بله | کانال اندیشکده حکمرانی شریف
عکس پروفایل اندیشکده حکمرانی شریفا

اندیشکده حکمرانی شریف

۳,۱۰۵عضو
thumbnail
#گزارش_نشست#بین‌الملل
undefined هم افزایی میان جاده توسعه با کریدور شمال-جنوب و ابتکار کمربند-راه امکان‌پذیر است/ کشورهای مجاور جاده توسعه دارای منافع مشترک در این طرح هستند
undefined نشست “جاده توسعه و امکان سنجی همگرایی منطقه‌ای” با طرح محورهای زیر برگزار شد:
undefined دکتر علی عبد الرحیمعضو هیأت علمی دانشگاه النهرین بغداد
undefined*ایده جاده توسعه را باید در سده‌های پیشین و کوشش جهت اتصال خلیج‌فارس به اروپا جستجو کرد که متأثر از رخدادهای بین‌المللی نظیر جنگ دوم جهانی، درگیری عراق در جنگ‌های پیاپی دوره صدام و بی‌ثباتی حاصل از گسترش تروریسم تا نیمه دوم قرن ۲۱ وارد فاز عملیاتی نشد.undefined*عدم همکاری و هم افزایی عراق با کشورهای همسایه و ذی‌نفع سازی آنان می‌تواند شکوفایی قابل انتظار از تکمیل جاده توسعه را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد.undefined*جاده توسعه و جاده ابریشم نوین* دو کریدور مکمل و نه رقیب یکدیگر در مواجهه با کریدورهای فراملی دیگر نظیر آیمک به حساب می‌آیند.
undefined دکتر عادل الساعدیتحلیلگر ارشد مؤسسه إنکی للدراسات و البحوث
undefinedبه رغم چالش‌هایی نظیر کسری شدید بودجه دولتی اختصاص یافته به جاده توسعه ولی تشکیل کمیته ویژه پیشبرد این پروژه با اختیارات فراقانونی از اراده هیأت حاکمه عراق جهت تکمیل آن حکایت دارد.undefinedفشارهای آمریکا جهت عدم مشارکت ایران در این کریدور*، اعمال فشار امارات و عربستان و دشواری تأمین مالی طرح متأثر از چشم‌انداز ثبات یا قیمت نفت از جمله چالش‌های مطرح در فرایند تکمیل جاده توسعه به حساب می‌آیند.
undefinedایجاد بستر مشارکت غیرمستقیم کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر چین، ایران، هند، روسیه و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و رفع نگرانی نسبت به تأثیر منفی جاده توسعه بر موقعیت ژئوپولتیک و ژئواکونومیک آن‌ها از الزامات پیوند دادن منافع اقتصادی آن‌ها در این کریدور منطقه‌ای است.

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۴۴

thumbnail
#خبرنامه ۲۸#نشریه_سیاستی
undefined* خبرنامه مهرماه اندیشکده حکمرانی شریف*undefined*بیست و هشتمین شماره خبرنامه* اندیشکده حکمرانی شریف منتشر شد.
undefinedدر این شماره به اقدامات انجام شده پیرامون افکار سنجی از زائران عراقی اربعین، گزارش و نشست‌های برنامه حکم‌فن و دیپلماسی نخبگانی درجنگ اشاره شده است.
undefinedدر این شماره می خوانید:undefined از دولت الکترونیک تا حکم‌فنundefined نظام مشاوره سیاستی در ایرانundefined*خلاصه قسمت سوم و چهارم برنامه رسانه‌ای خرداد
undefined *تجربه‌نگاری حکمرانی پارلمانی
undefined بیانیه جمعی از اندیشکده‌های جهان و اندیشکده حکمرانی شریف در محکومیت جنایات در غزهundefined و سایر اقدامات و گزارشات اندیشکده حکمرانی شریف....
undefined نسخه کامل این خبرنامه را در سایت اندیشکده دریافت کنید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۴:۵۴

