thumbnail
معلوماتی از ابعاد مهندسی خندق در جنگ احزاب

۱۹:۵۵

thumbnail
undefined مجموعه مستند با کاروان undefined
undefined روایتی زیبا و مستندگونه از اسرار و معارف حج تمتعundefined راوی و گزارش‌گر حامد عسگریundefined تهیه‌شده توسط صدا و سیمای ج.ا.ایران
اسرار و معارف حج و زیارتundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined https://ble.ir/asrarehaj

۸:۱۳

زن و مسئله طهارت
undefined1. طهارت و جایگاه زنundefinedundefined در بین عرف جامعه، از مقطع شگفت‌انگیز عادت ماهانه بانوان، تصور بسیار غلطی وجود دارد.undefined بیان آیات قرآن در مورد موضوع عادت ماهانه بانوان، کاملاً متفاوت با برداشت‌های عرفی است.undefined بسیاری از موضوعات در مورد این موضوع چون با مدل خدا نیست، با مدل عرف برخورد می‌شوند و در عرف پاسخ نمی‌دهند.undefined یکی از شگفت‌انگیزترین آیات قرآن که در آن دو ترکیب «طهارت» و «توبه» ذکر شده، فقط برای همین موضوع (احتمالاً دوران قاعدگی) است.undefined خدا می‌داند که این دوره «اذیت» است، ولی در عین حال می‌فرماید: "ان الله یحب توابین و یحب المتطهرین". این تنها آیه قرآنی است که دو «حبّ» خدا را یکجا دارد.undefined معنویتی که یک خانم در این «دوره اذیت» تجربه می‌کند، می‌تواند «دو برابر حال عادی» باشد.undefined مکاشفات بانوی بزرگوار بانو امین، بسیاری‌اش در این دوره بوده است.undefined نگاه ما به این دوره (قاعدگی) غلط است. کاش چنین دوره‌ای برای مردان نیز وجود داشت.undefined فرصت‌های شگفت‌انگیزی در این دوره برای زنان وجود دارد که مردان از آن بی‌خبرند.undefined یک رصد دقیق نشان می‌دهد که مدل فکر کردن آدم‌ها در این دوره کاملاً متفاوت می‌شود. این تفاوت حیرت‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی است.undefined در این دوره، سکّان از دست انسان خارج می‌شود و در موقعیتی که فرد هم اذیت است، زمام امور به نوعی دیگر سپرده می‌شود.undefined خدا برای وجود مقدس زن مقامی قرار داده که او را «حافظات للغیب» در نظر گرفته است؛ یعنی مأمور اتصال به خدا.undefined اگر قرار به نظام‌سازی در خانه باشد، خانم مسئول اتصال به خدا (ملکوت) و آقا مسئول پیاده‌سازی آن در روی زمین (ملک) است؛ این تقسیم کار خداست.undefined خداوند "الرجال قوامون علی النساء" را به مردان و "حافظات للغیب" را به زنان داده است.undefined خانم قرار است دریافت‌کننده ملکوت باشد و آقا آن دریافت را اقامه و اجرا کند. این به‌معنای بی‌توجهی به نقش اجتماعی زنان نیست.undefined نقش اجتماعی زن در این نیست که حتماً بیرون از خانه کار کند؛ این فکر احمقانه‌ای است. نقش اجتماعی زن، دریافت ملکوت است و نقش مرد، اقامه و اجرای آن.undefined اگر زن از خانه