عکس پروفایل یادداشت های فرهنگیی

یادداشت های فرهنگی

۱۶۸عضو
مدل اخلاقی مرحوم قوام ، شیخ حسین انصاریان و عالمان مشابه اساسا برای حیطه حکومتداری نیست ، اینها نسخه های عالی رفتار حوزه فردی و اخلاق و سلوک عملی هر مسلمان بماهو فرد من الاجتماع است اما در حوزه حکومتی باید به قواعد، محکمات و اصول متعالی بخش دیگری از دین در عین رعایت احکام شرعی تمسک جست.

۱۸:۲۵

thumnail
undefinedundefined️آزادی فحشا و ولنگاری در کلام بت شکن قرن امام روح الله خمینی (س)
undefinedراهش پُر رَه رو باد !
#بی_حجابی #آزادی_های_نامشروع
به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefinedhttps://ble.ir/farhang_notes

۱۸:۴۷

برای نخستین بار در کشور؛افتتاح کلنیک ترک بی حجابی در تهران برای نخستین بار در کشور به همت اداره زنان و خانواده ستاد امر به معروف کلنیک ترک بی حجابی در تهران با هدف درمان علمی و روان شناختی بی حجابی ویژه نسل نوجوان ، جوان و بانوان جویای هویت اجتماعی_ اسلامی افتتاح می‌شود به گزارش،،،، مهری طالبی دارستانی، رئیس اداره زنان و خانواده ستاد امر به معروف استان تهران در خصوص این خبر گفت: بر اساس مراجعات مکرر صورت پذیرفته به ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران از سوی خانواده ها و بانوان و دختران تهرانی مبنی بر وجود فشارهای محیطی و سایر عوامل که منجر به اجبار انتخاب پوشش خارج از حدود حجاب شرعی شده پس از بررسیهای تخصصی و جلسات کارشناسی به عمل آمده تصمیم بر آن شد که اولین کلینیک تخصصی مشاوره و حمایت از بازگشت به حجاب با عنوان «کلینیک ترک بی‌حجابی» در تهران راه‌اندازی شود. وی افزود: این مرکز به عنوان بخشی از نقشه جامع راهبردی «زیست بوم غیرت، حیا، عفت، حجاب» با رویکرد فرهنگی نوین و با هدف ارائه خدمات روان‌شناختی، مشاوره‌ای و مددکاری به افرادی که تمایل به رعایت حجاب دارند و ممکن است به دلیل فشارهای اجتماعی یا تأثیرات محیطی در این زمینه دچار چالش شده باشند، طراحی و به مرحله‌ی اجرا رسیده است.
رییس اداره زنان و خانواده ستاد امر به معروف استان تهران، اعلام کرد که خدمات این مرکز شامل مشاوره‌های فردی، جلسات گروهی، و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در حوزه خودشناسی، تقویت هویت انسانی، و مدیریت فشارهای اجتماعی است. وی افزود: « در این کلینیک تلاش می‌شود با ارائه آگاهی و پشتیبانی فکری، به افرادی که تصمیم به رعایت حجاب گرفته‌اند یا از تطبیق با محیط‌های خاص تحت فشار بوده‌اند، کمک کند تا بتوانند با انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری پوشش سالم خود را آزادانه انتخاب کنند.»
طالبی دارستانی در ادامه تشریح این طرح نوین گفت: در این مسیر تاکید بر حفظ شان و شخصیت بانوان گرامی است لذا جلسات مشاوره و حمایت روان‌شناختی در این کلینیک به صورت کاملا محرمانه، با لحاظ تصمیم مراجعان و در محیطی غیرقضاوتی برگزار می‌شود تا بانوان مراجعه کننده با اطمینان خاطر و امنیت روانی کامل بتوانند دغدغه‌ها و مسائل خود را بیان کنند.
وی در خاتمه عنوان کرد: برنامه‌های این کلینیک شامل دوره‌های آموزشی با حضور اساتید مجرب در زمینه فلسفه و ارزش‌های حجاب، نقش آن در تقویت هویت فردی، و مهارت‌های روانی برای مقابله با فشارهای پنهان اجتماعی است.این دوره‌ها به منظور افزایش آگاهی و تقویت توانایی تصمیم‌گیری افراد برگزار می‌شوند و به افراد کمک می‌کنند تا با تکیه بر ارزش‌های انسانی خود، با چالش‌های پیرامون حفظ حجاب در محیط‌های مختلف اجتماعی مواجه شوند.
از سوی دیگر، این مرکز با هدف بهبود سلامت روان افرادی که به دلیل عدم انطباق با محیط‌های اجتماعی دچار استرس یا تناقض درونی شده‌اند، برنامه‌های کارگاهی با رویکرد تقویت خودباوری و پذیرش تفاوت‌ها را در دستور کار دارد. در این راستا خانواده‌ها نیز می‌توانند از خدمات مشاوره این کلینیک بهره‌مند شوند تا با ایجاد همدلی و حمایت، به عزیزان خود کمک کنند تا در مسیر تصمیمات فرهنگی و شخصی خود، از نظر روانی و محیط تربیتی پشتیبانی شوند.
لازم به ذکر است این کلینیک با همکاری سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی شروع به کار خواهد کرد و در نظر دارد تا با تمرکز بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی، فضایی برای آگاهی‌بخشی و حمایت از انتخاب آگاهانه پوشش سالم فراهم آورد. لذا به زودی طی فرایندی از تمامی فعالان و علاقمندان این عرصه دعوت میشود طرح ها و توانمندیهای موثر خود جهت همکاری را به ستاد امر به معروف و.نهی از منکر استان تهران جهت اجرا در سراسر مناطق و شهرستانها ارسال نمایند.
به گفته طالبی دارستانی، هدف از تاسیس این کلینیک این است که افراد بتوانند در محیطی امن و حمایتی هویت خود به عنوان بانوی تراز را بازیابی کنند و مسیرهای رشد سالم خود را شناخته و با بهره گیری از نظرات مشورتی و آموزشی متخصصین و مشاوران بتوانند حصار فشارهای اجتماعی و محیطی غلط را بشکنند و آزادانه به سمت پیشرفت حرکت کنند.

