بله | کانال اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی
عکس پروفایل اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامیا

اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

۵۳۲عضو
عکس پروفایل اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامیا
۵۳۲ عضو

اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

مجموعه‌ای مردم‌پایه با هدف تولید و ترویج:اندیشه اسلامیعلوم اسلامیفناوری‌های نرم مبتنی بر آنها.تماس با ادمین ها:@rferdosi / @z_3_1_3m.ارتباط با مسئول اندیشکده:@SajadRostamali.آدرس اندیشکده در همه رسانه‌های اجتماعی :@jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیمundefined مسیحیت صهیونیسم - قسمت اول: بذر الهیاتی صهیونیسم!undefined️در نیم‌قرن نخست پس از عیسی(ع)، جماعتی مستضعف که در فلسطین به «مسیح ناصری» ایمان آورده بودند، به هر مشقت و سختی می‌کوشیدند پیام او را در دل امپراتوری ملحد روم زنده نگه دارند. و در همین بستر شکننده، مردی پا به میدان گذاشت که بدون هیچ برخورد و ملاقاتی با عیسی، سرنوشت مسیحیت را از بنیاد تغییر داد.undefined سکانس۱: قدیس نامقدس!undefined️نامش شائول بود. اهل طَرسوس، یک فریسی‌ تحصیل‌کرده و متعصب ( فریسیان فرقه‌ای محافظه‌کار، متشرع و قبیله‌محور بودند که ایمان را در حفظ خلوص نژادی و رعایت طهارت در این باب معنا می‌کردند)؛ بعدها دنیا او را با نام «پولس رسول» یا «پولس مقدس» شناخت.undefined شائول پیش از ادعای ایمان، نه‌تنها مسیحی نبود، بلکه یکی از فعال‌ترین دشمنان جنبش پیروان عیسی بود. کتاب اعمال رسولان مسیحیت، او را در لباس یک مأمور مذهبی–سیاسی توصیف می‌کند؛ نماینده فریسیان که با تأیید او، استیفان – نخستین شهید مسیحی – به قتل رسید.undefined اما او ناگهان متحول شد! با این ادعا که در مسیر دمشق، مکاشفه‌ای داشته و در آن، عیسی که پس از مرگ، دوباره از مردگان برخاسته بود، با او سخن گفته است. هیچ شاهدی نبود! و هیچ تائیدی از حواریون! فقط یک ادعا و همین ادعا، در گذر زمان، به ستون‌ فقرات چیزی تبدیل شد که امروز آن را به نام «مسیحیت پولسی» می‌شناسیم.undefined سکانس۲: تغییر گفتمان!undefined️پیام عیسی (ع) ساده ولی انقلابی بود: «پادشاهی خدا درون قلب] شماست.» در پیام او، خبری از پادشاهی بر سرزمین مقدس، معبد و تقدیس ملت یهود نبود. او قوم‌گرایی را رد کرد، کاهنان و احبار یهود را به فساد متهم ساخت و نجات را نه در نَسَب، که در توبه و ایمان و عدالت دید.
undefined اما شائول، بی‌آن‌که مستقیماً از عیسی آموخته باشد، روایتی جدید برای پیروان او بنا کرد:
undefined در رساله به رومیان نوشت که خدا هنوز از عهد (فرمان حکومتش) به بنی‌اسرائیل برنگشته و وعده‌های او «لغو‌ناشدنی» است.
undefined تأکید کرد که «همه نجات می‌یابند ولی بنی‌اسرائیل جایگاه خاصی دارد، حتی اگر ایمان نیاورد.»
undefinedاورشلیم را که عیسی آن را «خانه‌ای ویران» و دور از روحِ خدا دانسته بود (متی ۲۴:۲) «مادر ما» خواند.
undefined نجات را منحصر در ایمان به مسیح به‌عنوان «پسر خدا» دانست و شریعت را بی‌اهمیت شمرد!
undefined به این ترتیب الهیات مسیح، مبنی بر نجات از طریق ایمان و عمل صالح، در برابر روایت پولسی که امتیاز نَسَبی را ورای ایمان و شریعت می‌دانست، منزوی و مهجور شد.
undefined سکانس۳: پارادوکس!
undefined️در فصول ۹ تا ۱۱ از رساله به رومیان، پولس دو گزاره ناسازگار «نجات فقط از راه ایمان به مسیح» و «خدا بنی‌اسرائیل را ترک نخواهد کرد حتی اگر بی‌ایمان باشند» را در کنار هم نشاند!
undefined این پارادوکس، شاید به‌عنوان تلاشی برای ادای دِین به اصالت یهودیش تفسیر شود اما در قرون بعد، همین تناقض به ابزاری در دست صهیونیسم مسیحی بدل شد برای اثبات ضرورت حمایت از دولتی بی‌ایمان و یاغی به اسم تحقق عهد الهی!!
undefined سکانس۴: نمادبازی!
undefined️پولس سنت‌های یهودی را رد نکرد بلکه آن‌ها را به تمثیل‌های مسیحی بدل کرد: قربانی‌های معبد را نشانه‌ای از فدیه (قربانی شدن) عیسی دانست، معبد را نماد بدن مؤمن و اورشلیم را زادگاه روحانی خواند.
undefined اما این زبان استعاری، در دستان خوانش‌گران بعدی، دوباره به معانی اصلی برگشت: بازسازی معبد، بازگشت یهودیان، اشغال قدس... و توسط آنها به‌مثابه طرحی الهی دنبال و پیاده‌سازی شد!
undefined سکانس۵: علیه شائول!
undefined️خدا اگرچه در قرآن نامی از پولس نمی‌برد اما تصویری از او به‌عنوان یکی از تحریف‌گران آموزه‌های مسیح ارائه می‌دهد. در روایات اسلامی نیز، او کسی است که آموزه‌های عیسی را از پیام توحید و عدالت اجتماعی به نجات‌گرایی فردی و تفسیرهای شخصی تحریف کرد.
undefined خداوند در قرآن، شرط برکت را عمل به فرامین خویش دانسته (مائده: ۶۶) و برتری بر اساس نَسَب را مردود می‌شمارد:
undefined «[فضیلت و برتری] نه بر وفق آرزوهایِ [واهیِ] برخی از شماست و نه بر وفق آرزوهایِ [پوچِ] اهل کتاب. هرکس مرتکب کار زشتی شود، به آن کیفر داده می شود؛ و جز خدا سرپرست و یاوری برای خود نخواهد یافت.» (نساء: ۱۲۳)
undefined «اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا يكديگر را بشناسید. در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بى‌ترديد، خداوند داناى آگاه است.» (حجرات: ۱۳)
undefined در این منطق، هیچ وعده‌ای بی‌قید نیست: سرزمینی مقدس نمی‌شود مگر با ایمان و عدالت؛ و قومی برگزیده نمی‌شود مگر با تقوا.
undefined اگرچه شائول بنیانگذار صهیونیسم مسیحی نبود اما بی‌تردید، الهیات ساخته‌ی دست او، بذری بود در خاک جهالت، که بعدها با منفعت‌طلبی آبیاری و درختی به نام «صهیونیسم مسیحی» از آن سربرآورد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined [پیوستن به کانال اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

۲۱:۴۷