عکس پروفایل اندیشکده حکمرانی شریفا

اندیشکده حکمرانی شریف

۲,۲۸۸عضو
thumnail
#جایزه_روستاآزادآیین اولین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد برپا شدundefined دکتر محمد مخبر،
مشاور و دستیار مقام معظم رهبری

حتی در چنین محافلی هم‌ نمی‌توان از فجایعی که در غزه در حال وقوع است، چیزی نگفت.
روستاآزاد یک عالم چندوجهی بود و می‌شود گفت که هم عالم بود، هم قدرت تعامل داشت و هم فعال اجتماعی بسیار موفقی بود.
عنوان به جا و شخصیتی مناسب برای این امر انتخاب شده است.
بدون فناوری، حکمرانی دچار چالش است.
امروزه وسیله اقتدار، علم است و همه ساحت‌های اداره کشور، به علم بستگی دارد.
گزارش کامل این مراسم را اینجا بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۶:۱۸

thumnail
#جایزه_روستاآزادundefined آیین اولین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد برپا شد
undefined دکتر سید عباس موسویرئیس دانشگاه صنعتی شریف
استاد به حق شریفِ دانشگاه صنعتی‌ شریف بود
دکتر روستاآزاد، آینده را بسیار خوب می‌دیدند و در امور دوراندیشی داشتند.
همیشه به جنبه کاربردی و حل مسءله در پروژه‌های دانشجویان، تاکید می‌کردند.
بی‌شک یکی از کسانی که در گفتمان فناوری در دانشگاه بسیار تاثیر گذاشت، دکتر روستاآزاد بود.
گزارش کامل این مراسم را اینجا بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۶:۲۴

thumnail
#جایزه_روستاآزاد
برگزیدگان نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد معرفی شدند:
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، روز دوشنبه، ۱۲ آذر ماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و در محورهای ۴گانه؛ فرهنگ حکمرانی، فناوری حکمرانی، نوآوری سیاستی و دیپلماسی نخبگانی و همچنین تندیس «مدیریت فناورانه»، برگزیدگان به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند:
undefined حوزه فناوری حکمرانی:- شرکت شاپرک (سامانه پرداخت آنلاین): به دلیل تسهیل فناورانه خدمات عمومی بانکی در کلاس جهانی- شرکت زیستاب (بازار آب): به دلیل طراحی زیست بوم فناوری-اجتماعی حل ابر بحران آب بخش کشاورزی
undefined حوزه فرهنگ حکمرانی:- سریال آقای قاضی: به دلیل تلاشی هنری برای ارتقای اعتماد به دستگاه قضایی کشور- بازی موبایلی آمیرزا: به دلیل بازی‌سازی جذاب در تقویت زبان و هویت ملی
undefined حوزه نوآوری سیاستی:- دکتر محمد صاحبکار (اندیشه‌ورز مدیر): به دلیل تبدیل طرح‌های اندیشکده‌ای به مستندات قانونی و اجرای موفق در ساختارهای پیچیده اداری
undefined حوزه دیپلماسی نخبگانی:- دکتر سید محمد مرندی (چهره ملی دیپلماسی نخبگانی): به دلیل دفاع مستدل از منافع جمهوری اسلامی و ترویج فعالانه گفتمان مقاومت در مجامع و رسانه‌های اصلی بین‌المللی
undefined تندیس مدیر فناور:- آقای مهندس صفاری‌نیا: به‌ دلیل ارتقای حکمرانی علم و فناوری کشور از طریق تاسیس پررونق‌ترین پارک علم و فناوری کشور در کلاس جهانی و تمرکز حرفه‌ای بیش از دو دهه‌ای بر توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور
گزارش کامل این مراسم را اینجا بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۴۶

thumnail
#وبینار
undefined گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف و اندیشکده سلامت اداری به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد برگزار می‌کنند:
undefined مبارزه با فساد در چارچوب حقوق بشر؛
رویکردهای بین‌المللی

