سلام دوستان🌷؛
منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستم؛
آیدی بنده:@h_azizi_1365
منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستم؛
آیدی بنده:@h_azizi_1365
۲:۲۹
۱۱:۲۳
سلام دوستان🌷؛
در مورد آیات ۸۳ الی ۹۸ سورهٔ (۱۸)کهف که به داستان ذوالقرنین اشاره دارند، به نظر میرسد: علاوه بر اینکه قسمتی از سرگذشت یک شخصیت تاریخی را بیان میکنند که با توجه به قرائن، احتمالاً همان کوروش هخامنشی است، همچنین بهصورت غیرمستقیم و نمادین به موضوع بسیار بزرگتر و مهمتری هم اشاره دارند...
آیات را مرور میکنیم:
۸۳- و از تو دربارهٔ "ذوالقرنین" میپرسند؛ بگو: «بزودی بخشی از سرگذشت او را برای شما بازگو خواهم کرد»؛ پینوشت: اولاً: تقریباً در تمام مواردی که کلمهٔ "قرن" در قرآن استفاده شده، به معنای "قوم" یا "امت" بوده (مثلاً در آیهٔ ۳۶ سورهٔ (۵۰)قاف، و...)؛ بنابراین شاید بتوان گفت: کلمهٔ "ذوالقرنین" به معنای "صاحب دو امت" است؛ دوماً: در پاسخ به سؤال ابتدا گفته شده: «بگو: بزودی بخشی از سرگذشت او را برای شما بازگو "خواهم کرد"»؛ که احتمالاً هدف، این بوده که توجه ما را مقداری هم به زمان آینده جلب کند؛ احتمالاً در آینده هم ذوالقرنینی وجود خواهد داشت؛ لازم به ذکر است که قرآن، در بعضی از آیات مربوط به قیامت، از افعال ماضی استفاده کرده (مثلاً در متن عربی سورهٔ (۳۹)زمــر، آیات ۶۸ به بعد) احتمالاً برای نشان دادن قطعیت وقوع آن؛ پس ممکن است در مورد موضوع قطعی دیگری که در آینده واقع خواهد شد هم، از افعال ماضی استفاده شده باشد؛
۸۴- ما به او در روی زمین، قدرت و حکومت دادیم؛ و اسباب هر چیزی را در اختیارش گذاشتیم؛ (فعل ماضی، که توضیح آن عرض شد)؛
۸۵- او از این اسباب، پیروی (و استفاده) کرد؛ ۸۶- تا به غروبگاه خورشید رسید؛ دریافت که خورشید در چشمهٔ تیره و گلآلودی غروب میکند؛ و در آنجا قومی را یافت؛ گفتیم: «ای ذوالقرنین! آیا میخواهی (آنان را) مجازات کنی، و یا روش نیکویی در مورد آنها انتخاب نمایی؟»؛ پ.ن.: با توجه به روایتی از پیامبر(ص) که در آن، امام غایب، به "خورشید" پشت ابر تشبیه شده، شاید بتوان گفت: "خورشید" در این آیات، نمادی از "امام معصوم(ع)" است؛ و عبارت "غروبگاه خورشید" کنایه از "دورهٔ غیبت امام معصوم(ع)" است؛ و "چشمهٔ تیره و گلآلود"، کنایه از جامعهای است که اکثریت مردم آن، ستمکار هستند و از اهمیت و جایگاه امام معصوم آگاه نیستند و متأسفانه او را نمیخواهند، و حتی امام در میان آنها امنیت جانی ندارد... و در این شرایط اجتماعی، امام از دیدگان آنها غایب میشود؛
۸۷- گفت: «اما کسی را که ستم کرده است، [در آینده] مجازات خواهیم کرد؛ سپس به سوی پروردگارش بازمیگردد، و خدا او را مجازات شدیدی خواهد کرد؛ ۸۸- و اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشی نیکوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانی به او خواهیم داد»؛
ادامهٔ مطلب در پیام بعدی...
در مورد آیات ۸۳ الی ۹۸ سورهٔ (۱۸)کهف که به داستان ذوالقرنین اشاره دارند، به نظر میرسد: علاوه بر اینکه قسمتی از سرگذشت یک شخصیت تاریخی را بیان میکنند که با توجه به قرائن، احتمالاً همان کوروش هخامنشی است، همچنین بهصورت غیرمستقیم و نمادین به موضوع بسیار بزرگتر و مهمتری هم اشاره دارند...
