#گزارش_نشست#حکمرانی_در_عمل 392#اقتصاد
انحصار خدمات حقوقی؛ از کالای لوکس تا نیاز عمومی
نشست تخصصی «وکالت بر سر دوراهی، انحصار یا رقابت؟» با حضور دکتر سیاح و ذوالفقاری و به همت گروه سیاستگذاری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار شد. در این نشست، تجربه چندساله مواجهه با انحصار در حرفه وکالت، نسبت آن با امنیت سرمایهگذاری و چگونگی طراحی یک بازار رقابتی برای خدمات حقوقی مورد بحث قرار گرفت.
دکترسیاح:
از سال ۱۳۹۵ همراه کمپین شکستن انحصار وکالت بودم؛ در آن مقطع بسیاری از وکلا و حقوقدانان اساساً اقتصاددانان را جدی نمیگرفتند و گفتوگویی بین دو جامعه شکل نمیگرفت، اما با افزایش آگاهی عمومی از هزینههای این انحصار، این گارد بهتدریج شکسته شد.
سه سوءظن اصلی در برابر اصلاحات وجود داشت: تصور میشد که افراد جویای اصلاح این مسئله خودشان بدون گذر از مسیر معمول، وکیل شوند؛ اینکه انگیزه کار، سیاسی است و ورود به نهاد «مقدس» وکالت از موضع سیاستورزی است؛ و اینکه هدف، صرفاً اشتغالزایی برای بیکاران تحصیلکرده است، در حالیکه هیچکدام مسئله اصلی ما نبود.
دغدغه اصلی ما امنیت سرمایهگذاری بود؛ یکی از ریشههای ناامنی سرمایهگذاری، قراردادهای غیرحرفهای و اجرای ناقص قراردادهاست، چون فعالان اقتصادی مشورت حقوقی را کالای «لوکس» میبینند و به سراغ وکیل نمیروند، در نتیجه هزینه مبادله برای سرمایهگذاری بهشدت بالا میرود.
وکالت بهجای آنکه خدمت عمومی در دسترس همه فعالان اقتصادی باشد، به خدمتی بسیار گرانقیمت برای نفتیها، بانکها و شرکتهای بزرگ بورسی تبدیل شده است؛ این یعنی شکست در بازار خدمات حقوقی.
در گفتوگو با مجلس، نقطه شروع ما این بود که نشان دهیم وکالت یک «کسبوکار» است؛ استدلال رایج در برابر این نگاه، ترس از «وکلای بیسواد» در صورت شکستن انحصار بود.
پاسخ ما این بود که بهجای بستن درِ ورودی، کیفیت را از مسیر شفافیت تنظیم کنیم: محل تحصیل، سوابق پروندهها، رضایت موکلان، درآمد و سابقه حرفهای را شفاف کنید تا بازار، وکیل توانمند را جدا کند؛ اگر ادعا میکنید حرفهایتر هستید، وارد رقابت شوید و خودتان را در میدان نشان دهید.
با وجود این تجربه، همچنان دست دوستی به جامعه وکالت دراز میکنیم؛ هدف، توسعه بازار خدمات حقوقی است نه جنگ با وکلا. گام بعدی باید این باشد که استفاده از خدمات حقوقی در معاملات و قراردادهای مهم، تشویق و در مواردی الزام شود تا امنیت سرمایهگذاری افزایش یابد.
دکتر ذوالفقاری*:
حرفه وکالت خود را «تافته جدا بافته» و خارج از منطق بازار میبیند و این نگاه سالها در نظام حکمرانی نیز مورد حمایت قرار گرفته و اقتصاد سیاسی پررنگی از جنس ویژهخواری و رانت حول آن شکل داده است.
ویژگی خاص این انحصار آن است که بر خلاف بسیاری از اصناف، نه از دل بازار بلکه مستقیماً با قانون ساخته شده است؛ قانونگذار، دیوار انحصار را برای یک حرفه خاص بالا برده است.
در لایحه استقلال کانون وکلا، برخی گروهها از آزمون معاف شدهاند؛ از جمله قضات و افرادی که در کمیسیون قضایی مجلس حضور دارند؛ در سردفتری هم مجوزها مانند «ثروت» به ارث میرسید؛ اینها نمونههای عینی امتداد انحصار هستند.
در برابر این نقد که «وکالت کسبوکار نیست»، استدلالهایی از جنس تمایز صوری مطرح میشد: مثلاً اینکه «ما پول نمیگیریم، به ما پول میدهند» یا «ما سوگند میخوریم و دیگران نمیخورند»؛ این استدلالها تلاش برای خروج از منطق رقابت و تنظیمگری اقتصادی بود.
