#گزارش_نشست#بینالملل
هم افزایی میان جاده توسعه با کریدور شمال-جنوب و ابتکار کمربند-راه امکانپذیر است/ کشورهای مجاور جاده توسعه دارای منافع مشترک در این طرح هستند
نشست “جاده توسعه و امکان سنجی همگرایی منطقهای” با طرح محورهای زیر برگزار شد:
دکتر علی عبد الرحیمعضو هیأت علمی دانشگاه النهرین بغداد
*ایده جاده توسعه را باید در سدههای پیشین و کوشش جهت اتصال خلیجفارس به اروپا جستجو کرد که متأثر از رخدادهای بینالمللی نظیر جنگ دوم جهانی، درگیری عراق در جنگهای پیاپی دوره صدام و بیثباتی حاصل از گسترش تروریسم تا نیمه دوم قرن ۲۱ وارد فاز عملیاتی نشد.
*عدم همکاری و هم افزایی عراق با کشورهای همسایه و ذینفع سازی آنان میتواند شکوفایی قابل انتظار از تکمیل جاده توسعه را در هالهای از ابهام قرار دهد.
*جاده توسعه و جاده ابریشم نوین* دو کریدور مکمل و نه رقیب یکدیگر در مواجهه با کریدورهای فراملی دیگر نظیر آیمک به حساب میآیند.
دکتر عادل الساعدیتحلیلگر ارشد مؤسسه إنکی للدراسات و البحوث
به رغم چالشهایی نظیر کسری شدید بودجه دولتی اختصاص یافته به جاده توسعه ولی تشکیل کمیته ویژه پیشبرد این پروژه با اختیارات فراقانونی از اراده هیأت حاکمه عراق جهت تکمیل آن حکایت دارد.
فشارهای آمریکا جهت عدم مشارکت ایران در این کریدور*، اعمال فشار امارات و عربستان و دشواری تأمین مالی طرح متأثر از چشمانداز ثبات یا قیمت نفت از جمله چالشهای مطرح در فرایند تکمیل جاده توسعه به حساب میآیند.
ایجاد بستر مشارکت غیرمستقیم کشورهای منطقهای و فرامنطقهای نظیر چین، ایران، هند، روسیه و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس و رفع نگرانی نسبت به تأثیر منفی جاده توسعه بر موقعیت ژئوپولتیک و ژئواکونومیک آنها از الزامات پیوند دادن منافع اقتصادی آنها در این کریدور منطقهای است.
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۱:۴۴
#خبرنامه ۲۸#نشریه_سیاستی
* خبرنامه مهرماه اندیشکده حکمرانی شریف*
*بیست و هشتمین شماره خبرنامه* اندیشکده حکمرانی شریف منتشر شد.
در این شماره به اقدامات انجام شده پیرامون افکار سنجی از زائران عراقی اربعین، گزارش و نشستهای برنامه حکمفن و دیپلماسی نخبگانی درجنگ اشاره شده است.
در این شماره می خوانید:
از دولت الکترونیک تا حکمفن
نظام مشاوره سیاستی در ایران
*خلاصه قسمت سوم و چهارم برنامه رسانهای خرداد
*تجربهنگاری حکمرانی پارلمانی
بیانیه جمعی از اندیشکدههای جهان و اندیشکده حکمرانی شریف در محکومیت جنایات در غزه
و سایر اقدامات و گزارشات اندیشکده حکمرانی شریف....
نسخه کامل این خبرنامه را در سایت اندیشکده دریافت کنید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۴:۵۴
اندیشکده حکمرانی شریف
#گزارش_سیاستی ۳۸۸ #پارلمان
تجربهنگاری حکمرانی پارلمانی؛ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی
کوثر درزینژاد پژوهشگر گروه مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف در گزارشی تجربهنگارانه، به شناسایی ابعاد نارسای کمیسیون اجتماعی در دوره دهم، یازدهم و دوازدهم و همچنین ارائه پیشنهاداتی در جهت ارتقاء کارآمدی آن پرداخته که در سایت مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است.
