بله | کانال مدرسه علم و عمل
عکس پروفایل مدرسه علم و عملم

مدرسه علم و عمل

۳۱۵عضو
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
#یادداشت#بازنشر
undefined بخش اول
undefined #ششم_شهریور_نود_و_شش نقطه‌ی عطفی در سیر تطوّر و تحوّل حوزه‌ها بود، از دو جهت:

undefined نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت
undefined رهبر حوزه‌ها، از رویش #نسلی_نو در حوزه‌ها خبر داد که بذرشان در بستر عصر امامت و ولایت کِشت شده، از اندیشه‌ای فاخر، راقی و غنی - مکتب امام و اسلام ناب - تغذیه کرده تا اینک به نهالی قدکشیده بدل گشته است:
undefined«من وقتی نگاه می‌کنم، شما را - جوان‌ها را، طلبه‌های جوان را - #نهال‌های_قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت می‌بینم. بحمدالله این نهال‌ها قد کشیده‌اند؛ بعضی به ثمر رسیده‌اند، بعضی هم انسان را خاطرجمع می‌کنند که به ثــمر خواهند رسید: وَ مَثَلُهُم فِی‌ الاِنجیلِ‌ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه‌ و فَئازَرَه ‌و فَاستَغلَظَ فَاستَوی عَلی سوقِهِ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار- فتح/۲۹».

undefined نقش #اراده_طلاب برای ساختن حوزه‌ی مطلوب
undefined آن تحوّلی که سال‌ها انتظارش می‌رفت، میوه‌ی شیرین اراده‌ی این نهال‌های‌قدکشیده خواهد بود، به‌شرطی که به هم‌فکری روی آورند، برای یکی‌شدن بکوشند و با هم‌افزائی، مبارزه را برای ساختن حوزه‌ی مطلوب آغاز کنند:
undefined«باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، هـم‌فکری کردن، متشکّــل‌شدن».

undefined روشن است که #ششم_شهریور_نود_و_شش؛ یک جشن تکلیف تاریخی برای طلاب جوان بود؛ اعلام یک #بلوغ_انقلابی و یک رویش تاریخی، خبر از دو اکسیر حیاتبخش و معجزه‌گر؛ #جوانی و #طلبگی.اینکه رهبر انقلاب، نقش بی‌بدیل ما طلاب جوان را باور و به ما امید و از ما انتظار دارند؛ بار سنگینی بر دوش ماست!
اگر امام راحل از قم و با همراهی طلاب جوان توانست انقلاب را آغاز کند، انتظار امروز امام حاضر از ماست تا گام‌های بعدی انقلاب را با ما رقم بزند.
شاید اکثر ما در گهواره بودیم که امام‌خامنه‌ای به #امامت_نهضت رسید، بی‌شک سال‌هاست که چشم‌انتظار ماست تا قد بکشیم، تا مطهری‌وار و بهشتی‌سرشت، در رکابش قیام کنیم و برای #إقامه‌ی_توحید و دین، انقلاب را به پیش ببریم:
undefinedاميد من به شما جوانان است. بايد اين آرزوها را در دل زنده نگهداريد و انگيزه‌تان را روز به روز بيشتر كنيد. اين فكر را بايد در داخل حوزه گسترش دهيد. وقتى اين فكر گسترش يافت و غالب شد، به عمل نزديك خواهد شد و به فضل پروردگار، تحقّق خواهد يافت. (امام‌خامنه‌ای - ۷۴/۰۹/۱۶)
undefined امید فشندی

#نهال‌_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۶:۴۰

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined خانم شیخی، نماینده تشکل طلبگی بانوی انقلاب:
undefined «تشکل طلبگی بانوی انقلاب با محور قرار دادن مکتب امام (ره) در شبکه‌سازی طلاب خواهر، در سه عرصه جهادی، مسجد و رسانه به صورت مجازی در حال فعالیت است.»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۷:۰۹

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined آقای آقاامینی: مسئول تشکل طلبگی مدرسه مروی:
«واحد تواصی بسیج طلاب مدرسه مروی روی بُعد کشف مسائل تمرکز دارد؛ و بعد از بررسی و مشاوره و پژوهس روی یکی از کلان مساله جامعه، حاصل بررسی های خود را در قالب یک دوره جامع به طلاب علاقه‌مند ارائه می دهد.»

