۲۰:۳۲
۲۰:۳۲
۲۰:۳۲
۲۰:۳۲
۲۰:۳۲
Lean on Me فیلمی است که داستان جذابی دارد. جو کلارک معلمی سختگیر، اما درستکاری است که به عنوان مدیر مدرسه انتخاب میشود.
کلارک مصمم و مستبد تصمیم میگیرد مدرسه را به هر نحوی بهبود بخشد. در حالی که در مدرسه از روشهای آموزشی غیرمتعارف استفاده میشود.
در این مدرسه او باید با معتادان به مواد مخدر، خشونتهای گروهی دانشآموزان روبرو شود و با وجود اینکه به تدریج در تغییر مسیر در آنجا موفقیت بسیار بالایی از خود نشان میدهد.
روشهای غیرمعمول او منجر به درگیری با مقامات شهر میشود. این درام از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده است و مورگان فریمن بازی درخشانی را در نقش جو کلارک ارائه کرد.
~.
https://ble.ir/elementaryeducationassociatio~.
۱۶:۲۹
🧩بازی یادگیری
«مسیر نور تا بهشت»
هدف بازی:
یادگیری و درک مفاهیم آیات قرآن با استفاده از بازی، رقابت سالم، و همکاری گروهی.این بازی کمک میکند دانشآموزان معانی، پیامها و واژههای قرآنی را با شور و نشاط در ذهنشان تثبیت کنند.
🧰 وسایل مورد نیاز: • مقوای بزرگ یا زمین کلاس (برای طراحی مسیر بازی) • برگههای رنگی یا کارتهای آماده • تاس (یا کارت عددی از ۱ تا ۶) • ماژیک رنگی • چند نشانگر کوچک (مثلاً درپوش بطری، پاککن، مهره، یا سنگ رنگی برای گروهها)
آمادهسازی بازی: 1. روی زمین یا مقوا یک مسیر مارپیچ یا زیگزاگی طراحی کن (مثل بازی مارپله). 2. مسیر را به حدود ۲۰ خانه تقسیم کن. 3. روی هر خانه یک واژه یا عبارت قرآنی بنویس؛ مثل: • صبر، ایمان، نماز، شکر، بهشت، قرآن، خدا، پیامبر، برکت، علم، نیکی به والدین و… 4. چند خانه خاص را با رنگ طلایی یا سبز مشخص کن و رویشان بنویس: •
خانه نورانی •
خانه آزمون •
خانه هدیه الهی
روش اجرای بازی: 1. دانشآموزان را به ۲ یا ۳ گروه تقسیم کن. 2. هر گروه یک مهره (نشان) روی خانه اول قرار میدهد. 3. گروهها به نوبت تاس میریزند و حرکت میکنند. 4. وقتی گروهی روی یک خانه میایستد، باید یکی از این کارها را انجام دهد: •
اگر خانه معمولی است: معنی آن کلمه را بگوید یا آیهای از قرآن مرتبط با آن بخواند. •
اگر خانه “نورانی” است: معلم از قبل کارت سؤال قرآنی آماده کرده (مثلاً: سورهای که دربارهی شکر نعمتهای خدا صحبت میکند کدام است؟) و اگر درست پاسخ دادند، دو خانه جلو میروند. •
اگر خانه “آزمون” است: گروه باید با هم همکاری کنند و پیام آیهای را به زبان ساده توضیح دهند (اگر درست گفتند میمانند، اگر اشتباه گفتند، یک خانه عقب میروند). •
اگر خانه “هدیه الهی” است: میتوانند کارت هدیه بکشند؛ روی کارتها بنویس مثلاً: • «آفرین! با صدای زیبا آیهای بخوان» • «به گروه دیگر یک پیام قرآنی هدیه بده» • «یک خانه جلو برو»
پایان بازی:
هر گروهی که زودتر به خانه آخر (بهشت نورانی
) برسد، برنده مسیر نور میشود.در پایان، از گروهها بخواه هرکدام بگویند:
«کدام پیام یا واژه قرآنی امروز بیشتر در ذهنشان مانده و چرا؟»
اهداف تربیتی و آموزشی: • تقویت عشق و انس با قرآن در فضای شاد و پرتحرک • یادگیری معانی واژهها و مفاهیم قرآنی با شیوه بازی و تکرار • پرورش همکاری، خلاقیت و احترام متقابل بین دانشآموزان • ایجاد حس موفقیت و انگیزه برای مطالعه بیشتر قرآن
نکته معلمی:میتونیممسیر بازی رو با چسب رنگی روی زمین بسازیم یا نسخهی چاپیاش رو روی مقوا درست کنیم.
شقایق برمکی
~.

