#دیدگاه_تخصصی
سیاست خارجی گروگان رقابتهای داخلی
*سید محمدصادق امامیان* ، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف
تفکیک متداول بین منافع بینالمللی و رقابتهای سیاسی داخلی در اغلب جوامع بشری، حاصل تجارب پرهزینهای است که عرصه پرچالش و گاه قطبیده سیاست داخلی بر سیاست خارجی کشورها بار کرده است.
در عمل اما، سیاست خارجی در مواردی، نقش هیزم آتش سیاست داخلی را ایفا کرده است.
بهعنوان یک پژوهشگر و فعال عرصه «دیپلماسی نخبگانی»، توانمندیهای دکتر ظریف را، علاوه بر سابقه دیپلماتیک ایشان و فارغ از جهتگیری سیاست داخلیشان، بهعنوان یکی از معدود نمادها و چهرههای دارای تاثیر و مخاطب فراملی کشور ، دارای «ارزشی راهبردی برای تخاطب با نخبگان بینالمللی و دفاع رسانهای» از منافع ملی کشور در مقابل حملات مداوم دشمنان ایران میدیدم.
خروج لاجرم ایشان از جایگاه دولتیشان، قطعا میتواند شروع فعالیتی جدید و مؤثر در عرصه دیپلماسی نخبگانی ایشان محسوب شود. اما آثار حبوبغضهای مرسوم و غالبا طبیعی سیاست داخلی ایران بر این چهره بینالمللی بهراحتی قابل پاک شدن و ترمیم نیست.
متن کامل این یادداشت را در سایت دیپلماسی ایرانی بخوانید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
سیاست خارجی گروگان رقابتهای داخلی
۱۶:۵۳
#دیدگاه_تخصصی
*ایران و عراق؛ فرصتهای همگرایی و چشم انداز آینده*
*محمدامین حضرتی؛* پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
برخلاف دوگانههای اعتباری موجود در منطقه نظیر شیعه و سنی یا اسلام سیاسی و غیرسیاسی*، سیاست خارجی کشورهای منطقه را عملاً باید به دو نوع بنیادین تقسیم نمود: الف- سیاست متمرکز بر فرصتهای همگرایی منطقهای ب- سیاست متمرکز بر حضور و مداخله و کمک قدرتهای خارجی مستقر در منطقه.
عراق در سالیان اخیر به منظور کاهش تنشها و ارتقای امنیت منطقهای، *نقش واسط را میان ایران و کشورهای عربی ایفا نموده است.
تهران و بغداد قادرند به مثابه «منطقه حائل» (buffer zone) برای یکدیگر عمل نموده و تهدیدات علیه موجودیت دیگری را دفع کنند و مانع از گسترش تروریسم در سطح منطقه شوند.
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری مهر بخوانید
*اندیشکده حکمرانی شریف*| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۷:۰۷
#دیدگاه_تخصصی
*ایران و عراق؛ در جستجوی یک رویای مشترک*
*مصطفی زمانیان*؛ مشاور ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
*تحصیل ۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران،* شرکت حداکثر ۵ میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین و حجم مبادلات تجاری با حدود ۱۱ میلیارد دلار، بین ایران و عراق واقعا ناچیز است.
تلاشهای زیادی در پی خلق روایتی اختلافساز علارقم هزینههای مادی و معنوی زیاد بین جامعه عراق و ایران است.
زمینههای مناقشه برانگیزی همچون بحران آینده آب*، دوگانه سازیهایی همچون عرب-عجم، شیعه-کرد، شیعه-سنی، بر روی گسلهای ذهنی باقیمانده و ترمیمنشده از جنگ وجود دارد.
تمرکز بر اجراییسازی پروژه *"آینده مشترک ایران و عراق" با هدف تمرکز بر ظرفیتهای مشترک همتوسعگی دو کشور راهگشا خواهد بود.
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری فارس بخوانید
*اندیشکده حکمرانی شریف*| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۸:۲۷
#حضور_در_رسانه
*بنبست گفتوگو؛ زبان تحقیرآمیز پذیرفتنی نیست*
محمدصادق امامیان*؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و همبنیان گذار اندیشکده حکمرانی شریف
علیرغم چالشهایی چون بیاعتمادی تاریخی، ادبیات غیرسازنده، و لابی جنگطلب صهیونیستی؛ *نگرانیها و منافع مشترکی بین ایران و آمریکا وجود دارند که میتوانند مبنای هرنوع توافق احتمالی معنادار قرار گیرند.
