سلام علیكم یک روحانی فاضل که حافظ کل قرآن کریم و زاهدانه زندگی می کند و شهریه نمی گیرد از وجوهات ابدا استفاده نمی کند و با اینکه فرزندان حافظ قرآن و نوه دارد مستاجر است ختم قرآن و نماز و روزه قبول می کند اگر کسی بود معرفی فرمانید با شماره بنده تماس بگیرند تا هماهنگ کنم پول را به حساب ایشان واریز و با خودشان مرتبط شوند ضمنا استخاره های ایشان فوق العاده است ممنون

۹:۳۳

شماره حقیر09120893041

۹:۳۴

بنده رضارستی روحانی همسفر شما درحج تمتع

۹:۳۵

اطلاعیه جدید پیش ثبت نام حج تمتع
بدینوسیله از کلیه دارندگان اسناد ثبت نامی حج تمتع تا تاریخ ۱۵/بهمن/۱۳۸۶ جهت پیش ثبت نام برای اعزام به حج تمتع ۱۴۰۴ دعوت می گردد.
دارندگان شرایط فوق می توانند از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۸ دی ماه با مراجعه به سامانه my.haj.ir نسبت به انجام ثبت نام و واریز مبلغ اولیه ۱۵۰ میلیون تومان اقدام نمایند.

۱۶:۵۹

قابل توجه متقاضیان حج تمتع 1404؛ شرایط استطاعت جسمی برای سفر حج چیست؟
استطاعت جسمی یکی از مهمترین شرایط وجوب حج تمتع می باشد که برای حج تمتع 1404 این مهم در مرحله پیش ثبت نام مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ؛ یکی از مراحلی که متقاضیان باید در سامانه پنجره واحد سازمان حج و زیارت برای پیش ثبت نام حج تمتع 1404 دقت نمایند در گام نخست خوداظهاری توانمندی جسمی برای انجام اعمال حج می باشد که مطالعه و تایید جزییات آن ضروری است .بنابراین این مهم به شرح ذیل تاکید می گردد.**در موارد ذیل عدم استطاعت جسمی متقاضی قطعی است و می‌بایست از اعزام وی اکیداً جلوگیری شود :(موارد زمان دار ذکر شده ذیل از تاریخ اعزام به عربستان منع مطلق محسوب می شود)1 ) دیابتØ آزمایش HbA1c با مقدار بالاتر از 8/5 ( در صورت کنترل بیماری و کاهش عدد تا زمان انجام معاینات با تأیید پزشک کمیسیون بلامانع است)Ø حملات افت قند خون متعدد ( بیش از دوبار در هفته)Ø دیابت همراه با دیالیزØ زخم پای دیابتی فعال
2) قلبـــیØ سابقه سکته قلبی در 6 ماه گذشته ( ملاک زمان اعزام است)Ø جراحی قلب باز طی شش ماه گذشته ( ملاک زمان اعزام است)Ø تعویض دریچه طی شش ماه گذشته ( ملاک زمان اعزام است)Ø تعبیه دستگاه های قلبی در سه ماه گذشته ( باتری قلب یا بالن و استنت قلبی)Ø هرگونه نارسایی قلبی شدید که توانایی فعالیت روزانه را نداشته باشد.Ø ضربان قلب کمتر از 60 و یا بیشتر از 100 تا در دقیقه به جز ورزشکارانØ فشار خون کنترل نشده (افزایش یا کاهش)Ø سابقه بیماری های قلبی مادرزادی ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)
3)بیماری های مغز و اعصابØ مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در سه ماه گذشته ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø سکته مغزی در شش ماه اخیرØ مبتلایان به MS در صورتی که بیماری کنترل نشده داشته باشندØ افراد دچار بی اختیاری ادرار یا مدفوع به هر دلیلØ افراد فاقد توانایی حرکت به طور مستقل و بدون کمک (منظور بیماران وابسته به صندلی چرخ­دار است. تنها این موارد در شرایط خاص و تسهیلات لازم از جمله همراه کارآمد و تایید کمیسیون پزشکی قابل اعزام می باشند) .Ø ابتلا به صرع که در ماه اخیر بیش از سه حمله داشته است.Ø عقب ماندگی ذهنی متوسط و شدیدØ افراد دارای سابقه اختلال روان پریشی(سایکوزیس)Ø اختلال حاد و جدید روان پزشکی( افسردگی، انواع اضطراب، اختلال دوقطبی) ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø اختلال وسواس جبری شدید ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø بیماران دچار سوء مصرف مواد مخدر ( در صورت ترک و حداقل دو آزمایش منفی از سه ماه قبل از سفر و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)
4) بیماری های کلیه و مجاری ادراریØ بیماران نیازمند به دیالیز در صورتی که هر بیماری زمینه ای دیگری داشته باشندØ مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه پیشرفته (با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø سابقه پیوند کلیه در کمتر از یک سال گذشته ( ملاک تاریخ اعزام است)Ø پیوند کلیه بیش از یک­سال گذشته که کراتینین بالا بوده و عملکرد کلیه قابل قبول نیست ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد).
5) بیماری­های گوارشی و کبدیØ شش ماه اول بعد از پیوند یا پس زدگی پیوند در دو ماه گذشتهØ سیروز کبد درجه دو به بالا ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø هپاتیت فعالØ سابقه بستری در بیمارستان به دلیل خونریزی گوارشی در طی دو ماه گذشته ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø جراحی سرطان های حفره شکمی در شش ماه اخیرØ سایر جراحی های شکم طی دو ماه اخیر
6) سایر مواردØ هرگونه ابتلا به سرطان فعال و تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی تا یکسال بعد از کنترل و عدم عودØ خانم های باردار تا شش ماه پس از زایمان ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø بیمارانی که به هر علت روزانه 30 میلی گرم یا بیشتر پردنیزولون و یا مشابه آن را دریافت می کنند.Ø بیمارانی که به هر علت داروی سرکوب کننده ایمنی دریافت می کنند. ( با بررسی و نظر پزشک کمیسیون ممکن است مورد تایید قرار گیرد)Ø اندکس توده بدنی مساوی 35 و بالاتر (کاهش وزن برای رسیدن به BMI مطلوب باید از چند ماه قبل شروع شود و در یک ماه قبل از سفر بیش از 5 درصد وزن کم نشده باشد.)Ø اندکس توده بدنی اگر بین 30 تا 35 در صورتیکه همراه با یکی از موارد دیابت کنترل نشده، مشکلات تنفسی و بیماری های عضلانی و حرکتی باشد .Ø آسم کنترل نشدهØ بیماری­های عفونی فعال
لذا متقاضیان عزیز تشرف به حج تمتع قبل از اقدام به پیش ثبت نام و واریز وجه به این مهم توجه داشته باشند

