عکس پروفایل دکتر موسی نجفید

دکتر موسی نجفی

۲۶۹عضو

۶ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefinedموسی نجفی :
undefinedاز منظر فلسفه سیاسی و فلسفه تاریخ در بین ادیان ، دین مبین اسلام و در بین فرق اسلامی ، شیعیان با برخورداری از دو مفهوم تاریخی عاشورا و مهدویت در جایگاه برتر قرار می گیرند ؛ undefinedعدالت و عدل ذاتی نهفته در این دو معنای کلیدی باعث می شود که پیروان نطریه امامت ، عصر موجود را نقد نموده و به طرف عصر موعود و صلح کلی حرکت نمایند ۰ undefinedنظریه مصلح حهانی همان شاه کلیدی است که نظریات پایان تاریخ و جنگ تمدن‌ها را به جالش کشیده و سحر افسون "خود برتری انگاری " تمدن غربی را ابطال می نماید . نام هدایت گر قدسی مهدی همان ظهور انسان کاملی است که پرتو آن آبنده بشریت روشن و درخشان نشان داده می شود.http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۲:۱۰

۱۰ اسفند ۱۴۰۲

undefinedموسی نجفی:
undefinedسیاستمدار تراز انقلاب در گام دوم
(شاخص سیاست و سیاستمداری : اخلاق و اندیشه)
undefinedگروهی فکر می کنند سیاست یعنی "عملگرایی محض" و تجربه و کار سیاسی ، و در این رابطه خود را از دانستن و اندیشه سیاسی بی نیاز می دانند ؛ این در حالی است که عمل سیاسی یا به دنبال حفظ وضع موجود است و یا تغییر آن ، نفس این تایید و یا رد هم مبتتی بر بد بودن و یا خوب دانستن اوضاع زمانه است ۰ اما اینکه چه چیزی و با کدام "شاخص" خوب و یا بد تعریف میشود ، خودش مسئله مهمی است !undefinedدر فرهنگ و تمدن غرب این کار و این وظیفه در قرون قبلی از کلیسا و بالتبع از دین گرفته شد و به فلسفه و به بعدا به علم واگذار گردید و لذا "علم سیاست جدید" از نظر کسانی مثل ماکیاولی و دیگران با گذار از فلسفه سیاسی کلاسیک و اخلاق و ارزشها پایه گذاری و نشانه گذاری گردید۰ با فاصله افتادن بین دانش و ارزش در سیاست نوعی نظر به منفعت مادی و سلطه گری و تجاوز به حقوق دیگران و در سطح بالاتر ، ملل ضعیف تر مشروعیت یافت؛ لذا با مترادف شدن سیاست با قدرت ، اگر بگوییم پدیده استعمار و سلطه هم مشروعیت پیدا نمود سخن به گزافه نگفته ایم ۰ undefinedاما ماجرای تفکر و سیاست در اسلام چنین چالش و تاریخی را طی نکرده است ؛ هرچند تاریخ خلافت آرام آرام از ارزشها فاصله گرفت اما در امامت و ولایت شاخص عدالت با هیج مصلحت و تدبیری معاوضه نگردید۰ از این روی امروز در مواجهه با جبهه سیاسی غرب از رسانه گرفته تا دیپلماسی و حقوق بشر باید مواظبت کرده و در نظر داشته باشیم ، اخلاق در سیاست ( یا لاقل آنچه ما اخلاق می دانیم ) دال مرکزی و محور حرکت و شاخص ارزیابی غربی ها نبوده و نیست و احتمالا نخواهد بود ۰ undefinedاما در نبود یک اخلاق متعالی در سیاست غرب، به یک مطلب و خلاء خوب توجه شده است و آن این است که از سنت های پسندیده در مغرب زمین برای پر کردن فاصله تجربه سیاسی و علم و دانش و اندیشه ، همانا خاطره نویسی سیاسیون است ؛ این انتقال منظم و با قاعده تجربه سیاستمداران در مواقعی از آنان چهره هایی علمی و نظریه پرداز و یا استراتژیست در سطح جهان می سازد ۰ undefinedچقدر مناسب است که ما برای کمال یافتن در سیاست علاوه بر پافشاری بر اصول اخلاقی ، برای علمی نمودن سیاست از اندیشه سیاسی و تمسک به سیره خاطره نویسی توامان استفاده نماییم ۰ به نظر می رسد برای فهم و اجرای روح بیانیه گام دوم رهبر عزیز بایستی سیاستمداران و" سیاسیون تراز انقلاب " بیش از پیش با این ملاکها ارزیابی گردند۰ و در این مرحله شاخص ها از جناح بندی چپ و راست به اخلاق و اندیشه در سیاست منتقل گردد۰undefinedنکته مهم دیگر این است که ما اگر ولی فقیه را در بعد سیاسی و از نظر عمل سیاسی ، شاخص و میزان سیاستمدار تراز انقلاب بدانیم ، در بیانیه گام دوم در سه بعد تاریخ شناسی و جریان شناسی و آینده نگری نویسنده اندیشمند آن توانسته بین گذشته و حال و آینده ارتباط و پیوستگی ایجاد نماید . انشاءالله مدیران و منتخبیین و مسئولین هر چه بیشتر از چنین توانمندی فکری و نظری و البته عملی برخوردار گردند ؛ مردم نیز با این ملاک و زاویه دید، بابصیرت بیشتری عمل خواهند نمود۰
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۶:۰۹