وکلا میگویند ضریب نفوذ وکالت پایین است چون «مردم فرهنگ استفاده از وکیل ندارند» و باید اول فرهنگسازی شود؛ در حالیکه حتی سادهترین اقشار جامعه میفهمند در کارهای مهم باید مشورت کرد، مسئله اصلی، هزینه و دسترسی است و انحصار، مانع اصلی گسترش این بازار است.
خطای مهم سیاستی این بود که موضوع انحصار خدمات حقوقی، بهجای کمیسیون اقتصادی، عمدتاً در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیگیری میشد؛ در حالیکه این مسئله ذاتاً اقتصادی است و باید با عینک بازار، رقابت و تعارض منافع دیده شود، نه صرفاً بهعنوان موضوعی صنفی و حقوقی.
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۰:۳۴
۱۰:۳۴
۱۰:۳۴
۷:۲۲
#در_رسانه#بین_الملل
*بحران ونزوئلا، وضعیتی است که امریکا سعی دارد با کمترین هزینه و نوعی نمایش قدرت، اهداف خود را پیگیری کند
*علی صالحیان*، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در گفتگوی زنده با «جهان امروز» شبکه خبر گفت:
حداقل سه انگیزه برای اقدامات اخیر امریکا در ونزوئلا قابل شناسایی است
الف. مسئله نفت و ذخایر معدنی این کشور و وضعیت بازار جهانی
ب. فشار لابی هایی در ایالات هایی مانند فلوریدا با محوریت وزیر هارجه، مارک روبیو
ج. راهبرد کلی تر کاهش نفوذ قدرت های غیر غربی در قاره امریکا و ایجاد نظم منطقه ای امریکا محور
علی رغم اذعان کم اثر بودن نقش ونزوئلا در قاچاق مواد مخدر و سلاح، حمله به کشوری دیگر بدون رعایت قوانین بین المللی، تکرار نشانگر های پایان یافتن نظم قانون محوری بود که غربی ها پس از جنگ جهانی دوم پیگیری نمودند.
مهم ترین سناریو های پیش رو برای ونزوئلا، به دلیل ذهنیت بسیار منفی داخلی امریکا به تکرار حملاتی مانند اشغال عراق است، نوعی از حملات و ضربات تیز امنیتی و نظامی است. جنگ روانی علیه مادورور و تلاش برای فضاسازی تسلیم آن بدون ارائه هزینه شاید ایده ال ترین وضعیت امریکا برای شرایط فعلی ونزوئلا است.
عموم کارشناسان امریکای جنوبی معتقد هستند، هرگونه ضربه از خارج، اتحاد ملی و روحیات ضد امپریالیستی ریشه دار در کشوری مانند ونزوئلا و امریکای جنوبی را تقویت می کند.
این مصاحبه را در شبکه خبر ببینید.
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
الف. مسئله نفت و ذخایر معدنی این کشور و وضعیت بازار جهانی
ب. فشار لابی هایی در ایالات هایی مانند فلوریدا با محوریت وزیر هارجه، مارک روبیو
ج. راهبرد کلی تر کاهش نفوذ قدرت های غیر غربی در قاره امریکا و ایجاد نظم منطقه ای امریکا محور
۱۰:۱۱
#ارائه_بینالمللی_حکمرانی ۷۴#بین_الملل
گروه بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
از بحران مشروعیت تا نبردهای مرزی: واکاوی تحولات اخیر افغانستان
افغانستان در آستانه مرحلهای تازه و پرتنش قرار گرفته است. فقدان مشروعیت بینالمللی، اختلافات درونگروهی طالبان، و تشدید فشارهای اقتصادی، ساختار حکمرانی این کشور را با چالشهای بیسابقهای روبهرو کرده است. همزمان، تنشهای مرزی با پاکستان و تغییر موازنه قدرت میان بازیگران منطقهای، بر پیچیدگی وضعیت افزودهاند.
