عکس پروفایل اندیشکده حمل‌ونقل ایرانا

اندیشکده حمل‌ونقل ایران

۹۵۱عضو
عکس پروفایل اندیشکده حمل‌ونقل ایرانا
۹۵۱ عضو

اندیشکده حمل‌ونقل ایران

پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده حمل و نقل ایران
صفحه توییتر:undefinedundefined https://twitter.com/itt_ir?t=e5Xz04Yl94GJ6Y8Ht1nTpA&s=09
کانال تلگرام:undefinedundefined https://t.me/iran_transportation_thinktank
کانال بله:undefinedundefinedhttps://ble.ir/iran_transportation_thinktank

۴ تیر

thumnail
undefined اولویت‌های سه گانه کریدور شمال-جنوب از نظر روسیه undefined
undefinedایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفت که کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" دارای سه جهت مهم می‌باشد که 5 کشور را پوشش می‌دهد:جهت غربی: از روسیه، آذربایجان و ایران امتداد می‌یابد.جهت مرکزی: منطقه خزر را در بر می‌گیردجهت شرقی: قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان را در بر می‌گیرد.
undefinedلویتین خاطرنشان کرد که این حوزه‌ها اولویت‌های پنج سال آینده محسوب می‌شوند. کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" یک مسیر چندوجهی از سنت پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول 7.2 هزار کیلومتر است.
#کریدور_شمال_جنوب#دریای_خزر
undefined @iran_transportation_thinktank

۶:۴۰

۶ تیر

thumnail
undefined برنامه هفتم توسعه ابلاغ شد/ دولت از امروز موظف به ایجاد ستاد ملی ترانزیت است undefined
undefinedسرانجام برنامه هفتم توسعه پس از تایید در مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد و قوه مجریه زین پس مکلف به اجرای آن است.
undefinedاز جمله مهم ترین احکام این قانون، ماده 57 آن مبنی بر تشکیل «ستاد ملی ترانزیت» توسط دولت به ریاست رئیس جمهور است. بر این اساس، ستاد مذکور به ریاست رئیس جمهور (در غیاب وی معاون اول) و عضویت وزرای امور اقتصاد و داراریی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان برنامه و بودجه و یک عضو ناظر از کمیسیون عمران (با انتخاب مجلس) تشکیل خواهد شد.
undefinedمحل دبیرخانه این ستاد که محل کش و قوس فراوان در مراحل تصویب در دولت و مجلس بود سرانجام در وزارت راه مصوب شده و وزیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر این ستاد انتخاب گشته است.
undefinedوظایف ستاد ملی ترانزیت در قانون برنامه هفتم توسعه به شرح زیر است:
1- سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در تمامی امور مرتبط با حوزه گذر (ترانزیت) و آماد و پشتیبانی (لجستیک) بین‌الملل از جمله حمل‌و‌نقل، گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و سوخت و تعیین مجوزهای الزامی مرتبط و ارائه مشوقها و حمایت‌های جدید با رعایت قوانین.
2- تهیه و تصویب «سند برنامه ملی گذر (ترانزیت)» در راستای تحقق اهداف ذکر‌شده در صدر این ماده حداکثر ظرف یک‌سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون. این سند مشتمل بر طراحی ابتکار عملهای چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و تعیین اولویت‌های توسعه دالان‌های گذری (کریدورهای ترانزیتی) با هدف‌گذاری کمّی حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله‌ می‌باشد.
3- اصلاح فرایندهای گذر (ترانزیت) و آماد و پشتیبانی (لجستیک) بین‌الملل (اقدامات نرم‌افزاری) شامل بازنگری در مقررات (در چهارچوب قوانین و مصوبات مراجع قانونی از جمله هیأت وزیران) و رویه¬های موجود، حذف مجوزهای غیر‌ضروری و محدود نمودن زمان پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط، تعیین ضوابط سامانه اطلاع‌رسانی خدمات گذر (ترانزیت) در مورد ایجاد امکان رهگیری و تضمین موعد تقریبی تحویل کالا با هدف افزايش مطلوبیت دالان‌های گذری از ايران و تسریع در فرایندهای گذری (ترانزیتی)
4- تعیین شیوه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان‌‌ها و نهادهای مستقر در پایانه‌های مرزی هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای، هماهنگی بین پایانه‌های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشورهای مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی)
undefinedهمچنین وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مسؤول آماد و پشتیبانی (لجستیک) غیرنظامی در کشور تعیین گشته و دولت مکلف است نسبت به تعیین نحوه صدور مجوز فعالیت شرکتهای ارائه‌دهنده این‌گونه خدمات و مراکز مربوط، ضوابط و نحوه تقسیم کار دستگاههای اجرائی، اقدام قانونی به عمل آورد.
#ترانزیت #ستاد_ملی_ترانزیت #برنامه_هفتم_توسعه
undefined @iran_transportation_thinktank

