Photo Message
thumbnail
#دیدگاه_تخصصی
سیاست خارجی گروگان رقابت‌های داخلی
undefined*سید محمدصادق امامیان* ، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و هم ‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف
undefinedتفکیک متداول بین منافع بین‌المللی و رقابت‌های سیاسی داخلی در اغلب جوامع بشری، حاصل تجارب پرهزینه‌ای است که عرصه پرچالش و گاه قطبیده سیاست داخلی بر سیاست خارجی کشورها بار کرده‌ است.
undefinedدر عمل اما، سیاست خارجی در مواردی، نقش هیزم آتش سیاست داخلی را ایفا کرده است.
undefinedبه‌عنوان یک پژوهشگر و فعال عرصه «دیپلماسی نخبگانی»، توانمندی‌های دکتر ظریف را، علاوه بر سابقه دیپلماتیک ایشان و فارغ از جهت‌گیری سیاست داخلی‌شان، به‌عنوان یکی از معدود نمادها و چهره‌های دارای تاثیر و مخاطب فراملی کشور ، دارای «ارزشی راهبردی برای تخاطب با نخبگان‌ بین‌المللی و دفاع رسانه‌ای» از منافع ملی کشور در مقابل حملات مداوم دشمنان ایران می‌دیدم.
undefinedخروج لاجرم ایشان از جایگاه دولتی‌شان، قطعا می‌تواند شروع فعالیتی جدید و مؤثر در عرصه دیپلماسی نخبگانی ایشان محسوب شود. اما آثار حب‌وبغض‌های مرسوم و غالبا طبیعی سیاست داخلی ایران بر این چهره بین‌المللی به‌راحتی قابل پاک شدن و ترمیم نیست.
undefinedمتن کامل این یادداشت را در سایت دیپلماسی ایرانی بخوانید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۶:۵۳

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی
undefined*ایران و عراق؛ فرصت‌های همگرایی و چشم انداز آینده*
undefined*محمدامین حضرتی؛* پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
undefined برخلاف دوگانه‌های اعتباری موجود در منطقه نظیر شیعه و سنی یا اسلام سیاسی و غیرسیاسی*، سیاست خارجی کشورهای منطقه را عملاً باید به دو نوع بنیادین تقسیم نمود: الف- سیاست متمرکز بر فرصت‌های همگرایی منطقه‌ای ب- سیاست متمرکز بر حضور و مداخله و کمک قدرت‌های خارجی مستقر در منطقه.

undefinedعراق در سالیان اخیر به منظور کاهش تنش‌ها و ارتقای امنیت منطقه‌ای، *نقش واسط
را میان ایران و کشورهای عربی ایفا نموده است.

undefinedتهران و بغداد قادرند به مثابه «منطقه حائل» (buffer zone) برای یکدیگر عمل نموده و تهدیدات علیه موجودیت دیگری را دفع کنند و مانع از گسترش تروریسم در سطح منطقه شوند.
undefinedمتن کامل این یادداشت را در خبرگزاری مهر بخوانید
undefined*اندیشکده حکمرانی شریف*| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۰۷

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی
undefined*ایران و عراق؛ در جستجوی یک رویای مشترک*
undefined*مصطفی زمانیان*؛ مشاور ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
undefined*تحصیل ۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران،* شرکت حداکثر ۵ میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین و حجم مبادلات تجاری با حدود ۱۱ میلیارد دلار، بین ایران و عراق واقعا ناچیز است.
undefinedتلاش‌های زیادی در پی خلق روایتی اختلاف‌ساز علارقم هزینه‌های مادی و معنوی زیاد بین جامعه عراق و ایران است.
undefinedزمینه‌های مناقشه برانگیزی همچون بحران آینده آب*، دوگانه‌ سازی‌هایی همچون عرب-عجم، شیعه‌-کرد، شیعه-سنی، بر روی گسل‌های ذهنی باقی‌مانده و ترمیم‌نشده از جنگ وجود دارد.

undefinedتمرکز بر اجرایی‌سازی پروژه‌ *"آینده مشترک ایران و عراق"
با هدف تمرکز بر ظرفیت‌های مشترک هم‌توسعگی دو کشور راه‌گشا خواهد بود.