برخی موارد آسیبشناسانه بدین شرح است:
حیطۀ وظایف گسترده کمیسیون اجتماعی و نیاز به بازآرایی مجدد وظایف و اولویتها
اولویت یافتن امور مربوط به حوزۀ اداری و استخدامی و به حاشیه رفتن سایر ابعاد امر اجتماعی
پرداختن کوتاهمدت و دورهای به مسائل اجتماعی و گسست در پیگیریها
نیاز به ارائۀ تعریفی متقن از «مسئلۀ اجتماعی» و در نظرگیری معیارهایی جهت ورود نیروی متخصص و همچنین تأکید بر ابعاد عملی طرحها و لوایح از جمله پیشنهاداتی اند که میتوانند به بهبود عملکرد کمیسیون اجتماعی یاری رسانند.
متن کامل گزارش را در سایت مرکز پژوهشهای مجلس بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف | سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
#تولیدات_چند_رسانهای#پادکست#پارلمان
پادکست «تجربهنگاری حکمرانی پارلمانی؛ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی»
در این پادکست، خلاصه گزارش «تجربهنگاری حکمرانی پارلمانی؛ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی» را بشنوید؛ تصویری روشن از نقاط قوت، چالشها و فرصتهای این کمیسیون، بر اساس مصاحبه با نمایندگان سه دورهی مجلس.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۷:۵۰
#چند_رسانهای#پارلمان
بازنگری در فرمول انتخابات؛ از نظام اکثریتی تا تناسبی
چهار دهه پس از استقرار نظام اکثریتی*، بحث تغییر فرمول انتخابات بهسوی نظام تناسبی، به یکی از جدیترین محورهای اصلاح قانون انتخابات بدل شده است.
گفتوگوی مرکز مطالعات پارلمان با دکتر *مهدی زینالو*، بازخوانی تجربهای سیاستی از درون فرایند اصلاح است؛ از نقد مدل استانی–شهرستانی تا طراحی و تبیین نظام تناسبی بهعنوان بدیلی برای بازتاب دقیقتر آرای مردم.
این مسیر با صبر سیاستی، گفتگو با نهادهای کلیدی همچون *مجلس وشورای نگهبان*، و اقناع تدریجی بدنه سیاسی کشور طی شد؛ نمونهای از اقدام و حکمرانی تدریجی تغییر در عرصه قانونگذاری.
در این گزارش، نسبت نظام تناسبی با تحزب، شایستگی، عدالت انتخاباتی و کارآمدی مجلس، با نگاهی سیاستپژوهانه واکاوی میشود.
متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان مطالعه فرمایید.
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان مطالعه فرمایید.
۱۲:۱۲
#همایش_ملی#پارلمان
مقاله امر اجتماعی در میدان قانونگذاری؛ تجربهنگاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی
*مرکز مطالعات پارلمان* اندیشکده حکمرانی شریف در دومین همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران، به ارائه مقالۀ «امر اجتماعی در میدان قانونگذاری؛ تجربهنگاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی» با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس میپردازد.
این مقاله در تاریخ پنجم آبان ماه ساعت 14 الی 15:45 در پنل سیاستگذاری و حکمرانی حوزه اجتماعی؛ چالشها و فرصتها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ارائه خواهدشد.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۲:۱۸
#دیدگاه_تخصصی ۶۵۹#اقتصاد
*راستیآزمایی در یک مناظره*
علی آخوندی (مدیر گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف)؛ در یادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد؛ با اشاره به مناظره موسی غنی نژاد و یاسر جبرائیلی به راستی آزمایی مباحث اقتصادی مطرح شده در این گفت و گو پرداخت:
در هفتههای اخیر مناظرهای پرحاشیه پیرامون ریشههای تورم و نقش دولت در اقتصاد برگزار شد که در آن ادعاهایی درباره بیارتباطی نقدینگی با تورم و الگوگیری از اقتصاد چین مطرح گردید. از آنجا که این موضوعات نقشی تعیینکننده در جهتگیری سیاستهای اقتصادی کشور دارند، لازم است با نگاهی دقیقتر و تحلیلیتر مورد بررسی قرار گیرند.
