کوروش بزرگ که بود و چگونه کشته شد | اقدامات و سخنان
#ایرانمانرابشناسیم
ایــــرانــــ مدیــــــــا | @iri_media
#ایرانمانرابشناسیم
۱۵:۰۹
ایران مدیا
کوروش بزرگ که بود و چگونه کشته شد | اقدامات و سخنان #ایرانمانرابشناسیم
ایــــرانــــ مدیــــــــا | @iri_media
با این حال نام و یاد کوروش بزرگ باقی ماند تا آنکه در سدههای اخیر، آثار باستانی فراوانی از هخامنشیان به دست آمد.
از دوره قاجار و به ویژه از دوران مشروطه به بعد با توجه به پیشرفتهای علمی در سطح جهان و ارتباطات فزاینده، توجه ایرانیان به کوروش بزرگ بیشتر شد. چرا که خط میخی رمز گشایی شد و بسیاری از کتیبهها که به نظر میرسد از دوران یونانیگرایی (یعنی بیش از ۲ هزار سال پیش) تا عصر معاصر کسی نمیتوانست آنها را بخواند، خوانده شدند و هویت آثار باستانی برای ایرانیان روشن شد.
۱۵:۱۱
ایران مدیا
در منابع ایرانی از کوروش بزرگ، به نیکی یاد شده است، و روایاتی از نیکوکاری این پادشاه خوشنام ذکر شده است . هرچند باید توجه داشت که پس از هخامنشیان به دلیل نابودی آثار و منابع، فراموشی خط میخی و… اطلاعات ارزشمندی که امروز در دسترس است و حاصل به دست آمدن آثار باستانی و… میباشد، در دسترس گذشتگانمان نبوده است. با این حال نام و یاد کوروش بزرگ باقی ماند تا آنکه در سدههای اخیر، آثار باستانی فراوانی از هخامنشیان به دست آمد. از دوره قاجار و به ویژه از دوران مشروطه به بعد با توجه به پیشرفتهای علمی در سطح جهان و ارتباطات فزاینده، توجه ایرانیان به کوروش بزرگ بیشتر شد. چرا که خط میخی رمز گشایی شد و بسیاری از کتیبهها که به نظر میرسد از دوران یونانیگرایی (یعنی بیش از ۲ هزار سال پیش) تا عصر معاصر کسی نمیتوانست آنها را بخواند، خوانده شدند و هویت آثار باستانی برای ایرانیان روشن شد.
@iri_media
گذشتگان ما حتی درباره تمدن جیرف و شهر سوخته هیچ اطلاعی نداشتند ولی با توجه به یافتههای امروزی میتوان گفت تمدنهای بسیار بزرگ و تاثیرگذاری بودند. ولی درباره هخامنشیان اطلاعاتی داشتند (هرچند ناقص و آمیخته شده) که در منابع از آنها یاد شده است.
در این نوشتار به بررسی کوروش بزرگ در منابع ایرانی پس از اسلام می پردازیم تا آشکار شود که آشنایی ایرانیان با کوروش بزرگ مربوط به دوران معاصر و دوران پهلوی نیست و این آشنایی بسیار کهنتر است. در ادامه رویکرد اشکانیان و ساسانیان به هخامنشیان هم بررسی میکنیم.
۱۵:۱۳
ایران مدیا
رمزگشایی خط میخی نقطه عطفی در تاریخ پژوهی درباره تاریخ باستانی ایران و همچنین میانرودان بوده است. به طوری که منابع دست اول از دوران باستان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. گذشتگان ما حتی درباره تمدن جیرف و شهر سوخته هیچ اطلاعی نداشتند ولی با توجه به یافتههای امروزی میتوان گفت تمدنهای بسیار بزرگ و تاثیرگذاری بودند. ولی درباره هخامنشیان اطلاعاتی داشتند (هرچند ناقص و آمیخته شده) که در منابع از آنها یاد شده است. در این نوشتار به بررسی کوروش بزرگ در منابع ایرانی پس از اسلام می پردازیم تا آشکار شود که آشنایی ایرانیان با کوروش بزرگ مربوط به دوران معاصر و دوران پهلوی نیست و این آشنایی بسیار کهنتر است. در ادامه رویکرد اشکانیان و ساسانیان به هخامنشیان هم بررسی میکنیم.
