عکس پروفایل مرکز تحلیل راهبردی و بین‌الملل (آیساسنتر)م

مرکز تحلیل راهبردی و بین‌الملل (آیساسنتر)

۴۲۱عضو
تحریم رژیم صهیونیستی، خواست جهانی
undefinedدر پی وقوع جنایات رژیم‌ ­صهیونیستی در نوار غزه در ماه‌های اخیر و تداوم این امر، جریان­‌های متعدد جدیدی در جهت مقابله با جنایات این رژیم در سراسر جهان پدید آمده است. گروه­‌ها و مجموعه‌های غیردولتی­ که به ­دنبال توقف جنایات رژیم­ صهیونیستی در نوار غزه هستند، ابتکارات متعددی را در جهت حصول این امر اتخاذ نموده ­اند که از جمله ­ی این ابتکارات می‌توان به تحریم­ تجاری رژیم­ اشاره نمود.
undefinedالبته موضوع تحریم رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست و از سال‌های گذشته تا کنون گروه‌های مختلف، تحت عناوین متفاوت، در جهت تحریم رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کردند که عمده‌ی تمرکز آن‌ها روی تحریم کالای شرکت‌های حامی رژیم بوده است. اما وجه تمایز برخی ابتکارات پیشنهادی جدید، هدف قراردادن بخش‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم است. به صورتی که شرکت‌هایی که به صورت مستقیم با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند و در بخش‌های تاثیرگذار اقتصاد آن فعالیت می‌کنند هدف قرار گیرند. این موضوع اقدام نوینی است که به تدریج درحال شکل‌گیری است.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/3140306060830/
#برنامه_تحریم_رژیم_صهیونیستی
@isacenter

۷:۳۹

thumnail
مشروح طرح هاب کود و غلات به واسطه توسعه کریدور شمال-جنوب
undefinedآقای فرشاد عواطفی، مسئول محور هاب کود و غلات در مرکز تحلیل راهبردی و بین‌الملل در نشست «فرصت شکل‌گیری هاب کود و غلات به واسطه توسعه کریدور شمال-جنوب»، ضمن ارائه مفهوم کلی این طرح، آورده‌های اقتصادی و ظرفیت‌های خالی موجود برای دستیابی به اهداف آن را توضیح دادند که در این ویدئو قابل مشاهده است.
@isacenter

۳:۳۴

بررسی تحریم صادرات زغال سنگ به رژیم صیونیستی از جانب کلمبیا
undefinedدولت کلمبیا در 8 ژوئن 2024 اقدام به وضع ممنوعیت بر صادرات زغال­‌سنگ از مبدا این کشور به مقصد فلسطین اشغالی نمود. زغال­‌سنگ سومین منبع انرژی مصرفی رژیم­‌صهیونیستی می­‌باشد و این رژیم­ تمام زغال­‌سنگ مصرفی خود را از بازیگران خارجی وارد می‌­کند.
undefinedمصرف اصلی زغال سنگ در اقتصاد رژیم‌صهیونیستی معطوف به حوزه­‌ی برق می‌­باشد، چنانچه که 22 درصد از تولید برق این رژیم با استفاده زغال‌سنگ انجام می­گیرد و همچنین زغال­‌سنگ به عنوان سوخت جایگزین بخشی از نیروگاه‌­های تولید برق این رژیم معین گشته است.
undefinedاقدام کلمبیا از این جهت حائز اهمیت است که این کشور بزرگترین صادرکننده زغال‌سنگ به سرزمین‌های اشغالی بوده است. کلمبیا در سال 2023 به میزان 855700 تن از 1.4 میلیون تن زغال سنگ وارداتی رژیم‌صهیونیستی را تامین کرده که این رقم معادل بیش از 60 درصد از زغال‌سنگ وارداتی رژیم­‌صهیونیستی در این سال بوده است.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/0140306101225/
#برنامه_تحریم_رژیم_صهیونیستی
@isacenter

