thumnail
#حکمرانی
در جلسه شورای عالی رفاه با حضور نماینده اندیشکده حکمرانی شریف مطرح شد:لزوم تدوین شاخص‌های عدالت
undefined جلسه شورای عالی رفاه، دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳، در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری، با حضور مقام محترم ریاست جمهور آقای دکتر پزشکیان، اعضای شورای عالی رفاه و جمعی از پژوهشگران اندیشکده‌های حاضر در سلسله پژوهش‌های پویش عدالت از جمله نماینده اندیشکده حکمرانی شریف در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
undefined رییس جمهور با تاکید بر لزوم سیاستگذاری مناسب در این زمینه، مسئله اندازه‌گیری صحیح شاخصه‌ها و لزوم تدقیق ان‌ها و داده‌های آماری تاکید ورزیده و آن را لازمه سیاستگذاری صحیح دانست.
undefined در سلسله پژوهش‌های "پویش عدالت"، که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری اندیشکده‌های مختلف انجام می‌شود، اندیشکده حکمرانی شریف بر موضوع عدالت در حوزه مالیات تمرکز داشته و در تلاش است تا علاوه بر بررسی وضعیت موجود، پیشنهادهایی برای عادلانه‌تر شدن این حوزه ارائه دهد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۰۲

thumnail
#یادداشتundefined یاروسلاو ویسلوویک، بنیانگذار بریکس پلاس انالیتیکس، در یادداشتی اختصاصی برای گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف نوشت:بریکس ۲۰۲۵ در برزیل: امید ناچیز به پیشرفت ابتکارات پولی
undefinedسال ۲۰۲۵ نخستین سالی خواهد بود که شرکای جدید بریکس در اکثر جلسات کلیدی شرکت خواهند کرد. با اینکه ممکن است روش‌های مشارکت میان اعضا گسترش یابد، بعید است هستهٔ اصلی کشورهای عضو تغییر کند؛ بنابراین احتمالا تمرکز بر ادغام اعضای جدید در گروه خواهد بود.
undefined یکی از تصمیمات برزیل، ممکن است برگزاری نشست‌های بریکس پلاس باشد. احتمال دارد برزیل در کنار دعوت از اقتصادهای آمریکای لاتین برای شرکت در این جلسات، رویکرد عام‌تری نیز اتخاذ و از کشورهای آسه‌آن نیز دعوت کند.
undefined در حوزهٔ اقتصادی، ممکن است شاهد ابتکارات خاصی در توسعهٔ سیستم‌های پرداخت جایگزین نباشیم. در مورد موضوع واحد پول مشترک میان اعضا نیز، انتظار پیشرفت قابل‌توجهی در طول سال جاری نداریم.
undefinedممکن است برزیل سیاست‌های مشابه با زمانی را دنبال کند که ریاست گروه بیست را برعهده داشت؛ سیاست‌هایی چون ایجاد هماهنگی برنامه‌های زیست‌محیطی میان کشورهای عضو، هماهنگی میان بانک‌های توسعهٔ چندجانبه و ایجاد یک اتحاد علیه گرسنگی و فقر.
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
undefined یادداشت‌ دیدگاه شخصی نویسنده است.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۲۳

thumnail
#نشست
undefined گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
چهاردهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
undefined "رابطه‌ی متقابل سیاست خارجی و اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران"
undefined در این نشست تلاش می‌شود تا با حضور دو تن از اساتید و کارشناسان با تجربه‌ در عرصه‌های سیاست خارجی و اقتصاد، چارچوب کلان این دو حوزه، پیامدهای دوسویه و برهم‌کنش آن‌ها بر یکدیگر، تبیین شوند و با رویکردی آسیب‌شناسانه آثار متقابل و تجربه‌های موفقیت و شکست به بحث گذاشته شوند. چارچوب‌بندی این رابطه از چشم‌انداز انرژی تدقیق شده و ضمن ارزیابی از وضعیت کنونی اقتصاد و سیاست خارجی کشور، پیشنهاداتی برای آینده کوتاه‌مدت و میان‌مدت در عرصه‌ی دیپلماسی ارائه شود. ارزیابی واقع‌بینانه از سیاست نگاه به شرق، بررسی امکان پیشبرد رابطه با غرب، هدایت دستگاه دیپلماسی در دوران ترامپ و نتانیاهو و ارائه نظرات مشورتی پیرامون روابط دو جانبه با چین، روسیه، هند و همسایگان موضوعاتی هستند که در فرصت این نشست مطرح می‌شوند.
با حضور:
undefined دکتر عباس ملکیعضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریفمدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجهدانش‌آموخته پسادکتری امنیت انرژی از دانشگاه هاروارد
undefined دکتر سهراب شهابیعضو هیأت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجهمدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه دانش‌آموخته دکتری اقتصاد سیاسی از دانشگاه ایندیانا
undefined یکشنبه ۲۳ دی‌ماه
undefined ساعت ۱۵:۱۵
undefinedخ آزادی، جنب غربی دانشگاه شریف، خ صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
undefined جهت ثبت نام مشخصات خود را به ارسال فرمایید.
undefined شرکت در جلسه منوط به دریافت دعوتنامه از طریق ایمیل است.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۰۹

