#حکمرانی
در جلسه شورای عالی رفاه با حضور نماینده اندیشکده حکمرانی شریف مطرح شد:لزوم تدوین شاخصهای عدالت
جلسه شورای عالی رفاه، دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳، در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری، با حضور مقام محترم ریاست جمهور آقای دکتر پزشکیان، اعضای شورای عالی رفاه و جمعی از پژوهشگران اندیشکدههای حاضر در سلسله پژوهشهای پویش عدالت از جمله نماینده اندیشکده حکمرانی شریف در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
رییس جمهور با تاکید بر لزوم سیاستگذاری مناسب در این زمینه، مسئله اندازهگیری صحیح شاخصهها و لزوم تدقیق انها و دادههای آماری تاکید ورزیده و آن را لازمه سیاستگذاری صحیح دانست.
در سلسله پژوهشهای "پویش عدالت"، که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری اندیشکدههای مختلف انجام میشود، اندیشکده حکمرانی شریف بر موضوع عدالت در حوزه مالیات تمرکز داشته و در تلاش است تا علاوه بر بررسی وضعیت موجود، پیشنهادهایی برای عادلانهتر شدن این حوزه ارائه دهد.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
در جلسه شورای عالی رفاه با حضور نماینده اندیشکده حکمرانی شریف مطرح شد:لزوم تدوین شاخصهای عدالت
۹:۰۲
#یادداشت
یاروسلاو ویسلوویک، بنیانگذار بریکس پلاس انالیتیکس، در یادداشتی اختصاصی برای گروه بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف نوشت:بریکس ۲۰۲۵ در برزیل: امید ناچیز به پیشرفت ابتکارات پولی
سال ۲۰۲۵ نخستین سالی خواهد بود که شرکای جدید بریکس در اکثر جلسات کلیدی شرکت خواهند کرد. با اینکه ممکن است روشهای مشارکت میان اعضا گسترش یابد، بعید است هستهٔ اصلی کشورهای عضو تغییر کند؛ بنابراین احتمالا تمرکز بر ادغام اعضای جدید در گروه خواهد بود.
یکی از تصمیمات برزیل، ممکن است برگزاری نشستهای بریکس پلاس باشد. احتمال دارد برزیل در کنار دعوت از اقتصادهای آمریکای لاتین برای شرکت در این جلسات، رویکرد عامتری نیز اتخاذ و از کشورهای آسهآن نیز دعوت کند.
در حوزهٔ اقتصادی، ممکن است شاهد ابتکارات خاصی در توسعهٔ سیستمهای پرداخت جایگزین نباشیم. در مورد موضوع واحد پول مشترک میان اعضا نیز، انتظار پیشرفت قابلتوجهی در طول سال جاری نداریم.
ممکن است برزیل سیاستهای مشابه با زمانی را دنبال کند که ریاست گروه بیست را برعهده داشت؛ سیاستهایی چون ایجاد هماهنگی برنامههای زیستمحیطی میان کشورهای عضو، هماهنگی میان بانکهای توسعهٔ چندجانبه و ایجاد یک اتحاد علیه گرسنگی و فقر.
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
یادداشت دیدگاه شخصی نویسنده است.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
۱۳:۲۳
#نشست
گروه بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
چهاردهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
"رابطهی متقابل سیاست خارجی و اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران"
در این نشست تلاش میشود تا با حضور دو تن از اساتید و کارشناسان با تجربه در عرصههای سیاست خارجی و اقتصاد، چارچوب کلان این دو حوزه، پیامدهای دوسویه و برهمکنش آنها بر یکدیگر، تبیین شوند و با رویکردی آسیبشناسانه آثار متقابل و تجربههای موفقیت و شکست به بحث گذاشته شوند. چارچوببندی این رابطه از چشمانداز انرژی تدقیق شده و ضمن ارزیابی از وضعیت کنونی اقتصاد و سیاست خارجی کشور، پیشنهاداتی برای آینده کوتاهمدت و میانمدت در عرصهی دیپلماسی ارائه شود. ارزیابی واقعبینانه از سیاست نگاه به شرق، بررسی امکان پیشبرد رابطه با غرب، هدایت دستگاه دیپلماسی در دوران ترامپ و نتانیاهو و ارائه نظرات مشورتی پیرامون روابط دو جانبه با چین، روسیه، هند و همسایگان موضوعاتی هستند که در فرصت این نشست مطرح میشوند.