به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefinedhttps://ble.ir/farhang_notes

۱۳:۲۵

thumnail
پاسخی کوبنده به اظهارات "سخنگوی دولت" درباره "قانون حجاب"
undefined طوری دیکتاتورانه سخن می‌گوید، انگار که ملکه الیزابت یا فرح پهلوی نطق می‌کند...
undefined️ قانون‌گذاری وظیفه مجلس است و هیچ ربطی به شما ندارد...
undefined استاد وفسیundefined ۱۴۰۳.۹.۶


به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefinedhttps://ble.ir/farhang_notes

۱۳:۴۸

حضرت روح الله خمینی (س) :
آزادی در حدود قانون است. اسلام از فسادها جلو گرفته. و همه آزادیها را که مادون فساد باشد داده. آنی که جلو گرفته فسادهاست که جلویش را گرفته است. و ما تا زنده هستیم نمی‌گذاریم این آزادیهایی که آنها می‌خواهند، تا آن اندازه‌ای که می‌توانیم، آن آزادیها تحقق پیدا کند.
undefined صحیفه امام خمینی ، ج۸ ، ص. ۳۳۹

به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefinedhttps://ble.ir/farhang_notes

۱۵:۲۰

پاسخ به شبهاتی پیرامون حکم شرعی الزام به حجاب و «قاعده تنفیر»
https://seyfimazandarani.com/yaddasht/حکم-شرعی-الزام-به-حجاب/
undefined تهیه شده به همت جمعی از فضلای معهد الاجتهاد الفعال


به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefinedhttps://ble.ir/farhang_notes

