۱۳:۰۷
۱۳:۰۷
۱۷:۱۴
۱۷:۱۴
۱۷:۱۴
۱۷:۱۴
چرا جمهوری اسلامی پای حکومت غیرمردمسالار اسد هزینه میدهد؟توضیح منطق ما، ذیل نفی دوگانهٔ استعماری آمریکا برای کشورهای منطقه
رضا محمدآبادی
رهبری در دیدار اخیرشان با بسیجیان فرمودند که طرح آمریکا برای منطقه و کشور، یکی از این دو است: یا دیکتاتوری یا آنارشیسم. این یعنی خط راهبردی جمهوری اسلامی در داخل کشور و منطقه، مبارزه با این دو طرح است. و البته نرمافزار مبارزه را نیز آخر همان دیدار فرمودند: بسیج در داخل و گسترش بیشازپیش جبههٔ مقاومت در منطقه.
صراط مستقیم مقاومت و شبکهسازی مبتنی بر آن، هم مقابل منطق دیکتاتوری است و هم مقابل آنارشیسم؛ هم نباید بگذارد نظم منطقهای سلطه و دو طرح او محقق شود و هم باید نظم منطقهای خودش را بسازد. وضع کشورهای محور از سوریه تا لبنان و ایران را در همین سیاق باید فهمید. روی همین حساب، تا وقتی حکومت سوریه گرفتار دیکتاتوری و استبداد استعماری نشده است، جمهوری اسلامی در مقابل آنارشیسم استعماری از او حمایت میکند؛ ولو در آن کشور، جمهوریت و ارادهٔ اکثریت مردم برقرار نباشد.(۱)
در وضعیت کنونی، اولین و مهمترین مسئلهٔ جمهوری اسلامی در منطقه، شکست طرح نظام سلطه در تحمیل دوگانهٔ مذکور است که قضیهٔ فلسطین نقطهٔ کانونی آن است. بنابراین گرچه حکومت سوریه، به تعبیر غربی «دموکراتیک» نیست، اما مجری دیکتههای آمریکاییصهیونیستی هم نیست و بلکه بهدست آنها تحریم شده و جبههٔ مقابلشان را نیز تقویت میکند. همین کافی است تا جمهوری اسلامی دولت اسد را در برابر معارضین سوری کمک کند؛ جریانات مسلحی که -خواسته یا ناخواسته- در وجه دیگر طرح استعماری آمریکاییصهیونیستی بازی میکنند.(۲) شکست آن طرح پیچیده، البته با رعایت تمام ظرافتها، امکان همهٔ اصلاحات بعدی در آن کشور است.
پینوشت:
(۱) رژیم پهلوی بهخاطر موضع حضرت امام (ره) در دفاع از فلسطین (که آن زمان، عربها به رهبری جمال عبدالناصر داعیهدارش بودند) به ایشان برچسب همدستی با دولتهای عرب چپگرای معارض شاه زد. امام (ره) هم اینطور جواب دادند که: «اگر دولت ایران، رابطه خود را با کشور اسرائیل قطع کند، آن وقت روحانیت ایران یکصدا بر ضد تحریکات کشورها... علیه حکومت شیعه ایران، قیام خواهند نمود.» یعنی گرچه حکومت شاه همچنان غیرمردمسالار بود، اما بهشرط اینکه از پشتیبانی اسرائیل و دیکته کردن خواست استعمار آمریکایی دست بردارد، حضرت امام (ره) اعلام کردند از او در مقابل دولتهای معارض حمایت خواهند کرد.