۱۴ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefinedموسی نجفی :
undefinedدر نقد تمدن غرب گاهی برخی اشکال کرده و تعبیر "غرب سرمایه داری" داشته و نسبت به آن شبهه و انتقاد می نمایند؛ ظاهرا دقیق تر و جامع تر این است به جای نقد خود سرمایه که می تواند توعی نعمت و امکان و ارزش محسوب گردد بهتر است "انحصار سرمایه " و از طریق آن استفاده نابرابر از امکانات جامعه از سوی عده ای قلیل مورد نقد واقع گردد؛ لذا اقتصاد آزاد به معنای واقعی( عمومی و غیر انحصاری) امری است که در تمدن اسلامی می تواند به عنوان شاخص و الگویی رقیب برای لیبرال دمکراسی مطرح گردد و حتی اقتصاد آزاد در تمدن غربی را مورد چالش و نقد قرار دهد.undefinedاین توجه و دقت و حساسیت ما را به یک نکته مهمتر رهنمون می نماید و آن این است که در نقد اجزای یک تمدن بزرگ و فراگیر ( هر چند در حال افول مثل تمدن غرب ) باید از مفاهیم ارزشی و اصیل یک تمدن دیگر مثل تمدن نوین اسلامی به صورت ادبیات فاخر و بدون التقاط با مکاتب رقیب (مثل سوسیالیسم) استفاده و استناد گردد ۰
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۳:۴۰

