عکس پروفایل مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸م

مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸

۳۱۴عضو
عکس پروفایل مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸م
۳۱۴ عضو

مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸

تشکل مردم‌نهاد معتقد به اسلام ناب که انقلاب خمینی را فراتر از مذهب، ملیت و نژاد می‌داند و برای تقویت پیوندهای امت اسلامی تلاش می‌کند.
ارتباط با مدیر کانال:@mahdimabadi

۶ اردیبهشت

مجمع اسلامی حبل‌الله 🇵🇸
undefined undefined سومین نشست گفتار امت undefined طوفان الاقصی؛ هزینه‌ها و دستاوردها undefined به همراه معرفی کتاب «تروریست‌های یهودی» undefined با ارائه undefined سید رضا قزوینی غرابی undefined مترجم کتاب و پژوهشگر مسائل منطقه undefined زمان: پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت | ساعت ۱۶ undefined مکان: مشهد، شهید مدرس ۴، حسینیه هنر #مجمع_اسلامی_حبل‌الله undefined @Hablollahir
undefined خلاصه‌ای از محورهای مطرح شده در سومین نشست گفتار امت با موضوع طوفان الاقصی؛ هزینه‌ها و دستاوردها
undefined با سخنرانی سید رضا قزوینی غرابیundefined مترجم کتاب و پژوهشگر مسائل منطقه
undefined تبیین و جنگ رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین اقدامات برای فلسطین
• اقدامات رسانه‌ای در این چند ماه نسبت به قبل بسیار متفاوت بوده است. • در کشورهای غربی حمایت‌های گوناگونی از فلسطین انجام شد.
undefined گزیده‌ای از دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی در این چند ماه
• عامل جنگ میتواند عاملی وحدت آفرین باشد اما این جنگ بالعکس در اسرائیل باعث وحدت نشد و حتی باعث تفرقه شده است. • اعتماد شهرک نشینان صهیونیست نسبت به ارتش اسرائیل خدشه دار شد. • اسرائیل نتوانست فرمانده‌ی مهمی را در فلسطین که باعث شکست حماس تلقی شود به شهادت برساند. • اسرائیل در بازپسگیری اسرای خودش موفق نشده است. • تخریب چهره اسرائیل در دنیا • حجم بالای کشته‌ها و زخمی‌ها در جنگ اسرائیل • اجبار اسرائیل به آتش بس موقت • ورود کرانه باختری به صحنه نبرد • ایجاد جبهه‌های جدید در این جنگ مثل عراق، یمن و... • ورود مستقیم ایران به جنگ اسرائیل • آوارگی ۸۰ هزار نفر از شهرک نشینان صهیونیست  • طبق نظرسنجی‌های انجام شده نگاه مردم کرانه باختری افزایش گرایش نسبت به مقاومت را نشان میدهد.
undefined چرا سوریه وارد جنگ با اسرائیل نمی‌شود؟• سوریه در سکون فعال است • ولی چون در حال درست کردن محیط خود بعد از جنگ داخلی است، نمی‌خواهد دوباره در معرض جنگ قرار بگیرد. • سوریه راه ورود ایران به لبنان است
بیانیه‌های آیت الله سیستانی در عراق مؤثر در نگاه مردم عراق نسبت به فلسطین بوده است.
undefined معرفی کتاب تروریست‌های یهودی
• مسائل کتاب مربوط به قبل از شکل‌گیری دولتی به عنوان اسرائیل است. • عبارت تروریست‌های یهودی ترجمه خود همین عبارت به عنوان اسم کتاب اصلی است و دخل و تصرفی در آن نشده است و این اسم را خود نویسنده آن به عنوان یک یهودی صهیونیست انتخاب کرده است.
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۸:۱۰

۹ اردیبهشت

طوفان‌الاقصی هزینه‌ها و دستاوردها- دکتر قزوینی غرابی- 030207_۰۲۳۸۴۷.mp3

۰۱:۳۳:۱۸-۳۲.۰۴ مگابایت
undefined بشنوید | سومین نشست گفتار امت
undefined طوفان الاقصی؛ هزینه‌ها و دستاوردهاundefined به همراه معرفی کتاب «تروریست‌های یهودی»
undefined سید رضا قزوینی غرابیundefined مترجم کتاب و پژوهشگر مسائل منطقه
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۱:۳۶

۱۲ اردیبهشت

thumnail
undefined علی(ع)، فدایی وحدت
undefined اسلام دین وحدت و اتفاق است. الآن شما ببينيد كار تبليغات استعمارى به كجا رسيده كه اگر كسى سخن از وحدت اسلامى بگويد، عده‏‌اى از نظر مذهبی او را تكفير می‌كنند كه «تو می‌گویی وحدت اسلامی؟! وحدت اسلامى بر خلاف مذهب تشيع است!»
undefined على(ع) فداى وحدت اسلامى شد. چه كسى به اندازه على(ع) براى وحدت اسلامى احترام قائل بود؟ اين ديگران بودند كه می‌بريدند و اين على بود كه وصل می‌كرد.
undefined منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۵، ص۳۰۷
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۴:۳۰