سیاست ایران در قبال آمریکا در خلأ ساخته نشده است. بیاعتمادی امروز تهران به ترامپ، با سابقهی خروج از برجام کاملا تناسب دارد.
زبان تحقیرآمیز ترامپ، چالش بیاعتمادی تاریخی ایرانیان به آمریکا را دوچندان میکند. سنت ایرانی این نوع از ادبیات را در گفتگو تحمل نمیکند.
*لابی رژیم صهیونیستی* در واشنگن، کماکان تمام تلاش خود را برای کشیدن آمریکا به رویارویی مستقیم نظامی با ایران به خرج میدهد.
اگر آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق باشد زمینهی مشترک همکاری همانند آن چیزی که در افغانستان بعد از یازده سپتامبر رخ داد، وجود دارد.
*فیلم کامل مصاحبه با شبکه ویون هند را مشاهده کنید*
*اندیشکده حکمرانی شریف*| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۱:۵۷
#ارائه_بین_المللی
باشگاه گفتگوی والدای روسیه با همکاری گروه بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
️ گفتگویی پیرامون معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه
با حضور:
الکساندر ماریاسوفسفیر اسبق روسیه در ایران
سید محمدصادق امامیانهمبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف
یوری لیامینپژوهشگر ارشد مرکز تحلیل راهبردها و فناوریها
دانیال رنجبراستادیار گروه نظریه و تاریخ روابط بینالملل دانشگاه رودن
معاهده مشارکت همهجانبه راهبردی روسیه و جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر رئیس جمهور ایران به مسکو نهایی شد. این توافق یک چارچوب قانونی برای همکاری بین دو کشور در زمینه طیف گستردهای از مسائل سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه ایجاد کرد و در درازمدت ممکن است به یکی از عناصر ساختار امنیتی جدید اوراسیا تبدیل شود. در همین حال، در حالی که واشنگتن همچنان تهران را تهدید میکند، اوضاع در خاورمیانه نیز متشنج است. در مناطق خزر و قفقاز جنوبی نیز موارد اختلافی وجود دارد.
تعهدات امنیتی، تلاش برای مقابله با اقدامات محدودکننده و تحریمهای یکجانبه، و ایجاد سازوکارهایی برای تسویه متقابل مستقل، اجزای مهم این معاهده هستند. به گفته رئیس جمهور روسیه، این قرارداد توسعه پروژههایی مانند نیروگاه اتمی بوشهر و کریدور شمال-جنوب را که خط ریلی رشت-آستارا را از روسیه و بلاروس به بنادر ایران در خلیج فارس متصل میکند، بهبود میبخشد.
چگونه میتوان مفاد اصلی معاهده را اجرا کرد؟ همکاری روسیه و ایران در زمینههای کلیدی به چه سطحی رسیدهاست؟ برای توسعه روابط دوجانبه در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت چه میتوان کرد؟ این سوالات و موارد دیگر توسط مدعوین بحث و بررسی خواهد شد.
زمان: دوشنبه ۴ فروردینماه ساعت ۱۲:۳۰
جهت ثبت نام از طریق این لینک اقدام نمایید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
باشگاه گفتگوی والدای روسیه با همکاری گروه بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
الکساندر ماریاسوفسفیر اسبق روسیه در ایران
سید محمدصادق امامیانهمبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف
یوری لیامینپژوهشگر ارشد مرکز تحلیل راهبردها و فناوریها
دانیال رنجبراستادیار گروه نظریه و تاریخ روابط بینالملل دانشگاه رودن
تعهدات امنیتی، تلاش برای مقابله با اقدامات محدودکننده و تحریمهای یکجانبه، و ایجاد سازوکارهایی برای تسویه متقابل مستقل، اجزای مهم این معاهده هستند. به گفته رئیس جمهور روسیه، این قرارداد توسعه پروژههایی مانند نیروگاه اتمی بوشهر و کریدور شمال-جنوب را که خط ریلی رشت-آستارا را از روسیه و بلاروس به بنادر ایران در خلیج فارس متصل میکند، بهبود میبخشد.
