عکس پروفایل گفتار عصرگ

گفتار عصر

۲۴۳عضو
thumnail
تطورات مفهوم مردم در تاریخ اجتماعی معاصر
undefined فیلم ارائه دکتر محمدرضا قائمی نیک در 43مین جلسه گفتار عصر با موضوع جمهــــوریت و نقـــش مــــــردم در گفتــــمان انـــقلاب اســـــــلامی، دوشنبه 27 بهمن
لینک مشاهده و دانلود:https://www.aparat.com/v/Oewmy

۱۳:۳۳

thumnail
الگوی کارآمد تعامل حزب الله با مردم (بازخوانی تجربه انتخابات یازدهم مجلس)
undefined فیلم ارائه دکتر سعید شعرباف در 43مین جلسه گفتار عصر با موضوع جمهـوریت و نقـش مـــردم در گفتــمان انـــقلاب اســلامی
undefined لینک مشاهده و دانلود:https://www.aparat.com/v/xIySA

۱۸:۵۰

thumnail
بررسی ابعاد فرهنگی طرح های توسعه بافت پیرامون حرم رضوی
undefined فیلم ارائه محمدجواد استادی در 44مین جلسه گفتار عصر با موضوع مدافعان حریم حرم؛ نگاهی به مصوبه اخیر کمیسیون ماده 5 درباره بافت پیرامون حرم رضوی،‌ دوشنبه 4 اسفند 1399، حسینیه هنر مشهد
undefined لینک مشاهده و دانلود:https://www.aparat.com/v/mq0jF

۱۸:۲۲

thumnail
#گفتار_عصر ۴۵
undefined #جمهـوریت و نقـش مـردم در گفتـمان انـقلاب اســلامی
undefinedجمهوریت و انتخابات بر اساس مبانی امامین انقلاب اسلامی: حجت الاسلام #مجید_فاطمی_ارفعundefinedبازخوانی تعارضات رویکرد شورای ائتلاف به جمهوریت با دیدگاه‌های امام و رهبری: #سعید_خورشیدی
undefined دوشنبه ۱۱ اسفند، ساعت ۱۸undefined چهارطبقه، شهید مدرس۴، حسینیه هنر مشهد
undefined پخش زنده از صفحه اینستاگرام گفتار عصر:https://www.instagram.com/goftare_asr/

۱۵:۴۶

تاریخچه و مصائب زندگی در بافت پیرامون حرم امام رضا علیه السلام
undefined فیلم ارائه حمید پیروی در ۴۴مین جلسه گفتار عصر با موضوع مدافعان حریم حرم
undefined لینک مشاهده و دانلود:https://www.aparat.com/v/i1QyS

۱۳:۵۸

thumnail
undefined فیلم کامل ۴۵مین جلسه گفتار عصر با موضوع جمهوریت و نقش مردم در گفتمان انقلاب اسلامی در کانال آپارات گفتار عصر منتشر شد.
undefined لینک مشاهده و دانلود:https://www.aparat.com/v/29I48

۱۷:۱۵

thumnail
#گفتار_عصر ۴۷‌undefined بررسی فیلم سینمایی « #منصور »
undefined منصور و ترسیم چهره جدید از حزب‌الله‌‌حجت الاسلام علی شاملو‌undefinedمنصور و روایت مقابله با جریان‌های پسرفت‌گرامسعود ملکی‌undefinedمنصور و یادآوری آنچه که داریم‌‌امیر دربان‌undefinedچهارطبقه، شهید مدرس ۴، حسینیه هنر مشهد‌‌‌undefined دوشنبه ۱۵ آذرماه، ساعت ۱۸‌‌‌‌undefinedپخش زنده از صفحه اینستاگرام گفتار عصرhttps://www.instagram.com/goftare_asr/

۱۵:۰۶

thumnail
#گفتار_عصر ۴۸‌‌‌undefined مکتب درس آموزundefined یوم الله حاج قاسم؛ نیروی محرک تاریخ پیشرفت مردمی انقلابدکتر محمدرضا قائمی نیک‌‌‌undefinedملی‌ترین ایرانی، امتی‌ترین مسلمان امیر سعادتی‌undefinedچهارطبقه، شهید مدرس ۴، حسینیه هنر مشهد‌‌‌undefined دوشنبه ۱۵ آذرماه، ساعت ۱۸‌‌‌‌undefinedپخش زنده از صفحه اینستاگرام گفتار عصرhttps://instagram.com/goftare_asr

۱۳:۲۶

گفتار عصر48 (online-audio-converter.com).mp3

۵۶.۸۲ مگابایت
undefined #گفتار_عصر ۴۸‌‌‌ مکتب درس آموزundefined یوم الله حاج قاسم؛ نیروی محرک تاریخ پیشرفت مردمی انقلابدکتر محمدرضا قائمی نیک‌‌‌undefinedملی‌ترین ایرانی، امتی‌ترین مسلمان امیر سعادتی‌
@goftare_asrundefined

