ده راه نفوذ شیطان در اعمال حج








خادم فرهنگی آقابابائي
۱۰:۵۸
اسرار و معارفنوش_بندگیسعادتفر
۲:۲۰
۲:۰۱
عَنْ أَفْلَحَ، مَوْلَى أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ:خَرَجْتُ مَعَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) حَاجًّا،فَلَمَّا دَخَلَ الْمَسْجِدَ نَظَرَ إِلَى الْبَیْتِ، فَبَکَى حَتَّى عَلَا صَوْتُهُ.فَقُلْتُ: بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی، إِنَّ النَّاسَ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ، فَلَوْ رَفَعْتَ صَوْتَکَ قَلِیلًا.فَقَالَ(ع) لِی: وَیْحَکَ یَا أَفْلَحُ، وَلِمَ لَا أَبْکِی؟ لَعَلَّ اللَّهَ تَعَالَى أَنْ یَنْظُرَ إِلَیَّ مِنْهُ بِرَحْمَةٍ فَأَفُوزَ بِهَا عِنْدَهُ غَدًا.
افلح، غلام امام باقر (علیه السلام) میگوید:همراه امام باقر (علیه السلام) برای حج عازم شدیم.هنگامی که وارد مسجدالحرام شدیم، به محض اینکه نگاه امام به کعبه افتاد، با صدای بلند گریستند.عرض کردم: پدر و مادرم به فدای شما، مردم به شما نگاه میکنند، اگر صدایتان را کمی آهسته کنید.امام فرمودند: «وای بر تو ای افلح! چرا گریه نکنم؟ شاید خداوند با نظر رحمت به من بنگرد و بهواسطه آن، فردای قیامت نزد او رستگار شوم.»
۱۲:۰۳
۱:۳۲
توصیههای عرفانی مکه مکرمه
با پای برهنه وارد مسجدالحرام شوید.
هنگام گامبرداشتن به سمت مسجدالحرام و صحن مطاف، «الحمدلله» و «سبحانالله» بگویید.
به محض دیدن خانهی خدا، سجده کنید و حاجات خود را طلب نمایید، بهویژه برای فرج امام زمان(عج) دعا کنید.
ذکرهای «یا حفیظٌ»، «یا علیمٌ»، «سبحانالله»، «اللهاکبر»، آیةالکرسی، ذکر صلوات و دعای «ربّنا» را زیاد تکرار کنید.
سعی کنید قرآن را یکبار در مکه ختم کنید و در هر ختم قرآنی جمعی شرکت نمایید.
به سمت هر چهار گوشهی کعبه نماز بجا آورید.
در هر گوشهی کعبه، برای چهار فرشتهی مقرب (میکائیل، اسرافیل، جبرائیل و عزرائیل(ع)) نماز بخوانید و به نیابتشان طواف کنید.
با همراهداشتن بُرد یمانی (آخرین پوشش کفن) به نیابت حضرت عزرائیل(ع) طواف کنید و به یاد وداع شب اول قبر، برای دو فرشتهی نکیر و منکر طواف انجام دهید.
در مسجدالحرام نماز جعفر طیار را بخوانید.
دعای مُجیر، عَدیلَه (مخصوص حالات اضطرار و سکرات موت) و مشلول را بخوانید و به امانت بگذارید.
سورهی یس را بهویژه بر روی کوه صفا و مروه بخوانید.
در طول سفر، بر خواندن زیارت امینالله مداومت داشته باشید.
دو رکعت نماز حاجت بخوانید و پس از آن سورههای سجدهدار را از سورهی «علق» شروع کرده و به سورهی «فصلت» ختم کنید.
در باب مستجار (محل شکافبرداشتن خانهی کعبه) سورهی مؤمنون و زیارت امینالله را هدیه به امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه بنتاسد(س) بخوانید تا با ولایت امیرالمؤمنین(ع) از دنیا بروید.
به نیت همهی مؤمنین از آدم(ع) تا خاتم(ص) طواف خانهی کعبه انجام دهید.
برای پدر و مادر خود و تمام ذویالحقوق طواف بهجای آورید.
طواف برای پدر امام زمان(عج) (امام حسن عسکری(ع))، مادر ایشان و خود امام زمان(عج) انجام دهید





خادم فرهنگی آقابابائي
۱۰:۴۵
همه مراجع عظـام
امام، رهبری، جوادی، فاضل، مکارم، نوری
صافی، گلپایگانی
بهجت، تبریزی، خویی، سیستانی، وحید، زنجانی، سبحانی
خادم فرهنگی آقابابائي
۱۹:۳۸
۵:۲۹
۵:۳۱
السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در جوار کریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) نائب الزیاره همه شما زائرین گرانقدر بیت الله الحرام (کاروان 41041) هستم.خادم فرهنگی آقابابائي



