۱۰:۳۷
۱۳:۰۴
#جشنوارۀ_نوجوان_خوارزمی در رشتۀ زبان و ادبیات پارسی در چهار بخش به شرح زیر برگزار می شود.
🟣 بخش نخست: #تصویرخوانی (بین7- 13سطر)
1) ابتدا دانش آموز عنوانی کوتاه، به شکل ترکیبی مناسب با تصویر، متفاوت، نو، ادبی بی تکرار و زیبا برای تصویر انتخاب می کند.2) توجه به جزئیات: در این مرحله دانش آموز هر آنچه را که از برونه ی تصویر مشاهده می کند و هرآنچه را که از درونه ی تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند و مخیل می کند، در قالب یک یا دو بند به صورت انشایی و کاملاً آزاد، خردورزانه، خلاقانه و باتوجه به ارتباط عناصر و پیکرۀ تصویر و بدون توجه به ساختار کتاب (مقدمه، بدنه و نتیجه) می نویسد. (بین 10_8 سطر)3) پیام تصویر: در این مرحله دانش آموز پیام و یا پیام هایی که از تصویر برداشت می کند در یک بند (بین 5_3 سطر) می نویسد.پیام تصویر: المانی است که از تصویر بر زندگی و اجتماع جاری، ساری و عملی می گردد که دانش آموز آن را به زبان حال خویش می نویسد و نیازی به نگاشت ادبی اش نیست.
🟣 بخش دوم: نگارش (مجموع بین 25_15 سطر)
1) ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند: موضوع می تواند یک جمله باشد، می تواند یک جمله ی بی فعل باشد، می تواند تعدادی از کلیدواژه های خوشه های متن باشد؛ می تواند از دل پیام ها استخراج شده باشد، می تواند بر مضامین اجتماعی، روز و .. تکیه نماید.2) دانش آموز برای موضوع انتخابی خود،به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر ( برونه و درونۀ تصویر) معناسازی و خوشه سازی می کند.
3) نوشتن بند مقدمه: دانش آموز آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد- یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه، یک معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش، مقدمۀ متن خود را می نویسد، به بیانی دیگر نویسنده؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد. می توان گفت؛ نویسنده در بند مقدمه طرز تفکر و برداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر)4) نوشتن بند تنه/بدنه: بند تنه، بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد، زیرا مشاهدات خود را از تمام اجزا و عناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است.آنچه ارزش دارد؛ این است که دانش آموز، آن سه یا چهار مورد را که از تصویر، معناسازی کلی انجام داده است و در واقع بخش یا بخش هایی از تصویر، ریز موضوع های نوشته اش در بند های تنه قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع می نویسد و جملات موضوع را با شرح، تفسیر، توضیح، دلیل و تأیید و... تقویت، پشتیبانی و حمایت می کند. در واقع هریک از معناسازی های کلی، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه خواهد بود.به طور مثال اگر دانش آموزی یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را، چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود.(بین9- 13سطر)5) بند نتیجه: آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز، بند نتیجه است. در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی ای تأثیرگذار و تفکر برانگیز داشته باشد.متن تولیدی فرد در پایان می بایست فرجام خوش، تفکربرانگیز و تأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)
🟣 بخش سوم: #خوانشدانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشد و نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی: انتخاب عنوان،توجه به جزئیات و پیام را) بخواند.
🟣 بخش چهارم: ارایچئه و دفاع: دانش آموز در این مرحله انشایی را که خلق کرده است با زبان خویش ارایچئه می نماید، و جهت تثبیت یافته های خویش از اثر خویش دفاع کرده به پرسش های داوران پاسخ می دهد. شایان یاد است، در مرحله ی #مدرسه ای و #منطقه ای سه بخش اول عملیاتی می گردد و در مرحله ی استانی و کشوری هر چهار مرحله.در مرحله ی استانی و کشوری، دانش آموز پس از خلق اثر؛ یکی از بندهای کلیدی بدنه را جهت خوانش آماده کرده و می خواند و پس از آن اثر خویش را ارائه و به دفاع از آن می پردازد.