۱۵ اردیبهشت

undefined خیال می‌کنیم شیعه بودن به اسم‌‌نویسی است!undefined استاد شهید مرتضی مطهری (ره)
undefined افسوس كه ما مسلمانها امروز درست بر ضد آنچه قرآن هست فكر می‌كنيم. می‌گوييم بالاخره هر چه هست، اسممان مسلمان كه هست؛ ما كه شيعه هستيم، اسممان در رعاياى على‌بن‌ابى‌طالب هست. خيال می‌كنيم كه صحبت اسم و اسم‏‌نويسى است!
undefined در حالیکه قرآن می‌گويد: اصلًا سنت و قانون ما اين است كه محال است مردمى فاسد باشند و نعمت و لطف و رحمت الهى به آنها برسد، و محال است مردمى خودشان، خودشان را اصلاح كنند و خداوند فيض خودش را به آنها نرساند.
undefined ولى حساب اين است كه قرنهاست ما مسلمين اين مسئله را كه قرآن متكى بر حقايق است نه بر تخيلات و اوهام و انتسابات ظاهرى [فراموش كرده‏‌ايم.]
undefined مسلمان قرآن يعنى مسلمان واقعى: «أسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ‏» (بقره:۱۱۲) undefinedتسليم خدا بودنundefinedداراى اخلاق و عمل اسلامى بودنundefinedاجتماع او اجتماع اسلامى بودنundefinedنه فقط شعارها شعار اسلامى باشد.
undefined شيعه بودن، یک حقيقت و يک واقعيت است؛ يعنى شيعه آن‏‌وقت شيعه است كه: undefinedفكرش بهتر باشد undefinedتصورش درباره خدا و قيامت بالاتر و برتر باشد undefinedخدا را بهتر بشناسد undefinedبه راهنمايى ائمه‏‌اش اخلاق اسلامى و انسانی‌اش بهتر باشدundefinedعملش بهتر باشد undefinedو خلاصه همه چيزش بهتر باشد؛ يعنى نمونه‏‌اى از على‌بن‌ابى‌طالب باشد.
undefined شخصى آمد خدمت اميرالمؤمنين على عليه‌السلام؛ يک لبخندى زد، عرض كرد: «من تو را دوست دارم.» فرمود: «اما من تو را دشمن دارم.» (نفرمود دروغ می‌گويى، چون راست می‌گفت، دوست هم داشت.) گفت: چرا؟ فرمود: فلان‏‌كس احتياج داشت به تعليم قرآن و بر تو واجب بود كه آن را به او ياد بدهى، از او پول گرفتى.
undefined بنابراين هيچ منافاتى نيست كه ما على را دوست داشته باشيم، اما عمل ما طورى باشد كه على ما را دشمن داشته باشد.
undefined #امام_صادق عليه‌السلام فرمود: «شما شيعيان اسباب افتخار ما ائمه باشيد، زيور ما باشيد، مايه ننگ و عار و خجلت و شرمندگى ما نباشيد».
undefined فرمود: «طورى باشيد كه وقتى مردم شما را می‌بينند بگويند: "خدا بيامرزد امام جعفر صادق عليه‌السلام را، چه شيعيان خوبى درست كرده"». شما وقتى كه اخلاقتان، بازارتان، روحيه و كردارتان برخلاف اسلام است، اسباب خجلت و شرمندگى و سرافكندگى ما خواهيد بود.
undefined چکیده‌ای از تفسیر آیۀ ۵۳ سورۀ انفال؛ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏۲۶، ص۲۹۴-۲۹۲
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۲:۳۰

۱۸ اردیبهشت

thumnail
undefined پاتوق جهان اسلام
undefined معلم جهانیundefined نسبت میان تعالیم شهید مطهری و نگاه جهانی انقلاب در مدارس
undefined با ارائهundefined دکتر رقیه فاضلundefined مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه تربیت
undefined زمان: پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت | ساعت ۱۷undefined مکان: مشهد، نبش مطهری شمالی ۲۶، پلاک ۴۷۴
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۵:۱۲

۲۵ اردیبهشت

thumnail
undefined پویش جمع‌آوری کمکهای مردمی برای سیل‌زدگان بغلان افغانستان
undefined پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: «هیچ مالی هرگز بر اثر صدقه دادن کم نمی‌شود؛ پس ببخشید و نترسید.»
undefined موسسه خیریه حکمت فاطمی‌ (س) افغانستان با مشارکت مجمع اسلامی حبل‌الله مشهد
undefinedشماره کارت: ۶۰۳۷۶۹۷۵۵۴۳۷۰۰۸۷undefined️شماره حساب: ۰۱۱۳۹۶۱۵۸۱۰۰۹به نام سیده‌زینب حسینی
undefinedبا انتشار حداکثری این پیام، در ثواب آن شریک باشیم.
#دهه_کرامت#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۸:۴۵

thumnail
undefined در بنگلادش به من گفتند فارسی صحبت کن
undefined روایت مولوی بهزاد فقهی خطیب برجسته اهل‌سنت خراسان از ظرفیت حضور زبان فارسی در جهان اسلام
undefined افطاری بنیان مرصوص رمضان ۱۴۴۳ ق
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @hablollahir

