نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
آیت الله حائری شیرازی
روش صحیح مدیریت بر زیردستان از نگاه دین
در #مدیریت_دینی، ابتدا باید زیردستان خود را به #احترامپذیری عادت بدهید؛ طوریکه هر چه به آنها احترام بیشتری گذاشتید، اطاعت آنها نیز بیشتر شود. مدیر در نظام اسلامی باید ظرفیت احترامپذیری زیردستان خودش را بالا ببرد. این روش مدیریت اسلامی است. بچهها در ابتدای سال اول ولادتشان، با خوردن یک دانه انار، ممکن است اسهال بگیرند! اما همین بچهای که جذب و هضم یک دانه انار برایش مقدور نیست، بعد از مدتی یک عدد انار کامل را هم که بخورد رنجشی پیدا نمیکند. ما اگر بر اساس نظام «استخفاف» عمل کنیم، در اولین مرتبهای که میخواهیم از این مسئله عدول کنیم و بیاییم روی اصول صحیح، طبعاً به مانع برمیخوریم. وقتی به کسی که به احترام عادت ندارد، احترام میگذاریم، از آنجایی که جنبۀ کمی دارد، حالت پررویی پیدا میکند و در پیاش بینظمی به وجود میآید. اما اگر ما او را با این غذا آشنا و مأنوس کردیم، همان که یک دانه انار موجب انحراف مزاج او میشد، کارش به جایی میرسد که دو عدد انار هم که بخورد، هیچ اثر سوئی روی او نمیگذارد. احترام، اولش برای کسی که احترام ندیده، #غرورآفرین است؛ اما برای کسی که به این امور عادت کرده، نهتنها غرورآفرین نیست، بلکه #تواضعآفرین است! پس نباید از اولین قدم احترام وحشت کرد؛ چرا که اولین قدم، بهطور طبیعی ممکن است چنین آثاری داشته باشد. @haerishirazi
روش صحیح مدیریت بر زیردستان از نگاه دین.jpg
۲۵۵.۷۵ کیلوبایت
۱۴:۵۳
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
پاسخ به چند سؤال پرتکرار
نسبت کتاب راه رشد و دورۀ مجازی راه رشد چیه؟ دورۀ آموزش مجازی راه رشد، در واقع «گزیدهای ویدئویی از کتاب راه رشد» به همراه «آزمونهای مرحلهای» و «اعطای مدرک رسمی پایاندوره» است. کتاب «راه رشد»، بسیار مفصلتر و کاملتر است. اگر قبلاً کتاب راه رشد را تهیه و مطالعه کردهاید نیازی به خرید دورۀ راه رشد نیست. اما کسانی که مایلند گزیدۀ مباحث کتاب را با صدا یا فیلم خود استاد ببینند و بشنوند (که این هم لطف خودش را داره)، میتوانند دورۀ آموزشی راه رشد را تهیه کنند. اما اگر مایل به مطالعۀ کتاب بصورت کامل و تفصیلی هستید، خود کتاب را تهیه کنید.
آیا میتوانم قبل از خرید، چند ویدئو از دوره را ببینم؟ بله، شما میتوانید تعدادی از ویدئوهای ابتدایی را بصورت رایگان مشاهده نموده و در صورت تمایل، دورۀ کامل را خریداری نمایید.
آیا بابت شرکت در دوره، گواهی هم داده میشود؟ بله، بعد از اتمام دوره (مشاهدۀ ویدئوها + انجام آزمونها)، گواهی نیز از طرف موسسۀ حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) داده می شود (در صورت اتمام دوره در طی 6 ماه). در مورد دورۀ راه رشد، گواهی رسمی از طرف #مرکز_آموزشهای_آزاد_دانشگاه_باقرالعلوم(ع) صادر میشود و در مورد سایر دورهها (به جز درس سحر)، گواهی از طرف دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی(ره) صادر میشود.
