بله | کانال گفتار عصر
عکس پروفایل گفتار عصرگ

گفتار عصر

۲۶۶عضو
thumbnail
undefined «ناسیونالیسم آغلی» در برابر «ایران‌گرایی تمدنی»undefinedگزیده‌ای از یادداشت وحید جلیلی، مروری بر فرار به جلوی غرب‌گرایان از پاسخگویی به ملتِ «بیدارتر» ...
undefinedمتن کامل یادداشت در لینک زیر:https://ble.ir/jalili_vahid/5505288545132411/1751387678128
undefined @goftare_asr

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

thumbnail

۱۵:۰۵

undefined یک بازخوانی اجمالی از تجربه نظم پساجنگ در آلمان پس از جنگ جهانی دومundefined دکتر رضا تنهایی‌مقدم
undefinedدر جنگ جهانی دوم، آلمان شکست خورد و نظام نازی حاکم بر این کشور، فروپاشید. عده‌ای از اندیشمندان در دانشگاه فرایبورگ که بعدها به مکتب فرایبورگ معروف شدند، در دوران رژیم نازی مشغول تدوین نظم پس از این رژیم بودند. اعضای حلقه فرایبورگ با نگاهی انتقادی به مکتب تاریخی آلمان که تا پیش از آن زیربنای اندیشه ای در این کشور بود و با آسیب شناسی لیبرالیسم کلاسیک قرن نوزدهم، به دنبال احیای اندیشه لیبرال بودند. تلاش های این افراد – در کنار سایر هم فکران اتریشی، فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی شان – منجر به ظهور نئولیبرالیسم شد. نئولیبرال های آلمانی که به اردولیبرال (Ordoliberal) معروفند، توانستند بنیان‌های نظری جامعه آلمان پساجنگ جهانی دوم را شکل داده و نظم غالب در آن دوران شوند به گونه‌ای که مشهور است معجزه اقتصادی آلمان پساجنگ مرهون ایده های ایشان است. به عبارتی آلمان که در جنگ شکست خورده بود توانست اولین نظم نئولیبرالی در دنیا را مستقر نماید به گونه ای که حدود ۳۰ سال بعد در پی بحران دهه ۱۹۷۰، نظم نئولیبرالی در آمریکا و انگلیس نیز مستقر و کم کم به نظم غالب در بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شد.
undefinedجامعه آلمان قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ جامعه‌ای مذهبی بود. اردولیبرال های مکتب فرایبورگ نیز افرادی مذهبی بودند که در سنت پروتستانتی قرار داشتند. نظم مدنظر الهیات پروتستانتی Ordnung بود که نظمی منتسب به خدا تلقی می‌شد (برگرفته از از مفهوم یونانی «دیاتاگه» به‌ معنای «آنچه خدا مقرر کرده»). اما Ordo مفهومی در الهیات مدرسی (اسکولاستیک) است و ریشه آن به واژه یونانی «تاکسیس» که توسط ارسطو به کار رفته است می رسد. این مفهوم از نظم تداعی‌گر مفاهیمی همچون «سیستم»، «رتبه»، «طبقه»، «ترکیب» یا «ترتیب» است و در هستی‌شناسی مسیحیت کاتولیک جای می‌گیرد. اما دلیل اینکه چرا ایشان در نام مکتب خود از کلمه Ordo به جای Ordnung استفاده کردند به نظر می رسد به خاطر این باشد که این جریان که در سال‌های پس از جنگ هنوز یک جریان فکری گمنام بود، به‌دنبال اتحاد با کاتولیک‌ها برای تأثیرگذاری سیاسی بود. این راهبرد موثر افتاد و حزب اتحاد دموکراتیک مسیحی (CDU) که طرف این اتحاد محسوب می شد، به‌زودی در آلمان به قدرت رسید. اما آنچه در عمل اجرا شد آموزه های اردولیبرالی بود.
undefined این تجربه نشان می دهد که:undefined این امکان وجود دارد که در جنگ شکست خورد ولی در صلح پیروز شد و نظم دوران صلح را بر اساس گفتمان خودی بنا نمود.undefined این امکان وجود دارد که جریان رقیب از مفاهیم، اصطلاحات و حتی گفتمان خودی استفاده کند اما در عمل نظم مدنظرش را ذیل این مفاهیم مستقر نماید.
undefined تکمله: به نظر می رسد یکی از چیزهایی که جنگ تحمیلی دوم نشان داد، قوام و قدرت نظام جمهوری اسلامی است. لذا به نظر می‌رسد اندیشه سرنگونی از طرف اپوزوسیون تضعیف شده باشد. اما احتمالا اندیشه استحاله تقویت می شود. نظام مطلوب اپوزوسیون و جریان غرب زده داخلی، نظامی است که از نظر قالب جمهوری اسلامی است و از نظر محتوا کاملا هماهنگ با آموزه های سرمایه داری غربی. برای چنین نظامی، احتمالا، هم حزب‌اللّهی‌ها جان می‌دهند و هم غربزده‌ها و سکولارها.
undefined @goftare_asr

