عکس پروفایل معارف حدیثم

معارف حدیث

۳۱۴عضو
عکس پروفایل معارف حدیثم
۳۱۴ عضو

معارف حدیث

کانال پایگاه حدیث نت

۲۹ فروردین

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
undefined راه خاندان محمّد! undefined#امام_رضا_علیه_السلام :
✓ «ما خاندان محمّديم و بر راه ميانه‌اى قرار داريم كه نه تندرو به ما مى‌رسد و نه آن كه از پس مى‌آيد، از ما پيشى مى‌گيرد».
⁙ «نَحنُ آلَ مُحَمَّدٍ النَّمَطُ الأَوسَطُ، الَّذي لا يُدرِكُنا الغالي ولا يَسبِقُنَا التّالِي».
undefined الكافي : ج١ ص١٠١ ح٣
@hadithnet | معارف حدیث

۵:۵۴

thumnail
.undefined #مناسبت‌ها
undefinedهشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه اطهار علیهم السلام در #بقیع
undefinedدر هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری وهابیون کوردل پس از اشغال مکه با هدایت عبدالعزیزبن سعود مسیر مدینه را در پیش گرفتند و پس از مقابله با مدافعان شهر آن را به تصرف خود درآورده و در اقدامی شوم قبور ائمه بقیع را تخریب کردند.
وهابیون همچنین ضریحی که بر روی قبور حضرات معصومین امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قرار داشت را خراب کرده و آن را با خود بردند.
آنها همچنین در این حرکت کوردلانه، قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص)، قبر ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل(ع) و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) و ... را تخریب کردند.
undefinedبقیع یکی از پر خاطره‌ترین مکانهای مدینه است که نخست آن را بقیع الغرقد مینامیدند.بقیع در زمان #پیامبر_اکرم_(ص) به عنوان زیارتگاه بوده و آن حضرت برخی شبها خانه را ترک کرده و تنها به بقیع میرفته و در آنجا به راز و نیاز با خدا میپرداخته است.
undefined قبر عباس عموی گرامی رسول خدا(ص) نیز در این قبرستان است و در کنار آن نیز قبر دیگری است متعلق به فاطمه بنت اسد و به احتمال ضعیف متعلق به #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها،که قبل از ویرانی ساختمان این حرم مطهر، همه این قبور ششگانه در زیر یک گنبد و دارای ضریح و صندوق زیبا بودند.
undefined برخی دختران پیامبر اکرم(ص) و نیز برخی از یاران نزدیک ایشان در بقیع مدفونند؛
undefined بیشتر بخوانید http://hadith.net/post/60794/
#هشتم_شوال
@hadithnet | معارف حدیث

۶:۲۶

۳۰ فروردین

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
undefined او را زن ندهيد! undefined#پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✓ «اگر شرابخوار به خواستگارى آمد، او را زن ندهيد».
⁙ «شارِبُ الخَمرِ لا يُزَوَّجُ إذا خَطَبَ».
undefined الكافی: ج٥ ص٣٤٨ ح٢
@hadithnet | معارف حدیث

۶:۳۵

.▣ هـمـدم شیـطان!
⁜ شراب‌خواری، موجب تعطیل‌شدن توان عقل و تشخیص انسان می‌شود، بروز هیچ رفتار ناپسند و زشتی از شراب‌خوار، غیر منتظره نیست. بر‌این‌اساس، از مسلمانان خواسته شده از معاشرت و تعامل با چنین زشتکارانی پرهیز شود.
#پیامبر_اکرم (ﷺ) می‌فرمایند:
شراب‌خوار اگر سخنى گفت، باور نكنيد؛ و اگر خواستگارى كرد، به او زن ندهيد؛ و اگر بيمار شد، به عيادتش نرويد؛ و اگر مُرد، بر جنازه‌اش حاضر نشويد ؛ و به او امانت مسپاريد!
✧ شارِبُ‌ الخَمرِ لا تُصَدِّقوهُ‌ إِذا حَدّثَ، ولاتُزَوِّجوه إِذا خَطَبَ، ولا تَعودوهُ إِذا مَرِضَ، ولا تَحْضَروهُ إِذا ماتَ، ولا تأتَمِنوهُ على‌ أَمانَةٍ.◌ تفسير القمی: ج ۱ ص ۱۳۱.
⩵ عدم معاشرت با شراب‌خواران، علاوه بر اینکه موجب می‌شود دیگران از خطر رفتارهای نابخردانۀ آنان دور بمانند، به‌نوعی مبارزۀ منفی و تنبیه‌گرانه و تحریم اجتماعی آنان نیز به شمار می‌آید.
✧ لا تُصادِقوا شارِبَ الخَمرِ، فَإِنَّ مُصادَقَتَهُ نَدامَةٌ.با شراب‌خوار، دوستى نكنيد كه دوستى با او موجب پشيمانى است.◌ جامع الأخبار: ص۴۲۸ ح۱۱۹۸
⪨ شراب‌خوار، همدم شیطان است. دوستی با همدم شیطان، جز تبهکاری و پشیمانی، حاصلی به بار نمی‌آورد. ⩮ آن‌کس‌که با شراب‌خوار دوستی و معاشرت کند، باد کاشته است و هر‌کس که باد بکارد، توفان درو خواهد کرد؛ توفانی که بنیان زندگی او را بر کَند و ویران سازد!
undefined مرتضی خوش نصیب، آبشار معرفت، ص۱۸۰https://hadith.net/post/64731
@hadithnet | معارف حدیث