thumnail
#دیدگاه_تخصصی
undefined ۱۰ توصیه صریح به رئیس جمهور در تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی
undefined مصطفی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور اندیشکده حکمرانی شریف
undefined به طور قطع می‌توان گفت که راه حل اصلی و نهایی حل مسئله ناترازی انرژی نهادسازی نیست و علیرغم تاکید برنامه هفتم و اراده رئیس‌جمهور و سران قوا، هیچ امید و انتظاری از کارآمدی راهکار مبتنی بر ساختار در این مسئله مهم نمی‌رود.
undefinedتاسیس این سازمان تا بخواهد از هفت خان تولد و استقرار بگذرد، در خوش بینانه‌ترین حالت لااقل یک سال زمان خواهد برد.
undefined مهمترین مانع گذشته، حال و آینده در استقرار و کارآمدی سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی دو وزارت‌خانه نفت و نیرو هستند.
undefined ماهیت پروژه‌های سختی همچون ناترازی انرژی به گونه‌ای است که با دو دسته ذی نفع سر و کار دارد: «سیاسیونِ باید بشود گو» و «کارشناسان ملاحظه کار»
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری فارس مطالعه کنید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۴۲

thumnail
رئیس جدید اندیشکده حکمرانی شریف منصوب شد
undefined دکتر روح‌الله دهقانی استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و معاون سابق علمی و فناوری رئیس جمهور با تصمیم شورای سیاست‌گذاری اندیشکده حکمرانی شریف به سمت ریاست این اندیشکده منصوب شد.
undefinedپیش از این و تا سال ۱۴۰۱ مرحوم دکتر روستاآزاد ، رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، ریاست اندیشکده حکمرانی شریف را بر عهده داشت.
undefined در این جلسه، اعضای شورای سیاست‌گذاری اندیشکده از جمله؛ دکتر موسوی، رئیس دانشگاه شریف، دکتر سهراب‌پور، رئیس اسبق دانشگاه شریف، حجت الاسلام قمی، رئیس هیئت موسس اندیشکده و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر دهنوی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت و سخنگو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، حاضر بودند.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۴:۱۲

