بله | کانال اندیشکده حکمرانی شریف
عکس پروفایل اندیشکده حکمرانی شریفا

اندیشکده حکمرانی شریف

۳,۱۳۵عضو
thumbnail
#گزارش_نشست#حکمرانی_در_عمل 392#اقتصاد
undefined انحصار خدمات حقوقی؛ از کالای لوکس تا نیاز عمومی
undefined نشست تخصصی «وکالت بر سر دوراهی، انحصار یا رقابت؟» با حضور دکتر سیاح و ذوالفقاری و به همت گروه سیاستگذاری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار شد. در این نشست، تجربه چندساله مواجهه با انحصار در حرفه وکالت، نسبت آن با امنیت سرمایه‌گذاری و چگونگی طراحی یک بازار رقابتی برای خدمات حقوقی مورد بحث قرار گرفت.
undefined دکترسیاح:undefined از سال ۱۳۹۵ همراه کمپین شکستن انحصار وکالت بودم؛ در آن مقطع بسیاری از وکلا و حقوقدانان اساساً اقتصاددانان را جدی نمی‌گرفتند و گفت‌وگویی بین دو جامعه شکل نمی‌گرفت، اما با افزایش آگاهی عمومی از هزینه‌های این انحصار، این گارد به‌تدریج شکسته شد.undefined سه سوءظن اصلی در برابر اصلاحات وجود داشت: تصور می‌شد که افراد جویای اصلاح این مسئله خودشان بدون گذر از مسیر معمول، وکیل شوند؛ این‌که انگیزه کار، سیاسی است و ورود به نهاد «مقدس» وکالت از موضع سیاست‌ورزی است؛ و این‌که هدف، صرفاً اشتغال‌زایی برای بیکاران تحصیل‌کرده است، در حالی‌که هیچ‌کدام مسئله اصلی ما نبود.undefined دغدغه اصلی ما امنیت سرمایه‌گذاری بود؛ یکی از ریشه‌های ناامنی سرمایه‌گذاری، قراردادهای غیرحرفه‌ای و اجرای ناقص قراردادهاست، چون فعالان اقتصادی مشورت حقوقی را کالای «لوکس» می‌بینند و به سراغ وکیل نمی‌روند، در نتیجه هزینه مبادله برای سرمایه‌گذاری به‌شدت بالا می‌رود.undefined وکالت به‌جای آن‌که خدمت عمومی در دسترس همه فعالان اقتصادی باشد، به خدمتی بسیار گران‌قیمت برای نفتی‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بورسی تبدیل شده است؛ این یعنی شکست در بازار خدمات حقوقی.undefined در گفت‌وگو با مجلس، نقطه شروع ما این بود که نشان دهیم وکالت یک «کسب‌وکار» است؛ استدلال رایج در برابر این نگاه، ترس از «وکلا‌ی بی‌سواد» در صورت شکستن انحصار بود.undefined پاسخ ما این بود که به‌جای بستن درِ ورودی، کیفیت را از مسیر شفافیت تنظیم کنیم: محل تحصیل، سوابق پرونده‌ها، رضایت موکلان، درآمد و سابقه حرفه‌ای را شفاف کنید تا بازار، وکیل توانمند را جدا کند؛ اگر ادعا می‌کنید حرفه‌ای‌تر هستید، وارد رقابت شوید و خودتان را در میدان نشان دهید.undefined با وجود این تجربه، همچنان دست دوستی به جامعه وکالت دراز می‌کنیم؛ هدف، توسعه بازار خدمات حقوقی است نه جنگ با وکلا. گام بعدی باید این باشد که استفاده از خدمات حقوقی در معاملات و قراردادهای مهم، تشویق و در مواردی الزام شود تا امنیت سرمایه‌گذاری افزایش یابد.
undefined دکتر ذوالفقاری*:
undefined حرفه وکالت خود را «تافته جدا بافته» و خارج از منطق بازار می‌بیند و این نگاه سال‌ها در نظام حکمرانی نیز مورد حمایت قرار گرفته و اقتصاد سیاسی پررنگی از جنس ویژه‌خواری و رانت حول آن شکل داده است.
undefined ویژگی خاص این انحصار آن است که بر خلاف بسیاری از اصناف، نه از دل بازار بلکه مستقیماً با قانون ساخته شده است؛ قانون‌گذار، دیوار انحصار را برای یک حرفه خاص بالا برده است.
undefined در لایحه استقلال کانون وکلا، برخی گروه‌ها از آزمون معاف شده‌اند؛ از جمله قضات و افرادی که در کمیسیون قضایی مجلس حضور دارند؛ در سردفتری هم مجوزها مانند «ثروت» به ارث می‌رسید؛ این‌ها نمونه‌های عینی امتداد انحصار هستند.
undefined در برابر این نقد که «وکالت کسب‌وکار نیست»، استدلال‌هایی از جنس تمایز صوری مطرح می‌شد: مثلاً این‌که «ما پول نمی‌گیریم، به ما پول می‌دهند» یا «ما سوگند می‌خوریم و دیگران نمی‌خورند»؛ این استدلال‌ها تلاش برای خروج از منطق رقابت و تنظیم‌گری اقتصادی بود.
undefined وکلا می‌گویند ضریب نفوذ وکالت پایین است چون «مردم فرهنگ استفاده از وکیل ندارند» و باید اول فرهنگ‌سازی شود؛ در حالی‌که حتی ساده‌ترین اقشار جامعه می‌فهمند در کارهای مهم باید مشورت کرد، مسئله اصلی، هزینه و دسترسی است و انحصار، مانع اصلی گسترش این بازار است.
undefined خطای مهم سیاستی این بود که موضوع انحصار خدمات حقوقی، به‌جای کمیسیون اقتصادی، عمدتاً در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیگیری می‌شد؛ در حالی‌که این مسئله ذاتاً اقتصادی است و باید با عینک بازار، رقابت و تعارض منافع دیده شود، نه صرفاً به‌عنوان موضوعی صنفی و حقوقی.