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۱۶:۲۹

به‌نام خدا
#یادداشت#بازنشر

undefined #تقریری_نو از #تحول_حوزه (۱)
undefined #ضرورت_امروز حوزه‌های علمیه، یعنی حوزه‌های علمیه پس از #پدیده‌ی_انقلاب_اسلامی، تحول و ایجاد تناسب از #منظر_تمدنی با ویژگی‌های #عصر_پسا_انقلاب است.
undefined از این ضرورت سخن زیاد گفته شده و بحمدلله و به برکت #گفتمان‌سازی‌های داهیانه‌ی رهبرانقلاب، گفتمان ضرورت #تحول در حوزه و به‌خصوص میان #نسل_جوان_طلاب، به یک #مطالبه‌ی_فراگیر تبدیل شده است، به‌طوری‌که امروز حتی #جریان_تحجر - که امام عزیزمان هشدار آن را در منشور روحانیتش برای تاریخ به جای گذاشت - نیز نمی‌تواند از تحوّل سخن نگوید، بلکه ناگزیر به #استحاله‌ی_ماهیت_تحول و «تحریف کلام از موضع» دست برده است.
undefined امروز، #مساله‌ی_اصلی؛ جا افتادن اصل ضرورت تحول نیست، بلکه اولا، #فهم_صحیح از #تحولِ لازم برای حوزه و ثانیاً #جلوگیری_از_انحراف آن توسط جریان تحجر از سویی و از سویی دیگر انقلابیان کم تدبیر و انقلابی‌هایی که دچار سوء مفاهمه از تحول شده‌اند، ضرورت کلیدی حرکت به سوی تحول است.
undefined آیا #تحول در حوزه صرفاً تحول در درس‌های حوزه و متون آموزشی است؟ آیا اینکه نهایتاً پیرایه‌های دروس کنونی در محتوا زدوده شود و چند درس دیگر هم اضافه شود ما را به مقصود تحول #عصر_انقلاب رهنمون خواهد کرد؟
undefined آیا مسأله، فرا محتوای دروس، #نگرشی_نو به روش‌های آموزشی در حوزه است؟ آیا اگر تبلیغ در حوزه‌های عصر حاضر - با توجه به نیاز مبرم نظام - جدی، منضبط، جریان‌ساز و فراگیر شود، به #حوزه_مطلوبِ تحول‌یافته، رهنمون شدیم؟
undefined آیا جبران ضعف تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی طلاب، خصوصاً طلاب دورافتاده از #عاصمه_حکومت_اسلامی، به‌تنهایی نجات‌بخش حوزه از تحجر و افتادگی در دام تجدد خواهد شد؟
undefined آیا چندکلاسِ علوم انسانی غربی و ذاتاً مسموم، واقعاً کمک شایانی به تحول حوزه می‌کند؟
undefined آیا مشکل اصلی امروز حوزه این است که چرا صرفاً چند درس خارج خوب در حوزه #فقه_حکومتی و مسائل حاکمیتی نظام نداریم؟
undefined آیا مشکل صرفِ همین است که چرا روی #امتدادات_اجتماعی دانش فلسفه و عرفان و حکمت صدرایی، کار دانشی و پژوهشی نشده است؟
undefined آیا #مهجوریت_علمی_قرآن و حتی روایاتِ خارج از احتیاجاتِ فقه فردی، تنها خلأهای حقیقی، برای رسیدن به حوزه مطلوب‌اند؟
undefined و این‌ها همه مثال‌هایی واقعی بود از #فهم_جریان_تحول‌خواه_انقلابی در حوزه‌ی کنونی، که هرکدام متناسب با فهم خویش از تحول به اقدامی دست بردند و البته متأسفانه بعضاً به نفی یکدیگر نیز اقدام ورزیدند.
undefined اما حقیقت اینست که #مشکل_حوزه_امروز همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام از این‌ها نیست.
undefined #تحول_مطلوب همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام نیست. مشکل در #عنوان_جامع گمشده‌ای هست که تمام مواردِ پیش‌گفته در قالب سؤالات و مشاهَدات واقعی از حوزه‌ی کنونی، شئونی از آن عنوان جامع‌اند.
undefined حوزه باور نکرده است که #سنت_الهی چنین است که #و_اما_ما_ینفع_الناس_فیمکث_فی_الارض و مفهوم این سنت منحصره، یعنی اگر #حوزه از #فلسفه_وجودی خود که #نافع_بودن_برای_مردم و #انقلاب و #نظام این مردم است، فاصله بگیرد، مکثی در زمین نخواهد داشت و از بین خواهد رفت.
undefined ریشه‌ی مشکل این است که حوزه از تراث سلف خود تنها دروس را نگاه‌داشته - که نهایتاً متحجرین اجازه خواهند داد برخی تغییرات شکلی و محتوایی نیز در دروس رخ دهد - اما غایتی که علم دین و حوزه‌های علمیه‌ی سلف دنبال می‌کردند را فراموش کرده است ...
undefined مجتبی عرب