اندیشکده حکمرانی شریف
undefined #گزارش_سیاستی ۳۸۸ #پارلمان undefined تجربه‌نگاری حکمرانی پارلمانی؛ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی undefined کوثر درزی‌نژاد پژوهشگر گروه مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف در گزارشی تجربه‌نگارانه، به شناسایی ابعاد نارسای کمیسیون اجتماعی در دوره دهم، یازدهم و دوازدهم و همچنین ارائه پیشنهاداتی در جهت ارتقاء کارآمدی آن پرداخته که در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است. undefinedبرخی موارد آسیب‌شناسانه بدین شرح است: undefinedحیطۀ وظایف گسترده کمیسیون اجتماعی و نیاز به بازآرایی مجدد وظایف و اولویت‌ها undefinedاولویت یافتن امور مربوط به حوزۀ اداری و استخدامی و به حاشیه رفتن سایر ابعاد امر اجتماعی undefinedپرداختن کوتاه‌مدت و دوره‌ای به مسائل اجتماعی و گسست در پیگیری‌ها undefinedنیاز به ارائۀ تعریفی متقن از «مسئلۀ اجتماعی» و در نظرگیری معیارهایی جهت ورود نیروی متخصص و همچنین تأکید بر ابعاد عملی طرح‌ها و لوایح از جمله پیشنهاداتی اند که می‌توانند به بهبود عملکرد کمیسیون اجتماعی یاری رسانند. undefinedمتن کامل گزارش را در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس بخوانید. undefined اندیشکده حکمرانی شریف | سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
thumbnail
#تولیدات_چند_رسانه‌ای#پادکست#پارلمان
undefined پادکست «تجربه‌نگاری حکمرانی پارلمانی؛ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی»
undefinedدر این پادکست، خلاصه گزارش «تجربه‌نگاری حکمرانی پارلمانی؛ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی» را بشنوید؛ تصویری روشن از نقاط قوت، چالش‌ها و فرصت‌های این کمیسیون، بر اساس مصاحبه با نمایندگان سه دوره‌ی مجلس.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۵۰

thumbnail
#چند_رسانه‌ای#پارلمان
undefined بازنگری در فرمول انتخابات؛ از نظام اکثریتی تا تناسبی
undefined چهار دهه پس از استقرار نظام اکثریتی*، بحث تغییر فرمول انتخابات به‌سوی نظام تناسبی، به یکی از جدی‌ترین محورهای اصلاح قانون انتخابات بدل شده است.
undefined گفت‌وگوی مرکز مطالعات پارلمان با دکتر *مهدی زینالو*، بازخوانی تجربه‌ای سیاستی از درون فرایند اصلاح است؛ از نقد مدل استانی–شهرستانی تا طراحی و تبیین نظام تناسبی به‌عنوان بدیلی برای بازتاب دقیق‌تر آرای مردم.
undefined این مسیر با صبر سیاستی، گفتگو با نهادهای کلیدی همچون *مجلس وشورای نگهبان*، و اقناع تدریجی بدنه سیاسی کشور طی شد؛ نمونه‌ای از اقدام و حکمرانی تدریجی تغییر در عرصه قانون‌گذاری.

undefinedدر این گزارش، نسبت نظام تناسبی با تحزب، شایستگی، عدالت انتخاباتی و کارآمدی مجلس، با نگاهی سیاست‌پژوهانه واکاوی می‌شود.

متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان مطالعه فرمایید.

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۲:۱۲

thumbnail
#همایش_ملی#پارلمان
undefinedمقاله امر اجتماعی در میدان قانون‌گذاری؛ تجربه‌نگاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی
undefined*مرکز مطالعات پارلمان* اندیشکده حکمرانی شریف در دومین همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران، به ارائه مقالۀ «امر اجتماعی در میدان قانون‌گذاری؛ تجربه‌نگاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی» با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس می‌پردازد.undefinedاین مقاله در تاریخ پنجم آبان ماه ساعت 14 الی 15:45 در پنل سیاستگذاری و حکمرانی حوزه اجتماعی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ارائه خواهدشد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۲:۱۸