۱۰:۵۸

بازارسال شده از حج و زیارت تخصصی
thumbnail
اگر به بازار نروید بهتر است
نبی مکرم اسلام (ص) حج و عمره را شبیه به دو بازار از بازارهای آخرت دانسته‌اند.مگر حج و عمره چه شباهتی به بازار دارند، درحالی‌که عمره و حج یک کار معنوی و بازار یک کار مادی است؟!
اگر کسی در بازار خرید خوبی داشته باشد، همه به او می‌گویند که جنس خوبی خریده‌ای؛ حج و عمره هم همین‌طور است و در آن صدقه در راه خدا هست، جهاد و دل‌کندن از وطن و خانواده هست، نماز هست و جهات متعدد عبادت در حج و عمره جمع شده است. در آخرت به چنین فردی می‌گویند خوش به حالت که چه خوب از این سفر استفاده کردی.
در مقابل فردی که به بازار می‌رود، ولی نه‌تنها چیزی نمی‌خرد، بلکه سارقین اموالش را هم می‌دزدند؛ چنین فردی اگر بازار نمی‌رفت بهتر بود.
افرادی هستند که اگر عمره و حج شرکت نکنند برایشان بهتر است، چون خداوند متعال در روز قیامت به آنها خواهد گفت که من کعبه، صفا و مروه، قبة الخضرای نبوی و همه اماکن مقدس را نشانت دادم، پس چرا باز هم گرفتار معصیت شدی؟این حج و عمره در روز قیامت نه‌تنها به نفع این فرد نخواهد بود، بلکه به ضرر او نیز تمام خواهد شد.