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب
undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۵:۱۷

thumbnail
#عکس_نوشت
undefinedحجت‌الاسلام‌والمسلمین سهرابی، معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی:
undefined «با دعوت رهبری از طلاب جوان تهران برای ساخت حوزه مطلوب در ۶ شهریور سال ۹۶؛ تاریخ حوزه وارد افق جدیدی شد و بدون شک مهمترین اتفاق دیدار ۶شهریور دعوت رهبری از طلاب جوان برای ساخت حوزه علمیه مطلوب بود. ایشان در مسیر تحول حوزه با این دعوت خود را هزینه کردند.»

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۵:۲۸

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined آقای بیگی: مسئول تشکل طلبگی مدرسه مشکات:
undefined «برنامه‌ریزی برای کنشگری طلاب در دوران سطح و با هدف تربیت راهبران اجتماعی از نیازهای ضروری حوزه است. بسیج طلاب مدرسه مشکات یکی از اهداف خود را در این جهت قرار داده است.»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۱۸:۵۵

#یادداشت#بازنشر
undefined #تقریری_نو از #تحول_حوزه (۲)
undefined ... #گمشده‌ی_امروز؛ فرآیند رسیدن به تحول مطلوب، گم شدنِ #غایت_تحول و فهم صحیح از رسالت اصلی حوزه و حوزویان است.
undefined چرا حوزه‌ی علمیه که مادر انقلاب و نظام اسلامی است، عملاً فرزند خود را در میان راه رها کرده است؟
undefined چرا حوزه به درد مردم مستضعف جهان و ایتام آل‌محمد(ص) عملاً بی‌توجه است و به کنجی خزیده و سر در گریبان فرو برده و مشغول ردّ و اشکال‌های شکلی خویش است؟
undefined حوزه‌ی شیخ مفید و شیخ‌طوسی هم چنین بود؟ أصحاب آقا امام‌صادق(ع) هم در کوفه به دنبال فقه برای فقه بودند؟ به دنبال چند إشکال و جواب کلامی بودند؟ چه چیز حوزه ی امروز را #منقطع_از_جامعه خویش و در نتیجه به مرزهای سکولاریسم ویران‌گر نزدیک کرده است؟
undefined حقیقت آن است که #گم‌شده‌ی_اصلی_تحول و گفتمان تحول، فهم صحیح از #غایت_اصلی_تحول است. حوزه #رسالت_بنیادین خود را فراموش کرده است‌
undefined #رسالت_حقیقی_حوزه؛ شأن #امامت_جامعه و #وراثت_انبیاء (ع) است. رسالت اصلی حوزه #إقامه_دین در جامعه است؛ ما اگر درسی داریم و بحثی داریم اگر احتیاجی به قرآن مهجور شده در حوزه‌ها داریم، اگر حکمت را باید جدی بگیریم، اگر فقه را جدا و عمیقاً دنبال می‌کنیم، اگر تبلیغی باید برویم، اگر تدریس و تدرّسی باید بکنیم، اگر پژوهشی نیاز است و همه‌ی اگرهای گوناگون دیگر؛ برای این بود که #نافع_برای_مردممان باشیم و در عصر غیبت، وارث شأن امامت باشیم، نه اینکه ابزار و اهداف میانی ما را از غایت غافل کند.
undefined چه کسی به #طلبه_امروز و در کجای حوزه، جمله امام عزیزمان را می گوید که #مجتهد آن کسی است که بتواند حتی یک جامعه غیر دینی را #راهبری کند؟! کجا چنین تصویری از شأن طلبه برای طلبه ساخته می‌شود؟ کجا مقدمات قریبه و بعیده‌ی #شأن_وراثت_انبیاء و #إقامه_دین در جامعه‌ای پویا، به طلبه تعلیم می‌شود؟طلبه کجا بیش از نیازهای علمی ابتدایی، برای #پیش‌بری_انقلاب و نیازهای اساسی مردم و امّت تربیت می‌شود؟
undefined چگونه است که از منظر بزرگان، مقدمات رسیدن به اجتهاد مصطلح در دین‌شناسی نیاز به برنامه‌ای تعلیمی و تفصیلی دارد، اما تربیت شدن برای نقش‌آفرینی‌های أساسی و مفید در پیش‌بری انقلاب در شئون #دستگاه_امامت نیاز به یک برنامه تعلیمی-تربیتی مفصل از همان ابتدای طلبگی ندارد؟ بماند که طلبه می‌تواند تا انتهای دوران طلبگی و اجتهاد هم پیش برود و ابداً آمادگی خاصی برای #نقش‌آفرینی در حل نیازهای حقیقی دستگاه امامت امت بین المللی اسلام را مثقال ذره‌ای کسب نکند.
undefined فهم عزیزان ما از #طلبه_انقلابی نهایتاً طلبه‌ای است که به اندازه‌ی دانشجویان، کمی هم تحلیل سیاسی دارد، یک منبر سیاسی هم در انتخابات‌ها بلد است برود و تمام! این کجا و ماهیت حقیقیه‌ی #طلبه_انقلابی کجا؟!
undefined اگر می‌خواهیم حوزه متحول شود، این راه، صرفاً از چند تغییر درسی و محتوایی و روشی و ... شروع نمی‌شود، بلکه باید حوزه، مجبور شود که به میدان #دردهای_اساسی_مردم و #نظام و #امت_اسلام بیاید، آنگاه که پای مسائل حقیقی آمد، درد حقیقی نیز پیدا خواهد کرد و آنگاه که جانش آتش گرفت، برای آن نیاز واقعی درس و روش و محتوا و همه آنچه را که باید نیز به سمت وسوی مطلوب متحول خواهد کرد.
undefined طلبه‌ای که رسالت اصلی‌اش به عمق جانش بنشیند، درس را هم متفاوت و جدی خواهد خواند و طلبه‌ای که درگیر مسائل اساسی زندگی مردم و انقلاب نشود، درسش هم مانند جسم بی‌روح است که هرچه رشد کند: #و_لایزید_الا_تبارا ..
undefined همه‌ی آنچه گفته شد به معنای نفی تلاش‌های عزیزان و خصوصاً اساتید و طلاب انقلابی برای اصلاح سیر حوزه نیست، تلاش‌های فراوانی اکنون درحال انجام است که انشاءالله همه مأجور است اما ما برای پیشرفت متناسب با سرعت این قرن، ناگزیریم از #نقادی_دائمی و رسیدن به #نظریه‌های_إصلاحی_نو_به_نو.