۱۶:۲۳

۳۱ اردیبهشت

thumnail
undefined مراسمات #شهید_جمهور را با یاد و نام #فلسطین، خار چشم صهیونیستها کنیم
undefinedبه‌یاد خادم‌الرضا (ع) که پرچم عزت اسلام و قرآن و مستضعفین را در منابر جهانی برافراشت
undefinedو برای آرامش دلهای نگران مستضعفان جهان در غزه و سوریه و یمن و لبنان و افغانستان و کشمیر و...
undefinedو به کوری چشم جانیان صهیونیست که هلهله می‌کنند و خواب سقوط عمود خیمه‌ی مقاومت می‌بینند
undefinedاز فرصت حضور رسانه‌های جهانی برای پوشش مراسم‌های تشییع و تعظیم «شهید جمهور» استفاده‌ی حداکثری کنیم و آن را به منبر جهانی اعلام حمایت ملت غیور ایران از غزه و فلسطین و مقاومت تبدیل کنیم.
undefined با حمل چفیه و پرچم فلسطین و دست‌نوشته‌های حاکی از استمرار خط مقاومت و دفاع از آرمان فلسطین و اعلام نفرت و تبری از اسراییل و آمریکا
undefined با انتشار حداکثری این پیام، در ثواب آن شریک باشید.
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۵:۰۱

thumnail
undefined #شهید_جمهور، عامل همبستگی جمهور
undefined تصاویر بخشی از پیامهای تسلیت امامان جمعه و جماعت و مراکز علمی #اهل‌_سنت خراسان در پی شهادت سیدالشهدای خدمت و همراهان سرافرازش
undefinedمولوی خلیل شیخ‌احمدی امام جمعه باخرز تایبادundefinedمولوی شرف‌الدین جامی‌الاحمدی امام جمعه تربت‌جامundefinedمولوی احمد نظام‌دوست امام جمعه روستای کلاته‌برفی مشهدundefinedمولوی عبدالباری صالحی مدیر مدرسه علمیه مظهرالتوحید تایبادundefinedمولوی حسن سرکوهی امام جمعه مسجد جامع توحید مهرآباد مشهدundefinedمولوی سیدیحیی فاضلی مدیریت دارالعلوم شورک ملکیundefinedحافظ مصطفی شکوری امام جمعه مسجد جامع الفاروق اسماعیل‌آباد مشهدundefinedمولوی محمد درشته مدیریت دارالحفظ خواجه عزیزالله تربت‌جامundefinedمدیریت و اساتید مدرسه علمیه فخرالمدارس تربت‌جامundefinedجامعه روحانیت اهل‌سنت خوافundefinedمدیریت حوزه علمیه احناف تایباد
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۲۰:۴۸

thumnail

۲۰:۴۸

۲ خرداد

thumnail
undefinedپیشواز تشییع باشکوه پیکر مطهر شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدشان در مشهد مقدس
undefinedمحفل یادبود خادم‌الرضا علیه‌السلامundefined
undefinedبا بیان خاطرات ناب به کلام:حجج اسلاممحمدجوادنظافتعباس فرازی‌نیامجتبی الهی خراسانیو دیگر شخصیت‌ها
undefined زمان: چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - ساعت ۱۶ تا ۱۸undefined مکان: بلوار امیرالمومنین(ع)، شهید شوشتری ۵، مسجد امام خمینی (ره)
undefinedمجمع خطبای خراسانundefinedجبهه روحانیت مردمیundefinedاتاق اندیشه‌ورز تبلیغundefinedموسسه حق‌پژوهیundefinedمجمع اسلامی حبل‌اللهundefinedموسسه میراث فقاهت خراسانundefinedتشکل طلبگی ربیون
#شهید_جمهور#سید_محرومان#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۶:۰۳

۴ خرداد

بازارسال شده از جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
thumnail
undefinedشهید رئیسی شاگرد مکتب خمینیگفتارهایی پیرامون راه و رسم شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی
با ارائه آقایان:undefinedدکتر حجة الاسلام سید محمود مرویان حسینیundefinedدکتر محمدرضا قائمی نیکundefinedدکتر سعید خورشیدیundefinedدکتر مرتضی فیروزآبادیundefinedاستاد جلیل معماریانیundefinedدکتر داوود حسین پور
زمان: شنبه، پنجم خرداد ماه ١۴٠٣- ساعت ١۶مکان: خیابان دانشگاه، بین دانشگاه ١٢ و ١۴، مسجد و مکتب امام صادق علیه السلام
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدسآدرس در بله، ایتا و اینستاگرام@jebhe_mashhad

