بازارسال شده از کبوتر بله
#ترجمه_وشرح_نهج_البلاغه#حکمت_شماره_153
صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره به نكته مهمى مى كند كه در همه فعاليت هاى فردى و جمعى تأثيرگذار است، مى فرمايد: «شخص صبور (و با استقامت) پيروزى را از دست نخواهد داد، هرچند زمان طولانى بگذرد»; (لاَ يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ).
حقيقت صبر همان استقامت است; استقامت در برابر موانع وصول به مقصد و پيمودن راه طولانى وصول به هدف و استقامت در برابر دردها و رنج ها و كار شكنى هاى اين و آن. تا چنين استقامتى در انسان نباشد به جايى نمى رسد، زيرا طبيعت زندگى دنيا اين است كه با مشكلات آميخته شده و غالباً در كنار گل ها خارهايى است و در كنار عسل ها نيش زنبورانى. تاريخ نيز بارها و بارها نشان داده است كه پيروزى ها در انتظار افراد بااستقامت و صبور است. تا آنجا كه اين سخن به صورت ضرب المثل كوتاهى در ميان همه معروف است.
عرب ها مى گويند: «مَنْ صَبَرَ ظَفَرَ» و فارس ها مى گويند:صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند * بر اثر صبر نوبت ظفر آيد
قرآن مجيد بارها به اين حقيقت اشاره كرده; از جمله در داستان يوسف مى گويد: هنگامى كه برادران آمدند و او را شناختند پرده از راز خود برداشت و اين جمله را گفت: «(أَنَا يُوسُفُ وَهذَا أَخِى قَدْ مَنَّ اللهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ); من يوسفم، و اين برادر من (بنيامين) است; خداوند بر ما منّت گذارد. هركس تقوا پيشه كند و شكيبايى و استقامت نمايد، (سرانجام پيروز مى شود;) چرا كه خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمى كند».(1)
درباره بنى اسرائیل بعد از آنکه بر فرعونیان پیروز شدند فرمود: «(وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الاَْرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِى بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِى إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا); و مشرق ها و مغرب هاى پربرکت زمین را به آن قوم که (زیر زنجیر ظلم و ستم) به ضعف کشانده شده بودند، واگذار کردیم; و وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل، به خاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقق یافت».(2)
امام امیرمؤمنان على(علیه السلام) در عبارت کوتاه ترى که از آن حضرت روایت شده مى فرماید: «اَلصَّبْرُ مِفْتاحُ الظَّفَرُ; صبر و استقامت کلید پیروزى است».(3)
بهترین شاهد و گواه براى کلام امام(علیه السلام) مطالعه تاریخ گذشتگان است; در تمام رشته علمى و صنعتى و سیاسى و اجتماعى کسانى پیروز شدند که از صبر و استقامت بیشترى برخوردار بودند، همان ها که بر مرکب صبر سوار شدند و به سوى مقصد تاختند و شاهد مقصود را در آغوش گرفتند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــپی نوشت:(1). یوسف، آیه 90.(2). اعراف، آیه 137.(3). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 1، ص 322.
.برگرفته از کتاب پیام امام امیرالمومنین(ع) شرح آیت الله مکارم شیرازی بر نهج البلاغه.•┈┈••✾••┈┈•
مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.╭┅┅┅┅❀---

---❀┅┅┅┅╮
@hefzmajaziquran114
@hefzmajazi_nahjolbalagheh╰┅┅┅┅❀---

---❀┅┅┅┅╯
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــپی نوشت:(1). یوسف، آیه 90.(2). اعراف، آیه 137.(3). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 1، ص 322.
۱۵:۱۵
۱۲:۵۷
بازارسال شده از کبوتر بله
#حفظ_نهج_البلاغه#حفظ_کلمات_قصار#حکمت_شماره_154#اخلاقی#سياسى
اهميّت نيّت ها 
نکوهش رضایت به باطل 
وَ قَالَ (علیه السلام): الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه.