چگونه میتوان مفاد اصلی معاهده را اجرا کرد؟ همکاری روسیه و ایران در زمینههای کلیدی به چه سطحی رسیدهاست؟ برای توسعه روابط دوجانبه در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت چه میتوان کرد؟ این سوالات و موارد دیگر توسط مدعوین بحث و بررسی خواهد شد.
۹:۱۷
#گزارش_نشست
*بدبینی بخش غربگرای جامعه نسبت به هر نوع توافقی با روسیه و لزوم گسترش دیپلماسی نخبگانی*
سید محمدصادق امامیان در وبینار مشترک باشگاه گفتگوی والدای و اندیشکده حکمرانی شریف با موضوع معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه
️ امضای توافقنامه تجلی اراده سیاسی روسیه و ایران با هدف تقویت روابط دوجانبه است. آیا چیز جدیدی به روابط روسیه و ایران اضافه می کند یا سندی بوروکراتیک برای نهادینه کردن روابط است؟
️روابط روسیه و ایران دارای فراز و نشیب، دورههای اعتماد و دوره های بیاعتمادی بوده است. در هر صورت، روابط روسیه و ایران تحت تأثیر بازیگران ثالث قرار داشتهاست.
️ ما باید به فکر جوامع خود باشیم. بخش غربگرای جامعه نسبت به نزدیکی روسیه و ایران بدبین است. اما از سوی دیگر شاهد نمایش ارادهی سیاسی برای بهبود روابط بین کشورهایمان بودهایم. ما باید جوامع خود را متقاعد کنیم که همکاری ما در روابط با کشورهای ثالث تداخلی ایجاد نمیکند و به نفع کشورهای ما است.
️ در روابط بین جوامع ما، ابتکارات دیپلماسی عمومی برای تنظیم زمینه سیاسی مناسب مورد نیاز است.
️ ما باید یک گفتمان مشترک در مورد روسیه، ایران و کشورهای عربی ایجاد کنیم. با بهبود روابط ایران با عربستان سعودی و دیگر همسایگان عرب، روسیه باید حساسیت این موضوع را برای ایران در نظر بگیرد.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۱:۴۳
#اثربخشی_سیاستی
*طرح اجرای ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده اندیشکده حکمرانی شریف*
در راستای همکاری مشترک وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اندیشکده حکمرانی شریف، پیشنهادات سیاستی اندیشکده در راستای اجرای ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده، توسط دکتر میدری*، وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارائه گردید.
این طرح بر اجرای سیاستهای مبتی بر *عدالت اجتماعی و منویات مقام معظم رهبری پیشنهاد گردیده و بستر حمایت از اقشار کم درآمد در قالب اعطای مستقیم تخفیف خرید کالا را فراهم میآورد.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۱:۵۱
۱۱:۵۱
#حضور_در_رسانه_بینالمللی
*عدم انعکاس روابط نزدیک سیاسی ایران و هند در حوزه تجارت*
*سیدمحمدصادق امامیان*، همبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف، در گفتگو با شبکه StratNewsGlobal بیان کرد:
کاهش روابط تجاری ایران و هند | روابط سیاسی ایران و هند حسنه بوده، اما بازتابی در عرصه تجارت نداشته است. حجم تجارت دو کشور از ۳۰ میلیارد دلار به میزان قابل توجهی کاهش یافته که تحریمهای یکجانبه آمریکا و تبعیت بیش از حد هند از این تحریمها از دلایل اصلی آن است.
نقش تحریمها در اقتصاد ایران | تحریمها عمدتاً زیرساختها و صنایع کلیدی مانند نفت را هدف قرار دادهاند. اگرچه تأثیر آنها بر زندگی روزمره زمانبر است، اما در نهایت بر نرخ ارز و معیشت مردم اثر گذاشته است. ایرانیان با بیش از چهار دهه تجربه تحریم، نسبت به کشورهای دیگر مانند روسیه، مقاومت و تطبیقپذیری بیشتری داشتهاند.
عدم اراده سیاسی هند | تجارت ادامهدار هند و روسیه، بهویژه در حوزه نفت، نشان داده که تحریمها عامل تعیینکننده نیستند، بلکه نبود اراده سیاسی، مانع اصلی توسعه روابط ایران و هند است.