این تحولات چه معنایی برای آینده سیاسی افغانستان، امنیت منطقهای و نقشآفرینی بازیگران خارجی دارد؟ در این نشست با حضور کارشناسان برجسته، به بررسی این تحولات میپردازیم و این پرسش را مطرح خواهیم کرد که آیا افغانستان در مسیر تثبیت یک نظم جدید قرار دارد یا وارد دورهای از بیثباتی بلندمدت شده است؟
سید عسکر موسویمحقق ارشد برنامه تحقیق دانشگاه آکسفورد
*محمدتمیم حیدری*پژوهشگر روابط بینالملل
دبیر نشست:
امین نورافکنپژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ | ۱۷:۰۰ تا ۱۸:۰۰ به وقت تهران
علاقه مندان به شرکت در این نشست، می توانند از این لینک به عنوان مهمان وارد شوند.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
دبیر نشست:
۵:۰۰
#حکمرانی_در_عمل 393#تنظیمگری
گروه تنظیمگری اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
نشست تخصصی «وقتی مالکیت عوض نشد! روایت دو دهه خصولتیسازی در ایران»
این گفتوگو به مرور تجربهی بیستسالهی انتقال بنگاهها از دولت به نهادهای غیردولتی و عمومی در ایران میپردازد. در این برنامه، روندها و سازوکارهای حقوقی و اقتصادی مرتبط با خصوصیسازی و شکلگیری ساختارهای موسوم به خصولتی*، به همراه *پیامدهای نهادی و اقتصادی آن*، مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین در این نشست، به *طرح و بررسی برخی ایدهها و راهکارهای پیشنهادی برای عبور از مسیر کنونی خصولتیسازی و بهبود شرایط حکمرانی اقتصادی و کارایی بنگاهها نیز پرداخته خواهد شد؛ تلاشی برای فراهمکردن زمینه گفتوگویی کارشناسی و سیاستپژوهانه درباره آیندهی این روند.
با حضور:
*علی سرزعیم*تحلیلگر اقتصادی
*علی افضلی*مدیرکل دفتر سیاستگذاری بخش عمومی وزارت اقتصاد
دبیر نشست:
*مهدی میرزائی*مدیر گروه تنظیمگری اندیشکده حکمرانی شریف

*چهارشنبه ۵ آذر* ۱۴۰۴ | ساعت ۱۶
مکان برگزاری: خیابان آزادی، بعد از دانشگاه شریف، کوچه صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۸:۳۱
#خرداد#تولیدات_چندرسانهای
اولین مواجهه مستقیم با علیزاده؛ جدالی با جدال!
پادکست «خرداد» – قسمت ششم
ششمین قسمت خرداد، با اجرای میلاد دخانچی و گفتگوی چالشی او با علی علیزاده*، تحلیلگر سیاسی و مدیر رسانه جدال، *درباره نسبت او با وضعیت ایران امروز را بشنوید.
علی علیزاده، رسانه مستقل یا روابط عمومی حزبی خاص؟
گفتمان علیزاده راهی عملی برای برون رفت از وضع فعلی دارد؟
آیا ضدقهرمانهای روایت علیزاده، واقعیت دارند؟
تمامیت ارضی و تهدید امنیتی، واقعیت یا اهرم فشار ؟
پادکست اپیزود ششم برنامه خرداد را از اینجا بشنوید.
فیلم کامل اپیزود ششم در آپارات اندیشکده حکمرانی شریف قابل مشاهده است.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۵:۲۶
#خرداد#تولیدات_چندرسانهای
«خرداد»؛ روایت تحولات و حکمرانی ایران
*اندیشکده حکمرانی شریف*، بهعنوان بازوی فکری تحول حکمرانی در ایران، برنامه تحلیلی «خرداد» را با اجرای میلاد دخانچی تولید و منتشر میکند. این برنامه تخصصی با هدف واکاوی سازههای حکمرانی ایران در مواجهه با رویدادهای اخیر منطقهای شکل گرفته و تاکنون ۶ قسمت از آن منتشر شده است.
«خرداد» میکوشد با نگاهی عمیق و تحلیلی، ابعاد مختلف سیاستگذاری عمومی، مدیریت بحران و امنیت ملی را بررسی کرده و تأثیرپذیری نظام حکمرانی کشور از تحولات جاری را تحلیل کند.
از شما دعوت میکنیم ضمن تماشای قسمتهای منتشر شده، دیدگاهها و نظرات ارزشمند خود را برای بهبود و ارتقای این برنامه با ما به اشتراک بگذارید*.