.~
کانال انجمن علمی اموزش و ابتدایی پردیس شهید بنت الهدی:https://ble.ir/elementaryeducationassociatio
«مسیر نور تا بهشت»
یادگیری و درک مفاهیم آیات قرآن با استفاده از بازی، رقابت سالم، و همکاری گروهی.این بازی کمک میکند دانشآموزان معانی، پیامها و واژههای قرآنی را با شور و نشاط در ذهنشان تثبیت کنند.
🧰 وسایل مورد نیاز: • مقوای بزرگ یا زمین کلاس (برای طراحی مسیر بازی) • برگههای رنگی یا کارتهای آماده • تاس (یا کارت عددی از ۱ تا ۶) • ماژیک رنگی • چند نشانگر کوچک (مثلاً درپوش بطری، پاککن، مهره، یا سنگ رنگی برای گروهها)
هر گروهی که زودتر به خانه آخر (بهشت نورانی
«کدام پیام یا واژه قرآنی امروز بیشتر در ذهنشان مانده و چرا؟»
~.
۱۳:۰۸
این کتاب مخصوص کسانیست که با تکالیف شب، خستگی و درگیری تجربه میکنند.نویسنده کتاب توضیح میدهد که «جنگِ مشق شب» معمولاً از ۳ چیز درست میشود:۱) تکلیف زیاد۲) توقعات مبهم۳) والدین عصبی / کودک خسته
راهحل کتاب، عجیب و فلسفی نیست — رفتار محور است: • تکلیف باید «کم + مشخص + قابل اندازهگیری» باشد • اولِ تکلیف، سختترین کارها انجام شود • والدین کمککار باشند نه بازپرس • تشویق باید متمرکز روی «تلاش» باشد نه «نتیجه» • تنبیهِ خسته کردن و غر زدن، نتیجه را بدتر میکند
چرا به درد معلم میخورد؟
چون معلمها با همین چند قانون ساده میتوانند: • حجم تکلیف را منطقیتر طراحی کنند • به والدین «راهنمای تکلیف» بدهند • رفتارهای آزاردهنده تکلیف را از ریشه اصلاح کنند • زمان مشق بچهها را کوتاهتر و مؤثرتر کنند~.

.~
هانیه عباسیhttps://ble.ir/elementaryeducationassociatio#کتاب
راهحل کتاب، عجیب و فلسفی نیست — رفتار محور است: • تکلیف باید «کم + مشخص + قابل اندازهگیری» باشد • اولِ تکلیف، سختترین کارها انجام شود • والدین کمککار باشند نه بازپرس • تشویق باید متمرکز روی «تلاش» باشد نه «نتیجه» • تنبیهِ خسته کردن و غر زدن، نتیجه را بدتر میکند
چرا به درد معلم میخورد؟
چون معلمها با همین چند قانون ساده میتوانند: • حجم تکلیف را منطقیتر طراحی کنند • به والدین «راهنمای تکلیف» بدهند • رفتارهای آزاردهنده تکلیف را از ریشه اصلاح کنند • زمان مشق بچهها را کوتاهتر و مؤثرتر کنند~.
۷:۴۴
در آموزش نوین، «روش تدریس» یعنی چگونگیِ رساندنِ مفهوم به ذهن دانشآموز و درگیر کردن عقل، احساس و عمل او. اینجا ۷روش مؤثر تدریس معلمیرا خلاصه و کاربردی میبینی:
---
۱. سنتی (سخنرانی – Lecture)معلم محور است؛ او توضیح میدهد و شاگرد یادداشت میکند.
مناسب برای: مطالب سنگین یا نظری (مثلاً تاریخ یا فیزیک نظری). 🧩 نکته: برای حفظ توجه، باید تصویر، پرسش یا شوخیهای هدفدار اضافه شود.
---
۲. پرسش و پاسخ (Socratic / Q&A)دانشآموز با فکرکردن و پاسخدادن در مسیر یادگیری قرار میگیرد.
مناسب برای: دروس مفهومی و تحلیلی (ادبیات، فلسفه، علوم). 🧩 نکته: سؤالها باید «هدایتگر» باشند، نه فقط امتحانی.
---
۳. کشفی یا اکتشافی (Discovery Learning)دانشآموز خودش مفهوم را از طریق تجربه و آزمایش مییابد.
مناسب برای: علوم تجربی و ریاضی. 🧩 نکته: معلم فقط راهنماست، نه انتقالدهنده مستقیم دانستهها.
---
۴. همکاری و گروهی (Cooperative Learning)**یادگیری با گفتوگو و کار گروهی شکل میگیرد.
مناسب برای: پروژهها، درسهای مهارتی، مباحث اجتماعی. 🧩 نکته: هر عضو گروه وظیفه خاصی دارد تا عدالت در یادگیری حفظ شود.
