بله | کانال نبض صداوسیما
عکس پروفایل نبض صداوسیمان

نبض صداوسیما

۱,۰۴۶عضو
undefined*صداوسیما در مسیر جنگ با رژیم صهیونسیتی*
undefinedبر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان صداوسیما موظف شده است شبکه‌ای بین‌المللی به زبان عبری با هدف «مقابله رسانه‌ای با تبلیغات رژیم صهیونیستی» راه‌اندازی کند.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۹:۳۰

thumbnail
undefinedالماسی معاون پایش و نظارت محتوای ساترا شد
undefinedجواد رمضان‌نژاد، رئیس ساترا با صدور حکمی غلامرضا الماسی را به عنوان سرپرست معاونت پایش و نظارت محتوای ساترا منصوب کرد.
undefinedالماسی قائم‌مقام و سرپرستی گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه، پنج و همچنین گروه سریال‌های تلویزیونی مرکز امور نمایشی سیما را در کارنامه خود دارد.
نبض صداوسیما | @iribnabz https://zil.ink/iribnabz

۱۹:۲۶

undefined*تورم ژورنالیسم و بحران تمایز در سیما*
undefinedژورنالیسم ذاتاً نیروی زنده‌ی رسانه است؛ وقتی واقعه‌ای در حال وقوع است، این رویکرد است که آنتن را بیدار و جامعه را در صحنه نگه می‌دارد. در بزنگاه‌هایی مانند جنگ ۱۲ روزه، همین روح ژورنالیستی بود که تلویزیون را منسجم و مؤثر کرد؛ همه شبکه‌ها در یک خط خبری حرکت کردند و توانستند تصویری زنده از مقاومت و میدان ارائه دهند.
undefinedاما مسئله از جایی آغاز می‌شود که این رویکرد، از «ابزار مقطعی» به «عادت دائمی» تبدیل می‌شود. امروز تقریباً همه شبکه‌ها، بی‌وقفه در حال اجرای نسخه‌ای از تلویزیون خبری هستند؛ زیرنویس‌های پیوسته، ارتباط‌های زنده‌ی مکرر، گفت‌وگوهای ممتد و تحلیل‌های طولانی. در ظاهر، آنتن فعال‌تر شده، اما در واقع، از شور و تنوع تهی شده است. تلویزیون دیگر روایت نمی‌کند، فقط توضیح می‌دهد؛ و توضیحِ بیش‌ازحد، آنتن را سرد می‌کند.
undefinedنمونه‌اش را در ۱۳ آبان امسال دیدیم؛ در هر ساعت از روز، شبکه‌های مختلف به شیوه‌ای تقریباً مشابه درباره‌ی همان موضوع سخن می‌گفتند. گویی همه بازیکنانِ یک تیم به سمت توپ حرکت کرده بودند اما در این شلوغی، دیگر کسی نبود که گل بزند. در نتیجه، تمایز از بین رفت، ذهن مخاطب خسته شد و وفاداری شبکه‌ها آسیب دید.
undefinedاز منظر ارتباطات، این وضعیت نشانه‌ی یک بحران تمایز در نظام رسانه است. وقتی همه شبکه‌ها نقش یکدیگر را تکرار کنند، هویت رسانه‌ای فرو می‌ریزد. تلویزیونی که قرار بود مجموعه‌ای از شبکه‌های تخصصی باشد، در یک قالب واحد حل و از قدرت تأثیرش کاسته می‌شود‌.
undefinedدر دوران جنگ یا بحران، هم‌گرایی آنتن ارزشمند و حتی ضروری است؛ اما در زمان عادی، تلویزیون باید به تقسیم کار و مأموریت‌های خود بازگردد. شبکه خبر باید محور اطلاع‌رسانی بماند، و سایر شبکه‌ها روایت، آموزش، فرهنگ و خانواده را زنده نگه دارند. تنها در این صورت است که می‌توان دوباره به مخاطب وفادار و آنتنی گرم و زنده امید داشت.
#نبض_نوشت
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۷:۵۵