در بحث تورم، نکتهی اساسی آن است که تورم پدیدهای بلندمدت و ناشی از رشد نقدینگی بیش از رشد تولید واقعی است، نه از تغییرات مقطعی در نسبتهای آماری مانند نقدینگی به تولید ناخالص داخلی. تحلیلهایی که بر مقایسهی این نسبتها تکیه میکنند، اغلب دچار خطای مفهومی میشوند، زیرا سطح انبارهای متغیرها را با نرخهای رشد مقایسه میکنند. واقعیت آن است که وقتی اثرات کوتاهمدت حذف و روندهای بلندمدت بررسی شود، همجهتی میان رشد پول و تورم بهروشنی دیده میشود و فرض بیارتباطی این دو بیاعتبار میگردد.
در خصوص چین نیز باید یادآور شد که استناد به درآمد بالای شرکتهای دولتی نمیتواند نشانهی موفقیت آنها تلقی شود. آنچه اهمیت دارد میزان ارزش افزوده و کارایی اقتصادی این بنگاههاست، نه صرفاً حجم درآمد اسمیشان. بخش قابل توجهی از شرکتهای دولتی چین با بهرهوری پایین و سودآوری محدود فعالیت میکنند، در حالیکه بار اصلی رشد و نوآوری اقتصادی بر دوش بخش خصوصی است. این واقعیت نشان میدهد که اتکای صرف به دولت و گسترش تصدیگری، مسیر مطمئنی برای توسعه اقتصادی نیست.
متن کامل یادداشت را در روزنامه دنیای اقتصاد و سایت اندیشکده حکمرانی شریف بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۶:۴۶
#گزارش_نشست#مشاوره_سیاستی#لحظه_مشاور
*ارتش، دولت و آمریکا، منابع اصلی تامین مالی اندیشکده ها در پاکستان*
نشست مجازی گروه مطالعات مشاوره سیاستی اندیشکده حکمرانی شریف با ارائه و طرح بحث دکتر اسد ایجاز بات، پیرامون زیستبوم اندیشکدهای پاکستان*، برگزار شد.
در این گفتوگو با عنوان *«رقص قلم و سیاست، کار اندیشکدهای در پاکستان»*، *دکتر اسد ایجاز بات*، *اقتصاددان و کارشناس سیاستگذاری اهل پاکستان*، به بررسی ساختار، چالشها و روند تحول اندیشکدهها در این کشور پرداخت.
او توضیح داد که چگونه دولت، *ارتش و نهادهای بینالمللی در شکلدهی به دستورکارهای سیاستی تأثیرگذار بودهاند و بیشتر اندیشکدهها در فضایی محدود از نظر سیاسی و مالی، بهصورت واکنشی فعالیت کردهاند.
ایجاز بات بیان کرد که هرچند اندیشکدههای پاکستانی در اصلاحات مالیاتی، انرژی و آموزش نقش مؤثری ایفا کردهاند، اما اکنون با کاهش حمایتهای بینالمللی روبهرو هستند و باید از ابزارهای دیجیتال، پژوهش دادهمحور و همکاری نزدیکتر با نهادهای تصمیمگیر بهره ببرند. او افزود که در آینده، محور فعالیت اندیشکدهها بر ثبات اقتصادی، سیاستهای اقلیمی و کاربرد هوشمند هوش مصنوعی در حکمرانی متمرکز خواهد بود.