۹:۳۷

thumbnail
undefinedسلسله گفتارهای قرآن و جهاد (۲)
undefined جنگ وجودی و شکست اتحاد اراده
undefined ارائه: دکتر محمدجواد یداللّهی‌زاده
undefined لینک آپارات:https://www.aparat.com/v/rvc9a79
undefined @goftare_asr

۱۹:۳۶

صوت شکست اتحاد اراده.mp3

۰۷:۰۳-۱۶.۲۲ مگابایت
undefinedسلسله گفتارهای قرآن و جهاد (۲)
undefined صوت جنگ وجودی و شکست اتحاد اراده
undefined ارائه: دکتر محمدجواد یداللّهی‌زاده
undefined لینک آپارات:https://www.aparat.com/v/rvc9a79
undefined @goftare_asr

۷:۳۶

‌‌undefined «ناسیونالیست‌های آغلی» در برابر «بازگشت به خویشتن ملت مسلمان»‌undefinedاگر علی شریعتی بود، چه صورتبندی از جامعه ایرانی در #دفاع_متعالی ارائه می‌داد؟‌
undefined سجاد خدائیدر پیش، حین و پس از وقایع تاریخ‌ساز، میدان مفهوم‌پردازی و نبرد افکار باز می‌شود. بعد دفاع متعالی دوازده روزه ملت مسلمان ایرانی نیز این آوردگاه و گفتاورزی نسبت به این دفاع باز شده است. از این باب خوب است آرای علی شریعتی را مرور کنیم که او چگونه خویشتن حقیقی جامعه ایرانی و رقبایش را در واقعه تاریخ ساز زمانه‌ی خود صورتبندی کرده است:‌از پایه‌های اصلی نگاه شریعتی "#بازگشت_به_خویشتن" است. این ایده‌ی شریعتی، هم یک واقعیت در جامعه ایرانی و هم واکنشی به بیراهه‌ها - مانند باستان‌گرایی، نژادپرستی، تجدد، تحجر و استعمار- بوده است. آن خویشتنی که شریعتی دعوت به بازگشت می‌کند، بازگشت به یک سنت منحط و عقب مانده نیست، بازگشت به خویشتن اسلامی است که جمود را تبدیل به حرکت و جهل را تبدیل به آگاهی می‌کند؛ و در بُن خویشتن تاریخی و فطرت جامعه وجود دارد (شریعتی، بازگشت: ۴۴_۴۷). ‌از نظر شریعتی روشنفکر در ایران چه مذهبی و چه غیر مذهبی باشد در مسیر مطالعات درباره‌ی "بازگشت به خویشتن" به بازگشت به فرهنگ اسلامی می‌‌رسد و این تفاهم مشترک هر دو قشر می‌شود، چون ایدئولوژی اسلامی فقط می‌تواند این جامعه را حرکت دهد (شریعتی، بازگشت: ۲۷).‌
حالا جامعه ایرانی -حتی جهان اسلام- دوباره متوجه خویشتن حقیقی خودش شده است، و ابراز ارادت به ولی‌فقیه مسلمین می‌کنند. در مقابل *غربزدگان که به تعبیر شریعتی که راه‌بلد‌ها و کوچه‌واکن‌ها و پیشکار استعمار هستند، آمدند بازگشت به خویشتن اسلامی را متوقف کنند و اسلام را از سر راه استعمارشان بردارند و بیراهه‌هایی مانند تجدد و بازگشت به #ناسیونالیسم_آغلی و نژادی را برجسته می‌کنند و این بازگشت به خویشتن مذهبی را تقیل دادند به یک جغرافیای محصور. شریعتی می‌گوید حتی ملیت در ایران هم براساس روح تشکیل شده است، نه خون*: «این واژه در مبدأ آن در غرب به نژاد و وراثت فیزیولوژیک حکایت می‌‌کند، ولی در اینحا حکایت از اشتراک در شخصیت انسانی و محتوای معنوی را بیان می‌کند، تعریف ملیت در طول تاریخ در فرهنگ ایرانی، اصل اندیشیدن را به جای زاییدن نشانده است و روح را جانشین خون کرده است» (شریعتی، بازشناسی هویت ایرانی_اسلامی: ۱۳۱). محور این روح ملی ایرانی را دیانت ایرانیان و قرائت اسلام ایرانی می‌داند.‌
undefined @goftare_asr

