۲۹ فروردین
۵:۵۴
۶:۲۶
۳۰ فروردین
۶:۳۵
.▣ هـمـدم شیـطان!
⁜ شرابخواری، موجب تعطیلشدن توان عقل و تشخیص انسان میشود، بروز هیچ رفتار ناپسند و زشتی از شرابخوار، غیر منتظره نیست. برایناساس، از مسلمانان خواسته شده از معاشرت و تعامل با چنین زشتکارانی پرهیز شود.
✧ #پیامبر_اکرم (ﷺ) میفرمایند:
شرابخوار اگر سخنى گفت، باور نكنيد؛ و اگر خواستگارى كرد، به او زن ندهيد؛ و اگر بيمار شد، به عيادتش نرويد؛ و اگر مُرد، بر جنازهاش حاضر نشويد ؛ و به او امانت مسپاريد!
✧ شارِبُ الخَمرِ لا تُصَدِّقوهُ إِذا حَدّثَ، ولاتُزَوِّجوه إِذا خَطَبَ، ولا تَعودوهُ إِذا مَرِضَ، ولا تَحْضَروهُ إِذا ماتَ، ولا تأتَمِنوهُ على أَمانَةٍ.◌ تفسير القمی: ج ۱ ص ۱۳۱.
⩵ عدم معاشرت با شرابخواران، علاوه بر اینکه موجب میشود دیگران از خطر رفتارهای نابخردانۀ آنان دور بمانند، بهنوعی مبارزۀ منفی و تنبیهگرانه و تحریم اجتماعی آنان نیز به شمار میآید.
✧ لا تُصادِقوا شارِبَ الخَمرِ، فَإِنَّ مُصادَقَتَهُ نَدامَةٌ.با شرابخوار، دوستى نكنيد كه دوستى با او موجب پشيمانى است.◌ جامع الأخبار: ص۴۲۸ ح۱۱۹۸
⪨ شرابخوار، همدم شیطان است. دوستی با همدم شیطان، جز تبهکاری و پشیمانی، حاصلی به بار نمیآورد. ⩮ آنکسکه با شرابخوار دوستی و معاشرت کند، باد کاشته است و هرکس که باد بکارد، توفان درو خواهد کرد؛ توفانی که بنیان زندگی او را بر کَند و ویران سازد!
مرتضی خوش نصیب، آبشار معرفت، ص۱۸۰https://hadith.net/post/64731
@hadithnet | معارف حدیث
⁜ شرابخواری، موجب تعطیلشدن توان عقل و تشخیص انسان میشود، بروز هیچ رفتار ناپسند و زشتی از شرابخوار، غیر منتظره نیست. برایناساس، از مسلمانان خواسته شده از معاشرت و تعامل با چنین زشتکارانی پرهیز شود.
✧ #پیامبر_اکرم (ﷺ) میفرمایند:
شرابخوار اگر سخنى گفت، باور نكنيد؛ و اگر خواستگارى كرد، به او زن ندهيد؛ و اگر بيمار شد، به عيادتش نرويد؛ و اگر مُرد، بر جنازهاش حاضر نشويد ؛ و به او امانت مسپاريد!
✧ شارِبُ الخَمرِ لا تُصَدِّقوهُ إِذا حَدّثَ، ولاتُزَوِّجوه إِذا خَطَبَ، ولا تَعودوهُ إِذا مَرِضَ، ولا تَحْضَروهُ إِذا ماتَ، ولا تأتَمِنوهُ على أَمانَةٍ.◌ تفسير القمی: ج ۱ ص ۱۳۱.
⩵ عدم معاشرت با شرابخواران، علاوه بر اینکه موجب میشود دیگران از خطر رفتارهای نابخردانۀ آنان دور بمانند، بهنوعی مبارزۀ منفی و تنبیهگرانه و تحریم اجتماعی آنان نیز به شمار میآید.
✧ لا تُصادِقوا شارِبَ الخَمرِ، فَإِنَّ مُصادَقَتَهُ نَدامَةٌ.با شرابخوار، دوستى نكنيد كه دوستى با او موجب پشيمانى است.◌ جامع الأخبار: ص۴۲۸ ح۱۱۹۸
⪨ شرابخوار، همدم شیطان است. دوستی با همدم شیطان، جز تبهکاری و پشیمانی، حاصلی به بار نمیآورد. ⩮ آنکسکه با شرابخوار دوستی و معاشرت کند، باد کاشته است و هرکس که باد بکارد، توفان درو خواهد کرد؛ توفانی که بنیان زندگی او را بر کَند و ویران سازد!
