عکس پروفایل همایش مطالعات میان رشته ای قرآن کریمه

همایش مطالعات میان رشته ای قرآن کریم

۳۸عضو
thumnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedپژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی و انجمن علمی اعجاز قرآن ایران برگزار می‌نمایند؛

«دومین همایش بین المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم» (ICIQS2025)

undefined محورهای فراخوانundefinedمباحث نظریundefinedقرآن و علمundefinedمطالعات قرآنی و چالش‌های جهان معاصر
undefinedتاریخ و محل برگزاری: ۲۴ - ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۳ - مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی.
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefined ارسال مقالات: iciqs.irundefined ایمیل: undefined کانال تلگرام: https://t.me/iciqsconfundefinedبله:https://ble.ir/iciqsconf

۴:۵۸

دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم(ICIQS2025)

undefined محورهای فراخوان
undefinedمباحث نظری:
undefinedروش شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن؛undefinedسیستم‌های قرآن؛undefinedآسیب‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن؛undefinedسیر تطور اندیشه اعجاز قرآن؛undefinedنقد و بررسی شبهات پیرامون اعجاز قرآن.
undefinedقرآن و علم:
🟣قرآن و علوم طبیعی؛🟣قرآن و علوم پایه؛🟣قرآن و علوم انسانی؛🟣قرآن و فرارشته‌ای ها (علوم سلامت، هوش مصنوعی، علوم شناختی و …)🟣ابزارها و روش‌های مدرن در مطالعات قرآنی؛🟣تعمیق و توسعه روش‌های تحقیق در مطالعات قرآنی و مطالعات میان‌رشته‌ای.
undefinedمطالعات قرآنی و چالش‌های جهان معاصر:  undefinedراهکارهای قرآنی برای حکمرانی مطلوب، ارتقای کیفیت زندگی، توسعه پایدار، محافظت از محیط زیست، و ... ؛ undefinedراهکارهای قرآن برای مقابله با خشونت، مهاجرت؛ نژادپرستی؛ و ... ؛undefinedقرآن و سبک زندگی (سبک زندگی فرهنگی – سبک زندگی مادی).



undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: iciqs.irundefinedایمیل:
@iciqsconfundefined

۸:۲۸

undefined#در_آیینه_رسانه_ها undefinedundefined اطلاع رسانی همایش در خبرگزاری ایکنا
undefined https://t.me/iciqsconf

۸:۲۹

undefined هم افزایی علوم و مطالعات قرآنی: نگاهی به سابقه همایش‌های اعجاز قرآن و مطالعات میان‌رشته‌ای
undefined امروزه در میان اندیشمندان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون اهمیت و لزوم برقراری ارتباط میان علوم مختلف و شکل‌گیری مطالعات میان‌رشته‌ای بیش‌از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. چنانکه با شکل‌گیری پژوهش‌های مشترک، مرزهای علوم بهم نزدیک‌تر گردیده و حوزه‌های دانشی به یاری فهم هرچه بهتر یکدیگر درآمده‌اند. به این سبب شاهد ورود علاقه‌مندان زیادی به مطالعات میان‌رشته‌ای در عرصه‌های گوناگون پژوهشی هستیم.
undefinedقرآن به عنوان یک کتاب الهی، اصولی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در جهت‌گیری پژوهش‌های علمی و انسانی نیز مؤثر باشد. از سوی دیگر، علوم مختلف مانند فیزیک، زیست‌شناسی و روان‌شناسی و… می‌توانند فهم عمیق‌تری از آیات قرآن و اصول آن ارائه دهند. undefinedارتباط دانش‌ها و علوم مختلف با قرآن می‌تواند به تبادل و گسترش دانش کمک کند. این تعامل، نه تنها به روشن‌تر شدن معانی آیات کمک می‌کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های جدید علمی و فناورانه نیز باشد. undefined برقراری این ارتباط، می‌تواند منجر به تقویت شناخت بشری از عالم و معنا گردیده و به هم‌افزایی دانش‌های مختلف بیانجامد.
undefined«پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن» که پیش از این با نام پژوهشکده اعجاز قرآن شناخته شده بود برای نیل به این هدف یعنی برداشت اصولی و علمی از اشارات و نکات قرآن کریم شکل گرفته‌است. این پژوهشکده با همکاری «انجمن علمی اعجاز قرآن ایران» تاکنون اقدام به برگزاری شش همایش ملی با عنوان «همایش اعجاز قرآن کریم»و یک همایش بین‌المللی با عنوان «مطالعات‌ میان‌رشته‌ای قرآن کریم» نموده‌است که با استقبال و حضور اندیشمندان و محققین متخصص در علوم مختلف از حوزه و دانشگاه‌های داخلی و خارجی مواجه گردید.
undefinedهمایش اول اردیبهشت ۱۳۹۱ undefinedهمایش دوم بهمن۱۳۹۲    undefinedهمایش سوم اردیبهشت ۱۳۹۵undefinedهمایش چهارم اردیبهشت ۱۳۹۷ undefinedهمایش پنجم مهر ۱۳۹۸undefinedهمایش ششم و اولین همایش بین‌المللی اسفند ۱۴۰۰
undefinedامسال نیز «دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» و «هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم» به همت پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، انجمن علمی اعجاز قرآن ایران و مشارکت انجمن نقد ادبی ایران در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد. undefined علاقه‌مندان به انجام پژوهش علمی و قرآنی در تخصص‌های گوناگون می‌توانند این فرصت را مغتنم شمرده و با ارسال ایده‌‌ها و نظریات خود در قالب مقاله به دبیرخانه همایش و طی مراحل داوری؛ پژوهش‌های ارزشمندشان را به مخاطبین و شرکت کنندگان همایش ارائه نموده و از نقطه نظرات متخصصین علوم گوناگون در مورد پژوهش خود بهره‌مند گردند.undefined مقالات برگزیده در مجلات علمی- پژوهشی معتبر به چاپ خواهد رسید.