۳:۳۷

thumnail
#گفتار_عصر 52undefined استکبار از نظر تا واقعیت
undefined انقلاب اسلامی و نظم پساآمریکایی: دکتر علی سروش
undefined تاملی قرآنی پیرامون قدرت استکباری: محمدجواد یداللهی زاده
undefinedچهارطبقه، شهید مدرس ۴، حسینیه هنر مشهد‌‌‌undefinedچهارشنبه 11 آبان ماه، ساعت ۱۸‌‌
@goftare_asrundefined

۱۶:۴۲

thumnail
#گفتار_عصر 54undefined مروری انتقادی بر ادعای «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی»
undefined گفتاری انتقادی در منطق جستار نویسی «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی»: آقای رضا نظریان
undefined دبیر نشست: دکتر محمدرضا قائمی‌نیک
undefinedدانشگاه فردوسی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، جنب پژوهشکده هواخورشید
undefinedچهارشنبه 25 آبان ماه، ساعت 9:30 صبحلینک پخش زنده از آپارات: https://www.aparat.com/goftare_asr/live@goftare_asrundefined

۱۶:۰۳

thumnail
#گفتار_عصر 55undefined مروری انتقادی بر ادعای «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی»
undefined تصورات ناممکن «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی»: دکتر محمدرضا قائمی نیک
undefined دبیر نشست: رضا نظریان
undefinedدانشگاه فردوسی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، جنب پژوهشکده هواخورشید
undefinedچهارشنبه 2 آذر ماه، ساعت 9:30 صبحلینک پخش زنده از آپارات: https://www.aparat.com/goftare_asr/live@goftare_asrundefined

۸:۱۷

thumnail
undefined #گفتار_عصر 52‌‌ استکبار از نظر تا واقعیتundefined انقلاب اسلامی و نظم پساآمریکاییدکتر علی سروش
@goftare_asrundefined

۶:۱۰

thumnail
undefined #گفتار_عصر 52‌‌ استکبار از نظر تا واقعیتundefined تاملی قرآنی پیرامون قدرت استکباری؛ محمدجواد یداللهی زاده

@goftare_asrundefined

۸:۲۹

undefined تاملی قرآنی پیرامون قدرت استکباریمحمدجواد یداللهی زاده
مدعای اصلی مستکبر، استقلال از خداوند است. یعنی من مستقل از خداوند شئون خود را اداره می کنم و در وجود و آثارم مستقل از او هستم. این امر در آیات مربوط به مخاطبه ابلیس و خداوند کاملا برجسته است. بر این اساس است که از منظر قرآن کریم، مستکبر در برابر آیات خداوند سرخم نمی کند چون جهان را مستقل می پندارد «إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ» اعراف/ 40. به تعبیر علامه طباطبایی، در تمام وساوس شیاطین این تلقی مستقل بودن جهان از خداوند حضور دارد.
undefined در قرآن کریم، اهل جهنم به دو دسته مستکبر و مستضعف تقسیم می شوند: مستکبرین وقود (آتش زنه) جهنم اند و سبب جهنمی شدن مستضعفین به شمار می آیند و در نظام بالغه الهی وجود مستکبرین برای گمراه کردن کسانی است که به دنبال گمراهی هستند: «وَقَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلَأَهُ زِينَةً وَأَمْوَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِكَ ۖ» یونس/88. در عمده آیات مربوط به مستکبرین قرآن کریم آن ها را مجرم خطاب می کند و در معنای جرم، قطع کردن نهفته است، بر این اساس، علامه طباطبایی معتقد است مستکبرین راه انسان ها و جوامع به سوی خداوند را قطع می کنند.
undefinedپایه های قدرت استکباری: می توان برخی از پایه های قدرت استکباری از منظر قرآن کریم را در موارد زیر برشمرد: undefined1. تکیه تام بر وهم: «قَالُوا أَجِئْتَنَا لِنَعْبُدَ اللَّهَ وَحْدَهُ وَنَذَرَ مَا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا .... أَتُجَادِلُونَنِي فِي أَسْمَاءٍ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ» اعراف/ 70 و 71.به تعبیر علامه طباطبایی، هر آنچه که انسان برای آن اثر مستقل قائل باشد همان اسم بی مسمای مورد نظر قرآن کریم است و انحصار در بت ها ندارد و مستکبرین قوم عاد، توحید را به دلیل تکیه بر فرهنگ مبتنی بر اسم بی مسمای خود نپذیرفتند.
undefined2. تبلیغات پیرامون فرهنگ جاهلی: فرهنگ جاهلی از منظر قرآن کریم منحصر به فرهنگ پیش از اسلام نیست. در این محور، قدرت استکباری در تلاش است تا به هر نحو ممکن از فرهنگ جاهلی حفاظت کند:undefined «وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا» نوح/ 23: مستکبرین قوم نوح، در برابر دعوت ایشان، به عوام دستور می دهند که هرگز دست از بت ها برندارند.undefined « قَالُوا إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَنْ يُخْرِجَاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَى » طه/ 63: فرعون فرهنگ جاهلی دوران خود را آیین و روش برتر می خواند.