بیرون رود و کار کند و دریافت ملکوت را فراموش کند، در صورت بروز مشکل در نظام خانواده، مقصر اوست؛ زیرا وظیفه اصلی او دریافت نقشه (ملکوت) بوده است.undefined ملکوت مانند روح است و دمیدن روح بر نطفه (که منجر به انسان‌شدن می‌شود) مقام زن است. ساختن جسم بچه، کار مرد و دمیدن روح، کار زن است. نقش‌های زن و مرد در عالم، بسیار متفاوت است.undefined چون مقام زن در عالم این است و رسالتش این است، به‌طور متناوب باید «مضطرب» بشود و حالت‌هایی را تجربه کند که جز «توجه به خدا» هیچ‌چیز دیگری کارساز نیست. همه‌چیز، حتی نظام ذهنی در این حالات می‌ریزد و فقط توجه به خدا کار می‌کند.undefined این تجربه‌های متناوب برای زنان، مانند کلاس درس منظمی است که باید در آن شرکت کنند.undefined هدف از این حالات این است که زن تجربه‌ای کسب کند که در آن همه‌چیز، حتی نظام ذهنی، به هم می‌ریزد ولی «توجه به خدا» باقی می‌ماند.undefined اگر در این شرایط خدا پیدا نشود، فقط خاطره «درد و اذیت» باقی می‌ماند.undefined بچه‌دار شدن نیز تجربه‌ای ویژه برای زنان است که نشان‌دهنده مقام شگفت‌انگیز آن‌هاست. اتفاقی که در رحم مقدس مادر می‌افتد، "نفختُ فیه من روحی" است. حمل بچه مهم نیست، بلکه دمیده‌شدن روح در او مهم است.undefined در دوران بارداری، روح مادر با روح فرزند آمیخته می‌شود و تجربه ملاقات (با امر الهی) اتفاق می‌افتد که امر کمی نیست.undefined تغییر هورمون‌ها در این دوران، یک اتفاق فیزیکی است، برای آن اتفاق مهم‌تری که قرار است در رحم بیفتد.undefined خدا می‌فرماید این موقعیت (قاعدگی و بارداری) موقعیت توبه و طهارت است. این وضع برای این قرار داده شده تا زنان طعم خوش طهارت را بچشند.undefined در این موقعیت (قاعدگی)، خانم لازم نیست نماز بخواند. اگر نماز رکن دین است، این عجیب به نظر می‌رسد که نماز نمی‌خواند و نماز قضا ندارد (ولی اگر روزه قضا شد، باید قضا کند).undefined عدم لزوم نماز در این دوره، به‌دلیل عدم طهارت نیست، بلکه زن در موقعیتی از طهارت و توبه غوطه‌ور است و آن موقعیت، کارکرد نماز را برای او دارد. این دو وضعیت (نماز خواندن در حالت عادی و عدم خواندن نماز در این دوره خاص) بسیار متفاوت است.undefined در این موقعیت خاص، سطح طهارت و مقام شامخ زن بسیار بالاست و زن مخصوص خداست؛ حتی اجازه رابطه با همسر نیز در بعضی حالات داده نمی‌شود. این نشان می‌دهد که زن در این زمان، «مخصوص خدا شده» و در موقعیت «اضطرار» قرار گرفته است.undefined در این حالت (عدم لزوم نماز)، «قدرت مکاشفه» زن بسیار بالاست و می‌تواند انتظار اشراق در هر لحظه را داشته باشد.undefined خدا همه خانم‌ها را ماهی یک‌بار در موقعیت توبه و طهارت قرار می‌دهد، چه مسلمان باشند چه نباشند.
ادامه دارد ...