۸:۳۹

بازارسال شده از حج و زیارت تخصصی
thumbnail
محل تولد امیرمؤمنان(ع) وسط دنیاست
سئل النبي (صلى الله عليه وآله):لأي شيء سمّيت الكعبةُ كعبةً؟قال (صلى الله عليه وآله): لأنها وسط الدنيا.از رسول خدا(ص) سؤال کردند:چرا کعبه، کعبه نامیده شده است؟حضرت در پاسخ فرمود: زیرا کعبه وسط دنیا است.
undefined علل الشرائع، ص398

۲۰:۱۹

بازارسال شده از حج و زیارت تخصصی
thumbnail
روایت روز اول؛ آغاز معجزه
شکافته‌شدن دیوار کعبهundefined در اعماق تاریخ اسلام، روایتی حیرت‌انگیز از ولادت یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های دین اسلام نهفته است. روایتی که در آن، کعبه، خانه خدا، به شکلی معجزه‌آسا در برابر مادری مهربان شکافته می‌شود تا مکانی امن برای تولد فرزندش باشد.
undefined فاطمه بنت اسد، بانویی از خاندان هاشمی و از زنان مؤمن و پرهیزکار عصر خود بود. او همسری شایسته برای ابوطالب، عموی پیامبر اکرم(ص) بود و به‌واسطه این نسبت، از جایگاه والایی در میان قریش برخوردار بود. در آن دوران که جهل و بت‌پرستی بر عرب جاهلی سایه افکنده بود، فاطمه بنت اسد به توحید و یگانه‌پرستی ایمان آورده بود و همواره به خدا و رسولان او اعتقاد راسخ داشت.
undefined هنگامی که فاطمه بنت اسد نه ماهه حامله بود، برای طواف خانه خدا به مسجد الحرام آمد. درحالی‌که به نیایش مشغول بود، درد زایمان بر او عارض شد. این درد شدید، او را به شدت مضطرب کرد. در آن لحظات حساس، فاطمه بنت اسد از خدا کمک خواست. با صدایی لرزان، به درگاه خداوند دعا کرد و از او درخواست نمود که به او کمک کند تا بتواند فرزندش را به سلامت به‌دنیا آورد.
undefined در همان حال که فاطمه بنت اسد مشغول دعا بود، معجزه‌ای عظیم رخ داد. دیوار کعبه به‌طور معجزه‌آسایی شکافته شد و راهی به درون کعبه گشوده شد.
undefined فاطمه بنت اسد با آرامش‌خاطر وارد کعبه شد و در آنجا، فرزندش علی(ع) را به‌دنیا آورد. این ولادت در مکانی مقدس و به شکلی معجزه‌آسا، نشان از اهمیت و جایگاه والای فاطمه بنت اسد و حضرت علی(ع) در نزد خداوند داشت.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedhttps://ble.ir/hajjsazandegi

