عکس پروفایل کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهرانک

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران

۴۰۱عضو
کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-1) مرجعیت علمی ایران، زبان فارسی زبان علم دنیا undefinedمن در یکی از جلسات دانشجوها گفتم شما فکر این را بکنید که پنجاه سال دیگر کشور شما باید جایی باشد که هر کس به یک پیشرفت علمی احتیاج دارد، ناگزیر باشد زبان فارسی یاد بگیرد؛ یعنی کشور شما آن‌قدر اثر علمی و تحقیقاتی تولید کند که همین‌طور که امروز زبان انگلیسی عمدتاً به برکت پیشرفت فناوری امریکا و بعضی از کشورهای دیگر در دنیا رایج شده، شما بتوانید زبان فارسی را به تبع رشد علمیتان در دنیا رایج کنید. شما باید بتوانید در قله قرار بگیرید؛ این شدنی است و اگر همت بگماریم، قطعی است. undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان و نخبگان سراسر کشور ۱۳۸۴/۰۷/۰۳ undefined@eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined#از_منظر_فرماندهبخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی3-2) قله ما: شاگردی کردن دیگران پیش ما
undefined یکی از دوستان حرف درستی زدند؛ گفتند بیگانه‌گریزی و بیگانه‌ستیزی، ما را به جایی نمی‌رساند. بله، همین جور است؛ منتها توجه داشته باشیم؛ این که ما گاهی می‌گوییم بیگانه‌ستیزی یا بیگانه‌گریزی، معنایش این نیست که ما از دانش و دستاورد او خودمان را محروم کنیم؛ ابداً. من بار‌ها گفته‌ام: ما کاملاً حاضریم شاگردی کنیم، برای اینکه یاد بگیریم؛ منتها همیشه نباید شاگرد بمانیم؛ نکته این است. ملت ما می‌تواند به جایی برسد که دیگران بیایند شاگردی او را بکنند. من آن قله را در نظر دارم؛ باید به آن سمت پیش برویم؛ بنابراین برای مجموعه‌ی علمی تلاش و همت مخلصانه و خالصانه لازم است تا بتوانند کار کنند. الحمدللَّه شما‌ها این ظرفیت را دارید، این استعداد را دارید؛ خدا را شکر. شما‌ها میتوانید عزت این ملت را برگردانید.
undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
undefined@eslamiravan_shakeleh