لینک نظرسنجی برنامه خرداد
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۵:۵۶
#ارائه_بینالمللی_حکمرانی 75#بینالملل
سمینار علمی «اسنپبک و روابط روسیه و ایران: جنبههای حقوقی، سیاسی و استراتژیک»
کارشناسان نشست:
*دیمیتری ولادیمیرویچ*؛دکترای علوم سیاسی، معاون مدیر کل شورای امور بینالملل روسیه (RIAC)
*احسان موحدیان*؛ دانشیار گروه روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر بینالملل
*ساژین ولادیمیر ایگورویچ*؛ دکترای تاریخ، پژوهشگر ارشد، مرکز مطالعات کشورهای خاور نزدیک و میانه، موسسه شرقشناسی آکادمی علوم روسیه
*ولادیمیر ایوانوویچ بِلوف*؛ دکترای علوم تاریخی، استاد گروه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه
*علی صالحیان*؛ پژوهشگر ارشد گروه بینالملل اندیشکده حکمرانی شریف
*دانیلوف ویتالی الکسیویچ*؛دکترای تاریخ، دانشیار گروه نظریه و تاریخ روابط بینالملل، مدیر مرکز تحلیل کاربردی تحولات بینالمللی در دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه
دبیر نشست:
دانیال رنجبر *؛
دکترای تاریخ، مدرس ارشد گروه نظریه و تاریخ روابط بینالملل در دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه

*پنجشنبه 6 آذر | ساعت 12- 14:30 (به وقت تهران) | ساعت 11:30 – 14 (به وقت مسکو)
علاقه مندان به حضور در این نشست آنلاین درخواست و رزومه خود را به ایمیل int@gptt.ir ارسال نمایند.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
دکترای تاریخ، مدرس ارشد گروه نظریه و تاریخ روابط بینالملل در دانشگاه دوستی ملل پاتریس لومومبا روسیه
۷:۳۷
#دیدگاه_تخصصی 663#نهاد_و_توان_دولت
ملاقات آتنا، هفائستوس و آرِس؛ صورتبندی ۳ الگوواره فیمابین حکمرانی و جنگ
رضا باقری پور*، مدیر گروه نهاد و توان دولت اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی در *روزنامه وطن امروز نوشته است:
کشور هنوز و حتی بعد از جنگ اخیر، خیلی از آنچه که باید میشد، فاصله دارد.
اینگونه به نظر میرسد «حکمرانی در هنگامه نبرد» در طول زمان تحت تأثیر دگرگونیهای فناورانه، ژئوپلیتیک و اقتصادی، ۳ پارادایم متمایز را تجربه کرده است. این ۳ پارادایم - حکمرانی اضطرارپایه (بسیج)، حفاظت ترکیبی(پدافند) و رزمبنیاد - در واقع ۳ صورتبندی متفاوت از نسبت دولت و جامعه با جنگ است
در پارادایم اول و حتی دوم، «حکومت کردن در جنگ» یک وضعیت استثنایی تلقی میشد که آغاز و پایان مشخص دارد و حکمرانی در هنگامه نبرد تنها به بازه زمانی درگیری محدود میشود. در چنین ساختاری، دولتها پس از شروع جنگ، به سرعت فرآیند بسیج گسترده منابع را آغاز میکردند: صنعتیسازی شتابزده، تغییر خطوط تولید، کنترل شدید بازار و نیروی کار و تمرکز کامل قدرت برای تأمین نیازهای جنگ.
در الگوواره سوم، فهم در حال ظهور این است که دولتها نمیتوانند تنها بخشی از کشور را آماده نگه دارند، بلکه باید کل نظام اقتصادی، فناورانه، زیرساختی و تصمیمگیری را چنان طراحی کنند که کشور در هر لحظه قابلیت انتقال فوری به وضعیت جنگ را داشته باشد. این همان پارادایم حکمرانی رزمبنیاد است. جایی که «آتنا» الهه شهر و خرد، «هفائستوس» الهه صنعت و «آرِس» الهه جنگ، دور یک میز مینشینند.
ایران به حیث نظری (یعنی سطح آگاهی و خواست نخبگان سیاسی) در پارادایم دوم یعنی پدافند قرار دارد و به حیث واقعی در پارادایم اول؛ و البته در آن نیز نهچندان آماده. خلعت فاخر «فهم و درک» وضعیت بر تن نظام تصمیمگیری کشور ننشسته و هنوز با مفاهیم و سوژههای دمدستی نظیر ناترازی، انسجام اجتماعی، تنشزدایی، پالرمو، مذاکره، یوتیوب، وفاق و... حکمرانی بازی میکند.
متن کامل این یادداشت را در وطن امروز بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۰:۵۴
#دیدگاه_تخصصی 664#اقتصاد
«اصلاحات حداقلی در یارانه بنزین»!*؛ صورتبندی *دو راهبرد متفاوت در اصلاح یارانه سوخت
سید مرتضی محمودی*، پژوهشگر ارشد گروه سیاستگذاری اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی تحلیلی، *تفاوتهای ماهوی «طرح پلهای سهنرخی بنزین دولت» با «طرح مردمیسازی یارانه بنزین» این اندیشکده را بهصورت شفاف صورتبندی کرده است:
نکات مهم درباره تفاوت های دو طرح؛
طرح جدید دولت با معرفی نرخ سوم ۵۰۰۰ تومانی، گامی رو به جلو برای خروج از بیتصمیمی در حوزه انرژی است؛ اما همچنان در منطق کلاسیک قیمتگذاری اداری باقی میماند؛ جایی که دولت همچنان قیمتگذار، سهمیهبند و توزیعکننده است*.
