1_5462056810.mp3
۰۶:۰۵-۶.۷۷ مگابایت
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۱۸:۱۸
برترین اصل از اصول دین
حضرت آیت الله قرهی (مدظله العالی) :
من در بحث مهدویت اثبات کردم که بدون امام اصلاً توحید معنی ندارد. اگر بگوییم منظور از اینکه اصل اوّل از اصول دین، توحید است؛ یعنی رأس همه چیز خداست که معلوم است صحیح است، امّا اگر بگوییم: منظور، این است که اوّل باید توحید را بشناسیم، غلط است. حتّی در فروعش هم اوّل باید امام را بشناسیم.
در این روایتی که بارها آن را شنیدید، حضرت باقرالعلوم، امام محمّد باقر(ع) میفرمایند: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ» اسلام بر پنج چیز بنا شده است:
1. «عَلَى الصَّلَاةِ». بر نماز، همان که در مورد آن بیان شده: «فإن قبلت قبل ما سواها و إن ردّت ردّ ما سواها»، آنکه آن قدر مهم است که میدانید در آخرین لحظات زندگی هر کسی، وقتی آن شخص اطرافیانش را صدا بزند و مطلبی را بگوید، معلوم است مطلب مهمّی را میخواهد بگوید. حضرت صادق القول و الفعل(ع) در آخرین لحظات عمر خود همه خاندان خود را جمع کرده و فرمودند: همه را صدا بزنید، بعد فرمودند: از ما نیست آن کسی که نماز را سبک بشمارد. حضرت ثامنالحجج(ع) ذیل این مطلب فرمودند: سبک بشمارد؛ یعنی اذان بگویند و او اوّل وقت، نماز را نخواند. البته این مطلب فقط یک استثناء دارد و آن، جماعت است، خوب است که انسان برای جماعت تأمّل کند.
2. «وَالزَّکَاةِ». زکات، طهارت جسم و طهارت روح است که اگر این طور نشود، دیگر انسان هیچ ندارد. با زکات، انسان از لقمه شبههناک دور میشود.
3. «وَالْحَجِّ». حجّ، آن کنگره عظیم سیاسی است که وقتی در دومین سال برائت از مشرکین به وجود آمد، خاخام یهودی در روزنامه لوموند فرانسه بیان کرد: اگر جلوی اینها را نگیریم، معنای حجّ برای مسلمین معلوم میشود، الآن دور هم بیهوده جمع هستند، امّا وقتی ولیّ باشد، دیگر هدفدار میشود.
اصلاً برای چه همه باید حجّ بیایند؟ چرا حجّ، واجب است؟ یکی از آفریقا میآید، یکی از آمریکا میآید، یکی از آمریکای لاتین میآید، یکی از چین میآید، یکی از مالزی میآید، یکی از اروپا، انگلیس، فرانسه و ... میآید، همه و همه آن جا، در آن کنگره عظیم، همدیگر را ببینند. لذا برای همین است که باید پشت مقام ابراهیم نماز خواند؛ یعنی پشت امام باش.
4. «وَالصَّوْمِ» صوم چیست؟ صوم تازه بالاتر از اینهاست، چون از حلال دست میکشی. لذا پروردگار عالم فرمود: جزای صوم، خود من هستم، اصلاً صوم برای من است «الصَّوْمُ لِی»، وقتی اذان صبح را میگویند، من و شما از حرام و شبههناک که دست نمیکشیم (آنکه برای همیشه است)، بلکه از حلال دست میکشیم. به تعبیری خدا میگوید: لقمهای را که از عرق جبین به دست آوردی، نخور؛ چشم. آب نیاشام؛ چشم. به همسر حلال خودت، نگاه شهوتانگیز نکن و به سمت او نرو؛ چشم. چون از حلال دست میکشید، پس جزایش مال من است.
5. «وَالْوَلَایَةِ». آخرین مورد هم، ولایت است.
«قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَیُّ شَیْءٍ مِنْ ذَلِکَ أَفْضَلُ» زراره پرسید: کدامیک از اینها افضل است؟ - بهتر از من میدانید که افضل از باب افعل التفضیل است - فرمودند: «الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ» ولایت، برترین است. خود حضرت در ادامه توضیح میدهند: «لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِنَّ» برای اینکه کلید و مفتاح همه اینها، ولایت است و خود والی، دلیلی بر اینهاست.
اصلاً من و شما کیفیّت نماز و روزهمان را از آنها گرفتیم. لذا در حقیقت کیفیّت امور زندگیمان در همه جوانبش، سیاست، جهاد و ... را هم از آنها گرفتیم. آیا آن وقت درست است که ما بگوییم: اینها از سیاست به دورند؟ این، عین حماقت است.
لذا حضرت بیان میفرمایند: ولایت، افضل است؛ «لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ» چون اگر بخواهی به همه آنها برسی، کلید و مفتاح همه آنها، ولایت است، «وَالْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِنَّ» و خود والی، دلیل بر اینها است.
یک نمونه بگویم که یک مسئله شرعی است: اگر مجتهدی فتوایی داد و یک مدّت مقلّدینش براساس آن فتوا، عمل میکردند. امّا بعد از مدّتی فتوایش عوض شد. سؤال: آیا مقلّدین باید آن اعمال گذشته را مجدّداً انجام دهند؟ جواب: خیر. تا آن موقع آن طور انجام میدادند که مرجعشان گفته بود، حالا از این جا به بعد هم براساس فتوای جدید مرجعشان به صورت جدید انجام میدهند. مثلاً یک موقعی بعضی از آیات عظام، مثل آیتالله سیستانی، آیتالله حکیم، حضرت آقا و بعضی دیگر، مسجد سهله و کوفه را به عنوان یک جایگاهی که نماز در آن تمام باشد، قبول نداشتند، امّا امروز قبول دارند و میگویند: نماز در آنجا تمام است.
اصلاً مطیع بودن یعنی همین. دلیل مسائل ما، از این راه است. ولایت حضرات معصومین(ع) هم که معلوم است افضل است؛ چون همه امور از ناحیه خدا به دست آنهاست و خود امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه بیان میفرماید: همه مطالب و مسائل در دست ما است.@emammahdy81
حضرت آیت الله قرهی (مدظله العالی) :
اصلاً برای چه همه باید حجّ بیایند؟ چرا حجّ، واجب است؟ یکی از آفریقا میآید، یکی از آمریکا میآید، یکی از آمریکای لاتین میآید، یکی از چین میآید، یکی از مالزی میآید، یکی از اروپا، انگلیس، فرانسه و ... میآید، همه و همه آن جا، در آن کنگره عظیم، همدیگر را ببینند. لذا برای همین است که باید پشت مقام ابراهیم نماز خواند؛ یعنی پشت امام باش.
«قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَیُّ شَیْءٍ مِنْ ذَلِکَ أَفْضَلُ» زراره پرسید: کدامیک از اینها افضل است؟ - بهتر از من میدانید که افضل از باب افعل التفضیل است - فرمودند: «الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ» ولایت، برترین است. خود حضرت در ادامه توضیح میدهند: «لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِنَّ» برای اینکه کلید و مفتاح همه اینها، ولایت است و خود والی، دلیلی بر اینهاست.
۸:۱۲
مَست بودیم اَز غَدیرِ خُم،دوبارهِ عید شُد...؛تُو بِه دُنیآ آمَديمَستیِ مآ تَمدید شُد...!
میلاد باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام مبارک

┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
یاوران امام مهدی (عج)@emammahdy81
میلاد باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام مبارک
۸:۱۳
مباهله از دیدگاه اهل جماعت
حضرت آیت الله قرهی(مدظله العالی) فرمودند:
یک نکتهای را هم عرض کنم که حیفم میآید نگویم. اصلاً اگر نگویم نسبت به اهل بیت(علیهم صلوات المصلّین) اجحاف کردیم و آن راجع به مباهله است که امروز، روز بیست و چهارم ذیحجّه و مباهله بود.