توان پرداخت هزینۀ دوره را ندارم. چه کنم؟ ماهیت کار ما #کاملاً_فرهنگی است و هرگز راضی نمیشیم که #حتی_یک_نفر به خاطر مشکل مالی، از دسترسی به این دورههای آموزشی محروم شود. لذا اگرچه عواید حاصل از فروش این کار نیز صرفاً برای امور فرهنگی و تبلیغی دفتر حفظ و نشر آثار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (مثل تدوین کتابهای مرحوم استاد، فعالیتهای رسانهای و ...) استفاده میشود #اما اگر کسی واقعاً توان خرید دوره را ندارد، به ادمین (@haeri1395) کانال پیام بدهد تا دوره را بصورت رایگان
خدمتشون تقدیم کنیم.
بعد از تهیۀ دوره و دیدن محتوا، از خریدم پشیمان شدم. آیا وجه پرداختی قابل برگشت است؟ بله، تا #یک_ماه بعد از خرید دوره، وجه قابل استرداد هست. @haerishirazi
تا ساعت 24، آخرین مهلت تهیۀ دورهها است. اگر کسی مایل به تهیۀ دوره است، هرچه زودتر اقدام کند.
جهت دریافت کد تخفیف30 درصدی خرید دوره، به ادمین (
@haeri1395) پیام بدهید.
۶:۱۰
@haerishirazi
۶:۲۲
امام وقتی میگوید راه قدس از کربلا میگذرد، معنایش این است: کسانیکه میخواهند با اسرائیل بجنگند، اول باید اسلحۀ لازم برای این جنگ را با خود بردارند؛ که آن اسلحه، بیعت با امام حسین (ع) است! تنها کسانی میتوانند بر اسرائیل پیروز بشوند که قبلاً با امام حسین (ع) بیعت کرده باشند.
این مطلب یک سابقۀ تاریخی دارد. اسرائیل یک کشور یهودی است و جنگیدن با یهود آداب دارد؛ برنامه میخواهد؛ مشابه با صدر اول اسلام. تاریخ را بردارید مطالعه کنید. دربارۀ جنگ خیبر، هم اهل سنت کتاب نوشتهاند هم دیگران. یکی از صحنههایی که در تاریخ، هیچگونه جای ابهام و تردید ندارد نبرد خیبر است. این نبرد در سه روز پیاپی انجام شده؛ در سه مرحله. دو مرحلۀ اول، شکست بوده، مرحلۀ سوم، پیروزی. رسول اکرم (ص) دربارۀ مرحلۀ سوم که مرحلۀ پیروزی بوده، تعبیری دارد: «لَاُعطِینَّ الرّایةَ غَداً رَجُلاً یحِبُّ اللهَ ورَسولَهُ و یحِبُّهُ اللهُ ورَسولُهُ» [فردا پرچم را به دست مردى مىسپارم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند]. یعنی این به منزلۀ شرط پیروزی بوده است.
حالا وقتی امام میگوید راه پیروزی از کربلا میگذرد، یعنی سردارتان حسینبنعلی (ع) باشد؛ فرزند علی (ع) باشد. برگردید به گذشتۀ تاریخ، ببینید در جنگ خیبر چه کسی را سردار قرار دادید تا پیروز شدید؟ اکنون هم راهگشای شما همین است که در کربلا با فرزند علی (ع) بیعت کنید. او را پیش روی خودتان قرار بدهید و با شیوه و روش او بجنگید تا پیروز بشوید. از طریق کربلا عبور کنید و بگویید ما برای پیروزی نمیجنگیم؛ ما برای ادای تکلیف میجنگیم! هدف ما این است که با شیطان بیعت نکنیم. ما نه غنائم میخواهیم، نه شهرت، نه عزت دنیا. برای ما آخرت و خدا مطرح است؛ اینکه سر به غیر خدا نسپاریم!
