Navaeian:موضوع: ویژگیهای حکومتهای فاسد
موضوع فرعی : همکاری با نفوذیهای خائن و اختلاسگران بیدین
الامام الجَواد(ع) : کَفا بِالمَرءِ خِیانَةً، أن یَکونَ أمیناً لِلخَوَنَةِ.
امام جواد(ع) : در خیانت انسان همین بس که مورد اعتماد خائنان باشد (و با آنان همکاری کند).
الحیاة، ج9، ص348مجمع البیان، ج6، ص356
@hadithedalat
موضوع فرعی : همکاری با نفوذیهای خائن و اختلاسگران بیدین
الامام الجَواد(ع) : کَفا بِالمَرءِ خِیانَةً، أن یَکونَ أمیناً لِلخَوَنَةِ.
امام جواد(ع) : در خیانت انسان همین بس که مورد اعتماد خائنان باشد (و با آنان همکاری کند).
الحیاة، ج9، ص348مجمع البیان، ج6، ص356
@hadithedalat
۶:۰۴
۶:۲۶
Navaeian:موضوع: اصول کلی رسالت پیامبران
موضوع فرعی: طبقه اجتماعی انبیاء
النَّبیّ(ص) - عَن إبنِ مسعودٍ قال: أَتی النّبی(ص) رَجُلٌ یُکَلِّمُهُ فَأَرعَد، فقال: «هَوِّن علیک! فَلَسْتُ بِمَلِک، إنّما أنا ابنُ ٱمْرَأةٍ کانَت تَأکُلُ القِدّ.
ابن مسعود میگوید: مردی نزد پیامبر آمد و با او سخن میگفت، و در آن حال لرزه بر اندامش افتاده بود؛ پیامبر گفت: «راحت باش! من شاه نیستم. من پسر زنی هستم که گوشت ماندهٔ خشک شده می خورْد.»
الحیاة، ج 2، ص67مکارم الاخلاق، ص 14
@hadithedalat
موضوع فرعی: طبقه اجتماعی انبیاء
النَّبیّ(ص) - عَن إبنِ مسعودٍ قال: أَتی النّبی(ص) رَجُلٌ یُکَلِّمُهُ فَأَرعَد، فقال: «هَوِّن علیک! فَلَسْتُ بِمَلِک، إنّما أنا ابنُ ٱمْرَأةٍ کانَت تَأکُلُ القِدّ.
ابن مسعود میگوید: مردی نزد پیامبر آمد و با او سخن میگفت، و در آن حال لرزه بر اندامش افتاده بود؛ پیامبر گفت: «راحت باش! من شاه نیستم. من پسر زنی هستم که گوشت ماندهٔ خشک شده می خورْد.»
الحیاة، ج 2، ص67مکارم الاخلاق، ص 14
@hadithedalat
۵:۲۵
Navaeian:موضوع: اصول کلی رسالت پیامبران
موضوع فرعی: توجه داشتن به #مستمندان
النّبی(ص) : ... القُربَةُ إلَی اللّه حَبُّ الْمَساکینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُم.
پیامبر(ص) : وسیله نزدیک شدن به خدا، دوست داشتن مستمندان و نزدیک شدن به ایشان است.
الحیاة، ج 2، ص 75مکارم الاخلاق، ص 171
@hadithedalat
موضوع فرعی: توجه داشتن به #مستمندان
النّبی(ص) : ... القُربَةُ إلَی اللّه حَبُّ الْمَساکینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُم.
پیامبر(ص) : وسیله نزدیک شدن به خدا، دوست داشتن مستمندان و نزدیک شدن به ایشان است.
الحیاة، ج 2، ص 75مکارم الاخلاق، ص 171
@hadithedalat
۵:۲۶
Navaeian:نکته مهم:
در اسلام، توجه و کمک به فقرا و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی آنها، امری عاطفی و متکی به میل و رغبت افراد و به خصوص ثروتمندان نیست که هر گاه هوس کنند، از سر لطف و مرحمت و با منّت، کمکی مختصر یا بیشتر را در اختیار فقرا بگذارند. در اسلام این یاری رساندن یک واجب شرعی و ضرورت انسانی و وظیفه دینی است که از طبقات مرفه جامعه، تحت هیچ شرایطی ساقط نمیشود و دیگران هم، باید در حد وسع، در این مسیر بکوشند.