عدم قطعیت در دولت دوم ترامپ | بازگشت ترامپ هم تهدید و هم فرصت است. سیاستهای غیرمتعارف ترامپ میتواند احتمال کاهش مداخلات خارجی آمریکا و مذاکره بر سر تحریمها را افزایش دهد. اردوگاه ترامپ میان دو جریان -یکی با اولویتدهی به اسرائیل و دیگری با اولویتدهی به آمریکا و عدم تمایل به جنگ- تقسیم شده که این تضاد بر سیاست خارجی وی تأثیرگذار خواهد بود.
لزوم گسترش تعاملات مردمی | ارتباطات بین ایرانیان و هندیها در نسل جدید کاهش یافته است. در این راستا، باید بر تبادلات فرهنگی، تعاملات دانشگاهی و دیپلماسی نخبگانی برای تقویت روابط تأکید شود.
فیلم کامل فیلم مصاحبه با شبکه StratNewsGlobal](
https://www.youtube.com/watch?v=VlyBvQ4YYlY) را مشاهده کنید
اندیشکده حکمرانی شریف
| [سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
https://www.youtube.com/watch?v=VlyBvQ4YYlY) را مشاهده کنید
| [سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۷:۴۶
#حضور_در_رسانه_بینالمللی
*ایران و امریکا باید نسبت به برنامه دیرین اسراییل برای وقوع درگیری مستقیم بین دو کشور آگاه باشند*
*سیدمحمدصادق امامیان*، همبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف، در گفتگو با پایگاه خبری Firstpost بیان کرد:
سیاست ایران در سوریه *| اتکای بیش از حد به اسد و عدم تعامل با گروههای مخالف سوری، از اشتباهات مهم سیاست خارجی تهران در سوریه بود. در این میان، فرصتطلبی ترکیه در بحبوحه جنگ غزه نیز عاملی کلیدی در سقوط حکومت اسد بود.
*مذاکرات ایران و آمریکا *| هم ایران و هم آمریکا بهطور کلی مایل به مذاکره هستند، اما این مذاکرات باید بدون پیششرط و غیرتحریکآمیز باشند. لابی اسرائیل، بهویژه بنیامین نتانیاهو، تلاش کرده آمریکا را به درگیری مستقیم با ایران بکشاند و دو طرف باید از این خطر آگاه باشند.
*روابط اقتصادی ایران و هند | تحریمهای آمریکا تجارت ایران و هند را کاهش داده و دو کشور باید برای حفظ همکاریهای اقتصادی راهحلهای جدیدی بیابند. هند با وجود تحریم ها علیه روسیه، به مبادلات تجاری با این کشور ادامه داده است؛ بنابر این مسئله اصلی در روابط دوجانبه ایران و هند، عدم وجود اراده سیاسی برای مقابله با تحریم هاست که باید از طریق افزایش دیپلماسی نخبگانی ایجاد شود.
آینده راهگذر شمال-جنوب | این نگرانی وجود دارد که راهگذر اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) جایگزین راهگذر بینالمللی شمال-جنوب (INSTC)، و به همین واسطه، اسرائیل جایگزین مسیرهای ترانزیتی ایران شود. با این حال، توافق پوتین-ترامپ میتواند فرصتی برای هند و روسیه باشد تا از نفوذ خود در واشنگتن برای دریافت معافیتهای تحریمی پیرامون راهگذر شمال-جنوب و چابهار بهره ببرند.
برنامه هستهای ایران | امامیان تأکید کرد که برنامه هستهای ایران بهدلیل نیاز به تأمین برق و پیشرفتهای علمی ضروری است و ایران همواره مخالفت خود را با هرگونه برنامه نظامی هستهای اعلام کرده است.
مصاحبه با پایگاه خبری Firstpost را مشاهده کنید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۳:۲۲
#حضور_در_رسانه_بینالمللی
*ایران و انباشت نگرانی های تاریخی در مورد بقا*
علی صالحیان ، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در گفتو گو با نشریه انگلیسی Modern Diplomacy بیان کرد:
انباشت تجربه و زندگی در این منطقه موجب شده است هر حاکمیتی، پاسخ به تهدید دائمی علیه ایران و جلوگیری از حمله خارجی به آن را در اولویت تصمیمات خود قرار دهد.