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۳۴

thumbnail

۱۰:۳۴

thumbnail

۱۰:۳۴

thumbnail
undefinedعلی‌علیه‌السلام پرسید:اصلا چه شد که نام او را " فاطمه " انتخاب کردید؟!و پیامبر رحمت فرمود:#فاطمه به معنای "جدا شده " است!چون او و پیروانش،از آتش جهنم بُریده شده‌اند...
undefined️شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۲۲

thumbnail
#در_رسانه#بین_الملل
undefined*بحران ونزوئلا، وضعیتی است که امریکا سعی دارد با کمترین هزینه و نوعی نمایش قدرت، اهداف خود را پیگیری کند

undefined*علی صالحیان*، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در گفتگوی زنده با «جهان امروز» شبکه خبر گفت:
undefinedحداقل سه انگیزه برای اقدامات اخیر امریکا در ونزوئلا قابل شناسایی است
الف. مسئله نفت و ذخایر معدنی این کشور و وضعیت بازار جهانی
ب. فشار لابی هایی در ایالات هایی مانند فلوریدا با محوریت وزیر هارجه، مارک روبیو
ج. راهبرد کلی تر کاهش نفوذ قدرت های غیر غربی در قاره امریکا و ایجاد نظم منطقه ای امریکا محور
undefinedعلی رغم اذعان کم اثر بودن نقش ونزوئلا در قاچاق مواد مخدر و سلاح، حمله به کشوری دیگر بدون رعایت قوانین بین المللی، تکرار نشانگر های پایان یافتن نظم قانون محوری بود که غربی ها پس از جنگ جهانی دوم پیگیری نمودند.
undefined مهم ترین سناریو های پیش رو برای ونزوئلا، به دلیل ذهنیت بسیار منفی داخلی امریکا به تکرار حملاتی مانند اشغال عراق است، نوعی از حملات و ضربات تیز امنیتی و نظامی است. جنگ روانی علیه مادورور و تلاش برای فضاسازی تسلیم آن بدون ارائه هزینه شاید ایده ال ترین وضعیت امریکا برای شرایط فعلی ونزوئلا است.
undefinedعموم کارشناسان امریکای جنوبی معتقد هستند، هرگونه ضربه از خارج، اتحاد ملی و روحیات ضد امپریالیستی ریشه دار در کشوری مانند ونزوئلا و امریکای جنوبی را تقویت می کند.

undefinedاین مصاحبه را در شبکه خبر ببینید.

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۱۱

thumbnail
#ارائه_بین‌المللی_حکمرانی ۷۴#بین_الملل
undefined گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
undefined از بحران مشروعیت تا نبردهای مرزی: واکاوی تحولات اخیر افغانستان
undefined افغانستان در آستانه مرحله‌ای تازه و پرتنش قرار گرفته است. فقدان مشروعیت بین‌المللی، اختلافات درون‌گروهی طالبان، و تشدید فشارهای اقتصادی، ساختار حکمرانی این کشور را با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده است. هم‌زمان، تنش‌های مرزی با پاکستان و تغییر موازنه قدرت میان بازیگران منطقه‌ای، بر پیچیدگی وضعیت افزوده‌اند.
undefined این تحولات چه معنایی برای آینده سیاسی افغانستان، امنیت منطقه‌ای و نقش‌آفرینی بازیگران خارجی دارد؟ در این نشست با حضور کارشناسان برجسته، به بررسی این تحولات می‌پردازیم و این پرسش را مطرح خواهیم کرد که آیا افغانستان در مسیر تثبیت یک نظم جدید قرار دارد یا وارد دوره‌ای از بی‌ثباتی بلندمدت شده است؟
undefined سید عسکر موسویمحقق ارشد برنامه تحقیق دانشگاه آکسفورد
undefined*محمدتمیم حیدری*پژوهشگر روابط بین‌الملل
دبیر نشست:undefined امین نورافکنپژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
undefined سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ | ۱۷:۰۰ تا ۱۸:۰۰ به وقت تهران
undefinedعلاقه مندان به شرکت در این نشست، می توانند از این لینک به عنوان مهمان وارد شوند.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۰۰

