸

thumnail
undefinedگروه دین دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد: undefinedعنوان گزارش: «ارزیابی عملکرد قانون بودجه 1403 کل کشور: حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف»
undefinedچکیده گزارش: «در گزارش پیش رو، اعتبارات مصوب و تحقق یافته قانون بودجه سال ۱۴۰۳ دستگاه های حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، مجموع اعتبارات مصوب هزینه‌ای برای دستگاه های حوزه دین در قانون بودجه ۱۴۰۳ (۳۱۸,۹۸۷)، تملک دارایی های سرمایه ای (۲۵,۹۷۷) و مجموع آنها (۳۴۴,۹۶۴) میلیارد ریال بوده است. بیشترین اعتبار هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای به ترتیب برای مرکز خدمات حوزه های علمیه (۱۱۴,۴۳۵ میلیارد ریال) و شورای عالی حوزه های علمیه (۱۲,۳۵۸ میلیارد ریال) و کمترین اعتبار هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای (که صفر نبوده و به آنها اختصاص داده شده) به ترتیب برای دانشگاه اصول دین (۱۰۰ میلیارد ریال) و مجمع جهانی تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی هرکدام (۱۴۴ میلیون تومان) بوده است. براساس گزارش های دریافتی از دستگاه‌های حوزه دین، در ۷ ماهه نخست سال، بدون لحاظ کردن درآمدهای اختصاصی (اعتبارات بند «ب» تبصره«۱۳») این دستگاه‌ها، به طور میانگین حدود ۵۰.۵ درصد از اعتبارات آنها تحقق یافته است. براساس این گزارش ها، میزان تحقق اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و درآمدهای اختصاصی دستگاه های مذکور صفر بود.بدون در نظر گرفتن درآمدهای اختصاصی، بیشترین و کمترین درصد تحقق اعتبارات به‎‌ترتیب برای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (۶۶درصد) و شورای عالی حوزه‌‎های علمیه (۴۱درصد) است. بخش عمده و اصلی مسئله به عدم تحقق بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۳ (با موضوع تخصیص یک درصد از هزینه‎‌های شرکت‌های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در حوزه دین) و هزینه شدن بخش قابل توجهی از بودجه سازمان های دینی و تبلیغی جهت جبران خدمات کارکنان به دلایلی مانند عدم رشد متناسب بودجه دستگاه‌ها همگام با تورم سالیانه برمی گردد. نتیجه آنکه ایجاد ضمانت اجرا برای تحقق بند «ب» تبصره «۱۳» همچون سال‎‌های گذشته موفقیت‎‌آمیز نبوده است.»undefinedلینک: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819122

۱۱:۴۶

20182.pdf

۲.۹۳ مگابایت

#سند_پژوهشی| ارزیابی عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور: حوزه دین، ارشاد اسلامی و اوقاف
پایگاه نشر گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۱:۵۰

thumnail
undefinedدفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد: undefinedعنوان گزارش: «بررسی لایحه بودجه سال 1403 کل کشور (16) : تبصره «8 » حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ»
undefinedچکیده گزارش: «تبصره «۸» لایحه یودجه ۱۴۰۳ در خصوص آموزش، پژوهش و فرهنگ است که ۴ حکم در خصوص آموزش و پژوهش و ۳ حکم فرهنگ است. هر چند موضوعات فوق به واسطه ی بین بخشی بودن، در سایر تبصره های لایحه بودجه نیز وجود دارد.در این گزارش بررسی کارشناسی بندهای تبصره «۸» صورت گرفته است و در ادامه با تأکید بر قانون برنامه هفتم پیشرفت، پیشنهادات اصلاحی و الحاقی با جهت گیری به این سند ارائه گردید. لازم به ذکر است نزدیک به ۲۰ درصد احکام تبصره «۸» فاقد ماهیت بودجه ای است و از ظرفیت های این لایحه برای ارائه برش برنامه هفتم پیشرفت به خوبی استفاده نشده است. در ادامه پیشنهادات الحاقی و اصلاحی برای برطرف سازی این وضعیت ارائه گردید. کلیدی ترین اصلاح مرتبط با بند «ث» تبصره «۸» است که به دلیل تعدد حوزه ها و دستگاه های اجرایی دریافت کننده ی اعتبار از این حکم، مبتنی بر برنامه هفتم پیشرفت، تقسیم اعتبارات دارای نظام معناداری از برش برنامه هفتم گردید.»undefinedلینک: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1819697

۱۳:۰۵

20203 (1).pdf

۱.۱۴ مگابایت

#سند_پژوهشی| بررسی لایحه بودجه سال 1403 کل کشور (16) : تبصره «8 » حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ
پایگاه نشر گروه دین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

۱۳:۰۶