thumnail
#گزارش_نشست
ترساندن مردم و ارائه راهکارهای ساده برای مشکلات پیچیده
در نشست گروه بین‌الملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف با همکاری خانه اندیشه‌ورزان، با عنوان "انتخابات آمریکا، نقش کمپین‌ها در روی کار آمدن ترامپ"، روز دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳، مطرح شد:
undefined امیرعلی ابوالفتح:undefinedشناخت ما ایرانی‌ها از تحولات داخلی امریکا بسیار محدود است. شناختی هم اگر داشته باشیم معطوف به سیاست خارجی امریکاست.undefinedانتخابات امریکا مانند یک شوی تلویزیونی است که باید یک ستاره متولد شود. کلینتون در کتاب خاطرات خود می‌نویسد من را در کارزار تبلیغاتی، مجبور می‌کردند تا همیشه لبخند بزنم. undefinedدر انتخابات امریکا فقط رییس جمهور نیست که تعیین می‌شود بلکه حدود پنج هزار پست دیگر حتی تا هیئت امنای برخی مدارس نیز تعیین می‌شوند.undefinedپول در کمپین‌ها مهم است اما لزوما نتیجه را مشخص نمی‌کند. ترامپ در این انتخابات حدود 300 میلیون دلار و هریس حدود یک میلیارد دلار هزینه کردند. undefinedترامپ به دلیل نارضایتی مردم از وضعیت موجود انتخاب شد. پیش از این در تاریخ امریکا معمولا ۱۶ یا ۲۰ سال بین هر رییس جمهور تک دوره‌ای فاصله می افتاد. undefinedاصلی‌ترین محور کارزار ترامپ ترساندن جامعه بود. پس از یازده سپتامبر و بحران مالی ۲۰۰۸ این راهکار جواب می‌دهد. ترفند دوم، ارائه راهکارهای ساده برای مشکلات سخت و پیچیده و نکته‌ی سوم ضعف بایدن و ناتوانی هریس بود.undefinedبایدن و هریس مجبور به دفاع از وضع موجود بودند. دموکرات‌ها گمان می‌کردند که از دلایل اصلی پیروزی سال ۲۰۲۰ مسئله سقط جنین بوده است و سعی داشتند آن را در ۲۰۲۴ هم پیگیری کنند اما وضعیت عمومی جامعه تغییر کرده بود. در به دادگاه کشیدن ترامپ نیز شکست خورد.undefined پس از دادگاه و ترور، ترامپ به عنوان منجی و فردی ضد سیستم و مظلوم برای جامعه امریکایی تصویر شد. او معتقد است که بدنامی بهتر از گمنامی است، به همین جهت نمایش زنده فرآیند دادگاه، تبلیغاتی مجانی برای وی به حساب آمد.
undefined علی نظیف‌پور:undefinedانتخابات بعنوان یک رشته دانشگاهی ذیل علوم سیاسی در آمریکا تدریس می‌شود. undefinedجامعه دوقطبی شده‌ی امریکا، بر مدار جغرافیاست. بنابراین حدود ۴۰ ایالت در انتخابات نتیجه‌ی مشخصی دارند و حدود ۱۱ ایالت دیگر هستند که نتیجه نهایی را مشخص می‌کنند.undefinedکمپین های انتخاباتی موثر می‌توانند تا ۵ درصد بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند و این میزان به طور معمول، باعث پیروزی در انتخابات خواهد شد. از آنجا که به طور میانگین امریکا در سال ۲۰۲۴، شش درصد به سمت ایده‌های دست راستی حرکت کرده است، لذا کامالا هریس نتوانست در انتخابات پیروز شود. دلیل این چرخش به راست هم تورم، کهولت سن بایدن و باقی ماندن وی در قدرت بوده است.undefinedاگر ۱۱۵ هزار رای جابه‌جا می‌شد، هریس می توانست رییس جمهور شود. کمپین انتخاباتی هریس بنظرم موفق بوده است اما نه به اندازه‌ای که بتواند بر تغییر جدی جامعه امریکا فائق بیاید. یکی دیگر از نشانه‌های موفقیت کمپین هریس، میزان محبوبیت فعلی وی نسبت به سایر گزینه‌های دموکرات است.undefinedتنها کار هوشمندانه ترامپ در کمپین، تغییر نظرات خودش درباره سقط جنین به تفکرات چپ بود که باعث رای مناسب در بین زنان سفیدپوست شد. undefinedاشکال اصلی کمپین هریس، عدم تمایل وی برای فاصله گرفتن از دولت بایدن بود. شاید اگر وی به بایدن حمله می‌کرد، الان در کاخ سفید باقی می‌ماند. سایر شاخصه‌های کمپین هریس مانند توانایی جذب پول و برنامه‌ریزی و تمرکز بر ایالت‌های تاثیر گذار موفق بود. undefined با آنکه کمپین هریس قوی‌تر از ترامپ بود، اما عوامل خارج از کنترل کمپین‌ها نتیجه انتخابات را مشخص کردند. اگر بایدن بعد از انتخابات میان دوره‌ای از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کنار می‌کشید و اجازه می داد فردی مانند گرچن ویتمر یا جاش شپیرو بر اساس رقابت حزبی، نامزد دموکرات‌ها شوند احتمالا ترامپ نمی‌توانست پیروز انتخابات باشد. اما در هر صورت واقعیات میدانی قوی‌تر از قدرت کمپین‌ها بود.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۲۶

thumnail
و شاید علی جان!به یُمنِ والدینی خوب و عُشاق،مَرا عَبد و غُلامت آفریدند.خدایا! بهشت را بهشته‌ام،بهشتِ من علی(ع) بود.- شهید مصطفی احمدی‌روشن -
میلاد با سعادت امیرالمومنین ع بر همه شیعیان مبارک بادundefined
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۵:۴۹

thumnail
در جلسه شورای سیاست‌گذاری اندیشکده حکمرانی شریف و جایزه ملی روستاآزاد مطرح شد:
undefined اندیشکده حکمرانی شریف، شجره طیبه و یادگار دکتر روستاآزاد
دکتر موسوی، رئیس دانشگاه شریف:undefinedاثرات و برکات این اندیشکده بر نظام حکمرانی کشور و به‌طور غیرمستقیم در زندگی عادی مردم جامعه، به‌واسطه تقدیرنامه‌های مدام از نهادهای مختلف مبنی‌بر موثربودن نظرات، طرح‌ها و راه‌حل‌های اندیشکده، مبرز است.
حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و هم‌بنیان‌گذار اندیشکده:undefinedحسن اندیشکده حکمرانی شریف این است که فرادانشگاهی است و چه در مسائلی که به آن می‌پردازد و چه در سرمایه انسانی که از آن بهره می‌گیرد، به دانشگاه بسنده نمی‌کند.سازوکار فنی و تخصصی جایزه حکمرانی روستاآزاد به‌عهده اندیشکده‌ای است که مساله اصلی و محوری آن حکمرانی ست.
دکتر سهراب‌پور، رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف:undefinedباید محصولات اندیشکده حکمرانی شریف دیده‌شود و از سرمایه انسانی آن استفاده شود.
undefinedهمچنین در این مراسم جناب اقای دکتر دهقانی فیروز آبادی استاد تمام دانشگاه شریف و معاون سابق علمی، فناوری رییس جمهور به‌عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف منصوب شدند.
گزارش کامل نشست را اینجا مطالعه کنید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۵۸

