۳ اردیبهشت
️ کلیاتی از طرح مالیات بر مهریه | در صورتی که مهریه از مقدار مشخصی بیش تر شود، مشمول مالیات خواهد بود و در هنگام ثبت عقدنامه باید این مالیات به حساب دولت واریز شود.
طبق این طرح هر چه میزان مهریه بیش تر شود، درصد مالیات آن هم سنگین تر خواهد بود؛ از این رو، کسانی که مهریه های سنگینی تعیین می کنند، از همان ابتدای زندگی باید مبلغ هنگفتی را به عنوان مالیات بپردازند. البته در حال حاضر این طرح در مجلس تصویب نشده و در حال بررسی در کمیسیون مربوطه و شاید هم بایگانی است.
بعد از تصویب طرح مالیات بر مهریه، برای مهریه های مختلف درصد معینی مالیات در نظر گرفته شده است؛ به این گونه که اگر مهریه تا تعداد مشخصی سکه تعیین شده باشد، نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد، در صورتی که تعداد مالیات از میزان مدنظر بیش تر شود، زوجین باید درصدی مالیات برای ثبت آن پرداخت کنند. البته هر چه میزان مهریه افزایش یابد، درصد مالیات هم بیش تر خواهد شد. اگر طرح مالیات بر مهریه تصویب و قانون شود زوجین موظفاند برای ثبت سند ازدواج خود، مالیات مهریه ثبتشده را به دولت پرداخت کنند.
در طرح پیشنهادی میزان مالیات بر مهریه از یک تا ۱۴ سکه بهار آزادی صفر خواهد بود و مهریه از ۱۵ سکه تا ۱۰۰ سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات میشود. همچنین نرخ این مالیات برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه معادل دو درصد و از ۲۰۱ سکه به بالا ۱۵ درصد است.
یکی از ابهامات طرح مذکور آن است که این طبقهبندی مالیاتی صرفاً در مورد مهریههایی که در قالب سکه مشخص میشوند صدق میکند یا ارزش ریالی این سکهها ملاک تصمیمگیری است؟ به عبارت دیگر اگر مهریه زوجه، هر دارایی دیگری به جز سکه و برای مثال خودرو باشد، آیا مشمول پرداخت این مالیات خواهد شد؟
با توجه به شرایط مندرج در طرح جدید مالیات بر مهریه در صورت تصویب، احتمال تعیین مهریه های بیش از ۲۰۰ سکه بین زوجین تا حد زیادی کاهش می یابد؛ چرا که باید در همان ابتدای کار و برای ثبت سند ازدواج شان، ۱۵ درصد مالیات بپردازند که مبلغ تقریبا سنگینی به خصوص برای مردم عادی است. حتی پرداخت مالیات مربوط به مهریه های بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه هم برای بسیاری از زوجین کار ساده ای نیست. به همین خاطر، می توان انتظار داشت در صورت تصویب قانون مالیات بر مهریه در صحن علنی مجلس، بخش زیادی از مهریه های جدید به زیر ۱۰۰ سکه رسیده و تعداد زوجینی که مهریه شان را تا ۱۴ سکه انتخاب می کنند هم به طور قابل توجهی افزایش یابد.
مالیات مهریه بر عهده کیست؟ در این طرح مالیات بر مهریه بر عهده هر دو زوج قرار داده شده است. یعنی پس از تعیین مهریه و مشخص شدن مالیات آن، هر کدام از زوجین باید به صورت مساوی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند. این موضوع باعث می شود که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد ملزم به پرداخت مالیات باشند و تعیین مهریه کم تر برای هر دو خانواده اهمیت اهمیت پیدا کند.
هدف از اجرای قانون مالیات ازدواج چیست : هدف اصلی اجرای این طرح، کاهش میزان مهریه و در نتیجه کاهش تعداد جرایم مالی مربوط به مهریه اعلام شده است. چرا که افزایش پلکانی نرخ مالیات با توجه به افزایش تعداد سکه مقرر شده برای مهریه باعث تشویق زوجین برای کاهش مهریه میشود و در آینده نیز جرایم مربوط به پرداخت مهریه نیز کمتر خواهد شد.
مالیات مهریه؛ دستاندازی جدید در مسیر ازدواج : یکی دیگر از نکاتی که باید در بررسی طرح مالیات بر مهریه در نظر گرفت، تاثیر این مالیات بر آمار ازدواج است. در شرایطی که ایران با چالش پیری جمعیت دست و پنجه نرم میکند و حمایت از ازدواج از مهمترین سیاستهای دولت محسوب میشود، به نظر میرسد که مالیات بر مهریه میتواند تاثیر منفی بر آمار ازدواج بگذارد.
طبق این طرح هر چه میزان مهریه بیش تر شود، درصد مالیات آن هم سنگین تر خواهد بود؛ از این رو، کسانی که مهریه های سنگینی تعیین می کنند، از همان ابتدای زندگی باید مبلغ هنگفتی را به عنوان مالیات بپردازند. البته در حال حاضر این طرح در مجلس تصویب نشده و در حال بررسی در کمیسیون مربوطه و شاید هم بایگانی است.
بعد از تصویب طرح مالیات بر مهریه، برای مهریه های مختلف درصد معینی مالیات در نظر گرفته شده است؛ به این گونه که اگر مهریه تا تعداد مشخصی سکه تعیین شده باشد، نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد، در صورتی که تعداد مالیات از میزان مدنظر بیش تر شود، زوجین باید درصدی مالیات برای ثبت آن پرداخت کنند. البته هر چه میزان مهریه افزایش یابد، درصد مالیات هم بیش تر خواهد شد. اگر طرح مالیات بر مهریه تصویب و قانون شود زوجین موظفاند برای ثبت سند ازدواج خود، مالیات مهریه ثبتشده را به دولت پرداخت کنند.
در طرح پیشنهادی میزان مالیات بر مهریه از یک تا ۱۴ سکه بهار آزادی صفر خواهد بود و مهریه از ۱۵ سکه تا ۱۰۰ سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات میشود. همچنین نرخ این مالیات برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه معادل دو درصد و از ۲۰۱ سکه به بالا ۱۵ درصد است.