۶:۵۷

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined| #کتابخانه‌ی_ما undefined| چراغ چهاردهم؛ کتاب نگرشی بر تعامل فقه و تربیت undefinedاین اثر نگرشی نو را در حوزه تربیت دینی و اسلامی به مخاطبانش القا می‌کند و دارای سه فصل می‌باشد: در فصل اول مباحثی درباره فقه بیان شده است. در گفتار اول آن مولف به مفهوم‌شناسی فقه در لغت پرداخته و سه معنای اصلی علم، فهم و حذاقت را با تقسیمات آنها بیان می‌کند و در جمع بندی، معنای «فهم» را برای فقه می پذیرد که البته با علم و حذاقت نیز در برخی جاها قابل جمع است. سپس مؤلف وارد مفهوم فقه در آیات و روایات شده و آن را به معنای بصیرت در دین می‌داند و بعد از معنای لغوی و بررسی در آیات و روایات، وارد معنای اصطلاحی فقه شده و در پایان، مراحل تطور واژه فقه را تا به امروز بیان می کند. در گفتار دوم فصل، اهمیت و جایگاه فقه را در میان علوم دینی عنوان می‌کند. در گفتار سوم به بررسی موضوع فقه از دیدگاه قدما و معاصرین و مقایسه دیدگاه آنان می‌پردازد. سپس مؤلف در گفتار چهارم، رسالت و غایت فقه را تبیین قواعد و باید و نبایدهای دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان کرده و در گفتار پنجم به تبیین قلمرو فقه در جنبه های وجودی انسان می پردازد. در گفتار ششم و پایانی فصل اول، محتوا و طبقه بندی فقه را از دو نگاه کلی، یعنی در موضوعات، احکام و استدلالات احکام و نگاه دوم در باب های فقهی عنوان می کند و پس از بررسی و نقد دسته بندی های گوناگون علما، دسته بندی پیشنهادی خود را بیان می کند. undefinedفصل دوم به بحث تربیت اختصاص داشته و ابتدا به مفهوم‌شناسی تربیت در لغت و آیات و روایات و اصطلاح پرداخته؛ سپس در معنای اصطلاحی پس از جمع بندی تعاریف اصطلاحی، به عناصر مشترکی در این تعاریف می‌رسد. مؤلف پس از مفهوم شناسی تربیت، مباحثی را مانند: اهداف، مبانی، اصول، روش ها، ارکان و دامنه تربیت بیان می‌کند. undefinedدر مهم‌ترین فصل این کتاب-یعنی تعامل فقه و تربیت، به بررسی امکان این تعامل از جهات گوناگونی مانند: اشتراک در موضوع، قلمرو، محتوا، اهداف و کاربردی بودن آن دو پرداخته و سپس وارد گفتار دوم یعنی تأثیر فقه در تربیت شده و تأثیر فقه را در مبانی تربیت و سپس در اهداف، اصول، روش‌ها، ابعاد، ارکان و مراحل تربیت بیان می‌کند و به برخی مباحث استخراج شده تربیتی از فقه نیز اشاره می‌کند. سرانجام مؤلف در گفتار سوم از فصل سوم، به تأثیر تربیت و علوم تربیتی در فقه پرداخته و در قسمت دوم یعنی تأثیر علوم تربیتی در فقه به ارائه موضوعات نوین و موثر در مبانی احکام فقهی می‌پردازد. پایان بخش کتاب هم، به جمع بندی و نتیجه‌گیری مولف اختصاص دارد. undefined مشخصات اثر: نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین علی همت بناری ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سال انتشار: ۱۳۸۳ undefined شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به اتاق کانون در دانشکده، از امکان مطالعه و امانت گرفتن این کتاب ارزشمند بهره‌مند شوید. undefined هر هفته جمعه‌ها، همراه #کتابخانه‌ی_ما در کانال باشید! @eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined| #کتابخانه‌ی_ماundefined| چراغ پانزدهم؛ کتاب نظریه‌های انسان سالم با نگرش به منابع اسلامی
undefinedاصولا انسان سالم کیست؟منظور از سلامت انسان چیست؟چه معیارها و ملاک‌هایی سالم و یا ناسالم بودن افراد را به ما نشان می‌دهند؟
undefinedآیا دین مبین اسلام به این موضوع نیز پرداخته است؟نظر رویکردهای مختلف روانشناختی دراین باره چیست؟undefined اینها تنها بخشی از سوالاتی‌ست که در این کتاب سعی شده به آنها پاسخ داده شود!این کتاب پژوهشی در عرصه روانشناسی است که به تبیین نظریه‌های فلسفی، اخلاقی و روانشناختی «انسان سالم» و مدل‌سازی و تبیین «دیدگاه اسلام در خصوص شخصیت سالم» پرداخته است.
undefinedنویسنده در بخش اول پیشینه و سیر تحول مفهوم سلامت را بررسی نموده و ملاک‌های گوناگون بهنجاری و سلامت روان را تشریح نموده است.
undefinedبخش بعدی در رویکردی تاریخی به نظریه های انسان سالم، دیدگاه فیلسوفان و عالمان اخلاق، ادیان و فلسفه‌های سیاسی و اجتماعی معاصر اشازه کرده و آنها را مورد بحث و بررسی قرارداده است.
undefinedنگارنده در بخش سوم، دیدگاه روانشناسان شخصیت درباره انسان سالم را تبیین نموده و آن را در نظریه‌های روان تحلیلگرانه جستجو نموده است. وی در ادامه به ارزیابی رویکردهای گوناگون رفتاری، صفاتی، شناختی و انسان‌گرایانه به انسان کامل و دیدگاه فیلسوفان معتقد به این رویکردها پرداخته است.
undefinedبخش چهارم و پایانی نیز به مبانی نظری انسان سالم، ساخت و پدیدایی شخصیت از دیدگاه اسلام و نگاه ویژه آن به سلامت معنوی اختصاص یافته و پس از آن به بحث آسیب شناسی روانی در چارچوب روانشناسی دینی پرداخته است.
undefined مشخصات اثر:نویسنده: محمدصادق شجاعی، مجتبی حیدریناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)سال انتشار: ۱۳۸۹
undefined شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به اتاق کانون در دانشکده، از امکان مطالعه و امانت گرفتن این کتاب ارزشمند بهره‌مند شوید.
undefined هر هفته جمعه‌ها، همراه #کتابخانه‌ی_ما در کانال باشید!
@eslamiravan_shakeleh