با حضور:
undefined پروفسور مایکل جانستوناستاد تمام علوم سیاسی با سابقه تدریس در دانشگاه‌های کلگیت، پیتسبورگ، گلاسکو، یورک، دورهام و پرینستون نویسنده کتاب‌های فساد بخش عمومی، سندروم های‌ فساد، جامعه مدنی و فساد، فساد سیاسی و ...
مدیر نشست:
undefined مجید افشانیمدیر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف
undefined زمان: دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۸:۳۰
undefined لینک شرکت:https://www.skyroom.online/ch/webinarint/english
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۲۱

thumnail
محمدرضا دادگستر، پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف در گفتگو با اکوایران، درباره قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، نقطه‌نظرات خود را بیان کرد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۵۶

thumnail
#تنظیم_گری
قیمت‌گذاری دستوری، دولت و تصمیمات سخت برای صنعت خودرو
undefined محمدرضا دادگستر، پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف در گفت‌وگو با اکوایران مطرح کرد:
undefined از مدت‌ها قبل انتظار افزایش قیمت خودرو می‌رفت. این تصمیم در نهایت در اواخر آبان‌ماه اتخاذ شد که انتقادات زیادی را هم برانگیخت. می‌توان گفت که این امر تاحد زیادی به نوع قیمت‌گذاری برمی‌گردد.
undefined از یک سو صنعت خودرو قرار دارد که فقط زیان انباشته سه خودروساز اصلی آن به 208 هزار میلیارد تومان رسیده و از سوی دیگر مصرف‌کننده قرار دارد که این قیمت‌ها را ناعادلانه می‌داند.
undefined اینکه تا چه زمانی افزایش قیمت خودروها می‌تواند برای حال صنعت خودروی ایران اثرگذار باشد محل بحث است.
undefined در وضعیتی که نیمی از خانوارهای ایران فاقد خودرو هستند، مداخله دولت در راستای تعیین دستوری قیمت‌ها برای وضعیت بسیاری از افراد تفاوت چندانی ندارد زیرا موج‌های تورمی امکان خریداری خودرو را از آن‌ها سلب کرده است.
undefined شرکت‌های خودروساز از مسیرهایی برای دورزدن قیمت‌گذاری دستوری استفاده می‌کنند نظیر طولانی‌شدن فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، توقف تولید نسخه‌های پایه و افزایش تولید خودروهای با آپشن‌های بیشتر و فاصله قیمت پایین‌تر با بازار.
undefined در طول سال‌های اخیر سیاست یکپارچه‌ای بر تنظیم بازار خودرو حاکم نبوده و به تناوب نهادهای مختلف مانند شورای رقابت، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار مداخله کرده‌اند. این وضعیت امکان پیش‌بینی‌پذیری بازار را سلب کرده و به نوسانات و التهاب بازار خودرو دامن زده است. نهادهای تنظیم‌گر بازار خودرو باید از راهکارهای جایگزین قیمت‌گذاری استفاده کنند تا وضعیت انحصاری حاکم بر بازار خودرو به منفعت مصرف‌کننده آسیب نزند.
undefined دولت باید طی یک برنامه گام به گام بازار خودرو را از حالت قیمت‌گذاری دستوری خارج کند. جهت کاهش محرومیت حمل‌ونقل می‌توان از محل فاصله قیمت درب کارخانه و بازار که نصیب خودروساز می‌شود، درصدی را جهت بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی اختصاص داد.
undefined عرضه خودرو در بورس کالا نمی‌تواند به‌عنوان یک راهکار بلندمدت مورد توجه باشد و احتمال مهندسی عرضه و دامن‌زدن به نوسانات بازار از طریق آن بالاست. این راهکار معمولاً برای خودروهای با قیمت بالاتر مورد توجه بوده و تنظیم‌گر اجازه استفاده از آن برای عرضه خودروهای اقتصادی را نداده است.
undefined دولت باید با مردم صادق باشد و این واقعیت را با آن‌ها در میان بگذارد که قیمت‌ها با لغو سیاست قیمت‌گذاری دستوری افزایش پیدا خواهند کرد و مدت زمانی طول خواهد کشید تا بازار به وضعیت باثبات برسد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۵۶