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی ۶۵۹#اقتصاد
undefined*راستی‌آزمایی در یک مناظره*
undefined علی آخوندی (مدیر گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف)؛ در یادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد؛ با اشاره به مناظره موسی غنی نژاد و یاسر جبرائیلی به راستی آزمایی مباحث اقتصادی مطرح شده در این گفت و گو پرداخت:
undefinedدر هفته‌های اخیر مناظره‌ای پرحاشیه پیرامون ریشه‌های تورم و نقش دولت در اقتصاد برگزار شد که در آن ادعاهایی درباره بی‌ارتباطی نقدینگی با تورم و الگوگیری از اقتصاد چین مطرح گردید. از آنجا که این موضوعات نقشی تعیین‌کننده در جهت‌گیری سیاست‌های اقتصادی کشور دارند، لازم است با نگاهی دقیق‌تر و تحلیلی‌تر مورد بررسی قرار گیرند.
undefinedدر بحث تورم، نکته‌ی اساسی آن است که تورم پدیده‌ای بلندمدت و ناشی از رشد نقدینگی بیش از رشد تولید واقعی است، نه از تغییرات مقطعی در نسبت‌های آماری مانند نقدینگی به تولید ناخالص داخلی. تحلیل‌هایی که بر مقایسه‌ی این نسبت‌ها تکیه می‌کنند، اغلب دچار خطای مفهومی می‌شوند، زیرا سطح انباره‌ای متغیرها را با نرخ‌های رشد مقایسه می‌کنند. واقعیت آن است که وقتی اثرات کوتاه‌مدت حذف و روندهای بلندمدت بررسی شود، هم‌جهتی میان رشد پول و تورم به‌روشنی دیده می‌شود و فرض بی‌ارتباطی این دو بی‌اعتبار می‌گردد.
undefinedدر خصوص چین نیز باید یادآور شد که استناد به درآمد بالای شرکت‌های دولتی نمی‌تواند نشانه‌ی موفقیت آن‌ها تلقی شود. آنچه اهمیت دارد میزان ارزش افزوده و کارایی اقتصادی این بنگاه‌هاست، نه صرفاً حجم درآمد اسمی‌شان. بخش قابل توجهی از شرکت‌های دولتی چین با بهره‌وری پایین و سودآوری محدود فعالیت می‌کنند، در حالی‌که بار اصلی رشد و نوآوری اقتصادی بر دوش بخش خصوصی است. این واقعیت نشان می‌دهد که اتکای صرف به دولت و گسترش تصدی‌گری، مسیر مطمئنی برای توسعه اقتصادی نیست.
undefinedمتن کامل یادداشت را در روزنامه دنیای اقتصاد و سایت اندیشکده حکمرانی شریف بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۶:۴۶

thumbnail
#گزارش_نشست#مشاوره_سیاستی#لحظه_مشاور
undefined*ارتش، دولت و آمریکا، منابع اصلی تامین مالی اندیشکده ها در پاکستان*
undefinedنشست مجازی گروه مطالعات مشاوره سیاستی اندیشکده حکمرانی شریف با ارائه و طرح بحث دکتر اسد ایجاز بات، پیرامون زیست‌بوم اندیشکده‌ای پاکستان*، برگزار شد.

undefinedدر این گفت‌وگو با عنوان *«رقص قلم و سیاست، کار اندیشکده‌ای در پاکستان»*، *دکتر اسد ایجاز بات*، *اقتصاددان و کارشناس سیاست‌گذاری اهل پاکستان*، به بررسی ساختار، چالش‌ها و روند تحول اندیشکده‌ها در این کشور پرداخت.
undefinedاو توضیح داد که چگونه دولت، *ارتش و نهادهای بین‌المللی
در شکل‌دهی به دستورکارهای سیاستی تأثیرگذار بوده‌اند و بیشتر اندیشکده‌ها در فضایی محدود از نظر سیاسی و مالی، به‌صورت واکنشی فعالیت کرده‌اند.