این گفتوگو اولین برنامه از سری گفتگوهایی بود که با عنوان «لحظه مشاور» به صورت متمرکز درباره اندیشکده ها در جهان برگزار خواهد شد.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۵:۵۶
#جلسات_سیاستی#بینالملل
رسانه فکرت به مناسبت سالروز خلع سلاح و توسعه برگزار میکند:
*قربانیان تلهی خلع سلاح*نقش امنیت نظامی در توسعه دولتها
با حضور:
*دکتر مجید رجبی*پژوهشگر علوم سیاسی و امنیت بینالملل
*دکتر علی صالحیان*پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف
سهشنبه ۶ آبان، ساعت ۱۵.۳۰
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران، خانه اندیشهورزان
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۶:۵۸
#گزارش_نشست#تنظیمگری
«صنعت بدون راهبرد، حمایتِ بیاثر»
گروه تنظیمگری اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نشست تخصصی «مرزهای جدید توسعه: دولت رگولاتور بهمثابه موتور صنعتیشدن» با حضور دکتر محسن یزدانپناه(پژوهشگر اقتصاد توسعه)را برگزار کرد که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانید:
بحث درباره الگوی دولت توسعهگرا از مدتها پیش وجود داشته است و به جز مورد خاص ایالات متحده آمریکا که شرایط و اقضائات خاص خود را داشت، بیشتر کشورهای صنعتیشده، بهویژه در منطقه شرق آسیا، از الگوی دولت توسعهگرا پیروی کردهاند.
در مورد سیاست صنعتی، مرجعیت سیاسی و زمینه نهادی که دولت در آن قرار دارد اهمیت بالایی دارد. شماری از دولتهای توسعهگرا اقتدارگرای بوروکراتیک و شماری دموکراتیک بودهاند. اما وضعیت ایران در این بین مبهم و نامشخص است.از منظر تمرکز قدرت در تصمیمگیری و تصمیمسازی، کشور ما نه دولت اقتدارگرا و نه دولت لیبرال دموکراتیک است و در عین حال از معایب هر دو رنج میبرد. یک پیشنهاد اجرایی میتواند ادغام نهادهای اقتصادی و صنعتی (مانند وزارتخانههای صمت و اقتصاد) در یک نهاد واحد با اختیارات بالا باشد.
با قدرت گرفتن چین بهعنوان یک اقتصاد صنعتی بزرگ، دیگر قدرتهای صنعتی مانند آلمان نیازمند بستههای حمایتی از سمت دولت هستند تا بتوانند در بخشهایی مانند خودروسازی رقابت کنند. ایران نیز باید در زنجیره ارزش جهانی چین خود را جانمایی کند.
انتظار تولید کالایی با فناوری بالا به صورت 100 درصد در داخل کشور بعید است. مونتاژ بهخودی خود بد نیست بلکه ایران باید نقش خود را در زنجیره تولید جهانی ایفا کند. برای مثال تولید چند قطعه خاص خودروساز جهانی متمرکز در ایران باشد و ایران تبدیل به پایگاه صادراتی آن قطعه شود.
*حمایت از صنعت خودرو*، حمایتی نامفید بوده است. این صنعت در طول دههها فعالیت خود صنعتی دولتی بوده و حمایتهای آن مبتنی بر سیاست صنعتی نبوده است. در عین حال باید این واقعیت را پذیرفت که ایران وارد این صنعت شده و بازار نمیتواند بهصورت کامل وابسته به واردات خودرو باشد.
راهکار میانه میتواند این باشد که قیمتگذاری به خودروساز واگذار شود اما از اهرم واردات، بهاندازهای که خودروساز داخلی را در شرایط رقابتی قرار دهد، استفاده شود.
سیاستهایی مانند تولید موبایل بومی اشتباه بود. پنج انتخاب اول سیاستگذار در حال حاضر باید کشاورزی، نفت، معدن، خودروسازی و لوازم خانگی باشد. بهویژه کشاورزی صنعتی بزرگمقیاس به دلیل نیاز به تضمین امنیت غذایی کشور حیاتی است.