۸:۵۸

thumnail
undefined المپیک بدون اسرائیلکارزار درخواست حذف رژیم صهیونیستی از رویدادهای بین‌المللی ورزشی و المپیک ۲۰۲۴
undefinedهیئت محترم دولتundefinedرئیس و نمایندگان محترم مجلسundefinedرئیس محترم قوه قضائیه
undefined با اهدای سلام و تحیت
undefined با توجه به حمله رژیم پلید صهیونیستی به غزه و شهید شدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی از جمله حدود ۱۲ هزار نوزاد و کودک و آواره شدن و ایجاد شرایط غیرانسانی بدون برق، بدون غذا، بدون آب، بدون سوخت برای مردم فلسطین که مصادق آیه شریفه «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا» نه تنها ظلم به مردم این منطقه بلکه تباهی بشریت است، خواهشمندیم در راستای اجرایی سازی ماده (۱) قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی اقدامات لازم (با تأکید بر حمایت­‌طلبی سایر دولت‌­ها) جهت حذف رژیم وحشی صهیونیستی از شرکت در کلیه رویداد­های ورزشی بین­ المللی بویژه المپیک پاریس ۲۰۲۴ صورت گیرد.
undefined با احترام؛اندیشکده حکمرانی و سیاستگذاری در ورزشاندیشکده سبا
undefined امضا کنید:https://www.karzar.net/116154
undefined @Hablollahir

۱۱:۴۲

thumnail
undefined امام جمعه اهل‌سنت: آقای رئیسی خیلی تلاش کرد تا مسلمانان و کشورهای اسلامی را متحد کند.
undefined حافظ مصطفی شکوری، امام جمعه مسجد جامع الفاروق اسماعیل‌آباد مشهد در خطبه‌های نماز جمعه (۴خرداد۱۴۰۳) با ابراز تأسف از شهادت آیت‌الله رئیسی، گفت: ایشان یک شخصیت تقریبی بود و خیلی تلاش کرد تا مسلمانان را یکپارچه بکند.
undefined «تعامل با دنیا را دوست داشت اما تعاملی که در آن عزت و سربلندی ملت ایران حفظ شود»
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @hablollahir

۱۶:۲۸

۱۴ خرداد

thumnail
undefined اگر دولت‌های اسلامی باهم پیوند داشتند ...
undefined بشنوید| امام خمینی(ره) از تبعات اتحاد و تفرقه بین مسلمانان و کشور‌های اسلامی می‌گوید.
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۶:۲۸

۱۶ خرداد

undefined سیاست خارجی، شاخص اساسی برای انتخاب رئیس‌جمهور نهم
undefined سیدمحمد سرکشیکیان
undefined همیشه در مراسم ۱۴خرداد، رهبری از ویژگی‌های امام راحل صحبت می‌کردند. اما عمده بحث امسال رهبری، درباره‌ی دو موضوع بود: یکی «فلسطین و طوفان‌الاقصی» و دیگری بحث ویژگی‌های بارز رییس‌جمهور شهید که در آن به «عزت و اعتبار بخشیدن به جایگاه جمهوری اسلامی در سطح جهان‌‌» اشاره کردند.
undefined توجه به این دو محور در یکی از مهمترین دیدارهای سالانه‌ی رهبر انقلاب، نشان از اهمیت کلیدی مسائل بین‌المللی در این دوره از انتخابات دارد.
undefined کمی نگاه‌ها را از داخل به بیرون مرزها ببریم.
undefined وقتی رهبری در دیدار با رییس‌جمهور لبنان به این صراحت گفتند که در دوران «جنگ مرگ و زندگی» بین اسراییل و محور مقاومت هستیم، یعنی نمی‌شود رئیس‌جمهوری سر کار بیاید که اشراف کامل بر معادلات قدرت در سطح بین‌المللی نداشته باشد و دستاوردهای جبهه‌ی مقاومت به مرکزیت ایران اسلامی را با عقب‌نشینی در برابر اخم‌ و تشرهای مستکبران بر باد بدهد.
undefined رییس‌جمهوری که بخواهد یک گام از حمایت مقاومت عقب بنشیند و -به تعبیر رهبری- به دشمن لبخند بزند، نه‌تنها توفیقی در بهبود شرایط معیشتی ایجاد نخواهد کرد، بلکه اصل موجودیت ایران اسلامی را به خطر خواهد انداخت.
undefined پس با حواسی جمع، مواضع و عملکرد نامزدهای ریاست‌جمهوری را در سیاست خارجی بررسی کنیم و همه را متوجه اولویت بیش‌از‌پیش این شاخصه در انتخابات پیش رو کنیم.
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۷:۵۹