با حضور:
دکتر عباس ملکیعضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریفمدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امورخارجهدانشآموخته پسادکتری امنیت انرژی از دانشگاه هاروارد
دکتر سهراب شهابیعضو هیأت علمی دانشکده روابط بینالملل وزارت امورخارجهمدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امورخارجه دانشآموخته دکتری اقتصاد سیاسی از دانشگاه ایندیانا
یکشنبه ۲۳ دیماه
ساعت ۱۵:۱۵
خ آزادی، جنب غربی دانشگاه شریف، خ صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
جهت ثبت نام مشخصات خود را به int@gptt.ir ارسال فرمایید.
شرکت در جلسه منوط به دریافت دعوتنامه از طریق ایمیل است.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
چهاردهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
با حضور:
۸:۰۹
#دیدگاه_تخصصی
۱۰ توصیه صریح به رئیس جمهور در تاسیس سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی
مصطفی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور اندیشکده حکمرانی شریف
به طور قطع میتوان گفت که راه حل اصلی و نهایی حل مسئله ناترازی انرژی نهادسازی نیست و علیرغم تاکید برنامه هفتم و اراده رئیسجمهور و سران قوا، هیچ امید و انتظاری از کارآمدی راهکار مبتنی بر ساختار در این مسئله مهم نمیرود.
تاسیس این سازمان تا بخواهد از هفت خان تولد و استقرار بگذرد، در خوش بینانهترین حالت لااقل یک سال زمان خواهد برد.
مهمترین مانع گذشته، حال و آینده در استقرار و کارآمدی سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی دو وزارتخانه نفت و نیرو هستند.
ماهیت پروژههای سختی همچون ناترازی انرژی به گونهای است که با دو دسته ذی نفع سر و کار دارد: «سیاسیونِ باید بشود گو» و «کارشناسان ملاحظه کار»
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری فارس مطالعه کنید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری فارس مطالعه کنید.
۱۳:۴۲
رئیس جدید اندیشکده حکمرانی شریف منصوب شد
دکتر روحالله دهقانی استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و معاون سابق علمی و فناوری رئیس جمهور با تصمیم شورای سیاستگذاری اندیشکده حکمرانی شریف به سمت ریاست این اندیشکده منصوب شد.
پیش از این و تا سال ۱۴۰۱ مرحوم دکتر روستاآزاد ، رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، ریاست اندیشکده حکمرانی شریف را بر عهده داشت.
در این جلسه، اعضای شورای سیاستگذاری اندیشکده از جمله؛ دکتر موسوی، رئیس دانشگاه شریف، دکتر سهرابپور، رئیس اسبق دانشگاه شریف، حجت الاسلام قمی، رئیس هیئت موسس اندیشکده و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر دهنوی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت و سخنگو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، حاضر بودند.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۴:۱۲
#گزارش_نشست
ترساندن مردم و ارائه راهکارهای ساده برای مشکلات پیچیده
در نشست گروه بینالملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف با همکاری خانه اندیشهورزان، با عنوان "انتخابات آمریکا، نقش کمپینها در روی کار آمدن ترامپ"، روز دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳، مطرح شد:
امیرعلی ابوالفتح:
شناخت ما ایرانیها از تحولات داخلی امریکا بسیار محدود است. شناختی هم اگر داشته باشیم معطوف به سیاست خارجی امریکاست.
انتخابات امریکا مانند یک شوی تلویزیونی است که باید یک ستاره متولد شود. کلینتون در کتاب خاطرات خود مینویسد من را در کارزار تبلیغاتی، مجبور میکردند تا همیشه لبخند بزنم.
در انتخابات امریکا فقط رییس جمهور نیست که تعیین میشود بلکه حدود پنج هزار پست دیگر حتی تا هیئت امنای برخی مدارس نیز تعیین میشوند.
پول در کمپینها مهم است اما لزوما نتیجه را مشخص نمیکند. ترامپ در این انتخابات حدود 300 میلیون دلار و هریس حدود یک میلیارد دلار هزینه کردند.
ترامپ به دلیل نارضایتی مردم از وضعیت موجود انتخاب شد. پیش از این در تاریخ امریکا معمولا ۱۶ یا ۲۰ سال بین هر رییس جمهور تک دورهای فاصله می افتاد.
اصلیترین محور کارزار ترامپ ترساندن جامعه بود. پس از یازده سپتامبر و بحران مالی ۲۰۰۸ این راهکار جواب میدهد. ترفند دوم، ارائه راهکارهای ساده برای مشکلات سخت و پیچیده و نکتهی سوم ضعف بایدن و ناتوانی هریس بود.