یکی از ابهامات طرح مذکور آن است که این طبقهبندی مالیاتی صرفاً در مورد مهریههایی که در قالب سکه مشخص میشوند صدق میکند یا ارزش ریالی این سکهها ملاک تصمیمگیری است؟ به عبارت دیگر اگر مهریه زوجه، هر دارایی دیگری به جز سکه و برای مثال خودرو باشد، آیا مشمول پرداخت این مالیات خواهد شد؟
با توجه به شرایط مندرج در طرح جدید مالیات بر مهریه در صورت تصویب، احتمال تعیین مهریه های بیش از ۲۰۰ سکه بین زوجین تا حد زیادی کاهش می یابد؛ چرا که باید در همان ابتدای کار و برای ثبت سند ازدواج شان، ۱۵ درصد مالیات بپردازند که مبلغ تقریبا سنگینی به خصوص برای مردم عادی است. حتی پرداخت مالیات مربوط به مهریه های بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه هم برای بسیاری از زوجین کار ساده ای نیست. به همین خاطر، می توان انتظار داشت در صورت تصویب قانون مالیات بر مهریه در صحن علنی مجلس، بخش زیادی از مهریه های جدید به زیر ۱۰۰ سکه رسیده و تعداد زوجینی که مهریه شان را تا ۱۴ سکه انتخاب می کنند هم به طور قابل توجهی افزایش یابد.
مالیات مهریه بر عهده کیست؟ در این طرح مالیات بر مهریه بر عهده هر دو زوج قرار داده شده است. یعنی پس از تعیین مهریه و مشخص شدن مالیات آن، هر کدام از زوجین باید به صورت مساوی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند. این موضوع باعث می شود که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد ملزم به پرداخت مالیات باشند و تعیین مهریه کم تر برای هر دو خانواده اهمیت اهمیت پیدا کند.
هدف از اجرای قانون مالیات ازدواج چیست : هدف اصلی اجرای این طرح، کاهش میزان مهریه و در نتیجه کاهش تعداد جرایم مالی مربوط به مهریه اعلام شده است. چرا که افزایش پلکانی نرخ مالیات با توجه به افزایش تعداد سکه مقرر شده برای مهریه باعث تشویق زوجین برای کاهش مهریه میشود و در آینده نیز جرایم مربوط به پرداخت مهریه نیز کمتر خواهد شد.
مالیات مهریه؛ دستاندازی جدید در مسیر ازدواج : یکی دیگر از نکاتی که باید در بررسی طرح مالیات بر مهریه در نظر گرفت، تاثیر این مالیات بر آمار ازدواج است. در شرایطی که ایران با چالش پیری جمعیت دست و پنجه نرم میکند و حمایت از ازدواج از مهمترین سیاستهای دولت محسوب میشود، به نظر میرسد که مالیات بر مهریه میتواند تاثیر منفی بر آمار ازدواج بگذارد.
۱۱:۵۶
️ ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم ؛
هزینههای درمانی پرداختی هر مؤدی بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تكفل در یك سال مالیاتی به شرط این كه اگر دریافت كننده مؤسسه درمانی یا پزشك مقیم ایران باشد دریافت وجه را گواهی نماید و چنانچه به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به علت فقدان امكانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در كشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی به مؤسسات بیمة ایرانی بابت انواع بیمههای عمر و زندگی و بیمههای درمانی از درآمد مشمول مالیات مؤدی كسر میگردد.
در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینههای مذكور هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل كسر از درآمد مشمول مالیات معلول یا بیمار یا شخصی كه تكفل او را عهده دار است میباشد.
هزینههای درمانی پرداختی هر مؤدی بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تكفل در یك سال مالیاتی به شرط این كه اگر دریافت كننده مؤسسه درمانی یا پزشك مقیم ایران باشد دریافت وجه را گواهی نماید و چنانچه به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به علت فقدان امكانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در كشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی به مؤسسات بیمة ایرانی بابت انواع بیمههای عمر و زندگی و بیمههای درمانی از درآمد مشمول مالیات مؤدی كسر میگردد.
در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینههای مذكور هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل كسر از درآمد مشمول مالیات معلول یا بیمار یا شخصی كه تكفل او را عهده دار است میباشد.
۱۱:۵۶
۵ اردیبهشت
هیات حل اختلاف مالیاتی
ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم
مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش بینی شده، هیأت حل اختلافات مالیاتی است. هر هیأت حل اختلاف مالیاتی از سه نفر بهشرح زیر تشکیل می شود:
ـ یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور ـ یک نفر از میان قضات بازنشسته یا حقوق دانان مطلع در امور مالیاتی با شرط وثاقت و امانت به درخواست سازمان امور مالیاتی و انتخاب رئیس کل دادگستری هر استان ـ یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران، جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران، مجامع حرفه ای، اتاق اصناف ایران، شورای اسلامی شهر، کانون وکلا، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده که برای مدت سه سال منصوب می شوند. مودی همزمان با اعتراض به برگ تشخیص یا مطالبه مالیات یکی از مراجع این بند را بهعنوان نماینده خود جهت شرکت در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی معرفی می نماید. در صورتی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مودی انتخاب خود را اعلام ننماید، با توجه به نوع فعالیت مودی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی، از بین نمایندگان مزبور با رعایت تبصره (5) این ماده یک نفر انتخاب می شود.
تبصره 1 ـ جلسات هیأتهای حل اختلاف مالیاتی با حضور هر سه عضو رسمیت می یابد و رأی هیأت با اکثریت آراء قطعی و لازم الاجراء است، ولی نظر اقلیت باید در متن رأی قید گردد.
تبصره 2 ـ هیأتهای حل اختلاف مالیاتی دارای استقلال کامل بوده و صرفا اداره امور دبیرخانه ای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و تشکیل جلسات هیأتها به عهده سازمان امور مالیاتی می باشد. انشای رأی با رعایت اصل عدالت و بی طرفی کلیه اعضا و متکی به اسناد و مدارک مثبته و دلایل و شواهد متقن در همان جلسه و یا حداکثر ظرف سه روز کاری پس از برگزاری جلسه، توسط نماینده بند (2) این مادهبه عمل آمده و به امضای تمامی اعضا می رسد. مودی یا نماینده قانونی وی مجاز به حضور کامل در جلسه و ارائه دفاعیات به صورت کتبی یا شفاهی است. اظهارات شفاهی باید در صورتجلسه قید و به امضای وی برسد. سازمان امور مالیاتی به منظور اعمال نظارت موثر بر عملکرد هیأتهای حل اختلاف مالیاتی، مکلف است نسبت به مستندسازی فرآیند برگزاری جلسات هیأت به نحو مقتضی اقدام کند
تبصره 9 ـ پس از استقرار سامانه مودیان، ثبت اعتراض توسط مودی، انتخاب یکی از مراجع موضوع بند (3) این ماده، ارائه هرگونه لایحه به هیأتهای حل اختلاف، مشاهده اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز، ابلاغ تاریخ تشکیل جلسات هیأت، اطلاع از نتایج دادرسی و هرگونه اطلاع دیگر در خصوص پرونده دادرسی مالیاتی از طریق سامانه مذکور انجام می شود.
تبصره 10 ـ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است زمینه دسترسی کامل مودی و یا نماینده قانونی وی به مفاد پرونده مورد اعتراض را حداقل یک هفته قبل از تشکیل هیأت فراهم نماید.