undefined*ساخت سریال «حضرت موسی(ع)» بعد از ۳۰ سال کلید خورد*
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی:undefinedادامه روند تولید سریال «حضرت موسی(ع)» بالاخره بعد از ۳۰ سال تاخیر شروع شده و تلاش داریم هر ماه یک قسمت از این پروژه تاریخی را آماده کنیم. در حال حاضر پیش‌بینی ما این است که این سریال در حدود ۵۰ قسمت ساخته شود.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۲:۲۶

thumbnail
undefined*پیمان جبلی، رئیس صداوسیما: آواربرداری ساختمان شیشه‌ای احتمالاً تا آخر آذر تمام می‌شود*
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۲:۰۶

undefined*هوش مصنوعی، فقط یک ابزار نیست...*
undefinedکم کم زمان پخش تولیدات هوش مصنوعی، بر روی آنتن تلویزیون رو به افزایش است، افزایشی که به دلیل قیمت تمام شده پایین‌تر برای مدیران به صرفه‌تر است، مانند مجموعه آیتم های «ایران من» که سابقا به صورت واقعی (رئال) تولید می‌شد و حالا با تغییر عنوان به هوش مصنوعی سپرده شده، اما آیا این امر که این تصمیم صرفه اقتصادی با خود به همراه دارد واقعیست یا همین اقدام به ظاهر صرفه‌جویانه هزینه گزافی را بر فرهنگ کشور تحمیل خواهد کرد؟
undefinedهوش مصنوعی‌ محصولی که به دست خود انسان ساخته شده، حال فاصله چندانی با جایگزین انسان شدن ندارد. اما مسئله‌ای که عجیب و جالب توجه است این است که انسان چگونه اداره زندگی‌ و حتی اداره جهانش را به دست‌سازِ خودش سپرده و بی‌توجه به این نکته است که این تسهیل امور شاید باعث نبودن خود او شود.
undefinedاگر ما تصور کنیم که هوش مصنوعی صرفا ابزاری‌ است در دست ما، سهل‌انگاری بیش نیست؛ اگر ما به این موضوع توجه نداشته باشیم یا آن را نادیده بگیریم خسارت‌های زیادی به ما و نسل‌های آینده‌ وارد می‌شود. چه برای همین حالا و چه نسل های آینده به جای اینکه هوش مصنوعی چیزهایی را “بسازد”، ما باید واقعیت‌ها و زندگی انسان‌های واقعی، را “ثبت” کنیم و وقتی برای هر ایده، هر تصویر، هر متن و حتی هر احساسی به ماشین‌ها رجوع می‌کنیم، ناخواسته در حال واگذار کردن بخشی از جوهر وجودی خودمان به آن‌ها هستیم. این اتکای بی‌رویه نه تنها خلاقیت و ابتکار فردی را کمرنگ می‌کند، بلکه به مرور زمان باعث می‌شود تا درک ما از اصالت و حقیقت نیز دستخوش تغییر شود. در حدی که تصویر ما از انسان در جایگاه انسانی واقعی از بین می‌رود.
undefinedدر بحث تولیدات سازمان صداوسیما نقطه‌ی قوّت ما هوش طبیعی و توان و استعداد انسانی و نسل جوانی است که از آن برخوردار هستیم، هرچند که حفظ و تقویت و استفاده از خدمات آنها هزینه بردار باشد. ولی مسئله‌ای که نقطه قوت ما را تهدید می‌کند و ممکن است به نقطه ضعف تبدیل کند، همین استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی است، امروزه بیش از پیش باید توجه کرد که صرفا یک ابزار دیدن هوش مصنوعی تقلیل آن است؛ در مسئله‌ی هوش مصنوعی، بهره‌بردار بودن امتیاز نیست، ما نباید صرفا مصرف‌کننده هوش مصنوعی باشیم، این فنّاوری لایه‌های عمیقی دارد که ما باید بدنبال آن باشیم که به آن لایه‌ها مسلّط شویم.
undefinedاین دنیای تکنیک و فناوری روی ما به نحوی اثر گذاشته و اثر خواهد گذاشت که با آن فقط بعضی چیزها را می‌بینیم و می‌فهمیم در حالی که واقعیت فراتر از این مدل استفاده از ماشین‌ها هست و ما باید خودمان آن را مدیریت کنیم؛ ضروری است که با هوشیاری و مسئولیت‌‌پذیری به سوی آینده‌ای گام برداریم که در آن هوش مصنوعی نه به عنوان جایگزینی برای وجود انسانی، بلکه در خدمت ارتقای او عمل کند و این اتفاق بدون در نظر گرفتن ماهیت آن و سپس استفاده مناسب و به جا از آن ممکن نخواهد بود.
#نبض_نوشت
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۳:۲۳