مرتضی خوش نصیب، آبشار معرفت، ص۱۸۰https://hadith.net/post/64731
@hadithnet | معارف حدیث
۷:۲۶
۳۱ فروردین
۷:۰۰
. ﷽؛
✧ #حديث_روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مـنتظـر بـاشیـد و امـیـدوار!
#امام_علی_علیه_السلام :
✓ «در انتظار فرج باشيد و از رحمت خدا نوميد نشويد».
⁙ «إنتَظِرُوا الفَرَجَ و لاتَيأَسوا مِن رَوحِ اللّهِ».
بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۳
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
✧ #حديث_روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مـنتظـر بـاشیـد و امـیـدوار!
#امام_علی_علیه_السلام :
✓ «در انتظار فرج باشيد و از رحمت خدا نوميد نشويد».
⁙ «إنتَظِرُوا الفَرَجَ و لاتَيأَسوا مِن رَوحِ اللّهِ».
بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۳
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
۷:۰۰
۱ اردیبهشت
۵:۳۷
.⁜ مـاندن در پـله اول نـردبان احسـاس و انـدیشه!
✧ «الهى ترددى فى الآثار يوجب بعد المزار» ... خدايا اگر توجه خود را بر بررسى آثار قدرت و دست آوردهاى توانايى تو معطوف سازم و يك به يك آنها را مطالعه کنم تا تو را شناسايى كنم، موجب مىگردد كه راه وصال و ديدارِ تو، دور و دراز گردد.
🪶 اى محبوب و مطلوب من، اگر خويشتن را ـ براى شناخت تو ـ در آثار و آفريدههاى متكثّر و آيات متنوّع تو سرگرم سازم، و در لابلاى شاخههاى...آثارِ صنعِ تو، به اين سو و آن سو كشانده شوم، موجب مىشود كه از تويى كه اين همه آثار را پديد آوردهاى، دور و بيگانه شوم. ... و در پايگاهى از خيالِ محض به سربرم كه به هيچ وجه مرا به دليلى قاطع رهنمون نخواهد بود، و در ميان فضايى از گمانها و احتمالات قرار گيرم كه راه را فراسويم در رسيدن به محبوب مسدود سازد؛ زيرا اگر فرآوردهاى جالب و شگفت انگيز، در دسترس احساس و تفكر كسى قرار گيرد، سزا نيست كه نردبان احساس و انديشه را هدف قرار دهد! و بر آن بالا و پايين رود تا فقط درباره نظم و ترتيب اين فرآورده، نيروى فكر خود را به كار بگمارد!، و در ماهيت اين فرآورده، انديشه خود را ايستا نگه دارد!؛ بلكه بايد بپويد و از اين نردبان فكر و استدلال بگذرد تا آورنده و سازنده آن را شناسايى كند و دل به محبت كسى ببندد كه آن را آفريده و لباس هستى را بر قامتش پوشانده است؛...
چون سيد الشهدا (عليه السلام) مىدانست كه تفكرِ ايستا در آثار صنع الهى موجب بُعْد مسافت در وصول، و راهزنى سالك در پيمودن طريق به سوى مطلوب مىگردد، از خدا درخواست مى كند كه قواى حسى و عقلى او را همبستگى بخشيده و در توجه و اهتمامش تمركزى بيافريند تا پريشان خاطر نماند و از تفرق و تشتت انديشه برهد؛ لذا از پايگاهى بعيد براى تحقق قربِ جوار، بانگ برمىآورد كه:
✧ «فَاجْمَعْنى عَلَيْكَ بِخَدْمَةٍ تُوصِلُنى اِلَيْكَ»... مرا در حضور خويش به خدمتى فرمان ده؛ خدمتى كه راه وصول به تو را بر من هموار و نزديك سازد.
يعنى خدايا، توجه و التفات مرا آنچنان به سوى خويش معطوف ساز كه از آن پس به غير تو ننگرم، و جز رضاى تو، رضاى هيچ كسى، حتى رضاى خود را هم نپويم...