@hadithedalat
در اسلام، توجه و کمک به فقرا و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی آنها، امری عاطفی و متکی به میل و رغبت افراد و به خصوص ثروتمندان نیست که هر گاه هوس کنند، از سر لطف و مرحمت و با منّت، کمکی مختصر یا بیشتر را در اختیار فقرا بگذارند. در اسلام این یاری رساندن یک واجب شرعی و ضرورت انسانی و وظیفه دینی است که از طبقات مرفه جامعه، تحت هیچ شرایطی ساقط نمیشود و دیگران هم، باید در حد وسع، در این مسیر بکوشند.
@hadithedalat
۵:۲۶
۱۸:۱۶
Navaeian:موضوع اصلی : ویژگیهای حکومتهای فاسد
موضوع فرعی : مبارزه با آگاهی
الامام علی(ع): یُستَدَلُّ عَلی إدبارِ الدُّوَل بِأربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ والتَّمَسُکِ بِالْفُروعِ، وَ تَقدیمِ الأراذِل، و تأخیرِ الأفاضِل.
امام علی(ع) : عامل سقوط دولتها و حکومتها چهار چیز است: 1- رها کردن کارهای اصلی، 2- پرداختن به کارهای فرعی، 3- پیش انداختن فرومایگان، 4- کنار گذاشتن فرهیختگان.
الحیاة، ج9، صص 313 و 314غررالحکم، ج2، ص551
@hadithedalat
موضوع فرعی : مبارزه با آگاهی
الامام علی(ع): یُستَدَلُّ عَلی إدبارِ الدُّوَل بِأربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ والتَّمَسُکِ بِالْفُروعِ، وَ تَقدیمِ الأراذِل، و تأخیرِ الأفاضِل.
امام علی(ع) : عامل سقوط دولتها و حکومتها چهار چیز است: 1- رها کردن کارهای اصلی، 2- پرداختن به کارهای فرعی، 3- پیش انداختن فرومایگان، 4- کنار گذاشتن فرهیختگان.
الحیاة، ج9، صص 313 و 314غررالحکم، ج2، ص551
@hadithedalat
۱۸:۱۶
Navaeian:موضوع اصلی : اصول کلی رسالت پیامبران
موضوع فرعی: کار برای آخرت
الامام علی(ع) : وَاللّه لَقَد رَقَعتُ مِدْرَعَتی هذه حتّی اسْتَحیَیتُ مِن راقِعَها. وَلَقَد قالَ لی قائِلُ: ألا تَنْبِذُها عَنک؟ فَقُلتُ: اُغًرُب عَنّی فَعِندَ الصَّبّاحِ یَحمَدُ القَومُ السُّری.
امام علی(ع) : به خدای سوگند که من این پیراهن را چندان وصله کردم که از وصله کننده آن شرمسار شدم؛ چون گوینده ای به من گفت: چرا آن را دور نمی اندازی؟ در پاسخ او گفتم: از من دور شو که چون صبح شود، قدر راهپیمایی شبانه روشن گردد.
الحیاة، ج2، صص 71 و 72نهج البلاغه، ص 510
@hadithedalat
موضوع فرعی: کار برای آخرت
الامام علی(ع) : وَاللّه لَقَد رَقَعتُ مِدْرَعَتی هذه حتّی اسْتَحیَیتُ مِن راقِعَها. وَلَقَد قالَ لی قائِلُ: ألا تَنْبِذُها عَنک؟ فَقُلتُ: اُغًرُب عَنّی فَعِندَ الصَّبّاحِ یَحمَدُ القَومُ السُّری.
امام علی(ع) : به خدای سوگند که من این پیراهن را چندان وصله کردم که از وصله کننده آن شرمسار شدم؛ چون گوینده ای به من گفت: چرا آن را دور نمی اندازی؟ در پاسخ او گفتم: از من دور شو که چون صبح شود، قدر راهپیمایی شبانه روشن گردد.
الحیاة، ج2، صص 71 و 72نهج البلاغه، ص 510
@hadithedalat
۱۶:۵۷
۱۷:۳۱
Navaeian:#نکته مهم:
اگر حکومت دینی باشد و نام دین بر خود نهاده باشد و مقدّسات را هزینه سیاست و ضعف عملکرد - یا خیانت - خود کند، بنیاد اعتقادات دینی جامعه - بویژه نسلهای جوان - را ویران خواهد ساخت.