۲۰:۱۹

ناگفته‌هایی درباره فاطمه بنت اسد(س)
فاطمه بنت اسد، مادر امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب(ع)، امام اول شیعیان است.مادر فاطمه بنت‌ اسد نیز، فاطمه نام داشت.فاطمه بنت اسد و عمران (ابوطالب) اولین زن و مرد بنی‌هاشمی هستند که با هم ازدواج کردند.متن خطبه‌ای ازدواج فاطمه و عمران که توسط ابوطالب خوانده شد، بدین‌شرح است: «ستایش خاص خداوند، پروردگار جهانیان است، پروردگار عرش بزرگ و مقام گرامی و مشعر و حطیم، آن خدایی که ما را به بزرگی و خدمتکاری خانه کعبه برگزید؛ و سرشناسانی با اخلاص و پرده‌دارانی بزرگ گردانید، و از زشتی و شک و تردید و آزار و عیب پاک کرد، و مشعر را برای ما برپا داشت، و بر قبایل دیگر برتری بخشید، و برگزیده خاندان ابراهیم و نخبه ایشان از فرزندان اسماعیل قرار داد.من فاطمه بنت اسد را به ازدواج خویش درمی‌آورم و مهریه را هم به نزدش آورده، کارهای لازم را در این‌باره انجام داده‌ام، اینک از خود او (یعنی اسد) بپرسید، و گواهی بخواهید.»آنگاه اسد پدر فاطمه گفت: «ما هم او را به ازدواج تو درآورده و بدان راضی شدیم.» بدنبال آن مردم را اطعام کرده و ولیمه عروسی دادند.
فاطمه بنت اسد تنها زنی بوده است که در کعبه زایمان کرده است.
عبدالله پدر رسول خدا(ص) پیش از به دنیا آمدن پیامبر(ص) از دنیا رفت و آمنه مادرش در سن شش سالگی‌اش درگذشت و او تحت سرپرستی پدربزرگش عبدالمطلب قرار گرفت. پس از وفات پدربزرگش در سن هشت سالگی تحت سرپرستی عمویش ابوطالب قرار گرفت، و تا ده سال بعد از بعثت مورد حمایت این مرد و زن بزرگ بودند.فاطمه بنت اسد برای پیامبر اکرم(ص) همچون مادر بود.فاطمه(س) همیشه محمّد را بر فرزندان خود برتر و مقدم می‌داشت.پیامبر(ص) فاطمه بنت اسد را همچون مادر خویش می‌دانست و به تلافی و قدر‌دانی از زحمات او، او را به لقب «أمّاه» مفتخر ساخت.
رفتار پیامبر با پیکر فاطمه بنت اسدوقتی علی(ع) خبر وفات مادرش فاطمه بنت اسد را به رسول خدا(ص) رساند، حضرت سخت گریست و فرمود: «علی جان! او تنها مادر تو نبود؛ بلکه مادر من هم بود».پیامبر(ص) عمامه خود را کفن او قرار داد.پیراهنش را برای کفن‌کردن فاطمه به علی(ع) داد.در تشییع جنازه او تا قبرستان بقیع شرکت کرد.شخصاً بر بدن فاطمه نماز میت خواند.به فرموده پیامبر(ص)، خداوند به هفتاد هزار فرشته امر کرده که بر او نماز بخوانند.داخل قبر شد و در آن دراز کشید تا فشار قبر به او نرسد.جنازه فاطمه را با دست خود گرفت و درون قبر گذاشت.خطاب به فاطمه بنت اسد فرمود: «رَحِمَک اللّه یا اُمّی بعد امّی».به فرموده پیامبر(ص)، جبرئیل از بهشتی‌بودن او خبر داده است.چون‌ رسول خدا(ص) فاطمه‌ را در قبر گذارد، خطاب به او فرمود: يَا فَاطِمَةُ! فاطمه‌ در پاسخ رسول خدا گفت‌: لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَهِ. رسول‌ خدا(ص) فرمود: آنچه‌ را که‌ پروردگارت‌ به‌ تو وعده‌ داد، آیا دیدی که‌ حقّ است‌؟ فاطمه‌ گفت‌: آری، ای رسول‌ خدا! خدایت‌ تو را جزا دهد.گفتگوی رسول‌ الله‌ با فاطمه در درون‌ قبر به طول‌ انجامید.اقرار به امامت پسرش علی(ع) را به او تلقین کرد.وقتی پیامبر(ص) از قبر فاطمه بنت اسد بیرون آمد، اشک از چشمانش جاری بود.
فاطمه بنت اسد در سال چهارم هجرت و بنابه قولی در سال هشتم هجرت در مدینه و در سن 65 سالگی درگذشت.آرامگاه وی در جنة البقیع و در کنار ائمه معصومین(ع) قرار دارد.قبری که سمت قبله قبور ائمه(ع) قرار دارد، از آنِ فاطمه بنت اَسَد است.

۱۵:۴۰

undefinedدل شود امشب شکوفا در زمینundefinedمی زنـد لبخـند شـادی بر زمیـن
undefinedآسمــان ِ دل تبســم می کنــدundefinedروی ماهت را تجسم می کند
undefinedالسلام ای آفتــاب پشــت ابــرundefinedالسلام ای اوج قله ، کوه صبر
undefined undefined سالروز ولادت منجی عالم بشریت، صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف را تبریک می گوییم.
undefined زیبا ترین لحظات این جشن ها نصیب قلب مهربان تان. undefined
undefinedدر این ساعات ضمن استغاثه و طلب تعجیل در فرج حضرت ولیعصر صاحب الزمان(عج) از درگاه ایزد منان، به یاد همه مسلمین و شیعیان و مظلومان جهان، و دعاگوی همگان باشید undefined

۱۷:۳۵

thumbnail

۱۷:۳۶

thumbnail

۱۷:۵۷

بازارسال شده از حج و زیارت استان تهران
thumbnail
اللّـهُمَّ ارْزُقْنی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرامِ فِی عامی هذا وَفی کُلِّ عامٍ ما اَبْقَیْتَنی فی یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ، وَسَعَةِ رِزْقٍ، وَلا تُخْلِنی مِنْ تِلْکَ الْمواقِفِ الْکَریمَةِ، وَالْمَشاهِدِ الشَّریفَةِ، وَزِیارَةِ قَبْرِ نَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَفی جَمیعِ حَوائِجِ الدُّنْیا وَالاَْخِرَةِ فَکُنْ لی، اَللّـهُمَّ اِنّی اَساَلُکَ فیـما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاََمْرِ الَْمحْتُومِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، مِنَ الْقَضاءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ، اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ، واجْعَلْ فیـما تَقْضی وَتُقَدِّرُ، اَنْ تُطیلَ عُمْری، وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ رِزْقی، وَتُؤدِّی عَنّی اَمانَتی وَدَیْنی آمینَ رَبَّ الْعالَمین

