کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-1) مرجعیت علمی ایران، زبان فارسی زبان علم دنیا من در یکی از جلسات دانشجوها گفتم شما فکر این را بکنید که پنجاه سال دیگر کشور شما باید جایی باشد که هر کس به یک پیشرفت علمی احتیاج دارد، ناگزیر باشد زبان فارسی یاد بگیرد؛ یعنی کشور شما آنقدر اثر علمی و تحقیقاتی تولید کند که همینطور که امروز زبان انگلیسی عمدتاً به برکت پیشرفت فناوری امریکا و بعضی از کشورهای دیگر در دنیا رایج شده، شما بتوانید زبان فارسی را به تبع رشد علمیتان در دنیا رایج کنید. شما باید بتوانید در قله قرار بگیرید؛ این شدنی است و اگر همت بگماریم، قطعی است. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان و نخبگان سراسر کشور ۱۳۸۴/۰۷/۰۳ @eslamiravan_shakeleh
۶:۵۷
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
| #کتابخانهی_ما | چراغ چهاردهم؛ کتاب نگرشی بر تعامل فقه و تربیت این اثر نگرشی نو را در حوزه تربیت دینی و اسلامی به مخاطبانش القا میکند و دارای سه فصل میباشد: در فصل اول مباحثی درباره فقه بیان شده است. در گفتار اول آن مولف به مفهومشناسی فقه در لغت پرداخته و سه معنای اصلی علم، فهم و حذاقت را با تقسیمات آنها بیان میکند و در جمع بندی، معنای «فهم» را برای فقه می پذیرد که البته با علم و حذاقت نیز در برخی جاها قابل جمع است. سپس مؤلف وارد مفهوم فقه در آیات و روایات شده و آن را به معنای بصیرت در دین میداند و بعد از معنای لغوی و بررسی در آیات و روایات، وارد معنای اصطلاحی فقه شده و در پایان، مراحل تطور واژه فقه را تا به امروز بیان می کند. در گفتار دوم فصل، اهمیت و جایگاه فقه را در میان علوم دینی عنوان میکند. در گفتار سوم به بررسی موضوع فقه از دیدگاه قدما و معاصرین و مقایسه دیدگاه آنان میپردازد. سپس مؤلف در گفتار چهارم، رسالت و غایت فقه را تبیین قواعد و باید و نبایدهای دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان کرده و در گفتار پنجم به تبیین قلمرو فقه در جنبه های وجودی انسان می پردازد. در گفتار ششم و پایانی فصل اول، محتوا و طبقه بندی فقه را از دو نگاه کلی، یعنی در موضوعات، احکام و استدلالات احکام و نگاه دوم در باب های فقهی عنوان می کند و پس از بررسی و نقد دسته بندی های گوناگون علما، دسته بندی پیشنهادی خود را بیان می کند. فصل دوم به بحث تربیت اختصاص داشته و ابتدا به مفهومشناسی تربیت در لغت و آیات و روایات و اصطلاح پرداخته؛ سپس در معنای اصطلاحی پس از جمع بندی تعاریف اصطلاحی، به عناصر مشترکی در این تعاریف میرسد. مؤلف پس از مفهوم شناسی تربیت، مباحثی را مانند: اهداف، مبانی، اصول، روش ها، ارکان و دامنه تربیت بیان میکند. در مهمترین فصل این کتاب-یعنی تعامل فقه و تربیت، به بررسی امکان این تعامل از جهات گوناگونی مانند: اشتراک در موضوع، قلمرو، محتوا، اهداف و کاربردی بودن آن دو پرداخته و سپس وارد گفتار دوم یعنی تأثیر فقه در تربیت شده و تأثیر فقه را در مبانی تربیت و سپس در اهداف، اصول، روشها، ابعاد، ارکان و مراحل تربیت بیان میکند و به برخی مباحث استخراج شده تربیتی از فقه نیز اشاره میکند. سرانجام مؤلف در گفتار سوم از فصل سوم، به تأثیر تربیت و علوم تربیتی در فقه پرداخته و در قسمت دوم یعنی تأثیر علوم تربیتی در فقه به ارائه موضوعات نوین و موثر در مبانی احکام فقهی میپردازد. پایان بخش کتاب هم، به جمع بندی و نتیجهگیری مولف اختصاص دارد. مشخصات اثر: نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین علی همت بناری ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سال انتشار: ۱۳۸۳ شما عزیزان میتوانید با مراجعه به اتاق کانون در دانشکده، از امکان مطالعه و امانت گرفتن این کتاب ارزشمند بهرهمند شوید. هر هفته جمعهها، همراه #کتابخانهی_ما در کانال باشید! @eslamiravan_shakeleh