آیات را مرور میکنیم:
۸۳- و از تو دربارهٔ "ذوالقرنین" میپرسند؛ بگو: «بزودی بخشی از سرگذشت او را برای شما بازگو خواهم کرد»؛ پینوشت: اولاً: تقریباً در تمام مواردی که کلمهٔ "قرن" در قرآن استفاده شده، به معنای "قوم" یا "امت" بوده (مثلاً در آیهٔ ۳۶ سورهٔ (۵۰)قاف، و...)؛ بنابراین شاید بتوان گفت: کلمهٔ "ذوالقرنین" به معنای "صاحب دو امت" است؛ دوماً: در پاسخ به سؤال ابتدا گفته شده: «بگو: بزودی بخشی از سرگذشت او را برای شما بازگو "خواهم کرد"»؛ که احتمالاً هدف، این بوده که توجه ما را مقداری هم به زمان آینده جلب کند؛ احتمالاً در آینده هم ذوالقرنینی وجود خواهد داشت؛ لازم به ذکر است که قرآن، در بعضی از آیات مربوط به قیامت، از افعال ماضی استفاده کرده (مثلاً در متن عربی سورهٔ (۳۹)زمــر، آیات ۶۸ به بعد) احتمالاً برای نشان دادن قطعیت وقوع آن؛ پس ممکن است در مورد موضوع قطعی دیگری که در آینده واقع خواهد شد هم، از افعال ماضی استفاده شده باشد؛
۸۴- ما به او در روی زمین، قدرت و حکومت دادیم؛ و اسباب هر چیزی را در اختیارش گذاشتیم؛ (فعل ماضی، که توضیح آن عرض شد)؛
۸۵- او از این اسباب، پیروی (و استفاده) کرد؛ ۸۶- تا به غروبگاه خورشید رسید؛ دریافت که خورشید در چشمهٔ تیره و گلآلودی غروب میکند؛ و در آنجا قومی را یافت؛ گفتیم: «ای ذوالقرنین! آیا میخواهی (آنان را) مجازات کنی، و یا روش نیکویی در مورد آنها انتخاب نمایی؟»؛ پ.ن.: با توجه به روایتی از پیامبر(ص) که در آن، امام غایب، به "خورشید" پشت ابر تشبیه شده، شاید بتوان گفت: "خورشید" در این آیات، نمادی از "امام معصوم(ع)" است؛ و عبارت "غروبگاه خورشید" کنایه از "دورهٔ غیبت امام معصوم(ع)" است؛ و "چشمهٔ تیره و گلآلود"، کنایه از جامعهای است که اکثریت مردم آن، ستمکار هستند و از اهمیت و جایگاه امام معصوم آگاه نیستند و متأسفانه او را نمیخواهند، و حتی امام در میان آنها امنیت جانی ندارد... و در این شرایط اجتماعی، امام از دیدگان آنها غایب میشود؛
۸۷- گفت: «اما کسی را که ستم کرده است، [در آینده] مجازات خواهیم کرد؛ سپس به سوی پروردگارش بازمیگردد، و خدا او را مجازات شدیدی خواهد کرد؛ ۸۸- و اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشی نیکوتر خواهد داشت؛ و ما دستور آسانی به او خواهیم داد»؛
ادامهٔ مطلب در پیام بعدی...