undefined مجتبی عرب

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب
undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۶:۴۱

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined حجت‌الاسلام قرقچی، دبیر گردهمایی نهال قدکشیده:
undefined «حوزه علمیه تهران یک زیست‌ و ساختار متفاوت از حوزه علمیه قم را می‌طلبد؛ به همین جهت نمی‌توان این دو حوزه به اصطلاح با یک چوب زد! بلکه حوزه علمیه تهران نیاز دارد برای پیشرفت خود از حوزه علمیه قم مستقل شود.»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب
undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۶:۴۸

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined حجت‌الاسلام محمودخانی، نماینده مرکز راهبری برهان:
undefined «مرکز راهبری برهان در سال ۹۹ با هدف پیشرفت دادن عقلانیت حوزوی در فرایند تحقق احکام دین تاسیس شد؛ و تلاش می‌کند تبدیل به حلقه واسطی بین حوزه و حاکمیت باشد.»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب
undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۱۶:۳۳

#یادداشت#بازنشر

undefined #حوزه_تهران_باید_مستقل_شود (۱)

این جمله، چند صباحی است که از زبان اصحاب #حوزه_تهران بسیار شنیده می‌شود و شاید بتوان ادعا کرد که دغدغه‌ی تعداد قابل توجهی از طلاب، اساتید و مدیران #حوزه_تهران است.
اما آیا مسأله‌ی امروز #حوزه_تهران، #استقلال سازمانی آن از حوزه علمیه #قم است؟
#هویت_حوزه‌های_علمیه نسبت مشخصی با #جغرافیای_مکانی_و_زمانی آنها داشته است؛ منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، نوع زندگی مردم، ملابسات سیاسی و اجتماعی خاص آن منطقه، همه در شکل‌گیری #هویت_یک_حوزه_علمیه مؤثر بوده است.
درعین‌حال؛ این #هویت پیوند مشخصی با #اساتید آن حوزه و #شخصیت‌های_مؤثر_سیاسی‌اجتماعی حاضر در آن جغرافیا دارد.
بی‌تردید هویت صدسال‌أخیر #حوزه_قم تحت تأثیر شخصیت حاج‌شیخ‌عبدالکریم‌حائری و آیةالله‌العظمی‌بروجردی و أخیراً امام‌راحل رحمةالله‌علیهم است، همان‌طور که هویت #حوزه_نجف در سال‌های أخیر، تحت تأثیر شخصیت آیات عظام حکیم و خویی رحمةالله‌علیهما است.
#استقلال_هویتی_حوزه_علمیه ی یک منطقه‌ی جغرافیایی، نقش اساسی در #کارآمدی آن حوزه برای دستیابی به اهداف تشکیل آن - تفقه در دین و ترویج آن و تلاش برای حاکمیت دین بر ساحت زندگی - داشته و دارد.
بررسی تاریخ به خوبی نشان می‌دهد هویت حوزه قم در بین دهه‌های سی و چهل شمسی تا چه اندازه در تحقق انقلاب اسلامی ۵۷ مؤثر بوده است.