۱۰:۰۹

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-2) قله ما: شاگردی کردن دیگران پیش ما undefined یکی از دوستان حرف درستی زدند؛ گفتند بیگانه‌گریزی و بیگانه‌ستیزی، ما را به جایی نمی‌رساند. بله، همین جور است؛ منتها توجه داشته باشیم؛ این که ما گاهی می‌گوییم بیگانه‌ستیزی یا بیگانه‌گریزی، معنایش این نیست که ما از دانش و دستاورد او خودمان را محروم کنیم؛ ابداً. من بار‌ها گفته‌ام: ما کاملاً حاضریم شاگردی کنیم، برای اینکه یاد بگیریم؛ منتها همیشه نباید شاگرد بمانیم؛ نکته این است. ملت ما می‌تواند به جایی برسد که دیگران بیایند شاگردی او را بکنند. من آن قله را در نظر دارم؛ باید به آن سمت پیش برویم؛ بنابراین برای مجموعه‌ی علمی تلاش و همت مخلصانه و خالصانه لازم است تا بتوانند کار کنند. الحمدللَّه شما‌ها این ظرفیت را دارید، این استعداد را دارید؛ خدا را شکر. شما‌ها میتوانید عزت این ملت را برگردانید. undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی ۱۳۹۰/۰۷/۱۳ undefined@eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined#از_منظر_فرماندهبخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی3-3) چشم‌انداز ما، مرجع علمی برای دانشمندان دنیا
undefinedامروز در دنیا و حتی در همین دنیای گمراه غربی، افراد بسیاری هستند که به دنبال حقیقت‌اند؛ انسان‌های دانشمند و دانش‌پژوهی هم در بین اینها هستند و فراوان‌اند، و کم هم نیستند که دنبال حرف حساب و حق‌اند؛ یک چنین انسانی در هر نقطه‌ی دنیا - در کشورهای اروپایی، آسیایی، امریکا و جاهای دیگر - وقتی دارد دنبال یک مطلبی می‌گردد، باید بتواند اثر علمی شما را در این پایگاه رایانه‌ای پیدا کند؛ حرف و فکر و راه تازه‌ای را که شما دارید نشان می‌دهید. این را ما از دانشگاه امام صادق می‌خواهیم. خروجی دانشگاه امام صادق باید با این نیّت و فکر، بتواند متخرج این دانشگاه بشود. بنابراین دانشگاه را قوی کنید.
undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌ ۱۳۸۴/۱۰/۲۹
undefined@eslamiravan_shakeleh

۶:۲۴

-undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟-undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه@eslamiravan_shakeleh

۱۰:۱۱

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined| #چه_برایمان_آورده‌ای_مارکو؟ از مؤسسه‌ی امام خمینی (ره) حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد undefined قسمت دهم --- undefined راهکار عملی ممحض شدن در حوزه‌ی علم اسلامی چیست؟ --- undefined @eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined| #چه_برایمان_آورده‌ای_مارکو؟ از مؤسسه‌ی امام خمینی (ره)حجت‌الاسلام صفدر الهی‌رادundefined قسمت یازدهم---undefined مواظب خودتان باشید!---
undefined @eslamiravan_shakeleh

۷:۰۲

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail
-undefined خلاصه‌ای از مقاله‌ی پنج رویکرد به وحدت حوزه و دانشگاه-undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه@eslamiravan_shakeleh

۱۱:۰۴

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail

۱۱:۰۴

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail

۱۱:۰۴

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail

۱۱:۰۴

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail

۱۱:۰۴

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail

۱۱:۰۴

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
- undefined وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چه لزومی دارد؟ - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail

۱۱:۰۴

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-3) چشم‌انداز ما، مرجع علمی برای دانشمندان دنیا undefinedامروز در دنیا و حتی در همین دنیای گمراه غربی، افراد بسیاری هستند که به دنبال حقیقت‌اند؛ انسان‌های دانشمند و دانش‌پژوهی هم در بین اینها هستند و فراوان‌اند، و کم هم نیستند که دنبال حرف حساب و حق‌اند؛ یک چنین انسانی در هر نقطه‌ی دنیا - در کشورهای اروپایی، آسیایی، امریکا و جاهای دیگر - وقتی دارد دنبال یک مطلبی می‌گردد، باید بتواند اثر علمی شما را در این پایگاه رایانه‌ای پیدا کند؛ حرف و فکر و راه تازه‌ای را که شما دارید نشان می‌دهید. این را ما از دانشگاه امام صادق می‌خواهیم. خروجی دانشگاه امام صادق باید با این نیّت و فکر، بتواند متخرج این دانشگاه بشود. بنابراین دانشگاه را قوی کنید. undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌ ۱۳۸۴/۱۰/۲۹ undefined@eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined#از_منظر_فرماندهبخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی3-4) هرچه جلو برویم علوم انسانی باید اسلامی‌تر شود
undefinedفرض بفرمایید اگر ما در سال‌های اول انقلاب برای بعضی از علوم انسانی -که تفکر اسلامی نسبت به این علوم و چگونگی محتواها و اهداف و آموزش‌های آن‌ها نظرهایی دارد- کتاب‌های کمی داشتیم، اکنون باید کتاب‌های بیشتری داشته باشیم. اگر اساتید کمی داشتیم، اکنون باید اساتید بیشتری داشته باشیم. اگر جهت بعضی از علوم، اسلامی نبود یا کمتر اسلامی بود، اکنون این خصیصه باید بیشتر شده باشد. اگر محیط دانشگاه‌ها فرضاً با مفاهیم اسلامی و عمل اسلامی کمتر آمیخته بود، امروز قهراً باید آمیخته‌تر باشد. یعنی نتیجه‌ی قهری سیر در مسیر انقلاب، این گونه باید باشد. ما با دور شدن از مبدأ انقلاب، از اهداف انقلاب که نباید فاصله بگیریم؛ بلکه باید به این اهداف نزدیک شویم. ما، چون با هدایت انقلاب و با حرکت انقلاب حرکت می‌کنیم، قاعدتاً باید روزبه‌روز به اهداف انقلاب نزدیکتر شویم. و این مهم، باید در دانشگاه‌ها، در کتاب‌های دانشگاهی و در اساتید و فضای دانشگاه، خودش را نشان دهد.
undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضاى «شوراى عالى انقلاب فرهنگى» ۱۳۷۱/۰۹/۱۹

undefined@eslamiravan_shakeleh

۶:۳۱

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined تصویر
undefined حوزه‌ی تنها - بدون دانشگاه - کفاف نیازهای امروز ملّت و کشور ایران را نمیدهد. دانشگاهِ تنها - بدون حوزه - هم کفاف نمی‌دهد. حال اگر از یک طرف دانشگاهی بر مبنای ضدیّت با دین و ارزشهای اسلامی بنیانگذاری شده بود - یعنی بر اساس ضدیّت با ارزش‌هایی که حوزه‌های علمیّه می‌خواهند شکل علمی آن را تأمین کنند - و از طرف دیگر حوزه‌ی علمیّه‌ای بر اساس ضدیّت با تازه‌های علمی بنا شد و دو جریان که باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ بنای کار کردن بر ضدّ هم را گذاشتند، تکلیف چه خواهد بود و نتیجه چه خواهد شد؟ در این صورت، بدترین نتایج حاصل میشود. زیرا دو نیرو به جای سازندگی، در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند رفت و این بسیار خطرناک است. 
۱۳۷۳/۰۹/۲۷بیانات در دیدار طلّاب و دانشجویان-undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه@eslamiravan_shakeleh

