عکس پروفایل حدیث عدالتح

حدیث عدالت

۹۲عضو
Navaeian:موضوع: ویژگی‌های حکومت‌های فاسد
موضوع فرعی : همکاری با نفوذیهای خائن و اختلاسگران بی‌دین
الامام الجَواد(ع) : کَفا بِالمَرءِ خِیانَةً، أن یَکونَ أمیناً لِلخَوَنَةِ.
امام جواد(ع) : در خیانت انسان همین بس که مورد اعتماد خائنان باشد (و با آنان همکاری کند).
الحیاة، ج9، ص348مجمع البیان، ج6، ص356
@hadithedalat

۶:۰۴

thumnail
وحدت و تقریب، کلید رهایی از بندی است که استعمار بر پای مسلمانان بسته است، بندی که با گره جهالت محکمتر می‌شود. فاجعه آمیز آنکه در این وانفسا، دیده بر حقایقی که باید می‌بندیم و همه را به یک چوب میرانیم. آنچه دیروز بر مظلومان حرم شاهچراغ گذشت، قصه تلخی است که اهل سنت، بیش از یک قرن است با آن دست به گریبانند؛ از همان زمانی که وهابیون، با سرکردگی جد همین آل سعود، اهل طائف را که همگی از اهل سنت بودند، در بیابان برهنه رها کرد تا عقاید باطل وهابی را بپذیرند و نپذیرفتند و همه از دم تیغ وحشی هایی که نوادگانشان را امروز در هر صحنه قتل و جنایتی می‌بینیم، گذشتند. محبت و برادری، سفارش اهل بیت(ع) و دستور دینی ماست. «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» (فتح-29)؛ این منطق قرآنی ماست، حتی زمانی که داغ عزیزان داریم.
محتوای ویدئو: بخشی از سخنرانی شیخ بدرالدین حسون، مفتی اهل سنت سوریه در روز عاشورا
@hadithedalat

۶:۲۶

Navaeian:موضوع: اصول کلی رسالت پیامبران
موضوع فرعی: طبقه اجتماعی انبیاء
النَّبیّ(ص) - عَن إبنِ مسعودٍ قال: أَتی النّبی(ص) رَجُلٌ یُکَلِّمُهُ فَأَرعَد، فقال: «هَوِّن علیک! فَلَسْتُ بِمَلِک، إنّما أنا ابنُ ٱمْرَأةٍ کانَت تَأکُلُ القِدّ.
ابن مسعود می‌گوید: مردی نزد پیامبر آمد و با او سخن می‌گفت، و در آن حال لرزه بر اندامش افتاده بود؛ پیامبر گفت: «راحت باش! من شاه نیستم. من پسر زنی هستم که گوشت ماندهٔ خشک شده می خورْد.»
الحیاة، ج 2، ص67مکارم الاخلاق، ص 14
@hadithedalat

۵:۲۵

Navaeian:موضوع: اصول کلی رسالت پیامبران
موضوع فرعی: توجه داشتن به #مستمندان
النّبی(ص) : ... القُربَةُ إلَی اللّه حَبُّ الْمَساکینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُم.
پیامبر(ص) : وسیله نزدیک شدن به خدا، دوست داشتن مستمندان و نزدیک شدن به ایشان است.
الحیاة، ج 2، ص 75مکارم الاخلاق، ص 171
@hadithedalat

۵:۲۶

Navaeian:نکته مهم:
در اسلام، توجه و کمک به فقرا و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی آنها، امری عاطفی و متکی به میل و رغبت افراد و به خصوص ثروتمندان نیست که هر گاه هوس کنند، از سر لطف و مرحمت و با منّت، کمکی مختصر یا بیشتر را در اختیار فقرا بگذارند. در اسلام این یاری رساندن یک واجب شرعی و ضرورت انسانی و وظیفه دینی است که از طبقات مرفه جامعه، تحت هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود و دیگران هم، باید در حد وسع، در این مسیر بکوشند.
@hadithedalat