۷:۴۵

undefined3. اعراض از حق: برای مستکبرین این امر که چه چیزی حقیقت است و چه چیزی حقیقت نیست اساسا مطرح نیست:undefined «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا» نمل/ 14. مستکبر حتما به حقانیت دعوت انبیا علم دارد اما به خاطر جحود آن را نمی پذیرد.undefinedهمیشه مستکبرین دعوت انبیا را صرفا در جهت نفی قدرت استکباری خودشان فهم می کردند: «ما نفقه کثیرا مما تقول ... و ماانت علینا بعزیز» هود /91: برای مستکبرین قوم جناب شعیب اساسا مطرح نیست که ایشان چه می گوید آن ها صرفا به این امر توجه دارند که شعیب می تواند بر آن ها غلبه پیدا کند یا خیر.
undefined « قَالَ أَجِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ أَرْضِنَا بِسِحْرِكَ يَا مُوسَى» طه/ 57: برای فرعون و ملاء او هم اساسا محتوای دعوت حضرت موسی هیچ اهمیتی ندارد.
undefined «قدجادلتنا فاکثرت جدالنا» هود/ 32: مستکبرین قوم نوح (ع) گرچه خود تهمت هایی به پیروان ایشان زده اند اما در هنگام پاسخ شنیدن، موضوع بحث را به کلی عوض می کنند و به هیچ وجه حاضر به شنیدن حق نیستند.
undefined4. استخفاف عموم مردم: undefined « وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ ﴿٥١﴾ أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ ﴿٥٢﴾ زخرف: فرعون با استناد به تمکنات مادی، خود را از موسی (ع) برتر معرفی می کند و دعوای پیامبری ایشان را به استناد نداشتن تمکنات اعتباری باطل ارزیابی می کند. قرآن کریم در مقام جمع بندی می فرماید: «فاستخف قومه فاطاعوه» زخرف/ 54. بر این اساس اگر استخفاف (سبک مغز کردن) قوم توسط فرعون نبود، آن ها از او تبعیت نمی کردند.
undefined5. رویکرد حذفی به انبیا و جریان حقundefined«أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» بقره/ 87. undefined « وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفًا وَلَوْلَا رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ» هود/91 undefined « وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى» غافر/ 26.نگاه قدرت استکباری به جبهه حق و انبیا آن است که اگر آن ها بتوانند دین را در جامعه بسط دهند، حتما قدرت بنا شده بر استکبار آن ها از بین خواهد رفت.
قرآن کریم این ارزیابی را کاملا درست می داند، زیرا پذیرش توحید و اسلام هرگز با پذیرش قدرت استکباری سازگار نخواهد بود:undefined «أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ» آل عمران/ 64.undefined «وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ» قصص /6.

۷:۴۵

thumnail
undefined #گفتار_عصر 53مروری انتقادی بر ادعای «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» سیدجواد طباطبایی. نشست اولundefined تئوریزه کردن بلوای کاخ‌نشین‌ها؛ سیدعلی سیدان

@goftare_asrundefined

۱۰:۲۸

undefined #گفتار_عصر 54مروری انتقادی بر ادعای «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» سیدجواد طباطبایی. نشست دومundefined گفتاری انتقادی در جستار نویسی «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی»؛ آقای رضا نظریان
undefinedلینک دانلود در آپاراتhttps://www.aparat.com/v/xsRYf
@goftare_asrundefined

۱۵:۲۰

#گفتار_عصر 55مروری انتقادی بر ادعای «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» سیدجواد طباطبایی. نشست سوم
undefined تصورات ناممکن «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی»؛دکتر محمدرضا قائمی نیک
undefined دکتر قائمی نیک در نشست سوم از بررسی انتقادی جستارهای «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» اصل «طبیعی و تاریخی بودن ملت» در اندیشه طباطبایی را مورد واکاوی قرار داد.
طبیعی و تاریخی بودن در اندیشه طباطبایی ، کلمه هایی فنی و نظری هستند و هر گونه برخورد بسیط و تحت اللفظی با این دو مفهوم در اندیشه طباطبایی خطا است.
طباطبایی در واقع با این دو مفهوم، تجدد غربی را نمایندگی می‌کند و توضیح می دهد.
بنابر اصل طبیعی و تاریخی بودن ، قرار است ابژه ها بصورت «خودآئین» توضیح داده شوند.
تعریف سیاست به مثابه «برقراری تعادل بین نیروها» برآمده از همین طبیعی و تاریخی دیدن ابژه ها است.
دکتر قائمی نیک در این نشست از طریق این دال اصلی «طبیعی و تاریخی بودن ملت» مابقی مفاهیم در هفده جستار طباطبایی مانند کوخ نشینان و... را رمزگشایی کرد.
@goftare_asrundefined

۱۵:۲۸

undefined #گفتار_عصر ۵۶«چرا بی حجاب‌ها به مسجد می‌روند؟»undefined دین‌داری طبقه متوسط و نقش آن در اتفاقات مهر 1401؛ دکتر محمدرضا قائمی‌نیک
undefinedلینک دانلود در آپاراتhttps://www.aparat.com/v/TMZki
@goftare_asrundefined

۱۵:۳۱