۳:۵۸
ادامهٔ مطلب:
۸۹- سپس (بار دیگر) از اسبابی (که در اختیار داشت) بهره گرفت؛ (اینبار برای رشددادن و آمادهسازی جامعه و زمینهسازی برای ظهور و نجات مردم... فکر میکنم با خواست و ارادهٔ خداوند، این، اقدامات، الهامات و دعاهای حضرت مـهــدی(عج) است که باعث توفیقات زمینهسازان ظهور میشود)؛
۹۰- تا به طلوعگاه خورشید رسید... دید خورشید بر جمعیّتی طلوع میکند که (در برابر تابش آفتاب)، غیر از آن (خود خورشید!) پوششی برای آنها قرار نداده بودیم؛ پ.ن.: عبارت "طلوعگاه خورشید"، احتمالاً کنایه از "زمان ظهور امام معصوم(ع)" است؛ و منظور از "قومی که در برابر تابش آفتاب، غیر از آن، برایشان پوششی نبود"، آن است که: آنها همان امت پس از ظهور امام معصوم(ع) هستند؛ که نور رحمت خداوند مستقیماً به آنها میتابد، و کاملاً از آن بهرهمند هستند؛ در عالم طبیعت و محسوسات هم، بهعملآمدن (و کیفیت مطلوب) محصولات و میوههای پرارزشی مانند گندم، خرما و... احتمالاً فقط درصورت تابش مستقیم آفتاب، امکانپذیر میشود؛ و احتمالاً منظور از عبارت "غیر از آن (خود خورشید) پوششی برای آنها قرار نداده بودیم" (که میتواند دلیل بر پوشش بودن خود خورشید باشد) این است که: اولاً: به هر فرد از مردم در حد ظرفیت و توان دریافت خود آن فرد میتابد؛ و همچنین: مشابه خداوند که "ستارالعیوب" است، امام معصوم(ع) هم، عیبهای مردم را حتیالمقدور میپوشاند، که آبرویشان حفظ شود، و خودشان را اصلاح کنند؛ در قسمتی از نامهٔ حضرت علی(ع) به مالکاشتر آمده است که: «...مردم عیبها و زشتیهایی دارند که برای پوشاندن آنها حاکم سزاوارتر از هر کسی است... تا میتوانی زشتی را بپوشان، که خداوند بپوشاند زشتی تو را...»؛
۹۱- (بله...) اینچنین بود (کار ذوالقرنین)! و ما بهخوبی از امکاناتی که نزد او بود آگاه بودیم!... پ.ن.: به نظر میرسد لحن این آیه به گونهای است که انگار هدفی بزرگ و کاری مهم که تا به حال تقریباً بهصورت پنهانی دنبال میشده، حالا تاحدودی به نتیجه رسیده و علنی شده؛
۹۲- (باز) از اسبابی (که در اختیار داشت) استفاده کرد؛ ۹۳- تا به میان دو سد (دو کوه) رسید؛ و در کنار آن دو (کوه) قومی را یافت که "نزدیک نبود (یا نمیخواستند)" سخنی را بفهمند! پ.ن.: البته احتمالاً غیر از سخن ذوالقرنین... چون در ادامهٔ داستان، به مراودات و همکاریهای این قوم با ذوالقرنین اشاره شده... احتمالاً آنها غیر از ذوالقرنین به هیچ کسی اعتماد نداشتند؛
۹۴- (آن گروه به او) گفتند: «ای ذوالقرنین یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد میکنند؛ آیا ممکن است ما "هزینهای" برای تو قرار دهیم، که میان ما و آنها سدّی ایجاد کنی؟»؛ پ.ن.: احتمالاً "یأجوج و مأجوج" در این آیات، نمادی از "شیاطین مزاحم اعم از انسان و جن" هستند؛
ادامهٔ مطلب در پیام بعدی...
۸۹- سپس (بار دیگر) از اسبابی (که در اختیار داشت) بهره گرفت؛ (اینبار برای رشددادن و آمادهسازی جامعه و زمینهسازی برای ظهور و نجات مردم... فکر میکنم با خواست و ارادهٔ خداوند، این، اقدامات، الهامات و دعاهای حضرت مـهــدی(عج) است که باعث توفیقات زمینهسازان ظهور میشود)؛