نبض صداوسیما
undefined*باشگاه‌ها مالک اصلی حق پخش تلویزیون و برگزاری مسابقه‌ها * undefinedبا رأی نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، باشگاه‌ها موظف شدند اعتبارات لازم برای پرداخت حق پخش تلویزیون و حقوق چند رسانه‌ای مسابقات ورزشی را، تامین و تخصیص دهند. undefinedوزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، آیین‌نامه چگونگی تأمین، تسهیم منافع مالی و معنوی، سمعی، بصری، چند رسانه‌ای و بهره‌برداری از نشان‌‌ها (آرم‌ها) بین ذی‌نفعان و وظایف دستگاه‌های مرتبط را با لحاظ کیفیت و کمیت به تصویب هیئت وزیران برساند. نبض صداوسیما | @iribnabz https://zil.ink/iribnabz
undefined*شورای نگهبان لایحه نظام باشگاه‌داری را رد کرد*
undefinedشواری نگهبان لایحه نظام باشگاه‌داری ارجاع‌شده از سوی مجلس که شامل حق پخش تلویزیونی نیز می‌شد، را رد کرد.
undefinedاین لایحه در تاریخ ۹ مهرماه و در قالب ماده ۱۷ نظام جامع باشگاه‌داری از سوی مجلس به تصویب رسیده بود و در آن ضمن به رسمیت شناختن حق باشگاه‌ها برای مالکیت رایت تلویزیونی مسابقات، روشی را برای پرداخت حق پخش از سوی دولت با همکاری وزارت ارشاد، سازمان صداوسیما، سازمان برنامه و بودجه و وزارت ورزش در نظر گرفته بود.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۱:۰۱

thumbnail
undefined* «تولدی دیگر»؛ روایت حمله به ساختمان شیشه‌ای*
undefinedبرخی خبرگزاری‌ها از ساخت فیلم سینمایی «بازگشت سحر» یا عنوان احتمالی «تولدی دیگر»، با محوریت شخصیت سحر امامی و وقایع مرتبط با حمله به ساختمان شیشه‌ای صداوسیما، خبر می‌دهند.
undefinedکارگردانی این فیلم سینمایی به عهده یاسر انتظامی است. اتابک نادری در نقش پیمان جبلی و عاطفه حبیبی در نقش سحر امامی، ایفای نقش می‌کنند.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۳:۲۴

thumbnail
undefined*به افق فلسطین؛ نخستین روایت عبری از شبکه افق*
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۱:۳۰

thumbnail
undefined*محتوا؛ برنده رقابت*
undefinedبراساس آمار منتشر شده از مرکز تحلیلی متا، بازپخش سریال «یوسف پیامبر»، ۵۳ درصد مخاطب به خود اختصاص داده است و آن را به یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های سال ۱۴۰۴ تبدیل کرد.
undefinedنکته قابل توجه این است که بیشترین بینندگان این سریال در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ ساله بوده است! این اثر قدیمی با وجود گذشت سال‌ها، همچنان تازگی خود را حفظ کرده و توانسته بخش قابل توجهی از مردم را به جمع مخاطبان اضافه کند.
undefinedسریال «یوسف پیامبر» نشان می‌دهد در عصری که مخاطب به راحتی می‌تواند به هر محتوایی دسترسی داشته باشد، اثر فاخری باید وجود داشته باشد که بین سایر آثار، توجه مردم و مخاطب را به خود جلب کند. چرا که مردم در جست‌و‌جوی محتوای مناسبِ سرگرم‌کننده‌ و در عین حال ارشمند هستند، نه هر نوع سرگرمی.
undefinedاما پرسش اصلی اینجاست که چرا در برنامه‌ها و سریال‌های تازه صداوسیما، خبری از کار سرگرم‌کننده با محتوای مناسب نیست؟ و همچنان تولیدات گذشته مخاطبان بیشتری دارد؟
#نبض_نوشت
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۷:۴۷