@hesabdari_ill
ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم
مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش بینی شده، هیأت حل اختلافات مالیاتی است. هر هیأت حل اختلاف مالیاتی از سه نفر بهشرح زیر تشکیل می شود:
ـ یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور ـ یک نفر از میان قضات بازنشسته یا حقوق دانان مطلع در امور مالیاتی با شرط وثاقت و امانت به درخواست سازمان امور مالیاتی و انتخاب رئیس کل دادگستری هر استان ـ یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران، جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران، مجامع حرفه ای، اتاق اصناف ایران، شورای اسلامی شهر، کانون وکلا، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده که برای مدت سه سال منصوب می شوند. مودی همزمان با اعتراض به برگ تشخیص یا مطالبه مالیات یکی از مراجع این بند را بهعنوان نماینده خود جهت شرکت در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی معرفی می نماید. در صورتی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مودی انتخاب خود را اعلام ننماید، با توجه به نوع فعالیت مودی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی، از بین نمایندگان مزبور با رعایت تبصره (5) این ماده یک نفر انتخاب می شود.
تبصره 1 ـ جلسات هیأتهای حل اختلاف مالیاتی با حضور هر سه عضو رسمیت می یابد و رأی هیأت با اکثریت آراء قطعی و لازم الاجراء است، ولی نظر اقلیت باید در متن رأی قید گردد.
تبصره 2 ـ هیأتهای حل اختلاف مالیاتی دارای استقلال کامل بوده و صرفا اداره امور دبیرخانه ای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و تشکیل جلسات هیأتها به عهده سازمان امور مالیاتی می باشد. انشای رأی با رعایت اصل عدالت و بی طرفی کلیه اعضا و متکی به اسناد و مدارک مثبته و دلایل و شواهد متقن در همان جلسه و یا حداکثر ظرف سه روز کاری پس از برگزاری جلسه، توسط نماینده بند (2) این مادهبه عمل آمده و به امضای تمامی اعضا می رسد. مودی یا نماینده قانونی وی مجاز به حضور کامل در جلسه و ارائه دفاعیات به صورت کتبی یا شفاهی است. اظهارات شفاهی باید در صورتجلسه قید و به امضای وی برسد. سازمان امور مالیاتی به منظور اعمال نظارت موثر بر عملکرد هیأتهای حل اختلاف مالیاتی، مکلف است نسبت به مستندسازی فرآیند برگزاری جلسات هیأت به نحو مقتضی اقدام کند
تبصره 9 ـ پس از استقرار سامانه مودیان، ثبت اعتراض توسط مودی، انتخاب یکی از مراجع موضوع بند (3) این ماده، ارائه هرگونه لایحه به هیأتهای حل اختلاف، مشاهده اسناد، مدارک و اطلاعات مورد نیاز، ابلاغ تاریخ تشکیل جلسات هیأت، اطلاع از نتایج دادرسی و هرگونه اطلاع دیگر در خصوص پرونده دادرسی مالیاتی از طریق سامانه مذکور انجام می شود.
تبصره 10 ـ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است زمینه دسترسی کامل مودی و یا نماینده قانونی وی به مفاد پرونده مورد اعتراض را حداقل یک هفته قبل از تشکیل هیأت فراهم نماید.
@hesabdari_ill
۱۰:۴۴
معافیت مالیاتی افرادی که دارای فرزند معلول می باشند
️ در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه های مذکور در صدر ماده ۱۳۷ قانون مالیاتهای مستقیم ( کسر هزینه های درمانی از درآمد مشمول مالیات بیمار یا افراد تحت تکفل وی) ، هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات 《معلول》 یا 《بیمار》 یا 《شخصی که تکفل او را عهده دار است》 میباشد.
@hesabdari_ill
️ در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه های مذکور در صدر ماده ۱۳۷ قانون مالیاتهای مستقیم ( کسر هزینه های درمانی از درآمد مشمول مالیات بیمار یا افراد تحت تکفل وی) ، هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات 《معلول》 یا 《بیمار》 یا 《شخصی که تکفل او را عهده دار است》 میباشد.
@hesabdari_ill
۱۰:۴۴
۸ اردیبهشت
مالیات نقلوانتقال خودروها در سال جدید چقدر است؟
مأخذ محاسبه مالیات نقلوانتقال [و حقالثبت] انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلتهای تولید داخل و وارداتی جهت اجرا در سال ۱۴۰٣ از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شد.
میزان مالیات بسته به نوع، کاربری و مدل - سال تولید - خودروها متفاوت است.
برای انواع سواری پیکان، ۱۰۴هزار تومان در نظر گرفته شده است.
برای خودرویی مانند پژو آردی، مالیات موردنظر به ۲۰۰هزار تومان میرسد.
برای نقلوانتقال یک پژو ۲۰۷ معمولی مدل ۱۴۰۳، مالیات نقلوانتقال دومیلیون و ۸۲۰ هزار تومان لحاظ شده که به ازای هر مدل - سال - پایینتر، ۲۸۲هزار و ۲۰۰ تومان کم می شود.
برای نقلوانتقال پژو ۲۰۰۸ اتومات در آخرین مدل تولید داخل، مالیات هفتمیلیون تومانی نقلوانتقال لحاظ شده است.
برای نقلوانتقال یک دنا پلاس توربوشارژ مدل ۱۴۰۳ باید حدود ششمیلیون تومان مالیات پرداخت کرد.
برای خودرویی مانند تیگو ۸ در مدل ۱۴۰۳، باید ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان مالیات نقلوانتقال پرداخت کرد.
مالیات نقلوانتقال دیگنیتی پرستیژ ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان -برای مدل ۱۴۰۳ - است.
در بین خودروهای وارداتی نیز مالیات نقلوانتقال یک بنز در مدل استیشن C۳۰۰ ساخت ۲۰۲۰ حدود ۳۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.
برای یک بیامو ۳۲۸ در مدل ۲۰۲۰ باید ۳۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان بابت مالیات نقلوانتقال پرداخت کرد./دنیای اقتصاد@hesabdari_ill
مأخذ محاسبه مالیات نقلوانتقال [و حقالثبت] انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلتهای تولید داخل و وارداتی جهت اجرا در سال ۱۴۰٣ از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شد.
میزان مالیات بسته به نوع، کاربری و مدل - سال تولید - خودروها متفاوت است.
برای انواع سواری پیکان، ۱۰۴هزار تومان در نظر گرفته شده است.
برای خودرویی مانند پژو آردی، مالیات موردنظر به ۲۰۰هزار تومان میرسد.