۹۰- تا به طلوعگاه خورشید رسید... دید خورشید بر جمعیّتی طلوع میکند که (در برابر تابش آفتاب)، غیر از آن (خود خورشید!) پوششی برای آنها قرار نداده بودیم؛ پ.ن.: عبارت "طلوعگاه خورشید"، احتمالاً کنایه از "زمان ظهور امام معصوم(ع)" است؛ و منظور از "قومی که در برابر تابش آفتاب، غیر از آن، برایشان پوششی نبود"، آن است که: آنها همان امت پس از ظهور امام معصوم(ع) هستند؛ که نور رحمت خداوند مستقیماً به آنها میتابد، و کاملاً از آن بهرهمند هستند؛ در عالم طبیعت و محسوسات هم، بهعملآمدن (و کیفیت مطلوب) محصولات و میوههای پرارزشی مانند گندم، خرما و... احتمالاً فقط درصورت تابش مستقیم آفتاب، امکانپذیر میشود؛ و احتمالاً منظور از عبارت "غیر از آن (خود خورشید) پوششی برای آنها قرار نداده بودیم" (که میتواند دلیل بر پوشش بودن خود خورشید باشد) این است که: اولاً: به هر فرد از مردم در حد ظرفیت و توان دریافت خود آن فرد میتابد؛ و همچنین: مشابه خداوند که "ستارالعیوب" است، امام معصوم(ع) هم، عیبهای مردم را حتیالمقدور میپوشاند، که آبرویشان حفظ شود، و خودشان را اصلاح کنند؛ در قسمتی از نامهٔ حضرت علی(ع) به مالکاشتر آمده است که: «...مردم عیبها و زشتیهایی دارند که برای پوشاندن آنها حاکم سزاوارتر از هر کسی است... تا میتوانی زشتی را بپوشان، که خداوند بپوشاند زشتی تو را...»؛
۹۱- (بله...) اینچنین بود (کار ذوالقرنین)! و ما بهخوبی از امکاناتی که نزد او بود آگاه بودیم!... پ.ن.: به نظر میرسد لحن این آیه به گونهای است که انگار هدفی بزرگ و کاری مهم که تا به حال تقریباً بهصورت پنهانی دنبال میشده، حالا تاحدودی به نتیجه رسیده و علنی شده؛
۹۲- (باز) از اسبابی (که در اختیار داشت) استفاده کرد؛ ۹۳- تا به میان دو سد (دو کوه) رسید؛ و در کنار آن دو (کوه) قومی را یافت که "نزدیک نبود (یا نمیخواستند)" سخنی را بفهمند! پ.ن.: البته احتمالاً غیر از سخن ذوالقرنین... چون در ادامهٔ داستان، به مراودات و همکاریهای این قوم با ذوالقرنین اشاره شده... احتمالاً آنها غیر از ذوالقرنین به هیچ کسی اعتماد نداشتند؛
۹۴- (آن گروه به او) گفتند: «ای ذوالقرنین یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد میکنند؛ آیا ممکن است ما "هزینهای" برای تو قرار دهیم، که میان ما و آنها سدّی ایجاد کنی؟»؛ پ.ن.: احتمالاً "یأجوج و مأجوج" در این آیات، نمادی از "شیاطین مزاحم اعم از انسان و جن" هستند؛
ادامهٔ مطلب در پیام بعدی...
۳:۵۹
ادامهٔ مطلب:
۹۵- (ذوالقرنین) گفت: «آنچه پروردگارم در اختیار من گذارده، بهتر است؛ مرا با "نیرویی" یاری دهید، تا میان شما و آنها سدّ محکمی قرار دهم...؛ پ.ن.: فکر میکنم منظور این آیه آن است که: ذوالقرنین، با سیستم سرمایهداری و پولسالار مخالف است؛ سیستم سرمایهداری، باعث ایجاد بیعدالتی، مصرفگرایی و ضعیفماندن مردم میشود، و آنها را از رشد و پیشرفت واقعی بازمیدارد و باعث مستعمره شدنشان میشود؛ بلکه تأکید ذوالقرنین، بر همکاری، ساختهشدن، قویشدن و رشد مردم است؛ و بدینصورت مردم را از بند سیستم سرمایهداری رها میکند که فقط خداوند را بندگی کنند؛ و همچنین: ذوالقرنین هم مانند پیامبران الـٰهی، بابت هدایت، از مردم پولی برای خودش نمیخواهد؛
