۸ شهریور ۱۴۰۱
۱۴:۴۶
۹ شهریور ۱۴۰۱
۱:۳۸
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
۱۴:۵۴
۱۳ شهریور ۱۴۰۱
-135717118_-212816.mp3
۰۱:۰۰:۴۰-۲۵.۴۹ مگابایت
۴:۳۰
۱۶:۳۴
گرای عدالت
«گزارش نشست رونمایی از چارچوب و روششناسی پیوست عدالت» #حجتالاسلام_و_المسلمین_قنبریان ضمن تشکر از فعالیتهای جدی #رصدخانه_عدالت_اجتماعی که تلاش دارد مسائل ناظر به میدان را به شکل علمی و دقیق واکاوی کند، پیرامون مسئله #پیوست_عدالت و متن چارچوب تولید شده نکاتی را بیان کردند: 🟢 موضوع مهمی که میبایست پس از 10 سال از #مطالبه_رهبری در رابطه با تولید نظریه اسلامی ناب در حوزه عدالت از آن سخن گفت، این است که چطور ایشان پس از 10 سال از #نظریه_عدالت به سمت پیوست عدالت آمدهاند؟ رابطه بین این دو چیست؟ مشروح جلسه را میتوانید در #سایت #هسته_عدالتپژوهی به نشانی زیر مشاهده فرمایید: http://qevam.rushd.ir/?p=8884&preview=true شایان ذکر است علاقهمندان میتوانند چارچوب پیوست عدالت را از طریق #لینک زیر دریافت کنند: https://rushda.ir/?p=9028 @gerayeedalat ادامه متن
«گزارش نشست رونمایی از چارچوب و روششناسی پیوست عدالت»
[قسمت دوم]
🟢 اگر پیوست عدالت ناظر به مسائل مهمی که زیست مردم- نه لزوماً #معیشت و #اقتصاد مردم- را در برمیگیرد انجام بشود، راه برای #نظریه_اسلامی_عدالت باز میشود. به تعبیر دقیقتر رابطه دو سویه و تعاملی بین این دو برقرار است. نباید اسیر اولویت و تقدم این مباحث شویم. هرچه پیوست نگاری عدالت بیشتر و دقیقتر انجام گیرد، نظریه اسلامی با وضوح و دسترسپذیری بیشتر تولید خواهد شد. عدالت نیازمند استنطاق میدانی است. در میدان نمیماند اما از #میدان تراوش و تغذیه میکند.
در ضمن #استاد_قنبریان در رابطه با گزارش حاضر فرمودند: این چارچوب توانسته تا حد زیادی مباحث نظری عدالت را به یک الگوی منسجم و عملیاتی نزدیک کند تا بوسیله آن امکان پیوست نگاری فراهم شود. این #کتابچه تلاش کرده است که همانند یک دفترچه راهنمایی باشد تا سیاستگذار بتواند از آن استفاده کند.
🟡 #دکتر_ترابزاده نیز یکی از موانع تحقق مطالبه رهبری را درک غلط مسئولین از پیوست عدالت دانستند و به چند محور در این زمینه اشاره کردند:
پیوست عدالت داخل در سیاستها است؛ نه الصاق به آنها. باید پذیرفت و تصریح کرد که موضوع عدالت در باطن هر انتخاب، اقدام، مداخله و وضعیت است. موضوع هر سیاستی عدالت است و از منظر عادلانه یا ناعادلانه بودن میتواند محل سؤال باشد.
پیوستنگاری، فعالیتی دلبخواهی نیست بلکه کاملاً نظریهبنیان است: برای پیوستنگاری باید بنیان نظری خود را از عدالت بهصورت آگاهانه و توسعهیافته، در این فرآیند دخیل کنیم. پیوست عدالت یک کار کاملاً فنی و #علمی است نه یک کار نمایشی و تزئینی
برای پیوستنگاری عدالت، باید برنامهها و سیاستهای مهم #دولت در اولویت قرار گیرند: بهتر است برای مداخلات مهم و کلان اجتماعی چون #ارز، #مالیات، #نان، #مسکن و... مورد پیوستنگاری عدالت اجتماعی انجام شود.
«#ظرفیتسازی پیوستنگاری»، بدیل گزارشها و پروژههای رسمی پیوست عدالت است: درواقع باید نظام اداری، سیاستی و سیاسی یاد بگیرند که همواره از منظر عدالت اجتماعی به تصمیمات و اقدامات بنگرند و آن را بهصورت ضمنی لحاظ کنند
پیوست عدالت، توجیه ناموجه مداخلات اجتماعی نیست: برخی تصور میکنند که پیوست عدالت، یعنی اینکه هرگونه سیاست غلطی را طراحی کنیم و انتظار داشته باشیم پیوست آنرا توجیه یا آنرا به شکلی ماهوی اصلاح کند. پیوست یعنی طراحی مداخله یا برنامه به نحوی که مقتضی عدالت است.
