۱۰:۱۶
خداوند فرشتگان را آفریده بود. همه را در رزق و روزی مشابه و در میان آنها حاجتی نبود و حاجتی نداشتند. نه نیازی بود و نه آزی ، جز پاکی، درستکاری، عبادت، تقدیس و تسبیح هیچ نبود.
خداوند موجودی آفرید که به کدّ یمین (دسترنج و زحمت دستش) و عرق جبین، نان خورد. در زمینی او را آورد که قانون آن «بکُش تا کشته نشوی» است. گناهی نیست که در آن نشود و ظلم و ستمی نیست که روا نگردد. ریشۀ همه بدبختیها در کمبودهاست و از طرف دیگر ریشۀ همه خوشبختیها هم در همین کمبودهاست.
فرشتگان کمبود ندارند. نه به «گناه» انسان آلوده میشوند و نه از «موقعیت ممتاز» انسان برخوردار میگردند.
پس هر چه هست در این تفاوت فقرا و اغنیاست. اگر اغنیا در حد وسع خود فقرائی را پوشش دهند، از فرشتگان برتر شدهاند و اگر سختی ورزند، از جانوران کمتر شوند.
عید نوروز به دلیل تعطیلاتی که دارد و به دلیل زمان تولد سال جدید و حیات جدید موقعیت استثنائی دارد و مردم عادت به نو شدن کردهاند.
دختر پسر خردسال و بزرگسالی که پدران تهی دستی دارند، وقتی لباس و کفش هم نوعان خود را میبینند و با وضع خود مقایسه میکنند مثل شمع ذوب می شوند. مثل مارِ گزیده به خود می پیچند. از حسرت، بریان میشوند و از غصه دق میکنند که: «مگر ما آدم نیستیم، مگر ما چه گناهی کردهایم» مگر نو شدن لباس و کفش یک کودک چقدر خرج دارد که به زحمت آن نیارزد.
انسانی که دلی اینچنینی را با هدیهای از لباس و کفش نو شاد میکند، گویی اسیری را از زنجیر آزاد کرده، گویی مردهای را زنده کرده، گوئی مارگزیدهای را شفا داده. این کار تسبیح خداوند است.
@haerishirazi
۱۴:۵۳
وداع لحظات آخر ماه مبارک رمضان.mp3
۰۹:۰۷-۸.۳۶ مگابایت
۱۱:۰۸
تا آخرین روز ماه رمضان خوردن روزه حرام بود و گرفتن روزه واجب بود. اما وقتی اول ماه شوال میشود، بلافاصله این روزه حرام میشود. حرام شدن روزه در روز عید فطر معنایش چیست؟ معنایش این است که حالا که بنا شد که دیگر امروز، روزه واجب نباشد، مردم بصورت یک دست، روزه گرفتن را تعطیل کنند. امروز (روز عید فطر) همه روزههایشان را بخورند و در ملأ عام هم بخورند، نه پنهانی؛ و این افطار کردن را جشن بگیرند و به این جشن بگویند: «جشن فطر» و به این عید بگویند: «عید فطر».
یعنی ما همچنانکه به امر خداوند از خوردن و آشامیدن در این یک ماه خودداری کردیم، امروز هم به امر خدا جلوی مردم غذا میخوریم و #جشن_روزه_گشودن و #جشن_اطاعت میگیریم.
همین که شما در روز عید فطر جلوی مردم غذا میخورید، این خودش یک عبادت است مثل روزه گرفتن! چون این گرسنگی نیست که ثواب دارد، این تشنگی نیست که ثواب میآورد. اجر و ثواب، به #اطاعت است. پس همچنانکه گرسنگی و تشنگی میتواند ثواب داشته باشد، غذا خوردن هم ثواب میآورد، غذا خوردن هم اجر میآورد. هرچه برای خدا باشد و به امر خدا باشد، عبادت است، هرچه برای غیرخدا و به امر غیرخدا باشد، گناه است.