۱۳:۳۸

۱۱ تیر

thumnail
undefined اولین محموله آزمایشی از طریق راهگذر میانی وارد گرجستان شد undefined
undefinedبه گزارش وزارت اقتصاد گرجستان، سه کامیون چینی به وزن 80 تن بار که شهر ارومچی چین را ترک کردند، مسیر ترانزیتی چین- قزاقستان-آذربایجان-گرجستان را در 12 روز طی نموده و در 26 می وارد گرجستان شدند. گورام گورامیشویلی معاون این وزارت گفت: گرجستان از طریق حمل و نقل جاده‌ای در حال تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در زنجیره تأمین جهانی راهگذر میانی است. مقصد نهایی این محموله گرجستان بود. در ماه جولای نیز ترانزیت محموله در مسیر مشابهی از طریق گرجستان به ترکیه برنامه ریزی شده است.
undefined راهگذر میانی مسیری است که از طریق چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، ترکیه به کشورهای اروپایی می‌رسد. به نظر دولت گرجستان، امروزه راهگذر میانی جذاب‌ترین و قابل اعتمادترین مسیر ارتباطی برای ترانزیت کالا بین شرق و غرب است.
#چین_اروپا#کریدور_میانی#گرجستان#حمل_و_نقل_جاده‌ای

undefined @iran_transportation_thinktank

۶:۵۲

۱۲ تیر

thumnail
undefined نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: باید از فرصت ترانزیت که فرصتی استثنایی است استفاده کرد undefined
سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری: برنامه ما این است که هر سفارت باید یک سکوی صادراتی شود، باید اولویت‌گذاری در میان همسایگان را شناخت. باید از فرصت ترانزیت که فرصتی استثنایی است استفاده کرد.
#رقابت_ترانزیتی#ترانزیت#جنگ_کریدورها
undefined @iran_transportation_thinktank

۱۴:۴۰

۱۵ تیر

thumnail
undefined تاکید مخبر بر تقویت استفاده از ظرفیت های ترانزیتی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای undefined
undefinedمحمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، هفته گذشته با حضور در اجلاس کشورهای سازمان همکاری شانگهای به میزبانی قزاقستان، ارتقای جایگاه ایران در این سازمان از «همکار» به « شریک در تصمیم‌گیری» را ابتکار دولت شهید رئیسی دانست و ضمن ملاقات دوجانبه با سران کشورهای عضو از جمله شی جین پینگ و پوتین، بر سیاست های چندجانبه گرایی سازمان تایید کرد.
undefinedسرپرست ریاست جمهوری، بهره برداری از ظرفیت‌های کشورهای عضو شانگهای برای توسعه اقتصادی و ثبات سیاسی کشورهای عضو را بیش از پیش الزامی خواند و کشورهای عضو را به همکاری و مشارکت در سیاست چندجانبه گرایی، تاسیس بانک مشترک شانگهای، دلارزدایی از روابط اقتصادی اعضا، استفاده از کریدورهای #ترانزیتی به خصوص کریدور شمال-جنوب و محکومیت همگانی کشورها و توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه و توقف ارسال سلاح برای این رژیم، دعوت کرد.
#کریدور_شمال_جنوب#شانگهای
undefined @iran_transportation_thinktank

۱۴:۰۱

۲۳ تیر

thumnail
undefined تاکید قالیباف بر پیگیری کریدورهای تجاری و ترانزیتی در نشست پارلمانی بریکس undefined
undefinedمحمد باقر قالیباف، رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه برگزاری نشست پارلمانی بریکس در روسیه، با مسئولان کشورهای بریکس از جمله رئیس جمهور روسیه، رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه، رئیس مجلس بلاروس و نایب رئیس مجلس ارمنستان دیدار کرد.
undefinedوی ضمن تاکید بر همکاری سازنده با اعضای بریکس، کشورهای عضو بریکس را متمم و تقویت‌کننده یکدیگر دانست و توافق اخیر مالی ایران و روسیه را از نمونه‌های موفق دلارزدایی عنوان کرد.
undefinedقالیباف اظهار کرد که ۴ محور انرژی، ترانزیت، تجارت و بانک جزو محورهای اصلی و متمرکز کشورهای بریکس هستند که ایران آمادگی همکاری در همه ی حوزه‌ها را با اعضا دارد. همچنین وی بر توسعه کریدورهای تجاری به عنوان ظرفیت‌های مهم اعضا تاکید نمود که پیگیری و فعال شدن آن باید از سوی مجالس کشورهای عضو صورت بگیرد.
undefinedمحمدباقر قالیباف، در بدو بازگشت از مجمع بین‌پارلمانی بریکس، مهم‌ترین محور مذاکره با آقای پوتین در سفر به روسیه را کریدور شمال‌جنوب و خط انتقال انرژی اعلام کرد.
#کریدورهای_ترانزیتی#کریدور_شمال_جنوب#بریکس
undefined @iran_transportation_thinktank