thumnail
دیپلماسی نخبگانی و لزوم حضور در مجامع دانشگاهی و اندیشکده‌ای
undefined سید محمدصادق امامیان ، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و هم‌بنیان‌گذار اندیشکده حکمرانی شریف در مصاحبه با خبرگزاری مهر مطرح کرد:
undefinedموانع اصلی دیپلماسی نخبگانی در ایران، امنیتی‌زدگی، تمرکزگرایی، تهدیدانگاری، و بخشی‌نگری بروکراتیک ماشین سیاست خارجی کشور است.
undefined دیپلماسی نخبگانی ، خارج کردن موضوع ارتباطات بین‌المللی از انحصار و دایره بسته مقامات و نهادهای رسمی و استفاده از ظرفیت جایگزین نخبگان غیردولتی است.
undefined دیپلماسی نخبگانی معمولا روی طیفی از بسترهای نهادی مانند مراکز پژوهشی، نخبگان اجتماعی، رسانه‌های بین‌المللی، نهادهای مشاوره، و اندیشکده‌ها بنا می‌شود.undefined ارتقای فهم مشترک ، تبادل اطلاعات راهبردی ، انتقال پیامهای سیاسی ، و یافتن راه‌حل‌های بن‌بست‌شکن دیپلماتیک از جمله کارکردهای ویژه مورد انتظار از دیپلماسی نخبگانی‌ست.
فیلم کامل مصاحبه را در خبرگزاری مهر مشاهده کنید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۴۱

undefined فراخوان جذب مدیر روابط عمومیاندیشکده حکمرانی شریف در پی جذب مدیر روابط عمومی باشرایط زیر می‌باشد:
undefined شرح وظایف:۱. ایده پردازی و طراحی سناریوهای رسانه‌ای و جریان سازی۲. مدیریت شبکه‌های مجازی، سایت و رسانه اندیشکده۳. توسعه شبکه ارتباطی اندیشکده حکمرانی شریف در رسانه‌های جمعی۴. انتشار خروجی‌ها و پوشش رسانه‌ای رخدادهای داخلی اندیشکده
undefined مهارت‌های مورد نیاز:۱- انعطاف پذیری۲- مسئولیت پذیری۳- دارای روحیه کار تیمی۴- روابط عمومی بالا۵- مهارت نگارش خبری۶- توانایی طراحی سناریوهای رسانه ای
undefinedدارا بودن تجربه فعالیت در زیست‌بوم اندیشکده‌ای امتیاز محسوب می‌شود.
undefined مزایا:undefined حقوق متناسب با عملکرد و مکفیundefined بیمه تامین اجتماعی undefined پاداش عملکردundefinedمحیط کاری منعطف و مذهبی

undefined علاقمندان می توانند رزومه خود را به ایمیل زیر ارسال کنند

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت | | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۱۳