(۲) شیخ نعیم قاسم درباره سوریه: اسقاطیل و آمریکا پشت گروههای اسلامگرا هستند که به سوریه حمله میکنند و مانند سال ۲۰۱۱ این کار را انجام میدهند و هدفشان از بین بردن و ایجاد هرجومرج در سوریه است. همهٔ اینها برای خروج سوریه از محور مقاومت است.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
رضا محمدآبادی
رهبری در دیدار اخیرشان با بسیجیان فرمودند که طرح آمریکا برای منطقه و کشور، یکی از این دو است: یا دیکتاتوری یا آنارشیسم. این یعنی خط راهبردی جمهوری اسلامی در داخل کشور و منطقه، مبارزه با این دو طرح است. و البته نرمافزار مبارزه را نیز آخر همان دیدار فرمودند: بسیج در داخل و گسترش بیشازپیش جبههٔ مقاومت در منطقه.
صراط مستقیم مقاومت و شبکهسازی مبتنی بر آن، هم مقابل منطق دیکتاتوری است و هم مقابل آنارشیسم؛ هم نباید بگذارد نظم منطقهای سلطه و دو طرح او محقق شود و هم باید نظم منطقهای خودش را بسازد. وضع کشورهای محور از سوریه تا لبنان و ایران را در همین سیاق باید فهمید. روی همین حساب، تا وقتی حکومت سوریه گرفتار دیکتاتوری و استبداد استعماری نشده است، جمهوری اسلامی در مقابل آنارشیسم استعماری از او حمایت میکند؛ ولو در آن کشور، جمهوریت و ارادهٔ اکثریت مردم برقرار نباشد.(۱)
در وضعیت کنونی، اولین و مهمترین مسئلهٔ جمهوری اسلامی در منطقه، شکست طرح نظام سلطه در تحمیل دوگانهٔ مذکور است که قضیهٔ فلسطین نقطهٔ کانونی آن است. بنابراین گرچه حکومت سوریه، به تعبیر غربی «دموکراتیک» نیست، اما مجری دیکتههای آمریکاییصهیونیستی هم نیست و بلکه بهدست آنها تحریم شده و جبههٔ مقابلشان را نیز تقویت میکند. همین کافی است تا جمهوری اسلامی دولت اسد را در برابر معارضین سوری کمک کند؛ جریانات مسلحی که -خواسته یا ناخواسته- در وجه دیگر طرح استعماری آمریکاییصهیونیستی بازی میکنند.(۲) شکست آن طرح پیچیده، البته با رعایت تمام ظرافتها، امکان همهٔ اصلاحات بعدی در آن کشور است.
پینوشت:
(۱) رژیم پهلوی بهخاطر موضع حضرت امام (ره) در دفاع از فلسطین (که آن زمان، عربها به رهبری جمال عبدالناصر داعیهدارش بودند) به ایشان برچسب همدستی با دولتهای عرب چپگرای معارض شاه زد. امام (ره) هم اینطور جواب دادند که: «اگر دولت ایران، رابطه خود را با کشور اسرائیل قطع کند، آن وقت روحانیت ایران یکصدا بر ضد تحریکات کشورها... علیه حکومت شیعه ایران، قیام خواهند نمود.» یعنی گرچه حکومت شاه همچنان غیرمردمسالار بود، اما بهشرط اینکه از پشتیبانی اسرائیل و دیکته کردن خواست استعمار آمریکایی دست بردارد، حضرت امام (ره) اعلام کردند از او در مقابل دولتهای معارض حمایت خواهند کرد.
(۲) شیخ نعیم قاسم درباره سوریه: اسقاطیل و آمریکا پشت گروههای اسلامگرا هستند که به سوریه حمله میکنند و مانند سال ۲۰۱۱ این کار را انجام میدهند و هدفشان از بین بردن و ایجاد هرجومرج در سوریه است. همهٔ اینها برای خروج سوریه از محور مقاومت است.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
۱۳:۱۵
آخرین وضعیت اجتماعی غزه و لبنان- علیاکبر سیاح طاهری-030829.mp3
۰۱:۲۱:۵۸-۳۷.۵۲ مگابایت
۶:۰۱
تیسیر سلیمان- 030913.mp3
۰۱:۰۳:۱۰-۱۴.۴۶ مگابایت
۱۴:۳۴
۱۰:۰۴
مردم سوریه از چه خوشحالند؟جای خالی توجه به افکار عمومی جهان اسلام در تحلیل میدان سوریه
مهدی شمقدری
صحنۀ اتفاقات اخیر سوریه، پیچیده است، قطعا! جوریکه حتی تحلیلهای پیشتاز هم با ضریب خطای بالا ارائه میشوند. اما اتفاقا همین شرایط سخت، بهترین زمان برای بازگشت به حقایق قطعی میدان است؛ توجه به عامل «مردم» به همان اندازه اهمیت دارد که توجه به طرح ترکیه و آمریکا و... و غفلت از آن خسارت خواهد زد!