#ICIQS2025

۸:۳۰

thumnail
undefined[The Second International Conference on Interdisciplinary Qur’anic Studies (ICIQS 2025) ](https://t.me/iciqsconf/10)undefined undefined Location: Shahid Beheshti University, Tehran, Iran  undefined Dates: 12-13 February 2025 undefined Conference Schedule
undefined Deadline for Abstracts: 30 December 2024  undefined Deadline for Original Articles: 20 January 2025  undefined Conference Dates: 12-13 February 2025   undefined Submission of Articlesundefined Website:http://iciqs.irundefined Contact Email:  undefined undefined     undefined**Call for Papers**We invite scholars and researchers to submit original work related to the following themes, including but not limited to:
undefined**Theoretical Discussions**undefinedMethodology of interdisciplinary studies of the Qur'an  undefinedMethodological errors in interdisciplinary Qur’anic studies  undefinedSystems of the Qur'an  undefinedEvolution of the concept of the Qur’an's miraculous nature  undefinedCritique and examination of doubts surrounding the Qur’an's miraculous nature  undefinedDevelopment of research methods in Qur’anic and interdisciplinary studies   undefined**The Qur'an and Science**undefinedThe Qur'an and natural sciences  undefinedThe Qur'an and fundamental sciences  undefinedThe Qur'an and humanities  undefinedThe Qur'an and Bible studies  undefinedThe Qur'an and interdisciplinary fields (health sciences, artificial intelligence, cognitive sciences, etc.)  undefinedModern tools and methods in Qur’anic studies   undefined**Qur’anic Studies and Contemporary Challenges**undefinedThe Qur'an and good governance, quality of life, sustainable development, and environmental protection  undefinedThe Qur'an and the challenges of violence, migration, and racism  undefinedThe Qur'an and lifestyle (cultural and material dimensions)   undefined️ We encourage contributions that advance knowledge in the field of Interdisciplinary Qur’anic Studies. 

undefined WhatsAppundefined Telegramundefined Webpage
#ICIQS2025

۸:۳۵

thumnail
undefined[المؤتمر الدولي الثاني للدراسات القرآنية متعددة التخصصات(ICIQS 2025)](https://t.me/iciqsconf/12)undefined
undefinedجامعة شهيد بهشتي - 12-13 فبراير 2025 undefined جدول المؤتمر:
undefined آخر موعد لتقديم الملخصات: 30 ديسمبر 2024  undefined آخر موعد لتقديم المقالات الأصلية: 20 يناير 2025  undefined** تاريخ انعقاد المؤتمر:** 12-13 فبراير 2025   undefined إرسال المقالات عبر الموقع الإلكتروني:
undefined http://iciqs.ir
undefined البريد الإلكتروني للتواصل:
undefined undefined  undefined مواضيع الدعوة:تشمل مواضيع الدعوة لتقديم الأوراق البحثية، على ان لا تقتصر على ما يلي:
undefined**المناقشات النظرية:**undefined منهجية الدراسات القرآنية متعددة التخصصات؛  undefined الأخطاء المنهجية في الدراسات القرآنية متعددة التخصصات؛  undefined أنظمة القرآن؛  undefined تطور مفهوم الإعجاز في القرآن؛  undefined نقد وفحص الشكوك المتعلقة بإعجاز القرآن؛  undefined تعميق وتطوير أساليب البحث في الدراسات القرآنية والدراسات متعددة التخصصات.   undefined**القرآن والعلم:**undefined القرآن والعلوم الطبيعية؛  undefined القرآن والعلوم الأساسية؛  undefined القرآن والعلوم الإنسانية؛  undefined القرآن ودراسات الكتاب المقدس؛  undefined القرآن والمجالات متعددة التخصصات (علوم الصحة، الذكاء الاصطناعي، العلوم المعرفية، إلخ)؛  undefined الأدوات والأساليب الحديثة في الدراسات القرآنية؛   undefined**الدراسات القرآنية وتحديات العالم المعاصر:**undefined القرآن والحكم الرشيد، تحسين جودة الحياة، التنمية المستدامة، حماية البيئة، إلخ؛  undefined القرآن ومكافحة العنف، الهجرة، العنصرية، إلخ؛  undefined القرآن ونمط الحياة (نمط الحياة الثقافي – نمط الحياة المادية).


undefined WhatsAppundefined Telegramundefined Webpage
#ICIQS2025

۸:۳۷

undefined«نسبت معنا و مفهوم و نقش آن در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن»**undefined

احمد پاکتچی (ارائه در اولین همایش بین المللی مطالعات میان رشته ای قرآن، اسفند ۱۴۰۰)

undefined یکی از مولفه‌های حائز اهمیت در مطالعات‌ میان‌رشته‌ای قرآن، توجه به تفاوت‌های دو موضوع **«معنا»
و **«مفهوم» **است. از آن جایی که بررسی و مطالعه میان‌رشته‌ای قرآن به طور گسترده با این دو موضوع در ارتباط است بایستی پیش از ورود به این عرصه با بررسی نمونه‌ها و گونه‌شناسی، نسبت معنا و مفهوم و نقش هریک از آن‌ دو در این دست مطالعات کاویده گردد.

undefinedشاید در محاورات این طور به ذهن متبادر شود که این دو واژه مترادف با یک‌دیگر هستند اما در علوم انسانی معاصر «معنا» یک اصطلاح زبان‌شناختی-نشانه‌شناختی است که به دلیل اهمیت بالا منجر به شکل‌گیری شاخه‌ای از زبان‌شناسی به عنوان «معناشناسی» شده است.
undefined در سوی دیگر «مفهوم»، یک اصطلاح فلسفی است و بسیار به آن چیزی که در سنت منطق و فلسفه اسلامی به آن «کلی» یا «معقول»گفته می‌شود نزدیک است. گاه ذهن انسان از مجموعه‌ای از مفاهیم، مفهومی کلی‌تر می‌سازد و رابطه‌ای سلسله مراتبی میان مفاهیم برقرار می‌شود.به همین دلیل مفهوم و مفهوم‌سازی امروزه در علوم شناختی مورد توجه فراوان قرار گرفته‌است.
undefinedزبان شناسان در مطالعه واحدهای زبانی، هر واحد (اعم از واژه، جمله یا عبارت) که مدلول لفظ است را معنا می‌خوانند. معنا ارتباط مستقیمی با یک زبان خاص مثلا فارسی یا عربی دارد و در انتقال از یک زبان به زبان دیگر خطر فروپاشی یا دگرگونی آن وجود دارد. در حالی که مفهوم حساس به زبان نیست و قوام خود را از مصادیق و انتزاع می‌گیرد. به همین خاطر در جابجایی میان زبان‌ها کاملا محفوظ می‌ماند.
undefined آن‌چه تقدیم حضورتان گردید گزیده‌ای از بیانات آقای دکتر احمد پاکتچی در سخنرانی ارزشمند خود در اولین همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم بود . ایشان در همایش گذشته در پنلی با عنوان «مطالعات میان‌رشته‌ای» به تفصیل و با ذکر نمونه‌های متعدد به تبیین این موضوع پرداختند تا اهمیت هرچه بیش‌تر آن برای پژوهشگران روشن شده و زمینه‌ساز شکل‌گیری پژوهش‌های صحیح و اصولی از منظر مباحث نظری گردد.