undefinedمتن کامل این یادداشت را در خبرگزاری فارس بخوانید
undefined*اندیشکده حکمرانی شریف*| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۲۷

thumbnail
#حضور_در_رسانه
undefined*بن‌بست گفت‌وگو؛ زبان تحقیرآمیز پذیرفتنی نیست*
undefined محمدصادق امامیان*؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و هم‌بنیان گذار اندیشکده حکمرانی شریف


undefinedعلیرغم چالش‌هایی چون بی‌اعتمادی تاریخی، ادبیات غیرسازنده، و لابی جنگ‌طلب صهیونیستی؛ *نگرانی‌ها و منافع مشترکی بین ایران و آمریکا
وجود دارند که می‌توانند مبنای هرنوع توافق احتمالی معنادار قرار گیرند.

undefinedسیاست ایران در قبال آمریکا در خلأ ساخته نشده است. بی‌اعتمادی امروز تهران به ترامپ، با سابقه‌ی خروج از برجام کاملا تناسب دارد.
undefinedزبان تحقیرآمیز ترامپ، چالش بی‌اعتمادی تاریخی ایرانیان به آمریکا را دوچندان می‌کند. سنت ایرانی این نوع از ادبیات را در گفتگو تحمل نمی‌کند.
undefined*لابی رژیم صهیونیستی* در واشنگن، کماکان تمام تلاش خود را برای کشیدن آمریکا به رویارویی مستقیم نظامی با ایران به خرج می‌دهد.
undefinedاگر آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق باشد زمینه‌ی مشترک همکاری همانند آن چیزی که در افغانستان بعد از یازده سپتامبر رخ داد، وجود دارد.

undefined*فیلم کامل مصاحبه با شبکه ویون هند را مشاهده کنید*
undefined*اندیشکده حکمرانی شریف*| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۵۷

thumbnail
#ارائه_بین_المللی
باشگاه گفتگوی والدای روسیه با همکاری گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
undefinedگفتگویی پیرامون معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه
undefined با حضور:
الکساندر ماریاسوفسفیر اسبق روسیه در ایران
سید محمدصادق امامیانهم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف
یوری لیامینپژوهشگر ارشد مرکز تحلیل راهبردها و فناوری‌ها
دانیال رنجبراستادیار گروه نظریه و تاریخ روابط بین‌الملل دانشگاه رودن

undefinedمعاهده مشارکت همه‌جانبه راهبردی روسیه و جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر رئیس جمهور ایران به مسکو نهایی شد. این توافق یک چارچوب قانونی برای همکاری بین دو کشور در زمینه طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه ایجاد کرد و در درازمدت ممکن است به یکی از عناصر ساختار امنیتی جدید اوراسیا تبدیل شود. در همین حال، در حالی که واشنگتن همچنان تهران را تهدید می‌کند، اوضاع در خاورمیانه نیز متشنج است. در مناطق خزر و قفقاز جنوبی نیز موارد اختلافی وجود دارد.
تعهدات امنیتی، تلاش‌ برای مقابله با اقدامات محدودکننده و تحریم‌های یک‌جانبه، و ایجاد سازوکارهایی برای تسویه متقابل مستقل، اجزای مهم این معاهده هستند. به گفته رئیس جمهور روسیه، این قرارداد توسعه پروژه‌هایی مانند نیروگاه اتمی بوشهر و کریدور شمال-جنوب را که خط ریلی رشت-آستارا را از روسیه و بلاروس به بنادر ایران در خلیج فارس متصل می‌کند، بهبود می‌بخشد.
چگونه می‌توان مفاد اصلی معاهده را اجرا کرد؟ همکاری روسیه و ایران در زمینه‌های کلیدی به چه سطحی رسیده‌است؟ برای توسعه روابط دوجانبه در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت چه می‌توان کرد؟ این سوالات و موارد دیگر توسط مدعوین بحث و بررسی خواهد شد.
undefined زمان: دوشنبه ۴ فروردین‌ماه ساعت ۱۲:۳۰
undefined جهت ثبت نام از طریق این لینک اقدام نمایید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۹:۱۷

thumbnail
#گزارش_نشست

undefined*بدبینی بخش غرب‌گرای جامعه نسبت به هر نوع توافقی با روسیه و لزوم گسترش دیپلماسی نخبگانی*
undefined سید محمدصادق امامیان در وبینار مشترک باشگاه گفتگوی والدای و اندیشکده حکمرانی شریف با موضوع معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه

undefinedامضای توافقنامه تجلی اراده سیاسی روسیه و ایران با هدف تقویت روابط دوجانبه است. آیا چیز جدیدی به روابط روسیه و ایران اضافه می کند یا سندی بوروکراتیک برای نهادینه کردن روابط است؟
undefined️روابط روسیه و ایران دارای فراز و نشیب، دوره‌های اعتماد و دوره های بی‌اعتمادی بوده است. در هر صورت، روابط روسیه و ایران تحت تأثیر بازیگران ثالث قرار داشته‌است.
undefined️ ما باید به فکر جوامع خود باشیم. بخش غربگرای جامعه نسبت به نزدیکی روسیه و ایران بدبین است. اما از سوی دیگر شاهد نمایش اراده‌ی سیاسی برای بهبود روابط بین کشورهایمان بوده‌ایم. ما باید جوامع خود را متقاعد کنیم که همکاری ما در روابط با کشورهای ثالث تداخلی ایجاد نمی‌کند و به نفع کشورهای ما است.
undefined️ در روابط بین جوامع ما، ابتکارات دیپلماسی عمومی برای تنظیم زمینه سیاسی مناسب مورد نیاز است.
undefined️ ما باید یک گفتمان مشترک در مورد روسیه، ایران و کشورهای عربی ایجاد کنیم. با بهبود روابط ایران با عربستان سعودی و دیگر همسایگان عرب، روسیه باید حساسیت این موضوع را برای ایران در نظر بگیرد.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۴۳

thumbnail
#اثربخشی_سیاستی


undefined*طرح اجرای ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده اندیشکده حکمرانی شریف*
undefinedدر راستای همکاری مشترک وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اندیشکده حکمرانی شریف، پیشنهادات سیاستی اندیشکده در راستای اجرای ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده، توسط دکتر میدری*، وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارائه گردید.

undefinedاین طرح بر اجرای سیاست‌های مبتی بر *عدالت اجتماعی
و منویات مقام معظم رهبری پیشنهاد گردیده و بستر حمایت از اقشار کم درآمد در قالب اعطای مستقیم تخفیف خرید کالا را فراهم می‌آورد.


undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۵۱

thumbnail

۱۱:۵۱

thumbnail
#حضور_در_رسانه_بین‌المللی
undefined*عدم انعکاس روابط نزدیک سیاسی ایران و هند در حوزه تجارت*
undefined*سیدمحمدصادق امامیان*، هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف، در گفتگو با شبکه StratNewsGlobal بیان کرد:
undefined کاهش روابط تجاری ایران و هند | روابط سیاسی ایران و هند حسنه بوده، اما بازتابی در عرصه تجارت نداشته است. حجم تجارت دو کشور از ۳۰ میلیارد دلار به میزان قابل توجهی کاهش یافته که تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تبعیت بیش از حد هند از این تحریم‌ها از دلایل اصلی آن است.
undefined نقش تحریم‌ها در اقتصاد ایران | تحریم‌ها عمدتاً زیرساخت‌ها و صنایع کلیدی مانند نفت را هدف قرار داده‌اند. اگرچه تأثیر آن‌ها بر زندگی روزمره زمان‌بر است، اما در نهایت بر نرخ ارز و معیشت مردم اثر گذاشته است. ایرانیان با بیش از چهار دهه تجربه تحریم، نسبت به کشورهای دیگر مانند روسیه، مقاومت و تطبیق‌پذیری بیشتری داشته‌اند.
undefined عدم اراده سیاسی هند | تجارت ادامه‌دار هند و روسیه، به‌ویژه در حوزه نفت، نشان داده که تحریم‌ها عامل تعیین‌کننده نیستند، بلکه نبود اراده سیاسی، مانع اصلی توسعه روابط ایران و هند است.
undefined عدم قطعیت در دولت دوم ترامپ | بازگشت ترامپ هم تهدید و هم فرصت است. سیاست‌های غیرمتعارف ترامپ می‌تواند احتمال کاهش مداخلات خارجی آمریکا و مذاکره بر سر تحریم‌ها را افزایش دهد. اردوگاه ترامپ میان دو جریان -یکی با اولویت‌دهی به اسرائیل و دیگری با اولویت‌دهی به آمریکا و عدم تمایل به جنگ- تقسیم شده که این تضاد بر سیاست خارجی وی تأثیرگذار خواهد بود.
undefined لزوم گسترش تعاملات مردمی | ارتباطات بین ایرانیان و هندی‌ها در نسل جدید کاهش یافته است. در این راستا، باید بر تبادلات فرهنگی، تعاملات دانشگاهی و دیپلماسی نخبگانی برای تقویت روابط تأکید شود.
undefinedفیلم کامل فیلم مصاحبه با شبکه StratNewsGlobal](
https://www.youtube.com/watch?v=VlyBvQ4YYlY) را مشاهده کنید