می دانید آیه مباهله، در سوره آل عمران، آیه 61 است: «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ»[11]. این آیه مباهله را فقط ما نمیگوییم و اهل جماعت هم میگویند که چند مورد از آن را برایتان عرض میکنم.
1. محمّدبنجریر طبری، متوفای 310 هجری قمری، در تفسیر معروف خودش، ضمن بیان شأن نزول آیه مباهله مینویسد: پیامبر اکرم، حضرت محمّد مصطفی(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) با مسیحیان نجران مباهله کرد. همراه او، امیرالمؤمنین و بیبی دو عالم و دو سیّد شباب اهل الجنّه – که البته ایشان به اسم کوچک میآورد، من آنطور نمیگویم – آماده مباهله شدند. ولی آنها با پیامبر مصالحه کردند و راضی به پرداخت جزیه شدند.
2. نصر بن محمّد سمرقندی، متوفای 375 هجری قمری، در تفسیر خودش مینویسد: پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) با مسیحیان نجران به مباهله پرداخت. همراه او، امیرالمؤمنین و بیبی دو عالم و دو سیّد شباب اهل الجنّه بودند - که باز ایشان هم همه را به اسم ذکر میکند - امّا مسیحیان از مباهله سر باز زدند. بعد پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: یا اسلام بیاورید، یا جزیه دهید که آنها به پرداخت جزیه رضایت دادند. پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: اگر آنها مباهله میکردند، همه شان هلاک میشدند، حتّی گنجشکهایی که بر دیوارهایشان نشسته بودند!
3. فخر رازی که متوفای 604 هجری قمری است، در تفسیر خودش پس از بیان توضیح کامل راجع به این مطلب، این گونه مینویسد: مسیحیان نجران بر جهل خودشان اصرار داشتند، اسقف نجران به آنها گفت: اگر دیدید پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) با گروه کثیری آمد بدایند حرف بیخودی میزند، امّا اگر دیدید با تعداد کمی (خانوادهاش) آمد، بدانید درست است.
بعد ایشان میگوید: نفس پیغمبر (امیرالمؤمنین) و فرزندان پیغمبر آمدند و جالب این است « نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ »، آن کسی که فقط عنوان نساء شد، بیبی دو عالم بود - که حالا ایشان به اسم کوچک میآورد - بعد میگوید: هیچ کس نمیتواند این را منکر شود و پیامبر در حالی که دست اینها را در دست داشت، دائم این آیه را هم میخواند: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»[12]. بعد خودش میگوید: «و اعلم ان هذه الورایه کالمتفق علی صحتها بین اهل التفسیر» در صحّت این روایت بین اهل التفسیر و الحدیث، بین مفسران و محدثان، اتّفاق نظر است.
4. باز از علمای اهل جماعت، ابوالفداء اسماعیلبنکثیر دمشقی، متوفای 774 هجری قمری، در تفسیر خودش مفصّل این را توضیح میدهد که پیامبر راجع به حضرت عیسی بیان کرد که مثل او، مثل آدم است (قرآن در همان سوره آل عمران آیات بالایی آیه مباهله بیان میکند که حالا چون وقت کم است، من بیان نمیکنم). بعد میفرماید: اینها در جهل خودشان آمدند. وقتی پیامبر، امیرالمؤمنین و بیبی دو عالم و سیّدان شباب اهل الجنه - حالا او به اسم کوچک اسم میبرد - میآورد، اینها میفهمند که هیچ جور نمیتوانند کاری کنند، لذا برمیگردند.