نسخه اى نفيس در شرح دعاى عرفه، سيد محمد باقر حجتى حسينى https://hadith.net/post/254
@hadithnet | معارف حدیث
✧ «الهى ترددى فى الآثار يوجب بعد المزار» ... خدايا اگر توجه خود را بر بررسى آثار قدرت و دست آوردهاى توانايى تو معطوف سازم و يك به يك آنها را مطالعه کنم تا تو را شناسايى كنم، موجب مىگردد كه راه وصال و ديدارِ تو، دور و دراز گردد.
🪶 اى محبوب و مطلوب من، اگر خويشتن را ـ براى شناخت تو ـ در آثار و آفريدههاى متكثّر و آيات متنوّع تو سرگرم سازم، و در لابلاى شاخههاى...آثارِ صنعِ تو، به اين سو و آن سو كشانده شوم، موجب مىشود كه از تويى كه اين همه آثار را پديد آوردهاى، دور و بيگانه شوم. ... و در پايگاهى از خيالِ محض به سربرم كه به هيچ وجه مرا به دليلى قاطع رهنمون نخواهد بود، و در ميان فضايى از گمانها و احتمالات قرار گيرم كه راه را فراسويم در رسيدن به محبوب مسدود سازد؛ زيرا اگر فرآوردهاى جالب و شگفت انگيز، در دسترس احساس و تفكر كسى قرار گيرد، سزا نيست كه نردبان احساس و انديشه را هدف قرار دهد! و بر آن بالا و پايين رود تا فقط درباره نظم و ترتيب اين فرآورده، نيروى فكر خود را به كار بگمارد!، و در ماهيت اين فرآورده، انديشه خود را ايستا نگه دارد!؛ بلكه بايد بپويد و از اين نردبان فكر و استدلال بگذرد تا آورنده و سازنده آن را شناسايى كند و دل به محبت كسى ببندد كه آن را آفريده و لباس هستى را بر قامتش پوشانده است؛...
چون سيد الشهدا (عليه السلام) مىدانست كه تفكرِ ايستا در آثار صنع الهى موجب بُعْد مسافت در وصول، و راهزنى سالك در پيمودن طريق به سوى مطلوب مىگردد، از خدا درخواست مى كند كه قواى حسى و عقلى او را همبستگى بخشيده و در توجه و اهتمامش تمركزى بيافريند تا پريشان خاطر نماند و از تفرق و تشتت انديشه برهد؛ لذا از پايگاهى بعيد براى تحقق قربِ جوار، بانگ برمىآورد كه:
✧ «فَاجْمَعْنى عَلَيْكَ بِخَدْمَةٍ تُوصِلُنى اِلَيْكَ»... مرا در حضور خويش به خدمتى فرمان ده؛ خدمتى كه راه وصول به تو را بر من هموار و نزديك سازد.
يعنى خدايا، توجه و التفات مرا آنچنان به سوى خويش معطوف ساز كه از آن پس به غير تو ننگرم، و جز رضاى تو، رضاى هيچ كسى، حتى رضاى خود را هم نپويم...
نسخه اى نفيس در شرح دعاى عرفه، سيد محمد باقر حجتى حسينى https://hadith.net/post/254
@hadithnet | معارف حدیث
۶:۲۸
۶:۲۹
۲ اردیبهشت
۴:۵۸
۳ اردیبهشت
۵:۲۸
۶:۲۷
۴ اردیبهشت
۵:۳۹
. ⫧ مـال حـلال و بـرکـاتش! ⫧
⁜ داشتن مال و به هر شکل مصرف کردن، نشانۀ خیر بودن زندگی نیست! الگوی «دارندگی و مصرف هوسی»، گاه به شر موجب میشود!... امّا الگوی «دارندگی و مصرف عقلانی» مال را در آنچه به خیر و صلاح اوست، مصرف میکند!...
⩸ مال، هدیهای از جانب خداوند متعال به انسان است تا از آن در راه رشد و تکامل خود استفاده نماید. آنچه را که خداوند متعال به انسان ارزانی میدارد، هم عاملی برای گذران زندگی است و هم عاملی برای رشد و تعالی معنوی و بروز فضایل انسانی. در حقیقت، مال نیز یک ابتلا و آزمون است که انسان به وسیلۀ آن میتواند خیر دنیا و آخرت را به دست آورد.