۹۶- ...قطعات آهن برایم بیاورید»؛ تا وقتی که کاملاً میان دو کوه را پوشانید؛ گفت: «(در اطراف آن، آتش بیفروزید، و) در آن بدمید!» (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد؛ و گفت: «(اکنون) مس مذاب برایم بیاورید تا بر روی آن بریزم»؛ ۹۷- (سرانجام چنان سدّ نیرومندی ساختند که) آنها [= یأجوج و مأجوج] قادر نبودند بر آن مسلط شوند؛ و نمیتوانستند نقبی در آن ایجاد کنند؛ پ.ن.: شاید بتوان گفت: "آهن" یا "حدید"، کنایه از "حدود الـٰهی که در کتاب الـٰهی مطرح شدهاند" است؛ و "مس" که رسانایی خوب و هادی جریان الکتریسیته است، نماد "هدایت الـٰهی توسط امام معصوم(ع)" است؛ بنابراین: احتمالاً "آوردن تکههای آهن"، (با توجه به آیهٔ ۲۵ سورهٔ (۵۷)حدید) کنایه از "پذیرفتن کتاب و حدود الـٰهی" است؛ و "آوردن مس مذاب"، کنایه از "پذیرفتن هدایتهای الـٰهی امام معصوم(ع)" است؛ که درک این دو در کنار هم توسط یک جامعه، میتواند باعث در امان ماندن افراد آن جامعه از حملات شیاطین شود؛ پس شاید بهتر باشد بگوییم: بدین شکل، خود مردم تبدیل به سدی محکم در برابر شیاطین و ظالمین میشوند (که شیاطین و ظالمین هرگز نمیتوانند بر آنها مسلط شوند و هرگز نمیتوانند در بین آنها نفوذ کنند)؛ شاید این آیات (۹۶ و ۹۷) مرتبط باشند با حدیث ثقلین، که پیامبر(ص) در آن فرموده: «من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، "کتاب خدا" و "عترتم"؛ تا زمانی که به این دو تمسک کنید گمراه نخواهید شد...»؛
۹۸- گفت: «این از رحمت پروردگار من است؛ اما هنگامی که وعدهٔ پروردگارم فرا رسد، آن را در هم میکوبد؛ و وعدهٔ پروردگارم حق است». (بله... ذوالقرنین بعد از اینهمه لطف گفت: «این از رحمت پروردگار من است...»؛ یعنی همهٔ این الطاف را کاملاً بیمنت انجام داد... و خودش را در مقابل خداوند، هیچ به حساب میآورد... و مردم را به سمت یکتاپرستی رهنمون میشد)؛
با توجه به مطالب فوق، شاید بتوان گفت: در نام "ذوالقرنین"، منظور از "صاحب دو امت"، "امت زمان غیبت" و "امت زمان ظهور" است... که دراینصورت، عبارت "ذوالقرنین"، کنایه از "حضرتمـهــدی(عج)" خواهد بود؛
امام حسن عسکری(ع) در مورد حضرت مـهــدی(عج) فرمودند: مَثَل او در میان امت من، مانند "خضر" و "ذوالقرنین" است... پ.ن.: که احتمالاً شباهت ایشان به حضرت خضر(ع)، از نظر "طول عمر" (که در روایات به آن اشاره شده) و همچنین از نظر "حکمتهای پنهان کارهایش" (که در همین سورهٔ کهف (آیات ۶۰ الی ۸۲) به آن اشاره شده) است.
شاید مرتبط باشد با👇: سورهٔ (۲۴)نور، آیات ۳۵ الی ۴۰، سورهٔ (۳۳)احزاب، آیات ۴۵ الی ۴۶، سورهٔ (۳۳)احزاب، آیهٔ ۳۳، سورهٔ (۶۱)صف، آیهٔ ۸، سورهٔ (۲۸)قصص، آیهٔ ۵، سورهٔ (۲۱)انبیاء، آیهٔ ۱۰۵، سورهٔ (۷)اعراف، آیهٔ ۱۴۳، سورهٔ (۲۶)شعرا، آیات ۱۰۹ الی ۱۱۰، سورهٔ (۳۸)ص، آیات ۸۶ الی ۸۸، سورهٔ (۲۵)فرقان، آیهٔ ۵۷، سورهٔ (۴۲)شورا، آیهٔ ۲۳، سورهٔ (۳۴)سبأ، آیات ۴۷ الی ۵۰، سورهٔ (۳)آلعمران، آیات ۱۹۶ الی ۱۹۸، سورهٔ (۳۶)یـٰس، آیات ۷ الی ۱۱، سورهٔ (۱۷)اسراء، آیات ۸۱ الی ۸۲، سورهٔ (۵)مائده، آیهٔ ۳ و سورهٔ (۱۸)کهف، کل سوره.