بایدن و هریس مجبور به دفاع از وضع موجود بودند. دموکراتها گمان میکردند که از دلایل اصلی پیروزی سال ۲۰۲۰ مسئله سقط جنین بوده است و سعی داشتند آن را در ۲۰۲۴ هم پیگیری کنند اما وضعیت عمومی جامعه تغییر کرده بود. در به دادگاه کشیدن ترامپ نیز شکست خورد.
پس از دادگاه و ترور، ترامپ به عنوان منجی و فردی ضد سیستم و مظلوم برای جامعه امریکایی تصویر شد. او معتقد است که بدنامی بهتر از گمنامی است، به همین جهت نمایش زنده فرآیند دادگاه، تبلیغاتی مجانی برای وی به حساب آمد.
علی نظیفپور:
انتخابات بعنوان یک رشته دانشگاهی ذیل علوم سیاسی در آمریکا تدریس میشود.
جامعه دوقطبی شدهی امریکا، بر مدار جغرافیاست. بنابراین حدود ۴۰ ایالت در انتخابات نتیجهی مشخصی دارند و حدود ۱۱ ایالت دیگر هستند که نتیجه نهایی را مشخص میکنند.
کمپین های انتخاباتی موثر میتوانند تا ۵ درصد بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند و این میزان به طور معمول، باعث پیروزی در انتخابات خواهد شد. از آنجا که به طور میانگین امریکا در سال ۲۰۲۴، شش درصد به سمت ایدههای دست راستی حرکت کرده است، لذا کامالا هریس نتوانست در انتخابات پیروز شود. دلیل این چرخش به راست هم تورم، کهولت سن بایدن و باقی ماندن وی در قدرت بوده است.
اگر ۱۱۵ هزار رای جابهجا میشد، هریس می توانست رییس جمهور شود. کمپین انتخاباتی هریس بنظرم موفق بوده است اما نه به اندازهای که بتواند بر تغییر جدی جامعه امریکا فائق بیاید. یکی دیگر از نشانههای موفقیت کمپین هریس، میزان محبوبیت فعلی وی نسبت به سایر گزینههای دموکرات است.
تنها کار هوشمندانه ترامپ در کمپین، تغییر نظرات خودش درباره سقط جنین به تفکرات چپ بود که باعث رای مناسب در بین زنان سفیدپوست شد.
اشکال اصلی کمپین هریس، عدم تمایل وی برای فاصله گرفتن از دولت بایدن بود. شاید اگر وی به بایدن حمله میکرد، الان در کاخ سفید باقی میماند. سایر شاخصههای کمپین هریس مانند توانایی جذب پول و برنامهریزی و تمرکز بر ایالتهای تاثیر گذار موفق بود.
با آنکه کمپین هریس قویتر از ترامپ بود، اما عوامل خارج از کنترل کمپینها نتیجه انتخابات را مشخص کردند. اگر بایدن بعد از انتخابات میان دورهای از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کنار میکشید و اجازه می داد فردی مانند گرچن ویتمر یا جاش شپیرو بر اساس رقابت حزبی، نامزد دموکراتها شوند احتمالا ترامپ نمیتوانست پیروز انتخابات باشد. اما در هر صورت واقعیات میدانی قویتر از قدرت کمپینها بود.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
ترساندن مردم و ارائه راهکارهای ساده برای مشکلات پیچیده
در نشست گروه بینالملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف با همکاری خانه اندیشهورزان، با عنوان "انتخابات آمریکا، نقش کمپینها در روی کار آمدن ترامپ"، روز دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳، مطرح شد:
۹:۲۶
و شاید علی جان!به یُمنِ والدینی خوب و عُشاق،مَرا عَبد و غُلامت آفریدند.خدایا! بهشت را بهشتهام،بهشتِ من علی(ع) بود.- شهید مصطفی احمدیروشن -
میلاد با سعادت امیرالمومنین ع بر همه شیعیان مبارک باد
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
میلاد با سعادت امیرالمومنین ع بر همه شیعیان مبارک باد
۱۵:۴۹
در جلسه شورای سیاستگذاری اندیشکده حکمرانی شریف و جایزه ملی روستاآزاد مطرح شد:
اندیشکده حکمرانی شریف، شجره طیبه و یادگار دکتر روستاآزاد
دکتر موسوی، رئیس دانشگاه شریف:
اثرات و برکات این اندیشکده بر نظام حکمرانی کشور و بهطور غیرمستقیم در زندگی عادی مردم جامعه، بهواسطه تقدیرنامههای مدام از نهادهای مختلف مبنیبر موثربودن نظرات، طرحها و راهحلهای اندیشکده، مبرز است.
حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و همبنیانگذار اندیشکده:
حسن اندیشکده حکمرانی شریف این است که فرادانشگاهی است و چه در مسائلی که به آن میپردازد و چه در سرمایه انسانی که از آن بهره میگیرد، به دانشگاه بسنده نمیکند.سازوکار فنی و تخصصی جایزه حکمرانی روستاآزاد بهعهده اندیشکدهای است که مساله اصلی و محوری آن حکمرانی ست.
دکتر سهرابپور، رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف:
باید محصولات اندیشکده حکمرانی شریف دیدهشود و از سرمایه انسانی آن استفاده شود.
همچنین در این مراسم جناب اقای دکتر دهقانی فیروز آبادی استاد تمام دانشگاه شریف و معاون سابق علمی، فناوری رییس جمهور بهعنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف منصوب شدند.
گزارش کامل نشست را اینجا مطالعه کنید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
دکتر موسوی، رئیس دانشگاه شریف:
حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و همبنیانگذار اندیشکده:
دکتر سهرابپور، رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف:
گزارش کامل نشست را اینجا مطالعه کنید
۸:۵۸
دیپلماسی نخبگانی و لزوم حضور در مجامع دانشگاهی و اندیشکدهای
سید محمدصادق امامیان ، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و همبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف در مصاحبه با خبرگزاری مهر مطرح کرد:
موانع اصلی دیپلماسی نخبگانی در ایران، امنیتیزدگی، تمرکزگرایی، تهدیدانگاری، و بخشینگری بروکراتیک ماشین سیاست خارجی کشور است.
دیپلماسی نخبگانی ، خارج کردن موضوع ارتباطات بینالمللی از انحصار و دایره بسته مقامات و نهادهای رسمی و استفاده از ظرفیت جایگزین نخبگان غیردولتی است.
دیپلماسی نخبگانی معمولا روی طیفی از بسترهای نهادی مانند مراکز پژوهشی، نخبگان اجتماعی، رسانههای بینالمللی، نهادهای مشاوره، و اندیشکدهها بنا میشود.
ارتقای فهم مشترک ، تبادل اطلاعات راهبردی ، انتقال پیامهای سیاسی ، و یافتن راهحلهای بنبستشکن دیپلماتیک از جمله کارکردهای ویژه مورد انتظار از دیپلماسی نخبگانیست.
فیلم کامل مصاحبه را در خبرگزاری مهر مشاهده کنید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
فیلم کامل مصاحبه را در خبرگزاری مهر مشاهده کنید
۸:۴۱
۶:۱۳
#گزارش_نشست(بخش اول)
صبر و سکوت، بهینهترین راهبرد برای ایران در خاورمیانهی امروز
در نشست گروه بینالملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف، با عنوان "رابطهی متقابل اقتصاد و سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران"، روز یکشنبه 23 دی ۱۴۰۳، مطرح شد:
معاون اسبق وزارت امورخارجه و استاد دانشگاه شریف، دکتر عباس ملکی:
کاهش درآمد ارزی، محدودیت در توسعه زیرساختهای انرژی، سیاستهای ناکارآمد پولی و مالی، فساد اقتصادی و ناکارآمدی مدیریتی، انزوا و فقدان شفافیت و تحریم، بیکاری و بحران نیروی کار، تغییرات اقلیمی و کمبود آب، چالشهای برآمده از تلاقی سیاست خارجی و اقتصاد کشور هستند.
ساکت و آرام ماندن، بهینهترین استراتژی برای ایران در قبال تحولات خاورمیانه است. این میزان اظهارنظر از سوی مقامات نظامی در تضاد با سیاست خارجی ماست. در این چارچوب، ایران باید مدتی از اعراب منطقه فاصله بگیرد.
رابطه با عربستان سعودی را دنبال کنیم. به نظر میرسد ولیعهد عربستان در تنشزدایی با ایران جدی است.
ایران در حالیکه یک درصد جمعیت جهان و یک درصد سرزمین جهان را دارد هفت درصد منابع جهان را در اختیار دارد و در مجموع منابع نفت و گاز در جهان اول است پس باید بیشتر در بخش انرژی فعال شود. اصرار ما بر اورانیوم که رتبه هفتادم جهان هستیم، بیمعنی است.