@iri_media
آثار باستانی و کتیبههای به جا مانده از دوران باستان بسیار معتبرتر از منابع دیگر مانند منابع یونانی هستند به طوری که منابع باستانی ایرانی بسیاری از اغراقها و دروغ پردازی بیگانگان درباره تاریخ ایران را آشکار کردند.
آثار باستانی مانند کاخهای به جا مانده از دوران کوروش بزرگ نمایانگر سیاستهای فرهنگی این پادشاه خوشنام است و نام کوروش در کتیبههایی مانند کتیبه بیستون و… آمده است. حتی در کتیبههای به جا مانده از داریوش بزرگ به زبان مصری هم نام کوروش بزرگ آمده است در صورتی که مصر پس از کوروش بزرگ فتح شد. ولی نام کوروش در شکل بیضی نیست زیرا فقط نام شاهان مصر را در بیضی میگذاشتهاند. این خود نشان دهنده احترام هخامنشیان به کوروش بزرگ است که حتی در مصر نام کوروش را آوردهاند و البته نشان دهنده شهرت جهانی کوروش در دوران باستان است که هخامنشیان برای مشروعیت بخشیدن به خود نام کوروش بزرگ را می آوردند.
منابعی مانند استوانه کوروش بزرگ، رویدادنامه نبونئید و… هم که جایگاه خاص خود را دارند و تاریخ پژوهی درباره کوروش بزرگ بدون در نظر گرفتن این منابع غیر ممکن است. با آنکه این منابع به زبان بابلی و در بابل نگارش یافتهاند اما بخشهای زیادی از آنها در زمان فرمانروایی ایرانیان بر آن مناطق بوده و نمیتوان به کلی این منابع را از جهان ایرانی دور دانست.
استوانه کوروش بزرگ و رویدادنامه نبونئید را میتوان مهمترین اسناد برای تاریخپژوهش درباره کوروش بزرگ دانست که قطعا اعتبار آنها بسیار بیشتر از منابع یونانی است.
۱۵:۱۵
ایران مدیا
پیش از آنکه به بررسی منابع پس از اسلام برسیم نباید فراموش کنیم که منابع باستانی ایرانی تاثیر مهمی در نمایان ساختن چهره واقعی کوروش بزرگ داشتند. آثار باستانی و کتیبههای به جا مانده از دوران باستان بسیار معتبرتر از منابع دیگر مانند منابع یونانی هستند به طوری که منابع باستانی ایرانی بسیاری از اغراقها و دروغ پردازی بیگانگان درباره تاریخ ایران را آشکار کردند. آثار باستانی مانند کاخهای به جا مانده از دوران کوروش بزرگ نمایانگر سیاستهای فرهنگی این پادشاه خوشنام است و نام کوروش در کتیبههایی مانند کتیبه بیستون و… آمده است. حتی در کتیبههای به جا مانده از داریوش بزرگ به زبان مصری هم نام کوروش بزرگ آمده است در صورتی که مصر پس از کوروش بزرگ فتح شد. ولی نام کوروش در شکل بیضی نیست زیرا فقط نام شاهان مصر را در بیضی میگذاشتهاند. این خود نشان دهنده احترام هخامنشیان به کوروش بزرگ است که حتی در مصر نام کوروش را آوردهاند و البته نشان دهنده شهرت جهانی کوروش در دوران باستان است که هخامنشیان برای مشروعیت بخشیدن به خود نام کوروش بزرگ را می آوردند. منابعی مانند استوانه کوروش بزرگ، رویدادنامه نبونئید و… هم که جایگاه خاص خود را دارند و تاریخ پژوهی درباره کوروش بزرگ بدون در نظر گرفتن این منابع غیر ممکن است. با آنکه این منابع به زبان بابلی و در بابل نگارش یافتهاند اما بخشهای زیادی از آنها در زمان فرمانروایی ایرانیان بر آن مناطق بوده و نمیتوان به کلی این منابع را از جهان ایرانی دور دانست. استوانه کوروش بزرگ و رویدادنامه نبونئید را میتوان مهمترین اسناد برای تاریخپژوهش درباره کوروش بزرگ دانست که قطعا اعتبار آنها بسیار بیشتر از منابع یونانی است.