برای نقلوانتقال یک پژو ۲۰۷ معمولی مدل ۱۴۰۳، مالیات نقلوانتقال دومیلیون و ۸۲۰ هزار تومان لحاظ شده که به ازای هر مدل - سال - پایینتر، ۲۸۲هزار و ۲۰۰ تومان کم می شود.
برای نقلوانتقال پژو ۲۰۰۸ اتومات در آخرین مدل تولید داخل، مالیات هفتمیلیون تومانی نقلوانتقال لحاظ شده است.
برای نقلوانتقال یک دنا پلاس توربوشارژ مدل ۱۴۰۳ باید حدود ششمیلیون تومان مالیات پرداخت کرد.
برای خودرویی مانند تیگو ۸ در مدل ۱۴۰۳، باید ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان مالیات نقلوانتقال پرداخت کرد.
مالیات نقلوانتقال دیگنیتی پرستیژ ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان -برای مدل ۱۴۰۳ - است.
در بین خودروهای وارداتی نیز مالیات نقلوانتقال یک بنز در مدل استیشن C۳۰۰ ساخت ۲۰۲۰ حدود ۳۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.
برای یک بیامو ۳۲۸ در مدل ۲۰۲۰ باید ۳۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان بابت مالیات نقلوانتقال پرداخت کرد./دنیای اقتصاد@hesabdari_ill
۱۲:۴۲
اعتراض به رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر
یادآوری / ماده 251 ـ قانون مالیاتهای مستقیم
مؤدي يا دادستان انتظامي مالياتي مي توانند ظرف دو ماه از تاريخ ابلاغ رأي قطعي هيأت حل اختلاف مالياتي تجديدنظر، به استناد عدم رعايت قوانين و مقررات موضوعه يا نقص رسيدگي، با اعلام دلايل کافي به شوراي عالي مالياتي اعتراض نموده و تجديد رسيدگي را درخواست کنند.@hesabdari_ill
یادآوری / ماده 251 ـ قانون مالیاتهای مستقیم
مؤدي يا دادستان انتظامي مالياتي مي توانند ظرف دو ماه از تاريخ ابلاغ رأي قطعي هيأت حل اختلاف مالياتي تجديدنظر، به استناد عدم رعايت قوانين و مقررات موضوعه يا نقص رسيدگي، با اعلام دلايل کافي به شوراي عالي مالياتي اعتراض نموده و تجديد رسيدگي را درخواست کنند.@hesabdari_ill
۱۲:۴۲
۱۲:۴۳
️کسبوکارها باید حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ شناسه یکتا دریافت کنند و آنهایی که حداکثر ۲ سال پس از اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، شناسه یکتا نداشته باشند از نظر قانونی، فاقد مجوز هستند.
️بنابر اعلام هیات مقرراتزدایی همه کسبوکارها باید حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.
️تبصره (۷) ماده (۱) قانون تسهیل صدور مجوزها میگوید همه مجوزهای قدیمی و صادره قبل از اجرای این قانون باید حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ شناسه یکتا را دریافت کنند و کسبوکارهایی که حداکثر دو سال پس از اجرای این قانون، شناسه یکتا نداشته باشند از نظر قانونی، فاقد مجوز هستند.
️به عبارت دیگر با هوشمند شدن خدمات دولت، کسبهای که شناسه یکتا نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسبوکار ثبت نباشد، برای دریافت خدمات در ادارههای دولتی و بانکها دچار مشکل میشوند.
️در این راستا دارندگان مجوزهای کاغذی میتوانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها با ورود سه کد (سریال کارت ملی، شناسه پروانه و کد پستی محل خدمت) به سرعت، رایگان و غیرحضوری شناسه یکتا دریافت کنند.
@hesabdari_ill
️بنابر اعلام هیات مقرراتزدایی همه کسبوکارها باید حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.
️تبصره (۷) ماده (۱) قانون تسهیل صدور مجوزها میگوید همه مجوزهای قدیمی و صادره قبل از اجرای این قانون باید حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ شناسه یکتا را دریافت کنند و کسبوکارهایی که حداکثر دو سال پس از اجرای این قانون، شناسه یکتا نداشته باشند از نظر قانونی، فاقد مجوز هستند.
️به عبارت دیگر با هوشمند شدن خدمات دولت، کسبهای که شناسه یکتا نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسبوکار ثبت نباشد، برای دریافت خدمات در ادارههای دولتی و بانکها دچار مشکل میشوند.
️در این راستا دارندگان مجوزهای کاغذی میتوانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها با ورود سه کد (سریال کارت ملی، شناسه پروانه و کد پستی محل خدمت) به سرعت، رایگان و غیرحضوری شناسه یکتا دریافت کنند.
@hesabdari_ill
۱۲:۴۳
۱۱ اردیبهشت
۱۱:۳۶
کلیاتی از طرح مالیات بر مهریه | در صورتی که مهریه از مقدار مشخصی بیش تر شود، مشمول مالیات خواهد بود و در هنگام ثبت عقدنامه باید این مالیات به حساب دولت واریز شود.
طبق این طرح هر چه میزان مهریه بیش تر شود، درصد مالیات آن هم سنگین تر خواهد بود؛ از این رو، کسانی که مهریه های سنگینی تعیین می کنند، از همان ابتدای زندگی باید مبلغ هنگفتی را به عنوان مالیات بپردازند. البته در حال حاضر این طرح در مجلس تصویب نشده و در حال بررسی در کمیسیون مربوطه و شاید هم بایگانی است.
بعد از تصویب طرح مالیات بر مهریه، برای مهریه های مختلف درصد معینی مالیات در نظر گرفته شده است؛ به این گونه که اگر مهریه تا تعداد مشخصی سکه تعیین شده باشد، نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد، در صورتی که تعداد مالیات از میزان مدنظر بیش تر شود، زوجین باید درصدی مالیات برای ثبت آن پرداخت کنند. البته هر چه میزان مهریه افزایش یابد، درصد مالیات هم بیش تر خواهد شد. اگر طرح مالیات بر مهریه تصویب و قانون شود زوجین موظفاند برای ثبت سند ازدواج خود، مالیات مهریه ثبتشده را به دولت پرداخت کنند.
در طرح پیشنهادی میزان مالیات بر مهریه از یک تا ۱۴ سکه بهار آزادی صفر خواهد بود و مهریه از ۱۵ سکه تا ۱۰۰ سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات میشود. همچنین نرخ این مالیات برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه معادل دو درصد و از ۲۰۱ سکه به بالا ۱۵ درصد است.