در ذهن تصمیم گیرندگان ایرانی، بقا همیشه یک تهدید انباشته در طول تاریخ بوده است و برای آنان دارای اولویت بالا بوده است.
بازدارندگی نامتقارن*، امنیت ملی ایران را تا سالهای اخیر تضمین کرده است. اما در هفتههای اخیر، برخی تهدیدها و اقدامات علیه ایران صورت گرفته است که به نظر میرسد بار دیگر تهدید دیرینه و انباشته شده بقا و خطر حمله خارجی برجسته شده است.
در وضعیت فعلی بنظر می رسد نه ایران و نه ترامپ خواهان جنگی گسترده نیستند، اما باید دید که آیا فشارهای مختلف بر ایران، در صورت اقدام نظامی علیه ایران، آن را به تصمیمگیری حسب محاسبات *«روز صفر» میرساند یا اینکه آیا دیپلماسی میتواند نگرانی تاریخی ایرانیها برای بقا را در کنار بیاعتمادی مداوم به ایالات متحده از کودتای 1953 علیه مصدق تا خروج از برجام و اقدام نظامی علیه ایران برطرف کند.
فشار حداکثری دوره اول، منجر به سیاست "نه جنگ، نه مذاکره" از طرف ایران می شود، فشار حداکثری دور دوم می تواند به سیاست "هم جنگ یا/و هم مذاکره" منجر شود.
متن کامل یادداشت را در Modern Diplomacy مطالعه کنید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۳:۱۱
#حضور_در_رسانه_بینالملل
*ایران و بازتعریف سیاستهای منطقهای*
*سید محمدصادق امامیان*، همبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف در گفتوگو با پایگاه خبری The National مطرح کرد:
سیاستهای آمریکا در قبال ایران، تحت تأثیر شخصیت غیرمتعارف دونالد ترامپ، به ترکیبی از تهدیدهای سخت و پیشنهادهای غیرمنتظره برای کاهش تحریمهای اولیه تبدیل شده است.
این تضاد آشکار، پرسشهایی جدی را درباره میزان پایبندی او به وعدههای انتخاباتیاش، از جمله نقشآفرینی به عنوان یک رئیسجمهور صلحطلب*، برانگیخته است.
در این میان، *تحولات پرشتاب منطقهای معادلات امنیتی را دگرگون کرده و ضرورت بازنگری در سیاستهای ایران را بیش از پیش آشکار ساخته است.
تهران که تاکنون بر حمایت از بازیگران غیردولتی بهعنوان ابزاری مؤثر تکیه کرده بود، اکنون با چالشهایی مواجه است که بازتعریف راهبردهای منطقهای را اجتنابناپذیر میکند.
متن کامل مصاحبه با پایگاه خبری The National را مطالعه کنید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۸:۴۵
#ارائه_بین_المللی
*نیاز به اتاق جنگ اقتصادی مشابه با اداره تروریسم و اطلاعات مالی*
مجید افشانی مدیر بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف، در کنفرانس شورای اموربینالمللی روسیه با موضوع تحریمهای یکجانبه گفت:
️ تحریمهای یکجانبه بخشی از استراتژی بزرگتر اسلحهسازی از هر چیزی است و باید ذیل جنگ اقتصادی بر علیه تک تک شهروندان تبیین شود.
️نسل جدید تحریمهای یکجانبه آمریکا توسط اداره تروریسم و اطلاعات مالی خزانهداری در سال 2004 ساخته شد و اولین بار علیه کره شمالی در کازینوهای ماکائو بکار گرفته شد. رئیس سیا آن عملیات را موشک هدایتشونده مالی قرن بیست و یکمی نامید.
️ باشگاه کشورهای تحریمی هنوز از نداشتن اتاق جنگ مقابله با تحریمها رنج میبرند. نهادی که کارگزاران دیپلماسی، متخصصان پولی و بانکی، مأموران اطلاعاتی، حقوقدانان بینالمللی و تجار بخش خصوصی را زیر یک چتر هماهنگ کند.
️ ماشین تحریم توسط شبکهای از نهادهای به ظاهر غیردولتی کار میکند. اندیشکدههای آمریکایی مسئولیت فشار به بخش خصوصی، لو دادن کشتیها و صرافیها را به انجام میرسانند.