۸:۳۲

۳۰ تیر

بازارسال شده از سیاست‌پژوهی حمل‌ونقل

19895.pdf

۲.۲۶ مگابایت

undefined آیمک در مقابل کریدور شمال-جنوب undefined
undefined عنوان گزارش: «فرصت‌های کریدوری ایران پس از عملیات وعده صادق»
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
undefined بریده‌هایی از گزارش
undefined️پس از عملیات 7 اکتبر 2023 با گران شدن مسیر دریای سرخ و کانال سوئز، کریدور اقتصادی چندشیوه‌ای هند-خاورمیانه-اروپا (بطور رایج، آیمِک یا هند-عرب-مِد) که در سال 2023 در نشست سران گروه 20 در دهلی‌نو مطرح گردیده بود، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. آیمِک این ظرفیت را دارد که ضمن کاهش 40 درصدی زمان حمل کالاهای هندی به اروپا نسبت به مسیر کانال سوئز، معماری اتصال اوراسیا و نقش هند در نظم اقتصادی جهانی را دوباره پیکربندی نماید.undefinedآیمِک با ایجاد بسترهای اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، موجب تمایل بیشتر کشورهای عربی به پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌شود و از این جهت مورد حمایت ویژه هند و ایالات متحده آمریکا قرار دارد.undefined توان هند برای ادغام شدن در یک کریدور از هند به اروپا که از کشورهای عربی و مدیترانه عبور می‌کند (مانند آیمِک)، اساساً به این بستگی دارد که هند چگونه مجموعه شرکای خارجی خود را برای مشارکت در زنجیره‌های ارزش صنایع تولیدی مدیریت می‌کند. به‌طور‌کلی، این مشارکت‌های اقتصادی ذیل سه بستر شامل 1. کریدور غذایی هند (که معماری تجاری عرب- مد را ارتقا می‌دهد)، 2. کریدور نوآوری (زنجیره‌های ارزش صنایع تولیدی انرژی سبز و فناوری نوآورانه) و 3. صنایع تولیدی پتروشیمی (یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش هیدروکربن هند) شکل می‌گیرد.undefined️با وقوع عملیات وعده صادق، امنیت مرزها و بنادر سرزمین‌های اشغالی و در سطحی کلان‌تر موجودیت رژیم صهیونیستی با چالش جدی مواجه و اتصال آیمک به اروپا دست کم تا زمان تعیین اوضاع منطقه مختل شد.undefined️گزینه قدیمی‌تر حمل‌ونقل چندشیوه‌ای هند به اروپا، کریدور شمال-جنوب عبوری از ایران است که یک شبکه از مسیرهای جاده‌ای، ریلی و دریایی، مقرون به صرفه از نظر زمان سفر و هزینه، برای اتصال هند تا اروپای شمالی و غربی است. ️کریدور حمل‌و‌نقل شمال-جنوب چه از منظر شرایط تحریمی ایران و چه از منظر مختل شدن دسترسی به اروپا بعد از جنگ اوکراین، جذابیت چندانی برای هندی‌های نداشته و نگاه هند به این کریدور، معطوف به دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی بوده است.undefined️با توجه به نامعینی سرنوشت رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین جنگ روسیه و اوکراین، به نظر می‌رسد هند در وضعیت عدم‌قطعیت نسبت به دو گزینه آیمک و کریدور شمال-جنوب برای ایجاد اتصال چندشیوه‌ای به اروپا قرار گرفته است و در این شرایط تصمیم به فعال‌ نشان دادن خود در هر دو کریدور و بازی در دو زمین ایران و رژیم صهیونیستی به صورت موازی گرفته است. با این حال، ایجاد تعادل بین این دو گزینه ممکن است برای هند چالش برانگیز باشد.