یکی از ابهامات طرح مذکور آن است که این طبقهبندی مالیاتی صرفاً در مورد مهریههایی که در قالب سکه مشخص میشوند صدق میکند یا ارزش ریالی این سکهها ملاک تصمیمگیری است؟ به عبارت دیگر اگر مهریه زوجه، هر دارایی دیگری به جز سکه و برای مثال خودرو باشد، آیا مشمول پرداخت این مالیات خواهد شد؟
با توجه به شرایط مندرج در طرح جدید مالیات بر مهریه در صورت تصویب، احتمال تعیین مهریه های بیش از ۲۰۰ سکه بین زوجین تا حد زیادی کاهش می یابد؛ چرا که باید در همان ابتدای کار و برای ثبت سند ازدواج شان، ۱۵ درصد مالیات بپردازند که مبلغ تقریبا سنگینی به خصوص برای مردم عادی است. حتی پرداخت مالیات مربوط به مهریه های بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه هم برای بسیاری از زوجین کار ساده ای نیست. به همین خاطر، می توان انتظار داشت در صورت تصویب قانون مالیات بر مهریه در صحن علنی مجلس، بخش زیادی از مهریه های جدید به زیر ۱۰۰ سکه رسیده و تعداد زوجینی که مهریه شان را تا ۱۴ سکه انتخاب می کنند هم به طور قابل توجهی افزایش یابد.
مالیات مهریه بر عهده کیست؟ در این طرح مالیات بر مهریه بر عهده هر دو زوج قرار داده شده است. یعنی پس از تعیین مهریه و مشخص شدن مالیات آن، هر کدام از زوجین باید به صورت مساوی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند. این موضوع باعث می شود که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد ملزم به پرداخت مالیات باشند و تعیین مهریه کم تر برای هر دو خانواده اهمیت اهمیت پیدا کند.
هدف از اجرای قانون مالیات ازدواج چیست : هدف اصلی اجرای این طرح، کاهش میزان مهریه و در نتیجه کاهش تعداد جرایم مالی مربوط به مهریه اعلام شده است. چرا که افزایش پلکانی نرخ مالیات با توجه به افزایش تعداد سکه مقرر شده برای مهریه باعث تشویق زوجین برای کاهش مهریه میشود و در آینده نیز جرایم مربوط به پرداخت مهریه نیز کمتر خواهد شد.
مالیات مهریه؛ دستاندازی جدید در مسیر ازدواج : یکی دیگر از نکاتی که باید در بررسی طرح مالیات بر مهریه در نظر گرفت، تاثیر این مالیات بر آمار ازدواج است. در شرایطی که ایران با چالش پیری جمعیت دست و پنجه نرم میکند و حمایت از ازدواج از مهمترین سیاستهای دولت محسوب میشود، به نظر میرسد که مالیات بر مهریه میتواند تاثیر منفی بر آمار ازدواج بگذارد.
@hesabdari_ill
طبق این طرح هر چه میزان مهریه بیش تر شود، درصد مالیات آن هم سنگین تر خواهد بود؛ از این رو، کسانی که مهریه های سنگینی تعیین می کنند، از همان ابتدای زندگی باید مبلغ هنگفتی را به عنوان مالیات بپردازند. البته در حال حاضر این طرح در مجلس تصویب نشده و در حال بررسی در کمیسیون مربوطه و شاید هم بایگانی است.
بعد از تصویب طرح مالیات بر مهریه، برای مهریه های مختلف درصد معینی مالیات در نظر گرفته شده است؛ به این گونه که اگر مهریه تا تعداد مشخصی سکه تعیین شده باشد، نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد، در صورتی که تعداد مالیات از میزان مدنظر بیش تر شود، زوجین باید درصدی مالیات برای ثبت آن پرداخت کنند. البته هر چه میزان مهریه افزایش یابد، درصد مالیات هم بیش تر خواهد شد. اگر طرح مالیات بر مهریه تصویب و قانون شود زوجین موظفاند برای ثبت سند ازدواج خود، مالیات مهریه ثبتشده را به دولت پرداخت کنند.
در طرح پیشنهادی میزان مالیات بر مهریه از یک تا ۱۴ سکه بهار آزادی صفر خواهد بود و مهریه از ۱۵ سکه تا ۱۰۰ سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات میشود. همچنین نرخ این مالیات برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه معادل دو درصد و از ۲۰۱ سکه به بالا ۱۵ درصد است.
یکی از ابهامات طرح مذکور آن است که این طبقهبندی مالیاتی صرفاً در مورد مهریههایی که در قالب سکه مشخص میشوند صدق میکند یا ارزش ریالی این سکهها ملاک تصمیمگیری است؟ به عبارت دیگر اگر مهریه زوجه، هر دارایی دیگری به جز سکه و برای مثال خودرو باشد، آیا مشمول پرداخت این مالیات خواهد شد؟
با توجه به شرایط مندرج در طرح جدید مالیات بر مهریه در صورت تصویب، احتمال تعیین مهریه های بیش از ۲۰۰ سکه بین زوجین تا حد زیادی کاهش می یابد؛ چرا که باید در همان ابتدای کار و برای ثبت سند ازدواج شان، ۱۵ درصد مالیات بپردازند که مبلغ تقریبا سنگینی به خصوص برای مردم عادی است. حتی پرداخت مالیات مربوط به مهریه های بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه هم برای بسیاری از زوجین کار ساده ای نیست. به همین خاطر، می توان انتظار داشت در صورت تصویب قانون مالیات بر مهریه در صحن علنی مجلس، بخش زیادی از مهریه های جدید به زیر ۱۰۰ سکه رسیده و تعداد زوجینی که مهریه شان را تا ۱۴ سکه انتخاب می کنند هم به طور قابل توجهی افزایش یابد.
مالیات مهریه بر عهده کیست؟ در این طرح مالیات بر مهریه بر عهده هر دو زوج قرار داده شده است. یعنی پس از تعیین مهریه و مشخص شدن مالیات آن، هر کدام از زوجین باید به صورت مساوی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند. این موضوع باعث می شود که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد ملزم به پرداخت مالیات باشند و تعیین مهریه کم تر برای هر دو خانواده اهمیت اهمیت پیدا کند.
هدف از اجرای قانون مالیات ازدواج چیست : هدف اصلی اجرای این طرح، کاهش میزان مهریه و در نتیجه کاهش تعداد جرایم مالی مربوط به مهریه اعلام شده است. چرا که افزایش پلکانی نرخ مالیات با توجه به افزایش تعداد سکه مقرر شده برای مهریه باعث تشویق زوجین برای کاهش مهریه میشود و در آینده نیز جرایم مربوط به پرداخت مهریه نیز کمتر خواهد شد.
مالیات مهریه؛ دستاندازی جدید در مسیر ازدواج : یکی دیگر از نکاتی که باید در بررسی طرح مالیات بر مهریه در نظر گرفت، تاثیر این مالیات بر آمار ازدواج است. در شرایطی که ایران با چالش پیری جمعیت دست و پنجه نرم میکند و حمایت از ازدواج از مهمترین سیاستهای دولت محسوب میشود، به نظر میرسد که مالیات بر مهریه میتواند تاثیر منفی بر آمار ازدواج بگذارد.