۱۰:۰۹
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-2) قله ما: شاگردی کردن دیگران پیش ما یکی از دوستان حرف درستی زدند؛ گفتند بیگانهگریزی و بیگانهستیزی، ما را به جایی نمیرساند. بله، همین جور است؛ منتها توجه داشته باشیم؛ این که ما گاهی میگوییم بیگانهستیزی یا بیگانهگریزی، معنایش این نیست که ما از دانش و دستاورد او خودمان را محروم کنیم؛ ابداً. من بارها گفتهام: ما کاملاً حاضریم شاگردی کنیم، برای اینکه یاد بگیریم؛ منتها همیشه نباید شاگرد بمانیم؛ نکته این است. ملت ما میتواند به جایی برسد که دیگران بیایند شاگردی او را بکنند. من آن قله را در نظر دارم؛ باید به آن سمت پیش برویم؛ بنابراین برای مجموعهی علمی تلاش و همت مخلصانه و خالصانه لازم است تا بتوانند کار کنند. الحمدللَّه شماها این ظرفیت را دارید، این استعداد را دارید؛ خدا را شکر. شماها میتوانید عزت این ملت را برگردانید. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی ۱۳۹۰/۰۷/۱۳ @eslamiravan_shakeleh
۶:۲۴
۱۰:۱۱
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
| #چه_برایمان_آوردهای_مارکو؟ از مؤسسهی امام خمینی (ره) حجتالاسلام صفدر الهیراد قسمت دهم --- راهکار عملی ممحض شدن در حوزهی علم اسلامی چیست؟ --- @eslamiravan_shakeleh
۷:۰۲
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۱۱:۰۴
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۱۱:۰۴
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۱۱:۰۴
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۱۱:۰۴
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۱۱:۰۴
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۱۱:۰۴
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۱۱:۰۴
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-3) چشمانداز ما، مرجع علمی برای دانشمندان دنیا امروز در دنیا و حتی در همین دنیای گمراه غربی، افراد بسیاری هستند که به دنبال حقیقتاند؛ انسانهای دانشمند و دانشپژوهی هم در بین اینها هستند و فراواناند، و کم هم نیستند که دنبال حرف حساب و حقاند؛ یک چنین انسانی در هر نقطهی دنیا - در کشورهای اروپایی، آسیایی، امریکا و جاهای دیگر - وقتی دارد دنبال یک مطلبی میگردد، باید بتواند اثر علمی شما را در این پایگاه رایانهای پیدا کند؛ حرف و فکر و راه تازهای را که شما دارید نشان میدهید. این را ما از دانشگاه امام صادق میخواهیم. خروجی دانشگاه امام صادق باید با این نیّت و فکر، بتواند متخرج این دانشگاه بشود. بنابراین دانشگاه را قوی کنید. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام) ۱۳۸۴/۱۰/۲۹ @eslamiravan_shakeleh
۶:۳۱
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
تصویر
حوزهی تنها - بدون دانشگاه - کفاف نیازهای امروز ملّت و کشور ایران را نمیدهد. دانشگاهِ تنها - بدون حوزه - هم کفاف نمیدهد. حال اگر از یک طرف دانشگاهی بر مبنای ضدیّت با دین و ارزشهای اسلامی بنیانگذاری شده بود - یعنی بر اساس ضدیّت با ارزشهایی که حوزههای علمیّه میخواهند شکل علمی آن را تأمین کنند - و از طرف دیگر حوزهی علمیّهای بر اساس ضدیّت با تازههای علمی بنا شد و دو جریان که باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ بنای کار کردن بر ضدّ هم را گذاشتند، تکلیف چه خواهد بود و نتیجه چه خواهد شد؟ در این صورت، بدترین نتایج حاصل میشود. زیرا دو نیرو به جای سازندگی، در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند رفت و این بسیار خطرناک است.
