۸:۵۱
قانون مداری در سیره نبوی
...قانون حافظ امنیت و کیان جامعه است و نمیتوان آن را بازیچه این و آن قرار داد و جامعه را فدای فرد نمود.به مواردی از اقدامات آن حضرت در این زمینه، که نشاندهنده جایگاه رفیع #قانون در سیره آن حضرت است، اشاره میشود:
۱. جلوگیری از سوء استفاده وابستگان و اطرافیانوقتی کسی در رأس امور قرار میگیرد، اگرچه خود درستکار باشد و اهل سوء استفاده نباشد، اما خواه و ناخواه اطرافیان و وابستگانی دارد که ممکن است درصدد سوء استفاده از قدرت و مقام وی برآیند و برخلاف مصالح عمومی، خواهان امتیازات بیشتری نسبت به دیگران گردند و درخواست امکانات زیادتری بنمایند. ممکن است این اطرافیان و وابستگان از وی انتظاراتی داشته باشند که تن دادن به آنها به منزله زیر پا نهادن احکام، قوانین و حدود الهی و نیز منافع عمومی باشد.لازم است شخصی که در رأس کاری قرار میگیرد، از همان ابتدای کار، با اینگونه انتظارات نابجا و امتیازطلبیهای خلاف قانون و مصالح عمومی مردم مبارزه کند و در دادن امتیازها به افراد، قانون را ملاک و معیار قرار دهد، نه خویشاوندی را.رسول گرامی نیز در طول دوران رسالت خود، جلوی سوء استفادههای اطرافیان و وابستگان را گرفتند و به احدی از آنان اجازه ندادند که به خاطر خویشاوندی و نزدیکی به ایشان، برخلاف حق و قانون از امتیازی در جامعه برخوردار شود.
ادامه....
http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_@ghavaniniran کانال قوانین جمهوری اسلامی ایران
...قانون حافظ امنیت و کیان جامعه است و نمیتوان آن را بازیچه این و آن قرار داد و جامعه را فدای فرد نمود.به مواردی از اقدامات آن حضرت در این زمینه، که نشاندهنده جایگاه رفیع #قانون در سیره آن حضرت است، اشاره میشود:
۱. جلوگیری از سوء استفاده وابستگان و اطرافیانوقتی کسی در رأس امور قرار میگیرد، اگرچه خود درستکار باشد و اهل سوء استفاده نباشد، اما خواه و ناخواه اطرافیان و وابستگانی دارد که ممکن است درصدد سوء استفاده از قدرت و مقام وی برآیند و برخلاف مصالح عمومی، خواهان امتیازات بیشتری نسبت به دیگران گردند و درخواست امکانات زیادتری بنمایند. ممکن است این اطرافیان و وابستگان از وی انتظاراتی داشته باشند که تن دادن به آنها به منزله زیر پا نهادن احکام، قوانین و حدود الهی و نیز منافع عمومی باشد.لازم است شخصی که در رأس کاری قرار میگیرد، از همان ابتدای کار، با اینگونه انتظارات نابجا و امتیازطلبیهای خلاف قانون و مصالح عمومی مردم مبارزه کند و در دادن امتیازها به افراد، قانون را ملاک و معیار قرار دهد، نه خویشاوندی را.رسول گرامی نیز در طول دوران رسالت خود، جلوی سوء استفادههای اطرافیان و وابستگان را گرفتند و به احدی از آنان اجازه ندادند که به خاطر خویشاوندی و نزدیکی به ایشان، برخلاف حق و قانون از امتیازی در جامعه برخوردار شود.
ادامه....
http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_@ghavaniniran کانال قوانین جمهوری اسلامی ایران
۸:۵۶
قانون مداری در سیره نبوی
۲. تساوی انسانها در برابر قانون
الف. تساوی انسانها در قرآن:
پیش از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان، بر اساس سنّتهای موهوم قبیلگی، داشتن ثروت، شخصیت قبیلگی، نژاد، رنگ و مانند آن مایه برتری انسانی بر انسان دیگر شناخته میشد و دارندگان اینگونه امتیازات بدانها تفاخر میکردند. اما با ظهور اسلام، بر اینگونه امتیازات خط بطلان کشیده شد و قرآن کریم با اینکه تفاوت انسانها را از لحاظ سازمان خلقت، چه از نظر مظاهر مادی و چه از نظر لیاقت و استعداد، پذیرفته، اما این امر را ملاک برتری ندانسته و همه انسانها را از لحاظ حقوق و تکالیف برابر اعلام نموده است.