@haerishirazi
۱۲:۰۲
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
آداب جنگیدن با یهود
امام وقتی میگوید راه قدس از کربلا میگذرد، معنایش این است: کسانیکه میخواهند با اسرائیل بجنگند، اول باید اسلحۀ لازم برای این جنگ را با خود بردارند؛ که آن اسلحه، بیعت با امام حسین (ع) است! تنها کسانی میتوانند بر اسرائیل پیروز بشوند که قبلاً با امام حسین (ع) بیعت کرده باشند. این مطلب یک سابقۀ تاریخی دارد. اسرائیل یک کشور یهودی است و جنگیدن با یهود آداب دارد؛ برنامه میخواهد؛ مشابه با صدر اول اسلام. تاریخ را بردارید مطالعه کنید. دربارۀ جنگ خیبر، هم اهل سنت کتاب نوشتهاند هم دیگران. یکی از صحنههایی که در تاریخ، هیچگونه جای ابهام و تردید ندارد نبرد خیبر است. این نبرد در سه روز پیاپی انجام شده؛ در سه مرحله. دو مرحلۀ اول، شکست بوده، مرحلۀ سوم، پیروزی. رسول اکرم (ص) دربارۀ مرحلۀ سوم که مرحلۀ پیروزی بوده، تعبیری دارد: «لَاُعطِینَّ الرّایةَ غَداً رَجُلاً یحِبُّ اللهَ ورَسولَهُ و یحِبُّهُ اللهُ ورَسولُهُ» [فردا پرچم را به دست مردى مىسپارم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند]. یعنی این به منزلۀ شرط پیروزی بوده است. حالا وقتی امام میگوید راه پیروزی از کربلا میگذرد، یعنی سردارتان حسینبنعلی (ع) باشد؛ فرزند علی (ع) باشد. برگردید به گذشتۀ تاریخ، ببینید در جنگ خیبر چه کسی را سردار قرار دادید تا پیروز شدید؟ اکنون هم راهگشای شما همین است که در کربلا با فرزند علی (ع) بیعت کنید. او را پیش روی خودتان قرار بدهید و با شیوه و روش او بجنگید تا پیروز بشوید. از طریق کربلا عبور کنید و بگویید ما برای پیروزی نمیجنگیم؛ ما برای ادای تکلیف میجنگیم! هدف ما این است که با شیطان بیعت نکنیم. ما نه غنائم میخواهیم، نه شهرت، نه عزت دنیا. برای ما آخرت و خدا مطرح است؛ اینکه سر به غیر خدا نسپاریم! @haerishirazi
آداب جنگیدن با یهود ادامه.jpg
۱۰۴.۰۳ کیلوبایت
۱۲:۰۶
در طلبگی، اینکه انسان آبش، نانش، غذایش، لباسش، مسکنش، همه چیزش مهیّا باشد، موجب ساخته شدن نیست! ممکن است کسی بگوید اگر این امور، مرتّب نباشد، فکر طلبه برای درس خواندن آماده نمیشود؛ فکرش مشوّش میشود و وقتی مشوّش شد، درس را نمیفهمد؛ و اگر درس را نفهمید، پیشرفت نمیکند. اما این جواب دارد: انسان وقتی همهچیزش مرتب بشود، مثل باغی میشود که آبیاریاش روی ٧ دور و ١٠ دور است. کافی است که یکبار آب به آن نرسد، میخشکد! اما اگر گرسنگی کشید، تلخی چشید و سختی دید و زیر و بالا داشت، مثل درخت صحرایی میشود. گاهی یکسال میگذرد و حتی باران هم نمیزند، اما درخت سر جایش ایستاده! چیزی را که این درخت یک سال تحمل میکند، یک باغ بیست روزش را هم تحمل نمیکند!