️ شواهد متعددی نشان میدهد در صورت وجود ارادهی سیاسی در شرکای تجاری، تحریمهای یکجانبه قابلیت تضعیف دارند. سیاست اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر نوآوری و تولید داخلی و متنوعسازی شرکای تجاری پاسخ اصولی تهران به تحریمها بوده است.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۳:۵۹
#دیدگاه_تخصصی
*ملموسسازی تهدید و دور کردن «شبح جنگ»*
*شایان افراسیابی*، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
از سالهای اوّل انقلاب و ماجرای لانهی جاسوسی که بگذریم، موج جدید فشارها و تهدیدها به بهانهی مقابله با برنامهی هستهای ایران، از اوایل قرن بیستویکم و دورهی ریاست جمهوری جرج بوش پسر شروع شد و هنوز هم که هنوز است ادامه دارد.
*با آغاز دورهی دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ*، و تحت فشار حامیان مالیِ کارزار انتخاباتیِ او – که برخی از برجستهترینِ آنها صهیونیست هستند – آمریکا به سرعت وارد فاز تهاجمی شد و بعد از اعلام احیای سیاست ناکام «فشار حدّ اکثری» بر ضدّ ایران، جنگ روانی-رسانهای گستردهای را حولِ تهدیدِ حمله به تأسیسات هستهای ایران، یا به عبارت دیگر، همان «گزینهی نظامی» به راه انداخت.
در شرایطی که تهران فعلاً تصمیمی برای اجرای یک عملیّات نظامی ندارد، رونمایی سناریوهای واقعی ایران برای پاسخ به حملهی احتمالی آمریکا و نایب منطقهایاش، در قالب یک نمایش رسانهایِ سنجیده، میتواند گسترهی پیآمدهای چنین شرارتی را به خوبی برای آمریکاییها، و به ویژه شخص ترامپ روشن کند و انشاءالله «شبح جنگ» را یک بار دیگر از سر کشور دور سازد.
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری دانشجو بخوانید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری دانشجو بخوانید
۵:۲۸
#دیدگاه_تخصصی
*بازی شطرنج بدون مشاور، چرا اندیشکدههای داخلی در سایهاند؟*
دکتر مجید افشانی، عضو هیات مدیره اندیشکده حکمرانی شریف در گفتگو با ویژهنامه قلمرو اندیشه:
پزشکیان جریان رقیب را در مذاکرات مشارکت بدهد
هر توافقی بدون درگیر ساختن جریان راست سنتی در ایران، ناپایدار و متزلزل خواهد بود.
اتفاقا جدیت در رابطه با چین و روسیه، شانس توافق با غرب را بیشتر میکند.
در مذاکرات گذشته بروکرهای دوتابعیتی که عمدتا شناخت دقیقی از سیاست داخلی ایران ندارند، دست برتر را در دادن مشاورههای سیاستی داشتهاند و اندیشهورزان داخل ایران بسیار دور از موضوع نگه داشته شدند.
ائتلافسازی و خلق ابتکارات در خلال گفتگوهایی فراتر از دیپلماسی رسمی شکل میگیرد و اندیشکدهها میتوانند به کمک گرفته شوند.
مرگ اندیشکدهها زمانی فرا میرسد که بخواهیم آنها را تحت کنترل درآوریم.
متن کامل این مصاحبه را در خبرنامه دانشجویان ایران بخوانید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
دکتر مجید افشانی، عضو هیات مدیره اندیشکده حکمرانی شریف در گفتگو با ویژهنامه قلمرو اندیشه:
پزشکیان جریان رقیب را در مذاکرات مشارکت بدهد
متن کامل این مصاحبه را در خبرنامه دانشجویان ایران بخوانید
۴:۴۹
#حکمرانی_در_عمل
گروه بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
پانزدهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
"ترامپیسم در سیاست خارجی، از مداخله گرایی تا انزواطلبی"
انتخاب دوباره دونالد ترامپ، و اقدامات جنجال برانگیز گوناگون در حوزه سیاست خارجی از درخواست الحاق گرینلند تا جنگ تعرفه ای، بار دیگر پرسشی محوری را در مقابل پژوهشگران درباره ویژگی های سیاست خارجی دوره دوم ترامپ مطرح شده است. اگر بتوان ایده مشخص سیاست خارجی آمریکا را با عنوان «ترامپیسم» شناسایی کنیم، ویژگی ها آن چه خواهد بود؟ در این نشست سعی خواهد شد تا ابعاد سیاست خارجی دولت دوم ترامپ، مورد بررسی و واکاوی قرارگیرد و به نقش احتمالی دیپلماسی نخبگانی پرداخته شود.