مسئلة تساوی انسانها در اسلام به دو موضوع اساسی برمیگردد:
1) تساوی انسانها در اصل انسانیت و آفرینش:از آنرو که همه انسانها درک و احساس و نیازها و آرزوها و دردهای یکسان دارند، پس نباید بین انسانها فرقی قایل شد؛ زیرا تفاوتهای اجتماعی و اقتصادی موجب برتری افراد نسبت به یکدیگر نمیشوند. قرآن در این زمینه اعلام میدارد:«یا أیُّها النّاسُ انّا خَلَقناکُم مِن ذکرٍ واُنثی وَ جَعلناکُم شُعوبا وَ قبائلَ لِتَعارَفوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللّه اَتقیکُم» (حجرات13)، ای مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. (اینها ملاک برتری نیستند.) گرامیترین شما نزد خداوند، با تقواترین شماست. خداوند دانا و آگاه است.قرآن کریم در این آیه، کلیه عوامل امتیاز، از جمله حسب و نسب، رنگ، نژاد، ثروت و رفاه و جنسیت را نفی نموده است.
ادامه....http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_@ghavaniniran
۲. تساوی انسانها در برابر قانون
الف. تساوی انسانها در قرآن:
پیش از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان، بر اساس سنّتهای موهوم قبیلگی، داشتن ثروت، شخصیت قبیلگی، نژاد، رنگ و مانند آن مایه برتری انسانی بر انسان دیگر شناخته میشد و دارندگان اینگونه امتیازات بدانها تفاخر میکردند. اما با ظهور اسلام، بر اینگونه امتیازات خط بطلان کشیده شد و قرآن کریم با اینکه تفاوت انسانها را از لحاظ سازمان خلقت، چه از نظر مظاهر مادی و چه از نظر لیاقت و استعداد، پذیرفته، اما این امر را ملاک برتری ندانسته و همه انسانها را از لحاظ حقوق و تکالیف برابر اعلام نموده است.
مسئلة تساوی انسانها در اسلام به دو موضوع اساسی برمیگردد:
1) تساوی انسانها در اصل انسانیت و آفرینش:از آنرو که همه انسانها درک و احساس و نیازها و آرزوها و دردهای یکسان دارند، پس نباید بین انسانها فرقی قایل شد؛ زیرا تفاوتهای اجتماعی و اقتصادی موجب برتری افراد نسبت به یکدیگر نمیشوند. قرآن در این زمینه اعلام میدارد:«یا أیُّها النّاسُ انّا خَلَقناکُم مِن ذکرٍ واُنثی وَ جَعلناکُم شُعوبا وَ قبائلَ لِتَعارَفوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللّه اَتقیکُم» (حجرات13)، ای مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. (اینها ملاک برتری نیستند.) گرامیترین شما نزد خداوند، با تقواترین شماست. خداوند دانا و آگاه است.قرآن کریم در این آیه، کلیه عوامل امتیاز، از جمله حسب و نسب، رنگ، نژاد، ثروت و رفاه و جنسیت را نفی نموده است.