۱۰:۳۷

چالش‌های آمریکا در احیای مجدد تحریم‌ها علیه ایران
محمد کاظمی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedریچارد نفیو طراح تحریم‌های ایران در دوره‌ی اوباما و عضو جدید مؤسسه‌ي واشینگتن، در اولین یادداشت خود در این اندیشکده تأکید می‌کند که احیای پویش تحریم ایران به مانند آن‌چه در دوره‌ی اوباما رخ داد، بسیار دشوار است. در دوره‌ی اوباما، ترکیبی از تحریم و دیپلماسی به‌طور هم‌زمان به‌کار گرفته شد و این دو ابزار مکمل، باعث شکل‌گیری توافق برجام شد. اما در دوره‌ي ترامپ، تحریم به‌اشتباه به عنوان یک سیاست مستقل و نه ابزاری در خدمت یک راهبرد کلی استفاده شد و این خطا باعث شد که تحریم‌ها به‌طور مؤثری اجرا نشوند و نتایج مطلوبی نداشته باشند.
undefinedنفیو توضیح می‌دهد که در دوره‌ی بایدن، شرایط برای تحریم‌های مؤثر پیچیده‌تر شده است. تغییرات ژئوپلیتیک جهانی، آگاهی بیشتر ایران از نقاط ضعف خود، و مشکلات داخلی آمریکا باعث شده که احیای فشار حداکثری علیه ایران تقریباً غیرممکن به نظر برسد. به همین دلیل، واشینگتن وارد دوره‌ای از «آسیب‌شناسی» تحریم‌های خود شده است تا نقاط ضعف و ایرادات نظام تحریم را شناسایی کرده و آن‌ها را اصلاح کند. این یک فرصت برای ایران است تا با استفاده از این شرایط، به بهبود و تقویت توانمندی‌های خود در مواجهه با پدیده‌ی بپردازد.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/1140306181830/
@isacenter

۱۵:۴۳

کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب از منظر مقامات آذربایجان
سهیل فضلی - کارشناس مسائل روسیه
undefinedدر سال 2005 آذربایجان با پیوستن به کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از بازیگران مهم این کریدور مطرح شد. زیرساخت‌های به جای مانده از دوره شوروی در آذربایجان به همراه سرمایه حاصل از فروش نفت و گاز به این کشور اجازه داده تا بتواند زیرساخت‌های خود را طی این سال‌ها ارتقا دهد. همچنین با عبور شاخه غربی کریدور شمال-جنوب از این کشور، آذربایجان نقش خاصی در ترانزیت منطقه برعهده خواهد داشت.با این حال صرف داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و یا داشتن سرمایه لازم نمی‌تواند به شکل‌گیری کریدور شمال-جنوب کمک کند. بلکه درک مناسب رهبران و مقامات اجرایی هر کشوری بسیار کلیدی است.
undefinedبدین ترتیب توجه به نگرش راهبردی مقامات آذربایجان به این کریدور دارای اهمیت است تا بتوان به درک درستی نسبت به گرایش این کشور در قبال کریدور شمال-جنوب به دست آورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی جمهوری آذربایجان عملکرد فعالی در کریدور شمال-جنوب داشته و همچنین در طی سالیان سعی کرده روابط خود با کشورهای عضو کریدور را حفظ کند. همچنین تغییرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی در سطح جهانی مورد توجه مقامات آذربایجانی بوده است. آن‌ها به خوبی درک کرده‌اند که شرایط جنگ اوکراین، روسیه را به سمت مسیرهای تجاری جدید از جمله شمال-جنوب سوق داده است. با این حال در سال‌های اخیر مقامات این کشور سعی کرده‌اند مباحث و مسائل مربوط به کریدور زنگزور را به کریدور شمال-جنوب گره زده و زنگزور را بخشی از شمال-جنوب بنامند.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/3140306201800/
@isacenter