thumnail
هر حکومتی در سوریه که بخواهد حداقلی از مشروعیت عمومی داشته باشد، بناچار باید از آرمان فلسطین و محورمقاومت حمایت کند
undefined سیدمحمدصادق امامیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر و هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف، در گفتگو با شبکه الجزیره انگلیسی بیان کرد:
undefined قطعا در طول ۴ دهه گذشته، سوریه یکی از اصلی‌ترین یاران سیاسی ایران بویژه در دوران جنگ تحمیلی و مبارزه با داعش بوده است.
undefinedحکومت سوریه مانند اغلب حکومت‌های عرب منطقه، فاقد مشروعیت دموکراتیک ولی در عین حال بصورت سنتی مقبول و حافظ منافع ملی و آرمان‌های جهان اسلام و عرب تلقی می‌شده است.
undefined الان سه نگرانی عمده وجود دارد: حفظ یکپارچگی ارضی کشور سوریه که در حال حاضر دو بخش آن توسط آمریکا و اسراییل اشغال شده است؛ احتمال توسعه و صدور رادیکالیسم و تروریسم در منطقه؛ عدول از آرمان آزادی فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی.
undefined آرمان آزادی فلسطین می‌تواند نقطه مشترک و بستر همکاری تمام جریانات سیاسی اصیل منطقه باشد، و ازین منظر حکومت آینده سوریه هم می‌تواند بخشی از محور مقاومت محسوب شود.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۲۹

thumnail
undefined گزارش شبکه سه سیما از برگزاری نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد
آیین اعطای نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد در تاریخ ۱۲ آذرماه در دانشگاه صنعتی شریف با هدف تشویق و جهت‌دهی نخبگان کشور در مسیر «ارتقای کیفیت حکمرانی» برگزار شد و برگزیدگان در ۴ محور؛ فناوری حکمرانی، فرهنگ و رسانه حکمرانی، دیپلماسی نخبگانی و نوآوری سیاستی و همچین مدیریت فناورانه، معرفی شدند.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۴۴

thumnail
#نشست#حکمرانی_در_عمل_129
undefined اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
undefined نشست "در جست‌وجوی روشنایی؛ از خانه تا کارخانه"
undefined️ چالش‌ها و راهکارهای بحران ناترازی برق در ایران
با حضور:
undefined دکتر محمدصادق قاضی‌زادهعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
undefined دکتر سید هاشم اورعیعضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف
undefined دکتر امیر دودابی‌نژادعضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو
undefined زمان: دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳ | ساعت ۱۵ تا ۱۷
undefined مکان برگزاری:خ آزادی، جنب غربی دانشگاه شریف، خ صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف، سالن دکتر روستاآزاد
لینک ثبت‌نام در نشست:https://survey.porsline.ir/s/ucwHqxab

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۸:۰۱

thumnail
undefined#دیپلماسی_نخبگانی |‌ نشست حضوری
گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند: دهمین نشست دیپلماسی نخبگانی
دیپلماسی هندی
بررسی سیاست خودمختاری راهبردی دهلی در دوران مودی

با حضور: undefined جناب آقای رودرا گاوراو شرستسفیر محترم هند در ج.ا.ایران
undefinedمیزگرد به زبان انگلیسی برگزار می شود.
undefined زمان: سه شنبه ۲۷ آذرماه
undefined ساعت: ۱۵:۴۵
جهت ثبت‌نام رزومه خود را به ایمیل کنید. شرکت در جلسه منوط به دریافت دعوتنامه از طریق ایمیل می‌باشد. 
undefined در صورت تعطیلی ادارات دولتی، این جلسه کماکان برگزار خواهد شد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۰۵

thumnail
#نشست
undefined گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
یازدهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
undefined "ظرفیت‌ها و موانع گسترش دیپلماسی نخبگانی ایران و چین"
undefined به همراه رونمایی از نتایج پیمایش دیدگاه نخبگان ایرانی نسبت به روابط تهران-پکن
با حضور:
undefined دکتر علی محمد سابقیرایزن اسبق فرهنگی ایران در چین
undefined دکتر حامد وفاییاستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
undefined دکتر حسین نوروزیاستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
undefined چهارشنبه ۲۸ آذر
undefined ساعت ۱۴:۳۰
undefinedخ آزادی، جنب غربی دانشگاه شریف، خ صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
undefined جهت ثبت نام مشخصات خود را به ارسال فرمایید.
undefined در صورت تعطیلی ادارات دولتی، این جلسه کماکان برگزار خواهد شد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۴:۳۵