و درود خدا بر او، فرمود: آن كس كه از كار مردمى خشنود باشد، چونان كسى است كه همراه آنان بوده و هر كس كه به باطلى روى آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه كردار باطل، و گناه خشنودى به كار باطل.
@hefzmajazi_nahjolbalagheh
@hefzmajazi_nahjolbalagheh
۱۲:۵۷
بازارسال شده از کبوتر بله
he154.mp3
۳۸.۵۳ کیلوبایت
۱۲:۵۷
بازارسال شده از کبوتر بله
Nahjolbalaghe-Kalamate-Ghesar-154.mp3
۵۴ کیلوبایت
۱۲:۵۷
بازارسال شده از کبوتر بله
#ترجمه_وشرح_نهج_البلاغه#حکمت_شماره_154
گناه رضايت
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته مهمى مى كند كه در سرنوشت افراد و امت ها تأثير قابل توجهى دارد. مى فرمايد: «آن كس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در آن كار با آنها شركت نموده (منتها) آن كس كه در انجام كار باطل دخالت دارد دو گناه مى كند: گناه عمل و گناه رضايت به آن (ولى شخصى كه بيرون از دايره عمل است و به آن راضى است تنها مرتكب يك گناه مى شود و آن گناه رضايت است)»; (الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْم كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِل فِي بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ).
ممكن است در بدو نظر چنين تصور شود كه اگر كسى گناهى را مرتكب نشود و هيچ گونه دخالتى حتى در اعانت و يارى گنهكاران در آن نداشته باشد چرا رضايت قلبى به آن گناه او را هم شريك گناه سازد؟ دليل آن با دقت روشن مى شود و آن اين كه هنگامى كه رضايت به كارهاى خلاف ديگران در قلب انسان جايگزين شد تدريجاً در اقوال و افعال او خود را نشان مى دهد، زيرا نمى شود انسان به چيزى محبت داشته باشد و در اعمال و اقوالش ظاهر نگردد. اضافه بر اين كسى كه به اعمال خلاف ديگران راضى مى شود هرگز به وظيفه امر به معروف و نهى از منكر عمل نخواهد كرد، زيرا آن عمل را دوست دارد و به گنهكاران به سبب اين گناه عشق مى ورزد.
اين مسئله بازتاب گسترده اى در آيات قرآن و روايات اسلامى دارد كه مسئله رضايت به گناه گنهكاران جزء گناهان كبيره شمرده شده و حتى عذاب الهى دامن چنين افرادى را مى گيرد. در داستان كشتن ناقه ثمود (همان معجزه الهى خداوند كه به پيامبرشان حضرت صالح داد) قرآن مى گويد: همه آن قوم بر اثر عذاب الهى از ميان رفتند در حالى كه همان گونه كه در كلام ديگرى از اميرمؤمنان به آن اشاره شده ناقه ثمود را يك نفر كشت و چون ديگران به آن رضايت دادند خداوند همگى را عذاب كرد: (وَإِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا).(1)
در زیارت نامه ها نیز کراراً این مطلب به چشم مى خورد که زائر لعن و نفرین مى کند به کسانى که جنایات یزیدیان را در کربلا را شنیدند و به آن رضایت دادند: «وَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِه».(2)*
نكته:
پيوند اهداف و خواسته ها:
بر خلاف آنچه در دنياى مادى معمول است كه رضايت به اعمال مجرمانه ديگرى جرم محسوب نمى شود همان گونه كه رضايت به اعمال نيك نيكوكاران بى پاداش است، در تعليمات اسلام، مسئله رضايت به كارهاى نيكوكاران و بدكاران عنوان خاصى دارد و با صراحت در روايات آمده است كه هر كس به كار ديگرى رضايت دهد در سلك و گروه او قرار خواهد گرفت. منتها مجرمان، دو گناه دارند و راضيان به اعمال آنها يك گناه، راضيان به اعمال نيك يك ثواب دارند و عاملان دو ثواب. همان گونه كه در كلام حكمت آميز بالا آمد.
مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار بابى به اين موضوع اختصاص داده و در عنوان باب مى گويد: «إنَّ مَنْ رَضِىَ بِفِعْل فَهُوَ كَمَنْ أتاهُ; كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است» و در ذيل آن هشت روايت نقل مى كند. از جمله حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه 183 سوره آل عمران آورده که خطاب به گروهى از کافران است که مى گفتند: ما به هیچ پیغمبرى ایمان نمى آوریم تا معجزه اى انجام دهد: «(قَدْ جَاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ); بگو: پیامبرانى پیش از من، براى شما آمدند و دلایل روشن و آنچه را گفتید آوردند; اگر راست مى گویید چرا آنها را به قتل رساندید؟!»(3) امام(علیه السلام) در اینجا مى فرماید: «وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلاَءِ لَمْ تَقْتُلُوا; معلوم است اینها که در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) بودند انبیاى پیشین را نکشتند» «وَلَکِنْ لَقَدْ کَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِینَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِینَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَ رِضَاهُمْ بِذَلِکَ الْفِعْلِ; ولى آن ها علاقه و فکرشان با قاتلان بود; از این رو خدا آنها را قاتل نامید چون خواسته و رضاى آنها به فعل آنان تعلق مى گرفت».(4)ادامه مطلب


۱۲:۵۷
بازارسال شده از کبوتر بله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــپی نوشت:(1). نهج البلاغه، خطبه 201.(2). بخشى از زیارت عاشورا و زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام).(3). آل عمران، آیه 183.(4). بحارالانوار، ج 9، ص 192، ح 22.(5). اسراء، آیه 15.(6). بحارالانوار، ج 45، ص 295، ح 1.(7). وسائل الشیعه، ج 11، ص 409، ح 2.
۱۲:۵۷
۱:۳۷
بازارسال شده از کبوتر بله
#حفظ_نهج_البلاغه#حفظ_کلمات_قصار#حکمت_شماره_155#اخلاق_اجتماعی
ضرورت پايبندى به عهد و پيمان 
پایبندی به پیمانها 
وَ قَالَ (علیه السلام): اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا.
و درود خدا بر او، فرمود: عهد و پيمان ها را پاس داريد به خصوص با وفاداران.
@hefzmajazi_nahjolbalagheh
@hefzmajazi_nahjolbalagheh
۱:۳۸
بازارسال شده از کبوتر بله
he155.mp3
۱۴.۸۴ کیلوبایت
۱:۳۸
بازارسال شده از کبوتر بله
Nahjolbalaghe-Kalamate-Ghesar-155.mp3
۵۲ کیلوبایت
۱:۳۸
بازارسال شده از کبوتر بله
#ترجمه_وشرح_نهج_البلاغه#حکمت_شماره_155
با چه كسانى پيمان ببنديم
امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز اشاره به شرايط بستن پيمان مى كند، مى فرمايد: «به پيمان كسانى چنگ بزنيد كه به پيمانشان وفادارند»; (اِعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا).
«اوتاد» جمع «وَتَد» به معناى ميخ است; ميخ هايى كه معمولا به وسيله آن طناب خيمه ها را محكم مى كردند تا خيمه در مقابل باد و طوفان مقاومت كند. براى اين كلام حكمت آميز تفسيرهاى فراوانى ذكر شده است; نخست همان چيزى كه در ترجمه بالا آمد كه هرگاه مى خواهيد پيمان ببنديد به سراغ افراد بى اعتبار و پيمان شكن و غير قابل اطمينان نرويد، بلكه با كسانى عهد ببنديد كه داراى دين و شخصيت و تعهدند.