undefined اندیشکده حکمرانی شریف
| [سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۷:۴۶

thumbnail
#حضور_در_رسانه_بین‌المللی
undefined*ایران و امریکا باید نسبت به برنامه دیرین اسراییل برای وقوع درگیری مستقیم بین دو کشور آگاه باشند*
undefined*سیدمحمدصادق امامیان*، هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف، در گفتگو با پایگاه خبری Firstpost بیان کرد:
undefined سیاست ایران در سوریه *| اتکای بیش از حد به اسد و عدم تعامل با گروه‌های مخالف سوری، از اشتباهات مهم سیاست خارجی تهران در سوریه بود. در این میان، فرصت‌طلبی ترکیه در بحبوحه جنگ غزه نیز عاملی کلیدی در سقوط حکومت اسد بود.
undefined *مذاکرات ایران و آمریکا *| هم ایران و هم آمریکا به‌طور کلی مایل به مذاکره هستند، اما این مذاکرات باید بدون پیش‌شرط و غیرتحریک‌آمیز باشند.​ لابی اسرائیل، به‌ویژه بنیامین نتانیاهو، تلاش کرده آمریکا را به درگیری مستقیم با ایران بکشاند و دو طرف باید از این خطر آگاه باشند.
undefined *روابط اقتصادی ایران و هند
| تحریم‌های آمریکا تجارت ایران و هند را کاهش داده و دو کشور باید برای حفظ همکاری‌های اقتصادی راه‌حل‌های جدیدی بیابند. هند با وجود تحریم ها علیه روسیه، به مبادلات تجاری با این کشور ادامه داده است؛ بنابر این مسئله اصلی در روابط دوجانبه ایران و هند، عدم وجود اراده سیاسی برای مقابله با تحریم هاست که باید از طریق افزایش دیپلماسی نخبگانی ایجاد شود.

undefined آینده راهگذر شمال-جنوب | این نگرانی وجود دارد که راهگذر اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) جایگزین راهگذر بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC)، و به همین واسطه، اسرائیل جایگزین مسیرهای ترانزیتی ایران شود. با این حال، توافق پوتین-ترامپ می‌تواند فرصتی برای هند و روسیه باشد تا از نفوذ خود در واشنگتن برای دریافت معافیت‌های تحریمی پیرامون راهگذر شمال-جنوب و چابهار بهره ببرند.
undefined برنامه هسته‌ای ایران | امامیان تأکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران به‌دلیل نیاز به تأمین برق و پیشرفت‌های علمی ضروری است و ایران همواره مخالفت خود را با هرگونه برنامه نظامی هسته‌ای اعلام کرده است.​
undefinedمصاحبه با پایگاه خبری Firstpost را مشاهده کنید

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۲۲

thumbnail
#حضور_در_رسانه_بین‌المللی
undefined*ایران و انباشت نگرانی های تاریخی در مورد بقا*
undefined علی صالحیان ، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف در گفت‌و گو با نشریه انگلیسی Modern Diplomacy بیان کرد:
undefinedانباشت تجربه و زندگی در این منطقه موجب شده است هر حاکمیتی، پاسخ به تهدید دائمی علیه ایران و جلوگیری از حمله خارجی به آن را در اولویت تصمیمات خود قرار دهد.

undefinedدر ذهن تصمیم گیرندگان ایرانی، بقا همیشه یک تهدید انباشته در طول تاریخ بوده است و برای آنان دارای اولویت بالا بوده است.
undefined بازدارندگی نامتقارن*، امنیت ملی ایران را تا سال‌های اخیر تضمین کرده است. اما در هفته‌های اخیر، برخی تهدیدها و اقدامات علیه ایران صورت گرفته است که به نظر می‌رسد بار دیگر تهدید دیرینه و انباشته شده بقا و خطر حمله خارجی برجسته شده است.