۱۶:۴۶

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail

۹:۱۰

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail

۹:۱۰

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail

۹:۱۰

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail

۹:۱۰

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail

۹:۱۰

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail

۹:۱۰

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail

۹:۱۰

بازارسال شده از بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)
thumnail
undefined نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به دغدغه‌مندان حوزه عفاف و حجاب:
undefined تقنین جای تبیین را نمی‌گیرد!
undefined قانونی که مقبولیت اجتماعی برای آن ایجاد نشود، به شکاف جامعه منجر می‌شود.
undefined بخشی از نامه:در حالی که از قبل دستپخت الگوهای غربی در حکمرانی و در سبک زندگی جامعه با طعم تلخ «شکاف طبقاتی» و عقب ماندگی در عدالت روبرو شده است، ادامه همین دست فرمان بدون توجه به ضرورت تدبیر برای اختلاف سلایق و نظرات و نادیده انگاشتن آن ما را به «شکاف قلوب» نمی‌رساند؟ بلای خانمان سوزی که اگر اتفاق افتاد هم آتش به رابطه مردم با حاکمیت می‌زند و هم مردم با مردم. در شرایط حساسی که باید وحدت در دشمنی با استکبار اولویت یک جامعه ایمانی ما باشد آیا شایسته است تا با فشار بر دولت، خواستار مداخله سلبی در امر حجاب شد؟ آیا تنها رسالت مسلمان انقلابی برای اجرای حکم الهی به میدان فرستادن حاکمیت دینی برای مقابله با هر گونه بی دینی و بد عملی است؟ آیا این وظیفه مهم‌تر قشر حزب اللهی نیست که یک مرحله عقب‌تر رفته و برای فراهم نمودن پیش‌شرط‌های نهی از منکر، در پی احیای پیوند و محبت میان مردم باشد؟
undefined متن کامل نامه را در عکس‌ها بخوانید یا به این پیوند مراجعه نمایید.
__undefined بسیج‌دانشجویی‌دانشگاه‌امام‌صادق(ع)undefined @Basijisu_irundefined @didebanisuundefined www.BasijISU.ir

۹:۱۰

1716264706_1234448996.pdf

۲۵۹.۴ کیلوبایت

undefined "تقنین همپای تبیین"
undefined بیانیه جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام درباره تقنین در حوزه حجاب و عفاف و نقدی بر نامه بسیج دانشجویی
undefined بخشی از بیانیه :
undefined باید اذعان داشت که هیچ تغایر و تعارضی بین کار تبیینی با بازدارندگی الزام آورانه تقنینی نیست و امروزه خط فکری لیبرالیسم و دشمنان ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی آب در این هاون می کوبد که باید حجاب و پوشش امر اختیاری و دست کم مطابق با عرف کشور های غیر اسلامی باشد و حداکثر کسانی که می خواهند در عرصه حجاب و عفاف فعالیت کنند ، تبدیل به عرضه کنندگان اندیشه و اقلام و محصولات حوزه عفاف و حجاب باشند و هر مانع قانونی و مردمی در قالب نهاد متعالی و پیشرفته امر به معروف و نهی از منکر که نوعی سازوکار دفاع اجتماعی است ، بایستی از جامعه رخت بر بندد. وضوح بطلان این رویکرد که در کمال تعارض با مبانی حاکمیت دینی است پیشاپیش روشن است...
#بی_حجابی
به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefined
https://ble.ir/farhang_notes

۱۲:۵۰

undefined #درنگ_معروف
امر به معروف و صبر
undefined يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلى‌ ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ ( سوره لقمان ، آیه ۱۷)
undefined ترجمه : ای فرزند عزیزم، نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر این کار هر آزاری که می بینی صبر پیش گیر، که این نشانه‌ای از عزم ثابت (مردم بلند همّت) در امور عالم است.
undefined توضیح :
[این آیه] بعد از برنامه نماز به مهمترين دستور اجتماعى يعنى «امر به معروف و نهى از منكر» پرداخته، مى‌گويد: «مردم را به نيكى‌ها و معروف دعوت كن و از منكرات و زشتى‌ها باز دار» «وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ».و بعد از اين سه دستور مهم عملى، به مسأله «صبر و استقامت» كه در برابر ايمان، همچون سر، نسبت به تن است، پرداخته مى‌گويد: «در برابر مصائب و مشكلاتى كه بر تو وارد مى‌شود، صابر و شكيبا باش كه اين از وظائف حتمى و كارهاى اساسى هر انسانى است» «وَ اصْبِرْ عَلى‌ ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ».مسلّم است كه، در همه كارهاى اجتماعى، مخصوصاً در برنامه امر به معروف و نهى از منكر، مشكلات فراوانى وجود دارد، و سود پرستانِ سلطه‌جو، و گنهكاران آلوده و خودخواه، به آسانى تسليم نمى‌شوند، و حتى در مقام اذيت و آزار، و متهم ساختن آمران به معروف و ناهيان از منكر بر مى‌آيند، كه بدون صبر و استقامت و شكيبائى، هرگز نمى‌توان بر اين مشكلات پيروز شد.«عزم» به معنى اراده محكم است و تعبير به «عزم الامور» در اينجا يا به معنى كارهائى است كه دستور مؤكد، از سوى پروردگار به آن داده شده است، و يا كارهائى كه انسان بايد نسبت به آن عزم آهنين و تصميم راسخ داشته باشد، و هر كدام از اين دو معنى باشد، اشاره به اهميت آنست.تعبير «ذلك» اشاره به صبر و شكيبائى است و اين احتمال نيز وجود دارد، به همه امورى كه در آيه فوق ذكر شده، از جمله نماز، و امر به معروف و نهى از منكر، باز گردد، ولى، در بعضى ديگر از آيات قرآن، اين تعبير بعد از مسأله «صبر» مطرح شده كه احتمال اول را تقويت مى‌كند.
undefined تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص. ۶۴