thumnail
#گزارش_نشست(بخش اول)
صبر و سکوت، بهینه‌ترین راهبرد برای ایران در خاورمیانه‌ی امروز
در نشست گروه بین‌الملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف، با عنوان "رابطه‌ی متقابل اقتصاد و سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران"، روز یکشنبه 23 دی ۱۴۰۳، مطرح شد:
undefined معاون اسبق وزارت امورخارجه و استاد دانشگاه شریف، دکتر عباس ملکی:
undefinedکاهش درآمد ارزی، محدودیت در توسعه زیرساخت‌های انرژی، سیاست‌های ناکارآمد پولی و مالی، فساد اقتصادی و ناکارآمدی مدیریتی، انزوا و فقدان شفافیت و تحریم، بیکاری و بحران نیروی کار، تغییرات اقلیمی و کمبود آب، چالش‌های برآمده از تلاقی سیاست خارجی و اقتصاد کشور هستند.
undefinedساکت و آرام ماندن، بهینه‌ترین استراتژی برای ایران در قبال تحولات خاورمیانه است. این میزان اظهارنظر از سوی مقامات نظامی در تضاد با سیاست خارجی ماست. در این چارچوب، ایران باید مدتی از اعراب منطقه فاصله بگیرد.
undefinedرابطه با عربستان سعودی را دنبال کنیم. به نظر می‌رسد ولیعهد عربستان در تنش‌زدایی با ایران جدی است.
undefinedایران در حالیکه یک درصد جمعیت جهان و یک درصد سرزمین جهان را دارد هفت درصد منابع جهان را در اختیار دارد و در مجموع منابع نفت و گاز در جهان اول است پس باید بیشتر در بخش انرژی فعال شود. اصرار ما بر اورانیوم که رتبه هفتادم جهان هستیم، بی‌معنی است.
undefinedهمسایگان جبر جغرافیایی ما هستند و قابل تغییر نیستند. باید بی توجه به شبکه‌های اجتماعی، روابط خودمان با همسایگان را بهبود ببخشیم.
undefinedتمرکز بر بخش خدمات و شرکت‌های کوچک و متوسط مزیت ما در اقتصاد خواهد بود.
undefinedمی‌توانیم از رابطه‌ی هند با ایالات متحده درس بگیریم. هند بخاطر آزمایش هسته‌ای، توسط آمریکا تحریم شد اما ظرف سه سال، واشنگتن مجبور شد پیمان جامع همکاری‌های علمی و فنی با هند امضا کند چون نمی‌توانست محققان هندی را در آزمایشگاه‌های خودش تحریم کند.
undefinedایران در سیاست خارجی با معرفت است و منفعت‌های کوتاه‌مدت، سیاست اصولی‌اش را تغییر نمی‌دهد.
undefinedحضرت امام (ره) به هیأت کشورهای اسلامی در زمان جنگ که مدعی بودند مناقشه‌های مرزی میان ایران و عراق بعنوان دو کشور اسلامی اهمیتی ندارند، فرمودند برای حفظ یک وجب از خاک ایران، خون هزاران شهید ارزش دارد.
undefinedسیستم هوشمند تحریم آمریکا علیه ایران، توسط شبکه‌‌ای از نهادهای غیردولتی اعمال می‌شود.
undefinedحکمرانی و دموکراسی ما کوتاه‌مدت و موقتی است. چیزی شبیه سنا می‌تواند به حکمرانی تداوم و استمرار ببخشد.
undefinedآقای روحانی در اول دولتش صدهزار بیست و پنج میلیون تومان از مردم گرفت که عملاً به سود تقویت مافیای خودروسازی تمام شد.
undefinedکشور هفت هزارساله‌ی ایران با انزوای ذاتی تاریخی و این حجم از فداکاری‌ها را باید حفظ کرد. برخی مسئولین اصلا متوجه نیستند چه وظیفه‌ی خطیری در قبال کشور دارند.
undefinedوزیر امورخارجه و معاونانش اصلا نباید در پایتخت باشند. آن‌ها باید شبانه‌روز دیپلماسی را جلو ببرند.
undefinedدکتر علی لاریجانی گزینه‌ی خوبی برای پیشبرد مذاکرات با آمریکا است.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۵:۵۳