همسایگان جبر جغرافیایی ما هستند و قابل تغییر نیستند. باید بی توجه به شبکههای اجتماعی، روابط خودمان با همسایگان را بهبود ببخشیم.
تمرکز بر بخش خدمات و شرکتهای کوچک و متوسط مزیت ما در اقتصاد خواهد بود.
میتوانیم از رابطهی هند با ایالات متحده درس بگیریم. هند بخاطر آزمایش هستهای، توسط آمریکا تحریم شد اما ظرف سه سال، واشنگتن مجبور شد پیمان جامع همکاریهای علمی و فنی با هند امضا کند چون نمیتوانست محققان هندی را در آزمایشگاههای خودش تحریم کند.
ایران در سیاست خارجی با معرفت است و منفعتهای کوتاهمدت، سیاست اصولیاش را تغییر نمیدهد.
حضرت امام (ره) به هیأت کشورهای اسلامی در زمان جنگ که مدعی بودند مناقشههای مرزی میان ایران و عراق بعنوان دو کشور اسلامی اهمیتی ندارند، فرمودند برای حفظ یک وجب از خاک ایران، خون هزاران شهید ارزش دارد.
سیستم هوشمند تحریم آمریکا علیه ایران، توسط شبکهای از نهادهای غیردولتی اعمال میشود.
حکمرانی و دموکراسی ما کوتاهمدت و موقتی است. چیزی شبیه سنا میتواند به حکمرانی تداوم و استمرار ببخشد.
آقای روحانی در اول دولتش صدهزار بیست و پنج میلیون تومان از مردم گرفت که عملاً به سود تقویت مافیای خودروسازی تمام شد.
کشور هفت هزارسالهی ایران با انزوای ذاتی تاریخی و این حجم از فداکاریها را باید حفظ کرد. برخی مسئولین اصلا متوجه نیستند چه وظیفهی خطیری در قبال کشور دارند.
وزیر امورخارجه و معاونانش اصلا نباید در پایتخت باشند. آنها باید شبانهروز دیپلماسی را جلو ببرند.
دکتر علی لاریجانی گزینهی خوبی برای پیشبرد مذاکرات با آمریکا است.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
صبر و سکوت، بهینهترین راهبرد برای ایران در خاورمیانهی امروز
در نشست گروه بینالملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف، با عنوان "رابطهی متقابل اقتصاد و سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران"، روز یکشنبه 23 دی ۱۴۰۳، مطرح شد:
۱۵:۵۳
#گزارش_نشست(بخش دوم)
اقتصاددان، مدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امورخارجه و استاد دانشکده روابطبینالملل، دکتر سهراب شهابی:
برای مدت طولانی، اقتصاد در ایران برای سیاست خارجی هزینه شدهاست و در حال حاضر دیگر اقتصاد کشور این توان را ندارد. زمان آن فرا رسیدهاست که سیاست خارجی برای اقتصاد هزینه بپردازد.
با فعال شدن مکانیزم ماشه، شرایط ایران به مراتب سختتر میشود وتنش بالا میگیرد. غرب بدون دستاورد از این فرصت دست نمیکشد.
طبقهی متوسط بر اساس میزان درآمد تقلیل رفته ولی بر اساس معیار فرهنگی هنوز در عرصه سیاست ایران نیروی موثری است.
با بهرهگیری از چهارچوب نظریه کاردوزو ، حکومت توسعهگرا ، چنانچه در داخل کشور با طبقه متوسط دارای شکاف نباشد و محیط بینالمللی بدون تنشی را تجربه کند، شانس خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی دارد. شرایط داخلی مناسب، حکمرانی خوب و سیاست خارجی بدون تنش برای پیشرفت اقتصادی لازم است. این مدل، دلایل شکوفایی اقتصاد ایران در سه مقطع نیمه دوم دههی چهل، برنامهی سوم توسعه در دوران اصلاحات و مدت کوتاهی پس از برجام را به خوبی توضیح میدهد.
بنظر من در عرصه داخلی آقای پزشکیان با انجام اقدامات عملی و ملموس برای مردم خوب جلو رفته است (نظریه پنجره های شکسته) و چنانچه با یک سری کارهای مثبت و ملموس دیگر سال جاری را به پایان برساند، بدون شک تقلیل شکاف جامعه و حکومت در ابتدای سال آینده قابل انتظار خواهد بود.