در این برهۀ طوفانی تحولات سوریه شاید کمتر به دیدگاه جهان عرب نسبت به مساله سوریه توجه شده باشد. با نگاهی به صفحات، کانالها، گروهها یا ارتباطات فردی در فضای مجازی، به راحتی متوجه میشویم که بخش گستردهای از مردم عرب مسلمان اهلسنت، احساس مثبتی به این تحولات دارند. همانها که از عملیاتهای «وعده صادق» ابراز خوشحالی کردند، حالا از سوریه تا مصر، از غزاویهای زیر بمباران تا اردنیهای تحقیر شده، همگی «الف الف مبروک» میگویند و مسلمانترهایشان بر زبانشان جاریست که: «"فقُطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله رب العالمين" فتح مبارك لأهل الشام، ولأمتنا العربية والإسلامية، ونسأل الله أن تليه فتوحات لتتهاوى أنظمة الاستبداد والطغيان واحدا تلو الآخر.»(۱)
این یک حقیقت بزرگ است که بخش گستردهای از جامعهٔ سوری و جهان عرب، تحلیلی متفاوت -چه غلط و چه درست - از قرائت رسمی جمهوری اسلامی نسبت به مسائل سوریه دارند:
آنها سقوط اسد را تکمیل پازل نیمهکارۀ «بهارعربی» (بیداری اسلامی) در ۱۲ سال پیش میدانند.
آنها خوشحالند که توانستهاند خلبانی که ۴۰سال در زندان بوده را آزاد کنند؛ خلبانی که جرمش این بود که حاضر نشد شهر «حماه» را بمباران کند و مردم خودش را بکشد.(۲)
آنها از دید خودشان حکومتی فاسد را سرنگون کردند که به تبعیض قومی و مذهبی (الحکم الطائفی) میان شیعیان، علویان، سنیها و کردها مشهور بود.
آنها فکر میکنند رژیمی را برانداختند که نهتنها مصداق طاغوت بود، بلکه در برابر دو قطب مستکبر عالم نیز گهگاه سر تعظیم فرو میآورد.
البته انگارههای آنها پربیراه هم نیست -آهسته بگویم: شعارها و آرمانشان شبیه انقلاب خودمان است- ولی قطعا این تمام ماجرا نیست!
ما با مخاطب چندصدمیلیونی جهان عرب حرف نزدیم و برای تبیین چرایی حضور خودمان در سوریه و ضرورت پریشان کردن خوابی که بیگانگان برای تمام ملتهای منطقه دیدهاند، اقدام درخوری نداشتیم:
آیا قرار است همچنان در ذهن آنها مدافع استبداد قلمداد شویم؟
جایگاه اصیل و اساسی «مردم» در اندیشه انقلاب و به تبع آن «صدور انقلاب»، آیا جایی در تحلیلهای ما از تحولات سوریه دارد؟
آیا در آینده میتوانیم در میدان سوریه، نقشی در تحقق ارادهٔ حقیقی آن مردم مظلوم (در مقابل ارادهٔ تحمیلی بیگانگان) ایفا کنیم؟
و از همه مهمتر، آیا ما «مردم ایران»، همچنان میخواهیم همهٔ وظایف انقلابی خودمان، بهویژه صدور انقلاب را بر دوش نهادهای نظام اسلامی بگذاریم و از پشت کانالهای «ایتا»یی فریاد «لِنگش کن» را سر دهیم؟!(۳) و (۴)
«اخراج آمریکا» یعنی برهم زدن نظم آمریکایی، اما نه با هدف جایگزینی نظم ایرانی، بلکه نظمی برخواسته از ارادهٔ حقیقی ملتهای منطقه. آن «حرف نو انقلاب» یعنی جمع بین اسلامیت و مردم، نسخهای فقط برای ما نیست!