اقدامات گوناگونی در مورد تدوین اسناد استراتژی صنعتی در طول سالهای اخیر در کشور انجام شده است. اما بسیاری از آنها در اجرا دچار مشکل شدهاند. راهکار بدیل میتواند دنبالکردن موفقیتهای کوچک اما راهبردی باشد؛ مشابه روش پیشنهادی نویسندگان کتاب «توسعه بهمثابه توانمندسازی حکومت»
موفقیت سیاست صنعتی تاحد قابلتوجهی به تامین مالی آن بستگی دارد. بهدلیل ضعف نظام بانکی در ایران*، باید از ابزارهای جدید تامین مالی مانند بازار سرمایه استفاده شود. تجربه چین یکی از تجربیات موفق در این بخش بوده است.
منطقه شمال خلیج فارس و آسیای مرکزی با جمعیت حدود 500 میلیون نفر ظرفیت این را دارد که بازار *پررونقی برای صنایع ایرانی باشد که بایستی با تعریف خود در زنجیرههای تامین جهانی از این فرصت استفاده کنیم.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۱:۰۶
۱۱:۰۶
۱۱:۰۶
#خرداد#تولیدات_چندرسانهای
نقش فناوری؛ جامعهزدایی یا بازتولید قدرت
پادکست «خرداد» – قسمت چهارم
چهارمین قسمت با اجرای میلاد دخانچی و گفتوگوی ابراهیم آزادگان و علیرضا شفاه را بشنوید:
وقتی هژمون دریایی و برتری هوایی جای خود را به نفوذ امنیتی و کدهای تکنولوژیک میدهد، قدرت چگونه بازتعریف میشود؟
آیا فناوری ابزاری برای جامعهزدایی از خاورمیانه است یا بستری برای بازآفرینی قدرت انسانی؟
پلتفرمها فاصلهساز میان مردم و حاکمیتاند یا امکانساز آزادی اجتماعی؟
جنگ ما جنگ ماشینهاست یا انسانها؟ برتری از ابزار میآید یا انسانِ اخلاقی؟
چرا اروپا با میراث فلسفه، فرهنگ و علم، امروز در برابر جنگهای جدید چنین ضعیف شده؟
آیا خوبیها و حقیقت هنوز قدرت تولید میکنند یا فقط زور و تکنولوژی تعیینکنندهاند؟
پادکست اپیزود چهارم برنامه خرداد را اینجا بشنوید.
فیلم کامل اپیزود چهارم در آپارات اندیشکده حکمرانی شریف قابل مشاهده است.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۶:۱۰
#در_رسانه#بین_الملل
*استقلال و عزت، وجه غیر قابل کتمانی از هویت ایرانیان است که در تعاملاتی مانند جنگ 12 روزه یا توانایی هسته ای بروز پیدا می کند*
*علی صالحیان*، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در مصاحبه با «شبکه پرس تی وی» گفت:
این که که وزیر خارجه ایران بیان کرده که تهران بر سر حقوق مردم ایران مصالحه نخواهد کرد، برآمده از هویت ملی و مذهبی زور ناپذیر ایرانیان است. تمدن هزاران ساله و ایده های ظلم ناپذیری برجسته در مذهب ایرانیان پیشران اصلی ظلم ناپذیری این ملت در بزنگاه های متفاوت از جنگ هشت ساله با صدام حسین، تا صنعت هسته ای و جنگ 12 ساله است.
پدیده «گرد آمدن دور پرچم»(Rally 'Round the Flag) که در بحران هایی مانند جنگ 12 روزه در ایران جهان شاهد آن بود، به دلیل تمدن قدیمی و نوعی از تمدن ملت شکل گرفته در این سرزمین است
جایگاه توانایی هسته ای برای ایرانیان، نه فقط به عنوان یک صنعت پیشرفته بلکه به عنوان یک حق مشروع آنان به عنوان یک کشور حائز اهمیت است.
