بازارسال شده از محمدی
نمونه های پیش افتادن
به چند نمونه تاریخی از پیشی گرفتن بر پیامبر که در تفاسیر و روایات آمده،توجّه کنیم:
1.در عید قربان،گروهی قبل از پیامبر صلی الله علیه و آله قربانی کردند،به آنان گفته شد: «لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ» [2]
2.پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله گروهی را برای تبلیغ نزد کفّار فرستاد.کفّار نمایندگان پیامبر را کشتند و تنها سه نفر توانستند فرار کنند.این سه نفر در مسیر بازگشت دو نفر از کفّار قبیله ی بنی عامر را به انتقام کشته شدن دوستان خود کشتند،در حالی که آن دو نفر بی تقصیر بودند.قرآن آنان را به خاطر این عمل خودسرانه توبیخ کرد که چرا بدون دستور پیامبر دست به این عمل زدید؟ [3](«لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ»
3.قوم بنی تمیم از پیامبر صلی الله علیه و آله امیر و حاکم خواستند.خلیفه ی اوّل و دوّم هر کدام شخصی را پیشنهاد کردند و با هم مشاجره می کردند که کاندیدای من بهتر است،آیه نازل شد:
لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ ...و لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ [4]
4.امام معصوم علیه السلام به شخصی فرمود:این دعا را بخوان:لا اله الا الله...تا آنجا که می فرماید:«یحیی و یمیت».شنونده از پیش خود جمله ای اضافه کرد و گفت:«و یمیت و یحیی»حضرت فرمودند:جمله ی تو صحیح است،امّا آنچه من می گویم بگو و سپس آیه ی «لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ» را برای او تلاوت فرمودند.[5]
5.بعضی اصحاب پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواب و خوراک و آمیزش با همسر را بر خود حرام کردند.
حضرت ناراحت شده و مردم را جمع کرده و فرمودند:من خودم غذا می خورم،می خوابم و با همسرم زندگی می کنم.راه و روش و سیره ی زندگی من این است،پس هرکس از این راه پیروی نکند،از من نیست.«فمن رغب عن سنتی فلیس منی»[6]
6.با این که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ازدواج موقّت را شرعی و قانونی اعلام فرمودند،امّا خلیفه ی دوم آن را حرام کرد.این خود،نوعی پیش افتادن از پیامبر صلی الله علیه و آله است که در این آیه از آن نهی شده است. «لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ»
7.در سال هشتم هجری که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برای فتح مکه از مدینه حرکت کردند،بعضی از مسلمانان در این سفر روزه خود را افطار نکردند،با این که می دانستند مسافر روزه ندارد و می دیدند که پیامبر صلی الله علیه و آله افطار کرده است.اینها در واقع از پیامبر صلی الله علیه و آله پیشی گرفتند.
به چند نمونه تاریخی از پیشی گرفتن بر پیامبر که در تفاسیر و روایات آمده،توجّه کنیم:
1.در عید قربان،گروهی قبل از پیامبر صلی الله علیه و آله قربانی کردند،به آنان گفته شد: «لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ» [2]
2.پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله گروهی را برای تبلیغ نزد کفّار فرستاد.کفّار نمایندگان پیامبر را کشتند و تنها سه نفر توانستند فرار کنند.این سه نفر در مسیر بازگشت دو نفر از کفّار قبیله ی بنی عامر را به انتقام کشته شدن دوستان خود کشتند،در حالی که آن دو نفر بی تقصیر بودند.قرآن آنان را به خاطر این عمل خودسرانه توبیخ کرد که چرا بدون دستور پیامبر دست به این عمل زدید؟ [3](«لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ»
3.قوم بنی تمیم از پیامبر صلی الله علیه و آله امیر و حاکم خواستند.خلیفه ی اوّل و دوّم هر کدام شخصی را پیشنهاد کردند و با هم مشاجره می کردند که کاندیدای من بهتر است،آیه نازل شد:
لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ ...و لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ [4]
4.امام معصوم علیه السلام به شخصی فرمود:این دعا را بخوان:لا اله الا الله...تا آنجا که می فرماید:«یحیی و یمیت».شنونده از پیش خود جمله ای اضافه کرد و گفت:«و یمیت و یحیی»حضرت فرمودند:جمله ی تو صحیح است،امّا آنچه من می گویم بگو و سپس آیه ی «لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ» را برای او تلاوت فرمودند.[5]
5.بعضی اصحاب پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خواب و خوراک و آمیزش با همسر را بر خود حرام کردند.
حضرت ناراحت شده و مردم را جمع کرده و فرمودند:من خودم غذا می خورم،می خوابم و با همسرم زندگی می کنم.راه و روش و سیره ی زندگی من این است،پس هرکس از این راه پیروی نکند،از من نیست.«فمن رغب عن سنتی فلیس منی»[6]
6.با این که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ازدواج موقّت را شرعی و قانونی اعلام فرمودند،امّا خلیفه ی دوم آن را حرام کرد.این خود،نوعی پیش افتادن از پیامبر صلی الله علیه و آله است که در این آیه از آن نهی شده است. «لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ وَ رَسُولِهِ»
7.در سال هشتم هجری که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برای فتح مکه از مدینه حرکت کردند،بعضی از مسلمانان در این سفر روزه خود را افطار نکردند،با این که می دانستند مسافر روزه ندارد و می دیدند که پیامبر صلی الله علیه و آله افطار کرده است.اینها در واقع از پیامبر صلی الله علیه و آله پیشی گرفتند.