۱۶:۲۷

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined| #چه_برایمان_آورده‌ای_مارکو؟ از مؤسسه‌ی امام خمینی (ره) حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد undefined قسمت یازدهم --- undefined مواظب خودتان باشید! --- undefined @eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined| #چه_برایمان_آورده‌ای_مارکو؟ از مؤسسه‌ی امام خمینی (ره)حجت‌الاسلام صفدر الهی‌رادundefined قسمت دوازدهم---undefined کار بچه‌های انقلابی، که حرفم را گوش نکردند! زمین [علمی دانشگاه] را شخم بزنید.---
undefined @eslamiravan_shakeleh

۶:۱۰

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined حوزه‌ی تنها - بدون دانشگاه - کفاف نیازهای امروز ملّت و کشور ایران را نمیدهد. دانشگاهِ تنها - بدون حوزه - هم کفاف نمی‌دهد. حال اگر از یک طرف دانشگاهی بر مبنای ضدیّت با دین و ارزشهای اسلامی بنیانگذاری شده بود - یعنی بر اساس ضدیّت با ارزش‌هایی که حوزه‌های علمیّه می‌خواهند شکل علمی آن را تأمین کنند - و از طرف دیگر حوزه‌ی علمیّه‌ای بر اساس ضدیّت با تازه‌های علمی بنا شد و دو جریان که باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ بنای کار کردن بر ضدّ هم را گذاشتند، تکلیف چه خواهد بود و نتیجه چه خواهد شد؟ در این صورت، بدترین نتایج حاصل میشود. زیرا دو نیرو به جای سازندگی، در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند رفت و این بسیار خطرناک است.  ۱۳۷۳/۰۹/۲۷ بیانات در دیدار طلّاب و دانشجویان - undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه @eslamiravan_shakeleh
thumnail
-undefined سالروز شهادت شهید مفتح (ره) و روز وحدت حوزه و دانشگاه گرامی باد.باشد که در عمل، در فضای روشن انقلاب اسلامی به این وحدت بيشتر تحقق ببخشیم.-undefined #وحدت_حوزه_و_دانشگاه@eslamiravan_shakeleh

۹:۵۵

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefinedکانون روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: • روانشناسی اسلامی در ایران و فضای بین‌الملل: چالش‌ها و چشم‌انداز‌ها • حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی‌هنر • زمان: چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵ الی ۱۷ • مکان: خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶ آذر، نبش فروزانفر، سالن اجتماعات طبقه اول ساختمان نهاد رهبری دانشگاه تهران undefined جهت ثبت‌نام فرم زیر را پر کنید. https://survey.porsline.ir/s/88lPq1F5 undefined @eslamiravan_shakeleh
undefinedundefinedundefinedundefined| #اطلاعیه
ضمن عرض سلامبه استحضار همراهان گرامی می‌رساند، ناظر به تعطیلی دانشگاه‌ها؛ برنامه‌ی دکتر رفیعی‌هنر فردا برگزار نمی‌شود.

۱۶:۰۹

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-4) هرچه جلو برویم علوم انسانی باید اسلامی‌تر شود undefinedفرض بفرمایید اگر ما در سال‌های اول انقلاب برای بعضی از علوم انسانی -که تفکر اسلامی نسبت به این علوم و چگونگی محتواها و اهداف و آموزش‌های آن‌ها نظرهایی دارد- کتاب‌های کمی داشتیم، اکنون باید کتاب‌های بیشتری داشته باشیم. اگر اساتید کمی داشتیم، اکنون باید اساتید بیشتری داشته باشیم. اگر جهت بعضی از علوم، اسلامی نبود یا کمتر اسلامی بود، اکنون این خصیصه باید بیشتر شده باشد. اگر محیط دانشگاه‌ها فرضاً با مفاهیم اسلامی و عمل اسلامی کمتر آمیخته بود، امروز قهراً باید آمیخته‌تر باشد. یعنی نتیجه‌ی قهری سیر در مسیر انقلاب، این گونه باید باشد. ما با دور شدن از مبدأ انقلاب، از اهداف انقلاب که نباید فاصله بگیریم؛ بلکه باید به این اهداف نزدیک شویم. ما، چون با هدایت انقلاب و با حرکت انقلاب حرکت می‌کنیم، قاعدتاً باید روزبه‌روز به اهداف انقلاب نزدیکتر شویم. و این مهم، باید در دانشگاه‌ها، در کتاب‌های دانشگاهی و در اساتید و فضای دانشگاه، خودش را نشان دهد. undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضاى «شوراى عالى انقلاب فرهنگى» ۱۳۷۱/۰۹/۱۹ undefined@eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined#از_منظر_فرماندهبخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی3-5)دانشگاه اسلامی
undefinedامروز کشور به دانشگاهی که حقیقتا اسلامی باشد نیازمند است. در دانشگاه اسلامی، علم با دین، و تلاشگری با اخلاق، و تضارب افکار با سعه‌ی صدر، و تنوع رشته‌ها با وحدت هدف، و کار سیاسی با سلامت نفس، تعمق و ژرف نگری با سرعت عمل و خلاصه دنیا با آخرت همراه است. چنین دانشگاهی است که کشور را آباد می کند و به نظام اسلامی آبرو می بخشد و به پیشرفت توأم علم و اخلاق در جهان کمک می‌کند.
undefinedبخشی از پیام شفاهی مقام معظم رهبری به دانشجویان ۱۳۷۵/۰۷/۰۳
undefined@eslamiravan_shakeleh

