عکس پروفایل اندیشکده حکمرانی شریفا

اندیشکده حکمرانی شریف

۲,۰۱۶عضو
عکس پروفایل اندیشکده حکمرانی شریفا
۲هزار عضو

اندیشکده حکمرانی شریف

اندیشکده حکمرانی شریف
شماره تماس: 02166019287ایمیل:
www.gptt.ir undefined تمامی حقوق محفوظ است و استفاده از مطالب با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است.

۴ اردیبهشت

thumnail
#در_رسانه
undefined علی سعدمدیر اندیشکده حکمرانی شریفundefined نقش سرمایه اجتماعی در سیاستگذاری فرهنگی
undefined رادیو گفتگوموج اف‌ام ردیف 103.5برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه
undefined زمان پخشچهارشنبه 1403/02/05ساعت 16:00
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۲:۱۴

۵ اردیبهشت

thumnail
#خبرنامه
undefined #شماره_بیست‌دوم «خبرنامه اندیشکده حکمرانی شریف» شامل آخرین نشست‌ها و مقالات پژوهشگران منتشر شد.
در این شماره می‌خوانید:
undefined گزارش سالیانه اندیشکده حکمرانی شریف منتشر شدundefinedدر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شدنشست تنظیم‌گران برای توسعه همکاری‌هاundefinedنظام مشاوره سیاستی ایران: تحدید سیاسی و توسعه فناورانهundefinedبا پاسخ ایران تاریخ ورق خورد. آیا نتانیاهو پاسخ می‌دهد؟undefinedبحران غزه فرصتی برای بازیگران منطقه‌ای استundefinedحق حاکمیت دیجیتال، چیستی و چرایی؟و ...

undefined برای دریافت شماره 22 خبرنامه اندیشکده حکمرانی شریف اینجا کلیک کنید

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۳:۵۸

۹ اردیبهشت

thumnail
#فصلنامه
فصلنامه "دولت‌پژوهی ایران معاصر"
undefined این فصلنامه به‌عنوان فصلنامه علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در حوزه "مطالعات حکمرانی در ایران" از تمامی اساتید، محققین و پژوهشگران جهت ارسال مقاله بر اساس اهداف و راهبردهای این نشریه دعوت به عمل می‌آورد.
undefinedراه ارتباطی و نحوه ارسال آثارundefinedundefined02174188647undefinedhttps://irsj.ihu.ac.ir
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۲۴

thumnail
#در_رسانه | رادیو گفتگو
undefined علی سعدمدیر اندیشکده حکمرانی شریف
undefined کاهش سرمایه اجتماعی و حکمرانی معلق
undefined سرمایه اجتماعی مانند یک ماده لغزنده بین سه ضلع دولت، نهادهای مدنی و بخش خصوصی اقتصاد قرار می‌گیرد و کمک می‌کند که همکاری بین این سه ضلع، روان‌تر و سلیس‌تر انجام شود.
undefinedبر اساس مطالعات انجام شده در حوزه ارتباط سرمایه اجتماعی و حکمرانی، جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی بالاتری دارد، سیاست‌گذاری در آن جامعه موثرتر و سهل‌تر است و با همکاری و حمایت مردم به پیش می‌رود. جامعه‌ای نیز که سرمایه اجتماعی پائین‌تری دارد، سیاست‌ها با ممانعت و مخالفت و با هزینه‌ و سختی بیشتری جلو می‌روند.
undefined سرمایه اجتماعی و حکمرانی یک رابطه بسیار نزدیک و منسجمی دارند و میتوان گفت حکمرانی خوب افزاینده سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی بالا نیز به حکمرانی بهتر کمک می‌کند.
undefined در همه کشورهای دنیا ما شاهد یک بی‌اعتمادی از سمت مردم نسبت به نظام‌های حکمرانی هستیم که دلایل مختلفی دارد و لزوما محدود به کشور ما ایران نیست. در چند دهه اخیر ارتباطات سنتی و عمودی متحول شده و به ارتباطات افقی بین همه مردم تغییر شکل داده است. ما شاهد گروه‌ها و دسته‌هایی هستیم که خارج از چارچوب قبلی (احزاب و تشکل‌های سیاسی) در حال نقش آفرینی و اثرگذاری هستند. معنای نخبگی و جامعه‌مدنی دچار تغییرات جدی شده است. بر همین اساس کاهش اعتماد بین نظام حکمرانی و مردم تشدید شده است.
undefinedتصمیمات مهمی که در حوزه اقتصاد معلق مانده است ناشی از نگرانی از وضعیت سرمایه اجتماعی است. در چنین وضعیتی، باید ارتباط مردم و نظام حکمرانی تا حد ممکن تقویت شود و شرایط برای تصمیمات مهم مهیا شود. تداوم چنین وضعیتی بیشتر به عدم تصمیم‌گیری و ناتوانی در سیاست‌گذاری می‌انجامد و کشور را به شرایط بحرانی می‌کشاند و همین مسأله در یک دور تسلسل منجر به کاهش بیشتر سرمایه اجتماعی منجر می‌شود و تصمیمات آتی را سخت و سخت‌تر می‌کند.
undefined یک مصداق از این مسأله می‌تواند به اقدامات هفته گذشته برگردد که دقیقا زمانی که کشور حمله تاریخی و غرور آفرین خود را به رژیم صهیونیستی انجام داد، در همان روز حمله، به صورت رسمی اعلام بازگشت گشت ارشاد به سطح خیابان‌ها شد. در حالی که در یک سال گذشته مدام بیان می‌شد که گشت ارشاد برنخواهد گشت و ابزارهای و روش‌های دیگری جایگزین آن خواهد شد.