۱۱:۴۷

چرا روسیه از زنگزور حمایت کرد؟
سهیل فضلی - کارشناس مسائل روسیه
undefinedپس از اظهارات لاوروف وزیرامورخارجه روسیه درمورد کریدور زنگزور و سپس اظهارات مشابهی توسط زاخارووا سخنگوی کاخ کرملین مبنی بر حمایت روسیه از کریدور زنگزور واکنش‌های بسیاری در داخل کشور متوجه روسیه شد. موضعی که برخلاف مواضع آشکار، صریح و مکرر در عالی‌ترین سطوح مقامات ایران در قبال این کریدور بود. در نتیجه این سوال مطرح شد که چرا روسیه از کریدور مذکور حمایت کرد و خود را در مقابل ایران قرارداد، درحالی که دو کشور همکاری‌های راهبردی‌ را آغاز کرده‌اند.
undefinedسناریوهای بسیاری در این زمینه مطرح شد. از جمله می‌توان به معامله روسیه و آذربایجان برسر انتقال گاز روسیه از آذربایجان اشاره کرد. همچنین بسیاری معتقد بودند که روسیه متقاعد شده زنگزور می‌تواند جایگزینی برای راه‌آهن رشت-آستارا باشد. با این حال به زودی مشخص شد که مبنای رفتاری روسیه براساس بند نهم توافقنامه سال 2020 بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان بوده است.
undefinedقابل توجه است که از سال 2018 با روی کار آمدن پاشینیان نخست وزیر ارمنستان که شعارهای نزدیکی به غرب و کاهش وابستگی به روسیه را می‌داد روابط روسیه و ارمنستان روز به روز سردتر شد. در این بین با وقوع جنگ در سال 2020 وعدم حمایت روسیه از ارمنستان روابط دو کشور تیره‌تر شد. در همین حین ارمنستان روابط خود با کشورهای اروپایی و غربی را گسترش داد. همچنین بحث‌هایی پیرامون همکاری با ناتو و اخراج نیروهای روسی از ارمنستان مطرح می‌شد. روسیه در این سال‌ها سعی کرده به انحاء مختلفی نفوذ خود در ارمنستان که متحد قدیمی و آخرین پایگاه رسمی نظامیان روسیه در قفقاز است را از نزدیکی به غرب دور کند.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/2140307020800/
@isacenter

۷:۵۰

تغییر معادلات: تحلیل راهبردهای نوین آمریکا در قبال ایران
محمد کاظمی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedاز ابتدای انقلاب اسلامی، روابط جمهوری اسلامی ایران و آمریکا با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. با این‌که آمریکا انواع سیاست‌های مختلف را برای مهار ایران به کار گرفته است، اما به اعتراف کارشناسان آمریکایی، واشینگتن هیچگاه نتوانسته «تغییر رفتار» مد نظر خود را در ایران مشاهده کند.
undefinedپس از ناکامی فشارهای تحریمی حداکثری از ابتدای دهه‌ی ۱۳۹۰ تا امروز، تمرکز واشینگتن از مسأله‌ی هسته‌ای فراتر رفته است. اکنون راهبرد آمریکا به جلوگیری از هم‌پیمانی‌های راهبردی ایران با قدرت‌هایی نظیر چین و روسیه معطوف شده است؛ هم‌پیمانی‌هایی که نظم جهانی تحت رهبری آمریکا را به چالش می‌کشند.
undefinedایران با بهره‌گیری از فرصت‌های ناشی از تغییرات ژئوپلیتیکی و تقویت هم‌کاری‌های راهبردی با این قدرت‌ها، می‌تواند نقش مهمی در معادلات جدید جهانی ایفا کند. در عین حال، آمریکا به دنبال اتخاذ سیاست‌های جدید برای مقابله با این تهدیدهاست. آینده‌ی تقابل دو کشور تا حد زیادی به توانایی آمریکا در اخلال در این ائتلاف‌ها و کنش‌گری هوشمندانه ایران بستگی دارد.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/0140307070945/
@isacenter

۹:۵۵

شماره ششم نشریه دیده‌بان تحریم
undefinedمطالعه و درک پدیده‌ی «تحریم» به دلیل تأثیر قابل‌توجهی که بر روابط بین‌الملل، اقتصاد و امنیت دارد، در چشم‌انداز جهانی امروز بسیار مهم است. تحریم ابزاری کلیدی است که توسط برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای اعمال قدرت و متقاعدسای به تبعیت از برخی خواسته‌ها و منویات استفاده می‌شود. اشراف بر نحوه‌ی عملکرد تحریم‌ها و اثرات بالقوه‌ی آن به متخصصان، تصمیم‌سازان و سیاست‌مداران کمک می‌کند تا موقعیت‌های پیچیده و چندوجهی ژئوپلیتیکی را با آگاهی و دوراندیشی بهتری مدیریت و چاره‌اندیشی کنند. در دنیای به‌هم‌پیوسته‌ای که رویدادهای یک منطقه می‌تواند در سراسر جهان بازتاب داشته باشد، درک جامع تحریم‌ها برای متخصصانی که درگیر امور جهانی هستند ضروری است.
undefinedدوهفته‌نامه‌ی «دیده‌بان تحریم» ناظر به یک نیاز فوری و مبتنی بر درک ضرورت رصد و تحلیل کنش‌های تحریمی بازیگران اصلی (تحریم‌کننده‌ها و تحریم‌شونده‌ها)، تولید و منتشر می‌شود. دیده‌بانی کنش‌های تحریمی در جهان و تلاش برای کشف دلالت‌های آن برای جمهوری اسلامی از رسالت‌های اصلی این نشریه است.
undefinedبرای دریافت شماره‌ی ششم نشریه دیده‌بان تحریم، لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/sanction-observer/
#نشریه_دیده‌بان_تحریم
@isacenter