undefinedدر وضعیت فعلی بنظر می رسد نه ایران و نه ترامپ خواهان جنگی گسترده نیستند، اما باید دید که آیا فشارهای مختلف بر ایران، در صورت اقدام نظامی علیه ایران، آن را به تصمیم‌گیری حسب محاسبات *«روز صفر»
می‌رساند یا اینکه آیا دیپلماسی می‌تواند نگرانی تاریخی ایرانی‌ها برای بقا را در کنار بی‌اعتمادی مداوم به ایالات متحده از کودتای 1953 علیه مصدق تا خروج از برجام و اقدام نظامی علیه ایران برطرف کند.

undefinedفشار حداکثری دوره اول، منجر به سیاست "نه جنگ، نه مذاکره" از طرف ایران می شود، فشار حداکثری دور دوم می تواند به سیاست "هم جنگ یا/و هم مذاکره" منجر شود.
undefinedمتن کامل یادداشت را در Modern Diplomacy مطالعه کنید

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۱۱

thumbnail
#حضور_در_رسانه_بین‌الملل
undefined*ایران و بازتعریف سیاست‌های منطقه‌ای*

undefined*سید محمدصادق امامیان*، هم‌بنیان‌گذار اندیشکده حکمرانی شریف در گفت‌وگو با پایگاه خبری The National مطرح کرد:
undefinedسیاست‌های آمریکا در قبال ایران، تحت تأثیر شخصیت غیرمتعارف دونالد ترامپ، به ترکیبی از تهدیدهای سخت و پیشنهادهای غیرمنتظره برای کاهش تحریم‌های اولیه تبدیل شده است.
undefinedاین تضاد آشکار، پرسش‌هایی جدی را درباره میزان پایبندی او به وعده‌های انتخاباتی‌اش، از جمله نقش‌آفرینی به عنوان یک رئیس‌جمهور صلح‌طلب*، برانگیخته است.

undefinedدر این میان، *تحولات پرشتاب منطقه‌ای
معادلات امنیتی را دگرگون کرده و ضرورت بازنگری در سیاست‌های ایران را بیش از پیش آشکار ساخته است.

undefined تهران که تاکنون بر حمایت از بازیگران غیردولتی به‌عنوان ابزاری مؤثر تکیه کرده بود، اکنون با چالش‌هایی مواجه است که بازتعریف راهبردهای منطقه‌ای را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
undefined متن کامل مصاحبه با پایگاه خبری The National را مطالعه کنید

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۸:۴۵

thumbnail
#ارائه_بین_المللی
undefined*نیاز به اتاق جنگ اقتصادی مشابه با اداره تروریسم و اطلاعات مالی*
undefined مجید افشانی مدیر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف، در کنفرانس شورای اموربین‌المللی روسیه با موضوع تحریم‌های یکجانبه گفت:
undefined️ تحریم‌های یکجانبه بخشی از استراتژی بزرگتر اسلحه‌سازی از هر چیزی است و باید ذیل جنگ اقتصادی بر علیه تک تک شهروندان تبیین شود.
undefined️نسل جدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا توسط اداره تروریسم و اطلاعات مالی خزانه‌داری در سال 2004 ساخته شد و اولین بار علیه کره شمالی در کازینوهای ماکائو بکار گرفته شد. رئیس سیا آن عملیات را موشک هدایت‌شونده مالی قرن بیست و یکمی نامید.
undefined️ باشگاه کشورهای تحریمی هنوز از نداشتن اتاق جنگ مقابله با تحریم‌ها رنج می‌برند. نهادی که کارگزاران دیپلماسی، متخصصان پولی و بانکی، مأموران اطلاعاتی، حقوقدانان بین‌المللی و تجار بخش خصوصی را زیر یک چتر هماهنگ کند.
undefined️ ماشین تحریم توسط شبکه‌ای از نهادهای به ظاهر غیردولتی کار می‌کند. اندیشکده‌های آمریکایی مسئولیت فشار به بخش خصوصی، لو دادن کشتی‌ها و صرافی‌ها را به انجام می‌رسانند.
undefined️ شواهد متعددی نشان می‌دهد در صورت وجود اراده‌ی سیاسی در شرکای تجاری، تحریم‌های یکجانبه قابلیت تضعیف دارند. سیاست اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر نوآوری و تولید داخلی و متنوع‌سازی شرکای تجاری پاسخ اصولی تهران به تحریم‌ها بوده است.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۵۹