undefined برای دریافت متن گفتگو اینجا کلیک کنید
undefined برای دریافت فایل صوتی گفتگو اینجا کلیک کنید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۳۷

۱۰ اردیبهشت

thumnail
#مجله_تصویری
undefinedundefined مجله تصویری #سیاست_نما کاری از #مرکز_مطالعات_پارلمان
#قسمت_دوازدهم#کارکردهای نمایندگی فهم درست از #نمایندگی_مجلس چطور در ذهن نماینده ایجاد می‌شود؟!
دکتر سمیه رفیعی، نماینده مجلس شورای اسلامی
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
undefined مرکز مطالعات پارلمانundefinedhttps://t.me/parliamentary_studie

۹:۳۵

۱۱ اردیبهشت

thumnail
#در_رسانه | رادیو گفتگو
undefined عاطفه مرادی اسلامیمدیر مرکز مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف
undefined راه مشخصی برای ورود اندیشکده‌ها به مجلس وجود ندارد
undefined اکثر نمایندگان وارد شده به مجلس، از شهرستان می‌آیند و مردمی که به این‌ها رای دادند، مطالبات خدماتی برای شهرشان را از ایشان طلب دارند. گاهی حتی سطح مسئله به جایی می‌رسد که مردم از نماینده می‌خواهند اختلافات خانوادگیشان را برطرف سازد یا مشکل استخدام فرزندشان را حل کند.
undefined بسیار بوده طرح‌ها و لوایح بسیار خوبی که تصویب نشده‌اند. چرا؟! چون نماینده‌ای که حتی موافق با طرح است، توانایی اجماع سازی ندارد. یا حتی اینکار را کسر شان خود بداند.
undefined حتی نمایندگانی که دغدغه‌های مقدسی دارند، بعد از چهار سال وقتی از آن‌ها می‌پرسیم حاصل و نتیجه چه بود؟ پاسخی ندارند. برخی اوقات شنیده می‌شود که برخی نمایندگان می‌گویند: این طرح را چون فلانی آورده است نباید تصویب کرد.
undefined در حوزه حکمرانی پارلمان به شدت ضعیف کارشده و کمتر شخصی با آشنایی درست و کامل نسبت به مجلس دیده می‌شود.
undefined در فضای کشور اصرار داریم بگوییم که کار نماینده قانون‌گذاری و نظارت است و از طرفی این مسئله که نماینده مجبور است به شهرستان خود و خدماتی که نسبت به آنجا برده پاسخگو باشد، بی اطلاعیم.
undefined تجربه ما در اندیشکده حکمرانی شریف به ما نشان داد بیشتر از مشاوره در حوزه قوانین و لوایح، پرداختن به فرایندهای مجلس است که اهمیت دارد. ما شاهدیم که در دوره‌های مختلف مشکلات و مسائل تکراری به وجود می‌آید. ما در مورد حدود ورود مجلس به بودجه ریزی در همه مجالس شاهد مشکل و چالش بوده‌ایم. در بحث قانون گذاری با تورم و تنقیح قوانین مشکل داریم.
undefined فرایند سازمانی بخصوصی برای ورود اندیشکده‌ها به مجلس وجود ندارد. حتی اگر از کارکنان مرکزپژوهش‎‌های مجلس در مورد حضورشان در جلسات کمیسیون‌های مختلف بپرسید، در جوابتان می‌گویند: حتی اجازه روشن کردن یک میکروفون هم به ایشان ندادند.
undefined مرکزپژوهش‌ها و کمیسیون‌ها باید خود را کارآفرین ببینند نه عامل. اگر خود را کارفرما ببینند، فضا برای فعالیت اندیشکده‌ها باز می‌شوند؛ اما زمانی که خود را عامل ببینند، خود را نهادی موازی با اندیشکده‌ها در نظر می‌گیرند