thumbnail
#حکمرانی_در_عمل 393#تنظیم‌گری
undefined گروه تنظیم‌گری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
undefinedنشست‌ تخصصی «وقتی مالکیت عوض نشد! روایت دو دهه خصولتی‌سازی در ایران»
undefined این گفت‌وگو به مرور تجربه‌ی بیست‌ساله‌ی انتقال بنگاه‌ها از دولت به نهادهای غیردولتی و عمومی در ایران می‌پردازد. در این برنامه، روندها و سازوکارهای حقوقی و اقتصادی مرتبط با خصوصی‌سازی و شکل‌گیری ساختارهای موسوم به خصولتی*، به همراه *پیامدهای نهادی و اقتصادی آن*، مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در این نشست، به *طرح و بررسی برخی ایده‌ها و راهکارهای پیشنهادی برای عبور از مسیر کنونی خصولتی‌سازی و بهبود شرایط حکمرانی اقتصادی و کارایی بنگاه‌ها نیز پرداخته خواهد شد؛ تلاشی برای فراهم‌کردن زمینه گفت‌وگویی کارشناسی و سیاست‌پژوهانه درباره آینده‌ی این روند.
undefinedبا حضور: undefined*علی سرزعیم*تحلیلگر اقتصادی
undefined*علی افضلی*مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری بخش عمومی وزارت اقتصاد
undefinedدبیر نشست:undefined*مهدی میرزائی*مدیر گروه تنظیم‌گری اندیشکده حکمرانی شریف
undefinedundefined*چهارشنبه ۵ آذر* ۱۴۰۴ | ساعت ۱۶
undefinedمکان برگزاری: خیابان آزادی، بعد از دانشگاه شریف، کوچه صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۳۱

thumbnail
#خرداد#تولیدات_چندرسانه‌ای
undefined اولین مواجهه مستقیم با علیزاده؛ جدالی با جدال! undefined پادکست «خرداد» – قسمت ششم
undefined ششمین قسمت خرداد، با اجرای میلاد دخانچی و گفت‌گوی چالشی او با علی علیزاده*، تحلیلگر سیاسی و مدیر رسانه جدال، *درباره نسبت او با وضعیت ایران امروز را بشنوید.
undefinedعلی علیزاده، رسانه مستقل یا روابط عمومی حزبی خاص؟undefinedگفتمان علیزاده راهی عملی برای برون رفت از وضع فعلی دارد؟undefinedآیا ضدقهرمان‌های روایت علیزاده، واقعیت دارند؟undefinedتمامیت ارضی و تهدید امنیتی، واقعیت یا اهرم فشار ؟
undefined پادکست اپیزود ششم برنامه خرداد را از اینجا بشنوید.
undefined فیلم کامل اپیزود ششم در آپارات اندیشکده حکمرانی شریف قابل مشاهده است.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۲۶

thumbnail
#خرداد#تولیدات_چندرسانه‌ای
undefined «خرداد»؛ روایت تحولات و حکمرانی ایران
undefined*اندیشکده حکمرانی شریف*، به‌عنوان بازوی فکری تحول حکمرانی در ایران، برنامه تحلیلی «خرداد» را با اجرای میلاد دخانچی تولید و منتشر می‌کند. این برنامه تخصصی با هدف واکاوی سازه‌های حکمرانی ایران در مواجهه با رویدادهای اخیر منطقه‌ای شکل گرفته و تاکنون ۶ قسمت از آن منتشر شده است.
undefined «خرداد» می‌کوشد با نگاهی عمیق و تحلیلی، ابعاد مختلف سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت بحران و امنیت ملی را بررسی کرده و تأثیرپذیری نظام حکمرانی کشور از تحولات جاری را تحلیل کند.
undefinedاز شما دعوت می‌کنیم ضمن تماشای قسمت‌های منتشر شده، دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خود را برای بهبود و ارتقای این برنامه با ما به اشتراک بگذارید*.

undefined لینک نظرسنجی برنامه خرداد

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۵۶

thumbnail
#ارائه_بین‌المللی_حکمرانی 75#بین‌الملل
undefined سمینار علمی «اسنپ‌بک و روابط روسیه و ایران: جنبه‌های حقوقی، سیاسی و استراتژیک»
undefinedکارشناسان نشست:
undefined*دیمیتری ولادیمیرویچ*؛دکترای علوم سیاسی، معاون مدیر کل شورای امور بین‌الملل روسیه (RIAC)
undefined*احسان موحدیان*؛ دانشیار گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر بین‌الملل
undefined*ساژین ولادیمیر ایگورویچ*؛ دکترای تاریخ، پژوهشگر ارشد، مرکز مطالعات کشورهای خاور نزدیک و میانه، موسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه
undefined*ولادیمیر ایوانوویچ بِلوف*؛ دکترای علوم تاریخی، استاد گروه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه
undefined*علی صالحیان*؛ پژوهشگر ارشد گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف
undefined*دانیلوف ویتالی الکسیویچ*؛دکترای تاریخ، دانشیار گروه نظریه و تاریخ روابط بین‌الملل، مدیر مرکز تحلیل کاربردی تحولات بین‌المللی در دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه
undefinedدبیر نشست:undefined دانیال رنجبر *؛
دکترای تاریخ، مدرس ارشد گروه نظریه و تاریخ روابط بین‌الملل در دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه

undefinedundefined*پنجشنبه 6 آذر
| ساعت 12- 14:30 (به وقت تهران) | ساعت 11:30 – 14 (به وقت مسکو)

undefinedعلاقه مندان به حضور در این نشست آنلاین درخواست و رزومه خود را به ایمیل ارسال نمایند.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۳۷

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی 663#نهاد_و_توان_دولت
undefined ملاقات آتنا، هفائستوس و آرِس؛ صورت‌بندی ۳ الگوواره فی‌مابین حکمرانی و جنگ
undefined رضا باقری پور*، مدیر گروه نهاد و توان دولت اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی در *روزنامه وطن امروز نوشته است:
undefined کشور هنوز و حتی بعد از جنگ اخیر، خیلی از آنچه که باید می‌شد، فاصله دارد.
undefined اینگونه به نظر می‌رسد «حکمرانی در هنگامه نبرد» در طول زمان تحت تأثیر دگرگونی‌های فناورانه، ژئوپلیتیک و اقتصادی، ۳ پارادایم متمایز را تجربه کرده است. این ۳ پارادایم - حکمرانی اضطرارپایه (بسیج)، حفاظت ترکیبی(پدافند) و رزم‌بنیاد - در واقع ۳ صورت‌بندی متفاوت از نسبت دولت و جامعه با جنگ‌ است
undefined در پارادایم اول و حتی دوم، «حکومت کردن در جنگ» یک وضعیت استثنایی تلقی می‌شد که آغاز و پایان مشخص دارد و حکمرانی در هنگامه نبرد تنها به بازه زمانی درگیری محدود می‌شود. در چنین ساختاری، دولت‌ها پس از شروع جنگ، به سرعت فرآیند بسیج گسترده منابع را آغاز می‌کردند: صنعتی‌سازی شتاب‌زده، تغییر خطوط تولید، کنترل شدید بازار و نیروی کار و تمرکز کامل قدرت برای تأمین نیازهای جنگ.
undefined در الگوواره سوم، فهم در حال ظهور این است که دولت‌ها نمی‌توانند تنها بخشی از کشور را آماده نگه دارند، بلکه باید کل نظام اقتصادی، فناورانه، زیرساختی و تصمیم‌گیری را چنان طراحی کنند که کشور در هر لحظه قابلیت انتقال فوری به وضعیت جنگ را داشته باشد. این همان پارادایم حکمرانی رزم‌بنیاد است. جایی که «آتنا» الهه شهر و خرد، «هفائستوس» الهه صنعت و «آرِس» الهه جنگ، دور یک میز می‌نشینند.
undefined ایران به حیث نظری (یعنی سطح آگاهی و خواست نخبگان سیاسی) در پارادایم دوم یعنی پدافند قرار دارد و به حیث واقعی در پارادایم اول؛ و البته در آن نیز نه‌چندان آماده. خلعت فاخر «فهم و درک» وضعیت بر تن نظام تصمیم‌گیری کشور ننشسته و هنوز با مفاهیم و سوژه‌های دم‌دستی نظیر ناترازی، انسجام اجتماعی، تنش‌زدایی، پالرمو، مذاکره، یوتیوب، وفاق و... حکمرانی ‌بازی می‌کند.
undefinedمتن کامل این یادداشت را در وطن امروز بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۵۴