۶:۲۵

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined| #کتابخانه‌ی_ما undefined| چراغ پانزدهم؛ کتاب نظریه‌های انسان سالم با نگرش به منابع اسلامی undefinedاصولا انسان سالم کیست؟منظور از سلامت انسان چیست؟چه معیارها و ملاک‌هایی سالم و یا ناسالم بودن افراد را به ما نشان می‌دهند؟ undefinedآیا دین مبین اسلام به این موضوع نیز پرداخته است؟نظر رویکردهای مختلف روانشناختی دراین باره چیست؟ undefined اینها تنها بخشی از سوالاتی‌ست که در این کتاب سعی شده به آنها پاسخ داده شود! این کتاب پژوهشی در عرصه روانشناسی است که به تبیین نظریه‌های فلسفی، اخلاقی و روانشناختی «انسان سالم» و مدل‌سازی و تبیین «دیدگاه اسلام در خصوص شخصیت سالم» پرداخته است. undefinedنویسنده در بخش اول پیشینه و سیر تحول مفهوم سلامت را بررسی نموده و ملاک‌های گوناگون بهنجاری و سلامت روان را تشریح نموده است. undefinedبخش بعدی در رویکردی تاریخی به نظریه های انسان سالم، دیدگاه فیلسوفان و عالمان اخلاق، ادیان و فلسفه‌های سیاسی و اجتماعی معاصر اشازه کرده و آنها را مورد بحث و بررسی قرارداده است. undefinedنگارنده در بخش سوم، دیدگاه روانشناسان شخصیت درباره انسان سالم را تبیین نموده و آن را در نظریه‌های روان تحلیلگرانه جستجو نموده است. وی در ادامه به ارزیابی رویکردهای گوناگون رفتاری، صفاتی، شناختی و انسان‌گرایانه به انسان کامل و دیدگاه فیلسوفان معتقد به این رویکردها پرداخته است. undefinedبخش چهارم و پایانی نیز به مبانی نظری انسان سالم، ساخت و پدیدایی شخصیت از دیدگاه اسلام و نگاه ویژه آن به سلامت معنوی اختصاص یافته و پس از آن به بحث آسیب شناسی روانی در چارچوب روانشناسی دینی پرداخته است. undefined مشخصات اثر: نویسنده: محمدصادق شجاعی، مجتبی حیدری ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سال انتشار: ۱۳۸۹ undefined شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به اتاق کانون در دانشکده، از امکان مطالعه و امانت گرفتن این کتاب ارزشمند بهره‌مند شوید. undefined هر هفته جمعه‌ها، همراه #کتابخانه‌ی_ما در کانال باشید! @eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined| #کتابخانه‌ی_ماundefined| چراغ شانزدهم؛ کتاب مبانی نظری مقیاس‌‌های دینی
undefinedاين اثر گزيده‌ای است از مقالات علمی-پژوهشیِ همايشی موسوم به "مبانی نظری و روان‌سنجی مقياس‌های دينی" که در سال ۱۳۸۲ در تهران برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش، فراهم آوردن زمينه‌های نظریِ موضوع سنجش دينداری و نيز تهيه و ساخت مقیاس‌هایی برای دينداری بود. برگزارکنندگان درصدد ارائه چالش‌ها و پاسخ‌های احتمالی در ابعاد مختلف اين موضوع بودند. به کوشش محمدرضا سالاری فر، مسعود آذربایجانی و عباس رحیمی نژاد، این اثر از گزیده‌ای از مقالات و موضوعات مطرح شده در آن همایش تالیف شد.
undefinedاين کتاب در چهار محور مبانی دين شناختی، نظريه‌ها، مبانی روش‌شناختی و روان‌سنجی و محدوديت‌های آن و موانع سنجش دينداری سامان يافته است. کتابی که به پیشواز جریان‌هایی که در شناسایی علم غربی از راه ترجمه آثار، مخصوصا آثار روان-تنی که نشانه‌های آن اکنون در جامعه هویداست، رفته و از این جهت تلاشی مثمر ثمر خواهد بود.
undefinedاز جمله مقالات مطرح شده در کتاب "بنیاد کمی‌سازی و دین ورزی"، "درآمدی بر نقش حدیث در ساخت مقیاس‌های دینی"، "ساختار اسلام و مؤلفه‌های تدین به آن"، "روان‌شناسی دین از دیدگاه فروید و یونگ" و"نگاه مولوی به دین و دینداری" است.
undefinedاگر از خواندن این اثر لذت بردید و علاقمند به مطالعه بیشتر هستید، خواندن کتابِ "مبانی نظری و روش‌شناسی مقیاس‌های دین‌داری" که به کوشش جمعی از اساتید دانشگاه تهران از جمله استاد خدایاری فرد به هیئت تالیف درآمده است را از دست ندهید!
undefined مشخصات اثر:مؤلفان: محمدرضا سالاری فر، مسعود آذربایجانی، عباس رحیمی نژاد ناشر: پژوهشکده حوزه و دانشگاهسال انتشار: ۱۳۸۴
undefined شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به اتاق کانون در دانشکده، از امکان مطالعه و امانت گرفتن این کتاب ارزشمند بهره‌مند شوید.
undefined هر هفته جمعه‌ها، همراه #کتابخانه‌ی_ما در کانال باشید!
@eslamiravan_shakeleh