undefined*۳۸۰ هزار تومان یا ۳۸۵ میلیون تومان؟*
سرانه سالانه هر ایرانی در بودجه سازمان صداوسیماundefinedاگر بودجه سالانه صداوسیما را طبق برخی گزارش‌ها، حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، یا طبق جداول بودجه سال ۱۴۰۴ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و حتی طبق مقدمه گزارشی که به تازگی پخش شده و رقمی عجیب را سرانه سالیانه سازمان صداوسیما برای هر ایرانی اعلام کرده، بودجه سالانه را ۳۵ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، در هر حالت بازهم حاصل تقسیم این ارقام بر جمعیت ۹۲ میلیون نفری ایران اعداد ۲۶۰ هزار تومانی تا ۳۸۰ هزار تومانی در سال را نتیجه می‌دهد.
undefined️به تعبیری هر ایرانی در ماه مبلغ ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی برای صداوسیما می‌پردازد و این مبلغ فاصله‌ای بسیار زیاد با مبالغ عجیب و غریبی که برخی سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، دارد.
undefinedآنچه جالب توجه است این است که این گزارش خطا هنوز هم بر روی سایت‌های خبرفوری، خبرآنلاین و... وجود دارد و عجیب‌تر این است که در متن گزارش به نقل از عضو شورای اطلاع رسانی دولت آمده روزانه ۹۶ میلیارد به سازمان صداوسیما وارد می‌شود و اگر همین مبلغ را هم بر جمعیت ۹۲ میلیون نفری ایران تقسیم کنیم عدد ۳۸۰ هزار تومان بدست می‌آید نه ۳۸۵ میلیون تومان!
undefinedجدای از اینکه این مدل محاسبه و تقسیم مبلغ بودجه چه میزان کار درستی است و باعث خطای شناختی در مخاطب می‌شود، لازم است که حداقل خبرگزاری‌ها اصول حرفه‌ای را رعایت کرده و پیش از انتشار گسترده خبر از صحت آن مطمئن شوند.

نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۴:۲۸

thumbnail
undefined*پرونده HD‌سازی شبکه‌های استانی بسته شد*
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما: undefinedارتقای کیفیت پخش شبکه‌های استانی را می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات سه‌ـ‌چهار سال اخیر دانست. تا پیش از سال ۱۴۰۰ تنها پنج یا شش شبکه استانی به‌صورت HD پخش می‌شد، اما با تلاش همکارانمان در حوزه فنی و استان‌ها، طی یک سال اخیر بیش از ۲۰ شبکه استانی به کیفیت HD ارتقا یافت. در عمل نیز توانستیم در پایان تابستان ۱۴۰۴ پرونده HD‌سازی مراکز را ببندیم. اما تا تکمیل چرخه کامل HD و طی شدن همه مراحل تولید، هنوز راهی طولانی در پیش داریم.
نبض صداوسیما | @iribnabz https://zil.ink/iribnabz

۱۹:۲۲

thumbnail
undefined*نگارش سریال «چمران» آغاز شد*
undefinedطبق اعلام سیمافیلم، سریال «چمران» به کارگردانی جلیل سامان در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد. این مجموعه تلویزیونی با محوریت زندگی شهید مصطفی چمران، وقایع دوران حیات ایشان را دهه به دهه به تصویر خواهد کشید.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۲۰:۳۰

thumbnail
undefined*ایوب نصیری، مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی شد*
undefinedبا حکم پیمان جبلی، ایوب نصیری مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی شد.
undefinedنصیری دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات است. پیش از این قائم مقام شبکه خبر بود و در کارنامه مدیریتی و رسانه‌ای‌اش سوابقی همچون قائم‌مقام معاونت سیاسی صداوسیما، مدیرکل پژوهش و اسناد ریاست‌جمهوری، سرپرستی خبرگزاری صداوسیما، سردبیری ارشد معاونت سیاسی را دارد.
undefinedاکبر رضایی پیش از ایشان مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی بود.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۵:۱۸