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی 664#اقتصاد
undefined«اصلاحات حداقلی در یارانه بنزین»!*؛ صورت‌بندی *دو راهبرد متفاوت در اصلاح یارانه سوخت
undefined سید مرتضی محمودی*، پژوهشگر ارشد گروه سیاست‌گذاری اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی تحلیلی، *تفاوت‌های ماهوی «طرح پله‌ای سه‌نرخی بنزین دولت» با «طرح مردمی‌سازی یارانه بنزین» این اندیشکده را به‌صورت شفاف صورت‌بندی کرده است:
undefinedنکات مهم درباره تفاوت های دو طرح؛undefined طرح جدید دولت با معرفی نرخ سوم ۵۰۰۰ تومانی، گامی رو به جلو برای خروج از بی‌تصمیمی در حوزه انرژی است؛ اما همچنان در منطق کلاسیک قیمت‌گذاری اداری باقی می‌ماند؛ جایی که دولت همچنان قیمت‌گذار، سهمیه‌بند و توزیع‌کننده است*.
undefined در مقابل، *طرح اندیشکده یک اصلاح حکمرانی است
نه صرفاً یک اصلاح قیمتی؛ دولت از نقش قیمت‌گذار خارج و به تنظیم‌گر و ناظر یک بازار شفاف سهمیه تبدیل می‌شود؛ جایی که خود مردم، قیمت مبادله سهمیه را تعیین می‌کنند.
undefined طرح دولت، ادامه همان چرخه آشناست*: «سرکوب قیمت – جهش ناگهانی – شوک اجتماعی – بازگشت به سرکوب»؛ یعنی *چند سال بعد، همین قیمت‌های جدید هم دوباره «غیرواقعی» می‌شوند و نظام تصمیم‌گیری دوباره به نقطه آغاز برمی‌گردد، بدون آنکه مسئله حکمرانی سوخت حل شده باشد.undefined در طرح اندیشکده، هر ایرانی صاحب سهمیه سرانه قابل‌مبادله می‌شود*؛ این سهمیه برای خانوار به یک دارایی نقدشونده واقعی تبدیل می‌گردد که می‌تواند مصرف شود یا در بازار رسمی فروخته شود؛ به این معنا که *منافع اصلاح قیمت، به‌طور مستقیم و ملموس وارد جیب مردم می‌شود*، نه در لابه‌لای جداول بودجه.
undefined تفاوت کلیدی دیگر، نسبت این دو طرح با مردم است: *طرح دولت بر «هدفمندسازی یارانه» تکیه دارد*؛ مردم دریافت‌کننده سهمیه و یارانه باقی می‌مانند. *اما طرح اندیشکده بر «مردمی‌سازی» استوار است*؛ حق انتخاب، تصمیم‌گیری و کسب منفعت از صرفه‌جویی را به خود مردم واگذار می‌کند و از همین مسیر، به بحران بی‌اعتمادی در اصلاحات قیمتی پاسخ می‌دهد.
undefined *«طرح جدید دولت» اجراشده‌ی ایده‌های محوری «طرح اندیشکده» نیست*؛ این دو، *دو راهبرد متفاوت و حتی جایگزین برای مواجهه با مسئله یارانه بنزین‌اند*: *یکی ادامه مسیر قیمت‌گذاری دولتی
است و دیگری تلاشی برای بازطراحی حکمرانی انرژی بر محور مردم و بازار شفاف سهمیه است.

undefined متن کامل این یادداشت تحلیلی را در سایت اندیشکده حکمرانی شریف بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۰۴

thumbnail
#حکمرانی_در_عمل 394#نهاد_و_توان_دولت
undefined گروه نهاد و توان دولت اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
undefined*شکارِ شکارچی‌ها*undefined*ارائه، نقد و بررسی دو گزارش سیاستی جدید* با موضوع آسیب شناسی زیست‌بوم مشاوره سیاستی کشور و ارائه الگویی نو برای رتبه‌بندی و بلوغ اندیشکده‌ها
undefined این نشست، مجالی برای گفت‌و‌گو پیرامون زیست‌بوم مشاوره سیاستی کشور و بخصوص ارگان‌های جوان آن، یعنی اندیشکده‌ها است. گزارش‌هایی که در این گفتگو، کانون بحث قرار می‌گیرند، در قسمتی از محتوای خود، مشاوره سیاستی در ایران را آسیب‌شناسی کرده‌اند؛ در بخش دیگری، مدل‌های رتبه‌بندی در جهان را بررسی کرده و در نهایت مبتنی بر این اقتضائات بومی و آن تجارب جهانی، مولفه‌هایی را برای ارزیابی و همچنین الگویی برای گونه‌شناسی اندیشکده‌های کشور ارائه داده‌اند.
undefinedسخنرانان:
undefined دکتر عابد اکبری*؛
معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

undefined *دکتر سید محمدحسین شجاعی*؛
معاون پژوهش پژوهشکده مطالعات فناوری

undefined *رضا باقری پور*؛
مدیر گروه نهاد و توان دولت اندیشکده حکمرانی شریف و مولف گزارش

undefinedundefined *یکشنبه ۹ آذرماه
۱۴۰۴ | ساعت ۱۳
undefined*مکان برگزاری*: خیابان آزادی، بعد از دانشگاه شریف، کوچه صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۰۹