با سپاس: از دکتر #مهربانو_اسد ناظر کشوری احساس واژههارونوشت از کانال: Adabiataval
@farsitadris
🟣 بخش نخست: #تصویرخوانی (بین7- 13سطر)
1) ابتدا دانش آموز عنوانی کوتاه، به شکل ترکیبی مناسب با تصویر، متفاوت، نو، ادبی بی تکرار و زیبا برای تصویر انتخاب می کند.2) توجه به جزئیات: در این مرحله دانش آموز هر آنچه را که از برونه ی تصویر مشاهده می کند و هرآنچه را که از درونه ی تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند و مخیل می کند، در قالب یک یا دو بند به صورت انشایی و کاملاً آزاد، خردورزانه، خلاقانه و باتوجه به ارتباط عناصر و پیکرۀ تصویر و بدون توجه به ساختار کتاب (مقدمه، بدنه و نتیجه) می نویسد. (بین 10_8 سطر)3) پیام تصویر: در این مرحله دانش آموز پیام و یا پیام هایی که از تصویر برداشت می کند در یک بند (بین 5_3 سطر) می نویسد.پیام تصویر: المانی است که از تصویر بر زندگی و اجتماع جاری، ساری و عملی می گردد که دانش آموز آن را به زبان حال خویش می نویسد و نیازی به نگاشت ادبی اش نیست.
🟣 بخش دوم: نگارش (مجموع بین 25_15 سطر)
1) ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند: موضوع می تواند یک جمله باشد، می تواند یک جمله ی بی فعل باشد، می تواند تعدادی از کلیدواژه های خوشه های متن باشد؛ می تواند از دل پیام ها استخراج شده باشد، می تواند بر مضامین اجتماعی، روز و .. تکیه نماید.2) دانش آموز برای موضوع انتخابی خود،به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر ( برونه و درونۀ تصویر) معناسازی و خوشه سازی می کند.
3) نوشتن بند مقدمه: دانش آموز آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد- یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه، یک معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش، مقدمۀ متن خود را می نویسد، به بیانی دیگر نویسنده؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد. می توان گفت؛ نویسنده در بند مقدمه طرز تفکر و برداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر)4) نوشتن بند تنه/بدنه: بند تنه، بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد، زیرا مشاهدات خود را از تمام اجزا و عناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است.آنچه ارزش دارد؛ این است که دانش آموز، آن سه یا چهار مورد را که از تصویر، معناسازی کلی انجام داده است و در واقع بخش یا بخش هایی از تصویر، ریز موضوع های نوشته اش در بند های تنه قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع می نویسد و جملات موضوع را با شرح، تفسیر، توضیح، دلیل و تأیید و... تقویت، پشتیبانی و حمایت می کند. در واقع هریک از معناسازی های کلی، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه خواهد بود.به طور مثال اگر دانش آموزی یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را، چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود.(بین9- 13سطر)5) بند نتیجه: آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز، بند نتیجه است. در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی ای تأثیرگذار و تفکر برانگیز داشته باشد.متن تولیدی فرد در پایان می بایست فرجام خوش، تفکربرانگیز و تأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)
🟣 بخش سوم: #خوانشدانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشد و نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی: انتخاب عنوان،توجه به جزئیات و پیام را) بخواند.
🟣 بخش چهارم: ارایچئه و دفاع: دانش آموز در این مرحله انشایی را که خلق کرده است با زبان خویش ارایچئه می نماید، و جهت تثبیت یافته های خویش از اثر خویش دفاع کرده به پرسش های داوران پاسخ می دهد. شایان یاد است، در مرحله ی #مدرسه ای و #منطقه ای سه بخش اول عملیاتی می گردد و در مرحله ی استانی و کشوری هر چهار مرحله.در مرحله ی استانی و کشوری، دانش آموز پس از خلق اثر؛ یکی از بندهای کلیدی بدنه را جهت خوانش آماده کرده و می خواند و پس از آن اثر خویش را ارائه و به دفاع از آن می پردازد.
با سپاس: از دکتر #مهربانو_اسد ناظر کشوری احساس واژههارونوشت از کانال: Adabiataval
@farsitadris
۴:۰۲
قلب مرا این روزها داغِ ندیدنهااز آه، از اندوه پُر کردهست... میفهمی؟!
#حسین_رضائیان
انتشار برای اولین بار...
در شاعرانه بخوانید:https://shaerane.blog.ir/post/405
#حسین_رضائیان
انتشار برای اولین بار...