۷:۲۶

۳۱ فروردین

thumnail

۷:۰۰

. ﷽؛
#حديث_روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
undefined مـنتظـر بـاشیـد و امـیـدوار!
undefined#امام_علی_علیه_السلام :
✓ «در انتظار فرج باشيد و از رحمت خدا نوميد نشويد».
⁙ «إنتَظِرُوا الفَرَجَ و لاتَيأَسوا مِن رَوحِ اللّهِ».
undefined بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۳
#امام_زمان علیه‌السلام
@hadithnet | معارف حدیث

۷:۰۰

۱ اردیبهشت

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined از غـفلتـم بـِرهـان...! undefined#امام_حسین_علیه_السلام :
✓ «خداى من! چرخش من در ميان آثار، موجب دورىِ ديدار مى‌شود. پس مرا يكسر به خدمتى بدار كه به تو برساند. چگونه چيزى كه در وجودش نيازمند توست، بر تو ره بنمايد؟!».
⁙ «إلهي! تَرَدُّدي فِي الآثارِ يوجِبُ بُعدَ المَزارِ، فَاجمَعني عَلَيكَ بِخِدمَةٍ توصِلُني إلَيكَ. كَيفَ يُستَدَلُّ عَلَيكَ بِما هُوَ في وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَيكَ!».
undefinedالإقبال : ص٣٤٨
@hadithnet | معارف حدیث

۵:۳۷

.⁜ مـاندن در پـله اول نـردبان احسـاس و انـدیشه!
✧ «الهى ترددى فى الآثار يوجب بعد المزار» ... خدايا اگر توجه خود را بر بررسى آثار قدرت و دست آوردهاى توانايى تو معطوف سازم و يك به يك آنها را مطالعه کنم تا تو را شناسايى كنم، موجب مى‌گردد كه راه وصال و ديدارِ تو، دور و دراز گردد.
🪶 اى محبوب و مطلوب من، اگر خويشتن را ـ براى شناخت تو ـ در آثار و آفريده‌هاى متكثّر و آيات متنوّع تو سرگرم سازم، و در لابلاى شاخه‌هاى...آثارِ صنعِ تو، به اين سو و آن سو كشانده شوم، موجب مى‌شود كه از تويى كه اين همه آثار را پديد آورده‌اى، دور و بيگانه شوم. ... و در پايگاهى از خيالِ محض به سربرم كه به هيچ وجه مرا به دليلى قاطع رهنمون نخواهد بود، و در ميان فضايى از گمان‌ها و احتمالات قرار گيرم كه راه را فراسويم در رسيدن به محبوب مسدود سازد؛ زيرا اگر فرآورده‌اى جالب و شگفت انگيز، در دسترس احساس و تفكر كسى قرار گيرد، سزا نيست كه نردبان احساس و انديشه را هدف قرار دهد! و بر آن بالا و پايين رود تا فقط درباره نظم و ترتيب اين فرآورده، نيروى فكر خود را به كار بگمارد!، و در ماهيت اين فرآورده، انديشه خود را ايستا نگه دارد!؛ بلكه بايد بپويد و از اين نردبان فكر و استدلال بگذرد تا آورنده و سازنده آن را شناسايى كند و دل به محبت كسى ببندد كه آن را آفريده و لباس هستى را بر قامتش پوشانده است؛...
undefinedچون سيد الشهدا (عليه السلام) مى‌دانست كه تفكرِ ايستا در آثار صنع الهى موجب بُعْد مسافت در وصول، و راهزنى سالك در پيمودن طريق به سوى مطلوب مى‌گردد، از خدا درخواست مى كند كه قواى حسى و عقلى او را همبستگى بخشيده و در توجه و اهتمامش تمركزى بيافريند تا پريشان خاطر نماند و از تفرق و تشتت انديشه برهد؛ لذا از پايگاهى بعيد براى تحقق قربِ جوار، بانگ برمى‌آورد كه:
✧ «فَاجْمَعْنى عَلَيْكَ بِخَدْمَةٍ تُوصِلُنى اِلَيْكَ»... مرا در حضور خويش به خدمتى فرمان ده؛ خدمتى كه راه وصول به تو را بر من هموار و نزديك سازد.
يعنى خدايا، توجه و التفات مرا آنچنان به سوى خويش معطوف ساز كه از آن پس به غير تو ننگرم، و جز رضاى تو، رضاى هيچ كسى، حتى رضاى خود را هم نپويم...
undefined نسخه اى نفيس در شرح دعاى عرفه، سيد محمد باقر حجتى حسينى https://hadith.net/post/254
@hadithnet | معارف حدیث