undefined صوت سخنرانی
undefined ویدئو سخنرانی

undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: iciqs.irundefinedایمیل:
undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage
#ICIQS2025

۸:۴۱

undefined️«ارائه شبکه مفهومی واژگان مرتبط با کارکرد شناختی آگاهی در قرآن کریم با تاکید بر فرآیند آگاهی»undefined
لیلا طاهری فر، فرزانه روحانی مشهدی، شهریار غریب زاده، محمدرضا بشارتی(ارائه در اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن٫ اسفند ۱۴۰۰)
undefinedعلوم شناختی به عنوان یکی از علوم نوپدید در عصر جدید، علمی است متشکل از در کنار هم قرار گرفتن علوم گوناگون برای تحلیل فعالیت‌های شناختی انسان از قبیل آگاهی، یادگیری، تفکر، احساسات و بررسی هرچه بهتر این فرآیندها. قرآن کریم «فهم» و «معرفت» را مقدمه ایمان و عمل دانسته است. قرآن کریم از فهم، معرفت و درک انسان بسیار سخن به میان‌ آورده و این موضوع موجب اهمیت لزوم بررسی شبکه مفهومی واژگان مرتبط با فهم و آگاهی انسان در قرآن می‌گردد.
undefinedدر پژوهشی که توسط خانم لیلا طاهری‌فر و همکاران ایشان انجام گرفته؛ مرتبط‌ترین واژگان با مسئله آگاهی از آیات قرآن استخراج گردیده و شبکه مفهومی آن به صورت گراف رسم شده است.  در این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی تمام آیات قرآن به صورت ترتیبی بررسی و با توجه به معنا و تفاسیر ، کلمات مرتبط با فهم انسان استخراج و به پنج دسته اصلی تقسیم گردیده است. عناوین این پنج دسته اصلی عبارتند از:
undefined فرآیند آگاهیundefined پیدایش آگاهیundefined مضمون آگاهیundefined ابزار منشاء آگاهیundefined نتیجه آگاهی
undefined در ادامه با بررسی واژگان حاضر در دسته فرآیند آگاهی این واژگان به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم گردیده است. دسته درونی شامل فرآیندهای حسی-شناختی آگاهی مانند تفکر،تعقل، تدبر و مواردی از این دست است. در حالی که دسته بیرونی شامل عوامل بیرونی تاثیرگذار بر آگاهی هم‌چون وسوسه، الهام، وحی و نظیر آن است.
undefined نویسنده نتایج این پژوهش را چنین بیان می‌نماید: حدود ۳۸ مفهوم از کل ۳۰۰ واژه استخراج شده از قرآن، یعنی حدود ۱۳ درصد از این واژگان در فرآیند آگاهی دخیل‌اند که با سپردن این ۳۸ واژه به رایانه توانستیم به یک گراف و نمودار بسامد از این شبکه مفهومی برسیم. از میان این ۳۸ مفهوم، ۱۶ مفهوم یعنی حدود ۴۲ درصد مفاهیم، بسامد تکرار بیش از ۱۰ بار در آیات داشتند که در میان این ۱۶ مفهوم، بیشترین تکرار مربوط به ذکر است و در میان این مفاهیم، سمع و بصر و تعقل و تفکر نیز بسامد بالایی را دارا هستند. 
undefinedمتن کامل این مقاله که در «اولین همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» در اسفند ماه ۱۴۰۰ ارائه گردید در مجله «مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن» به چاپ رسیده و از طریق لینک زیر در دسترس است.

undefined متن کامل مقاله

undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage
#ICIQS2025

۱۶:۴۹

«همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن؛ فرصتی بی‌نظیر برای پژوهشگران»
undefined#در_آیینه_رسانه_ها undefinedundefined مصاحبه خبرگزاری ایکنا با خانم دکتر فرزانه روحانی مشهدی
undefined https://t.me/iciqsconf
undefinedبه گزارش ایکنا، دومین همایش بین المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم، بهمن‌ماه سال جاری در سه محور مباحث نظری، قرآن و علم، مطالعات قرآنی و چالش‌های جهان معاصر، در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.
فراخوان همایش
undefined در همین زمینه فرزانه روحانی مشهدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن درباره اهمیت برگزاری این همایش گفت: همایش‌های اعجاز قرآن که امسال هفتمین دوره آن برگزار می‌شود یک فرصت بی‌نظیری در ایران است تا دوستانی که کارهای میان‌رشته‌ای در حوزه قرآن کردند را در معرض نقد متخصصان و افراد باتجربه در این حوزه قرار دهد. بی‌نظیر بودنش به خاطر فرصتی است که ایجاد می‌شود تا افراد از رشته‌های مختلف و از دانشگاه‌های مختلف به عنوان کمیته علمی و هیئت داوران در این همایش حضور یابند و در روز همایش هم در غالب پنل‌ها به ارائه نظرات خود بپردازند و ما می‌توانیم نظرات تخصصی آنها را نسبت به پژوهش‌های خودمان دریافت کنیم و از این جهت یک فرصت بی‌نظیر است برای کسانی که می‌خواهند دامنه پژوهش‌های خودشان را توسعه دهند و آن را تعمیق کنند.undefinedوی افزود: برای نمونه در همایش پنجم، بعد از دریافت چکیده‌ها و غربال آنها ۱۳۰ مقاله خوب میان‌رشته‌ای داشتیم که توسط دو داور از رشته‌های مرتبط با آن مقالات داوری شدند و تعدادی از این مقالات فرصت پیدا کردند به صورت شفاهی یا پوستری در معرض آرای صاحب نظران در این حوزه قرار بگیرند و افرادی که به عنوان داور در این همایش مشارکت داشتند از ۱۵ رشته مختلف و از ۸ دانشگاه مطرح کشور بودند.undefined وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم این ویژگی که در مورد همایش عرض کردم مسئله مهمی است که خصوصیت برجسته این همایش را مورد تاکید و توجه قرار می‌دهد و می‌تواند برای افرادی که در این حوزه کار می‌کنند جالب توجه باشد تا از این فرصت استفاده کنند.
iqna.ir/00HnI2@iqnanews
undefinedارسال مقالات: iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegram undefined WebpageundefinedBale#ICIQS2025