۱۶:۲۹

thumbnail
undefined امروز 10 رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه کبری همسر گرامی پیامبر اسلام (ص) است . ضمن عرض تسلیت شایسته است اطلاعات اندکی پیرامون این بانوی بزرگ اسلام بدانیم
مزار مطهر حضرت خدیجه کبری (س) همسر گرامی پیامبر اسلام (ص) undefinedundefined
۱- حضرت خدیجه (س) در قبیله قریش ، از نسل پاک ابراهیم خلیل (ع) و اسماعیل ذبیح (ع) و از پدرانی موحد و خداپرست در شهر مکه ولادت یافتاو با سه واسطه به قصی بن کلاب جد گرامی پیامبر اسلام (ص) می رسید ( خدیجه بنت خویلد بن أسد بن عبدالعزیز بن قصی بن کلاب ) و از عمو زادگان پیامبر (ص) محسوب می شد.۲- پس از آنکه به رشد و شایستگی رسید از بانوان ثروتمند و مشهور قریش شد که تجار امین مکه با سرمایه او به تجارت می پرداختند و بدین جهت حضرت ابوطالب (ع) به پیامبر (ص) پیشنهاد داد تا برای شروع تجارت مستقل ، با سرمایه حضرت خدیجه (س) شروع به کار کنند۳- هنگامیکه پیامبر (ص) با سرمایه تجاری خدیجه (س) و همراهی خدمتکار وی به سفر تجاری شام رفتند ، در بازگشت با گزارش تحسین برانگیز خدمتکار خدیجه (س) و بروز شایستگی های رسول خدا (ص) ، حضرت خدیجه (س) به پیامبر (ص) پیشنهاد ازدواج داد و در ۲۸ سالگی به ازدواج آن حضرت درآمد .۴- حضرت خدیجه (س) در خانه رسول خدا (ص) دو پسر بنام قاسم و عبدالله بدنیا آورد که هر دو در کودکی درگذشتند اما با ولادت حضرت فاطمه (س) ، خداوند متعال نسل پیامبر (ص) را از دامن پاک حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه (س) قرار داد.۵- با بعثت پیامبر اسلام (ص) ، اولین بانویی که اسلام اختیار نمود خدیجه کبری (س) بود و تا پایان عمر ، با انفاق مال و تلاش و مجاهدت وصف ناپذیر خویش ، حامی بزرگ رسول خدا (ص) در راه تحقق اهداف الهی بود۶- روزهایی که رسول خدا (ص) در غار حراء با خدای خود خلوت نموده بود ، همسر فداکار او همراه با آذوقه لازم ، از خانه خویش در کنار مسجد الحرام تا فراز جبل النور و غار حراء ، رنج راه بر جان می خرید و بسوی دیدار حضرت می شتافت ،روزی جبرئیل (ع) در غار حراء بر پیامبر (ص) نازل شد و بشارت آمدن خدیجه (س) را داد و گفت :« خداوند به خدیجه (س) سلام می رساند و خانه ای در بهشت برای او مقرر فرموده است۷- در روزهای سخت و طاقت فرسای محاصره اقتصادی مشرکین ، خدیجه (س) دوشادوش رسول خدا (ص) همه مشکلات را به جان خرید و با ثروت خود و شهرت و اعتبار خویش در بین قریش از پیامبر (ص) و مسلمانان حمایت نمود۸- پس از سپری شدن دوران پرمشقت محاصره اقتصادی ، حضرت خدیجه (س) دهم ماه رمضان سال دهم بعثت ( سه سال قبل از هجرت ) در شهر مکه رحلت نمود و پیکر مطهرش در قبرستان حجون بخاک سپرده شد۹- رسول خدا (ص) به مناسبت های مختلف ، یاد خدیجه (س) را گرامی می داشتند :پیامبر (ص) هنگام مراسم تدفین ، خود بداخل قبر رفتند و از همسر با وفای خود تجلیل نمودند ،تا وقتیکه خدیجه (س) زنده بود ، پیامبر (ص) هیچ همسر دیگری اختیار نکردندپس از هجرت ، در مدینه نیز با هدیه دادن به دوستان خدیجه (س) یاد او و زحمات و فداکاری های او را گرامی می داشتند ،هنگامیکه پیامبر (ص) در سال هشتم هجری در فتح مکه ، وارد مکه شدند بدلیل اینکه برخی از اهالی مکه خانه حضرت را بدون اجازه تصرف کرده بودند ، بر روی کوه حجون و در نزدیکی مزار مطهر حضرت خدیجه (س) خیمه ای برپا کردند و حضرت در آنجا اقامت نمودند.
undefined قبرستان ابوطالب (ع)۱ - در شمال شرقی مسجد الحرام ، ابتدا و سمت چپ خیابان « طریق المسجد الحرام » ، و در کنار کوه « حجون » ، قبرستان قدیمی شهر مکه قرار دارد که قدمت آن به قبل از اسلام باز می گردد۲ - پیش از اسلام ، بدلیل اینکه شمال شرقی مسجد الحرام و دامنه کوه ابوقبیس ، منطقه « معلاة » یعنی محله بالا نامیده می شد و یکی از درب های ورودی شهر مکه که پیش از این قبرستان بود به نام « باب المعلاة » شناخته می شد ، بر این اساس مردم نیز این قبرستان را با نام « جنة المعلاة » ( باغ محله بالا ) می شناختند۳ - گاهی نیز بدلیل اینکه قبرستان در دامنه کوه حجون قرار دارد آن را با نام « قبرستان حجون » یاد می کردندالبته بین ایرانیان با نام « قبرستان ابوطالب » شناخته می شود۴ - اجداد گرامی پیامبر (ص) مثل قصی بن کلاب ، عبدمناف و عبدالمطلب و همچنین حضرت ابوطالب (ع) عموی فداکار پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) همسر باوفای رسول خدا (ص) و پسرهای پیامبر (ص) از آرمیدگان در این سرزمین هستند۵ - قبرستان ابوطالب در گذشته دارای ساختمان و گنبد بود که متاسفانه پس از تسلط وهابیون تخریب شد .

