عکس پروفایل فارسی متوسطه اولف

فارسی متوسطه اول

۶۳۰عضو
دانش‌آموزان نهم، فقط در روز دوشنبه، انشاهای نماز خود را همراه با برگه‌های مطالعه، تحویل نمایندهٔ کلاس بدهند و نماینده هم برگه‌ها را به دست آقای صفرزاده برساند.
فقط روزِ دوشنبه!

۱۹:۵۲

فارسی متوسطه اول
دانش‌آموزان نهم، فقط در روز دوشنبه، انشاهای نماز خود را همراه با برگه‌های مطالعه، تحویل نمایندهٔ کلاس بدهند و نماینده هم برگه‌ها را به دست آقای صفرزاده برساند. فقط روزِ دوشنبه!
نوشتن انشا، اختیاری است؛ اما انشاهای برتر، علاوه بر جایزه، نمره‌ی مثبت برای انشا هم دریافت می‌کنند.

۱۲:۵۶

thumnail
به‌مناسبت رسیدن به درس هفتم
استاد بهاالدین خرمشاهی (سایه‌اش مستدام)، بزرگ‌ترین حافظ‌پژوه عصر ما
بخشی از شناساندن حافظ در عصر ما، برعهده‌ی خرم‌شاهی است که بیش‌تر عمر خودش را صرفِ تحقیق و مطالعه‌ی شعر حافظ در اسناد و کتب ایرانی، هندی، عربی و ترکی کرده! علاقه‌ی او به حافظ، در حدّی است که اسم ۳ پسر خود را گذاشته «هاتف»، «عارف» و «حافظ» که هر ۳ از اشعار حافظ شیرازی انتخاب شده‌اند. ایشان به‌لطف خداوند، در قید حیات هستند.
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۱۶:۵۲

thumnail
این مصرع از حافظ، حداقل ۶ معنی متفاوت دارد؛ عکس را باز کنید.
که با این درد، اگر در بندِ درمانند، درمانند
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۱۷:۳۰

thumnail
برگزاری مسابقه‌ی بزرگ مشاعره
به‌مناسبت پاس‌داشت ادبیات پارسی، به اطلاع می‌رساند، مشاعره‌ای بین دانش‌آموزان مدرسه برگزار، و به نفرات برتر، جوایزی اهدا خواهد شد. اطلاعات بیشتر، در پیام‌های بعدی ارسال می‌گردد.
با احترام، صفرزاده
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۱۸:۱۵

قابل‌توجه همه‌ی دانش‌آموزان
به‌مناسبت پاس‌داشت ادبیات پارسی، مشاعره‌ای بین دانش‌آموزان مدرسه برگزار و به نفرات برتر، جوایزی اهدا خواهد شد.
مشاعره چیست؟مسابقه‌ای است که در آن شرکت‌کنندگان باید با آخرین حرفِ یک بیت، بیت دیگری را از حفظ بخوانند و این روند تا جایی پیش برود که شرکت‌کنندگان نتوانند از حفظ، یک بیت شعر بگویند و فقط یک‌نفر باقی بماند.
زمان سنجش اولیهدانش‌آموزان فرصت دارند تا روز یکشنبه، ۲۵ آذرماه، اشعار لازم برای مشاعره را حفظ کرده و در سنجش اولیه شرکت کنند.
زمان برگزاری مسابقهمسابقه‌ی اصلی، در ماه اسفند برگزار خواهد شد و به نفرات برگزیده، جوایزی به رسم یادبود، اهدا می‌شود.
جزوه‌ی مشاعره، به‌زودی، در کانال فارسی قرار می‌گیرد و همه‌ی دانش‌آموزان هشتم و نهم، امکان شرکت دارند. توضیحات لازم، به‌زودی خدمت‌تان عرضه می‌شود.
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۱۸:۱۷

انواع «چون» در زبان فارسی (از نظر تفاوت معنایی)
۱- به‌معنای «زمانی که»مثال: «چون» تو را نوح است کشتی‌بان، ز طوفان غم مخورمعنی: زمانی که انسانی همچون نوح، هدایت کشتی را به‌ دست دارد، نیازی نیست که غصه بخوری.
۲- به‌معنای «ادات تشبیه»مثال: تا کِی آخر چو بنفشه، سر غفلت در پیش؟معنی: تا چه زمانی مثل گل بنفشه، می‌خوای در نادانی و غفلت باشی؟
۳- به‌معنای «آنگونه که»مثال: ستودن نداند، کس او را، چو هستمعنی: کسی نمی‌تواند آنگونه که شایسته‌اش است، او را ستایش کند.
۴- به‌معنای «زیرا»نمره‌ام کم شد، چون درس نخوانده بودم.معنی: نمره‌ام کم شد، زیرا درس نخوانده بودم.
۵- به‌معنای «چگونه»حالِ تو بدون دوست، چون باشد؟معنی: حالت بدون دوست، چگونه است؟
۶- به‌معنای «اگر»چو خواهی که از بد نیابی گزندمعنی: اگر می‌خواهی پلیدی به تو آسیبی نرساند.
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۱۱:۱۷

جزوه‌ی مشاعره.pdf

۹۲۲.۵۲ کیلوبایت

جزوه‌ی ابیات برای مشاعرهشامل تمامی حروف فارسی
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۱۸:۱۵