از نظر تنشزدایی ما هم اکنون با جهان چند قطبی و دوران گذار روبرو هستیم.
هماکنون برای بهبود شرایط خارجی ایران دیدگاههای متفاوتی بیان میگردد:
اعلام بی طرفی ما در حال حاضر طرف جنگ با اسراییل هستیم، سیاست بیطرفی بنظر غیرعملی است. بیطرفی خود الزاماتی دارد از جمله باید با موافقتنامههای بینالمللی مورد پشتیبانی قرار گیرد و مورد قبول باشد. نهایتا تاریخ معاصر ما نیز دوبار نشان دادهاست سیاست بیطرفی سیاست موفقی نبوده است.
هستهای شدناولا، هزینههای احتمالی هستهای شدن برای ما مشخص نیست و ممکن است بیش از ظرفیت کشور باشد و خطر درگیری نظامی را هم دارد. ثانیا با رفتن به سمت چنین سیاستی قطعا اجماع جهانی علیه ما بیشتر میشود و تحریمها گسترده تر از آنچه امروز هست می شود و شرایط اقتصادی به مراتب از امروز بدتر میشود. ثالثا هستهای شدن ممکن است تهدید وجودی را از بین ببرد اما سایهی جنگ را از سر کشور برنمیدارد. روسیه و رژیم صهیونیستی هر دو اتمی هستند و بیش از یکسال است که در جنگ گرفتارند. رابعا بنظر میآید با پیگیری چنین سیاستی با توجه به تجربه گذشته و آنچه تحلیل میشود حتی روسیه و چین چندان واکنش مثبتی نشان نمیدهند.
توافق جامع با غرب واقعبینانه با توجه به شرایط داخلی ایران و امریکا و سطح اختلافات بنظر من توافق جامع با غرب در حداقل کوتاهمدت، غیرممکن است اما باید تنش را کم کنیم و زمینههایی برای این منظور، وجود دارد. پیام های رد و بدل شده و اظهارات نشان میدهد هر دو طرف مذاکره را بر هر حرکت دیگری مقدم میدارند و به دلایل دیگر کمی خوشبینی بیشتر میشود. مدیریت تنش با غرب میتواند کمک موثری برای ثبات و بهبود شرایط اقتصادی ایران باشد. بهر صورت علیرغم تنزل قدرت هژمونی امریکا ، بازارهای مالی هنوز بیشتر تحت نفوذ غرب است. برای مثال در مقایسه با دلار که بطور متوسط حدود 60 درصد ذخایر ارزی کشورها را تشکیل میدهد این آمار برای یوآن کمتر از 5 درصد است.
روابط بیشتر با چینچین کشوری قدرتمند و با آیندهای بهتر است و داشتن رابطه با آن چنانکه تا کنون برقرار بوده، حتما خوب است. ولی این رابطه شاید باید رو به آینده باشد. برای مثال رابطهی ما با چین باید از تجارت عبور کرده و به جذب سرمایهگذاری بخصوص در زیربناهای کشور برسد. در ضمن ما در دوران چند قطبی و دوران موازنه باید سعی کنیم از یک سویه شدن تجارت خود جلوگیری کنیم و برای این منظور هند، برزیل و ژاپن باید بعنوان متوازنکننده روابط تجاری ما با چین به کار گرفته شوند.همچنین ما نباید انتظار داشته باشیم چین با وجود تجارت بیش از 500 میلیارد دلاری با آمریکا و 350 میلیاردی با منطقه و تجارت حدود 15میلیاردی با ما، از ما پشتیبانی نظامی و امنیتی بکند. چین همانطور که در سالهای اخیر و در طول جنگ غزه دیدیم بیشتر در منطقه به صورت دیپلماتیک و با ملاحظه عمل میکند . چین ممکن است چنانچه بعضی از تحلیلگران غربی اشاره میکنند ضعف بیش از حد ایران در منطقه را تحمل نکند نه بیشتر.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۶:۰۸
#گزارش_سیاستی
مهمترین هزینه سقوط هواپیمای اوکراینی، نقض اعتماد به قابلیت، صداقت، و شفافیت نظام حکمرانی بود
گزارش سیاستی اعتماد و حکمرانی: تاملاتی در باب حادثه هواپیمای اوکراینی
فاطمه مروتی*، پژوهشگر گروه نظام حکمرانی اندیشکده حکمرانی شریف
سقوط هواپیمای اوکراینی علاوه بر ماهیت تراژیک و تبعات سیاسی و بین المللی خود، ابعاد کمنظیری از *نقض اعتماد عمومی به قابلیت، صداقت، و شفافیت ساختارهای حکمرانی مرتبط با حادثه را در پی داشت.