با حضور:
دکتر سید کاظم سجادپوراستاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
کوروش احمدیدیپلمات سابق
دکتر مجید محمد شریفیهیئت علمی دانشگاه خوارزمی
سه شنبه ۲۶ فروردین
ساعت ۱۴:۰۰
خ آزادی، جنب غربی دانشگاه شریف، خ صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
جهت ثبت نام مشخصات خود را به int@gptt.ir ارسال فرمایید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
پانزدهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
با حضور:
۵:۲۵
#در_رسانه
*گفتوگو با موضوع اصلاح و عادلانهسازی یارانههای انرژی*
*مرتضی زمانیان* عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و مشاوره اندیشکده حکمرانی شریف
رمضانعلی مرویکارشناس اقتصادی
حبیبالله ظفریانکارشناس انرژی
محمدرضا اکبریعضو هییت علمی دانشگاه امیرکبیر
یکشنبه، 23 فروردین
برنامه میزگرد؛ شبکه 6 سیما
ساعت: 22:45
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۳:۲۴
#حضور_در_رسانه
نظام پلکانی با نرخهای شناور، راهحل ممکن برای کنترل مصرف در بخش خانگیدر برنامه میزگرد شبکه خبر سیما با حضور مرتضی زمانیان مشاوره اندیشکده حکمرانی شریف، حبیب الله ظفریان مدیر گروه مرکز پژوهشهای مجلس، رمضانعلی مروی کارشناس اقتصادی و محمدرضا اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با موضوع ((اصلاح و عادلانهسازی یارانههای انرژی)) مطرح شد:
دکتر زمانیان:
تشکیل بازار انرژی، شناور شدن قیمتها و پاداش دادن به افراد کممصرف بایدهای هر اقدامی هستند.
از لزوم تشکیل بازار انرژی برای تعیین قیمت نمیتوان نتیجه گرفت که باید همه انرژی را به مردم بدهیم.
در مسئله بنزین که تبدیل به یک مسئله اجتماعی شده بابد با تخصیص سهمیه پاسخ اجتماعی بدهیم، اما در گاز و برق که این حساسیتها وجود ندارد باید راهحل های دیگری اتخاذ شود.
ایده امکان پذیر برای بخش خانگی میتواند نظام پلکانی با نرخهای شناور باشد، به طوری که پرمصرفین در آن جریمه شده و این جریمه به کم مصرفین پاداش داده شود.
این ایده نیاز به ایجاد بازار خرده فروشی که در پیشرفتهترین کشورهای دنیاهم 10 سال زمان بردهاست، ندارد.
دکتر مروی:
پایلوت اجرا شده در اردکان یزد با ایده گواهی صرفهجویی نشان داد این ایده نمیتواند اثر مهمی در کاهش مصرف داشته باشد.
ایده بخش خانگی هم باید این باشد که سهم مردم از انرژی را به خودشان بدهیم که اختیار مصرف یا فروش آن دست خودشان باشد.
دکتر ظفریان:
برخلاف ادعاهای مطرح شده، دادهها نشان میدهند در بخش خانگی فقط دهکهای بابایی پرمصرف نیستند.
بخش خانگی سهم عمده مصرف در گاز و برق را ندارد که با کاهش مصرف در آن بتوان بحران ناترازی را حل کرد.
دکتر اکبری:
ما به نهادی نیاز داریم که دغدغه اولش این ماجرا باشد.
برای رفع ناترازی پاسخ های متنوعی وجود دارد که اصلاح قیمت در همه آن ها باید در نظر گرفته شود. نکته این است هر پاسخی اتخاذ می شود باید ریشه ای ناترازی را حل کند.
فیلم کامل مناظره را از اینجا مشاهده کنید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
دکتر زمانیان:
دکتر مروی:
دکتر ظفریان:
دکتر اکبری:
فیلم کامل مناظره را از اینجا مشاهده کنید.