undefined به کانال «سیاست‌پژوهی حمل‌ونقل» در بله و لینکدین بپیوندید.@transportpolicy
ادامه در پیام بعدundefined undefined undefined

۱۴:۲۲

بازارسال شده از سیاست‌پژوهی حمل‌ونقل
undefined عنوان گزارش: «فرصت‌های کریدوری ایران پس از عملیات وعده صادق»
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
undefined توصیه‌های سیاستی
undefined️ممانعت از عبور کشتی‌ها به مقصد فلسطین اشغالی از مسیر دریای سرخ، اگرچه تا حدودی هزینه لجستیک رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد، اما باید توجه داشت در صورتی که با اقدامات مکمل (توصیه‌های سیاستی 2 و 3) همراه نباشد، موجب توجیه‌پذیری بیشتر و تقویت آیمِک می‌شود.undefined️اصلاح سند «کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب» و ارتقای آن به «کمربند اقتصادی شمال-جنوب» شامل ابتکارعمل‌های متنوع برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای منطقه از جمله هند، عراق، امارات، عربستان و حتی کشورهای آفریقایی، به سمت نظم اقتصادی جدید منطقه بر مدار کمربند اقتصادی شمال-جنوب در قالب «تهیه سند برنامه ملی گذر» (موضوع بند (الف) ماده (57) قانون برنامه هفتم پیشرفت)، مکمل تلاش‌هایی است که در جهت تغییر نظم امنیتی منطقه صورت می‌گیرد.undefined️مادامی که هندی‌ها نسبت به آینده رژیم صهیونیستی در منطقه امیدوار باشند، سرمایه‌گذاری و فعالیت جدی آن‌ها روی کریدور شمال-جنوب دور از ذهن به نظر می‌رسد. در این راستا، با توجه به انعقاد قرارداد توسعه و واگذاری ده ساله خدمات اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به هندی‌ها، پیشنهاد می‌شود عملکرد هند در توسعه زیرساخت‌ها و اتصالات حمل‌ونقل بندر شهید بهشتی و رشد تناژ بار گذری (ترانزیتی) و همچنین میزان همکاری و علاقه هندی‌ها در ادغام این قرارداد ذیل با یک موافقتنامه جامع‌تر یعنی کمربند اقتصادی شمال-جنوب، مورد پیگیری و راستی‌آزمایی مجدانه قرار گیرد. با توجه به اهمیت و سرعت تحولات پیش‌رو در منطقه، در صورت مثبت ارزیابی نشدن عملکرد طرف هندی در کوتاه مدت، لازم است هرچه سریعتر ابتکارعمل‌های جایگزین برای فعالسازی مزیت‌های راهبردی چابهار در دستور کار قرار گیرد.undefined️در کنار پیگیری ابتکار کمربند اقتصادی شمال-جنوب با محوریت هند و روسیه، با استفاده از فرصت‌های پیش آمده بعد از عملیات 7 اکتبر، پیشبرد کریدور ایران-عراق-سوریه با بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه، مجدانه دنبال شود.
#لجستیک_بين‌الملل (#راهگذر)

متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1808325

undefined به کانال «سیاست‌پژوهی حمل‌ونقل» در بله و لینکدین بپیوندید.@transportpolicy

۱۴:۲۲

۲۱ مرداد

thumnail
undefinedعبور تجهیزات جدید استادیوم المپیک باکو از خاک ایرانundefined
undefinedاز ابتدای ماه ژوئن سال میلادی جاری، ارسال تجهیزات جهت به روز کردن استادیوم المپیک باکو از مسیر کریدور شمال جنوب ادامه دارد. این محمولات که تعداد کانتینر‌های آن بیش از 500 عدد می‌باشد، در حال عبور از خاک ایران به مقصد باکو است.
undefinedدولت جمهوری آذربایجان این مسیر را با همکاری و هماهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده است و ارسال محموله‌ها از طریق دو مرز آستارا و بیله سوار صورت می گیرد. پروژه بهسازی و بازسازی استادیوم المپیک باکو از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال اجرا توسط دولت جمهوری آذربایجان می‌باشد که برای عبور تجهیزات آن، مسیر ایران انتخاب شده است. بخشی از این پروژه با توجه به ماهیت و حجم آن، توسط راه آهن از آستارا به باکو ارسال می‌گردد.
undefinedعبور محمولات کشور‌های مختلف از مسیر ایران، علاوه بر درآمدزایی برای کشور می‌تواند آثار مثبت سیاسی و امنیتی را فراهم آورد. فرصتی که کشور‌هایی نظیر ترکیه مشتاقانه برای بدست آوردن آن‌ تلاش می کنند. لذا با تسهیل فرآیند‌های نرم افزاری ترانزیت به خصوص در گمرکات مرزی و همچنین ایجاد زیر ساخت‌های حیاتی مانند خط آهن رشت آستارا، می‌توان توسعه ترانزیت در این محور را شاهد بود.
#ترانزیت#استادیوم_باکو#کریدور_شمال_جنوب
undefined@iran_transportation_thinkthak