۶:۴۴

معراج پیامبر اسلام undefinedundefinedشبی که آسمان به زمین رسید
معراج undefinedundefinedمعراج، سفر شبانه پیامبر اکرم(ص) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی و سپس عروج به آسمان‌هاست. این رویداد در ۱۷ رمضان رخ داد و به‌عنوان یکی از بزرگترین معجزات و رخدادهای پر ارج زندگی پیامبر(ص) شناخته می‌شود.
روحانی و جسمانی undefinedundefined- پیامبر(ص) پس از نماز عشاء در خانه ام‌هانی (نزدیک کوه صفا) استراحت می‌کرد که به فرمان خداوند به سمت مسجدالاقصی حرکت کرد. - این سفر هم روحانی و هم جسمانی بود؛ پیامبر(ص) با جسم مبارکش از مکه به بیت‌المقدس عروج کردند. - این سفر جسمانی – روحانی، در عالم بیداری رخ داده است. - وسیله سفر معراج، بُراق نام داشت که جنسی از نور و فرازمینی داشت.
شواهد معراج در قرآن و روایات undefinedundefined- در قرآن، سوره‌های الإسراء (۱–۸) و النجم (۱–۱۸) به این واقعه اشاره شده و آن را «آیتی مبین» می‌نامد. - حدیث معراج، گفتگوی نورانی میان پیامبر(ص) و خداوند است که در کتاب‌هایی چون راهیان کوی دوست و سرُّ الإسراء شرح داده شده. - اختلاف‌نظرها درباره معراج رسول خدا، عمدتاً حول محور «چگونگی» سفر و تطبیق آن با قوانین طبیعی است.- هدف اصلی معراج، آشنایی پیامبر(ص) با آیات الهی و تشریع نماز بود که در این سفر به عنوان واجب تأکید شد. - معراج نماد ارتقای انسان از مادیات به معنویات و پیوند بین زمین و آسمان است.رویداد معراج الهام‌بخش و نمادی برای مسلمانان جهت تلاش در راه کمال روحانی و نزدیکی به خداوند متعال می‌باشد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۳۰

مهم‌ترین حوادث و اتفاقات در شب معراج
1. شب معراج و آغاز سفر- زمان معراج*: این سفر در شبی اتفاق افتاد که پیامبر(ص) در مسجدالحرام مشغول عبادت بود.
- *حضور جبرئیل(ع)*: فرشته جبرئیل(ع) به‌همراه حضرت میکائیل(ع) نزد پیامبر آمدند و از او دعوت به سفر معراج کردند.