پینوشت:
۱. ترجمهٔ متن عربی: "شکر خدای جهانیان که ریشه گروه ستمکار قطع شد"(انعام/۴۵) پیروزی بر مردم شام (سوریه) و امت عربی و اسلامی مبارک باشد. از خدا میخواهیم پیروزیهای دیگری در پی آن بیاورد که رژیمهای استبدادی و طغیانگر یکی پس از دیگری نابود شوند.
۲. در سال ۱۹۸۲ م. و متاثر از انقلاب اسلامی ایران، اسلامگرایان در حُماة (از مذهبیترین شهرهای سوریه) علیه حکومت بعثی شورش کردند. در پی این اقدام، ارتش سوریه به فرماندهی رفعت اسد (برادر رئیسجمهور، حافظ اسد) دستکم ۲۰هزار نفر از مخالفان خود را کشت. این فاجعه در کنار عملیات «سپتامبر سیاه» اردن، یکی از خونبارترین عملیاتهای دولتهای عربی علیه ملتهای خود به شمار میرود.
۳. توسعهٔ ارتباطات مردمی با جهان اسلام، مطالبه رهبر انقلاب بوده و هست؛ از جمله در ۱۲ آبان ۱۴۰۳ فرمودند: «آنچه باید اتّفاق بیفتد، عبارت است از حرکت عمومی ملّتها در این راه. جوانهای ما با همتایان خودشان در کشورهای دیگر تماس داشته باشند؛ دانشآموزان ما با دانشآموزان کشورهای اسلامی در منطقه، دانشجویان ما با دانشجویان کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و حتّی فراتر از منطقه تماس داشته باشید.»
۴. در ارتباطات مجازی با جهان عربِ اهلسنت، صبر، تحمل، مدارا و رعایت ادب، بسیار مهم و نقش کلیدی دارد.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
مهدی شمقدری
صحنۀ اتفاقات اخیر سوریه، پیچیده است، قطعا! جوریکه حتی تحلیلهای پیشتاز هم با ضریب خطای بالا ارائه میشوند. اما اتفاقا همین شرایط سخت، بهترین زمان برای بازگشت به حقایق قطعی میدان است؛ توجه به عامل «مردم» به همان اندازه اهمیت دارد که توجه به طرح ترکیه و آمریکا و... و غفلت از آن خسارت خواهد زد!
در این برهۀ طوفانی تحولات سوریه شاید کمتر به دیدگاه جهان عرب نسبت به مساله سوریه توجه شده باشد. با نگاهی به صفحات، کانالها، گروهها یا ارتباطات فردی در فضای مجازی، به راحتی متوجه میشویم که بخش گستردهای از مردم عرب مسلمان اهلسنت، احساس مثبتی به این تحولات دارند. همانها که از عملیاتهای «وعده صادق» ابراز خوشحالی کردند، حالا از سوریه تا مصر، از غزاویهای زیر بمباران تا اردنیهای تحقیر شده، همگی «الف الف مبروک» میگویند و مسلمانترهایشان بر زبانشان جاریست که: «"فقُطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله رب العالمين" فتح مبارك لأهل الشام، ولأمتنا العربية والإسلامية، ونسأل الله أن تليه فتوحات لتتهاوى أنظمة الاستبداد والطغيان واحدا تلو الآخر.»(۱)
این یک حقیقت بزرگ است که بخش گستردهای از جامعهٔ سوری و جهان عرب، تحلیلی متفاوت -چه غلط و چه درست - از قرائت رسمی جمهوری اسلامی نسبت به مسائل سوریه دارند:
آنها سقوط اسد را تکمیل پازل نیمهکارۀ «بهارعربی» (بیداری اسلامی) در ۱۲ سال پیش میدانند.