مسئله اصلی اروپا و امریکا و علت مشکلات پیش آمده، آن است که بنظر هنوز تصمیم گیران در غرب، استقلال سیاسی ایرانیان را به صورت عملی به رسمتی نشناخته اند.
کامل این مصاحبه را در خبرگزاری پرس تیوی ببینید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۰:۴۸
#فراخوان
فراخوان ارسال یادداشت
سومین شماره فصلنامه «مطالعات پارلمان» اندیشکده حکمرانی شریف در آذر ماه سال جاری منتشر خواهد شد.
از پژوهشگران و صاحبنظران حوزههای مرتبط با مطالعات پارلمان دعوت می شود تا پژوهشها و ایدههای سیاستی خود پیرامون مسائل روز این حوزه در ایران و جهان را در قالب یادداشت جهت چاپ در این فصلنامه ارسال نمایند.
شرایط لازم برای یادداشتهای ارسالی*:
*پرداختن به مسائل روز حوزههای مرتبط با مطالعات پارلمان در ایران و جهان و موارد یادشده در ضمیمه ششم فصلنامه تابستان
حجم یادداشت: از حداقل ۸۰۰ تا حداکثر ۲۰۰۰ کلمه
مهلت ارسال: حداکثر تا 10 آذر ماه
لازم به ذکر است پس از ارزیابی یادداشتهای ارسالی*، جهت چاپ یادداشت در فصلنامه مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف و نیز در دیگر رسانهها و خبرگزاریهای معتبر مرتبط، *با نویسندگان منتخب هماهنگیهای لازم انجام خواهد شد*.
پژوهشگران گرامی، در صورت تمایل می توانند *فایل word یادداشت را همراه با مشخصات و وابستگی سازمانی به ایمیل Parliamentary.s.c@gmail.com ارسال نمایند.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۰:۴۱
#چند_رسانهای#اثربخشی_سیاستی#پارلمان
بازنگری در فرمول انتخابات؛ از نظام اکثریتی تا تناسبی
چهار دهه پس از استقرار نظام اکثریتی*، بحث تغییر فرمول انتخابات بهسوی نظام تناسبی، به یکی از جدیترین محورهای اصلاح قانون انتخابات بدل شده است.
گفتوگوی مرکز مطالعات پارلمان با دکتر *مهدی زینالو*، بازخوانی تجربهای سیاستی از درون فرایند اصلاح است؛ از نقد مدل استانی–شهرستانی تا طراحی و تبیین نظام تناسبی بهعنوان بدیلی برای بازتاب دقیقتر آرای مردم.
این مسیر با صبر سیاستی، گفتگو با نهادهای کلیدی همچون *مجلس وشورای نگهبان*، و اقناع تدریجی بدنه سیاسی کشور طی شد؛ نمونهای از اقدام و حکمرانی تدریجی تغییر در عرصه قانونگذاری.
در این گفتوگو، نسبت نظام تناسبی با تحزب، شایستگی، عدالت انتخاباتی و کارآمدی مجلس، با نگاهی سیاستپژوهانه واکاوی میشود.
فیلم کامل این گفتگو را در آپارات اندیشکده ببینید.
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۶:۵۳
#خرداد
*چرا برق قطع میشود!*
بخشی از گفتگوی داود منظور و فرشاد فاطمی در خرداد
ویدیوی تحلیل کامل این برنامه را در آپارات اندیشکده حکمرانی شریف و یوتیوب مدرسه علوم انسانی جیوگی ببینید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۵:۳۶
#خرداد#تولیدات_چندرسانهای
«خرداد»؛ روایت تحولات و حکمرانی ایران
*اندیشکده حکمرانی شریف*، بهعنوان بازوی فکری تحول حکمرانی در ایران، برنامه تحلیلی «خرداد» را با اجرای میلاد دخانچی تولید و منتشر میکند. این برنامه تخصصی با هدف واکاوی سازههای حکمرانی ایران در مواجهه با رویدادهای اخیر منطقهای شکل گرفته و تاکنون ۵ قسمت از آن منتشر شده است.