@haerishirazi
۴:۱۱
#کاروان تشکیل بدهید و #شبهای_چهارشنبه گاهی بروید مسجد #جمکران. به مسجد جمکران اهمیت بدهید. ملتزم به آن باشید. چیز مهمی است. #خیلی_مهم است. سپاه اگر میخواهد خدمتی بکند، یک اتوبوسی، چیزی قرار بدهد و زمینه را مهیا کند که اینها گاهی با هم به مسجد جمکران بروند.
#سه_شنبه_های_مهدوی
@haerishirazi
۹:۵۵
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
آیت الله حائری شیرازی
ملتزم به جمکران رفتن در شبهای چهارشنبه باشید
#کاروان تشکیل بدهید و #شبهای_چهارشنبه گاهی بروید مسجد #جمکران. به مسجد جمکران اهمیت بدهید. ملتزم به آن باشید. چیز مهمی است. #خیلی_مهم است. سپاه اگر میخواهد خدمتی بکند، یک اتوبوسی، چیزی قرار بدهد و زمینه را مهیا کند که اینها گاهی با هم به مسجد جمکران بروند. #سه_شنبه_های_مهدوی @haerishirazi
IMG_20250401_131449_987.jpg
۱.۰۱ مگابایت
۹:۵۷
چاقوی جراحی: اگر دکتر با چاقوی کثیف جراحی کند، هرقدر هم بعد از عمل، محل جراحی را خوب ببندد و بخیه بزند، اما به علت استفاده از چاقوی کثیف، محل جراحی چرک و عفونت میکند. اینکه پشت سر بسیاری از امربهمعروفها، عفونت است، به این علت است که با زبانی که استریل نیست، امربهمعروف میکنند.
در امر به معروف و نهی از منکر، نیت صادق به منزلۀ استریل کردن چاقو است. اگر نیت صادق نبود، در حین حل مشکل، یک مشکل جدید ایجاد میشود. شما وقتی میخواهید به کسی تذکر دهید باید سعی کنید که خودیّت در وجودتان حاکم نباشد. وقتی «خود» حاکم باشد، این «خود»، آلودگی است. این «خود»، آن تذکر را چرکین میکند؛ یعنی طرف مقابل، آن را به دل میگیرد؛ این زخم عفونت پیدا میکند. گاهی هم نمیداند چرا؛ اما میداند که از این تذکر دلگیر شد.
گاهی یک فرد به شخصی نصیحتی میکند، آن شخص متنفر میشود؛ اما شخص دیگری تندتر از او و سخت تر از او نصیحت میکند ولی باعث تنفر طرف مقابل نمیشود. آنجا که متنفر شده، علتش این است که احساس کرده میخواهند خودشان را به رخ او بکشند. میخواهند ضعف او یا قدرت خودشان را به رخش بکشند؛ آنجا که متنفر نشده، به این دلیل بوده که احساس کرده «خود» مطرح نیست.
@haerishirazi
۱۰:۲۵
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
آیت الله حائری شیرازی
نقش نیت صادق در امربهمعروف
چاقوی جراحی: اگر دکتر با چاقوی کثیف جراحی کند، هرقدر هم بعد از عمل، محل جراحی را خوب ببندد و بخیه بزند، اما به علت استفاده از چاقوی کثیف، محل جراحی چرک و عفونت میکند. اینکه پشت سر بسیاری از امربهمعروفها، عفونت است، به این علت است که با زبانی که استریل نیست، امربهمعروف میکنند. در امر به معروف و نهی از منکر، نیت صادق به منزلۀ استریل کردن چاقو است. اگر نیت صادق نبود، در حین حل مشکل، یک مشکل جدید ایجاد میشود. شما وقتی میخواهید به کسی تذکر دهید باید سعی کنید که خودیّت در وجودتان حاکم نباشد. وقتی «خود» حاکم باشد، این «خود»، آلودگی است. این «خود»، آن تذکر را چرکین میکند؛ یعنی طرف مقابل، آن را به دل میگیرد؛ این زخم عفونت پیدا میکند. گاهی هم نمیداند چرا؛ اما میداند که از این تذکر دلگیر شد. گاهی یک فرد به شخصی نصیحتی میکند، آن شخص متنفر میشود؛ اما شخص دیگری تندتر از او و سخت تر از او نصیحت میکند ولی باعث تنفر طرف مقابل نمیشود. آنجا که متنفر شده، علتش این است که احساس کرده میخواهند خودشان را به رخ او بکشند. میخواهند ضعف او یا قدرت خودشان را به رخش بکشند؛ آنجا که متنفر نشده، به این دلیل بوده که احساس کرده «خود» مطرح نیست.
تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه ۷۹ @haerishirazi
۹-استوری-بلند.jpg
۱۰۰۲.۷۸ کیلوبایت
۱۰:۳۲
علوم تجربی.mp3
۰۱:۲۴-۱.۴۲ مگابایت
@haerishirazi
۱۰:۲۳
الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا2.mp3
۰۲:۴۳-۳.۰۷ مگابایت
@haerishirazi
۱۲:۲۰
مکث رهبری برای ملحق شدن ضعفا و درست شدن آرایش امت.mp3
۰۰:۵۴-۸۵۶.۳۱ کیلوبایت
@haerishirazi
۱۲:۲۲
من در یک جلسهای برای ائمۀ جمعۀ استان بوشهر صحبت میکردم. عرض کردم وقتی برای مردم صحبت میکنید در حرفهایتان دو طرف را لبهگذاری کنید. این طرفش را بگویید، آن طرفش را هم بگویید.
اگر میگویید علی (علیه السلام) لباسش دو سه درهمی بود، و غذایش هم همین نان خالی بود، راست است؛ اما آن طرفش را هم بگویید که ایشان گفت که من امروز اگر فقط زکات اموالم را به همۀ بنیهاشم بدهم، همهشان غنی میشوند! زکات مالش چهل هزار دینار بود! دیۀ یک انسان، هزار دینار است. یعنی زکات حضرت میشود چهل برابرِ دیۀ یک انسان. یعنی حدود یک میلیارد تومان! (*). زکات هم، یک بیستمِ مال است. یعنی درآمدش هم آنطور بوده است!! اما [ایشان این پول کلان را] در خانه نبرده. اسلام این است.
نتیجه کار ما این شده که مؤمنان با مشکلات مالی روبهرو هستند. علی (ع) بزرگترین تولیدکننده و در زمینه مصرف، زاهدترینِ اهل عالم بود و این خودش هنر است.چون ما از تولید ایشان نگفتهایم به تولید کم قانع شدهایم و حال با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم. این در حالی است که باید در بحث تولید حریص بود. ما نباید به تولید و علم کم قانع باشیم. هرچه در آمدتان بیشتر باشد بهتر میتوانید خدمت کنید. هرچه مقتدرتر و باسوادتر باشید، بهتر است.