۱۱:۲۴

به‌روزرسانی داشبورد تجارت کالایی رژیم صهیونیستی
undefinedمرکز تحلیل راهبردی و بین‌الملل در قالب برنامه تحریم رژیم صهیونیستی، داشبورد تجارت کالایی رژیم را به‌روزرسانی کرد. در این داشبورد جزئیات تجارت رژیم صهیونیستی به تفکیک کشورهای مسلمان و غیر مسلمان، منطقه جغرافیایی و گروه کالایی قابل مشاهده است.
undefinedاین اطلاعات به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی برای پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان به این حوزه از طریق لینک زیر در دسترس می‌باشد.https://isacenter.ir/israelsanctionprogram/
#برنامه_تحریم_رژیم_صهیونیستی
@isacenter

۶:۴۰

جنگ اوکراین و تاثیر آن بر همراهی اروپا با آمریکا در رقابت استراتژیک با چین
خانم فاطمه فهیمی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedاستراتژی امنیت ملی ۲۰۱۷ آمریکا چین را قدرتی «تجدیدنظر طلب» می‌نامد که به دنبال ایجاد «جهانی مخالف ارزش‌ها و منافع ایالات متحده» است. دولت بایدن نیز پس از روی کار آمدن چین را مهمترین «رقیب استراتژیک» آمریکا نامید. دولت بایدن با یک وجه تمایز بزرگ به تبعیت از دولت ترامپ به بازنگری همه عناصر سیاست ایالات متحده و چین در قالب «رقابت استراتژیک» پرداخت.
undefinedمهمترین عنصر تمایز دولت بایدن و ترامپ در رقابت استراتژیک با چین، «شبکه متحدان» آمریکا است. از ابتدای دولت بایدن، تلاش‌های زیادی برای تقویت همکاری با اروپا و همراهی اروپا با سیاست‌های ضد چینی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست ایالات متحده در مورد چین در اروپا آن زمان مورد حمایت زیادی قرار نگرفت. در حالیکه برای آمریکا چین مهمترین نگرانی راهبردی بود، برای اروپا این چنین نبود و دولت بایدن تا پیش از جنگ اوکراین به کندی و سختی می‌توانست دیدگاه خود در مورد چین را به متحدینش در اروپا منتقل کند. اروپا به دلیل تفاوت نگاه به چین، درهم‌تنیدگی‌های اقتصادی بسیار با چین، سیاستهای استقلال استراتژیک، بی اعتمادی ایجاد شده به آمریکا در دوران ترامپ، و... در پذیرش نگاه آمریکا مقاومت می‌کرد.
undefinedآمریکا از شرایط جنگ اوکراین برای پیشبرد رقابت استراتژیک خود و چین استفاده کرده و از آن به عنوان فرصتی برای در اولویت قرار دادن آن برای متحدان خصوصا متحدان اروپایی استفاده کرده است. هرچند با کمی نگاه انتقادی بیشتر می‌توان این گزاره را نیز مطرح کرد که آمریکا به صورت فعالانه زمینه را برای وقوع جنگ اوکراین ایجاد کرده تا بتواند در رقابت راهبردی خود با چین، اروپا را در کنار خود داشته باشد.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/4140307180841/
@isacenter

۵:۴۷

شماره هفتم نشریه دیده‌بان تحریم
undefinedمطالعه و درک پدیده‌ی «تحریم» به دلیل تأثیر قابل‌توجهی که بر روابط بین‌الملل، اقتصاد و امنیت دارد، در چشم‌انداز جهانی امروز بسیار مهم است. تحریم ابزاری کلیدی است که توسط برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای اعمال قدرت و متقاعدسای به تبعیت از برخی خواسته‌ها و منویات استفاده می‌شود. اشراف بر نحوه‌ی عملکرد تحریم‌ها و اثرات بالقوه‌ی آن به متخصصان، تصمیم‌سازان و سیاست‌مداران کمک می‌کند تا موقعیت‌های پیچیده و چندوجهی ژئوپلیتیکی را با آگاهی و دوراندیشی بهتری مدیریت و چاره‌اندیشی کنند. در دنیای به‌هم‌پیوسته‌ای که رویدادهای یک منطقه می‌تواند در سراسر جهان بازتاب داشته باشد، درک جامع تحریم‌ها برای متخصصانی که درگیر امور جهانی هستند ضروری است.
undefinedدوهفته‌نامه‌ی «دیده‌بان تحریم» ناظر به یک نیاز فوری و مبتنی بر درک ضرورت رصد و تحلیل کنش‌های تحریمی بازیگران اصلی (تحریم‌کننده‌ها و تحریم‌شونده‌ها)، تولید و منتشر می‌شود. دیده‌بانی کنش‌های تحریمی در جهان و تلاش برای کشف دلالت‌های آن برای جمهوری اسلامی از رسالت‌های اصلی این نشریه است.
undefinedبرای دریافت شماره‌ی هفتم نشریه دیده‌بان تحریم، لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/sanction-observer/
#نشریه_دیده‌بان_تحریم
@isacenter