thumbnail
#گزارش_نشست#حکمرانی_در_عمل 393#تنظیم‌گری
undefined وقتی مالکیت عوض نشد!
undefinedنشست تخصصی «وقتی مالکیت عوض نشد! روایت دو دهه خصولتی‌سازی در ایران» با حضور علی سرزعیم (تحلیل‌گر اقتصادی) و علی افضلی (مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری بخش عمومی وزارت اقتصاد) و به همت گروه تنظیم‌گری اندیشکدۀ حکمرانی شریف برگزار شد.
undefined علی سرزعیم*:
*undefinedاحساس ناامنی نهادهای نظارتی از بزرگ‌شدن بخش خصوصی
و اعمال نفوذ آن در سیاست کشور، منجر به واگذاری پروژه‌های کلان به افراد امین شد*.
undefinedیک *اشتباهی که در خصوصی‌سازی مرتکب شدیم
این بود که واگذاری‌ها را از شرکت‌های بزرگ شروع کردیم که در اصل باید از شرکت‌های کوچک این کار انجام می‌شد، در آن زمان کسی در بخش خصوصی توانایی ادارۀ شرکت‌های بزرگ را نداشت.
undefined یک اشتباه دیگر دولت این بود که سعی کرد با روش رد دیون، شرکت‌های خود را به نهادهای عمومی غیردولتی واگذار کند که توانایی ادارۀ آن‌ها را نداشتند.undefined بخش اقتصاد دیجیتال با افزایش کارایی و بهره‌وری در حوزۀ خدمات در دهۀ 90، نقطۀ روشن اقتصاد کشور است و توانسته بخش خصوصی واقعی باشد.undefinedبرنامۀ هفتم برای اقتصادی که تحت تحریم نباشد، قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشد و زیرساخت‌هایی مثل آب و برق در آن فراهم باشد، قابل اجرا است، هم‌چنین خصوصی‌سازی در یک اقتصاد درحال‌رشد قابل اجرا است*.
*undefinedنرمال‌شدن اقتصاد، نیازمند نرمال‌شدن سیاست و اقتصاد سیاسی است*، سیاست‌مداران می‌توانند با اتحاد خود، فضای کشور را به سمت سازندگی حرکت دهند.

undefined *علی افضلی*:
*undefinedتعارض منافع در فرایند خصوصی‌سازی در دستگاه‌های اجرایی و دولتی وجود دارد
اما هم‌چنان ارادۀ خصوصی‌سازی بر دیگر رویکرد‌ها تفوق دارد*.
undefined *دولت باید استراتژی مشخصی را برای چگونگی تادیۀ دیون خود
به نهادهای عمومی غیردولتی مثل صندوق‌های بازنشستگی طراحی کند*.
undefined *روش پیمان مدیریت، راه‌کار موثری است
که می‌توان از آن به‌جای انتقال کامل مالکیت و خصوصی‌سازی، استفاده نمود.
undefined*علی‌رغم فضای نامناسب اقتصادی*، همچنان بخش‌های خصوصی‌‌*ای هستند که *تمایل به خرید بنگاه‌های دولتی دارند.undefinedروش‌هایی مثل تامین مالی و مشارکت عمومی – خصوصی (PPP)، که اثربخشی خود را در دیگر کشورها نشان داده‌اند نیز می‌توانند موثر عمل کنند*.
undefined *تضمین نرخ سود برای خریدار، می‌تواند بخش خصوصی را تشویق و ترغیب به مشارکت کند*.

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۵:۴۸

thumbnail
#گزارش_نشست#بین‌الملل
undefined جنگ میان پاکستان و افغانستان نزدیک است!
undefined نشست “از تغییرات قانون اساسی تا جنگ با طالبان؛ واکاوی تحولات اخیر پاکستان” با طرح محورهای زیر برگزار شد:
undefined* ناد علی*؛پژوهشگر مؤسسه خاورمیانه (MEI)
undefinedمتمم جدید قانون اساسی می‌تواند کنترل نظامیان بر سیاست خارجی پاکستان را اقزایش دهد، به‌ویژه با نقش پررنگ ژنرال عاصم منیر در جهت‌گیری‌های جدید با چین و افغانستان.undefinedپاکستان برای یک جنگ تمام‌عیار با افغانستان آمادگی ندارد؛ درحالی‌که رویکرد تهاجمی طالبان بیشتر با هدف آسیب‌زدن به پاکستان انجام می‌شود.undefinedاسلام‌آباد نمی‌خواهد وارد جنگ شود اما نمی‌تواند حمایت طالبان افغانستان از TTP را نیز تحمل کند.
undefined*عایشه جلال*؛استاد تاریخ، دانشگاه تافتس
undefinedسیاست خارجی پاکستان تغییر بنیادین نخواهد کرد و بحران افغانستان نیز با الگوی مشابه ادامه می‌یابد؛ خشم عمومی نسبت به طالبان افغانستان دست عاصم منیر را برای اقدام نظامی بازتر می‌کند.undefinedاحتمال جنگ گسترده واقعی است و می‌تواند هند را نیز وارد معادله کند؛ دیپلماسی احتمالاً ناکام خواهد ماند.undefinedچین از پاکستان جدا نخواهد شد و نقش آمریکا همچنان حیاتی است؛ «اقتصاد سیاسیِ جنگ» برای برخی بازیگران سودآورتر از صلح است.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۳۴