۲۲ خرداد

undefined این بار انتخابات ایران بر آمریکا سایه می‌اندازد!
undefined خانم دکتر زینب اصغریان
undefined تاکنون اینجور بود که #انتخابات ریاست جمهوری در ایران در تابستان پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقم می‌خورد. در این بین، در مسیر اجرایی سیاستگذاری در روابط خارجی، نیم‌نگاهی به انتخابات ایالات متحده آمریکا نیز وجود داشت؛ چراکه همواره بخشی از چالشهای پیش رو در سیاست خارجی، از سوی ایالات متحدهٔ آمریکا به کشورمان تحمیل می‌شود.
undefined اما امسال و با سه ساله شدن دولت شهید رئیسی، این مسئله رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفته و نگاه‌ها بیش از همیشه به ایران جلب شده است؛ چون انتخاب رئیس جمهوری در امتداد دولت سیزدهم می‌تواند به‌عنوان یک چالش برای دولت آمریکا مطرح شود.
undefined از سوی دیگر می‌توان بازهٔ زمانی بین دو انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا را، فرصت طلایی برای بهره‌برداری اقتصادی در راستای منافع ملی دانست. چه ترامپ روی کار بیاید و چه بایدن، «فشار حداکثری» علیه ایران تقویت خواهد شد، که البته در صورت انتخاب ترامپ این مسئله جدی‌‌تر خواهد شد.
undefined جنگ غزه نیز، یکی از متغیرهای کلیدی در سیاست خارجی است که بر نوع رفتار کنشگران نظام بین‌الملل با ایران اثرگذار بوده است. با توجه به نقش کلیدی ایران در حمایت از فلسطین و راه افتادن یک جریان ضد سلطهٔ جهانی، می‌توان گفت که انتخاب رئیس جمهوری همسو با دولت سیزدهم، فرصت ایران را برای تقویت جایگاه خود در نظام بین‌الملل دوچندان خواهد کرد.
undefined پس از دو عملیات تاریخ‌ساز «طوفان‌الاقصی» و «وعده صادق» و موفقیت رسانه‌ای حامیان فلسطین در افکار عمومی جهان، عقلانیت حکم می‌کند که مسیر سیاست خارجی به صورت جدی در مسیر آرمان فلسطین تعقیب شود.
undefined در شرایط رقابتی بین بازیگران منطقه‌ای و ایران، حضور یک رئیس‌جمهور آشنا به جبههٔ مقاومت و محکم در مبانی گفتمانی انقلاب اسلامی، می‌تواند نقش فزاینده‌ای در روند ارتقای جایگاه ایران داشته باشد و چه‌بسا این ارتقا و افزایش تعاملات جدی منطقه‌ای بتواند خروج ایالات متحده را از منطقه پیش بیندازد.
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۸:۵۷

۲۹ تیر

undefined وحدت ملی به قیمت شکاف مذهبی؟!undefined پیرامون چشم‌انداز تعامل دولت جدید با پروندهٔ مذاهب
undefined مهدی محمدآبادی
undefined «برای نامزدی عضویت در هیئت دولت، #شیعه بودن امتیازی ندارد!» این اولین موضع رسمی و علنی نزدیکترین فرد به رییس‌جمهور منتخب دربارۀ نحوۀ تعامل با پروندۀ مذاهب در دولت جدید به شمار می‎‌آید؛ موضعی که از قضا باید آن را در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ناامیدکننده و ناپخته دانست.
undefined بنای نیت‌خوانی نداریم؛ اما با توجه به تجارب گذشته، دربارۀ کارآمدی و نتیجه‌ داشتن این رویکرد به نفع مردم و کشور، پرسش‌های جدی مطرح است.
undefined تشکل ما (مجمع اسلامی حبل‌الله) ده سال است که به مناطق سنی‌نشین -از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور- رفت‌وآمد دارد و با طیفهای متنوعی از نخبگان و دلسوزان #اهل‌سنت ارتباط و همکاری صمیمانه داشته‌ است؛ توقع اول‌وآخر این عزیزان از نظام، «قانون‌گرایی» و «شایسته‌سالاری» و «اولویت دادن به نیروهای بومی» است.