۱۰:۰۳

کانون روانشناسی اسلامی | دانشگاه تهران
undefined undefined#از_منظر_فرمانده بخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی 3-5)دانشگاه اسلامی undefinedامروز کشور به دانشگاهی که حقیقتا اسلامی باشد نیازمند است. در دانشگاه اسلامی، علم با دین، و تلاشگری با اخلاق، و تضارب افکار با سعه‌ی صدر، و تنوع رشته‌ها با وحدت هدف، و کار سیاسی با سلامت نفس، تعمق و ژرف نگری با سرعت عمل و خلاصه دنیا با آخرت همراه است. چنین دانشگاهی است که کشور را آباد می کند و به نظام اسلامی آبرو می بخشد و به پیشرفت توأم علم و اخلاق در جهان کمک می‌کند. undefinedبخشی از پیام شفاهی مقام معظم رهبری به دانشجویان ۱۳۷۵/۰۷/۰۳ undefined@eslamiravan_shakeleh
thumnail
undefined#از_منظر_فرماندهبخش سوم) وضعیت مطلوب علوم انسانی3-6) خروجی پرورشی دانشگاه در تراز شهید چمران
undefined در دانشگاه پرورش انسانِ در تراز شهید چمران لازم است؛ این را لازم داریم. خب پس استاد بسیجی میداند در دانشگاه بایست چه کار کند؛ این حضور دائم، این حضور بجا و بهنگام، این حضور مخلصانه و مجاهدانه برای استاد بسیجی به این معناهاست که گفته شد. و استاد خیلی نقش دارد. نقش استاد در محیط‌های آموزشی نقش بسیار برجسته و مهمی است. استاد فقط آموزنده‌ی دانش نیست؛ بلکه منش استاد و روش استاد میتواند مربی باشد؛ استاد، تربیت کننده است.
undefinedبخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
undefined@eslamiravan_shakeleh

۹:۱۲