برای مثال؛ #نقش_فلسفه در حوزه قم، #روش_استنباط محقق‌حائری و محقق‌بروجردی در پرورش شاگردانی که توان اداره و ارائه‌ی #نظام_فکری توانا برای ساخت #نظم_نوین_اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی را داشته‌اند، قابل ملاحظه است.
#مشروطیت نیز - به‌عنوان حادثه‌ای که تحت تأثیر عوامل گوناگون داخلی و خارجی شکل جدیدی به جامعه‌ی ایرانی بخشید - خود متأثر از #هویت_حوزه_تهران شد.
بی‌شک انگیزه‌ی برخی مشروطه‌خواهان همان اندازه که از جهت محدود نمودن قدرت سلاطین در إعمال قواعد دل‌بخواه قابل تقدیر است، از جهت تلاش برای ارائه‌ی نظام قانونگذاری بدون توجه به محور عبودیت در شریعت، می‌توانست آسیب‌رسان باشد.
اما بررسی محتوا و شکل #قانون_مدنی که جلد اول آن در سال ۱۳۰۷ و باقی تا سال ۱۳۱۴ به تصویب رسید، نشان می‌دهد غنای علمی و حضور فعّال و مؤثّر #حوزه_تهران، چگونه در تعدیل و إصلاح حرکتی که می‌توانست به استقرار اندیشه‌ی سکولار در ایران بیانجامد، مؤفّق عمل کرده است.
#تدوین کنندگان_پیش نویس_قانون_مدنی یا #محصول_حوزه_تهران و به طور مشخص، شاگرد میرزا حسن آشتیانی(ره) بوده‌اند و یا از بزرگان و اساتید #حوزه_تهران.
شاید اگر #استقلال_هویتی_حوزه_تهران در آن سال‌ها نبود، قانون مدنی - که حاوی قواعد اصلی روابط خصوصی میان مردم است - تحت تأثیر تحصیل‌کردگان سکولار به شکل دیگری تدوین می‌شد.
مواجهه‌ی فیلسوفان حوزه‌های علمیه ایران با اندیشه‌ی فیلسوفان غربی، با نوشته‌ها و تحقیقات اساتید فلسفه #حوزه_تهران آغاز شده است.
#هویت سیاسی-اجتماعی شهر #تهران عامل مهمی در انتقال سؤالات و نگرش‌های جدید فلسفی مطرح در غرب به ایران بوده است؛ برای مثال کتاب «بدایع‌الحکم» آقاعلی‌حکیم‌مدرس در پاسخ به پرسش‌های فلسفی خاصی که در اروپا مطرح شده و شاهزاده‌ای قاجاری آن را بازگو می‌کند، نوشته شده است.
ذوق فلسفی حاکم بر #حوزه_تهران و توجه به معقول، نقش مهمی در تحولات فکری سال‌های ملتهب منتهی به انقلاب اسلامی دارد.
همین مسیر است که فضا را برای بروز و ظهور شخصیتی چون #شهید_مطهری در تهران فراهم آورده است و از این راه اندیشه‌ی بزرگ‌مردی چون علامه‌طباطبایی(ره) را به رویارویی با اندیشه‌ی غربی فرا خوانده است ...

undefined محمدعبدالصالح شاه‌نوش

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

۸:۰۸

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined حجت‌الاسلام محسنی‌فرد، نماینده تشکل‌ طلبگی مدرسه بقیة‌الله (عج):
undefined «اخوت روح تشکیلات اسلامی است؛ که به تعبیر آیت‌الله شاه‌آبادی (ره) تحقق آن در گرو چهار عنصر شامل انس، کمال، عزت و عون است.»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب
undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۸:۱۳