@haerishirazi
۱۱:۱۳
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
آیت الله حائری شیرازی
سازندگیِ سختیهای معیشت
در طلبگی، اینکه انسان آبش، نانش، غذایش، لباسش، مسکنش، همه چیزش مهیّا باشد، موجب ساخته شدن نیست! ممکن است کسی بگوید اگر این امور، مرتّب نباشد، فکر طلبه برای درس خواندن آماده نمیشود؛ فکرش مشوّش میشود و وقتی مشوّش شد، درس را نمیفهمد؛ و اگر درس را نفهمید، پیشرفت نمیکند. اما این جواب دارد: انسان وقتی همهچیزش مرتب بشود، مثل باغی میشود که آبیاریاش روی ٧ دور و ١٠ دور است. کافی است که یکبار آب به آن نرسد، میخشکد! اما اگر گرسنگی کشید، تلخی چشید و سختی دید و زیر و بالا داشت، مثل درخت صحرایی میشود. گاهی یکسال میگذرد و حتی باران هم نمیزند، اما درخت سر جایش ایستاده! چیزی را که این درخت یک سال تحمل میکند، یک باغ بیست روزش را هم تحمل نمیکند! @haerishirazi
سازندگیِ سختیهای معیشت.jpg
۱۵۸.۶۵ کیلوبایت
سازندگیِ سختیهای معیشت
عکس با کیفیت جهت نشر در فضای مجازی
۶:۲۸
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
آداب جنگیدن با یهود
امام وقتی میگوید راه قدس از کربلا میگذرد، معنایش این است: کسانیکه میخواهند با اسرائیل بجنگند، اول باید اسلحۀ لازم برای این جنگ را با خود بردارند؛ که آن اسلحه، بیعت با امام حسین (ع) است! تنها کسانی میتوانند بر اسرائیل پیروز بشوند که قبلاً با امام حسین (ع) بیعت کرده باشند. این مطلب یک سابقۀ تاریخی دارد. اسرائیل یک کشور یهودی است و جنگیدن با یهود آداب دارد؛ برنامه میخواهد؛ مشابه با صدر اول اسلام. تاریخ را بردارید مطالعه کنید. دربارۀ جنگ خیبر، هم اهل سنت کتاب نوشتهاند هم دیگران. یکی از صحنههایی که در تاریخ، هیچگونه جای ابهام و تردید ندارد نبرد خیبر است. این نبرد در سه روز پیاپی انجام شده؛ در سه مرحله. دو مرحلۀ اول، شکست بوده، مرحلۀ سوم، پیروزی. رسول اکرم (ص) دربارۀ مرحلۀ سوم که مرحلۀ پیروزی بوده، تعبیری دارد: «لَاُعطِینَّ الرّایةَ غَداً رَجُلاً یحِبُّ اللهَ ورَسولَهُ و یحِبُّهُ اللهُ ورَسولُهُ» [فردا پرچم را به دست مردى مىسپارم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند]. یعنی این به منزلۀ شرط پیروزی بوده است. حالا وقتی امام میگوید راه پیروزی از کربلا میگذرد، یعنی سردارتان حسینبنعلی (ع) باشد؛ فرزند علی (ع) باشد. برگردید به گذشتۀ تاریخ، ببینید در جنگ خیبر چه کسی را سردار قرار دادید تا پیروز شدید؟ اکنون هم راهگشای شما همین است که در کربلا با فرزند علی (ع) بیعت کنید. او را پیش روی خودتان قرار بدهید و با شیوه و روش او بجنگید تا پیروز بشوید. از طریق کربلا عبور کنید و بگویید ما برای پیروزی نمیجنگیم؛ ما برای ادای تکلیف میجنگیم! هدف ما این است که با شیطان بیعت نکنیم. ما نه غنائم میخواهیم، نه شهرت، نه عزت دنیا. برای ما آخرت و خدا مطرح است؛ اینکه سر به غیر خدا نسپاریم! @haerishirazi
«راه قدس از کربلا میگذرد» یعنی جمع بین وحدت و اصالت؛ وحدت بر محور مبارزه با اسرائیل و اصالت از طریق زیارت کربلا! وقتی کربلا را شعار قرار میدهی، تمام احکام و اصالتهای اسلامی را محکم پذیرفتی و نگه داشتی. و وقتی میروی سراغ اسرائیل، تمام کسانی که اندکی رگ اسلامی داشته باشند، به تو میگویند بارکالله و با تو همصف میشوند؛ تمام تفرقهها برطرف میشود و تمام جداییها تبدیل به یگانگی میگردد. زمام اسب را که میگیری، باید دو رشته از هر دو طرف آن را بگیری. همین که یکی از آنها از دستت در رفت، آن یکی هم در میرود. باید دو طرف را محکم بگیری؛ هم اصالت هم وحدت.