thumnail
#گزارش_نشست(بخش دوم)
undefined اقتصاددان، مدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امورخارجه و استاد دانشکده روابط‌بین‌الملل، دکتر سهراب شهابی:
undefinedبرای مدت طولانی، اقتصاد در ایران برای سیاست خارجی هزینه شده‌است و در حال حاضر دیگر اقتصاد کشور این توان را ندارد. زمان آن فرا رسیده‌است که سیاست خارجی برای اقتصاد هزینه بپردازد.
undefinedبا فعال شدن مکانیزم ماشه، شرایط ایران به مراتب سخت‌تر می‌شود وتنش بالا میگیرد. غرب بدون دستاورد از این فرصت دست نمی‌کشد.
undefinedطبقه‌ی متوسط بر اساس میزان درآمد تقلیل رفته ولی بر اساس معیار فرهنگی هنوز در عرصه سیاست ایران نیروی موثری است.
undefined با بهره‌گیری از چهارچوب نظریه کاردوزو ، حکومت توسعه‌گرا ، چنانچه در داخل کشور با طبقه متوسط دارای شکاف نباشد و محیط بین‌المللی بدون تنشی را تجربه کند، شانس خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی دارد. شرایط داخلی مناسب، حکمرانی خوب و سیاست خارجی بدون تنش برای پیشرفت اقتصادی لازم است. این مدل، دلایل شکوفایی اقتصاد ایران در سه مقطع نیمه دوم دهه‌ی چهل، برنامه‌ی سوم توسعه در دوران اصلاحات و مدت کوتاهی پس از برجام را به خوبی توضیح می‌دهد.
undefinedبنظر من در عرصه داخلی آقای پزشکیان با انجام اقدامات عملی و ملموس برای مردم خوب جلو رفته است (نظریه پنجره های شکسته) و چنانچه با یک سری کارهای مثبت و ملموس دیگر سال جاری را به پایان برساند، بدون شک تقلیل شکاف جامعه و حکومت در ابتدای سال آینده قابل انتظار خواهد بود.
undefinedاز نظر تنش‌زدایی ما هم اکنون با جهان چند قطبی و دوران گذار روبرو هستیم.
undefinedهم‌اکنون برای بهبود شرایط خارجی ایران دیدگاه‌های متفاوتی بیان میگردد:
undefined اعلام بی طرفی ما در حال حاضر طرف جنگ با اسراییل هستیم، سیاست بی‌طرفی بنظر غیرعملی است. بی‌طرفی خود الزاماتی دارد از جمله باید با موافقتنامه‌های بین‌المللی مورد پشتیبانی قرار گیرد و مورد قبول باشد. نهایتا تاریخ معاصر ما نیز دوبار نشان داده‌است سیاست بی‌طرفی سیاست موفقی نبوده است.
undefined هسته‌ای شدناولا، هزینه‌های احتمالی هسته‌ای شدن برای ما مشخص نیست و ممکن است بیش از ظرفیت کشور باشد و خطر درگیری نظامی را هم دارد. ثانیا با رفتن به سمت چنین سیاستی قطعا اجماع جهانی علیه ما بیشتر می‌شود و تحریم‌ها گسترده تر از آنچه امروز هست می شود و شرایط اقتصادی به مراتب از امروز بدتر میشود. ثالثا هسته‌ای شدن ممکن است تهدید وجودی را از بین ببرد اما سایه‌ی جنگ را از سر کشور برنمی‌دارد. روسیه و رژیم صهیونیستی هر دو اتمی هستند و بیش از یکسال است که در جنگ گرفتارند. رابعا بنظر می‌آید با پیگیری چنین سیاستی با توجه به تجربه گذشته و آنچه تحلیل می‌شود حتی روسیه و چین چندان واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند.
undefined توافق جامع با غرب واقع‌بینانه با توجه به شرایط داخلی ایران و امریکا و سطح اختلافات بنظر من توافق جامع با غرب در حداقل کوتاه‌مدت، غیرممکن است اما باید تنش را کم کنیم و زمینه‌هایی برای این منظور، وجود دارد. پیام های رد و بدل شده و اظهارات نشان می‌دهد هر دو طرف مذاکره را بر هر حرکت دیگری مقدم می‌دارند و به دلایل دیگر کمی خوش‌بینی بیشتر می‌شود. مدیریت تنش با غرب می‌تواند کمک موثری برای ثبات و بهبود شرایط اقتصادی ایران باشد. بهر صورت علیرغم تنزل قدرت هژمونی امریکا ، بازارهای مالی هنوز بیشتر تحت نفوذ غرب است. برای مثال در مقایسه با دلار که بطور متوسط حدود 60 درصد ذخایر ارزی کشورها را تشکیل می‌دهد این آمار برای یوآن کمتر از 5 درصد است.
undefinedروابط بیشتر با چینچین کشوری قدرتمند و با آینده‌ای بهتر است و داشتن رابطه با آن چنانکه تا کنون برقرار بوده، حتما خوب است. ولی این رابطه شاید باید رو به آینده باشد. برای مثال رابطه‌ی ما با چین باید از تجارت عبور کرده و به جذب سرمایه‌گذاری بخصوص در زیربناهای کشور برسد. در ضمن ما در دوران چند قطبی و دوران موازنه باید سعی کنیم از یک سویه شدن تجارت خود جلوگیری کنیم و برای این منظور هند، برزیل و ژاپن باید بعنوان متوازن‌کننده روابط تجاری ما با چین به کار گرفته شوند.همچنین ما نباید انتظار داشته باشیم چین با وجود تجارت بیش از 500 میلیارد دلاری با آمریکا و 350 میلیاردی با منطقه و تجارت حدود 15میلیاردی با ما، از ما پشتیبانی نظامی و امنیتی بکند. چین همانطور که در سالهای اخیر و در طول جنگ غزه دیدیم بیشتر در منطقه به صورت دیپلماتیک و با ملاحظه عمل می‌کند . چین ممکن است چنانچه بعضی از تحلیل‌گران غربی اشاره می‌کنند ضعف بیش از حد ایران در منطقه را تحمل نکند نه بیشتر.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۰۸

thumnail
#گزارش_سیاستی
مهمترین هزینه سقوط هواپیمای اوکراینی، نقض اعتماد به قابلیت، صداقت، و شفافیت نظام حکمرانی بود
گزارش سیاستی اعتماد و حکمرانی: تاملاتی در باب حادثه هواپیمای اوکراینی
undefined فاطمه مروتی*، پژوهشگر گروه نظام حکمرانی اندیشکده حکمرانی شریف

undefined سقوط هواپیمای اوکراینی علاوه بر ماهیت تراژیک و تبعات سیاسی و بین المللی خود، ابعاد کم‌نظیری از *نقض اعتماد عمومی
به قابلیت، صداقت، و شفافیت ساختارهای حکمرانی مرتبط با حادثه را در پی داشت.