۹:۱۷

زن و مسئله طهارت
undefined2. تفاوت نگاه عرف و نگاه خدا به طهارتundefined عرف در مورد طهارت و مسئله عادت ماهانه زن، تصور غلطی دارد و با مدل عرفی با آن مواجه می‌شود که جواب نمی‌دهد.undefined نگاه عرف به دوران قاعدگی، صرفاً به‌عنوان اذیت و ناپاکی است، درحالی‌که نگاه خدا به آن به‌عنوان فرصتی برای توبه و طهارت و تجربه معنویت بیشتر است.undefined تصویر فعلی ما از توبه و طهارت، سطحی است و تصور می‌کنیم با نماز خواندن و زیارت رفتن خدا را پیدا می‌کنیم، درحالی‌که در موقعیت‌های خاص، این مسیرها بسته می‌شوند تا راه دیگری برای تجربه معنویت باز شود.
undefined3. معنویت و اضطرارundefined شرایط عادی زندگی، گاهی به هم می‌ریزد تا افراد حال معنوی پیدا کنند. این کار برای اتمام حجت برای همه انجام می‌شود.undefined در شرایط اضطرار (مانند گرفتاری در کشتی یا بیماری)، انسان خدا را خالصانه صدا می‌زند، بدون توجه به مکان یا زمان خاص عبادت.undefined مقام کشف خدا، مقام اضطرار است، نه مجاهده. البته جهاد یکی از اسباب ایجاد اضطرار است.undefined خدا در اضطرار کشف می‌شود، نه صرفاً در عمل، زیرا خدا غنی مطلق و انسان فقیر مطلق است و انسان وقتی خدا را کشف می‌کند که فقر خود را درک کند.undefined تغییر محیط برای پاک‌کردن عادت‌ها و ایجاد اضطرار است. اضطرار اجازه عادت به لحظه‌ها را نمی‌دهد.undefined اضطرار حال دعا، تجربه و ملاقات (با خدا) ایجاد می‌کند، نه احساس ظاهری.undefined مضطرب‌شدن زنان به‌طور متناوب، باعث می‌شود که جز توجه به خدا هیچ‌چیز دیگری کار نکند.
undefined4. نقش زن و مرد در نظام هستیundefined تقسیم کار الهی بر این مبناست که زن دریافت‌کننده ملکوت (اتصال به خدا) و مرد اقامه‌کننده آن در زمین است.undefined مأموریت و نقش زن و مرد در دنیا در مسیر آخرت، تقسیم شده است. طراحی نقشه ساختمان (کار زن) و ساخت آن (کار مرد) است. البته این مثال به‌طور کامل گویای نقش ملکوت نیست، زیرا نقشه‌کشی کار مادی و ملکوت کار زن است.undefined مثال نطفه و دمیدن روح در آن (دمیدن روح کار زن) نیز برای نشان‌دادن تفاوت نقش‌ها ذکر شده است.
undefined5. مقام زن در دوره خاصundefined در دوران قاعدگی، زنان تحت تأثیر هورمون‌ها قرار می‌گیرند و مدل فکر کردنشان متفاوت می‌شود.undefined این دوره با وجود اذیت‌بودن، فرصتی شگفت‌انگیز برای تجربه معنویت دوچندان است.undefined خداوند این دوره را موقعیت توبه و طهارت قرار داده است.undefined در این دوره، زن به‌دلیل مقام بالایش نزد خدا، از برخی تکالیف مانند نماز معاف می‌شود و حتی از نزدیکی با همسر نیز منع می‌گردد؛ این نشان می‌دهد که او در این زمان مخصوص خداست.
undefined6. توبه و طهارت در قرآنundefined آیه‌ای در قرآن وجود دارد که در آن دو حب خدا (به توابین و متطهرین) یکجا ذکر شده و مربوط به همین موضوع (طهارت زنان) است.undefined در این موقعیت خاص (قاعدگی)، خداوند می‌فرماید این زمان، زمان توبه و طهارت است.undefined برای درک فرمول‌های توبه و طهارت از منظر قرآن، باید به خود قرآن مراجعه کرد. نماز تنها بخشی از آن است و ابعاد جالب دیگری نیز دارد.
undefined7. تفاوت ارزش‌گذاری و نظامات اجتماعیundefined برخی احکام شرعی مانند عدم امامت جماعت زنان برای مردان یا نصف‌بودن دیه زنان نسبت به مردان، مربوط به مسائل اجتماعی و نظام‌مند است و نه به‌دلیل ارزش‌گذاری کمتر زنان.undefined فلسفه دیه براساس سرپرست خانوار بودن مرد است و ارتباطی به ارزش ذاتی افراد ندارد.undefined عدم امامت جماعت زنان نیز به‌دلیل نقش مرد در مواجهه اجتماعی و پاسخگویی به سؤالات است و نه به‌دلیل پایین‌تر بودن مقام زن؛ اهل‌بیت(ع) معتقدند مقام ولایت حضرت زهرا(س) بالاتر از اهل‌بیت است، اما ایشان نیز در صورت حضور امام حسن(ع) یا حسین(ع) به‌عنوان امام جماعت جلو نمی‌ایستادند.undefined این محدودیت‌ها در برخی موقعیت‌ها، دایرمدار نظامات اجتماعی است تا حدود و ثغورها شناخته شوند، نه ارزش‌گذاری افراد.undefined برای فهم فلسفه احکام، باید به آیات قرآن مراجعه کرد، زیرا قرآن فلسفه و قیمت هر کاری را توضیح می‌دهد و نباید احکام را قیاس و مهندسی معکوس کرد و دچار خطا شد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined ble.ir/join/7Fx8yczvLf