#پیوست_عدالت در همه مراحل برنامه باید لحاظ و بکار گرفته شود: پیوست، از جنس #قضاوت است. برنامهای که #طراحی شده باشد یا در حال طراحی باشد یا در حال اجراست یا اجرا شده باشد، همواره میتواند از منظر عدالت محل قضاوت قرار گیرد و به اصلاح جزئی یا قضاوت کلی در مورد عادلانه بودن آن برنامه رسید.
صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و بله: @gerayeedalat
[قسمت دوم]
🟢 اگر پیوست عدالت ناظر به مسائل مهمی که زیست مردم- نه لزوماً #معیشت و #اقتصاد مردم- را در برمیگیرد انجام بشود، راه برای #نظریه_اسلامی_عدالت باز میشود. به تعبیر دقیقتر رابطه دو سویه و تعاملی بین این دو برقرار است. نباید اسیر اولویت و تقدم این مباحث شویم. هرچه پیوست نگاری عدالت بیشتر و دقیقتر انجام گیرد، نظریه اسلامی با وضوح و دسترسپذیری بیشتر تولید خواهد شد. عدالت نیازمند استنطاق میدانی است. در میدان نمیماند اما از #میدان تراوش و تغذیه میکند.
در ضمن #استاد_قنبریان در رابطه با گزارش حاضر فرمودند: این چارچوب توانسته تا حد زیادی مباحث نظری عدالت را به یک الگوی منسجم و عملیاتی نزدیک کند تا بوسیله آن امکان پیوست نگاری فراهم شود. این #کتابچه تلاش کرده است که همانند یک دفترچه راهنمایی باشد تا سیاستگذار بتواند از آن استفاده کند.
🟡 #دکتر_ترابزاده نیز یکی از موانع تحقق مطالبه رهبری را درک غلط مسئولین از پیوست عدالت دانستند و به چند محور در این زمینه اشاره کردند:
پیوست عدالت داخل در سیاستها است؛ نه الصاق به آنها. باید پذیرفت و تصریح کرد که موضوع عدالت در باطن هر انتخاب، اقدام، مداخله و وضعیت است. موضوع هر سیاستی عدالت است و از منظر عادلانه یا ناعادلانه بودن میتواند محل سؤال باشد.
پیوستنگاری، فعالیتی دلبخواهی نیست بلکه کاملاً نظریهبنیان است: برای پیوستنگاری باید بنیان نظری خود را از عدالت بهصورت آگاهانه و توسعهیافته، در این فرآیند دخیل کنیم. پیوست عدالت یک کار کاملاً فنی و #علمی است نه یک کار نمایشی و تزئینی
برای پیوستنگاری عدالت، باید برنامهها و سیاستهای مهم #دولت در اولویت قرار گیرند: بهتر است برای مداخلات مهم و کلان اجتماعی چون #ارز، #مالیات، #نان، #مسکن و... مورد پیوستنگاری عدالت اجتماعی انجام شود.
«#ظرفیتسازی پیوستنگاری»، بدیل گزارشها و پروژههای رسمی پیوست عدالت است: درواقع باید نظام اداری، سیاستی و سیاسی یاد بگیرند که همواره از منظر عدالت اجتماعی به تصمیمات و اقدامات بنگرند و آن را بهصورت ضمنی لحاظ کنند
پیوست عدالت، توجیه ناموجه مداخلات اجتماعی نیست: برخی تصور میکنند که پیوست عدالت، یعنی اینکه هرگونه سیاست غلطی را طراحی کنیم و انتظار داشته باشیم پیوست آنرا توجیه یا آنرا به شکلی ماهوی اصلاح کند. پیوست یعنی طراحی مداخله یا برنامه به نحوی که مقتضی عدالت است.
#پیوست_عدالت در همه مراحل برنامه باید لحاظ و بکار گرفته شود: پیوست، از جنس #قضاوت است. برنامهای که #طراحی شده باشد یا در حال طراحی باشد یا در حال اجراست یا اجرا شده باشد، همواره میتواند از منظر عدالت محل قضاوت قرار گیرد و به اصلاح جزئی یا قضاوت کلی در مورد عادلانه بودن آن برنامه رسید.
صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و بله: @gerayeedalat
۱۶:۳۵
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
۱۴:۲۵
۱۷ شهریور ۱۴۰۱
۷:۲۲
۱۹ شهریور ۱۴۰۱
۱۵:۰۲
۲۰ شهریور ۱۴۰۱
۱۳:۳۰
۲۲ شهریور ۱۴۰۱
۱۴:۰۲
۱۴ آبان ۱۴۰۱
۹:۲۵
۱۹ آبان ۱۴۰۱
۱۴:۰۰
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
۸:۵۱
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
۹:۵۹
۲۲ مهر ۱۴۰۲
۱۰:۵۴
۲۹ فروردین
بازارسال شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
۷:۴۲
بازارسال شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
۷:۴۲
۱۷ شهریور
بازارسال شده از تحلیل و تبیین | KHAMENEI.IR
۶:۲۱
۲۹ آبان
بازارسال شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
۶:۵۰