۱۳:۰۲

undefined️«صیحه ویرانگر؛ تبیین علمی صیحه به عنوان عذاب برخی از اقوام پیشین ذکر شده در قرآن»undefined
خلاصه سخنرانی دکتر مصطفی مرادی در اولین همایش مطالعات میان رشته قرآن کریم و ششمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم اسفند ۱۴۰۰
undefined به قلم : فاطمه آشتیانی

undefinedعنوان پژوهش دکتر مرادی «صیحه ویرانگر» است و به این مسئله می‌پردازد که عذاب صیحه که در قرآن برای اقوام گذشته بیان شده است به چه امری اطلاق می‌شود و مصداق امروزی آن چیست؟

undefinedطبق گفته دکتر مرادی عذاب‌های الهی در قرآن کریم از باب انذار و بیان سرگذشت پیشینیان مطرح شده است. یکی از چندین نوع عذاب یاد شده در قرآن صیحه است. می‌توان مطرح کرد که صیحه یا به عبارتی صدای شدید چگونه می‌تواند باعث عذاب و نابودی اقوام شود و مشخصا برای کدام اقوام این عذاب نازل شده است و مصداق امروزی آن چیست؟

undefined واژه صیحه به معنای «صدا، صدای شدید» است. این واژه ۱۳ بار در قرآن آمده است که می‌توان سه دسته کارایی برای آن بیان کرد: ۱) معنای کنایی به مفهوم بانگ و سر و صدا۲) صیحه قبل از قیامت که در ۴ آیه آمده است. ۳) در مورد عذاب اقوام که در ۸ آیه ذکر شده است. در خصوص دسته سوم ،چهار مورد آن به شکل صریح در آیات سوره هود (قوم مدین)، سوره قمر و سوره حجر (قوم لوط و اصحاب قریه که در شامات گذشته و ترکیه فعلی قرار دارد) بیان شده است. در چهار مورد دیگر صیحه به صراحت برای قومی نیامده است.
undefinedصیحه به لحاظ علمی: به نظر می‌رسد که می‌توان موج صوتی را معادل مناسبی برای صیحه در نظر گرفت. در ابتدا مطالبی درباره انواع موج در فیزیک بیان می‌شود تا بهتر بتوان این معادل یابی را درک کرد.امواج از حیث اینکه برای انتشار نیاز به محیط مادی دارند یا خیر به دو دسته تقسیم می‌شوند:۱)امواج مکانیکی( برای انتشار نیاز به محیط مادی دارند)۲)امواج الکترومغناطیس (برای انتشار نیاز به محیط مادی ندارند)هم‌چنین امواج از حیث جهت انتشار به دو دسته طولی و عرضی تقسیم می‌شوند.موج صوتی از دسته امواج مکانیکی و طولی است که بدون حضور در محیط واسط قابلیت انتشار ندارد. هرچه موج صوتی در محیط چگال‌تر قرار بگیرد دارای سرعت بیشتری است.
undefinedامواج صوتی سه دسته دارند:۱)قابل شنیدن( از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز )۲)فروصوت۳)فراصوت
undefinedیکی از انواع امواج صوتی امواج انفجاری است. در صورتی که فاصله موج انفجاری نسبت به اشیا و انسان‌ها کم باشد می‌تواند باعث تخریب ساختمان‌ها و یا حتی مرگ فرد شود. فشار حاصل از موج انفجاری می‌تواند چندین برابر فشار اتمسفر باشد. در سال ۲۰۲۱ میلادی یک نمونه تاریخی در یکی از زیر مجموعه‌های مجله Nature به چاپ رسیده است. این نمونه تاریخی نشان می‌دهد که ۳۶۵۰ سال پیش قومی در اطراف دریا توسط موج صوتی بسیار عظیم کشته شده اند و در اثر افزایش دمای حاصل از انفجار صوتی به ۲۰۰ درجه سلسیوس تمامی افراد قوم سوخته و از بین رفته‌اند.
undefinedمتن کامل این مقاله که در «اولین همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» در اسفند ماه ۱۴۰۰ ارائه گردید در مجله «مطالعات بین‌رشته‌ای قرآن» به چاپ رسیده و از طریق لینک زیر در دسترس است.

undefined متن کامل مقاله

undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۱۶:۵۴

انتشار مقالات برتر «دومین همایش بین المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم» در مجله علمی-پژوهشی مطالعات بین رشته ای قرآن
undefined#در_آیینه_رسانه_ها undefinedundefined اطلاع رسانی همایش در خبرگزاری ایکنا
undefined https://t.me/iciqsconf
undefined️بهاره مظاهری، مدیر داخلی «دوفصلنامه مطالعات بین رشته‌ای قرآن» ضمن اشاره به اینکه هدف از انتشار مجله فراهم کردن بستری برای انتشار پژوهش‌های علمی در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در سطح بین‌المللی است، درباره برخی از مزایا و همچنین شرایط نگارش یک مقاله بین‌المللی در این حوزه توضیح داد.در لینک زیر بخوانید:
iqna.ir/00Hnih@iqnane
undefinedارسال مقالات: iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۲:۳۳

undefined️« پژوهش‌های آکادمیای آلمان پیرامون مریم (س) در قرآن»undefined
undefined«محمد لگنهازن» در اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و ششمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم
undefinedمعرفی از : فاطمه آشتیانی
undefinedعنوان ارائه :
«Recent German Publications on Mary in the Qur’ān»