thumnail
#گزارش_نشست#گروه_تنظیم‌گری#حکمرانی_در_عمل_129

undefined نشست "در جست‌وجوی روشنایی؛ از خانه تا کارخانه" برگزار شد:
undefined دکتر محمدصادق قاضی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی:undefinedعدم تفکیک اعمال حاکمیتی و تصدی‌گری دولت، یکی از اصلی‌ترین بروز بحران در صنعت برق است. اختیار وضع مقررات و نظارت اگر بر عهده‌ی نهادی باشد که خود متولی اجرای مقررات است، بدیهتاً وضعیت آشفته‌ای در آن حوزه شکل می‌گیرد.undefinedدر صنعت برق کشور، کمبودی از منظر دانش مهندسی و علمی وجود ندارد، بلکه مشکل عدم رعایت اخلاق و قواعد حکمرانی است. نکته قابل توجه آن است که حکمرانان باید در طراحی نهادی و تصمیمات خود مبانی علمی و پیشینه‌های تاریخی همچون استقلال نهاد ناظر و مقرره‌گذار را لحاظ کنند.

undefined دکتر سید هاشم اورعی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف:undefinedنام وضعیت فعلی، ناترازی نیست و نامی کمتر از بحران نمی‌توان برای آن گذاشت. امروز به دلیل این بحران، صنایع در مرز از کار افتادن است و این می‌تواند تأثیرات کلان در اقتصاد ملی کشور بگذارد.undefinedاز وقتی که ما یک کالای تجاری مثل برق را به یک کالای سیاسی تبدیل کردیم، دیگر رسیدن به این نقطه از بحران جای تعجب ندارد؛ روز به روز هزینه‌ها بیشتر شده و قیمت نیز ثابت مانده است و امروز با چنین بحرانی مواجه هستیم.undefinedمدل حکمرانی ما کماکان مدل حکمرانی از بالا به پایین و بدون تعامل با بخش خصوصی است. در این فضا، وزارت نیرو نیز در رقابت منفی مستقیم با بخش خصوصی قرار دارد.

undefined دکتر امیر دودابی‌نژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو:undefined سوال مهم این است که آزادسازی مقدم بر خصوصی‌سازی است یا خیر؟ ما در سیاست‌های خصوصی‌سازی این سؤال را به رسمیت نشناختیم.undefinedیکی از مسائل در این صنعت از آنجایی شروع شد که ما تصمیم گرفتیم در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بخش‌های قابل رقابت را از بخش‌های غیرقابل رقابت تفکیک کنیم و این بخش‌ها را خصوصی کنیم. از ابتدای تنظیم‌گری بازار برق، در این عرصه ما برعکس عمل کردیم؛ بخش توزیع که نیازمند رگولاتوری است، هیچ وقت رگولاتوری نشد و بخش تولید که باید رقابتی اداره می‌شد هیچ‌گاه رقابتی نشد.undefinedبرای رفع وضعیت اورژانسی فعلی می‌توان پیشنهاداتی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت عنوان کرد:1. کوتاه‌مدت: الان حدود 18 میلیارد لیتر (تقریبا معادل 10 میلیارد دلار) در سال گازوییل و مازوت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شوند؛ با این هزینه می‌توان حدود 35 هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و واحدهای بخار در کوتاه‌مدت ایجاد کرد.2. میان‌مدت: دولت باید از تجارت برق بیرون بیاید؛ بدین معنا که شرکت‌های خرده‌فروش به جای دولت برق را بفروشند. 3. بلندمدت: باید بازار ظرفیت راه‌اندازی شود و نظام تعرفه‌گذاری تک عاملی مبتنی بر انرژی از بین برود تا کسی نتواند ظرفیت موهوم بفروشد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۵:۲۵

thumnail
#نشست
undefined گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
دوازدهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
undefined "داستان یک سقوط"
undefined در این نشست تلاش می‌شود با شنیدن روایتی دست اول از درون جامعه نخبگانی سوریه، دلایل سقوط پرشتاب و غافلگیرکننده حکومت بشار اسد ریشه‌یابی شود. همچنین ضمن آشنایی با بافتار جامعه سوری، آینده‌ی پیش‌روی این کشور در کوتاه مدت ترسیم شود.
با حضور:
undefined دکتر صادق رمضانیاستاد تاریخ دانشگاه دمشقرایزن اسبق فرهنگی ایران در سودان و تونس
undefined شنبه ۱ دی‌ماه
undefined ساعت ۱۰:۳۰
undefinedخ آزادی، جنب غربی دانشگاه شریف، خ صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
undefined جهت ثبت نام مشخصات خود را به ارسال فرمایید.
undefined در صورت تعطیلی ادارات دولتی، این جلسه کماکان برگزار خواهد شد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۳۸