undefinedایجاز بات بیان کرد که هرچند اندیشکده‌های پاکستانی در اصلاحات مالیاتی، انرژی و آموزش نقش مؤثری ایفا کرده‌اند، اما اکنون با کاهش حمایت‌های بین‌المللی روبه‌رو هستند و باید از ابزارهای دیجیتال، پژوهش داده‌محور و همکاری نزدیک‌تر با نهادهای تصمیم‌گیر بهره ببرند. او افزود که در آینده، محور فعالیت اندیشکده‌ها بر ثبات اقتصادی، سیاست‌های اقلیمی و کاربرد هوشمند هوش مصنوعی در حکمرانی متمرکز خواهد بود.
undefinedاین گفت‌وگو اولین برنامه از سری گفتگوهایی بود که با عنوان «لحظه مشاور» به صورت متمرکز درباره اندیشکده ها در جهان برگزار خواهد شد.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۵۶

thumbnail
#جلسات_سیاستی#بین‌الملل
undefinedرسانه فکرت به مناسبت سالروز خلع سلاح و توسعه برگزار می‌کند:
undefined*قربانیان تله‌ی خلع سلاح*نقش امنیت نظامی در توسعه دولت‌‌ها
undefinedبا حضور:undefined*دکتر مجید رجبی*پژوهشگر علوم سیاسی و امنیت بین‌الملل
undefined*دکتر علی صالحیان*پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف
undefined undefined سه‌شنبه ۶ آبان، ساعت ۱۵.۳۰
undefinedتهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران، خانه اندیشه‌ورزان
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۵۸

thumbnail
#گزارش_نشست#تنظیم‌گری
undefined «صنعت بدون راهبرد، حمایتِ بی‌اثر»
undefinedگروه تنظیم‌گری اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نشست‌ تخصصی «مرزهای جدید توسعه: دولت رگولاتور به‌مثابه موتور صنعتی‌شدن» با حضور دکتر محسن یزدان‌پناه(پژوهشگر اقتصاد توسعه)را برگزار کرد که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

undefinedبحث درباره الگوی دولت توسعه‌گرا از مدت‌ها پیش وجود داشته است و به جز مورد خاص ایالات متحده آمریکا که شرایط و اقضائات خاص خود را داشت، بیشتر کشورهای صنعتی‌شده، به‌ویژه در منطقه شرق آسیا، از الگوی دولت توسعه‌گرا پیروی کرده‌اند.
undefinedدر مورد سیاست صنعتی، مرجعیت سیاسی و زمینه نهادی که دولت در آن قرار دارد اهمیت بالایی دارد. شماری از دولت‌های توسعه‌گرا اقتدارگرای بوروکراتیک و شماری دموکراتیک بوده‌اند. اما وضعیت ایران در این بین مبهم و نامشخص است.از منظر تمرکز قدرت در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، کشور ما نه دولت اقتدارگرا و نه دولت لیبرال دموکراتیک است و در عین حال از معایب هر دو رنج می‌برد. یک پیشنهاد اجرایی می‌تواند ادغام نهادهای اقتصادی و صنعتی (مانند وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد) در یک نهاد واحد با اختیارات بالا باشد.
undefinedبا قدرت گرفتن چین به‌عنوان یک اقتصاد صنعتی بزرگ، دیگر قدرت‌های صنعتی مانند آلمان نیازمند بسته‌های حمایتی از سمت دولت هستند تا بتوانند در بخش‌هایی مانند خودروسازی رقابت کنند. ایران نیز باید در زنجیره ارزش جهانی چین خود را جانمایی کند.
undefinedانتظار تولید کالایی با فناوری بالا به صورت 100 درصد در داخل کشور بعید است. مونتاژ به‌خودی خود بد نیست بلکه ایران باید نقش خود را در زنجیره تولید جهانی ایفا کند. برای مثال تولید چند قطعه خاص خودروساز جهانی متمرکز در ایران باشد و ایران تبدیل به پایگاه صادراتی آن قطعه شود.undefined*حمایت از صنعت خودرو*، حمایتی نامفید بوده است. این صنعت در طول دهه‌ها فعالیت خود صنعتی دولتی بوده و حمایت‌های آن مبتنی بر سیاست صنعتی نبوده است. در عین حال باید این واقعیت را پذیرفت که ایران وارد این صنعت شده و بازار نمی‌تواند به‌صورت کامل وابسته به واردات خودرو باشد.undefinedراهکار میانه می‌تواند این باشد که قیمت‌گذاری به خودروساز واگذار شود اما از اهرم واردات، به‌اندازه‌ای که خودروساز داخلی را در شرایط رقابتی قرار دهد، استفاده شود.undefinedسیاست‌هایی مانند تولید موبایل بومی اشتباه بود. پنج انتخاب اول سیاستگذار در حال حاضر باید کشاورزی، نفت، معدن، خودروسازی و لوازم خانگی باشد. به‌ویژه کشاورزی صنعتی بزرگ‌مقیاس به ‌دلیل نیاز به تضمین امنیت غذایی کشور حیاتی است.
undefinedاقدامات گوناگونی در مورد تدوین اسناد استراتژی صنعتی در طول سال‌های اخیر در کشور انجام شده است. اما بسیاری از آن‌ها در اجرا دچار مشکل شده‌اند. راهکار بدیل می‌تواند دنبال‌کردن موفقیت‌های کوچک اما راهبردی باشد؛ مشابه روش پیشنهادی نویسندگان کتاب «توسعه به‌مثابه توانمندسازی حکومت»undefinedموفقیت سیاست صنعتی تاحد قابل‌توجهی به تامین مالی آن بستگی دارد. به‌دلیل ضعف نظام بانکی در ایران*، باید از ابزارهای جدید تامین مالی مانند بازار سرمایه استفاده شود. تجربه چین یکی از تجربیات موفق در این بخش بوده است.