۵:۲۶
با سلام و احترامبا جلسه دوم تفسیر سوره مبارکه حجرات در خدمت شما عزیزان هستیمانشاالله آموزش ها مفید واقع شود
۷:۲۷
امروز آیات دوم و سوم سوره با نکات و پیامهای اخلاقی مطرح میشود
۷:۲۸
بازارسال شده از محمدی
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ«2»
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
ای کسانی که ایمان آورده اید!(در گفتگو با پیامبر)صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید و آن گونه که با یکدیگر بلند گفت وگو می کنید،با پیامبر بلند سخن مگویید! مبادا(به خاطر این بی ادبی،)اعمالتان نابود شود و شما آگاه نشوید.
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
قرآن،حبط اعمال را،یک جا برای کفر و شرک آورده و یک جا برای بی ادبی در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله،پس کیفر بی احترامی به پیامبر،هم وزن کیفر کفر و شرک است.
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:برای هر ذکری،درختی در بهشت کاشته می شود، شخصی گفت:پس ما در بهشت درختان زیادی داریم! حضرت فرمود:بله،ولی گاهی گناه و اعمالی از شما سر می زند که آن درختان را می سوزاند.سپس آیه فوق را تلاوت فرمود
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:برای هر ذکری،درختی در بهشت کاشته می شود، شخصی گفت:پس ما در بهشت درختان زیادی داریم! حضرت فرمود:بله،ولی گاهی گناه و اعمالی از شما سر می زند که آن درختان را می سوزاند.سپس آیه فوق را تلاوت فرمود
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
این آیه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بیان می کند، در اینجا مناسب است به دستوراتی که اسلام برای نوع سخن و گوینده و چگونگی بیان او دارد،اشاره کنیم:
1.سخن باید واقعی و حقیقی باشد. «بِنَبَإٍ یَقِینٍ[32]
2.گفتار بایستی دل پسند باشد. «الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» [33]
3.سخن باید رسا و شفّاف باشد. «قَوْلاً بَلِیغاً»[34]
4.بعضی از گفتار باید نرم بیان شود. «قَوْلاً لَیِّناً»[35]
5.سخن باید بزرگوارانه بیان شود. «قَوْلاً کَرِیماً»[36]
6.سخنی باشد که پذیرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلاً مَیْسُوراً»[37]
7.در گفتار هیچ گونه لغو و باطلی نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» [38]، «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ[39]
8.گفتار باید همراه با کردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ»[40
1.سخن باید واقعی و حقیقی باشد. «بِنَبَإٍ یَقِینٍ[32]
2.گفتار بایستی دل پسند باشد. «الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» [33]
3.سخن باید رسا و شفّاف باشد. «قَوْلاً بَلِیغاً»[34]
4.بعضی از گفتار باید نرم بیان شود. «قَوْلاً لَیِّناً»[35]
5.سخن باید بزرگوارانه بیان شود. «قَوْلاً کَرِیماً»[36]
6.سخنی باشد که پذیرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلاً مَیْسُوراً»[37]
7.در گفتار هیچ گونه لغو و باطلی نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» [38]، «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ[39]
8.گفتار باید همراه با کردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ»[40
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
1- برای آموزش ادب به دیگران،ما نیز باید آنان را مؤدّبانه صدا بزنیم.(در این آیه خداوند مؤمنان را با جمله ی «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» صدا زده است.)
2- سفارش به احترام بزرگان،از زبان دیگران زیبا است.(در این آیه پیامبرنمی فرماید:بلندتر از من سخن نگویید،این خداوند است که سفارش می کند بلندتر از پیامبر صحبت نکنید.) «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ»
3- مقام و موقعیّت افراد،در عمل آنان اثر دارد.(جسارت مؤمن نسبت به پیامبر، کیفر سنگینی دارد.) یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا ... أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ
4- گاهی انسان ندانسته تیشه به ریشه خود می زند. «تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ»
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللّهِ أُولئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوی لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ أَجْرٌ عَظِیمٌ«3»
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
همانا کسانی که نزد پیامبر(از روی ادب و احترام)صدایشان را پایین می آورند، آنان کسانی هستند که خداوند دلهایشان را برای(پذیرش)تقوا آزمایش(و آماده) کرده و آمرزش و پاداش بزرگ مخصوص آنها است.
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
اگر ادب در کلام لازم است،در رفتار و کردار،به طریق اولی لازم است.
آهسته سخن گفتن،نشانه ی ادب،تواضع،وقار و آرامش انسان است.
قرآن در این آیه می فرماید:خداوند دلهای افراد را آزمایش می کند،تا میزان پاکی و تقوای درون آنها را آشکار سازد.زیرا چه بسیار افراد ریاکارانه اظهار ادب و تواضع می کنند،ولی در درون متکبّرند.