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی
undefined*ملموس‌سازی تهدید و دور کردن «شبح جنگ»*
undefined*شایان افراسیابی*، پژوهشگر ارشد اندیشکده حکمرانی شریف
undefinedاز سال‌های اوّل انقلاب و ماجرای لانه‌ی جاسوسی که بگذریم، موج جدید فشارها و تهدیدها به بهانه‌ی مقابله با برنامه‌ی هسته‌ای ایران، از اوایل قرن بیست‌ویکم و دوره‌ی ریاست جمهوری جرج بوش پسر شروع شد و هنوز هم که هنوز است ادامه دارد.
undefined*با آغاز دوره‌ی دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ*، و تحت فشار حامیان مالیِ کارزار انتخاباتیِ او – که برخی از برجسته‌ترینِ آنها صهیونیست هستند – آمریکا به سرعت وارد فاز تهاجمی شد و بعد از اعلام احیای سیاست ناکام «فشار حدّ اکثری» بر ضدّ ایران، جنگ روانی-رسانه‌ای گسترده‌ای را حولِ تهدیدِ حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، یا به عبارت دیگر، همان «گزینه‌ی نظامی» به راه انداخت.
undefinedدر شرایطی که تهران فعلاً تصمیمی برای اجرای یک عملیّات نظامی ندارد، رونمایی سناریوهای واقعی ایران برای پاسخ به حمله‌ی احتمالی آمریکا و نایب منطقه‌ای‌اش، در قالب یک نمایش رسانه‌ایِ سنجیده، می‌تواند گستره‌ی پی‌آمدهای چنین شرارتی را به خوبی برای آمریکایی‌ها، و به ویژه شخص ترامپ روشن کند و ان‌شاءالله «شبح جنگ» را یک بار دیگر از سر کشور دور سازد.
متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری دانشجو بخوانید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۲۸

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی
undefined*بازی شطرنج بدون مشاور، چرا اندیشکده‌های داخلی در سایه‌اند؟*
دکتر مجید افشانی، عضو هیات مدیره اندیشکده حکمرانی شریف در گفتگو با ویژه‌نامه قلمرو اندیشه:
پزشکیان جریان رقیب را در مذاکرات مشارکت بدهد
undefinedهر توافقی بدون درگیر ساختن جریان راست سنتی در ایران، ناپایدار و متزلزل خواهد بود.
undefinedاتفاقا جدیت در رابطه با چین و روسیه، شانس توافق با غرب را بیشتر می‌کند.
undefinedدر مذاکرات گذشته بروکرهای دوتابعیتی که عمدتا شناخت دقیقی از سیاست داخلی ایران ندارند، دست برتر را در دادن مشاوره‌های سیاستی داشته‌اند و اندیشه‌ورزان داخل ایران بسیار دور از موضوع نگه داشته شدند.
undefinedائتلاف‌سازی و خلق ابتکارات در خلال گفتگوهایی فراتر از دیپلماسی رسمی شکل می‌گیرد و اندیشکده‌ها می‌توانند به کمک گرفته شوند.
undefinedمرگ اندیشکده‌ها زمانی فرا می‌رسد که بخواهیم آن‌ها را تحت کنترل درآوریم.
متن کامل این مصاحبه را در خبرنامه دانشجویان ایران بخوانید
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۴:۴۹