thumnail
#نشست#حکمرانی_در_عمل_130 اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌کند:
undefined*بودجه ۱۴۰۴، درآمدهای مالیاتی و مسئله عدالت*
سخنرانان:
undefined دکتر مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس
undefined دکتر هادی ترابی فرمدیر گروه سیاست‌های مالیاتی دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
با ارائه:undefined سید سروش میرهاشمیکارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس
دبیر نشست:undefined محمدامین نیک صفت دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف
undefined دوشنبه 3 دی ماه 1403ساعت: 13:30 - 15:‌30
undefinedخیابان آزادی، بعد از دانشگاه صنعتی شریف، کوچه صادقی، پلاک ۲، طبقه اول، سالن مرحوم دکتر روستاآزاد

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۲:۳۰

بازارسال شده از خانه اندیشه‌ورزان
thumnail
undefined بررسی کمپین انتخاباتی امریکا
undefined خانه اندیشه‌ورزان با همکاری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند.
undefined با حضور:undefined دکتر ثمانه اکوان کارشناس مسائل امریکا
undefined دکتر علی نظیف‌پورکارشناس مسائل امریکا
undefined دکتر امیرعلی ابوالفتحکارشناس مسائل امریکا
undefined دبیر نشست:دکتر علی صالحیان پژوهشگر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف
undefined دوشنبه 3 دی 1403 ساعت 14undefined خانه اندیشه‌ورزان | تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹٠۷، سالن کنفرانس
#اخبار#رویداد
undefined خانه اندیشه‌ورزان را دنبال کنید!

۲۰:۰۲

thumnail
قَسَم‌بہ‌نامِ‌بُلندَت‌قَسَم‌بہ‌نامِ‌عَلے
عَلے‌تَمامِ‌تو‌بودوتوهَم‌تَمامِ‌عَلے

undefined میلاد با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن مبارک باد
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۱۶

thumnail
#گزارش_نشست
پیمایش اندیشکده حکمرانی شریف نشان داد:نخبگان ایرانی در شناخت چینِ امروز ضعف جدی دارند
در نشست گروه بین‌الملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف، با عنوان «ظرفیت‌ها و موانع گسترش دیپلماسی نخبگانی ایران و چین»، روز چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳، مطرح شد:
undefined دکتر علی صالحیان (پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف):undefinedپیمایش اندیشکده در خصوص نگاه نخبگان ایرانی به چین نشان می‌دهد ظرفیت‌های علمی این کشور برای ما ناشناخته است.undefinedاین پیمایش در پنج سطح انجام شده است: کلان (آشنایی با مؤلفه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی)، علمی-فناوری، سیاسی، اقتصادی-رفاهی و سیاست‌گذاری داخلی.
undefined دکتر علی‌محمد سابقی (رایزن فرهنگی اسبق ایران در چین):undefinedدلیل به‌نتیجه‌نرسیدن تفاهم‌نامه‌های ما با چین، عدم شناخت درست این کشور است.undefinedچین همهٔ مؤلفه‌های قدرتمندی مانند وسعت سرزمین، جمعیت زیاد، فرهنگ و تمدن و مهم‌تر از همه، مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب را داراست.undefinedنظام سیاسی چین دیکتاتوری نیست؛ بلکه آنچه در آنجا حاکم است، وحدت در تصمیم‌گیری‌هاست.undefinedطبق آمارهای به‌دست‌آمده، مردم چین نسبت به مردم سایر کشورها، بیشترین رضایت را از سیاستمداران خود دارند.undefinedچین هم در گذشته تصمیمات اشتباهی گرفته بود؛ اما مهم این است که مسیر اشتباه خود را اصلاح کرد.undefinedمدیریت در کشور ما استمرار ندارد؛ در حالی که در چین خلاف آن است. برای مثال دیوار چین در طول سال‌های طولانی‌ای ساخته شد و حاکمان چین در طول چند قرن تلاش کردند تا اقدامات حاکمان قبلی در این خصوص را تکمیل کنند.undefinedما در روابطمان با چین، نیاز به یک نقشهٔ راه داریم تا بتوانیم روابط ساختارمندی با این کشور برقرار کنیم.
undefined دکتر حسین نوروزی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران):undefinedچینی‌ها نمی‌دانند در ایران دقیقا با چه کسی طرف هستند.undefinedدر فضای رقابت شدید جهانی، ما در حال از دست‌دادن فرصت‌های خود هستیم.undefinedروند کنونی نشان می‌دهد نه چین چندان به ایران بها می‌دهد و نه ایران دغدغه‌ای در خصوص کمک‌گرفتن از چین دارد.undefinedروابط ما با چین عموما دولتی و امنیتی است و هنوز نتوانسته‌ایم روابط اقتصادی قابل‌قبولی با این کشور برقرار کنیم.undefinedدر حوزه اقتصادی چین صرفا خریدار نفت ایران است و در حقیقت ما برای اقتصاد چین هیچ اهمیتی نداریم.
undefined دکتر حامد وفایی (عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران):undefinedباوجود همهٔ ظرفیت‌ها، روابط ما با چین در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار ندارد.undefinedنگاه به چین به‌گونه‌ای است که انگار ما هر زمان اراده کنیم، می‌توانیم به آنها ملحق شویم.undefinedدر سال‌های قبل، یک «سند مشارکت جامع راهبردی» بین ایران و چین امضا شد؛ اما این توافق نتوانست هیچ‌کدام از اهداف پیش‌بینی‌شده را محقق کند. دلیل این موضوع به سیاست داخلی ایران بازمی‌گردد.undefinedلازمهٔ ارتباط راهبردی اعتماد متقابل است و ریشهٔ این اعتماد نیز به شناخت طرفین از یکدیگر بازمی‌گردد.undefinedمی‌توان درخصوص شناخت چین از سه لایهٔ حاکمان، نخبگان و عموم مردم صحبت کرد که ما در هر سه لایه، شناخت درستی از این کشور نداریم.undefinedنگاه ما به چین نگاه «آلترناتیوی» است؛ یعنی چون نمی‌توانیم با آمریکا و اروپای غربی ارتباط برقرار کنیم، سراغ چین رفته‌ایم.undefinedشاید اگر ایران توانسته بود منافع چین را در سوریه درگیر کند، اتفاقات اخیر رقم نمی‌خورد.undefinedروابط ما با چین بسیار محدود و قائم به افراد است.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۵:۰۳

