عکس پروفایل ایران فردا ؛رسانه مرکز بسیج فرهنگیان ا

ایران فردا ؛رسانه مرکز بسیج فرهنگیان

۶,۶۲۵عضو
thumnail

۱۶:۲۲

thumnail

۱۶:۲۲

thumnail

۱۶:۲۲

thumnail

۱۶:۲۲

thumnail

۱۶:۲۲

thumnail
سجاد صدیقی: زنان، پیشگامان تحولات اجتماعی و قله‌های انقلاب اسلامی
سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان، در رویداد «سرمشق» با تأکید بر اهمیت نقش زنان در گفتمان انقلاب اسلامی، اظهار داشت که هویت زنان ایرانی در بستر مبارزه و تکامل تاریخی انقلاب اسلامی شکل گرفته است. وی با اشاره به مفهوم «الگوی سوم زن»، این الگو را مسیری برای تربیت نسل‌های مبارز و پاکدامن دانست و بر ضرورت ایثار و مجاهدت در این مسیر تأکید کرد. صدیقی نقش زنان را در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بی‌نظیر خواند و از آنان خواست تا با عزم و جدیت در راه تحقق اهداف انقلاب گام بردارند.
مشروح خبر:https://basijnews.ir/00eVtB
undefinedایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیانبلهایتاشاداینستاگرام

۱۷:۴۴

thumnail
#گزارش_ویدئویی | مسیرمعلمی #استان_بوشهر
undefinedدورهٔ آموزشی - تربیتی مسیر معلمی با موضوع سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش و با حضور دکتر صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور و ۴ نفر از اساتید مطرح کشوری و ۲۸۰ نفر از فرهنگیان شهرستان بوشهر به مدت ۳ روز در آذرماه، در پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان به همت کانون بسیج فرهنگیان شهرستان بوشهر برگزار شد.
undefinedایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیانبلهایتاشاداینستاگرام

۸:۲۹

ایران فردا ؛رسانه مرکز بسیج فرهنگیان
undefined undefined #مدرسه_یا_قفس undefined جلسۀ دوم: تولّد مدرسه در غرب undefined همه اقوامی که به مرحله‌ای معیّن از تحوّل می‌رسند، بالطّبع گرایشی به #تربیت دارند. تربیت فرآیندی است که از طریق آن، جامعۀ انسانی ویژگی جسمی و روحی خود را حفظ می‌کند و به نسل آینده منتقل می‌سازد. افراد در جریان تغییرات و تحوّلات از میان می‌روند در حالی که نوع همان می‌ماند که بود. (ورنر یِگر. پادیا. ص۱۸) undefined یونانیان رگ و ریشه دنیای غرب هستند و اصیل‌ترین شکل آن در #فرهنگ و #تربیت خود را نشان می‌دهد. یونانیان برای اوّلین بار بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و تمدنی را، از اصول طب و ریاضیات و علوم گرفته تا موسیقی و هنرها و معماری، از شعر و فلسفه تا تراژدی و کمدی و از سیاست و دموکراسی تا جنگاوری و ورزش را آنچنان شکوفا ساختند که جامعه غرب در تمام طول تاریخ خود و تاکنون مرهون دستاوردهای این قوم و فرهنگ و نهاد تربیتی ست که این دستاوردها را در قالب آن منتقل نمود. اما نهاد تربیتی یونانیان همچون ایده انسانی که داشتند مبتنی بر کثرت و آزادی فردی بود: آموزش‌هایی پراکنده، در مکان‌هایی متفاوت و وابسته به استادان. undefined این فرهنگ و تربیت دیری نپایید که جای خود را به ایده‌ای کاملاً متفاوت داد: ایده جامعه مسیحی در #قرون_وسطی. این ایده در نقطه مقابل ایده یونانی، به لحاظ اجتماعی کاملاً وحدت‌گرا و تحت سیطره کلیسا قرار داشت. ایدۀ مدرسه نیز برای اوّلین بار دقیقاً در چنین شرایطی امکان شکل‌گیری یافت: ساخت اجتماعی برای استقرار و گسترش اخلاق مسیحی. بنابراین، نهاد آموزشی متناسب با آن نیز در مقابل آموزش‌های دوره باستان، #وحدت‌گرا ، در #مکانی_واحد (مدرسۀ کلیسایی)، برنامه درسی متّحد و با هدفی متمرکز (مسیحی سازی) ایجاد شد: مدرسه برای اوّلین بار در قرون وسطی و در کلیسا زاده شد. undefined اما آیا مدرسه امروزی بیشتر به #آموزش‌های_دوره_باستان شباهت دارد یا #مدرسه_کلیسایی ؟ undefined آیا مدرسه به دنبال استقرار #اخلاقی_واحد در جامعه است یا مبتنی بر #ایده_کثرت و #آزادی_فردی ساختاریافته است؟ undefined آیا #جامعه_امروز_غرب از نظر اخلاقی جامعه‌ای تکثّر گرا و آزادی گرا ست یا #جامعه‌ای_انضباطی؟ undefined جامعه و آرمان ما چطور؟ آیا ما در واقعیّت و آرمان اجتماعی تکثّرگرا هستیم یا انضباطی؟ آیا نهاد مدرسه‌ای ما هم برای تحقق هدفی هم‌پیوند با جوامع امروزی غربی شکل گرفته که تا این حد به آن شباهت دارد؟ undefined جلسه آینده انشالله به بحث پیرامون #نهاد_سنتی_آموزش_در_ایران و بسترهای اجتماعی آن خواهیم پرداخت تا با مقایسه شکل سنتی نهادهای آموزشی رگ و ریشه مدرسۀ امروزی مستقر در ایران را بهتر بازیابی کنیم. undefinedایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیان ● بلهایتاشاداینستاگرام
