۴ تیر
۶:۴۰
۶ تیر
۱۳:۳۸
۱۱ تیر
۶:۵۲
۱۲ تیر
۱۴:۴۰
۱۵ تیر
۱۴:۰۱
۲۳ تیر
۸:۳۲
۳۰ تیر
بازارسال شده از سیاستپژوهی حملونقل
19895.pdf
۲.۲۶ مگابایت
آیمک در مقابل کریدور شمال-جنوب
عنوان گزارش: «فرصتهای کریدوری ایران پس از عملیات وعده صادق»
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
بریدههایی از گزارش
️پس از عملیات 7 اکتبر 2023 با گران شدن مسیر دریای سرخ و کانال سوئز، کریدور اقتصادی چندشیوهای هند-خاورمیانه-اروپا (بطور رایج، آیمِک یا هند-عرب-مِد) که در سال 2023 در نشست سران گروه 20 در دهلینو مطرح گردیده بود، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. آیمِک این ظرفیت را دارد که ضمن کاهش 40 درصدی زمان حمل کالاهای هندی به اروپا نسبت به مسیر کانال سوئز، معماری اتصال اوراسیا و نقش هند در نظم اقتصادی جهانی را دوباره پیکربندی نماید.آیمِک با ایجاد بسترهای اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، موجب تمایل بیشتر کشورهای عربی به پروژه عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی میشود و از این جهت مورد حمایت ویژه هند و ایالات متحده آمریکا قرار دارد. توان هند برای ادغام شدن در یک کریدور از هند به اروپا که از کشورهای عربی و مدیترانه عبور میکند (مانند آیمِک)، اساساً به این بستگی دارد که هند چگونه مجموعه شرکای خارجی خود را برای مشارکت در زنجیرههای ارزش صنایع تولیدی مدیریت میکند. بهطورکلی، این مشارکتهای اقتصادی ذیل سه بستر شامل 1. کریدور غذایی هند (که معماری تجاری عرب- مد را ارتقا میدهد)، 2. کریدور نوآوری (زنجیرههای ارزش صنایع تولیدی انرژی سبز و فناوری نوآورانه) و 3. صنایع تولیدی پتروشیمی (یکپارچهسازی زنجیره ارزش هیدروکربن هند) شکل میگیرد.️با وقوع عملیات وعده صادق، امنیت مرزها و بنادر سرزمینهای اشغالی و در سطحی کلانتر موجودیت رژیم صهیونیستی با چالش جدی مواجه و اتصال آیمک به اروپا دست کم تا زمان تعیین اوضاع منطقه مختل شد.️گزینه قدیمیتر حملونقل چندشیوهای هند به اروپا، کریدور شمال-جنوب عبوری از ایران است که یک شبکه از مسیرهای جادهای، ریلی و دریایی، مقرون به صرفه از نظر زمان سفر و هزینه، برای اتصال هند تا اروپای شمالی و غربی است. ️کریدور حملونقل شمال-جنوب چه از منظر شرایط تحریمی ایران و چه از منظر مختل شدن دسترسی به اروپا بعد از جنگ اوکراین، جذابیت چندانی برای هندیهای نداشته و نگاه هند به این کریدور، معطوف به دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی بوده است.️با توجه به نامعینی سرنوشت رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی و همچنین جنگ روسیه و اوکراین، به نظر میرسد هند در وضعیت عدمقطعیت نسبت به دو گزینه آیمک و کریدور شمال-جنوب برای ایجاد اتصال چندشیوهای به اروپا قرار گرفته است و در این شرایط تصمیم به فعال نشان دادن خود در هر دو کریدور و بازی در دو زمین ایران و رژیم صهیونیستی به صورت موازی گرفته است. با این حال، ایجاد تعادل بین این دو گزینه ممکن است برای هند چالش برانگیز باشد.