---
۵.حل مسئله (Problem-Based Learning)**آموزش از یک مسئله واقعی آغاز میشود، سپس مفاهیم برای حل آن بهکار گرفته میشوند.
مناسب برای: ریاضی، فیزیک، علوم کاربردی. 🧩 نکته: مهارت تفکر انتقادی و تصمیمگیری را تقویت میکند.
---
۶. نمایشی (Demonstration / Role Play)معلم یا شاگردان با نمایش یا شبیهسازی، مفهوم را عینی میکنند.
مناسب برای: مهارتهای عملی، زبان، تاریخ و هنر. 🧩 نکته: تأثیر احساسی و ماندگاری یادگیری بسیار بالاست.
---
۷. ترکیبی یا چندرسانهای (Blended / Multimedia)ترکیب ویدیو، تصویر، پاورپونت، یا پلتفرم آموزشی با تدریس حضوری.
مناسب برای: نسل جدید یادگیرندگان دیجیتال. 🧩 نکته: درک عمیقتر با تحریک همزمان بینایی و شنوایی.
---
میتوان گفت معلمِ مؤثر کسیست که میان این روشها «انعطاف» دارد و هر موضوع را با بهترین قالب خودش میآموزاند.
" />
اسما ملایی
~.

.~
کانال انجمن علمی اموزش و ابتدایی پردیس شهید بنت الهدی:https://ble.ir/elementaryeducationassociatio
---
۱. سنتی (سخنرانی – Lecture)معلم محور است؛ او توضیح میدهد و شاگرد یادداشت میکند.
---
۲. پرسش و پاسخ (Socratic / Q&A)دانشآموز با فکرکردن و پاسخدادن در مسیر یادگیری قرار میگیرد.
---
۳. کشفی یا اکتشافی (Discovery Learning)دانشآموز خودش مفهوم را از طریق تجربه و آزمایش مییابد.
---
۴. همکاری و گروهی (Cooperative Learning)**یادگیری با گفتوگو و کار گروهی شکل میگیرد.
---
۵.حل مسئله (Problem-Based Learning)**آموزش از یک مسئله واقعی آغاز میشود، سپس مفاهیم برای حل آن بهکار گرفته میشوند.
---
۶. نمایشی (Demonstration / Role Play)معلم یا شاگردان با نمایش یا شبیهسازی، مفهوم را عینی میکنند.
---
۷. ترکیبی یا چندرسانهای (Blended / Multimedia)ترکیب ویدیو، تصویر، پاورپونت، یا پلتفرم آموزشی با تدریس حضوری.
---
میتوان گفت معلمِ مؤثر کسیست که میان این روشها «انعطاف» دارد و هر موضوع را با بهترین قالب خودش میآموزاند.
~.
۱۴:۵۸
- خودآگاهی دیجیتال
خودآگاهی دیجیتال یعنی اینکه کودک یاد بگیرد چگونه رفتار آنلاینش روی خودش و دیگران تأثیر میگذارد و بتواند از فضای مجازی، بازیها و فناوری با آگاهی، احترام و امنیت استفاده کند.
1-آموزش تفکر پیش از عمل آنلاین: قبل از ارسال پیام یا عکس، از خود بپرسد «آیا این محترمانه است؟»
2-آشنایی با خطرات فضای مجازی: توضیح ساده درباره اطلاعات شخصی، غریبهها و پیامهای ناشناس.
3-تقویت سواد رسانهای: آموزش اینکه هر چیزی در اینترنت واقعی یا درست نیست.
4-الگوسازی استفاده سالم از فناوری: گفتوگو درباره زمان مناسب استفاده از گوشی و شبکهها.
5-ایجاد قوانین کلاس دیجیتال: مثلاً زمان خاصی برای استفاده از تبلت یا منابع آنلاین.
~.
۱۶:۲۷
معلم_خوب_در_جامعه
اگر بخواهیم دقیق و فلسفی ببینیم، معلمی خوب برای جامعه بودن یعنی این کارها را انجام دادن:
۱. آموزشِ تفکر، نه حفظِ اطلاعات جامعهای رشد میکند که یاد بگیرد *چگونه فکر کند*. معلم خوب در جامعه، به جای اینکه فقط جوابها را بگوید، شاگرد را وادار به پرسیدن میکند. با سؤال تربیت میکند نه با پاسخ.
---
۲. پرورش انسانِ مسئول، نه فقط شاگردِ با نمره بالا او در کلاسش احترام، همدلی و مسئولیت اجتماعی میکارد. هر بار که شاگردش را به دقت و انصاف دعوت میکند، در حقیقت جامعهی آینده را تربیت میکند.