۶:۲۸

thumnail
. ⪻ ماييم و دست و دامن معصوم مرتضى! ⪼
⩸ شعر سعدی شیرازی در وصف امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مناسبت روز بزرگداشت سعدی
◃كس را چه زور و زَهره كه وصف على كند؟جبّار در مناقب او گفت : «هل أتى»
◃زور آزماى قلعه خيبر كه بند اودر يكدگر شكست به بازوى «لا فتى»
◃مردى كه در مَصاف، زِرِه، پيش بسته بودتا پيش دشمنان نكند پشت بر غزا
◃شير خدا و صَفدر ميدان و بحر جودجانبخش در نماز و جهان سوز در وغا
◃ديباچه مروّت و ديوان معرفتلشكركش فتوّت و سردار اتقيا
◃فردا كه هر كسى به شفيعى زنند دستماييم و دست و دامن معصوم مرتضى
undefined كليات سعدى، تصحيح: محمّد على فروغى، ص ۴۲۹https://hadith.net/post/43047
@hadithnet | معارف حدیث

۶:۲۹

۲ اردیبهشت

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined با بچّه‌زا ازدواج کنید! undefined#پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✓ «با باكره بچّه زا ازدواج كنيد و با زن زيباىِ نازا ازدواج نكنيد؛ زيرا من در روز قيامت، به [ جمعيّت ]شما بر ديگر امّت ها مى‌بالم».
⁙ «تَزَوَّجوا بِكرا وَلودا ، ولا تَزَوَّجوا جَميلَةً عاقِرا ، فَإِنّي اُباهي بِكُمُ الاُمَمَ يَومَ القِيامَةِ».
undefined الكافی : ج٥ ص٣٣٣ ح٢
@hadithnet | معارف حدیث

۴:۵۸

۳ اردیبهشت

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined بندگانى، همانند باران! undefined#امام_باقر_علیه_السلام :
✓ «همانا خداى ـ برتر باد يادش! ـ را بندگانى فرخنده حال و آسان بخش است كه مى‌زيند و مردم نيز در سايه [بذل و بخشش] آنان زندگى مى‌كنند. اينان در ميان بندگان خدا، همانند باران هستند».
⁙ «إنَّ للّهِِ ـ تَعالى ذِكرُهُ ـ عِبادا مَيامينَ مَياسيرَ، يَعيشونَ ويَعيشُ النّاسُ في أكنافِهِم، وهُم في عِبادِهِ بِمَنزِلَةِ القَطرِ».
undefined الكافی : ج٨ ص٢٤٧ ح٣٤٥
undefined مناسبت‌ امروز :روزبزرگداشت شیخ بهایی ، روزملی کارآفرینی
@hadithnet | معارف حدیث