undefined پیش بردن طرح در مجلس اصلا کار راحتی محسوب نمی‌شود. برای مثال، اندیشکده حکمرانی شریف از سال 96 برای اصلاح نظام انتخابات تلاش می‌کرد و توافق هم روی تناسبی شدن نظام انتخابات بود. حالا با تغییرات مجلس پیشین و مجلس حاضر ایده‌های مختلفی بیان شد. 
undefined این یعنی کار اندیشکده‌ای در مجلس برای کسانی است که اهل کار بلند مدت هستند. اینطور نیست که یک ایده‌ای به ذهن گروهی برسد و فکر کنند که هر چه سریع‌تر می‌توانند کار خود را پیش ببرند.
undefined برای مطالعه متن گفتگو اینجا کلیک کنید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۵۳

۱۲ اردیبهشت

بازارسال شده از باشگاه تنظیم‌‌گری ایران | دبیرخانه شبکه تنظیم‌گران ایران
thumnail
undefined گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد: تأسیس شبکه‌ی تنظیم‌گران ایران
شبکه‌ی تنظیم‌گران ایران امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت) با حضور نمایندگان نهادهای تنظیم‌گر در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری رونمایی شد.

۱۸:۴۸

undefinedطی ماه‌های گذشته، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری میزبان سلسله نشست‌هایی با موضوع نسبت‌یابی نهادهای تنظیم‌گر با دستگاه‌های حاکمیتی از دولت گرفته تا قوه قضاییه و حتی دیگر نهادهای تنظیم‌گر بود.
undefinedدر این نشست‌ها که با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف و با حضور نمایندگان نهادهای تنظیم‌گر و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و قضایی از جمله وزارتخانه‌های مختلف گرفته تا دیوان عدالت اداری برگزار شد، برخی چالش‌های موجود در تعامل نهادهای تنظیم‌گر با این دستگاه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مشخص شد که برخی از چالش‌های موجود در فضای تنظیم‌گری کشور از طریق ایجاد فضای گفتگو بین خود نهادهای تنظیم‌گر قابل حل است.
undefinedبر همین اساس ایجاد یک شبکه برای کنار هم نشاندن نهادهای تنظیم‌گر با نام « شبکه‌ی تنظیم‌گران ایران » و با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.
undefinedبه‌طورکلی دولت از محل پرداختن به این موضوع به دنبال بهبود ساختار تنظیم‌گری در کشور و رسیدن به کارآمدی بیشتر است تا در سایه تعامل نهادهای تنظیم‌گر با یکدیگر، توسعه هم‌افزایی و جلوگیری از تداخلات اجرایی، شاهد تحقق یک دولت تنظیم‌گر واقعی در کشور باشیم.
undefinedاین شبکه بستر لازم برای تعامل نهادهای تنظیم‌گر با یکدیگر در قالب یک شبکه واحد را فراهم می‌کند تا از یک طرف زمینه لازم برای حل تعارضات بین این نهادها ایجاد شود و از سوی دیگر امکان ایفای نقش دیده‌بانی بر قوانین و فعالیت‌های مرتبط با بحث تنظیم‌گری در کشور نیز فراهم شود.
undefinedجمعی از نهادهای ذیربط از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نماینده‌ی بانک مرکزی و نمایندگانی از شورای رقابت، سازمان غذا و دارو، سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان هواپیمایی کشوری در این رونمایی حضور داشتند.
undefined باشگاه تنظیم‌‌گران ایران | @regtalk
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۸:۵۰