۵:۲۶

thumnail
Navaeian:کاهن: باید دانسته باشی که اکنون کجا هستی؟عبدالله: به خدا قسم که اینان بُتان فروافتاده اند.کاهن: بُتان جاهلی که بر خاک افتاده اند و گذرنده ای نمی‌گذرد مگر آنکه برآنها پاره سنگی بیفکند. پدرانم متولیان معابد بودند و من گناه ایشان را باز میخرم.عبدالله: در روزگار عزت بر آنان زر و سیم می افشاندند و حالا پاره های سرگین و سنگ. من خدای زنده را می ستایم که‌در آسمان است.(عبدالله سنگی به سوی بُتان می اندازد.)عبدالله: کاش می‌دانستم حسین بن علی در حقشان چه گفت؟کاهن: چگونه سنگی بر بُتان مُرده بیندازم، حال آنکه بُتان زنده بر روی زمینند؟
#دیالوگ_ماندگار#روز_واقعه
@hadithedalat

۱۸:۱۶

Navaeian:موضوع اصلی : ویژگی‌های حکومت‌های فاسد
موضوع فرعی : مبارزه با آگاهی
الامام علی(ع): یُستَدَلُّ عَلی إدبارِ الدُّوَل بِأربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ والتَّمَسُکِ بِالْفُروعِ، وَ تَقدیمِ الأراذِل، و تأخیرِ الأفاضِل.
امام علی(ع) : عامل سقوط دولت‌ها و حکومت‌ها چهار چیز است: 1- رها کردن کارهای اصلی، 2- پرداختن به کارهای فرعی، 3- پیش انداختن فرومایگان، 4- کنار گذاشتن فرهیختگان.
الحیاة، ج9، صص 313 و 314غررالحکم، ج2، ص551
@hadithedalat

۱۸:۱۶

Navaeian:موضوع اصلی : اصول کلی رسالت پیامبران
موضوع فرعی: کار برای آخرت
الامام علی(ع) : وَاللّه لَقَد رَقَعتُ مِدْرَعَتی هذه حتّی اسْتَحیَیتُ مِن راقِعَها. وَلَقَد قالَ لی قائِلُ: ألا تَنْبِذُها عَنک؟ فَقُلتُ: اُغًرُب عَنّی فَعِندَ الصَّبّاحِ یَحمَدُ القَومُ السُّری.
امام علی(ع) : به خدای سوگند که من این پیراهن را چندان وصله کردم که از وصله کننده آن شرمسار شدم؛ چون گوینده ای به من گفت: چرا آن را دور نمی اندازی؟ در پاسخ او گفتم: از من دور شو که چون صبح شود، قدر راهپیمایی شبانه روشن گردد.
الحیاة، ج2، صص 71 و 72نهج البلاغه، ص 510
@hadithedalat

۱۶:۵۷

thumnail
Navaeian:ولید: تا فتوای خلیفه از مدینه به کوفه برسد، جُندب زندانی من است. دینار، وردان، او را به بند بکشید.
جُندب ازدی: ولید، اگر به بندم نکشی، فرزند خَلَف عُقبَه نیستی! تو پسر خلف همان عقبه ای که کثافات شکمبه گوسفند بر سر پیامبر می‌ریخت. ای مردم! از میان هفتاد اسیر جنگ بدر، عقبه تنها اسیری بود که به دستور پیامبر گردنش را زدند. ای مؤمنین! این همان ولید بن عقبه است که به حُکم «مؤلفة قلوبهم» مسلمان شد. به قول کسی که خدا فاسقش می‌خواند، اعتماد نکنید. او مرا به بند می‌کشد که به مکری گردنم بزند.
#دیالوگ_ماندگار#سریال_امام_علی
@hadithedalat

۱۷:۳۱

Navaeian:#نکته مهم:
اگر حکومت دینی باشد و نام دین بر خود نهاده باشد و مقدّسات را هزینه سیاست و ضعف عملکرد - یا خیانت - خود کند، بنیاد اعتقادات دینی جامعه - بویژه نسل‌های جوان - را ویران خواهد ساخت.
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، صص 180 و 181
@hadithedalat