ادامه....http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_@ghavaniniran
۱۳:۰۸
۲. تساوی انسانها در برابر قانونالف. تساوی انسانها در قرآن: پیش از ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان، بر اساس سنّتهای موهوم قبیلگی، داشتن ثروت، شخصیت قبیلگی، نژاد، رنگ و مانند آن مایه برتری انسانی بر انسان دیگر شناخته میشد و دارندگان اینگونه امتیازات بدانها تفاخر میکردند. اما با ظهور اسلام، بر اینگونه امتیازات خط بطلان کشیده شد و قرآن کریم با اینکه تفاوت انسانها را از لحاظ سازمان خلقت، چه از نظر مظاهر مادی و چه از نظر لیاقت و استعداد، پذیرفته، اما این امر را ملاک برتری ندانسته و همه انسانها را از لحاظ حقوق و تکالیف برابر اعلام نموده است.15مسئلة تساوی انسانها در اسلام به دو موضوع اساسی برمیگردد:1) تساوی انسانها در اصل انسانیت و آفرینش: از آنرو که همه انسانها درک و احساس و نیازها و آرزوها و دردهای یکسان دارند، پس نباید بین انسانها فرقی قایل شد؛ زیرا تفاوتهای اجتماعی و اقتصادی موجب برتری افراد نسبت به یکدیگر نمیشوند. قرآن در این زمینه اعلام میدارد:«یا أیُّها النّاسُ انّا خَلَقناکُم مِن ذکرٍ واُنثی وَ جَعلناکُم شُعوبا وَ قبائلَ لِتَعارَفوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللّه اَتقیکُم» (حجرات13)، ای مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. (اینها ملاک برتری نیستند.) گرامیترین شما نزد خداوند، با تقواترین شماست. خداوند دانا و آگاه است.قرآن کریم در این آیه، کلیه عوامل امتیاز، از جمله حسب و نسب، رنگ، نژاد، ثروت و رفاه و جنسیت را نفی نموده است.
۱۳:۱۲
۲. رعایت قانون در قضاوتقضا یک منصب بسیار مهم و عهدهدار پاسداری از جان و ناموس و حتی دین مردم است. از اینرو، این منصب در اسلام اهمیت فوقالعادهای دارد54 و کسانی که عهدهدار این منصب میشوند، برای اینکه داوریهایشان به حق و مطابق قوانین و دستورات اسلام باشد، باید اموری را رعایت نمایند.الف. رعایت مساوات در قضاوت: از جمله اموری که قاضی در هنگام قضاوت ملزم به رعایت آن میباشد، رعایت مساوات بین طرفین دعواست. قاضی باید در نگاه کردن، محل نشستن و اشاره به مدعی و منکر، تساوی را رعایت نماید. اگر با یکی از طرفین دعوا، با صدای بلند صحبت میکند، باید با دیگری نیز چنین نماید.از امسلمه روایت شده است که گفت: از رسول خدا شنیدم که فرمود: «اِذا ابتلی احدَکُم بالقضاءِ بینَ المسلمینَ فلیسوِّ بینَهم فی النظرِ والمجلسِ والاشارهِ، ولا یرفعُ صوتَه علی احدِ الخصمینِ اکثرِ مِن الآخرِ»؛55 وقتی یکی از شما عهدهدار قضاوت بین مسلمین شدید، مساوات در نظر، محل نشستن و اشاره را رعایت نماید، و صدایش را بر یکی از دو خصم (مدعی و منکر) بیش از دیگری بلند ننماید.ب. پرهیز از عجله در صدور حکم: از جمله اسباب قضاوتهای نادرست، عجله در صدور حکم از سوی قاضی است. از اینرو، اسلام قاضی را به شدت از عجله در صدور حکم نهی نموده است. قاضی باید دلایل طرفین را با دقت و حوصله گوش دهد و آنگاه اقدام به صدور حکم نماید.در قرآن کریم نیز از عجله در داوری به شدت نهی شده است؛ آنجا که داستان داوری حضرت داود(ع) را نقل میکند، به شدت از عجله در داوری نهی مینماید: حضرت داود در دعوایی که نزد ایشان مطرح شد، پیش از شنیدن سخنان طرف مقابل، حکم صادر نموده و طرفین دعوا هم قانع شدند و رفتند. اما چون قاضی نباید در صدور حکم عجله کند و از طرف مقابل هم باید سؤال کند، سپس حکم را صادر نماید، از کار خود سخت پشیمان شد و در مقام توبه و استغفار برآمد، با اینکه حضرت داود(ع) میدانست عادلانه حکم کرده است؛ زیرا اگر طرف مقابل ادعای شاکی را قبول نداشت، حتماً اعتراض میکرد. خداوند هم از لغزش وی در این ترک اولی درگذشت.