به کانال «سیاستپژوهی حملونقل» در بله و لینکدین بپیوندید.@transportpolicy
ادامه در پیام بعد
عنوان گزارش: «فرصتهای کریدوری ایران پس از عملیات وعده صادق»
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
بریدههایی از گزارش
️پس از عملیات 7 اکتبر 2023 با گران شدن مسیر دریای سرخ و کانال سوئز، کریدور اقتصادی چندشیوهای هند-خاورمیانه-اروپا (بطور رایج، آیمِک یا هند-عرب-مِد) که در سال 2023 در نشست سران گروه 20 در دهلینو مطرح گردیده بود، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. آیمِک این ظرفیت را دارد که ضمن کاهش 40 درصدی زمان حمل کالاهای هندی به اروپا نسبت به مسیر کانال سوئز، معماری اتصال اوراسیا و نقش هند در نظم اقتصادی جهانی را دوباره پیکربندی نماید.آیمِک با ایجاد بسترهای اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، موجب تمایل بیشتر کشورهای عربی به پروژه عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی میشود و از این جهت مورد حمایت ویژه هند و ایالات متحده آمریکا قرار دارد. توان هند برای ادغام شدن در یک کریدور از هند به اروپا که از کشورهای عربی و مدیترانه عبور میکند (مانند آیمِک)، اساساً به این بستگی دارد که هند چگونه مجموعه شرکای خارجی خود را برای مشارکت در زنجیرههای ارزش صنایع تولیدی مدیریت میکند. بهطورکلی، این مشارکتهای اقتصادی ذیل سه بستر شامل 1. کریدور غذایی هند (که معماری تجاری عرب- مد را ارتقا میدهد)، 2. کریدور نوآوری (زنجیرههای ارزش صنایع تولیدی انرژی سبز و فناوری نوآورانه) و 3. صنایع تولیدی پتروشیمی (یکپارچهسازی زنجیره ارزش هیدروکربن هند) شکل میگیرد.️با وقوع عملیات وعده صادق، امنیت مرزها و بنادر سرزمینهای اشغالی و در سطحی کلانتر موجودیت رژیم صهیونیستی با چالش جدی مواجه و اتصال آیمک به اروپا دست کم تا زمان تعیین اوضاع منطقه مختل شد.️گزینه قدیمیتر حملونقل چندشیوهای هند به اروپا، کریدور شمال-جنوب عبوری از ایران است که یک شبکه از مسیرهای جادهای، ریلی و دریایی، مقرون به صرفه از نظر زمان سفر و هزینه، برای اتصال هند تا اروپای شمالی و غربی است. ️کریدور حملونقل شمال-جنوب چه از منظر شرایط تحریمی ایران و چه از منظر مختل شدن دسترسی به اروپا بعد از جنگ اوکراین، جذابیت چندانی برای هندیهای نداشته و نگاه هند به این کریدور، معطوف به دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی بوده است.️با توجه به نامعینی سرنوشت رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی و همچنین جنگ روسیه و اوکراین، به نظر میرسد هند در وضعیت عدمقطعیت نسبت به دو گزینه آیمک و کریدور شمال-جنوب برای ایجاد اتصال چندشیوهای به اروپا قرار گرفته است و در این شرایط تصمیم به فعال نشان دادن خود در هر دو کریدور و بازی در دو زمین ایران و رژیم صهیونیستی به صورت موازی گرفته است. با این حال، ایجاد تعادل بین این دو گزینه ممکن است برای هند چالش برانگیز باشد.
به کانال «سیاستپژوهی حملونقل» در بله و لینکدین بپیوندید.@transportpolicy
ادامه در پیام بعد
۱۴:۲۲
بازارسال شده از سیاستپژوهی حملونقل
عنوان گزارش: «فرصتهای کریدوری ایران پس از عملیات وعده صادق»
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
توصیههای سیاستی
️ممانعت از عبور کشتیها به مقصد فلسطین اشغالی از مسیر دریای سرخ، اگرچه تا حدودی هزینه لجستیک رژیم صهیونیستی را افزایش میدهد، اما باید توجه داشت در صورتی که با اقدامات مکمل (توصیههای سیاستی 2 و 3) همراه نباشد، موجب توجیهپذیری بیشتر و تقویت آیمِک میشود.️اصلاح سند «کریدور حملونقل شمال-جنوب» و ارتقای آن به «کمربند اقتصادی شمال-جنوب» شامل ابتکارعملهای متنوع برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای منطقه از جمله هند، عراق، امارات، عربستان و حتی کشورهای آفریقایی، به سمت نظم اقتصادی جدید منطقه بر مدار کمربند اقتصادی شمال-جنوب در قالب «تهیه سند برنامه ملی گذر» (موضوع بند (الف) ماده (57) قانون برنامه هفتم پیشرفت)، مکمل تلاشهایی است که در جهت تغییر نظم امنیتی منطقه صورت میگیرد.️مادامی که هندیها نسبت به آینده رژیم صهیونیستی در منطقه امیدوار باشند، سرمایهگذاری و فعالیت جدی آنها روی کریدور شمال-جنوب دور از ذهن به نظر میرسد. در این راستا، با توجه به انعقاد قرارداد توسعه و واگذاری ده ساله خدمات اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به هندیها، پیشنهاد میشود عملکرد هند در توسعه زیرساختها و اتصالات حملونقل بندر شهید بهشتی و رشد تناژ بار گذری (ترانزیتی) و همچنین میزان همکاری و علاقه هندیها در ادغام این قرارداد ذیل با یک موافقتنامه جامعتر یعنی کمربند اقتصادی شمال-جنوب، مورد پیگیری و راستیآزمایی مجدانه قرار گیرد. با توجه به اهمیت و سرعت تحولات پیشرو در منطقه، در صورت مثبت ارزیابی نشدن عملکرد طرف هندی در کوتاه مدت، لازم است هرچه سریعتر ابتکارعملهای جایگزین برای فعالسازی مزیتهای راهبردی چابهار در دستور کار قرار گیرد.️در کنار پیگیری ابتکار کمربند اقتصادی شمال-جنوب با محوریت هند و روسیه، با استفاده از فرصتهای پیش آمده بعد از عملیات 7 اکتبر، پیشبرد کریدور ایران-عراق-سوریه با بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه، مجدانه دنبال شود.