۱۷ اسفند ۱۴۰۲

undefinedپرسش یکی از مخاطبین محترم
undefinedسلام آقای دکترچطور میشه در تاریخ که کشورهایی که با هم حالت درگیری و به نوعی جنگ و نزاع داشتند در مواردی به همکاری با هم بر علیه کشوری دیگر میپرداختند؟مثلا چطور شده که در جنگ های روسیه با ایران،فرانسه که قبلا درگیر با روسیه بوده و پیروز شدن روسیه در جنگ به ضرر فرانسه بوده باشد باز به نفع روسیه اقدام میکند؟و موارد دیگر...آیا میشه اینطور تحلیل کرد که در تقابل تمدن ها که نگاه کنیم این همکاری ها در راستای تکمیل پروژه های تمدنی شیطانی در مقابل تکمیل تمدن اسلامی بوده باشد یا اینکه صرفا دلایل اقتصادی و سیاسی خارج از حوزه تمدنی داشته است؟ممنون از پاسخ تون
undefinedجواب :نجفی :پرسش شما سه بخش دارد : اول اینکه چطور میشود دشمنان دیروز ، به دوستان امروز تبدیل می شوند ؟ پاسخ معلوم است ؛ منافع ملی و یا صحنه شطرنج بین المللی شرایط جدیدی را ایجاب میکند ۰ غربیها هم مصداق کامل این ضرب المثل هستند که : "هیچ گربه ای بخاطر خدا موش نمی گیرد" و اصولا نه دوستی شان قابل ارزش است و نه دشمنی شان قابل محاسبه ۰ و باز به قولی این منادیان آزادی !!و حقوق بشر !! بخاطر منفعت اگر امکانش باشد مادرشان را به بازار برده و با سود می فروشند ۰ لذا داشتن اصول و رعایت اخلاق از آنان ، زیاد انتظار نمی رود ۰ تاریخ دو قرن اخیر استعمار نسبت به کشورهای غیر اروپایی و حکایت کشتار بی نظیر دو جنگ اول جهانی که باز باید جنگ منافع سیر ناپذیر اروپائیان دانست نشان از اشتهای سیری ناپذیر غرب نسبت به سود بیشتر و اخلاق مداری کمتر دارد ۰ در متن پرسش شما نکته ای هم مستتر است که آیا آنان بخاطر تمدن غرب در مقابل تمدن اسلامی با هم متحد هستند و یا اینکه منافع و مسائل اقتصادی اولویت دارد؟ به نظر می رسد خانواده تمدن اروپایی قبول نمی کند دست بالای برتری و سروری و قدرت و سیطره خود را بر سایر فرهنگها و تمدنهای جهان به این راحتی از دست بدهد ! البته ماجرای استعمار مانند دسته گرگهای گرسنه است که در مقابل طعمه با هم شکار میکنند و وقتی نتوانستند همدیگر را پاره پاره می کنند ۰از نمونه های بارز قاعده مذکور همان مثال خودتتان در مورد نقش فرانسه در زمان ناپلئون بناپارت است و خیانتی که فرانسویها در اتحاد با روسها علیه ایران نمودند و نشان از اتحاد گرگها در مواقع ضروری دارد ۰ فکر می کنم داستان غیر شفاف برجام و خیانت اروپائیان در آن برای آیندگان ما هم مثال عبرت گرفتن نسل بعدی از نسل فعلی تلقی گردد ۰
undefinedموفق باشید
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۹:۲۲

۱۹ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefinedموسی نجفی :
undefinedوقتی بازار معبود انسانهای،ساکن جامعه جهانی باشد نو لیبرالیسم دیگر یک علم تنها نیست بلکه نوعی ایدئولوژی هدایت گر بشری خواهد بود که خود را تا حد جانشینی مذهب بالا می برد۰

http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۵:۳۷

۲۳ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefined زندگینامه مختصر آیت الله حاج اقا نورالله نجفی اصفهانی(ره)
#تراجم_علما
undefinedآیت الله حاج آقا نورالله خطاب به رضا شاه : نظر،مردم به تو مثل تظر،گوسفند به گرگ است
undefinedکشکول ناب حوزویundefinedundefined @kashkolenab
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۲:۰۷