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined حجت‌الاسلام قرقچی، دبیر گردهمایی نهال‌قدکشیده:
undefined «مرکز مدیریت حوزه علمیه باید نقش تسهیل‌گری خود در بحث تحول حوزه را فعال‌تر کند؛ و تمرکز خود را به جای مدیران و مسئولان حوزه که موحب دیوان‌سالاری بیشتر است به خود طلاب جوان به عنوان پیشران تحول معطوف کند.»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب
undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۱۷:۱۱

به‌نام خدا
#بازنشر
undefinedمطروحه‌ای در دیدار #ششم_شهریور_نود_و_شش با #رهبر_حوزه‌ها

undefined نسبت #حوزه_تهران با #پیوستار_نیروی_انسانی در فرآیند #تولید_دانش_دینی (۱)

#مطلع_سخن بنده چند جمله است که ادامه‌ی سخن، توضیحِ این جملات خواهد بود:
#حوزه_تهران اگر درست مطالعه شود؛ #حلقه‌ی_واسط_تحول_حوزه‌های_علمیه است.
#حوزه_تهران اگر خوب فهمیده شود؛ #حلقه‌ی_مفقوده‌ی_بازسازی_حوزه‌ی_انقلابی است.
#حوزه_تهران اگر خوب دیده شود؛ پایگاه #تبلیغ، #تربیت و #کادرسازی_نخبگانی در جمهوری اسلامی است.
#حوزه_تهران اگر به درستی ملاحظه شود؛ زمین مستعد #پیاده‌سازی_اندیشه‌ی سترگ #وحدت_حوزه_و_دانشگاه است.
#حوزه_تهران، اگر بازخوانی شود، حلقه‌ی مفقوده‌ی حرکت بالنده به سمت و سوی #تمدن_اسلامی است.
این جملات را #طلبه‌ای_مشهدی می‌گوید که سال‌ها #قم را نیز درک کرده است ولی نهایتاً #تهران را برای سربازی در راه انقلاب اسلامی انتخاب نموده است.
#توضیح این جملات راهبردی را از #نقطه‌ای_دانشی شروع می‌کنم. از نقطه‌ای که به نظرم نقطه‌ی شروع مؤثر #تحولات_ژرف_انقلاب_اسلامی در دهه‌ی پیش رو خواهد بود.
در فرآیند تولید #نرم‌افزارهای_تمدنی، #زیست‌بوم_تولید_دانش_و_اندیشه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
این #زیست‌بوم_دانش، که فرنگی‌ها به آن #پارادایم می گویند، همان #زادگاه_نرم‌افزارهای_تمدنی است که #مسئله را دریافت کرده و #علوم و #الگو‌های تمدنی تولید می‌کند.
#حوزه‌ی_علمیه - علی‌رغم همه‌ی کج‌روی‌های ناشی از غرب‌پذیری - هنوز تمامی #مؤلفه‌های_مؤثر_زیست‌بوم تولید دانش و اندیشه را دارست؛ از مؤلفه‌های فرهنگی مثل سبک زندگیِ پژوهش‌گر و دانشمند گرفته تا مؤلفه‌های علمی مانند #روش‌مندی، #عقلانیت و #آزاداندیشی.
اما چرا با این سرمایه، امروز، باز هم نمی‌توانیم دانش تولید کنیم؟
نکته‌ی مهم در #فرآیند_تولید_دانش این است که وقتی #نیاز_واقعی_و_عینی توسط یک #دستگاه_فکری و یک عقلانیت خاص به #مسئله تبدیل شد، دستگاه فکری دیگر توان #حلّ آن مسئله را نداشته و بهتر بگویم، چه‌بسا توان #فهم آن مسئله را نیز نخواهد داشت.
به بیان #تمثیل؛ هر کارخانه‌ای با مواد اولیه‌ای کار می‌کند که برایش تعریف شده است. هر ماده‌ی اولیه‌ای را نمی‌توان به هر کارخانه‌ای داد و محصول یکسان خواست.
امروز، مسئله‌ی مهم در کارخانه‌ی تولید نرم‌افزارهای تمدن اسلامی، یعنی #زیست‌بوم_اسلامی_تولید_دانش - که از #حکمت_صدرایی مایه می‌گیرد و تا #روش‌های_فقه_جواهری امتداد می‌یابد - این است که خودش مستقیماً به #نیاز_عینی متصل نیست.
#مشکل_امروز_ما؛ مشکل #اتصال_به_نیاز، و سپس #تبدیل_نیاز_به_مسئله است. مسئله‌ای که به زبان زیست‌بوم دانش حوزوی تولید شده باشد. هذا #أولاً.
و اما #ثانیاً؛ تبدیل نیاز به مسئله در دستگاه تولید دانش دینی و تولید پاسخ برای مسئله‌ها نیازمند #پیوستار_لایه‌لایه‌ی_نیروی_اسانی است:
#لایه‌ی_اول این پیوستار، #متخصصان_علوم_جدید هستند؛ متخصصانی که دست آن‌ها در کار #نیاز است و علاوه بر این، #زبان_دستگاه_تولید_دانش_دین را نیز به خوبی می‌فهمند؛ حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان، از این منظر، برای حوزه_تهران اهمیتی دوچندان خواهد داشت.
#لایه‌ی_دوم، #طلابی هستند که با #نیاز_عینی جامعه آشنایی علمی و تخصصی دارند؛ این بخش از پیوستار، با متخصصین عرصه‌های مورد نیاز نهضت #هم‌زبان هستند و #افق_فهمی نزدیک دارند. ظرفیت عظیم طلاب ورودی از دانشگاه‌ها گنجینه‌ی ارزشمند این بخش از پیوستار است و با این هویت جدید، سرگردانی‌های زیادی از این پدیده‌ی عظیم نیز رفع خواهد شد.
#لایه‌ی_سوم، #فضلای_اندیش‌مندی هستند که #قدرت_فکری_نظام‌ساز آن‌ها ویژگی مهم آنهاست. این فضلای ارزشمند که در همه‌ی حوزه‌های مبارکه - اعم از قم و مشهد و تهران و اصفهان و نجف و در اقصی نقاط بلاد - در همین زمان حضور دارند، سرمایه‌ی عظیم #نظام‌سازی_نهضت اسلامی در جهان امروز ما هستند.
و #لایه‌ی_چهارم، #بدنه‌ی_قدرتمند_علمی حوزه‌های علمیه است که مبتنی بر تراث ارزشمند اسلامی عمیقاً تفقّه می‌کنند ...