این امّت باید برود کربلا و به رنگ سرخ دربیاید؛ اصالتهای او پررنگ شود؛ حقیقتهای او جلوه پیدا کند؛ گناهانش شسته شود و ذلتی که بدان محکوم بود در کربلا شکسته شود و گذشتهها جبران گردد. بعد برود با یهود بجنگد و بهراحتی بر او پیروز شود! همین یهودی که با ٣ میلیون جمعیت، ٧٠ میلیون مسلمان نتوانستند شرّش را بکنند، در آن روز که بچهها در کربلا پاک و زلال بشوند و خدا توبۀ آنها را قبول بکند، خواهید دید با عدۀ قلیلی پدرشان درمیآید!
امام حسین (ع) در عاشورا کارخانهای درست کرده که خواب از طرفی میآید و بیدار از طرف دیگر میرود؛ بیاراده از طرفی میآید و صاحباراده میرود؛ ترسو میآید و شجاع میرود؛ بخیل میآید و سخیّ میرود.
@haerishirazi
۶:۳۷
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
آیت الله حائری شیرازی
معنای جملۀ «راه قدس از کربلا میگذرد»
«راه قدس از کربلا میگذرد» یعنی جمع بین وحدت و اصالت؛ وحدت بر محور مبارزه با اسرائیل و اصالت از طریق زیارت کربلا! وقتی کربلا را شعار قرار میدهی، تمام احکام و اصالتهای اسلامی را محکم پذیرفتی و نگه داشتی. و وقتی میروی سراغ اسرائیل، تمام کسانی که اندکی رگ اسلامی داشته باشند، به تو میگویند بارکالله و با تو همصف میشوند؛ تمام تفرقهها برطرف میشود و تمام جداییها تبدیل به یگانگی میگردد. زمام اسب را که میگیری، باید دو رشته از هر دو طرف آن را بگیری. همین که یکی از آنها از دستت در رفت، آن یکی هم در میرود. باید دو طرف را محکم بگیری؛ هم اصالت هم وحدت. این امّت باید برود کربلا و به رنگ سرخ دربیاید؛ اصالتهای او پررنگ شود؛ حقیقتهای او جلوه پیدا کند؛ گناهانش شسته شود و ذلتی که بدان محکوم بود در کربلا شکسته شود و گذشتهها جبران گردد. بعد برود با یهود بجنگد و بهراحتی بر او پیروز شود! همین یهودی که با ٣ میلیون جمعیت، ٧٠ میلیون مسلمان نتوانستند شرّش را بکنند، در آن روز که بچهها در کربلا پاک و زلال بشوند و خدا توبۀ آنها را قبول بکند، خواهید دید با عدۀ قلیلی پدرشان درمیآید! امام حسین (ع) در عاشورا کارخانهای درست کرده که خواب از طرفی میآید و بیدار از طرف دیگر میرود؛ بیاراده از طرفی میآید و صاحباراده میرود؛ ترسو میآید و شجاع میرود؛ بخیل میآید و سخیّ میرود. @haerishirazi
معنای جملۀ «راه قدس از کربلا میگذرد».jpg
۱.۷۳ مگابایت
۶:۴۳
برخی از تردیدهایی که انسان میکند از جنس نور است و برخی دیگر از جنس ظلمت. تردیدی که انسان قبل از بررسیِ مسئله درون خود دارد، تردید نورانی است. اما گاه بعد از اینکه بررسی کرد هم تردید دارد، این تردید از جنس ظلمت است. وقتی انسان، مسئله را دقیق بررسی کرد و مقدّمات کار برای او روشن شد و مبانی آن برایش کشف گردید، اما باز هم قطع پیدا نکرد، این از ضعف اوست؛ ضعف قاطعیت!
