دانشآموزان نهم، فقط در روز دوشنبه، انشاهای نماز خود را همراه با برگههای مطالعه، تحویل نمایندهٔ کلاس بدهند و نماینده هم برگهها را به دست آقای صفرزاده برساند.
فقط روزِ دوشنبه!
فقط روزِ دوشنبه!
۱۹:۵۲
فارسی متوسطه اول
دانشآموزان نهم، فقط در روز دوشنبه، انشاهای نماز خود را همراه با برگههای مطالعه، تحویل نمایندهٔ کلاس بدهند و نماینده هم برگهها را به دست آقای صفرزاده برساند. فقط روزِ دوشنبه!
نوشتن انشا، اختیاری است؛ اما انشاهای برتر، علاوه بر جایزه، نمرهی مثبت برای انشا هم دریافت میکنند.
۱۲:۵۶
۱۶:۵۲
۱۷:۳۰
۱۸:۱۵
قابلتوجه همهی دانشآموزان
بهمناسبت پاسداشت ادبیات پارسی، مشاعرهای بین دانشآموزان مدرسه برگزار و به نفرات برتر، جوایزی اهدا خواهد شد.
مشاعره چیست؟مسابقهای است که در آن شرکتکنندگان باید با آخرین حرفِ یک بیت، بیت دیگری را از حفظ بخوانند و این روند تا جایی پیش برود که شرکتکنندگان نتوانند از حفظ، یک بیت شعر بگویند و فقط یکنفر باقی بماند.
زمان سنجش اولیهدانشآموزان فرصت دارند تا روز یکشنبه، ۲۵ آذرماه، اشعار لازم برای مشاعره را حفظ کرده و در سنجش اولیه شرکت کنند.
زمان برگزاری مسابقهمسابقهی اصلی، در ماه اسفند برگزار خواهد شد و به نفرات برگزیده، جوایزی به رسم یادبود، اهدا میشود.
جزوهی مشاعره، بهزودی، در کانال فارسی قرار میگیرد و همهی دانشآموزان هشتم و نهم، امکان شرکت دارند. توضیحات لازم، بهزودی خدمتتان عرضه میشود.
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
بهمناسبت پاسداشت ادبیات پارسی، مشاعرهای بین دانشآموزان مدرسه برگزار و به نفرات برتر، جوایزی اهدا خواهد شد.
مشاعره چیست؟مسابقهای است که در آن شرکتکنندگان باید با آخرین حرفِ یک بیت، بیت دیگری را از حفظ بخوانند و این روند تا جایی پیش برود که شرکتکنندگان نتوانند از حفظ، یک بیت شعر بگویند و فقط یکنفر باقی بماند.
زمان سنجش اولیهدانشآموزان فرصت دارند تا روز یکشنبه، ۲۵ آذرماه، اشعار لازم برای مشاعره را حفظ کرده و در سنجش اولیه شرکت کنند.
زمان برگزاری مسابقهمسابقهی اصلی، در ماه اسفند برگزار خواهد شد و به نفرات برگزیده، جوایزی به رسم یادبود، اهدا میشود.
جزوهی مشاعره، بهزودی، در کانال فارسی قرار میگیرد و همهی دانشآموزان هشتم و نهم، امکان شرکت دارند. توضیحات لازم، بهزودی خدمتتان عرضه میشود.
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
۱۸:۱۷
انواع «چون» در زبان فارسی (از نظر تفاوت معنایی)
۱- بهمعنای «زمانی که»مثال: «چون» تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخورمعنی: زمانی که انسانی همچون نوح، هدایت کشتی را به دست دارد، نیازی نیست که غصه بخوری.
۲- بهمعنای «ادات تشبیه»مثال: تا کِی آخر چو بنفشه، سر غفلت در پیش؟معنی: تا چه زمانی مثل گل بنفشه، میخوای در نادانی و غفلت باشی؟
۳- بهمعنای «آنگونه که»مثال: ستودن نداند، کس او را، چو هستمعنی: کسی نمیتواند آنگونه که شایستهاش است، او را ستایش کند.