undefinedلگنهازن برای تبیین بحث « انتشارات آلمانی در مورد حضرت مریم در قرآن » به معرفی سه کتاب و نویسنده‌های آن می‌پردازد.اولین مورد آنجلیکا نویورث استاد عربی‌شناس در دانشگاه آزاد برلین هستند که از سال ۲۰۰۷ میلادی مدیر پروژه کورپوس کورانیکوم هستند. پژوهش‌های بسیاری در غرب با الهام از کار نویورث صورت می‌پذیرد.
undefined روش نویورث از ۴ جهت حائز اهمیت است:
🟣توجه به زمان نزول آیات قرآن نسبت به یکدیگر و توجه به چگونگی تغییر موضوع در آیات قرآن و جریان موجود در چینش آیات🟣زمینه‌گرایی که عبارت است از توجه به زمینه سیاسی، فکری و دینی جامعه اولیه مسلمانان در زمان نزول برای فهم بهتر آیات قرآن نسبت به موقعیت نزول 🟣اهمیت توجه به آیات در قالب سوره مختص خود؛ چرا که سوره واحد اصلی در معنای قرآن است.🟣کنار نگذاشتن روایات، احادیث و تفاسیر سنتی
undefinedنویورث با مقایسه قرآن و انجیل لوقا در مورد حضرت مریم بیان می‌کند، هر دو کتاب دارای وجوه مشترکی در مورد حضرت مریم و حضرت مسیح هستند ولی تفاوت‌هایی هم دارند. از جمله بحث الوهیت حضرت مسیح که در قرآن هیچ اشاره ای به آن نشده است . هم چنین تفاوت دیگر توجه ویژه به پاکدامنی حضرت مریم در آیات سوره آل عمران است.
undefinedدومین اثر مربوط به «زیشان غفار» استاد تفسیر قرآن در دانشگاه پادربن است که چندین سال با پروژه کورپوس کورانیکوم همکاری داشته است. عنوان کتاب ایشان « قرآن در زمینه تاریخ دین و تاریخ جهان » است.undefinedروش مطالعاتی او هم‌چون نویورث توجه به زمان نزول و ترتیب نزول آیات و زمینه‌گرایی نزول آیات است. غفار نشان می‌دهد که زمینه سیاسی در عصر نزول پررنگ بوده است، به گونه‌ای که رقابت بین امپراتوری رم و ایران و استفاده از نمادهای سمبولیک که دارای معانی خاصی در آن دوره بوده به چشم می‌خورد.  undefinedزیشان غفار چنین می‌افزاید که هراکلیوس امپراطور پیشین رم برای غلبه بر امپراتوری ایران از مجسمه حضرت مریم به عنوان تبلیغ استفاده کرده است .
undefinedسومین نمونه‌ای که لگنهاوزن در موضوع حضرت مریم در قرآن و مسیحیت معرفی می‌کند کتاب «منی ططری» استاد اسلام‌شناس الهیات نظام‌مند اسلامی در دانشگاه پادربورن با همراهی کلاوس فون‌استوش است. undefinedاین کتاب به صورت بحث و مناظره بین یک مسلمان و مسیحی است که درباره حضرت مریم و حضرت مسیح گفتگو می‌کنند. هر دو اعتقادات دینی خود را ابراز می‌کنند. ططری اذعان می‌دارد که الهیات کاتولیک و الهیات اسلامی درباره حضرت مریم و حضرت مسیح از غنای بیشتری برخوردارند. او نیز مانند نویورث به زمینه، زمان و ترتیب نزول آیات قرآن توجه دارد، کتاب ططری و فون‌استوش شامل ۴ قسمت است :
undefinedحضرت مریم در سنت مسیحی undefinedحضرت مریم در قرآنundefinedحضرت مریم از دیدگاه الهیات اسلامیundefinedنتیجه گیری
undefined لگنهاوزن در این ارائه به طور اجمالی پژوهش‌های محققین برجسته در آلمان که به مطالعات تطبیقی در حوزه قرآن و مسیحیت و به طور خاص درباره حضرت مریم به پرداخته‌اند را معرفی می‌نماید و روش انجام این پژوهش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت تمایل و برای آگاهی بیشتر می‌توانید به پژوهش‌‌‌های ایشان مراجعه نمایید.
undefined صوت سخنرانیundefined ویدئو سخنرانی
undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۱۷:۲۹

undefined️«آسیب شناسی مطالعات میان رشته ای قرآن»undefined
undefined«قاسم درزی» در اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و ششمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم
undefinedمعرفی از : فاطمه آشتیانی
undefinedاز جمله مباحث بسیار مهم در پژوهش‌های میان رشته‌ای، بررسی آسیب شناسی این گونه مطالعات است. اساساً توجه پژوهشگران به چگونگی میان رشته‌ای بودن یک موضوع پیاده‌سازی تمامی مؤلفه‌های تاثیرگذار در به سرانجام رسیدن درست پژوهش بسیار حائز اهمیت است.
undefinedمی‌توان تعریف جامع میان‌رشتگی را به صورت زیر بیان کرد : فرایند پاسخ به سوال، حل مسئله یا مواجه با یک موضوع که بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر از آن است که بتوان با یک رشته یا تخصص به آن پرداخت. این فرایند ابتدا باید با استخراج بینش‌های رشته‌ها آغاز شود و سپس با شناسایی رشته‌ها و تلفیق میان این بینش‌ها کار ادامه یابد و در انتها ادراک جامع در آن مسئله برای پژوهشگر حاصل شود.
undefinedدر صورتی که هر کدام از مولفه‌های اصلی میان رشتگی از جمله فرایندی بودن، پیچیده بودن، تلفیق و ادراک جامع به شکل درست پیاده نشود؛ پژوهش میان رشته‌ای با آسیب جدی مواجه می‌شود.
undefinedبر اساس استقراء ناقص می‌توان چند آسیب رایج در مطالعات میان رشته‌ای قرآن را به شکل زیر برشمرد:🟣استفاده نابجای روش (به دلیل عدم شناخت کامل پژوهشگر با دانش پایه عموماً روش مناسبی برای پژوهش اتخاذ نمی‌شود).🟣استفاده از تطبیق به جای تلفیق در بینش‌های میان رشته‌ ها.🟣بی توجهی به تمایزهای اصطلاح شناختی بین قرآن و علم در خلال فرایندی بودن مطالعات میان رشته‌ای و به اشتباه جایگزین کردن اصطلاحات شبیه به هم.🟣بی توجهی به پارادایم‌های متفاوت هر رشته و ایجاد خطاهای راهبردی کلان در پژوهش

undefined صوت سخنرانیundefined ویدئو سخنرانی

undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: https://iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۲:۲۱

#پست_موقت
undefinedیادآوری
undefinedتا پایان مهلت ارسال چکیده مقاله تنها پنج روز باقی مانده‌است.undefined
undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: https://iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۹:۳۷

thumnail
undefinedاطلاعیه مهمundefined
undefined به اطلاع پژوهشگران محترم می‌رسانیم که به دلیل استقبال و درخواست‌های مکرر، مهلت ارسال چکیده مقالات به «دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم» تمدید شد. undefinedundefined
undefinedمهلت جدید ارسال چکیده: ٣٠ آبان ١۴٠٣
undefinedلینک ارسال چکیده: https://iciqs.ir
undefined از تمامی پژوهشگران دعوت می‌گردد تا با ارسال آثار خود، در این رویداد علمی و بین‌المللی مشارکت نمایند.