در مقابل، *طرح اندیشکده یک اصلاح حکمرانی است نه صرفاً یک اصلاح قیمتی؛ دولت از نقش قیمتگذار خارج و به تنظیمگر و ناظر یک بازار شفاف سهمیه تبدیل میشود؛ جایی که خود مردم، قیمت مبادله سهمیه را تعیین میکنند.
طرح دولت، ادامه همان چرخه آشناست*: «سرکوب قیمت – جهش ناگهانی – شوک اجتماعی – بازگشت به سرکوب»؛ یعنی *چند سال بعد، همین قیمتهای جدید هم دوباره «غیرواقعی» میشوند و نظام تصمیمگیری دوباره به نقطه آغاز برمیگردد، بدون آنکه مسئله حکمرانی سوخت حل شده باشد.
در طرح اندیشکده، هر ایرانی صاحب سهمیه سرانه قابلمبادله میشود*؛ این سهمیه برای خانوار به یک دارایی نقدشونده واقعی تبدیل میگردد که میتواند مصرف شود یا در بازار رسمی فروخته شود؛ به این معنا که *منافع اصلاح قیمت، بهطور مستقیم و ملموس وارد جیب مردم میشود*، نه در لابهلای جداول بودجه.
تفاوت کلیدی دیگر، نسبت این دو طرح با مردم است: *طرح دولت بر «هدفمندسازی یارانه» تکیه دارد*؛ مردم دریافتکننده سهمیه و یارانه باقی میمانند. *اما طرح اندیشکده بر «مردمیسازی» استوار است*؛ حق انتخاب، تصمیمگیری و کسب منفعت از صرفهجویی را به خود مردم واگذار میکند و از همین مسیر، به بحران بیاعتمادی در اصلاحات قیمتی پاسخ میدهد.
*«طرح جدید دولت» اجراشدهی ایدههای محوری «طرح اندیشکده» نیست*؛ این دو، *دو راهبرد متفاوت و حتی جایگزین برای مواجهه با مسئله یارانه بنزیناند*: *یکی ادامه مسیر قیمتگذاری دولتی است و دیگری تلاشی برای بازطراحی حکمرانی انرژی بر محور مردم و بازار شفاف سهمیه است.
متن کامل این یادداشت تحلیلی را در سایت اندیشکده حکمرانی شریف بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۱:۰۴
#حکمرانی_در_عمل 394#نهاد_و_توان_دولت
گروه نهاد و توان دولت اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
*شکارِ شکارچیها*
*ارائه، نقد و بررسی دو گزارش سیاستی جدید* با موضوع آسیب شناسی زیستبوم مشاوره سیاستی کشور و ارائه الگویی نو برای رتبهبندی و بلوغ اندیشکدهها
این نشست، مجالی برای گفتوگو پیرامون زیستبوم مشاوره سیاستی کشور و بخصوص ارگانهای جوان آن، یعنی اندیشکدهها است. گزارشهایی که در این گفتگو، کانون بحث قرار میگیرند، در قسمتی از محتوای خود، مشاوره سیاستی در ایران را آسیبشناسی کردهاند؛ در بخش دیگری، مدلهای رتبهبندی در جهان را بررسی کرده و در نهایت مبتنی بر این اقتضائات بومی و آن تجارب جهانی، مولفههایی را برای ارزیابی و همچنین الگویی برای گونهشناسی اندیشکدههای کشور ارائه دادهاند.
سخنرانان:
دکتر عابد اکبری*؛
معاون مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
*دکتر سید محمدحسین شجاعی*؛
معاون پژوهش پژوهشکده مطالعات فناوری
*رضا باقری پور*؛
مدیر گروه نهاد و توان دولت اندیشکده حکمرانی شریف و مولف گزارش

*یکشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۴ | ساعت ۱۳
*مکان برگزاری*: خیابان آزادی، بعد از دانشگاه شریف، کوچه صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
معاون مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
معاون پژوهش پژوهشکده مطالعات فناوری
مدیر گروه نهاد و توان دولت اندیشکده حکمرانی شریف و مولف گزارش
۵:۰۹
#گزارش_نشست#حکمرانی_در_عمل 393#تنظیمگری
وقتی مالکیت عوض نشد!
نشست تخصصی «وقتی مالکیت عوض نشد! روایت دو دهه خصولتیسازی در ایران» با حضور علی سرزعیم (تحلیلگر اقتصادی) و علی افضلی (مدیر کل دفتر سیاستگذاری بخش عمومی وزارت اقتصاد) و به همت گروه تنظیمگری اندیشکدۀ حکمرانی شریف برگزار شد.