به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefined
https://ble.ir/farhang_notes

۵:۵۲

-551280896_-510529116.pdf

۱۴۵.۴۸ کیلوبایت

undefined یادداشت
undefinedموقعیت مسئله حجاب در ایران امروز
undefined نگاهی بر مبحث دوقطبی سازی و سازوکار دفاع اجتماعی
undefined کافی
#بی_حجابی


به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefined
https://ble.ir/farhang_notes

۶:۳۵

undefined #درنگ_معروف

undefinedامر به معروف و نهی از منکر نمی کنند مگر اینکه از ضرری در امان باشند

جابر گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود:
در آخر الزمان گروهى به وجود مى‌آيند كه در بين خود از فرقه‌اى پيروى مى‌كنند كه رياكار، قارى قرآن، اهل انجام عبادات، داراى حالتى زهدگونه، تازه به دوران رسيده و سفيه و نادان‌اند. امر به معروف و نهى از منكر را واجب نمى‌دانند مگر در صورتى كه از ضررى در امان باشند، براى خودشان رخصت و بهانه مى‌جويند، و از لغزش‌هاى علما و بد عملى آن‌ها پيروى مى‌كنند. به نماز و روزه و چيزهايى كه به جاه و مال‌شان لطمه‌اى نزند روى مى‌آورند، و اگر نماز و ديگر كارهايى را كه انجام مى‌دهند نيز به مال و جان‌شان ضررى برساند، آن را هم همانند فريضه‌ها و واجبات بزرگ ديگرى كه ترك كردند، رها مى‌كنند. در واقع امر به معروف و نهى از منكر فريضه و واجب عظيم و بزرگى است كه فرايض و واجبات، تنها با آنها برپا مى‌شود. اين‌جاست كه غضب الهى بر اين افراد تمام و كامل مى‌شود و همه را به كيفر خود گرفتار مى‌كند و نيكان را نيز در سرزمين بدكاران، و كوچك‌ها را در سرزمين بزرگان هلاك و نابود مى‌كند. امر به معروف و نهى از منكر در حقيقت راه انبيا، روش روشن صالحان، و فريضه‌اى است بزرگ كه فرايض با آن زنده و پابرجا مى‌شود و مسلك‌هاى دين با آن‌ها (از بدعت‌ها) در امان مى‌ماند، تجارت‌ها حلال مى‌شود، آن‌چه به ستم گرفته شده باز مى‌گردد و زمين آباد مى‌شود و از دشمنان انتقام گرفته مى‌شود و امور (دين و دنيا) به راه راست كشيده مى‌شود.
پس، با دل‌هايتان منكر و كار بد را انكار كنيد و زشت بدانيد، و با زبان‌هاى خود اين مطلب را بگوييد، و به شدّت بر روى آن‌ها بزنيد، و در راه خدا از سرزنش هيچ سرزنش كننده‌اى مترسيد. پس اگر پند گرفتند و به حقّ‌ بازگشتند ديگر اجازۀ آزار آنها را نداريد (و راهى نيست) بلكه:«اجازه تنها در مورد كسانى است كه به مردم ستم مى‌كنند، و در زمين به ناحق طلب و درخواست مى‌كنند؛ عذابى دردناك براى اينان خواهد بود.» در چنين موردى با بدنهايتان به جهاد با آنها بپردازيد، و با دل‌هايتان بر آنان خشم بگيريد، بدون اين كه در پى حكومت‌يابى باشيد، و يا مالى را به ستم بگيريد يا بخواهيد با ستمگرى (و بدون عدالت) بر آنان پيروز شويد؛ اين كار را بكنيد تا به دستور الهى بازگردند و مشغول اطاعت و فرمانبردارى از او شوند. خداى عزّ و جلّ‌ به شعيب پيامبر عليه السّلام وحى كرد:«من يكصد هزار نفر از قوم تو را عذاب مى‌كنم، چهل هزار نفر از بدهايشان و شصت هزار نفر از بهترين‌هايشان را. شعيب عليه السّلام عرض كرد: اى پروردگار من! اينان اشرارند، ولى نيكان به چه سبب‌؟ خداوند عزّ و جلّ‌ به او وحى فرمود: با معصيت‌كاران كنار آمدند و به خاطر خشم و غضب من، خشمگين نشدند.