thumnail
#گزارش_نشست
سفیر هند: دهلی جایگزینی برای چابهار به منظور دسترسی به اوراسیا ندارد
در نشست گروه بین‌الملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف، با عنوان «دیپلماسی هندی: بررسی سیاست خودمختاری راهبردی»، روز سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳، مطرح شد:
undefined جناب آقای رودرا گاوراو شرست (سفیر محترم هند در ایران):
undefinedمسئلۀ تهدیدکننده‌ای برای رابطۀ سیاسی میان ایران و هند وجود ندارد.undefinedمهم‌ترین مسئلۀ هند، بهبود وضعیت اقتصادی شهروندانش است و در سیاست خارجی خود نیز این هدف را در اولویت قرار داده است.undefinedروابط سیاسی خوب ایران با پاکستان مانعی برای گسترش روابط سیاسی ایران و هند نیست.undefinedممکن است برخی تصمیمات ایران در منطقه مطابق نظر ما نباشد؛ اما به آنها احترام می‌گذاریم.undefinedامیدواریم ایران به جریان اقتصاد جهانی بازگردد تا بتوانیم ارتباطات نزدیک‌تری داشته باشیم.undefinedشرایط تحریمی نفت روسیه با نفت ایران متفاوت است. تا زمانیکه ما محدودیت‌های قیمتی را رعایت کنیم مشکلی از بابت تحریم در معامله با روس‌ها نداریم. البته ما همیشه به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که میزان بهره‌وری پالایشگاه‌های ما با نفت ایران بیشتر است. undefinedهند به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد تا در تعیین دوستانش مداخله کند. خودمختاری راهبردی یعنی اینکه هیچ کشوری در تعیین روابط هند حق وتو ندارد. ما کشور کوچکی نیستیم که دستیار یا پیرو شویم. undefinedاستفاده تسلیحاتی از اقتصاد، به اقتصاد جهانی لطمه می‌زند. ما اعتقاد داریم که نباید مسائل سیاسی و امنیتی، روابط اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهند. حتی هند نیز سابقه‌ی تحریم دارد اما تحریم باعث تغییر سیاست دهلی نیز نشد.undefinedما در چابهار هفت هشت سال را به دلایل نه چندان مهمی نظیر بروکراسی در دو کشور از دست دادیم. هند با توجه به روابطش با پاکستان، جایگزین جدی برای چابهار به منظور دسترسی به اوراسیا ندارد. با قرارداد طولانی‌مدت امکان سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم شده است.undefinedنسل قدیم دو کشور همدیگر را به خوبی می‌شناسند. پدربزرگ من به فارسی صحبت می‌کرد اما برای آشنایی نسل جوان باید هر دو طرف بی‌واسطه کار کنیم نه اینکه از مطبوعات غربی از یکدیگر مطلع شویم. undefinedما به ایران به عنوان یک تمدن احترام می‌گذاریم و هیچ کشوری نمی‌تواند این واقعیت را نادیده بگیرد.