undefined مصطفی جلالی

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۱۷:۱۷

thumbnail
#عکس_نوشت

undefinedخانم اسفندیاری، معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران:
undefined «نزدیک به ۴۵ انجمن زن و خانواده در مدارس علمیه خواهران استان تهران مدت یک‌سال است که در زمینه‌های تربیت، دوره‌های مددکاری خانواده، دوره‌های شیوه کاهش طلاق و تعارضات خانوادگی تشکیل و در حال کنشگری اجتماعی است.»

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۷:۱۰

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined آقای عباسقلی، نماینده تشکل طلبگی مدرسه حضرت عبدالعظیم (ع):
undefined «یکی از مشکلات در حوزه تهران، فعالیت جزیره‌ای و پراکنده تشکل های مختلف طلبگی است. معمولا ما به عنوان تشکل‌های حوزه تهران، عملیات مشترکی با هم تعریف نمی کنیم!»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب
undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۷:۱۴

#بازنشر
undefined مطروحه‌ای در دیدار #ششم_شهریور_نود_و_شش با #رهبر_حوزه‌ها

undefined نسبت #حوزه_تهران با #پیوستار_نیروی_انسانی در فرآیند #تولید_دانش_دینی (۲)


... و اما #حوزه_تهران!
#حوزه_تهران جایی است که #تأمین_دو_لایه‌ی_مهم از #پیوستار_انسانی به عهده‌ی او و #مأموریت_تاریخی اوست:
#اول: متخصّصینی که هویت طلبگی یافته‌اند و #دوم: طلبه‌هایی که زبان تخصص‌های متصدی رفع نیاز عینی نهضت را به خوبی می‌فهمند.
این مأموریت، سازنده‌ی #هویت_علمی_تازه ای برای #حوزه_تهران است.
#حوزه_تهران با این #هویت علمی می‌تواند #مبداء_تحول در حوزه‌های علمیه باشد.
آنچه امروز #تحول_حوزه را رقم می‌زند اولاً تغییر مکرر برنامه‌ها و کتب درسی نیست، #ایستایی_امروز_حوزه از #فرط_بی_مسئله‌گی است که آن هم ناشی از #عدم_وجود_پیوستار_انسانی برای #اتصال_به_نیاز_واقعی_جامعه است.
این #هویت_جدید مدخلی است برای وحدت حوزه و دانشگاه و ذوب این دو نهاد علمی سترگ در یکدیگر.
این هویت، روح تحقق #وحدت_حوزه_و_دانشگاه است. هویتی که نقطه‌ی پیوند حوزه و دانشگاه را نه حضور پرتعداد و صرفاً آموزشی روحانیون در دانشگاه؛ یا دانشگاهی شدن هویت حوزویان؛ که #تولید_مسئله‌ی_مشترک میان حوزه و دانشگاه می‌داند.
بدیهی است این هویت پرثمر به سرعت خواهد توانست به نقش‌ها و اثر‌گذاری‌های تربیتی حوزویان در جامعه‌ی نخبگانی دانشگاهی نیز ارتقاء یابد.
ما عمیقاً معتقدیم #تربیت_اسلامی در میانه‌ی #فعل_و_عمل اسلامی رقم می‌خورد و بزرگ شدن بیرون از دایره‌ی #تکلیف_اجتماعی را تورم شخصیتی می‌دانیم نه رشد.