علی سرزعیم*:
*
احساس ناامنی نهادهای نظارتی از بزرگشدن بخش خصوصی و اعمال نفوذ آن در سیاست کشور، منجر به واگذاری پروژههای کلان به افراد امین شد*.
یک *اشتباهی که در خصوصیسازی مرتکب شدیم این بود که واگذاریها را از شرکتهای بزرگ شروع کردیم که در اصل باید از شرکتهای کوچک این کار انجام میشد، در آن زمان کسی در بخش خصوصی توانایی ادارۀ شرکتهای بزرگ را نداشت.
یک اشتباه دیگر دولت این بود که سعی کرد با روش رد دیون، شرکتهای خود را به نهادهای عمومی غیردولتی واگذار کند که توانایی ادارۀ آنها را نداشتند.
بخش اقتصاد دیجیتال با افزایش کارایی و بهرهوری در حوزۀ خدمات در دهۀ 90، نقطۀ روشن اقتصاد کشور است و توانسته بخش خصوصی واقعی باشد.
برنامۀ هفتم برای اقتصادی که تحت تحریم نباشد، قیمتگذاری دستوری نداشته باشد و زیرساختهایی مثل آب و برق در آن فراهم باشد، قابل اجرا است، همچنین خصوصیسازی در یک اقتصاد درحالرشد قابل اجرا است*.
*
نرمالشدن اقتصاد، نیازمند نرمالشدن سیاست و اقتصاد سیاسی است*، سیاستمداران میتوانند با اتحاد خود، فضای کشور را به سمت سازندگی حرکت دهند.
*علی افضلی*:
*
تعارض منافع در فرایند خصوصیسازی در دستگاههای اجرایی و دولتی وجود دارد اما همچنان ارادۀ خصوصیسازی بر دیگر رویکردها تفوق دارد*.
*دولت باید استراتژی مشخصی را برای چگونگی تادیۀ دیون خود به نهادهای عمومی غیردولتی مثل صندوقهای بازنشستگی طراحی کند*.
*روش پیمان مدیریت، راهکار موثری است که میتوان از آن بهجای انتقال کامل مالکیت و خصوصیسازی، استفاده نمود.
*علیرغم فضای نامناسب اقتصادی*، همچنان بخشهای خصوصی*ای هستند که *تمایل به خرید بنگاههای دولتی دارند.
روشهایی مثل تامین مالی و مشارکت عمومی – خصوصی (PPP)، که اثربخشی خود را در دیگر کشورها نشان دادهاند نیز میتوانند موثر عمل کنند*.
*تضمین نرخ سود برای خریدار، میتواند بخش خصوصی را تشویق و ترغیب به مشارکت کند*.
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
*
*
*
۱۵:۴۸
#گزارش_نشست#بینالملل
جنگ میان پاکستان و افغانستان نزدیک است!
نشست “از تغییرات قانون اساسی تا جنگ با طالبان؛ واکاوی تحولات اخیر پاکستان” با طرح محورهای زیر برگزار شد:
* ناد علی*؛پژوهشگر مؤسسه خاورمیانه (MEI)
متمم جدید قانون اساسی میتواند کنترل نظامیان بر سیاست خارجی پاکستان را اقزایش دهد، بهویژه با نقش پررنگ ژنرال عاصم منیر در جهتگیریهای جدید با چین و افغانستان.
پاکستان برای یک جنگ تمامعیار با افغانستان آمادگی ندارد؛ درحالیکه رویکرد تهاجمی طالبان بیشتر با هدف آسیبزدن به پاکستان انجام میشود.
اسلامآباد نمیخواهد وارد جنگ شود اما نمیتواند حمایت طالبان افغانستان از TTP را نیز تحمل کند.
*عایشه جلال*؛استاد تاریخ، دانشگاه تافتس
سیاست خارجی پاکستان تغییر بنیادین نخواهد کرد و بحران افغانستان نیز با الگوی مشابه ادامه مییابد؛ خشم عمومی نسبت به طالبان افغانستان دست عاصم منیر را برای اقدام نظامی بازتر میکند.
احتمال جنگ گسترده واقعی است و میتواند هند را نیز وارد معادله کند؛ دیپلماسی احتمالاً ناکام خواهد ماند.