---
۳. شوق دانستن را زنده نگه میدارد جامعهای زنده، از درونِ شاگردانی ساخته میشود که شوق یادگیریشان از بین نرفتهمعلم خوب کاری میکند که دانشآموز حتی بیرون کلاس هم دنبال فهم باشد، نه فقط نمره.
---
۴. خودش همیشه در حال یادگیری است معلمی که هر روز در حال رشد است، خودش الگو میشود. جامعه به او نگاه میکند و یاد میگیرد که تغییر و تعلیم، هیچوقت تمام نمیشود.
---
۵. صدای وجدان جامعه است در هر بحران فرهنگی یا اخلاقی، معلم خوب سکوت نمیکند. از عدالت و حقیقت دفاع میکند، چون میداند شاگردانش آینده جامعهاند.
معلم خوب برای جامعه کسی است که به جای ساختن شاگرد، انسان میسازد.او نه فقط دانایی، بلکه اخلاق، وجدان و امید را آموزش میدهد.
" />
اسما ملایی
~.

.~
کانال انجمن علمی اموزش و ابتدایی پردیس شهید بنت الهدی:https://ble.ir/elementaryeducationassociatio
اگر بخواهیم دقیق و فلسفی ببینیم، معلمی خوب برای جامعه بودن یعنی این کارها را انجام دادن:
---
---
---
---
معلم خوب برای جامعه کسی است که به جای ساختن شاگرد، انسان میسازد.او نه فقط دانایی، بلکه اخلاق، وجدان و امید را آموزش میدهد.
~.
۷:۲۳
بازارسال شده از مهدیه غلام پور
کارگاه آموزشی «طرح درسنویسی» با تدریس دکتر سید محسن محمدی،نویسنده کتاب طرح درسنویسی برگزار میشود.این کارگاه در قالب سه جلسه آموزشی برگزار شده و فرصتی مناسب برای ارتقای مهارتهای طراحی و تدوین طرح درس برای مدرسان و دانشجومعلمان خواهد بود.
هزینه شرکت در دوره: ۱۰۰ هزار تومانجهت هماهنگی: ۰۹۳۰۶۱۲۳۳۳۱
برگزارکننده: انجمن علمی آموزش و ابتداییپردیس بنت الهدی صدر
~.

.~
امور فرهنگی پردیس شهیده بنت الهدی صدر
کانال انجمن علمی آموزش و ابتدایی پردیس شهیده بنت الهدی صدر
@elementaryeducationassociation~.

.~
کانال بله و ایتا روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
https://ble.ir/bucfu_pr
#کارگاه_آموزشی #طرح_درس_نویسی
هزینه شرکت در دوره: ۱۰۰ هزار تومانجهت هماهنگی: ۰۹۳۰۶۱۲۳۳۳۱
~.
@elementaryeducationassociation~.
#کارگاه_آموزشی #طرح_درس_نویسی
۸:۴۰
-مدیریت زمان
بسیاری از کودکان درگیر این موضوع هستند که بعد از مدرسه، بیشترین استفاده از زمانشان را ببرند؛ تکالیفشان را تمام کنند، با کامپیوتر بازی کنند، کارتون ببیند، به سراغ کتابهایشان بروند، با دوستهایشان صحبت کنند، شام بخورند و بعد وسایلشان را برای کلاس روز بعد جمع کنند.
در چنین مواقعی، نداشتن یک برنامهریزی واقعی و کاربردی موجب میشود کودکان نتوانند به خواستههای ذهنی خودشان برسند. بیشتر بچهها تا دوران راهنمایی، مهارتهای شناختی لازم برای سازماندهی مستقل برنامههایشان را ندارند؛ با این حال میتوانید از همان سه سالگی به آنها آموزش دهید که چگونه برنامهریزی داشته باشند و زمان خود را اولویتبندی کنند.
۱- در مورد تغییر فصلها صحبت کنید۲- یک برنامه تصویری درست کنید۳- برای هر چیزی جایی پیدا کنید۴- از زمانسنج تصویری استفاده کنید۵ – روی تخمین زمان کار کنید۶- به کودکان در اولویتبندی وظایف کمک کنید۷- زمان خواب را تعیین کنید۸- زمان غذا را به طور منظم حفظ کنید۹- قوانینی برای وسایل دیجیتالی وضع کنید۱۰- یک منطقه مطالعه ایجاد کنید
نتیجه گیری
~.
۱۱:۰۰
بازارسال شده از سید رادمهر محمدی
کارگاه آموزشی «طرح درسنویسی» با تدریس دکتر سید محسن محمدی،نویسنده کتاب طرح درسنویسی برگزار میشود.این کارگاه در قالب سه جلسه آموزشی برگزار شده و فرصتی مناسب برای ارتقای مهارتهای طراحی و تدوین طرح درس برای مدرسان و دانشجومعلمان خواهد بود.