پاداش های الهی معمولاً با صفات«کریم»، «عَظِیمٌ» ، «کَبِیرٌ» و «غَیْرُ مَمْنُونٍ» (پیوسته)همراه است و این بخاطر آن است که سرچشمه این پاداش ها،رحمت و لطف بی نهایت خدا است
آهسته سخن گفتن،نشانه ی ادب،تواضع،وقار و آرامش انسان است.
قرآن در این آیه می فرماید:خداوند دلهای افراد را آزمایش می کند،تا میزان پاکی و تقوای درون آنها را آشکار سازد.زیرا چه بسیار افراد ریاکارانه اظهار ادب و تواضع می کنند،ولی در درون متکبّرند.
پاداش های الهی معمولاً با صفات«کریم»، «عَظِیمٌ» ، «کَبِیرٌ» و «غَیْرُ مَمْنُونٍ» (پیوسته)همراه است و این بخاطر آن است که سرچشمه این پاداش ها،رحمت و لطف بی نهایت خدا است
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر مىرود بر ادب او افزوده مىشود ، زيرا ارزشها و ضد ارزشها را بهتر درك مىكند ، و به همين دليل بى ادبى هميشه نشانه بىخردى است.
۷:۲۹
بازارسال شده از محمدی
در ساعات آخر عمر پيامبر گرامى اسلام (ص)
هنگامى كه وفات پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) نزديك شد گروهى در خانه نزد او بودند از جمله عمر بن خطاب ، پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) فرمود : نامهاى بياوريد تا براى شما مطلبى بنويسم كه هرگز بعد از آن گمراه نشويد ، عمر گفت : بيمارى بر پيامبر غلبه كرده ! ( و العياذ بالله سخنان ناموزون مىگويد ! ) قرآن نزد شما است ، و همين كتاب الهى ما را كافى است ! ! در اين هنگام در ميان حاضران در خانه اختلاف افتاد ، بعضى گفتند بياوريد تا پيامبر نامه خود را بنويسد ، تا هرگز گمراه نشويد ، در حالى كه بعضى ديگر سخن عمر را تكرار مىكردند ! هنگامى كه سخنان ناموزونو اختلاف بالا گرفت پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) فرمود برخيزيد و از من دور شويد!.
قابل توجه اينكه عين اين حديث را با مختصر تفاوتى بخارى نيز در صحيح خود آورده است.
اين ماجرا از حوادث مهم تاريخ اسلام است كه نياز به تحليل فراوان دارد، و اينجا جاى شرح آن نيست ، ولى به هر حال يكى از روشنترين موارد تخلف از دستور پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) و مخالفت با آيه مورد بحث ( يا ايها الذين لا تقدموا بين يدى الله و رسوله ) محسوب مىشود.
مساله مهم اينجا است كه رعايت اين انضباط الهى و اسلامى نياز به روح تسليم كامل و پذيرش رهبرى در تمام شؤون زندگى و ايمان محكم به مقام شامخ رهبر دارد.
۷:۲۹
سلام و احترام به مناسبت شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی مسابقه ای با عنوان <<من سلیمانی ام>> ویژه دانش آموزان مورد حمایت در تمامی رده های سنی برگزار میگردد. عنوان های مسابقه اعم از : نقاشی ، شعر، نمایش نامه نویسی ، خطاطی و کاردستی ، کلیپ است . سر فصل های مسابقه: 1- من هم سلیمان ام 2- پیمان با حاج قاسم 3- حاج قاسم پدر مهربان 4- حاج قاسم قهرمان ملی 5- یاران کوچک حاج قاسم مهلت ارسال آثار تا 20 دی ماه 1400 و نحوه ارسال اثر بهشماره 09124608076 از طریق پیام رسان بله می باشد. شایان ذکر است به کار گیری خلاقیت در ارائه آثار امتیاز ویژه دارد. به 20نفر برتر هدایایی تقدیم میگردد.
۱۵:۳۳
بازارسال شده از کانال اطلاع رسانی اداره محمدشهر
۷:۵۶
بازارسال شده از کانال اطلاع رسانی اداره محمدشهر
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
آغاز پذیرش حوزه های علمیه
#الحمدلله_که_طلبه_امام_زمانم
۱۸:۰۹
بازارسال شده از کانال اطلاع رسانی اداره محمدشهر
پرداخت مبلغ یک میلیون (000/000/1) ریال کمک هزینه ثبت نام حوزه علمیه به افراد واجد شرایط.
۱۸:۰۹
بازارسال شده از هماهنگی امور قرآنی امداد در سراسر کشور
به زودی تاریخ دقیق جهت تماس خدمتتان اطلاع رسانی خواهد شد .نقی لو
۱۵:۲۶
بازارسال شده از ابراهیمی
مددجویان محترم و خانواده های همکار امدادگر با توجه به نزدیک شدن به نیمه شعبان و میلاد مهدی (عج) به لینک زیر وارد شوید و از محتوای فرهنگی آن استفاده نمایید لینک : http://bonyad.mahdaviat.ir/articles/18180
۱۱:۱۰