۱۰:۴۱

thumbnail
undefinedسلسله گفتارهای قرآن و جهاد (۳)
undefined علوّ ایمانی و برتری‌جویی فرعونی
undefined ارائه: دکتر محمدجواد یداللّهی‌زاده
undefined لینک آپارات:https://www.aparat.com/v/lkqb812
undefined @goftare_asr

۱۲:۴۴

Yadollah 03.mp3

۰۶:۳۷-۱۵.۲۱ مگابایت
undefinedسلسله گفتارهای قرآن و جهاد (۳)
undefined صوت علوّ ایمانی و برتری‌جویی فرعونی
undefined ارائه: دکتر محمدجواد یداللّهی‌زاده
undefined لینک آپارات:https://www.aparat.com/v/lkqb812
undefined @goftare_asr

۱۲:۴۸

thumbnail
undefinedگفتار عصر: فصل جهاد (۱)
undefined*مدل مدیریت وحدت در کثرت*
undefined ارائه: دکتر رضا نظریان
undefined لینک آپارات:https://www.aparat.com/v/ican3w2
undefined @goftare_asr

۱۱:۳۷

Nazariyan 01.mp3

۰۷:۱۶-۱۶.۶۹ مگابایت
undefinedگفتار عصر: فصل جهاد (۱)
undefined صوت مدل مدیریت وحدت در کثرت
undefined ارائه: دکتر رضا نظریان
undefined لینک آپارات:https://www.aparat.com/v/ican3w2
undefined @goftare_asr

۸:۳۹

thumbnail
undefined تماشا و دانلود فیلم‌ ارائه‌های گفتار عصر ۵۸ undefined*حیات نصرالله، ابطال تردیدها*
undefinedشاخصه‌های رهبری مکتبی در سیره شهید نصراللهدکتر سعید خورشیدی
https://aparat.com/v/amjhm55
undefinedنصرالله؛ رهبری کاریزماتیک یا مکتبی؟ دکتر محمدرضا قائمی‌نیک
https://aparat.com/v/vaezqo1

undefined @goftare_asr

۱۱:۰۲

thumbnail
undefined*شاخصه‌های رهبری مکتبی در سیره شهید نصرالله*دکتر سعید خورشیدی
undefinedقیام‌للّه نصراللّه
اگر سیاست، فرایند کسب قدرت باشد. طرح امام برای سیاست این است که قیام للّه قدرت می‌آفریند. ایمان و عمل صالح نصرالله، چرخه قیام‌للّه را فعال کرد و برای خود نصرالله و سازمان حزب‌الله قدرت آفرین بود، و جامعه شیعه را از حضیض بی‌قدرتی به مهمترین بازیگر لبنان تبدیل کرد.
undefined تماشا و دانلود ارائه:https://aparat.com/v/amjhm55
undefined @goftare_asr

۷:۳۲