۴- بهمعنای «زیرا»نمرهام کم شد، چون درس نخوانده بودم.معنی: نمرهام کم شد، زیرا درس نخوانده بودم.
۵- بهمعنای «چگونه»حالِ تو بدون دوست، چون باشد؟معنی: حالت بدون دوست، چگونه است؟
۶- بهمعنای «اگر»چو خواهی که از بد نیابی گزندمعنی: اگر میخواهی پلیدی به تو آسیبی نرساند.
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
۱- بهمعنای «زمانی که»مثال: «چون» تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخورمعنی: زمانی که انسانی همچون نوح، هدایت کشتی را به دست دارد، نیازی نیست که غصه بخوری.
۲- بهمعنای «ادات تشبیه»مثال: تا کِی آخر چو بنفشه، سر غفلت در پیش؟معنی: تا چه زمانی مثل گل بنفشه، میخوای در نادانی و غفلت باشی؟
۳- بهمعنای «آنگونه که»مثال: ستودن نداند، کس او را، چو هستمعنی: کسی نمیتواند آنگونه که شایستهاش است، او را ستایش کند.
۴- بهمعنای «زیرا»نمرهام کم شد، چون درس نخوانده بودم.معنی: نمرهام کم شد، زیرا درس نخوانده بودم.
۵- بهمعنای «چگونه»حالِ تو بدون دوست، چون باشد؟معنی: حالت بدون دوست، چگونه است؟
۶- بهمعنای «اگر»چو خواهی که از بد نیابی گزندمعنی: اگر میخواهی پلیدی به تو آسیبی نرساند.
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
۱۱:۱۷
جزوهی مشاعره.pdf
۹۲۲.۵۲ کیلوبایت
جزوهی ابیات برای مشاعرهشامل تمامی حروف فارسی
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
۱۸:۱۵
فارسی متوسطه اول
جزوهی مشاعره.pdf
از سایت زیر هم میتوانید برای مطالعه و آمادهشدن برای مشاعره استفاده کنید؛ موضوعات و مضامین گوناگونی هم دارد:
https://ayateghamzeh.ir/Poem/articleType/CategoryView/شعر-عاشقانه
https://ayateghamzeh.ir/Poem/articleType/CategoryView/شعر-عاشقانه
۱۸:۱۹
جزوهی درس هفتم (پرتو امید) شامل:۱- نقشهای دستوری؛۲- معانی واژگان؛۳- آرایههای ادبی؛۴- و تعداد جمله.
بعد از اتمامِ تدریسِ درسِ هفتم، دفترِ همهی دانشآموزان موردبررسی قرار میگیرد و نمرهی کاملبودنِ دفتر، فقط به دوستانی داده میشود که دفترشان کامل و دقیق نوشته شده است! حواستان باشد که خدایناکرده نمرهای را بهسادگی از دست ندهید.
سپاس و تشکر
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
بعد از اتمامِ تدریسِ درسِ هفتم، دفترِ همهی دانشآموزان موردبررسی قرار میگیرد و نمرهی کاملبودنِ دفتر، فقط به دوستانی داده میشود که دفترشان کامل و دقیق نوشته شده است! حواستان باشد که خدایناکرده نمرهای را بهسادگی از دست ندهید.
سپاس و تشکر
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
۲۰:۴۵
فارسی متوسطه اول
جزوهی درس هفتم.pdf
سلامواژهی «پایان» در بیت هفتم، نهاد نیست؛ مسند است!در جزوه، اشتباهاً «نهاد» گرفته شده.
۶:۵۴
درود و وقتبهخیرعلاوهبر پرسش کلاسی، دفتر فارسی هم در جلسهی بعدی بررسی میشود و نمرهی آن به دانشآموزانی که دفترشان کامل است، تقدیم میگردد.با سپاس و احترام، صفرزاده
۱۱:۲۰
فارسی متوسطه اول
جزوهی درس هفتم.pdf
این جزوه، تا پایان جایی است که درس دادیم؛ حتما وارد دفتر کنید!