آنها خوشحالند که توانستهاند خلبانی که ۴۰سال در زندان بوده را آزاد کنند؛ خلبانی که جرمش این بود که حاضر نشد شهر «حماه» را بمباران کند و مردم خودش را بکشد.(۲)
آنها از دید خودشان حکومتی فاسد را سرنگون کردند که به تبعیض قومی و مذهبی (الحکم الطائفی) میان شیعیان، علویان، سنیها و کردها مشهور بود.
آنها فکر میکنند رژیمی را برانداختند که نهتنها مصداق طاغوت بود، بلکه در برابر دو قطب مستکبر عالم نیز گهگاه سر تعظیم فرو میآورد.
البته انگارههای آنها پربیراه هم نیست -آهسته بگویم: شعارها و آرمانشان شبیه انقلاب خودمان است- ولی قطعا این تمام ماجرا نیست!
ما با مخاطب چندصدمیلیونی جهان عرب حرف نزدیم و برای تبیین چرایی حضور خودمان در سوریه و ضرورت پریشان کردن خوابی که بیگانگان برای تمام ملتهای منطقه دیدهاند، اقدام درخوری نداشتیم:
آیا قرار است همچنان در ذهن آنها مدافع استبداد قلمداد شویم؟
جایگاه اصیل و اساسی «مردم» در اندیشه انقلاب و به تبع آن «صدور انقلاب»، آیا جایی در تحلیلهای ما از تحولات سوریه دارد؟
آیا در آینده میتوانیم در میدان سوریه، نقشی در تحقق ارادهٔ حقیقی آن مردم مظلوم (در مقابل ارادهٔ تحمیلی بیگانگان) ایفا کنیم؟
و از همه مهمتر، آیا ما «مردم ایران»، همچنان میخواهیم همهٔ وظایف انقلابی خودمان، بهویژه صدور انقلاب را بر دوش نهادهای نظام اسلامی بگذاریم و از پشت کانالهای «ایتا»یی فریاد «لِنگش کن» را سر دهیم؟!(۳) و (۴)
«اخراج آمریکا» یعنی برهم زدن نظم آمریکایی، اما نه با هدف جایگزینی نظم ایرانی، بلکه نظمی برخواسته از ارادهٔ حقیقی ملتهای منطقه. آن «حرف نو انقلاب» یعنی جمع بین اسلامیت و مردم، نسخهای فقط برای ما نیست!
پینوشت:
۱. ترجمهٔ متن عربی: "شکر خدای جهانیان که ریشه گروه ستمکار قطع شد"(انعام/۴۵) پیروزی بر مردم شام (سوریه) و امت عربی و اسلامی مبارک باشد. از خدا میخواهیم پیروزیهای دیگری در پی آن بیاورد که رژیمهای استبدادی و طغیانگر یکی پس از دیگری نابود شوند.
۲. در سال ۱۹۸۲ م. و متاثر از انقلاب اسلامی ایران، اسلامگرایان در حُماة (از مذهبیترین شهرهای سوریه) علیه حکومت بعثی شورش کردند. در پی این اقدام، ارتش سوریه به فرماندهی رفعت اسد (برادر رئیسجمهور، حافظ اسد) دستکم ۲۰هزار نفر از مخالفان خود را کشت. این فاجعه در کنار عملیات «سپتامبر سیاه» اردن، یکی از خونبارترین عملیاتهای دولتهای عربی علیه ملتهای خود به شمار میرود.