#لجستیک_بينالملل (#راهگذر)
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1808325
به کانال «سیاستپژوهی حملونقل» در بله و لینکدین بپیوندید.@transportpolicy
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی - تیر ۱۴۰۳
توصیههای سیاستی
️ممانعت از عبور کشتیها به مقصد فلسطین اشغالی از مسیر دریای سرخ، اگرچه تا حدودی هزینه لجستیک رژیم صهیونیستی را افزایش میدهد، اما باید توجه داشت در صورتی که با اقدامات مکمل (توصیههای سیاستی 2 و 3) همراه نباشد، موجب توجیهپذیری بیشتر و تقویت آیمِک میشود.️اصلاح سند «کریدور حملونقل شمال-جنوب» و ارتقای آن به «کمربند اقتصادی شمال-جنوب» شامل ابتکارعملهای متنوع برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای منطقه از جمله هند، عراق، امارات، عربستان و حتی کشورهای آفریقایی، به سمت نظم اقتصادی جدید منطقه بر مدار کمربند اقتصادی شمال-جنوب در قالب «تهیه سند برنامه ملی گذر» (موضوع بند (الف) ماده (57) قانون برنامه هفتم پیشرفت)، مکمل تلاشهایی است که در جهت تغییر نظم امنیتی منطقه صورت میگیرد.️مادامی که هندیها نسبت به آینده رژیم صهیونیستی در منطقه امیدوار باشند، سرمایهگذاری و فعالیت جدی آنها روی کریدور شمال-جنوب دور از ذهن به نظر میرسد. در این راستا، با توجه به انعقاد قرارداد توسعه و واگذاری ده ساله خدمات اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به هندیها، پیشنهاد میشود عملکرد هند در توسعه زیرساختها و اتصالات حملونقل بندر شهید بهشتی و رشد تناژ بار گذری (ترانزیتی) و همچنین میزان همکاری و علاقه هندیها در ادغام این قرارداد ذیل با یک موافقتنامه جامعتر یعنی کمربند اقتصادی شمال-جنوب، مورد پیگیری و راستیآزمایی مجدانه قرار گیرد. با توجه به اهمیت و سرعت تحولات پیشرو در منطقه، در صورت مثبت ارزیابی نشدن عملکرد طرف هندی در کوتاه مدت، لازم است هرچه سریعتر ابتکارعملهای جایگزین برای فعالسازی مزیتهای راهبردی چابهار در دستور کار قرار گیرد.️در کنار پیگیری ابتکار کمربند اقتصادی شمال-جنوب با محوریت هند و روسیه، با استفاده از فرصتهای پیش آمده بعد از عملیات 7 اکتبر، پیشبرد کریدور ایران-عراق-سوریه با بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه، مجدانه دنبال شود.
#لجستیک_بينالملل (#راهگذر)
متن کامل گزارش در فایل پیوست یا پیوند زیر:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1808325
به کانال «سیاستپژوهی حملونقل» در بله و لینکدین بپیوندید.@transportpolicy
۱۴:۲۲
۲۱ مرداد
۷:۰۷
۲۸ مرداد
۷:۲۷
۱۰ شهریور
۵:۱۷
۲۰ شهریور
۱۳:۲۵
۲۱ شهریور
۷:۴۹
۷ مهر
۱۲:۰۸
۹ مهر
۱۱:۲۷
۱۱ مهر
۷:۱۵
۱۴ مهر
۷:۴۶
۱۶ مهر
۱۱:۵۲
۱۸ مهر
۷:۱۳
۲۱ مهر
۱۲:۰۹