۷:۱۸
#دیدگاه_تخصصی
بهسوی نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند در ایران؛ موانع و راهکارها
*محمدامین نیک صفت* پژوهشگر گروه نظام حکمرانی اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی نوشت:
در سالهای اخیر، تحریمهای بینالمللی و کاهش درآمدهای حاصل از نفت، ضرورت بازنگری و اصلاح نظام مالیاتی در جمهوری اسلامی ایران را بیشازپیش آشکار ساخته است. این شرایط، زمینهساز شکلگیری نگرشهای جدید و حرکت به سمت اصلاحات ساختاری در این حوزه شده و لزوم بازنگری در ایجاد منابع درآمدی قابلاتکا برای دولت را ضروری نموده است.
کارآمدی نظام مالیاتی در نسبت مجموع درآمدهای آن با تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) سنجیده میشود. مراجعه به دادههای رسمی در ایران نشان میدهد که این نسبت در حال حاضر عدد 5.5 را نشان میدهد و در بهترین شرایط خود در سال 1388 نسبت 8 درصد را ثبت نموده است.
علیرغم پژوهشهای بسیار زیادی که در زمینه مالیاتبردرآمد افراد (PIT) توسط مرکز پژوهشهای مجلس و نهادهای مختلف پژوهشی انجام شده و همچنین عادلانهبودن این پایه درآمدی به دلیل جنبه تصاعدی آن و تناسب با پلکان درآمدی افراد در طبقات و دهکهای مختلف، قانونگذاران و مجریان قانون اراده جدی برای تقنین و اجرای این پایه مالیاتی ندارند.
*برای دستیابی به یک نظام مالیاتی پیشرفته و عادلانه، تغییر نگرش نسبت بهنظام مالیاتی چه در عرصه تقنین و چه در اجرا امری ضروری است.* این تغییر نگرش میتواند به دولت کمک کند تا نظم مالی خود را در شرایط حساس تحریمی احیا کند. ازاینرو، مجلس شورای اسلامی باید در فرایند تقنینی خود تجدیدنظر کرده و نسبت به تسریع قانونگذاری در زمینه اضافهکردن پایههای جدید مالیاتی، با رعایت جنبههای تخصصی و کارشناسانه، اقدام نماید.
متن کامل این یادداشت را در سایت خبری بازار نیوز بخوانید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
بهسوی نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند در ایران؛ موانع و راهکارها
کارآمدی نظام مالیاتی در نسبت مجموع درآمدهای آن با تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) سنجیده میشود. مراجعه به دادههای رسمی در ایران نشان میدهد که این نسبت در حال حاضر عدد 5.5 را نشان میدهد و در بهترین شرایط خود در سال 1388 نسبت 8 درصد را ثبت نموده است.
۷:۲۷
#حضور_در_رسانه_بینالملل
غیرمستقیم بودن مذاکرات، واکنش نمادین ایران به دو موضوع غیرقابلاعتمادبودن ترامپ و ادامه استفاده آمریکا از زبان تهدید فهم شده است*.
*سیدمحمدصادق امامیان*، هیات علمی امیر کبیر و همبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف در مصاحبه با وبگاه خبری *FirstPost بیان کرد:
هرچند ادبیات امریکا در مذاکرات شنبه، بصورت بنیادینی متفاوت از دستور اجرایی و مصاحبههای قبلی ترامپ است، اما سابقه بیاعتمادی نهادینه و رفتار غیرقابل پیشبینی ترامپ مانع از خوشبینی افراطی شده است.
موفقیت مذاکرات به دوعامل انتظارات واقعبینانه از نتایج و محدودکردن دامنه گفتگوها به عدم تسلیح هستهای ایران وابسته است.
انتخاب ویتکوف تصمیمی هوشمندانه و سازنده از سوی ترامپ محسوب میشود، در حالیکه نباید از احتمال مداخلات مخرب اسراییل و بخش نیوکان کابینه ترامپ غافل بود.
متن کامل گفتگو را در Firstpost بخوانید
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
غیرمستقیم بودن مذاکرات، واکنش نمادین ایران به دو موضوع غیرقابلاعتمادبودن ترامپ و ادامه استفاده آمریکا از زبان تهدید فهم شده است*.
۱۱:۴۸