۱۳۷۳/۰۹/۲۷بیانات در دیدار طلّاب و دانشجویان- #وحدت_حوزه_و_دانشگاه@eslamiravan_shakeleh
۱۳۷۳/۰۹/۲۷بیانات در دیدار طلّاب و دانشجویان- #وحدت_حوزه_و_دانشگاه@eslamiravan_shakeleh
۱۶:۲۷
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
| #چه_برایمان_آوردهای_مارکو؟ از مؤسسهی امام خمینی (ره) حجتالاسلام صفدر الهیراد قسمت یازدهم --- مواظب خودتان باشید! --- @eslamiravan_shakeleh
۶:۱۰
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
حوزهی تنها - بدون دانشگاه - کفاف نیازهای امروز ملّت و کشور ایران را نمیدهد. دانشگاهِ تنها - بدون حوزه - هم کفاف نمیدهد. حال اگر از یک طرف دانشگاهی بر مبنای ضدیّت با دین و ارزشهای اسلامی بنیانگذاری شده بود - یعنی بر اساس ضدیّت با ارزشهایی که حوزههای علمیّه میخواهند شکل علمی آن را تأمین کنند - و از طرف دیگر حوزهی علمیّهای بر اساس ضدیّت با تازههای علمی بنا شد و دو جریان که باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ بنای کار کردن بر ضدّ هم را گذاشتند، تکلیف چه خواهد بود و نتیجه چه خواهد شد؟ در این صورت، بدترین نتایج حاصل میشود. زیرا دو نیرو به جای سازندگی، در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند رفت و این بسیار خطرناک است. ۱۳۷۳/۰۹/۲۷ بیانات در دیدار طلّاب و دانشجویان - #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
۹:۵۵
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
کانون روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران برگزار میکند: • روانشناسی اسلامی در ایران و فضای بینالملل: چالشها و چشماندازها • حجتالاسلام و المسلمین دکتر رفیعیهنر • زمان: چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵ الی ۱۷ • مکان: خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶ آذر، نبش فروزانفر، سالن اجتماعات طبقه اول ساختمان نهاد رهبری دانشگاه تهران جهت ثبتنام فرم زیر را پر کنید. https://survey.porsline.ir/s/88lPq1F5 @eslamiravan_shakeleh
| #اطلاعیه
ضمن عرض سلامبه استحضار همراهان گرامی میرساند، ناظر به تعطیلی دانشگاهها؛ برنامهی دکتر رفیعیهنر فردا برگزار نمیشود.
ضمن عرض سلامبه استحضار همراهان گرامی میرساند، ناظر به تعطیلی دانشگاهها؛ برنامهی دکتر رفیعیهنر فردا برگزار نمیشود.