₪ در قرآن کریم، تصریح شده که مال، مایۀ قوام زندگی است.(۱)و در روایات، از آن به عنوان: = بهترین یاور برای آخرت،= عاملی برای خودداری از ستمکاری،= گوارایی زندگی،= حفظ آبرو، = و پرداخت قرض و کمک به خویشاوندان، = عاملی برای شرافت دنیا= بهترین یاور در تقواپیشگی، یاد شده است.
✧ پیامبر اکرمصلیالله علیه و آله برخورداری از مال و تأمین روزی را مایۀ تقویت دینداری و انجام دادن تکالیف دینی، مانند اقامۀ نماز و گرفتن روزه و پرداخت زکات دانسته است. ⩴ بنا بر این، به وسیلۀ مال میتوان هم زندگی مادی را تأمین نمود و هم دینداری را تقویت کرد. ترکیب این دو میتواند سعادت دنیا و آخرت را تضمین کند.
ا - - - - -۱) سورۀ نساء، آیۀ ۵
◌ #عباس_پسندیده ، الگوی اسلامی شادکامی، ص۱۹۷
@hadithnet | معارف حدیث
⁜ داشتن مال و به هر شکل مصرف کردن، نشانۀ خیر بودن زندگی نیست! الگوی «دارندگی و مصرف هوسی»، گاه به شر موجب میشود!... امّا الگوی «دارندگی و مصرف عقلانی» مال را در آنچه به خیر و صلاح اوست، مصرف میکند!...
⩸ مال، هدیهای از جانب خداوند متعال به انسان است تا از آن در راه رشد و تکامل خود استفاده نماید. آنچه را که خداوند متعال به انسان ارزانی میدارد، هم عاملی برای گذران زندگی است و هم عاملی برای رشد و تعالی معنوی و بروز فضایل انسانی. در حقیقت، مال نیز یک ابتلا و آزمون است که انسان به وسیلۀ آن میتواند خیر دنیا و آخرت را به دست آورد.
₪ در قرآن کریم، تصریح شده که مال، مایۀ قوام زندگی است.(۱)و در روایات، از آن به عنوان: = بهترین یاور برای آخرت،= عاملی برای خودداری از ستمکاری،= گوارایی زندگی،= حفظ آبرو، = و پرداخت قرض و کمک به خویشاوندان، = عاملی برای شرافت دنیا= بهترین یاور در تقواپیشگی، یاد شده است.
✧ پیامبر اکرمصلیالله علیه و آله برخورداری از مال و تأمین روزی را مایۀ تقویت دینداری و انجام دادن تکالیف دینی، مانند اقامۀ نماز و گرفتن روزه و پرداخت زکات دانسته است. ⩴ بنا بر این، به وسیلۀ مال میتوان هم زندگی مادی را تأمین نمود و هم دینداری را تقویت کرد. ترکیب این دو میتواند سعادت دنیا و آخرت را تضمین کند.
ا - - - - -۱) سورۀ نساء، آیۀ ۵
◌ #عباس_پسندیده ، الگوی اسلامی شادکامی، ص۱۹۷
@hadithnet | معارف حدیث
۷:۲۱
۵ اردیبهشت
۱۱:۲۲
۱۱:۲۳
۶ اردیبهشت
۵:۴۵
۷ اردیبهشت
۲:۱۶
. ﷽؛
✧ #حديث_روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
حـجّـتـى دانـا!
#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «زمين از حجّتى دانا در آن، خالى نمىماند. جز اين، زمين را اصلاح نمىكند و مردم جز با آن، اصلاح نمىشوند».
⁙ «إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن أن يَكونَ فيها حُجَّةٌ عالِمٌ، إنَّ الأَرضَ لا يُصلِحُها إلّا ذلِكَ و لا يُصلِحُ النّاسَ إلّا ذلِكَ».
کمال الدین، ص٢٠٣ ح٧
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
✧ #حديث_روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
حـجّـتـى دانـا!
#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «زمين از حجّتى دانا در آن، خالى نمىماند. جز اين، زمين را اصلاح نمىكند و مردم جز با آن، اصلاح نمىشوند».
⁙ «إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن أن يَكونَ فيها حُجَّةٌ عالِمٌ، إنَّ الأَرضَ لا يُصلِحُها إلّا ذلِكَ و لا يُصلِحُ النّاسَ إلّا ذلِكَ».
کمال الدین، ص٢٠٣ ح٧
#امام_زمان علیهالسلام
@hadithnet | معارف حدیث
۲:۱۶
۸ اردیبهشت
۷:۲۱