«خرداد» میکوشد با نگاهی عمیق و تحلیلی، ابعاد مختلف سیاستگذاری عمومی، مدیریت بحران و امنیت ملی را بررسی کرده و تأثیرپذیری نظام حکمرانی کشور از تحولات جاری را تحلیل کند.
از شما دعوت میکنیم ضمن تماشای قسمتهای منتشر شده، دیدگاهها و نظرات ارزشمند خود را برای بهبود و ارتقای این برنامه با ما به اشتراک بگذارید*.
لینک نظرسنجی برنامه خرداد
قسمتهای اول تا پنجم:
قسمت ۱؛ کدام جنگ؟ کدام آینده؟
قسمت ۲؛ اسرائیل؛ متحد آمریکا یا مهره آن؟!
قسمت ۳؛ چالشهای شکلگیری دولت ملی در ایران
قسمت ۴؛ نقش فناوری؛ جامعهزدایی یا بازتولید قدرت؟
قسمت ۵؛ ناترازی انرژی؛ مسئله امروز یا اشکال همیشگی؟
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۴:۴۸
#گزارش_سیاستی#بینالملل
دیپلماسی نخبگانی در جنگ تحمیلی 12 روزه: تحلیل حضور و نقشآفرینی ایرانیان در رسانهها و اندیشکدههای بینالمللی
گزارش «خاموشی پدافند نخبگانی؛ بررسی دیپلماسی نخبگانی ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ تحلیل حضور ایرانیان در رسانهها و اندیشکدههای جهانی» منتشر شد.
این گزارش به بررسی و تحلیل حضور ایرانیان در رسانهها و اندیشکدههای بینالمللی طی دوره جنگ ۱۲ روزه تحمیلی پرداخته و به تحلیل نقش و تأثیرگذاری آنان در شکلدهی به روایتهای جهانی پیرامون این بحران میپردازد.
در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۴ ژوئن، در مجموع ۱۵۰ حضور از ۸۲ فرد ایرانی در رسانهها و اندیشکدههای مختلف بینالمللی ثبت شد. این افراد شامل دانشگاهیان، تحلیلگران، روزنامهنگاران، مقامات دولتی، دیپلماتها و فعالان بودند.
بخش قابل توجهی از مشارکتکنندگان ایرانی ساکن خارج از کشور بوده و حضور آنها در رسانههای معتبر جهانی همچون الجزیره انگلیسی، بیبیسی، سیانان، فرانس ۲۴، راشاتودی، ایندیا تودی و المانیتور ثبت شده است.
تحلیل این گزارش نشان میدهد که دیپلماسی نخبگانی ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، ضمن بهرهگیری از سرمایه فکری ایرانیان در خارج از کشور، با چالشهایی نظیر عدم روایت یکپارچه، حضور محدود در برخی رسانههای مهم، و تعامل واکنشی به جای تعامل فعال مواجه بوده است.
رسانههایی همچون الجزیره انگلیسی، اسکاینیوز و بیبیسی بیشترین میزبان صدای ایرانیان بودند. همچنین اندیشکدههای معتبری مانند کوئینسی، چتم هاوس و کارنگی نیز بسترهای مهمی برای تحلیلهای سیاستمحور فراهم کردند.
متن کامل این گزارش را در سایت اندیشکده بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۵:۰۵
#گزارش_سیاستی#تنظیمگری
بایسته های ایجاد تنظیم گرهای بخشی در ایران واکاوی رابطه تنظیم گران بخشی و تنظیم گر رقابت در بریتانیا، آلمان، اسپانیا و آمریکا
سید محمدرضا دادگستر*، پژوهشگر ارشد گروه تنظیمگری اندیشکده حکمرانی شریف، در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف تعامل میان تنظیمگر رقابت و تنظیمگران بخشی پرداخته است.