اين تفسير با آنچه در شأن ورود اين گفتار حكيمانه در كلام ابن ابى الحديد كه در بحث سند اين كلام حكمت آميز گفتيم كاملاً سازگار است، زيرا امام(عليه السلام) بعد از جنگ جمل هنگامى كه «مروان بن حكم» خدمتش رسيد و عرض كرد: مى خواهم با تو بيعت كنم. امام(عليه السلام) فرمود: بيعت تو چه فايده اى دارد؟ ديروز (در آغاز خلافت ظاهرى) با من بيعت كردى و شكستى. باز آمده اى با من بيعت كنى. سپس دستور داد او را از مجلسش خارج كردند. بنابراين تفسير، «اوتاد» به معناى انسان هاى قابل اعتماد است.
تفسير ديگر اين است كه منظور از «اوتاد» شرايط استحكام پيمان است; يعنى به هنگامى كه مى خواهيد با كسى پيمان ببنديد شرايط دقيق و محكمى براى آن ذكر كنيد تا راه فرارى براى طرف باقى نماند. تفسير سوم اين كه وفاى به پيمان لازم است; اما نه در برابر پيمان شكنان; هرگاه آنها پيمان شكستند شما هم مى توانيد دست از پيمان برداريد،
همان گونه كه در آيه 7 سوره «توبه» مى خوانيم: «(فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ); تا زمانى كه به پيمان شما پايبند باشند، شما نيز به پيمان آنها پايبند باشيد».
نيز در آيه 12 همان سوره آمده است: «(وَإِنْ نَّكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِّنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِى دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ); و اگر پيمان هاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن (و تمسخر) قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد; چرا كه پيمان آنها اعتبارى ندارد».
️ مناسب تر از همه اين تفاسير همان تفسير اول به نظر مى رسد، هرچند جمع تفاسير مختلف در يك عبارت طبق عقيده ما كه بارها به آن اشاره كرده ايم امكان پذير است.(1)
*
نكته:
شرايط پيمان بستن با مخالفان و لزوم وفاى به عهد:
به تناسب كلام حكيمانه بالا اشاره به دو قسمت از تعليمات اسلام را در اين باره لازم مى دانيم:
نخست اين كه در تعليمات دينى ما دستور داده شده هنگامى كه با مخالفان خود عهد و پيمان مى بنديد مراقب باشيد محكم كارى كنيد; با الفاظ صريح و شرايط لازم و رعايت نكاتى كه هرگونه بهانه پيمان شكنى را از مخالف مى گيرد عهدنامه را تنظيم كنيد.
اميرمؤمنان على(عليه السلام) در عهدنامه معروف مالك اشتر مى فرمايد: «هرگز پيمانى را كه در آن تعبيراتى است كه جاى اشكال (و سوء استفاده دشمن) وجود دارد منعقد مكن»; (وَلاَ تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ).
نیز دستور داده شده عهد و پیمان را با کسى برقرار کنید که امید به وفاى او داشته باشید.
در حدیثى از امام امیرمؤمنان(علیه السلام) که در غررالحکم آمده مى خوانیم: «لا تَثِقَنَّ بِعَهْدِ مَنْ لا دینَ لَهُ; به عهد و پیمان کسى که دین ندارد اطمنیان نکن (و از آن چشم بپوش)».(2)ادامه مطلب 


*
۱:۳۸
بازارسال شده از کبوتر بله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــپی نوشت:(1). قابل توجه این که واژه «اعتصام» هم به معناى ایجاد پیمان و چنگ زدن است (همان گونه که در آیه شریفه (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً) آمده است) و هم به معناى وفادارى بعد از ایجاد پیمان است و واژه «فى» در «فی أوتادِها» ممکن است به معناى ظرفیت یا به معناى «باء» تعدیه باشد.(2). غررالحکم، ص 87، ح 1440.(3). بحارالانوار، ج 69، ص 198، ح 26.(4). غررالحکم، ص 253، ح 5313.(5). کافى، ج 2، ص 162، ح 15.