۱۴ اردیبهشت

بازارسال شده از باشگاه تنظیم‌‌گری ایران | دبیرخانه شبکه تنظیم‌گران ایران
thumnail
undefined گام اول به سمت تحقق دولت تنظیم‌گر: تاسیس شبکه‌ی تنظیم‌گران ایران
undefinedآیین تأسیس شبکه تنظیم‌گران ایران با حضور نمایندگان نهادهای تنظیم‌گر، با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار شد.
undefined این نشست با حضور نمایندگان برخی نهادهای تنظیم‌گر شامل: بانک مرکزی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان بورس، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی، شورای رقابت، سازمان غذا و دارو برگزار شد.
undefined باشگاه تنظیم‌‌گران ایران | @regtalk

۱۱:۴۴

۱۶ اردیبهشت

thumnail
#گفتگوهای_بین‌المللی
undefinedگفتگوهای بین‌المللی حکمرانی
گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:نشست سوم در سال 2024
undefinedموضوع: پیش‌بینیِ پیش‌بینی‌ناپذیراحتمال انتخاب مجدّد دونالد ترامپ و تأثیر آن بر روابط آمریکا و روسیه
undefined با حضور:
اندری کورتونفمدیر علمی شورای امور بین‌المللی روسیه
undefinedاین وبینار در پی پاسخ به این سؤال است که انتخاب مجدّد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا چه تأثیری بر روابط واشنگتن-مسکو می‌گذارد و از جمله چه سرنوشتی در انتظار جنگ اوکراین خواهد بود.
به همراه پرسش و پاسخ
undefined زمان: سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۴:۳۰
undefined جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید:https://en.gptt.ir/register/لینک ورود به جلسه برای شما ایمیل می‌شود.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۲:۱۷

۱۹ اردیبهشت

thumnail
#یادداشت
undefined پارلمان و ابزارهای هوش مصنوعی: فرصت یا تهدید؟
undefined حدیثه ربیعیپژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف
undefined اتحادیه بین المجالس (IPU) به تازگی خلاصه مسئله ای در خصوص استفاده از ابزار هوش مصنوعی در پارلمان ها منتشر نموده که در آن فرصت ها و تهدیدهای مرتبط با استفاده از هوش مصنوعیِ مولد ، در فرایندهای پارلمانی مورد بررسی قرار گرفته است.
undefinedاین اتحادیه بر مبنای اهمیت موضوع مذکور، نمایی کلی از نحوه بهره گیری و استفاده پارلمان ها از هوش مصنوعی مولد، برای صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری و در عین حال کاهش هزینه های عملیاتی ارائه نموده که در آن مجموعه ای از وظایف روزمره پارلمان ها از جمله انجام تحقیق و پژوهش، نگارش اسناد و متن سخنرانی ها، تهیه پیش نویس های قانونی و اصلاحات قانون در پیوند با هوش مصنوعی قرار گرفته و می تواند با بهره گیری از ابزارهای هوش مصنوعی انجام گیرد.
undefinedبا این حال ریسک ها و خطراتی در خصوص ورود و بهره گیری از ابزارهای هوش مصنوعی در هر یک از این حوزه ها وجود دارد که نیازمند دقت و ورود محتاطانه پارلمان ها به این حوزه، در عین توجه و عدم غفلت نسبت به اهمیت این ابزارها و بهره گیری از آن ها بوده و همچنین وضع پادمان ها و قوانین داخلی را می طلبد.
undefinedدر این راستا IPU به عنوان سازمان بین المللی فعال و اثرگذار در حوزه روابط بین پارلمانی، پارلمان ها و مراکز اندیشکده ای را تشویق کرده تا راه حل ها و شیوه های مناسب مرتبط با تحولات دیجیتال و نوآوری از جمله هوش مصنوعی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.به زعم این مرکز، پارلمان ها، اتاق های فکر، صاحبان حرف، بخش های ICT و کاربران مختلف، نیازمند گفتگوی مستمر و تبادل نظرات خود با یکدیگر هستند.
undefined برای مطالعه متن یادداشت اینجا کلیک کنید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۵۷