undefined سید رسول موسوی (مدیرکل اسبق آسیای جنوبی وزارت امور خارجه):undefinedپیش‌بینی وضعیت و روابط سیاسی کشورها در دنیای غیرعادی کنونی بسیار دشوار است؛ برای مثال هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم روزی بخواهیم با طالبان سر یک میز بنشینیم.undefinedآنچه ما از هند به‌عنوان یک تمدن بزرگ انتظار داریم، تأثیرگذاری بر آیندۀ سیاسی جهان و موضع‌گیری درخصوص بحران‌های جهانی است. هند در قبال آینده جهان مسئولیت دارد.
undefined دکتر محمدصادق امامیان (هم‌بنیان‌گذار اندیشکدۀ حکمرانی شریف):undefinedتحریم‌ها نقش مهمی در کاهش تجارت ما با هند داشته و دارند اما در نگاه ایرانیان روابط اقتصادی هند و روسیه با وجود تحریم‌ها، مورد پرسش قرار می‌گیرد و انتظارات را از دهلی بیشتر می‌کند.undefinedنظام آموزش عالی ایران به صورت سنتی به سمت غرب گرایش دارد و نیاز است دیپلماسی نخبگانی ایران با دنیای غیرغربی گسترش پیدا کند.undefinedامیدوراریم دوستی دو ملت که در قلب‌ها وجود دارد به بروز و ظهور اقتصادی بیشتر در واقعیت بیانجامد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۵۳

thumnail
#نشست#حکمرانی_در_عمل_130
مالیات کلید گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد تولیدی
در نشست بودجه 1404، درآمدهای مالیاتی و مسءله عدالت که توسط گروه‌های نظام حکمرانی و اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ 3 دی 1403 برگزار شد مهمانان نشست به تشریح نظرات خود پیرامون این مسئله پرداختند:
undefined آقای دکتر طغیانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح آنچه که تاثیرپذیری از اقتصاد نفتی و بی‌توجهی به نظام مالیاتی در کشور در دهه‌های پیشین در نظام تصمیم‌گیری کشور در جریان بوده است به اقدامات صورت گرفته برای افزایش ظرفیت‌های مالیاتی و قوانین جدید در حوزه CGT و PIT پرداختند و موانع موجود بر اجرایی شدن این قوانین را بیان نمودند. از طرفی با اشاره به ضعف کشور در حکمرانی داده و عدم اتصال سامانه¬ها به یکدیگر و همچنین ضعف طرح‌های اجرا شده از قبیل ثبت محل سکونت در ثبت احوال و تعارض آن با وزارت راه و شهرسازی در سامانه املاک و اسکان در طرح مالیات بر خانه¬های خالی، یکی از راه‌های دستیابی به پایه مالیاتی PIT را تشکیل یک کارپوشه برای هر ایرانی به منظور حسابرسی دقیق مالیاتی، تعیین کدپستی هر شخص مانند کد ملی و اتصال سامانه‌ها به یکدیگر و منوط ساختن ارائه خدمات به افراد در آدرس پستی ثبت شده طبق کد پستی و در نهایت فراهم کردن زیرساخت‌های CGT دانستند. ایشان همچنین لازمه اصلاح نظام مالیاتی کشور را گذار از نگرش سنتی موجود در سازمان دانستند.
undefined آقای دکتر سرمست از کارشناسان حوزه مالیات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با ارائه اسلایدهایی در باب مسئله عدالت مالیاتی به اثرگذاری و نقش مالیات بر نابرابری، عدالت در مالیات بر مجموع درآمد (PIT) و بررسی احکام مهم مالیاتی بودجه 1404 از منظر عدالت پرداخت. در این باب ایشان فرمودند که افزایش حقوق بخش دولتی و افزایش معافیت پایه روند ناعادلانه‌ای را در حقوق و دستمزد رقم زده است: به طوری که خالص افزایش طبقات کم درآمد (به استثنای حداقل بگیران) 20٪ است و خالص افزایش طبقات متوسط و پردرآمد حدود 26٪ و 25٪ می‌باشد.
در این نشست ابتدا آقای میرهاشمی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به ارائه مطالبی از وضعیت درآمدهای مالیاتی و پایه‌های مختلف آن در ظی دهه گذشته نمود و نسبت هر یک را با تولید ناخالص داخلی مورد سنجش قرار داد. طبق داده‌های ارائه شده توسط ایشان از لحاظ ظرفیت‌های مالیاتی با در نظر گرفتن شرایط کشور فاصله بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و حتی هدف گذاری انجام شده در برنامه هفتم توسعه برای رساندن این نسبت (TGDP) به عدد ده درصد عدد قابل ملاحظه¬ای محسوب نمی‌شود و کشور ظرفیت دستیابی به عدد 20 را داراست.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۸:۰۸