undefinedمنطقه‌ شمال خلیج فارس و آسیای مرکزی با جمعیت حدود 500 میلیون نفر ظرفیت این را دارد که بازار *پررونقی برای صنایع ایرانی
باشد که بایستی با تعریف خود در زنجیره‌های تامین جهانی از این فرصت استفاده کنیم.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۰۶

thumbnail

۱۱:۰۶

thumbnail

۱۱:۰۶

thumbnail
#خرداد#تولیدات_چندرسانه‌ای
undefined نقش فناوری؛ جامعه‌زدایی یا بازتولید قدرت undefined پادکست «خرداد» – قسمت چهارم
undefined چهارمین قسمت با اجرای میلاد دخانچی و گفت‌وگوی ابراهیم آزادگان و علیرضا شفاه را بشنوید:
undefined وقتی هژمون دریایی و برتری هوایی جای خود را به نفوذ امنیتی و کدهای تکنولوژیک می‌دهد، قدرت چگونه بازتعریف می‌شود؟ undefined آیا فناوری ابزاری برای جامعه‌زدایی از خاورمیانه است یا بستری برای بازآفرینی قدرت انسانی؟undefined پلتفرم‌ها فاصله‌ساز میان مردم و حاکمیت‌اند یا امکان‌ساز آزادی اجتماعی؟ undefined جنگ ما جنگ ماشین‌هاست یا انسان‌ها؟ برتری از ابزار می‌آید یا انسانِ اخلاقی؟undefined چرا اروپا با میراث فلسفه، فرهنگ و علم، امروز در برابر جنگ‌های جدید چنین ضعیف شده؟undefined آیا خوبی‌ها و حقیقت هنوز قدرت تولید می‌کنند یا فقط زور و تکنولوژی تعیین‌کننده‌اند؟
undefined پادکست اپیزود چهارم برنامه خرداد را اینجا بشنوید.
undefined فیلم کامل اپیزود چهارم در آپارات اندیشکده حکمرانی شریف قابل مشاهده است.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۱۰

thumbnail
#در_رسانه#بین_الملل
undefined*استقلال و عزت، وجه غیر قابل کتمانی از هویت ایرانیان است که در تعاملاتی مانند جنگ 12 روزه یا توانایی هسته ای بروز پیدا می کند*
undefined*علی صالحیان*، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در مصاحبه با «شبکه پرس تی وی» گفت:
undefinedاین که که وزیر خارجه ایران بیان کرده که تهران بر سر حقوق مردم ایران مصالحه نخواهد کرد، برآمده از هویت ملی و مذهبی زور ناپذیر ایرانیان است. تمدن هزاران ساله و ایده های ظلم ناپذیری برجسته در مذهب ایرانیان پیشران اصلی ظلم ناپذیری این ملت در بزنگاه های متفاوت از جنگ هشت ساله با صدام حسین، تا صنعت هسته ای و جنگ 12 ساله است. undefinedپدیده «گرد آمدن دور پرچم»(Rally 'Round the Flag) که در بحران هایی مانند جنگ 12 روزه در ایران جهان شاهد آن بود، به دلیل تمدن قدیمی و نوعی از تمدن ملت شکل گرفته در این سرزمین استundefined جایگاه توانایی هسته ای برای ایرانیان، نه فقط به عنوان یک صنعت پیشرفته بلکه به عنوان یک حق مشروع آنان به عنوان یک کشور حائز اهمیت است. undefinedمسئله اصلی اروپا و امریکا و علت مشکلات پیش آمده، آن است که بنظر هنوز تصمیم گیران در غرب، استقلال سیاسی ایرانیان را به صورت عملی به رسمتی نشناخته اند.
undefinedکامل این مصاحبه را در خبرگزاری پرس تی‌وی ببینید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۴۸