@hesabdari_ill
۱۱:۳۶
کلیاتی از طرح مالیات بر مهریه | در صورتی که مهریه از مقدار مشخصی بیش تر شود، مشمول مالیات خواهد بود و در هنگام ثبت عقدنامه باید این مالیات به حساب دولت واریز شود.
طبق این طرح هر چه میزان مهریه بیش تر شود، درصد مالیات آن هم سنگین تر خواهد بود؛ از این رو، کسانی که مهریه های سنگینی تعیین می کنند، از همان ابتدای زندگی باید مبلغ هنگفتی را به عنوان مالیات بپردازند. البته در حال حاضر این طرح در مجلس تصویب نشده و در حال بررسی در کمیسیون مربوطه و شاید هم بایگانی است.
بعد از تصویب طرح مالیات بر مهریه، برای مهریه های مختلف درصد معینی مالیات در نظر گرفته شده است؛ به این گونه که اگر مهریه تا تعداد مشخصی سکه تعیین شده باشد، نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد، در صورتی که تعداد مالیات از میزان مدنظر بیش تر شود، زوجین باید درصدی مالیات برای ثبت آن پرداخت کنند. البته هر چه میزان مهریه افزایش یابد، درصد مالیات هم بیش تر خواهد شد. اگر طرح مالیات بر مهریه تصویب و قانون شود زوجین موظفاند برای ثبت سند ازدواج خود، مالیات مهریه ثبتشده را به دولت پرداخت کنند.
در طرح پیشنهادی میزان مالیات بر مهریه از یک تا ۱۴ سکه بهار آزادی صفر خواهد بود و مهریه از ۱۵ سکه تا ۱۰۰ سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات میشود. همچنین نرخ این مالیات برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه معادل دو درصد و از ۲۰۱ سکه به بالا ۱۵ درصد است.
یکی از ابهامات طرح مذکور آن است که این طبقهبندی مالیاتی صرفاً در مورد مهریههایی که در قالب سکه مشخص میشوند صدق میکند یا ارزش ریالی این سکهها ملاک تصمیمگیری است؟ به عبارت دیگر اگر مهریه زوجه، هر دارایی دیگری به جز سکه و برای مثال خودرو باشد، آیا مشمول پرداخت این مالیات خواهد شد؟
با توجه به شرایط مندرج در طرح جدید مالیات بر مهریه در صورت تصویب، احتمال تعیین مهریه های بیش از ۲۰۰ سکه بین زوجین تا حد زیادی کاهش می یابد؛ چرا که باید در همان ابتدای کار و برای ثبت سند ازدواج شان، ۱۵ درصد مالیات بپردازند که مبلغ تقریبا سنگینی به خصوص برای مردم عادی است. حتی پرداخت مالیات مربوط به مهریه های بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه هم برای بسیاری از زوجین کار ساده ای نیست. به همین خاطر، می توان انتظار داشت در صورت تصویب قانون مالیات بر مهریه در صحن علنی مجلس، بخش زیادی از مهریه های جدید به زیر ۱۰۰ سکه رسیده و تعداد زوجینی که مهریه شان را تا ۱۴ سکه انتخاب می کنند هم به طور قابل توجهی افزایش یابد.
مالیات مهریه بر عهده کیست؟ در این طرح مالیات بر مهریه بر عهده هر دو زوج قرار داده شده است. یعنی پس از تعیین مهریه و مشخص شدن مالیات آن، هر کدام از زوجین باید به صورت مساوی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند. این موضوع باعث می شود که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد ملزم به پرداخت مالیات باشند و تعیین مهریه کم تر برای هر دو خانواده اهمیت اهمیت پیدا کند.
هدف از اجرای قانون مالیات ازدواج چیست : هدف اصلی اجرای این طرح، کاهش میزان مهریه و در نتیجه کاهش تعداد جرایم مالی مربوط به مهریه اعلام شده است. چرا که افزایش پلکانی نرخ مالیات با توجه به افزایش تعداد سکه مقرر شده برای مهریه باعث تشویق زوجین برای کاهش مهریه میشود و در آینده نیز جرایم مربوط به پرداخت مهریه نیز کمتر خواهد شد.
مالیات مهریه؛ دستاندازی جدید در مسیر ازدواج : یکی دیگر از نکاتی که باید در بررسی طرح مالیات بر مهریه در نظر گرفت، تاثیر این مالیات بر آمار ازدواج است. در شرایطی که ایران با چالش پیری جمعیت دست و پنجه نرم میکند و حمایت از ازدواج از مهمترین سیاستهای دولت محسوب میشود، به نظر میرسد که مالیات بر مهریه میتواند تاثیر منفی بر آمار ازدواج بگذارد.
@hesabdari_ill
طبق این طرح هر چه میزان مهریه بیش تر شود، درصد مالیات آن هم سنگین تر خواهد بود؛ از این رو، کسانی که مهریه های سنگینی تعیین می کنند، از همان ابتدای زندگی باید مبلغ هنگفتی را به عنوان مالیات بپردازند. البته در حال حاضر این طرح در مجلس تصویب نشده و در حال بررسی در کمیسیون مربوطه و شاید هم بایگانی است.
بعد از تصویب طرح مالیات بر مهریه، برای مهریه های مختلف درصد معینی مالیات در نظر گرفته شده است؛ به این گونه که اگر مهریه تا تعداد مشخصی سکه تعیین شده باشد، نیازی به پرداخت مالیات وجود ندارد، در صورتی که تعداد مالیات از میزان مدنظر بیش تر شود، زوجین باید درصدی مالیات برای ثبت آن پرداخت کنند. البته هر چه میزان مهریه افزایش یابد، درصد مالیات هم بیش تر خواهد شد. اگر طرح مالیات بر مهریه تصویب و قانون شود زوجین موظفاند برای ثبت سند ازدواج خود، مالیات مهریه ثبتشده را به دولت پرداخت کنند.
در طرح پیشنهادی میزان مالیات بر مهریه از یک تا ۱۴ سکه بهار آزادی صفر خواهد بود و مهریه از ۱۵ سکه تا ۱۰۰ سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات میشود. همچنین نرخ این مالیات برای ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه معادل دو درصد و از ۲۰۱ سکه به بالا ۱۵ درصد است.