۲۰ اردیبهشت

thumnail
#مجله_تصویری 
undefined شبکه‌ی تنظیم‌گران ایران: حلقه‌ی مفقوده‌ی هویت‌بخشی به نهادهای تنظیم‌گر
undefinedشبکه‌‌های تنظیم‌گری با ایجاد تعاملات سازنده میان تنظیم‌گران و افزایش منابع و ظرفیت‌های هماهنگی، همگرایی و سازگاری در میان آن‌ها، می‌تواند پیشنهاد سیاستی اثربخشی در جهت رفع چالش‌های رقابت تنظیمی منفی و مناقشات نهادی باشد.
undefined در همین راستا، در ۱۲ اردیبهشت ماه امسال، با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و کارآفرینی اندیشکده حکمرانی شریف و با حضور نمایندگانی از مهم‌ترین تنظیم‌گران کشور، «شبکه‌ی تنظیم‌گران ایران» تاسیس گردید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
undefined باشگاه تنظیم‌‌گران ایران | @regtalk

۷:۲۳

thumnail
#مناسبت
undefined السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَهُ اللّٰهِ وَبَرَکاتُهُ
undefined سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و آغاز دهه کرامت تبریک و تهنیت باد. undefined
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۹:۳۹

۲۲ اردیبهشت

thumnail
#گفتگوهای_بین‌المللی_حکمرانی#پروژه_ترامپ
undefinedگفتگوهای بین‌المللی حکمرانی
گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:نشست چهارم در سال ۲۰۲۴
undefinedموضوع: پیش‌بینیِ پیش‌بینی‌ناپذیر: احتمال انتخاب مجدّد دونالد ترامپ و تأثیر آن بر روابط آمریکا و هند
undefined با حضور:
ویوِک میشراپژوهشگر ارشد برنامه‌ی مطالعات راهبردی، بنیاد ORF هند
undefinedاین وبینار در پی پاسخ به این سؤال است که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چه تبعاتی برای روابط واشنگتن و دهلی نو دارد. آیا آمریکا برای مهار چین به هند نزدیک‌تر خواهد شد؟
undefined این نشست به منزله‌ی بخشی از پروژه ترامپ اندیشکده‌ حکمرانی شریف، با عنوان «پیش‌بینیِ پیش‌بینی‌ناپذیر» برگزار می‌شود.
به همراه پرسش و پاسخ
undefined زمان: سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۳:۰۰
undefinedلینک ورود به جلسه:https://vc.sharif.edu/gptt
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۱۱

thumnail
#حکمرانی_در_عمل 124
undefined شورای رقابت با همکاری شبکه‌ی تنظیم‌گران ایران برگزار می‌کند: هفتمین پیش نشست همایش بین‌المللی تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری رقابت در ایران
undefined عنوان نشست:
شورای رقابت: از طراحی تا عمل

undefined برگزارکنندگان: - اندیشکده حکمرانی شریف- باشگاه تنظیم‌گری ایران (دبیرخانه شبکه تنظیم‌گران ایران)- مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری- مرکز ملی رقابت
undefined اعضای نشست:- دکتر ولی رستمی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای رقابت)- دکتر مرتضی زمانیان (عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر)- دکتر امیر عباس علاءالدینی (مدرس دانشگاه)
undefined زمان برگزاری: دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403، ساعت 14:30 الی 16:30
undefined مکان برگزاری: خیابان آزادی، بعد از دانشگاه صنعتی شریف، کوچه شهید صادقی، پلاک 2، اندیشکده حکمرانی شریف، سالن اجتماعات دکتر روستا آزاد
undefined برای ثبت نام شرکت حضوری در نشست از طریق لینک زیر اقدام نمایید:https://gptt.ir/form/17
undefined پیوند حضور مجازی: www.aparat.com/NICC
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
undefined باشگاه تنظیم‌‌گران ایران | @regtalk