این گزارش در سایت *مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
عملکرد هماهنگ سازمانهای تنظیمگر از مولفههای اساسی الگوی مطلوب تنظیمگری است. رابطه شورای رقابت و تنظیم گران بخشی در ایران نشان دهنده وجود تزاحم در تقسیم وظایف و اختیارات است که به مثابه مانعی بر سر راه مقابله با پرونده های ضدرقابت از یک سو و تنظیم گری فنی و اقتصادی بخش های مختلف اقتصاد کشور ازسوی دیگر عمل می کند.
بررسی عملکرد نهادهای تنظیم گر در دیگر کشورهای جهان حکایت از آن دارد که مسئله رابطه تنظیم گر رقابت و تنظیم گران بخشی به عنوان مسئله ای غامض مورد توجه بوده است و الگوهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد.
پژوهش حاضر به تجربه چهار کشور بریتانیا (اعطای اختیارات هم پوشان رقابتی به نهاد رقابت و تنظیم گرهای بخشی و تمرکز بر تأسیس شبکه ملی رقابت جهت مدیریت اختیارات هم پوشان)، آلمان و آمریکا (تمرکز بر تفکیک روشن و مرزگذاری میان کارکردهای تنظیم گری رقابت و تنظیم گری بخشی) و اسپانیا (ادغام کارکردهای تنظیم گری رقابت و تنظیم گری بخشی و تأسیس ابرتنظیم گر ملی) می پردازد و تلاش می کند تا درس آموخته های سیاستی هریک را شناسایی کند.
در بخش انتهایی این گزارش دو پیشنهاد سیاستی در راستای بهبود رابطه شورای رقابت و تنظیم گران بخشی در ایران ارائه می گردد: ۱. اتخاذ رویکرد تسهیل گرانه در برابر نهادهای تنظیم گر بالغ و محدود کردن نقش شورای رقابت به نظارت بر عملکرد آنها؛ ۲. استفاده از راهبرد تأسیس بخشی توسط قوانین مجلس شورای اسلامی در شماری از بخش ها که وضعیت آنها بازار انحصاری است، نهاد تخصصی مشخصی وجود ندارد و شورای رقابت و دیگر نهادهای تنظیم گر بازار مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار دارای اختیار رسیدگی به موضوعات هستند.
متن کامل گزارش را در سایت مرکز پژوهشهای مجلس بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
این گزارش در سایت *مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
۵:۳۰
#دیدگاه_تخصصی ۶۶۰#تنظیمگری
*به نام استاندارد، به کام قدرت: پرونده آفکام و بیبیسی*
تنظیمگری قرار بود فراتر از سیاست*، در خدمت *منافع عمومی و در لایهی تکنوکراسی باشد، اما امروزه در میدان عمل نمیتوان تنظیمگری را جدا از نیروهای سیاسی و اجتماعی تحلیل کرد.
ماجرای آفکام و بیبیسی نمونهای است از آنکه چگونه زبان حرفهای و فنیِ تنظیمگری میتواند به ابزاری برای سیاستورزی بدل شود.
تنظیمگری بهمحض ورود به میدان قدرت و منافع، مستعدِ انحراف از «حفاظت منافع عمومی» به «ظلمِ مشروع» است. این دگردیسی علتهای فراوانی دارد: تعاریف مبهم و در نتیجه کنترل حداکثری، فرایندهای غیرشفاف و تصمیمات پنهان، تسخیر تنظیمگری، عادیسازی اختیارات اضطراری، بار تبعیت مازاد و بازدارنده برای بخش خصوصی، همپوشانی نهادی و مسئولیتگریزی، محیط سیاسی-نهادی و جهتدهیهای پنهان بخش از علتهای این دگردیسی هستند.
متن کامل یادداشت را در خبرگزاری ایرنا بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۰:۳۲