۳. توسعهٔ ارتباطات مردمی با جهان اسلام، مطالبه رهبر انقلاب بوده و هست؛ از جمله در ۱۲ آبان ۱۴۰۳ فرمودند: «آنچه باید اتّفاق بیفتد، عبارت است از حرکت عمومی ملّتها در این راه. جوانهای ما با همتایان خودشان در کشورهای دیگر تماس داشته باشند؛ دانشآموزان ما با دانشآموزان کشورهای اسلامی در منطقه، دانشجویان ما با دانشجویان کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و حتّی فراتر از منطقه تماس داشته باشید.»
۴. در ارتباطات مجازی با جهان عربِ اهلسنت، صبر، تحمل، مدارا و رعایت ادب، بسیار مهم و نقش کلیدی دارد.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
۹:۵۰
۱۶:۳۶
هووها بر سر سفره سوریه- اسامه عیسی.pdf
۶۱.۷۱ کیلوبایت
هووها بر سر سفرۀ سوریه اسامه عیسی، از اسلامگرایان مصری و کارشناس امور سوریهمترجم: مهدی محمدآبادی
اتفاقات سوریه با تمام تلخیش، یک کلاس درس است. تمرین کنیم که صحنه را از بالا و با تمام پیچیدگی و تنوع بازیگرانش بشناسیم و از سادهسازی و نگاههای موردی و تکخطی فاصله بگیریم. برای توجه به بازیگران رنگارنگ سوریۀ جدید و خطری بزرگتر از قطع پل ارتباطی محور مقاومت، یعنی چرخۀ تمامنشدنی جنگ قدرت و چندپاره شدن سوریه، این یادداشت را از «الملتقی الإستراتیجی» ترجمه کردم. متن کامل را در فایل ببینید.
بخشی از متن:چکیدۀ صحنۀ سوریه این است که مدیریت عملیات نظامی به رهبری احمد الشراع (الجولانی) ضربۀ مهلکی به رژیم اسد وارد کرده و این امر باعث شده که طرفهای منطقهای برای پر کردن خلاء و کندن سهم خود از سفرۀ سوریه عجله کنند و بازوهای خود در سوریه را به سرعت فعال کنند، پیش از آنکه مدیریت عملیات نظامی تمام سوریه را در انحصار خود درآورد.نزدیکترین تحلیلها نشان می دهد که: ۱. اتاق عملیات «ارتش آزاد سوریه» چیزی نیست جز گسترش نفوذ آمریکا که از صحرای سوریه به سمت مناطق غنی سوریه در حرکت است.۲. اتاق عملیات «جنوب» محصول عجلۀ اردنیهاست برای پر کردن خلأ جنوب سوریه و حتی اگر بشود دمشق! ۳. اتاق عملیات «طلوع آزادی» همان تیر ترکیه است که به سمت مناطق تحت نفوذ شبهنظامیان کرد می رود.اگر همۀ این اتاقهایی را که این روزها ظاهر شدهاند، بهعنوان هووهای اتاق اصلی عملیات توصیف کنیم، بیراه نگفتهایم؛ هووهایی که تمام یا حداقل بخشی از پیروزی را از آن خواهند گرفت... .
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
اتفاقات سوریه با تمام تلخیش، یک کلاس درس است. تمرین کنیم که صحنه را از بالا و با تمام پیچیدگی و تنوع بازیگرانش بشناسیم و از سادهسازی و نگاههای موردی و تکخطی فاصله بگیریم. برای توجه به بازیگران رنگارنگ سوریۀ جدید و خطری بزرگتر از قطع پل ارتباطی محور مقاومت، یعنی چرخۀ تمامنشدنی جنگ قدرت و چندپاره شدن سوریه، این یادداشت را از «الملتقی الإستراتیجی» ترجمه کردم. متن کامل را در فایل ببینید.