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، صص 180 و 181
@hadithedalat
اگر حکومت دینی باشد و نام دین بر خود نهاده باشد و مقدّسات را هزینه سیاست و ضعف عملکرد - یا خیانت - خود کند، بنیاد اعتقادات دینی جامعه - بویژه نسلهای جوان - را ویران خواهد ساخت.
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، صص 180 و 181
@hadithedalat
۱۷:۱۱
Navaeian:موضوع اصلی : ویژگیهای حکومتهای صالح
موضوع فرعی: ویژگیهای اقتصادی
النّبی(ص) : مَن أتی عَلَیهِ أربَعونَ یَوماً، وَ لَم یَأکُلِ اللَّحم، فَلیَستَقرِضْ عَلَی الله، وَلْیَأکُلْهُ.
پیامبر(ص) : هر کس تا چهل روز نتوانست گوشت بخورد، باید از بیت المال قرض کند، گوشت بخرد و بخورد.
الحیاة، ج9، ص192بحارالانوار، ج 66،ص 65
@hadithedalat
موضوع فرعی: ویژگیهای اقتصادی
النّبی(ص) : مَن أتی عَلَیهِ أربَعونَ یَوماً، وَ لَم یَأکُلِ اللَّحم، فَلیَستَقرِضْ عَلَی الله، وَلْیَأکُلْهُ.
پیامبر(ص) : هر کس تا چهل روز نتوانست گوشت بخورد، باید از بیت المال قرض کند، گوشت بخرد و بخورد.
الحیاة، ج9، ص192بحارالانوار، ج 66،ص 65
@hadithedalat
۱۷:۲۸
Navaeian:#نکته بسیار مهم:
اینکه گفته شود هر کس ثروت و امکانات دارد، میتواند هرگونه دلش خواست خرج کند و طبق امیال خود زندگی و مصرف کند و بپوشد و بنوشد، سخنی است - صد در صد- قارونی و ضدّ قرآنی که از مردم جاهل نسبت به ارزشها یا عوامل نفوذی و مأمور شنیده میشود. اگر این سخن درست است پس احکام «اسراف» و «تبذیر» در قرآن کریم چه میشود؟ پولداری و ولخرجی و شادخواری ارزش نیست، «فضیلت» و «انسانیت» و رسیدن به زندگی محرومان و آبرودارانِ مستمند و فراموش شدگان ارزش است. اگر غنا و ثروتمندی و دارایی ارزش بود، پیامبر بزرگ انسانیت و ارزشها نمیفرمود : «شَرُّ أمّتی الأغنیاء»؛ بدترین مسلمانان، اغنای(ثروتمندان) مسلمانند.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص237
@hadithedalat
اینکه گفته شود هر کس ثروت و امکانات دارد، میتواند هرگونه دلش خواست خرج کند و طبق امیال خود زندگی و مصرف کند و بپوشد و بنوشد، سخنی است - صد در صد- قارونی و ضدّ قرآنی که از مردم جاهل نسبت به ارزشها یا عوامل نفوذی و مأمور شنیده میشود. اگر این سخن درست است پس احکام «اسراف» و «تبذیر» در قرآن کریم چه میشود؟ پولداری و ولخرجی و شادخواری ارزش نیست، «فضیلت» و «انسانیت» و رسیدن به زندگی محرومان و آبرودارانِ مستمند و فراموش شدگان ارزش است. اگر غنا و ثروتمندی و دارایی ارزش بود، پیامبر بزرگ انسانیت و ارزشها نمیفرمود : «شَرُّ أمّتی الأغنیاء»؛ بدترین مسلمانان، اغنای(ثروتمندان) مسلمانند.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص237
@hadithedalat
۱۸:۰۳
Navaeian:موضوع اصلی :ویژگیهای حکومتهای صالح
موضوع فرعی : برای خود، برای مردم
أَتَأْمُرونَ النّاس بِالبِرَّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُم
آیا به مردم میگویید کار خوب بکنید و خودتان را فراموش میکنید (و از خود نمیخواهید که کار خوب بکنید؟!)
قرآن کریم، سوره بقره، آیه 44
@hadithedalat
موضوع فرعی : برای خود، برای مردم
أَتَأْمُرونَ النّاس بِالبِرَّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُم
آیا به مردم میگویید کار خوب بکنید و خودتان را فراموش میکنید (و از خود نمیخواهید که کار خوب بکنید؟!)