۱۲:۲۷

۲۳ اردیبهشت

thumnail
#گزارش_نشست
undefined با آمدن ترامپ، اجماع قوی ضد روسیه در آمریکا تغییر چندانی نمی‌کند
undefined تعامل با پوتین برای ترامپ آسان‌تر خواهد بود؛ خصوصاً که او همواره نسبت به پوتین – دست‌کم به صورت رسمی – با احترام رفتار کرده. ترامپ، بر خلاف بایدن هرگز به خودش اجازه نداده که پوتین را «مجرم» یا «قاتل» بخواند.
undefined ترامپ تلاش می‌کند میانجی معامله‌ای با اوکراین باشد. امّا چنین کاری دشوار خواهد بود، زیرا دو طرف مایل به پذیرش مصالحه‌ای که او پیش می‌نهد نیستند. بیش‌تر احتمال دارد که چنین مصالحه‌ای با میانجی‌گری طرف دیگری، مثلاً چین رخ دهد.
undefined در مورد تحریم‌های آمریکا بر ضدّ روسیه، به نظر نمی‌رسد که ترامپ قصد برداشتن این تحریم‌ها را داشته باشد، بلکه صرفاً بعضی از آنها، مثل «متمّم جکسون-وَنیک» (Jackson-Vanik amendment) را متوقّف خواهد کرد.
undefined در حال حاضر، اجماع قوی ضدّ روسیه در داخل آمریکا وجود دارد. فکر نمی‌کنم که این اجماع در کوتاه‌مدّت چندان تغییر کند. فارغ از این که چه کسی ساکن کاخ سفید باشد، چنین اجماعی هرگونه تلاش برای بهبود رابطه‌ی آمریکا و روسیه را با محدودیّت مواجه خواهد ساخت.
undefined فرصت‌هایی برای روسیه، چین، و ایران در دوره‌ی دوم ترامپ و بایدن وجود دارد. زیرا وقتی رئیس جمهوری قرار نیست در انتخابات دیگری شرکت کند، سطح انعطاف‌پذیری او معمولاً بالاتر خواهد بود.
undefined اگرچه مسکو ممکن است به مقداری تنش در روابط آمریکا و چین علاقه داشته باشد، به قطع کامل این ارتباط و درگیری نظامی احتمالی علاقه‌مند نیست، به دلیل تأثیر منفی شدیدی که بر اقتصاد جهانی می‌گذارد.
undefined اگر تعارض فعلی بین روسیه و اوکراین با کنار آمدن دو طرف پایان یابد، آمریکایی‌ها بیش‌تر تمایل خواهند داشت که بر چین تمرکز کنند، نه بر روسیه. چین چالش راهبردی جدّی‌ای است که آنها باید سال‌های آینده را به دست و پنجه نرم کردن با آن بگذرانند.
undefined مهم‌ترین خطّ قرمز روسیه در مذاکره با اوکراین و غرب، امنیّت است. روسیه باید مطمئن شود که از اوکراین به عنوان دژی که امنیّت روسیه را به خطر می‌اندازد استفاده نخواهد شد. این به معنی اِعمال بعضی محدودیّت‌ها بر نیروهای مسلّح اوکراین، اتّخاذ وضعیّت بی‌طرفی توسّط اوکراین، انجام بعضی اقدامات اعتمادساز، و اطمینان رهبری روسیه در مورد مرز این کشور با اوکراین است. دومین خطّ قرمز ناظر به حقوق مردمان روس‌زبان اوکراین است که می‌خواهند پیوندهای خود را با روسیه حفظ کنند.
undefined آن‌چه ترامپ در مورد حلّ تعارض روسیه و اوکراین می‌گوید بیش‌تر حرف‌های انتخاباتی به نظر می‌رسد. بعید است این تعارض، اولویّت اصلی او محسوب شود. البتّه احتمال دارد او بخواهد بازی مشابهی، مثل دیدار با رهبر کره‌ی شمالی را در مورد مسأله‌ی روسیه و اوکراین پیش ببرد و دیداری بین رؤسای جمهور روسیه و اوکراین ترتیب دهد و نهایتاً از پوشش خبری و رسانه‌ای آن برای خود یک پیروزی بسازد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۴۸