بخشی از متن:چکیدۀ صحنۀ سوریه این است که مدیریت عملیات نظامی به رهبری احمد الشراع (الجولانی) ضربۀ مهلکی به رژیم اسد وارد کرده و این امر باعث شده که طرفهای منطقهای برای پر کردن خلاء و کندن سهم خود از سفرۀ سوریه عجله کنند و بازوهای خود در سوریه را به سرعت فعال کنند، پیش از آنکه مدیریت عملیات نظامی تمام سوریه را در انحصار خود درآورد.نزدیکترین تحلیلها نشان می دهد که: ۱. اتاق عملیات «ارتش آزاد سوریه» چیزی نیست جز گسترش نفوذ آمریکا که از صحرای سوریه به سمت مناطق غنی سوریه در حرکت است.۲. اتاق عملیات «جنوب» محصول عجلۀ اردنیهاست برای پر کردن خلأ جنوب سوریه و حتی اگر بشود دمشق! ۳. اتاق عملیات «طلوع آزادی» همان تیر ترکیه است که به سمت مناطق تحت نفوذ شبهنظامیان کرد می رود.اگر همۀ این اتاقهایی را که این روزها ظاهر شدهاند، بهعنوان هووهای اتاق اصلی عملیات توصیف کنیم، بیراه نگفتهایم؛ هووهایی که تمام یا حداقل بخشی از پیروزی را از آن خواهند گرفت... .
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
۶:۴۷
۱۸:۳۲
۱۰:۲۱
۶:۲۹
۱۷:۳۵
۱۶:۲۹
۱۳:۱۶
یلدا و پیوند ولایتنسبت یلدای ایرانی با جامعهسازی ایمانی
مهدی شمقدری
#شب_یلدا طولانیترین تاریکی سال، در باور کهن ایرانی، شب جشن برای «ایزدان مهر» است. مهر یا میترا، نگهبان «پیمانها»، «دوستی» و «روشنایی» است. اگر بپذيريم حقیقت در عصرهای گوناگون و لابهلای فرهنگها و باورهای جریان دارد، آنگاه میتوانيم از چارچوب ادبیات رایج دینی امروز بالاتر بیاییم و رگهٔ طلایی چندهزارسالهٔ حق را در قرن ۱۵ هجری بنگریم!
بزرگترین ساختار اجتماعی در اسلام و مهمترین راهبرد در ادبیات قرآن برای عبور از ظلمات و رسیدن به نور -یعنی برپایی دولت حق و عدالت- نامش «ولایت» است. #ولایت یعنی پیوند و جوشش مومنین با یکدیگر (ولایت عرضی) و همزمان با مومنترین خودشان بهعنوان امام (ولایت طولی) تا در برابر طاغوتها اقامهٔ قسط کنند. ولایت از سنخ «پیمان» و «تعهد» و ریشهگرفته از «ایمان»، «دوستی»، «برادری»، «مسئولیت» و «علاقه» است؛ همانکه زاییدهٔ «ایزد مهر» است.
آنچه در ماهیت شب یلدا نهفته، آشکارساختن «دوستیها»، «برادریها»، «ازخودگذشتگیها» و یادآوری «مسئولیتها»، «پیوندها» و «پیمانها» است. یعنی از سویی «تَوَلّی» و پیوستن به اولیای جبههٔ نور و از سویی «تَبَرّی» و بریدن از اولیای جبههٔ تاریکیها؛ مثل یادآوری «فجر صادق» در دل «لیال عشر» (شبهای دهگانه).
و درست در تاریکترین شب است که با وجود ناامیدیها و فراوانی دشمنان، پایداری و همپیمانی اهمیت میيابد. ایرانیان در هزارههای پیش چه خوب این نکته را دانستند و دور هم جمع شدند و از پیوندها گفتند و «أ لیس الصبح بقریب؟» سرودند.