*2. سفر از مکه به بیت‌المقدس
- مرکب راهوار و سریع براق*: پیامبر(ص) بر پشت حیوانی به نام "بُراق" سوار شد که سرعت فوق‌العاده‌ای داشت.
- *عبور از مراحل مختلف*: در طول سفر از مکه به بیت‌المقدس، پیامبر(ص) از مکان‌هایی مانند مدینه، طور سینا، کوفه، نجف اشرف و بیت‌لحم عبور کردند.
- *نماز در بیت‌المقدس*: پیامبر(ص) در بیت‌المقدس با پیامبران گذشته نماز اقامه کرد.

*3. صعود به آسمان‌ها
- ورود به آسمان اول*: جبرئیل(ع) پیامبر(ص) را به آسمان اول برد و در آنجا با آدم(ع) دیدار کرد.
- *آسمان دوم*: در آسمان دوم با حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) ملاقات کرد.
- *آسمان سوم*: در آسمان سوم با حضرت یوسف(ع) ملاقات کرد.
- *آسمان چهارم*: در آسمان چهارم با حضرت ادریس(ع) دیدار کرد.
- *آسمان پنجم*: در آسمان پنجم با حضرت هارون(ع) ملاقات کرد.
- *آسمان ششم*: در آسمان ششم با حضرت موسی(ع) دیدار کرد.
- *آسمان هفتم*: در آسمان هفتم با حضرت ابراهیم(ع) ملاقات کرد.

*4. ملاقات با خداوند
- رسیدن به سدرة المنتهى*: پیامبر(ص) به آخرین نقطه‌ای رسید که به "سدرة المنتهى" معروف است.
- *مقالات با خداوند*: پیامبر(ص) به ملاقات خداوند ناول آمد و فرمان 50 رکعت نماز را دریافت.

*5. کاهش تعداد رکعات نماز
- گفت‌وگو با موسی(ع)*: پس از دیدار با خداوند، پیامبر(ص) در مسیر بازگشت با حضرت موسی(ع) گفت‌وگو کرد و موسی(ع) به او توصیه کرد تا از خداوند درخواست کند تعداد رکعات نماز را کاهش دهد.
- *کاهش نماز به ۵ رکعت*: پس از چندین بار رفت‌وبرگشت، تعداد اوقات نماز به ۵ وقت کاهش یافت.

*6. بازگشت به زمین
- بازگشت به بیت‌المقدس*: پیامبر(ص) پس از اتمام سفر آسمانی معراج، به بیت‌المقدس بازگشت.
- *بازگشت به مکه*: سپس به همان صورتی که به بیت‌المقدس آمده بود به مکه بازگشت و این سفر در یک شب انجام شد.

*7. سایر حوادث معراج
- *مشاهده جهنم و بهشت*: پیامبر(ص) در طول سفر، صحنه‌هایی از بهشت و جهنم را مشاهده کرد.- *دیدار با ارواح اعظم*: پیامبر(ص) با روح‌های برخی از پیامبران و صالحان دیدار کردند.- *دیدار با شهدا و شیاطین*: در برخی روایات، دیدار با شهدا و شیاطین نیز ذکر شده است.