#حوزه_تهران با این هویت جدید می‌تواند #مبداء_بازسازی_حوزه‌ی_اانقلابی باشد.
تقویت حوزه‌ی انقلابی و انقلابی شدن حوزه به #پیوند_نرم‌افزاری_حوزه_با_انقلاب است نه با برگزاری همایش‌های کم‌مایه و سخنرانی‌های تکراری و شعاری.
حوزه‌ای انقلابی است که همچون پدری دلسوز از انقلاب به مثابه‌ی فرزند خود در عرصه‌های مورد نیازش پشتیبانی کند.
پاسخ؛ #حوزه_تهران است؛ حوزه‌ای که در این هویت علمی جدید، مربی نسلی است که نیازهای عینی جامعه را بصورت علمی درک می‌کنند؛ آن‌ها را به مسئله‌های علمی حوزوی تبدیل می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند، ‌توسعه می‌دهند و به پاسخ‌های اولیه می‌رسانند، و در تعامل سازنده و هم‌دلانه با سایر مراکز حوزوی پاسخ‌های نهایی را تولید می‌کنند.
این،‌ در نگاه ما، نقطه‌ی شروع أثرگذار تحول در همه‌ی حوزه‌های علمیه است.

undefined مصطفی جلالی

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۷:۳۵

thumbnail
#عکس_نوشت

undefined آقای فلاح، نماینده طلاب مدرسه دارالحکمة:
«از علل عدم توفیق طرح‌های تحولی در برخی مدارس، به کارگیری مسئولین محافظه‌کار و ناآشنا با تحول است؛ که همین امر موجب سردشدن انگیزه طلاب در طول زمان هم‌ می‌شود.»

#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۱۵:۵۲

thumbnail
#عکس_نوشت
undefined حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی، معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی:
undefined «نزدیک‌ترین راه در زمینه رسیدن به حوزه مطلوب نقد منصفانه و تبادل تجربیات است.باید در فضایی قرار بگیریم که اهمیت باهم بودن و اضطرار نیاز به یکدیگر را درک کنیم تا بتوانیم در مقام عمل، اقدامات جمعی مؤثری را رقم بزنیم.»
#نهال_قدکشیده#حوزه_مطلوب

undefined https://ble.ir/elmoaamal98

۶:۱۳

thumbnail

undefined مدرسه راهبری #علم_و_عمل برگزار می‌کند:

undefined فصل سوم درس‌گفتار #فقه‌_سیاسی undefined با موضوع: «مبانی فقهی و حقوقی ولایت فقیه»

undefined توسط: حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی #پورمحمدی

undefined ویژه طلاب سطح ۳ و ۴

undefined مزایای شرکت در دوره:undefinedاعطای گواهی پایان دورهundefinedمعرفی به عنوان پژوهشگر فقه سیاسی به مراکز پژوهشی مرتبطundefinedحمایت از شرکت کنندگان و تقریرنویسان دوره

undefinedعلاقه‌مندان جهت #ثبت‌نام می‌توانند با شماره 09103136066 تماس حاصل فرمایند.

۱۳:۳۲

thumbnail

آن اسلحه که تو را چنین پَرپَر کرد
از موج دروغ ها مسلح شده بود...


undefined #ایران_تسلیتundefined #شیراز_تسلیت

۲۰:۰۷