۱۷:۱۱

Navaeian:موضوع اصلی : ویژگی‌های حکومت‌های صالح
موضوع فرعی: ویژگی‌های اقتصادی
النّبی(ص) : مَن أتی عَلَیهِ أربَعونَ یَوماً، وَ لَم یَأکُلِ اللَّحم، فَلیَستَقرِضْ عَلَی الله، وَلْیَأکُلْهُ.
پیامبر(ص) : هر کس تا چهل روز نتوانست گوشت بخورد، باید از بیت المال قرض کند، گوشت بخرد و بخورد.
الحیاة، ج9، ص192بحارالانوار، ج 66،ص 65
@hadithedalat

۱۷:۲۸

Navaeian:#نکته بسیار مهم:
اینکه گفته شود هر کس ثروت و امکانات دارد، می‌تواند هرگونه دلش خواست خرج کند و طبق امیال خود زندگی و مصرف کند و بپوشد و بنوشد، سخنی است - صد در صد- قارونی و ضدّ قرآنی که از مردم جاهل نسبت به ارزش‌ها یا عوامل نفوذی و مأمور شنیده می‌شود. اگر این سخن درست است پس احکام «اسراف» و «تبذیر» در قرآن کریم چه می‌شود؟ پولداری و ولخرجی و شادخواری ارزش نیست، «فضیلت» و «انسانیت» و رسیدن به زندگی محرومان و آبرودارانِ مستمند و فراموش شدگان ارزش است. اگر غنا و ثروتمندی و دارایی ارزش بود، پیامبر بزرگ انسانیت و ارزش‌ها نمیفرمود : «شَرُّ أمّتی الأغنیاء»؛ بدترین مسلمانان، اغنای(ثروتمندان) مسلمانند.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص237
@hadithedalat

۱۸:۰۳

Navaeian:موضوع اصلی :ویژگی‌های حکومت‌های صالح
موضوع فرعی : برای خود، برای مردم
أَتَأْمُرونَ النّاس بِالبِرَّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُم
آیا به مردم می‌گویید کار خوب بکنید و خودتان را فراموش میکنید (و از خود نمی‌خواهید که کار خوب بکنید؟!)
قرآن کریم، سوره بقره، آیه 44
@hadithedalat

۱۷:۵۳

Navaeian:#نکته بسیار مهم:
بهترین قوانين و انسان ترین زمامداران، اگر سازمانی اداری و صالح و قانونگرا را پایه ریزی نکرده باشند، و کارگزاران و مأمورانی ناصالح و بی تعهد، مدیریت بخش‌های کاری و اداری را برعهده گیرند، جز واژگونی پایه اصلی نظام و حاکمیت و فروافتادن کار جامعه و رواج ستم و اجحاف و بی‌قانونی و زدگیهای بنیادین مردم، رهاوردی نخواهد داشت.
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص179
@hadithedalat

۱۷:۵۴

Navaeian:موضوع اصلی: ویژگی‌های حکومت‌های صالح
موضوع فرعی: ویژگی‌های اجتماعی
النبی(ص) : أعاذَکَ الله مِن إمارَةِ السُفَهاء
پیامبراکرم(ص) : خداوند تو را از شر زمامدار شدن سفیهان و کم خردان نگاه دارد.
مستدرک الوسائل، ج13، ص127الحیاة، ج9، ص228
@hadithedalat

۱۷:۱۶

Navaeian:موضوع اصلی: ویژگی‌های حکومت‌های صالح
موضوع فرعی: بکار گماردن صالحان
الامام الصادق(ع): وَ لَیسَ یُحَبُّ لِلمُلوکِ أنْ یُفَرِّطوا فی ثَلاثٍ: فی حِفظِ الثُغُور، وَ تَفَقّدِ الظّالِم، و ٱختیارِ الصّالِحینَ لِأعْمالِهِم.
امام صادق(ع): پسندیده نیست که حاکمان در سه چیز سهل‌انگاری کنند: حفظ امنیت مرزها، رسیدگی به مظالم و مشکلات مردم، و گزینش افراد صالح برای کارها.
تحف العقول، ص319الحیاة، ج9، ص229
@hadithedalat