۵:۲۸

thumnail
.⁘ دانـشـمنـد ذوفـنـون! ⁘
#پیامبر_اکرم (ﷺ) :✧ دانش، ودیعه خدا در زمین اوست و دانشمندان امناى او بر آن هستند، پس هركس دانش خود را به كار بندد، امانتش را ادا كرده است...◌ الدرّة الباهرة، ص۱۷
🪶 بهاءالدین محمد بن عزّالدین حسین بن عبدالصمد حارثی عاملی (۹۵۳-۱۰۳۰ یا ۱۰۳۱ ه.ق)، معروف به شیخ بهایی، بهاءالدین عاملی و شیخ‌الاسلام، فقیه، دانشمند ذوفنون، محدث، حکیم، شاعر و ریاضیدان شیعه در عصر صفویه.
₪ وی از علمای جبل عامل بود که نسبش به حارث همدانی صحابی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) می‌رسد.
₪ شیخ بهائی از مفاخر و نوابغ اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری است كه در جامعیت و تنوع دانش‌ها، كمتر نظیری می‌توان برایش پیدا نمود،
₪ منصب شیخ الاسلامی و ریاست علمای شیعه را بر عهده داشت و از این منصب نهایت استفاده برای ترویج و نشر مکتب تشیع را نمود. ₪ سفرهای بسیاری به کشورهای مختلف داشته که مهم‌ترین آنها سفر به مشهد با پای پیاده همراه شاه عباس صفوی است.
₪ شیخ بهایی سال‌های طولانی به تدریس و تألیف پرداخت و آثار گران سنگ علمی تألیف و شاگردان برجسته زیادی تربیت کرد.
⩸ در زمینه‌های گوناگون نظیر: تفسیر، حدیث، فقه، اصول، رجال، فلسفه، دعا، لغت، ریاضی، نجوم، شعر و ادب فارسی و چندین دانش دیگر بیش از ۱۰۰ تالیف دارد.«جامع عباسی» «و الاربعون حدیثا»، از آثار اوست.
⩵ اقدامات وی در مرقد امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام)، مسجد امام اصفهان و منار جنبان، حمام گرم اصفهان و بسیاری بناهای به یاد ماندنی دیگر، از کارهای عمرانی شیخ بهائی است.
undefined ویکی‌فقه
undefinedویژه‌نامه شیخ بهاییhttps://hadith.net/tag/شیخ-بهایی
@hadithnet | معارف حدیث

۶:۲۷

۴ اردیبهشت

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined خـیری در او نیـست! undefined#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «خيرى نيست در آن كس كه گردآوردنِ مال از راه حلال را دوست نمى‌دارد؛ تا با آن آبروى خويش را حفظ كند، دِينش را ادا نمايد، و با خويشانش پيوند داشته باشد».
⁙ «لا خَيرَ في مَن لا يُحِبُّ جَمعَ المالِ مِن حَلالٍ؛ يَكُفُّ بِهِ وَجهَهُ، ويَقضي بِهِ دَينَهُ، ويَصِلُ بِهِ رَحِمَهُ».
undefined الكافی : ج٥ ص٧٢ ح٥
@hadithnet | معارف حدیث

۵:۳۹

. ⫧ مـال حـلال و بـرکـاتش! ⫧
⁜ داشتن مال و به هر شکل مصرف کردن، نشانۀ خیر بودن زندگی نیست! الگوی «دارندگی و مصرف هوسی»، گاه به شر موجب می‌‏شود!... امّا الگوی «دارندگی و مصرف عقلانی» مال را در آنچه به خیر و صلاح اوست، مصرف می‌‏کند!...
⩸ مال، هدیه‌ای از جانب خداوند متعال به انسان است تا از آن در راه رشد و تکامل خود استفاده نماید. آنچه را که خداوند متعال به انسان ارزانی می‌دارد، هم عاملی برای گذران زندگی است و هم عاملی برای رشد و تعالی معنوی و بروز فضایل انسانی. در حقیقت، مال نیز یک ابتلا و آزمون است که انسان به وسیلۀ آن می‌تواند خیر دنیا و آخرت را به دست آورد.
₪ در قرآن کریم، تصریح شده که مال، مایۀ قوام زندگی است.(۱)و در روایات، از آن به عنوان: = بهترین یاور برای آخرت،= عاملی برای خودداری از ستمکاری،= گوارایی زندگی،= حفظ آبرو، = و پرداخت قرض و کمک به خویشاوندان، = عاملی برای شرافت دنیا= بهترین یاور در تقواپیشگی، یاد شده است.
✧ پیامبر اکرمصلی‌الله علیه و آله برخورداری از مال و تأمین روزی را مایۀ تقویت دینداری و انجام دادن تکالیف دینی، مانند اقامۀ نماز و گرفتن روزه و پرداخت زکات دانسته است. ⩴ بنا بر این، به وسیلۀ مال می‌توان هم زندگی مادی را تأمین نمود و هم دینداری را تقویت کرد. ترکیب این دو می‌تواند سعادت دنیا و آخرت را تضمین کند.
ا - - - - -۱) سورۀ نساء،‏ آیۀ ۵
#عباس_پسندیده ، الگوی اسلامی شادکامی، ص۱۹۷
@hadithnet | معارف حدیث