5. عبدالله بن عَمر بیضاوی - که بعضی گفتند عُمر که اشتباه است، به دلایل تاریخی، عَمرو درست است که حالا در اینجا بیان نمیکنم - متوفای 791 هجری قمری باز درتفسیر خودش مفصّل راجع به این موضوع صحبت میکند که حتّی پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: اگر اینها میآمدند، کوهها جابجا میشد و اینها تبدیل به میمون و خوک میشدند و پرندگانی که بر شاخههای درختانشان هم نشسته بودند، از بین میرفتند. بعد بیضاوی میگوید: این دلیل بر نبوّت است «و هو دلیل علی نبوه و فضل من اتی بهم من اهل بیته».
این مطالب همه از فضائل امیرالمؤمنین، فضائل اهلبیت و پنج تن آلعبا محسوب میشود. این چند مورد را عرض کردیم که به این روز هم که روز مباهله بود، از دیدگاه اهل جماعت اشارهای کرده باشیم.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
یاوران امام مهدی (عج)@emammahdy81
حضرت آیت الله قرهی(مدظله العالی) فرمودند:
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۹:۴۰
روزمباهله فضیلتی است که هیچ کس درآن، براهل بیتپیشی نگرفته است...!
امامرضا (علیه السلام)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
یاوران امام مهدی (عج)@emammahdy81
امامرضا (علیه السلام)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۱۳:۱۵
عارف وارسته حضرت آیت الله بهجت درباره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند:
حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است.
با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید.
ایشان می فرمودند: آیا نباید در فکر باشیم و با تضرّع و زاری برای ظهور فرج مسلمانها و مصلح حقیقی: حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنیم؟!
آقاجان! توفیق دعا هم از جانب شماست...نام و یاد خودت را ورد زبانمان قرار بده..اللهم عجل لولیک الفرج..
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
یاوران امام مهدی (عج)@emammahdy81
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۱۰:۰۴
۹:۲۴
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۹:۲۴
پخش زنده و مستقیم سخنرانی حضرت آیت الله قرهی (مدظله العالی) هر شب از ساعت ۲۱:۳۰






https://eitaa.com/emammady
https://eitaa.com/emammady
۱۸:۴۲
حی علی العزا حی علی البکاء فی ماتم الحسین (ع) مظلوم کربلا...
فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش را تسلیت عرض می کنیم.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
یاوران امام مهدی (عج)@emammahdy81
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۲۰:۳۷
شب اول محرم ١۴۴۵_کانال یاوران امام مهدی (عج).m4a
۰۱:۰۰:۰۴-۱۴.۰۵ مگابایت
شب اول محرم الحرام ۱۴۴۵ ۲۷ تیر ۱۴۰۲
حضرت آیت الله قرهی (مدظله العالی)
حسینیه ماه مدینه
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
یاوران امام مهدی (عج)@emammahdy81
حسینیه ماه مدینه
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۱۷:۴۲
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۱۱:۲۹
عزاداری قبل از شهادت؟
دسترسی به ادامه مطلب
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
۹:۴۷
به اطلاع کاربران گرامی میرساند
باتوجه به مشکلات فنی در پیامرسان بله و ایراداتی که در هنگام بارگذاری مطالب بوجود می آید لذا از عزیزان تقاضا داریم جهت سهولت در استفاده از مطالب کانال، با کلیک بر روی لینک وارد کانال ایتا شوید.
۱۰:۴۵
۸:۲۹
کانال کتابخانه یاوران امام مهدی (عج) افتتاح شدhttps://eitaa.com/emammahdy81_ketabبرای دریافت لیست موجودی کتاب ها وارد لینک شوید
https://eitaa.com/emammahdy81_ketab
۱۲:۰۵
یاوران امام مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)
اطلاعیه به اطلاع کاربران گرامی میرساند باتوجه به مشکلات فنی در پیامرسان بله و ایراداتی که در هنگام بارگذاری مطالب بوجود می آید لذا از عزیزان تقاضا داریم جهت سهولت در استفاده از مطالب کانال، با کلیک بر روی لینک وارد کانال ایتا شوید. 



https://eitaa.com/joinchat/2242314333C294766a9ff
کانال بله از امروز فعالیتی نخواهد داشت
۱۹:۵۳