۷:۰۷

۲۸ مرداد

thumnail
undefined تحریم سه شرکت اماراتی و یازده کشتی به بهانه همکاری با ایران undefined
undefinedوزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه شرکت امارات متحده عربی و یازده تانکر را به دلیل مشارکت در حمل و نقل محصولات نفتی یا پتروشیمی ایران تحریم کرده است. آنها این اقدام را در پاسخ به اقدامات اخیر ایران از جمله عدم همکاری با آژانس اتمی، احتمال تغییر دکترین هسته ای و افزایش ظرفیت غنی‌سازی دانسته اند.
undefinedتحریم این شرکت ها و کشتی ها به بهانه مشارکت در معاملات بزرگ برای حمل و نقل محصولات نفتی یا پتروشیمی ایران در سال های 2021 و 2022 انجام گرفته است.
#تحریم
undefined @iran_transportation_thinktank

۷:۲۷

۱۰ شهریور

thumnail
🟠 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با کریدور زنگزور: نگرانی های ایران را دیده ایم، اما موضع ما کاملا شناخته شده (قطعی) است.
undefined ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست توجیهی گفت: این مسیر که می تواند قلمرو اصلی آذربایجان را از طریق ارمنستان به خودمختاری نخجوان متصل کند، همراه با مسیرهای دیگر در چارچوب یک کارگروه سه جانبه برای رفع انسداد ارتباطات مورد بحث قرار گرفته است.undefined ما نگرانی طرف ایرانی را در مورد ایده موسوم به «کریدور زنگزور» دیده‌ایم که باید برای شفاف‌سازی با تهران تماس بگیریم؛ موضع مسکو در این مورد کاملاً شناخته شده است: ما بر این مبنا پیش می‌رویم که راه حل باید برای ارمنستان، آذربایجان و همسایگان منطقه قابل قبول باشد.

#روسیه#زنگزور
undefined @iran_transportation_thinktank

۵:۱۷

۲۰ شهریور

thumnail
undefined مروری بر عملکرد 4 مدیرعامل سابق راه آهن؛ کاهش آمارهای عملکردی راه آهن در حوزه حمل بار

undefinedمقایسه عملکرد 4 مدیرعامل سابق راه آهن نشان می دهد که شاخص ماهیانه کل بار حمل شده ریلی که در سه دوره متوالی بین سالهای 92 تا 1400 رو به افزایش بود، با تغییر در تیم مدیریتی این شرکت کاهشی شد و علی رغم ثبت رکورد 2997 میلیارد تن کیلومتر در سال 1399، در پایان سال 1402 به رقم 2429 میلیارد تن کیلومتر تقلیل پیدا کرد.
🟠همچنین در خصوص میزان بهره وری ماهیانه واگن های باری، علی رغم افزایش چشم گیر سرمایه گذاری در این حوزه توسط بخش غیردولتی، کمترین میزان عملکرد واگن ها در دوره مدیریت سیدمیعاد صالحی ثبت گردید. به طوری که در این دوره هر یک دستگاه واگن باری، به صورت ماهیانه تنها 81800 تن کیلومتر بار جابجا کرده است.
undefinedمیزان حمل بار داخلی و بین المللی نیز که در دوره مدیریت سعید محمدزاده و سعید رسولی به 29.6 و 33.3 میلیارد تن کیلومتر رسیده بود، با روی کار آمدن سید میعاد صالحی به 28.2 میلیارد تن کیلومتر کاهش پیدا کرد.
🟠کاهش در میزان سهم حمل بار ریلی از بار زمینی تا 9.3 درصد به رغم تاکید اسناد بالادستی بر نیل به سهم 30 درصدی و افول ضریب در سرویس بودن کشنده های ریلی به پایین ترین حد خود در ده سال گذشته نیز از دیگر مواردی است که قضاوت در خصوص مدیریت شبکه ریلی در سالهای گذشته را ممکن می سازد.