۱۵:۰۹
فارسی متوسطه اول
جزوهی مشاعره.pdf
یادآوری همهی دانشآموزان هشتم و نهم میتوانند در سنجش اولیهی مشاعره (۲۵ آذر) شرکت کنند.
۱۸:۵۸
قابلتوجه دوستانم در پایهی نهمهمانطور که عرض کردم، جلسهی بعدی، دیکته از دروس ۶ و ۷ داریم.با احترام
۸:۱۳
سؤال تستی ( سطح متوسط)
در تمام گزینهها بهجز گزینه «....» از تخلّص استفاده شده است.
سعدی، چو جورش میبری // نزدیک او دیگر مرو
ز نوای مرغِ یاحق، بشنو که در دل شب // غمِ دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا
چنین گفت فردوسی پاکزاد // که رحمت بر آن تربت پاک باد
حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار // تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن، غم مخور
گزینهی ۱: گزینهی ۲: گزینهی ۳: گزینهی ۴:
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
در تمام گزینهها بهجز گزینه «....» از تخلّص استفاده شده است.
سعدی، چو جورش میبری // نزدیک او دیگر مرو
ز نوای مرغِ یاحق، بشنو که در دل شب // غمِ دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا
چنین گفت فردوسی پاکزاد // که رحمت بر آن تربت پاک باد
حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار // تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن، غم مخور
گزینهی ۱: گزینهی ۲: گزینهی ۳: گزینهی ۴:
کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
۱۸:۰۶
فارسی متوسطه اول
سؤال تستی ( سطح متوسط) در تمام گزینهها بهجز گزینه «....» از تخلّص استفاده شده است. سعدی، چو جورش میبری // نزدیک او دیگر مرو ز نوای مرغِ یاحق، بشنو که در دل شب // غمِ دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا چنین گفت فردوسی پاکزاد // که رحمت بر آن تربت پاک باد حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار // تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن، غم مخور گزینهی ۱: گزینهی ۲: گزینهی ۳: گزینهی ۴: کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
تخلّص یعنی اینکه شاعر، اسم یا لقب خودش را در آخرین بیت از شعر بیاورد.
۱۸:۰۸
فارسی متوسطه اول
سؤال تستی ( سطح متوسط) در تمام گزینهها بهجز گزینه «....» از تخلّص استفاده شده است. سعدی، چو جورش میبری // نزدیک او دیگر مرو ز نوای مرغِ یاحق، بشنو که در دل شب // غمِ دل به دوست گفتن، چه خوش است شهریارا چنین گفت فردوسی پاکزاد // که رحمت بر آن تربت پاک باد حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار // تا بُوَد وِردت دعا و درس قرآن، غم مخور گزینهی ۱: گزینهی ۲: گزینهی ۳: گزینهی ۴: کانال فارسی متوسطهی اول https://ble.ir/farsi_safarzadeh
گزینهی ۳ درست است؛ شاعر بیت سوم، سعدی است، اما نام «فردوسی» را در شعر آورده؛ درحالیکه برای ایجاد تخلص، شاعر باید اسم خودش را بیاورد.
۵:۵۶
نفرات برتر انشای نماز پایهی نهم:
۱- متین حیدری ۹/۱۲- سجاد شیدایی ۹/۱۳- سیدحسین هاشمی ۹/۶۴- مرصاد قربانی ۹/۱
به سایر دوستانی که انشا نوشتند، نمرهی مثبت تعلق میگیرد!
۱- متین حیدری ۹/۱۲- سجاد شیدایی ۹/۱۳- سیدحسین هاشمی ۹/۶۴- مرصاد قربانی ۹/۱
به سایر دوستانی که انشا نوشتند، نمرهی مثبت تعلق میگیرد!
۵:۵۷