یکی از ابهامات طرح مذکور آن است که این طبقهبندی مالیاتی صرفاً در مورد مهریههایی که در قالب سکه مشخص میشوند صدق میکند یا ارزش ریالی این سکهها ملاک تصمیمگیری است؟ به عبارت دیگر اگر مهریه زوجه، هر دارایی دیگری به جز سکه و برای مثال خودرو باشد، آیا مشمول پرداخت این مالیات خواهد شد؟
با توجه به شرایط مندرج در طرح جدید مالیات بر مهریه در صورت تصویب، احتمال تعیین مهریه های بیش از ۲۰۰ سکه بین زوجین تا حد زیادی کاهش می یابد؛ چرا که باید در همان ابتدای کار و برای ثبت سند ازدواج شان، ۱۵ درصد مالیات بپردازند که مبلغ تقریبا سنگینی به خصوص برای مردم عادی است. حتی پرداخت مالیات مربوط به مهریه های بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه هم برای بسیاری از زوجین کار ساده ای نیست. به همین خاطر، می توان انتظار داشت در صورت تصویب قانون مالیات بر مهریه در صحن علنی مجلس، بخش زیادی از مهریه های جدید به زیر ۱۰۰ سکه رسیده و تعداد زوجینی که مهریه شان را تا ۱۴ سکه انتخاب می کنند هم به طور قابل توجهی افزایش یابد.
مالیات مهریه بر عهده کیست؟ در این طرح مالیات بر مهریه بر عهده هر دو زوج قرار داده شده است. یعنی پس از تعیین مهریه و مشخص شدن مالیات آن، هر کدام از زوجین باید به صورت مساوی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند. این موضوع باعث می شود که هم خانواده عروس و هم خانواده داماد ملزم به پرداخت مالیات باشند و تعیین مهریه کم تر برای هر دو خانواده اهمیت اهمیت پیدا کند.
هدف از اجرای قانون مالیات ازدواج چیست : هدف اصلی اجرای این طرح، کاهش میزان مهریه و در نتیجه کاهش تعداد جرایم مالی مربوط به مهریه اعلام شده است. چرا که افزایش پلکانی نرخ مالیات با توجه به افزایش تعداد سکه مقرر شده برای مهریه باعث تشویق زوجین برای کاهش مهریه میشود و در آینده نیز جرایم مربوط به پرداخت مهریه نیز کمتر خواهد شد.
مالیات مهریه؛ دستاندازی جدید در مسیر ازدواج : یکی دیگر از نکاتی که باید در بررسی طرح مالیات بر مهریه در نظر گرفت، تاثیر این مالیات بر آمار ازدواج است. در شرایطی که ایران با چالش پیری جمعیت دست و پنجه نرم میکند و حمایت از ازدواج از مهمترین سیاستهای دولت محسوب میشود، به نظر میرسد که مالیات بر مهریه میتواند تاثیر منفی بر آمار ازدواج بگذارد.
@hesabdari_ill
۱۱:۳۶
۱۲ اردیبهشت
امروز، دیگه هیچ وقت تکرار نمیشه!
پس بلند شو و نهایت استفاده رو از امروزت بکن
ظهر بخیر دوست من
پس بلند شو و نهایت استفاده رو از امروزت بکن
ظهر بخیر دوست من
۹:۰۰
کسبه تا سقف ۱۸ میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند
به نقل از رئیس سازمان امور مالیاتی:
️ در اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ، تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ حداکثر صد و پنجاه برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم یعنی مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بوده و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری میشود مشمول مقررات این تسهیلات میباشند.
صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتها استفاده میکنند، از مزایای عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی، عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر، امکان تقسیط مالیات در بازههای زمانی بیشتر و عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (اظهارنامه) برخوردار میشوند.
@hesabdari_ill
به نقل از رئیس سازمان امور مالیاتی:
️ در اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ، تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ حداکثر صد و پنجاه برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم یعنی مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بوده و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری میشود مشمول مقررات این تسهیلات میباشند.
صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتها استفاده میکنند، از مزایای عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی، عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر، امکان تقسیط مالیات در بازههای زمانی بیشتر و عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (اظهارنامه) برخوردار میشوند.
@hesabdari_ill
۹:۰۰
حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری میشود؟
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس :
در اصلاحیهای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنشهای مرتبط با حسابهای غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار میگیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.
البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنشها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسیها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیقتر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنشها را در این دسته از حسابهای بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار میگیرد و سایر مردم از بررسیها معاف هستند.
@hesabdari_ill
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس :
در اصلاحیهای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنشهای مرتبط با حسابهای غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار میگیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.
البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنشها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسیها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیقتر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنشها را در این دسته از حسابهای بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار میگیرد و سایر مردم از بررسیها معاف هستند.
@hesabdari_ill
۹:۰۰
۱۷ اردیبهشت
پرداخت مالیات بر ارث، الكترونیكی شد
سازمان امور مالیاتی کشور:
در راستای تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده های متوفیان نزد بانکها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن میتوانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.
بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت میکند.
@hesabdari_ill
سازمان امور مالیاتی کشور:
در راستای تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده های متوفیان نزد بانکها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن میتوانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.
بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت میکند.
@hesabdari_ill
۸:۳۱
مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر ۹ درصد باقی ماند! ؟!!
طبق اطلاعیه اتاق اصناف ایران، نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر ۹ درصد باقی ماند.اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای اعلام کرد:به موجب بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد افزایش مییابد. همانگونه متن قانون صراحتاً مقرر داشته افزایش مذکور صرفاً ناظر به نرخ عمومی موضوع ماده (۷) بوده و به نرخهای خاص (طلا و جواهر و پلاتین) موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده سرایت نمییابد. در نتیجه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت، حقالعمل و سود فروشندگان طلا، جواهر و پلاتین بدون تغییر باقی مانده و همچون گذشته ۹ درصد است.
@hesabdari_ill
طبق اطلاعیه اتاق اصناف ایران، نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر ۹ درصد باقی ماند.اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای اعلام کرد:به موجب بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد افزایش مییابد. همانگونه متن قانون صراحتاً مقرر داشته افزایش مذکور صرفاً ناظر به نرخ عمومی موضوع ماده (۷) بوده و به نرخهای خاص (طلا و جواهر و پلاتین) موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده سرایت نمییابد. در نتیجه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت، حقالعمل و سود فروشندگان طلا، جواهر و پلاتین بدون تغییر باقی مانده و همچون گذشته ۹ درصد است.
@hesabdari_ill
۸:۳۱
تعطیلی پنجشنبهها شامل بانکها نمیشود/ تعطیلی نهادهای نظامی با تصمیم ستاد کل است
️گودرزی، نایبرییس کمیسیون اجتماعی مجلس:
سالها است که تهران در روزهای پنجشنبه بر اساس قانون جاری کشور تعطیل است؛ یعنی در حال حاضر پنجشنبه و جمعه در تهران تعطیل است و این موضوع منجر به ناهماهنگی بین شهرستانها و تهران شده است. این مصوبه برای آن است که وحدت رویه در این موضوع در کل کشور وجود داشته باشد.