@hajaghababaei41041
۸:۲۹
۸:۵۳
کوه صفا، آغاز هفت دور (شوط) شروع سعی ازصفا به مروهعدد فرد از صفا به سوی مروهو عدد زوج از مروه به سوی صفا
خادم فرهنگی آقابابائي



@hajaghababaei41041
خادم فرهنگی آقابابائي
۱۰:۰۸
قابل توجه به این نکته

اگر با چنین صحنهای مواجه شدید، شما در طبقه اول و دوم و بالاتر هستید و سعی صفا و مروه باطل است.خادم فرهنگی آقابابائي@hajaghababaei41041




اگر با چنین صحنهای مواجه شدید، شما در طبقه اول و دوم و بالاتر هستید و سعی صفا و مروه باطل است.خادم فرهنگی آقابابائي@hajaghababaei41041
۱۰:۱۱
سفری که سیر و سلوک باطنی و معراج روحانی را با سیر و سفر ظاهری (آفاقی و انفسی)، پیوند میزند و با آیات و بیّنات در قلّههای بلند توحید و منارههای پر فروغ ایمان به مشعلداری هدایت یافتگان کعبه حقیقت و قافلهسالاران کوی عشق، توأم میسازد و رهاورد آن، "معرفت و کمال" و رشد معنوی و تجلّی فطرت انسانی است. حج که یک برنامه تربیتی است می تواند با آموزه های جامع وسازنده خود انسان های نمونه و کاملی بپروراند ودرس ها وپیام های اخلاقی فراوان برای حج گزاران داشته باشد.
خلق نیکو و حسن
نرم خویی، پرهیز از سخنان زشت و ناروا، درشتی نکردن در گفتار، فرو خوردن خشم و عصبانیت و کلام مؤدبانه و حتی تحمل اذیت و آزار دیگران، از جلوههای اخلاق خوش و نشانههای حجگزار عارف است.
شاید یکی از حکمتهای مهم حج، تمرین و مداومت براخلاق حسنه، و ملایمت و زیبایی در گفتار است، به خصوص در زمانهای گذشته که حجگزاران نزدیک به یک سال با هم در یک کاروان بودند و ارتباط مداومی با هم داشتند. آنان به ناچار باید با هم ملاطفت و دوستی میکردند و سختیها و دشواریهای راه را با همدلی و خلق نیکو تحمل مینمودند.
همچنین اگر حجگزار توجه کند که میهمان خدا و در محضر خداست، باعث میشود نسبت به بندگان خدا رفتاری ملاطفت آمیز و مؤدبانه داشته باشد.
از دیدگاه عارف الهی ملکی تبریزی در چنین صورتی، حج گزار ناچار است خلق خود را با رفقایش نیکو گرداند و معامله خود را با آنان دوستانه نماید و اتصال با آنها را دوست بدارد و به خدمت آنان شایق باشد و آزار آنها را تحمل کند و از آنان لذت ببرد و با آنها مانوس شود، حتی با باربران و کارگران و... (المراقبات، ج 2 ، ص 212)
از دیدگاه عالم ربانی مرحوم نراقی نیز حجگزار باید با رفقا و اهل سفر خویش، خوش خلقی کند و گشادهرو و شیرین کلام باشد و از کج خلقی و درشتگویی اجتناب نماید و فحش نگوید و سخن لغو از او سر نزند و با کسی جدال و خصومت نکند. چنان که حضرت رسول (ص) حج مبرور را حجی میداند که در آن خوش کلامی باشد (جامع السعادات، ج 3 ، ص 389)
از نظر امام باقر (ع) نیز کسی را که همراهی خوب با مصاحبان خود نباشد، بیبهره از حج میداند (حسن الصحبه من لمن صبحه) (کافی، ج 2، ص 286).خادم فرهنگی آقابابائي@hajaghababaei41041
۲۰:۰۳
تواضع و فروتنی. ص2
فروتنی، خاکساری و تواضع در محضر خداست و دوری از تکبر، خودپسندی و غرور، از حکمتها و اسرار نورانی حج است و حتی میتوان گفت، که جوهر حج و حکمت مهم آن، افتادگی، فرودستی و خشوع و خضوع و اظهار نداری و بیچارگی است.
امام علی (ع) درباره این حکمت حج میفرماید: جعله سبحانه علامه لتواضعهم لعظمته و اذعانهم لعزته. خداوند حج را نشانه قرار داد تا بندگان در برابر عظمت او فروتنی نموده به عزت و بزرگواری پروردگار اعتراف کنند. (نهج البلاغه ، خطبه 1)
امام رضا(ع) نیز علت و فلسفه حج را فروتنی، ذلت و خضوع میداند:
ان عله الحج الوفاده الی الله... و ما فیه من الخضوع و الاستکانه و الذل، (علل الشرایع، ص 674).
پوشش هم رنگ و هم شکل با دیگران، طواف بنده وار خانه خدا، سعی و حرکت بین دو کوه صفا و مروه، کوتاه کردن موهای سر و انداختن سنگ به جمرات، پیاده روی و... همه برای از بین بردن روحیه نخوت و خود بزرگبینی و نشانه فروتنی و انکسار انسان در برابر خداوند است، چنان که امام صادق (ع) مسعی را محبوبترین مکان نامید، چرا که جباران و گردنکشان در آنجا به ذلت میافتند و در هنگام هروله، همه ساز و برگها را از بدن فرو میریزند. (محجه البیضاء ، ج 2 ، ص 192)
از دیدگاه مولا مهدی نراقی یکی از وظایف اساسی حجگزاران تواضع و فروتنی برای صاحب خانه و تضرع و زاری در درگاه عزت و جلال او است. (جامع السعادات، ج 3 ، ص 480)
زدودن رذایل
گام مهم در خودسازی و تزکیه و تهذیب نفوس، دوری از گناهان و پیراستن درون از رذایل و ناراستیهای اخلاقی وزنگارهای آلودگی است و این بایستهترین شرط و ادب حج حقیقی و ثمره و برکت آن است. حج مانند دیگر عبادتها، آداب و سنن و فرایضی دارد که برای زدودن رذایل اخلاقی و تهذیب نفس تأثیر فراوانی دارد.
محرمات حج، برای تطهیر قوایی است که احیاناً گرفتار عصیان و تباهی میشود، چنان که آیه شریفه «فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فی الحج»، به سه مورد از محرومات حج – که هر یک در تطهیر و پاکسازی درون نقش دارد – اشاره میکند. «لارفث» پاک کردن قوه شهوی، «لا فسوق» به تطهیر قوه غضب و «لا جدال» به تهذیب قوای فکری نظر دارد.