۲۴ اسفند ۱۴۰۲

undefinedپرسش یکی از مخاطبین محترم
undefinedبا عرض سلام و احترام در موضوع دیپلماسی فرمودید سه نوع دیپلماسی مطرح می شود . سوالی که برای برخی از افراد مطرح می شود این است که آیا می شد از ابتدای انقلاب در بحث سیاست جهانی و دیپلماسی خارجی روش و تاکیک سومی در پیش گرفته می شد که ضمن حفظ عزت و استقلال سیاسی اقتصادی فرهنگی کشور و نیز عدم هضم شدن در نظم جهانی، ابتدا ساختار سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور مستحکم می شد و سپس به مساله صدور انقلاب و مواجهه مستقیم با ابرقدرتها می پرداختیم تا هزینه های کم تری می دادیم . آیا کشورهایی وجود دارند که از چنین روشی استفاده کرده باشند ؟با تشکر
undefinedجواب :نجفی :نظر شما آمیخته ای از نکات درست و در برخی موارد غیر دقیق است؛ این مطلب که اشتباهات فراوانی دولتمردان و کارشناسان استرتژیک ما در دولتهای قبلی داشته اند حرف درستی است و حسن تاریخ سیاسی و وجدان ملی آگاه این است که به این راحتی ها نه خریدنی است و نه قانع می شوند و نه هر اشتباه و بهانه ای را قبول می کنند؛ به نظر من تاریخ نگاران و روشنفکران تراز انقلاب و متعهد به عظمت اسلامی باید قبل از هر اندیشه و یا غرض سیاسی غرب محوران و دیگران به این امر مهم یعنی نقد منصفانه در جهت اعتلای آرمانهای تمدن اسلامی و هویت اصیل ایرانی اقدام نمایند ۰ در این میان "شاخص نقد" نولیبرالیسم و نو سکولاریسم پرمدعای لانه کرده در برخی قسمت های مختلف و برخی مراکز پژوهشی و رسانه ای بیکار ننشسته و مدام فرافکنی نموده لذا باید این مهم به دست توانمند کسانی صورت پذیرد که به این پیوستگی انقلاب و رشد دینی جامعه در فضای نظام اسلامی باور عمیق داشته باشند و البته علم و دانش و توان این کار را هم به دست آورده باشند۰ البته این نکته را هم در گوشه ذهن تان داشته باشید که انقلاب اسلامی از همان چهل و چند سال قبل بخاطر استقلال ذاتی خاصش همیشه تنها بوده و هر کسی تا توانسته ضربه ای به آن نواخته است ۰ به این مطلب هم دقت کنید تحقق شعار محوری نه شرقی و نه غربی بسیار کار عظیم و باارزش و مهمی است به خصوص سیر از اجمال به تفضیل در این شعار ، محتاج نظریه پردازی پیچیده و علمی و دقیقی می باشد ۰undefinedموفق باشید
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۰:۲۳

۲۶ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefinedموسی،نجفی :
undefinedجامعه ای که از شرایط و وضعیت خودش تحلیل و فهم درستی نداشته باشد در نهایت بایستی با تحلیل ها و شاخص های دیگران به رصد خودش بپردازد !undefinedحل این مسئله در سه نظریات با سطح کوتاه و متوسط و عمیق می تواند انجام پذیرد۰در این زمینه بایستی بدانیم در گذشته در کدام نقطه بودیم ، امروز در چه جایگاهی هستیم و در آینده به کجا می خواهیم برویم ؟ undefinedشاید توجه به این نکته بوده که استاد مطهری معتقد است که یکی از آفات بزرگ نهضت های اسلامی نداشتن طرح و برنامه برای آینده است ۰
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi

۱:۵۵

۱ فروردین

undefinedآغازی دوباره ( سخنی با مخاطبین و دوستان عزیز)
undefinedضمن عرض تبریک بهار قرآن و بهار طبیعت و نوروز و آغاز سال جدید با ذکر چند نکته امسال را پایان و سال نو را شروع می کنیم : undefinedاول- از اینکه در این یکسال با ما همراه بودید صمیمانه تشکر می کنم و باز از اینکه با صبر و حوصله و تامل به مطالب این کانال توجه نمودید از شما قدردانی می نمایم ۰undefinedدوم : همانطور که از محتوای این کانال معلوم است مطالب ارائه شده ، بیشتر تخصصی بوده ولی تا حد ممکن سعی گردیده تا مطالب قابل استفاده برای عموم بوده و البته این کار هم با نوعی فرهنگ سازی همراه باشد ۰undefinedسوم : با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر روزهای هفته یک مطلب یا پست در کانال گذاشته می شد لذا به طور طبیعی در مواردی ، نکات ادبی و علائم ویرایشی دقیقا رعایت نمی گردید ؛ این نکته هم قابل ذکر است که پاره ای اوقات پرسش دوستان نیز خالی از اغلاط نبود۰ البته سعی ما در این مواقع بر این بود که سوالات را بدون تغییر و حتی با نحوه بیان خود پرسشگر انعکاس داده و کمترین دخالتی در متن پرسش روا نداریم ( به غیر از موارد ویژه) ۰undefinedچهارم : این کانال به اصطلاح بین رشته ای بوده و به طور عمده در زمینه چهار حوزه فکری مطلب ارائه می نمود :تاریخ سیاسی - اندیشه اجتماعی و سیاسی - تمدن شناسی - انقلاب اسلامی البته در مورد ورود به مسائل سیاسی روز نیز بیشتر این محورها رعایت می گردید؛ دوستان و مخاطبین کانال هم بیشتر در این حوزه ها به پرسش و اظهار نظر می پرداختند ۰ از ذکر مطالب متفرقه غیر مرتبط تا حد امکان خوداری می شد ۰ علت اصلی پاسخ ندادن به برخی پرسش ها در مطلب مذکور نهفته است۰undefinedپنجم : این کانال بیشتر به دنبال انگیزه تفکر و طرح عمیق تر مباحث بوده و مخاطبین نیز غالبا با این موضوع و روش ارتباط درست و صحیح برقرار نموده اند ولی متاسفانه طی یکسال اخیر گاهی پرسش هایی مطرح می شد که بیشتر متوقع بودند ، به جای ایشان بنده فکر نمایم و یا کتاب چند صد صفحه ای نخوانده آن مخاطب عزیز را خلاصه شده و فهرست وار برایشان تشریح نمایم؛ لذا موارد مذکور معمولا بدون پاسخ مانده و انعکاس نمی یافت ( مگر در موارد خاص) مخاطبین عزیز این بی اعتنایی را هم بر بنده حقیر ببخشایند۰undefinedششم : گاهی پرسش دوستان عزیز معطوف به اظهار نظر صریح و شفاف در مورد برخی مسائل سیاسی روز می شد و زاویه نگرش و درخواست پاسخ هم نه با اصول فکری و محورهای گفته شده علمی، بلکه به صورت موضع گیری و حتی جناح بندیهای رایج تقاضا می گردید ، در این موارد اصرار بر ادامه اصول گفته شده قبلی داشته و تا جایی که مقدور بود از وزانت فکری و نگاه تحقیقی در موضوعات صیانت می گردید۰undefinedهفتم : ارائه مطالب این کانال به صورت ترکیبی ارائه شده ، یعنی به مناسبت و یا اقتضای هر مطلبی به قالبی خاص توجه می شد ، در این زمینه سعی بر این بود تا از قوالب مختلف ( نوشته ، صوت ، تصویر ، فیلم ، عکس نوشته) با نوعی تنوع مطلب تهیه شود، البته ارائه مطلب در برخی از این صور و اشکال، تخصصی تر بوده ولی سعی می شد به مرور زمان اشکالات قبلی تا حد مقدور مرتفع و شکل ارائه پخته تر گردد ۰ انشاالله در سال جدید نیز سعی می شود از نظم و ترکیب و شیوه های جذاب تر و مناسبی تر استفاده شود ۰ در این زمینه نقد و پیشنهاد و راهنمایی تک تک اعضاء را در نوع ارائه بهتر مطالب صمیمانه خواستارم ۰undefined هشتم :با توجه به ایام تعطیلات نوروزی و سایر اقتضائات این روزها ،مناسب تر دیده شد که تا آخر تعطیلات یعنی اواسط فروردین مطلب جدیدی در کانال نگذاشته و انشاالله بعد از آن اگر توفیق باشد بعد از تعطیلات دوباره در خدمت دوستان خواهم بود ۰undefinedنهم : از اعضای محترم و همراهان تقاضامندم چنانچه نکته و یا رهنمودی برای پر بارتر شدن هر چه بیشتر کانال دارند ، لطفا دریغ ننموده و بخصوص در این ایام پیشنهادات خود را نوشته و ارسال نمایند۰undefinedدهم : در خاتمه به اعضای کانال توصیه می کنم ( بخصوص کسانی که طی ماههای اخیر به جمع ما پیوستند) در این مدت تعطیلی، اگر فرصت دارند، مطالب کانال را یکبار دیگر با تانی و تفکر بیشتر مرور نمایند ؛ چرا که برخی مطالب در صورتی که به طور کلی و جامع و با هم نگریسته شوند ، بهتر و عمیق تر و با معنای جدیدتر به نظر می آیند و البته این مطالعه و رجوع ثانویه بعد از آن نگاه کلی ، به تک تک موضوعات و موارد جزئی تر، عمق و محتوای بیشتری می دهد ۰
undefinedبه امید دیدار و توفیق گفتگوی مجددundefinedدر پناه حق ، موفق باشید۰
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۱:۱۸