undefined @iran_transportation_thinktank

۱۳:۲۵

۲۱ شهریور

thumnail
undefined کاهش سطح آب دریای خزر برای قزاقستان و روسیه مشکل سازتر است undefined
undefinedسطح دریای خزر رو به کاهش بوده و مشکلی مشترک برای همه کشورهای ساحلی است. تلاش های مشترکی برای معکوس کردن این پدیده وجود دارد، کم عمق شدن دریا در بخش های قزاقستان و روسیه مشهودتر است.
undefinedبر اساس گزارش توران دات آز که در 5 مارس 2024 منتشر شد، از سال 2005، سطح دریای خزر سالانه حدود 20 سانتی متر کاهش یافته است.ساگیدپاشا اوماهانوف، معاون دومای دولتی داغستان، عضو کمیته امور بین‌الملل گزارش داد که از سال 2005، سطح آب دریای خزر یک و نیم متر کاهش یافته است. این یک مشکل بزرگ برای همه کشورهای محصور در خشکی است. آذربایجان، قزاقستان، ایران، روسیه، ترکمنستان باید با هم این مشکل را حل کنند.
undefined80-85 درصد آب از رودخانه ولگا روسیه به دریای خزر می ریزد. 9 سد بر روی آن ساخته شده است که عبارتند از سد Verkhnevolzhskoye، ایوانکوفسکویه، سد اوگلیچ، سد ریبینسک، سد گورکی، سد چبوکساری، سد کویبیشف (یکی از بزرگترین ها در جهان)، مخزن ساراتوف و مخزن ولگوگراد؛ این تاسیسات در زمان شوروی برای برداشت آب برای مصارف کشاورزی و کاهش جریان آب به خزر در امتداد ولگا ساخته شده بود. در سال های اخیر، حجم زهکشی در امتداد ولگا 25-30٪ کاهش یافته است.
undefinedبنابراین کاهش سطح دریای خزر بیش از پیش محسوس می‌شود. رودخانه کورا سالانه ۷ تا ۸ کیلومتر مکعب آب به دریای خزر می آورد.پیامد فوری کم عمق شدن دریای خزر این است که کشتی‌هایی که به بنادر قزاقستان رفت و آمد می‌کنند نمی‌توانند با ظرفیت کامل حرکت کنند، زیرا در برخی نقاط عمق آن فقط حدود 5 متر است.این مشکل باعث ایجاد تغییراتی در توسعه بیشتر تناژ نفتکش و ناوگان بار خشک قزاقستان می شود.اکنون ظرفیت حداکثر و قابل قبول نفتکش‌ها 12 هزار تن نیست، بلکه هشت هزار تن است. حتی اگر تانکرهایی در دسترس باشند که می توانند تا 12 هزار تن را حمل کنند، نمی توان آنها را حداکثر بارگیری کرد. بنادر آکتائو و باکو به دلیل کم عمق بودن اسکله ها اجازه بارگیری اضافی را نمی‌دهند.
#دریای_خزر#روسیه#قزاقستان
undefined @iran_transportation_thinktank

۷:۴۹

۷ مهر

thumnail
undefined برگزاری همایش همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه دیپلماسی حمل و نقل توسط ترکمنستان undefined
undefined اواخر ماه آوریل سال جاری، در مؤسسه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان همایشی تحت عنوان «همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه دیپلماسی حمل و نقل ترکمنستان» برگزار شد. در این مراسم نمایندگانی از وزارت امور خارجه، مجلس ترکمنستان، آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان، دانشکده فنی-مهندسی و ارتباطات حمل و نقلی ترکمنستان، کارکنان حوزه اجتماعی و سیاسی، اساتید و دانشجویان مؤسسات آموزش عالی و همچنین نمایندگان خبرگزاری‌های جمعی حضور داشتند.
undefinedآقای احمد قابان اف، معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان، نمایندگانی از مجلس ترکمنستان، نمایندگانی از مؤسسات آموزش عالی و متخصصان آژانس‌های حمل و نقل و ارتباطات در این نشست به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین ویدئو کلیپی از سوی ایگور رونوف دبیر اجرایی مرکز بین‌المللی دیپلماسی حمل و نقل تحت نظر سازمان ملل نیز پخش گردید.
undefinedبراساس آنچه که در برنامه توسعه دیپلماسی حمل و نقل ترکمنستان برای سال‌های 2025-2022 آمده، جهت‌گیری‌های راهبردی مربوط به نوسازی همه جانبه بنیان مادی و فنی انواع حمل و نقل، ایجاد زیرساخت‌های تخصصی مدرن و تقویت بیش از پیش موقعیت کریدورهای حمل و نقل ترانزیتی ترکمنستان به عنوان یک مرکز منطقه‌ای در نظر گرفته شده است. در همین راستا، اهمیت سی و هشتمین جلسه نشست رؤسا و نمایندگان مسئول ادارات حمل و نقل ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری راه آهن‌ها که در بازه زمانی 15 الی 19 آوریل 2024 در عشق‌آباد برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفته است.
undefinedسخنرانان با تأکید بر اینکه ترکمنستان در بیش از 10 کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل مشارکت داشته و ابتکار برگزاری اولین کنفرانس جهانی سیستم حمل و نقل پایدار را ارائه نموده است، خاطر نشان کردند که به ابتکار ترکمنستان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌های مربوطه را با هدف توسعه همکاری‌های حمل و نقلی چندجانبه در سال‌های 2014، 2015، 2017 و 2021 مورد تصویب قرار داد. این همایش با برگزاری میزگردی با موضوع سیستم حمل و نقل پایدار تکیه گاه روابط تجاری و اقتصادی به کار خود پایان داد.
#ترکمنستان#کنوانسیون#دیپلماسی
undefined @iran_transportation_thinktank