۱۶:۰۹
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-4) هرچه جلو برویم علوم انسانی باید اسلامیتر شود فرض بفرمایید اگر ما در سالهای اول انقلاب برای بعضی از علوم انسانی -که تفکر اسلامی نسبت به این علوم و چگونگی محتواها و اهداف و آموزشهای آنها نظرهایی دارد- کتابهای کمی داشتیم، اکنون باید کتابهای بیشتری داشته باشیم. اگر اساتید کمی داشتیم، اکنون باید اساتید بیشتری داشته باشیم. اگر جهت بعضی از علوم، اسلامی نبود یا کمتر اسلامی بود، اکنون این خصیصه باید بیشتر شده باشد. اگر محیط دانشگاهها فرضاً با مفاهیم اسلامی و عمل اسلامی کمتر آمیخته بود، امروز قهراً باید آمیختهتر باشد. یعنی نتیجهی قهری سیر در مسیر انقلاب، این گونه باید باشد. ما با دور شدن از مبدأ انقلاب، از اهداف انقلاب که نباید فاصله بگیریم؛ بلکه باید به این اهداف نزدیک شویم. ما، چون با هدایت انقلاب و با حرکت انقلاب حرکت میکنیم، قاعدتاً باید روزبهروز به اهداف انقلاب نزدیکتر شویم. و این مهم، باید در دانشگاهها، در کتابهای دانشگاهی و در اساتید و فضای دانشگاه، خودش را نشان دهد. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضاى «شوراى عالى انقلاب فرهنگى» ۱۳۷۱/۰۹/۱۹ @eslamiravan_shakeleh
۶:۲۵
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
| #کتابخانهی_ما | چراغ پانزدهم؛ کتاب نظریههای انسان سالم با نگرش به منابع اسلامی اصولا انسان سالم کیست؟منظور از سلامت انسان چیست؟چه معیارها و ملاکهایی سالم و یا ناسالم بودن افراد را به ما نشان میدهند؟ آیا دین مبین اسلام به این موضوع نیز پرداخته است؟نظر رویکردهای مختلف روانشناختی دراین باره چیست؟ اینها تنها بخشی از سوالاتیست که در این کتاب سعی شده به آنها پاسخ داده شود! این کتاب پژوهشی در عرصه روانشناسی است که به تبیین نظریههای فلسفی، اخلاقی و روانشناختی «انسان سالم» و مدلسازی و تبیین «دیدگاه اسلام در خصوص شخصیت سالم» پرداخته است. نویسنده در بخش اول پیشینه و سیر تحول مفهوم سلامت را بررسی نموده و ملاکهای گوناگون بهنجاری و سلامت روان را تشریح نموده است. بخش بعدی در رویکردی تاریخی به نظریه های انسان سالم، دیدگاه فیلسوفان و عالمان اخلاق، ادیان و فلسفههای سیاسی و اجتماعی معاصر اشازه کرده و آنها را مورد بحث و بررسی قرارداده است. نگارنده در بخش سوم، دیدگاه روانشناسان شخصیت درباره انسان سالم را تبیین نموده و آن را در نظریههای روان تحلیلگرانه جستجو نموده است. وی در ادامه به ارزیابی رویکردهای گوناگون رفتاری، صفاتی، شناختی و انسانگرایانه به انسان کامل و دیدگاه فیلسوفان معتقد به این رویکردها پرداخته است. بخش چهارم و پایانی نیز به مبانی نظری انسان سالم، ساخت و پدیدایی شخصیت از دیدگاه اسلام و نگاه ویژه آن به سلامت معنوی اختصاص یافته و پس از آن به بحث آسیب شناسی روانی در چارچوب روانشناسی دینی پرداخته است. مشخصات اثر: نویسنده: محمدصادق شجاعی، مجتبی حیدری ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سال انتشار: ۱۳۸۹ شما عزیزان میتوانید با مراجعه به اتاق کانون در دانشکده، از امکان مطالعه و امانت گرفتن این کتاب ارزشمند بهرهمند شوید. هر هفته جمعهها، همراه #کتابخانهی_ما در کانال باشید! @eslamiravan_shakeleh
۱۰:۰۳
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-5)دانشگاه اسلامی امروز کشور به دانشگاهی که حقیقتا اسلامی باشد نیازمند است. در دانشگاه اسلامی، علم با دین، و تلاشگری با اخلاق، و تضارب افکار با سعهی صدر، و تنوع رشتهها با وحدت هدف، و کار سیاسی با سلامت نفس، تعمق و ژرف نگری با سرعت عمل و خلاصه دنیا با آخرت همراه است. چنین دانشگاهی است که کشور را آباد می کند و به نظام اسلامی آبرو می بخشد و به پیشرفت توأم علم و اخلاق در جهان کمک میکند. بخشی از پیام شفاهی مقام معظم رهبری به دانشجویان ۱۳۷۵/۰۷/۰۳ @eslamiravan_shakeleh
۹:۱۲