۱۸ فروردین

thumnail
undefinedموسی نجفی:
undefinedتفاوت استعمار جدید ذهنی به رهبری آمریکا با استعمارگران قبلی این است که آنها نظرشان این است که سایر ملل و مردم غیر غربی باید مثل ما باشند و مثل ما هم فکر کنند؛ هر چند که معتقدند ، هیج گاه به سطح و رده ما نخواهید رسید !
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱:۴۳

۲۱ فروردین

thumnail
undefinedعبرت از دیروز برای بصیرت امروز
undefinedموسی نجفی:
undefinedانحاد علما در مشروطه راهبردی و اختلافات آنها تاکتیکی بود.دشمن گاهی در اثر عدم بصیرت و و ضعف هوشیاری جبهه مقابل کاری می کند که این اختلاف تاکتیکی به‌ نوعی راهبردی به نظر برسد و بر عکس آن نقاط مشترک راهبردی کم رنگ شده و یا درست دیده نشده و یا محو گردد.نتیجه این معرکه و بی بصیرتی این می شود که تا دوستان مشغول جنگ خانگی هستند ، دشمن یک قدم اساسی جلو آمده است ؛ یک قدمی که به راحتی خسارتش قابل جبران نیست.
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱:۳۴

۲۴ فروردین

568_38680681559723.m4a

۰۸:۵۵-۸.۳۶ مگابایت
undefinedپرسش یکی از مخاطبین محترم
undefinedسلام خدا قوتببخشید با توجه به اهمیت نقش آگاهی دادن به مردم در این برهه خاصآیا برای شروع مطالعات از تاریخ تحلیلی اسلام شروع کنیمیا از تاریخ معاصر و جریان شناسی سیاسیتوجه بفرمایید فرصت کمی برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز دارم و هر روز با سوالات متعددی پیرامون عملکرد نظام واقع میشومالان الویت با کدام است و اگر امکان دارد یک سیر مطالعاتی پیشنهاد بفرمایید.سپاسگزارم
undefinedپاسخ : undefinedنجفی :
undefinedلطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰
undefinedبا تشکر
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱:۲۷

۲۷ فروردین

undefinedعبرت دیروز برای بصیرت امروز
undefinedتقی از توپ خالی شما نمی ترسد
(از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی اسراییلی - امریکایی )
undefinedبه مناسبت جنگ روانی اسراییل برای جبران ابعاد شکست از ایران
🟢روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ »شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است.آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت:آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟! صدر اعظم : این توپ است.آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟صدر اعظم : نخیر.این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود. آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد. آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند. اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود! آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که:" تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!"
undefinedبرگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi

۲۳:۴۲

۲۹ فروردین

بازارسال شده از دکتر موسی نجفی
thumnail
undefinedسالروز تخریب قبور مقدس بقیع (یوم الهدم) ‌
undefinedوهابیان در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم امامان بقیع را ویران کردند. این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند.undefinedبقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. ابن اثیر می‌گوید: «بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد۰undefinedهمچنین بقیع مدفن چهار امام مظلوم شیعه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر(ع) وامام جعفر صادق (ع) است. همچنین قبرچند تن از همسران پیامبر(ص) و نیز عباس عموی پیامبر و فاطمه بنت اسد؛ مادر حضرت علی بن ابی‌طالب، ‌ حضرت ام البنین؛ مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۰:۴۴