۱۷:۱۷

Navaeian:#نکته بسیار مهم:
برخی دولت‌ها، در سرمایه‌گذاریها به مسائل عمومی و همگانی و زیربنایی توجه نمی‌کنند و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی و عمومی را عامل ثبات و قدرت جامعه نمی‌شمارند، از این‌رو بیشترین سرمایه را برای ظاهرسازیها هزینه می‌کنند. و در اين موارد نیز، مسائل اصولی و اصلی توسعه و رشد و رفاه توده‌های مردم را از نظر دور می‌دارند؛ و از کانون اصلی قدرت که رضایت توده‌ها و رشد درآمد و رفاه عمومی است، غافلند.امام علی (ع) در عهدنامه اشتری، درست بر همین نقطه اشتباه در حاکمیت ها انگشت می‌گذارد و با قاطعیت می‌گوید : «آنان که همواره در اندیشه تهی کردن جیب مردم هستند (و سرمایه‌گذاریهای تولیدی و مردمی را فراموش می‌کنند) چندان نمی پایند و در آتش خشم توده‌ها می‌سوزند.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج9، ص194
@hadithedalat

۵:۱۴

Navaeian:موضوع اصلی: احساس و عاطفه
موضوع فرعی: پرورش لامسه اجتماعی
لَن تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنفِقُوا مِمّا تَحِبّونَ
تا از چیزهایی که دوست می‌دارید (و به آنها دلبسته اید) نبخشید و انفاق نکنید، هرگز به نیکوکاری (و تعالی روحی آن) دسترسی پیدا نمی‌کنید.
سوره آل عمران، آیه 92
@hadithedalat

۱۷:۴۹

Navaeian:#نکته_بسیار_مهم
موضوع: مشکل بزرگ انسان در همه تاریخ
«مشكل بزرگ انسان - در سراسر تاريخ كهن خويش - ظلم اقتصادى است نه ظلم سياسى و اجتماعى ، زيرا اين دو ظلم نيز - بيشتر - از ظلم اقتصادى پديد می‌آیند و فراگير می‌شوند؛ و اينكه «قرآن كريم» به مبارزه‌اى فراگستر و ژرف بر ضدّ «تكاثر»(افزونخواهى) و «متكاثران»(افزونخواهان، سرمايه دارى و سرمايه داران) و «اتراف»(شادخوارى، اشرافيگرى و تجمّل‌گرايى) و «مترفان»(شادخواران ، تنعّم پرستان و تجمّل‌گرايان) پرداخته است، براى آن است كه مردمان را از اين خطر بزرگ آگاه كند، و همگان را به ضرورت نبرد كردن با آن برانگيزد.»
علامه محمدرضا حکیمیالحیاة، ج3، صص 22 و 23

@hadithedalat

۶:۲۶

thumnail
Navaeian:#جاده_عدالت
گفتاری از شهید آیت‌الله بهشتی: راه و رسم حرکت به سوی «جامعه اسلامی»
هنوز در جامعه ما، سیرها و خیلی سیرها با گرسنه‌ها و خیلی گرسنه‌ها، باهم در جامعه دیده می‌شوند و تا وقتی چنین است، جامعه ما اسلامی نیست. خیلی متنزّل و نازل و فروافتاده و سقوط کرده‌است انسانی که زیربنای شخصیتش روابط اقتصادی باشد. قابل قبول نیست برای ما که اداره جامعه در دست ما باشد و باز هم در این مملکت کسی شب گرسنه بخوابد؛ ولی اعتراف می‌کنم در برابر ملت عزیزمان که موفقیت ما در این زمینه بسیار ناچیز بوده‌است. باید حرکت و اقدامی سریع و قاطع و مؤثر آغاز کنند و آغاز کنیم و هر چه زودتر به این فاصله جهنمی سطح زندگی در جامعه جمهوری اسلامی ایران پایان دهیم.
#مبارزه_با_فقر#مبارزه_با_فاصله_طبقاتی
@hadithedalat

۶:۲۷