تحریم لذایذ و پرداختن به خودسازی، حجگزار را از جهان ماده جدا میکند و در عالمی از نور و معنویت فرو میبرد و از شهوات دور میسازد.
حضرت رضا (ع) میفرماید: عله الحج الوفاده الی الله ... و الخروج من کل ما اقترف... و حظرها عن الشهوات و اللذات، حج خانه خدا، ورود به پیشگاه الهی و عامل پاکی از گناهان و بازداشتن بدنها از خواستهها و لذایذ است. (علل الشرایع، ص 404)
از آثار و حکمتهای دیگر حج از دیدگاه امام رضا (ع) و امام سجاد (ع) رها کردن سنگدلی، خست، غفلت و ناامیدی و بازداشتن جانها از فساد و آلودگیها و گناهان است.
فروتنی، خاکساری و تواضع در محضر خداست و دوری از تکبر، خودپسندی و غرور، از حکمتها و اسرار نورانی حج است و حتی میتوان گفت، که جوهر حج و حکمت مهم آن، افتادگی، فرودستی و خشوع و خضوع و اظهار نداری و بیچارگی است.
امام علی (ع) درباره این حکمت حج میفرماید: جعله سبحانه علامه لتواضعهم لعظمته و اذعانهم لعزته. خداوند حج را نشانه قرار داد تا بندگان در برابر عظمت او فروتنی نموده به عزت و بزرگواری پروردگار اعتراف کنند. (نهج البلاغه ، خطبه 1)
امام رضا(ع) نیز علت و فلسفه حج را فروتنی، ذلت و خضوع میداند:
ان عله الحج الوفاده الی الله... و ما فیه من الخضوع و الاستکانه و الذل، (علل الشرایع، ص 674).
پوشش هم رنگ و هم شکل با دیگران، طواف بنده وار خانه خدا، سعی و حرکت بین دو کوه صفا و مروه، کوتاه کردن موهای سر و انداختن سنگ به جمرات، پیاده روی و... همه برای از بین بردن روحیه نخوت و خود بزرگبینی و نشانه فروتنی و انکسار انسان در برابر خداوند است، چنان که امام صادق (ع) مسعی را محبوبترین مکان نامید، چرا که جباران و گردنکشان در آنجا به ذلت میافتند و در هنگام هروله، همه ساز و برگها را از بدن فرو میریزند. (محجه البیضاء ، ج 2 ، ص 192)
از دیدگاه مولا مهدی نراقی یکی از وظایف اساسی حجگزاران تواضع و فروتنی برای صاحب خانه و تضرع و زاری در درگاه عزت و جلال او است. (جامع السعادات، ج 3 ، ص 480)
زدودن رذایل
گام مهم در خودسازی و تزکیه و تهذیب نفوس، دوری از گناهان و پیراستن درون از رذایل و ناراستیهای اخلاقی وزنگارهای آلودگی است و این بایستهترین شرط و ادب حج حقیقی و ثمره و برکت آن است. حج مانند دیگر عبادتها، آداب و سنن و فرایضی دارد که برای زدودن رذایل اخلاقی و تهذیب نفس تأثیر فراوانی دارد.
محرمات حج، برای تطهیر قوایی است که احیاناً گرفتار عصیان و تباهی میشود، چنان که آیه شریفه «فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فی الحج»، به سه مورد از محرومات حج – که هر یک در تطهیر و پاکسازی درون نقش دارد – اشاره میکند. «لارفث» پاک کردن قوه شهوی، «لا فسوق» به تطهیر قوه غضب و «لا جدال» به تهذیب قوای فکری نظر دارد.
تحریم لذایذ و پرداختن به خودسازی، حجگزار را از جهان ماده جدا میکند و در عالمی از نور و معنویت فرو میبرد و از شهوات دور میسازد.
حضرت رضا (ع) میفرماید: عله الحج الوفاده الی الله ... و الخروج من کل ما اقترف... و حظرها عن الشهوات و اللذات، حج خانه خدا، ورود به پیشگاه الهی و عامل پاکی از گناهان و بازداشتن بدنها از خواستهها و لذایذ است. (علل الشرایع، ص 404)
از آثار و حکمتهای دیگر حج از دیدگاه امام رضا (ع) و امام سجاد (ع) رها کردن سنگدلی، خست، غفلت و ناامیدی و بازداشتن جانها از فساد و آلودگیها و گناهان است.
۲۰:۰۹
آثار و فواید حج ص3 در کلام نورانی امام رضا(علیه السلام ) براساس روایتی که در عیون اخبارالرضا(ع) آمده، حضرت علی بن موسیالرضا(ع) به فضل بن شاذان میفرمایند: «حج به سوی خدا رفتن و در پیشگاه باریتعالی حاضر شدن است». هدف از آفرینش انسان، معرفت و عبادت خداست و حج، مشتمل بر تمام نتایجی است که از سایر عبادات چون نماز و روزه حاصل میشود، بنابراین در معرفت و عبادت انسان، اثری بنیادین دارد. در ادامه روایت شریف، حضرت رضا(ع) به یکی دیگر از فواید حج اشاره کرده و میفرمایند: «حج، زیادتطلبی و کمالخواهی است» به این بیان که کمالطلبی در انسان، از مسلمات غیرقابل انکار است و آنچه در مراسم پرفیض حج به ندای فطرت انسان پاسخ میدهد، حرکت انسان بر اساس معرفت الهی به سوی کمال مطلق است. همچنین امام رضا(ع) ادامه میدهند: «حج، از گذشته تاریک و پر گناه خارج شدن و از آنچه در گذشته انجام شده، توبه کردن است و برای آینده، کار خوب و نیک را از نو آغاز کردن». آن حضرت تصریح دارند: «در حج، بدن را به سختی انداختن، از زن و فرزند دور شدن و جان را از هواهای نفسانی و شهوات منع کردن است».عالم آل محمد(ع) فایده اقتصادی حج برای فقرا را هم ذکر میکنند و میفرمایند: «حج وسیلهای برای خارج کردن و جداسازی داراییها از یکدیگر و پرداختن حقوق فقرا و مستمندان است».خادم فرهنگی آقابابائي@hajaghababaei41041