۷:۰۴

فشار اقتصادی و ابزار تحریم، تنها ابزار در اختیار آمریکا برای مقابله با ایران
محمد کاظمی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedکاهش اثرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از اواخر دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده و در دوره‌ی بایدن به اوج خود رسیده است. محافل فکری و اندیشکده‌های آمریکایی تلاش دارند این کاهش اثرگذاری را به عملکرد دولت بایدن نسبت دهند، اما واقعیت این است که این روند فراتر از یک دولت خاص است و به عوامل متعددی بستگی دارد. ماهیت نوسانی اثرگذاری تحریم‌ها، ضعف اجرایی آمریکا در شرایط کنونی، افزایش توانمندی و مهارت ایران در مقابله با تحریم‌ها و تحولات کلان بین‌المللی و ژئوپلیتیک همگی در کاهش کارآمدی این ابزار نقش دارند.
undefinedنکته‌ی مهم دیگر این‌که فشار اقتصادی همچنان مهم‌ترین ابزار آمریکا در مواجهه با ایران باقی مانده است. افزایش تعداد گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشرشده در آمریکا درباره‌ی آسیب‌شناسی تحریم‌ها نشان‌دهنده‌ی تلاش حاکمیت و جامعه نخبگانی این کشور برای حفظ و احیای این ابزار برای استفاده در آینده است. به این ترتیب، اگرچه اثرگذاری تحریم‌ها کاهش یافته، اما آمریکا همچنان به دنبال راه‌هایی برای افزایش کارآمدی این ابزار است و این روند ناشی از عوامل ساختاری و تحولات بین‌المللی است.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/0140308190930-2/
@isacenter

۱۳:۱۰

بررسی عواقب تحریم گازپروم بانک و پیام‌رسان مالی روسی
سید حامد ترابی - کارشناس تحریم‌شناسی
undefinedدر تاریخ 21 نوامبر ۲۰۲۴(۱ آذر ۱۴۰۳)، خزانه‌داری آمریکا گازپروم بانک روسیه و شش شعبه خارجی آن در لوکزامبورگ، هنگ کنگ، سوئیس، قبرس، آفریقای جنوبی و خاورمیانه را در لیست تحریم قرار داد. در همین روز خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به استفاده از سیستم پیام‌رسان مالی روسیه(SPFS)، هشدار داد و ضمن قراردادن بیش از ۵۰ بانک کوچک و متوسط روسی به دلیل استفاده از این پیام‌رسان، اعلام کرد این پیام‌رسان جز بخش مالی روسیه است و استفاده از آن توسط موسسات مالی خارجی می‌تواند باعث به عنوان قرارگرفتن جز بخش روسیه قلمداد شود.
undefinedدر این بیانیه هشدارآمیز آمده است که قلمداد شدن به عنوان بخش مالی روسیه نیز بنابر تشخیص خزانه‌داری آمریکا می‌تواند منجر به قرارگرفتن در لیست تحریم شود. اقدامات آمریکا علیه روسیه به پشتوانه دستوراجرایی ۱۴۰۲۴ آمریکا علیه روسیه اتخاذ شده است. این دستوراجرایی که مهم‌ترین دستوراجرایی تحریمی آمریکا علیه روسیه است، بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه از جمله بخش مالی این کشور را طی بخش‌نامه‌هایی به عنوان بخش آسیب‌زای روسیه مشخص می‌کند و در لیست تحریم قرار می‌دهد.
undefinedاقدام آمریکا در قراردادن مهم‌ترین بانک موثر در صادرات گاز روسیه در کنار اخطار برای عدم استفاده از پیام‌رسان مالی روسیه، دو نشانه مشخص دارد. اولا آمریکا به کشورهای دنیا و مشخصا اروپا نشان می‌دهد که در اعمال تحریم جدی است و باید کشورهای غربی هرچه سریع‌تر وابستگی خود به روسیه خاتمه دهند. ثانیا به سایر کشورهای خریدار گاز و انرژی روسیه این اخطار را می‌دهد که در سیستم مالی مرسوم بین‌المللی که قابلیت رهگیری و تحریم از سوی آمریکا را دارد رفتار کنند.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/1140309040933-2/
@isacenter