undefined محورهای فراخوان
undefinedدبیرخانه دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم

undefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۱۶:۴۷

undefined️«ارتباطات بینامتنی میان اصلی‌ترین متون مقدس یهودیت، مسیحیت و اسلام با رویکرد حقوقی»undefined
undefinedمعرفی از : فاطمه آشتیانی
undefined️خلاصه سخنرانی دکتر هولگر زلنتین رئیس هیئت مدیره انجمن بین‌المللی مطالعات قرآنی و استاد دانشگاه توبینگن با عنوان:«The Hebrew Bible, the New Testament, and the Quran: A Legal Approuch»ارائه شده در «اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و ششمین همایش ملی اعجاز قرآن»
undefinedمسئله اصلی این است که چه ارتباطی میان تورات و قرآن و سنت‌های یهودی مسیحی وجود دارد؟
undefinedدر عهد قدیم قوانین فقهی حقوقی‌ای وجود دارد که مخاطبان آن اسرائیل یا بنی اسرائیل است، هم‌چنین قوانین دیگری در تورات وجود دارد که مخاطبان آن غیر یهودی‌ها و بیگانگان هستند. وقتی می‌توان قرآن را با عهد عتیق تطبیق داد که مقایسه میان آن دسته قوانینی صورت بپذیرد که برای غیر یهودی‌ها و ملل بیگانه آمده است.
undefinedسنت فقهی در عهد قدیم وجود دارد که انعکاس و امتداد آن در عهد جدید و قرآن دیده می‌شود ولی عبارت‌ها و اسم‌ها متفاوت است. برای نمونه یکی از اسم‌ها «ساکن» است. منظور ساکنین غیر بنی اسرائیلی در سرزمین مقدس است که در عهد قدیم آمده است. در سنت یهودیت ربانی این عبارت عوض شده و به صورت« آل نوح» یا« اهل نوح» آمده است به معنی کسانی که غیر بنی اسرائیل هستند که دارای قوانین فقهی مخصوص خودشان هستند . در مسیحیت متقدم در سفر پیدایش و سفر خروج نمونه‌هایی از قوانین فقهی برای افراد یهودی و غیر یهودی دیده می‌شود. هم چنین قوانینی وجود دارد که برای هر دو دسته یهودی و غیر یهودی ساکن در سرزمین مقدس بیان شده است .
undefined از جمله این قوانین مشترک در کتاب لاویان آمده است :
۱) منع از بت پرستی ۲) منع از نوشیدن خون ۳) منع مردارخواری ۴)منع اعمال خلاف عفت ۵) منع دزدی ۶) منع ازدواج‌های بین نسلی ۷)منع جادو ۸)منع عقیم سازی ۹)منع کفرگویی
undefinedبا بررسی قوانین فقهی در یهودیت ربانی متقدم که بعدها در عهد جدید انعکاس پیدا کرده و مخاطب آن افراد غیر یهودی (بیگانگان) ساکن ارض مقدس هستند به نظر می‌رسد این قوانین مبنای همان فقه قرآنی است. به عبارتی به افرادی که در عهد قدیم غیر یهودی یا بیگانه خطاب می شدند در عهد جدید آل نوح تعبیر می‌شوند.
undefinedدر مسیحیت متقدم به بیگانگان ساکن ارض مقدس «ملل» می‌گفتند. تقریبا تمام قوانین فقهی بیگانگان در یهودیت ربانی در بین مسیحی‌ها برای آل نوح یا ملل جاری است.
undefined در یکی از کتاب‌های دینی مسیحی این قوانین دیده می‌شود. برای نمونه در این کتاب الوهیت حضرت عیسی مورد قبول نیست که به سنت قرآنی و اسلامی نزدیک است. هم‌چنین شستشوی پیش از عبادت چیزی شبیه به وضو برای مسیحی‌ها لازم شمرده شده است یا در این کتاب گوشت خوک و شراب ناپاک تلقی شده است،هر چند حرام نمی‌داند ولی می‌تواند شیاطین و اجنه را به خود جذب کند.
undefined هم چنین در آیه ۳ سوره مائده در قرآن آمده‌است: «بر شما حرام شده‌است مردار خون و گوشت خوک و آنچه با نام غیر خدا کشته شده باشد».
undefinedمعلوم می‌شود که سنت مسیحی متقدم و آیه ۳ سوره مائده در این مورد فقهی به هم نزدیک هستند. در واقع این قوانین فقهی مشترک می‌توانند ادامه دهنده قوانین در عهد عتیق باشند .
undefinedاین مهم است که معلوم شود که مسیحی‌های متقدم در مسائل فقهی چگونه عمل می‌کنند و در امتداد آن مسیحیت متأخر و اسلام راحت‌تر قابل تعقیب هستند. در واقع سنت اصلی مسیحیت که در دوره متقدم انجام می‌شده است، همان قوانین فقهی قرآن است که در دوره‌ای مسیحی‌ها به آن پایبند بوده‌اند.
undefinedدکتر زلنتین برای روشن شدن بحث مثال‌های زیادی از قوانین فقهی می‌آورد که برای اطلاع بیشتر می‌توانید به صوت و فیلم ارائه ایشان مراجعه نمایید.

undefined صوت سخنرانیundefined ویدئو سخنرانی

undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: https://iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۲:۰۹