۱:۳۸
۲۱:۵۴
بازارسال شده از کبوتر بله
#حفظ_نهج_البلاغه#حفظ_کلمات_قصار#حکمت_شماره_156#اخلاقی#عبادی#اعتقادی
ضرورت خدا شناسى و اطاعت 
ضرورت اطاعت خدا 
قَالَ (علیه السلام): عَلَيْكُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لَا تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ
و درود خدا بر او، فرمود: خداى را اطاعت كنيد كه در نشناختن پروردگار عذرى نداريد.
@hefzmajazi_nahjolbalagheh
@hefzmajazi_nahjolbalagheh
۲۲:۰۴
بازارسال شده از کبوتر بله
he156.mp3
۱۵.۶۸ کیلوبایت
۲۲:۰۴
بازارسال شده از کبوتر بله
Nahjolbalaghe-Kalamate-Ghesar-156.mp3
۳۸ کیلوبایت
۲۲:۰۴
بازارسال شده از کبوتر بله
#ترجمه_وشرح_نهج_البلاغه#حکمت_شماره_156
از چه كسى بايد اطاعت كرد
امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز خود اشاره به اين نكته مى كند كه از چه كسى بايد اطاعت و از چه كسى نبايد اطاعت كرد، مى فرمايد: «لازم است از كسى اطاعت كنيد كه از نشناختن او معذور نيستيد»; (عَلَيْكُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لاَ تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ).
منظور از «آن كس» در درجه اول ذات پاك خداوند متعال و در درجه بعد رسولش پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) و جانشينان معصوم و بر حق اوست كه اطاعت از آنها اطاعت مطلقه است يعنى كسى نمى تواند بگويد چون نمى دانستم اطاعت نكردم، چرا كه بر هر كسى واجب است بخشنده نعمت ها را بشناسد; كسى كه تمام هستى ما از اوست و ما هرگز نمى توانيم بگوييم چون نمى شناختيم در برابر ترك طاعتش معذور بوديم و بعد از شناخت خداوند بايد بداند او مطابق «قاعده لطف»، رسولانى را مبعوث مى كند تا پيامش را به بندگان برسانند و راه صحيح و باطل را به آنها نشان دهند و به هنگام رحلت رسولان، اوصياى آنها را بشناسند و پيام رسولان را از آنها بگيرند.
در ضمن هدف حضرت اين است كه به مردم هشدار دهد از اطاعتش سر نپيچند و بدانند هرگونه سرپيچى روز قيامت مايه سرافكندگى است و هيچ گونه عذرى از آنها قبول نخواهد شد.
در تأیید این سخن، در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)در تفسیر آیه شریفه «(فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ); بگو دلیل رسا و قاطع براى خداست (دلیلى که براى هیچ کس بهانه اى باقى نمى گذارد».(1) فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَکُنْتَ عَالِماً فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَفَلاَ عَمِلْتَ(2) بِمَا عَلِمْتَ وَإِنْ قَالَ کُنْتُ جَاهِلاً قَالَ لَهُ أَ فَلاَ تَعَلَّمْتَ حَتَّى تَعْمَلَ فَیَخْصِمُهُ وَذَلِکَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ; خداوند متعال روز قیامت به بنده اش مى گوید: آیا مى دانستى؟ اگر بگوید: آرى مى فرماید: چرا به آنچه مى دانستى عمل نکردى؟ و اگر بگوید نمى دانستم به او مى گوید: چرا یاد نگرفتى که عمل کنى و به این ترتیب با او مخاصمه مى کند و این است معناى حجت بالغه».(3)
ولى امور بسیارى است که انسان بر اثر عدم شناخت، در برابر آن معذور است; مثلاً من اگر ندانم فلان غذا یا لباسى را که از بازار مسلمانان مى خرم دزدى و حرام است; غذا را بخورم و با لباس نماز بخوانم اگر فرضاً در قیامت از من سؤال کنند چرا چنین کردى مى گویم: نمى دانستم و هرگز به من نمى گویند چرا نرفتى و تحقیق و تفحص کنى و در اینجا جهل من عذر است; ولى در احکام شرع و معارف و عقائد دینى، جهل عذر نیست.