هزینه شرکت در دوره: ۱۰۰ هزار تومانجهت هماهنگی: ۰۹۳۰۶۱۲۳۳۳۱
برگزارکننده: انجمن علمی آموزش و ابتداییپردیس بنت الهدی صدر
~.

.~
امور فرهنگی پردیس شهیده بنت الهدی صدر
کانال انجمن علمی آموزش و ابتدایی پردیس شهیده بنت الهدی صدر
@elementaryeducationassociation~.

.~
کانال بله و ایتا روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
https://ble.ir/bucfu_pr
#کارگاه_آموزشی #طرح_درس_نویسی
هزینه شرکت در دوره: ۱۰۰ هزار تومانجهت هماهنگی: ۰۹۳۰۶۱۲۳۳۳۱
~.
@elementaryeducationassociation~.
#کارگاه_آموزشی #طرح_درس_نویسی
۱۴:۲۴
بازارسال شده از sara abbasiyan
مدیریت خشم یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین، صبر و حمایت دارد. هدف شما این نیست که خشم را در کودک از بین ببرید، بلکه به او بیاموزید که چگونه این احساس قدرتمند را به شیوهای ایمن و محترمانه بشناسد، بپذیرد و ابراز کند. با همراهی و درک شما، کودک میآموزد که بر احساساتش مسلط باشد، نه برده آنها. آموزش مدیریت خشم در مدرسه باید ترکیبی از پیشگیری، آموزش و مداخله باشد. با اجرای این برنامه به صورت مستمر و هماهنگ بین کادر مدرسه و خانواده، میتوانیم به کودکان کمک کنیم تا نه تنها خشم خود راکنترل کنند، بلکه آن را به فرصتی برای یادگیری مهارتهای عاطفی و اجتماعی تبدیل کنند. این سرمایهگذاری، تأثیر شگرفی بر کاهش خشونت در مدرسه و افزایش سلامت روان نسل آینده خواهد داشت.
~.
https://ble.ir/elementaryeducationassociatio~.
۵:۲۷
#معلم_برتربرای تبدیل شدن به یک معلم برتر (یا معلم نمونه)، نیاز به ترکیبی از دانش تخصصی، مهارتهای ارتباطی، خلاقیت و عشق به یادگیری دارید. این مسیر یک فرآیند مداوم است، نه یک هدف لحظهای.
در اینجا یک نقشه راه جامع و دقیق برای رسیدن به این هدف آورده شده است
۱ . تسلط کامل بر محتوا و دانش تخصصیدانشآموزان باید احساس کنند که شما منبع موثقی هستید.
بهروز باشید: علم در هر زمینهای در حال تغییر است. مقالات جدید بخوانید، در وبینارها شرکت کنید و از آخرین متدها آگاه باشید.فراتر از کتاب درسی بدانید: تنها به کتاب درسی اکتفا نکنید. مثالهای واقعی، کاربردهای عملی و داستانهای جذاب مرتبط با درس را آماده کنید.آمادگی برای سوالات سخت: پیشبینی کنید که دانشآموزان باهوش چه سوالاتی ممکن است بپرسند و برای آنها پاسخ داشته باشید.
۲ . مهارتهای تدریس و مدیریت کلاسنحوه ارائه مطلب به اندازه خود مطلب مهم است.
تدریس تعاملی (Interactive Teaching): از سخنرانیهای طولانی و یکطرفه بپرهیزید. کلاس را با پرسش و پاسخ، بحث گروهی و حل مسئله زنده نگه دارید.شخصیسازی آموزش (Differentiation): همه دانشآموزان به یک روش یاد نمیگیرند. از روشهای دیداری (اسلاید)، شنیداری (پادکست/بحث) و کینستتیک (انجام آزمایش/پروژه) استفاده کنید.مدیریت زمان: طرح درس (Lesson Plan) دقیق داشته باشید تا وقت کلاس برای حواشی تلف نشود، اما در عین حال انعطافپذیر باشید.مدیریت رفتار: به جای تنبیه، بر روی تشویق رفتارهای مثبت تمرکز کنید. قوانین کلاس را در روز اول با کمک خود دانشآموزان وضع کنید.
۳ . ارتباط عاطفی و روانشناسیمعلم برتر کسی است که دانشآموزان دوستش دارند و به او اعتماد میکنند.