۹:۳۲

thumbnail

۱۷:۲۸

undefinedدرباره ابن‌ملجم مرادی بیشتر بدانیمundefined
undefinedهویت و نسبعبدالرحمن بن عمرو بن مُلْجَم مُرادی، معروف به ابن‌ملجم مرادی، از خوارج نهروان و قاتل امام علی بن ابی‌طالب (ع)، امام اول شیعیان است.
undefinedتاریخ ولادتخبری از تاریخ ولادت او گزارش نشده، اما گفته شده جاهلیت را درک کرده است.
undefinedنسب قبیله‌ای undefined ابن‌سعد نسب او را از اعراب حِمیری و از قبیله‌ی مراد معرفی می‌کند که با بنی‌جبله از قبیله کنده هم‌پیمان بودند. undefined برخی او را از قبیله تجوب، یکی از قبایل حمیری و هم‌پیمان قبیله مراد خوانده‌اند. undefined بلاذری تجوب را جدّ ابن‌ملجم دانسته است.
undefinedبیعت با امام علی(ع) undefined هنگامی که یمنی‌ها برای بیعت با امیرالمؤمنین علی(ع) به خدمت ایشان رفتند، هر کسی یک بار بیعت می‌کرد. undefined امام علی(ع) سه بار از ابن‌ملجم بیعت گرفت. undefined امام ابتدا یک بار از او بیعت گرفتند، سپس درحالی‌که ابن‌ملجم دور می‌شد، امام از او خواستند دوباره بیعت کند، و برای بار سوم نیز از او بیعت گرفتند. undefined ابن‌ملجم از این رفتار امام تعجب کرد و دلیل آن را پرسید. undefined امام(ع) در جواب شعری با مضمون «من زندگی او را می‌خواهم اما او اراده‌ی کشتن من را دارد» خواندند و فرمودند: «ای ابن‌ملجم برو که به خداوند سوگند گمان ندارم به آنچه گفتی وفا کنی». undefined امام(ع) با این سخن به او فهماند که بر بیعت خود استوار نخواهد ماند و بیعت‌شکنی خواهد کرد.
undefinedنقش ابن‌ملجم در جنگ نهروان و توطئه قتل undefined ابن‌ملجم مرادی از ۹ نفری بود که در جنگ نهروان جان سالم به در برد و به مکه گریخت. undefined او در جلسه‌ای با گروهی از تروریست‌ها نقشه قتل امام علی(ع)، معاویه و عمرو بن عاص را کشیدند و در کنار خانه خدا هم‌قسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند. undefined او مسئولیت ترور امام علی(ع) را به عهده گرفت و به کوفه آمد.
undefinedهمکاری در ترور امام علی(ع) undefined او با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و… در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، امام را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید.
undefinedارتباط ابن‌ملجم با یهود undefined بررسی تاریخ نشان می‌دهد که ابن‌ملجم مرادی در سرپرستی زنی یهودی قرار داشت. undefined روایت دیگری، قاتل امام علی(ع) را «ولد الزنا» معرفی می‌کند. undefined در برخی گزارش‌ها از ابن‌ملجم با عنوان «ابن الیهودیة» (فرزند یهودی) و «شبه الیهود» (شبیه یهودیان) یاد شده است. undefined امام علی(ع) بلافاصله بعد از ضربت‌خوردن فرمودند: «قَتَلَنِی ابْنُ مُلْجَمٍ، قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ»؛ «مرا ابن‌ملجم کشت؛ مرا ملعونی که فرزند زن یهودی ‌بود کشت». undefined امام علی(ع) در جواب سؤال امام حسن(ع) که پرسید چه کسی اقدام به کشتن شما کرد؟، فرمودند: «قَتَلَنِی ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ الْمُرَادِی»؛ «ابن‌ملجم که فرزند زنی یهودی است اقدام به کشتن من کرد». undefined در روایتی نقل شده است که وقتی ابن‌ملجم در ملاقاتی با امام علی(ع) خود را معرفی کرد، امام فرمودند: «رسول خدا(ص) به من خبر داد که قاتل من فردی شبیه یهود است و او (ابن‌ملجم) یهودی است». در این روایت آمده است که امام علی(ع) در حال بررسی اسب‌ها بودند که ابن‌ملجم از کنارشان گذشت. امام نام و نسب او را پرسید و وقتی نسبش به غیر پدرش رسید، امام او را تکذیب کردند تا اینکه به پدرش منتسب شد. سپس امام فرمودند که پیامبر(ص) به ایشان خبر داده بود که قاتلشان شبیه یهود و خود او یهودی است و به او فرمودند که برود.

۱۷:۳۳

باز امشب عشق تنها می‌شود / زخم سهم فرق مولا می‌شودآفتاب عشق گلگون می‌شود / سینه سجاده پرخون می‌شودپشت نخل آرزو خم می‌شود / داغ حسرت سهم آدم می‌شودجاده می‌ماند غریب و بی سوار / ذوالفقار عدل می‌گیرد غبار
undefinedشبهای لیالی قدر و شب ضربت خوردن امیر المومنین حضرت علی علیه السّلام و شب دعا و نیایش و عبادت را قدر بدانیم.
undefined

۰:۴۸

thumbnail

۱۷:۳۶