۲۰:۱۱
﷽؛
سرمنزل آرامش
امام_علی_علیه_السلام:
«أُوصيكُم عِبادَ اللّهِ بِتَقوَى اللّهِ؛ فَإِنَّهَا الزِّمامُ وَالقِوامُ، فَتَمَسَّكوا بِوَثائِقِها، وَاعتَصِموا بِحَقائِقِها؛ تَؤُل بِكُم إلى أكنانِ الدَّعَةِ، وأوطانِ السَّعَةِ».
«بندگان خدا! شما را به تقواى خدا سفارش مىكنم؛ كه تقوا هم وسيله مهار و هم مايه استوارى شما است. پس به رشتههاى تقوا چنگ زنيد و به حقيقتهاى آن پناه آوريد تا شما را به سرمنزل آرامش و جايگاههاى وسيع برساند».
نهج البلاغة: خطبه۱۹۵ خادم فرهنگی آقابابائي@hajaghababaei41041




۱:۲۷
اسرار و معارف حج تمتع۰۴ کاروان ۴۱۰۴۱
290594561_-991313064.apk
سلام علیکمهمسفران گرانقدر جهت آشنایی بیشتر این مجموعه کتابخانه همراه نور نصب نمایید
خادم فرهنگی آقابابائي@hajaghababaei41041




خادم فرهنگی آقابابائي@hajaghababaei41041
۱۹:۲۶