در نقطۀ مقابل، گاهی انسان بررسینکرده و با یکیدوتا قرینهٔ کوچک قاطع میشود؛ زود حکم میکند و زود تصمیم میگیرد. این قاطعیت از جنس ظلمت است. قاطعیت نورانی، قاطعیتی است که بعد از بررسی در انسان ایجاد میشود، نه آن قاطعیتی که قبل از روشن شدن مقدمات و انجام مطالعات ایجاد میشود. هرگاه مقدمات روشن شد، وقت قاطعیت میرسد؛ «فَإذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی الله» [چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن].
@haerishirazi
۵:۵۲
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
آیت الله حائری شیرازی
تردید و یقینِ ظلمانی و نورانی
برخی از تردیدهایی که انسان میکند از جنس نور است و برخی دیگر از جنس ظلمت. تردیدی که انسان قبل از بررسیِ مسئله درون خود دارد، تردید نورانی است. اما گاه بعد از اینکه بررسی کرد هم تردید دارد، این تردید از جنس ظلمت است. وقتی انسان، مسئله را دقیق بررسی کرد و مقدّمات کار برای او روشن شد و مبانی آن برایش کشف گردید، اما باز هم قطع پیدا نکرد، این از ضعف اوست؛ ضعف قاطعیت! در نقطۀ مقابل، گاهی انسان بررسینکرده و با یکیدوتا قرینهٔ کوچک قاطع میشود؛ زود حکم میکند و زود تصمیم میگیرد. این قاطعیت از جنس ظلمت است. قاطعیت نورانی، قاطعیتی است که بعد از بررسی در انسان ایجاد میشود، نه آن قاطعیتی که قبل از روشن شدن مقدمات و انجام مطالعات ایجاد میشود. هرگاه مقدمات روشن شد، وقت قاطعیت میرسد؛ «فَإذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی الله» [چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن]. @haerishirazi
تردید و یقینِ ظلمانی و نورانی.jpg
۹۵۹.۴۷ کیلوبایت
۶:۲۱
اولیای خدا مرگ را دوست میدارند. نهتنها دوست میدارند، بلکه تمنّا میکنند. تمنّا از ترجّی (رجاء) هم بالاتر است. انسان آرزوهای بسیار مهمش که خیلی شیفتۀ آنها باشد را تمنّا میکند. آن کسی که به مقام اولیاءاللهی رسیده و دیگر کامل شده، همچون جوجهای که دلش میخواهد از تخم بیرون بیاید، دوست دارد از این دنیا برود بیرون. این دنیا رحِمی است که انسان با جنین ایمان در آن نفس میکشد. بزرگ میشود، چشم و گوش در میآورد و همین که پرِ پرواز درآورد، میل به رفتن پیدا میکند. عشق به شهادتی که شهدا قبل از شهادتشان پیدا میکنند، به همین خاطر است.
علی (ع) میفرماید: «لَوْلَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ»؛ اگر اجلی که خدا نوشته مانع آنها نبود، روحشان در این پیکرشان، یک چشم بر هم زدنی نمیتوانست توقف کند! مدتهاست که این اولیاءالله میخواهند پرواز کنند؛ «خوْفاً مِنَ الْعِقَابِ»؛ میترسند بمانند در دنیا، گناه کنند و گرفتار عقاب بشوند. میترسند کاری بکنند و اجرشان از بین برود و دستشان خالی شود. برای همین میخواهند زودتر از دنیا بروند. وقتی در مأموریتی، به شما یک میلیون تومان دادند تا بروید و به قرارگاه برسانید، دلتان میخواهد زودتر برسید به قرارگاه؛ مبادا دزد این یک میلیون تومان را بزند یا گم کنید.
این جانِ عاریت که به حافظ سپرد دوستروزی رُخش ببینم و تسلیم وی کنم!