️ بعضى دیگر از شارحان نهج البلاغه، تفسیر دیگرى براى این کلام حکمت آمیز مولا کرده و گفته اند: مفهوم آن این است که شما باید از شخص عاقلى اطاعت کنید که جهلى در افکار و اعمال او نیست که به هنگام سقوط در خطرات اعمالش، آن را عذرى براى خود بشمارید.(4)
️ به تعبیر دیگر از شخص عاقلى پیروى کنید که شما را به راه راست و امن و امان ببرد نه به بیراهه هایى که ناچار باشید از آن به علت نادانى اعتذار جویید.
ولى به یقین تفسیر اول که مورد قبول بیشتر مفسران نهج البلاغه است صحیح تر به نظر مى رسد. از جمله امورى که گواهى به صحت معناى اول مى دهد تعبیرى است که در نسخه دعائم الاسلام آمده که مى گوید: «عَلَیْکُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لاَ تَعْذِرُونَ فِی تَرْکِ طَاعَتِه»(5).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــپی نوشت:(1). انعام، آیه 149.(2). در بعضى از نسخ این روایت به جاى «أفَلا عَمِلْتَ» «هَلاّ عَمِلْتَ» و به جاى «أفَلا تَعَلَّمْتَ» «هَلاّ تَعَلَّمْتَ» آمده است. «کتاب الاجتهاد و التقلید، ص 16». این تعبیر در بسیارى از کتاب هاى اصولى و از جمله در فرائد شیخ انصارى به عنوان روایت آمده است.(3). بحارالانوار، ج 1، ص 177، ح 58.(4). شرح نهج البلاغه محمّد عبده، ذیل همین کلام حکمت آمیز.(5). دعائم الاسلام، ج 2، ص 353.
.برگرفته از کتاب پیام امام امیرالمومنین(ع) شرح آیت الله مکارم شیرازی بر نهج البلاغه.•┈┈••✾••┈┈•
مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی)حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه.╭┅┅┅┅❀---

---❀┅┅┅┅╮
@hefzmajaziquran114
@hefzmajazi_nahjolbalagheh╰┅┅┅┅❀---

---❀┅┅┅┅╯
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــپی نوشت:(1). انعام، آیه 149.(2). در بعضى از نسخ این روایت به جاى «أفَلا عَمِلْتَ» «هَلاّ عَمِلْتَ» و به جاى «أفَلا تَعَلَّمْتَ» «هَلاّ تَعَلَّمْتَ» آمده است. «کتاب الاجتهاد و التقلید، ص 16». این تعبیر در بسیارى از کتاب هاى اصولى و از جمله در فرائد شیخ انصارى به عنوان روایت آمده است.(3). بحارالانوار، ج 1، ص 177، ح 58.(4). شرح نهج البلاغه محمّد عبده، ذیل همین کلام حکمت آمیز.(5). دعائم الاسلام، ج 2، ص 353.
۲۲:۰۴
#اطلاعیه_افتتاحیه_سایت_مرکز
بسم الله الحمن الرحیمبا سلام و احترامو صلوات بر محمد و آل محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم و تبریک فرا رسیدن سال جدید و ماه مبارک رمضان و بهار قرآن کریم
قابل توجه همه کاربران گرامی و اساتید محترم ومخاطبین و همراهان عزیز:
به حول و قوه الهی و در آستانه ماه مبارک رمضان و بهار قرآن و به میمنت شروع سال جدید، سایت رسمی مرکز حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه " mhqk.ir " افتتاح شد.
با توجه به اینکه کاربران گرامی و مخاطبین عزیز برای آموزش رشته های قرآنی و نهج البلاغه در کانالهای پیام رسانها دچار مشکلات عدیده می شدند برآن شدیم که بصورت یکپارچه در سایت " mhqk.ir " تمام موارد آموزشی را تجمیع کرده و با کیفیت بهتر و دسترسی آسانتر با قابلیت های ذیل در خدمت همه سروران و مخاطبین گرامی داخل و خارج از کشور باشیم.