قرآن کریم، سوره بقره، آیه 44
@hadithedalat
۱۷:۵۳
Navaeian:#نکته بسیار مهم:
بهترین قوانين و انسان ترین زمامداران، اگر سازمانی اداری و صالح و قانونگرا را پایه ریزی نکرده باشند، و کارگزاران و مأمورانی ناصالح و بی تعهد، مدیریت بخشهای کاری و اداری را برعهده گیرند، جز واژگونی پایه اصلی نظام و حاکمیت و فروافتادن کار جامعه و رواج ستم و اجحاف و بیقانونی و زدگیهای بنیادین مردم، رهاوردی نخواهد داشت.
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص179
@hadithedalat
بهترین قوانين و انسان ترین زمامداران، اگر سازمانی اداری و صالح و قانونگرا را پایه ریزی نکرده باشند، و کارگزاران و مأمورانی ناصالح و بی تعهد، مدیریت بخشهای کاری و اداری را برعهده گیرند، جز واژگونی پایه اصلی نظام و حاکمیت و فروافتادن کار جامعه و رواج ستم و اجحاف و بیقانونی و زدگیهای بنیادین مردم، رهاوردی نخواهد داشت.
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص179
@hadithedalat
۱۷:۵۴
Navaeian:موضوع اصلی: ویژگیهای حکومتهای صالح
موضوع فرعی: ویژگیهای اجتماعی
النبی(ص) : أعاذَکَ الله مِن إمارَةِ السُفَهاء
پیامبراکرم(ص) : خداوند تو را از شر زمامدار شدن سفیهان و کم خردان نگاه دارد.
مستدرک الوسائل، ج13، ص127الحیاة، ج9، ص228
@hadithedalat
موضوع فرعی: ویژگیهای اجتماعی
النبی(ص) : أعاذَکَ الله مِن إمارَةِ السُفَهاء
پیامبراکرم(ص) : خداوند تو را از شر زمامدار شدن سفیهان و کم خردان نگاه دارد.
مستدرک الوسائل، ج13، ص127الحیاة، ج9، ص228
@hadithedalat
۱۷:۱۶
Navaeian:موضوع اصلی: ویژگیهای حکومتهای صالح
موضوع فرعی: بکار گماردن صالحان
الامام الصادق(ع): وَ لَیسَ یُحَبُّ لِلمُلوکِ أنْ یُفَرِّطوا فی ثَلاثٍ: فی حِفظِ الثُغُور، وَ تَفَقّدِ الظّالِم، و ٱختیارِ الصّالِحینَ لِأعْمالِهِم.
امام صادق(ع): پسندیده نیست که حاکمان در سه چیز سهلانگاری کنند: حفظ امنیت مرزها، رسیدگی به مظالم و مشکلات مردم، و گزینش افراد صالح برای کارها.
تحف العقول، ص319الحیاة، ج9، ص229
@hadithedalat
موضوع فرعی: بکار گماردن صالحان
الامام الصادق(ع): وَ لَیسَ یُحَبُّ لِلمُلوکِ أنْ یُفَرِّطوا فی ثَلاثٍ: فی حِفظِ الثُغُور، وَ تَفَقّدِ الظّالِم، و ٱختیارِ الصّالِحینَ لِأعْمالِهِم.
امام صادق(ع): پسندیده نیست که حاکمان در سه چیز سهلانگاری کنند: حفظ امنیت مرزها، رسیدگی به مظالم و مشکلات مردم، و گزینش افراد صالح برای کارها.