thumbnail
#حکمرانی_در_عمل
undefined گروه بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف برگزار می‌کند:
پانزدهمین نشست #دیپلماسی_نخبگانی
undefined "ترامپیسم در سیاست خارجی، از مداخله گرایی تا انزواطلبی"
undefined انتخاب دوباره دونالد ترامپ، و اقدامات جنجال برانگیز گوناگون در حوزه سیاست خارجی از درخواست الحاق گرینلند تا جنگ تعرفه ای، بار دیگر پرسشی محوری را در مقابل پژوهشگران درباره ویژگی های سیاست خارجی دوره دوم ترامپ مطرح شده است. اگر بتوان ایده مشخص سیاست خارجی آمریکا را با عنوان «ترامپیسم» شناسایی کنیم، ویژگی ها آن چه خواهد بود؟ در این نشست سعی خواهد شد تا ابعاد سیاست خارجی دولت دوم ترامپ، مورد بررسی و واکاوی قرارگیرد و به نقش احتمالی دیپلماسی نخبگانی پرداخته شود.
با حضور:
undefined دکتر سید کاظم سجادپوراستاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
undefined کوروش احمدیدیپلمات سابق
undefined دکتر مجید محمد شریفیهیئت علمی دانشگاه خوارزمی

undefined سه شنبه ۲۶ فروردین
undefined ساعت ۱۴:۰۰
undefinedخ آزادی، جنب غربی دانشگاه شریف، خ صادقی، پلاک ۲، اندیشکده حکمرانی شریف
undefined جهت ثبت نام مشخصات خود را به ارسال فرمایید.

undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۵:۲۵

thumbnail
#در_رسانه
undefined*گفت‌وگو با موضوع اصلاح و عادلانه‌سازی یارانه‌های انرژی*
undefined*مرتضی زمانیان* عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و مشاوره اندیشکده حکمرانی شریف
undefined رمضانعلی مرویکارشناس اقتصادی
undefined حبیب‌الله ظفریانکارشناس انرژی
undefined محمدرضا اکبریعضو هییت علمی دانشگاه امیرکبیر

undefinedیک‌شنبه، 23 فروردین
undefinedبرنامه میزگرد؛ شبکه 6 سیما
undefinedساعت: 22:45
undefinedاندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۳:۲۴

thumbnail
#حضور_در_رسانه
undefined نظام پلکانی با نرخ‌های شناور، راه‌حل ممکن برای کنترل مصرف در بخش خانگیدر برنامه میزگرد شبکه خبر سیما با حضور مرتضی زمانیان مشاوره اندیشکده حکمرانی شریف، حبیب الله ظفریان مدیر گروه مرکز پژوهش‌های مجلس، رمضانعلی مروی کارشناس اقتصادی و محمدرضا اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با موضوع ((اصلاح و عادلانه‌سازی یارانه‌های انرژی)) مطرح شد:
دکتر زمانیان:undefinedتشکیل بازار انرژی، شناور شدن قیمت‌ها و پاداش دادن به افراد کم‌مصرف بایدهای هر اقدامی هستند.undefinedاز لزوم تشکیل بازار انرژی برای تعیین قیمت نمی‌توان نتیجه گرفت که باید همه انرژی را به مردم بدهیم.undefinedدر مسئله بنزین که تبدیل به یک مسئله اجتماعی شده بابد با تخصیص سهمیه پاسخ اجتماعی بدهیم، اما در گاز و برق که این حساسیت‌ها وجود ندارد باید راه‌حل های دیگری اتخاذ شود.undefinedایده امکان پذیر برای بخش خانگی می‌تواند نظام پلکانی با نرخ‌های شناور باشد، به طوری که پرمصرفین در آن جریمه شده و این جریمه به کم مصرفین پاداش داده شود.undefined این ایده نیاز به ایجاد بازار خرده فروشی که در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاهم 10 سال زمان برده‌است، ندارد.
دکتر مروی:undefinedپایلوت اجرا شده در اردکان یزد با ایده گواهی صرفه‌جویی نشان داد این ایده نمی‌تواند اثر مهمی در کاهش مصرف داشته باشد.undefinedایده بخش خانگی هم باید این باشد که سهم مردم از انرژی را به خودشان بدهیم که اختیار مصرف یا فروش آن دست خودشان باشد.
دکتر ظفریان:undefinedبرخلاف ادعاهای مطرح شده، داده‌ها نشان می‌دهند در بخش خانگی فقط دهک‌های بابایی پرمصرف نیستند.undefinedبخش خانگی سهم عمده مصرف در گاز و برق را ندارد که با کاهش مصرف در آن بتوان بحران ناترازی را حل کرد.
دکتر اکبری:undefined ما به نهادی نیاز داریم که دغدغه اولش این ماجرا باشد.undefinedبرای رفع ناترازی پاسخ های متنوعی وجود دارد که اصلاح قیمت در همه آن ها باید در نظر گرفته شود. نکته این است هر پاسخی اتخاذ می شود باید ریشه ای ناترازی را حل کند.
فیلم کامل مناظره را از اینجا مشاهده کنید.
undefined اندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۱۸

