بله | کانال گزاره‌های نظام‌سازی
عکس پروفایل گزاره‌های نظام‌سازیگ

گزاره‌های نظام‌سازی

۳۰عضو
thumbnail
هر خیری که در جامعه به دیگران می‌رسد «ذَکَر» به عنوان بروز‌دهنده آن خیر مشاهده می‌شود ولی حتماً بستر آن توسط «اُنثی» فراهم شده است.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۴۲

thumbnail
در قرآن و روایات، نقش آفرینی مرد با واژه «رجل» و نقش آفرینی زن با واژه «نساء» و «امرأة» بیان شده است. طبیعی است نقش‌آفرینی مرد جنبه ظهور و بروز و رویه یک جامعه را به وجود می‌آورد و نقش‌آفرینی زن، پشتِ صحنه جامعه را می‌سازد.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۴۳

thumbnail
واژه رجل علاوه بر معنای مرد با مفاهیمی چون حرکت، سعی و فعلیت تناسب دارد و وقتی از این واژه سخن می‌رود، نقش سایر عوامل از جمله زنان نیز در این فعلیت و ظهور نباید نادیده گرفته شود.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۴۵

thumbnail
واژه «نساء» علاوه بر معنای زن، دارای مفهوم تکریمی و تعظیمی بوده و لازم است تحت حمایت و نصرت قرار گرفته، نیز خود دارای شأن اجتماعی مؤثر ولی غیر آشکار است.
واژه «امرأة» به معنای زن است، ولی استفاده از این واژه کنایه‌ای است از بلوغ اجتماعی که در جهت مثبت یا منفی بروز می‌یابد.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۴۵

thumbnail
توصیفاتی که از رجال یک جامعه موحد در قرآن آمده اختصاصی به «ذَکَر» نداشته و زنان، هم می‌توانند بنا به اصل، پرورش‌دهنده آن «رجال» باشند و هم بنا به ضرورت، خود در همان مقام «رجال» تجلی نمایند.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۴۶

thumbnail
عظمت زن آن است كه بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را كه خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ كند؛ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تكلیف و وظیفه؛ این آمیزه ظریف لطافت و بُرندگى، مخصوص زن‌هاست؛ لذا در قرآن به عنوان نمونه ایمان - نه نمونه ایمان زنان، نمونه ایمان همه بشر- زن و مرد - دو زن را مثال می‌زند: «و ضرب الله مثلاً للّذین امنوا امرأت فرعون» و «مریم بنت عمران» - مقام معظم رهبری ۸۹/۲/۱
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۴۸

thumbnail
بیان نقش رجال و نساء و امرأة به معنای این است که مردان و زنان مسئول و پاسخگوی چنین امری در جامعه بوده و در پیشگاه الهی بازخواست خواهند شد
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۵۱

thumbnail
اگر جامعه را مانند یک انسان در نظر بگیریم، رجال به مثابه بروزات و نساء در مقام توجهات و باورهای این انسان‌اند.
همانطور که انسان نیازمند فعل و قول است، جامعه نیز نیازمند هر دو نقش زن و مرد می‌باشد.
هماهنگی بین فعل و قول، شرط ایمان است و جدایی این دو مایه نفاق در جامعه است.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۵۲

thumbnail
در بین نقش‌هایی که برای زنان در رابطه با مردان وجود دارد، دو ویژگی مورد تأکید است: یکی «قنوت» و دیگری «حافظِ غیب» بودن. این دو ویژگی در حیثیت ظاهر به ولایت پذیری زن نسبت به مرد و در حقیقت به ارتباط او با غیب و دریافت‌های ملکوتی مربوط می‌شود. این ارتباط صرفاً با اطاعت و عبادت الهی به دست می‌آید.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۵۳

thumbnail
در بین نقش‌های مردان نسبت به زنان ویژگی «قوّام» بودن مورد تأکید است که به معنای فراهم کردن زمینه‌های رشد و خودشکوفایی و بالندگی آنها و تأمین امنیت برای ایشان می‌باشد. این امنیت از نظر ظاهر در برطرف کردن نیاز به مسائل مالی و امکانات زندگی اشاره دارد و در حقیقت موجب بسترسازی و پشتیانی آنها برای قیام و حرکت به سوی خدا خواهد شد.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۵۵

thumbnail
انبیا همه آمدند آدم را درست كنند. یك نبی هم نیامده است كه مقصدش این معنا نباشد كه انسان را اصلاح كند. اقامه عدل، همین درست كردن انسان‌ها است. عدل، یك چیزى نیست الّا آنکه از انسان صادر مى‏شود؛ ظلم هم آن است كه از انسان صادر مى‏شود. اقامه عدل، متحول كردن ظالم به عادل است، متحول كردن مشرك به مؤمن است. امام خمینی رحمت‌الله‌علیه - تفسیر سوره حمد.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۵۵