۹:۳۳

زن و مسئله طهارت
undefined8. کشف خدا و برنامه‌ریزیundefined تصویر فعلی ما از یافتن خدا، از طریق برنامه‌های مشخص (مانند نماز و زیارت)، ممکن است در موقعیت‌های خاص بسته شود تا روش دیگری برای ارتباط با خدا تجربه شود.undefined در این موقعیت‌ها (مانند دوران قاعدگی)، ممکن است حتی نماز هم خواسته نشود و این خود راهی برای کشف اصل معنویت باشد که نماز سبب آن بوده، نه خود هدف.undefined خداوند بزرگ‌تر از ساختارهای ماست و باید خدا را بیرون از برنامه‌ها و در به هم ریختن برنامه‌ها پیدا کرد.undefined امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند که خدا را در فسخ عزم‌هایشان دیده‌اند، نه در انجام برنامه‌ها.undefined کشف خدا طبق محاسبه نیست و نیازمند انسانی آزاد است که برنامه‌ریزی کند، اما در صورت تغییر آن بگوید "چقدر عالی، یک تجربه جدید".undefined خدا غیرقابل پیش‌بینی است و کسی که می‌خواهد خدا و درک او را در برنامه بیاورد، هنوز "الله اکبر" بودن خدا را نفهمیده است.undefined اسباب و علل در عالم، بهانه‌ی کشف هستند، نه عامل اصلی اتفاق؛ هیچ علتی غیر از اراده خدا وجود ندارد.undefined وظیفه انسان مراجعه به اسباب است، اما نباید فکر کند که بدون آن اسباب نمی‌توان به نتیجه رسید.undefined خدا مقاصد را بدون اسباب و حتی بهتر از با اسباب محقق می‌کند. نباید فکر کرد که خدا در چارچوب برنامه می‌آید. خداوند به محض احساس نوع فکر انسان، اتفاقی را رقم می‌زند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined ble.ir/join/7Fx8yczvLf

۹:۳۶

زنان و مسئله عادت ماهانه
سه فرستاده آخر را undefinedundefinedundefined برای بانوانی که نسبت به مبتلا شدن به عذر شرعی در مکه و مدینه و در خلال اعمال و مناسک حج نگران هستند، بفرستید. (حتی المقدور با ذکر منبعundefined)
کلاً نگاهتان نسبت به این مسئله تغییر می کند.

۹:۴۰

اسرار و معارف حج و نقش آن در بازسازی معنویت امت اسلام، در عصر تمدن نوین اسلامی
نظرتان چطوره؟!

۱۰:۲۸

thumbnail
تعلیم دعای درخواست روزی توسط امام صادق(ع)
معاویة بن عمار از امام صادق (علیه السلام) درخواست کرد تا دعایی برای روزی به او آموزش دهد.امام(ع) فرمود: بگویید: اللّهُمَّ ارْزُقْنِی مِنْ فَضْلِکَ الْواسِعِ الْحَلالِ الطَّیِّبِ
رِزْقاً واسِعاً حَلالاً طَیِّباً بِلاغاً لِلدُّنْیا وَالْآخِرَةِ،
صَبّاً صَبّاً هَنِیئاً مَرِیئاً،
مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَلا مُنَّةٍ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ،
إِلَّا سَعَةً مِنْ فَضْلِکَ الْواسِعِ.
فَإِنَّکَ قُلْتَ: وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ،
فَمِنْ فَضْلِکَ أَسْأَلُ، وَمِنْ عَطِیَتِکَ أَسْأَلُ، وَمِنْ یَدِکَ الْمَلِیءِ أَسْأَلُ.

undefined مفاتیح الجنان

۱۱:۲۴

thumbnail
اماکن ناب استجابت دعا

۱۴:۰۸

thumbnail
undefined نماهنگ: گفتم لک لبیک
لَبَّیْکَ اللَّهُمَّ لَبَّیْکَلَبَّیْکَ لاَ شَرِیکَ لَکَ لَبَّیْکَإِنَّ الْحَمْدَ، وَ النِّعْمَةَلَکَ وَ الْمُلْکَلاَ شَرِیکَ لَکَ لَبَّیْکَ
گفتم لک لبیک، دلم غرق خدا شدمُحرم شد و از هر چه به غیر تو، رها شد
گفتم لک لبیک، ندا از تو شنیدمآغوش تو را، تو دل این هروله دیدم
گفتم لک لبیک، به میقات و به مشعربا عِطر ولی شد، عرفاتم چه معطّر
باید بپرم سوی تو تا بال و پرم هستسهل است بیابان، اگرم شوق حرم هست
من غرق تماشای تو ام صاحب خانهمقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه
با چشمای بارونی به امید نگاهیدور تو می‌گردم خونه‌ی امن الهی
بت‌های دلم را سر این عشق شکستماحرام و به تن کردم و مهمون تو هستم
با امّت واحد همه در سعی و صفاییمما وارث فریاد شهیدان خداییم
باید بپرم سوی تو تا بال و پرم هستسهل است بیابان، اگرم شوق حرم هست
من غرق تماشای تو ام صاحب خانهمقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه
هیچ‌جا تو دلم، جای صفاتو نمی‌گیرهسدّی جلو راه عاشقاتو نمی‌گیره
با شوق اومدم جامه‌ی احرام بپوشماز زمزم آرامش تو نور بنوشم
از تن که فراموش نشه عشق و حقیقتفریاد برائت می‌شم از نای شریعت
باید بپرم سوی تو تا بال و پرم هستسهل است بیابان، اگرم شوق حرم هست
من غرق تماشای تو ام صاحب خانهمقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه

۱۵:۰۸

حج 1404 از نگاه آمار و اطلاعات کلی زائران
- تعداد کل زائران: 83,000 نفر - زائران بالای 80 سال: بیش از 1,100 نفر - زائران بین 70 تا 80 سال: 8,500 نفر - زائران زیر 40 سال: آمار کمی دارند. - زائران زیر 18 سال: 65 نفر - نیمی از زائران: خانم هستند. - زائران مبتلا به فشار خون: 22,000 نفر - زائران مبتلا به دیابت: 14,685 نفر - زائران مبتلا به چربی خون: 5,840 نفر - زائران مبتلا به نارسایی قلبی کنترل‌شده: 4,000 نفر - زائران مبتلا به عمل جراحی قلب: 700 نفر - تعداد زائر رد استطاعت: 73 نفر - تعداد کل پزشکان: 360 نفر - یک پزشک برای هر 550 زائر- پزشکان معاینه‌کننده: 154 نفر (مرد) - متخصصان زنان: 20 پزشک خانم - 57 مطب در 57 هتل محل استقرار زائران ایرانی - چهار مرکز تزریقات ویژه بانوان - یک بیمارستان با 50 تخت (قابل افزایش در ایام شلوغ) - شروع عملیات: بیش از هفت ماه قبل (از آبان ماه) - مدت زمان عملیات موسم: 60 روز - مدت اقامت متوسط هر زائر: 35 روز - 643 کاروان تشکیل شده
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined ble.ir/join/7Fx8yczvLf

۱۷:۲۳

thumbnail
برای آمادگی مرگ دست بجُنبانید
امیرالمؤمنین(ع) به لزوم برنامه‌ریزی پیش از فرارسیدن مرگ توصیه و فرمودند:
«بادِروا المَوتَ و غَمَراتِهِ و امهَدوا لَهُ قبلَ حُلُولِهِ و أعِدُّوا لَهُ قبلَ نُزولِهِ؛
پیش از فرارسیدن مرگ و سختی‌های آن کاری بکنید و قبل از رسیدنش، مقدمات آن را فراهم آورید و پیش از فرود آمدنش برای آن آماده شوید.
undefined نهج البلاغة، الخطبة ۱۹۰