۷:۵۴

تحریم گازپروم بانک روسیه و فرصت‌های آن برای ایران
سهیل فضلی - کارشناس مسائل روسیه
undefinedیکم آذر 1403 خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای گازپروم بانک و سیستم مالی بین‌المللی روسیه (SPFS) را هدف تحریم‌های خود قرار داد. بدین ترتیب بزرگترین بانک روسی که تاکنون تحت تحریم آمریکا قرار نگرفته بود نیز مورد تحریم قرار گرفت. اهمیت گازپروم در این است که تا پیش از این کشورهای اروپایی از طریق این بانک روبل مورد نیاز برای خرید گاز روسیه را تهیه می‌کردند. از سویی با تحریم سیستم مالی روسیه دیگر راهی برای پرداخت پول گاز باقی نخواهد ماند و در عمل کشورهای اروپایی از خرید گاز لوله و گاز مایع روسیه باز می‌مانند.
undefinedاین اتفاق باعث خواهد شد که روسیه با مشکل مازاد تولید گاز روبرو شود و خریداران مهمی را از دست دهد. در سال 2021 روس‌ها به طور سالانه 150 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا می‌فروختند. این رقم در سال 2023 به 42 میلیارد متر مکعب کاهش یافت و اکنون این میزان نیز ممکن است از دست برود. در گاز مایع نیز کشورهای اروپایی 70 درصد گاز مایع روسیه را خریداری می‌کردند که با تحریم اخیر دیگر امکان ادامه همکاری نخواهد بود. در این زمان چالش اصلی روسیه فروش گاز مازادی است که در دست دارد و از طرفی باید در شرایط تحریمی و جنگی مهمترین منبع درآمدی خود را حفظ کند. بدین ترتیب بازارهای جدید مورد توجه روس‌ها خواهد بود.
undefinedهمزمان با این وقایع مذاکرات گازی ایران و روسیه در جریان است. دو طرف در ششم تیرماه توافقنامه راهبردی همکاری گاز را امضا کردند که براساس آن ایران به طور روزانه 300 میلیون متر مکعب گاز از روسیه خواهد گرفت. با این حال این مذاکرات به یک قرارداد اجرایی تبدیل نشده و طرفین همچنان بر سر جزئیات مذاکره می‌کنند. با تحریم گازپروم‌بانک و سیستم مالی (SPFS) توان چانه‌زنی ایران در مذاکرات فوق بالاتر خواهد رفت.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/4140309071308-2/
@isacenter

۱۰:۰۵

تهاجم شناختی، ترامپ‌هراسی و چالش‌های محاسباتی در ایران
محمد کاظمی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedبازگشت دونالد ترامپ به منصب ریاست‌جمهوری آمریکا موجی از احساسات متضاد را در ایران ایجاد کرده است. رسانه‌های خارجی، به ویژه در غرب، با تکیه بر تجربیات قبلی و تهاجم شناختی، تصویری از تهدیدات ناشی از وی ارائه می‌دهند که نگرانی‌های افراطی را در میان نخبگان و عموم مردم تقویت می‌کند. از سوی دیگر، تأثیرات سیاست فشار حداکثری ترامپ در دوره‌ی اول ریاست‌جمهوری او، به یادآوری تلخی برای ایرانیان بدل شده که فکر به تکرار آن، ترس و ناامیدی را در پی داشته است.
undefinedاین وضعیت منجر به شکل‌گیری دو نگاه افراطی شده است: نگرانی عمیق از بازگشت سیاست‌های مخرب و امید غیرواقع‌بینانه به مذاکرات فوری با ترامپ. در حالی که ترس از سیاست‌های گذشته می‌تواند منفعل‌کننده باشد، تلقی مذاکره به عنوان راه‌حلی ساده برای کاهش آسیب‌ها، در واقع فرصتی برای تشدید فشار به ایران ایجاد می‌کند. بهترین راه برای مدیریت این چالش‌ها، اتخاذ رویکردی واقع‌گرایانه و تحلیل‌های منطقی است که به جای تمرکز بر هیجانات، بر توان داخلی و تحولات جهانی تأکید کند.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/1140309111445-2/
@isacenter