undefined اما متاسفانه این مطالبۀ صددرصد منطقی، با دو پاسخ نادرست روبرو شده است:
۱. در دولت‌های اصولگرا، گرچه خدمات خوبی به مناطق تلفیقی داده شده، اما برآیند عملکردشان در افکار عمومی این است که مزیتهای اقوام و مذاهب و ضوابط و ملاحظات تعامل با آنها قربانی اعمال سلیقه‌ها شده و حتی ترجیح بومی‌گزینی در مدیریت‌های خُرد دولتی آنچنان که باید رعایت نشده است.
undefined نشانهٔ بارز این رویکرد نادرست، انتصاب اشخاصی به‌عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور اهل‌سنت است که متاسفانه وجاهتی در میان اهل فکر و فضل و خیرخواهان اهل‌سنت نداشته‌اند.
۲. از آن سو، دولت‌های اصلاحات و اعتدال، زیر لوای تکثرگرایی و رواداری، بدعت خطرناک مصرف سیاسی «اهل‌سنت» را پی‌ریزی و دنبال کردند و در بده‌بستان با محافل خاص، «حق قانونی شهروندان جمهوری اسلامی» را به‌عنوان «امتیاز به اهل‌سنت» به آنان فروختند!
undefined ناگفته نماند که نگاه شیعیان به عملکرد این دولتها نیز، وادادگی و عقب‌نشینی از مذهب رسمی کشور بوده که موجی از حس سرخوردگی و کدورت را به‌ جا گذاشته است.
undefined این هر دو رویکرد، غیرمکتبی و غیرانقلابی و از عوامل اساسی عقب‌افتادن کشور از افق بلند وحدت تمدنی مد نظر رهبر انقلاب بوده است.
undefined حالا سوال ما از جناب آقای پزشکیان و ظریف این است:
undefined «وحدت ملی» را -که از آن دم می‌زنید- چطور می‌خواهید با ادبیاتی تامین کنید که گسل شیعه-سنی را تحریک می‌کند؟
undefined مگر می‌شود با تحمیل هزینۀ سوء‌تفاهم و بددلی در شیعیان، کشور را از توان و ظرفیت هم‌وطنان شایستۀ اهل‌سنت بهره‌مند کرد؟
undefined راستی چقدر نگران طرح و برنامه‌های پیچیدهٔ دشمن و عمله‌های داخلیش برای فتنه‌انگیزی مذهبی هستید؟ آیا می‌دانید این حرفهای شما، آتش تهیه برای توپخانۀ دو گروه انحرافی «شیعه و سنی دعوادرست‌کن» است و بیش‌ازپیش «حق» و «عدالت» علوی (ع) را -که ورد زبانتان است- در گزینش‌ها به محاق و شایستگان را به کنج انزوا می‌برد؟
undefined روشن است که در این موضوع، تبعیض مثبت و منفی فرقی ندارد؛ حتی اگر اعلام می‌شد که به شیعگی امتیاز داده می‌شود، باز صورت مساله فرقی نمی‌کرد و همین پرسش‌ها وارد بود.
undefined امیدواریم دردمندان و عقلای جامعه محکم در مقابل انحراف مسئولان از اصول اساسی نظام اسلامی همچون قانون‌گرایی و شایسته‌سالاری بایستند و نگذارند که در این بزنگاه تاریخی، خدای‌ناکرده درگیر فتنۀ مذهبی شویم.
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۰:۳۴