در پاسخ، تلاشهای کم سابقهای چون پذیرش، عذرخواهی، جبران خسارت، تشکیل کمیته تحقیقات، و برگزاری دادگاه مقصرین ،بعلل فنی نتوانست به ترمیم اعتماد نقضشده بیانجامد.
مساله اعتماد در نظام حکمرانی کشور از چالش بلاتکلیفی و خلا نهادی و فقدان یک مرکز مسولیت مقتدر و پاسخگو در سطح کلان سیاسی و امنیتی رنج میبرد.
در این حادثه، تمامی ساختارهای سنتی از صداوسیما و معاونت رسانه ای شورای عالی امنیت ملی گرفته تا مراکز عریض و طویل سخنگویی و روابط عمومی در نهادها و دستگاههای تخصصی، از درک عمق و اهمیت تبعات کمنظیر این حادثه برای «اعتماد عمومی به نظام حکمرانی» کشور و اتخاذ سیاستهای ترمیمی موثر، به وضوح عاجز و ناتوان به نظر رسیدند.
تبعات منفی خلا نهادی اعتماد در حوادث متعددی از بحران بنزین سال 98 تا حوادث اجتماعی پاییز 1401 و حتی تبعات مترتب بر وقایع اخیر منطقه ای به ویژه سقوط خاندان اسد در سوریه بر اعتماد عمومی به ساختارهای حکمرانی کشور همواره قابل مشاهده و پیگیری است.
گزارش سیاستی «اعتماد و حکمرانی: تاملاتی در باب حادثه هواپیمای اوکراینی» را اینجا مطالعه کنید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
مهمترین هزینه سقوط هواپیمای اوکراینی، نقض اعتماد به قابلیت، صداقت، و شفافیت نظام حکمرانی بود
گزارش سیاستی اعتماد و حکمرانی: تاملاتی در باب حادثه هواپیمای اوکراینی
۹:۱۶
#حضور_در_رسانه
مناظره با موضوع «حکمرانی انرژی»
مرتضی زمانیانعضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و عضو شورای سیاستگذاری اندیشکده حکمرانی شریف
حبیبالله ظفریانمدیر گروه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
شنبه، ۶ بهمن۱۴۰۳برنامه شیوه؛ شبکه ۴ سیماساعت: ۲۲:۳۰
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۷:۲۹
#حضور_در_رسانه
دوگانه اشتباه آزادسازی و تثبیت قیمت انرژیدر برنامه شیوه شبکه 4 سیما با حضور مرتضی زمانیان، عضو شورای سیاستگذاری اندیشکده حکمرانی شریف و حبیب الله ظفریان، مدیر گروه مرکز پژوهشهای مجلس با موضوع ((حکمرانی انرژی)) مطرح شد:
دکتر ظفریان:
انرژی تنها یک کالا نیست و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای حکمرانی میتواند 5 هدف را دنبال کند:
نگاه درآمدی برای تامین بودجه
منبع ثروت برای نسلهای آینده
پایه سیاستگذاری رفاهی
ابزاری برای اهداف سیاست خارجی باشد
بستری برای سیاستگذاری صنعتی
در شرایط فعلی راهکار موجود افزایش تدریجی قیمت توسط دولت است.
دکتر زمانیان:
دوگانه آزادسازی و تثبیت دوگانه غلطی است.
دوگانه اصلی شناورسازی و تثبیت است که ما باید بازار شناور داشته باشیم.
مسئله این است که در نهایت قیمت باید به صورت تدریجی یا دفعی اصلاح شود.
اصلاح قیمتی هم در شرایط امروز فقط با شکل گیری بازار در این بخش ممکن است.
فیلم کامل مناظره را از اینجا مشاهده کنید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
دکتر ظفریان:
دکتر زمانیان:
فیلم کامل مناظره را از اینجا مشاهده کنید.
۱۳:۱۵
#خبرنامه
#شماره_بیست_و_پنجم خبرنامه اندیشکده حکمرانی شریف شامل: گزارش فعالیتها، نشستها، مقالات و یادداشتهای پژوهشگران این اندیشکده منتشر شد.