thumbnail
#کنفرانس_داخلی_و_بین‌المللی#پارلمان
undefinedرویداد گفتاورد زنان حکمران ایران
undefined روایت‌های الهام‌بخش از کنش‌گری سیاسی زنان در دل ساختار حکمرانی
undefined*محورهای رویداد*:undefined بررسی کم و کیف اثربخشی زنان در ساختارهای قدرت و تصمیم‌گیریundefinedشناسایی موانع ساختاری، فرهنگی و حرفه‌ای در مسیر کنش‌گریundefined الگوهای ایجاد تعادل میان نقش‌های خانوادگی و مسئولیت‌های مدیریتیundefined وجه مزیت کنش‌گری زنانه و ظرفیت‌های ارتقای مشارکت در حکمرانی
undefinedبا روایت‌هایی از*:
undefinedمرضیه وحیددستجردی
undefinedفهیمه فرهمندپور
undefinedفریبا علاسوند
undefinedفاطمه قاسم‌پور
undefinedزهرا شیخی
undefinedفاطمه بداغی
undefinedالهام یاوری
undefinedفاطمه تنهایی
undefinedسیده صدیقه حجازی

undefined *چهارشنبه ۱۹ آذر ماه
۱۴۰۴| ساعت ۸ تا ۱۲
undefinedتهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان
undefined برای برنامه‌ریزی بهتر، لطفاً جهت پیش‌ثبت‌نام تا تاریخ ۱۵ آذر به شناسه @gpttwomenadmin در بله یا تلگرام پیام دهید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۵:۱۸

thumbnail
#حکمرانی_در_عمل 395#پارلمان
undefined مرکز مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:

undefined اصلاح اساس؛ *ساختن، نقض کردن و تغییر دادن قانون اساسی

undefined این نشست، با هدف *نقد و بررسی کتاب « اصلاح اساس؛ ساختن، نقض کردن و تغییر دادن قانون اساسی»
و به مناسبت روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به همت مرکز مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می شود.

undefinedبا حضور:undefined نوید شیدایی آشتیانی*؛
پژوهشگر حقوق عمومی و مترجم اثر

undefinedدبیر نشست:
undefined
عاطفه مرادی اسلامی*؛
پژوهشگر حقوق عمومی، مشاور مرکز مطالعات پارلمان
undefinedundefined چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ | ساعت ۱۶:۰۰-۱۴:۰۰undefined*مکان برگزاری*: خیابان آزادی، بعد از دانشگاه شریف، کوچه صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف، سالن دکتر روستاآزاد
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۱۳

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی 665#بین‌الملل
undefinedانتخابات پارلمانی عراق: تثبیت ساختار سیاسی و اولویت‌ معیشت
undefined محمد امین حضرتی*؛ پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی در *خبرگزاری فارس نوشته است:
undefined انتخابات پارلمانی ۲۰۲۵ عراق*، با وجود تحریم برخی گروه‌ها، به عنوان *یک گام رو به جلو در فرآیند سیاسی این کشور ارزیابی می‌شود. مشارکت نسبتاً مناسب شهروندان در این انتخابات، بر ساختار سیاسی کنفدرال حاکم مهر تأیید زد و نشان داد که جامعه عراق همچنان به صندوق‌های رأی به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات باور دارد.undefined بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییر نظام انتخاباتی به سانت لیگو، قدرت گروه‌های ریشه‌دار را تثبیت کرده و شانس گروه‌های نوظهور را کاهش داده است*. با این حال، افزایش نرخ مشارکت در مقایسه با دوره‌های قبل، نشان می‌دهد که *جامعه عراق با وجود اختلافات سیاسی، همچنان به مشارکت در تعیین سرنوشت خود از طریق انتخابات اهمیت می‌دهد*.
undefined *رقابت فشرده بین گروه‌های مختلف سیاسی و پیشتازی ائتلاف بازسازی و توسعه به رهبری نخست‌وزیر فعلی*، نشان‌دهنده *اولویت یافتن مسائل معیشتی و اقتصادی در انتخاب رای‌دهندگان عراقی
است. همچنین، پیروزی ائتلاف‌های استانی در برخی مناطق، بر اهمیت رویکردهای محلی و قومی در سیاست عراق تأکید می‌کند.
undefined در مجموع، انتخابات پارلمانی ۲۰۲۵ را می‌توان گامی مثبت در جهت تثبیت ساختار سیاسی عراق و اولویت‌بخشی به نیازهای اصلی مردم این کشور ارزیابی کرد.
undefined متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری فارس بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۴۸