بُعد اجتماعی، فرهنگی و دیگر مسایل مهم باید در افزایش تعطیلات هفته مورد توجه قرار بگیرد و بر این اساس ما جنبههای مختلف موضوع را بررسی کرده و در نهایت با موافقت دولت و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه موافقت شد؛ لذا روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی پنجشنبهها در صورت تصویب در مجلس شامل بانکها نیز میشود، گفت:
خیر؛ بر اساس متنی که دولت در این لایحه ارایه داده و در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تعطیلی پنجشنبهها شامل مراکز خدماترسان، مراکز درمانی، امدادی و بانکها نمیشود و بانکها هم جزو استثنائاتی هستند که در روزهای پنجشنبه تعطیل نخواهند شد.
همچنین تعطیلی نهادهای نظامی در روز پنجشنبه منوط به نظر ستاد کل نیروهای مسلح است؛ تعیین مراکز خدماترسان و امدادی هم به تشخیص سازمان اداری و استخدامی کشور است
@hesabdari_ill
️گودرزی، نایبرییس کمیسیون اجتماعی مجلس:
سالها است که تهران در روزهای پنجشنبه بر اساس قانون جاری کشور تعطیل است؛ یعنی در حال حاضر پنجشنبه و جمعه در تهران تعطیل است و این موضوع منجر به ناهماهنگی بین شهرستانها و تهران شده است. این مصوبه برای آن است که وحدت رویه در این موضوع در کل کشور وجود داشته باشد.
بُعد اجتماعی، فرهنگی و دیگر مسایل مهم باید در افزایش تعطیلات هفته مورد توجه قرار بگیرد و بر این اساس ما جنبههای مختلف موضوع را بررسی کرده و در نهایت با موافقت دولت و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه موافقت شد؛ لذا روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی پنجشنبهها در صورت تصویب در مجلس شامل بانکها نیز میشود، گفت:
خیر؛ بر اساس متنی که دولت در این لایحه ارایه داده و در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تعطیلی پنجشنبهها شامل مراکز خدماترسان، مراکز درمانی، امدادی و بانکها نمیشود و بانکها هم جزو استثنائاتی هستند که در روزهای پنجشنبه تعطیل نخواهند شد.
همچنین تعطیلی نهادهای نظامی در روز پنجشنبه منوط به نظر ستاد کل نیروهای مسلح است؛ تعیین مراکز خدماترسان و امدادی هم به تشخیص سازمان اداری و استخدامی کشور است
@hesabdari_ill
۸:۳۲
۸:۳۳
متن / قانون مالیاتهای مستقیم
️ماده ۲۴۷ : آراء هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازمالاجراء است.
مگر این كه ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی بر اساس ماده (۲۰۳) این قانون و تبصرههای آن به مؤدی، از طرف مأموران مالیاتی مربوط یا مؤدیان مورد اعتراض كتبی قرار گیرد كه در این صورت پرونده جهت رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر احاله خواهد شد.
رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر قطعی و لازمالاجرا میباشد
@hesabdari_ill
️ماده ۲۴۷ : آراء هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازمالاجراء است.
مگر این كه ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی بر اساس ماده (۲۰۳) این قانون و تبصرههای آن به مؤدی، از طرف مأموران مالیاتی مربوط یا مؤدیان مورد اعتراض كتبی قرار گیرد كه در این صورت پرونده جهت رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر احاله خواهد شد.
رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر قطعی و لازمالاجرا میباشد
@hesabdari_ill
۸:۳۳
چرا طرح مالیات بر مهریه به بنبست میرسد؟
اجرای طرح مالیات بر مهریه به چالشهای فرهنگی ازدواج میافزاید و با ترویج نگاه معاملهگری، کانون خانوادهها را در معرض آسیب قرار خواهد داد.
اوایل فعالیت مجلس یازدهم بود که طرح مالیات بر مهریه از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شد.
در سالهای اخیر سیستم قضائی کشور برای کاهش جرایم مالی مربوط به مهریه، اقداماتی را در دستور کار قرار داده و این طرح را نیز میتوان ذیل همین موارد دستهبندی کرد، اما باتوجه به حساسیت موضوعاتی نظیر ازدواج و مهریه و میزان دربرگیری آن در سطح جامعه، اجراییسازی چنین طرحهایی، در وهلهنخست نیازمند بررسی همهجانبه از سوی نهادهای تصمیمساز است.
طرح مالیات بر مهریه نیز دارای ابهامات بسیاری است و سایهروشنهای متعددی دارد اما اجرای آن با افزایش بار مالی ازدواج به موضوع «معاملهگری» در آن دامن میزند و کانون خانوادهها را در معرض آسیب قرار خواهد داد.
هر چند مدتهاست جامعه ایرانی درگیر این چالش مهم شده و دیگر درکی از مفهوم ازدواج و اهداف آن در میان بسیاری از جوانان وجود ندارد، در این بین انتظار میرود این طرح نیز به تجربههای ناموفق پیشین در این حوزه اضافه شود.
@hesabdari_ill
اجرای طرح مالیات بر مهریه به چالشهای فرهنگی ازدواج میافزاید و با ترویج نگاه معاملهگری، کانون خانوادهها را در معرض آسیب قرار خواهد داد.
اوایل فعالیت مجلس یازدهم بود که طرح مالیات بر مهریه از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شد.
در سالهای اخیر سیستم قضائی کشور برای کاهش جرایم مالی مربوط به مهریه، اقداماتی را در دستور کار قرار داده و این طرح را نیز میتوان ذیل همین موارد دستهبندی کرد، اما باتوجه به حساسیت موضوعاتی نظیر ازدواج و مهریه و میزان دربرگیری آن در سطح جامعه، اجراییسازی چنین طرحهایی، در وهلهنخست نیازمند بررسی همهجانبه از سوی نهادهای تصمیمساز است.
طرح مالیات بر مهریه نیز دارای ابهامات بسیاری است و سایهروشنهای متعددی دارد اما اجرای آن با افزایش بار مالی ازدواج به موضوع «معاملهگری» در آن دامن میزند و کانون خانوادهها را در معرض آسیب قرار خواهد داد.
هر چند مدتهاست جامعه ایرانی درگیر این چالش مهم شده و دیگر درکی از مفهوم ازدواج و اهداف آن در میان بسیاری از جوانان وجود ندارد، در این بین انتظار میرود این طرح نیز به تجربههای ناموفق پیشین در این حوزه اضافه شود.
@hesabdari_ill
۸:۳۳