۲ مرداد

undefined ایران به بدبختی لبنان دچار می‌شود؟undefined نکاتی دربارۀ «سهمیه‌بندی مذهبی دولت»
undefined وحید خضاب
undefined بی‌اغراق، فاجعه‌بارترین سیستم حکومتی‌ای که بشر به خود دیده سیستم «محاصصة» است. محاصصة یعنی تقسیم مناصب حکومتی بر اساس وابستگی‌های قومی و مذهبی. در دنیا، فعلا عراق و لبنان رسما چنین سیستمی دارند و می‌بینیم هر بار هنگام انتخاب روسای سه‌ قوه (یا در لبنان حتی هنگام انتخاب «فرمانده ارتش» و «فرمانده نیروهای امنیت داخلی» و «رئیس بانک مرکزی» و ... که هر کدام باید از طائفه‌ای خاص باشند) چه وضع وحشتناکی به وجود می‌آید: قفل مطلق!
undefined یک قلم، اینکه ما در لبنان اصطلاح رایجی داریم به عنوان «الشغور الرئاسی» یعنی دورانی که کشور رئیس جمهور ندارد. رئیس جمهوردر لبنان با رأی نمایندگان مجلس، از بین مسیحیان مارونی انتخاب می شود و به دلیل اختلافات خود مارونی‌ها با هم، و اختلافات مارونی های مختلف با دیگر اقوام و طوایف، گاهی تا سالها نمی توانند رئیس جمهور تازه را طبق ملاک‌های محاصصة انتخاب کنند و کشور بی‌رئیس‌‌جمهور می‌ماند!
undefined مثلا لبنان در حد فاصل سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، حدودا دو سال رئیس جمهور نداشت! الان هم که این متن را می خوانید لبنان رئیس جمهور ندارد و از ۹ آبان ۱۴۰۱ که دوران ریاست‌جمهوری میشل عون تمام شده، نتوانسته‌اند رئیس‌جمهوری برای کشور انتخاب کنند!
undefined سخنانی که این روزها دربارۀ تشکیل دولت جدید می شنویم، بیش از آنکه «سهیم کردن» اقوام و طوایف در سرنوشت کشور باشد (که امر لازمی است)، سهم دهی به اقوام و طوایف، در سِمَت‌های دولتی است. این کار خواهی‌نخواهی (و البته یقینا دور از نیت گویندگان آن) کشور را به سمت سیستم محاصصة می‌برد.
undefined کم‌کم (و نه به یکباره)، داشتن «سهم» و صندلی در بخش‌هایی از دولت «سهم» پیروان یک مذهب یا قوم می شود و از آن پس، اگر آن صندلی به قوم دیگری یا مذهب دیگری سپرده شود، گروه نخست به شدت احساس ظلم خواهد کرد. در نتیجه، عملا این تقسیم‌بندی «سهامی»، تبدیل به سنت جاری در کشور خواهد شد و این، آغاز (ولو ناخواستۀ) سیستم «محاصصة» در ایران خواهد بود.
undefined نباید گمان کنیم که در لبنان، چنین امری «قانونی» است و چون در ایران چنین قانونی نداریم، به چنین آفتی دچار نخواهیم شد.خیر. اتفاقا در لبنان هم این مسئله عملا طبق «سنت جاری» اجرا می‌شود. یک روز شروع شده و دیگر نتوانسته‌اند از آن حلقهٔ بسته (که حتی در قانون نیست) بیرون بیایند.
undefined حتی در ادواری مثل دوران قدرت «جنبش ملی لبنان» (الحرکة الوطنیة اللبنانیة) که ترکیبی بود از چند گروه چپ‌گرای لبنانی و دوران بروبیای کمال جنبلاط بود، جنبلاط طبق همین اصل که چنین قانونی وجود ندارد، با این که دُرزی‌مذهب بود، تلاش کرد رئیس جمهور شود ولی موفق نشد و زورش به «سنت جاری» (تاکید می‌کنم سنتی که حتی در قانون نیست) نرسید.
undefined این خطر، واقعا دور از هیچ کشور چندقومیتی و چندمذهبی‌ای نیست. نباید گمان کنیم از ما دور است. آن سیستم‌های فاجعه‌بار، از گام‌های کوچکی که در ابتدا برای «وحدت» برداشته شده، شروع شده است.
undefined در لبنان، مدتی پس از استقلال این کشور و برای «وحدت بین طوایف» کشور، در جریان تنظیم «میثاق ملی»، سیستم محاصصة مطرح شد و دیگر نتوانستند از آن رهایی یابند.
undefined نباید گمان کرد این سیستم فقط در کشورهایی که هیچ قومی اکثریت ندارد به وجود می آید. خیر. در لبنان هم همین الان اکثریت جمعیتی با شیعیان است (ده‌ها سال است در لبنان سرشماری رخ نداده این آمار، به دست آمده از دستگاه‌های خدماتی است). ولی می‌بینیم که این مشکل بالفعل در لبنان وجود دارد.
undefined می‌گویند محاصصة در جاهایی که جنگ داخلی بوده، و برای رفع فتنۀ داخلی رخ داده و در ایران، با چنین وضعی مواجه نیستیم. این هم صحیح نیست. چه در لبنان چه در عراق، پیش از محاصصة درگیری قومی نبود، از قضا جنگ‌های داخلی و کشتار قومی-مذهبی، در هر دو کشور بعد از محاصصة رخ داد.در لبنان، محاصصه از سال ۱۹۴۳ میلادی شروع شد، ولی جنگ داخلی در سال ۱۹۷۵ آغاز گردید.در عراق هم محاصصه از ۲۰۰۵ شروع شد، ولی کشتارهای مذهبیِ داخلی از ۲۰۰۶.
undefined همچنان گفتنی در این‌باره بسیار است، اما به هر روی، راه سهیم کردن اقوام و مذاهب، «تقسیم» سمت‌های حکومتی نیست. اگر قرار است در دولت جدید از «تجربیات دنیا» استفاده کنیم، از این تجربهٔ زنده هم استفاده ببریم.
undefined منبع: کانال شخصی وحید خضاب
undefined @Hablollahir