۷:۲۱

۵ اردیبهشت

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined همچون زیارت امام حسین(ع)! undefined#امام_هادی_علیه_السلام :
✓ «اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كنى، چنان است كه گويى امام حسين عليه السلام را زيارت كرده‌اى».
⁙ «أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عليه السلام».
undefined كامل الزيارات ص ٣٢٤
@hadithnet | معارف حدیث

۱۱:۲۲

thumnail
undefined چـشمـه جـاری نــور
⪨ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حافظ بخش مهمی از میراث شیعه!
₪ حاصل تلاش‌های علمی حدیثی #حضرت_عبدالعظیم_الحسنی_عليه_السلام در دو برهه زمان قابل بررسی است:
۱. در همان عصر حیاتشان که بزرگ‌‌ترین اثرش آمدن به ری و هدایت شیعیان آن منطقه است. چون شخصی برای آنکه از ائمه علیهم‌السلام، منقطع شود و به منطقه‌ای دوردست بیاید و رهبری و هدایت شیعیان را بر عهده بگیرد حداقل باید از صلاحیت‌های علمی یک عالم برجسته برخوردار بوده باشد. چون در آن دوران شرایط اینکه بلافاصله از آراء و پاسخ استفتائات ائمه علیهم‌السلام مطلع شوند، فراهم نبود از این رو، لازم بود شخصی عالم به ری بیاید که چند هزار کیلومتر با مدینه فاصله داشته و شیعیان را تعلیم و ارشاد کند، البته به شرط رسیدن به مرتبه بالای علمی.
۲. در برهه‌ای دورتر از زمان ایشان، یعنی دوران کنونی ما.ده‌ها روایت از عبدالعظیم حسنی(ع) در اندوخته علمی شیعه داریم که در برخی ابواب منحصربفرد است. در شرح احادیثی که ایشان از طریق امام جواد(ع) از امیرالمومنین(ع) نقل کرده است، برخی احادیث از دیگر محدثین دیده نمی‌شود. ✓ یعنی بخشی از میراث اهل بیت(ع) را ایشان به تنهایی حفظ و به ما منتقل کرده است از این رو، بخشی از عقاید و معارف شیعی برگرفته از روایات حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) است.
undefined بـیشتـر بخـوانیـد https://hadith.net/post/72653
@hadithnet | معارف حدیث

۱۱:۲۳

۶ اردیبهشت

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined بـر مـن بـبـار! undefined#پیامبر_اکرم (ﷺ) :
✓ «بار خدايا! آسمان روزى‌ات را با قطره‌هاى درشت بر من بباران؛ با نعمت‌هاى پُربار مرا از خَلقت بى نياز فرما؛ قتلگاه‌هاى تنگدستى را از من دور فرما».
⁙ «وأمطِرِ اللّهُمَّ عَلَيَّ سَماءَ رِزقِكَ بِسِجالِ الدِّيَمِ، وأغنِني عَن خَلقِكَ بِعَوائِدِ النِّعَمِ، وَارمِ مَقاتِلَ الإِقتارِ مِنّي...».
undefined مُهج الدعوات : ص٣١٢
@hadithnet | معارف حدیث

۵:۴۵

۷ اردیبهشت

thumnail

۲:۱۶

. ﷽؛
#حديث_روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined حـجّـتـى دانـا!
undefined#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «زمين از حجّتى دانا در آن، خالى نمى‌‏ماند. جز اين، زمين را اصلاح نمى‌‏كند و مردم جز با آن، اصلاح نمى‌‏شوند».
⁙ «إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن أن يَكونَ فيها حُجَّةٌ عالِمٌ، إنَّ الأَرضَ لا يُصلِحُها إلّا ذلِكَ و لا يُصلِحُ النّاسَ إلّا ذلِكَ».
undefined کمال الدین، ص٢٠٣ ح٧
#امام_زمان علیه‌السلام
@hadithnet | معارف حدیث

۲:۱۶

۸ اردیبهشت

thumnail
. ﷽؛ #حديث_روز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefined نهی از منکر کنید! undefined#امام_علی_علیه_السلام :
✓ «از زشتكارى نهى كنيد و خود از آن باز ايستيد؛ زيرا كه شما فرمان داريد ابتدا خود از كار زشت باز ايستيد و سپس ديگران را نهى كنيد».
⁙ «وانهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَناهَوا عَنهُ؛ فإنَّما اُمِرتُم بِالنَّهيِ بَعدَ التّناهي».
undefined نهج البلاغه : خطبه ١٠٥
@hadithnet | معارف حدیث

۷:۲۱