thumnail
#گزارش_نشست
undefined منتخب دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی تهران و معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس از اندیشکده حکمرانی شریف بازدید کردند
undefined دکتر کامران غضنفری، منتخب دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عباسلو، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه مجلس، از اندیشکده حکمرانی شریف بازدید کردند.
undefined طی این بازدید، دکتر مهدی زینالو، بنیان‌گذار مرکز مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف، از تجربیات مواجهات اندیشکده با مجلس و مسائل و چالش‌های پارلمان، توضیحاتی ارائه دادند.در این نشست موضوعاتی از جمله طرح تناسبی شدن انتخابات و مزایای آن شامل افزایش مشارکت و عدالت انتخاباتی، ورود جریان های نو و شکستن انحصار قدرت، طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و مزایای آن شامل کاهش تعارض منافع، ایجاد ضمانت اجرای مقتضی و فرایند محور شدن و قابلیت رصد عمومی و ارتباط مشخص و روشن این نظارت با دستگاه قضایی و طرح اصلاح فرایند قانونگذاری شامل پیشنویس نگاری، مداخله کارشناسان و ذینفعان در فرایند قانون گذاری و اصلاح زیرساخت های کمیسیون و صحن مجلس، مورد تشریح و بررسی قرار گرفتند. همچنین سایر طرح های مرکز مطالعات پارلمان در خصوص فرایندهای مجلس، سیاست های کلی قانون گذاری و بودجه ریزی نیز در این جلسه مطرح گردید که در ادامه، قابلیت بررسی بیشتری خواهند داشت.
undefined همچنین علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف، لیستی از کارهای قابل ارائه اندیشکده حکمرانی شریف به مجلس شورای اسلامی را معرفی کرده و شرح دادند.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۲۴

۲۶ اردیبهشت

thumnail
#خبر_نشست
undefined در نشست شورای رقابت: از طراحی تا عمل مطرح شد:شورای رقابت، مشروع و مستقل اما کم اقتدار
undefined دکتر ولی رستمی: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای رقابت
undefined عامل اصلی شکل‌گیری شورای رقابت، اصلاح نظام اقتصادی کشور بعد از بزرگ شدن دولت در دهه شصت بود که دولت به شدت فربه و بزرگ شده بود.undefinedشورای رقابت هنوز در بحث تنظیم‌گری فضای غیر اقتصادی، چندان اختیار و قدرتی ندارد. استقلال شخصی شورای رقابت یعنی آن افرادی که عضو شورا هستند، مستقل باشند و به جایی وابستگی نداشته باشند. این مسئله تا حدودی رعایت شده؛ اما استقلال سازمانی که از دو بعد بودجه و اداری تشکیل می‌شود، چندان دیده نشده.
undefined دکتر امیر عباس علاءالدینی:مدرس دانشگاه
undefinedکار جدی هر نهادی با بودجه و منابع انسانی آن پیش خواهد رفت و عدم استقلال و یا مشکل در این دو مورد می‌تواند آسیب جدی به کارکرد نهاد بزند.undefinedدر همین وضعیت موجود، شورای رقابت به درستی از تمامی اختیاراتش استفاده نکرده و اگر بکند می‌تواند وضعیت بهتر از موجود بسازد؛ اما استفاده درست از این اختیارات، نیاز به منابع انسانی غنی و قوی دارد. با این وضعیت منابع انسانی، نمی‌توان به درستی از اختیارات موجود استفاده کرد.
undefined دکتر مرتضی زمانیان:عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر
undefined رقابت فقط با انحصار نقض نمی‌شود. در ادامه نیز دیده می‌شود که مفهومی عام‌تر از انحصار شکل می‌گیرد که به آن تنظیم‌گری می‌گویند. در اینجا ذکر می‌شود که اگر در جایی انحصار طبیعی شکل گرفت، نهاد تنظیم‌گر باید وارد شود و دخالت کند.undefinedباید دقت کنیم که خود استقلال در مسیر خودش هم اندازه بهینه‌ای دارد هم مسیر رو به بلوغی دارد.undefinedما هنوز متخصصان تراز بالای اقتصاد رقابت به اندازه کافی در کشور نداریم و در چنین شرایطی، دادن استقلال بالا باید همراه با احتیاط شدید باشد.undefined تنظیم‌گری که به دستگاه دولتی متصل است قدرتمندتر است اما شورای رقابت با وجود استقلال از قدرت و اقتدار لازم برخوردار نیست. فضا در شورای رقابت واقعا اقناعی است اما در دولت چنین فضایی نیست.
undefined متن کامل خبر را اینجا بخوانید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۵۶