تحف العقول، ص319الحیاة، ج9، ص229
@hadithedalat
۱۷:۱۷
Navaeian:#نکته بسیار مهم:
برخی دولتها، در سرمایهگذاریها به مسائل عمومی و همگانی و زیربنایی توجه نمیکنند و سرمایهگذاری در بخشهای زیربنایی و عمومی را عامل ثبات و قدرت جامعه نمیشمارند، از اینرو بیشترین سرمایه را برای ظاهرسازیها هزینه میکنند. و در اين موارد نیز، مسائل اصولی و اصلی توسعه و رشد و رفاه تودههای مردم را از نظر دور میدارند؛ و از کانون اصلی قدرت که رضایت تودهها و رشد درآمد و رفاه عمومی است، غافلند.امام علی (ع) در عهدنامه اشتری، درست بر همین نقطه اشتباه در حاکمیت ها انگشت میگذارد و با قاطعیت میگوید : «آنان که همواره در اندیشه تهی کردن جیب مردم هستند (و سرمایهگذاریهای تولیدی و مردمی را فراموش میکنند) چندان نمی پایند و در آتش خشم تودهها میسوزند.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص194
@hadithedalat
برخی دولتها، در سرمایهگذاریها به مسائل عمومی و همگانی و زیربنایی توجه نمیکنند و سرمایهگذاری در بخشهای زیربنایی و عمومی را عامل ثبات و قدرت جامعه نمیشمارند، از اینرو بیشترین سرمایه را برای ظاهرسازیها هزینه میکنند. و در اين موارد نیز، مسائل اصولی و اصلی توسعه و رشد و رفاه تودههای مردم را از نظر دور میدارند؛ و از کانون اصلی قدرت که رضایت تودهها و رشد درآمد و رفاه عمومی است، غافلند.امام علی (ع) در عهدنامه اشتری، درست بر همین نقطه اشتباه در حاکمیت ها انگشت میگذارد و با قاطعیت میگوید : «آنان که همواره در اندیشه تهی کردن جیب مردم هستند (و سرمایهگذاریهای تولیدی و مردمی را فراموش میکنند) چندان نمی پایند و در آتش خشم تودهها میسوزند.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص194
@hadithedalat
۵:۱۴
Navaeian:موضوع اصلی: احساس و عاطفه
موضوع فرعی: پرورش لامسه اجتماعی
لَن تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنفِقُوا مِمّا تَحِبّونَ
تا از چیزهایی که دوست میدارید (و به آنها دلبسته اید) نبخشید و انفاق نکنید، هرگز به نیکوکاری (و تعالی روحی آن) دسترسی پیدا نمیکنید.
سوره آل عمران، آیه 92
@hadithedalat
موضوع فرعی: پرورش لامسه اجتماعی
لَن تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنفِقُوا مِمّا تَحِبّونَ
تا از چیزهایی که دوست میدارید (و به آنها دلبسته اید) نبخشید و انفاق نکنید، هرگز به نیکوکاری (و تعالی روحی آن) دسترسی پیدا نمیکنید.
سوره آل عمران، آیه 92
@hadithedalat
۱۷:۴۹
Navaeian:#نکته_بسیار_مهم
موضوع: مشکل بزرگ انسان در همه تاریخ
«مشكل بزرگ انسان - در سراسر تاريخ كهن خويش - ظلم اقتصادى است نه ظلم سياسى و اجتماعى ، زيرا اين دو ظلم نيز - بيشتر - از ظلم اقتصادى پديد میآیند و فراگير میشوند؛ و اينكه «قرآن كريم» به مبارزهاى فراگستر و ژرف بر ضدّ «تكاثر»(افزونخواهى) و «متكاثران»(افزونخواهان، سرمايه دارى و سرمايه داران) و «اتراف»(شادخوارى، اشرافيگرى و تجمّلگرايى) و «مترفان»(شادخواران ، تنعّم پرستان و تجمّلگرايان) پرداخته است، براى آن است كه مردمان را از اين خطر بزرگ آگاه كند، و همگان را به ضرورت نبرد كردن با آن برانگيزد.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج3، صص 22 و 23
@hadithedalat
موضوع: مشکل بزرگ انسان در همه تاریخ
«مشكل بزرگ انسان - در سراسر تاريخ كهن خويش - ظلم اقتصادى است نه ظلم سياسى و اجتماعى ، زيرا اين دو ظلم نيز - بيشتر - از ظلم اقتصادى پديد میآیند و فراگير میشوند؛ و اينكه «قرآن كريم» به مبارزهاى فراگستر و ژرف بر ضدّ «تكاثر»(افزونخواهى) و «متكاثران»(افزونخواهان، سرمايه دارى و سرمايه داران) و «اتراف»(شادخوارى، اشرافيگرى و تجمّلگرايى) و «مترفان»(شادخواران ، تنعّم پرستان و تجمّلگرايان) پرداخته است، براى آن است كه مردمان را از اين خطر بزرگ آگاه كند، و همگان را به ضرورت نبرد كردن با آن برانگيزد.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج3، صص 22 و 23
@hadithedalat
۶:۲۶
۶:۲۷