undefined الکافی ، ج۵ ، ص. ۵۵


به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefined
https://ble.ir/farhang_notes

۷:۰۳

بازارسال شده از یادداشت های فرهنگی
thumnail
undefinedکلیپ زیبا از (ورود) مرد (به) میهن (برای) آبادی

undefinedundefinedundefinedایام الله دهه فجر مبارک باد undefinedundefinedundefined

به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefinedhttps://ble.ir/farhang_notes

۱۹:۳۹

دشمن در پروژه ترویج بی حجاب شکست خورد
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/11/22/3254665
undefined پ.ن : مشکل اینکه مسئله حجاب در جمهوری اسلامی حل نمیشود و بعد از ۱۴۰۱ ما شاهد یک طغیان شنیع جنسی و شکست های سریالی در جامعه هستیم تا جایی که در عرصه نمایشی جمهوری اسلامی نیز پای خودش را باز کرده ، اظهارات همین حاج آقا و تفکرات امثال ایشان است... این فکر به خلع سلاح کامل و قبض ید محض جمهوری اسلامی در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهد انجامید.
اینها با افتخار میگویند که حجاب در جمهوری اسلامی باعث سقوط نظام نشد و بعد از ۱۴۰۱ دیگر شاهد اعتراض سیاسی و رژه های ساختارشکنانه خیابانی علیه نظام نیستیم پس این یعنی دشمن در پروژه حجاب شکست خورده است !
اما باید توجه داشت که دشمن در پروژه حجاب شکست نخورده بلکه کاملا پیروز شده است و دلیل اینکه برای حجاب اعتراض سیاسی نمی کند ، این است که پرونده حجاب در ایران بسته شده و سالبه به انتفاء موضوع گردیده است. دشمن احمق نیست برای امتیازی که توانسته از نظام بگیرد و پیروزی که به دست آورده بجنگد چون جنگ تمام شده است. با نگاه امثال این حاج آقا تمام انفعالات و عقب نشینی ها و امتیازدهی های جمهوری اسلامی به دشمن ، یک پیروزی تلقی می شود زیرا دشمن دیگر به ما حمله نمی کند. به معنای دیگر وضعیت مطلوب این دوستان این است که کسی اصولا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حاکمیت سیاسی اعتراضی نداشته باشد و این قاعده کلی به جواز استحاله و ارتجاع کامل نظام از سیاست های راهبردی و اسلامی اش منتهی خواهد شد چون اساسا محل نزاع ها از بین رفته است و دلیلی بر دشمنی باقی نخواهد ماند‌.

کوتاه سخن اینکه با این تحلیل های غلط و کج و ماوج و رهزن جمهوری اسلامی به نقطه ای خواهد رسید که هیچ اصل و ناموس و ارزشی برایش باقی نمانده و در حقیقت تفاوتی با یک حکومت لائیک سکولار نخواهد داشت.

به کانال "یادداشت های فرهنگی" بپیوندید undefined
https://ble.ir/farhang_notes

۱۴:۴۰