thumbnail
#فراخوان
undefined فراخوان ارسال یادداشت
undefined سومین شماره فصلنامه «مطالعات پارلمان» اندیشکده حکمرانی شریف در آذر ماه سال جاری منتشر خواهد شد.
undefined از پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه‌های مرتبط با مطالعات پارلمان دعوت می شود تا پژوهش‌ها و ایده‌های سیاستی خود پیرامون مسائل روز این حوزه در ایران و جهان را در قالب یادداشت جهت چاپ در این فصلنامه ارسال نمایند.
undefined شرایط لازم برای یادداشت‌های ارسالی*:
undefined *پرداختن به مسائل روز
حوزه‌های مرتبط با مطالعات پارلمان در ایران و جهان و موارد یادشده در ضمیمه ششم فصلنامه تابستان

undefinedحجم یادداشت: از حداقل ۸۰۰ تا حداکثر ۲۰۰۰ کلمه
undefined مهلت ارسال: حداکثر تا 10 آذر ماه
undefined لازم به ذکر است پس از ارزیابی یادداشت‌های ارسالی*، جهت چاپ یادداشت در فصلنامه مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف و نیز در دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر مرتبط، *با نویسندگان منتخب هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد*.

undefined پژوهشگران گرامی، در صورت تمایل می توانند *فایل word یادداشت را همراه با مشخصات و وابستگی سازمانی
به ایمیل ارسال نمایند.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۴۱

thumbnail
#چند_رسانه‌ای#اثربخشی_سیاستی#پارلمان
undefined بازنگری در فرمول انتخابات؛ از نظام اکثریتی تا تناسبی
undefined چهار دهه پس از استقرار نظام اکثریتی*، بحث تغییر فرمول انتخابات به‌سوی نظام تناسبی، به یکی از جدی‌ترین محورهای اصلاح قانون انتخابات بدل شده است.
undefined گفت‌وگوی مرکز مطالعات پارلمان با دکتر *مهدی زینالو*، بازخوانی تجربه‌ای سیاستی از درون فرایند اصلاح است؛ از نقد مدل استانی–شهرستانی تا طراحی و تبیین نظام تناسبی به‌عنوان بدیلی برای بازتاب دقیق‌تر آرای مردم.
undefined این مسیر با صبر سیاستی، گفتگو با نهادهای کلیدی همچون *مجلس وشورای نگهبان*، و اقناع تدریجی بدنه سیاسی کشور طی شد؛ نمونه‌ای از اقدام و حکمرانی تدریجی تغییر در عرصه قانون‌گذاری.

undefinedدر این گفت‌وگو، نسبت نظام تناسبی با تحزب، شایستگی، عدالت انتخاباتی و کارآمدی مجلس، با نگاهی سیاست‌پژوهانه واکاوی می‌شود.

undefinedفیلم کامل این گفت‎‌گو را در آپارات اندیشکده ببینید.

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۶:۵۳

thumbnail
#خرداد
undefined*چرا برق قطع می‌شود!*undefinedبخشی از گفت‌گوی داود منظور و فرشاد فاطمی در خرداد

undefinedویدیوی تحلیل کامل این برنامه را در آپارات اندیشکده حکمرانی شریف و یوتیوب مدرسه علوم انسانی جیوگی ببینید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۳۶