در شاعرانه بخوانید:https://shaerane.blog.ir/post/405
۲۰:۵۰
۱۱:۳۶
فارسی تدریس
منتشر شد #چشمانت شعر و اجرای: #حسین_رضائیان موسیقی و تنظیم: عرفان یامولایی ویولن: محسن عبدالکریمی گیتار: حمید بیات امور ضبط: استودیو نجوا تصویربردار: علیرضا ابراهیمی تدوین: محمدصدرا همائی تایپوگرافی: ابراهیم دیده خانی پوستر: مجتبی حجازی در اینستاگرام ببینید https://www.instagram.com/reel/CqAP4jKouer/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
نظراتون دلگرمیه... دریغ نکنید
۱۱:۳۷
فارسی تدریس
نظراتون دلگرمیه... دریغ نکنید
اگر برای دیدن نماهنگ "چشمانت" در اینستاگرام مشکل دارید، به آدرس زیر در تلگرام مراجعه کنید:
https://t.me/h_rezaeian/1438
https://t.me/h_rezaeian/1438
۲۲:۱۱
بازارسال شده از فارسی تدریس
دل نوشته ای را به بهانه #روز_معلم بخوانید:
https://www.instagram.com/p/COWgEbjjdcm/?igshid=j78u5gwo3e2v
https://www.instagram.com/p/COWgEbjjdcm/?igshid=j78u5gwo3e2v
۷:۳۲
پسر همسایمون املا، انشا و فارسی رو تجدید شده،مادرش داد میزد میگفت: بیپدرررررر به چه زبانی مسلطی که هر چی مربوط به فارسیه تجدید شدی؟
@farsitadris
@farsitadris
۴:۵۳
من از همه دوستانی که منشن کردند، یا پیام دادند و... و روز شعر و ادب فارسی رو به این کمترین تبریک گفتند، ممنونم
قدردان محبتتون هستم
قدردان محبتتون هستم
۱۶:۴۶
آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ را به دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی تبریک عرض میکنم.
با آرزوی سالی سرشار از موفقیت و پیشرفت، از شما عزیزان دعوت میکنم از مطالب موجود در کانال #فارسی_تدریس بهره مند شوید.
مطالب مورد نیاز رو با یه بررسی کوتاه به دست میارید، البته مربوط به درس شیرین زبان و #ادبیات_فارسی!
مثلن #پایه_هشتم، یا #املا
بچههای #دوره_دوم_متوسطه هم به همین ترتیب.
تقریبن برای هر مطلب مربوط #هشتگ مناسبش طراحی شده تا در راحتترین حالت ممکن پیدا بشن. اگر هشتگ کارتون رو راه ننداخت، قابلیت جست و جو هم که فراهمه
حال دلتون خوب، تنتون سالم @farsitadris
با آرزوی سالی سرشار از موفقیت و پیشرفت، از شما عزیزان دعوت میکنم از مطالب موجود در کانال #فارسی_تدریس بهره مند شوید.
مطالب مورد نیاز رو با یه بررسی کوتاه به دست میارید، البته مربوط به درس شیرین زبان و #ادبیات_فارسی!
مثلن #پایه_هشتم، یا #املا
بچههای #دوره_دوم_متوسطه هم به همین ترتیب.
تقریبن برای هر مطلب مربوط #هشتگ مناسبش طراحی شده تا در راحتترین حالت ممکن پیدا بشن. اگر هشتگ کارتون رو راه ننداخت، قابلیت جست و جو هم که فراهمه
حال دلتون خوب، تنتون سالم @farsitadris
۴:۱۹
دختربچهای رو معرفی کردند در یزد که دچار عارضهی چشمی Pterygium (ناخنک چشمی شده) که متأسفانه خانواده به خاطر شرایط مالی بد دیر اقدام به درمان کردند و در حال حاضر نیاز به عمل فوری داره، چون بینایی دختر رو تحت الشعاع قرارداده.
کل هزینه عمل با احتساب هزینههای پسا عملی ۵ میلیون تومان میباشد.
خدا خیرتون بده یه مدد برسونید
6037997175358580
بزنید رو شماره کارت وارد عملیات پرداخت میشید
کل هزینه عمل با احتساب هزینههای پسا عملی ۵ میلیون تومان میباشد.