خداوند در قرآن پس از بیان این داستان، حضرت داود را مورد خطاب قرار داده، میفرماید: (یا داود اِنّا جعلناکَ خلیفهً فیالارضِ فاحکُم بینَ الناس بِالحَقِّ) (ص26) : ای داود، ما تو را خلیفه (و نماینده خود) در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم به حق داوری کن.از اینجا دانسته میشود که قضاوت به حق و مطابق قانون، آن است که قاضی در صدور حکم عجله به خرج ندهد. رسول گرامی(ص) نیز وقتی حاکم یا قاضی به جایی میفرستادند، وی را به شدت از عجله در داوری نهی میکردند. حضرت علی(ع) میفرماید: وقتی پیامبر اکرم مرا به یمن فرستادند، فرمودند: «اِذَا تحُوکم الیکَ فَلا تَحکم لاحدِ الخَصمینِ دونَ أَن تسألَ مِن الآخر».56
۱۳:۱۶
۱۵:۰۶
۴:۳۳
۴:۳۷
قانون مداری در سیره نبوی
...قانون حافظ امنیت و کیان جامعه است و نمیتوان آن را بازیچه این و آن قرار داد و جامعه را فدای فرد نمود.به مواردی از اقدامات آن حضرت در این زمینه، که نشاندهنده جایگاه رفیع #قانون در سیره آن حضرت است، اشاره میشود:
۱. جلوگیری از سوء استفاده وابستگان و اطرافیانوقتی کسی در رأس امور قرار میگیرد، اگرچه خود درستکار باشد و اهل سوء استفاده نباشد، اما خواه و ناخواه اطرافیان و وابستگانی دارد که ممکن است درصدد سوء استفاده از قدرت و مقام وی برآیند و برخلاف مصالح عمومی، خواهان امتیازات بیشتری نسبت به دیگران گردند و درخواست امکانات زیادتری بنمایند. ممکن است این اطرافیان و وابستگان از وی انتظاراتی داشته باشند که تن دادن به آنها به منزله زیر پا نهادن احکام، قوانین و حدود الهی و نیز منافع عمومی باشد.لازم است شخصی که در رأس کاری قرار میگیرد، از همان ابتدای کار، با اینگونه انتظارات نابجا و امتیازطلبیهای خلاف قانون و مصالح عمومی مردم مبارزه کند و در دادن امتیازها به افراد، قانون را ملاک و معیار قرار دهد، نه خویشاوندی را.رسول گرامی نیز در طول دوران رسالت خود، جلوی سوء استفادههای اطرافیان و وابستگان را گرفتند و به احدی از آنان اجازه ندادند که به خاطر خویشاوندی و نزدیکی به ایشان، برخلاف حق و قانون از امتیازی در جامعه برخوردار شود.
ادامه....
http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_کانال قوانین جمهوری اسلامی ایران@ghavaniniran
...قانون حافظ امنیت و کیان جامعه است و نمیتوان آن را بازیچه این و آن قرار داد و جامعه را فدای فرد نمود.به مواردی از اقدامات آن حضرت در این زمینه، که نشاندهنده جایگاه رفیع #قانون در سیره آن حضرت است، اشاره میشود:
۱. جلوگیری از سوء استفاده وابستگان و اطرافیانوقتی کسی در رأس امور قرار میگیرد، اگرچه خود درستکار باشد و اهل سوء استفاده نباشد، اما خواه و ناخواه اطرافیان و وابستگانی دارد که ممکن است درصدد سوء استفاده از قدرت و مقام وی برآیند و برخلاف مصالح عمومی، خواهان امتیازات بیشتری نسبت به دیگران گردند و درخواست امکانات زیادتری بنمایند. ممکن است این اطرافیان و وابستگان از وی انتظاراتی داشته باشند که تن دادن به آنها به منزله زیر پا نهادن احکام، قوانین و حدود الهی و نیز منافع عمومی باشد.لازم است شخصی که در رأس کاری قرار میگیرد، از همان ابتدای کار، با اینگونه انتظارات نابجا و امتیازطلبیهای خلاف قانون و مصالح عمومی مردم مبارزه کند و در دادن امتیازها به افراد، قانون را ملاک و معیار قرار دهد، نه خویشاوندی را.رسول گرامی نیز در طول دوران رسالت خود، جلوی سوء استفادههای اطرافیان و وابستگان را گرفتند و به احدی از آنان اجازه ندادند که به خاطر خویشاوندی و نزدیکی به ایشان، برخلاف حق و قانون از امتیازی در جامعه برخوردار شود.