thumbnail
#خرداد#تولیدات_چندرسانه‌ای
undefined «خرداد»؛ روایت تحولات و حکمرانی ایران
undefined*اندیشکده حکمرانی شریف*، به‌عنوان بازوی فکری تحول حکمرانی در ایران، برنامه تحلیلی «خرداد» را با اجرای میلاد دخانچی تولید و منتشر می‌کند. این برنامه تخصصی با هدف واکاوی سازه‌های حکمرانی ایران در مواجهه با رویدادهای اخیر منطقه‌ای شکل گرفته و تاکنون ۵ قسمت از آن منتشر شده است.
undefined «خرداد» می‌کوشد با نگاهی عمیق و تحلیلی، ابعاد مختلف سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت بحران و امنیت ملی را بررسی کرده و تأثیرپذیری نظام حکمرانی کشور از تحولات جاری را تحلیل کند.
undefinedاز شما دعوت می‌کنیم ضمن تماشای قسمت‌های منتشر شده، دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خود را برای بهبود و ارتقای این برنامه با ما به اشتراک بگذارید*.

undefined لینک نظرسنجی برنامه خرداد

undefined قسمت‌های اول تا پنجم:
undefinedقسمت ۱؛ کدام جنگ؟ کدام آینده؟
undefinedقسمت ۲؛ اسرائیل؛ متحد آمریکا یا مهره آن؟!
undefinedقسمت ۳؛ چالش‌های شکل‌گیری دولت ملی در ایران
undefinedقسمت ۴؛ نقش فناوری؛ جامعه‌زدایی یا بازتولید قدرت؟
undefinedقسمت ۵؛ ناترازی انرژی؛ مسئله امروز یا اشکال همیشگی؟

undefined *اندیشکده حکمرانی شریف
| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۴:۴۸

thumbnail
#گزارش_سیاستی#بین‌الملل
undefined دیپلماسی نخبگانی در جنگ تحمیلی 12 روزه: تحلیل حضور و نقش‌آفرینی ایرانیان در رسانه‌ها و اندیشکده‌های بین‌المللی
undefined گزارش «خاموشی پدافند نخبگانی؛ بررسی دیپلماسی نخبگانی ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ تحلیل حضور ایرانیان در رسانه‌ها و اندیشکده‌های جهانی» منتشر شد.
undefined این گزارش به بررسی و تحلیل حضور ایرانیان در رسانه‌ها و اندیشکده‌های بین‌المللی طی دوره جنگ ۱۲ روزه تحمیلی پرداخته و به تحلیل نقش و تأثیرگذاری آنان در شکل‌دهی به روایت‌های جهانی پیرامون این بحران می‌پردازد.
undefined در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۴ ژوئن، در مجموع ۱۵۰ حضور از ۸۲ فرد ایرانی در رسانه‌ها و اندیشکده‌های مختلف بین‌المللی ثبت شد. این افراد شامل دانشگاهیان، تحلیلگران، روزنامه‌نگاران، مقامات دولتی، دیپلمات‌ها و فعالان بودند.
undefined بخش قابل توجهی از مشارکت‌کنندگان ایرانی ساکن خارج از کشور بوده و حضور آن‌ها در رسانه‌های معتبر جهانی همچون الجزیره انگلیسی، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، فرانس ۲۴، راشاتودی، ایندیا تودی و المانیتور ثبت شده است.
undefined تحلیل این گزارش نشان می‌دهد که دیپلماسی نخبگانی ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، ضمن بهره‌گیری از سرمایه فکری ایرانیان در خارج از کشور، با چالش‌هایی نظیر عدم روایت یکپارچه، حضور محدود در برخی رسانه‌های مهم، و تعامل واکنشی به جای تعامل فعال مواجه بوده است.
undefined رسانه‌هایی همچون الجزیره انگلیسی، اسکای‌نیوز و بی‌بی‌سی بیشترین میزبان صدای ایرانیان بودند. همچنین اندیشکده‌های معتبری مانند کوئینسی، چتم هاوس و کارنگی نیز بسترهای مهمی برای تحلیل‌های سیاست‌محور فراهم کردند.
undefined متن کامل این گزارش را در سایت اندیشکده بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۰۵

thumbnail
#گزارش_سیاستی#تنظیم‌گری
undefined بایسته های ایجاد تنظیم گرهای بخشی در ایران واکاوی رابطه تنظیم گران بخشی و تنظیم گر رقابت در بریتانیا، آلمان، اسپانیا و آمریکا

undefined سید محمدرضا دادگستر*، پژوهشگر ارشد گروه تنظیم‌گری اندیشکده حکمرانی شریف، در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف تعامل میان تنظیم‌گر رقابت و تنظیم‌گران بخشی پرداخته است.
این گزارش در سایت *مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
منتشر شده است.