شنونده فعال باشید: وقتی دانشآموزی صحبت میکند، با تمام توجه گوش دهید. به احساسات آنها اهمیت دهید.همدلی (Empathy): شرایط خانوادگی و روحی دانشآموزان را درک کنید. گاهی افت تحصیلی ناشی از مشکلات شخصی است، نه تنبلی.ایجاد انگیزه: به دانشآموزان نشان دهید که چرا این درس مهم است و چگونه در آینده به دردشان میخورد. به آنها اعتماد به نفس بدهید که “میتوانند”.عدالت: هرگز تبعیض قائل نشوید. دانشآموز قوی و ضعیف باید نگاه و توجه یکسانی دریافت کنند.
۴ . استفاده از تکنولوژی و ابزارهای مدرندر عصر دیجیتال، معلمی که با تکنولوژی قهر باشد، عقب میماند.
ابزارهای ارائه: استفاده حرفهای از PowerPoint، Prezi یا Canva برای ساخت اسلایدهای جذاب.گیمیفیکیشن (Gamification): استفاده از پلتفرمهایی مثل Kahoot یا Quizizz برای برگزاری آزمونهای رقابتی و سرگرمکننده.تولید محتوا: ضبط ویدیوهای کوتاه آموزشی برای مرور درس در خانه
" />
اسما ملایی
~.

.~
کانال انجمن علمی اموزش و ابتدایی پردیس شهید بنت الهدی:https://ble.ir/elementaryeducationassociatio
در اینجا یک نقشه راه جامع و دقیق برای رسیدن به این هدف آورده شده است
۱ . تسلط کامل بر محتوا و دانش تخصصیدانشآموزان باید احساس کنند که شما منبع موثقی هستید.
بهروز باشید: علم در هر زمینهای در حال تغییر است. مقالات جدید بخوانید، در وبینارها شرکت کنید و از آخرین متدها آگاه باشید.فراتر از کتاب درسی بدانید: تنها به کتاب درسی اکتفا نکنید. مثالهای واقعی، کاربردهای عملی و داستانهای جذاب مرتبط با درس را آماده کنید.آمادگی برای سوالات سخت: پیشبینی کنید که دانشآموزان باهوش چه سوالاتی ممکن است بپرسند و برای آنها پاسخ داشته باشید.
۲ . مهارتهای تدریس و مدیریت کلاسنحوه ارائه مطلب به اندازه خود مطلب مهم است.
تدریس تعاملی (Interactive Teaching): از سخنرانیهای طولانی و یکطرفه بپرهیزید. کلاس را با پرسش و پاسخ، بحث گروهی و حل مسئله زنده نگه دارید.شخصیسازی آموزش (Differentiation): همه دانشآموزان به یک روش یاد نمیگیرند. از روشهای دیداری (اسلاید)، شنیداری (پادکست/بحث) و کینستتیک (انجام آزمایش/پروژه) استفاده کنید.مدیریت زمان: طرح درس (Lesson Plan) دقیق داشته باشید تا وقت کلاس برای حواشی تلف نشود، اما در عین حال انعطافپذیر باشید.مدیریت رفتار: به جای تنبیه، بر روی تشویق رفتارهای مثبت تمرکز کنید. قوانین کلاس را در روز اول با کمک خود دانشآموزان وضع کنید.
۳ . ارتباط عاطفی و روانشناسیمعلم برتر کسی است که دانشآموزان دوستش دارند و به او اعتماد میکنند.
شنونده فعال باشید: وقتی دانشآموزی صحبت میکند، با تمام توجه گوش دهید. به احساسات آنها اهمیت دهید.همدلی (Empathy): شرایط خانوادگی و روحی دانشآموزان را درک کنید. گاهی افت تحصیلی ناشی از مشکلات شخصی است، نه تنبلی.ایجاد انگیزه: به دانشآموزان نشان دهید که چرا این درس مهم است و چگونه در آینده به دردشان میخورد. به آنها اعتماد به نفس بدهید که “میتوانند”.عدالت: هرگز تبعیض قائل نشوید. دانشآموز قوی و ضعیف باید نگاه و توجه یکسانی دریافت کنند.
۴ . استفاده از تکنولوژی و ابزارهای مدرندر عصر دیجیتال، معلمی که با تکنولوژی قهر باشد، عقب میماند.
ابزارهای ارائه: استفاده حرفهای از PowerPoint، Prezi یا Canva برای ساخت اسلایدهای جذاب.گیمیفیکیشن (Gamification): استفاده از پلتفرمهایی مثل Kahoot یا Quizizz برای برگزاری آزمونهای رقابتی و سرگرمکننده.تولید محتوا: ضبط ویدیوهای کوتاه آموزشی برای مرور درس در خانه
~.