۱۴:۱۸

بی‌اعتمادی آمریکایی‌ها نسبت به کارآمدی تحریم علیه ایران
محمدمهدی عمادی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedدر دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن، دولت آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجام داد. با این حال، فشار‌های غرب نتوانست ایران را به تجدیدنظر در سیاست‌های هسته‌ای، نظامی و منطقه‌ای خود وا دارد. جمهوری‌خواهان مقاومت ایران زیر فشار تحریم‌ها را بهانه‌ای برای انتقاد از بایدن دانسته و او را به سستی در محدودسازی ایران و مماشات در برابر این کشور متهم کردند.
undefinedباوجود افزایش تعداد تحریم‌ها در دوره‌ی بایدن، عوامل مختلفی مثل پیچیدگی تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران و همکاری با کشورهایی مانند چین و روسیه سبب گردید تا ایران از شبکه‌های مالی غیررسمی و شرکت‌های واسطه برای دور زدن تحریم‌ها استفاده نماید. علاوه بر این، بکارگیری مفرط تحریم‌ها از سوی آمریکا منجر به استهلاک تحریم شده و اثرگذاری این ابزار را کاهش داده است. در کنار عوامل فوق، فقدان اجماع و همراهی بین‌المللی با فشار‌های آمریکا و نیز مقاومت برخی کشورها در برابر سیاست‌های یکجانبه‌ی این کشور، به کاستن هر چه بیشتر از تاثیرگذاری تحریم‌ها منتهی گردید.
undefinedدر نتیجه تحریم‌ها نه تنها رفتار ایران را در قبال مسائل مورد اختلاف با غرب تغییر ندادند، بلکه با کاهش کارآمدی تدریجی نیز مواجه شدند. از این رو صرف نظر از جنجال‌های سیاسی جمهوری‌خواهان علیه بایدن و دموکرات‌ها و متهم کردن آنان به کوتاهی در اجرای تحریم‌ها، دیگر ابزار تحریم، توسط آمریکایی‌ها به عنوان یک گزینه‌ی قابل اعتماد و موثر تلقی نمی‌گردد.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/3140309131400-2/
@isacenter

۴:۰۶

ارسال پیام‌های ضعف ایران به غرب: تحلیل پیامدها
محمد کاظمی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedاین گزارش به بررسی پیامدهای احتمالی پیشنهاد توافق جدید با آمریکا و دعوت به مذاکره با کشورهای اروپایی از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب در اظهارات خود تأکید کرده که اگر آمریکا تنها با سلاح هسته‌ای ایران مخالف است، باید شروط ایران را بپذیرد و خسارات وارده به کشور را جبران کند. این رویکرد در شرایط کنونی که روابط ایران و غرب تحت فشار است، می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از ضعف تلقی شود و به کاهش قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات آینده منجر گردد.
undefinedدر شرایط کنونی که تنش‌ها در روابط بین‌المللی افزایش یافته، ابراز تمایل به گفت‌وگو می‌تواند حس برتری را در غرب تقویت کند و مطالبات غیرمنطقی آن‌ها را افزایش دهد. بازگشت به مسیرهایی که پیش‌تر منجر به شکست شده‌اند، نه تنها ممکن است تأثیرات منفی بر جایگاه ایران در عرصه‌ی جهانی داشته باشد، بلکه روابط با شرکای راهبردی مانند چین و روسیه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/5140309081157-2/
@isacenter