فارسی متوسطه اول
جزوه‌ی مشاعره.pdf
از سایت زیر هم می‌توانید برای مطالعه و آماده‌شدن برای مشاعره استفاده کنید؛ موضوعات و مضامین گوناگونی هم دارد:
https://ayateghamzeh.ir/Poem/articleType/CategoryView/شعر-عاشقانه

۱۸:۱۹

جزوه‌ی درس هفتم (پرتو امید) undefinedشامل:۱- نقش‌های دستوری؛۲- معانی واژگان؛۳- آرایه‌های ادبی؛۴- و تعداد جمله.
بعد از اتمامِ تدریسِ درسِ هفتم، دفترِ همه‌ی دانش‌آموزان موردبررسی قرار می‌گیرد و نمره‌ی کامل‌بودنِ دفتر، فقط به دوستانی داده می‌شود که دفترشان کامل و دقیق نوشته شده است! حواس‌تان باشد که خدای‌ناکرده نمره‌ای را به‌سادگی از دست ندهید.
سپاس و تشکر undefined
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۲۰:۴۵

فارسی متوسطه اول
جزوه‌ی درس هفتم.pdf
سلامواژه‌ی «پایان» در بیت هفتم، نهاد نیست؛ مسند است!در جزوه، اشتباهاً «نهاد» گرفته شده.

۶:۵۴

درود و وقت‌به‌خیرعلاوه‌بر پرسش کلاسی، دفتر فارسی هم در جلسه‌ی بعدی بررسی می‌شود و نمره‌ی آن به دانش‌آموزانی که دفترشان کامل است، تقدیم می‌گردد.با سپاس و احترام، صفرزاده

۱۱:۲۰

فارسی متوسطه اول
جزوه‌ی درس هفتم.pdf
این جزوه، تا پایان جایی است که درس دادیم؛ حتما وارد دفتر کنید!

۱۵:۰۹

فارسی متوسطه اول
جزوه‌ی مشاعره.pdf
undefined یادآوری undefinedهمه‌ی دانش‌آموزان هشتم و نهم می‌توانند در سنجش اولیه‌ی مشاعره (۲۵ آذر) شرکت کنند.

۱۸:۵۸

قابل‌توجه دوستانم در پایه‌ی نهمهمان‌طور که عرض کردم، جلسه‌ی بعدی، دیکته از دروس ۶ و ۷ داریم.با احترام

۸:۱۳

سؤال تستی ( سطح متوسط)
در تمام گزینه‌ها ‌به‌جز گزینه «....» از تخلّص استفاده شده است.
undefined سعدی، چو جورش می‌بری // نزدیک او دیگر مرو
undefined ز نوای مرغِ یاحق، بشنو که در دل شب // غمِ دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا
undefined چنین گفت فردوسی پاک‌زاد // که رحمت بر آن تربت پاک باد
undefined حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار // تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن، غم مخور
گزینه‌ی ۱: undefined گزینه‌ی ۲: undefinedگزینه‌ی ۳: undefined گزینه‌ی ۴: undefined
undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اولundefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh

۱۸:۰۶

فارسی متوسطه اول
سؤال تستی ( سطح متوسط) در تمام گزینه‌ها ‌به‌جز گزینه «....» از تخلّص استفاده شده است. undefined سعدی، چو جورش می‌بری // نزدیک او دیگر مرو undefined ز نوای مرغِ یاحق، بشنو که در دل شب // غمِ دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا undefined چنین گفت فردوسی پاک‌زاد // که رحمت بر آن تربت پاک باد undefined حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار // تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن، غم مخور گزینه‌ی ۱: undefined گزینه‌ی ۲: undefined گزینه‌ی ۳: undefined گزینه‌ی ۴: undefined undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اول undefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh
تخلّص یعنی این‌که شاعر، اسم یا لقب خودش را در آخرین بیت از شعر بیاورد.

۱۸:۰۸

فارسی متوسطه اول
سؤال تستی ( سطح متوسط) در تمام گزینه‌ها ‌به‌جز گزینه «....» از تخلّص استفاده شده است. undefined سعدی، چو جورش می‌بری // نزدیک او دیگر مرو undefined ز نوای مرغِ یاحق، بشنو که در دل شب // غمِ دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا undefined چنین گفت فردوسی پاک‌زاد // که رحمت بر آن تربت پاک باد undefined حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار // تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن، غم مخور گزینه‌ی ۱: undefined گزینه‌ی ۲: undefined گزینه‌ی ۳: undefined گزینه‌ی ۴: undefined undefined کانال فارسی متوسطه‌ی اول undefined https://ble.ir/farsi_safarzadeh
گزینه‌ی ۳ درست است؛ شاعر بیت سوم، سعدی است، اما نام «فردوسی» را در شعر آورده؛ درحالی‌که برای ایجاد تخلص، شاعر باید اسم خودش را بیاورد.

۵:۵۶

نفرات برتر انشای نماز پایه‌ی نهم:
۱- متین حیدری ۹/۱۲- سجاد شیدایی ۹/۱۳- سیدحسین هاشمی ۹/۶۴- مرصاد قربانی ۹/۱
به سایر دوستانی که انشا نوشتند، نمره‌ی مثبت تعلق می‌گیرد!

۵:۵۷