undefined️«گفتمان روایت: پارادایمی برای مطالعه میان رشته‌ای وجوه گفتار و اندیشه در منتخب داستان‌های قرآن»undefined
خلاصه سخنرانی دکتر ابوالفضل حری استادیار دانشگاه اراک
undefinedارائه شده در اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و ششمین همایش ملی اعجاز قرآن اسفند ماه ۱۴۰۰
undefined معرفی از : فاطمه آشتیانی
undefinedحدود یک چهارم گزاره‌های قرآنی در قالب قصه و روایت است. می‌توان روایت‌گری قرآن را معادل داستان گویی قرآن در نظر گرفت.
undefinedنیاز است که در کنار سبک شناسی بلاغی قرآن به سبک شناسی روایتگری قرآن هم پرداخته شود. مسئله این است که چگونه می‌توان روایت شناسی را در سطح سنخ شناسی وجوه گفتمان قرآنی در نظر گرفت. روش این پژوهش بر اساس نظریه روایت شناختی ژرار ژنت است.
undefined روایت‌های قرآن در دو سطح در نظر گرفته شده است. یکی داستان به معنای ماده خام اولیه و دیگری متن و روایتگری نهایی است. در روایت‌های قرآنی با متن نهایی داستان روبرو هستیم که این متن دارای ساز و کار است. به نظر می‌رسد در گزاره‌های داستانی قرآن آن جا که بحث گفتگو و اندیشه و گفتار است، یک سیر از روایت محض شامل گزارش راوی از کنش‌ها و اعمال، گزارش راوی از کنش‌های کلامی و اندیشه رانی، گفتار غیر مستقیم از زبان راوی، اندیشه غیر مستقیم از زبان راوی، گفتار غیر مستقیم و آزاد دیده می‌شود.
undefinedیکی از پیش فرض‌های این پژوهش این است که قرآن به مثابه یک متن ادبی است. هم چنین پیش فرض دیگر این است که در یک قصه قرآنی یک تعامل زنده رخ داده است و این موضوع با بحث شفاهیت قرآن بسیار ارتباط دارد.
undefinedاین نکته قابل بیان است که در عمده داستان‌های قرآن روایت محض به کار رفته است که در آن معمولاً خداوند به عنوان راوی اصلی اتفاقات اصلی را تعریف می‌کند. برای نمونه داستان حضرت موسی که در سوره‌های مختلف بیان شده است.
undefined روایت محض شامل کنش‌ها و اعمال است و معمولاً در آغاز قصه‌های قرآن گزاره‌های جهان شمول درباره کتاب المبین آمده است و سپس خداوند در مقام راوی اول شخص جمع یک مینیاتور کلی از داستان‌ها را در همان چند آیه اول ترسیم می‌کند. برای نمونه در آیات آغازین سوره قصص خداوند در قالب روایت محض کل ماجرای فرعون را پیش از آنکه حضرت موسی بیاید توصیف می‌کند و بعد برمی‌گردد ویژگی‌ها و مشخصات فرعون را بیان می‌کند. در روایت محض خداوند عمدتاً گفتار و اندیشه کافران را به طور کلی توصیف می‌کند و وارد جزئیات نمی‌شود. مانند آیه ۱ تا ۲۷ سوره حجر.
undefined از جمله جلوه روایت محض گفتار و اندیشه، بازگفت غیر مستقیم محتوا است که عمدتاً سوره و قصص به این محتوا و و مضامین به صورت غیر مستقیم اشاره می‌کند که نمونه‌های فراوان در قرآن دارد.
undefinedیکی از گفتارهای غیر مستقیم جذاب که در قرآن آمده داستان باغداران در سوره قلم است. در این گفتار نقل از خداوند در مقام راوی جمع آغاز می‌شود اندکی بعد برخی سخنان این باغداران به صورت غیر مستقیم است. جذابیت آن جایی است که وقتی نوبت به خود کلام باغدار می‌رسد نقل مستقیم می‌شود تا مخاطب را به عنوان خواننده در جریان داستان قرار دهد. بحثی که چالش برانگیز است و مشخص نیست که تا چه اندازه در قرآن است، بحث سخن غیر مستقیم و آزاد است. باید توجه داشت که مبنای نظری این پژوهش بر روی ترجمه‌های قرآن کریم است. شاید بتوان سخن حضرت یوسف درباره برادرانش را در پایان سوره از این نوع دانست. البته باید این نکته را در نظر داشت که این دسته‌بندی‌ها برای متون بشری است  و تا چه حد می‌توان این‌ها را برای آیات الهی قرآن در نظر گرفت، قابل تامل است.
undefinedیکی از پربسامدترین انواع گفتار و اندیشه در قرآن گفتار مستقیم است که در قالب قال، قالوا... آمده است که نشان دهنده یک تعامل زنده و پویا میان خواننده و آیات قرآن است. به طوری که انسان خود را مخاطب آیات قرآن می‌پندارد و هرگاه کتاب خوانده شود گویی که با انسان سخن می‌گوید. وقتی کلام باغداران مستقیماً از زبان آنها بیان می‌شود بسیار تاثیرگذارتر است تا اینکه فرد سومی آن را توصیف کند. گفتار مستقیم باغداران در عین حالی که گفته آنها در حکم سند و اعتراف شخصی و نقل مستقیم است ناباوری آنها از رهگذر لحن و زبانی که آنها به کار می‌گیرند، کاملاً ترسیم می‌شود. در انتها باغداران استغفار می‌کنند و خداوند آنها را به باغ‌های بهشتی وعده می‌دهد.
undefinedکارکرد اصلی این بحث نشان از وجود یک تعامل زنده و پویا میان خداوند در مقام راوی اصلی، پیامبر و مخاطبان دارد که نه تنها مختص به مخاطبان هم عصر پیامبر نیست بلکه مخاطب امروز و آینده هم امکان ارتباط با متن قرآن را دارد.
undefined فیلم سخنرانیundefined صوت سخنرانی
undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: https://iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefined WhatsApp undefined Telegram undefined Webpage   undefined Bale
#I

۱۶:۲۴

undefined️ تمدید مهلت ارسال مقالاتundefined
undefined  به اطلاع پژوهشگران محترم می‌رسانیم که به دلیل استقبال و درخواست‌های مکرر، مهلت ارسال مقاله کامل به «دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم» تمدید شد. undefinedundefined
undefinedمهلت جدید ارسال مقاله کامل: ۱۵ دی ماه ١۴٠٣
undefinedلینک ارسال مقاله : https://iciqs.ir
undefined از تمامی پژوهشگران دعوت می‌گردد تا با ارسال آثار خود، در این رویداد علمی و بین‌المللی مشارکت نمایند.