۹:۰۰

شماره هشتم دیده‌بان تحریم منتشر شد
undefinedمطالعه و درک پدیده‌ی «تحریم» به دلیل تأثیر قابل‌توجهی که بر روابط بین‌الملل، اقتصاد و امنیت دارد، در چشم‌انداز جهانی امروز بسیار مهم است. تحریم ابزاری کلیدی است که توسط برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای اعمال قدرت و متقاعدسای به تبعیت از برخی خواسته‌ها و منویات استفاده می‌شود. اشراف بر نحوه‌ی عملکرد تحریم‌ها و اثرات بالقوه‌ی آن به متخصصان، تصمیم‌سازان و سیاست‌مداران کمک می‌کند تا موقعیت‌های پیچیده و چندوجهی ژئوپلیتیکی را با آگاهی و دوراندیشی بهتری مدیریت و چاره‌اندیشی کنند. در دنیای به‌هم‌پیوسته‌ای که رویدادهای یک منطقه می‌تواند در سراسر جهان بازتاب داشته باشد، درک جامع تحریم‌ها برای متخصصانی که درگیر امور جهانی هستند ضروری است.
undefinedماهنامه‌ی «دیده‌بان تحریم» ناظر به یک نیاز فوری و مبتنی بر درک ضرورت رصد و تحلیل کنش‌های تحریمی بازیگران اصلی (تحریم‌کننده‌ها و تحریم‌شونده‌ها)، تولید و منتشر می‌شود. دیده‌بانی کنش‌های تحریمی در جهان و تلاش برای کشف دلالت‌های آن برای جمهوری اسلامی از رسالت‌های اصلی این نشریه است.
undefinedدیده‌بان تحریم بعد از غیبتی قریب به یک ماه، با ظاهری جدید و مطالبی گسترده‌تر در حوزه‌ی تحریم در خدمت علاقه‌مندان عزیز است. این نشریه علاوه بر رصد و تحلیل تحریم‌های ایران، از این پس تحولات تحریمی روسیه و چین را نیز به‌طور اختصاصی پوشش خواهد داد. برای مطالعه‌ی کامل نشریه لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/sanction-observer/
#نشریه_دیده‌بان_تحریم
@isacenter

۷:۴۲

اعتبارزدایی از اروپا، مقدمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا
محمد کاظمی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedدولت چهاردهم با آغاز مذاکرات رسمی با اروپا در ژنو، مسیر تازه‌ای را در دیپلماسی در پیش گرفته است؛ اما این مذاکرات بیش از آن‌که به‌عنوان گامی جدی برای رفع تحریم‌ها دیده شود، راهبردی پیچیده برای آماده‌سازی فضای سیاسی و اجتماعی داخلی به‌منظور مذاکره مستقیم با آمریکا به نظر می‌رسد.
undefinedنوع رفتار دست‌اندرکاران این مذاکرات نشان می‌دهد که وزارت خارجه از طریق برجسته کردن ناکامی‌های اروپا در دست‌یابی به نتایج ملموس، در حال ایجاد یک روایت قوی برای افکار عمومی و نخبگان سیاسی است؛ روایتی که اروپا را به‌عنوان بازیگری ناکارآمد و حتی متخاصم در رفع تحریم‌ها معرفی می‌کند. صدور قطع‌نامه انتقادی در شورای حکام و اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور از سوی اروپا، همگی به دولت این فرصت را داده‌اند که بر این نکته تأکید کند که تعامل با اروپا نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.
undefinedاز سوی دیگر، دولت با مدیریت هوشمندانه مذاکرات و ارائه تصویر یک بازیگر منطقی و متعهد، سعی دارد زمینه را برای پذیرش گزینه‌ای جدی‌تر، یعنی مذاکره مستقیم با آمریکا فراهم کند. چنین راهبردی نه‌تنها در حوزه دیپلماسی خارجی بلکه در داخل نیز با هدف متقاعد کردن نهادهای تصمیم‌گیر و افکار عمومی برای انتخاب این مسیر دنبال می‌شود.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/1140309251230-2/
@isacenter

۹:۱۴

تحریم در سیاست خارجی آمریکا: از ابزار اصلی به اهرم تکمیلی
محمدمهدی عمادی - کارشناس روابط بین‌الملل
undefinedتحریم‌ها مدت‌هاست که یکی از ابزارهای کلیدی سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌روند. در رابطه با ایران، این ابزار که ابتدائاً با هدف مهار و وادار کردن جمهوری اسلامی به تغییر رفتار به کار می‌رفت، در سال‌های اخیر دچار تحول نقش شده است.
undefinedاکنون تحریم‌ها به‌جای یک ابزار اصلی، به‌عنوان بخشی از یک راهبرد چندلایه در کنار دیپلماسی و تهدید نظامی عمل می‌کنند. این تغییر رویکرد نشان‌دهنده‌ی پیچیدگی‌های جدید در سیاست خارجی آمریکا است؛ زیرا تحریم‌ها به‌تنهایی کارایی لازم را ندارند و نیازمند حمایت از ابزارهای دیگر هستند. یادداشت پیش رو تا حدی به ابعاد این تغییر رویکرد در نقش تحریم پرداخته است.
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل گزارش لطفا به سایت آیساسنتر مراجعه فرمایید:https://isacenter.ir/2140309260800-2/
@isacenter

۵:۰۰