۳۱ فروردین

 undefinedعبرت از دیروز برای بصیرت امروز
undefinedاندر ترقه بازی نتانیاهو و حکایت "بدا به حال روس" فتحعلیشاه
undefinedبا توجه به اقدام نمایشی و مضحک اسراییل برای کسب آبروی از دست رفته بعد از عملیات وعده صادق ، می توان این سیرک خنده دار صهیونیستی را با نمایشی که از فتحعلیشاه قاجار بعد از شکست از روس‌ها در تاریخ ثبت شده است ، مقایسه نمود.
اما اصل ماجرا:
🟢گویند در جنگ دوم روس و ایران وقتی قشون روس به تبریز وارد شد و مصمم بود به سمت میانه حرکت کند، دولت ایران خود را در مقابل کار تمام شده‌ای دید و ناچار شد شرایط صلحی که دولت روس املا می‌کرد بپذیرد.فتحعلی شاه برای اعلان ختم جنگ و تصمیم دولت در بستن پیمان آشتی، سلاحی خبر کرد. قبلا به جمعی از خاصان دستوراتی راجع به اینکه در مقابل هر جمله‌ای از فرمایشات شاه چه جواب‌هایی باید بدهند داده شده بود و همگی نقش خود را روان کرده بودند.شاه بر تخت جلوس کرد و دولتیان سرفرود آوردند. شاه به مخاطب سلام، خطاب کرد و فرمود: اگر ما امر دهیم که ایلات جنوب با ایلات شمال همراهی کنند و یکمرتبه بر روس منحوس بتازند و دمار از روزگار این قوم بی ایمان برآورند چه پیش خواهد آمد؟ مخاطب سلام که در این کمدی نقش خود را خوب حفظ کرده بود تعظیم سجده مانندی کرد و گفت:«بدا به حال روس!! بدا به حال روس!!» شاه مجددا پرسید:«اگر فرمان قضا جریان شرف صدور یابد که قشون خراسان با قشون آذربایجان یکی شود و تواما بر این گروه بی دین حمله کنند چطور؟» جواب عرض کرد:«بدا به حال روس!! بدا به حال روس!!»اعلیحضرت پرسش را تکرار کردند و فرمودند:«اگر توپچی های خمسه را هم به کمک توپچی‌های مراغه بفرستیم و امر دهیم که با توپ های خود تمام دار و دیار این کفار را با خاک یکسان کنند چه خواهد شد؟» باز جواب: «بدا به حال روس!! بدا به حال روس!!» تکرار شد و خلاصه چندین فقره از این قماش اگرهای دیگر که تماما به جواب یکنواخت بدا به حال روس مکرر تایید می‌شد رد و بدل شد.شاه تا این وقت روی تخت نشسته پشت خود را به دو عدد متکای مروارید دوز داده بود. در این موقع دریای غضب ملوکانه به جوش آمد و روی دوکنده زانو بلند شد شمشیر خود را که به کمر بسته بود به قدر یک وجبی از غلاف بیرون کشید و این دو شعر را که البته زاده افکار خودش بود به طور حماسه با صدای بلند خواند:
کشم شمشیر مینایی / که شیر از بیشه بگریزدزنم بر فرق پسکوویچ / که دود از پطر برخیزد
اما با دو نفر که در یمین و یسارش رو به روی او ایستاده بودند خود را به پایه عرش سایه تخت قبله عالم رساندند و به خاک افتادند و گفتند:«قربان مکش، مکش که عالم زیر و رو خواهد شد.» شاه پس از لمحه‌ای سکوت گفت:«حالا که اینطور صلاح می‌دانید ما هم دستور می‌دهیم با این قوم بی دین کار به مسالمت ختم کنند.»
شرح زندگانی من-عبدالله مستوفی صص 33و 34
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۴:۴۸