ادامه....
http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_کانال قوانین جمهوری اسلامی ایران@ghavaniniran
۴:۴۱
۸:۱۸
۴:۳۵
۵:۱۰
*اصل شصت و پنجم: پس از برگزاری انتخابات، جلسات مجلس شورای اسلامی با حضوردو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می یابد و تصویب طرحها و لوایح طبق آییننامه مصوب داخلی انجام می گیرد مگر در مواردی که در قانون اساسی نصابخاصی تعیین شده باشد. برای تصویب آیین نامه داخلی موافقت دو سوم حاضرانلازم است.
اصل شصت و ششم: ترتیب انتخاب رئیس و هیأت رئیسه مجلس و تعداد کمیسیونها ودوره تصدی آنها و امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس به وسیله آییننامه داخلی مجلس معین می گردد.
اصل شصت و هفتم: نمایندگان باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگندیاد کنند و متن قسم نامه را امضا نمایند.بسم الله الرحمن الرحیم"من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیهبر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهباندستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعهای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجاموظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلایکشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاعکنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم وتأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم."نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهندکرد. نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه ای کهحضور پیدا می کنند مراسم سوگند را به جای آوردند.
ادامه....https://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution
اصل شصت و ششم: ترتیب انتخاب رئیس و هیأت رئیسه مجلس و تعداد کمیسیونها ودوره تصدی آنها و امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس به وسیله آییننامه داخلی مجلس معین می گردد.
اصل شصت و هفتم: نمایندگان باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگندیاد کنند و متن قسم نامه را امضا نمایند.بسم الله الرحمن الرحیم"من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیهبر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهباندستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعهای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجاموظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلایکشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاعکنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم وتأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم."نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهندکرد. نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه ای کهحضور پیدا می کنند مراسم سوگند را به جای آوردند.
ادامه....https://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution
۱۵:۴۵
۱۵:۴۶
قانونمداری در سیره نبوی
...در میان قوانین الهی، نمونه اتم و اکمل، قوانین حیاتبخش اسلام است که از طرف خداوند و توسط آخرین پیام آور الهی، رسول اکرم (ص)، بر مردم عرضه شده است.
این قوانین پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه و تشکیل حکومت توسط آن حضرت، زمینه اجرا در جامعه را پیدا کرد و در مدت یک دهه حکومت پیامبر در مدینه، در عرصه های گوناگون حیات اجتماعی، عمل به قانون و پاسداری از حریم قانون در رفتار و سیره عملی آن حضرت تبلور یافت...
http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_کانال قوانین جمهوری اسلامی ایران@ghavaniniran
...در میان قوانین الهی، نمونه اتم و اکمل، قوانین حیاتبخش اسلام است که از طرف خداوند و توسط آخرین پیام آور الهی، رسول اکرم (ص)، بر مردم عرضه شده است.
این قوانین پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه و تشکیل حکومت توسط آن حضرت، زمینه اجرا در جامعه را پیدا کرد و در مدت یک دهه حکومت پیامبر در مدینه، در عرصه های گوناگون حیات اجتماعی، عمل به قانون و پاسداری از حریم قانون در رفتار و سیره عملی آن حضرت تبلور یافت...
http://ensani.ir/fa/article/68786/قانون-مداری-در-سیره-نبوی
_کانال قوانین جمهوری اسلامی ایران@ghavaniniran
۱۵:۵۰
اصل شصت و هفتم: نمایندگان باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگندیاد کنند و متن قسم نامه را امضا نمایند.بسم الله الرحمن الرحیم"من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیهبر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهباندستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعهای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجاموظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلایکشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاعکنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم وتأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم."نمایندگان اقلیتهای دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهندکرد. نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه ای کهحضور پیدا می کنند مراسم سوگند را به جای آوردند.
ادامه....https://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution
ادامه....https://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution
۱۱:۵۹
۱۲:۰۰
۳:۲۹
بازارسال شده از خبرگزاری صدا و سیما
۸:۲۳
بازارسال شده از خبرگزاری خانه ملت
۳:۱۴