چین از پاکستان جدا نخواهد شد و نقش آمریکا همچنان حیاتی است؛ «اقتصاد سیاسیِ جنگ» برای برخی بازیگران سودآورتر از صلح است.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۵:۳۴
#کنفرانس_داخلی_و_بینالمللی#پارلمان
رویداد گفتاورد زنان حکمران ایران
روایتهای الهامبخش از کنشگری سیاسی زنان در دل ساختار حکمرانی
*محورهای رویداد*:
بررسی کم و کیف اثربخشی زنان در ساختارهای قدرت و تصمیمگیری
شناسایی موانع ساختاری، فرهنگی و حرفهای در مسیر کنشگری
الگوهای ایجاد تعادل میان نقشهای خانوادگی و مسئولیتهای مدیریتی
وجه مزیت کنشگری زنانه و ظرفیتهای ارتقای مشارکت در حکمرانی
با روایتهایی از*:
مرضیه وحیددستجردی
فهیمه فرهمندپور
فریبا علاسوند
فاطمه قاسمپور
زهرا شیخی
فاطمه بداغی
الهام یاوری
فاطمه تنهایی
سیده صدیقه حجازی
*چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۴| ساعت ۸ تا ۱۲
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشهورزان
برای برنامهریزی بهتر، لطفاً جهت پیشثبتنام تا تاریخ ۱۵ آذر به شناسه @gpttwomenadmin در بله یا تلگرام پیام دهید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۱۵:۱۸
#حکمرانی_در_عمل 395#پارلمان
مرکز مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف برگزار میکند:
اصلاح اساس؛ *ساختن، نقض کردن و تغییر دادن قانون اساسی
این نشست، با هدف *نقد و بررسی کتاب « اصلاح اساس؛ ساختن، نقض کردن و تغییر دادن قانون اساسی» و به مناسبت روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به همت مرکز مطالعات پارلمان اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می شود.
با حضور:
نوید شیدایی آشتیانی*؛
پژوهشگر حقوق عمومی و مترجم اثر
دبیر نشست:
عاطفه مرادی اسلامی*؛پژوهشگر حقوق عمومی، مشاور مرکز مطالعات پارلمان

چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۴ | ساعت ۱۶:۰۰-۱۴:۰۰
*مکان برگزاری*: خیابان آزادی، بعد از دانشگاه شریف، کوچه صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف، سالن دکتر روستاآزاد
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
پژوهشگر حقوق عمومی و مترجم اثر
۷:۱۳
#دیدگاه_تخصصی 665#بینالملل
انتخابات پارلمانی عراق: تثبیت ساختار سیاسی و اولویت معیشت
محمد امین حضرتی*؛ پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی در *خبرگزاری فارس نوشته است:
انتخابات پارلمانی ۲۰۲۵ عراق*، با وجود تحریم برخی گروهها، به عنوان *یک گام رو به جلو در فرآیند سیاسی این کشور ارزیابی میشود. مشارکت نسبتاً مناسب شهروندان در این انتخابات، بر ساختار سیاسی کنفدرال حاکم مهر تأیید زد و نشان داد که جامعه عراق همچنان به صندوقهای رأی به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات باور دارد.
بررسیها نشان میدهد که تغییر نظام انتخاباتی به سانت لیگو، قدرت گروههای ریشهدار را تثبیت کرده و شانس گروههای نوظهور را کاهش داده است*. با این حال، افزایش نرخ مشارکت در مقایسه با دورههای قبل، نشان میدهد که *جامعه عراق با وجود اختلافات سیاسی، همچنان به مشارکت در تعیین سرنوشت خود از طریق انتخابات اهمیت میدهد*.
*رقابت فشرده بین گروههای مختلف سیاسی و پیشتازی ائتلاف بازسازی و توسعه به رهبری نخستوزیر فعلی*، نشاندهنده *اولویت یافتن مسائل معیشتی و اقتصادی در انتخاب رایدهندگان عراقی است. همچنین، پیروزی ائتلافهای استانی در برخی مناطق، بر اهمیت رویکردهای محلی و قومی در سیاست عراق تأکید میکند.
در مجموع، انتخابات پارلمانی ۲۰۲۵ را میتوان گامی مثبت در جهت تثبیت ساختار سیاسی عراق و اولویتبخشی به نیازهای اصلی مردم این کشور ارزیابی کرد.
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری فارس بخوانید.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۷:۴۸
#گزارش_نشست#حکمرانی_در_عمل 394#نهاد_و_توان_دولت
*تا بلوغ اندیشکدهها در ایران هنوز راه داریم!*
نشست رونمایی از دو گزارش سیاستی مکمل با هدف ارائه یک الگوی بلوغ و گونه شناسی اندیشکدهها در ایران برگزار شد. این دو گزارش با عناوین «رقص قلم و قدرت؛ واکاوی سامان مشاوره سیاستی در ایران» و «از اندیشکده تا کنشکده؛ صورتبندی نوپایی تا بلوغ» رونمایی گردید. پس از ارائه توضیحی از گزارش توسط آقای رضا باقری پور، مولف گزارش*، آقایان *عابد اکبری و سید محمدحسین شجاعی نکاتی را پیرامون گزارش و موضوع کلی زیستبوم مشاوره سیاستی مطرح نمودند:
رضا باقری پور ؛
نظام مشاوره سیاستی نه فقط یک چارچوب برای اندیشکدهها بلکه دریچهای برای تحلیل کلیت و جزئیت همه ساختار سیاسی است.