۶ اردیبهشت

thumnail
undefinedپرسش و پاسخ شفاهی :
undefinedپرسش ۱ : آیا ما الان تا اندازه ای وارد تمدن اسلامی شده ایم و اگر جواب مثبت است پس این اشکالات در جامعه و در بانکداری اسلامی و غیره چه می شود ؟
undefinedپرسش ۲ : آیا ما در این ۱۴۰۰ سال مگر تمدن نداشتیم که با انقلاب اسلامی باید به آن برسیم ؟
undefinedجواب : نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱:۱۵

۱۰ اردیبهشت

thumnail
undefinedمراسم روز معلم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تجلیل از دکتر کریم مجتهدی - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefinedدکتر موسی نجفی،: تجلیل از شخصیت یک معلم محقق و مدرس،هر چند کاری مهم است ولی قصد ما از توجه به آثار دکتر مجتهدی بهره گرفتن از اندیشه های ایشان نه فقط برای جواب به پرسش های اساسی امروزمان بلکه درست پرسش نمودن در مورد مهمترین معضلات فکری جامعه است از این نظر مهمترین مسئله امروز ما جدال هویت با بحران هویت است .
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۴:۵۱

thumnail
undefinedبه‌مناسبت روز معلم ویژه‌برنامه استاد فلسفه و غرب‌شناس برجسته، دکتر کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» دهم اردیبهشت‌ماه 403 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
undefinedدر این مراسم دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پس از عرض خیرمقدم و خوش‌آمدگویی به حضار در سخنانی گفت: ما قصد داشتیم مراسم چهلمین روز درگذشت دکتر مجتهدی را برگزار کنیم که این روز مصادف شد با 13 اسفندماه و زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، این مراسم با تأخیر برگزار شد.دکتر نجفی تأکید کرد: معمولاً استادان و معلمان دو وجه شخصیتی دارند؛ یکی وجه تعلیم و تدریس و دیگری  وجه تحقیق و تألیف که اکثر استادان در یک وجه آن برجسته می‌شوند اما دکتر مجتهدی در هر دو وجه آن برجسته بود، یعنی هم محقق و هم معلم خوبی بود و به همین‌خاطر اسم این مراسم را «یک عمر معلم» انتخاب کردیم.
undefinedبرای مطالعه مشروح مراسم رجوع شود به : https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/25321
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۱۵:۰۳

۱۳ اردیبهشت

thumnail
undefinedرونمایی از مقدمه طرح ملی استعمار شناسی ایرانی
undefinedطرح ملی استعمارشناسی ایرانی در دو سال و نیم گذشته دهها محقق و استاد و مولف و مترجم در پژوهشگاه علوم انسانی را در شاخه های مختلف این حوزه به پژوهش کشانده است و نتیجه آن سی اثر علمی فاخر شده است . undefinedمقدمه این سی اثر برتر در روز معلم توسط دو وزیر فرهنگی دولت رونمایی گردید . انشاء الله در هفته های آتی این سی اثر به تدریج در معرض دید علاقه مندان قرار بگیرد تا این مجموعه فاخر و کم نظیر بتواند یکی از مهمترین معضلات جامعه ایرانی و اسلامی و انسانی و جهانی یعنی استعمار را در سطوح عالی دانشگاهی و علمی مورد بررسی و تبیین و پرسش قرار دهد.
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۸:۱۹

thumnail
undefinedاین کتاب در ۸۰۸ صفحه و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است .این کتاب نوعی مقدمه برای مجموعه تخصصی استعمار شناسی در ایران محسوب می گردد و مدخل شناخت سی اثر برتر در زمینه موضوعات استعمارشناسی می باشد.undefined مجموع این آثار می تواند نگاهی جامع و بین رشته ای و تخصصی در سطح عالی دانشگاهی و پژوهشی برای فهم ماهیت و ادوار و نتایج پدیده استعمار به خواننده ارزانی دارد ۰ فهم این منطق البته ما را به سایر مباحث کلیدی و مهم جامعه رهنمون خواهد کرد .
http://mousanajafi.irhttps://eitaa.com/drmousanajafihttps://Sapp.ir/drmousanajafihttps://ble.ir/drmousanajafi.https://rubika.ir/drmousanajafi

۸:۲۰