۱۷:۳۲

ظرافت‌هایی در مسئله استطاعت
undefined*1. تعریف "مستطیع" و شرایط لازم برای حج*- تعریف مستطیع: - در اصطلاح فقهی، کسی که زاد و راحله (امکان سفر به حج) و نفقه کافی برای خود و عیالش تا زمان بازگشت از حج دارد، "مستطیع" محسوب می‌شود. - کسانی که حقوق‌بگیر یا درآمد ثابت دارند و زندگی‌شان با آن تأمین می‌شود، اگر پول یا دارایی قابل فروش (زمین، خانه، طلا، سکه، دلار، ...) داشته باشند که بتوانند هزینه حج را تأمین کنند، مستطیع محسوب می‌شوند. - زنان اگر دارایی یا مهریه داشته باشند که بتوانند با فروش آن حج را انجام دهند، مستطیع محسوب می‌شوند.
undefined*2. مسئولیت حج برای کسانی که مستطیع هستند*- وجوب حج: - حج بر کسانی که مستطیع هستند، واجب فوری است و نباید در انجام آن سهل‌انگاری کنند. - پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: کسانی که مستطیع هستند و حج نمی‌کنند، در زمان مرگ به آنها گفته می‌شود: "یا یهودی از دنیا برو یا مسیحی"، یعنی حق مسلمان‌بودن را از دست می‌دهند. - زنانی که شوهرشان توان پرداخت مهریه را دارند، اگر مطالبه مهریه باعث اختلاف نشود، مستطیع محسوب می‌شوند و باید حج کنند.
undefined*3. حج نیابتی برای متوفیان*- شرایط حج نیابتی: - اگر پدر یا مادر یا هر دو از دنیا رفته‌اند و حج نکرده‌اند، قبل از تقسیم ارث باید بررسی شود که آیا آنها مستطیع بوده‌اند یا خیر و حج بر عهده آنها مستقر بوده یا نه. - اگر مستطیع بوده‌اند، باید هزینه یک حج نیابتی از اصل ما ترک کنار گذاشته شود و سپس باقی ارث تقسیم شود. - اگر این هزینه حج کنار گذاشته نشود، ذمه وارثان مشغول است و باید حج نیابتی انجام دهند.
undefined*4. وصیت‌نامه کسانی که مستطیع هستند*- وصیت‌نامه برای حج نیابتی: - افرادی که مستطیع هستند، اما به‌دلیل عدم تمایل به فروش دارایی‌ها (مثل زمین، خانه، طلا، ...) حج نمی‌کنند، باید وصیت‌نامه بنویسند. - در وصیت‌نامه باید قید شود که اگر قبل از انجام حج واجب از دنیا رفتند، قبل از تقسیم ارث، هزینه یک حج نیابتی کنار گذاشته شود و سپس اموالشان تقسیم شود. - می‌توانند وصیت کنند که اموالشان به دفتر مرجع تقلید یا عالم دینی برده شود تا وضعیت حج نیابتی بررسی شود.

۱۹:۴۴

undefined #مهم
خالد بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود، وزیر دفاع عربستان سعودی پنج‌شنبه برای انجام مذاکراتی با ایران وارد تهران می‌شود.هیأت همراه ۷۰ نفره نشان‌دهنده‌ی اهمیت موضوع سفر است.
در روزهای اخیر خبرهایی از حمله عربستان به یمن در رسانه‌ها منتشر شده است.اوضاع منطقه علیه مقاومت پیچیده شده و جبهه شیطان با تمام قوا به‌دنبال مهار ایران در عدم کمک‌رسانی به جبهه مقاومت است.

۲۱:۴۰

thumbnail
رسیدن به خدا، تلاش شبانه‌روزی می‌خواهد.

۷:۵۸

thumbnail
آداب حضور در حرمین شریفین(چهار قسمت در یک قسمت)
مناسب‌سازی شده جهت استفاده در موبایل44 مگابیت

۹:۳۲

thumbnail
آداب حضور در مکه مکرمه(شش قسمت در یک قسمت)
مناسب‌سازی شده جهت استفاده در موبایل73 مگابیت

۱۰:۰۳

thumbnail
طوافِ بسیار کنید.

۱۰:۰۳

thumbnail
بازگشت زائر بازداشت شده ایرانی در عربستان
یک زائر ایرانی که اواخر اسفندماه سال گذشته به‌دلیل عکاسی و فیلمبرداری غیرقانونی در شهر مدینه دستگیر و در بازداشت به سر می‌برد با تلاش و پیگیری‌های وزارت امور خارجه آزاد شد و به کشور بازگشت.
زائر بازداشت شده ایرانی در عربستان سعودی، در بدو ورود به کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) از تلاش‌های وزارت امور خارجه برای حل مشکل و رفع سوء‌تفاهم ایجاد شده در این زمینه قدردانی کرد و گفت: اواخر اسفند سال گذشته به‌همراه همسرم عازم عربستان شدیم که زندگی مشترک خود را با سفر معنوی عمره و زیارت مکه و مدینه آغاز کنیم، اما بخاطر فیلمبرداری و انتشار آن در فضای مجازی از سوی پلیس عربستان دستگیر شدم. در تحقیقات پلیس عربستان به ما اعلام شد که گرفتن فیلم و عکس اقدامی غیر قانونی بوده و ما برای این‌کار مجوز نداشته‌ایم. تحقیقات و بررسی‌ها در این زمینه حدود ۴۲ روز به طول انجامید و من در این مدت بازداشت بودم تا اینکه با تلاش و پیگیری‌های وزارت امور خارجه، شخص وزیر (سید عباس عراقچی) و سازمان حج و زیارت، سوء‌تفاهم ایجاد شده برطرف شد و من روز پنج شنبه آزاد شدم.

۱۰:۰۳

thumbnail
لحظات ناب استجابت دعا

۱۰:۰۳