thumnail
مسئله فیلترینگ در آینده نه‌چندان دور بلاموضوع خواهدشد. باید برای دوران پسافیلترینگ آماده باشیم که یا به اکراه یا با تصمیم خود حاکمیت ایجاد خواهدشد
undefined سیدمحمدصادق امامیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر و هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف، با حضور در برنامه پلتفرم آزاد با موضوع فیلترینگ و حکمرانی فضای مجازی به بیان نظرات خود درباره این موضوع پرداخت:
undefined سیر تاریخی حکمرانی فضای مجازی در کشور: از رویکرد جرم‌انگارانه در دهه ۸۰ به‌سمت تاسیس شورای عالی فضای مجازی در اوایل دهه ۹۰ و سپس رویکرد توسعه پلتفرم‌های داخلی
undefinedحرکت روند جهانی از پارادایم اینترنت آزاد در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی به‌سمت مدیریت فضای مجازی و تنظیم‌گری از اواسط دهه گذشته میلادی
undefined تاسیس شورای عالی فضای مجازی و عدم کارکرد درست آن؛ ایده‌ای مترقی با رویکردی کل‌نگر اما ناکام در عمل
undefined لزوم توجه به متمرکزسازی و انعطاف‌پذیری در تصمیم‌گیری؛ مدیریت متمرکز فضای مجازی در ذیل یک نهاد مشخص با اختیارات کافی و نه در ساختار شورایی با چابکی پایین
undefinedشش چالش اساسی حکمرانی فضای مجازی در کشور:۱. جرم‌انگاری‌کردن فضای مجازی و تحدید ابزارهای موجود۲. تصمیم‌گیری غیرمشارکتی و خلا گفت‌وگوهای عمومی پیش از تصمیم‌گیری۳. سیاسی‌کردن یک امر سیاستی و فنی به‌ویژه در گفت‌و‌گوهای انتخاباتی و رسانه‌های زرد۴. فنی‌کردن بیش از اندازه موضوع و تحدید انتخاب‌های موجود۵. تعارض و تداخل نهادی؛ تصمیم‌گیری شورایی ناشی از تعدد نهادهای مسئول و به‌دنبال سلب مسئولیت۶. رانتی‌کردن پلتفرم‌های داخلی؛ استفاده از امکانات زیرساختی و مالی به‌موازات عدم رقابت به‌دلیل فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی
undefinedراه‌حل‌های پیشنهادی حکمرانی فضای مجازی در کشور:۱. اتخاذ سیاست‌های لازم برای رشد پلتفرم‌های داخلی در راستای کسب بازار بین‌المللی۲. تلاش برای مذاکره با پلتفرم‌های جهانی و تاثیرگذاری از طریق ایجاد اتحادهای منطقه‌ای و بین‌المللی۳. تطبیق و بازتعریف دقیق سیاست‌های حوزه فضای مجازی در ذیل چارچوب‌های ارزشی، هنجاری و حقوقی
undefined فیلم کامل گفت‌گو را اینجا مشاهده کنید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۵:۲۱