با این وصف، شب یلدا از سنتهایی است که ظرفیت دارد مشمول این سفارش حضرت امیر (ع) به جناب مالک اشتر باشد: «رسوم شایستهای را که بزرگان امت به آن عمل کرده و باعث تقویت همبستگی بوده و مردم بر سر آن در صلحوصفا هستند به هم نزن.» (۱)
ناگفته روشن است که تجملگراییها و چشموهمچشمیها و... این روح توحیدی را از یلدا میگیرد و آن را تبدیل به بدعتی میسازد که پیوندهای اجتماعی مومنین را تضعیف میکند.
طولانیترین شب سال با برکت!
پ.ن.(۱) «لا تَنقُضْ سُنَّةً صالِحَةً عَمِلَ بها صُدورُ هذهِ الاُمَّةِ و اجتَمَعَت بها الاُلفَةُ و صَلَحَت علَيها الرَّعِيَّةُ» (نامه ۵۳ نهجالبلاغه)
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
مهدی شمقدری
#شب_یلدا طولانیترین تاریکی سال، در باور کهن ایرانی، شب جشن برای «ایزدان مهر» است. مهر یا میترا، نگهبان «پیمانها»، «دوستی» و «روشنایی» است. اگر بپذيريم حقیقت در عصرهای گوناگون و لابهلای فرهنگها و باورهای جریان دارد، آنگاه میتوانيم از چارچوب ادبیات رایج دینی امروز بالاتر بیاییم و رگهٔ طلایی چندهزارسالهٔ حق را در قرن ۱۵ هجری بنگریم!
بزرگترین ساختار اجتماعی در اسلام و مهمترین راهبرد در ادبیات قرآن برای عبور از ظلمات و رسیدن به نور -یعنی برپایی دولت حق و عدالت- نامش «ولایت» است. #ولایت یعنی پیوند و جوشش مومنین با یکدیگر (ولایت عرضی) و همزمان با مومنترین خودشان بهعنوان امام (ولایت طولی) تا در برابر طاغوتها اقامهٔ قسط کنند. ولایت از سنخ «پیمان» و «تعهد» و ریشهگرفته از «ایمان»، «دوستی»، «برادری»، «مسئولیت» و «علاقه» است؛ همانکه زاییدهٔ «ایزد مهر» است.
آنچه در ماهیت شب یلدا نهفته، آشکارساختن «دوستیها»، «برادریها»، «ازخودگذشتگیها» و یادآوری «مسئولیتها»، «پیوندها» و «پیمانها» است. یعنی از سویی «تَوَلّی» و پیوستن به اولیای جبههٔ نور و از سویی «تَبَرّی» و بریدن از اولیای جبههٔ تاریکیها؛ مثل یادآوری «فجر صادق» در دل «لیال عشر» (شبهای دهگانه).
و درست در تاریکترین شب است که با وجود ناامیدیها و فراوانی دشمنان، پایداری و همپیمانی اهمیت میيابد. ایرانیان در هزارههای پیش چه خوب این نکته را دانستند و دور هم جمع شدند و از پیوندها گفتند و «أ لیس الصبح بقریب؟» سرودند.
با این وصف، شب یلدا از سنتهایی است که ظرفیت دارد مشمول این سفارش حضرت امیر (ع) به جناب مالک اشتر باشد: «رسوم شایستهای را که بزرگان امت به آن عمل کرده و باعث تقویت همبستگی بوده و مردم بر سر آن در صلحوصفا هستند به هم نزن.» (۱)
ناگفته روشن است که تجملگراییها و چشموهمچشمیها و... این روح توحیدی را از یلدا میگیرد و آن را تبدیل به بدعتی میسازد که پیوندهای اجتماعی مومنین را تضعیف میکند.
طولانیترین شب سال با برکت!
پ.ن.(۱) «لا تَنقُضْ سُنَّةً صالِحَةً عَمِلَ بها صُدورُ هذهِ الاُمَّةِ و اجتَمَعَت بها الاُلفَةُ و صَلَحَت علَيها الرَّعِيَّةُ» (نامه ۵۳ نهجالبلاغه)
#مجمع_اسلامی_حبلالله
@Hablollahir
۱۲:۵۹