اگر چه در کشور نرمنرمک ضرورت توسعه این بخش از ظرفیت حکمرانی حس میشود اما هنوز اقتضائات آن برای تصمیمگیران مجهول است. لذا به عنوان مثال برنامه هفتم پیشرفت در ورود خود به موضوع اندیشکدهها، شاید یکی از بدترین اشکال را انتخاب کرده است.
اقل فایده ترویج این مدل بلوغ، ایجاد یک تصویر ذهنی مشترک در بین بازیگران این حوزه و جهتدار شدن تلاشهای پراکنده است.
دکتر عابد اکبری :
شرایط ساختاری خاصی برای کار اندیشکدهای لازم است که نظام سیاستگذاری ما هنوز سازوکارهای استفاده از دانش کارشناسی را تثبیت و درونی نکرده است.
در چنین شرایطی، شاخصگذاری و رتبهبندی، بدون وجود زنجیره اثرگذاری سیاست، بیشتر به رفتارهای نمایشی، تولید گزارشهای انباشته و رقابتهای کمّی منجر میشود.
چالش اصلی ما در سطح مهارت نیز وجود دارد؛ اندیشکدههای ایرانی نه به دلیل سیاستگریزی یا سیاستزدگی، بلکه به دلیل سیاستناشناسی و ناتوانی در ترجمه دانش به سیاست مؤثر، از حلقه تصمیم فاصله دارند.
دکتر سید محمدحسین شجاعی :
*بلوغ اندیشکده را باید در کنار سایر بازیگران این میدان دید.* مثلا پژوهشکدهها که شاید به ساختار دانشگاهی نزدیکتر باشند. نقش تجرید تجربه و برگردان کردن عملیات به فضای تئوریک همان چیزیست که جای خالی آن در سطح اندیشکدهها حس میشود و این خلا در ارتباط با سایر بازیگران رفع میشود.
اندیشکدههای دولتی و پژوهشکدهها را باید در نقش پل و ارتباطدهنده نیز دید. دسترسیهای این نهادها باید برای اندیشکدههای مستعد به اشتراک گذاشته شود.
*رسانهای شدن* ملاحظات ظریفی در ایران دارد و همیشه ضامن اثرگذاری نیست بلکه حتی نتیجه معکوس میدهد. به نسبت هر موضوع، مناسبات رسانه و سیاست به شدت متنوع میشود.
اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
۹:۱۲
#دیدگاه_تخصصی 666#بینالملل
کالبدشکافی بحران میان افغانستان و پاکستان در 2025؛ دو طالبان پشت یک مرز
امین نورافکن*؛ پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی در *خبرگزاری ایرنا نوشته است:
*درگیری نظامی میان افغانستان و پاکستان* در اکتبر ۲۰۲۵، نشانهای از شکافهای عمیق ژئوپلیتیکی، ایدئولوژیک و ساختاری میان دو کشور است. بحران به دنبال حملات هوایی پاکستان به افغانستان آغاز شد که هدف آن رهبری تحریک طالبان پاکستان (تتپ) بود. این درگیریها به بسته شدن مرزها و توقف تجارت انجامید و مذاکرات آتشبس با شکست مواجه شد.
در این بحران، شکست دیپلماسی اجبار به وضوح نمایان شد؛ پاکستان نتوانست طالبان افغانستان را برای مقابله با تتپ متعهد کند. طالبان نیز هر گونه توافق امنیتی را رد کرد و بمبارانهای پاکستان تنها باعث افزایش مقاومت طالبان شد.
پیوند میان طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان به عنوان یکی از ریشههای اصلی بحران*، نشان میدهد که *این دو گروه خود را «امتداد طبیعی» یکدیگر میدانند*. این پیوند باعث شده تا طالبان افغانستان حاضر به اخراج یا انحلال تتپ نباشند.
*
اختلافات مرزی بر سر خط دیورند همچنان منبع بیثباتی در روابط میان دو کشور است؛ پاکستان مرز را به رسمیت میشناسد در حالی که افغانستان آن را نپذیرفته و هرگونه اقدام نظامی در این منطقه را تجاوز میداند.
در سطح منطقهای، تداوم درگیریها تهدیدی برای پروژههای اقتصادی چین و پاکستان*، از جمله کریدور اقتصادی چین-پاکستان است و *ممکن است باعث تغییرات امنیتی در منطقه شود*.
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری ایرنا بخوانید.
*اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |
*
۷:۰۰