undefined محورهای فراخوان
undefinedدبیرخانه دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم

undefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۱۷:۳۹

undefined️«چاله‌های استشراقی پیش‌روی مطالعات مدرن و روشمند قرآن»undefined
خلاصه سخنرانی دکتر زهرا اخوان صراف
undefinedارائه شده در اولین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و ششمین همایش ملی اعجاز قرآن اسفند ماه ۱۴۰۰
undefined معرفی از : ملیحه علیزاده بایگی
undefinedخاورپژوهانی که از آغاز نیمهٔ دوم قرن بیستم به مطالعات قرآنی پرداختند، به بازنگری مطالعات بر اساس دستاوردهای علوم انسانی معاصر غرب توصیه کردند. آنان امیدوار بودند که دستاوردهای مدرن کتاب مقدس را به تفسیر قرآن تعمیم دهند. با این حال، نتایجی که از این رویکرد به‌دست آمده، با مختصات قرآن و اهداف آن همخوانی ندارد.
undefined سؤال اصلی پژوهش این است که آیا این روش‌ها می‌تواند در حوزهٔ مطالعات قرآنی به‌کار گرفته شوند؟
undefined️ هدف این پژوهش نقد این روش‌ها نیست و یا آنکه فواید آن‌ها نادیده گرفته شود، بلکه هدف اصلی ژرف‌کاوی در روند اصلاح و بازسازی تفسیر مسلمانان در دورهٔ مدرن است .
undefined مهم‌ترین خصیصهٔ علمی دورهٔ مدرن آن است که دانش‌های بشری از جمله تفسیر و علوم قرآن بازیابی و باززایی شوند. خاورپژوهان بر این باورند که تفسیر اسلامی فاقد روش علمی است. آنان بی‌اعتباری تفسیر مأثور را به تأثیر گرایش‌های کلامی متأخر و جعل روایات برای اهداف اعتقادی نسبت می‌دهند. همچنین، تفسیر اجتماعی را به دلیل عدم مستند بودن به منابع اولیه و مخالفت‌های اندیشمندان اسلامی با آن، فاقد اعتبار علمی می‌دانند.
undefined توصیهٔ محققان غربی در تفسیر پژوهی، بازنگری در تفسیر قرآن مبتنی براساس داده‌های علوم انسانی معاصر غرب است. این نقص روش‌شناختی به این معنا نیست که قواعد استنباط یا سبک‌های مختلف تفسیر وجود ندارد، بلکه مقصود، عدم وجود الگوریتم‌های مشخص است که مراحل علمی تبدیل الفاظ به معانی را مشخص کند.
undefined الگوریتم مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که به‌ترتیب خاصی اجرا می‌شود تا مسئله‌ای را حل کند. برای درست بودن الگوریتم باید شروع و پایان مشخص، مراحل واضح، زبان دقیق و تمام شرایط مسئله در نظر گرفته شود.
undefined نقد فرمی که جدیدترین و پرطرفدارترین روش معنایابی کتاب مقدس است و توجه نواندیشان مسلمان را به خود جلب نموده، یک الگوریتم محسوب می‌گردد و دارای ۴ مرحله است:
undefinedجداکردن تکه‌های مشخص از متنتحلیل و تعیین ژانر ادبی آن تکه.یافتن معنا پس از دانستن ارتباط بین ژانر ادبی و بستر اجتماعی و پیش‌زمینهٔ فرهنگیطرح پرسش و نتیجه‌گیری
undefined اُری ر‌ُبین، خاورپژوه یهودی، در تفسیر واژه‌های «مزمل» و «المدثر» در قرآن سه نوع تفسیر ارائه می‌دهد:undefinedتبیین‌های خنثی (لغوی)، ستایشی (که پوشیدن ردا را اقدامی مقدس می‌داند) و مذمتی (که به کسالت و انزوا اشاره دارد). وی معتقد است که در دوران‌های ابتدایی، پوشیدگی پیامبر نشانه ناتوانی وی در ادای رسالت بود، اما بعدها این تفسیر تغییر کرد، همچنین او این پوشیدگی را به کوتاهی در وظیفه پیامبر می‌داند. undefinedنقد این تفسیرها، از دیدگاه مسلمانان، بر این است که پوشیدگی پیامبر نه نشانهٔ سستی، بلکه به‌عنوان واکنشی طبیعی در برابر مسئولیت سنگین رسالت تفسیر می‌شود. در دیدگاه مسلمانان، عتاب‌های قرآن نسبت به پیامبر، جزء مکانیزم عصمت او بوده و هیچ تناقضی با عصمت نداشته است. undefinedبررسی مصداقی مطالعات قرآنی جدید خاورپژوهان آشکار می‌کند که حتی خود آنان در ا‌‌ِعمال این روش‌ها، برای معنایابی موجه آیات موفق نبوده‌اند.undefinedپس تحقیقات قرآنی متدیک_روشمند_ خود خاورپژوهان به دلیل آفت بیرونی‌گری یا نقص  insider info  با دو‌نمود «نقص معرفتی» و «نقص همدلی»، قابل توصیه نیست.
undefinedبرای ایجاد پیوند میان سنت تفسیری و تفسیر جدید مبتنی بر شکاکیت مدرن، باید به چند پرسش علمی پاسخ داد:
undefinedچه کسی و چگونه الگوریتم را طراحی می‌کند؟undefinedچه کسی و با چه معیاری الگوی طراحی شده را ارزش‌سنجی و راستی‌آزمایی می‌کند؟undefinedآیا هر تفسیر منتج از یک ا‌ِعمال الگوریتم، معتبر و در راستای مرادات الهی است؟ یا از کجا مطمئن باشیم که خروجی یک الگوریتم دارای اعوجاج و تحریف یا حتی ضدمعنا و مقصود وحیانی نباشد؟
undefinedبا این اوصاف هر چند ضروری است که مسلمانان در دورهٔ مدرن تفسیر آراء را روشمند کنند اما شتاب‌زدگی و نگرانی برای مدرنیزه کردن تفسیر بر اساس چنین یافته‌هایی، موجه نیست.
undefined محورهای فراخوان
undefinedمهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳undefinedمهلت ارسال اصل مقالات: ۱۵ دی ماه ۱۴۰۳
undefinedارسال مقالات: https://iciqs.irundefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۲:۲۳

undefined️ تمدید مهلت ارسال مقالاتundefined
undefined  به اطلاع پژوهشگران محترم می‌رسانیم که به دلیل استقبال و درخواست‌های مکرر، مهلت ارسال مقاله کامل به «دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم» تمدید شد. undefinedundefined
undefinedمهلت جدید ارسال مقاله کامل : ۳۰ دی ماه ١۴٠٣
undefinedلینک ارسال مقاله : https://iciqs.ir
undefined از تمامی پژوهشگران دعوت می‌گردد تا با ارسال آثار خود، در این رویداد علمی و بین‌المللی مشارکت نمایند.

undefined محورهای فراخوان
undefinedدبیرخانه دومین همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم

undefinedایمیل: undefinedکانال تلگرام: @iciqsconf
undefinedبرای اطلاعات بیشتر با دبیرخانه همایش از طریق راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید:

undefined WhatsApp undefined Telegramundefined Webpage   undefined Bale
#ICIQS2025

۱۲:۰۱