undefined جلسۀ سوم: جدال مکتب و مدرسه
undefined #مدارس_جدید در ایران در دوره قاجاریه متوّلد شد و تا به امروز فرآیند تکوینی خود را طی نموده است. امّا پیش از اینکه مدرسه در ایران استقرار یابد چه نظامات تحصیلی و آموزشی برقرار بوده که مدرسه با کنار زدن آن‌ها مستقر شده است؟
undefined آموزش و تربیت در دوره پس از اسلام از مساجد آغاز شد و بعد از آن مجالس درسی بود که در خانه علما تشکیل می‌شد. اما شکل ساده‌تر و سوادآموزی و قرآن آموزی شاید در هر خانه و کوی و برزنی به شکلی خودجوش و طبیعی برقرار بوده، همچنان که مکتبخانه چنین حالتی داشته است. امّا فارغ از تعلیم در مساجد، اوّلین نقاط شکل‌گیری نهاد تربیتی در اسلام را کتابخانه‌های سلطنتی همچون بیت‌ُالحکمه مامونی می‌دانند.
undefined همانطور که گفتیم در میان علما به ویژه علمای شیعه نیز ایجاد مراکز خصوصی آموزشی که با عنوان #دارالعلم شناخته می‌شد، رواج داشته که هسته اوّلیه شکل‌گیری حوزه‌های بزرگی مثل حوزه نجف نیز از همین نظام شکل گرفت. و در نهایت شکل سامان یافته آموزش اسلامی را باید در مدارس یا حوزه‌های علمیه دانست.
undefined مکتبخانه نیز نظامی ساده از سوادآموزی و آموزش قرآن و اخلاق است که به مرور شکل نهادی با قواعد مشخص یافته است.مهمترین خصلت این نهادها، استقلال مالی از حاکمیت و درآمیختگی آنها با زندگی و نهادهای اجتماعی دیگر است.
undefined اما اگر در ایران چنین نهادهایی برای آموزش سامان یافته بوده، چه چیزی باعث شده که نهادی جدید، یعنی مدرسه مدرن جایگزین آن شود؟ یکی از عوامل اصلی در زمینه تغییرات نهادی، #مسئله_مشروعیت است.
undefined نهادها صرفا زمانی که مشروعیت خود را از دست دهند برچیده می‌شوند و نهادی دیگر که مشروعیت دارد جایگزین آن می‌شود. درباره دو نهاد اصلی آموزشی در ایران یعنی مکتبخانه و حوزه‌های علمیه، این مسئله برای مکتبخانه رقم خورد امّا حوزه با وجود تلاشهایی که برای مشروعیت زدایی‌اش انجام شد، توانست دوباره مشروعیت‌ یابی نماید و به حیات خود تا امروز ادامه دهد.
undefinedمهمترین عواملی که مشروعیت مکتبخانه را زیر سوال برد و در نهایت به برچیده شده آن منجر گشت را شاید بتوان در این موارد خلاصه نمود:• سخت‌گیری و تنبیهات بدنی• روش بسیار دشوار آموزش الفبا• محتواهای سنگین و نامتناسب با دوره کودکی• فاصله داشتن با علوم جدیده و فنی• مشکلات بهداشتی و بیماری‌های واگیردار
undefined دوره #آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
دکتر علی قربانی
undefinedایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیانبلهایتاشاداینستاگرام

۱۵:۲۸

thumnail
#گزارش_تصویری | مسیرمعلمی #استان_سمنان
undefined️ نخستین‌دوره آموزشی‌تربیتی مسیر معلمی استان سمنان، ویژه ۲۰۰ فرهنگی واجد شرایط شهرستان‌های #مهدیشهر، #سمنان و #سرخه در روزهای ۵ و ۶ دی ۱۴۰۳ با حضور دکتر پارسانیا، مشاور وزیر و مسئول قرارگاه سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش، استادان کشوری و استانی در کانون فرهنگی‌تربیتی حاج‌رضا دامغانیان برگزار شد.
undefinedدر این بازدید، علی دارابیان، مشاور راهبری تحول مدیرکل آموزش و پرورش استان، محمد کاظمی‌فرد، مشاور هماهنگی و رئیس دفتر مدیرکل و محمد عاشوری، مدیر کانون بسیج فرهنگیان و رئیس‌گروه تحقیق و پژوهش حضور داشتند.
undefinedایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیانبلهایتاشاداینستاگرام

۱۴:۲۵

thumnail
undefined جلسه چهارم: گسترش آموزش اجباری در جهان
undefined آیا آموزش عمومیِ دولتی حق مردم است یا وظیفۀ ایشان؟undefined آموزش اجباری به چه معناست و چرا والدین موظف هستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند؟
undefined آموزش اجباری از قرن هفدهم به مرور در دنیای غرب شکل گرفت. بر اساس این ایده، دولت موظّف است شرایط تحصیل عموم مردم را فراهم کند، و از سوی دیگر مردم هم موظّف هستند فرزندان خود را هنگامی که به سن مشخصی رسیدند در مدارس ثبت‌نام کنند. امّا این مسئله در کشورهای اروپایی و آمریکا در ابتدای شکل‌گیری خود تجربه‌ای نسبتاً متفاوت را نشان می‌دهد.
undefined یکی از عوامل اصلی این تفاوت به تمایز مذهبی و بستر اجتماعی این کشورها مربوط می‌شود. در فرانسه که دولت جدید ملّی به صورت سکولار و در تقابل کامل با کلیسای کاتولیک رشد یافت، مهمترین عامل مقاومت در برابر گسترش آموزش اجباری، مذهب بود. امّا در مقابل، در آلمان که کلیسای پروتستان و دولت نزدیک به هم بودند، ماجرا کاملاً عکس فرانسه پیش رفت و مذهب عامل اصلی برای تحقق اهداف دولتی و ملّی بود.
undefined در گزارش‌های قرن هفدهمی ناظران انگلیسی از شرایط آموزشی آلمان اینگونه نقل شده که: «آموزش فقط اسماً اجباری است. مدارس چنان ریشه ای در فرهنگ و عادات مردم این سرزمین دارد که مطمئناً اگر فردا قانون آموزش اجباری الغا شود، مدارس به همین نحوی که در جریانند به کار خود ادامه خواهند داد».
undefined اما چالش اصلی آموزش اجباری حق خانواده و سرپرست است. اگر خانواده‌ای نخواهد فرزند خود را به مدرسه بفرستد و خودش مسئولیّت سوادآموزی و تربیت فرزندش را به عهده بگیرد دولت‌ها چه برخوردی با این تصمیم دارند؟
undefined این چالشی است که تاریخ آموزش اجباری آمریکا آن را بهتر نشان می‌دهد. نمونه آن در شکایت جامعه آمیش‌های آمریکا (یکی از مذاهب مسیحی) در سال 1972 برای نفرستادن فرزندانشان به مدارس دولتی به چشم می‌خورد که فرهنگ مدرسه را فرهنگی رقابتی، فردگرا و مبتنی بر پاداش خارجی می‌دانستند، حال آنکه ارزش‌های مدنظر آنها تعاون، فعالیت جمعی و رضایت درونی است.
undefined به هر حال آموزش رسمیِ دولتیِ اجباری با وجود تمام مقاومت‌ها، در دنیا مستقر و نهادینه شد و هر روز بر یک‌رنگی و مشابهت آن افزوده می‌شود. سازمان‌ها در ابتدای شکل‌گیری متناسب با نیازهای خودشان و بستر فرهنگی و اجتماعیشان دارای اختیار عمل و خلاقیت هستند؛ اما هر چه از عمرشان می‌گذر فشارهای نهادی آنها را بی اختیارتر و هم‌شکل‌تر می‌سازد. این همان چالشی است که تحوّل در مدرسه در ایرانِ امروز را به مراتب سخت‌تر از گذشته ساخته است.
#آشنایی‌زدایی_از_نهادی_نام‌آشنا
undefinedدکتر علی قربانی
undefinedایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیانبلهایتاشاداینستاگرام

۱۸:۳۲

thumnail
undefined️دوره سرمشق؛ بازتعریف هویت زن در دنیای معاصر
undefinedدر مباحث اجتماعی پرداختن به موضوع زن و حرکت اجتماعی او بسیار مهم است. آنچه در اذهان عموم جامعه در اثر تبلیغات رسانه ای از زن غربی نقش بسته یک تصویر غیر واقعی است؛ لذا لازم است این تصویر غلط و این الگوی نادرست شکسته و نگاه اصیل اسلام به حقوق زنان و ورود آنان به عرصه های اجتماعی و نقش آفرینی در حرکت‌های جامعه تبیین شود.
undefinedدر بین اقشار جامعه هیچ قشری به اندازهٔ بانوان معلم در تبیین این موضوع نمی‌توانند ایفای نقش کنند و این مهم، دو علت اساسی دارد؛ نخست اینکه بانوان معلمان خود زنانی هستند که با داشتن ویژگی‌های یک بانوی تراز مابین نقش اجتماعی و زنانگی تعادل را رعایت کرده و در موارد زیادی در طول دهه‌های گذشته از انقلاب اسلامی توانسته‌اند در راهبری اجتماعی کنش مؤثر داشته باشند. دوم آنکه به جهت نقش تربیتی در فضای مدرسه و ارتباط مستقیم با دانش آموزان به ویژه دانش‌آموزان دختر می‌توانند در تجلی یابی و تبیین این مفهوم برای نسل جدید بانوان ایرانی مؤثر باشند.
undefinedدورهٔ سرمشق با هدف آشنایی بانوان معلم با مفهوم الگوی سوم زن مسلمان و تبیین آن طراحی شده است که به سرفصل‌های غربت زن در تاریخ و اجتماع غرب، زن در ایران،تبیین الگوی سوم زن مسلمان، زن و تکلیف اجتماعی و زن منتظر در جهان معاصر می‌توان اشاره کرد.
undefinedایران فردا؛ رسانه مرکز بسیج فرهنگیانبلهایتاشاداینستاگرام

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶

thumnail

۱۹:۴۶