خدا خیرتون بده یه مدد برسونید
6037997175358580
بزنید رو شماره کارت وارد عملیات پرداخت میشید
۶:۴۲
فارسی تدریس
دختربچهای رو معرفی کردند در یزد که دچار عارضهی چشمی Pterygium (ناخنک چشمی شده) که متأسفانه خانواده به خاطر شرایط مالی بد دیر اقدام به درمان کردند و در حال حاضر نیاز به عمل فوری داره، چون بینایی دختر رو تحت الشعاع قرارداده. کل هزینه عمل با احتساب هزینههای پسا عملی ۵ میلیون تومان میباشد. خدا خیرتون بده یه مدد برسونید 6037997175358580 بزنید رو شماره کارت وارد عملیات پرداخت میشید
IMG_20240108_220428_428.jpg
۱۷۵.۶۹ کیلوبایت
فایل مناسب استوری این پویش
لطفن در انتشارش سهیم و دخیل باشید
لطفن در انتشارش سهیم و دخیل باشید
۱۸:۴۴
فارسی تدریس
دختربچهای رو معرفی کردند در یزد که دچار عارضهی چشمی Pterygium (ناخنک چشمی شده) که متأسفانه خانواده به خاطر شرایط مالی بد دیر اقدام به درمان کردند و در حال حاضر نیاز به عمل فوری داره، چون بینایی دختر رو تحت الشعاع قرارداده. کل هزینه عمل با احتساب هزینههای پسا عملی ۵ میلیون تومان میباشد. خدا خیرتون بده یه مدد برسونید 6037997175358580 بزنید رو شماره کارت وارد عملیات پرداخت میشید
فقط 1.600 باقیمونده. همتی کنید
۵:۳۶
به لطف خدا و محبت شما تأمین شد
۱۰:۵۷
یه بنده خدایی بابت خرید یک سری تجهیزات آموزشی برای مدرسه شون به خاطر 650 هزارتومان به من پیام داده...
اگر براتون مقدوره کمک کنیم. واقعن نمیدونم چه خبره تو این مملکت...
6037997175358580
اگر براتون مقدوره کمک کنیم. واقعن نمیدونم چه خبره تو این مملکت...
6037997175358580
۱۰:۴۲
۸:۲۱
بازارسال شده از همدلی
#پیام_وارده
سلام یه بیماری هست ، از اقوام مادرم معرفی کردندظاهراً هزینه داروهاش رو یه خیری کمک میکرده. این ماه این بنده خدا نتونسته تا فردا باید هزینه دارو اش رو جور کنه.کل مبلغ ظاهرا ده تومن ایناست که بخشیش جمع شده.هر کس میتونه کمک کنه این شماره کارت دختر عموی مادرمه
6274121198646945اكرم شكرالله
سلام یه بیماری هست ، از اقوام مادرم معرفی کردندظاهراً هزینه داروهاش رو یه خیری کمک میکرده. این ماه این بنده خدا نتونسته تا فردا باید هزینه دارو اش رو جور کنه.کل مبلغ ظاهرا ده تومن ایناست که بخشیش جمع شده.هر کس میتونه کمک کنه این شماره کارت دختر عموی مادرمه
6274121198646945اكرم شكرالله
۵:۳۱
یه بنده خدایی بابت چک، لنگ ۳ میلیون تومنه!
اگر براتون مقدوره کمک کنیم. واقعن نمیدونم چه خبره تو این مملکت...
6037997175358580
اگر براتون مقدوره کمک کنیم. واقعن نمیدونم چه خبره تو این مملکت...
6037997175358580
۴:۲۵
فارسی تدریس
یه بنده خدایی بابت چک، لنگ ۳ میلیون تومنه! اگر براتون مقدوره کمک کنیم. واقعن نمیدونم چه خبره تو این مملکت... 6037997175358580
حق دارید. اوضاع اقتصادی یه جوری خرابه، که حتی نمیتونیم رو هم 3 میلیون تومن کمک کنیم...
حق دارید که کلاً 1200 تا الان جمع شده.
فردا موعد چک این بنده خداس؛ اگه از دستتون براومد، یه کمکی بکنید. یاعلی
حق دارید که کلاً 1200 تا الان جمع شده.
فردا موعد چک این بنده خداس؛ اگه از دستتون براومد، یه کمکی بکنید. یاعلی
۱۶:۰۱