thumbnail
undefined*پوریای ولی سال آینده کلید می‌خورد*
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما:undefinedسریال «پوریای ولی» در مراحل نهایی آماده‌سازی است و امیدوارم بتوانیم پیش‌تولید را امسال آغاز کنیم و ان‌شاءالله سال آینده سریال را کلید بزنیم تا در نهایت از تلویزیون پخش شود.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۱۷:۱۴

thumbnail
undefined*مخاطب واقعی سازمان صداوسیما چند درصد است؟*
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما:undefinedطبق نظرسنجی حضوری در مراکز استان‌ها، ۶۵ درصد افراد بالای ۱۵ سال مخاطب سازمان صداوسیما هستند. برنامه‌های ورزشی، برنامه‌های پرمخاطب در حال حاضر هستند.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۲۱:۲۸

thumbnail
undefined*ساترا: پخش مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی ممنوع نیست*
undefinedساترا درباره ممنوعیت انتشار زنده مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۶ در پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر، اعلام کرد رسانه‌های متقاضی برای پخش زنده مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۶ فقط می‌توانند از آی‌فریم اختصاصی صداوسیما استفاده کنند.
undefinedاین تصمیم پس از آن اعلام شد که سه‌شنبه ۱۱ آذر، خبر ممنوعیت پخش زنده توسط پلتفرم‌ها منتشر شد.
نبض صداوسیما | @iribnabz https://zil.ink/iribnabz

۱۷:۳۹

thumbnail
undefinedشاکری‌نژاد: اعتماد به رسانه ملی همچنان پا برجاست/ نسل جوان به دنبال محتوا
undefinedدر برنامه «جام‌جم» چند شب گذشته، گفت‌وگویی درباره میزان مخاطبان تلویزیون با حضور محسن شاکری‌نژاد و عباس قائمی انجام شد.
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، در پاسخ به سوال آیا تلویزیون هنوز مخاطب دارد:undefinedهرچه جلوتر می‌رویم سهم تلویزیون کمتر و سهم اینترنت بیشتر شده است. در سبد مصرف رسانه، سهم تلویزیون کاهش یافته اما تولیدات ملی و آثار صداوسیما در فضای مجازی توسط مخاطبان دیده می‌شود. مصرف نسل جوان مینی‌مال شده؛ ممکن است از تلویزیون نبیند اما همان تولیدات رسانه ملی را کوتاه‌تر در فضای مجازی دنبال می‌کند. بنابراین کاهش مصرف تلویزیون با افزایش مصرف تولیدات صداوسیما در فضای مجازی جبران می‌شود. در میزان مصرف ماهواره‌ هم می‌توانیم بگوییم که نه فقط در ایران بلکه در جهان کاهشی است. به عبارتی حتی اگر مردم نمایش‌خانگی یا ماهواره ببینند، همچنان بیشترین میزان اعتماد مردم، به رسانه ملی است.
عباس قائمی، مدیر مخاطب‌پژوهی مرکز تحلیل اجتماعی (متا) نیز در این باره گفت: undefinedیک تصور وجود دارد که تلویزیون دیگر مخاطب ندارد؛ اما ما کاهش شدید یا شیب تند در دایره تماشای تلویزیون مشاهده نکرده‌ایم. البته میزان تماشای تلویزیون کاهش یافته است؛ مثلاً من قبلاً روزانه ۴ ساعت تلویزیون می‌دیدم اما اکنون ۱ ساعت. ولی سهم تلویزیون در سبد رسانه کاهش یافته و شبکه‌های اجتماعی و نمایش خانگی جایگزین آن شده‌اند. چرا که گزینه‌های مصرف رسانه نسل جوان بسیار فعال‌تر از بزرگسالان است؛ زیرا دسترسی مستقیم به بسترهای مختلف از جمله بستر‌های خارجی را هم دارند. بحثِ محتوا است، در این نسل، «محتوا پادشاهی می‌کند». یعنی به دنبال محتوایی هستند که کمترین ضرر را داشته باشد. این مطلب را هم در مخاطبان شبکه آی‌فیلم می‌توان دریافت کرد که نسل جوان از بین آثار جدید و قدیم، اثر قدیمی با سابقه جذب ۷۰ درصد مخاطب را انتخاب می‌کند.
نبض صداوسیما | @iribnabz https://zil.ink/iribnabz