اللهـُم عجـّل لِوَلیک الفـَرج 🌷
۹۵- (ذوالقرنین) گفت: «آنچه پروردگارم در اختیار من گذارده، بهتر است؛ مرا با "نیرویی" یاری دهید، تا میان شما و آنها سدّ محکمی قرار دهم...؛ پ.ن.: فکر میکنم منظور این آیه آن است که: ذوالقرنین، با سیستم سرمایهداری و پولسالار مخالف است؛ سیستم سرمایهداری، باعث ایجاد بیعدالتی، مصرفگرایی و ضعیفماندن مردم میشود، و آنها را از رشد و پیشرفت واقعی بازمیدارد و باعث مستعمره شدنشان میشود؛ بلکه تأکید ذوالقرنین، بر همکاری، ساختهشدن، قویشدن و رشد مردم است؛ و بدینصورت مردم را از بند سیستم سرمایهداری رها میکند که فقط خداوند را بندگی کنند؛ و همچنین: ذوالقرنین هم مانند پیامبران الـٰهی، بابت هدایت، از مردم پولی برای خودش نمیخواهد؛
۹۶- ...قطعات آهن برایم بیاورید»؛ تا وقتی که کاملاً میان دو کوه را پوشانید؛ گفت: «(در اطراف آن، آتش بیفروزید، و) در آن بدمید!» (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد؛ و گفت: «(اکنون) مس مذاب برایم بیاورید تا بر روی آن بریزم»؛ ۹۷- (سرانجام چنان سدّ نیرومندی ساختند که) آنها [= یأجوج و مأجوج] قادر نبودند بر آن مسلط شوند؛ و نمیتوانستند نقبی در آن ایجاد کنند؛ پ.ن.: شاید بتوان گفت: "آهن" یا "حدید"، کنایه از "حدود الـٰهی که در کتاب الـٰهی مطرح شدهاند" است؛ و "مس" که رسانایی خوب و هادی جریان الکتریسیته است، نماد "هدایت الـٰهی توسط امام معصوم(ع)" است؛ بنابراین: احتمالاً "آوردن تکههای آهن"، (با توجه به آیهٔ ۲۵ سورهٔ (۵۷)حدید) کنایه از "پذیرفتن کتاب و حدود الـٰهی" است؛ و "آوردن مس مذاب"، کنایه از "پذیرفتن هدایتهای الـٰهی امام معصوم(ع)" است؛ که درک این دو در کنار هم توسط یک جامعه، میتواند باعث در امان ماندن افراد آن جامعه از حملات شیاطین شود؛ پس شاید بهتر باشد بگوییم: بدین شکل، خود مردم تبدیل به سدی محکم در برابر شیاطین و ظالمین میشوند (که شیاطین و ظالمین هرگز نمیتوانند بر آنها مسلط شوند و هرگز نمیتوانند در بین آنها نفوذ کنند)؛ شاید این آیات (۹۶ و ۹۷) مرتبط باشند با حدیث ثقلین، که پیامبر(ص) در آن فرموده: «من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، "کتاب خدا" و "عترتم"؛ تا زمانی که به این دو تمسک کنید گمراه نخواهید شد...»؛
۹۸- گفت: «این از رحمت پروردگار من است؛ اما هنگامی که وعدهٔ پروردگارم فرا رسد، آن را در هم میکوبد؛ و وعدهٔ پروردگارم حق است». (بله... ذوالقرنین بعد از اینهمه لطف گفت: «این از رحمت پروردگار من است...»؛ یعنی همهٔ این الطاف را کاملاً بیمنت انجام داد... و خودش را در مقابل خداوند، هیچ به حساب میآورد... و مردم را به سمت یکتاپرستی رهنمون میشد)؛
با توجه به مطالب فوق، شاید بتوان گفت: در نام "ذوالقرنین"، منظور از "صاحب دو امت"، "امت زمان غیبت" و "امت زمان ظهور" است... که دراینصورت، عبارت "ذوالقرنین"، کنایه از "حضرتمـهــدی(عج)" خواهد بود؛
امام حسن عسکری(ع) در مورد حضرت مـهــدی(عج) فرمودند: مَثَل او در میان امت من، مانند "خضر" و "ذوالقرنین" است... پ.ن.: که احتمالاً شباهت ایشان به حضرت خضر(ع)، از نظر "طول عمر" (که در روایات به آن اشاره شده) و همچنین از نظر "حکمتهای پنهان کارهایش" (که در همین سورهٔ کهف (آیات ۶۰ الی ۸۲) به آن اشاره شده) است.
شاید مرتبط باشد با👇: سورهٔ (۲۴)نور، آیات ۳۵ الی ۴۰، سورهٔ (۳۳)احزاب، آیات ۴۵ الی ۴۶، سورهٔ (۳۳)احزاب، آیهٔ ۳۳، سورهٔ (۶۱)صف، آیهٔ ۸، سورهٔ (۲۸)قصص، آیهٔ ۵، سورهٔ (۲۱)انبیاء، آیهٔ ۱۰۵، سورهٔ (۷)اعراف، آیهٔ ۱۴۳، سورهٔ (۲۶)شعرا، آیات ۱۰۹ الی ۱۱۰، سورهٔ (۳۸)ص، آیات ۸۶ الی ۸۸، سورهٔ (۲۵)فرقان، آیهٔ ۵۷، سورهٔ (۴۲)شورا، آیهٔ ۲۳، سورهٔ (۳۴)سبأ، آیات ۴۷ الی ۵۰، سورهٔ (۳)آلعمران، آیات ۱۹۶ الی ۱۹۸، سورهٔ (۳۶)یـٰس، آیات ۷ الی ۱۱، سورهٔ (۱۷)اسراء، آیات ۸۱ الی ۸۲، سورهٔ (۵)مائده، آیهٔ ۳ و سورهٔ (۱۸)کهف، کل سوره.