thumbnail
انسان در عالَمی بی‌نهایت زندگی می‌کند، در دنیا می‌تواند با شأن و نقش‌های دنیایی خود آشنا شود در حالی که ماوراء او را بی‌نهایتی احاطه کرده که حقایق آن بر او پوشیده است، تنها خداوند به این ماوراء و حقایق که غیب عالَم است، علم دارد.
به برکت وجود انبیاء و وساطت آنها امکان ارتباط انسان‌ها با غیب و ملکوت به صورت تفصیلی برقرارشده است.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۶:۵۶

thumbnail
تدبر در رابطه زوجیت
هرگاه بتوان برای چیزی، چیز دیگری را معادل و همراه و هم‌راستا گرفت به گونه‌ای که از این تعادل، همراهی و هم‌راستایی، نقصی از آنها برطرف شود، آن دو با هم زوج شده‌اند.
لوازم عقلی این زوجیت: ۱. وجود کفویت. ۲. وجود فقر. ۳. وجود برنامه، جهت و غایت. ۴. تولید

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۳:۵۶

thumbnail
وَ مِن كُلِّ شَی‏ءٍ خَلَقنا زَوجَینِ لَعَلَّكُم تَذَكَّرُونَ (ذاریات ۴۹)
زوجیت حکم و قانونی است که همه خلقت را در برگرفته است، زیرا خداوند همه خلقت را زوج آفریده است.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۳:۵۸

thumbnail
از آنجایی که حکمت زوجیت برطرف کردن نقص مخلوق است، مخلوق از ناحیه نقصی که باید از خود برطرف کند، مشابه و هم سنخ خود را جستجو می‌کند.
از آنجایی که مخلوق دارای وجوه مختلف نقص و فقر است، به تناسب برطرف نمودن فقر خود، دارای انواع متعددی از زوجیت است.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۳:۵۹

thumbnail
زوجیت حقیقی برطرف‌کننده فقر و نقص مخلوق است. زوجیت‌های کاذب، باطل بوده و به دلیل شباهتش به زوجیت‌های حقیقی قابل وقوع است. این مدل از زوجیت تنها در انسانِ مختار به وقوع می‌پیوندد که حاصل آن «ذَنوب» است.
(فَإِنَّ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا ذَنُوبًا مِّثلَ ذَنُوبِ أَصحَابهِِم-ذاریات ۵۹).

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۴:۰۰

thumbnail
(احشُرُوا الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ أَزوَاجَهُم وَ مَا كاَنُوا یَعبُدُونَ)
جهت‌گیری‌ها، هم‌راستا شدن‌ها و مشابهت‌های ناصحیح منجر به زوجیت‌های کاذب می‌گردد، زیرا این امر باعث هم‌جهتی انسان با شیطان شده که در این صورت انسان با شیاطین جن و انس پیوند خورده و از مسیر حق دور و دورتر می‌گردد. چنین انسانی در آتش جهنم با ازواجش محشور می‌شود.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۴:۰۱

thumbnail
همان‌طور که در شرایط مادی شاهد زوجیت هستیم، موضوعات غیرمادی نیز شامل قانون زوجیت می‌شوند. بنابراین برای رسیدن به صفات جدید، علوم نو و حادث شدن هر چیزی می‌توان قانون زوجیت را مشاهده و یا از آن بهره برد.
#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۴:۰۲

thumbnail
وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرِّیَّتهُُم بِإِیمَانٍ أَلحَقنَا بهِِم ذُرِّیَّتهَُم... (سوره طور - آیه ۲۱)
تحقق زوجیت در ساختار طبیعی انسان باعث پدید آمدن فرزند، نسل و ذریه می‌شود. این سلسله در صورت صالح بودن از جانب آباء از یک‌سو و از جانب ذریه از سوی دیگر زنجیره‌ای از انسان‌های صالح را به هم پیوند می‌دهد و موجب انتقال خصوصیات مثبت آنها به یکدیگر می‌شود.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۴:۰۳

thumbnail
زوجیت از ویژگی‌های مخلوق (غیر خدا) بوده و از لوازم رسیدن به کمال و رفع نقص و فقر اوست. بنابراین می‌توان این موضوع را به عنوان غایت هر زوجیتی بیان کرد.
بر این اساس هر رفع نیازی در انسان وابسته به مفهوم زوجیت است و در صورت عدم تحقق، سیر و صیر به کمال صورت نمی‌پذیرد.

#گزاره‌های_نظام‌سازی#تدبر_در_ساحت_جامعه#کارگروه_اقامه@gozarehnezam
undefined مدرسه دعا و اقامه سایت | کانال

۱۴:۰۴