۱۲:۲۴

thumbnail
undefined*عمو پورنگ با اکسیر به تلویزیون می‌آید*
undefinedسریال اکسیر یک مجموعه تلویزیونی کودک و نوجوان به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور است که از آبان امسال وارد مرحله تولید شده و برای پخش در نوروز ۱۴۰۵ از شبکه سه سیما برنامه‌ریزی شده است.
undefinedداریوش فرضیایی (عمو پورنگ) در نقش اصلی، به همراه مه‌لقا باقری و گروهی از چهره‌های جوان و شناخته‌شده حوزه کودک در این سریال بازی می‌کنند و تمرکز آنها بر رده سنی نوجوانان است.
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۲۰:۰۶

thumbnail
undefined*از مامان بگو؛ روایتی مستمر و ماندگار از مادرانگی*
undefinedبرخلاف روند ویژه‌ برنامه‌های مناسبتی تلویزیون، برنامه امشب شبکه دو متفاوت بود. برنامه‌های مناسبتی معمولاً به دکورهای گل‌آرایی‌شده و پرزرق‌ و برق، حضور سلبریتی‌ها و اجرای خوانندگان محدود می‌شدند و این شب‌ها با سرودها و نماهنگ‌های تکراری به پایان می‌رسیدند؛ اما «از مامان بگو» یک روایت مقطعی و یک‌شبه نیست.
undefinedامشب ویژه‌برنامه این مجموعه در برج میلاد و به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن برگزار شد؛ در حالی که چیزی تا شروع سومین سالگرد اولین فصل آن نمانده است. فصل پنجم نیز در یک سال اخیر، به‌صورت آرام، مستمر و منسجم پیش می‌رود و توانسته ادای دینی به مقام زن و مادر باشد.
undefined«از مامان بگو» احتمالاً در کنار بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگومحور که به‌دلیل تکثّرشان مورد نقد هستند، قرار نمی‌گیرد؛ چرا که نه برای گذراندن زمان و نه برای برانگیختن هیجانات لحظه‌ای ساخته نشده است؛ بلکه برنامه می‌داند چه می‌خواهد. «مامانم منو ستاره کرد» شعار محوری مجموعه‌ای است که با دعوت از افراد موفق و مادرانشان پای قصه‌های واقعی می‌نشیند. این روایت‌ها قدرت و کشش دارند و استمرارشان جهانی می‌سازد که در آن زن محترم است و فرزندان از دامان او به قله‌ها می‌رسند. جهانی که در آن الفت، محبت و مهر مادری شکننده‌ی تمام مناسبات سودمحور امروزه است. چرا که ستاره شدن جز با قدرشناسی زحمات مادر و همراهی دعای او میسر نمی‌شود.
undefinedدر کنار این موارد، چالش‌های ظریف دیگری نیز وجود دارد. با وجود تأکید بر سادگی و اصالت قصه‌ها، گاه تبرج و جلوه‌های بصری در برنامه دیده می‌شود که با این رویکرد در تضاد است! استمرار برنامه در روایت این قصه‌ها ارزشمند است، اما برای عمیق‌تر شدن نباید صرفاً به خاطره‌گویی و فرم گفت‌وگومحور بسنده کرد. صداوسیما برای نمایش ابعاد کامل‌تر این مادرانگی، نیازمند آن است که این روایت‌ها را در قالب‌های رسانه‌ای دیگر نیز بسط دهد. اما به صورت کلی، این جهان روایی همان چیزی است که تلویزیون برای تقویت سرمایه فرهنگی خانواده ایرانی به آن نیاز دارد.
#نبض_نوشت
نبض صداوسیما | @iribnabzhttps://zil.ink/iribnabz

۲۲:۰۴