۱۲:۰۸

۹ مهر

thumnail
undefined مشارکت ایران در اولین عبور زمینی کالا مابین شانگهای تا ارمنستان undefined
undefinedدر چارچوب برنامه "چهارراه صلح" دولت ارمنستان، اولین محموله از شانگهای چین، از طریق مسیر زمینی، پس از عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، به ارمنستان رسیده است. به گفته نماینده شرکت Gold Way ، این محموله در شانگهای چین بارگیری و به شهر خارگوس چین، در مرز با قزاقستان رسیده است. در این محل کامیون چینی تخلیه و بارگیری مجدد بر کامیون قزاقستانی انجام گرفته و کامیون حامل محموله، ظرف مدت 20 الی 22 روز، با عبور از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران به ایروان پایتخت ارمنستان رسیده است. طبق گفته نماینده این شرکت حمل و نقل، در طول مسیر مشکلات کوچکی به وجود آمده بود اما تمامی آنان رفع و محموله در مدت پیش بینی شده به ارمنستان رسیده است.
#چهارراه_صلح#چین#ارمنستان#کریدور_شرق_غرب
undefined @iran_transportation_thinktank

۱۱:۲۷

۱۱ مهر

thumnail
undefined رونق در بندر آکتائو؛ قزاقستان پیشتاز ترانزیت کالا در خزر undefined
undefinedدر سه ماهه اول سال 2024 از طریق بندر دریایی آکتائو بیش از 1.1 میلیون تن محموله جا به جا شده است که 14 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است. از این بندر 24 هزار تن غلات و بیش از 920 هزارتن نفت و فرآورده‌های نفتی حمل شده است. در این مدت بیش از 7.4 هزار کانتینر 20 فوت (TEU) جابجا شده است که 33 درصد بیشتر از سه ماهه اول سال گذشته است.
undefinedپیش از این، راه آهن قزاقستان گزارش داده بود که بندر دریایی آکتائو قادر است تا 70000 TEU در سال را جابجا نماید.
#آکتائو#قزاقستان#دریای_خزر
undefined @iran_transportation_thinktank

۷:۱۵

۱۴ مهر

thumnail
undefined دبیرکل حزب رویای گرجستان: ترانزیت کالا از چین به اتحادیه اروپا از طریق گرجستان باعث تحرک اقتصاد می‌شود undefined
undefined کاخا کالادزه، دبیرکل حزب حاکم رویای گرجستان گفت که حتی اگر 2 تا 3 درصد از محموله‌های صادراتی چین به اروپا از طریق گرجستان و بندر جدید آناکلیا انتقال یابد، کمک قابل توجهی به اقتصاد گرجستان خواهد بود.
undefinedلوان داویتاشویلی وزیر اقتصادی گرجستان روز قبل گفته بود که کنسرسیوم چینی-سنگاپوری China Communications Construction Company Limited و China Harbor Investment Pte به احتمال زیاد شریک خصوصی دولت در پروژه ساخت بندر جدید خواهد بود. این کنسرسیوم یکی از بزرگترین کمپانی‌های جهان است و به طور کلی نقش چین با توجه به اینکه حجم مبادلات تجاری آن با اتحادیه اروپا 800 میلیارد دلار است، در این طرح بسیار مهم می‌باشد.
#چین_اروپا#بندر_آناکلیا#گرجستان
undefined @iran_transportation_thinktank