thumbnail
#دیدگاه_تخصصی
به‌سوی نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند در ایران؛ موانع و راهکارها
undefined*محمدامین نیک صفت* پژوهشگر گروه نظام حکمرانی اندیشکده حکمرانی شریف در یادداشتی نوشت:
undefinedدر سال‌های اخیر، تحریم‌های بین‌المللی و کاهش درآمدهای حاصل از نفت، ضرورت بازنگری و اصلاح نظام مالیاتی در جمهوری اسلامی ایران را بیش‌ازپیش آشکار ساخته است. این شرایط، زمینه‌ساز شکل‌گیری نگرش‌های جدید و حرکت به سمت اصلاحات ساختاری در این حوزه شده و لزوم بازنگری در ایجاد منابع درآمدی قابل‌اتکا برای دولت را ضروری نموده است.
کارآمدی نظام مالیاتی در نسبت مجموع درآمدهای آن با تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) سنجیده می­شود. مراجعه به داده­های رسمی در ایران نشان می­‌دهد که این نسبت در حال حاضر عدد 5.5 را نشان می­دهد و در بهترین شرایط خود در سال 1388 نسبت 8 درصد را ثبت نموده است.
undefinedعلی‌رغم پژوهش‌های بسیار زیادی که در زمینه مالیات‌بردرآمد افراد (PIT) توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای مختلف پژوهشی انجام شده و همچنین عادلانه‌بودن این پایه درآمدی به دلیل جنبه تصاعدی آن و تناسب با پلکان درآمدی افراد در طبقات و دهک‌های مختلف، قانون‌گذاران و مجریان قانون اراده جدی‌ برای تقنین و اجرای این پایه مالیاتی ندارند.
undefined*برای دستیابی به یک نظام مالیاتی پیشرفته و عادلانه، تغییر نگرش نسبت به‌نظام مالیاتی چه در عرصه تقنین و چه در اجرا امری ضروری است.* این تغییر نگرش می‌تواند به دولت کمک کند تا نظم مالی خود را در شرایط حساس تحریمی احیا کند. ازاین‌رو، مجلس شورای اسلامی باید در فرایند تقنینی خود تجدیدنظر کرده و نسبت به تسریع قانون‌گذاری در زمینه اضافه‌کردن پایه‌های جدید مالیاتی، با رعایت جنبه‌های تخصصی و کارشناسانه، اقدام نماید.
undefinedمتن کامل این یادداشت را در سایت خبری بازار نیوز بخوانید
undefinedاندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۷:۲۷

thumbnail
#حضور_در_رسانه_بین‌الملل
غیرمستقیم بودن مذاکرات، واکنش نمادین ایران به دو موضوع غیرقابل‌اعتمادبودن ترامپ و ادامه استفاده آمریکا از زبان تهدید فهم شده است*.

undefined *سیدمحمدصادق امامیان*، هیات علمی امیر کبیر و هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف در مصاحبه با وبگاه خبری *FirstPost
بیان کرد:

undefinedهرچند ادبیات امریکا در مذاکرات شنبه، بصورت بنیادینی متفاوت از دستور اجرایی و مصاحبه‌های قبلی ترامپ است، اما سابقه بی‌اعتمادی نهادینه و رفتار غیرقابل پیش‌بینی ترامپ مانع از خوش‌بینی افراطی شده است.
undefinedموفقیت مذاکرات به دوعامل انتظارات واقع‌بینانه از نتایج و محدودکردن دامنه گفتگوها به عدم تسلیح هسته‌ای ایران وابسته است.
undefined انتخاب ویتکوف تصمیمی هوشمندانه و سازنده از سوی ترامپ محسوب می‌شود، در حالیکه نباید از احتمال مداخلات مخرب اسراییل و بخش نیوکان کابینه ترامپ غافل بود.
undefinedمتن کامل گفتگو را در Firstpost بخوانید

undefinedاندیشکده حکمرانی شریف| سایت| | کانال تلگرام | | کانال بله | | اینستاگرام |

۱۱:۴۸