۸:۴۶
⸻
معرفی کتاب: «هر دانشآموزی میتواند موفق شود»
ویلیام گلسر
اگر معلم هستید و دنبال راههایی میگردید که کلاستان را پویاتر، آرامتر و مؤثرتر کنید، این کتاب یکی از بهترین انتخابهاست. گلسر در این اثر نشان میدهد که چطور میتوانیم انگیزه درونی دانشآموزان را بیدار کنیم؛ طوری که خودشان بخواهند یاد بگیرند، نه اینکه مجبور شوند.
این کتاب دربارهی ایجاد ارتباط سالم با دانشآموزان، مسئولیتپذیری، انتخاب آگاهانه، جلوگیری از تنش در کلاس و تبدیل آموزش به تجربهای جذاب صحبت میکند.سبک نگارشش ساده و کاربردی است و برای همهی معلمان—از تازهکار تا باتجربه—پر از نکتههای عملی است.
اگر به دنبال کلاسی هستید که در آن دانشآموزان با انگیزه، آرام و درگیر یادگیری باشند، خواندن این کتاب را از دست ندهید.

#مهارت_زندگی
هانیه عباسی~.

.~
کانال انجمن علمی اموزش و ابتدایی پردیس شهید بنت الهدی:https://ble.ir/elementaryeducationassociatio#کتاب#آموزش ابتدایی
اگر معلم هستید و دنبال راههایی میگردید که کلاستان را پویاتر، آرامتر و مؤثرتر کنید، این کتاب یکی از بهترین انتخابهاست. گلسر در این اثر نشان میدهد که چطور میتوانیم انگیزه درونی دانشآموزان را بیدار کنیم؛ طوری که خودشان بخواهند یاد بگیرند، نه اینکه مجبور شوند.
این کتاب دربارهی ایجاد ارتباط سالم با دانشآموزان، مسئولیتپذیری، انتخاب آگاهانه، جلوگیری از تنش در کلاس و تبدیل آموزش به تجربهای جذاب صحبت میکند.سبک نگارشش ساده و کاربردی است و برای همهی معلمان—از تازهکار تا باتجربه—پر از نکتههای عملی است.
اگر به دنبال کلاسی هستید که در آن دانشآموزان با انگیزه، آرام و درگیر یادگیری باشند، خواندن این کتاب را از دست ندهید.
۱۳:۰۷
🧩بازی یادگیری 
بازی ماجراجویی: «تایمماشین تاریخ»
یک بازی هیجانانگیز برای سفر در زمان و کشف لحظههای مهم تاریخ!
هدف بازی
آشنا شدن با: • دورههای تاریخی (کهن، باستان، اسلامی، معاصر…) • شخصیتهای مهم • رویدادهای تاریخی • اختراعات و تغییرات • سبک زندگی مردم در دورههای مختلف
داستان بازی
بچها وارد یک تایمماشین جادویی میشوند.این ماشین با دو دکمه کار میکند:
دکمهٔ اول: «کارت زمان»
بازیکن را به یک دورهٔ تاریخی میفرستد.
دکمهٔ دوم: «کارت مأموریت»
به بازیکن میگوید باید در آن دوره چه کاری انجام دهد.
بازیکن باید نقشآفرینی، توضیح، یا نمایش کوتاه انجام بدهد و ثابت کند که واقعاً به آن زمان سفر کرده!
کارتهای بازی
کارتهای زمان
این کارتها بازیکن را به گذشته میبرند: •
۲۵۰۰ سال قبل – دوران هخامنشی •
۲۰۰۰ سال قبل – دوران اشکانی •
۱۲۰۰ سال قبل – دوران اسلامی •
۴۰۰ سال قبل – دوران صفوی •
۲۰۰ سال قبل – دوران قاجار •
۵۰ سال قبل – ایران معاصر •
زمان حال – امروز
کارتهای مأموریت
بازیکن باید هر مأموریت را در همان دورهٔ تاریخی انجام دهد: • «یک پادشاه یا شخصیت مهم آن دوره را معرفی کن.» • «یک اختراع یا سازهٔ مهم را توضیح بده.» • «یک رویداد تاریخی آن دوره را تعریف کن.» • «بگو در آن زمان مردم چگونه زندگی میکردند.» • «یک گفتوگوی کوتاه از زبان یک فرد قدیمی اجرا کن.»
روش بازی 1. بازیکن دو کارت میکشد:
یک کارت زمان +
یک کارت مأموریت 2. ۱۰–۲۰ ثانیه فکر میکند. 3. حالا باید نقش بازی کند، توضیح دهد یا داستان کوتاه بسازد. 4. بقیه بازیکنها از او سؤال میپرسند. 5. اگر خوب اجرا کرد، یک ستاره میگیرد
.
امتیازدهی جذابتر • نقشآفرینی عالی = 

• توضیح خوب = 
• پاسخ ساده = 
هر بازیکن که ۱۰ ستاره گرفت، لقب «کاوشگر ارشد تاریخ» میگیرد!