@haerishirazi
۷:۰۳
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
آیت الله حائری شیرازی
مؤمن و شیفتگی نسبت به مرگ
سخنرانی در جمع رزمندگان اولیای خدا مرگ را دوست میدارند. نهتنها دوست میدارند، بلکه تمنّا میکنند. تمنّا از ترجّی (رجاء) هم بالاتر است. انسان آرزوهای بسیار مهمش که خیلی شیفتۀ آنها باشد را تمنّا میکند. آن کسی که به مقام اولیاءاللهی رسیده و دیگر کامل شده، همچون جوجهای که دلش میخواهد از تخم بیرون بیاید، دوست دارد از این دنیا برود بیرون. این دنیا رحِمی است که انسان با جنین ایمان در آن نفس میکشد. بزرگ میشود، چشم و گوش در میآورد و همین که پرِ پرواز درآورد، میل به رفتن پیدا میکند. عشق به شهادتی که شهدا قبل از شهادتشان پیدا میکنند، به همین خاطر است. علی (ع) میفرماید: «لَوْلَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ»؛ اگر اجلی که خدا نوشته مانع آنها نبود، روحشان در این پیکرشان، یک چشم بر هم زدنی نمیتوانست توقف کند! مدتهاست که این اولیاءالله میخواهند پرواز کنند؛ «خوْفاً مِنَ الْعِقَابِ»؛ میترسند بمانند در دنیا، گناه کنند و گرفتار عقاب بشوند. میترسند کاری بکنند و اجرشان از بین برود و دستشان خالی شود. برای همین میخواهند زودتر از دنیا بروند. وقتی در مأموریتی، به شما یک میلیون تومان دادند تا بروید و به قرارگاه برسانید، دلتان میخواهد زودتر برسید به قرارگاه؛ مبادا دزد این یک میلیون تومان را بزند یا گم کنید. این جانِ عاریت که به حافظ سپرد دوست روزی رُخش ببینم و تسلیم وی کنم! @haerishirazi
مؤمن و شیفتگی نسبت به مرگ.jpg
۱۶۰.۵۷ کیلوبایت
۷:۰۶
@haerishirazi
۷:۵۶
انتخاب بین دو شــرّ.mp3
۱۲:۴۰-۵.۹۴ مگابایت
۱۲:۰۹
بازارسال شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
بعضی شوهرها فکر میکنند اگر در کارِ خانه کمکی بکنند، زنها سوارشان میشوند؛ خانم خانه هر دفعه یک مقدار رخت گذاشته، به شوهر میگوید بشور؛ ظرف گذاشته، میگوید بشور. مرد هم به زنش میگوید: ما تقسیم کار کردهایم؛ کار بیرون با من، کار خانه با تو ...
درحالیکه روزی رسول خدا (ص) آمد به خانه فاطمه و علی (ع). خوراکشان عدس بود. علی مشغول پاک کردن عدس بود. فاطمهٔ زهرا هم داشت آتش درست میکرد برای پخت و پز. رسول خدا (ص) هم شروع کردند به توضیح درباره اینکه کمک به همسر چقدر ثواب دارد ...
@haerishirazi
۱۴:۰۵
قرآن میگوید هنگام جنگ، در حال خواندن نماز هم باید آن حالت آمادهباش را حفظ کرد. نگویید من مشغول نماز میشوم و اگر در حال نماز کشته شدم شهیدم! این درست است که اگر در چنین حالتی انسان شهید شود در بهترین لحظاتش شهید شده است، اما درست نیست که از ابتدا چنین نیّتی داشته باشد و هدفش کشته شدن باشد! مثلاً این آیه را ببینید:
«فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قَاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ...»
شما توجه کنید که خداوند در این آیه میفرماید: «قاتَلُوا وَ قُتِلُوا» (آنان که جنگیدند و کشته شدند). اول قاتَلُوا را ذکر میکند بعد قُتِلُوا را. یعنی اول سعی کنید بکشید، بعد اگر کشته شدید شهید شدهاید! در واقع هرچه این قاتَلُوا طولانیتر گردد بهتر است. اینکه یک فرد بعد از کشتن افراد زیادی از دشمن، به فیض شهادت برسد، خیلی بهتر است از اینکه با کشتن عدهٔ کمتری شهید بشود. او سعادت کشتن عدهٔ بیشتری را پیدا کرده است!
@haerishirazi
۹:۳۸