۱۴:۴۰

۵ مرداد

undefined طراحی نظم منطقه‌ای پساطوفان‌الاقصی در میانهٔ بازی بزرگانundefinedدر حاشیهٔ خبر توافق ۱۴ گروه فلسطینی در چین
undefined دکتر رضا تنهایی‌مقدم
undefined روابط میان گروه‌ها و کشورهای اسلامی تابعی از روابط بین‌الملل در سطح کلان است. بدون درک روابط بین‌الملل در سطح کلان نمی‌توانیم به دنبال روابط مثبت و حسنه میان کشورها و گروه‌های اسلامی و حرکت به سمت وحدت اسلامی باشیم.
undefined در حال حاضر، دنیا در حال گذار از یک نظم تک‌قطبی (با محوریت آمریکا) به نظمی چندقطبی است. این گذار بیش از یک دهه است که شروع شده و جنگ روسیه و اوکراین به آن شدت بخشیده است. در نظم چندقطبی، کشورهایی مانند چین و روسیه و محور مقاومت نقش پررنگ‌تری دارند. مهم‌ترین بازیگر این گذار نیز چین است؛ کشوری که تا چند سال آینده به بزرگترین اقتصاد دنیا و یک غول فناوری تبدیل می‌شود. آمریکای ترامپ -به عنوان رئیس‌جمهور محتمل بعدی این کشور- نیز بزرگترین رقیب و تهدید خود را چین می‌داند.
undefined ما اگر به‌دنبال ایجاد وحدت و روابط مثبت میان کشورهای اسلامی هستیم باید بتوانیم این روابط را متناسب با نظم جدید تعریف کنیم و بدین ترتیب در شکل‌گیری نظام چندقطبی اثرگذار باشیم. لازمهٔ این امر این است که منطق بازی -به‌اصطلاح- بزرگان را بفهمیم؛ بازی چین و آمریکا، بازی روسیه و غرب، بازی چین و روسیه. آنگاه ببینیم نقش ایران در این بازی‌ها کجاست.
undefined چین دارد بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ را به اسم «یک کمربند، یک جاده» یا همان «جادهٔ ابریشم جدید» انجام می‌دهد و اصلی‌ترین جهت‌گیری سیاست خارجیش روی همین قرار گرفته و متناسب با همین سیاست است که در دنیا و در منطقهٔ ما دارد نقش‌آفرینی می‌کند. شرط پیشبرد این ابرطرح چین، این است که مسیرش از هرگونه تنش عاری شود. اینجاست که نقش‌آفرینی چین در ایجاد توافق میان ایران و عربستان فهم می‌شود.
undefined همچنین خبر توافق ۱۴ گروه فلسطینی بر سر مدیریت آیندۀ #غزه با میانجی‌گری چین را باید در همین راستا تحلیل کرد. احتمالا در گام بعد، چین به سمت حل مناقشهٔ فلسطین -البته با رویکرد و روش خودش- خواهد رفت که شاید لزوما به نفع کشورهای اسلامی هم نباشد. لذا بسیار ضروری است که ابتکار عمل در این حوزه در دست محور مقاومت باشد. محور مقاومت نیز به دنبال حل این مناقشه است، اما با رویکرد و روش خودش. لذا این محور می‌تواند به چین به عنوان یک «کارت بازی» در مواجهه با آمریکا و رژیم صهیونیستی نگاه کند، همان کاری که چین نیز در مواجهه با غرب دارد با ایران می‌کند.
undefined پرونده‌های فلسطین، سوریه، یمن و ناامنی‌های افغانستان و پاکستان و... همگی چندین سال در اختیار آمریکا و کشورهای غربی بوده و در حال حاضر نقش‌آفرینی آمریکا در این پرونده‌ها در حال کاهش و نقش چین در حال افزایش است. کشورهای اسلامی و خصوصا جمهوری اسلامی اگر درک درستی از این جابجایی نقشها داشته باشند می‌توانند به بازیگر اصلی در این زمینه تبدیل شوند و آیندهٔ خودشان را به دست خودشان تعیین کنند.
undefined درک غلط از این شرایط نیز می‌تواند منجر به فرصت‌سوزی شود. به‌عنوان مثال، نگاه غلطی که در دههٔ ۹۰ بر سیاست خارجی کشور حاکم بود، در پی درک غلط و متحجرانه از روابط بین‌الملل و باقی ماندن در نظم تک‌قطبی بود. لذا روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی جایگاهی در سیاست خارجی آن دوره نداشت و بعضا مزاحم ایدهٔ مرکزی دولت وقت (حل مناقشه با غرب) بود. از جمله نتایج این نوع نگاه، از دست دادن فرصت بیداری اسلامی، باز شدن مجدد پای آمریکا به عراق، عدم استفاده از فرصت‌های اقتصادی بازسازی سوریه، از دست دادن سود ناشی از تاخیر در همکاری با بلوک کشورهای نوظهور همچون کشورهای عضو «شانگهای» و «بریکس» و... و از دست رفتن ظرفیت‌های بالفعل‌شده در آمریکای لاتین و ده‌ها فرصت اقتصادی و فرهنگی دیگر می‌باشد.
undefined در دههٔ ۱۴۰۰ نیز می‌توان گفت نبرد طوفان‌الاقصی ظرفیت ویژه‌ای برای امت اسلامی فراهم کرده است. حتما منطقهٔ غرب آسیا به قبل و بعد از این عملیات تاریخ‌ساز تقسیم می‌شود. بی‌شک برندهٔ این نبرد کسی است که بتواند طراحی نظم منطقه‌ای پساطوفان‌الاقصی را به‌ دست گیرد. هرچند دولت جدید جمهوری اسلامی باری سنگین در این زمینه بر دوش دارد، اما نقش اندیشکده‌ها، تشکل‌های مردمی، نخبگان و علمای امت در این زمینه کمتر از دولت‌ها نیست. همان‌طور که در انقلاب‌های بیداری اسلامی، انفعال اجزای غیردولتی امت، منجر به فرصت‌سوزی شد، در این دهه نیز چنانچه این اجزا فعال نشوند، آیندهٔ منطقه پس از #طوفان‌_الاقصی را باز هم دیگران تعیین خواهند کرد.
#مجمع_اسلامی_حبل‌الله
undefined @Hablollahir

۱۴:۴۸