thumbnail
#گزارش_نشست#حکمرانی_در_عمل 394#نهاد_و_توان_دولت
undefined*تا بلوغ اندیشکده‌ها در ایران هنوز راه داریم!*
undefinedنشست رونمایی از دو گزارش سیاستی مکمل با هدف ارائه یک الگوی بلوغ و گونه شناسی اندیشکده‌ها در ایران برگزار شد. این دو گزارش با عناوین «رقص قلم و قدرت؛ واکاوی سامان مشاوره سیاستی در ایران» و «از اندیش‌کده تا کنش‌کده؛ صورت‌بندی نوپایی تا بلوغ» رونمایی گردید. پس از ارائه توضیحی از گزارش توسط آقای رضا باقری پور، مولف گزارش*، آقایان *عابد اکبری و سید محمدحسین شجاعی نکاتی را پیرامون گزارش و موضوع کلی زیست‌بوم مشاوره سیاستی مطرح نمودند:
undefined رضا باقری پور ؛undefinedنظام مشاوره سیاستی نه فقط یک چارچوب برای اندیشکده‌ها بلکه دریچه‌ای برای تحلیل کلیت و جزئیت همه ساختار سیاسی است.undefinedاگر چه در کشور نرم‌نرمک ضرورت توسعه این بخش از ظرفیت حکمرانی حس می‌شود اما هنوز اقتضائات آن برای تصمیم‌گیران مجهول است. لذا به عنوان مثال برنامه هفتم پیشرفت در ورود خود به موضوع اندیشکده‌ها، شاید یکی از بدترین اشکال را انتخاب کرده است.undefinedاقل فایده ترویج این مدل بلوغ، ایجاد یک تصویر ذهنی مشترک در بین بازیگران این حوزه و جهت‌دار شدن تلاش‌های پراکنده است.
undefined دکتر عابد اکبری :undefinedشرایط ساختاری خاصی برای کار اندیشکده‌ای لازم است که نظام سیاستگذاری ما هنوز سازوکارهای استفاده از دانش کارشناسی را تثبیت و درونی نکرده است.undefinedدر چنین شرایطی، شاخص‌گذاری و رتبه‌بندی، بدون وجود زنجیره اثرگذاری سیاست، بیشتر به رفتارهای نمایشی، تولید گزارش‌های انباشته و رقابت‌های کمّی منجر می‌شود.undefinedچالش اصلی ما در سطح مهارت نیز وجود دارد؛ اندیشکده‌های ایرانی نه به دلیل سیاست‌گریزی یا سیاست‌زدگی، بلکه به دلیل سیاست‌ناشناسی و ناتوانی در ترجمه دانش به سیاست مؤثر، از حلقه تصمیم فاصله دارند.
undefined دکتر سید محمدحسین شجاعی :undefined*بلوغ اندیشکده را باید در کنار سایر بازیگران این میدان دید.* مثلا پژوهشکده‌ها که شاید به ساختار دانشگاهی نزدیک‌تر باشند. نقش تجرید تجربه و برگردان کردن عملیات به فضای تئوریک همان چیزیست که جای خالی آن در سطح اندیشکده‌ها حس می‌شود و این خلا در ارتباط با سایر بازیگران رفع می‌شود. undefinedاندیشکده‌های دولتی و پژوهشکده‌ها را باید در نقش پل و ارتباط‌دهنده نیز دید. دسترسی‌های این نهادها باید برای اندیشکده‌های مستعد به اشتراک گذاشته شود.undefined*رسانه‌ای شدن* ملاحظات ظریفی در ایران دارد و همیشه ضامن اثرگذاری نیست بلکه حتی نتیجه معکوس می‌دهد. به نسبت هر موضوع، مناسبات رسانه و سیاست به شدت متنوع می‌شود.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۱۲

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی 666#بین‌الملل
undefinedکالبدشکافی بحران میان افغانستان و پاکستان در 2025؛ دو طالبان پشت یک مرز
undefined امین نورافکن*؛ پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی در *خبرگزاری ایرنا نوشته است:
undefined*درگیری نظامی میان افغانستان و پاکستان* در اکتبر ۲۰۲۵، نشانه‌ای از شکاف‌های عمیق ژئوپلیتیکی، ایدئولوژیک و ساختاری میان دو کشور است. بحران به دنبال حملات هوایی پاکستان به افغانستان آغاز شد که هدف آن رهبری تحریک طالبان پاکستان (ت‌ت‌پ) بود. این درگیری‌ها به بسته شدن مرزها و توقف تجارت انجامید و مذاکرات آتش‌بس با شکست مواجه شد.undefined در این بحران، شکست دیپلماسی اجبار به وضوح نمایان شد؛ پاکستان نتوانست طالبان افغانستان را برای مقابله با ت‌ت‌پ متعهد کند. طالبان نیز هر گونه توافق امنیتی را رد کرد و بمباران‌های پاکستان تنها باعث افزایش مقاومت طالبان شد.undefined پیوند میان طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان به عنوان یکی از ریشه‌های اصلی بحران*، نشان می‌دهد که *این دو گروه خود را «امتداد طبیعی» یکدیگر می‌دانند*. این پیوند باعث شده تا طالبان افغانستان حاضر به اخراج یا انحلال ت‌ت‌پ نباشند.
*undefined اختلافات مرزی بر سر خط دیورند
همچنان منبع بی‌ثباتی در روابط میان دو کشور است؛ پاکستان مرز را به رسمیت می‌شناسد در حالی که افغانستان آن را نپذیرفته و هرگونه اقدام نظامی در این منطقه را تجاوز می‌داند.
undefinedدر سطح منطقه‌ای، تداوم درگیری‌ها تهدیدی برای پروژه‌های اقتصادی چین و پاکستان*، از جمله کریدور اقتصادی چین-پاکستان است و *ممکن است باعث تغییرات امنیتی در منطقه شود*.

undefined متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری ایرنا بخوانید.

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۰۰