undefined در پاسخ، تلاشهای کم سابقه‌ای چون پذیرش، عذرخواهی، جبران خسارت، تشکیل کمیته تحقیقات، و برگزاری دادگاه مقصرین ،بعلل فنی نتوانست به ترمیم اعتماد نقض‌شده بیانجامد.
undefined مساله اعتماد در نظام حکمرانی کشور از چالش بلاتکلیفی و خلا نهادی و فقدان یک مرکز مسولیت مقتدر و پاسخگو در سطح کلان سیاسی و امنیتی رنج می‌برد.
undefined در این حادثه، تمامی ساختارهای سنتی از صداوسیما و معاونت رسانه ای شورای عالی امنیت ملی گرفته تا مراکز عریض و طویل سخنگویی و روابط عمومی در نهادها و دستگاههای تخصصی، از درک عمق و اهمیت تبعات کم‌نظیر این حادثه برای «اعتماد عمومی به نظام حکمرانی» کشور و اتخاذ سیاستهای ترمیمی موثر، به وضوح عاجز و ناتوان به نظر رسیدند.
undefined تبعات منفی خلا نهادی اعتماد در حوادث متعددی از بحران بنزین سال 98 تا حوادث اجتماعی پاییز 1401 و حتی تبعات مترتب بر وقایع اخیر منطقه ای به ویژه سقوط خاندان اسد در سوریه بر اعتماد عمومی به ساختارهای حکمرانی کشور همواره قابل مشاهده و پیگیری است.
undefined گزارش سیاستی «اعتماد و حکمرانی: تاملاتی در باب حادثه هواپیمای اوکراینی» را اینجا مطالعه کنید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۱۶

thumnail
#حضور_در_رسانه
undefinedمناظره با موضوع «حکمرانی انرژی»
undefined مرتضی زمانیانعضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و عضو شورای سیاست‌گذاری اندیشکده حکمرانی شریف
undefined حبیب‌الله ظفریانمدیر گروه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
undefinedشنبه، ۶ بهمن۱۴۰۳برنامه شیوه؛ شبکه ۴ سیماساعت: ۲۲:۳۰
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۷:۲۹

thumnail
#حضور_در_رسانه
undefined دوگانه اشتباه آزادسازی و تثبیت قیمت انرژیدر برنامه شیوه شبکه 4 سیما با حضور مرتضی زمانیان، عضو شورای سیاستگذاری اندیشکده حکمرانی شریف و حبیب الله ظفریان، مدیر گروه مرکز پژوهش‌های مجلس با موضوع ((حکمرانی انرژی)) مطرح شد:
دکتر ظفریان:undefinedانرژی تنها یک کالا نیست و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای حکمرانی می‌تواند 5 هدف را دنبال کند: undefinedنگاه درآمدی برای تامین بودجهundefinedمنبع ثروت برای نسل‌های آینده undefinedپایه سیاستگذاری رفاهی undefinedابزاری برای اهداف سیاست خارجی باشدundefinedبستری برای سیاستگذاری صنعتی
undefinedدر شرایط فعلی راهکار موجود افزایش تدریجی قیمت توسط دولت است.
دکتر زمانیان: undefinedدوگانه آزادسازی و تثبیت دوگانه غلطی است.
undefinedدوگانه اصلی شناورسازی و تثبیت است که ما باید بازار شناور داشته باشیم. undefinedمسئله این است که در نهایت قیمت باید به صورت تدریجی یا دفعی اصلاح شود. undefinedاصلاح قیمتی هم در شرایط امروز فقط با شکل گیری بازار در این بخش ممکن است.
فیلم کامل مناظره را از اینجا مشاهده کنید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۱۵