در این شماره میخوانید:
انتصاب دکتر روحالله دهقانی به عنوان رییس جدید اندیشکده حکمرانی شریف
مسئله فیلترینگ در آینده نهچندان دور بلاموضوع خواهدشد
10توصیه صریح به رئیس جمهور در تاسیس سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی
مالیات کلید گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد تولیدی
داستان یک سقوط به روایت اندیشکده حکمرانی شریف
بریکس ۲۰۲۵ در برزیل: امید ناچیز به پیشرفت ابتکارات پولی
دیپلماسی نخبگانی و لزوم حضور در مجامع دانشگاهی و اندیشکدهای
دوگانه اشتباه آزادسازی و تثبیت انرژیو ...
برای دریافت خبرنامه شماره ۲۵ اندیشکده حکمرانی شریف، اینجا کلیک کنید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
در این شماره میخوانید:
۱۹:۱۵
#جلسات_سیاستی
«سازوکارهای موجود مشارکت در فرایند قانونگذاری»
مشارکت در وضعیت فعلی فرایند قانونگذاری چگونه است؟
آیا وضعیت کنونی مشارکت در فرایند قانونگذاری منجر به قانون خوب میشود؟
مشارکتکنندگان (مراکز تحقیقاتی، اندیشکدهها، اتحادیهها، اصناف، انجمنها و ...) از نتیجه مشارکت خود چه ارزیابیای دارند؟
آیا مجلس شورای اسلامی ظرفیت پذیرش سازوکارهایی بیشتر و نوینتر برای مشارکت دارد؟
باحضور: مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه
محمدصادق امامیانعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمد زائری امیرانی رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق ایران
جلیل محبی معاون حقوقی سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
زمان: یکشنبه ۱۴ بهمن؛ ساعت ۱۵
مکان: بهارستان، مجلس شورای اسلامی، ساختمان شیخ فضلالله نوری، طبقه دهم؛ مرکز نوآوری قوه مقننه
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
«سازوکارهای موجود مشارکت در فرایند قانونگذاری»
محمدصادق امامیانعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمد زائری امیرانی رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق ایران
جلیل محبی معاون حقوقی سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
۱۳:۲۹
کمتر مردمی در تاریخ چنین فرصت و اقبالی داشتهاند. ارادهی جمعی اسطورهای سیاسی است. ارادهی جمعی را هرگز کسی ندیده است، و خود من فکر میکردم که ارادهی جمعی مثل خدا یا روح است. امّا ما در سرتاسرِ ایران با «ارادهی جمعیِ» یک ملّت برخورد کردهایم. و خُب باید به آن احترام بگذاریم. همیشه در ایران عِرقِ ملّی بینهایت قوی بوده است*.
میشل فوکو
ایران: روحِ یک جهان بیروح، نشر نی
*سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران گرامی باد
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
میشل فوکو
ایران: روحِ یک جهان بیروح، نشر نی
۶:۰۸
۷:۱۶
#دیدگاه_تخصصی
سیاست خارجی گروگان رقابتهای داخلی
*سید محمدصادق امامیان* ، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف
تفکیک متداول بین منافع بینالمللی و رقابتهای سیاسی داخلی در اغلب جوامع بشری، حاصل تجارب پرهزینهای است که عرصه پرچالش و گاه قطبیده سیاست داخلی بر سیاست خارجی کشورها بار کرده است.
در عمل اما، سیاست خارجی در مواردی، نقش هیزم آتش سیاست داخلی را ایفا کرده است.
بهعنوان یک پژوهشگر و فعال عرصه «دیپلماسی نخبگانی»، توانمندیهای دکتر ظریف را، علاوه بر سابقه دیپلماتیک ایشان و فارغ از جهتگیری سیاست داخلیشان، بهعنوان یکی از معدود نمادها و چهرههای دارای تاثیر و مخاطب فراملی کشور ، دارای «ارزشی راهبردی برای تخاطب با نخبگان بینالمللی و دفاع رسانهای» از منافع ملی کشور در مقابل حملات مداوم دشمنان ایران میدیدم.
خروج لاجرم ایشان از جایگاه دولتیشان، قطعا میتواند شروع فعالیتی جدید و مؤثر در عرصه دیپلماسی نخبگانی ایشان محسوب شود. اما آثار حبوبغضهای مرسوم و غالبا طبیعی سیاست داخلی ایران بر این چهره بینالمللی بهراحتی قابل پاک شدن و ترمیم نیست.
متن کامل این یادداشت را در سایت دیپلماسی ایرانی بخوانید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
سیاست خارجی گروگان رقابتهای داخلی
۱۶:۵۳