شقایق برمکی
~.

.~
کانال انجمن علمی اموزش و ابتدایی پردیس شهید بنت الهدی:https://ble.ir/elementaryeducationassociatio
یک بازی هیجانانگیز برای سفر در زمان و کشف لحظههای مهم تاریخ!
آشنا شدن با: • دورههای تاریخی (کهن، باستان، اسلامی، معاصر…) • شخصیتهای مهم • رویدادهای تاریخی • اختراعات و تغییرات • سبک زندگی مردم در دورههای مختلف
بچها وارد یک تایمماشین جادویی میشوند.این ماشین با دو دکمه کار میکند:
بازیکن را به یک دورهٔ تاریخی میفرستد.
به بازیکن میگوید باید در آن دوره چه کاری انجام دهد.
بازیکن باید نقشآفرینی، توضیح، یا نمایش کوتاه انجام بدهد و ثابت کند که واقعاً به آن زمان سفر کرده!
این کارتها بازیکن را به گذشته میبرند: •
بازیکن باید هر مأموریت را در همان دورهٔ تاریخی انجام دهد: • «یک پادشاه یا شخصیت مهم آن دوره را معرفی کن.» • «یک اختراع یا سازهٔ مهم را توضیح بده.» • «یک رویداد تاریخی آن دوره را تعریف کن.» • «بگو در آن زمان مردم چگونه زندگی میکردند.» • «یک گفتوگوی کوتاه از زبان یک فرد قدیمی اجرا کن.»
هر بازیکن که ۱۰ ستاره گرفت، لقب «کاوشگر ارشد تاریخ» میگیرد!
~.
۴:۵۵
*برای تقویت یادگیری عمیق در دانشآموزان مقطع ابتدایی*
میتوان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد که بر فعال کردن ذهن دانشآموز و ایجاد ارتباط معنایی با مطالب تأکید دارند:
آموزش مبتنی بر پروژه
به جای حفظ کردن صرف مطالب، دانشآموزان در قالب پروژههای عملی به تحقیق، حل مسئله و خلق چیزهای جدید میپردازند. این روش به آنها کمک میکند تا مفاهیم را در یک بستر واقعی و معنادار درک کنند.مثال: به جای فقط خواندن درباره گیاهان، دانشآموزان خودشان یک باغچه کوچک بسازند و مراحل رشد گیاه را مشاهده و ثبت کنند.یادگیری اکتشافی و پرسشمحور:
به دانشآموزان فرصت دهید تا خودشان به دنبال پاسخ سوالاتشان بگردند و مفاهیم را کشف کنند. معلم نقش تسهیلگر را دارد و نه تنها ارائهدهنده اطلاعات.مثال: به جای گفتن اینکه چرا برگها سبز هستند، سوال کنید “فکر میکنید چرا برگها رنگهای مختلفی دارند؟” و اجازه دهید خودشان تحقیق کنند.استفاده از تجربیات عینی و ملموس
کودکان در این سن با دیدن، لمس کردن و انجام دادن بهتر یاد میگیرند. استفاده از وسایل کمک آموزشی، آزمایشها، بازیها و فعالیتهای عملی بسیار موثر است.مثال: برای یادگیری مفهوم حجم، از لیوانها و آب برای پر و خالی کردن استفاده کنندبحث و گفتوگو:
تشویق دانشآموزان به تبادل نظر، توضیح دادن ایدههایشان به یکدیگر و گوش دادن به دیدگاههای متفاوت، باعث تعمیق فهم میشود.مثال: پس از مطالعه یک داستان، درباره شخصیتها، اتفاقات و پیام داستان با هم صحبت کنند.ارتباط دادن مطالب به زندگی واقعی:
وقتی دانشآموزان کاربرد آنچه را که میآموزند در زندگی روزمره ببینند، انگیزه بیشتری برای یادگیری پیدا میکنند و مطالب در ذهنشان ماندگارتر میشود.مثال: برای آموزش ریاضی، از مسائل مربوط به خرید از سوپرمارکت یا تقسیم وسایل بین دوستان استفاده شود.
سایه نظری
~.

.~
کانال انجمن علمی اموزش و ابتدایی پردیس شهید بنت الهدی:https://ble.ir/elementaryeducationassociatio
آموزش مبتنی بر پروژه
~.
۴:۵۹
بازارسال شده از سید رادمهر محمدی
دستهای شما امروز، قلمهایی برای یادگیری و فردا، پرچمهایی برای آموزش هستند. برایتان آرزوی موفقیتهای روزافزون و ایامی پر از خیر و برکت دارم.~.
@elementaryeducationassociation~.
۶:۴۰