قابلیت ها:
دسترسی آسان و مستقیم به :❶ ثبت نام جدید❷ ورود به پنل شخصی❸ تلاوت آنلاین❹ اخبار قرآنی❺ اطلاعیه های مهم❻ کانال رسمی در ایتا و بله❼ شماره تماس مدیریت و زمان تماس
آموزشی:❶ آموزش گام به گام حفظ قرآن کریم❷ آموزش حفظ و مفاهیم نهج البلاغه❸آموزش تجوید (سطح یک و سطح دو)❹ آموزش رو خوانی و روان خوانی❺ آموزش ترجمه و مفاهیم❻ آموزش ترتیل خوانی❼ و سایر رشته ها بزودی ...
آیین نامه ها:❶ آیین نامه کاربران❷ آیین نامه شهریه
و قابلیت های دیگر بزودی...
┈┈••✾••┈┈•
مرکز حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه ╭┅┅┅┅❀

❀┅┅┅┅╮
mhqk.ir
@hefzmajaziquran114╰┅┅┅┅❀

❀┅┅┅┅╯
بسم الله الحمن الرحیمبا سلام و احترامو صلوات بر محمد و آل محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم و تبریک فرا رسیدن سال جدید و ماه مبارک رمضان و بهار قرآن کریم
به حول و قوه الهی و در آستانه ماه مبارک رمضان و بهار قرآن و به میمنت شروع سال جدید، سایت رسمی مرکز حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه " mhqk.ir " افتتاح شد.
با توجه به اینکه کاربران گرامی و مخاطبین عزیز برای آموزش رشته های قرآنی و نهج البلاغه در کانالهای پیام رسانها دچار مشکلات عدیده می شدند برآن شدیم که بصورت یکپارچه در سایت " mhqk.ir " تمام موارد آموزشی را تجمیع کرده و با کیفیت بهتر و دسترسی آسانتر با قابلیت های ذیل در خدمت همه سروران و مخاطبین گرامی داخل و خارج از کشور باشیم.
┈┈••✾••┈┈•
۱۳:۰۵
#اطلاعیه_مهم
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
طبق فرمایش امروز (1404/01/01) رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی:
اگر به مطالعه، آموزش و حفظ نهجالبلاغه بصورت اصولی، زیر نظر اساتید مجرب علاقه مند هستید
لطفا برای ثبت نام به لینک ذیل مراجعه فرمایید. و بعد از ثبت نام برای مشاهده قابلیتها به سایت مراجعه نموده و منتظر تماس کارشناس ما برای زماندهی و توضیحات بیشتر باشید.
و اگر جزو قرآن آموز مرکز هستید یا قبلا بوده اید کافی است در ایتا به شماره 09191536354 نام و کد ملی خود را ارسال کرده و درخواست دوباره فعالیت برای کلاس نهج البلاغه نمایید.
لینک ثبت نام در سایت:https://quran.mhqk.ir
بعد از ثبت نام:نام کاربری : کدملی شمارمز عبور : ۱۱۰نام کاربری و رمز را انگلیسی تایپ نمایید.
لطفا این پست را برای بستگان و دوستان و آشنایان علاقه مند به آموزش اصولی نهج البلاغه به اشتراک بگذارید 
انشاءالله در ثواب جذب اعضای جدید شما هم شریک شده و این کار جزو باقیات الصالحات شما خواهد شد
•┈┈••✾••┈┈•
مرکز حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه ╭┅┅┅┅❀

❀┅┅┅┅╮
mhqk.ir
@hefzmajaziquran114╰┅┅┅┅❀

❀┅┅┅┅╯
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
لینک ثبت نام در سایت:https://quran.mhqk.ir
بعد از ثبت نام:نام کاربری : کدملی شمارمز عبور : ۱۱۰نام کاربری و رمز را انگلیسی تایپ نمایید.
•┈┈••✾••┈┈•
۱۰:۳۳