۷:۴۶

۱۶ مهر

thumnail
undefined قزاقستان قصد دارد تا سال 2025 عملکرد بندر آکتائو را به 300 هزار کانتینر افزایش دهد undefined
undefinedساتجان آبلالیف، معاون وزیر حمل و نقل قزاقستان گفت که این کشور در نتیجه ساخت مرکز کانتینری در آکتائو قصد دارد سالانه تا 300 هزار کانتینر جابجا کند. آبلالیف در مجلس سنا هنگام بررسی قانون جمهوری قزاقستان در مورد تصویب موافقتنامه بین دولت جمهوری قزاقستان و دولت جمهوری ترکیه درباره حمل و نقل ترکیبی بین المللی بار گفت: امروز دولت قزاقستان به منظور رفع گلوگاه‌های مختلف در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر اقداماتی را برای ساخت مسیر دوم در بخش دوستیک-موینتی، جاده کنارگذر آلماتی و ساخت مسیر ریلی دربازا-مکتارال پیش بینی کرده است.
undefinedهمچنین برای افزایش سرعت حمل و نقل کانتینری، قرار است تا سال 2025 یک مرکز کانتینری در آکتائو ایجاد شود که امکان جابجایی 300 هزار کانتینر در سال را فراهم می‌کند. به گفته وی، پایانه غلات در بندر کوریک در سال 2024 راه اندازی می‌شود. موضوع ساخت ترمینال چند منظوره نیز در حال بررسی است. آبلالیف افزود: علاوه بر این، به همراه همکارانی از آذربایجان، گرجستان و ترکیه، موضوع یکسان سازی رویه های بهره برداری به منظور کاهش زمان عبور کالا از کریدور حمل و نقل در حال بررسی است.
#آکتائو#کریدور_میانی#چین_اروپا
undefined @iran_transportation_thinktank

۱۱:۵۲

۱۸ مهر

thumnail
undefined معاون وزیر امورخارجه ارمنستان: ایران و ارمنستان مشترکا در حال اجرای برنامه‌های بزرگ اقتصادی و زیرساختی هستند undefined
undefinedواهان گوستانیان، معاون وزیر امورخارجه ارمنستان در نشست کمیسیون‌های مشترک مجلس ملی، طی سخنانی با بیان این که ارمنستان و ایران مشترکا در حال اجرای برنامه‌های بزرگ اقتصادی و زیرساختی هستند افزود: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که از برنامه "چهارراه صلح" استقبال نمود و امروز در عمل، برای اجرای برنامه "چهارراه صلح" مشارکت دارد.
undefinedگوستانیان در این باره گفت ساخت جاده 32 کیلومتری آگاراک-کاجاران و همچنین نوسازی گمرک مغری توسط شرکت ایرانی در حال انجام است. وی افزود: شرکت های ایرانی به طور فعال در مناقصه‌هایی که از طرف جمهوری ارمنستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. گوستانیان اعلام کرد، با توجه به ذات روابط ارمنستان و ایران و منافعی که دو کشور در منطقه دارند، تصور نمی‌کند که هیچگونه عقب نشینی در روابط ارمنستان و ایران پدید آید.
#نوردوز#مغری#جاده_آگاراک_کاجاران#ارمنستان#چهارراه_صلح
undefined @iran_transportation_thinktank

۷:۱۳

۲۱ مهر

thumnail
undefined تکمیل پروژه 200 میلیون دیناری احداث شهرک لجستیکی یکپارچه در کویت undefined
undefinedموسسه بنادر کویت از تکمیل پروژه احداث یک شهرک لجستیکی حاوی انبارهای چند طبقه با اهداف کاربری متعدد اداری، انبارداری و نمایشگاهی با هزینه بالغ بر 200 میلیون دینار خبر داد و اعلام کرد قرار است این شهرک تا پایان سال 2028 راه اندازی شود.
undefinedاین پروژه با هدف بازسازی عملیات بخش تجارت خارجی، بهبود کارایی زیرساخت های بندر دریایی برای تسهیل رویه‌های لازم مربوط به عملیات صادرات و واردات انواع کالاها به منظور افزایش شاخص عملکرد لجستیکی دولت و توسعه مناطق ذخیره سازی، در منطقه «الشویخ» در حال انجام است.
undefinedموسسه بنادر کویت، در تلاش است تا تکمیل مناطق متعدد ذخیره سازی، قابلیت های هماهنگی خدمات لجستیکی در کشور را بهبود و سطح کارایی موسسه در ارائه خدمات به شرکت هایی که با آن همکاری می کنند را ارتقا بخشد.
#کویت#لجستیک
undefined @iran_transportation_thinktank

۱۲:۰۹