thumnail
#خبرنامه
undefined #شماره_بیست_و_پنجم خبرنامه اندیشکده حکمرانی شریف شامل: گزارش فعالیت‌ها، نشست‌ها، مقالات و یادداشت‌های پژوهشگران این اندیشکده منتشر شد.
در این شماره می‌خوانید:
undefined انتصاب دکتر روح‌الله دهقانی به عنوان رییس جدید اندیشکده حکمرانی شریفundefined مسئله فیلترینگ در آینده نه‌چندان دور بلاموضوع خواهدشدundefined 10توصیه صریح به رئیس جمهور در تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژیundefined مالیات کلید گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد تولیدیundefined داستان یک سقوط به روایت اندیشکده حکمرانی شریفundefined بریکس ۲۰۲۵ در برزیل: امید ناچیز به پیشرفت ابتکارات پولیundefined دیپلماسی نخبگانی و لزوم حضور در مجامع دانشگاهی و اندیشکده‌ایundefinedدوگانه اشتباه آزادسازی و تثبیت انرژیو ...
undefined برای دریافت خبرنامه شماره ۲۵ اندیشکده حکمرانی شریف، اینجا کلیک کنید.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۹:۱۵

thumnail
#جلسات_سیاستی
«سازوکارهای موجود مشارکت در فرایند قانونگذاری»
undefinedمشارکت در وضعیت فعلی فرایند قانونگذاری چگونه است؟undefinedآیا وضعیت کنونی مشارکت در فرایند قانونگذاری منجر به قانون خوب می‌شود؟undefinedمشارکت‌کنندگان (مراکز تحقیقاتی، اندیشکده‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌ها و ...) از نتیجه مشارکت خود چه ارزیابی‌ای دارند؟undefinedآیا مجلس شورای اسلامی ظرفیت پذیرش سازوکارهایی بیشتر و نوین‌تر برای مشارکت دارد؟
undefinedباحضور: مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه
محمدصادق امامیانعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمد زائری امیرانی رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق ایران
جلیل محبی معاون حقوقی سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
undefinedزمان: یکشنبه ۱۴ بهمن؛ ساعت ۱۵undefinedمکان: بهارستان، مجلس شورای اسلامی، ساختمان شیخ فضل‌الله نوری، طبقه دهم؛ مرکز نوآوری قوه مقننه
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۲۹

thumnail
کم‌تر مردمی در تاریخ چنین فرصت و اقبالی داشته‌اند. اراده‌ی جمعی اسطوره‌ای سیاسی است. اراده‌ی جمعی را هرگز کسی ندیده است، و خود من فکر می‌کردم که اراده‌ی جمعی مثل خدا یا روح است. امّا ما در سرتاسرِ ایران با «اراده‌ی جمعیِ» یک ملّت برخورد کرده‌ایم. و خُب باید به آن احترام بگذاریم. همیشه در ایران عِرقِ ملّی بی‌نهایت قوی بوده است*.

میشل فوکو
ایران: روحِ یک جهان بی‌روح، نشر نی

undefined *سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران گرامی باد

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۰۸

thumnail
undefinedحالیا! دستِ کریمِ تو برای دلِ ماسَر پناهی است در این بی‌سروسامانی‌ها

undefinedمیلاد با سعادت حضرت حجت‌ابن‌الحسن العسگری عج بر تمامی مستضعفین و آزادی‌خواهان جهان مبارک باد
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۱۶

thumnail
#دیدگاه_تخصصی
سیاست خارجی گروگان رقابت‌های داخلی
undefined*سید محمدصادق امامیان* ، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و هم ‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف
undefinedتفکیک متداول بین منافع بین‌المللی و رقابت‌های سیاسی داخلی در اغلب جوامع بشری، حاصل تجارب پرهزینه‌ای است که عرصه پرچالش و گاه قطبیده سیاست داخلی بر سیاست خارجی کشورها بار کرده‌ است.
undefinedدر عمل اما، سیاست خارجی در مواردی، نقش هیزم آتش سیاست داخلی را ایفا کرده است.
undefinedبه‌عنوان یک پژوهشگر و فعال عرصه «دیپلماسی نخبگانی»، توانمندی‌های دکتر ظریف را، علاوه بر سابقه دیپلماتیک ایشان و فارغ از جهت‌گیری سیاست داخلی‌شان، به‌عنوان یکی از معدود نمادها و چهره‌های دارای تاثیر و مخاطب فراملی کشور ، دارای «ارزشی راهبردی برای تخاطب با نخبگان‌ بین‌المللی و دفاع رسانه‌ای» از منافع ملی کشور در مقابل حملات مداوم دشمنان ایران می‌دیدم.
undefinedخروج لاجرم ایشان از جایگاه دولتی‌شان، قطعا می‌تواند شروع فعالیتی جدید و مؤثر در عرصه دیپلماسی نخبگانی ایشان محسوب شود. اما آثار حب‌وبغض‌های مرسوم و غالبا طبیعی سیاست داخلی ایران بر این چهره بین‌المللی به‌راحتی قابل پاک شدن و ترمیم نیست.
undefinedمتن کامل این یادداشت را در سایت دیپلماسی ایرانی بخوانید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۶:۵۳