اللهـُم عجـّل لِوَلیک الفـَرج 🌷
۴:۰۰
سلام🌷؛
متأسفانه جدیداً افراد سودجو و هکرها در فضای مجازی بسیار فعال شدهاند، و مشغول هک اکانتها هستند؛ حتماً دانلود اتوماتیک رسانهها را در تنظیمات پیامرسانهایتان غیرفعال کنید؛
بنده معمولاً پیام حاوی لینک، یا درخواست وجه و... برای مخاطبان ارسال نمیکنم؛ اگر خداینکرده چنین پیامهایی را ظاهراً از طرف اکانت بنده دریافت کردید، هرگز روی لینک کلیک نکنید، و موضوع را به بنده اطلاع بدهید.
متأسفانه جدیداً افراد سودجو و هکرها در فضای مجازی بسیار فعال شدهاند، و مشغول هک اکانتها هستند؛ حتماً دانلود اتوماتیک رسانهها را در تنظیمات پیامرسانهایتان غیرفعال کنید؛
بنده معمولاً پیام حاوی لینک، یا درخواست وجه و... برای مخاطبان ارسال نمیکنم؛ اگر خداینکرده چنین پیامهایی را ظاهراً از طرف اکانت بنده دریافت کردید، هرگز روی لینک کلیک نکنید، و موضوع را به بنده اطلاع بدهید.
۱۰:۰۵
سلام🌷؛
ابتدا آغاز ماه رجب و میلاد باسعادت امام محمد باقر(ع) را تبریک عرض میکنم؛
و اما بعد:
اگر موقعیت جغرافیایی ایران را بررسی کنیم، میبینیم که ایران یک کشور فوقالعاده است؛
در این کشور انواع مختلف گیاهان و محصولات کشاورزی ضروری و باارزش (اعم از غلات، انواع میوهها، زعفران و...) به عمل میآیند...
از نظر معادن و منابع هم بسیار غنی هستیم... معادن سنگآهن، مس، اورانیوم، تیتانیوم و... در این کشور، کم نیستند... در این کشور مناطقی وجود دارند که اگر زمین را دو متر حفر کنیم، میبینیم که خاک آن بوی نفـت میدهد...
از نظر نیروی انسـانی هم بسیار غنی هستیم و دانشجـوهای نخبـهٔ بسیاری داریم...
حالا با این منابع طبیعی، انسـانی و... که در این کشور داریم، فکر میکنید واقعاً تحریمها و تهدیدهای خارجی تا چه حدی بتوانند برای ما مشکل ایجاد کنند؟، اصلاً در صورت عملکرد صحیح ما، آیا کشورهای خارجی میتوانند با تحریم(!) و... برای این کشور مشکل قابلتوجهی ایجاد کنند؟!...
"تحریم"، آن چیزی بود که مشرکان، در شِعبابیطالب (در یک بیابان بی آب و علف)، برای مدتی محدود توانستند بر سر مسلمانان بیاورند؛ ولی مسلمانان در آن وضعیت فوقالعاده سخت هم صبر پیشه کردند و پای اعتقادات صحیح و مترقی خود ایستادند و در نهایت پیروز شدند...
حالا آن اقلیم را با کشور ما مقایسه کنید!...
در صورت عملکرد صحیح و مسئولانهٔ عوامل داخلی (اعم از دولت و ملت)، و با توجه به فرهنگ و ایدئولوژی بسیار قوی اسلامی (که محرک اصلی پیشرفتهای علمی غرب بود)، ایران، یک اَبَرقدرت غیرقابلتحریم خواهد بود...
مشکلات این کشور، با تکیه بر توانمندیهای داخلی و بومی، و تدبیر و احساسمسئولیت واقعی حل میشوند، نه کمک خواستن از دشمنان(!) و سازمانهای ظاهراً بینالمللی(!)، و امتیاز (یا باج) دادن به آنها در قالب الزامات خطرناک FATF، اهداف سند (ظاهراً!) توسعه پایدار ۲۰۳۰ و... که باعث اختـلال در نظام اطـلاعـاتـی، اقـتصـادی، دفـاعـی و... کشور میشوند!.