#سال_سرمایه_گذاری_برای_تولید
------------------ * زکات حضرت علی (ع) طبق ارزش پول فعلی، معادل چند صد میلیارد تومان خواهد شد. (ادمین)
@haerishirazi
۱۳:۵۲
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
آیت الله حائری شیرازی
امیرالمؤمنین(ع)؛ حریص در تولید و زاهد در مصرف
من در یک جلسهای برای ائمۀ جمعۀ استان بوشهر صحبت میکردم. عرض کردم وقتی برای مردم صحبت میکنید در حرفهایتان دو طرف را لبهگذاری کنید. این طرفش را بگویید، آن طرفش را هم بگویید. اگر میگویید علی (علیه السلام) لباسش دو سه درهمی بود، و غذایش هم همین نان خالی بود، راست است؛ اما آن طرفش را هم بگویید که ایشان گفت که من امروز اگر فقط زکات اموالم را به همۀ بنیهاشم بدهم، همهشان غنی میشوند! زکات مالش چهل هزار دینار بود! دیۀ یک انسان، هزار دینار است. یعنی زکات حضرت میشود چهل برابرِ دیۀ یک انسان. یعنی حدود یک میلیارد تومان! (*). زکات هم، یک بیستمِ مال است. یعنی درآمدش هم آنطور بوده است!! اما [ایشان این پول کلان را] در خانه نبرده. اسلام این است. نتیجه کار ما این شده که مؤمنان با مشکلات مالی روبهرو هستند. علی (ع) بزرگترین تولیدکننده و در زمینه مصرف، زاهدترینِ اهل عالم بود و این خودش هنر است. چون ما از تولید ایشان نگفتهایم به تولید کم قانع شدهایم و حال با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم. این در حالی است که باید در بحث تولید حریص بود. ما نباید به تولید و علم کم قانع باشیم. هرچه در آمدتان بیشتر باشد بهتر میتوانید خدمت کنید. هرچه مقتدرتر و باسوادتر باشید، بهتر است. #سال_سرمایه_گذاری_برای_تولید ------------------ * زکات حضرت علی (ع) طبق ارزش پول فعلی، معادل چند صد میلیارد تومان خواهد شد. (ادمین) @haerishirazi
امیرالمؤمنین(ع)؛ حریص در تولید و زاهد در مصرف۲.jpg
۵۷۳.۱۷ کیلوبایت
۱۴:۱۸
@haerishirazi
۱۴:۳۴
حرفش را باور نکن.mp3
۰۰:۱۸-۴۳۶.۱۵ کیلوبایت
قرآن میفرماید «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»؛ یعنی اگر کسی بگوید: «من نمیتوانم بین فجور و تقوی [خیر و شرّ]، فرق بگذارم»، خداوند می گوید: «حرفش را باور نکن! #من [خودم] به او الهام کرده ام».
@haerishirazi
۱۴:۴۷
بعد از اینکه به فرزندانتان پول توجیبی میدهید، به آن فرزندی که پولش را بیخود خرج نکرده، جایزه هم بدهید؛ یعنی نگاه کنید که با این پول چه خریدهاند و به آن بچهای که درست خرج کرده، جایزه بدهید. به بقیه هم بگویید: از اول به شما گفتم که اگر پول را حرام کنید و برای عیاشی مصرف کنید، جریمه میکنم و از شهریهتان کم میکنم؛ اما اگر پول را بجا خرج کردید و با آن، ضرورتهای زندگی و مدرسه و چیزهای ماندنی خریدید، پورسانت هم میدهم و ماه دیگر، ده درصد اضافه میکنم.
@haerishirazi
۹:۴۴
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
آیت الله حائری شیرازی
پرورش تقدیرالمعیشه در فرزندان
بعد از اینکه به فرزندانتان پول توجیبی میدهید، به آن فرزندی که پولش را بیخود خرج نکرده، جایزه هم بدهید؛ یعنی نگاه کنید که با این پول چه خریدهاند و به آن بچهای که درست خرج کرده، جایزه بدهید. به بقیه هم بگویید: از اول به شما گفتم که اگر پول را حرام کنید و برای عیاشی مصرف کنید، جریمه میکنم و از شهریهتان کم میکنم؛ اما اگر پول را بجا خرج کردید و با آن، ضرورتهای زندگی و مدرسه و چیزهای ماندنی خریدید، پورسانت هم میدهم و ماه دیگر، ده درصد اضافه میکنم.
راه رشد، جلد چهار، صفحه ۲۰۵ @haerishirazi
۷-استوری-کوتاه.jpg
۱.۵۲ مگابایت
۹:۴۵