undefinedعملکرد هماهنگ سازمان‌های تنظیم‌گر از مولفه‌های اساسی الگوی مطلوب تنظیم‌گری است. رابطه شورای رقابت و تنظیم گران بخشی در ایران نشان دهنده وجود تزاحم در تقسیم وظایف و اختیارات است که به مثابه مانعی بر سر راه مقابله با پرونده های ضدرقابت از یک سو و تنظیم گری فنی و اقتصادی بخش های مختلف اقتصاد کشور ازسوی دیگر عمل می کند. undefinedبررسی عملکرد نهادهای تنظیم گر در دیگر کشورهای جهان حکایت از آن دارد که مسئله رابطه تنظیم گر رقابت و تنظیم گران بخشی به عنوان مسئله ای غامض مورد توجه بوده است و الگوهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد.undefinedپژوهش حاضر به تجربه چهار کشور بریتانیا (اعطای اختیارات هم پوشان رقابتی به نهاد رقابت و تنظیم گرهای بخشی و تمرکز بر تأسیس شبکه ملی رقابت جهت مدیریت اختیارات هم پوشان)، آلمان و آمریکا (تمرکز بر تفکیک روشن و مرزگذاری میان کارکردهای تنظیم گری رقابت و تنظیم گری بخشی) و اسپانیا (ادغام کارکردهای تنظیم گری رقابت و تنظیم گری بخشی و تأسیس ابرتنظیم گر ملی) می پردازد و تلاش می کند تا درس آموخته های سیاستی هریک را شناسایی کند.
undefinedدر بخش انتهایی این گزارش دو پیشنهاد سیاستی در راستای بهبود رابطه شورای رقابت و تنظیم گران بخشی در ایران ارائه می گردد: ۱. اتخاذ رویکرد تسهیل گرانه در برابر نهادهای تنظیم گر بالغ و محدود کردن نقش شورای رقابت به نظارت بر عملکرد آنها؛ ۲. استفاده از راهبرد تأسیس بخشی توسط قوانین مجلس شورای اسلامی در شماری از بخش ها که وضعیت آنها بازار انحصاری است، نهاد تخصصی مشخصی وجود ندارد و شورای رقابت و دیگر نهادهای تنظیم گر بازار مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار دارای اختیار رسیدگی به موضوعات هستند.
undefinedمتن کامل گزارش را در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۳۰

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی ۶۶۰#تنظیم‌گری
undefined*به نام استاندارد، به کام قدرت: پرونده آفکام و بی‌بی‌سی*
undefinedتنظیم‌گری قرار بود فراتر از سیاست*، در خدمت *منافع عمومی و در لایه‌ی تکنوکراسی باشد، اما امروزه در میدان عمل نمی‌توان تنظیم‌گری را جدا از نیروهای سیاسی و اجتماعی تحلیل کرد.
undefinedماجرای آفکام و بی‌بی‌سی نمونه‌ای است از آن‌که چگونه زبان حرفه‌ای و فنیِ تنظیم‌گری می‌تواند به ابزاری برای سیاست‌ورزی بدل شود.
undefinedتنظیم‌گری به‌محض ورود به میدان قدرت و منافع، مستعدِ انحراف از «حفاظت منافع عمومی» به «ظلمِ مشروع» است. این دگردیسی علت‌های فراوانی دارد: تعاریف مبهم و در نتیجه کنترل حداکثری، فرایندهای غیرشفاف و تصمیمات پنهان، تسخیر تنظیم‌گری، عادی‌سازی اختیارات اضطراری، بار تبعیت مازاد و بازدارنده برای بخش خصوصی، هم‌پوشانی نهادی و مسئولیت‌گریزی، محیط سیاسی-نهادی و جهت‌دهی‌های پنهان بخش از علت‌های این دگردیسی هستند.

undefinedمتن کامل یادداشت را در خبرگزاری ایرنا بخوانید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۰:۳۲