شاید مرتبط باشد با:سورهٔ (۲)بـقــره، آیهٔ ۱۰۵،سورهٔ (۵)مائده، آیات ۵۱ الی۵۲،سورهٔ (۳)آلعمران، آیات ۱۱۸ الی ۱۲۰،سورهٔ (۴)نساء، آیهٔ ۶۰،سورهٔ (۴)نساء، آیهٔ ۱۴۴،سورهٔ (۴)نساء، آیات ۵۱ الی ۵۵،سورهٔ (۳۳)احزاب، آیات ۶۰ الی۶۲ وسورهٔ (۹)توبه، آیات ۷۳ الی۷۴.
#انتخابات #به_کاندیدای_اصلح_رأی_میدهیم
اللهـُم عجـّل لِوَلیک الفـَرج
ابتدا آغاز ماه رجب و میلاد باسعادت امام محمد باقر(ع) را تبریک عرض میکنم؛
و اما بعد:
اگر موقعیت جغرافیایی ایران را بررسی کنیم، میبینیم که ایران یک کشور فوقالعاده است؛
در این کشور انواع مختلف گیاهان و محصولات کشاورزی ضروری و باارزش (اعم از غلات، انواع میوهها، زعفران و...) به عمل میآیند...
از نظر معادن و منابع هم بسیار غنی هستیم... معادن سنگآهن، مس، اورانیوم، تیتانیوم و... در این کشور، کم نیستند... در این کشور مناطقی وجود دارند که اگر زمین را دو متر حفر کنیم، میبینیم که خاک آن بوی نفـت میدهد...
از نظر نیروی انسـانی هم بسیار غنی هستیم و دانشجـوهای نخبـهٔ بسیاری داریم...
حالا با این منابع طبیعی، انسـانی و... که در این کشور داریم، فکر میکنید واقعاً تحریمها و تهدیدهای خارجی تا چه حدی بتوانند برای ما مشکل ایجاد کنند؟، اصلاً در صورت عملکرد صحیح ما، آیا کشورهای خارجی میتوانند با تحریم(!) و... برای این کشور مشکل قابلتوجهی ایجاد کنند؟!...
"تحریم"، آن چیزی بود که مشرکان، در شِعبابیطالب (در یک بیابان بی آب و علف)، برای مدتی محدود توانستند بر سر مسلمانان بیاورند؛ ولی مسلمانان در آن وضعیت فوقالعاده سخت هم صبر پیشه کردند و پای اعتقادات صحیح و مترقی خود ایستادند و در نهایت پیروز شدند...
حالا آن اقلیم را با کشور ما مقایسه کنید!...
در صورت عملکرد صحیح و مسئولانهٔ عوامل داخلی (اعم از دولت و ملت)، و با توجه به فرهنگ و ایدئولوژی بسیار قوی اسلامی (که محرک اصلی پیشرفتهای علمی غرب بود)، ایران، یک اَبَرقدرت غیرقابلتحریم خواهد بود...
مشکلات این کشور، با تکیه بر توانمندیهای داخلی و بومی، و تدبیر و احساسمسئولیت واقعی حل میشوند، نه کمک خواستن از دشمنان(!) و سازمانهای ظاهراً بینالمللی(!)، و امتیاز (یا باج) دادن به آنها در قالب الزامات خطرناک FATF، اهداف سند (ظاهراً!) توسعه پایدار ۲۰۳۰ و... که باعث اختـلال در نظام اطـلاعـاتـی، اقـتصـادی، دفـاعـی و... کشور میشوند!.
شاید مرتبط باشد با:سورهٔ (۲)بـقــره، آیهٔ ۱۰۵،سورهٔ (۵)مائده، آیات ۵۱ الی۵۲،سورهٔ (۳)آلعمران، آیات ۱۱۸ الی ۱۲۰،سورهٔ (۴)نساء، آیهٔ ۶۰،سورهٔ (۴)نساء، آیهٔ ۱۴۴،سورهٔ (۴)نساء، آیات ۵۱ الی ۵۵،سورهٔ (۳۳)احزاب، آیات ۶۰ الی۶۲ وسورهٔ (۹)توبه، آیات ۷۳ الی۷۴.
#انتخابات #به_کاندیدای_اصلح_رأی_میدهیم
اللهـُم عجـّل لِوَلیک الفـَرج
۱۷:۰۵