@iri_media
خوانشهای گوناگونی از نام کوروش در منابع پس از اسلام دیده میشود؛ مانند «کورش»، «کورس»، «کیروش» و… به نظر میرسد گاهی اشخاص مختلفی هستند و گاهی هم آشکار است که به کوروش بزرگ اشاره دارند.
کوروش بزرگ در منابع ایرانی پس از اسلام مانند بسیاری از منابع باستانی ستایش شده است و از او به نیکی یاد شده است.
در فارسنامه ابن بلخی از کوروش بزرگ با نام «کیروش» یاد شده و سخت دانا و عاقل خوانده شده است:
کیروش (کورش) سخت دانا و عاقل بود و بیت المقدس را آبادان کرد… (ابن بلخی، 1385: ص 53).
حتی برخی از فقیهان و محدثان هم از کوروش بزرگ به نیکی یاد کردند. برای مثال سمعانی فقیه و محدث اهل خراسان که دستی در شعر هم داشته است در شعری به زبان عربی به اقدامات نیک کوروش بزرگ فخر میورزد:
و بیت المقدس المعمور بیت
ورثناه عن التقدمینا
بناه کورش البانی المعالی
بامر الله خیر الامرینا
(ن.ک: پاکتچی، ۱۳۹۰: ص ۱۳۰)
ترجمه فارسی:
و بیتالمقدس، خانهای آباد است
که ما آن را از پیشینیان خود به ارث بردهایم.
آن را کوروش، برافرازندهی بزرگیها، بنا کرد
به فرمان خداوند، نیکوترین فرمانروایان.
همچنین شاعر یهودیتبار ایرانی که مشهور به شاهین شیرازی بوده است (قرن ۱۴ میلادی) در ستایش کوروش بزرگ اینچنین گفته است:
کورش همه روز داد میداد
دایم دل خلق از او بدی شاد
...
کاری به جهان نکرد جز داد
گردید از او زمانه آباد
(شیرازی، ۲۰۲۴: ص ۳۴۲)
در دوران قاجار کوروش بزرگ با توجه به ترجمههای متون غربی با خوانش «سیروس» مورد توجه قرار گرفت و در نوشتههای حسینقلی میرزا سالور عمادالسلطنه، کوروش بزرگ ستایش شده است. او از دیوانسالاران دوره قاجار بود که ترجمه او از کتاب آناباسیس گزنفون با نام «بازگشت ده هزار یونانی»، یکی از ماندگارترین ترجمههای متون فرنگی به پارسی است.
۱۵:۱۶
وطنمان را دوست داشته باشیم ( کمپ کشتی ایران )
#خودتحقیرنباشیم
ایــــرانــــ مدیــــــــا | @iri_media
#خودتحقیرنباشیم
۱۵:۲۱
استوری امیر قلعه نویی که نشون میده در حال آنالیز تیم ملی مصره


ایــــرانــــ مدیــــــــا | @iri_media
۱۶:۴۴
اهدای شاخه گل توسط پلیس غرب تهران به دانشجویان به مناسبت روز دانشجو🤍
ایــــرانــــ مدیــــــــا | @iri_media
۲۰:۰۷