thumnail
#یادداشت
undefined انتخابات مجلس در تله عوام زدگی
undefined عاطفه مرادی اسلامیپژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف
undefined انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بیش و پیش از کارکرد انتخاب نامزدها، آوردگاهی برای سنجش اصالت احزاب و جریانات سیاسی در کشور بود.
undefined موج افشاگری های بی پروایانه جریانات سیاسی علیه یکدیگر که بیش از همه در شبکه اجتماعی توییتر نمود رسانه ای داشت، بار دیگر نشان داد که علیرغم تصور نخبگانی بودن این شبکه اجتماعی، زوال اخلاق سیاسی یکی از بحران های جدی در مسیر کنشگری سیاسی در کشور است.
undefined همچنانکه این افشاگری ها بیش از شفافیت بخشی، پوششی برای پنهان ساختن ضعف های جدی فنی و ساختاری جریانات و گروه ها در قالب طرح شعارهای عوام زده برای جلب توجه عمومی بود
undefined در این انتخابات با کمرنگ شدن رقابت واقعی میان سلایق سیاسی مختلف جامعه، شاهد یک رقابت درون گفتمانی تنزل یافته در جریان موسوم به انقلابی بودیم. رقابتی که بیشتر رنگ و بوی تسویه حساب شخصی بازیگردانان اصلی پشت صحنه را داشت که با آزاد سازی برخی اطلاعات از سوابق و پرونده نیروهای سیاسی، سعی در طرد جریان رقیب فرضی داشتند.
undefined وقتی در کلانشهری همچون تهران تنها ۸ درصد مشارکت در دور دوم انتخابات رقم می‌خورد، طبیعی است که دعوای سیاسی برای جلب آرا شدیدتر می‌شود و بازار شعارهای عوام فریبانه ،داغ تر! در این میان، حتی نامزدهای کارآمد برای نجات شخصیت سیاسی خود از برچسب های احتمالی مجبور می‌شوند که دائما در پاسخ به شایعه سازان، اشهد سیاسی بخوانند و خود را در چارچوب منویات رهبری و ارزش های انقلابی تعریف کنند.
undefined از سوی دیگر وزارت کشور به عنوان نهاد اصلی اداره سیاست داخلی، خود را صرفا مجری برگزاری پروسه انتخابات در این دوره دانست و تنها کنش ایجابیِ اجتماعیِ ملموس این نهاد در انتخابات، ارسال پیامک هایی برای دعوت از “شهروندان مسئولیت پذیر” برای شرکت در انتخابات بود. چطور می توان شهروندان را دعوت به رای دهی کرد وقتی در سایر رویدادهای اجتماعی و سیاسی، تسهیل مشارکت های مردمی در اولویت این وزارتخانه نیست؟
undefined متن کامل یادداشت را در جریان نو بخوانید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۲:۴۰

۲۷ اردیبهشت

thumnail
#مناسبت
undefined روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی خجسته باد
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۴:۱۶